Nieuws van politieke partijen in Heemstede over D66 inzichtelijk

57 documenten

Regionale bereikbaarheid en Heemstede maakt het mogelijk | Heemstede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Heemstede 28-02-2020 00:00

Op 27 februari stonden twee grotere onderwerpen op de agenda van de raadsvergadering. De regionale bereikbaarheidsvisie en het beschikbaar stellen van extra middelen voor grotere inwonersinitiatieven die vallen binnen ‘Heemstede maakt het mogelijk’. Bij beide onderwerpen werd duidelijk dat de raad behoorlijk verdeeld is en de coalitie partijen ook niet altijd op één lijn zitten.

De vergadering begon met het afscheid nemen van Heleen Hooij van de VVD. Zij wordt wethouder in Teylingen. In het vragenuurtje, waar het CDA vragen stelde over laadsnoeren over het trottoir en de overlast die dit geeft. Zij wilden weten welke regels hiervoor gelden. Inwoners mogen de snoeren gewoon over het trottoir leggen, mits dit niet leidt tot gevaarlijke situaties. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de inwoner zelf. Wij vinden dat de overlast beperkt is. D66 had nog een vraag over loden leidingen in gemeentelijke panden. Gelukkig blijken deze er niet te zijn.

Vervolgens werd het voorstel besproken om een budget van €150.000,- voor twee jaar beschikbaar te stellen voor inwonersinitiatieven die meer dan €6.000,- kosten. In de praktijk is dit een begrotingswijziging, omdat dit geld al gereserveerd was voor nieuwe initiatieven. Bij het voorstel zaten een aantal spelregels. In een eerder stadium zijn al tien regels opgesteld voor inwonersinitiatieven. In mei volgt het overall participatiebeleid. Dit is een paraplu rond inwonersinitiatieven en het betrekken van inwoners bij beleidsonderwerpen. Vooral bij VVD en CDA zat weerstand tegen het beschikbaar stellen van dit budget. Zij willen meer regels en eerst het overall beleid vaststellen. Terecht merkte de wethouder op dat meer regels belemmerend kunnen werken, terwijl we juist op zoek zijn naar onverwacht goede initiatieven. Ook D66 aarzelde. Na een debat waarbij we benadrukt hebben dat dit geld drempels weghaalt om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren en sneller te kunnen handelen in het belang van onze inwoners is het voorstel aangenomen. CDA en VVD stemden tegen. Met de toezegging dat de raad ieder half jaar evalueert hoe het geld besteed wordt ging D66 mee met HBB, PvdA en ons.

We zijn blij dat het budget er komt, omdat er al initiatieven zijn die wachten om te starten. Zo komt er een Adriaan Pauw boekje, ontmoetingsplaatsen, invulling van het tramwachtershuisje op de Glipperbrug, en worden speeltuinen aangepakt. Op www.wijmakenheemstede.nl kun je meer informatie vinden over inwonersinitiatieven.

Het tweede grote onderwerp dat op de agenda stond was de regionale bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland. De vorige visie was inmiddels tien jaar oud en toe aan vervanging. In de nieuwe visie wordt een duidelijke keuze gemaakt voor investeringen in fietsen, OV en voetgangers. Daarnaast wordt ook geïnvesteerd in autoverkeer. Bijvoorbeeld met de Velserboog. Ook staat de Kennemertunnel nog in de nieuwe visie. Een nieuwe visie is belangrijk omdat we de verkeersproblemen van Heemstede niet zelf op kunnen lossen. Met de regionale visie kunnen we meer geld los krijgen bij de provincie, MRA en het Rijk om onze ambities te realiseren. Raadsbreed hadden we liever meer invloed gehad vooraf, zodat we niet een compleet stuk ter vaststelling krijgen voorgeschoteld. Als we in een eerder stadium onze wensen kenbaar hadden kunnen maken, was er meer draagvlak geweest.

In het debat werd duidelijk dat vooral VVD en HBB (samen een meerderheid) nog niet gewend zijn aan het anders prioriteren van autoverkeer. Volgens hen moet dit hoger op de agenda. Zij hebben het standpunt dat de verkeersoverlast van auto’s en vrachtwagens in Heemstede niet op te lossen is met investeringen in fietsen en OV. Onduidelijk is welke oplossingen zij dan concreet missen, die het verkeersprobleem van Heemstede op kunnen lossen. We hebben beperkt ruimte, willen een groene Oase zijn en plek voor meer asfalt is er niet. Procesmatig zou het kunnen dat we concrete oplossingen voor het gemotoriseerde verkeer toevoegen in de uitvoeringsagenda. Met de raad hebben we met een tweetal moties al acht punten geformuleerd die we unaniem van belang vinden.

Uiteindelijk is het stuk teruggegeven aan de wethouder en worden de 8 punten meegenomen naar de stuurgroep regionale bereikbaarheid, waar de afspraken gemaakt worden. Ook komt er een raadsbreed gesprek over regionale bereikbaarheid, waarbij wij andere partijen vooral oproepen om concrete voorbeelden te noemen. Daarmee willen we bereiken dat het niet blijft bij sentimenten als  ‘te weinig voor Heemstede’ en ‘ te weinig voor de auto’. Vervolgens wordt dit als zienswijze meegegeven bij de visie.

Bij de rondvraag hebben we nog aandacht gevraagd voor het inzetten van het digipanel om het draagvlak te peilen voor een vuurwerkvrije gemeente en het handhaven van de vergunning voor het afschieten van ganzen rond Hageveld.

 

Vuurwerkverbod in Heemstede of niet? | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Heemstede 03-02-2020 00:00

Of moeten we als GroenLinks afdeling gaan voor het recht op schone lucht in heel Zuid-Kennemerland?

In de gemeenteraad van 30 januari in Heemstede stond vuurwerk weer op de agenda. Ook eind november stond het op de agenda n.a.v. een petitie georganiseerd door Pim Prins. Toen was de algemene mening in de raad dat we een maatschappelijk debat moeten voeren met de bewoners over het afsteken van vuurwerk. Maatschappelijk draagvlak en een mentaliteitsverandering zijn nodig om een verbod uit te vaardigen. Inmiddels weten we door raadsvragen die we gesteld hebben daarover, dat via de Algemene Plaatselijke Verordening heel Heemstede vuurwerkvrij kan worden door het afsteken van vuurwerk te verbieden inclusief het lichtere Categorie I vuurwerk, zoals de plastic “knetterballen”.

CDA diende een motie ‘vuurwerkvrij Heemstede’, waarin het college werd opgedragen om heel Heemstede tot vuurwerkvrije zone aan te wijzen en daarna het overleg met bewoners aan te gaan om te zoeken naar andere innovatieve, milieuvriendelijke, feestelijke en veilige invullingen van de jaarwisseling. Een motie waar je voor moet zijn. We zijn immers voor het afschaffen van vuurwerk om een heleboel redenen. Het afsteken van vuurwerk leidt immers tot:

Letselschade; Ernstige overlast; Gezondheidsklachten voor een grote groep mensen; Paniek en chaos voor huisdieren en wilde dieren; Een dramatisch slechte luchtkwaliteit; Neerslag van giftige zware metalen in ons leefmilieu; Politie en hulpverleners die soms moedwillig met vuurwerk worden bedreigd; Jaarlijks duizenden euro’s kosten voor de gemeente voor opruimwerkzaamheden en het herstellen van schade.

Toch hebben we tegen gestemd, omdat:

Het een landelijk probleem is en het beter is daarom om aan te sluiten bij landelijke ontwikkeling, en wat omliggende gemeenten gaan doen. Er komt een landelijk verbod en Haarlem neemt bijvoorbeeld in juni een besluit; De verkoop van vuurwerk ook verboden moet worden en daar gaat de gemeente niet over; Handhaving lastig is; de meeste klachten zijn nu ook op de dagen nadat de verkoop start, dus wanneer het verboden is; We zien dat een mentaliteitsverandering nodig is en dat bereik je niet met een verbod. Bijv. Ondanks alle preventieve maatregelen van de gemeente, zoals voorlichting op scholen, is er meer schade en overlast dit jaar; Het bewonersinitiatief ‘vuurwerkvrije straat’ niet heeft gewerkt.  De borden van een vuurwerkvrije straat werden gewoon weggehaald door fans van vuurwerk; Op dit moment wij het gevoel hebben dat het verbieden van vuurwerk dusdanig sterke emoties op kan roepen (je pakt mensen echt iets af) dat eerst een verbod instellen en daarna praten met de bewoners wel eens averechts zou kunnen werken.

Jammer is dat Pim Prins, die op de publieke tribune zat, nu niet verder wil met een bewonersinitiatief om Heemstede vuurwerkvrij te krijgen. Hij is teleurgesteld omdat de motie van het CDA verworpen werd met 4 stemmen voor en 15 tegen (Naast het CDA stemde één raadslid van de VVD en één raadslid van D66 voor de motie).

 

De raad is afwachten nu en wil het maatschappelijk debat “volgen”. GroenLinks Heemstede wil liever het maatschappelijk debat in Heemstede initiëren en niet alleen volgen vanuit de raad. Wij vinden het belangrijk dat we als gemeente actief het gesprek over schone lucht gaan organiseren, waar naast een vuurwerkverbod ook de kerstboomverbranding bij horen. Hier gaan we niet mee wachten, zodat er voor de volgende jaarwisseling, of desnoods die van een jaar later, toch een totaalverbod kan zijn. Maar dan met draagvlak vanuit de inwoners.

En we willen dat de gemeente mee gaat doen met her Schone Lucht akkoord, dat op 13 januari 2020 door de minister van Milieu en Wonen, 36 gemeenten en 9 provincies is getekend. Dat akkoord wil 50% gezondheidswinst in 2030 bereiken t.o.v. 2016 door schonere lucht. En dan hebben we het niet alleen over vuurwerk maar ook over de vervuiling van het verkeer, houtstook door vuurkorven en open haarden, de landbouw en industrie (incl. Schiphol).

Laten we beginnen met een informatie- en gespreksavond te organiseren. Daar hebben we jullie steun voor nodig. Wie doet mee om de lucht in Heemstede schoner en helemaal vuurwerkvrij te krijgen? We hebben recht op schonere lucht!

 

Raadsvergadering 30 januari | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 Heemstede 03-02-2020 00:00

De eerste raadsvergadering van 2020 bestond vooral uit hamerstukken. Ook werd afscheid genomen van D66 raadslid Yvette Schul en werden leden van de rekenkamercommissie benoemd. Het debat ging deze avond over de CDA motie ‘vuurwerkvrij Heemstede’. Voor het afscheid van Yvette had Thera een mooie speech geschreven om haar te bedankten voor haar periode als raadslid. Naast de goede samenwerking in de raad zaten Yvette en Thera ook samen in de rekenkamercommissie.

De hamerstukken die zonder vragen of debat werden vastgesteld hadden onder andere betrekking op de verkoop van de aandelen Eneco, de Zuid-Kennemeragenda (dit is een regionale agenda om prioriteiten aan te brengen in de lobby naar de Metropoolregio Amsterdam), de budgetsubsidie aan stichting WIJ voor de periode 2020-2023.

Het enige discussiepunt van de avond was de motie ‘Heemstede vuurwerkvrij’ van het CDA. Doel van de motie is om heel Heemstede vanaf de komende jaarwisseling tot vuurwerkvrije zone te bestempelen.

Nu hadden we in de raad van november ook over een vuurwerkverbod gesproken. Toen hebben we als raad geconcludeerd dat maatschappelijk draagvlak nodig is om een verbod uit te vaardigen. Voor ons als GroenLinks was het lastig om het niet met deze motie eens te zijn. We zijn immers voor het afschaffen van vuurwerk.

Maar wat gebeurd er als we vuurwerk afschaffen, inwoners hiertegen in opstand komen en het besluit wordt teruggedraaid? Dan komt er de komende jaren zeker geen vuurwerkverbod. Op dit moment hebben wij het gevoel dat het verbieden van vuurwerk dusdanig sterke emoties op kan roepen (je pakt mensen echt iets af) dat deze Chinese manier van beleid maken wel eens averechts zou kunnen werken. Wij vinden het belangrijk dat we als gemeente actief het gesprek over schone lucht gaan organiseren, waar naast een vuurwerkverbod ook de kerstboomverbranding bij horen. Hier gaan we niet mee wachten, zodat er voor de volgende jaarwisseling toch een verbod kan zijn. Maar dan met draagvlak vanuit de inwoners.

Uiteindelijk is de motie verworpen met 4 voor en 15 tegen stemmen.

De raadsvergadering werd voor 22.00 uur afgesloten. Dat is vermeldingswaardig, want dat is voor deze periode voor het eerst.

 

Waar moeten bomen of struiken komen?

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA PvdA Heemstede 25-01-2020 22:40

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1310264/48317/DSC02693.JPGGroene wijken zijn mooie, leefbare en gezonde wijken. Een groener Haarlem draagt bij aan een klimaatneutraal en een klimaatadaptief Haarlem. In het coalitieakkoord staat de doelstelling om voor 2022 meer bomen aan te planten. En de gemeenteraad heeft diverse moties aangenomen, die zien op het vergroenen van de stad.

Het blijkt voor de gemeente niet gemakkelijk om locaties in kaart te brengen waar groen kan worden toegevoegd. Daarom hebben PvdA, SP, Actiepartij, Trots, OPHaarlem, GroenLinks, CDA, D66 en ChristenUnie het initiatief genomen om te onderzoeken waar vergroening van Haarlemse wijken mogelijk is. 

Deze politieke partijen hebben een brief opgesteld die aan alle wijkraden is toegezonden. In de brief wordt de wijkraden gevraagd om aan te geven welke plekken in hun wijken kunnen vergroend, en waar geveltuintjes zouden kunnen worden aangelegd.

Reacties zijn welkom via fractie@haarlem.christenunie.nl. Wij zorgen dat deze dan terecht komen bij degene die alle reacties namens de verschillende fracties verzameld.

Helaas geen overgangsregeling voor standplaatsen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 20-12-2019 19:47

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283009/48317/WP_20160604_09_55_42_Pro.jpgNa maanden debat heeft de Haarlemse gemeenteraad de discussie over het nieuwe standplaatsenbeleid afgerond. Op grond van Europese regelgeving wordt de vergunningtermijn voor viskramen, ijskarren en oliebollenkramen beperkt tot tien jaar. Tevergeefs heeft de oppositie gepleit voor een overgangsregeling voor de huidige standplaatsregeling

Raadslid Frank Visser: “Helaas moest het standplaatsenbeleid aangepast worden omdat Europa op grond van de Dienstenrichtlijn stelt dat bij schaarse vergunningen er altijd na een paar jaar concurrentie moet zijn. De termijn van 10 jaar die Haarlem heeft gekozen is wat dat betreft nog ruim in vergelijking met andere gemeenten. Volgens juristen is een langere termijn echter niet haalbaar bij de rechter. Dit is zuur voor de huidige standplaatshouders die dachten een onbeperkte vergunning te hebben en later hun bedrijf te kunnen verkopen. Daarom hebben wij samen met andere fracties gepleit voor een overgangsregeling.”

GroenLinks, PvdA, D66 en CDA hebben uiteindelijk tegen alle voorstellen van de oppositie gestemd om de voorstellen te verzachten. Zo werd er als overgangsregeling door de Actiepartij gepleit om vergunningen binnen 5 jaar te mogen verkopen en dat de vergunning dan voor de nieuwe eigenaar 10 jaar geldig zou zijn. Dit voorstel heeft de ChristenUnie gesteund. Dit voorstel haalde het niet net als ons eigen voorstel om standplaatshouders die na 10 jaar hun plek verliezen aan een ander tenminste één kans te geven op een andere plek.

Daarnaast heeft onze fractie voorgesteld om standplaatshouders de mogelijkheid te geven parttime te werken. Visser: “Nu moet een standplaatshouder in principe altijd aanwezig zijn. Het is terecht dat een standplaats 5 a 6 dagen per week gebruikt moet worden maar het is niet meer van deze tijd dat je een standplaatshouder verplicht (meer dan) fulltime te werken.”

Een ander voorstel van de ChristenUnie was om dubbel grondgebruik toe te staan, juist omdat de plaatsen schaars zijn. Nu kan je op 1 locatie nog een oliebollenkraam in de winter hebben en een ijskar in de zomer. Het college heeft echter besloten om dit niet meer toe te staan omdat dit dubbele gebruik niet op elke plek wenselijk zou zijn. Visser: “Dat vind ik een vreemd argument. Dan moet je besluiten tot maatwerk en niet iets categorisch verbieden”.

Lees hieronder alle moties van de ChristenUnie. Lees hier de eerdere bijdrage van de ChristenUnie over dit onderwerp.

 

MOTIE Oliebollenkraam en ijskar gaan goed samen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat een standplaats altijd maar kan worden benut door één ondernemer met één vergunning (blz. 17); Het op dezelfde plek dus niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld in de winter een oliebollenkraam te hebben en in de zomer een ijskar of doordeweeks een viskraam en in het weekend een bloemenstal; Hierop momenteel 2 uitzonderingen gelden, namelijk de Nice Passage 12 en de Grote Houtstraat 140C; Deze uitzonderingen worden opgeheven zodra de huidige vergunning afloopt;

Overwegende dat:

Het college nergens motiveert waarom dit dubbelgebruik verboden wordt; Dubbelgebruik juist nastrevenswaardig is omdat hierdoor minder ruimte nodig is voor standplaatsen; Voor zover bekend bij de gemeenteraad nooit klachten zijn binnen gekomen over dit dubbel gebruik; Deze regel een typisch voorbeeld is van overbodige regels; De gemeente juist zou moeten streven naar het bieden van maatwerk;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat dubbel gebruik van één standplaats wel mogelijk blijft.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Visje in Noord en Zuid

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend; Het college hiermee wil voorkomen dat standplaatsen worden ingenomen door grote (landelijke) ketens;

Overwegende dat:

Elke vergunning maximaal 10 jaar geldig wordt; Het bedrijfsrisico voor lokale standplaatshouders hierdoor enorm zal toenemen; Het toestaan van maximaal 3 vestigingen dit risico voor onze lokale ondernemers kan verkleinen; Tegelijkertijd door het aanwezigheidsvereiste kan worden voorkomen dat hierdoor standplaatsen worden ingenomen door ketens van buiten de stad; Met meerdere vestigingsmogelijkheden in een grote stad als Haarlem kan worden voorkomen dat consumenten de halve stad door moeten reizen voor hun favoriete vis- of bloemenleverancier;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat per vergunninghouder maximaal 3 vergunningen worden toegestaan onder de volgende voorwaarden:

de vergunninghouder voldoet op tenminste één van deze locaties aan het aanwezigheidsvereiste; voor de andere locaties wordt het aanwezigheidsvereiste ingevuld door vaste medewerkers; de vergunninghouder zijn vergunning niet kan verpachten aan een andere ondernemer (verplichte bedrijfsvoering als één bedrijf);

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Parttime standplaatshouder

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend en dat de vergunninghouder ten tijde van de bedrijfsuitoefening zoveel als mogelijk persoonlijk aanwezig dient te zijn. Indien niet aan de aanwezigheidseis kan worden voldaan, bijvoorbeeld bij langdurige ziekte, is het ter beoordeling aan het college of de vergunninghouder tijdelijk vervangen kan worden; Bij hoge mate van uitzondering kan het college de vergunninghouder (schriftelijk) toestemming geven gedurende een bepaalde periode de bedrijfsuitoefening te laten uitoefenen door een “vervanger”;

Overwegende dat:

Parttime werken tegenwoordig heel normaal is (dit is geen “hoge mate van uitzondering”); Het voor deze ondernemers wel wenselijk kan zijn het grootste deel van de week open te zijn; “Zoveel als mogelijk aanwezig zijn” een onduidelijk criterium is; Het aanwezigheidsvereiste ook door meerdere vaste medewerkers ingevuld zou moeten kunnen worden (analoog aan het aanwezig zijn van bevoegde medewerkers in horeca zaken met een drankvergunning)

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat het aanwezigheidsvereiste wordt beperkt tot de eis de vergunninghouder tenminste 1/3 van het aantal in de vergunning opgenomen dagen/uren aanwezig is;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Standplaats kwijt? Dan aanbod voor nieuwe (in mededinging)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat elke standplaats na 10 jaar aan een andere aanbieder kan worden vergeven; Door het maximum aantal standplaatsen niet zeker is dat een standplaatshouder die zijn standplaats verliest een nieuwe standplaats kan krijgen In het verleden er veel meer potentiele standplaatslocaties in Haarlem waren;

Overwegende dat:

Een standplaatshouder die zijn standplaats puur door mededinging verliest recht heeft op een tweede kans;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat een standplaatshouder die zijn standplaats door mededinging verliest en die wel aan de gestelde voorwaarden voldoet de kans krijgt een nieuwe locatie toegewezen te krijgen ook als dit betekent dat hiervoor het aantal standplaatslocaties moet worden uitgebreid. Bij de toewijzing van deze nieuwe standplaats gelden dan wel de regels voor mededinging.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Raadsvergadering 18 december | Heemstede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Heemstede 19-12-2019 00:00

Op 18 december was alweer de laatste raadsvergadering van het jaar. Daarna mogen wij als raadsleden ook even vakantie hebben. 8 januari begint het alweer met een bijeenkomst voor raadsleden over de regionale energie strategie. Daar ging het deze raad niet over. Wel ging het over het integraal huisvestingsplan basisscholen, de budgetsubsidie voor de bibliotheek 2020-2023, het rekenkamer rapport over de ICT samenwerking met Bloemendaal, de visie op informatievoorziening en het bijhorende jaarplan. Daarnaast ook nog het jaarlijks vaststellen van de APV en de belastingverordening. Een niet al te zwaar programma, desondanks waren we (weer) niet voor middernacht klaar.

De vergadering begon met het vragenuurtjes. Het CDA stelde een aantal vragen over de omgevingswet. Met name de vraag die zij hadden over het advies van de nationale ombudsman om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen met de omgevingswet was goed. Bij de omgevingswet moet de aanvrager in overleg gaan met de omwonenden en belanghebbenden om draagvlak te krijgen voor zijn plannen. Dit zal niet voor iedereen makkelijk zijn. Zeker voor inwoners die al moeilijk meekomen in de samenleving is het lastig om zich uit te spreken over dit ruimtelijke ontwikkelingen. We zullen in Heemstede er dus goed voor moeten zorgen dat iedereen mee kan doen. Een spannende opgave, waar we zeker alert op zullen zijn.

De subsidie voor de bibliotheek was al eerder besproken. Er waren toen veel vragen die schriftelijk beantwoord zijn. Onze bibliotheek is nu eenmaal wat duurder dan bibliotheken in omliggende gemeenten, doordat we ruimere openingstijden hebben, meer personeel ter plaatse hebben om klanten te helpen en het eenvoudig kunnen reserveren van boeken en andere media. Daarmee is onze bieb moeilijk te vergelijken met anderen. Goed om kritisch te blijven op de kosten, maar laten we deze prachtige voorziening vooral koesteren. De subsidie is unaniem vastgesteld.

Het integraal huisvestingsplan voor de basisscholen is een hoofdlijnenplan waarmee we aan de slag kunnen om de komende  20 jaar alle basisscholen in Heemstede te renoveren of nieuw te bouwen. Daarbij kunnen we energieneutraal bouwen en kijken we ook wat we al gasloos en circulair kunnen doen. Een mega project voor Heemstede, door de duur, maar ook de complexiteit. Iedere school is immers anders. Het schoolbestuur van de Evenaar heeft een interessante innovatieve renovatiemethode op het oog die sneller is, goedkoper en duurzamer. Uiteraard zijn we hierin geïnteresseerd. Bij de verdere uitwerking van het plan zal ook naar deze en andere innovatieve methoden gekeken worden. De oppositie partijen VVD en CDA waren bijzonder kritisch. In mindere mate D66 ook. Zij wilden het liefst nu al alternatieve financiering mogelijkheden kennen en alle mogelijke innovaties meenemen. PvdA merkte terecht op dat de buitenruimte en het medegebruik van de gebouwen belangrijke onderwerpen zijn bij de verdere uitwerking. Omdat bij het vaststellen van het plan het eerste jaar nog plannen verder uitgewerkt gaan worden voor er gebouwd of gerenoveerd gaat worden is er nog tijd om dit de eerste maanden van 2020 te doen. Met een aantal concrete toezeggingen van wethouder Struijf is het plan unaniem aangenomen. Een mooi succes voor GroenLinks, omdat de Nicolaas Beetschool, die als eerste aan de beurt is, gasloos en energieneutraal gebouwd gaat worden. Wij gaan ons inzetten om dit voor alle scholen in het plan voor elkaar te krijgen, inclusief circulair bouwen.

Vlak voor de stemming werd er weer een motie ingediend door VVD en CDA om de reserves voor het sociaal domein verder aan te vullen. Voor het IHP wordt namelijk een deel van deze reserves gebruikt. Deze motie is eerder ingebracht tijdens de kadernota en de begroting 2020. Deze derde keer werd de motie wederom weggestemd. Het college heeft voldoende duidelijk gemaakt dat de reserves zoals deze straks zijn, ruim voldoende zijn om alle risico’s af te dekken.

Het IHP is unaniem aangenomen.

De visie op informatievoorziening is door de burgemeester teruggenomen. Een meerderheid van de raad vond het stuk onvoldoende gedragen voor besluitvorming. Zo zou het te weinig handvatten bieden om als raad te kunnen sturen. Alleen PvdA en GroenLinks vonden het stuk voldoende. Vooral omdat in de bijlage het informatieplan 2020 zat dat deze handvatten beschrijft. Het leek wel of niet iedereen dit gelezen had. In de commissie was iedereen akkoord met de toezegging van de burgemeester om met een voorstel te komen over hoe de raad geïnformeerd zou worden over de grote risicovolle projecten. Dit leek men alweer vergeten te zijn. Zonde van de ambtelijke inspanning die nu weer gevraagd wordt, zeker omdat de capaciteit op IT gebied al zo beperkt is.

De APV en de belastingenverordening zijn unaniem vastgesteld. Vooral de afvalstofbelasting neemt sterk toe. Als raad gaan we hierover begin 2020 met elkaar in gesprek. Wat ons betreft is de enige oplossing de hoeveelheid afval terug te brengen. Dit gaat op dit moment het beste met gescheiden inzamelen. We hopen dat de pilot in Merlehoven een vervolg krijgt met een uitrol naar heel Heemstede.

Tenslotte waren er nog hamerpunten als het baggerplan, verordening op de rekenkamer en nog een aantal.

Voor nu fijne feestdagen en van de raadsvergaderingen in 2020 volgen weer verslagen.

Kwaliteitskeurmerk taal- en inburgeringscursussen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 29-11-2019 18:41

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1282319/48317/DSC02764.JPGDe gemeenteraad heeft meerdere moties aangenomen over de verbetering van de inburgering van statushouders in Haarlem. Drie moties zijn ingediend op initiatief van D66 en één op initiatief van GroenLinks. Alle vier de moties zijn mede ingediend door de ChristenUnie.

De eerste motie vraagt om een kwaliteitskeurmerk voor taal- en inburgeringstrajecten in aanloop naar een wijziging die per 1 januari 2021 ingaat. Vanaf dan krijgen gemeenten weer de regie over de inburgering.

De tweede motie vraagt de aard en omvang van de psychische gezondheid van statushouders in kaart te brengen en de toegang tot de zorg voor statushouders zo laagdrempelig mogelijk te maken door actief hulp aan te bieden of door te verwijzen naar geschikte hulp.

De derde motie vraagt onderzoek te doen naar de mogelijkheden tot het starten van een project naar voorbeeld van o.a.de gemeente Amsterdam waarbij hoogopgeleide statushouders een versnelde opleiding kunnen volgen in hun vakgebied zodat zij in Nederland aan het werk kunnen gaan op hun eigen niveau.

De laatste motie vraagt aandacht voor het grote aantal statushouders dat na een paar jaar nog steeds afhankelijk is van de bijstand. De motie roept het college op de samenwerking met lokale/regionale werkgevers aan te gaan om een match te maken met werkbehoevende statushouders en statushouders ook actief te begeleiden naar werk tijdens de inburgeringsfase.

Motie: Kwaliteitskeurmerk taal- en inburgeringscursussen

De gemeenteraad van Haarlem bijeen in vergadering op 21 november 2019,

Constaterende dat:

• Met de invoering van de Wet Inburgering 2013 de verantwoordelijkheid om in te burgeren bij nieuwkomers zelf is neergelegd;

• Inburgeraars leningen aangaan om de taal- en inburgeringstrajecten te bekostigen;

• Inburgeraars beboet kunnen worden als ze niet binnen 3 jaar het inburgeringsexamen halen;

• Het huidige inburgeringsstelsel onvoldoende effectief is, niet het gewenste resultaat heeft behaald en nodig toe is aan vervanging;

• Per 1 januari 2021 de regie over de inburgering daarom weer terug naar gemeenten gaat;

Overwegende dat:

• De transparantie en de kwaliteit van aanbieders op de markt te wensen overlaat;

• Het keurmerk Blik op werk deels voorziet in het vaststellen van de kwaliteit;

• In het nieuwe stelsel de private markt van aanbieders blijft bestaan;

• In het nieuwe stelsel gemeenten zelf de cursussen gaan inkopen voor inburgeraars;

• Andere steden eveneens grip proberen te krijgen op het marktveld van aanbieders in aanloop naar de stelselwijziging per 1 januari 2021;

Verzoekt het college om:

• In navolging van steden als Amsterdam en Den Haag1 een kwaliteitskeurmerk voor taal- en inburgeringstrajecten in te voeren om de kwaliteit van de cursussen omhoog te krijgen, het aanbod beter beschikbaar te maken en de gemeente iedere inburgeraar kan adviseren over passende taalcursussen en inburgeringstrajecten;

En gaat over tot de orde van de dag.

Meryem Çimen (D66)

Roséanne Timmer-Aukes (GLH)

Gertjan Hulster (Actiepartij)

Mostapha el Aichi (CDA)

Frans Smit (OPH)

Ibrahim Yerden (PvdA)

Frank Visser (CU)

https://www.amsterdam.nl/sociaaldomein/nederlandse-taal/kwaliteitsconvenant-taal-inburgering/

Motie: Om mee te kunnen doen, moet je wel gezond zijn

De gemeenteraad van Haarlem bijeen in vergadering op 21 november 2019 (vh 17 okt 2019)

Constaterende dat:

• Veel statushouders in Haarlem de nodige trauma’s in land van herkomst hebben opgelopen;

• De overtocht naar Nederland eveneens traumatisch is geweest voor veel statushouders;

Overwegende dat:

• Uit onderzoek blijkt dat 40% van de Syriërs in Nederland psychisch ongezond is en maar 7% van hen actief hulp zoekt;

• Er nog geen cijfers bekend zijn inzake de psychische gezondheid van de andere groepen statushouders;

• De gemeente onvoldoende zicht heeft op de aard en omvang van de problematiek onder Haarlemse statushouders;

• (Psychische) gezondheid essentieel is om te kunnen participeren en te integreren;

Verzoekt het college om:

• De aard en omvang van de problematiek onder statushouders inzichtelijk te maken;

• De toegang tot de zorg voor statushouders zo laagdrempelig mogelijk te maken door actief hulp aan te bieden of door te verwijzen naar geschikte hulp;

• Onze partners in de stad te betrekken bij de concrete uitwerking: zoals voorlichting, kennisdeling tussen organisaties, inzet van sleutelpersonen in de betreffende gemeenschappen en taboes op psychische hulp bespreekbaar maken;

En gaat over tot de orde van de dag.

Meryem Çimen (D66)

Gertjan Hulster (Actiepartij)

Roséanne Timmer-Aukes (GLH)

Frans Smit (OPH)

Ibrahim Yerden (PvdA)

Frank Visser (CU)

Motie Je bent nooit te oud om te leren, toch?

De gemeenteraad van Haarlem, in vergadering bijeen op 21 november (vh17-10) 2019

Constaterende dat:

• Er statushouders in Haarlem zijn met een hoge opleiding, zoals universitaire docenten, artsen, advocaten en meer, waarbij hun diploma ook als HBO of hoger is gewaardeerd in Nederland.

• Op 1 januari 2021 de nieuwe wet inburgering in gaat.

• Deze wet de regie voor de inburgering weer bij de gemeente legt.

• Vooruitlopend op de invoering van de wet het college al zoveel mogelijk in lijn met de nieuwe wet wil werken.

Overwegende dat:

• De snelste en duurzaamste methode van inburgering voor statushouders bestaat uit werk en (taal) onderwijs.

• Volwassen statushouders tussen de 18 en 30 jaar recht hebben op studiefinanciering of een tegemoetkoming in de onderwijskosten middels UAF.

• Zij na hun dertigste jaar geen recht hebben op een tegemoetkoming en vaak worden afgewezen voor een opleiding.

• Veel statushouders pas na hun dertigste in Nederland zijn gekomen of tijdens het traject naar een verblijfsvergunning dertig zijn geworden.

• Navraag bij statushouders leert dat zij het liefste betaald werk willen doen (op niveau) en ook initiatieven nemen om dit middels een opleiding te bereiken.

• Statushouders die werken geen uitkering nodig hebben en dit op termijn kostenbesparend werkt aangezien het overgrote deel momenteel afhankelijk is van een uitkering.

• Voorbeelden uit o.a. Amsterdam leren dat een versneld traject tot (om)scholing bij statushouders boven de dertig vaak leidt tot betaald werk in o.a. onderwijs en zorg.

Verzoekt het College van B&W

• Onderzoek te doen naar de mogelijkheden tot het starten van een project naar voorbeeld van o.a.de gemeente Amsterdam waarbij statushouders een versnelde opleiding kunnen volgen in hun vakgebied zodat zij in Nederland aan het werk kunnen gaan. Een voorbeeld is voor docenten de éénjarige opleiding tot klassenassistent (reguliere opleiding duurt 4 jaar).

• Klantmanagers (en/of ambtenaren) die werken met statushouders op te leiden om statushouders boven de dertig pro-actief te wijzen op mogelijkheden tot financiering van een vervolgstudie bijvoorbeeld door het ‘leven lang leren’ traject.

• De raad actief te informeren over de voortgang.

En gaat over tot de orde van de dag

GroenLinks Haarlem

PvdA Haarlem

ChristenUnie

Motie: Werken is de sleutel tot integratie

De gemeenteraad van Haarlem bijeen in vergadering op 21 november 2019,

Constaterende dat:

• Haarlem sinds 2015 in totaal 1131 statushouders (inclusief ca. 250 kinderen) heeft opgenomen;

• Deze statushouders ook moeten inburgeren;

• Inburgeraars binnen 3 jaar het inburgeringsexamen moeten halen;

• Inburgeraars een boete kunnen krijgen als ze de termijn van 3 jaar niet halen;

• Uit angst voor boetes zij ervoor kiezen geen werk te zoeken tijdens de inburgeringsfase;

Overwegende dat:

• Na drie jaar integraal beleid maar liefst 688 statushouders afhankelijk zijn van de bijstand;

• Het huidige beleid onvoldoende rendeert;

• Werken tijdens de inburgeringsfase statushouders juist zal helpen de taal te leren en een grote afstand tot de arbeidsmarkt voorkomen;

• De huidige arbeidsmarkt in het voordeel van de statushouders is;

Verzoekt het college om:

• De samenwerking met lokale/regionale werkgevers aan te gaan om een match te maken met werkbehoevende statushouders;

• Statushouders ook actief te begeleiden naar werk tijdens de inburgeringsfase;

En gaat over tot de orde van de dag.

Meryem Çimen (D66)

Frank Visser (CU)

Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA Heemstede 21-11-2019 20:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281875/48317/Klok2.jpgAls een afvalcontainer is geleegd moet je die dezelfde dag van de straat halen. Tot vandaag kon je een boete krijgen als je rolcontainer nog buiten stond na 20 uur ’s avonds. De ChristenUnie heeft voorgesteld dit tijdstip te verschuiven naar 23 uur. Dit voorstel is aangenomen door de gemeenteraad.

Raadslid Frank Visser: “Veel Haarlemmers werken buiten de stad. Niet alle inwoners zijn altijd in staat om een rolcontainer voor 20 uur te verwijderen. Ik ben daarom blij met deze verruiming. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen zijn container zo lang laat staan. Maar het voorkomt dat iemand die om 20 uur nog niet thuis is gelijk een boete krijgt.”

Het college was tegen het voorstel omdat zo handhaving moeilijker zou worden. Handhavers werken namelijk niet na 23 uur. De ChristenUnie denkt dat dit probleem in de praktijk mee zal vallen. “Het grootste probleem is als mensen hun rolcontainer tot de volgende dag laten staan. Dan kan prima gehandhaafd worden.”

 

MOTIE Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 21 november 2019,

In beraadslaging over de Afvalstoffenverordening Haarlem 2019 en het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019

Overwegende dat:

Artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit inwoners van Haarlem verplicht inzamelmiddelen zoals de DUO-bak zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, maar uiterlijk voor 20:00 uur op de inzameldag uit de openbare ruimte te verwijderen Het overtreden van deze bepaling een strafbaar feit is op grond van artikel 20 van de Afvalstoffenverordening; In de huidige 24 uurseconomie waarbij veel Haarlemmers ook nog buiten de stad werken veel inwoners regelmatig niet in staat zullen zijn het inzamelmiddel voor 20:00 uur te verwijderen;

Verzoekt het college

In artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit “voor 20:00 uur” te wijzigen in “voor 23:00 uur”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Annemieke Kok, OPHaarlem

Bas van Leeuwen, D66

Isabelle Wisse, PvdA

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Begrotingsraadsvergadering 8 november: Heemstede financieel gezond | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Heemstede 11-11-2019 00:00

Voor het eerst hebben we in Heemstede een andere begrotingsraad. Dit komt doordat we bij de kadernota, die voor de zomer werd behandeld, uitgebreid hebben besproken over de gemeentelijke financiën in 2020 en verder. Ook zijn toen de algemene beschouwingen gehouden. Voordeel is dat bij de uitwerking van de kadernota in de begroting rekening gehouden kan worden met de kaders die voor de zomer met elkaar afgesproken zijn. De begroting is unaniem aangenomen door de raad.

Ambities realiseren

Waar het in de kadernota nog ging over de vraag of we al onze ambities wel gefinancierd konden krijgen, ziet dat er nu een stuk beter uit. De begroting laat namelijk een meerjarig overschot ziet van € 246.000,- in 2020 oplopend tot € 894.000,- in 2023. Dit komt deels doordat er nog eens met de stofkam kritisch gekeken is door het college waar het ietsje minder kwam. Maar vooral de september circulaire was een meevaller, omdat de uitkering uit het gemeentefonds hoger uitviel dan verwacht. Daarom is er zelfs ruimte is om wensen van de raad die eerder onder de zaaglijn waren gekomen toch uit te voeren. Bij de kadernota hebben wij hiervoor een motie gemaakt: ‘Benut structurele meevallers om extra ambities te realiseren’.  Het gaat om:

Het energie en gasloos bouwen van de Nicolaar Beets school Vrijstelling van de hondenbelasting voor de eerste hond (dit is een punt uit het collegeprogramma) Jongeren in beeld te brengen die geen startkwalificatie hebben Het actualiseren van het groenbeleidsplan Het stimuleren van parttime werk voor uitkeringsgerechtigen.

Omdat er voldoende financiële ruimte is, heeft de raad besloten om de OZB niet extra te verhoging in 2021. Voor ons was van belang dat in het collegeakkoord staat dat we de OZB niet verhogen, tenzij er tekorten zijn in het sociaal domein. Het amendement is unaniem aangenomen.

Eerst geld of eerst een plan?

Omdat het integraal huisvestingsplan (IHP)voor de scholen en het scheiden van afval al opgenomen waren in de begroting ontstond er een discussie rond de vraag: moet er eerst een plan zijn of kan er al geld in de begroting worden gereserveerd? Vooral de VVD hamerde op het standpunt dat er zonder plan geen geld in de begroting opgenomen mag worden. Ook CDA, D66 en HBB vonden dit. Wij zijn van mening dat het geen probleem is als er al geld in de begroting staat, want als er geen geld is hoef je er ook geen plan voor te maken?

Ook naar onze inwoners en de provincie, die onze begroting goedkeurt, vinden wij het transparant dat we onze plannen voor komend jaar met de begroting duidelijk maken en daar geld voor reserveren. Met een amendement zijn uiteindelijk de bedragen uit het kredieten overzicht zijn gehaald. Wat betreft het IHP konden we hier mee leven, omdat de teksten in de begroting blijven staan. Ook blijven de kapitaallasten vermeld. Dat geeft voldoende houvast om het IHP ook daadwerkelijk te gaan realiseren. Voor het scheiden van afval zien we dit anders. We zien dat de afvalstoffenheffing maar blijft stijgen (in 2020 met 20%). Nu geen krediet opnemen heeft als risico dat er teveel vertraging ontstaat. Ook omdat een aantal partijen wel €20.000,- beschikbaar willen stellen voor een aanvullend onderzoek. Wat ons betreft moet zo’n onderzoek niet te lang duren en hoeft dat zeker geen €20.000,- te kosten. Helaas voor ons is het amendement wel aangenomen (17 tegen 4).

Moties en amendementen

Het CDA maakte weer een punt van de reserves in het sociaal domein. Sinds de decentralisaties in 2015 zijn deze reserves niet gebruikt voor de decentralisaties, ieder jaar is geld overgehouden. Desondanks sprak het CDA van grote risico’s, ondanks dat er keurige berekeningen waren gemaakt en we op ieder moment bij kunnen sturen als dat nodig is. Dit amendement heeft het (10 tegen 11) niet gehaald.

Vanuit de PvdA werd een amendement ingediend om jongeren meer te betrekken bij de politiek en hier een actieplan voor te maken. Deze is unaniem aangenomen.

Een motie om meer zicht te krijgen op de externe inhuur is ook unaniem aangenomen. De inhuur kosten nemen toe, omdat bepaalde vacatures lastig zijn in te vullen. Voor ons is het belangrijk dat we onze plannen kunnen uitvoeren. Dat daarbij openstaande vacatures tijdelijk worden ingevuld met externe inhuur vinden wij een goede oplossing om op belangrijke dossiers geen vertraging op te lopen.

Ten slotte was er nog een sympathieke motie van de HBB om te onderzoeken op welke wijze er een tijdelijke kunstijsbaan gerealiseerd kan worden in Heemstede. Als voorbeeld werd de ijsbaan in Bennebroek aangehaald, waar inwoners het initiatief hiertoe hebben genomen. Het doel van de motie van HBB is om initiatiefnemers te zoeken voor een dergelijke tijdelijke ijsbaan in Heemstede. Ondanks dat zo’n ijsbaan niet heel erg duurzaam is, vinden we dat er in Heemstede best iets meer te doen mag zijn voor jongeren. Daarom hebben we deze motie gesteund en is hij aangenomen (14 tegen 7).

Lees in de bijlage de bijdrage aan het debat van fractievoorzitter Eric de Zeeuw.

Verhuiskostenvergoeding wordt niet gekort

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Heemstede 08-11-2019 20:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281383/48317/2 Euromunt.jpgTijdens de tweede dag van de begrotingsbehandeling zijn een aantal voorstellen van de ChristenUnie overgenomen door de gemeenteraad. Zo gaat dankzij amendementen van de ChristenUnie de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding voor mensen met een lichamelijke beperking niet door en wordt er niet bezuinigd op het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Tenslotte werd een motie aangenomen om een vuurwerkverbod in Haarlem te onderzoeken. Op voorstel van de ChristenUnie werd daarbij wel expliciet opgenomen dat de komende maanden hierover eerst participatie met de stad plaatsvindt. De motie van PvdA GroenLinks ChristenUnie en Actiepartij haalde een meerderheid doordat enkele individuele D66 en VVD raadsleden deze motie ook steunden.

Er was in de gemeenteraad en het college veel waardering voor de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Uiteindelijk dienden de coalitiepartijen een amendement in om een aantal bezuinigingsvoorstellen te schrappen waarbij gebruik gemaakt werd van een financieel dekkingsvoorstel van de ChristenUnie. Onderdeel van het amendement was het terugdraaien van de bezuiniging op de subsidie voor breedtesport, ook een voorstel uit de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Daarnaast werd via dit amendement besloten om ook de eigen bijdrage voor dakloze gezinnen niet te verhogen.

Spannend werd het bij een motie van de ChristenUnie om het mantelzorgcompliment weer te introduceren. Haarlem is een van de weinige gemeenten in Nederland die deze jaarlijkse waardering in de vorm van een cadeaubon of een klein geldbedrag niet meer verstrekt. Coalitiepartij CDA steunde deze motie, maar dit was net niet genoeg voor een  meerderheid. Raadslid Frank Visser: “Ik blijf mij de komende tijd inzetten voor de mantelzorgers in onze stad. Zij verdienen meer waardering!”

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie als enige oppositiepartij voor de begroting gestemd. Dat wil niet zeggen dat we alle bezuinigingsvoorstellen steunen, maar het totale pakket is wel evenwichtig en noodzakelijk om de financiën van de gemeente gezond te houden. Wel heeft de ChristenUnie aangegeven tegen de bezuinigingen op onderhoud te zijn en ook tegen de keuze om te stoppen met extra aflossen van de schuld van Haarlem.

Lees hieronder onze bijdrage in de 2e en 3e termijn, onze stemverklaring en de gewijzigde moties en amendementen. Wil je onze bijdrage in de 1e termijn lezen? Klik dan hier.

2e termijn

Voorzitter, ik begon mijn eerste termijn namens de ChristenUnie met verzoek om een menukaart voor de bezuinigingen zodat we als Raad ook eventuele alternatieven konden kiezen, zoals we vier jaar geleden ook hebben gedaan. Dat is dit keer niet gebeurd maar het is al een paar keer gezegd: volgend jaar volgt de afgesproken herijking. Graag krijgt de ChristenUnie de toezegging dat bij herijking wel zo’n menukaart komt. Daar lijkt mij een motie niet voor nodig.

De vraag van de Actiepartij zojuist over de post onvoorzien vond ik intrigerend. Ik snap dat er een post onvoorzien is, ik steun dan ook niet de motie van de Actiepartij om deze hele post maar te besteden aan het klimaatbeleid. Maar met de Actiepartij wil ik graag horen van het college of er wel eens geld uit deze post wordt overgehouden en vervolgens wordt teruggestort in de reserve. Dan doen we immers aan schuldreductie.

Ik constateer dat de coalitie met een amendement komt om een aantal bezuinigingen terug te draaien zoals die op de breedtesport en daarbij deels dekkingen gebruikt uit mijn alternatieve begrotingen. Ik ben blij met dit voorstel als vind ik het jammer dat het nu zo kort voor dit debat komt zonder overleg met de rest van de raad.

Ik ben wat teleurgesteld in de reactie van het college en coalitiepartijen op veel andere voorstellen. Mevrouw de Raadt zei geloof ik net dat ze niet opgeeft. De ChristenUnie doet dat ook niet en ik hoop dat vanavond meer voorstellen de eindstreep zullen halen dan alleen het terugdraaien van de bezuiniging op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Overigens wel dank voor de steun van de coalitie voor dit amendement van de ChristenUnie!

Ik loop een paar van de andere voorstellen af in de hoop dat een aantal uiteindelijk op uw steun kan rekenen. Wat betreft de ChristenUnie mag de dekking in ieder geval geen reden zijn om ergens tegen te stemmen want wij staan open voor alternatieven.

Amendement 7 Inkomensgrens kwijtschelding gehandicaptenparkeren naar 120%

Amendement 7 heb ik ingetrokken want de SP heeft mij er terecht op gewezen dat hoe graag wij de regels over kwijtschelding ook zouden willen verruimen: op grond van landelijke wetgeving is dit niet toegestaan.

Amendement 8 Mantelzorgcompliment

Ik snap de reactie van het college op het amendement o ver het mantelzorgcompliment niet. Het college vindt dat je lasten niet incidenteel kunt verhogen. Maar dat doe ik helemaal niet. De verhoging van de OZB voor niet woningen is slechts een versnelde invoering van een reeds door het college geplande structurele verhoging waardoor er incidenteel geld beschikbaar komt, dat is iets heel anders!

Ik ben bereid het amendement aan te passen naar eenmalig proef en bedrag te verlagen naar 210.000 euro. Ik hecht zeer aan het aannemen van dit amendement. De ChristenUnie heeft begrepen dat een aantal bezwaren blijven houden tegen de dekking. Het zou wat mij betreft ook uit het cultuurbudget kunnen. Ik zei net tijdens een interruptie dat 20 mln euro per jaar naar cultuur gaat. Ik zei het niet helemaal goed. Naar de grote cultuur instellingen gaat jaarlijks 18 miljoen. Daarnaast zijn er nog wat kleine potjes, het totaal bedrag kon ik net niet zo snel vinden maar zal ongeveer 20 miljoen euro zijn.

Amendement 9 Meer havengeld is meer onderhoud

Ik betreur het dat de coalitie vasthoudt aan een bezuiniging van meer dan een half miljoen op onderhoud. En dat terwijl we nog spijt hebben van een vergelijkbare bezuiniging 4 jaar geleden.

Volgens het college is er geen achterstallig onderhoud want al het werk wat gedaan moet worden kan financieel gezien binnen vier jaar. De wethouder zag het fietspad vol gaten en hobbels op de Rijksstraatweg niet als achterstallig onderhoud omdat het via het IP moet worden opgeknapt gezien het bedrag. Maar ook als het via IP moet dan is dit toch wel achterstallig onderhoud? Anders kan op deze manier het cijfer achterstallig onderhoud kunstmatig laag gehouden worden en dat lijkt mij niet te bedoeling. De wethouder zei dat het om 4,5 miljoen euro gaat om dit knelpunt op te lossen. Daar ben ik echt van geschrokken. Is de wethouder het met mij eens dat onderhoudsprojecten in het IP meegeteld moeten worden bij het achterstallig onderhoud zolang ze niet de komende 4  jaar zijn geprogrammeerd?

Amendement 10 Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

Ook bij amendement 10 is discussie over de dekking. Ik haal het uit de hondenbelasting. Maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld hogere toeristenbelasting voor campings aangevuld met cultuurbudget. Of hogere leges voor verstrekking van gegevens uit de GBA en voor kansspelvergunningen. Wat heeft de voorkeur van coalitiepartijen?

Motie 11 Meer investeren in groei toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

Motie 11 handhaaf ik omdat ik vind dat gemeente sowieso veel sneller facturen moet betalen! Het college heeft mijn voorstel ook verkeerd gelezen. Ik loop helemaal niet vooruit op de besteding van de reserve groei van de stad. Ik zeg alleen maar: als de opbrengst boven een bepaalde drempel komt dan gaat niet 100% meer naar deze reserve maar gaat een deel ook naar toegankelijkheid en fiets.

Voorzitter, gisteren heb ik tijdens het debat digitaal nog twee amendementen ingediend. Amendement 33 beoogd minder te bezuinigen op de subsidie breedtesport. Ik haal dit uit de verhoging van het campingtarief uit de toeristenbelasting. Ik kan inmiddels echter dit amendement weer intrekken nu de coalitie met een eigen voorstel is gekomen.

Daarnaast heb ik amendement 34 ingediend dat beoogd de bezuiniging op de urgente digitale transformatie te voorkomen. Ik dek dit uit hogere leges.

 

Een aantal vragen staat nog open. Ik heb geen antwoord gehoord op mijn vraag over de aanschaft van software die helpt bij de bestrijding van mensenhandel. Ik heb ook geen antwoord gehoord op mijn vragen over de aanpak van vuurwerkoverlast deze weken.

De ChristenUnie heeft besloten de motie over een onderzoek naar een vuurwerkverbod van PvdA en GroenLinks mee te tekenen. Op ons verzoek zijn namelijk wat aanpassingen aan de motie gedaan zodat er eerst een gesprek met de stad plaatsvindt. Ook kan de uitkomst zijn dat er niet in de hele stad een vuurwerkverbod komt maar in een deel van de stad.

 

3e termijn

Voorzitter ik heb zojuist een nieuwe versie van amendement 10 over de verhuiskostenvergoeding ingediend. Dekking komt nu niet meer uit hondenbelasting maar uit verhoging leges GBA en kansspelvergunning en het amendement is nu meegetekend door de Actiepartij.

Het amendement 2 over bewindvoerders heb ik omgezet in een motie die het college oproept naar het voorbeeld van Rotterdam een convenant te sluiten met bewindvoerders.

Er is discussie over amendement 8 over het mantelzorgcompliment gezien de dekking uit OZB niet woningen. Ik heb het amendement daarom vervangen door een motie die oproept tot een voorstel bij de kadernota. Ik noem wat suggesties voor dekking in de motie maar ik laat het verder open.

 

Stemverklaring

Voorzitter, het zijn moeilijke besluiten vanavond. Het gaat immers om 10 miljoen bezuinigingen. Er zijn een paar aanpassingen gedaan waar de ChristenUnie blij mee is. Zo zijn de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding, de eigen bijdrage daklozen, de zelforganisaties, de breedtesport en de ARK teruggedraaid.

Wat wij betreuren is dat de bezuiniging op onderhoud is blijven staan en dat we minder gaan aflossen van de schuld.

De ChristenUnie zal de begroting wel steunen maar tegen deze twee onderdelen stemmen. Verder roep ik u allemaal op om straks de motie te steunen over het mantelzorgcompliment. Laten we tenminste een pilot doen om in termen van Trots Haarlem te spreken.

MOTIE Mantelzorgcompliment

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

 

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In 2018 in Haarlem 4041 mantelzorgers geregistreerd waren en 16% overbelast was; Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1]; Veel gemeenten zoals in onze regio Velsen, Zaanstad en Haarlemmermeer, een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen; Haarlem in het verleden ook een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.”;

Overwegende dat:

Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;

Verzoekt het college

Voor de Kadernota te komen met een voorstel voor het houden van een proef met het mantelzorgcompliment en hiervoor bijvoorbeeld dekking te vinden binnen verhoging kostendekkingsgraad leges, het niet houden van de dag van de mantelzorger of budget participatie en leefbaarheid,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] https://mantelzorg.nl/uploads/content/file/1802%20MEZZO%20-%20gemeenteraadsverkiezing%20Mantelzorgers%20per%20gemeente%20DEF.pdf

MOTIE Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Overwegende dat:

Er voor bewindvoerders momenteel geen prikkel is om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd; Bij de aanvraag reeds een bewindvoerder wordt aanbevolen, ook door de medewerkers van de gemeentelijke Schulddienstverlening, sociale raadslieden, maatschappelijk werkers, etc.[1]. De gemeente op basis van goede ervaringen, of intentieafspraken met bewindvoerders kan komen tot een lijst van bewindvoerders die zij, rechtstreeks dan wel via maatschappelijke partners, aan de kwetsbare inwoners van Haarlem wil aanbevelen; De gemeente Rotterdam met bewindvoerders een ‘samenwerkingsconvenant’ heeft opgesteld gericht op verbetering van de onderlinge werkprocessen, communicatie, integrale kwaliteitsborging en rol- en taakverdeling[2] Er ook winst te boeken is door de tijd te verkorten die zit tussen onderbewindstelling en aanmelding voor schulphulp;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken hoe bewindvoeringstrajecten effectiever en korter gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door bewindvoerders die aantoonbaar werk maken van het verkorten van trajecten, het reduceren van de schuldenlast van hun cliënten, en/of toewerken aan afschaling naar lichtere vormen van inkomensbeheer worden beloond voor goed gedrag middels een financiële prikkel en het werken met ‘preferred supplierschap’” Hierover afspraken te maken in een convenant met bewindvoerders naar het voorbeeld van Rotterdam..

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Zie p.4 van het Verzoek tot onderbewindstelling en/of instelling van mentorschap, onder 5e. Te benoemen tot bewindvoerder(s).

[2] Zie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prikkel-bewindvoerders-om-mensen-daadwerkelijk-uitschulden-te-helpen~bcaf7c6c/ en https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beschermingsbewind/1718_9023-covenant-bewindvoering-0506B.pdf

AMENDEMENT Verhuiskostenvergoeding niet verlagen – dekking 2

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Inwoners die moeten verhuizen om langer zelfstandig te kunnen worden in sommige gevallen een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen van € 3.500 bedoeld als een bijdrage in de kosten voor transport, wand-, vloer- en raambekleding; Het college voorstelt deze vergoeding met € 1.000 te verlagen en daarmee per jaar € 35.000 te besparen; Haarlem deze vergoeding in 2018 juist heeft verhoogd om beter aan te sluiten bij de Nibud normen voor de kosten voor raam-, vloer- en wandbedekking en de transportkosten[1]; Bij verplichte verhuizing bij sloop en renovatie huurders op grond van regels van het Rijk recht hebben op €6.095[2].

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De verhuiskostenvergoeding wordt niet verlaagd. De geraamde opbrengst van circa € 35.000 per jaar wordt gedekt door de kostendekkingsgraad van leges te verhogen: Verstrekking gegevens GBA, huidige kostendekkingsgraad 86%, opbrengst € 31.000 Kansspelvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 75%, opbrengst € 2.000”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.