Nieuws van CDA in Houten inzichtelijk

259 documenten

Statement gemeenteraad over bedreiging Burgemeester

CDA CDA Houten 11-04-2024 11:33

Houten 11 april 2024 Naar aanleiding van de bedreiging aan het adres van burgemeester Isabella spreken de gemeenteraadsfracties in Houten hun afkeuring uit over elke mogelijke bedreiging die is of wordt geuit tegen wie dan ook, en zeker ook tegen politieke ambtsdragers. Verschillen van mening kunnen en mogen altijd bestaan, maar het debat dient altijd gevoerd te worden in wederzijds respect en met eerbiediging voor elkaars persoonlijke levenssfeer. De raad is zich er terdege van bewust dat de besluitvorming over de Houten Hub zowel voor- als tegenstanders bezig houdt. De gemeenteraad en het college streven naar zorgvuldige besluitvorming over de Houten Hub. Het staat alle inwoners van Houten vrij om hun mening onder de aandacht te brengen. Het college van B&W doet voorstellen aan de raad en de raad besluit, ook over de Houten Hub. Het is de raad die de eindverantwoordelijkheid heeft als hoogste orgaan in de gemeente. De fractievoorzitters vinden het belangrijk om deze helderheid in het proces te benadrukken.

Tijdelijke huisvesting asielzoekers, spoedzoekers en maatschappelijke organisaties

CDA CDA Houten 19-12-2023 18:40

Tijdelijke huisvesting van asielzoekers, spoedzoekers en maatschappelijke organisaties Zoals u wellicht ook in ’t Groentje of anders heeft gehoord, heeft het college een voorstel gedaan om in Houten-Oost tijdelijke huisvesting voor bovengenoemde groepen te realiseren. Hier is naast inwoners informatie-avonden, op 28 november én door de grote groep insprekers op 30 november over gesproken in 2 RTG’s. Als we het hebben over Gespreide verantwoordelijkheid moeten we als Houten echt onze verantwoordelijkheid nemen voor de opvang van vluchtelingen. Ter Apel is overbelast en het is onbegrijpelijk dat in een land als Nederland vluchtelingen op straat moeten slapen. We doen wel wat, maar het is niet in verhouding met wat nodig is in Nederland. Het plan is een mooie combinatie: opvang van kansrijke asielzoekers, flexwoningen voor mensen die al veel te lang op de wachtlijst staan en voor spoedzoekers. En een plek voor maatschappelijke organisaties die veel kunnen toevoegen in dit plan. Een prachtig voorbeeld van Solidariteit. Helaas heeft dit plan veel weerstand opgeroepen. U zult dat gezien en gehoord hebben. Als fractie hebben wij uitgebreid omwonenden en gebruikers van de Kruisboog gesproken. We begrijpen dat er zorgen zijn. Met name het gevoel van onveiligheid is groot. Mensen voelen zich overvallen. Daarom is het goed dat het raadsvoorstel is teruggetrokken en er niet al in december over is besloten. Een pas op de plaats zodat er gewerkt kan worden aan meer draagvlak. Nu overheerst vooral de onbekendheid en te weinig inzicht in mogelijkheden. Tegenstanders laten flink van zich horen. Zij hebben met hun handtekeningenactie 5000 handtekeningen opgehaald en die op 12 december aan het college en de raad aangeboden. Gelukkig laten ook voorstanders goed van zich horen. Want er zijn veel mensen in Houten die het opvangen van vluchtelingen heel belangrijk vinden en die zich daarvoor willen inzetten. Ook zij zijn een handtekeningenactie gestart en die loopt nog. Op het moment van schrijven zijn 4.282 handtekeningen opgehaald. Dat is ook hoe we Houten kennen. Met veel maatschappelijke betrokkenheid en ook inwoners die (zoals een aantal jaren geleden ten tijde van de noodopvang) klaarstonden om vluchtelingen op te vangen. Daar zijn toen hele mooie contacten tussen vluchtelingen en Houtenaren door ontstaan. We kennen ze ook zelf. Willen we als CDA dat er uiteindelijk een opvanglocatie komt in Houten: ja, dat willen we. De vorm, zijnde de combinatie met flexwoningen en maatschappelijke organisaties, staat overeind. Het is nu tijd om allerlei aspecten nader met elkaar in te vullen. En er beter bekend mee te raken. Als het langer lijkt te gaan duren, moeten we als Houten onze verantwoordelijkheid op een andere manier nemen: kortdurende opvang zo lang de langer durende opvang niet rond is. Woordvoerder: Willy Boersma

Verslag verkiezingsavond met Jantine Zwinkels

CDA CDA Houten 18-12-2023 15:23

Door Sam Hageraats Op donderdag 16 november heeft ons lid Eelke Pol gezamenlijk met het bestuur vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen een hele mooie verkiezingsavond georganiseerd. Jantine Zwinkels, nummer 14 op de lijst van het CDA, kwam voor een avond naar Houten om in gesprek te gaan met een aantal Houtense maatschappelijke organisaties en CDA-leden uit Houten. Voorafgaand aan het algemene gedeelte met de leden kwamen vertegenwoordigers van Houtense organisaties eten en vertellen over hun doel in de Houtense samenleving, en waar zij tegen aanlopen op gebied van regels en richtlijnen. De organisaties die aanwezig waren, waren onder andere, stichting Present, Fietsen voor m’n eten, Bezield wonen, de Wakkere Akker en nog veel meer. Voor ons als fractie en voor Jantine Zwinkels waren en zijn dit hele waardevolle gesprekken. Door dit soort gesprekken komen wij als fractie echt met de samenleving in contact en weten we wat er speelt in de samenleving. Op deze manier kunnen wij nog beter kijken hoe wij hen kunnen ondersteunen als politieke partij. We nodigen Houtense organisaties dan ook van harte uit om met ons contact op te nemen. Na de maaltijd waren de leden uitgenodigd om via een aantal stellingen met elkaar en met Jantine in gesprek te gaan over de koers van het CDA landelijk, en de behoeften die spelen. Hieruit kwamen interessante en soms pittige discussies voort. Een mooie manier om het gevoel op te halen dat bij mensen leeft. Als fractie willen we Eelke hartelijk bedanken voor alle moeite die hij heeft gedaan om deze avond vorm te geven. Ook alle anderen die hierbij hebben geholpen heel veel dank!

Omgevingswet: bindend adviesrecht van de raad

CDA CDA Houten 17-12-2023 09:56

Bindend adviesrecht van de raad in de Omgevingswet Bijdrage Willy Boersma Raad 12-12-2023 Onder de nieuwe Omgevingswet verandert de rol van de raad. Grotere aanvragen die niet passen binnen de vastgestelde plannen, hebben nu nog een besluit van de raad nodig. Vanaf 1 januari komen alleen de aanvragen naar de raad waar we zelf de criteria voor hebben vastgesteld. Daarop heeft de raad bindend adviesrecht. De criteria voor het bindend adviesrecht willen we graag zo helder mogelijk vaststellen met de mogelijkheden van dit moment. Eén criterium is de hoogte van de bouwkosten. Daarnaast willen we als raad ons adviesrecht kunnen gebruiken voor activiteiten waarvan we verwachten dat de maatschappelijke impact groot is. We hebben een manier gezocht om deze bepaling van maatschappelijke impact naar de raad toe te trekken Want zo werkt het onder de Omgevingswet als we als raad een rol willen hebben. Na indienen van een aanvraag heeft de gemeente over het algemeen 8 weken de tijd om te besluiten. Wil de raad de tijd hebben voor een bindend advies, dan moeten we vóór de 8 weken ingaan al weet hebben van welke buitenplanse activiteiten op stapel staan: hier hebben we in overleg met de wethouder een vorm voor gevonden. Dat is beslispunt 2b in het amendement dat wij nu indienen en daarmee de kern van dit amendement. Dan de Procedure Snel. In de RTG heeft de wethouder toegezegd deze procedure aan te passen. Dat is mooi op tijd voor de raadsvergadering gebeurd, waarvoor dank. Deze nieuwe versie is als bijlage toegevoegd aan het raadsvoorstel en ligt daarmee voor ter instemming. Tot slot wil ik graag zeggen dat het invoeren van de Omgevingswet voor de organisatie een enorme klus is. Daar is en wordt hard aan gewerkt. Onder andere zijn wij als raad goed meegenomen in dit proces. We hebben vertrouwen in het vervolg.

De Polders aardgasvrij

CDA CDA Houten 13-11-2023 17:28

Bijdrage uitgesproken door Robert Pelleboer op 9 november 2023 Voorzitter, collega’s in Raad en college, inwoners hier en thuis, We moeten en willen uiteindelijk allemaal van fossiele brandstoffen en fossiel gas af. Klimaatverandering is de voornaamste reden. Van het gas af is een grote opgave. Om die reden heeft de gemeenteraad in 2021 de transitievisie warmte goedgekeurd. Daarin werd de opgave geschetst die voor ons ligt en aangegeven dat er een wijk in Houten Zuid gekozen zal worden waar we als eerste van het gas af gaan. Die keuze ligt vanavond voor. Voorzitter, het CDA kan zich goed vinden in het raadsvoorstel met bijbehorende startnotitie die nu voorliggen. Er is een intensief participatietraject gelopen met de wijk, waarbij de gemeente inwoners actief heeft opgezocht. Ik hoop dat de keet niet van de hand is gedaan, want die zouden we nog vaker kunnen gebruiken om als gemeente in een wijk te participeren; De wijk de Polders is een logische wijk om als eerste te beginnen. Er liggen mogelijkheden tot alternatieve verwarming, de huizen zijn goed geïsoleerd en de komende jaren zullen inwoners in de wijk hun CV-installatie moeten vervangen omdat die aan het einde van z’n levensduur is; De wethouder heeft meerdere keren aangegeven dat er geen dwang wordt uitgeoefend. De gaskraan wordt niet op een vastgesteld moment dichtgedraaid. Inwoners die echt niet kunnen meegaan, zitten niet opeens in de kou. Er liggen nog een aantal vragen open. Daarom is dit ook een startnotitie en geen wijkuitvoeringsplan wat vanavond voorligt. We begrijpen de twijfels die er zijn over de betaalbaarheid. Maar ook daar worden inwoners bij geholpen. Juist omdat het hier om een pilotwijk gaat, worden inwoners geholpen om via de juiste kanalen subsidies en financiering aan te vragen. Daarnaast staat de Polders niet op zichzelf. Overal in Nederland worden momenteel wijkuitvoeringsplannen opgesteld en gaan de komende jaren wijken van het gas af. De vraag, beschikbaarheid en daarmee ook betaalbaarheid van oplossingen zal toenemen. Inwoners van de Polders zijn daarmee niet de ‘guinea pigs’ van de warmtetransitie, maar worden juist intensief daarbij begeleid. Een laatste klein puntje. De bijdrage van mevr. Werelds over te uitgewerkte plannen en voldrongen feiten, deed mij inderdaad even nadenken over de vraag of dit nou een echte startnotitie is. Bij een startnotite verwacht je inderdaad een document van een paar A4’tjes, die ruimte bevat om verder uit te werken. Ik vraag mij dus wel af wat we precies onder startnotities verstaan tegenwoordig. Voorzitter, uiteindelijk moeten we dus allemaal van het aardgas af. Dat wordt nog een hele opgave en vraagt daarom ook om brede steun uit deze Raad. Uitstellen en vooruitschuiven heeft geen zin. We moeten aan de slag, stappen zetten en op koers blijven richting energieneutraal. En wensen hierbij inwoners van de Polders, het college en de betrokken ambtenaren veel succes in de uitvoering van deze startnotitie.

Begroting 2024 en 'Ronde van Houten'

CDA CDA Houten 13-11-2023 16:46

Dinsdag 7 november 2023 werd de begroting voor het komende jaar en de 'Ronde van Houten' besproken. Bij de begrotingsbehandeling werden ook een aantal bezuinigingsmaatregelen voor komend jaar behandeld. Een van de maatregelen is het niet meer vergoeden van de legeskosten aan kleine evenementen. Rondvraag door het CDA bij organisatoren van evenementen leerde dat dit voor veel evenementen het erg lastig maakt om de organisatie rond te krijgen. En dat zou jammer zijn, want er wordt in Houten zoveel moois georganiseerd. Denk aan de avondvierdaagse, festivals, de Tour de Schalkwijk. Als CDA hebben we een amendement ingediend om deze maatregel te schrappen. De Raad heeft na het debat uiteindelijk voltallig ingestemd met het amendement. Daarmee zorgen we ervoor dat ook de komende tijd kleinschalige evenementen georganiseerd kunnen blijven worden. De 'Ronde van Houten' is een door het college voorgestelde manier om bezuinigingsmaatregelen voor de komende jaren te vinden. De gemeente moet tot 10 miljoen euro structureel per jaar bezuinigen. Dat is een immense opgave. Lees onderstaande bijdrages, uitgesproken door Robert Pelleboer tijdens de raadsvergadering, om meer te weten te komen over de onderwerpen en de insteek van het CDA Houten. Bijdrage Begroting 2024 Voorzitter, collega raadsleden, college en aanwezige inwoners hier en thuis, Soms wil je de TV of het nieuws wel uitzetten als je ziet, hoort of leest van alles wat er momenteel in de wereld gebeurd. De vreselijkeoorlog in Israël en Gaza, de oorlog in Oekraïne. De wereld lijkt wel in brand te staan. En wij mogen hier leven en werken in een relatief veilige plek. Maar uiteindelijk kunnen wij onze ogen er niet voor sluiten. Mensen ontvluchtten hun land door oorlogsgeweld omdat ze ook veilig willen zijn. En komen in Ter Apel terecht waar het vol is. Het is goed om te lezen dat de gemeente Houten ook haar verantwoordelijkheid laat zien door een mogelijkheid te verkennen om in Houten Oost een plek te creëren voor vluchtelingen, spoedzoekers en maatschappelijke organisaties. Terug naar onze eigen huishouding, als we kijken naar de begroting dan zijn er ook zorgen. Zorgen om een sluitende begroting in 2025, 2026 en volgend. Grote tekorten dienen zich aan die vragen om bezuinigingen tot misschien wel 10 miljoen euro. Belangrijkste veroorzaker is een herstructurering van het gemeentefonds door de Rijksoverheid. Voorlopig komen we daar niet onderuit en zullen we maatregelen moeten nemen om weer een sluitende begroting te krijgen. Daarover straks nog meer bij de behandeling van de Ronde van Houten. Tijdens het lezen van de begroting viel ons op dat ramingen van sommige indicatoren zonder vermelding aangepast zijn. Het is gebruikelijk dat de raming van de vorige begroting ook getoond wordt in een begroting. Zo kun je zien of de ambitie voor het komende jaar hoger of lager is dan vorig jaar. Dat is dus belangrijk om te weten. Het was ons echter opgevallen dat de raming van 2023 voor het percentage huizen met een brandmelder aangepast was. In 2022 was de raming voor het jaar 2023 van het percentage huizen met een brandmelder 100 procent. In de begroting van dit jaar is die opeens aangepast naar 79%. Zo lijkt het alsof de raming voor 2024 van 81% aardig in lijn ligt met de eerdere ambitie van het college, terwijl er in werkelijkheid een groot verschil is. Het college heeft op ons verzoek uit laten zoeken of er nog meer ramingen waren aangepast. De raming voor 2023 van inwoners die vindt dat de gemeente hen voldoende betrekt bij vorming van plannen is gewijzigd van 52% naar 43%. Op die manier lijkt het alsof het college een mooie ambitie heeft voor 2024, waarbij voor 48% wordt gekozen, terwijl in werkelijkheid het verlaging van de ambitie is. Graag horen we van de wethouder waarom een college met hoge ambities op inwonerparticipatie een lagere ambitie heeft voor het betrekken van inwoners bij haar plannen. Goed dat dit nu is uitgezocht. Maar het schept meteen de vraag: hoe zorgen we ervoor dat dit in de toekomst niet meer voor gaat komen. Welke maatregelen heeft het college genomen om dat in het vervolg te voorkomen? Voorzitter, dan de legeskosten voor evenementen en de bezuiniging daarop. Kleinschalige evenementen vormen met het al rijke verenigingsleven in Houten het weefsel van de samenleving. Inwoners die zich vrijwillig en belangeloos met elkaar inzetten voor een avondvierdaagse, Tour de Schalkwijk, Bon Appetito, Vonk-festival, de Cultuurnacht en zo kan ik nog wel doorgaan. Veel inwoners van Houten genieten daar ook van. We waarderen ontzettend wat deze inwoners voor de samenleving doen. En ook in het collegeprogramma lezen we dat het college daar vol lof over is en dat we dat moeten stimuleren. Uit navraag blijkt dat veel van deze organisatieshet water aan de lippen staat. Met name kleinere evenementen hebben een laag verdienvermogen, waardoor het altijd weer lastig is om de begroting rond te krijgen. Een paar honderd tot duizend euro lijkt niet veel, maar hakt er dan erg hard in bijde organisatoren van evenementen. Terwijl we voor een sluitende begroting zonder deze bezuinigingsmaatregel kunnen. Met D66, xxx, dienen we daarom een amendement in om deze maatregel te schrappen. Voorzitter, we danken een ieder die heeft meegewerkt aan deze begroting, in het bijzonder de ambtelijke organisatie, en wensen het college veel wijsheid toe bij de uitvoering van alle plannen. Bijdrage de Ronde van Houten Voorzitter, De gemeente staat aan de avond van een enorme bezuinigingsronde. 5 tot 10 miljoen moet er structureel bezuinigd worden. Een opgave waar het college de inwoners graag bij wil betrekken. Het CDA is voorstander van dit idee, om zodoende tot maatregelen te komen die draagvlak vanuit de samenleving hebben. We hebben nog een drietal punten/vragen voor het college. Veel is nog onduidelijk over hoe die inwoners betrokken moeten worden en hoe er een goede representatie uit de samenleving komt. Dat is volgens het CDA wel essentieel om tot een resultaat te komen waar veel inwoners zich in kunnen herkennen en tot hun recht komen. De wethouder heeft aangegeven dat hier nog verdere uitwerking op plaatsvindt in stap 1, en dat hij hierover met de Raad in gesprek wil. Kan de wethouder toezeggen dat hij hierover binnenkort met de Raad over in gesprek gaat? Er is nog veel onduidelijk over hoeveel er bezuinigd moet worden. De bandbreedte is tussen de 5 en 10 miljoen. Daar kan de komende jaren nog veel in veranderen. Echter, gaat de wethouder ervoor om hoe dan ook het aantal bezuinigingen door te voeren om een minimaal sluitende begroting te krijgen? Dan nog een laatste punt. We waarderen de inzet om samen met inwoners tot een pakket met voldoende bezuinigingsmaatregelen te komen. Echter, als dit onverhoopt niet lukt, wordt er dan separaat aan een noodplan gewerkt vanuit de gemeente met voldoende bezuinigingen voor een sluitende meerjarenbegroting? Met andere woorden: hebben we die reservefiets dan in de schuur staan, mochten we stranden met het plan wat nu voorligt? Voorzitter, we zijn benieuwd naar de uitkomsten van stap 1 en hopen dat er met de samenleving een goed gesprek op gang komt en te komen tot een set aan nodige bezuinigingsmaatregelen.

Verkiezingsavond met Jantine Zwinkels

CDA CDA Houten 07-11-2023 21:45

CDA-VERKIEZINGSAVOND metJantineZwinkels Donderdag 16 NOVEMBER 20.00 – 21.45 (inloop vanaf 19.45) BIBLIOTHEEK HOUTEN Op 22 november gaan we naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Belangrijke verkiezingen, want ons land staat voor stevige uitdagingen. Hoe zorgen we voor bestaanszekerheid, hoe gaan we om met de klimaatuitdagingen, welke keuzes maken we voor de energietransitie, hoe zorgen we voor voldoende woningen, hoe houden we grip op migratie, welke waarden en normen hanteren wij in de omgang met elkaar…….? Het CDA heeft een ambitieus, realistisch, eerlijk en hoopvol verkiezingsprogramma en onder leiding van de energieke, positieve lijsttrekker Henri Bontenbal willen we zoveel mogelijk Nederlanders daarvan overtuigen. Ook in Houten, Schalkwijk, ’t Goy en in onze verdere Utrechtse regio. We nodigen u en jou graag uit om met ons en met elkaar in gesprek te gaan. Over het verkiezingsprogramma, over de uitdagingen en de hobbels en over het unieke christendemocratische geluid van het CDA. We doen dat aan de hand van het ambitieuze Utrechtse kandidaat-kamerlidJantineZwinkels.Jantinestaat op plek 14 op de lijst, is nu fractie-voorzitter van CDA Utrecht en heeft de afgelopen jaren in Utrecht laten zien dat het CDA perspectief heeft: in Utrecht is het CDA gegroeid van 2 naar 3 raadszetels! De speerpunten vanJantinein de verkiezingen zijn de 3 volgende thema’s: (betaalbaar) wonen, duurzaamheid en moderne samenleving. Graag gaan we daar met haar en met u/jou het gesprek over aan. Wat maakt de CDA-visie op deze punten onderscheidend? Voorafgaand aan de verkiezingsavond isJantineook in Houten. Ze gaat in gesprek met maatschappelijke organisaties in Houten en Schalkwijk op het gebied van jongerenwerk, ouderenhuisvesting, opvang van asielzoekers vanuit de kerken, het wooninitiatief voor jonggehandicapten ‘De Droom van Schalkwijk’, een huisvestingsinitiatief voor ouderen ‘Bezield wonen’, het initiatief De Wakkere Akker , stichting Present, Fietsen voor m'n eten en Energierijk Houten. Deze initiatieven passen naadloos bij de visie van het CDA op onze samenleving: de kracht en verantwoordelijkheid van mensen zelf benutten, daarbij optimaal ondersteund door de overheid. De lessen uit deze contacten geeftJantinegraag ook ’s avonds terug tijdens de Verkiezingsavond. Neem je buurman/buurvrouw, collega, zoon/dochter, sportmaatje etc mee en we zien je graag op 16 november in de bibliotheek in Houten!

OV afspraak met wethouder v/d Berg

CDA CDA Houten 01-11-2023 13:20

Met U-flex is er openbaar vervoer in het buitengebied. Mooi, maar het heeft ook nadelen. Hoe werkt het? Door Sam Hageraats (commissielid) Op maandag 6 november had ik samen met Willy Boersma een afspraak met wethouder Wouter van den Berg om samen het openbaar vervoer in Houten te beleven. Om 09:30 kwamen Willy en Wouter naar Schalkwijk om van af daar de U-flex bus naar het gemeentehuis te nemen. Het proces begon met de bus telefonisch bestellen. Dat moet minimaal 40 minuten van tevoren. Voordat we een medewerker van het vervoerbedrijf aan de lijn kregen, hebben we eerst ruim vijf minuten in de wacht gestaan. Toen we eenmaal een medewerker te spreken kregen begon het proces van reserveren. Voor de mensen die nog nooit de U-flex bus hebben gebruikt neem ik jullie kort mee in het proces. Wanneer je belt krijg je een telefoniste aan de telefoon die vraagt bij welke bushalte je opgehaald wil worden, waar je naartoe wil, met hoeveel mensen je gaat, hoe laat je wil worden op gehaald en hoe je wil betalen. Voor de betaal mogelijkheden zijn er twee opties, met de OV-chipkaart of met de pinpas. In ons geval betaalde ik met mijn OV-chipkaart en de andere twee met de pinpas. Toen alles was vastgelegd hadden we een afspraak met de bus om 10:15 van af bushalte Jhr. Ramweg naar bushalte Station Houten voor drie personen die betalen met éénmaal de OV-chipkaart en tweemaal de pinpas. Toen wij om 10:05 onderweg waren naar de bushalte werden we netjes gebeld om aan te geven dat de bus met 5 à 10 minuten bij de bushalte zou zijn. Wat de wethouder en Willy op viel was de slechte verstaanbaarheid van de chauffeur aan de telefoon. Na dit gesprek zijn wij verder gelopen en toen we bij de bushalte aan kwamen stond de bus voor ons klaar. Hier bleek dat het betalen met de OV- chipkaart wel goed was door gekomen, maar het betalen met de pinpas niet. Dit leek heel even problemen op te leveren, maar de chauffeur kon het gelukkig wel oplossen. Nadat dit was opgelost vertrokken we naar bushalte Station Houten. Van tevoren weet je niet hoe lang je rit duurt. We reden vandaag direct naar het station, zonder andere mensen op te halen of af te zetten, wat soms wel kan gebeuren. Dit betekende een snelle rit. Nadat we bij de bushalte waren aangekomen hebben we nog na besproken hoe de Wethouder het ervaren had. Hij gaf aan dat hij wel informatie miste. Zo stond in de app die je zou kunnen gebruiken om de bus te reserveren niet genoemd dat je minstens 40 minuten van tevoren moet reserveren. Ook was het hem niet duidelijk dat wanneer je 5 minuten te laat bij de bushalte zou zijn, de bus mag weg gaan. Dit soort informatie weet ik wel als ervaren reiziger met U-flex, maar voor nieuwe of incidentele reizigers is dit onbekende informatie. Verder vond hij de kwaliteit van het gesprek niet duidelijk, en werd er te weinig informatie verstrekt om goed gebruik te kunnen maken van de bus. Zo zou een reiziger meer informatie moeten krijgen over de verwachte reisduur. Ook zou de wachttijd aan de telefoon een stuk korter moeten. Willy stelde voor om misschien voor de spitstijden wel een vaste buslijn in te zetten om op die manier in de spits het reizen toegankelijker te maken, maar de wethouder gaf aan dat dit op dit moment niet haalbaar is. Er zijn te weinig chauffeurs te krijgen en het is te duur. Wel zal hij zich hier voor blijven inzetten. Om U-flex te verbeteren zouden we graag van jullie willen weten wat jullie ervaringen zijn met U- flex, en wat er in jullie ogen mogelijk verbeterd zou moeten worden. Stuur jullie opmerkingen naar samhageraats@cdahouten.nl. Samen met de wethouder ga ik kijken of we U-flex kunnen verbeteren.

Doelgroepenverordening

CDA CDA Houten 02-10-2023 16:40

Coalitie laat kans lopen op betaalbare woningen voor jongeren, ouderen en starters Als het aan het CDA en de oppositiepartijen in de gemeenteraad van Houten ligt, bouwen we een flink aantal woningen die voor maximaal € 250.000 te koop worden aangeboden. De oppositiepartijen grepen in bij het behandelen van de zogenaamde 'Doelgroepenverordening' om meer en krachtiger te sturen op de bouw van die broodnodige betaalbare woningen. In deze verordening stelt een gemeente vast welke woningtypes gebouwd moeten worden voor jongeren, ouderen en starters. Op basis daarvan worden afspraken gemaakt met projectontwikkelaars. In deze doelgroepenverordening borduren we door op afspraken die we gemaakt hebben in de Woonvisie. De gemeenteraad heeft in december 2021 afgesproken om tot 2040 in totaal 4.750 woningen te bouwen in Houten. Er is afgesproken dat 1.250 daarvan goedkope koopappartementen gaan worden in de categorie tot € 250.000. Echter, deze afspraak ontbreekt volledig in de voorgestelde doelgroepenverordening. Daarmee valt Houten in vergelijking met onze buurgemeenten erg uit de toon omdat die gemeenten dat wél hebben opgenomen. De CDA-fractie heeft daarom samen met de fractie van de ChristenUnie een amendement geschreven en ingediend om de goedkope koopappartementen als aparte categorie in de doelgroepenverordening op te nemen zodat ook dat type betaalbare woningen in Houten gebouwd wordt. Met voldoende kwaliteit, vandaar het minimum van 40 m2 woonoppervlak. Wij steunden ook van harte de amendementen van andere partijen die inkomenscriteria en indexering van de verkoopprijzen willen toevoegen aan de verordening. De CDA-fractie vindt dit cruciale aanvullingen op ons eigen amendement omdat er ook gekeken naar draagkracht (wat kun je zelf bijdragen) en het opbouwen van vermogen om een volgende stap te kunnen zetten op de woningmarkt passend bij een nieuwe levensfase. De CDA-fractie is niet bang dat huizenbouwers door de gewijzigde doelgroepenverordening betaalbaar wonen, Houten links laten liggen. Daarvoor is Houten te populair, te gunstig gelegen en valt er nog goed te verdienen met het derde deel niet gelabelde deel van de projecten. Architecten zijn bovendien creatief genoeg om verschillende type woningen in één complex te realiseren. In het debat dat de gemeenteraad donderdagavond 28 september voerde over het bouwen van betaalbare woningen, bleek dat wethouder en coalitiepartijen niet van plan zijn zich in te zetten om met de doelgroepenverordening actief te sturen op het bouwen van woningen in de prijsklasse tot € 250.000. De enige inspanning die zij willen leveren, is het vaststellen van een bovengrens van betaalbare koopwoningen van maximaal 355.000 euro. De belofte om ook betaalbare woningen te bouwen voor onze jongeren, ouderen en starters, wordt daarmee niet ingelost. Verschillende voorstellen vanuit de samenwerkende oppositiepartijen om werk te maken van deze belofte en de doelgroepenverordening aan te scherpen op essentiële punten, werden afgedaan als 'te ingewikkeld voor projectontwikkelaars'. Aan het einde van het debat met wethouder Molenaar (ITH) voelde de oppositie zich niet gehoord in haar zorgen en bleef het onvoldoende helder of de wethouder gaat sturen op het door de gemeenteraad vastgestelde kader om 1.250 goedkope koopappartementen te gaan bouwen. De volledige oppositie diende daarom een motie van treurnis voor de wethouder in. De motie kreeg echter geen meerderheid in de gemeenteraad. Het CDA is diep teleurgesteld. Ons amendement is niet aangenomen. Een grote kans om jongeren, ouderen en starters toekomstperspectief te bieden, is in rook opgegaan. --- Bijdrage uitgesproken door Cees de Heer tijdens de Raadsvergadering van 28 september 2023. Voorzitter, inwoners van Houten, college, collega’s, Uit de samenvatting van de Woonvisie die de raad heeft vastgesteld, wordt meteen duidelijk wat de visie van de gemeente Houten op wonen is, ik citeer: ‘Als gemeente vinden we het belangrijk dat onze inwoners prettig leven in een woning die zoveel mogelijk aansluit bij hun woonwensen en mogelijkheden. Het is belangrijk dat de (financiële) mogelijkheden van mensen worden meegenomen in hoe die woonwensen worden vormgegeven. Zo komen we bij de woningbehoefte. Die is leidend in deze visie.’ De titel van de Woonvisie, Naar een ruimer woningaanbod, dekt de lading. Ik licht ambitie 1 er even uit, tenslotte bied je je gasten eerst de beste wijn aan! De huidige woningvoorraad is volgens de gemeente Houten eenzijdig. We willen dat woningen worden toegevoegd die nu ontbreken. Dit betekent dat er voor starters en ouderen de juiste woningen gebouwd worden in uiteenlopende kwaliteiten. Vooral sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen moeten worden toegevoegd. Tot zover onze geldende Woonvisie Ik wil het college bedanken voor het voorstel van de doelgroepenverordening betaalbaarwonen. Hierdoor wordt de Woonvisie in een paar regels samengevat voor huizenbouwers. De markt bepaalt niet wat er in Houten gebouwd wordt maar de gemeenteraad namens onze inwoners! De CDA-fractie is niet wereldvreemd. Wij begrijpen ook dat je de markt nodig hebt om te kunnen bouwen en dat huizen niet gratis kunnen zijn en dat investeringen rendement moeten opleveren (binnen het betamelijke). Maar zonder de doelgroepenverordening betaalbaarwonen is de Woonvisie slechts een prachtig verhaal met een mooi kaftje erom en worden niet de huizen gebouwd waar Houtenaren om zitten te springen. Echter: we zijn er bijna maar nog niet helemaal. De verordening is nog niet compleet. In Houten zijn te weinig (goedkope) appartementen beschikbaar voor startende kleine huishoudens.. In het woningbouwprogramma van de Woonvisie (tot 2040) zijn daarom 1.250 goedkope koopappartementen tot € 250.000 opgenomen In het voorstel van het college staat dat betaalbare koopwoningen maximaal € 355.000 mogen kosten. Dat zouden dus ook goedkope koopappartementen van € 250.000 kunnen zijn. De CDA-fractie vindt dat het op deze manier geformuleerd alleen theorie is. Huizenbouwers willen rendement halen met hun activiteiten. Hoe hoger de prijs en hoe kleiner de woning, des te hoger is het rendement. En des te kleiner de kans dat onze jonge inwoners met een normaal inkomen een woning kunnen kopen. Daarmee realiseren wij niet de Woonvisie: de 1.250 goedkope koopappartementen tot 2040 en laten we onze jongeren in de kou staan! Dat wil de CDA-fractie niet. Als je huizenbouwers de vrije hand geeft, dan worden er geen goedkope koopappartementen gebouwd. De CDA-fractie heeft daarom samen met de fractie van de ChristenUnie een amendement geschreven en ingediend om de goedkoope koopappartmenten als aparte categorie in de doelgroepenverordening op te nemen zodat ook dat type betaalbare woningen in Houten gebouwd wordt. Met voldoende kwaliteit, vandaar het minimum van 40 m2 woonoppervlak. Wij steunen ook van harte de amendementen van andere partijen die inkomenscriteria en indexering van de verkoopprijzen willen toevoegen aan de verordening. De CDA-fractie vindt dit cruciale aanvullingen op ons eigen amendement omdat er ook gekeken naar draagkracht (wat kun je zelf bijdragen) en het opbouwen van vermogen om een volgende stap te kunnen zetten op de woningmarkt passend bij een nieuwe levensfase. De CDA-fractie is niet bang dat huizenbouwers door de gewijzigde doelgroepenverordening betaalbaar wonen, Houten links laten liggen. Daarvoor is Houten te populair, te gunstig gelegen en valt er nog goed te verdienen met het derde deel niet gelabelde deel van de projecten. Architecten zijn bovendien creatief genoeg om verschillende type woningen in één complex te realiseren. We zijn er bijna maar dan ligt er ook nog deze week een passende verordening!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.