Nieuws van ChristenUnie in Heemstede inzichtelijk

432 documenten

Maak Kennemerduinen weer toegankelijk per fiets

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 16-04-2024 20:18

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494935/48317/1000029858.jpgDe ChristenUnie wil dat de gemeenten in de regio in actie komen om de Kennemerduinen weer toegankelijk te maken voor fietsers. Door een zandverstuiving en wateroverlast zijn vrijwel alle fietspaden momenteel geblokkeerd. Raadslid Frank Visser: "De Kennemerduinen zijn heel erg belangrijk voor inwoners van Haarlem, Heemstede, Bloemendaal en Velsen omdat binnen de stedelijke bebouwing verhoudingsgewijs weinig groen is. Als dan zo'n groot gebied als de Kennemerduinen ontoegankelijk is dan beperkt dat veel mensen sterk in hun mogelijkheden om te recreëren. Ik vind dat beheerder PWN in actie moet komen!". Daarom heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Samen met de andere gemeenten in Zuid-Kennemerland is een paar jaar terug een mooi ontwikkelperspectief opgesteld voor de binnenduinrand. Ambitie daarin is onder andere het optimaliseren van de verbindingen van de kust met het achterland en vervolmaken van het recreatieve netwerk. Er zou een plan van aanpak en financiering van benodigde recreatieve verkeer- en vervoersverbindingen komen. Daaronder vallen nadrukkelijk ook de fietspaden door de duinen die door veel inwoners van de regio intensief worden gebruikt.

Ik citeer het ontwikkelperspectief: "In het duingebied ligt een aantrekkelijk netwerk van fiets- en wandelpaden, met veel keuzemogelijkheden." Er is zelfs een spelregel opgesteld. Ik citeer opnieuw: "Bij (relevante) ontwikkelingen in de Binnenduinrand is verbetering van de continuïteit of uitbreiding van het recreatieve routenetwerk integraal onderdeel van de planvorming."

De ChristenUnie wil graag weten wat er van de regionale ambitie voor aantrekkelijke fietsroutes door de duinen terecht is gekomen. Een belangrijke doorgaande fietsroute is al maanden afgesloten door PWN bij Kattendeel door een zandverstuiving die PWN niet meer wenst te beheren. Daar bovenop is nu ook al weer maandenlang een groot aantal doorgaande fietspaden in de Kennemerduinen onbegaanbaar geworden door wateroverlast en een aantal paden is zelfs helemaal afgesloten.

Zie de vele obstakels op de bijgevoegde kaart van de Fietsersbond (blauw is overstroomt fietspad, geel is zandverstuiving).PWN, de beheerder van het gebied, doet er niets aan want het is de natuur. De ChristenUnie vindt natuur ook belangrijk maar dit gebied heeft ook een belangrijke recreatieve functie, juist ook voor Haarlem dat binnen de gemeentegrenzen zo weinig groen heeft.

De ChristenUnie fractie vindt het opmerkelijk dat PWN geen actie onderneemt ondanks de duidelijke woorden in de ontwikkelvisie en ondanks 4000 handtekeningen onder een petitie van de Fietsersbond.

Onze fractie is zich bewust dat het hier om grondgebied van de gemeenten Bloemendaal en Velsen gaat maar de genoemde fietspaden zijn van regionaal belang en juist hierom hebben we een gezamenlijke visie! Daarom zien wij hier ook een verantwoordelijkheid voor het Haarlemse college van B&W.

De ChristenUnie-fractie heeft de volgende vragen:

Geldt de spelregel voor continuïteit en uitbreiding van het recreatieve routenetwerk ook voor de Kennemerduinen in beheer van PWN? Wie heeft uiteindelijk de zeggenschap over het begaanbaar houden van de fietspaden in de Kennemerduinen: PWN, de gemeenten Bloemendaal en Velsen of de provincie? Kan beheerder juridisch gezien door de overheden gedwongen worden de fietspaden weer begaanbaar te maken? Deelt het college de mening dat het totaal afsluiten van belangrijke regionale recreatieve fietspaden en het vrijwel onbegaanbaar zijn van andere fietspaden in het duingebied, zeker nu het al zo’n lange periode duurt, onacceptabel is omdat het de recreatiemogelijkheden voor inwoners in onze verstedelijkte regio in te grote mate beperkt? Heeft het college al dan niet samen met de colleges van Bloemendaal en Velsen beheerder PWN inmiddels aangesproken op het gebrek aan beheer van de fietspaden zowel wat betreft de wateroverlast als wat betreft de zandverstuiving bij Kattendel? Zo nee, is het college bereid dit alsnog te doen? Indien hierop geen positieve reactie is gekomen of komt van PWN: is het college bereid binnen een maand een regionaal overleg te houden met alle betrokken wethouders en de provincie om gezamenlijk PWN te bewegen en indien nodig en juridisch mogelijk te dwingen alsnog op korte termijn maatregelen te nemen? Deelt het college de mening dat ook structurele maatregelen nodig zijn om het gebied op lange termijn het recreatieve fietsnetwerk in de Kennemerduinen meer klimaatadaptatief te maken om het zo te behouden? Is het college daarom bereid samen met de gemeenten in de regio, de provincie en PWN te zorgen dat alle fietspaden door de duinen weer jaarrond toegankelijk worden te beginnen met de hoofdroute van Bergweg naar Parnassia? Op welke termijn kan de gemeenteraad als uitwerking van de ontwikkelvisie binnenduinrand en in het licht van de actuele opgave voor de recreatieve fietspaden in de duinen een regionaal gedragen plan van aanpak en financiering ontvangen om dit te realiseren?

Demonstreren is wat anders dan blokkeren

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 12-04-2024 12:49

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494821/48317/DSC02729.JPGNa de aankondiging van Extinction Rebellion om de N205 ter hoogte van het provinciehuis te blokkeren om zo de provincie te bewegen een deel van de fabrieken van Tata Steel te sluiten heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Raadslid Frank Visser: "Mooi dat mensen actievoeren voor een duurzamer beleid. Maar het moet afgelopen zijn met dit soort blokkades. Demonstreren kan ook op een andere manier en dit kost ontzettend veel politie-inzet".

De ChristenUnie in Haarlem hecht grote waarde aan het recht op demonstratie en vindt inzet voor een goede zorg voor de schepping en dus ook voor een goed klimaatbeleid van belang. Wij hebben echter grote moeite met het feit dat organisaties die menen dat het huidige klimaatbeleid niet ver genoeg gaat menen gerechtigd te zijn met grote regelmaat wegen en/of bedrijven te kunnen blokkeren. Dit brengt schade toe aan de samenleving, economie en zelfs het milieu. Bovendien vraagt dit buitenproportioneel veel politie inzet. Uren die niet kunnen worden ingezet voor andere politietaken. Dit ondermijnt ook het gezag van de overheid en draagt niet op een constructieve wijze bij aan het nodige gesprek in de samenleving.

Nu er ook een wegblokkade in Haarlem is aangekondigd op een belangrijke verbinding hebben wij de volgende vragen:

Kent u het bericht "Activisten Extinction Rebellion en kappen met kolen dreigen met blokkade van N205 voor provinciehuis" https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20240408_52750473/activisten-extinction-rebellion-en-kappen-met-kolen-dreigen-met-blokkade-van-n205-voor-provinciehuis Is deze demonstratie volgens de daartoe geldende regels bij u gemeld? Deelt u de mening dat het blokkeren van een weg niet valt onder de vrijheid van demonstratie? Zo ja, heeft u de betrokken partijen een alternatieve locatie aangewezen waar zij kunnen demonstreren zonder dat een weg wordt geblokkeerd? Bent u bereid alle wettelijke middelen in te zetten teneinde blokkade van de N205 te verhinderen en dus ook onmiddellijk in te grijpen wanneer demonstranten toch aanstalten maken de weg te blokkeren? Deelt u de mening dat het herhaaldelijk blokkeren van wegen niet valt onder de vrijheid van demonstratie maar kan worden gezien als ondermijning van het overheidsgezag? Bent u bereid aangifte te doen indien de blokkade toch wordt doorgezet? Heeft u wettelijke mogelijkheden om de kosten voor het verhinderen van deze blokkade achteraf in rekening te brengen bij deze organisaties? Bent u bereid dit te doen? Bent u bereid de gemaakte kosten voor de politie-inzet rond deze blokkade voor de Raad inzichtelijk maken en op dat moment aan te geven hoeveel bomen hiervoor geplant hadden kunnen worden voor klimaatadaptatie en CO2 compensatie? Bent u bereid maatregelen te nemen tijdens de demonstratie om te zorgen dat het duurzame openbaar vervoer en hulpdiensten tijdens de demonstratie kunnen blijven rijden over de route Haarlem station / Heemstede station-Houtplein- Rustenburgerlaan-Schipholweg en de route Houtplein - Heemsteedse Dreef en niet vast komen te staan in het onverhoopt geblokkeerde autoverkeer?

Paddenstoelen op de muren

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 29-03-2024 13:05

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494507/48317/1000028174.jpgDe ChristenUnie heeft in het vragenuurtje van de Haarlemse gemeenteraad vragen gesteld over wateroverlast in een aantal flats in Delftwijk. De overlast is inmiddels zo groot dat letterlijk de paddenstoelen op de muren groeien van de bergingen.

Voorzitter, al maanden klagen bewoners bij PreWonen over wateroverlast in bergingen van flats aan de PC Boutensstraat, Van Moerkerkenstraat en N. van Suchtelenstraat. Nog steeds is er niets gebeurd. Bewoners hebben alleen op 30 januari een bewonersbrief ontvangen. Inmiddels is een nieuw dieptepunt bereikt. Er groeien letterlijk paddenstoelen op de muren (zie foto). De situatie is ongezond en onhoudbaar.

Daarom heeft de ChristenUnie de volgende vragen:

1. Heeft het college PreWonen al aangesproken hierover en is het college bereid druk uit te oefenen op PreWonen om aangekondigde maatregelen ook echt snel te nemen?

2. Kan het college concreet voor de PC Boutensstraat aangeven wanneer PreWonen nu aan de slag gaat?

3. Kan het College zich hard maken bij Pré Wonen om huurcompensatie te bieden de betreffende bewoners zolang de problemen niet zijn opgelost?

4. Is het college bereid de prestatieafspraken met corporaties aan te scherpen zodat zij voortaan verplicht zijn dit soort situaties snel op te lossen?

De wethouder heeft gereageerd dat inmiddels onderzoeken zijn gedaan en dat bewoners binnen twee weken een nieuwe bewonersbrief krijgen over hoe de problemen opgelost gaan worden.

Prestatieafspraken over wateroverlast zijn niet goed mogelijk omdat de verantwoordelijke voor wateroverlast kan verschillen. Er kan sprake zijn van een bouwkundig probleem maar het kan ook te maken hebben met de grondwaterstand of met de regenwaterafvoer (gebrekkige drainage). Het probleem kan dus bij de verhuurder liggen of bij de gemeente of het waterschap.

Initiatiefvoorstel kabelgoten aangenomen!

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 29-03-2024 12:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494506/48317/kabelgoot.jpgEen meerderheid van de gemeenteraad heeft het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie aangenomen om voortaan kabelgoten en kabelarmen toe te staan. Op deze manier kunnen inwoners van Haarlem in de toekomst hun elektrische auto opladen met de energie van hun eigen zonnepanelen. Het duurt echter nog wel even voordat dit mogelijk is want eerst moet de Algemene Plaatselijke Verordening worden aangepast.

Raadslid Frank Visser: “Het was veel werk om dit initiatiefvoorstel te maken en vooral ook om hier een meerderheid voor te krijgen in de Gemeenteraad. Een eerste versie van het voorstel is in juli 2023 ingediend en in november besproken in een commissie van de gemeenteraad. Het voorstel is daarna nog flink aangepast vanwege de reactie van het college (zie download onder dit nieuwsbericht) en opmerkingen van verschillende andere fracties. Het aangepaste voorstel is nu aangenomen. Ik ben heel blij dat het gelukt is. Op deze manier wordt elektrisch rijden voor veel meer mensen aantrekkelijk. Ook zijn er hierdoor straks minder openbare laadpalen nodig op de stoep. Het helpt ook om het elektriciteitsnetwerk te ontlasten omdat mensen hun eigen zonne-energie gaan gebruiken en omdat mensen naar verwachting ook op andere tijdstippen gaan opladen omdat het gewoon voor de deur kan.”

Het idee is dat het straks mogelijk is je elektrische auto op te laden vanaf de eigen energieaansluiting. De kabel mag echter niet over de stoep lopen want dit zou de stoep slecht toegankelijk maken. Daarom is in het initiatiefvoorstel een alternatief voorgesteld: kabelgoten en kabelarmen. Door een kabelgoot aan te leggen kan de kabel door de stoep heen lopen zonder dat rolstoelen of kinderwagens worden gehinderd. Inwoners mogen straks niet zelf een kabelgoot aanleggen omdat de gemeente eigenaar is van de stoep en daarmee ook verantwoordelijk is. De gemeente zal daarom zelf de kabelgoten op verzoek van en tegen betaling van de onkosten door inwoners laten aanleggen. Een andere optie wordt de inklapbare kabelarm. Hierbij wordt de laadkabel vanaf de voortuin of de gevel door de lucht naar de auto geleid.

Kabelgoten en kabelarmen worden straks niet in alle straten mogelijk. Zo is het niet mogelijk in straten met vrijliggende fietspaden tussen de woningen en de openbare parkeerplekken. In smalle straten waar half op de stoep wordt geparkeerd (Canadees Parkeren) wordt het waarschijnlijk ook niet mogelijk. In deze straten kan mogelijk in de toekomst nog maar aan één kan van de weg worden geparkeerd. Voorkomen moet worden dat mensen een kabelgoot krijgen en vervolgens wordt besloten dat aan één kant van de weg niet meer mag worden geparkeerd. Daarom zal het college van B&W aanwijzen in welke straten kabelarmen en kabelgoten zijn toegestaan en in welke straten (nog) niet. Zodra er meer duidelijkheid is over het Canadees parkeren kunnen dan mogelijk meer straten de mogelijkheid krijgen van kabelgoten en kabelarmen.

Om dit alles mogelijk te maken moeten nog wel veel regels van de gemeente worden aangepast. Allereerst is dit de Algemene Plaatselijke  Verordening die kabelgoten momenteel verbiedt. Ook moet er een tarief worden vastgesteld voor de aanleg van de kabelgoten. Nu een meerderheid het initiatief heeft aangenomen gaat het college deze regels verder uitwerken. De verwachting is dat eind 2024 het voorstel voor de gewijzigde regels zal worden besproken in de gemeenteraad.

Hieronder kunt u het aangenomen initiatiefvoorstel downloaden.

Kadernota 2025 Spaarnwoude onder de maat

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 29-03-2024 12:21

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494503/48317/DSC02712.JPGBegin maart stelde de ChristenUnie in de raadscommissie de slechte financiële situatie van Recreatieschap Spaarnwoude aan de orde in de gemeenteraad. Omdat wij een duidelijk signaal wilden afgeven aan het bestuur, dat wordt gevormd door wethouders van verschillende gemeenten en de gedeputeerde namens de provincie hebben wij nu in een amendement ingediend dat breed door de gemeenteraad is gesteund.

In het amendement wijzen wij er op dat het bestuur ondanks de zorgen die de gemeenteraad ook vorig jaar al heeft geuit het bestuur dit jaar geen maatregelen heeft genomen om de problemen op te lossen. Dit komt omdat er een patstelling is. Haarlem, Velsen en Haarlemmermeer zijn bereid hun bijdrage te verhogen, maar Amsterdam en de Provincie Noord-Holland willen dat niet.

De onvrede over deze patstelling hebben wij verwoord in een scherpe zienswijze op de Kadernota 2025. In deze kadernota staan de uitgangspunten voor de begroting van volgend jaar waarin opnieuw de participantenbijdrage niet is aangepast. Gevolg is dat projecten niet kunnen worden gerealiseerd en het onderhoud maar zeer beperkt is waardoor verval dreigt.

Hieronder het aangenomen amendement:

AMENDEMENT Zienswijze Kadernota 2025 Recreatieschap Spaarnwoude

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2024,

In beraadslaging over de Kadernota 2025 van het Recreatieschap Spaarnwoude,

Constaterende dat:

De gemeenteraad 30 maart 2023 in een zienswijze heeft aangegeven dat zij stagnatie in de voortgang van het Uitvoeringsprogramma en verder uitstel van een besluit over verhoging van de participantenbijdrage niet verantwoord vond; Het voorstel van het bestuur in de Kadernota 2025 inhoudt dat alleen het minimale wordt gedaan voor het behoud van de huidige staat van het onderhoud en daarmee de financiële en ecologische situatie verder verslechterd; Het weerstandsniveau van het Recreatieschap Spaarnwoude niet in de concept zienswijze wordt genoemd;

Overwegende dat:

De gemeenteraad van Haarlem altijd de ambities heeft uitgesproken het programma Spaarnwoude Park te willen realiseren; Een hogere financiële bijdrage van alle deelnemers binnen de gemeenschappelijke regeling noodzakelijk is om het uitvoeringsprogramma te kunnen realiseren en de ecologische situatie niet te laten verslechteren;

BESLUIT

Het voorgestelde beslispunt:

1. De zienswijze bij het algemeen bestuur van het recreatieschap Spaarnwoude in te dienen dat de gemeenteraad van Haarlem, gezien de financiële omstandigheden van het recreatieschap, bij het bestuur van het schap aandringt op tenminste het behoud van de huidige staat van onderhoud van de voorzieningen en recreatieve infrastructuur. Daarnaast het zo spoedig mogelijk voorzien in financiële dekkingsbronnen om de voorgenomen projecten van het uitvoeringsprogramma ter hand te kunnen nemen. Hierbij dient voorrang te worden gegeven aan het verder uitrollen van het ecologisch beheer over het hele gebied.

Te wijzigen in:

1. De gemeenteraad van Haarlem de gezamenlijk verantwoordelijkheid van alle deelnemers voor het onderhoud van Spaarnwoude Park en de realisatie van het uitvoeringsprogramma onderstreept. Wat de gemeenteraad van Haarlem betreft zetten wij samen in op het behoud van de huidige staat van het onderhoud en geven we prioriteit aan het uitrollen van het ecologisch beheer van het hele gebied, dat zich geen verder verval kan permitteren. Daarnaast benadrukt de gemeenteraad van Haarlem dat de weerstandsratio van onze gemeenschappelijke regeling altijd boven de 1 dient te blijven. Het financieel beleid van Spaarnwoude Park zoals geschetst in de kadernota 2025 dient daarom aangepast te worden. Dit vergt een bijdrage van alle deelnemers binnen het bestuur. De gemeenteraad verzoekt het bestuur daarom met klem in de voor de zomer op te stellen begroting alsnog te voorzien in voldoende financiële dekkingsbronnen om de voorgenomen projecten van het uitvoeringsprogramma ter hand te kunnen nemen en het ecologische beheer uit te rollen. Uitstel van verhoging van de participantenbijdrage tot de Kadernota 2026 acht de gemeenteraad van Haarlem onverantwoord.

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Joris Krouwels, D66

Petra Oppenhuis, CDA

Louise van Zetten, Hart voor Haarlem

Danny van Leeuwen, Actiepartij

Sacha Schneiders, GroenLinks

Janneke Moedt, Partij voor de Dieren

Geert-Jan Procee, OPHaarlem

Huiswerk parkeren opnieuw doen

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 29-03-2024 12:08

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494501/48317/IMG_20190202_144515820_HDR.jpgDe ChristenUnie vindt dat het college het huiswerk in het parkeerdossier opnieuw moet doen. Nu de voorstellen voor parkeerregulering zijn ingetrokken start een gesprek met de stad hoe de parkeerknelpunten dan wel kunnen worden opgelost. De basis hiervoor moet volgens de ChristenUnie goede informatie zijn. Er is meer data nodig over het parkeren en als er maatregelen worden voorgesteld dan moeten die goed uitgewerkt zijn.

Lees hier de bijdrage van raadslid Frank Visser in de gemeenteraad:

Voorzitter, zoals bekend was de ChristenUnie sceptisch over het referendum. En we zien dit bevestigd in de uitslag. Een overweldigende meerderheid was tegen, maar tegelijk… een nog grotere meerderheid heeft niet gestemd of was voor.

De uitslag moet zwaar wegen. Maar hoe moeten we nu verder, hoe moeten we de uitslag nu duiden? Stemden mensen tegen vanwege het betaald parkeren? Of vanwege het vergunningenplafond? Of vanwege het ontbreken van een overgangsregeling voor de 3e auto waar de ChristenUnie voor heeft gepleit? Of vanwege de discussie over het Canadees parkeren, of te wel het half op de stoep parkeren. Of vanwege al deze 4 punten of nog iets compleet anders?

De ChristenUnie trekt 2 conclusies.

Verschillende discussies liepen door en ook helaas langs elkaar heen. Hierdoor is in ieder geval de discussie over Canadees parkeren niet goed gevoerd. Er stond in de hele nota 1 kolom hierover. In de Raad is het er niet of nauwelijks over gegaan. Er was voor burgers ook veel onduidelijkheid hierover: wordt het in hun straat nu wel of niet gelegaliseerd? De tweede conclusie is dat naast het Canadees parkeren ook sommige andere onderwerpen onvoldoende zijn uitgewerkt tot op de dag van vandaag. Ik noem bijvoorbeeld de exacte criteria voor parkeren op eigen terrein. En dat terwijl de nota de titel had dat het om de uitwerking van het beleid ging.

Deze twee dingen moeten in het vervolg anders. Prima daarom dat er nu gesprek plaatsvindt met de stad.

De ChristenUnie heeft 3 moties. Deze lopen niet vooruit op een eventueel nieuw voorstel. Wij vragen alleen het college haar huiswerk te doen. Want het kan niet zo zijn dat er straks mogelijk een nieuw voorstel ligt maar daarin zaken nog steeds onduidelijk zijn. Haarlemmers hebben recht op duidelijkheid.

 

Hieronder staan de drie moties. Deze kregen uiteindelijk onvoldoende steun. De coalitiepartijen willen eerst afwachten hoe het college de plannen uitwerkt voor de vormgeving van het gesprek met de stad en een onderzoek onder het digipanel.

MOTIE Werk maatregelen uit voorafgaand aan nieuw besluit

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2024,

In beraadslaging over het Besluit naar aanleiding van uitslag referendum nota Uitwerking parkeerregulering,

Constaterende dat:

Meerdere maatregelen uit de nota uitwerking parkeerregulering niet of onvoldoende waren uitgewerkt ten tijde van de besluitvorming in de Raad en het referendum; Hierdoor kiezers tijdens het referendum geen zicht hadden op de persoonlijke gevolgen van de maatregelen “Geen 1e parkeervergunning bij Parkeren Op Eigen Terrein (POET)” en ook geen zicht hadden oplossingen voor het parkeren bij maatschappelijke instellingen en onderwijsinstellingen;

Overwegende dat:

Een mogelijke uitkomst van de gesprekken die nu in de stad gevoerd gaan worden is dat er een nieuw/aangepast voorstel komt waar parkeerregulering deel van uitmaakt;

Verzoekt het college:

Indien zij een voorstel voorlegt dat parkeerregulering omvat hierin ook de exacte normen voor kwalificatie van parkeercapaciteit als POET op te nemen en de oplossingen voor maatschappelijke instellingen en onderwijsinstellingen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

MOTIE Zo laag mogelijk tarief 1e bewonersvergunning

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2024,

In beraadslaging over het Besluit naar aanleiding van uitslag referendum nota Uitwerking parkeerregulering,

Constaterende dat:

Bij de nota uitwerking parkeerregulering als tarieven voor de 1e bewonersvergunning is uitgegaan van 99 euro/jaar voor zone c en 64 euro/jaar voor zone d; Deze tarieven een verlaging zoude zijn van 15% van de huidige tarieven; Voor het centrum het parkeertarief voor bewoners 221 euro is; Haarlem met deze tarieven zeker niet de duurste is voor bewoners, maar ook lang niet de goedkoopste; Amersfoort: 109 euro in de binnenstad en 30 euro daarbuiten[1]; Nijmegen: 48 euro in de binnenstad en 12 euro daarbuiten[2]; In de nota uitwerking parkeerregulering becijferd is dat het in heel Haarlem instellen van een nultarief voor de 1e bewonersparkeervergunning per jaar tot een financiële derving van circa € 4,2 miljoen leidt (blz. 15); Een lager tarief voor de 1e bewonersparkeervergunning mogelijk kan worden bekostigd door kostenbesparing in de handhaving en het aantal parkeerautomaten en/of door aanpassing van andere parkeertarieven zoals straatparkeren, garageparkeren, bedrijfsvergunningen en de 2e bewonersvergunning;

 

Overwegende dat:

Eén van de veelgehoorde bezwaren van tegenstemmers tijdens het referendum de hoogte van het voorgestelde bewonerstarief voor de eerste auto was; Door het intrekken van de nota uitwerking parkeerregulering ook de 15% verlaging van de tarieven in bestaand gereguleerd gebied voorlopig van de baan is; Gezien de grote verschillen in tarieven tussen gemeenten het de moeit waard lijkt om te kijken wat we van andere gemeenten kunnen leren om kosten te besparen; Een mogelijke uitkomst van de gesprekken die nu in de stad gevoerd gaan worden is dat er een nieuw/aangepast voorstel komt waar parkeerregulering deel van uitmaakt;

 

Verzoekt het college:

Indien zij een voorstel voorlegt dat parkeerregulering omvat daarbij ook inzicht te geven in de mogelijkheden het tarief van de 1e bewonersparkeervergunning verder te verlagen, ook in bestaand gereguleerd gebied en in de voorbereiding van dit voorstel ook na te gaan bij andere gemeenten hoe zij de kosten van parkeerregulering en de daaruit resulterende tarieven voor bewoners hebben geminimaliseerd;

 

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

 [1] https://www.amersfoort.nl/nieuw-parkeerbeleid#uitgangspunten-nieuw-parkeerbeleid-12182 en https://amersfoort.parkeerservice.nl/tarieven/#Vergunningen

[2] https://www.nijmegen.nl/diensten/parkeren-verkeer-en-vervoer/parkeervergunning-bewoners/

MOTIE Informatie kan helpen in het parkeerdebat en bij monitoring beleid

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2024,

In beraadslaging over het Besluit naar aanleiding van uitslag referendum nota Uitwerking parkeerregulering,

Constaterende dat:

Bij de nota uitwerking parkeerregulering cijfers zijn gepubliceerd over de parkeerdruk per wijk en hierbij 85% parkeerdruk als grens is gehanteerd; De onderliggende data en de historische ontwikkeling per jaar (zoals de groei van het aantal auto’s in bezit van inwoners van de stad) niet zijn gepubliceerd;

Overwegende dat:

Meer gedetailleerd inzicht in parkeerdata kan helpen bij het debat over het toekomstig parkeerbeleid; Publicatie van deze data ook kan bijdragen aan de monitoring van de resultaten van het gevoerde beleid;

Verzoekt het college:

Haarlemse parkeerdata openbaar toegankelijk te maken en daarbij per wijk, maar bij voorkeur ook per buurt en straat, waar mogelijk inzicht te geven in (de historische ontwikkeling van) de;

openbare parkeercapaciteit gedoogde openbare parkeercapaciteit (canadees parkeren) meegetelde locaties openbare parkeercapaciteit parkeercapaciteit op particulier terrein restcapaciteit openbare parkeercapaciteit aantal geregistreerde auto’s op woonadressen gemiddeld aantal auto’s per woonadres aantal geparkeerde auto’s bij parkeerdrukmeting aantal parkeervergunningen per soort (1e bewoners vergunning, 2e bewonersvergunning, bedrijfsvergunning, bezoekersregeling, etc.) verdeling van de geparkeerde auto’s over de verschillende parkeervergunningen en het overig betaald parkeren

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Check altijd of extra woningen mogelijk zijn

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 20:58

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494308/48317/20151224_125616.jpgBij bouwplannen moet met veel dingen rekening gehouden worden. Is er voldoende groene? Krijgen bewoners bij hun huis voldoende zonlicht? Is er voldoende parkeerruimte? De ontwerpers proberen op basis van een hele lijst met eisen tot een zo goed mogelijk ontwerp te komen. Maar is dit ook het beste ontwerp? Wat als we gezien de woningnood in elk plan toch wat meer woningen zouden bouwen?

De ChristenUnie wil hier meer grip op. Raadslid Frank Visser: Nu krijgen we aan het eind een ontwerp met stapels rapporten. Als je dan als raadslid vraagt of er bij een flatgebouw niet nog een extra verdieping op kan dan is het antwoord al snel dat dit leidt tot vertraging omdat dan alle onderzoeken opnieuw moeten. Maar het lastige is dat ik aan de voorkant dat ook niet kan zeggen omdat dan juist alle onderzoeken nog gedaan moeten worden….Daarom heeft de ChristenUnie een motie ingediend om voortaan tijdens het ontwerpen steeds een toets te doen of extra woningen niet mogelijk zijn. Frank Visser: ik wil dat veel transparanter wordt welke keuzes tijdens het ontwerpproces zijn gemaakt. Dit dwingt ontwerpers er ook het maximale uit te halen. Dat geldt niet alleen voor het aantal woningen, maar wat mij betreft bijvoorbeeld ook voor groen.

Helaas kreeg de motie geen steun in de Gemeenteraad. Frank Visser: toch blijf ik er voor strijden. Het is al een paar keer gelukt een plan aangepast te krijgen, maar ik loop steeds tegen het argument “vertraging” aan. Ik hoop dat we echt tot een manier van ontwerpen komen waarin we kansen voor extra woningen, waar dit verantwoord is, niet missen!

MOTIE Extra woningentoets in Haarlems Ruimtelijk Planproces

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 25 januari 2024,

Constaterende dat:

Het Stedenbouwkundig Plan Prinses Beatrixplein een overschot kent op de parkeerbalans van 37 parkeerplaatsen; De voorziene mobiliteitshub bovendien opschaalbaar is zodat meer parkeerplekken kunnen worden gecreëerd; Vanuit parkeeroptiek er dus ruimte is voor het toevoegen van extra woningen aan het plan; De Raad dit pas op dit moment kan beoordelen omdat eerder deze cijfers niet bekend waren; Het benutten van de ruimte op de parkeerbalans in dit geval ruimte zou kunnen bieden om 40 tot 100 woningen aan het plan toe te voegen; Tegelijkertijd aanpassen nu lastig is omdat alle onderzoeken zijn afgerond en de ruimtelijke procedures in gang zijn gezet;

Naar aanleiding van deze casus overwegende dat:

Bij startnotities de noodzakelijke onderzoeken zoals bezonning en parkeren nog niet zijn uitgevoerd en hierdoor de Raad op dat moment nog geen gefundeerde uitspraken kan doen over het aantal bouwlagen en het aantal woningen; In de volgende fase deze onderzoeken reeds zijn gedaan maar het op dat moment aanbrengen van een wijziging per definitie vaak zal betekenen dat onderzoeken en delen van het ontwerp opnieuw moeten worden gedaan; Hierdoor de Raad in feite alleen maar ja of nee kan zeggen en geen mogelijkheden heeft om bij te sturen omdat de Raad altijd of te vroeg of te laat is; De ruimte voor de Raad de laatste tijd nog verder wordt ingeperkt doordat ruimtelijke ontwikkelingen in verband met het gewenste tempo steeds vaker integraal aan de Raad worden voorgelegd (bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en stedenbouwkundig plan tegelijkertijd)

Overwegende dat:

De Raad voldoende in positie moet worden gebracht en dat op dit moment in dit politiek belangrijke dossier niet het geval is; Gezien de hoge woningnood het zonde is als er kansen worden gemist woningen toe te voegen waar dit ruimtelijk gezien (mogelijk) wel verantwoord is; Om vertraging te voorkomen het onderzoek of extra woningen mogelijk zijn het beste in het ruimtelijk planproces kan worden ingepast middels een “extra woningentoets” net zoals er in plannen altijd een “groentoets” en een “watertoets” wordt gedaan; Uit zo’n toets bijvoorbeeld duidelijk kan worden dat enkele tientallen extra woningen mogelijk zijn maar dat dit wel leidt tot een slechtere bezonning voor bijvoorbeeld 10 woningen; De Raad met dergelijke informatie in staat wordt gesteld een eigen afweging te maken; Het van belang is dat dit tijdig in het proces gebeurd om vertraging te voorkomen;

Verzoekt het college:

In het vervolg in het Haarlems Ruimtelijk Planproces bij woningbouwprojecten op relevante beslismomenten een toets te doen op de mogelijkheid extra woningen toe te voegen en daarbij de ruimtelijke randvoorwaarden en consequenties van deze extra woningen in kaart te brengen op een niveau dat passend is bij de fase in het proces; Daarbij in ieder geval in te gaan op de mogelijkheden van het benutten van de reservecapaciteit in de parkeerbalans, het vergroten van deze capaciteit door toevoegen van parkeervoorzieningen of andere mobiliteitsmaatregelen zoals deelmobiliteit en op de gevolgen voor bezonning; De Raad bij alle relevante besluitvormingsmomenten te informeren over de resultaten van deze toets en in staat te stellen om alles afwegende op dat moment te kiezen voor een variant met deze extra woningen zodat er verder geen vertraging ontstaat in het planproces omdat hier al rekening mee is gehouden;

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Houdt stedelijk waterbeheer betaalbaar

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 20:21

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494307/48317/DSC02788.JPGIn het plan stedelijk water 2024-2033 staan de ideeen van de gemeente over het beheer van het riool en het oppervlaktewater in Haarlem. De komende jaren is de opgave gigantisch groot waardoor de rioolheffing fors zal stijgen.

Extra investeringen zijn nodig omdat grote delen van het riool aan vervanging toe zijn of moeten worden opgeknapt. Tegelijkertijd moet Haarlem werken aan klimaatadaptatie. Om wateroverlast te voorkomen zijn er meer watergangen nodig om het water af te voeren. Ook is het nodig om regenwater afvoer af te koppelen van het riool en om in sommigen delen van de stad de drainage te verbeteren.

In de gemeenteraad onderschrijven de meeste partijen de noodzaak voor extra investeringen. Tegelijkertijd leven er grote zorgen over de kosten voor Haarlemse inwoners. Twee moties die  hierover gaan en mede door de ChristenUnie zijn ondertekend kregen ruime steun.

 

Motie “Ontzie de lage- en middeninkomens bij de rioolheffing”

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 februari 2024, behandeld het “Plan Stedelijk Water 2024-2033” 

Constaterende

Dat in Haarlem de rioolheffing wordt berekend aan de hand van een vast bedrag per eigenaar; Dat ten gevolge van het voorstel “Plan Stedelijk Water 2024-2033” een forse stijging van de rioolheffing wordt verwacht;

Overwegende

Dat lage- en middeninkomens financieel het al heel zwaar hebben met de gestegen kosten voor energie, boodschappen, vervoer en huur; Dat lage- en middeninkomens kunnen worden ontzien bij de forse lastenstijging door de rioolheffing te baseren op de WOZ waarde van het object; Dat diverse gemeenten de rioolheffing baseren op basis van de WOZ, waaronder Amersfoort, Nijmegen, Arnhem, Almere, Leeuwarden, Zoetermeer en vele anderen; Dat verwerker Cocensus al over deze informatie beschikt; Dat andere gemeenten 1ook een gebruikersdeel voor grootgebruikers hebben en dat daarmee kleingebruikers minder heffing hoeven te betalen;

Roept het college op

De raad voor de Kadernota 2025 voorstellen te doen op welke wijze in Haarlem lage- en middeninkomens kunnen worden ontzien bij de stijging van de rioolheffing en hierbij  specifiek voorstellen te doen gebaseerd op:o De rioolheffing gebaseerd op een grondslag met de WOZ waarde en/of;o Het toevoegen van een gebruikersdeel voor grootgebruikers;

En gaat over tot de orde van de dag,

M. Wiedemeijer, PvdA Haarlem

M. Abbasi, PvdA Haarlem

D. van Leeuwen, Actiepartij

S. van den Raadt, Trots Haarlem

F, Visser, ChristenUnie

 

Motie “Een Plan Stedelijk Water met beheersbare kosten”

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 februari 2024, behandelt het “Plan Stedelijk Water 2024-2033”

 

Constaterende

Dat het Plan Stedelijk Water financieel het meest omvangrijke plan uit de periode 2022–2026 is; Dat als gevolg van het Plan Stedelijk Water een verdubbeling van de rioolheffing wordt verwacht; Dat uit de antwoorden van de technische vragen van de PvdA blijkt dat er ruimte is om het Plan Stedelijk Water goedkoper vorm te geven.

Overwegende

Dat de Haarlemse riolering sterk verouderd is, deze goed onderhouden dient te worden en klaargemaakt voor de toekomst; Dat het Plan Stedelijk Water dus noodzakelijk is, maar het de vraag is of het met deze kosten moet; Dat lage- en middeninkomens financieel het al heel zwaar hebben met de gestegen kosten voor energie, boodschappen, vervoer en huur; Dat we als stad willen dat lage- en middeninkomens worden ontzien bij een forse lastenstijging; Dat investeringen om de openbare ruimte klimaatadaptief te maken ook bekostigd kunnen worden uit de algemene middelen.

Verzoekt het College

Te zorgen dat we de ambities ten aanzien van stedelijk water kunnen realiseren, maar met beheersbare kosten, om voor Haarlemmers een forse lastenstijging te beperken; Hierbij op de eerste plaats te onderzoeken hoe de kosten kunnen worden beperkt (bijvoorbeeld door temporisering, langere afschrijvingstermijnen, prioritering in de tijd en combineren met ingepland regulier onderhoud) en op de tweede plaats hoe de doorrekening naar Haarlemmers kan worden beperkt (bijvoorbeeld door niet alle investeringen vanuit de rioolheffing te dekken); De resultaten hiervan te verwerken in de Kadernota 2025.

En gaat over tot de orde van de dag.

M. Abbasi, PvdA Haarlem

E. Aerssens, VVD Haarlem

A. Scholten, Jouw Haarlem

R. Kuin, SP Haarlem

R. Dreijer, CDA Haarlem

F. Visser, ChristenUnie

L. van Zetten, Hart voor Haarlem

Joyce Jacobsz, OPH

 

Autoluwe Vijfhoek met groenslingers

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 20:02

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494306/48317/20240301_131509.jpgDe Keizerstraat en Barrevoetestraat in de Haarlemse Vijfhoek, vlak achter de Botermarkt zijn opnieuw heringericht. De straten zijn nu autoluw. Auto's hebben plaats gemaakt voor groene perken en er is meer ruimte voor fietsers die deze straten als toegangsroute gebruiken naar het centrum. Dankzij de ChristenUnie bleef het niet bij groene perkjes, ook de lucht boven de straten kleurt binnenkort groen.

In de twee straten zijn 27 parkeerplekken opgeofferd. Een lang gekoesterde wens van veel bewoners is daarmee in vervulling gegaan. In plaats van geparkeerde auto's is de straat nu opgefleurd met diverse planten. Ook zijn op drie plekken stalen kabels over de weg gespannen. Tegen de gevels zijn bij deze kabels door wijkbewoner Jan Geerts en wethouder Berkhout klimplanten geplant. De bedoeling is dat deze de komende jaren langs de stalen kabels over de weg heen groeien.

Deze groenslingers zijn er gekomen dankzij een motie van de ChristenUnie. Als het een succes is hoopt de ChristenUnie op meer van dergelijke slingers in de stad. Raadslid Frank Visser: "In de smalle straten in de binnenstad is vaak geen ruimte voor bomen, bijvoorbeeld vanwege de aanwezige kabels en leidingen onder de grond. Met groenslingers kunnen de straten alsnog worden vergroend."

Visie toekomstig openbaar vervoer Haarlem

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 19:42

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494304/48317/DSC02806.JPGIn voorbereiding op nieuwe concessies voor het openbaar vervoer in Haarlem heeft de gemeente een visie opgesteld op het toekomstige lijnennet. Volgens de ChristenUnie is meer ambitie nodig. Ook sprak de raadscommissie beheer over de eerste schetsen voor een zogenaamd Bus Rapid Transit netwerk tussen Haarlem en Amsterdam. De ChristenUnie pleit voor een slimme route vlak langs de A9.

Voorzitter, het is prima dat in het stuk over de toekomst van de OV lijnen wordt gekeken naar mindere overlast. Maar dat is wat anders dan minder OV. Trillingen moeten worden voorkomen, zeker als normen worden overschreden. Maar dat bereik je volgens mij met betere fundering, niet met minder bussen.

1600 bussen per dag klinkt veel maar als je op de Jansweg staat dan zie je dat het reuze meevalt want er rijden nauwelijks auto’s en de bussen komen door de verkeerslichten in treintjes langs. Grote delen van het uur is er totaal geen verkeer.

De Haarlemse wensen zijn wat zuinig als ik kijk naar de lange lijst wensen uit Haarlemmermeer. We willen op 5 punten meer ambitie en ik overweeg dit in een motie te zetten

Punt 1 of beter gezegd lijn 1: Waarom niet tenminste 4x per uur een snelle bus over de Spaarndamseweg? De bushaltes op de Rijksstraatweg zijn voor veel mensen te ver weg en lijn 14 is geen alternatief want rijdt maar 1x per uur. Punt 2. Lijn 2 zou ineens moeten omrijden via Verspronckweg. Dit betekent voor veel reizigers langere reistijd en omlopen naar de halte. De ChristenUnie wil als alternatief onderzoek naar een express of BRT bus die minstens 4x per uur vanaf het station naar Delftplein rijdt via de Westelijke Randweg met haltes bij Korte Verspronckweg, IJsbaan, Orionweg en Jan Gijzenkade. Zo wordt de Rijksstraatweg ontlast, krijgen inwoners aan de westkant van Haarlem Noord goed OV en kan lijn 2 voortaan met minibusjes rijden over de huidige route, gewoon door de Velserstraat Punt 3: U raadt het al, Lijn 3. Deze lijn moet  wat betreft de ChristenUnie bij de nieuwe hoofdingang van het ziekenhuis stoppen en gewoon over de Floris van Adrichemlaan blijven rijden. Anders worden loopafstanden naar haltes te groot. Dus houdt bij de herinrichting ruimte voor de bus! Punt 4 voorzitter; waar is het idee voor een snelle bus van Velserbroek via Waarderpolder naar Schalkwijk of Amsterdam gebleven? En 5 behoud de succesvolle halte Rustenburgerlaan voor tenminste een deel van de bussen of kom met een alternatieve halte aan de Kamperlaan voor de BRT bussen richting Heemstede.

De ChristenUnie wil dat de raad kan meepraten over het programma van eisen Haarlem-IJmond en voor Amstelland-Meerlanden. Kan dat op tijd naar de raad komen voordat de provincie en de vervoerregio het vaststelt

 Voorzitter dan de BRT studie. Die is wel ambitieus. De ChristenUnie is enthousiast over een expresslijn Haarlem-Hoofddorp. Maar waarom gaat deze naar Schiphol en niet langs station Hoofddorp? Dit is voor veel Haarlemmers het meest gunstig gelegen station. Ja lijn 300 gaat daar ook heen, maar via een lange route met best veel haltes.

Voor de BRT studie is voor de lijnen richting Amsterdam West en Amsterdam Zuid gerekend met 2 hele dure fly overs over de Schipholweg ten oosten van Haarlem. 2x dezelfde weg kruisen, dat is onnodig duur. De ChristenUnie stelt voor tot aan Rottepolderplein aan de noordzijde van de Schipholweg te blijven. Via een bestaand viaduct bij de aansluiting met de A9 kan dan de Schipholweg gekruist worden zonder dure fly overs!Kies wel voor een volledige vrije baan langs de A9, dus geen doelgroepstrook. Want dan kunnen we deze op termijn vertrammen. Dat kan het beste ten zuiden van de A9 want daar ligt ook de knoop Schiphol Noord.

Tenslotte: behoud de succesvolle halte Prins Bernhardlaan. Die kan eventueel opschuiven naar de Nieuwe Weg. De hub nieuw zuid is echt te ver weg voor Parkwijk en Boerhaavewijk!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.