Nieuws van D66 in Houten inzichtelijk

381 documenten

Unanieme steun in gemeenteraad voor verdere uitwerking opvang vluchtelingen

D66 D66 Houten 11-05-2022 08:49

Na lang debatteren heeft de gemeenteraad gisteren besloten dat het college verder mag met de uitwerking van de plannen om tijdelijk 100 vluchtelingen te huisvesten aan de Essenkade, in combinatie met de huisvesting van 150 spoedzoekers en een aantal belangrijke Houtense maatschappelijke organisaties. De gemeenteraad stemde uiteindelijk unaniem voor het voorstel.

D66 diende drie moties in: om de inburgering van de te huisvesten vluchtelingen vanaf dag één goed op te pakken, om het onderwijsveld in Houten voor te bereiden op de komst van vluchtelingenkinderen en om bij de verdere voorbereidingen van de plannen de ervaring van Houtense statushouders en vrijwilligersorganisaties te betrekken. Deze moties werden unaniem aangenomen.

D66 is blij en trots dat de Houtense gemeenteraad breed vertrouwen uitspreekt om verder te gaan met het uitwerken van deze plannen. Kansen, vragen en zorgen konden worden genoemd. Er werd door alle partijen richting gegeven. We hebben er alle vertrouwen in dat dit plan goed wordt uitgewerkt, samen met inwoners, bedrijven en organisaties. Houten laat hiermee écht haar sociale gezicht zien.

De volledige inbreng van D66-woordvoerder Jaap Staman tijdens het debat is hieronder terug te lezen:

Voorzitter, collega’s, inwoners van Houten,

Met het plan dat we vanavond behandelen kunnen wij als gemeente, wij als raad, écht van betekenis zijn. Van betekenis door bij te dragen aan de oplossing van een op dit moment gigantisch probleem in dit land: het vastlopen van de asielketen, met schrijnende situaties tot gevolg.

Maar vooral kunnen we van betekenis zijn voor een groep mensen die door oorlog en ellende huis en haard hebben moeten ontvluchten. Op zoek naar veiligheid. Naar een nieuw begin. Hen kunnen wij, als Houtense gemeenschap, een warm welkom bieden.

En als je dat dan doet, als je die verantwoordelijkheid neemt, zou ik zeggen: doe het dan op deze ‘Houtense’ manier. Met de opvang van honderd vluchtelingen, een aantal dat goed is te overzien, gelijk aan ongeveer drie schoolkassen. Als dependance van een centrum in Utrecht waar enorm veel ervaring, kennis en kunde aanwezig is, zo hebben wij tijdens een werkbezoek vorige week mogen ervaren. Evenals de gemoedelijkheid, een goede sfeer en het gevoel van kleinschaligheid op die locatie.

In Houten wordt deze opvang gecombineerd met woonruimte voor 150 spoedzoekers: jongeren die dakloos lijken te raken, statushouders, ouders die in scheiding liggen, die met spoed woonruimte zoeken.

En uiteraard met de huisvesting van een aantal belangrijke Houtense maatschappelijke organisaties. Die hiermee voor langere periode zekerheid hebben en bij kunnen dragen aan een mooi geheel en aan een goede opvang, aan dagbesteding en integratie.

Ook voor deze groep spoedzoekers en maatschappelijke organisaties kunnen wij écht van betekenis zijn.

Maar omgekeerd geldt hetzelfde: dit initiatief kan ook van betekenis zijn voor Houten. Zinvol vrijwilligerswerk, inzicht in andere culturen, menselijk contact, maar ook een besef van onze vrijheid en veiligheid waar we zo van genieten. Wat ons betreft staan we nu aan de start van een proces om dit alles op een mooie manier vorm te geven.

Wij proeven veel enthousiasme, ervaren open armen, van inwoners en organisaties. maar uiteraard zijn er ook vragen en zorgen. Over veiligheid, leefbaarheid of over de mix aan bewoners die straks een plek zouden krijgen op deze locatie. Zijn deze voldoende weerbaar? Hoe zorgen we voor een combinatie van vragers en dragers, die naar elkaar omkijken? Goed dat we die zorgen nu kunnen benoemen en richting kunnen geven aan de verdere uitwerking. Er worden ook veel moties en amendementen ingediend, goed om te zien hoe we dit plan met z’n allen beter willen maken en vooruit willen helpen

Een specifieke zorg van ons zit in het verschil dat kan ontstaan tussen de COA-units en de Viveste-units op de locatie. Beiden partijen werken met andere eisen en een andere businesscase, waardoor er een risico is op een tweedeling qua leefkwaliteit en dat lijkt ons niet wenselijk. We willen de wethouder daarom vragen of hij kan toezeggen dat het college dit verschil in gesprek met het COA en Viveste kan proberen te minimaliseren. Om de uitstraling van de gebouwen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Kan het college dit meenemen in het overleg?

Ook is het voor ons van belang dat we Houten, inwoners en bedrijven, straks goed betrekken bij dit plan én mee laten denken. Leg hen uit, bijvoorbeeld aan de hand van praktijkvoorbeelden, hoe we dit op een goede en veilige manier kunnen doen. Maar: vráág hen ook hoe we dit op een goede en veilige manier kunnen doen. Wij denken dat het goed is dat inwoners nu, vroeg in de planfase, worden betrokken. Niet alle vragen kunnen al worden beantwoord. Juist daardoor kunnen we samen met Houten nu naar een goede invulling toewerken. Dat geldt ook voor de raad. Goed dat we vandaag zoals gezegd richting kunnen geven, maar we gaan er ook vanuit dat we ook de komende periode, als er een nieuw college zit, goed betrokken worden.

En wij willen het college een oproep doen om speciale aandacht te hebben voor die vrijwilligersorganisaties die na 2015 zo van betekenis zijn geweest in de opvang en begeleiding van Syrische vluchtelingen. Betrek hen, laat hen ook nu weer bijdragen aan een succes. Maar waak ervoor dat zij niet overbelast raken.

De moties die wij indienen richten zich voornamelijk op een goede start voor de mensen die op deze locatie zouden komen wonen. Een goede integratie in de Houtense samenleving is voor ons belangrijk. We willen deze mensen écht helpen om een nieuw leven op te bouwen, om deel te zijn van onze samenleving en vanaf de start zo goed mogelijk hun weg te vinden. Daar richten onze moties zich op: een goede integratie en inburgering vanaf dag één, geen stilstand in onderwijs voor kinderen en het benutten van de ervaringen en expertise van Houtense statushouders en vrijwilligersorganisaties. Deze moties wil ik zo graag indienen, maar eerst rond ik af:

Wij vonden een passage uit de brief die ons is toegezonden door een van de maatschappelijke organisaties het mooi verwoorden: “Laten we kansen ontwikkelen voor heel veel mensen. Kans op wonen. Kans op werken. Kans op samenwerken. Kans op integreren. Kans op zinvol leven.”

De problemen in Nederland zijn met het voorliggende plan niet opgelost. Door heel Nederland zullen nog veel gemeenten verantwoordelijkheid moeten nemen. En ik denk dat wij met dit plan, in deze vorm, daarin een voorbeeld kunnen zijn voor andere gemeenten. Wij doen dat graag. Op deze manier, met eigen regie. Laten we hier met elkaar een succes van maken.

Dank u wel

D66 Houten roept onderhandelaars in Den Haag op stelling te nemen tegen verbreding A27 bij Amelisweerd

D66 D66 Houten 08-12-2021 17:23

Marcel van Gooswilligen (fractievoorzitter D66 Houten) heeft bij kabinetsonderhandelaar Rob Jetten van D66 aangedrongen stevig stelling te nemen tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd.

Marcel: “Veel Houtenaren genieten van het prachtige historische bos, bijvoorbeeld voor een wandeling in het weekend, of een rondje hardlopen. Ook fietsen Houtenaren onderweg naar de Uithof graag door dit stukje natuur. Het zou ontzettend jammer zijn als er nu weer honderden bomen moeten verdwijnen”.

 

Het verbreden van de snelweg leidt tot meer autoverkeer ten koste van waardevolle natuur. En met het toenemende thuiswerken is het waarschijnlijk niet eens nodig.

D66 Houten roept de Houtense afdelingen van de ChristenUnie, de VVD en het CDA op om ook bij het landelijke onderhandelaars aan te dringen op stellingname tegen de verbreding.

Terugblik op een week vol debatten

D66 D66 PvdA Houten 12-10-2021 09:40

Vorige week donderdag vond er een extra raadsvergadering plaats, met een aantal belangrijke onderwerpen op de agenda. Er werd gedebatteerd over de Regionale Energiestrategie, de nieuwbouw van OBS De Velduil en de aanbesteding van nieuwe openbare verlichting. Hiernaast werd er gestemd over alle voorstellen rond de Ontwikkelvisie Oude Dorp, waarover dinsdag 5 oktober lang is gedebatteerd. Gisterenavond blikten we in de fractie terug op deze volle week.

RES 1.0 De Regionale Energiestrategie (RES 1.0) bevat een bod voor de opwek van duurzame elektriciteit in 2030. In de U16 regio heeft dit geleid tot een bod van 16% windmolens en 84% zonnevelden. Deze scheve verdeling ten nadele van windenergie is niet wenselijk: daarmee leggen we een heel groot beslag op ons buitengebied en landbouwgrond en is bovendien technisch en financieel ongunstig. Ook het Houtens bod zet uitsluitend in op zonnevelden.

Samen met de PvdA hebben we een amendement ingediend om ook voor windenergie alvast één gebied verder te onderzoeken of deze geschikt is voor de opwek van windenergie. Niet alleen omdat het jaren kost om een windmolen te plaatsen, niet alleen om de verhouding wind/zon recht te trekken, maar vooral ook omdat we nog ontzettend veel te doen hebben om onze Houtense doelstelling ‘klimaatneutraal’ in 2040 te behalen. Ook windenergie is hiervoor nodig. Niet vertragen maar doen wat nu mogelijk is om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Voor ons amendement was geen meerderheid, maar wel voor de motie van GroenLinks-ChristenUnie met ook als oproep om nu een zoekgebied verder te onderzoeken voor de geschiktheid voor windenergie. Deze motie hebben wij van harte gesteund en is aangenomen. We kunnen met recht trots zijn op Houten: waar andere gemeenten ervoor kiezen om wat minder te doen, neemt Houten haar verantwoordelijkheid.

Aanbesteding openbare verlichting De gemeenteraad heeft ook de aanbesteding openbare verlichting goedgekeurd waarmee de lantaarnpalen worden vervangen door LED verlichting. Hiermee kunnen we 50 % energie besparen, een mooie stap!

Nieuwbouw OBS De Velduil We zijn ontzettend blij dat het plan voor een nieuw schoolgebouw voor OBS De Velduil is aangenomen. Een mooie beweging richting één locatie voor deze fijne school. Het wordt een mooi en duurzaam gebouw, passend verwerkt in de groene omgeving. In het debat kregen we van de wethouder te horen dat het gebouw energieneutraal wordt opgeleverd en niet zoals eerder vermeld bijna energieneutraal. Dit was een belangrijke wens van ons en hier zijn we dus zeer tevreden mee!

Visie Oude Dorp Ook is er dus gestemd over alle voorstellen die zijn ingediend rond de Ontwikkelingsvisie Oude Dorp. Onze afdronk: wij blijven van mening dat we dit rommelige debat niet hadden moeten voeren. We vinden het jammer dat ons ordevoorstel niet door een meerderheid werd gesteund. De visie was simpelweg nog niet klaar voor debat en besluitvorming. Via tal van moties en amendementen zijn we als raad het werk van de wethouder gaan doen. Zo zijn er tussen neus en lippen door kaders voor uitbreiding van Albert Heijn aangenomen, niet wetende of deze kaders nou voldoende zijn en wat de gevolgen hiervan zijn. Het meest verstrekkende amendement van de coalitie, waarmee de wethouder in feite werd gevraagd het stuk terug te nemen en op de meest belangrijke thema’s een visie uit te werken, hebben wij gesteund. Dit amendement kwam het dichtst bij de in onze ogen beste oplossing: een nieuwe visie behandelen in januari, met daarin duidelijke keuzes en kaders.

Kortom: een volle, belangrijke en boeiende week!

Oppositie gemeenteraad Houten vindt visie Oude Dorp zwaar onvoldoende

D66 D66 Houten 02-10-2021 14:36

De gehele oppositie van de gemeenteraad van Houten (SGP, D66, PvdA, ITH, HA!, Groep Aanen) wil dat het college de ontwikkelvisie over het Oude Dorp terugneemt en met een beter stuk terugkomt naar de gemeenteraad. Het document dat naar de raad is gestuurd geeft geen richting en visie over belangrijke keuzes rond ondermeer verkeer, historie, levendigheid en de supermarkt.  

Startnotitie  

In juni 2019 nam de gemeenteraad een zogeheten ‘startnotitie’ aan. Op basis daarvan zou de visie Oude Dorp gemaakt worden. Geplande periode voor besluitvorming over de visie was het voorjaar 2020. Veel later dan gepland, najaar 2021, bespreken we als gemeenteraad dan eindelijk het stuk.  

De startnotitie noemt meerdere thema’s waar de visie een antwoord op zou moeten geven. Het verbeteren van de verkeerssituatie, het al dan niet autoluw of autovrij maken van het Plein, verduurzaming, het versterken van het historisch karakter, en meer. Op al deze thema’s wordt geen duidelijke koers neergelegd. Ook over mogelijke uitbreiding voor de aanwezige supermarkt worden geen heldere kaders gegeven. Dit is door genoemde partijen ook al duidelijk naar voren gebracht in het rondetafelgesprek. 

Financien  

De oppositiepartijen zijn bovendien niet te spreken over de enorme kosten voor de ontwikkelvisie Oude Dorp. Met 475.000 euro is dit veel te hoog op gelopen, wij kunnen die niet uitleggen aan Houtense inwoners. De uiteindelijk gemaakte kosten voor deze visie zonder visie zijn drie keer zoveel als in het begin ingeschat, en de gemeenteraad is hier onvoldoende over geïnformeerd.  

Tekentafel  

Het college zou er goed aan doen de ontwikkelvisie te hernemen, goed af te maken, en dan na een korte periode weer naar de gemeenteraad te komen. Er is bovendien al veel onderzoek gedaan. Wij zullen dit ook voorstellen bij aanvang van de raadsvergadering van dinsdag 5 oktober 2021. De oppositiepartijen roepen wethouder Bos op hier werk van te maken, om zo samen tot een goede visie voor de toekomst van het Oude Dorp te komen. Dat is deze zo geliefde plek van Houten meer dan waard. 

D66 Houten: zoek ruimte voor tijdelijke opvang Afghaanse evacuees

D66 D66 Houten 01-09-2021 08:27

Het kabinet roept gemeenten en provincies op om meer opvanglocaties voor asielzoekers te creëren, omdat de locaties van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vol dreigen te raken. Door deze tekorten is er niet voldoende plek om de Afghaanse evacuees op te vangen die door de machtsovername van de Taliban in Afghanistan naar Nederland zijn gevlucht.

Dit is wat D66 Houten betreft bijzonder pijnlijk, omdat dit veelal mensen zijn die voor de Nederlandse ambassade, het ministerie van Defensie of een van de Nederlandse diensten hebben gewerkt en nu hun leven niet zeker zijn in hun thuisland. D66 voelt een grote verantwoordelijkheid voor deze mensen en vindt het bij de onze gemeente passen om mee te denken aan oplossingen voor dit probleem.

Wij hebben daarom schriftelijke vragen ingediend om te verkennen welke mogelijkheden er zijn om tot een tijdelijke opvang te komen in de gemeente Houten en of het college nog andere mogelijkheden ziet om hulp en ondersteuning te bieden in deze kwestie.

De ingediende vragen zijn via deze link terug te vinden.

 

D66 Houten kiest Marcel van Gooswilligen als lijsttrekker

D66 D66 Houten 11-07-2021 19:00

De leden van D66 Houten hebben Marcel van Gooswilligen wederom tot lijsttrekker gekozen voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. Tijdens de laatste verkiezingen in 2018 was Marcel van Gooswilligen ook de lijsttrekker. Hij was de enige kandidaat.

Het bestuur kijkt positief terug op de lijsttrekkersverkiezing. Voorzitter D66 Houten Ronald Gorter: “Leden zijn tijdens een politieke avond met Marcel in gesprek gegaan over zijn ambities en over hoe hij het lijsttrekkerschap in wil gaan vullen. Het is prachtig om te zien dat de leden zich achter zijn verhaal hebben geschaard. We mogen als D66 Houten trots zijn op deze lijsttrekker. Marcel zal D66 vol enthousiasme aanvoeren op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen.”

Op dit moment is D66 vertegenwoordigd in de gemeenteraad met 3 van de 29 raadszetels. D66 wil dit resultaat op 16 maart 2022 bij de gemeenteraadsverkiezingen overtreffen. De verkiezing van onze lijsttrekker Marcel van Gooswilligen wordt daarbij als een eerste grote stap gezien.

Marcel van Gooswilligen: “Ik wil alle leden die op mij hebben gestemd bedanken voor het vertrouwen. D66 gaat met een sterk en optimistisch verhaal de verkiezingen in. Ik zal me inzetten voor goed onderwijs en een gezonde start voor onze kinderen. Onze jongeren en senioren verdienen weer een eerlijke kans op een betaalbare woning. En we beschermen en verbeteren het milieu, zodat de aarde bewoonbaar blijft voor onze kinderen en kleinkinderen.”

 

Kandidatenlijst D66 Vanaf 30 augustus start de kandidaatstelling voor de overige kandidaten, die op de D66-lijst willen voor de gemeenteraad. Een lijstadviescommissie bestaande uit drie leden, waaronder de voorzitter van D66 Houten Ronald Gorter en de lijsttrekker, Marcel van Gooswilligen, leggen een advies aan de leden voor. Uiteindelijk bepalen de leden van D66 Houten de volgorde van de kandidatenlijst. De interne stemming vindt plaats in november.

Statement Marcel van Gooswilligen bij perspectiefnota 2022

D66 D66 Houten 09-07-2021 14:35

Voorzitter, inwoners van Houten,

Vanavond stellen we de beleidskaders en de financiële kaders vast voor volgend jaar. De financiële vooruitzichten zijn somber, de gemeente heeft een structureel tekort van 2,5 miljoen. Het college werkt daarom bezuinigingsvoorstellen uit. Toch gloort er hoop. Want inmiddels hebben we de mei-circulaire ontvangen en weten we dat er structureel extra geld naar de gemeenten gaat, en dus ook naar Houten. En voor 2022 heeft het kabinet veel extra geld toegezegd voor de uitvoering van de jeugdzorg.

Toch zijn de financiële problemen van onze gemeente nog niet opgelost. Het college rekent  voor de kostenontwikkeling van de jeugdzorg met een optimistisch scenario. Ik hoor graag van de wethouder waarom hiervoor gekozen is, want hierdoor is er een reële kans op tegenvallers. En verder heeft het kabinet alleen extra geld voor de jeugdzorg beloofd voor 2022. Voor 2023 en verder is er nog niets toegezegd.

Die onzekerheden zorgen ervoor dat we nog niet weten waar we aan toe zijn voor de komende jaren. Het is raar om nu met plannen te komen die extra geld kosten, terwijl flinke en ongetwijfeld vervelende bezuinigingen worden voorbereid. D66 zou bijvoorbeeld de duurzaamheidsdoelen graag dichterbij brengen door extra geld in te zetten voor de lokale initiatieven uit het energieplan. Want wat is er mooier dan dat onze inwoners en ondernemers zelf een concrete bijdrage leveren aan de klimaatcrisis. Ook zouden wij bijvoorbeeld veel sneller de wachtlijsten willen verkorten van het sociaal team, want vier of vijf maanden wachten wanneer je hulp hebt gevraagd vinden wij echt heel naar voor de inwoners die het betreft. Dus mocht in het najaar blijken dat de financiën meevallen, dan zouden wij op dit soort onderwerpen graag wat extra’s doen voor onze inwoners. Maar dat is nu nog echt te vroeg. Helaas.

In de tussentijd willen wij het college en de raad aanmoedigen om werk te blijven maken van alle lopende zaken en uitdagingen die op ons bordje liggen. Want het afgelopen jaar is de vaart er toch wel wat uit gegaan. Uiteraard door Corona, en dat is begrijpelijk. Maar er zijn ook onderwerpen vertraagd doordat ze meer tijd en aandacht vragen dan verwacht. Daarbij lijkt het college door de afloop van de Ruimtelijke Koers wat kopschuw geworden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het Oude Dorp, het windkader, de plannen voor de Beverakker.

Deze onderwerpen waren volgens D66 geschikt geweest om op te pakken met onze inwoners en ondernemers via de samenlevingsagenda. Helaas heeft het college niet voor die aanpak gekozen. Dat vindt D66 een gemiste kans. Voor 2021 en 2022 zijn er überhaupt geen nieuwe afspraken gepland in die agenda. Het voelt aan als participatievermoeidheid. Ik begreep eerder van de wethouder dat de samenlevingsagenda dit najaar wordt geëvalueerd. Wethouder, kan ik een toezegging krijgen dat de raad die evaluatie gaat ontvangen?

D66 heeft veel waardering voor de manier waarop het college tijdens de Coronacrisis kwetsbare groepen inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties heeft ondersteund. Maar er is ook aandacht nodig voor de structurele problemen als gevolg van de Coronacrisis. We horen graag de ideeën van het college over de benodigde ondersteuning van onze inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke en culture instellingen. En we vinden het belangrijk dat de gemeenteraad zelf met hen in gesprek gaat om hun verhalen en zorgen te horen. We vinden dat een belangrijk onderdeel van de bestuurlijke rol van de gemeenteraad. Een rol die we niet zo vaak zichtbaar pakken.. Daarvoor hebben we een motie voorbereid met Houten Anders!, en die motie wordt ondersteund door de PvdA, SGP, Groep Aanen en ITH?

Verder willen wij aandacht vragen voor het advies van de accountant en de ARC om de informatievoorziening aan de raad te verbeteren en de informatiebeveiliging op een hoger plan te brengen. Goede stuurinformatie en scherpe analyses stellen de raad in staat om beter zijn kaderstellende en controlerende taken te vervullen. Gezien het belang hiervan, vragen wij de portefeuillehouder om hier actief mee aan de slag te gaan. Wij hopen dat dit goed en snel wordt opgepakt binnen de bestaande budgetten. Maar als daar meer geld voor nodig blijkt, dan staan wij daar positief tegenover.

Ik ga afsluiten. Na een moeilijk Coronajaar zou ik onze inwoners, ondernemers, verenigingen en instellingen een optimistisch en inspirerend verhaal gunnen. Door alle financiële uitdagingen is dat nu nog niet mogelijk. Maar er is een kans dat het er in het najaar financieel weer wat zonniger uitziet. En er dan toch wat ruimte is voor mooie plannen en ambities. Hoe mooi zou dat zijn!

Kandidaatstelling lijsttrekkerschap D66 Houten geopend

D66 D66 Houten 30-04-2021 08:30

Op 16 maart 2021 stemt Houten voor de verkiezing van een nieuwe gemeenteraad. Vandaag is een mooie dag in aanloop naar die verkiezingen, want vanaf vandaag kunnen alle leden van D66 Houten zich kandideren voor het lijsttrekkerschap!

 

Hoe kan ik mij aanmelden als kandidaat?

Allereerst download je het kandidaatstellingsformulier door hier te klikken. Vul deze in, en stuur deze aan de verkiezingscommissie. Dat kan door op deze mail te reageren. Ons mailadres is verkiezingscommissie@d66houten.nl.

Elke kandidaatstelling bevestigen wij per mail. Heb je geen bevestigingsmail van ons ontvangen? Neem dan vooral contact op.

Wij ontvangen je kandidaatstelling graag uiterlijk 31 mei om 14:00. Dan sluit de kandidaatstellingsperiode.

 

Wat voor lijsttrekker zoekt D66 Houten?

De lijsttrekker is het boegbeeld van D66 Houten in de campagne. Zij weet de kiezer aan te spreken met een positieve en open boodschap. Zij voert het team van D66 Houten aan voor de komende 4 jaar. In die rol is zij in staat om het team te ondersteunen en om strategische beslissingen te nemen.

Overigens: waar ‘zij’ staat kan uiteraard ook ‘hij’ gelezen worden.

Meer informatie?

Profielschets lijsttrekker D66 Houten

Profielschets kandidaat-raadslid D66 Houten

 

Ik heb mij aangemeld! En nu?

In de week na 31 mei word je uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek door Ronald Gorter, voorzitter van D66 Houten. Aan de hand van deel B van het kandidaatstellingsformulier bespreken jullie onder andere het onderwerp integriteit.

De lijsttrekker wordt verkozen door de leden van D66 Houten. De e-voting duurt van donderdag 17 juni tot maandag 28 juni (om 20:00). Daarna stelt de verkiezingscommissie de uitslag vast. De kandidaat met de meeste stemmen wordt de lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022.

 

Heb je vragen over het kandidaatstellings- of verkiezingsproces?

Neem dan vooral contact met ons op. Wij (Rijk van Geijtenbeek, Michael Römer en Niels Hoefnagels) zijn in de ledenvergadering benoemd als leden van de verkiezingscommissie. Bij ons ligt de taak om te zorgen dat het hele proces zorgvuldig en eerlijk verloopt. Vanuit onze onafhankelijke rol beantwoorden we graag jouw vragen.

Je kunt ons bereiken via verkiezingscommissie@d66houten.nl of door Rijk van Geijtenbeek te bellen via 06-55856353.

“Belangrijk schrijnende situaties te voorkomen door star toepassen van regels”

D66 D66 Houten 21-04-2021 09:49

Voorzitter,

in de RTG van 8 april is de verordening bekostiging leerlingenvervoer besproken. Deze regeling is bedoeld voor vaak kwetsbare kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen, of waarvoor een passende school ver weg is. Hoe fijn en belangrijk is het dan dat een ouder hen bijvoorbeeld op een eerste dag kan begeleiden, dat de chauffeur aardig is. Hoe belangrijk is het om schrijnende situaties te voorkomen zoals dat een kwetsbaar kind de laatste afstand dan maar zelf moet zien te overbruggen door het star toepassen van regels. We zijn verheugd én gerustgesteld dat de wethouder heel stellig was in zijn beantwoording dat we hier in Houten hier heel zorgvuldig en kindvriendelijk mee omgaan. 

De ervaringen, tips en tops van gebruikers, ouders en leerlingen, zijn belangrijk en het lijkt ons heel zinvol  om deze bij een volgende evaluatie van een verordening niet impliciet, maar expliciet op te halen. De wethouder liet weten dit een goed idee te vinden en ik wil de wethouder hierbij vragen om in deze raadsvergadering te bevestigen dat gebruikers direct geraadpleegd worden bij de eerstvolgende evaluatie. 

Wij zijn ook verheugd met de toezegging tijdens de RTG dat de wethouder voornemens is om na vaststelling van deze verordening een toegankelijke publieksversie van deze verordening te maken, en middels deze motie leesbare publieksversie willen we deze toezegging handen en voeten geven.

Dank u wel.

“Niet stilvallen, maar verder werken aan versimpeling van inkomensregelingen”

D66 D66 Houten 21-04-2021 07:16

Voorzitter,

Iedereen moet mee kunnen doen. Het is zo’n term die je in het openbaar bestuur vaak hoort terugkomen, op ieder bestuurlijk niveau. En terecht. Voor D66 is het een ontzettend belangrijk ideaal: gelijke kansen voor iedereen en een speelveld waarin iedereen mee mag en kan doen. Inkomensregelingen zijn op het moment bij het creëren van zo’n speelveld belangrijke, sterker nog onmisbare instrumenten.

En Houten kent gelukkig een breed aanbod aan regelingen. Een aanbod dat de gemeente creëert in samenwerking met bevlogen partners. Vaak vrijwilligers, met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Ik wil graag nog eens benoemen dat wij als Houten hier met recht trots op mogen zijn.

De evaluatie minimaregelingen uit 2019 gaf ons een mooi overzicht van al deze regelingen en dit voorliggende rekenkameronderzoek gaat daar dieper op in. Ik heb het onderzoek met grote interesse gelezen, en vond de aanbevelingen positief verrassend, tijdens de RTG viel de term ‘out of the box’ een aantal keer.

Wat duidelijk is: de verschillende regelingen zijn door de jaren heen langs elkaar ‘ontstaan’. Zij kennen verschillende inkomenseisen, verschillende routes van aanvragen en verschillende controles van de financiële situatie van de aanvrager. Versimpeling en harmonisering is op zijn plaats en de rekenkamer geeft daarvoor handzame adviezen. Bijvoorbeeld de jaarlijkse beoordeling van de persoonlijke omstandigheden en financiële situatie van de inwoner. Of het zoveel mogelijk synchroniseren van de inkomenseisen.

Wij begrijpen dat zoiets integraal ook daadwerkelijk vormgeven niet zomaar is gebeurd, daar komt veel bij kijken. Ook weten we dat de uitvoerders van onze regelingen al enorm hard werken aan versimpeling van het speelveld. Aan betere onderlinge samenwerking. Aan betere communicatie en een groter bereik. Aan een Sociale Kaart, waarop duidelijk wordt weergegeven welke regelingen er zijn en wanneer je er recht op hebt. Er zijn al enorm veel ontwikkelingen gaande.

Laten we dit proces dan ook niet verstoren. Maar doorzetten. En laten we daarnaast verkennen en voorbereiden wat nog meer nodig is om tot een versimpelde, geharmoniseerde inrichting van onze regelingen te komen. Waarbij deelname aan regelingen zo min mogelijk werk, gedoe en geregel oplevert voor onze inwoners. Zodat zij hun tijd kunnen investeren in persoonlijke ontwikkeling, het oplossen van problemen of het vinden van een fijne baan. 

Wij hebben dan ook graag meegewerkt aan het amendement dat PvdA zojuist heeft ingediend om niet stil te vallen, maar nu alvast te werken richting een herijking volgend jaar. Zodat een nieuw college dit als lopende zaak krijgt overgedragen en het niet opnieuw hoeft te bekijken en beoordelen.

En dan tot slot nog iets wat voor D66 van groot belang is: privacy. De rekenkamer benoemde het belang van een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens en adviseert een periodieke toetsing hiervan bij onze partners, de uitvoerders van de regelingen. Dat triggerde ons. We werken als gemeente met verschillende partners en verwerking van persoonsgegevens vindt plaats buiten het zicht van de gemeente. Uiteraard met alle beste intenties, maar bijvoorbeeld wel vaak steunend op vrijwilligers, maar ook op commerciële instanties. En het gaat om gevoelige en persoonlijke informatie. Volgens ons is het dus minimaal goed om een beeld te hebben van wat voor maatregelen bij partners worden getroffen. Het zijn in veel gevallen onze regelingen, waar we als gemeente ook verantwoordelijk voor zijn.

We dienen daarom nog een motie in om het college te vragen scherp te krijgen welke maatregelen op dit vlak door de uitvoerders van onze regelingen worden getroffen en op welke manier daar controle op wordt gevoerd. (Deze motie is ingetrokken nadat de wethouder de toezegging had gedaan om deze inventarisatie uiterlijk Q3 afgerond te hebben)

Ik rond af met een dankwoord aan de heer Hordijk en collega’s voor dit onderzoek. Hier kunnen wij als gemeente, samen met onze partners, echt mee verder. 

Dank u wel.