Nieuws van politieke partijen in Haarlemmerliede over D66 inzichtelijk

3 documenten

Pleidooi voor meer sociale huur en goedkopere koopwoningen | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Haarlemmerliede 19-01-2020 00:00

GroenLinks heeft stevig gepleit voor (véél) meer sociale huurwoningen in Haarlemmermeer, en meer goedkope koopwoningen, voor een koopsom van hooguit 160.000 euro. Hoewel de behoefte hieraan wel breed erkend wordt, wilde de rest van de gemeenteraad hier helaas niet aan.

Het pleidooi van de fractie van GroenLinks vond plaats tijdens de behandeling van het Woonbeleidsprogramma 2019-2025, waarover op 19 december 2019 en vervolgens ook nog eens op 9 januari 2020 uitgebreid werd vergaderd. Waar ging het precies over?

Aanleiding was een uitgebreid programma aan beleidsvoornemens dat overliep met begrippen als;  “meer”, “fors opvoeren”, “nog diverser maken”, “groter aanbod” en “groei”. Maar of dit nu altijd van toepassing is op wat wij als GroenLinks voor ogen hebben?

GroenLinks heeft in deze debatten met name drie punten naar voren gebracht:

Onterechte framing van statushouders Sociale huurwoningen Betaalbare (koop) woningen

Onterechte framing van statushouders

Begin december 2019 kregen de bewoners van Haarlemmermeer persberichten voorgeschoteld waarin het college van Burgemeester en Wethouders met enige trots aankondigde de voorrangsregeling huisvesting voor statushouders af te schaffen. Met name de VVD ging hierover los op sociale media en wilde de inwoners laten geloven dat de woningnood direct het gevolg was van al die statushouders. Deze framing van mensen die gevlucht zijn voor oorlogsgeweld gaat voor GroenLinks veel te ver. Wij hebben hier in de gemeenteraad duidelijk en helder stelling tegen ingenomen. Het is symboolpolitiek en voeding geven aan polarisatie: om zoveel mensen gaat het bovendien niet, en statushouders hebben wat ons betreft het recht op integratie verworven – en dus ook snel op een goede woning.

 

/r/4df17d53358039d137bf6b5e64512580?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FPercentage+huurwoningen+Haarlemmermeer+%28eigendom+woningcorporatie%29+in+vergelijking+met+regio&id=932242415cd7b1ec26d62071fd7cead23f3bffb0
Percentage huurwoningen Haarlemmermeer (eigendom woningcorporatie) in vergelijking met regio (zwart = Haarlemmermeer)

Sociale huurwoningen

Het echte probleem voor de woningnood in Haarlemmermeer zit natuurlijk niet in die paar statushouders, maar juist veel meer aan het grote tekort aan sociale huurwoningen. Van de huizen in onze gemeente zit slechts 22% in deze categorie. Dat is veel minder dan in vergelijkbare gemeenten als Zaanstad (38%), Almere (27%), Haarlem (30%), Zoetermeer (35%) en Amsterdam (42%).

Ons college meldt vervolgens zonder blikken of blozen dat bureau RIGO in 2019 een meting heeft gedaan naar woonwensen in Haarlemmermeer:

37% sociale huur 27% midden huur en koop 37% procent duur

Dat betekent dat we moeten groeien van 22% sociale huurwoningen naar 37% om maar aan de woonwensen te kunnen voldoen! Maar wat zien we in het Woonbeleidsprogramma? Het college zet in op 50% duur (wordt volledig vrijgegeven). De overige 50% bestaat dan uit sociale huurwoningen en huur- en koopwoningen uit het zogenoemde middensegment (een huur tot 971 euro en koop tot bijna 300.000 euro). Dit is op geen enkele manier een antwoord om aan de vraag te voldoen. Wat dit beleid feitelijk zegt is dat ze maling hebben aan de burgers die aan de onderkant en in het midden van de sociale ladder staan. De veelverdieners krijgen ruim baan. Er wordt zelfs een hoger percentage toegekend aan dure koopwoningen. Terwijl de onderzochte vraag in deze categorie maar 37% was. Het college en vele partijen in de gemeenteraad zijn van mening dat het 50/50 beleid voldoende garanties biedt om alle woningzoekenden te kunnen helpen. GroenLinks ziet dit niet zo. De doelstellingen voor sociale huurwoningen en goedkopere koopwoningen moeten wat ons betreft beter gedefinieerd worden en gekoppeld aan einddoelen. Waar willen we uitkomen?

Betaalbare (koop) woningen

In het programma geeft het college ook aan dat het onmogelijk is om woningen in Haarlemmermeer te laten bouwen voor maximaal 160.000 euro (de betaalbaarheidsgrens voor iemand met een modaal inkomen). Nergens blijkt echter op basis van welk onderzoek of welke informatiebron deze conclusie is getrokken. Daarnaar gevraagd gaf wethouder Nobel aan dat het ‘gewoon onmogelijk’ is en geen projectontwikkelaar dit zal oppakken.

Een korte Google-actie leert echter al snel dat er in de gemeente Ronde Venen momenteel een oud schoolgebouw verbouwd wordt, met daarin koopwoningen tot 160.000 euro. Dus: onmogelijk? Nee, geenszins. Moet er moeite voor gedaan worden? Ja. Maar dat mogen we ook vragen van ons college, vinden wij.

Beide debatten waren aanleiding voor GroenLinks om twee moties op 16 januari in te dienen:

‘Een betaalbare woning is voor modaal een bekroning’ ‘Laat sociaal wonen de Haarlemmermeer belonen’

In de eerste motie dragen we het college op om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden van het bouwen van koopwoningen tot 160.000 euro; de tweede motie draagt het college op het bestand sociale woningen in 5 jaar tijd te laten groeien naar 30% van het totaal aantal woningen.

Deze moties zijn onverkort als bijlage hieronder toegevoegd. Beide moties kregen steun van de SRH-fractie van Rinus Beusenberg. Onze ‘natuurlijke partner’ D66 gaf verder steun aan motie 1. Kortom: beide moties hebben het niet gehaald.

Was er dan niets positiefs aan deze debatten? Jazeker wel. GroenLinks heeft de sociale woningbouw en de mogelijkheden van goedkopere koopwoningen goed op de agenda weten te zetten en waar mogelijk de inconsequentie van bepaalde maatregelen van dit college aan de oppervlakte gebracht.

/r/4df17d53358039d137bf6b5e64512580?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FPercentage+huurwoningen+Haarlemmermeer+%28eigendom+woningcorporatie%29+in+vergelijking+met+regio&id=932242415cd7b1ec26d62071fd7cead23f3bffb0
Percentage huurwoningen Haarlemmermeer (eigendom woningcorporatie) in vergelijking met regio (zwart = Haarlemmermeer)

Sociale huurwoningen

Het echte probleem voor de woningnood in Haarlemmermeer zit natuurlijk niet in die paar statushouders, maar juist veel meer aan het grote tekort aan sociale huurwoningen. Van de huizen in onze gemeente zit slechts 22% in deze categorie. Dat is veel minder dan in vergelijkbare gemeenten als Zaanstad (38%), Almere (27%), Haarlem (30%), Zoetermeer (35%) en Amsterdam (42%).

Ons college meldt vervolgens zonder blikken of blozen dat bureau RIGO in 2019 een meting heeft gedaan naar woonwensen in Haarlemmermeer:

37% sociale huur 27% midden huur en koop 37% procent duur

Dat betekent dat we moeten groeien van 22% sociale huurwoningen naar 37% om maar aan de woonwensen te kunnen voldoen! Maar wat zien we in het Woonbeleidsprogramma? Het college zet in op 50% duur (wordt volledig vrijgegeven). De overige 50% bestaat dan uit sociale huurwoningen en huur- en koopwoningen uit het zogenoemde middensegment (een huur tot 971 euro en koop tot bijna 300.000 euro). Dit is op geen enkele manier een antwoord om aan de vraag te voldoen. Wat dit beleid feitelijk zegt is dat ze maling hebben aan de burgers die aan de onderkant en in het midden van de sociale ladder staan. De veelverdieners krijgen ruim baan. Er wordt zelfs een hoger percentage toegekend aan dure koopwoningen. Terwijl de onderzochte vraag in deze categorie maar 37% was. Het college en vele partijen in de gemeenteraad zijn van mening dat het 50/50 beleid voldoende garanties biedt om alle woningzoekenden te kunnen helpen. GroenLinks ziet dit niet zo. De doelstellingen voor sociale huurwoningen en goedkopere koopwoningen moeten wat ons betreft beter gedefinieerd worden en gekoppeld aan einddoelen. Waar willen we uitkomen?

Betaalbare (koop) woningen

In het programma geeft het college ook aan dat het onmogelijk is om woningen in Haarlemmermeer te laten bouwen voor maximaal 160.000 euro (de betaalbaarheidsgrens voor iemand met een modaal inkomen). Nergens blijkt echter op basis van welk onderzoek of welke informatiebron deze conclusie is getrokken. Daarnaar gevraagd gaf wethouder Nobel aan dat het ‘gewoon onmogelijk’ is en geen projectontwikkelaar dit zal oppakken.

Een korte Google-actie leert echter al snel dat er in de gemeente Ronde Venen momenteel een oud schoolgebouw verbouwd wordt, met daarin koopwoningen tot 160.000 euro. Dus: onmogelijk? Nee, geenszins. Moet er moeite voor gedaan worden? Ja. Maar dat mogen we ook vragen van ons college, vinden wij.

Beide debatten waren aanleiding voor GroenLinks om twee moties op 16 januari in te dienen:

‘Een betaalbare woning is voor modaal een bekroning’ ‘Laat sociaal wonen de Haarlemmermeer belonen’

In de eerste motie dragen we het college op om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden van het bouwen van koopwoningen tot 160.000 euro; de tweede motie draagt het college op het bestand sociale woningen in 5 jaar tijd te laten groeien naar 30% van het totaal aantal woningen.

Deze moties zijn onverkort als bijlage hieronder toegevoegd. Beide moties kregen steun van de SRH-fractie van Rinus Beusenberg. Onze ‘natuurlijke partner’ D66 gaf verder steun aan motie 1. Kortom: beide moties hebben het niet gehaald.

Was er dan niets positiefs aan deze debatten? Jazeker wel. GroenLinks heeft de sociale woningbouw en de mogelijkheden van goedkopere koopwoningen goed op de agenda weten te zetten en waar mogelijk de inconsequentie van bepaalde maatregelen van dit college aan de oppervlakte gebracht.

Motie Eerlijk overvliegen | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks D66 Haarlemmerliede 15-07-2019 00:00

Donderdag 11 juli diende onze fractie samen met D66, EenHaarlemmermeer en Gezond Haarlemmermeer een motie in als reactie op de plompe aankondiging van het kabinet dat Schiphol ‘onder voorwaarden’ mag groeien naar 540.000 vluchten per jaar.

In tegenstelling tot in ons omliggende gemeenten zag de gemeenteraad van Haarlemmermeer geen noodzaak tot actie. De indienende fracties kregen alleen steun van SRH. De rest van de gemeenteraad heeft het volle vertrouwen in de wethouder die zei ‘achter de schermen’ de belangen van onze inwoners te behartigen.

Fractievoorzitter Maaike Ballieux diende de motie met de volgende woorden in: ‘Voorzitter, veiligheid, milieu- en omgevingskwaliteit én de klimaatambities stellen grenzen aan het luchtverkeer. De luchtvaart zal zich net als andere economische sectoren moeten ontwikkelen binnen die grenzen. Het uitgangspunt in het beleid zal niet langer kunnen zijn ‘eerst groei toestaan, dan mitigeren’. De volgorde zal moeten worden: eerst handhaven op de randvoorwaarden, daarna besluiten over capaciteitsgroei bij luchthavens. Dat betekent dat groei van het aantal vliegbewegingen van en naar Nederland pas mogelijk is nádat aan de randvoorwaarden is voldaan.’

De schrijver van deze tekst zit niet in deze raadzaal, voorzitter. De tekst is niet afkomstig van GroenLinks, van milieuactivisten of klimaatgekkies.

Deze tekst is afkomstig uit het rapport ‘Luchtvaartbeleid, een nieuwe aanvliegroute’ van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, dat in april verscheen. Een raad die de regering adviseert. Net zoals de Onderzoeksraad voor de veiligheid dat doet. En het RIVM.

Tot onze verbijstering heeft het kabinet vrijdag laten weten dat Schiphol mag groeien tot 540.000 vluchten per jaar. Tegen het advies van de Rli in. Tegen adviezen in over de veiligheid. Een week nadat duidelijk werd dat het ultrafijnstof van de luchthaven in onze gemeente tot gezondheidseffecten lijkt, en er hierover nog onderzoek loopt. Kort na het stikstofarrest van de hoge raad. En een week na het uitkomen van het klimaatakkoord van ditzelfde kabinet.

Voorzitter, onze inwoners betalen al decennialang mee aan de groei van de luchtvaart. Dat doen zij ongezien. Zij betalen mee met hun gezondheid, met hun veiligheid, met hun nachtrust. Zij betalen mee met het inleveren op kwaliteit van hun leefomgeving.

Voorzitter, nog nooit zijn toezeggingen van Schiphol daadwerkelijk nagekomen. Deze week hoorde ik een meneer vertellen over die 540.000 vluchten. Hij woont hier al zijn hele leven. Voorzitter, zijn woorden? ‘Het wordt hier onleefbaar. Ik zal moeten vertrekken.’ De tranen stonden in zijn ogen.

Het wordt hoog tijd dat ook Haarlemmermeer opkomt voor haar inwoners en zich verzet tegen de groeiplannen van Schiphol. We verwachten massale steun voor onze motie waarover wij later vanavond hoofdelijk gaan stemmen.’

Bekijk hieronder de indiening van de motie door Maaike Ballieux. Of download de motie onderaan deze pagina.

Bekijk hier de uitgebreide reactie van de andere partijen in de raad

 

Redenen om op GroenLinks te stemmen | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Haarlemmerliede 18-11-2018 00:00

Statement van onze lijsttrekker Maaike Ballieux.

‘Ik ben trots op onze kandidaten. Lees van ieder van onze toptien het voorstelbericht. Dit zijn onze lokale mensen, stuk voor stuk geworteld in Haarlemmerliede en Spaarnwoude of Haarlemmermeer. Optimistische doeners die actief werken aan een wereld waarin eerlijk delen, een gezonde en groene leefomgeving en omzien naar elkaar centraal staan. De inwoners van de nieuwe gemeente Haarlemmermeer verdienen het dat ons gedachtegoed in de gemeenteraad luider klinkt. Waarom, dat leg ik u graag uit.

Regie voeren versus marktwerking

We moeten echt stoppen met belangrijke ontwikkelingen zoals de woningbouw 'aan de markt' over te laten. Of gelooft u werkelijk dat er dan woningen voor starters en de sociale sector worden gebouwd? De VVD denkt van wel. Wij willen dat er op de woningmarkt regie wordt gevoerd. Het moet uw volksvertegenwoordiging, de gemeenteraad, zijn, en niet de markt, die in onze gemeente beslist.

Het is hoog tijd dat de inwoners van Haarlemmermeer worden betrokken bij de plannenmakerij in Park21. Of wilt u graag een pretpark met 4 miljoen bezoekers per jaar? Dit ter ontlasting van Amsterdam. En als inkomstenbron voor de BV Nederland. Of waardeert u onze boeren en ons unieke polderlandschap ook zo, net als GroenLinks?

Het is tijd om met inwoners, organisaties en bedrijven te gaan samenwerken, bijvoorbeeld om de centra van Nieuw-Vennep, Badhoevedorp en Hoofddorp op te knappen, om de verpaupering aan te pakken, bijvoorbeeld op de Kruisweg in Hoofddorp.

Alleen grote winkelketens zijn in staat de hoge huren van de projectontwikkelaars te betalen. Dat zie je overal gebeuren. Het resultaat: een saai schraal winkelaanbod. Wat mensen willen zijn ook de 'kleinere winkels', zij geven kleur en kwaliteit aan onze kernen. Die ondernemers zijn trouwens vaak onze eigen inwoners.

De lokale middenstand heeft t zwaar. 'Gratis parkeren' lijkt misschien belangrijk om voor hen het tij te keren, maar er is ook hier vooral veel meer visie en regie nodig, bijvoorbeeld door samen met ondernemers te kijken wat nodig is en door samen te werken aan de oplossingen.

Dat de gemeente zelf moet zorgen voor de 'kwaliteit van de openbare buitenruimte' lijkt vanzelfsprekend en is een belangrijke voorwaarde voor een aantrekkelijk dorp(scentrum). De werkelijkheid: stoepen en fietspaden zijn in slechte staat, straatmeubilair is nogal eens vies en kapot. Dit op peil brengen in de nieuwe gemeente Haarlemmermeer zal miljoenen kosten. Hoeveel precies, dat kon het huidige college niet vertellen in antwoord op de recente vragen van uw lokale Groenlinksfractie, maar neemt u maar aan dat het om vele miljoenen gaat.

En dan hebben we het nog niet gehad over de slechte en onaantrekkelijke staat van het groen in de wijken en dorpen, en in de recreatieve gebieden. Of over het verdwijnen van vele bomen in onze gemeente.

Schiphol

Het achteroverleunen in het Schipholdossier van dit college van VVD, HAP, PvdA en D66 is opmerkelijk te noemen, inclusief de mooie voornemens die u nu in verkiezingstijd kunt lezen. Laat u niets wijsmaken: alleen GroenLinks heeft tot zeer recent aandacht gevraagd voor de overlast van de luchthaven. Vrijwel alle andere partijen zwegen erover, tot voor kort. De VVD maakte het helemaal bont door opmerkingen over geluidhinder en nachtvluchten, zorgen over de luchtkwaliteit en klimaataspecten en de veiligheid weg te zetten als gezeur en 'dan moet je maar verhuizen'.

Is GroenLinks dan tegen vliegen? Heeft GroenLinks geen oog voor de werkgelegenheid? Het antwoord: nee, wij zijn niet tegen vliegen en ja, wij gunnen iedereen een baan. Maar het kan niet zo zijn dat een bedrijf zo verschrikkelijk veel overlast geeft en dat dit onbesproken blijft in de gemeenteraad. Erger nog: dat er een wethouder is die op eigen houtje via de landelijke media, zonder daar ooit met uw volksvertegenwoordiging over gesproken te hebben, zich uitspreekt voor groei van de luchthaven. Los van de inhoud gaat hier iets heel fundamenteels mis, en dat gaat over de vraag wie er in onze gemeente eigenlijk de baas is. Het college of de gemeenteraad, u dus?

Bestuurscultuur: haaks op participatie en de Omgevingswet

De bestuurscultuur in Haarlemmermeer baart GroenLinks grote zorgen. Participatietrajecten verlopen moeizaam, en vaak blijven de participanten teleurgesteld achter. Soms om begrijpelijke redenen maar helaas ook nogal eens door de 'tone of voice' die een aantal wethouders hier tegen onze inwoners aan meent te kunnen slaan. Het gebrek aan informatie. Of door het simpelweg wegkijken van het huidige college, zoals in het dossier van het transformatorstation bij Rijsenhout. Wist u dat het participatietraject rond de komst van het transformatorstation een pilot was van het ministerie in het kader van de nieuwe Omgevingswet? Aan de gemeente Haarlemmermeer was hier een coördinerende rol toebedacht. De inwoners van Rijsenhout hebben daarvan niets gemerkt, voelden zich terecht in de steek gelaten. Hierin heeft de gemeenteraad gelukkig een goede rol gespeeld, maar wat een bestuurlijke afgang. Tenenkrommend vind ik deze voorbeelden.

De gemeenteraad werkt zich wekelijks door 15 tot 25 cm papier. Aan vlijt geen gebrek. Vervelend alleen dat mij nogal eens het gevoel bekruipt als een Sherlock Holmes door de stukken te moeten gaan op zoek naar vage of (afwezige) cruciale informatie.

De verplaatsing van het honkbalstadion is daarvan het meest bekende voorbeeld en leverde een raadsonderzoek met fikse aanbevelingen op. Initiatief voor de motie voor dit onderzoek kwam van ondergetekende. Zoek eens op 'Het spel en de spelregels', voor de aanbevelingen en ook voor een indruk van de bestuurscultuur. Ook was er een raadsenquête nodig om alle feiten boven water te krijgen. Er zijn nadien heel veel stappen gezet binnen de ambtelijke organisatie om zaken te verbeteren, en daar ben ik zeer tevreden over.

Nu moet er nog iets gebeuren in het krachtenveld tussen college en raad. De informatievoorziening van het college aan de raad moet altijd tijdig, volledig en transparant zijn. Is dit nu dan niet het geval? Nee, ik ben ervan overtuigd van niet. En de gemeenteraad moet echt veel beter tegenspel bieden dan nu het geval is. Ook de coalitiepartijen en de partijen die graag de volgende keer mee willen 'regeren'. ‘Hangmatpolitiek’ is onacceptabel. Echt dualisme dus. Niet om 'vervelend te doen' maar omdat dat de taak is van de gemeenteraad.

Tot slot

Donderdag 15 november heeft de gemeenteraad ingestemd met het bestemmingsplan van de nieuwe wijk Schuilhoeve, een wijk op 800 meter van één van de banen van Schiphol. Een wijk waarin een grondgeluidniveau wordt geaccepteerd dat 5dB hoger ligt dan in het convenant dat tien jaar geleden voor Hoofddorp Noord is afgesproken. Afspraken die overigens nog altijd niet zijn nagekomen. Even ter informatie: 5 dB is ongeveer vier keer zoveel grondgeluid. Hiervoor zal de gemeente haar eigen normen oprekken, zodat dit 'juridisch haalbaar' is. Ook hier is het uw lokale partij GroenLinks Haarlemmermeer die (twee keer!) vragen stelt. Het overgrote deel van de raad stak ter instemming de handen in de lucht, vast ook ingegeven door de nobele wens om de schuld van 700 miljoen van onze gemeente aan te zuiveren. Goed idee, maar dit mag natuurlijk nooit ten koste gaan van de gezondheid van (toekomstige) inwoners. Ook niet als ze er zelf voor tekenen. Wij stemden tegen.

Dus

Het moet anders en het kan anders. #tijdvoorverandering Stem woensdag 21 november lijst7. Stem GroenLinks’