Nieuws van politieke partijen in Heemstede over GroenLinks inzichtelijk

265 documenten

Raadsvergaderingen april en mei | Heemstede

GroenLinks GroenLinks Heemstede 02-07-2020 00:00

Tijdens de raads­vergadering op 23 april nam de gemeenteraad de duurzaamheidsnota 2020-2024 unaniem aan. De fractie is trots op het resultaat, zoals verwoord door onze wethouder Nicole Mulder:

“Het is een verbindende nota waarin we alle aspecten van ecologie, circulaire economie, duur­zame mobiliteit, klimaatadaptatie én energietransitie hebben samengebracht. Daardoor is een integrale aanpak mogelijk.”

De nota is HIER te downloaden.

In de raad van mei stonden op het programma het participatiebeleid van de gemeente Heemstede en de mogelijke ontwikkelingen op het terrein van het Spaarne Gasthuis. Het participatiebeleid is vastgesteld met 11 stemmen voor en 10 tegen. De uitvoering heeft trouwens al lang vorm gekregen met initiatieven van bewoners of met de website “Wij maken Heemstede”.

De ontwikkelingen op het terrein van het Spaarne Gasthuis leidden ook tot verdeeldheid. Het college stelde voortzetting van de huidige eerstelijnszorg voor, gecombineerd met wonen voor ouderen die begeleiding nodig hebben of  begeleid wonen voor jongeren die ondersteuning nodig hebben (40% van het programma); 30% van eventueel te realiseren woningen moet sociale huur worden; eventuele nieuwbouw moet gasloos en energieneutraal zijn. Maar de oppositie kwam met een motie: betrek de omwonenden om de kaders en randvoorwaarden voor een toe­komstige ontwikkeling vast te stellen. Met steun van één raadslid van de HBB is die motie aangenomen. Daardoor moet het college nu een participatietraject met omwonenden starten voor een plan, dat er nog niet is.

De gemeenteraad stelde in mei voor het eerst zelf een Coronamaatregel vast, unaniem, als hamerpunt: een overbruggingsregeling voor sportverenigingen, cultuur- en overige maatschappelijke instellingen zodat die het hoofd boven water kunnen houden.

Samen vooruit!

PvdA PvdA GroenLinks Heemstede 21-05-2020 13:08

Het PvdA verkiezingsprogramma 2018-2022 is een van de stukken die de basis vormen voor het coalitieakkoord en de samenwerking tussen Heemsteeds Burger Belang, Groen Links en PvdA binnen het college van burgemeester en wethouders van Heemstede.

Het bericht Samen vooruit! verscheen eerst op PvdA Heemstede.

Gelijke rechten gelden voor iedereen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Heemstede 28-03-2020 19:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312149/48317/IMG_5311.JPGChristenUnie en SP hebben aandacht gevraagd voor de positie van woonwagenbewoners in Haarlem. Raadslid Frank Visser: “De wachttijd voor een woonwagenstandplaats is opgelopen tot 20 jaar. En dat terwijl het College voor de rechten van de mens heeft uitgesproken dat het leven in een woonwagen een essentieel onderdeel van de cultuur van Roma, Sinti en woonwagenbewoners. Gemeenten hebben daarom de plicht om te zorgen voor voldoende locaties.”

De woningnood in Haarlem is groot. Zo zijn de wachtlijsten voor een sociale huurwoning al opgelopen tot boven de 7 jaar. Niet elke vrijkomende locatie kan daarom worden gereserveerd voor woonwagens. Maar volgens de ChristenUnie moet de gemeente wel meer doen dan nu. Zo kan er gekeken worden of het aantal plekken op bestaande locaties kan worden uitgebreid.

De motie werd gesteund door GroenLinks, Jouw Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. Dit was net niet genoeg voor een meerderheid in de gemeenteraad.

MOTIE Gelijke rechten gelden voor iedereen

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op donderdag 27 februari 2020,

Constaterende dat

Zowel de minister als de ombudsman vinden dat de cultuur van woonwagenbewoners moet worden gerespecteerd en dus ook hun wens om in een woonwagen te wonen; De minister daarom in het beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsen stelt dat gemeenten daarom moeten voorzien in voldoende standplaatsen, zodat woonwagenbewoners binnen een redelijke termijn een standplaats kunnen krijgen; In Haarlem momenteel dringend 45 standplaatsen nodig zijn voor woonwagenbewoners , en de komende jaren nog eens 26 plaatsen, terwijl er maar 3 à 4 standplaatsen per jaar vrij komen; De wethouder daarom tijdens de vergadering van de commissie ontwikkeling van februari 2020 heeft toegezegd te komen met een actieplan met “ in- en uitbreidingsmogelijkheden van het aantal standplaatsen”. Het college echter tegelijkertijd in de in december 2019 uitgebrachte informatienota Rijksbeleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid stelt dat er in Haarlem weinig ruimte beschikbaar is voor extra standplaatsen; Het college bovendien stelt dat er in Haarlem woonwagenkampen zijn waar regelmatig  misdrijven worden gepleegd;

Overwegende dat

In Haarlem wel ruimte is om 10.000 woningen te bouwen, er daarom ook ruimte moet zijn om extra standplaatsen te creëren; Het stigmatiserend is om in een huisvestingsnota te spreken over het crimineel gedrag van sommige woonwagenbewoners; als het gaat om huisvesting van de bewoners in het gebied van project de Lelie wordt ook niet het veelvuldig voorkomen van criminaliteit gebruikt als argument om hen het recht op een woning te ontzeggen; Op verreweg de meeste locaties geen sprake is van criminaliteit en de bewoners van die woonwagenkampen hardwerkende Haarlemmers zijn; De gemiddelde wachttijd op een sociale huurwoning 8 jaar bedraagt, gelijke rechten dan inhouden dat de wachttijd op een standplaats niet langer dan 8 jaar mag bedragen; Bovendien door het creëren van extra standplaatsen sociale huurwoningen vrijkomen;

Roept het college op om

Voor 1 juli 2020 te komen met een plan met bijbehorend tijdpad om het aantal standplaatsen in Haarlem op zo kort mogelijke termijn uit te breiden; Elke overbodige verwijzing naar criminaliteit in relatie tot woonwagenbewoners in (beleids-) documenten die over wonen en ruimtelijke ordening gaan, zoals de “Inventarisatie behoefte Gemeente Haarlem” woonwagenstandplaatsen te vermijden.

En gaat over tot de orde van de dag

Frits Garretsen, SPFrank Visser, ChristenUnie  

 

Regionale bereikbaarheid en Heemstede maakt het mogelijk | Heemstede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Heemstede 28-02-2020 00:00

Op 27 februari stonden twee grotere onderwerpen op de agenda van de raadsvergadering. De regionale bereikbaarheidsvisie en het beschikbaar stellen van extra middelen voor grotere inwonersinitiatieven die vallen binnen ‘Heemstede maakt het mogelijk’. Bij beide onderwerpen werd duidelijk dat de raad behoorlijk verdeeld is en de coalitie partijen ook niet altijd op één lijn zitten.

De vergadering begon met het afscheid nemen van Heleen Hooij van de VVD. Zij wordt wethouder in Teylingen. In het vragenuurtje, waar het CDA vragen stelde over laadsnoeren over het trottoir en de overlast die dit geeft. Zij wilden weten welke regels hiervoor gelden. Inwoners mogen de snoeren gewoon over het trottoir leggen, mits dit niet leidt tot gevaarlijke situaties. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de inwoner zelf. Wij vinden dat de overlast beperkt is. D66 had nog een vraag over loden leidingen in gemeentelijke panden. Gelukkig blijken deze er niet te zijn.

Vervolgens werd het voorstel besproken om een budget van €150.000,- voor twee jaar beschikbaar te stellen voor inwonersinitiatieven die meer dan €6.000,- kosten. In de praktijk is dit een begrotingswijziging, omdat dit geld al gereserveerd was voor nieuwe initiatieven. Bij het voorstel zaten een aantal spelregels. In een eerder stadium zijn al tien regels opgesteld voor inwonersinitiatieven. In mei volgt het overall participatiebeleid. Dit is een paraplu rond inwonersinitiatieven en het betrekken van inwoners bij beleidsonderwerpen. Vooral bij VVD en CDA zat weerstand tegen het beschikbaar stellen van dit budget. Zij willen meer regels en eerst het overall beleid vaststellen. Terecht merkte de wethouder op dat meer regels belemmerend kunnen werken, terwijl we juist op zoek zijn naar onverwacht goede initiatieven. Ook D66 aarzelde. Na een debat waarbij we benadrukt hebben dat dit geld drempels weghaalt om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren en sneller te kunnen handelen in het belang van onze inwoners is het voorstel aangenomen. CDA en VVD stemden tegen. Met de toezegging dat de raad ieder half jaar evalueert hoe het geld besteed wordt ging D66 mee met HBB, PvdA en ons.

We zijn blij dat het budget er komt, omdat er al initiatieven zijn die wachten om te starten. Zo komt er een Adriaan Pauw boekje, ontmoetingsplaatsen, invulling van het tramwachtershuisje op de Glipperbrug, en worden speeltuinen aangepakt. Op www.wijmakenheemstede.nl kun je meer informatie vinden over inwonersinitiatieven.

Het tweede grote onderwerp dat op de agenda stond was de regionale bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland. De vorige visie was inmiddels tien jaar oud en toe aan vervanging. In de nieuwe visie wordt een duidelijke keuze gemaakt voor investeringen in fietsen, OV en voetgangers. Daarnaast wordt ook geïnvesteerd in autoverkeer. Bijvoorbeeld met de Velserboog. Ook staat de Kennemertunnel nog in de nieuwe visie. Een nieuwe visie is belangrijk omdat we de verkeersproblemen van Heemstede niet zelf op kunnen lossen. Met de regionale visie kunnen we meer geld los krijgen bij de provincie, MRA en het Rijk om onze ambities te realiseren. Raadsbreed hadden we liever meer invloed gehad vooraf, zodat we niet een compleet stuk ter vaststelling krijgen voorgeschoteld. Als we in een eerder stadium onze wensen kenbaar hadden kunnen maken, was er meer draagvlak geweest.

In het debat werd duidelijk dat vooral VVD en HBB (samen een meerderheid) nog niet gewend zijn aan het anders prioriteren van autoverkeer. Volgens hen moet dit hoger op de agenda. Zij hebben het standpunt dat de verkeersoverlast van auto’s en vrachtwagens in Heemstede niet op te lossen is met investeringen in fietsen en OV. Onduidelijk is welke oplossingen zij dan concreet missen, die het verkeersprobleem van Heemstede op kunnen lossen. We hebben beperkt ruimte, willen een groene Oase zijn en plek voor meer asfalt is er niet. Procesmatig zou het kunnen dat we concrete oplossingen voor het gemotoriseerde verkeer toevoegen in de uitvoeringsagenda. Met de raad hebben we met een tweetal moties al acht punten geformuleerd die we unaniem van belang vinden.

Uiteindelijk is het stuk teruggegeven aan de wethouder en worden de 8 punten meegenomen naar de stuurgroep regionale bereikbaarheid, waar de afspraken gemaakt worden. Ook komt er een raadsbreed gesprek over regionale bereikbaarheid, waarbij wij andere partijen vooral oproepen om concrete voorbeelden te noemen. Daarmee willen we bereiken dat het niet blijft bij sentimenten als  ‘te weinig voor Heemstede’ en ‘ te weinig voor de auto’. Vervolgens wordt dit als zienswijze meegegeven bij de visie.

Bij de rondvraag hebben we nog aandacht gevraagd voor het inzetten van het digipanel om het draagvlak te peilen voor een vuurwerkvrije gemeente en het handhaven van de vergunning voor het afschieten van ganzen rond Hageveld.

 

Vuurwerkverbod in Heemstede of niet? | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Heemstede 03-02-2020 00:00

Of moeten we als GroenLinks afdeling gaan voor het recht op schone lucht in heel Zuid-Kennemerland?

In de gemeenteraad van 30 januari in Heemstede stond vuurwerk weer op de agenda. Ook eind november stond het op de agenda n.a.v. een petitie georganiseerd door Pim Prins. Toen was de algemene mening in de raad dat we een maatschappelijk debat moeten voeren met de bewoners over het afsteken van vuurwerk. Maatschappelijk draagvlak en een mentaliteitsverandering zijn nodig om een verbod uit te vaardigen. Inmiddels weten we door raadsvragen die we gesteld hebben daarover, dat via de Algemene Plaatselijke Verordening heel Heemstede vuurwerkvrij kan worden door het afsteken van vuurwerk te verbieden inclusief het lichtere Categorie I vuurwerk, zoals de plastic “knetterballen”.

CDA diende een motie ‘vuurwerkvrij Heemstede’, waarin het college werd opgedragen om heel Heemstede tot vuurwerkvrije zone aan te wijzen en daarna het overleg met bewoners aan te gaan om te zoeken naar andere innovatieve, milieuvriendelijke, feestelijke en veilige invullingen van de jaarwisseling. Een motie waar je voor moet zijn. We zijn immers voor het afschaffen van vuurwerk om een heleboel redenen. Het afsteken van vuurwerk leidt immers tot:

Letselschade; Ernstige overlast; Gezondheidsklachten voor een grote groep mensen; Paniek en chaos voor huisdieren en wilde dieren; Een dramatisch slechte luchtkwaliteit; Neerslag van giftige zware metalen in ons leefmilieu; Politie en hulpverleners die soms moedwillig met vuurwerk worden bedreigd; Jaarlijks duizenden euro’s kosten voor de gemeente voor opruimwerkzaamheden en het herstellen van schade.

Toch hebben we tegen gestemd, omdat:

Het een landelijk probleem is en het beter is daarom om aan te sluiten bij landelijke ontwikkeling, en wat omliggende gemeenten gaan doen. Er komt een landelijk verbod en Haarlem neemt bijvoorbeeld in juni een besluit; De verkoop van vuurwerk ook verboden moet worden en daar gaat de gemeente niet over; Handhaving lastig is; de meeste klachten zijn nu ook op de dagen nadat de verkoop start, dus wanneer het verboden is; We zien dat een mentaliteitsverandering nodig is en dat bereik je niet met een verbod. Bijv. Ondanks alle preventieve maatregelen van de gemeente, zoals voorlichting op scholen, is er meer schade en overlast dit jaar; Het bewonersinitiatief ‘vuurwerkvrije straat’ niet heeft gewerkt.  De borden van een vuurwerkvrije straat werden gewoon weggehaald door fans van vuurwerk; Op dit moment wij het gevoel hebben dat het verbieden van vuurwerk dusdanig sterke emoties op kan roepen (je pakt mensen echt iets af) dat eerst een verbod instellen en daarna praten met de bewoners wel eens averechts zou kunnen werken.

Jammer is dat Pim Prins, die op de publieke tribune zat, nu niet verder wil met een bewonersinitiatief om Heemstede vuurwerkvrij te krijgen. Hij is teleurgesteld omdat de motie van het CDA verworpen werd met 4 stemmen voor en 15 tegen (Naast het CDA stemde één raadslid van de VVD en één raadslid van D66 voor de motie).

 

De raad is afwachten nu en wil het maatschappelijk debat “volgen”. GroenLinks Heemstede wil liever het maatschappelijk debat in Heemstede initiëren en niet alleen volgen vanuit de raad. Wij vinden het belangrijk dat we als gemeente actief het gesprek over schone lucht gaan organiseren, waar naast een vuurwerkverbod ook de kerstboomverbranding bij horen. Hier gaan we niet mee wachten, zodat er voor de volgende jaarwisseling, of desnoods die van een jaar later, toch een totaalverbod kan zijn. Maar dan met draagvlak vanuit de inwoners.

En we willen dat de gemeente mee gaat doen met her Schone Lucht akkoord, dat op 13 januari 2020 door de minister van Milieu en Wonen, 36 gemeenten en 9 provincies is getekend. Dat akkoord wil 50% gezondheidswinst in 2030 bereiken t.o.v. 2016 door schonere lucht. En dan hebben we het niet alleen over vuurwerk maar ook over de vervuiling van het verkeer, houtstook door vuurkorven en open haarden, de landbouw en industrie (incl. Schiphol).

Laten we beginnen met een informatie- en gespreksavond te organiseren. Daar hebben we jullie steun voor nodig. Wie doet mee om de lucht in Heemstede schoner en helemaal vuurwerkvrij te krijgen? We hebben recht op schonere lucht!

 

Raadsvergadering 30 januari | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 Heemstede 03-02-2020 00:00

De eerste raadsvergadering van 2020 bestond vooral uit hamerstukken. Ook werd afscheid genomen van D66 raadslid Yvette Schul en werden leden van de rekenkamercommissie benoemd. Het debat ging deze avond over de CDA motie ‘vuurwerkvrij Heemstede’. Voor het afscheid van Yvette had Thera een mooie speech geschreven om haar te bedankten voor haar periode als raadslid. Naast de goede samenwerking in de raad zaten Yvette en Thera ook samen in de rekenkamercommissie.

De hamerstukken die zonder vragen of debat werden vastgesteld hadden onder andere betrekking op de verkoop van de aandelen Eneco, de Zuid-Kennemeragenda (dit is een regionale agenda om prioriteiten aan te brengen in de lobby naar de Metropoolregio Amsterdam), de budgetsubsidie aan stichting WIJ voor de periode 2020-2023.

Het enige discussiepunt van de avond was de motie ‘Heemstede vuurwerkvrij’ van het CDA. Doel van de motie is om heel Heemstede vanaf de komende jaarwisseling tot vuurwerkvrije zone te bestempelen.

Nu hadden we in de raad van november ook over een vuurwerkverbod gesproken. Toen hebben we als raad geconcludeerd dat maatschappelijk draagvlak nodig is om een verbod uit te vaardigen. Voor ons als GroenLinks was het lastig om het niet met deze motie eens te zijn. We zijn immers voor het afschaffen van vuurwerk.

Maar wat gebeurd er als we vuurwerk afschaffen, inwoners hiertegen in opstand komen en het besluit wordt teruggedraaid? Dan komt er de komende jaren zeker geen vuurwerkverbod. Op dit moment hebben wij het gevoel dat het verbieden van vuurwerk dusdanig sterke emoties op kan roepen (je pakt mensen echt iets af) dat deze Chinese manier van beleid maken wel eens averechts zou kunnen werken. Wij vinden het belangrijk dat we als gemeente actief het gesprek over schone lucht gaan organiseren, waar naast een vuurwerkverbod ook de kerstboomverbranding bij horen. Hier gaan we niet mee wachten, zodat er voor de volgende jaarwisseling toch een verbod kan zijn. Maar dan met draagvlak vanuit de inwoners.

Uiteindelijk is de motie verworpen met 4 voor en 15 tegen stemmen.

De raadsvergadering werd voor 22.00 uur afgesloten. Dat is vermeldingswaardig, want dat is voor deze periode voor het eerst.

 

Waar moeten bomen of struiken komen?

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA PvdA Heemstede 25-01-2020 22:40

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1310264/48317/DSC02693.JPGGroene wijken zijn mooie, leefbare en gezonde wijken. Een groener Haarlem draagt bij aan een klimaatneutraal en een klimaatadaptief Haarlem. In het coalitieakkoord staat de doelstelling om voor 2022 meer bomen aan te planten. En de gemeenteraad heeft diverse moties aangenomen, die zien op het vergroenen van de stad.

Het blijkt voor de gemeente niet gemakkelijk om locaties in kaart te brengen waar groen kan worden toegevoegd. Daarom hebben PvdA, SP, Actiepartij, Trots, OPHaarlem, GroenLinks, CDA, D66 en ChristenUnie het initiatief genomen om te onderzoeken waar vergroening van Haarlemse wijken mogelijk is. 

Deze politieke partijen hebben een brief opgesteld die aan alle wijkraden is toegezonden. In de brief wordt de wijkraden gevraagd om aan te geven welke plekken in hun wijken kunnen vergroend, en waar geveltuintjes zouden kunnen worden aangelegd.

Reacties zijn welkom via fractie@haarlem.christenunie.nl. Wij zorgen dat deze dan terecht komen bij degene die alle reacties namens de verschillende fracties verzameld.

Autoloze zondag op 20 september 2020

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Heemstede 21-12-2019 19:36

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283039/48317/WP_20160528_10_36_46_Pro.jpgHaarlem moet gaan meedoen aan de internationale autoloze zondag op 20 september 2020. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft het college gevraagd dit te onderzoeken.

In de motie, ingediend door CDA, GroenLinks, SP, ChristenUnie en Actiepartij, is nadrukkelijk sprake van een vrijwillige autovrije zondag. Raadslid Frank Visser: “In andere steden kunnen straten zich aanmelden om mee te doen. We hopen dat dit zich als een olievlek verspreid. Belangrijke voorzieningen moeten uiteraard bereikbaar blijven. Op verzoek van de ChristenUnie is ook in de motie opgenomen dat er eerst overleg moet zijn met wijkraden en maatschappelijke organisaties. Ik denk dan bijvoorbeeld aan sportclubs, ondernemersverenigingen en kerken.”

Een autoloze zondag is al in veel steden een succes. Het helpt mensen om bewuster om te gaan met mobiliteit. Bovendien maakt het mogelijk om de straat één keer per jaar eens op een andere manier te gebruiken. Het college is gevraagd in het voorjaar met een voorstel te komen.

Motie ‘Autovrije zondag’

De Haarlemse gemeenteraad in vergadering bijeen op donderdag 19 december 2019:

Constaterende dat:

de gemeente Haarlem binnen het mobiliteitsbeleid aanstuurt op een mobiliteitstransitie1 ; het coalitieprogramma zet in op een gedragsverandering, waarbij het vanzelfsprekender wordt om gebruik te maken van (een combinatie van) andere vervoersvormen dan de auto2; de Europese mobiliteitsweek het mogelijk maakt om maatregelen die gedurende het hele jaar rond mobiliteit worden genomen, een podium te bieden3;

Overwegende dat:

de gemeente Haarlem aan de Europese mobiliteitsweek kan deelnemen door een autovrije dag te organiseren in een deel van de gemeente3; de Europese mobiliteitsweek jaarlijks plaatsvindt tussen 16 en 22 september; een autovrije dag mensen stimuleert om een dag per jaar op zoek te gaan naar een ander vervoersmiddel en zodoende mensen in aanraking laat komen met alternatieve vervoermiddelen; in 2019 vele steden waaronder Berlijn, Brussel en Londen, Haarlem al voor zijn gegaan4 ; een autovrije dag doordeweeks onwenselijk is;

Roept het College op:

deel te nemen aan de Europese mobiliteitsweek door een vrijwillige autovrije zondag in een deel van de gemeente te organiseren; in overleg te gaan met wijkraden en maatschappelijke organisaties over de invulling hiervan; voor de kadernota een voorstel inclusief financiële onderbouwing voor te leggen aan de commissie beheer;

En gaat over tot de orde van de dag.

CDA

GroenLinks

SP

ChristenUnie

Actiepartij

 

1 Ontwikkelagenda Mobiliteitsbeleid (2019, p. 4)

2 Coalitieprogramma Duurzaam Doen (2018, p. 11)

3 https://rwsduurzamemobiliteit.nl/praktijk-projecten/europese/gemeenten/

4 https://www.theguardian.com/cities/gallery/2019/sep/22/world-car-free-day-2019-in-pictures

Helaas geen overgangsregeling voor standplaatsen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 20-12-2019 19:47

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283009/48317/WP_20160604_09_55_42_Pro.jpgNa maanden debat heeft de Haarlemse gemeenteraad de discussie over het nieuwe standplaatsenbeleid afgerond. Op grond van Europese regelgeving wordt de vergunningtermijn voor viskramen, ijskarren en oliebollenkramen beperkt tot tien jaar. Tevergeefs heeft de oppositie gepleit voor een overgangsregeling voor de huidige standplaatsregeling

Raadslid Frank Visser: “Helaas moest het standplaatsenbeleid aangepast worden omdat Europa op grond van de Dienstenrichtlijn stelt dat bij schaarse vergunningen er altijd na een paar jaar concurrentie moet zijn. De termijn van 10 jaar die Haarlem heeft gekozen is wat dat betreft nog ruim in vergelijking met andere gemeenten. Volgens juristen is een langere termijn echter niet haalbaar bij de rechter. Dit is zuur voor de huidige standplaatshouders die dachten een onbeperkte vergunning te hebben en later hun bedrijf te kunnen verkopen. Daarom hebben wij samen met andere fracties gepleit voor een overgangsregeling.”

GroenLinks, PvdA, D66 en CDA hebben uiteindelijk tegen alle voorstellen van de oppositie gestemd om de voorstellen te verzachten. Zo werd er als overgangsregeling door de Actiepartij gepleit om vergunningen binnen 5 jaar te mogen verkopen en dat de vergunning dan voor de nieuwe eigenaar 10 jaar geldig zou zijn. Dit voorstel heeft de ChristenUnie gesteund. Dit voorstel haalde het niet net als ons eigen voorstel om standplaatshouders die na 10 jaar hun plek verliezen aan een ander tenminste één kans te geven op een andere plek.

Daarnaast heeft onze fractie voorgesteld om standplaatshouders de mogelijkheid te geven parttime te werken. Visser: “Nu moet een standplaatshouder in principe altijd aanwezig zijn. Het is terecht dat een standplaats 5 a 6 dagen per week gebruikt moet worden maar het is niet meer van deze tijd dat je een standplaatshouder verplicht (meer dan) fulltime te werken.”

Een ander voorstel van de ChristenUnie was om dubbel grondgebruik toe te staan, juist omdat de plaatsen schaars zijn. Nu kan je op 1 locatie nog een oliebollenkraam in de winter hebben en een ijskar in de zomer. Het college heeft echter besloten om dit niet meer toe te staan omdat dit dubbele gebruik niet op elke plek wenselijk zou zijn. Visser: “Dat vind ik een vreemd argument. Dan moet je besluiten tot maatwerk en niet iets categorisch verbieden”.

Lees hieronder alle moties van de ChristenUnie. Lees hier de eerdere bijdrage van de ChristenUnie over dit onderwerp.

 

MOTIE Oliebollenkraam en ijskar gaan goed samen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat een standplaats altijd maar kan worden benut door één ondernemer met één vergunning (blz. 17); Het op dezelfde plek dus niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld in de winter een oliebollenkraam te hebben en in de zomer een ijskar of doordeweeks een viskraam en in het weekend een bloemenstal; Hierop momenteel 2 uitzonderingen gelden, namelijk de Nice Passage 12 en de Grote Houtstraat 140C; Deze uitzonderingen worden opgeheven zodra de huidige vergunning afloopt;

Overwegende dat:

Het college nergens motiveert waarom dit dubbelgebruik verboden wordt; Dubbelgebruik juist nastrevenswaardig is omdat hierdoor minder ruimte nodig is voor standplaatsen; Voor zover bekend bij de gemeenteraad nooit klachten zijn binnen gekomen over dit dubbel gebruik; Deze regel een typisch voorbeeld is van overbodige regels; De gemeente juist zou moeten streven naar het bieden van maatwerk;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat dubbel gebruik van één standplaats wel mogelijk blijft.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Visje in Noord en Zuid

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend; Het college hiermee wil voorkomen dat standplaatsen worden ingenomen door grote (landelijke) ketens;

Overwegende dat:

Elke vergunning maximaal 10 jaar geldig wordt; Het bedrijfsrisico voor lokale standplaatshouders hierdoor enorm zal toenemen; Het toestaan van maximaal 3 vestigingen dit risico voor onze lokale ondernemers kan verkleinen; Tegelijkertijd door het aanwezigheidsvereiste kan worden voorkomen dat hierdoor standplaatsen worden ingenomen door ketens van buiten de stad; Met meerdere vestigingsmogelijkheden in een grote stad als Haarlem kan worden voorkomen dat consumenten de halve stad door moeten reizen voor hun favoriete vis- of bloemenleverancier;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat per vergunninghouder maximaal 3 vergunningen worden toegestaan onder de volgende voorwaarden:

de vergunninghouder voldoet op tenminste één van deze locaties aan het aanwezigheidsvereiste; voor de andere locaties wordt het aanwezigheidsvereiste ingevuld door vaste medewerkers; de vergunninghouder zijn vergunning niet kan verpachten aan een andere ondernemer (verplichte bedrijfsvoering als één bedrijf);

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Parttime standplaatshouder

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend en dat de vergunninghouder ten tijde van de bedrijfsuitoefening zoveel als mogelijk persoonlijk aanwezig dient te zijn. Indien niet aan de aanwezigheidseis kan worden voldaan, bijvoorbeeld bij langdurige ziekte, is het ter beoordeling aan het college of de vergunninghouder tijdelijk vervangen kan worden; Bij hoge mate van uitzondering kan het college de vergunninghouder (schriftelijk) toestemming geven gedurende een bepaalde periode de bedrijfsuitoefening te laten uitoefenen door een “vervanger”;

Overwegende dat:

Parttime werken tegenwoordig heel normaal is (dit is geen “hoge mate van uitzondering”); Het voor deze ondernemers wel wenselijk kan zijn het grootste deel van de week open te zijn; “Zoveel als mogelijk aanwezig zijn” een onduidelijk criterium is; Het aanwezigheidsvereiste ook door meerdere vaste medewerkers ingevuld zou moeten kunnen worden (analoog aan het aanwezig zijn van bevoegde medewerkers in horeca zaken met een drankvergunning)

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat het aanwezigheidsvereiste wordt beperkt tot de eis de vergunninghouder tenminste 1/3 van het aantal in de vergunning opgenomen dagen/uren aanwezig is;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Standplaats kwijt? Dan aanbod voor nieuwe (in mededinging)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat elke standplaats na 10 jaar aan een andere aanbieder kan worden vergeven; Door het maximum aantal standplaatsen niet zeker is dat een standplaatshouder die zijn standplaats verliest een nieuwe standplaats kan krijgen In het verleden er veel meer potentiele standplaatslocaties in Haarlem waren;

Overwegende dat:

Een standplaatshouder die zijn standplaats puur door mededinging verliest recht heeft op een tweede kans;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat een standplaatshouder die zijn standplaats door mededinging verliest en die wel aan de gestelde voorwaarden voldoet de kans krijgt een nieuwe locatie toegewezen te krijgen ook als dit betekent dat hiervoor het aantal standplaatslocaties moet worden uitgebreid. Bij de toewijzing van deze nieuwe standplaats gelden dan wel de regels voor mededinging.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Raadsvergadering 18 december | Heemstede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Heemstede 19-12-2019 00:00

Op 18 december was alweer de laatste raadsvergadering van het jaar. Daarna mogen wij als raadsleden ook even vakantie hebben. 8 januari begint het alweer met een bijeenkomst voor raadsleden over de regionale energie strategie. Daar ging het deze raad niet over. Wel ging het over het integraal huisvestingsplan basisscholen, de budgetsubsidie voor de bibliotheek 2020-2023, het rekenkamer rapport over de ICT samenwerking met Bloemendaal, de visie op informatievoorziening en het bijhorende jaarplan. Daarnaast ook nog het jaarlijks vaststellen van de APV en de belastingverordening. Een niet al te zwaar programma, desondanks waren we (weer) niet voor middernacht klaar.

De vergadering begon met het vragenuurtjes. Het CDA stelde een aantal vragen over de omgevingswet. Met name de vraag die zij hadden over het advies van de nationale ombudsman om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen met de omgevingswet was goed. Bij de omgevingswet moet de aanvrager in overleg gaan met de omwonenden en belanghebbenden om draagvlak te krijgen voor zijn plannen. Dit zal niet voor iedereen makkelijk zijn. Zeker voor inwoners die al moeilijk meekomen in de samenleving is het lastig om zich uit te spreken over dit ruimtelijke ontwikkelingen. We zullen in Heemstede er dus goed voor moeten zorgen dat iedereen mee kan doen. Een spannende opgave, waar we zeker alert op zullen zijn.

De subsidie voor de bibliotheek was al eerder besproken. Er waren toen veel vragen die schriftelijk beantwoord zijn. Onze bibliotheek is nu eenmaal wat duurder dan bibliotheken in omliggende gemeenten, doordat we ruimere openingstijden hebben, meer personeel ter plaatse hebben om klanten te helpen en het eenvoudig kunnen reserveren van boeken en andere media. Daarmee is onze bieb moeilijk te vergelijken met anderen. Goed om kritisch te blijven op de kosten, maar laten we deze prachtige voorziening vooral koesteren. De subsidie is unaniem vastgesteld.

Het integraal huisvestingsplan voor de basisscholen is een hoofdlijnenplan waarmee we aan de slag kunnen om de komende  20 jaar alle basisscholen in Heemstede te renoveren of nieuw te bouwen. Daarbij kunnen we energieneutraal bouwen en kijken we ook wat we al gasloos en circulair kunnen doen. Een mega project voor Heemstede, door de duur, maar ook de complexiteit. Iedere school is immers anders. Het schoolbestuur van de Evenaar heeft een interessante innovatieve renovatiemethode op het oog die sneller is, goedkoper en duurzamer. Uiteraard zijn we hierin geïnteresseerd. Bij de verdere uitwerking van het plan zal ook naar deze en andere innovatieve methoden gekeken worden. De oppositie partijen VVD en CDA waren bijzonder kritisch. In mindere mate D66 ook. Zij wilden het liefst nu al alternatieve financiering mogelijkheden kennen en alle mogelijke innovaties meenemen. PvdA merkte terecht op dat de buitenruimte en het medegebruik van de gebouwen belangrijke onderwerpen zijn bij de verdere uitwerking. Omdat bij het vaststellen van het plan het eerste jaar nog plannen verder uitgewerkt gaan worden voor er gebouwd of gerenoveerd gaat worden is er nog tijd om dit de eerste maanden van 2020 te doen. Met een aantal concrete toezeggingen van wethouder Struijf is het plan unaniem aangenomen. Een mooi succes voor GroenLinks, omdat de Nicolaas Beetschool, die als eerste aan de beurt is, gasloos en energieneutraal gebouwd gaat worden. Wij gaan ons inzetten om dit voor alle scholen in het plan voor elkaar te krijgen, inclusief circulair bouwen.

Vlak voor de stemming werd er weer een motie ingediend door VVD en CDA om de reserves voor het sociaal domein verder aan te vullen. Voor het IHP wordt namelijk een deel van deze reserves gebruikt. Deze motie is eerder ingebracht tijdens de kadernota en de begroting 2020. Deze derde keer werd de motie wederom weggestemd. Het college heeft voldoende duidelijk gemaakt dat de reserves zoals deze straks zijn, ruim voldoende zijn om alle risico’s af te dekken.

Het IHP is unaniem aangenomen.

De visie op informatievoorziening is door de burgemeester teruggenomen. Een meerderheid van de raad vond het stuk onvoldoende gedragen voor besluitvorming. Zo zou het te weinig handvatten bieden om als raad te kunnen sturen. Alleen PvdA en GroenLinks vonden het stuk voldoende. Vooral omdat in de bijlage het informatieplan 2020 zat dat deze handvatten beschrijft. Het leek wel of niet iedereen dit gelezen had. In de commissie was iedereen akkoord met de toezegging van de burgemeester om met een voorstel te komen over hoe de raad geïnformeerd zou worden over de grote risicovolle projecten. Dit leek men alweer vergeten te zijn. Zonde van de ambtelijke inspanning die nu weer gevraagd wordt, zeker omdat de capaciteit op IT gebied al zo beperkt is.

De APV en de belastingenverordening zijn unaniem vastgesteld. Vooral de afvalstofbelasting neemt sterk toe. Als raad gaan we hierover begin 2020 met elkaar in gesprek. Wat ons betreft is de enige oplossing de hoeveelheid afval terug te brengen. Dit gaat op dit moment het beste met gescheiden inzamelen. We hopen dat de pilot in Merlehoven een vervolg krijgt met een uitrol naar heel Heemstede.

Tenslotte waren er nog hamerpunten als het baggerplan, verordening op de rekenkamer en nog een aantal.

Voor nu fijne feestdagen en van de raadsvergaderingen in 2020 volgen weer verslagen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.