Nieuws van politieke partijen in Haarlemmerliede en Spaarnwoude over GroenLinks inzichtelijk

60 documenten

bijdrage PvdA begroting 2020

PvdA PvdA GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 31-10-2019 17:10

zojuist heeft fractievoorzitter Willem de volgende tekst uitgesproken:

(Uitgesproken tekst geldt)

 

Voorzitter,

De ambtelijke organisatie onderzoekt in de volle breedte van de programmabegroting naar mogelijkheden te bezuinigen danwel extra inkomsten te verwerven. Deze actie is ingezet om het sombere meerjarenbeeld vanaf 2022 te verbeteren. In aanloop naar de begrotingsbehandeling van vandaag zou de raad geïnformeerd worden over de voortgang. Ik begrijp ondertussen dat die informatie pas in december met de raad gedeeld wordt. Dat maakt de huidige behandeling van de programmabegroting lastig. Daar komt nog bij dat de septembercirculaire een zeer positieve invloed heeft op het in deze begroting geschetste meerjarenbeeld. Het college wil toch doorgaan met de verkenning van de ombuigingsvoorstellen. De PvdA vindt dit verstandig beleid. In aanloop naar de voorjaarsrapportage verwachten we een progressief geluid. Dus niet alleen: waar wordt het minder, maar ook: aan welke belangrijke zaken kunnen extra middelen uitgegeven worden.

De PvdA vindt vooralsnog, behoudens de eerder gemaakte opmerkingen, dat de programmabegroting een goede gedegen vooruitblik biedt op wat we gaan doen en op de financiële huishouding. We zullen deze dan ook goedkeuren. Het is natuurlijk wel duidelijk dat bij de voorjaarsrapportage alles er weer heel anders uit kan zien.

De financiële middelen die het rijk verstrekt voor onze taken in het sociaal domein moeten zo efficiënt mogelijk gebruikt worden door gemeente en zorgverleners. De administratieve verantwoording dient zo simpel mogelijk te worden gehouden. Daarnaast is een betere afstemming nodig tussen de verschillende stakeholders. Voor de zorgverleners moet er een eenduidig systeem komen in de verschillende gemeenten waarmee zij mee te maken hebben. Dat bespaart kosten en komt ten goede aan de zorg.

De PvdA vindt dat, behoudens verbetering van efficiency en doelmatigheid niet getornd moet worden aan het sociaal domein. Toegankelijkheid en kwaliteit moeten gewaarborgd blijven.

De PvdA vindt het belangrijk dat iedereen mee kan doen, dat iedereen in zijn of haar eigen buurt of kern actief deelneemt aan de samenleving. Sommigen hebben net even dat zetje extra nodig, anderen moeten geactiveerd worden. In de prestatieafspraken met bijvoorbeeld Meerwaarde, NMCX en Sportservice is hier aandacht aan gegeven. Het is ons echter niet duidelijk of dit ook al volledig geïmplementeerd is in het voormalige H&S. Ik hoor dit graag van het college.

Het woonbeleidsprogramma 2019 – 2025 wordt ergens de komende maanden naar de raad gestuurd. Na vaststelling volgt nog de huisvestingsverordening. De PvdA heeft er begrip voor dat de voorbereiding van deze stukken veel tijd kost. Kwaliteit gaat voor snelheid. Gezien de zeer grote problemen op de woningmarkt vinden we het wel heel spijtig dat dit niet sneller blijkt te kunnen. De PvdA verwacht dat het woonbeleid en de huisvestingsregels gaan voorzien in voldoende aandacht voor:

betaalbare woningen, zowel huur als koop doorstroming van goedkoop naar duurder maatwerk voor doelgroepen, zoals jongeren, gezinnen en ouderen zorgwoningen criteria voor woningtoewijzing waarin naast inschrijfduur ook zoekduur en zoekintensiteit een belangrijke rol krijgen.

Er gaat de komende jaren naar verwachting veel gebouwd worden in Haarlemmermeer. Het college en de raad hebben “eerst bewegen, dan bouwen” hoog in het vaandel staan. Toch heeft de PvdA daar de nodige zorgen over. Een voorbeeld is Cruquius. Door de bouw van vele woningen en de komst van een zeer grote bouwmarkt komt de kruising N201‑Spieringweg onder nog grotere druk te staan dan nu al het geval is. Onderzoekers beweren dat het goed geregeld kan worden met enkele kleine aanpassingen. Bewoners, ondernemers en ook de PvdA betwijfelen dat ten zeerste. Een ander voorbeeld is de onduidelijkheid over de Duinpolderweg. Een variant van de Duinpolderweg is noodzakelijk voor de realisatie van de zo hoog noodzakelijke woningbouw. We willen hier binnenkort graag tijdens een sessie op terugkomen en ik vraag hiervoor de steun van de collega’s.

Van de te bouwen woningen moet 50% sociale-, middenhuur of goedkope koop zijn. Zoals bekend beschikken de woningcoöperaties die in Haarlemmermeer actief zijn over beperkte financiële middelen. Toch verwachten we dat ze veel woningen energieneutraal gaan bouwen en tegelijkertijd de bestaande woningvoorraad energieneutraal gaan maken. Afschaffing van de verhuurdersheffing zou enorm kunnen helpen. De raadsfracties van PvdA, GroenLinks en SP in de 4 grote steden hebben het kabinet daartoe ook dringend opgeroepen. Bovendien vragen zij om maatregelen om speculatie op de woningmarkt tegen te gaan. Mijn fractie steunt deze oproep. Wellicht kunnen we met zoveel mogelijk fracties een oproep vanuit Haarlemmermeer aan het kabinet doen.

Tot slot. Het aantal klanten van de Voedselbank stijgt jaar in, jaar uit. Het afgelopen jaar is zelfs sprake van een verdubbeling. De verborgen armoede neemt enorm toe. De PvdA is heel blij met al het werk dat de vrijwilligers van de voedselbank verzetten en met de gulle giften van de donateurs. Toch is het een grote schande dat zoiets als een Voedselbank in een rijke samenleving als de Nederlandse moet bestaan. Op dit moment worden in Haarlemmermeer gemeentelijke heffingen kwijtgescholden voor inwoners die op of onder de bijstandsnorm leven. Ook mensen die boven die norm leven zijn vaak klant bij de Voedselbank. De PvdA dient de motie “Kwijtscheldingen” in. Deze motie vraagt het college te onderzoeken welke ruimte er is om gemeentelijke heffingen boven de bijstandsnorm kwijt te schelden.

 

Het bericht bijdrage PvdA begroting 2020 verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Schiphol –To grow or not to grow? - deel 2

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 21-12-2017 12:27

Feuilleton deel 2: Schiphol en het Kettingbeding

In deel 2 van het feuilleton komt het inmiddels veel besproken kettingbeding aan bod. GroenLinks is kritisch en heeft onlangs hier vragen over gesteld. De algemene tendens is dat de meeste politieke partijen voorstander zijn van dit kettingbeding.

In dit feuilleton laten we Schiphol de revue passeren en halen we telkens een ander onderwerp aan dat verband houdt met onze nationale luchthaven, zoals geluidsoverlast en gezondheid, veiligheid, economie, de macht van Schiphol en de lokale en landelijke politiek.

Een luchthaven zo dichtbij heeft voordelen, zoals werkgelegenheid, en nadelen. Een nadeel is dat er niet overal gebouwd mag worden vanwege de geluidsoverlast en de veiligheid. Vanaf 1 januari 2018 gaat dat veranderen. Er mag gebouwd gaan worden in gebieden die voorheen uitgesloten waren voor nieuwbouw. Deze uitsluiting was er niet voor niets. Er zijn door het Rijk geluidsnormen voor vliegverkeer opgesteld, omdat “hard, aanhoudend of ongewenst geluid hinderlijk kan zijn en gezondheidsproblemen kan veroorzaken, zoals slapeloosheid en hoge bloeddruk”[1]. Vanaf 1 januari a.s. ondertekent een koper van een nieuwbouwwoning in zo’n gebied een koopcontract met een kettingbeding, wat zoveel betekent als dat de koper zegt dat hij geïnformeerd is over de geluidsoverlast van vliegtuigen wanneer hij gaat wonen op die plek. Tot zover klinkt dat niet als iets bijzonders en best positief, omdat er meer gebouwd kan worden binnen onze gemeente. En dat is prettig, gezien de grote behoefte aan woningen in onze regio.

Vrije keuze in waar je gaat wonen Wonen in de regio Schiphol is een vrije keuze, is wat je veel leest en hoort. Je kunt je afvragen of dat altijd zo is. Ook al zou iemand liever op een wat rustigere plek in Nederland wonen, er zijn vele redenen die ervoor zorgen dat degene toch in de regio Schiphol terecht komt, bijvoorbeeld in verband met het hebben van een baan in de regio. Wie zegt dat iedereen een vrije keus heeft om te bepalen waar je gaat wonen, zegt eigenlijk dat je niet moet zeuren als je in de regio Schiphol woont en geluidsoverlast ervaart. Omdat Schiphol economisch belangrijk is, moet je blijkbaar voor lief nemen dat die geluidsoverlast er is en dat er in de toekomst meer geluidsoverlast zal zijn. En daar ook nog voor tekenen als je een nieuwbouwwoning koopt.

Overheid verzuimt haar zorgtaak naar haar inwoners Het wel of niet hebben van een vrije keuze in waar je gaat wonen, doet er niet toe in deze discussie rondom het kettingbeding. Door dit steeds te roeptoeteren worden we afgeleid van waar het echt om gaat: de gemeente verzaakt met deze maatregel één van haar belangrijkste taken als overheid, namelijk zorgdragen voor het welzijn van haar inwoners.

De gemeente Haarlemmermeer besluit dat er gebouwd kan worden in een gebied waarvan iedereen het over eens is dat daar te veel geluidsoverlast is. Door op zo’n plek te gaan bouwen, zegt de gemeente eigenlijk tegen mogelijke bewoners dat ze daar prima kunnen wonen. Ja, er is wat meer geluidsoverlast en men moet dat beseffen, maar meer is het niet. “Als u hier dan even wilt tekenen dat wij als overheid u erop hebben gewezen dat er geluidsoverlast kan zijn van vliegtuigen…”. Wethouder Elzakalai noemt dit in de Informeer van 20 december 2017 “Mensen er rekenschap van geven waar ze instappen”. Rekenschap wil zoiets zeggen als iets duidelijk voor kunnen stellen, maar betekent ook verantwoordelijkheid. Kunnen toekomstige bewoners zich iets duidelijk voorstellen over de impact van geluidsoverlast? En verschuift de gemeente op deze manier haar eigen verantwoordelijkheid niet door naar de koper?

Uit de grondwet vloeit voort dat de overheid verantwoordelijkheid heeft op het gebied van de volksgezondheid[2]. De overheid heeft een taak goed te zorgen voor haar inwoners en de taak mensen te beschermen tegen gevolgen die zijzelf niet kunnen overzien. Met het bouwen op een plek die voorheen te boek stond als een plek met te veel geluid en dus schadelijk voor de volksgezondheid en met het kettingbeding, verzuimt de overheid haar taak om bewoners te beschermen tegen schadelijke invloeden. Dit is een taak van de overheid, omdat individuen niet kunnen overzien wat de consequenties zullen zijn.

Hoe ziet jouw toekomst eruit? Niemand weet hoe de toekomst eruitziet. Niemand weet hoe geluid wordt ervaren wanneer je ergens permanent woont. Wanneer je met je schoenen in de klei staat te kijken waar jouw toekomstige huis komt te staan en er vliegt een aantal vliegtuigen vlak over, dan lijkt het misschien op dat moment wel mee te vallen. Maar kan jij er een voorstelling van maken hoe het anderhalf jaar later is? Je woont inmiddels in dat huis en een groot deel van de dag en van de nacht vliegtuigen vlak over. De ervaring is dan anders. Ook kunnen levensomstandigheden wijzigen. Je kan ziek worden, je baan kwijtraken…. En dan is jouw situatie ineens anders. Zouden die overrazende vliegtuigen dan nog steeds meevallen?

Individuen kunnen niet de gevolgen over zien van het wonen binnen de geluidscontouren van Schiphol. De mens denkt: ik ben rationeel en ik weet waar ik aan begin. Het tegenovergestelde is waar. Deze mens weet niet hoe hij het zal ervaren als hij eenmaal op die plek woont waar het zelden rustig en nooit echt stil is. Een individu weet dus niet waar hij aan begint en kan er geen ‘rekenschap’ van gegeven worden, wanneer hij een koopcontract tekent met een kettingbeding.

Klagen mag, en dan? Door het kettingbeding wil de overheid nieuwe bewoners erop wijzen dat ze ervoor kiezen te gaan wonen in een gebied waar veel vliegtuigen overvliegen. Maar wat betekent dit? Klagen mag nog steeds. Maar waar kunnen deze bewoners terecht? Niet meer bij de luchthaven, want Schiphol heeft duidelijk aangegeven dat wanneer een gemeente besluit woningen te bouwen in gebieden waarvan bekend is dat de geluidsoverlast groot is, de gemeente verantwoordelijk is voor de afhandeling van deze klachten. Dus klagen bij de gemeente. Dit betekent dat de gemeente niet meer voor jouw belangen als inwoner kan opkomen. Hoe gaat de gemeente met de klacht om? Wat wordt ermee gedaan? Wanneer wordt zo’n klacht gegrond verklaard? Wat als je in de toekomst meer geluidsoverlast ervaart omdat Schiphol mag blijven groeien en er dus meer vliegtuigen over jouw huis heen vliegen? Wat als jouw situatie verandert en je ineens ziek thuis zit? Of is dat allemaal uitgesloten vanaf het moment dat je je koopcontract met kettingbeding hebt getekend, wat betekent dat je in de toekomst nergens meer recht op hebt?

Niet alleen bewoners van deze toekomstige woningen kunnen hierdoor in de problemen komen, ook de gemeente. Want áls een klacht wél gegrond wordt verklaard, dan mag de gemeente opdraaien voor de kosten. Die kosten worden betaald met ons belastinggeld en niet door de veroorzaker van het lawaai, nl. de luchtvaartsector.

Daarbij is er geen overleg meer mogelijk met Schiphol over het omleggen van aan- en uitvliegroutes. Schiphol bepaalt dus hierin. En ook hierin kunnen gemeenten niet meer opkomen voor hun inwoners.

Uit de brief van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) van 12 december jl. aan de gemeenteraad blijkt dat de ORS ook bezwaren heeft tegen het bouwen binnen de hindercontouren en het kettingbeding (zie onder deze tekst de bijlage).

To Grow or not to Grow? Wonen naast Schiphol is niet altijd een vrije keuze. En wanneer het wél een vrije keuze is, dan nog is het maar de vraag of mensen echt beseffen waar ze aan beginnen wanneer ze een kettingbeding ondertekenen. Als overheid heb je een taak goed te zorgen voor je inwoners. Met dit kettingbeding en het bouwen op locaties waarbij grote geluidsoverlast gegarandeerd is, laat de overheid hierin een behoorlijke steek vallen. Dat geldt in de huidige situatie, maar zeker wanneer Schiphol in de toekomst tóch zou mogen groeien. GroenLinks mist binnen deze discussie in onze gemeente de aandacht voor de gevolgen voor het welzijn van onze inwoners.

Waarom dit Feuilleton Schiphol ‘To grow or not to grow?’ De laatste maanden staat Luchthaven Schiphol weer flink in de belangstelling en ook Airport Lelystad heeft volop de aandacht. Lelystad krijgt een grotere luchthaven en Schiphol zegt dat het mogelijk is te blijven groeien tot wel 600.000 vliegbewegingen per jaar. Stabiliteit en balans lijkt GroenLinks het uitgangspunt in de discussie over de groei van Schiphol. Stabiliteit in het aantal vluchten gericht op economische stabiliteit en werkgelegenheid. En dat in balans met de leefomgeving. Want uiteindelijk gaat het om de mensen die in de omgeving van Schiphol wonen en in onze gemeente Haarlemmermeer.

In deel 1 van dit feuilleton schreven we over de betekenis van Schiphol voor onze economie.

Schriftelijke vragen over Schiphol en het ‘Kettingbeding’

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 14-12-2017 19:40

Op 23 november heeft onze fractievoorzitter Nicole Mulder tijdens het vragenuur van de Raadsvergadering vragen gesteld over het kettingbeding dat vanaf 1 januari 2018 gaat gelden, waarbij kopers van een nieuwbouwwoning in hun koopcontract aangeven goed geïnformeerd te zijn over de mogelijke geluidsoverlast door vliegtuigen. Eerder had de portefeuillehouder tijdens de Begrotingsraad een brief toegezegd over de complexiteit en de implicaties van de recente discussie van Schiphol, welke tot op heden niet is ontvangen.

Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks de volgende schriftelijke vragen gesteld.

Op welke datum ontvangt de Raad het toegezegde schrijven? Op welke datum is de portefeuillehouder voornemens de toegezegde sessie te organiseren? Het uitgangspunt is dat dit een Raadssessie zal zijn waarin de complexiteit en de implicaties van de recente discussie over Schiphol, (mede) aan de hand van het toegezegde schrijven zal worden besproken, is dit juist? Gezien de recente discussie over het zogenoemde 'kettingbeding' voor huurders en kopers van woningen in de directe omgeving van Schiphol gaan wij er van uit dat deze discussie tevens zal worden meegenomen in het toegezegde schrijven, alsmede besproken zal worden in de toegezegde Raadssessie. Vooruitlopend op deze discussie, maar met het oog op de termijn van 1 januari 2018, het moment waarop de Algemene Maatregel van Bestuur betreffende het bouwen van woningen binnen de geluidscontouren en de toepassing van het zogenoemde 'kettingbeding', van kracht wordt, stelt GroenLinks de vraag aan de portefeuille houder of deze in afwachting van de landelijke discussie en de uitkomsten daar van, bereid is de uitvoering van deze AMvB door de gemeente vooralsnog op te schorten?

 

Schiphol –To grow or not to grow?

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 30-11-2017 12:59

Feuilleton – Deel 1: Schiphol en onze economie

Schiphol stelt dat groei van de luchthaven goed is voor de Nederlandse economie. Dat zal in het verleden zo geweest zijn, maar geldt dat in onze huidige maatschappij nog steeds? Is het nodig dat Schiphol blijft groeien voor een groeiende economie van Nederland?

De afgelopen maanden stond Luchthaven Schiphol weer een aantal malen in de kranten en ook Airport Lelystad heeft volop de aandacht. Lelystad krijgt een grotere luchthaven en Schiphol zegt dat het mogelijk is te blijven groeien tot wel 600.000 vliegbewegingen per jaar. Het meest recente bericht gaat over het kettingbeding dat een koper moet ondertekenen wanneer hij na 1 januari 2018 een nieuwbouwwoning koopt in de regio van Schiphol. Hierin staat dat de koper op de hoogte is van de geluidsoverlast en hier niet over zal klagen.

Al deze recente ontwikkeling roepen veel vragen op. Is het mogelijk om in de huidige omstandigheden te groeien in aantal vliegbewegingen? Wat betekent het voor Haarlemmermeer wanneer de groei doorgaat? Welk effect zal dat hebben op de leefbaarheid van onze inwoners? En waarom hebben we onze eigen wethouder nog niet gehoord over het voornemen van Schiphol om verder te groeien en de gevolgen hiervan voor de inwoners van Haarlemmermeer?

In dit feuilleton laten we Schiphol de revue passeren en halen we telkens een ander onderwerp aan dat verband houdt met onze nationale luchthaven, zoals geluidsoverlast en gezondheid, veiligheid, economie, de macht van Schiphol en de lokale en landelijke politiek.

Afspraken Aldersakkoord 2008

In het Aldersakkoord van 2008 is afgesproken dat Schiphol zich zou richten op de hub- en mainportfunctie om Schiphol te laten groeien als internationaal kernknooppunt. Vakantievluchten zouden zoveel mogelijk naar regionale luchthavens verplaatst worden.

Selectiviteitsbeleid

In het Aldersakkoord beloofde Schiphol een ‘selectiviteitsbeleid’ uit te voeren. Met andere woorden: de luchthaven zou haar best doen om vluchten naar en van belangrijke netwerkbestemmingen voorrang te verlenen boven budgetmaatschappijen en vakantievluchten.

Critici zeggen dat Schiphol verslaafd is aan groei. Schiphol zou bewust de prijzen laag hebben gehouden, waardoor Schiphol aantrekkelijker is geworden voor prijsvechters. De groei van Schiphol in de afgelopen jaren is dan ook voor een groot deel te wijten aan het groeiende aandeel budgetmaatschappijen. Hierdoor blijven er minder slots over voor bijvoorbeeld vrachtverkeer. Volgens Schiphol heeft het bedrijf zelf weinig invloed op de verdeling van de slots. Maar dezelfde critici beweren dat er weldegelijk mogelijkheden zijn om het voor prijsvechters minder aantrekkelijk te maken. Dit alles verklaart mogelijk het verschil in het aandeel budgetmaatschappijen op Schiphol van 21 procent van de directe vluchten ten opzichte van het aandeel in Londen van 2 procent en in Frankfurt van 4 procent.

BV Nederland

Schiphol is een belangrijke mainport en heeft daardoor een grote invloed op Nederland, zowel economisch als op de ruimtelijke inrichting. Een goede bereikbaarheid is voor veel bedrijven een afweging bij de keuze voor een vestigingslocatie.  Schiphol speelt daardoor een belangrijke rol in het bedrijfsleven en in het vrachtvervoer.

Er is veel geïnvesteerd om een goede marktpositie te creëren voor Schiphol, ook door het Rijk. Dit vanuit de gedachte dat Schiphol samen met de Rotterdamse haven de motor van de Nederlandse economie vormt. De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) heeft in 2016 geconcludeerd dat de positie van Schiphol, en ook de haven van Rotterdam, niet langer die van motor is. Wel levert Schiphol een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie en werkgelegenheid, maar verdere groei van Schiphol levert weinig extra op. [1]

Budgetmaatschappijen dragen niet veel bij aan BV Nederland, behalve wanneer een toerist met een groot budget naar ons land wordt gevlogen. De meeste toeristen hebben niet zo’n groot budget en spenderen dus weinig in ons land. Daarbij hinderen vluchten van deze budgetmaatschappijen de hub-functie van Schiphol.

Economische gevolgen van het huidige beleid

De focus van Schiphol lijkt de afgelopen jaren anders te zijn geweest dan afgesproken in het Aldersakkoord, met alle gevolgen van dien. Het maximaal aantal vliegbewegingen van 500.000 wordt binnenkort bereikt, veel eerder dan afgesproken. Het antwoord op al deze ontwikkelingen is volgens Schiphol verdere groei van het aantal vliegbewegingen, en ligt blijkbaar niet in een andere manier van bedrijfsvoering waardoor een gezond bedrijf in stand blijft in een leefbare omgeving.

Gezien al het voorgaande kan eraan getwijfeld worden of verdere groei van Schiphol meer oplevert voor de Nederlandse economie. Het is druk op Schiphol, zowel in het luchtruim als op de grond. Wanneer dit zo doorzet, wordt het voor bedrijven minder aantrekkelijk om zich rond Schiphol te vestigen. Ook omdat de omliggende infrastructuur niet meer toereikend zal zijn om alle verkeersstromen vlot te laten verlopen. Volgens het rapport van de RLI levert meer investeren in deze infrastructuur geen economische groei op voor Nederland.

Veel Nederlandse bedrijven zijn afhankelijk van uit- en invoer via Schiphol. Wanneer er meer slots aan budgetmaatschappijen worden toegekend, zijn er minder slots beschikbaar voor andere vluchten zoals vrachtvervoer. En deze laatste zijn van grotere economische waarde dan de budgetvluchten. Onze wethouder Adam Elzakalai hebben we nog niet gehoord over het voornemen van Schiphol om verder te groeien en de gevolgen voor de inwoners van Haarlemmermeer, maar hij maakt zich wel terecht zorgen over de economische gevolgen, nu luchtvaartmaatschappijen met hun vrachtvluchten moet uitwijken naar het buitenland. Helaas lijkt dit laatste wel het gevolg te zijn van het beleid dat Schiphol zelf heeft uitgevoerd tegen de gemaakte afspraken uit het Aldersakkoord in.

To Grow or not to Grow?

Als groei van toename van het aantal vliegbewegingen geen economische groei oplevert, is de vraag wat dan de noodzaak is voor Schiphol om te groeien. Stabiliteit en balans lijkt GroenLinks een beter uitgangspunt. Stabiliteit in het aantal vluchten gericht op economische stabiliteit en werkgelegenheid, met focus op verbinding met de metropoolregio en achterliggende regio’s, waarbij deze regio’s beter worden benut. En dat in balans met de leefomgeving. Want uiteindelijk gaat het ook om de mensen die in de omgeving van Schiphol wonen en in onze gemeente Haarlemmermeer.

Lees hier deel 2 van het feuilleton.

 

[1] Mainports Voorbij, juli 2016, Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur

Schiphol –To grow or not to grow? | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 30-11-2017 00:00

Feuilleton – Deel 1: Schiphol en onze economie

Schiphol stelt dat groei van de luchthaven goed is voor de Nederlandse economie. Dat zal in het verleden zo geweest zijn, maar geldt dat in onze huidige maatschappij nog steeds? Is het nodig dat Schiphol blijft groeien voor een groeiende economie van Nederland?

De afgelopen maanden stond Luchthaven Schiphol weer een aantal malen in de kranten en ook Airport Lelystad heeft volop de aandacht. Lelystad krijgt een grotere luchthaven en Schiphol zegt dat het mogelijk is te blijven groeien tot wel 600.000 vliegbewegingen per jaar. Het meest recente bericht gaat over het kettingbeding dat een koper moet ondertekenen wanneer hij na 1 januari 2018 een nieuwbouwwoning koopt in de regio van Schiphol. Hierin staat dat de koper op de hoogte is van de geluidsoverlast en hier niet over zal klagen.

Al deze recente ontwikkeling roepen veel vragen op. Is het mogelijk om in de huidige omstandigheden te groeien in aantal vliegbewegingen? Wat betekent het voor Haarlemmermeer wanneer de groei doorgaat? Welk effect zal dat hebben op de leefbaarheid van onze inwoners? En waarom hebben we onze eigen wethouder nog niet gehoord over het voornemen van Schiphol om verder te groeien en de gevolgen hiervan voor de inwoners van Haarlemmermeer?

In dit feuilleton laten we Schiphol de revue passeren en halen we telkens een ander onderwerp aan dat verband houdt met onze nationale luchthaven, zoals geluidsoverlast en gezondheid, veiligheid, economie, de macht van Schiphol en de lokale en landelijke politiek.

Afspraken Aldersakkoord 2008

In het Aldersakkoord van 2008 is afgesproken dat Schiphol zich zou richten op de hub- en mainportfunctie om Schiphol te laten groeien als internationaal kernknooppunt. Vakantievluchten zouden zoveel mogelijk naar regionale luchthavens verplaatst worden.

Selectiviteitsbeleid

In het Aldersakkoord beloofde Schiphol een ‘selectiviteitsbeleid’ uit te voeren. Met andere woorden: de luchthaven zou haar best doen om vluchten naar en van belangrijke netwerkbestemmingen voorrang te verlenen boven budgetmaatschappijen en vakantievluchten.

Critici zeggen dat Schiphol verslaafd is aan groei. Schiphol zou bewust de prijzen laag hebben gehouden, waardoor Schiphol aantrekkelijker is geworden voor prijsvechters. De groei van Schiphol in de afgelopen jaren is dan ook voor een groot deel te wijten aan het groeiende aandeel budgetmaatschappijen. Hierdoor blijven er minder slots over voor bijvoorbeeld vrachtverkeer. Volgens Schiphol heeft het bedrijf zelf weinig invloed op de verdeling van de slots. Maar dezelfde critici beweren dat er weldegelijk mogelijkheden zijn om het voor prijsvechters minder aantrekkelijk te maken. Dit alles verklaart mogelijk het verschil in het aandeel budgetmaatschappijen op Schiphol van 21 procent van de directe vluchten ten opzichte van het aandeel in Londen van 2 procent en in Frankfurt van 4 procent.

BV Nederland

Schiphol is een belangrijke mainport en heeft daardoor een grote invloed op Nederland, zowel economisch als op de ruimtelijke inrichting. Een goede bereikbaarheid is voor veel bedrijven een afweging bij de keuze voor een vestigingslocatie.  Schiphol speelt daardoor een belangrijke rol in het bedrijfsleven en in het vrachtvervoer.

Er is veel geïnvesteerd om een goede marktpositie te creëren voor Schiphol, ook door het Rijk. Dit vanuit de gedachte dat Schiphol samen met de Rotterdamse haven de motor van de Nederlandse economie vormt. De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) heeft in 2016 geconcludeerd dat de positie van Schiphol, en ook de haven van Rotterdam, niet langer die van motor is. Wel levert Schiphol een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie en werkgelegenheid, maar verdere groei van Schiphol levert weinig extra op. [1]

Budgetmaatschappijen dragen niet veel bij aan BV Nederland, behalve wanneer een toerist met een groot budget naar ons land wordt gevlogen. De meeste toeristen hebben niet zo’n groot budget en spenderen dus weinig in ons land. Daarbij hinderen vluchten van deze budgetmaatschappijen de hub-functie van Schiphol.

Economische gevolgen van het huidige beleid

De focus van Schiphol lijkt de afgelopen jaren anders te zijn geweest dan afgesproken in het Aldersakkoord, met alle gevolgen van dien. Het maximaal aantal vliegbewegingen van 500.000 wordt binnenkort bereikt, veel eerder dan afgesproken. Het antwoord op al deze ontwikkelingen is volgens Schiphol verdere groei van het aantal vliegbewegingen, en ligt blijkbaar niet in een andere manier van bedrijfsvoering waardoor een gezond bedrijf in stand blijft in een leefbare omgeving.

Gezien al het voorgaande kan eraan getwijfeld worden of verdere groei van Schiphol meer oplevert voor de Nederlandse economie. Het is druk op Schiphol, zowel in het luchtruim als op de grond. Wanneer dit zo doorzet, wordt het voor bedrijven minder aantrekkelijk om zich rond Schiphol te vestigen. Ook omdat de omliggende infrastructuur niet meer toereikend zal zijn om alle verkeersstromen vlot te laten verlopen. Volgens het rapport van de RLI levert meer investeren in deze infrastructuur geen economische groei op voor Nederland.

Veel Nederlandse bedrijven zijn afhankelijk van uit- en invoer via Schiphol. Wanneer er meer slots aan budgetmaatschappijen worden toegekend, zijn er minder slots beschikbaar voor andere vluchten zoals vrachtvervoer. En deze laatste zijn van grotere economische waarde dan de budgetvluchten. Onze wethouder Adam Elzakalai hebben we nog niet gehoord over het voornemen van Schiphol om verder te groeien en de gevolgen voor de inwoners van Haarlemmermeer, maar hij maakt zich wel terecht zorgen over de economische gevolgen, nu luchtvaartmaatschappijen met hun vrachtvluchten moet uitwijken naar het buitenland. Helaas lijkt dit laatste wel het gevolg te zijn van het beleid dat Schiphol zelf heeft uitgevoerd tegen de gemaakte afspraken uit het Aldersakkoord in.

To Grow or not to Grow?

Als groei van toename van het aantal vliegbewegingen geen economische groei oplevert, is de vraag wat dan de noodzaak is voor Schiphol om te groeien. Stabiliteit en balans lijkt GroenLinks een beter uitgangspunt. Stabiliteit in het aantal vluchten gericht op economische stabiliteit en werkgelegenheid, met focus op verbinding met de metropoolregio en achterliggende regio’s, waarbij deze regio’s beter worden benut. En dat in balans met de leefomgeving. Want uiteindelijk gaat het ook om de mensen die in de omgeving van Schiphol wonen en in onze gemeente Haarlemmermeer.

 

[1] Mainports Voorbij, juli 2016, Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur

Wereldmaaltijd

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 04-10-2017 13:56

Sinds 50 jaar hebben wij met succes ons voedsel goedkoop gemaakt. Daarbij is de verhouding tussen de waarde en de prijs van voedsel scheef komen te liggen en is de afstand tussen consument en boer steeds groter geworden. Dit moet volgens Joris Lohman anders. Hij wil een verandering naar een eerlijk, gezond, lekker en duurzaam voedselsysteem, en op 18 oktober komt hij hierover vertellen tijdens de 10e Wereldmaaltijd van GroenLinks.

Voor de tiende keer de Wereldmaaltijd in Haarlemmermeer | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 28-09-2017 00:00

Op 18 oktober vieren wij het 10-jarig bestaan van de Wereldmaaltijd in Haarlemmermeer. Zoals altijd hebben wij tijdens deze gezellige avond een heerlijke maaltijd en een spreker: Joris Lohman.

Lohman is een jonge vent met een duidelijke missie: "Hoe voeden we de wereld op een verantwoordelijke manier?". Hij is onder andere co-founder van The Food Hub en lid van de boards of directors van Slow Food International, en op zoek naar praktische oplossingen op zijn vraag. Op 18 oktober komt hij hierover vertellen tijdens de Wereldmaaltijd. Uiteraard zal dit leuke gesprekken op leveren en nieuwe input hoe wij zelf hierin de verantwoording kunnen nemen.

In het kader van de Internationale Wereldvoedseldag organiseert GroenLinks Haarlemmermeer elk jaar de wereldmaaltijd. Een dag waarop wordt stilgestaan bij de ongelijke voedselverdeling op onze aarde. En elk jaar weer laten we zien dat ook bij een betere verdeling van voedsel over alle bewoners van onze aarde we nog steeds gezond en erg lekker kunnen eten.

Kom ook genieten van een heerlijke maaltijd en inspirerende gesprekken!

Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld. Aanmelden via FB of via email

Meer informatie over Joris Lohman en The Food Hub vind je op http://thefoodhub.org/over-food-hub/ Meer informatie over De Landyn vind je op https://www.delandyn.nl/

Luister hier het interview terug dat Els Berk had op Meerradio.

 

Uitreiking Groene Lintje 25 juni 2017

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 26-06-2017 21:22

Dit jaar voor de achtste keer zetten we mensen in het zonnetje die duurzaamheid belangrijk vinden. Want het lijkt zo vanzelfsprekend. En voor hen is het dat misschien ook. Maar wij vinden dat het best eens wat meer aandacht en waardering mag hebben. Dat is de reden waarom we het doen. Om mensen het gevoel te geven dat ze niet alleen zijn. En dat het gezien wordt wat ze doen.

Dit jaar ook weer veel genomineerden. En daaruit hebben we er net als andere jaren 3 gekozen.

Het eerste Lintje is voor Frans Rodenburg. Een primeur, want nog nooit eerder reikten we hier een Lintje uit aan iemand van buiten de Haarlemmermeer. Maar Rodenburg doet uitstekend werk in onze toekomstige gemeente-genoot Haarlemmerliede, dus verdient dat Lintje zeker.

Bij stichting Het Eiland verwerft en faciliteert hij ruimte voor werkervaringsplaatsen voor jongeren met gedragsproblemen, leerachterstanden en/of grote rugzakken. Met hen en met bijvoorbeeld bouwvakkers en oud-mariniers blaast hij onder meer een eeuwenoude traditie nieuw leven in: de groene eendenkooi van Ruigoord uit 1652 terugbrengen in het landschap van wat vroeger het water van de Houtrak was en nu deel van de Haven Amsterdam is

Of, zoals de indiener stelde die Rodenburg voor een Lintje voordroeg: introductie eigenlijk overbodig. Groen én sociaal, zo zien we het graag. Frans, het zij je van harte gegund!

Het tweede Lintje willen we vandaag uitreiken aan een project van stichting Philia, dat ook al zo’n mooie combi van groen én sociaal biedt. Het gaat om BioSoepi, opgericht door Vincent van Munster.

Bij BioSoepi werken talenten met een beperking in de voorbereiding, keuken en de bediening. Ze maken sappen, smoothies en soepen, vers bereid van het lekkerste groente en fruit. Veel biologische producten (ook uit de eigen volkstuin), oog voor lokale producten en letten goed op de seizoenen. Het doel van dit project is om deelnemers en buurtbewoners met elkaar te verbinden.

Het project is nu in gesprek met Park21 om te kijken of ze hier een eigen duurzame lunchroom kunnen starten met daarbij een voedseltuin en een groene, duurzame speelbeleving. Ook wordt gewerkt aan een eigen foodtruck, de BioExpress.

Zover is het nog niet, maar om ze wel alvast een hart onder de riem te steken, bij deze een Groen Lintje.

En dan zijn we alweer bij het derde en laatste Lintje van vandaag. En dat is voor Stichting het Wereldplein, en namens die Stichting vandaag, Tine van Laar.

Het doel van Stichting Het Wereldplein is om een duurzame groene speelplek te realiseren in Graan voor Visch. Het schoolplein bij IKC Wereldwijs, midden in de wijk, wordt nu al omgetoverd tot een duurzaam plein dat de jeugd weer gaat uitdagen om buiten te spelen in plaats van te verdwijnen achter een scherm. Iedereen die aan dit project meedoet, doet dit als vrijwilliger.

‘Zij kunnen een mooi gebaar als een groen lintje wel gebruiken!’ schreef degene die dit project heeft voorgedragen. En zo is het maar net natuurlijk. Want een prachtig plein wordt het. En daarom delen we graag dit Lintje uit.

Iedereen: van harte!

https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Stichting Het Wereldplein
Stichting Het Wereldplein
https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Stichting Philia
Stichting Philia
https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Stichting Het Eiland
Stichting Het Eiland
https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Wateroverlast in de stad
Wateroverlast in de stad
https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Festival
https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Stichting Het Wereldplein
Stichting Het Wereldplein
https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Stichting Philia
Stichting Philia
https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Stichting Het Eiland
Stichting Het Eiland
https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Wateroverlast in de stad
Wateroverlast in de stad
https://haarlemmerliede.groenlinks.nl/nieuws/Festival

Uitreiking Groene Lintje 25 juni 2017 | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 26-06-2017 00:00

Dit jaar voor de achtste keer zetten we mensen in het zonnetje die duurzaamheid belangrijk vinden. Want het lijkt zo vanzelfsprekend. En voor hen is het dat misschien ook. Maar wij vinden dat het best eens wat meer aandacht en waardering mag hebben. Dat is de reden waarom we het doen. Om mensen het gevoel te geven dat ze niet alleen zijn. En dat het gezien wordt wat ze doen.

Dit jaar ook weer veel genomineerden. En daaruit hebben we er net als andere jaren 3 gekozen.

Het eerste Lintje is voor Frans Rodenburg. Een primeur, want nog nooit eerder reikten we hier een Lintje uit aan iemand van buiten de Haarlemmermeer. Maar Rodenburg doet uitstekend werk in onze toekomstige gemeente-genoot Haarlemmerliede, dus verdient dat Lintje zeker.

Bij stichting Het Eiland verwerft en faciliteert hij ruimte voor werkervaringsplaatsen voor jongeren met gedragsproblemen, leerachterstanden en/of grote rugzakken. Met hen en met bijvoorbeeld bouwvakkers en oud-mariniers blaast hij onder meer een eeuwenoude traditie nieuw leven in: de groene eendenkooi van Ruigoord uit 1652 terugbrengen in het landschap van wat vroeger het water van de Houtrak was en nu deel van de Haven Amsterdam is

Of, zoals de indiener stelde die Rodenburg voor een Lintje voordroeg: introductie eigenlijk overbodig. Groen én sociaal, zo zien we het graag. Frans, het zij je van harte gegund!

Het tweede Lintje willen we vandaag uitreiken aan een project van stichting Philia, dat ook al zo’n mooie combi van groen én sociaal biedt. Het gaat om BioSoepi, opgericht door Vincent van Munster.

Bij BioSoepi werken talenten met een beperking in de voorbereiding, keuken en de bediening. Ze maken sappen, smoothies en soepen, vers bereid van het lekkerste groente en fruit. Veel biologische producten (ook uit de eigen volkstuin), oog voor lokale producten en letten goed op de seizoenen. Het doel van dit project is om deelnemers en buurtbewoners met elkaar te verbinden.

Het project is nu in gesprek met Park21 om te kijken of ze hier een eigen duurzame lunchroom kunnen starten met daarbij een voedseltuin en een groene, duurzame speelbeleving. Ook wordt gewerkt aan een eigen foodtruck, de BioExpress.

Zover is het nog niet, maar om ze wel alvast een hart onder de riem te steken, bij deze een Groen Lintje.

En dan zijn we alweer bij het derde en laatste Lintje van vandaag. En dat is voor Stichting het Wereldplein, en namens die Stichting vandaag, Tine van Laar.

Het doel van Stichting Het Wereldplein is om een duurzame groene speelplek te realiseren in Graan voor Visch. Het schoolplein bij IKC Wereldwijs, midden in de wijk, wordt nu al omgetoverd tot een duurzaam plein dat de jeugd weer gaat uitdagen om buiten te spelen in plaats van te verdwijnen achter een scherm. Iedereen die aan dit project meedoet, doet dit als vrijwilliger.

‘Zij kunnen een mooi gebaar als een groen lintje wel gebruiken!’ schreef degene die dit project heeft voorgedragen. En zo is het maar net natuurlijk. Want een prachtig plein wordt het. En daarom delen we graag dit Lintje uit.

Iedereen: van harte!

/r/356deb9e362b12983ec6e636cb01dd89?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FStichting+Het+Wereldplein&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295
Stichting Het Wereldplein
/r/cdcdc0b317ac55e2cea1879c4f645259?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FStichting+Philia&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295
Stichting Philia
/r/c2ad7a5322f708bb86babfc0ee3c1893?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FStichting+Het+Eiland&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295
Stichting Het Eiland
/r/00a97a9e4b2e6a9bc612a63cf33387b3?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FWateroverlast+in+de+stad&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295
Wateroverlast in de stad
/r/b3da1ffd5064e9b00eec807417cf7b0b?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FFestival&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295
/r/356deb9e362b12983ec6e636cb01dd89?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FStichting+Het+Wereldplein&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295
Stichting Het Wereldplein
/r/cdcdc0b317ac55e2cea1879c4f645259?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FStichting+Philia&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295
Stichting Philia
/r/c2ad7a5322f708bb86babfc0ee3c1893?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FStichting+Het+Eiland&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295
Stichting Het Eiland
/r/00a97a9e4b2e6a9bc612a63cf33387b3?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FWateroverlast+in+de+stad&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295
Wateroverlast in de stad
/r/b3da1ffd5064e9b00eec807417cf7b0b?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FFestival&id=86dc0d60a734df133662977399f7d39abf8c0295

Jij? De politiek in!

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede en Spaarnwoude 10-06-2017 08:26

Honderden raadsleden maken dag in, dag uit werk van de verandering waar GroenLinks voor staat. Gérard Wehkamp is samen met Maarten van der Laan, Frans Rodenburg, Anita Zandvliet en Wim Jansen het lokale gezicht van GroenLinks Haarlemmerliede & Spaarnwoude en zij maken onze idealen waar in de praktijk. Wil jij graag meer doen voor GroenLinks en denk jij er wel eens over om raadslid te worden? Meld je dan aan voor deze middag op zaterdag 17 juni vol met workshops en interviews. Want de gemeenteraadsverkiezingen komen snel dichterbij!

Doe mee aan de workshop debatteren, luister en praat mee tijdens één van van de interviews met ervaren raadsleden en maak kennis met onze campagneleider, Wijnand Duyvendak.

De middag vol workshops en interviews vind plaats op het Landelijk Bureau van GroenLinks. Het is een inloopmiddag, dus je hoeft niet stipt om 13.00 uur aanwezig te zijn. De meeste workshops worden op meerdere momenten in de middag gegeven. Meld je direct aan, dan ontvang je van ons vooraf de laatste informatie in je mailbox. 

Datum: zaterdag 17 juniLocatie: Landelijk Bureau, Oudegracht 312, Utrecht (Google Maps).Inloop: tussen 13.00 uur & 17.00 uur.Let op: In verband met de Canal Pride in Utrecht, is het vermoedelijk heel druk in de binnenstad van Utrecht. Check vooraf even de beste route naar het Landelijk Bureau.

Programma

Er is een doorlopend programma met workshops, interviews en volop ruimte om andere (aspirant) raadsleden te leren kennen.

Workshops & Interviews:      Wijnand Duyvendak over nieuwe raadsleden      Workshop: debatteren in de raad      Workshop: de kernboodschap      Interview: met de kennis van nu      Workshop: in de media      Interview: de kandidatencommissie      Interview: profilering als raadslid

In de wandelgangen

Naast alle workshops & interviews is er de mogelijkheid om te speeddaten met raadsleden en scouts van GroenLinks. Stel ze al je vragen over hun werk, de lusten en de lasten en wat het precies betekent om een raadslid voor GroenLinks te zijn. Samen kun je tijdens een speeddate weer een stapje verder komen in jouw ontdekkingstocht.

Meer informatie

Zoek je meer algemene informatie over het raadslidmaatschap? Neem hier dan eens een kijkje.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.