Nieuws van ChristenUnie in Hellendoorn inzichtelijk

57 documenten

ChristenUnie kandidaat Kamerlid Alwin te Rietstap fietst ruim 120 km om ideeën op te halen vanuit de regio

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 17-11-2023 20:08

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1465201/1117792/CU-Logo-Hellendoorn-Impact-in-Cirkel.pngAlwin te Rietstap gaat aankomende zaterdag per fiets op bezoek bij veertien gemeenten om te inventariseren tegen welke problemen men lokaal aanloopt. Te Rietstap staat op nummer vier op de kandidatenlijst van de ChristenUnie en komt zelf uit Hardenberg. Te Rietstap: “ik vind het belangrijk om het geluid vanuit de regio te vertegenwoordigen in Den Haag. Nog te vaak loopt men lokaal aan tegen beleid dat aan de Haagse tekentafel is opgesteld”.

Zaterdag gaat te Rietstap in gesprek met boeren, maatschappelijk werkers en lokale politici in onder andere Staphorst, Hasselt, Dalfsen, Ommen en Nijverdal. De gesprekken zijn bedoeld om zicht te krijgen op regionale problemen die een gevolg zijn van de Haagse tekentafel. Deze problemen gaat hij bundelen in een regio-agenda. Deze agenda zal hij aankomende zaterdag om 13.45 uur overhandigen aan ChristenUnie-lijsttrekker Mirjam Bikker bij theater De Voorveghter in Hardenberg. Te Rietstap hoopt zich ook zelf hard te gaan maken voor de regio-agenda in de Tweede Kamer na de verkiezingen op 22 november. Te Rietstap is momenteel wethouder in Hardenberg en is onder andere verantwoordelijk voor gezondheid en preventie. Hij is fervent sporter en gaat deze uitdaging om ruim 120 km in een ochtend te fietsen dan ook met veel plezier aan.

Algemene beschouwing 2023

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 09-11-2023 19:31

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1464875/1117792/Margreeth Krommedijk-Grit.jpgJoajoa, ik geloof het wel? Ik geloof het zeker! In een gemeente waar de politieke situatie onrustig is, zijn we -noodgedwongen- veel bezig met het hier en nu én met elkaar. Zand in de machine kun je niet gebruiken. Zonder daar overheen te walsen wil ik toch vooral naar de toekomst kijken, want een begroting presenteert de plannen voor het komende jaar. Vooruitkijken dus. Waar willen we over een jaar staan?

We hebben het vaak over ‘langs elkaar heen praten’. Je kunt alles zeggen met taal en tegelijkertijd kun je heel vaak niet onder woorden brengen wat je precies bedoelt. En de invulling van een woord is voor iedereen anders. Neem het woord geluk. Als ik aan u allemaal vraag om 1 of 2 woorden te noemen wat voor u geluk is, dan zal ik veel verschillende antwoorden krijgen. Is dat erg? Nee, maar je moet je daar wel bewust van zijn. Anders praat je zomaar langs elkaar heen en begrijp je elkaar niet meer.
Ik ga vandaag een woord gebruiken dat ook veel betekenissen kan hebben: geloof. ‘Ik geloof het wel’ dan is het meer joajoa, maar met geloof bedoel ik: een vast vertrouwen en een zeker weten.
ChristenUnie wil graag vandaag 3 punten met u delen:
geloof in de samenleving geloof in de overheid geloof in de toekomst 1 Geloof in de samenleving
Vorig jaar: is er leven na de groei? Moet je inzetten op groei of kun je ook beter maken wat je hebt, zonder groei na te streven. Is groei altijd beter?
Geloof ik het nog? Jongeren maken zich zorgen over hun toekomst. We putten de aarde uit; we putten elkaar uit. De grootste mond en de grootste portemonnee krijgen te vaak hun zin.
Ik geloof dat het anders kan. Ik geloof in omzien naar elkaar. Zodat we weer gaan leven in balans met de schepping. In een samenleving waar rust is en ruimte om om te zien naar elkaar. Ik geloof in een samenleving die zich níet neerlegt bij armoede. Waar je gewoon kunt rondkomen met je baan. Waar rust is aan je keukentafel en in je huishoudboekje. Een samenleving waarin we elke dag bouwen aan zorgzame gemeenschappen. Ik geloof dat het kán. En ik geloof dat wíj dat samen kunnen. Als je het heel erg over ‘samen’ hebt, bestaat de kans dat groepen vergeten worden. Bij het lezen van de begroting viel ons op dat er niet specifiek aandacht is voor alleenstaanden. In hoeverre zijn ze wel in beeld?
Voorbeelden uit de programmabegroting die aansluiten bij geloof in de samenleving: trainingen waardoor mensen zich beter leren redden, ervencoaches, een geschikte plek voor onze nieuwkomers, preventie in de zorg, integrale aandacht voor het gezin,
ketenaanpak kansrijke start, een actieplan inclusie. Veel preventief en integraal: dat is krachtig! Ik geloof dat mensen door God geschapen zijn om er voor elkaar te zijn. Dat ons leven dus niet begint met de markt of met de overheid maar met samen leven. Wij geloven in de samenleving.
2 Geloof in de overheid
En dat vraagt een bescheiden rol van de overheid, een dienstbare en nederige overheid. Het draait niet om de overheid, maar om de mensen en de samenleving. De overheid moet er zijn voor de samenleving en niet andersom. De overheid moet daarin weer haar plek zien te vinden. Het vraagt moed en wijsheid om dat ook te kunnen doen. Ook in Hellendoorn, juist in Hellendoorn.
Ik geloof in een politieke die vertrouwt en die vertrouwen wekt. Dat zijn grote woorden. Het spreekwoord luidt niet voor niks: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het betekent hard werken om vertrouwen te winnen. We leven niet in een gemakkelijke tijd, waarin de crises over elkaar heen lijken te buitelen: bestaanszekerheidscrisis, energiecrisis, klimaatcrisis om gelijk maar een paar grote te noemen.
Voor de ChristenUnie zijn het de deugden rechtvaardigheid en gematigdheid die deze crises met elkaar verbinden. De overheid heeft de morele plicht recht te doen aan mensen en individuen te zien. En het houden van de juiste maat, omdat teveel altijd ten koste van iets of iemand gaat. Genoeg van teveel, genoeg van te weinig. Rechtvaardigheid maakt dat we handelen en met elkaar eerlijk de lasten delen. Gematigdheid maakt dat we zuinig omgaan met wat eindig is, niets verspillen wat kostbaar is, en zo minder gevoelig worden voor externe invloeden in de wereldeconomie. Een overheid die durft te vertrouwen, is te vertrouwen.
En dan sta ik toch kort stil bij onze Hellendoornse situatie. Is onze situatie hopeloos en gaan we rollebollend over straat? Gelukkig niet, maar bijzonder en instabiel is het wel. We moeten werken aan vertrouwen als overheid in elkaar maar ook hard werken zodat de inwoners (weer) vertrouwen krijgen in de overheid. We moeten het goede voorbeeld geven.
Geloof in de overheid betekent ook transparantie en dan heb ik toch een paar kritische vragen en opmerkingen richting de begroting. Niet omdat ik het werk niet zie dat in deze begroting is gestopt en in wat er door college en met name ambtenaren gebeurt, maar juist omdat ik het vertrouwen naar buiten ook wil versterken.
Voor ons ligt een begroting met veel punten die onvoldoende of niet duidelijk uitgelegd worden. Er zijn onderwerpen waar we als raad onvoldoende in meegenomen worden. Er komen besluiten waar inwoners door verrast zijn. Communicatie blijft dus een punt van aandacht. En dan klinkt het goed dat er 3 communicatiemedewerkers worden aangenomen, maar de onderbouwing ontbreekt. Waarom 3 en wat gaan ze doen? Een ander punt van kritiek is het budget voor het collegeprogramma. In april, bij de vaststelling, heeft de ChristenUnie duidelijk gemaakt: het voordeel van de twijfel die zeker aanwezig is en we komen bij de begroting erop terug. En dat doen we nu.
Het lijkt transparant dat bij elk programma de budgetten voor het collegeprogramma staan, maar dat is het niet. Opgeteld is €2,044 miljoen budget. Navraag geeft een soort duidelijkheid voor €1,65 miljoen structureel en uit andere potjes nog 350.000. Blijft een gat van €45.000 over. De wens van de raad was om acties uit het collegeprogramma
zichtbaar te hebben. Incidentele en structurele middelen staan door elkaar; een helder totaal overzicht ontbreekt. Waarom heeft de portefeuillehouder hiervoor gekozen en waarom heeft de raad niet meer grip en inzicht op wat we per jaar gaan doen?
We moeten als raad op hoofdlijnen zitten, maar als die al niet kloppen… toch sluit ik niet somber af.
3 Geloof in de toekomst Korte termijn
Bestaanszekerheid is een belangrijk woord, niet alleen in de verkiezingen voor de Tweede Kamer, maar juist ook voor ons als lokale bestuurders. Juist omdat op lokaal niveau extra duidelijk wordt wat voor gevolgen wetten en besluiten hebben en we lokaal soms makkelijker aan knoppen kunnen draaien en maatwerk kunnen bieden. Veel plannen uit de begroting kunnen we achter staan. Ik heb zojuist al een aantal genoemd. Verder wil ChristenUnie het amendement van de sporttarieven van GL mede-indienen.
Iets minder korte termijn
Het is juist nu belangrijk met het Ravijn van 2026 in aantocht al kritisch te kijken naar de inkomsten en uitgaven. Als je al ziet aankomen dat er zeer waarschijnlijk binnen een paar jaar minder geld binnen gaat komen, dan is het toch niet meer dan vanzelfsprekend dat je hier nu al rekening mee gaat houden. We moeten ons altijd afvragen of uitgaven nodig zijn, want we hebben het over gemeenschapsgeld, maar zeker als je kunt zien aankomen dat je minder kunt gaan uitgeven dan is het logisch.
Wat hoeft niet: zwemlessen beloningssysteem. Vragen die we hebben:
De uitleg is dat kinderen na Ouder & Kindzwemmen door het Ravijn vastgehouden willen worden. Is dit geen valse concurrentie? En waarom wordt dit geld niet in een concrete overbrugging om de kinderen watervrij te houden door te zwemmen gestopt, maar in een beloningssysteem?
Wat vinden we opmerkelijk: participatiemedewerker zonder dat die is aangekondigd;
Moet de GR niet eerst aan het werk wat we eigenlijk bedoelen met participatie? En waarom de keuze gelijk een adviseur aan te stellen voor een project. Aanstellen is toch structureel? Waarom is de raad hier niet in meegenomen?
Een punt dat ook verbazing wekt is het plaatsen van bollards in de Grotestraat.
Hoe groot is het probleem? En is dit dan de beste oplossing? En waarom niet eerst helemaal volledig afsluiten ipv wisselende periodes die onduidelijk zijn. Waarom wordt niet duidelijk uitgelegd waar die 350.000 precies voor nodig zijn?
Daarbij aansluitend zijn onze vragen over de SDG, flexibele schil publieksbalie, personeel. Omwille van de tijd noem ik ze niet.
Ook lezen we in de begroting: ‘We zetten in op een IC-frequentie van 2x per uur op het spoor Zwolle-Enschede.”
Dit is een zinloze inzet -> je moet eerst inzetten op spoorverdubbeling. Nu is er geen ruimte voor 2x IC. Klinkt als ambitie, maar is zeker geen begrotingsactie. Waar we wel om vragen is de inzet van het college, om samen met andere gemeentes en de provincie te zorgen dat er minder treinen uitvallen. De intercity rijdt nu vaak niet en ook bijvoorbeeld de 8.16 naar Zwolle wordt er vaak uitgegooid, treinen zijn kort en dit zorgt voor ongewenste situaties.
Langere termijn
Wat willen we vooral wel? Veel van wat in de begroting al wordt genoemd. Maar toch.
Als het gaat om rechtvaardigheid, dan gaat het om een eerlijke verdeling: dat ieder een eerlijk deel krijgt. Niet alleen financieel, maar ook van de schaarse openbare ruimte.
We willen wel een visie voor de toekomst. Niet alleen een sluitende begroting voor 2024 of de jaren erna, we willen een visie voor de lange termijn. Wat voor gemeente moet Hellendoorn zijn in 2030, 2050 en daarna? Wat is onze stip op de horizon. Dat is ontzettend belangrijk maar dat mist de ChristenUnie enorm. Wat willen we voor onze inwoners? En daar moet aandacht voor komen en daar moeten we naar toe werken. Het college heeft dit zelf ook al gemerkt, want er is niet voor niks 60x het woord visie in deze begroting te vinden. Een thema waar inderdaad visie op moet komen is toerisme. Wat wil je als gemeente en kan dat met de voorzieningen, kaders en verordeningen die er nu zijn. Aangezien er toch naar visie gekeken wordt wil de ChristenUnie (c.s.) een motie indienen om te onderzoeken of en hoe forensenbelasting hierin een middel kan zijn.
Afrondend. Ik dank het college en de ambtenaren voor het werk dat hierin gestopt is. Veel goede plannen, een dekkende begroting, hier en daar weinig onderbouwing en weinig langetermijndenken. Ik geloof in de samenleving, de overheid en de toekomst. Ik geloof dat het kan en dat wij dat samen kunnen.
Ik wens ons Gods zegen voor ons werk en dank u voor uw aandacht.

Uitnodiging inloopbijeenkomst bestuur en fractie 13 november 2023

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 03-11-2023 18:49

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1464638/1117792/CU-Logo-Hellendoorn-Impact-in-Cirkel.pngGraag nodigen we u via deze weg uit voor de inloopbijeenkomst over de vrijkomende plekken in het bestuur van ChristenUnie Hellendoorn en de actuele politieke situatie in de gemeente Hellendoorn.

Tijdens de afgelopen Algemene Ledenvergadering van ChristenUnie Hellendoorn hebben de bestuursleden Ruben Minkjan (voorzitter) en Mark Ligtenberg (secretaris) aangegeven niet herkiesbaar te zijn voor een volgende periode. Zij zijn beiden (statutair) aftredend per 31-01-2024 en dus niet herkiesbaar als bestuurslid voor onze afdeling. Daarnaast heeft penningmeester Noëlle ten Brinke aangegeven dat zij op zoek is naar een baan in het buitenland. Het is dus aannemelijk dat zij binnen afzienbare tijd ook zal moeten stoppen als penningmeester.

ChristenUnie Hellendoorn zoekt daarom 3 nieuwe leden voor het bestuur of leden die een interim bestuur willen vormen met de opdracht op zoek te gaan naar een nieuw(e) bestuur(vorm).

In de fractieflits van 10 oktober jongstleden heeft onze fractievoorzitter Margreeth Krommendijk u bijgepraat over de politieke situatie in de gemeente Hellendoorn. Ondertussen zijn er nieuwe ontwikkelingen en heeft onze fractie natuurlijk niet stil gezeten. Ook staat op 7 november de begrotingsvergadering van de gemeente Hellendoorn gepland.

Onze bestuurs- en fractieleden gaan graag met u hierover in gesprek.

De inloopbijeenkomst vind plaats op:

Datum: 13 november 19.30 – 21.00 uur

Locatie: Huis voor Cultuur en Bestuur.

Tijdens deze inloopbijeenkomst zijn bestuur- en fractieleden aanwezig om je per thema, geheel vrijblijvend helemaal bij te praten.

Wij staan u graag te woord en hopen op uw komst!

Met vriendelijke groet, namens fractie en bestuur,

Ruben Minkjan

Voorzitter bestuur.

Fractieflits 10 - Politieke situatie

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 03-10-2023 19:19

Wie de Tubantia leest krijgt te horen dat de raad rollebollend over straat gaat en dat er geen vertrouwen is in elkaar. De werkelijkheid is gelukkig wel wat rooskleuriger. Ik heb lang geaarzeld om dit stuk te schrijven omdat we vol in het proces zitten. Het is altijd de vraag wanneer het een goed moment is om de leden bij te praten zonder met modder te gooien of het proces te verstoren. Ik meen dat het nu een moment is om jullie bij te praten

Wat is het proces geweest

Lokaal Hellendoorn werd in 2022 de partij met de absolute meerderheid maar wilde niet alleen aan de slag. Daarom werden VVD en GroenLinks gevraagd mee te doen met de gedachte: Lokaal Hellendoorn in het midden en dan een partij aan de linkerkant en een partij aan de rechterkant. Tot december was Lokaal Hellendoorn vooral met zichzelf bezig. Er kwam niet veel van de grond. Wat wel gebeurde: de wethouders zijn unaniem gekozen en dat is niet vanzelfsprekend. In veel gemeentes stemmen oppositiepartijen tegen een voordracht en ook Lokaal Hellendoorn en VVD stemden de vorige periode tegen.

In december 2022 scheurde Lokaal Hellendoorn. 5 leden gingen verder in Samen Hellendoorn en de wethouders van Lokaal Hellendoorn maakten zich los en werden partijloze wethouders. De coalitie had daardoor geen meerderheid meer en maar twee wethouders. Omwille van de stabiliteit meenden we als raad er toen goed aan te doen dit te laten.In mei 2023 zegden VVD en GroenLinks het vertrouwen in Lokaal Hellendoorn op; de coalitie was er niet meer. Normaal gesproken geven wethouders dan hun portefeuille terug  en werken ze door tot er een nieuw college is, maar dat is niet gebeurd. Ik had het eerlijker en duidelijker gevonden als de wethouders hun portefeuille hadden teruggegeven en demissionair waren gaan werken net als een zittend college na de verkiezingen blijken tot hun opvolgers benoemd zijn.

Er kwam een nieuwe ronde met onderhandelingen onder leiding van Jan Nathan Rozendaal, een onafhankelijke verkenner. Hij gaf aan dat er zowel in de raad als in het college geen stabiliteit is. Hij zag dat we aan de slag moeten om te werken aan onderling vertrouwen, maar ook aan kennis werken. Als raadslid moet je wel bepaalde vaardigheden beheersen en bijvoorbeeld het verschil weten tussen een raadsvoorstel, een motie en een amendement. Daarnaast zag de verkenner dat het moeilijk was om nog een meerderheidscoalitie te vormen, maar dat GroenLinks, VVD, CDA en Samen Hellendoorn nog wel een grote kans van slagen zouden kunnen hebben.Helaas is dat op het laatste moment niet doorgegaan omdat de fractie van het CDA moeite had met de gang van zaken. Wat de moeite is, is voor ons nog steeds niet duidelijk.

Eind juni stonden we weer met lege handen. Er werd vanuit het CDA aangegeven dat het misschien Lokaal Hellendoorn- CDA (samen 13 van de 25 zetels) en dan nog twee kleintjes kon worden. Nooit heb ik , van wie dan ook van het CDA, een vraag gehad hoe de ChristenUnie hier tegenaan kijkt of aan mee wil werken.  Voor een partij met maar één zetel is het totaal niet logisch om tussen twee partijen in te gaan staan en proberen te verbinden. Voor een meerderheid ben je dan niet nodig, maar wel om twee blokken te verbinden en zelf verdwijn je dan. De verkenner, Rozendaal had die optie van LH-CDA en eventueel 1 of 2 andere partijen afgeraden. De andere partijen wilden graag duidelijkheid en hebben daarom in juli een brief opgesteld naar CDA en Lokaal Hellendoorn. Niet om ze uit te sluiten, maar om aan te geven dat bij ze aansluiten geen logische optie is.

Het CDA wilde best met Lokaal Hellendoorn kijken of er een coalitie mogelijk was, maar dit had niet hun voorkeur. En het moest vooral niet gehaast. Na de zomer was het nog niet opgeschoten. Ondertussen had Gea Oord als wethouder ontslag genomen nadat de andere drie wethouders het vertrouwen in haar hadden opgezegd. Lokaal Hellendoorn had inmiddels Ton Roerig benaderd en hij had al enkele gesprekken met Lokaal Hellendoorn en CDA gehad. Als andere 6 partijen willen we heel graag dat er een stabiel bestuur komt, dus leek het ons goed dat we deze poging zouden steunen. Helaas heeft meneer Roerig de opdracht zoals we die gegeven hadden niet (goed) uitgevoerd: wat is er mogelijk om tot een stabiel bestuur te komen? Zijn er meerderheidscoalities mogelijk of niet? Hij wilde nog meer gesprekken, maar we hebben geen vertrouwen dat hij met meer gesprekken wel tot een antwoord komt, ook omdat het achter de schermen onrustig is. 3 oktober hebben we een extra raadsvergadering waarin we de burgemeester om hulp vragen.

Hoe staan we erin

De situatie zoals ze nu is, is totaal niet gewenst. Er worden weinig tot geen besluiten genomen, de wethouders weten niet goed waar ze aan toe zijn en de onderlinge verhoudingen staan onder druk. Als ik eerlijk ben, lijkt het dat het hele gebeuren vastzit op een personen, niet op inhoud. In de verkiezingsprogramma’s zit best wel overlap, dus daar zijn mogelijkheden om een brug te slaan. Tegelijkertijd zijn er ook fundamentele verschillen tussen partijen en dat is ook goed. Veel mensen spreken hun verwachtingen niet uit, maar vullen dan wel in voor een ander. Dat levert misverstanden op. En er worden allerlei verwijten uitgesproken. Luisteren is moeilijk.

Ik ervaar dat ik ruimte krijg om te luisteren en te verbinden, maar die opdracht is enorm groot en dat kan ik niet alleen. Binnen Lokaal Hellendoorn en het CDA is er interne verdeeldheid en tussen beide is er nog veel oud zeer. Verder is de verdeling van zetels ook lastig om tot meerdere combinaties te komen.

Een ideale oplossing heb ik niet, maar wel heb ik in juni al contact gehad met ChristenUnie Hoogeveen. Daar was in 2020 een vertrouwenscrisis waarbij de commissaris van de koning ingreep en er een zakencollege werd gevormd. Dit heeft voor rust gezorgd en voor bouwen aan vertrouwen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard is niet voor niks de uitdrukking. Ook nu we de burgemeester om hulp vragen zal het hard werken worden. Hard werken om vertrouwen terug te winnen, om de ander te willen en kunnen zien, om samen te zien hoe je dienend raadslid kunt zien. Dit zal in kleine stapjes kunnen als iedereen dit ook echt wil. Gaan we dan rollebollend over straat en kunnen we helemaal niks als raad? Nee, zo erg is het niet, want de zes kleine partijen kunnen elkaar vinden in hetzelfde doel: voor onze inwoners goede besluiten nemen en onze verantwoordelijkheid zichtbaar goed inzetten. Ik hoop dat een zakencollege een start is van een nieuw bestuur en nieuw vertrouwen.

 

Hoe u kunt helpen: zou u willen bidden om Gods wijsheid en liefde voor de raad. Voor een luisterend oor en een open hart? Voor geduld en heling?En als tweede: weet dat wat Tubantia schrijft niet het hele verhaal is en deel van bovenstaande als u in gesprek komt over de situatie in de raad.

Margreeth Krommendijk-Grit

Flexwoningen

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 03-10-2023 19:16

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1463615/1117792/CU-Logo-Hellendoorn-Impact-in-Cirkel.png

Op de agenda van de raad van september stond een besluit om de crisis- en herstelwet in te zetten voor de bouw van flexwoningen. In dat besluit werden geen kaders meegegeven aan het college en ook was het niet duidelijk waar de raad nu ja tegen moest zeggen. De toelichting op het besluit zorgde voor verwarring: de doelgroep is spoedzoekers en het zou om verschillende projecten gaan. In de debatronde heeft Laurens Samsen duidelijk gemaakt dat de ChristenUnie blij is met flexwoningen. Wel heeft hij daar onze zorgen geuit dat het gewenst is om te labelen voor wie de flexwoning bestemd zijn, aangezien spoedzoekers een vage term is en veel groepen uitsluiten waar de vraag zeer groot is. Een mix van verschillende doelgroepen is altijd gewenst, dus hier ook. Er is enorme krapte op de woningmarkt dus de bouw van flexwoningen helpt de krapte iets kleiner te maken.

Na de debatronde heeft ChristenUnie drie moties opgesteld om het besluit beter te maken. Een motie is een verzoek of een opdracht aan het college. Het college kan een aangenomen motie naast zich neerleggen, maar dan heb je wel een probleem met de raad.  Als eerste hebben we het college opgeroepen om te gaan labelen.

De gemeente Hellendoorn zegt: “Spoedzoekers zijn  woningzoekenden zonder urgentie uit doelgroepen die moeilijk aan een woning komen.” Dat is een te vage groep en daarom dus labels zodat het eerlijker wordt.

De tweede motie ging over participatie. Om nu te zorgen dat je niet verrast wordt als omwonende hebben we extra aandacht voor een goede participatie gevraagd. Op de tribune zaten veel mensen uit de Koninginnestraat omdat ze bang waren dat er op het terrein van Hoi ook flexwoningen zouden komen. Dit was geen rare gedachte want dit werd genoemd in de toelichting van het besluit, maar dat was niet correct omdat dit besluit tot 31 december geldt en dan is er nog geen project voor de Koninginnestraat. Maar omdat de mensen van de Koninginnestraat in protest zijn gegaan heeft de wethouder wel duidelijk gezegd dat er met extra zorg en overleg gekeken gaat worden wat voor plannen gemaakt gaan worden voor de HOI-locatie.

De derde motie is wat technisch over een regionale huisvestingsverordening. Als gemeente heb je dan meer handvatten om woningen eerlijker te verdelen en beter grip te houden op de huurwoningmarkt. De wethouder heeft toegezegd dat ze dit punt gaat oppakken om te kijken of we tot een lokale en daarna regionale huisvestingsverordening komen.

Lokaal Hellendoorn diende motie 1 en 2 mede in. GroenLinks diende alle drie moties mede in. Motie 1 en 2 zijn unaniem aangenomen. Motie 3 is door de wethouder toegezegd.

ChristenUnie kreeg complimenten voor het harde werk en de duidelijke moties. Wij zijn blij met dit resultaat waarbij een plek is voor flexwoningen maar waar buurtbewoners en verschillende groepen woningzoekers niet worden uitgesloten van het proces.

Fietspad rotonde Helmkruidlaan

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 24-03-2023 15:30

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1457393/1117792/Fietsoversteek-Helmkruidlaan.jpgMensenlevens zijn kostbaar, onvervangbaar en onbetaalbaar. De veiligheid rondom de rotonde aan de Helmkruidlaan valt daardoor niet in geld uit te drukken.

Dank u wel voorzitter,

We debatteren vandaag over verkeersveiligheid en uiteindelijk staan daarbij mensenlevens centraal. En een mensenleven is zo ontzettend kostbaar. Een mensenleven is onvervangbaar en daarmee ook onbetaalbaar. Je krijgt een mensenleven niet meer terug wanneer het uit je leven verdwijnt. En daardoor valt een mensenleven ook niet in geld uit te drukken, zelfs niet met een tunnel van 10 miljoen euro.

We mogen vandaag kiezen uit vijf verschillende opties. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de ChristenUnie is een voorstander voor optie 1, namelijk het uitbuigen van de fietspaden. Dit wil ik toelichten door eerst te kijken naar de financiën, vervolgens naar de vier overige opties en tenslotte naar de vele voordelen die het uitbuigen van het fietspad met zich meebrengt.

Allereerst, de financiën.

Als wij het goed hebben begrepen dan zou er €1,718,750 beschikbaar zijn, waarvan er €1,25 miljoen vanuit de gemeentelijke begroting komt en het restant vanuit de provincie. Zou de wethouder kunnen bevestigen of dit klopt. En zo ja, zou dit dan betekenen dat één of meerdere tunnels daarmee financieel niet eens haalbaar zijn en dat we eigenlijk maar drie opties hebben om uit te kiezen?

Vervolgens, de verschillende opties in willekeurige volgorde. We zijn er overigens van overtuigd dat iedere optie voor meer veiligheid moet zorgen.

De optie met de verkeerslichten is wat de ChristenUnie betreft een onverstandige oplossing, aangezien de kans op opstoppingen veel groter wordt en er een risico ontstaat op kop-staartbotsingen en een verhoging van geluidsniveau en een stijging van uitlaatgassen. Bovendien is er weinig maatschappelijk draagvlak.

De optie met één of meerdere tunnels is wat betreft de ChristenUnie geen goed idee. Wat betreft de kosten is dit in ieder geval geen verstandige keuze, ook al lijkt er de afgelopen tijd een tunnelvisie te zijn ontstaan dat dit de enige juiste oplossing is. Dat is namelijk niet zo. Eén tunnel kost €6,5 miljoen en de kosten van twee tunnels lopen op tot €10 miljoen. Kosten en baten liggen mijlenver uit elkaar. Maar los van de kosten, want veiligheid valt niet in geld uit te drukken, voor welk probleem is deze tunnel nou de perfecte oplossing? Biedt deze tunnel daadwerkelijk meer veiligheid dan de overige opties? We zijn op zoek naar een oplossing voor de verkeersveiligheid, hier zijn toch veel goedkopere oplossingen voor? Het plan voor de tunnel(s) lijkt heel erg bekeken te zijn vanuit de automobilist en we proberen het hen zo eenvoudig mogelijk te maken. Is dat ons doel? Daarnaast leidt deze oplossing tot sociale onveiligheid. Een tunnel wordt al snel een hangplek voor jongeren waar overlast en onveiligheid ontstaat, we hebben dit de afgelopen jaren gezien bij de tunnel aan de Wierdensestraat naar de Kruidenwijk toe, een kilometer verderop. Ik kan me goed voorstellen dat veel ouders hun kind hier liever niet doorheen laten fietsen. Kortom: er ontstaat schijnveiligheid. Is dat ons €10 miljoen euro waard?

Het raadsvoorstel vraagt om in te stemmen met het aanleggen van een fietspad aan de noordzijde van de Helmkruidlaan. Een behoorlijk omslachtig plan waarbij maar weinig maatschappelijk draagvlak is. Daarnaast zullen er bij dit plan enorm veel bomen moeten worden gekapt en veel bermen worden hiermee doorsneden. Het fietspad is weliswaar een oplossing voor het daadwerkelijke probleem, maar er ligt een oplossing klaar waarbij veel minder bomenkap plaats vindt, en waarbij de kosten ook nog eens ruim driemaal zo laag liggen. En leidt dit plan op deze manier niet juist tot een verplaatsing van het probleem, namelijk ter hoogte van de Jeruzalemweg? Kortom, we worden hier niet enthousiast van.

De uitbuiging van het fietspad is wat de ChristenUnie de beste oplossing. Een perfecte oplossing bestaat helaas niet, want alle vijf de opties hebben een aantal mitsen en maren. Maar als we kijken naar deze optie, dan lijkt dit toch wel de beste oplossing. In de eerste plaats is er meer maatschappelijk draagvlak. Er is vervolgens een minimale bomenkap noodzakelijk. Bovendien, de snelheid van het autoverkeer wordt beperkt. Fietsers hebben te allen tijde voorrang bij deze oversteek. En dat is duidelijk te zien, want de oversteek is verhoogd aangelegd. En zeker niet onbelangrijk, deze oplossing kost ‘slechts’ 400.000 euro. Bovendien zijn er ook nog eens minder onderhoudskosten. Als nadeel wordt gegeven dat de automobilist nog steeds zijn aandacht moet blijven spreiden bij deze oversteek. Dit lijkt mij vrij logisch, want we hebben te maken met het verkeer, dus dat een automobilist zijn aandacht bij het verkeer moet houden is niet meer dan vanzelfsprekend. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om de waarschuwingsborden met de knipperende oranje lichten ook te verplaatsen naar de nieuwe oversteek. Dit is niet meegenomen in deze optie, maar ik neem aan dat dit ook wordt gedaan?

Voorzitter, kortom: ik zou het college willen vragen om hun keuze voor de aanleg van het extra fietspad te heroverwegen en goed naar het plan van de uitbuigingen te kijken. Het is een plan met meer draagvlak, minder bomenkap, minder planologische veranderingen, minder onderhoudskosten en aanzienlijk lagere aanlegkosten. Wellicht dat er op deze manier ook nog geld overblijft om overige gevaarlijke oversteekplaatsen in de gemeente aan te pakken.

ChristenUnie Twente bijeenkomst - in teken van PS verkiezing

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 25-02-2023 19:38

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1455996/1117792/CU-Logo-Hellendoorn-Impact-in-Cirkel.png

In aanloop naar de Provinciale Staten en Waterschapsverkiezingen organiseert de ChristenUnie Almelo een regionale informatiebijeenkomst over het thema water en de rol van het waterschap in bestuurlijke keuzes over ons bodem- en watersysteem. Hoe gaat men om met hevige regenval of overmatige droogte? Moeten er meer water  worden vastgehouden om droogte te beperken of juist water afvoeren om overlast te voorkomen? Wat houdt Watermanagement in?

Hier krijgen we meer uitleg over op 9 maart a.s..

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1455996/1117792/Hugo_Vechtstromen_kader

Gastspreker is Hugo Tromp, lijsttrekker van de ChristenUnie voor Waterschap Vechtstromen. Hij vertelt meer over de grote opgave waarvoor het waterschap staat in het stedelijk en landelijk gebied en wat specifiek de bijdrage van de ChristenUnie is. U bent van harte uitgenodigd om deze avond bij te wonen.

Datum: donderdag 9 maart 2023Locatie: Erve PezieAdres: Bellinkhofsdwarsweg 3, 7604 PD AlmeloTijd: 20:00 uurToegang: gratisAanmelden: via bestuur@almelo.christenunie.nl

Fractieflits 7

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 25-02-2023 19:32

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1455995/1117792/fractieflits+margreeth.jpg

21 februari 2023 werd het collegeprogramma aan de raad gepresenteerd. We hebben daar bijna een jaar op moeten wachten. In de meeste gemeentes is het college sneller.

De fractie heeft ons verkiezingsprogramma naast het collegeprogramma gelegd en gezien dat er veel overeenkomsten waren. Een paar belangrijke verschillen hebben we in een motie gezet. De bedoeling is om deze punten op te laten nemen in het collegeprogramma.

Concreet

Wat willen wij bij het collegeprogramma voegen? En gaat dat lukken?

Biodiversiteit: niet alleen aandacht voor heggen, bomen en struiken maar de hele flora en fauna. Wethouder Dubbink heeft gezegd dat het college dit meeneemt. Ondermijning: niet alleen aandacht voor wat de gemeente en de bedrijven kunnen doen, maar ook wij als inwoners. Met Meld Misdaad Anoniem die vanaf 1 maart actief is, zijn we al een stap verder. Lobby Nedersaksenlijn. Wethouder Nijenbanning gaat naast lobbyen voor verdubbeling van het spoor Zwolle- Enschede ook lobbyen voor de Nedersaksenlijn. Toekomstbestendig bouwen. Goed dat er aandacht is voor bestaande woningen die verduurzaamd moeten worden, maar wij willen graag dat er ook toekomstbestendig en strategisch gebouwd gaat worden. Wethouder Oord geeft aan dat dit zeker gebeurt omdat het ook in de Woonvisie staat. Global goals. Hier heeft Anja van den Dolder de vorige periode zich hard voor ingezet. Goed om te horen dat de Global goals toch niet gaan verdwijnen maar bij de voorstellen benoemd zullen worden. Samengevat

De ChristenUnie ziet een programma met potentie waarin het financieel kader en de planning missen en waarin veel actiepunten of al lopen of niet concreet zijn, geen richting geven. We hebben een sterke bedenking bij de maatschappelijke diensttijd.

Wij zijn trots dat onze constructieve houding winst op meerdere punten heeft opgeleverd. ChristenUnie Hellendoorn blijft inzetten op samen, coalitie en oppositie, de gemeente beter maken. Door de verschillen heen, verbinding blijven zoeken.

ChristenUnie wenst het college veel succes en zegen met dit programma en hoopt dat het programma snel concreter gemaakt kan worden.

Fractieflits 6

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 17-12-2022 20:14

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1427534/1117792/fractieflits+margreeth.jpgEen korte flits tussendoor over een onderwerp dat 6 december op de agenda stond voor de raad en over de breuk bij Lokaal Hellendoorn

Onderwijshuisvesting.

Net als elke partij vindt ChristenUnie Hellendoorn het belangrijk dat voor goed onderwijs een goede  onderwijshuisvesting een voorwaarde is. In 2023 komt er een nieuw Integraal Huisvestingsprogramma onderwijs. Daarin staat wat de plannen op de korte en lange termijn zijn voor de onderwijshuisvesting. 6 december bespraken we een raadsvoorstel met twee plannen die niet tot 2023 konden wachten.

Wettelijk is vastgelegd hoeveel ruimte een school per leerling moet hebben. De Beatrixschool heeft al jaren te weinig ruimte. Meerdere prognoses laten zien dat er ook in de toekomst meer leerlingen zullen zijn dan waar ruimte voor is. Ouders zijn vrij in het kiezen van een school en daar kun je als gemeente alleen maar in meegaan. Er zijn ook geen andere opties dan nieuwe lokalen bijbouwen, omdat er in de buurt van de Beatrixschool ook geen andere school is en zeker geen school met lege lokalen. De gemeente is dan verplicht te zorgen voor voldoende ruimte. Als raad kunnen we dan natuurlijk niks anders dan hiermee instemmen.

Het tweede plan gaat over De Ark. De raad heeft al ingestemd met het plan tot verduurzamen, maar door oplopende kosten ziet De Ark zich genoodzaakt bij de gemeente aan te kloppen omdat ze deze extra kosten niet allemaal zelf kan betalen. De helft lukt wel en voor de andere helft is hulp van de gemeente gezocht. Omdat dit gaat over een plan waar de raad al mee heeft ingestemd is het ook niet meer dan logisch dat de raad akkoord gaat.

In de Tubantia van 7 december staat een stuk hierover waarin het lijkt dat het wat willekeurig is: de ene school wel en de andere school niet. De Veenburg moet inderdaad nog wachten tot het integrale plan in 2023 komt. De kans is heel groot dat De Veenbrug dan bovenaan het lijstje staat van plannen die uitgevoerd gaan worden. De wethouder ontkende niet dat er wat moet gebeuren alleen wel het moment waarop. De ChristenUnie kan hier achter staan. Er was nu geen urgentie en dan is het logisch te wachten tot 2023.

Breuk Lokaal Hellendoorn

Deze week werd bekend dat er een breuk is in Lokaal Hellendoorn door verschil in opvattingen over onderwerpen maar ook door verschil in opvattingen over politiek bedrijven. Op het moment van schrijven zijn twee leden opgestapt en de wethouders Dubbink en Oord zijn meegegaan. Deze stap zorgt ervoor dat Lokaal Hellendoorn niet meer de absolute meerderheid in de raad heeft en alle partijen samen moeten werken. Je hebt altijd minstens 2 partijen nodig voor een meerderheid. De ChristenUnie betreurt voor de betrokkenen dat deze breuk is ontstaan maar is zich ervan bewust dat een keuze om op te stappen niet over één nacht ijs gaat.

Het is een heel bijzondere situatie dat er leden uit een partij stappen én de wethouders meegaan. ChristenUnie is blij dat de raad in mei unaniem heeft ingestemd met de benoeming van de wethouders. De wethouders zijn van de hele raad en ze laten zien de gemeente bekwaam te besturen. Dit zorgt voor stabiliteit en continuïteit. We zijn tevreden over hoe het college handelt. Daarom heeft de ChristenUnie haar steun uitgesproken voor het college en ze hoopt dat het college kan blijven ondanks het feit dat de wethouders niet meer aan Lokaal Hellendoorn verbonden zijn. De wethouders blijven immers aan de raad en aan de inwoners verbonden. We hopen dat we samen ons kunnen blijven inzetten voor de gemeente en alle inwoners.

GROEI, GENOEG, ROLLEN EN BALLEN

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 10-11-2022 06:35

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1426640/1117792/CU-Logo-Hellendoorn-Impact-in-Cirkel.pngGroei of genoeg? Hebt u dat wel eens dat voor je gevoel alle puzzelstukjes bij elkaar komen? Ik had dat de afgelopen weken. Al tijden maak ik me zorgen om de aarde, om de leefbaarheid. Om de polarisatie: zien we elkaar nog, willen we echt naar de ander luisteren en het beste voor hem of haar?

Groei
De puzzelstukjes kwamen bij elkaar in het boekje: Er is leven na de groei! Geen vraag maar een conclusie. Econoom Paul Schenderling gaat terug naar 1972 , toen de Club van Rome kwam met Grenzen aan de groei. De boodschap vijftig jaar geleden: Het klimaat verandert en de grondstoffen raken op. Wat zou er gebeurd zijn als we in 1972 geluisterd zouden hebben en het roer omgegooid? Het gaat te ver om het hele verhaal te vertellen. De kern is: Minder werken, minder consumeren, bewustere keuzes en zoeken naar een nieuwe balans.
We weten allemaal dat we in 1972 die wijsheid niet hadden. Toch is dit een goed moment om het nog eens te proberen. Niets is zo krachtig als een idee waarvoor de tijd gekomen is, zei de Franse schrijver Victor Hugo. Volgens Schenderling is dit het moment: de klimaatcrisis wordt zichtbaar, ook dichtbij huis én er is geen andere keuze dan economische groei vaarwel zeggen om de planeet leefbaar te houden.
Ik begin met opzet met dit verhaal. Om alles wat we hier vandaag bespreken in perspectief te zetten. Het gaat niet alleen om Hellendoorn, het gaat om de leefbaarheid van de aarde. Dit kan ik niet alleen, dit kan Hellendoorn niet alleen want het is een systeemverandering, maar als we dit belangrijk vinden kan dit wel ons uitgangspunt zijn.
Genoeg
Wat de ChristenUnie betreft moeten we streven naar genoeg. Groei moet een middel zijn en geen doel. We erven de aarde niet van onze voorouders , maar hebben deze te leen van onze kinderen, zegt een Apache spreekwoord. De ChristenUnie heeft in het verkiezingsprogramma de generatiecheck opgenomen: ‘plannen van de gemeente worden ook getoetst op de gevolgen voor jongeren’.
Programmabegroting Hellendoorn: wat wil de ChristenUnie Visie
Dan nu naar Hellendoorn. De eerste begroting van een nieuw college. Wat wil de ChristenUnie en hoe past deze begroting daarbij.
Wij willen visie! In deze begroting wordt vooral verder gegaan met het beleid zoals het vorige college dat opgestart heeft. Het ‘nieuwe beleid’ van dit college is vooral structureel maken wat incidenteel was. Wat wil dit college? In het coalitieakkoord staat zoveel dat er eigenlijk niks in staat. In deze begroting net zo.
Deze tijd vraagt om beslissingen, om te DOEN! De crises buitelen over elkaar heen en we zijn er nog niet. En wachten op het Hellendoorns Uitvoerings Programma tot maart vind ik niet verantwoord. ‘Elke dag die je wacht zul je meer moeten doen.’ Een richtlijn de vorige periode waren de Global goals, maar ze staan niet meer in de programmabegroting. Is dat een bewuste keuze of een vergissing?
Verder lezen de programma’s lastig omdat veel niet smart is, dus je hebt er weinig aan. ChristenUnie wil graag toelichting. Waarom heeft het college hiervoor gekozen en kan het anders?
De ‘harde’ onderwerpen Onderzoek 66 keer staat het woord onderzoek in deze begroting. Dat vinden wij te vaak. Moeten we dan geen onderzoeken meer laten doen? Zeker niet, maar vaak zijn onderzoeken uitstel van keuzes en het kopen van tijd. Het maken van keuzes is moeilijk omdat je belangen moet afwegen. Maar als je duidelijke kaders hebt, is onderzoek vaak niet nodig. Een onderzoek waar de ChristenUnie blij mee is, zelfs op aangedrongen heeft bij de wethouder is de afhandeling van het kanaaldrama. Het beleid vanuit de provincie is goed, maar de uitvoering niet. Echt niet. En dat doet pijn. Pijn bij de mensen aan het kanaal, maar het moet ook ons pijn doen dat we als Overheid niet altijd bij machte zijn beleid goed uit te voeren.Landbouw
We zijn blij met het agrarisch actieplan en de pilot in Haarle met een gebiedsproces. We hopen dat deze pilot veel oplevert maar ook dat blijkt dat deze manier van werken aansluit bij wat de boeren willen, ook als voorbereiding op de gebiedsagenda.
Vorig jaar vroeg de ChristenUnie om de inzet van de agrarisch ambtenaar structureel te maken net als de inzet van de ervencoaches. We zijn dankbaar dat dit nu gebeurt. Tijdens het speeddaten met Helders Boeren werd gevraagd om een extra Loes: een groot en verdiend compliment!
Mobiliteit
In het hoofdstuk mobiliteit lijkt vooral veiligheid van belang te zijn. Hoewel belangrijk, toch een gemiste kans. En als je meer intercity’s wenst zonder een verdubbeling van het spoor, heb je het niet goed begrepen. Totaal onrealistisch. ChristenUnie neemt aan dat u concreet bedoelt hiervoor te lobbyen? Verder missen we de lobby voor de Nedersaksenlijn. Kan het college aangeven waarom er niet gesproken wordt over een lobby voor de Nedersaksenlijn?
Woningmarkt
In de Tubantia viel onlangs te lezen dat er maar liefst 1600 woningbouwplannen op de plank liggen. Maar de kop gaf precies weer wat de status is van Hellendoorn: ‘Overal wordt gebouwd maar in Nijverdal ligt het stil’. Deze coalitie streeft naar het bouwen van 1000 woningen in 10 jaar. Die 1000 woningen in 10 jaar zijn nu nodig, wij moeten zorg dragen dat dit niet pas over 9 jaar gebeurt en tegemoetkomen aan de wens van de inwoner. We moeten daad bij woord voegen. Plannen zijn er om uit te voeren. Wat heeft het college nodig om de plannen uit te voeren, mn nu de bouwvrijstelling van tafel is?
Financiën
Een sluitende begroting is gelukt. Stijgende bouwkosten van Reggesteyn, stijgende energiekosten, inflatie. Tot 2026 zien de financiën er rooskleurig uit, maar daarna niet. De ChristenUnie wil dat we zorgvuldig blijven beslissen en de reserves realistisch gevuld , zeker in deze onvoorspelbare tijden.
Ik mis iets inhoudelijks over de RES. Betekent geen bericht goed bericht?
De ‘zachte’ onderwerpen Arbeidsmarkt en taakstelling personeel
Er is krapte op de arbeidsmarkt, maar laten we van de nood rond arbeidsmarktkrapte een deugd maken en een economie maken die niet draait om groei maar om genoeg. De oorzaken van de tekorten zijn deels demografisch van aard en daarmee structureel. Eerlijk verdelen van schaarste is ook bij deze crisis nodig. De taakstelling personeel verdwijnt. Het was een pijnlijke maatregel waarbij we te veel van onze ambtenaren vroegen. Inhuren of verschuiven zijn niet altijd oplossingen en zeker geen duurzame oplossingen. We hopen dat de nieuwe posten extra ruimte en lucht bieden aan onze ambtenaren én dat er genoeg geschikte mensen gevonden worden.Hoe zorgt het college ervoor dat de belangrijke posten bemenst blijven?
Maar ook: deze krappe arbeidsmarkt móet kansen bieden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Gelukkig lezen we over het sociaal sportcafé, waarin juist deze groep betrokken gaat worden. Ziet het college op dit punt extra kansen voor de gemeente?
Het is (erg) goed nieuws dat er geld is om de taakstelling personeel terug te draaien.
Statushouders
Als ChristenUnie willen we ons verantwoordelijkheid nemen bij statushouders. Maar bij krapte op de woningmarkt is dit wel ingewikkeld. We roepen het college op alle mogelijkheden aan te grijpen om zo veel statushouders als mogelijk op te vangen, op zijn minst de taakstelling te halen. Kan het college aangeven hoe concreet het inzet op flexwoningen voor deze groep in onze gemeente?
(energie) Armoede
Ook nu vragen we aandacht voor de inwoners die door de enorme stijgingen van de energiekosten, maar ook door de inflatie de eindjes niet (goed) meer aan elkaar kunnen knopen. Organisaties als de Voedselbank en Noabers voor Noabers doen goed werk. Helaas nemen ook voor deze organisaties de vraag en de kosten toe en de inkomsten af. Dat gaat dubbelop. Het zorgdragen voor de arme, kwetsbare doelgroepen is een kerntaak van de gemeente. Stel dat de Voedselbank onvoldoende kan doen, dan komt er veel op de gemeente af. Hoe kijkt het college aan tegen een amendement om de Voedselbank te ondersteunen zodat de hulp gewaarborgd blijft?
ROLLEN
Het is niet goed dat een college zo veel tijd neemt om tot een uitvoeringsprogramma te komen. Sowieso zijn de raadsmededelingen eenrichtingsverkeer. Op andere momenten geeft het college aan dat het Uitvoeringsprogramma door dialoog met raad en inwoners tot stand moet komen, terwijl je daar als college juist zelf aan zet bent omdat alle partijen een verkiezingsprogramma hadden, de coalitiepartijen een coalitieakkoord hebben 
gepresenteerd en de niet-coalitiepartijen in juni alle vier heel duidelijk hebben aangegeven wat zij willen.
Iedereen weet wat hij aan de ChristenUnie heeft en waar de ChristenUnie voor staat. We willen verbinden, zoeken het goede, zijn constructief en weten waar we het over hebben. Als wij zelfs bij Prodemos moeten vragen wat hier aan de hand is, zegt dat veel. En als dan het antwoord komt: dit vinden wij niet raar, dit vinden wij bijzonder, dit hebben wij nog niet eerder gezien. Dan vind ik dat heel bijzonder!
Envelopgelden
600.000-1 miljoen klinkt als ontzettend veel geld en dat is het ook, maar dat moeten we ook wel weer relativeren. Over hoeveel miljoenen spreken we in deze begroting? 61 miljoen baten en lasten, 169 miljoen activa en passiva. Dan is die ene miljoen werkelijk waar peanuts. Het bedrag is het punt niet maar het principe wel! Wat is het kader en hoe controleren we een goede besteding? Als ik iemand een boekenbon geef is de kans groot dat die persoon een boek ervan koopt. Als ik een envelop met geld geef kun je als ontvanger echt alle kanten op en als gever mag ik dan geen commentaar hebben. Liever dit geld in de reserve en dan met plannen terug naar de raad als er geld nodig is voor nieuw beleid. ChristenUnie wil graag het amendement ‘envelopgelden in de reserve’ mede-indienen.
ChristenUnie is niet boos, maar wel teleurgesteld en verdrietig en dat is vooral iets wat we ons als raad moeten aantrekken. Wij moeten kaderstellen en controleren. Naast volksvertegenwoordigen zijn dat dé drie taken van de raad. Die moeten we niet uit handen geven.
We moeten allemaal beter in onze rol gaan zitten: raad, college, ambtenaren en dat is een gezamenlijke taak en verantwoordelijkheid. Daar moeten we elkaar bij helpen. De raad geeft te veel ruimte en het college neemt te veel ruimte. Maar grip heb je als je goede kaders stelt en doelen SMART formuleert. Hiervoor moet je als raad weten wat je wilt, krijgt het college een meetbaar kader en is de controletaak van de raad gemakkelijk uit te voeren. Ik doe hier een oproep aan ons alle 25, ons allemaal: alleen als we onze rol pakken, alle mogelijkheden die we hiervoor krijgen gebruiken en samen aan de slag gaan komen we tot mooie dingen. Dat zijn we aan onze inwoners verplicht. Er is werk aan de winkel. Aan de slag en toon je ballen!
Ik dank u voor uw aandacht en wens ons Gods zegen toe voor ons

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.