Nieuws van GroenLinks in Houten inzichtelijk

905 documenten

De fortwerkers van Fort Honswijk! | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 30-07-2020 00:00

GroenLinks is nieuwsgierig wie de Fortwerkers zijn en wat zij doen of gedaan hebben. Om hierover meer te weten te komen ging GroenLinks navraag doen bij Johan van der Gun, fortwerker en lid van de Raad van toezicht van het fort.

Toen eind 2017 bleek dat er geen draagvlak was bij omwonenden en andere belangenpartijen voor het in opdracht van de gemeente opgestelde Plan van Aanpak voor Fort Honswijk, is door het college van B&W begin 2018 voor een andere aanpak gekozen om tot een plan te komen dar op een breed draagvlak kan rekenen. Onder leiding van een onafhankelijke procesbegeleider is een achttal gebiedspartijen en belanghebbenden bij elkaar gebracht, onder de naam Fortwerkers.

Hoofddoel: zoeken naar een bij het gebied en het fort passende functie, zonder dat Honswijk voor haar voortbestaan afhankelijk is van subsidies. 

Wie zijn die belangenpartijen dan en wat doen zij concreet?

De Fortwerkers zijn vertegenwoordigers van de volgende partijen: de Stichting Honswijk-Everdingen (SHE), milieuwerkgroep Houten, St. Promotie Eiland van Schalkwijk, Economisch platform Houten, Monumentenwerkgroep Houten, St leefbaarheid Tull en ‘t Waal, bewonersplatform Molenbuurt, bewonersplatform Everdingen en de gemeente Houten. 

De Fortwerkers zijn na ruim een jaar intensief overleg gekomen tot een breed gedragen kaderstellend plan voor de ontwikkeling van het Fort: het zogenoemde Ontwikkelkader voor Fort Honswijk. Binnen dit opgestelde kader kan verdere planvorming gaan plaatsvinden. De Fortwerkers zullen dan ook een betrokkenheid blijven houden in het vervolgproces.

Wat is de rol van de gemeente Houten?

De gemeente Houten is (nog) eigenaar van het fort en was een van de leden van de Fortwerkers. In haar rol als eigenaar heeft zij in 2019 een subsidieaanvraag voorbereid voor de restauratie (met name aan de buitenzijde) van de monumentale gebouwen. De aanvraag is begin dit jaar gehonoreerd met een bedrage van ruim 4 miljoen euro met bijdragen van het Rijk, de provincie Utrecht en de gemeente zelf. De gemeente zal de restauratiewerkzaamheden gaan uitvoeren in de periode tot eind 2021.

Wat is de rol van Stichting Honswijk-Everdingen?

De Stichting Honswijk-Everdingen is als vrijwilligersorganisatie “te gast” op het fort. De vrijwilligers verzorgen de rondleidingen en zetten educatieprogramma’s op, zoals recentelijk ook de expositie over de Tweede Wereldoorlog in het kader van 75jaar Vrijheid.

Zij was met twee vrijwilligers vertegenwoordigd in de Fortwerkersgroep en hebben in die hoedanigheid concrete bijdragen geleverd aan het Ontwikkelkader.  Ook voeren zij onderhoudswerkzaamheden uit om het fort zo representatief mogelijk te laten zijn voor bezoekers.

Om Fort Honswijk tot een succes te maken, komt er dus meer bij kijken dan het oppervlakkig lijkt. GroenLinks is onder de indruk!

 

Wilt u hierover meer lezen dan kunt u de ontwikkelingen van Fort Honswijk downloaden via forthonswijk.eu/omgeving

Interesse om als vrijwilliger aan de slag te gaan? Meldt u bij de Stichting Honswijk-Everdingen via www.forten-Honswijk-Everdingen.nl 

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving | Houten

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Houten 09-07-2020 00:00

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen.

Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal.

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving.

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. 

PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend. Zij willen  de oproep steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. 

Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest.

De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist niet over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. 

De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt. 

Terugblik op twee jaar coalitie in Raadsvergadering 7 juli 2020 | Houten

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Houten 08-07-2020 00:00

Op dinsdag 7 juli werd tijdens de Raadsvergadering de Perspectiefnota behandeld. Deze Perspectiefnota kan gezien worden als de ‘Algemene Beschouwingen van de Raad’ in Houten. Een goede gelegenheid dus om na te denken over hoe de afgelopen periode is verlopen, welke aandachtspunten er zijn en welke belangrijke vorderingen we gemaakt hebben na twee jaar in de coalitie. Hieronder kun je de bijdrage van onze fractievoorzitter Tijm Corporaal lezen zoals deze is voorgedragen tijdens de vergadering, inclusief zijn afsluiter in dichtvorm!

Bijdrage van Tijm Corporaal over Perspectiefnota: “In deze ‘Algemene beschouwingen van de raad in Houten’ willen wij graag een aantal algemene en specifieke punten naar voren brengen. Ik benoem graag 4 punten bij de Perspectiefnota, een concreet aandachtspunt waarvoor wij ook een motie indienen en ik sluit met commentaar op de voortgangsrapportage. 

Over de Perspectiefnota  1. GroenLinks is het eens met de aanpak, waarin de begroting opgesteld wordt met de beschikbare gegevens. Zonder een rondwarend corona-virus zouden we er redelijk voor staan. Nu is er veel onzekerheid. We vermoeden dat er een economische crisis op ons afkomt en we weten nog niet goed hoe het Rijk daarmee om zal gaan. Daarom ondersteunen we de huidige aanpak door het college: de begroting zo goed opstellen als mogelijk, risico’s inschatten en actualiseren als dat kan.

2. Wat betreft de reserves: wij begrijpen dat de reserves nu moeten worden aangesproken. GroenLinks vindt het juist om deze in te zetten voor incidentele kosten. Wat ons betreft is dat precies waar de reserves voor bedoeld zijn. Het zou zelfs onverstandig zijn om in deze fase aan de voorgeschreven minimale reserve vast te willen houden. Dat neemt niet weg, dat we het belangrijk vinden om in betere tijden weer te gaan werken aan het herstel van de reservepositie.  Ons credo: nu waar nodig verstandig gebruiken, straks weer ontspannen aanvullen.

3. Hiermee samenhangend een groot punt van zorg: er is al een aantal jaren sprake van begrotingserosie: Een fenomeen waarbij het Rijk significant (tot wel 30%) minder middelen voor bijvoorbeeld JZ en WMO aan de gemeenten beschikbaar stelt, terwijl de gemeenten deze wettelijke hulpvragen in het sociaal domein niet mogen weigeren. Daar bovenop komen nog eens extra opdrachten in het kader van bijvoorbeeld Klimaatverandering en de Omgevingswet. En nu komen daar Corona-gerelateerde kosten bij. Het aantal taken neemt toe, het beschikbare geld neemt af en we hebben dus netto minder te besteden in Houten. Daarbij komt nog continue onzekerheid, zelfs gedurende het begrotingsjaar. Deze ontwikkeling moet stoppen. We zeggen dit al jaren, maar zijn helaas afhankelijk van een kabinet met VVD, CDA, D66 en CU. Wij steunen van harte de VVD-motie richting het eigen kabinet. GroenLinks wil niet gedwongen worden tot keuzes die het maatschappelijke fundament in Houten aantasten en ook niet stoppen met projecten die wij noodzakelijk vinden, zoals de energietransitie.  

Gemeente Enschede heeft een tool ontwikkeld om de begrotingserosie te laten zien. Wij denken dat het goed is als Houten die ook gebruikt. Wij kregen het Excel-programma pas maandag, maar in de komende tijd kunnen we ernaar kijken. Kent het college deze tool al? 

Het is daarnaast goed nu al na te denken over de strategie als het Rijk niet genegen is bij te passen. Actie in VNG verband heeft uiteraard de voorkeur. Misschien moeten alle gemeenten samen besluiten om de invoering van opgelegde taken te stoppen, of zich niet langer aan de voorgeschreven ratio’s te houden. We horen graag de visie van het college 

4. Vorig jaar hadden we de moeilijkheid dat het bij de begroting duidelijk werd dat er grote problemen waren met betrekking tot indexeringen van het Theater, van houtenen Co, de bibliotheek en HMC. Echter bij de voorafgaande PN hadden we eigenlijk al besloten over de financiering. Er werd toen een motie Task Force door de raad aangenomen! We hebben begrepen dat er goed overleg met maatschappelijke organisaties zou plaatsvinden. Graag horen we: wat is uitkomst van het overleg? Zijn de problemen ten aanzien van indexering nu structureel opgelost? 

Aandachtspunt Het college heeft in het Collegeprogramma ‘Duurzaam, ondernemend en Dichtbij’ het belang van meedenken en samenwerken met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers als speerpunt benoemd. Het energieplan is een mooi voorbeeld, waarbij dat samendenken goed is gelukt. 

Dit samenspel gaat nog niet overal goed. Het college geeft in haar mid-term review aan, dat zij de mogelijkheid onderzoekt om de communicatie en participatie bij particuliere initiatieven te actualiseren (pag. 26).  Voorzitter, wij zijn het eens met deze analyse. We willen die graag een duwtje geven met een motie om de Leidraad voor dit soort initiatieven te actualiseren. In het Rekenkameronderzoek naar uitnodigingsplanologie in de gemeente Houten van december 2019 werd geconstateerd dat uitnodigingsplanologie nog steeds Work in progress is (pag. 19/24). Daarbij werd aangegeven dat niet iedere initiatiefnemer even sterk is in het organiseren van het participatieproces. Wij zien graag dat er meer duidelijkheid komt in de processtappen die een initiatiefnemer doorloopt in de pre-fase voordat hij zijn aanvraag indient bij de gemeente. Wij denken dat het daardoor voor de betrokkenen eerder duidelijk zal worden wat voor initiatief wordt voorbereid en er bij de beoordeling van de aanvraag gemakkelijker gecheckt kan worden of de communicatie en participatie goed heeft plaatsgevonden.  Daarom dienen wij hiervoor samen met het CDA en de CU een motie in. 

Tenslotte vat ik graag de stand van zaken na 2 jaar een Duurzaam, ondernemend en Dichtbij college samen. De voortgangsrapportage is sinds kort publiek Wat zijn de resultaten van twee jaar politiek?

Een trio zonnevelden en WP Goyerbrug Er ligt een energieplan, RES komt zeker terug Beheer voor weidevogels, Bij-vriendelijk erkend Agrarische versterking, Fort Honswijk monument!

Niet zonder moeilijkheden kwam de SoKo door de raad Nu nog zien te smeden, van mooie tekst naar daad Voor starters, senioren: bouw hoger én gelijkvloers Houten kiest een richting: de Ruimtelijke Koers!

College: ook in de toekomst, moet u er tegenaan Maar als GroenLinksers zeggen wij, voor nu best goed gedaan!

Dank voor de aandacht “

Tijdens de raadsvergadering dienden we ook, samen met CDA, een motie in om ervoor te zorgen dat communicatie en participatie bij nieuwe (bouw)initiatieven in samenspraak met de gemeente beter worden georganiseerd. De motie is inmiddels ook ondertekend door CU, ITH en SGP en er zal op donderdag 9 juli over gestemd worden in de volgende Raadsvergadering. De motie is te lezen via de link op deze pagina. 

Prettig wonen voor iedereen: de Ruimtelijke Koers voor Houten | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 04-07-2020 00:00

De gemeente Houten heeft eind maart de Ruimtelijke Koers voor Houten gepresenteerd. Hierin beschrijft het college wat haar denkrichting is voor het bouwen van 5.000 woningen in Houten (periode 2020-2040). Wat zijn de hoofdlijnen uit deze Ruimtelijke Koers? Wat is de Ruimtelijke Koers wel en wat is het niet? Wat vindt GroenLinks van deze koers? We hebben het voor u op een rijtje gezet. Heeft u vragen of opmerkingen? Laat het ons weten!

Inleiding Houten is een prachtige gemeente. Groen, ruim, volop fietspaden en autoluw; een fijne plek voor jong en oud. Door de bevolkingsgroei in Nederland, door toenemende vergrijzing, een toenemend aantal eenpersoonshuishoudens, de behoefte aan gelijkvloerse woningtypen en de gespannen situatie op de regionale woningmarkt, verandert de woningbehoefte en staat Houten voor een uitdaging om in die behoefte te voorzien op een manier die recht doet aan het eigene van onze gemeente. Het college van B&W – zo geeft het collegeprogramma aan – wil ‘het wonen in Houten betaalbaar houden, al onze inwoners een geschikte woning bieden en de doorstroming op de woningmarkt bevorderen.’ 

Eind maart presenteerde het college daarom de Ruimtelijke Koers. Een visiedocument, waarin de denkrichting wordt aangegeven voor de groei van Houten met ca. 5.000 woningen in de periode 2020-2040. 

Hoofdlijnen Ruimtelijke Koers De hoofdlijnen die wij uit de Ruimtelijke Koers halen zijn deze:

De behoefte aan woningen voor starters en senioren neemt steeds meer toe, en er is veel minder behoefte aan ééngezinswoningen. Betaalbare woningen bouwen in het centrum sluit aan bij de woningbehoefte van starters en senioren. Daarvoor wordt op specifieke plekken in het centrum gedacht aan hogere woningbouw van maximaal 12-14 verdiepingen.   De gemeente Houten wil invulling geven aan de woningopgave en dat zoveel mogelijk doen met behoud van het landelijk gebied en de natuur rondom Houten  De koers geeft invulling aan de noodzaak om de Doornkade (waar steeds meer leegstand en verval verwacht wordt), en de Molenzoom (waar steeds meer gebouwen leeg komen te staan) te ontwikkelen voor woningbouw.  Een belangrijk punt in de Ruimtelijke Koers is de versterking van de groene kwaliteit; het vergroten van de biodiversiteit en het verbinden van groene gebieden met elkaar.  Het Houtens DNA moet behouden en versterkt worden. Hierbij zijn groen, rust, sociaal en fiets- en wandelvriendelijk leidend. De auto is ondergeschikt.

De Ruimtelijke Koers die nu voorligt geeft als richting aan om te ontwikkelen: de Molenzoom, het centrum, de Koppeling en Noordwest Houten (Bedrijventerrein De Doornkade, rond de voetbalvelden, Hof van Wulven).

Reacties Houtenaren op de ruimtelijke koers Het visiedocument heeft sinds het verschijnen eind maart veel losgemaakt bij Houtenaren. Het roept reacties op en vragen. Mensen maken zich zorgen over wat het betekent voor hun directe woonomgeving. De fractie van GroenLinks Houten begrijpt die zorgen. Het is nogal een verandering voor Houten, 5.000 woningen erbij. De aard en omvang van het visiedocument maken het bovendien best lastig om te begrijpen wat die veranderingen kunnen inhouden. 

Wat is de Ruimtelijke Koers wel en niet? De Ruimtelijke Koers is opgesteld in samenspraak met veel Houtenaren. Onder andere tijdens informatieavonden hebben bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers meegedacht en geadviseerd over wat ze belangrijk vinden voor Houten. Groen, rustig, fietsvriendelijk en sociaal werden veel genoemd. Ook is een onderzoeksbureau ingeschakeld dat heeft onderzocht wat de verwachte woonbehoefte van nu en in de toekomst zal zijn. 

De Ruimtelijke Koers is hierop gebaseerd. Het is een visiedocument. Het geeft de denkrichting voor hoe en waar de groei van Houten in de periode 2020 -2040 vorm kan krijgen. Het beschrijft een aantal mogelijke opties en het scenario waar het college voor kiest. Bij de presentatie van dat scenario is een aantal kaarten gemaakt om dit te visualiseren. 

Het document is dus geen bestemmingsplan, geen ‘dit is het en zo gaan we het doen’ document. Het geeft een mogelijke richting aan, en inwoners en raad kunnen en mogen hier hun mening over geven. De raad moet in het najaar instemmen met deze voorgestelde koers. 

Het document blijkt lastig om te interpreteren. Zowel de tekst als de kaartjes roepen vragen op; bij inwoners maar ook bij raadsleden. Die vragen zullen in de komende periode door het college verzameld en beantwoord worden (zie onder).  

Daarnaast is voor nu belangrijk om te weten dat het niet de bedoeling is om particulier woningbezit te onteigenen of wijken/het Rond deels af te breken. Op een beperkt aantal plekken is hoogbouw (12-14 verdiepingen – de zogenaamde ‘stedelijke accenten’) bedacht. De sterretjes die je hierover ziet in de kaartjes, geven een richting aan: het is niet gezegd dat precies daar op die plek hogere bouw komt. 

Wat vindt GroenLinks Houten van de Ruimtelijke Koers? In ons verkiezingsprogramma 2018-2022 schreven wij: ‘Houtenaren waarderen hun woonplaats om de ruime opzet, de veiligheid en het groen. Waar het aan ontbreekt zijn voldoende betaalbare huurwoningen en voldoende woningen voor bepaalde groepen woningzoekenden, zoals jongeren en senioren. We willen alle Houtenaren een passend huis geven.’

Alle Houtenaren een passend huis betekent dát er gebouwd moet worden en ook dat dat op een andere manier moet dan in het verleden gebeurde (veel eengezinswoningen). Want:

Dat zou alleen maar mogelijk zijn ten kostte van ons landelijk en groene buitengebied. Als GroenLinks fractie zijn we hier geen voorstander van maar ook de inwoners van Houten geven aan belang te hechten aan groen.  Het bouwen van grote, grondgebonden eengezinswoningen zoals veelal in Houten Zuid zijn gebouwd, voldoet niet aan de huidige woningbehoefte. Er een grote vraag naar meer betaalbare woningen voor starters (die nu vaak noodgedwongen Houten moeten verlaten) en minder draagkrachtige inwoners. Voor onze ouderen - die vaak hun grote eengezinswoning wel willen verruilen voor een kleinere woning - is het van belang dat voorzieningen nabij zijn. Dit kan dus niet wanneer de woningen aan de randen van Houten in het buitengebied worden gerealiseerd. 

Wat wordt onze inzet? Wij zijn voorstander van verdichting in het centrum en op een beperkt aantal plekken hogere bouw. We vinden dat dit hand-in-hand moet gaan met de verbetering van de kwaliteit van de woonomgeving. Een voorbeeld: de Molenzoom heeft nu drie parallelle rijbanen en veel parkeervakken. Dat kan anders; bijvoorbeeld 1 rijbaan, waardoor er ruimte komt voor veel meer groen en speelplekken voor kinderen. 

Daarnaast heeft GroenLinks vanuit het college ingezet op een zeer ambitieuze groene agenda, waarbij groen zowel binnen als buiten de rondweg flink verbeterd wordt. De fractie zal zich ervoor inzetten dat dit de komende decennia ook bewaarheid wordt.

Ook vinden we het van groot belang dat het college/de gemeente bewoners goed informeert en betrekt bij de verdere invulling en uitvoer van de Ruimtelijke Koers. Ook daar zullen we ons hard voor blijven maken.

Hoe verder? Naast de avonden en expositie die het college organiseert voor bewoners, licht het college in juni de Ruimtelijke Koers uitgebreid toe aan ons als raadsleden.

In het najaar zijn Rondetafelgesprekken gepland met raads- en commissieleden en moet de Ruimtelijke Koers worden vastgesteld door de gemeenteraad. De raad zal dan ook kaders meegeven voor de verdere uitwerking. Na vaststelling van de Ruimtelijke Koers zullen er door de gemeente per gebied specifieke plannen worden uitgewerkt. Daarbij zal overleg zijn met inwoners en direct omwonenden, waarbij er ook ruimte is voor het inbrengen van eventuele alternatieven. Ook deze gebiedsplannen moeten in de gemeenteraad worden vastgesteld.  

Meer informatie Op de website van de gemeente Houten vindt u meer informatie over de Ruimtelijke Koers van Houten. GroenLinks heeft voor leden en andere belangstellenden al enkele huiskamerbijeenkomsten over de Ruimtelijke Koers georganiseerd. De fractie blijft echter benieuwd naar uw vragen, ideeën en eventuele zorgen over de Ruimtelijke Koers en gaat graag met u in gesprek zodat wij dit mee kunnen nemen in onze meningsvorming en bij het bespreken van de Ruimtelijke Koers in de gemeenteraad.  Heeft u vragen, wilt u uw mening geven of heeft u behoefte aan een klankbord over de Ruimtelijke Koers? Schroom dan niet om contact op te nemen met de fractie,

Agrarische Structuurversterking | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 26-06-2020 00:00

In het kader van Agrarische Structuurversterking (grondruil om boeren te helpen land terug te krijgen van beleggers) ging de raad akkoord met een startnotitie over woningbouw aan Lekdijk en/of Kaaidijk als deel van een ruilverkaveling op het Eiland van Schalkwijk. Om de kosten daarvan te compenseren is het nodig om 10-15 woningen te bouwen. In de komende maanden zullen verschillende varianten in detail worden onderzocht, en getoetst en besproken worden met inwoners en experts.

Op dinsdag 16 juni 2020 vergaderde de raad voor de tweede keer over Agrarische Structuurversterking. Op de agenda stond de startnotie voor woningbouw aan de Lekdijk en/of Kaaidijk.

Wat we graag willen met het buitengebied is naar meer extensieve, grondgebonden landbouw met een hogere natuurwaarde, bijvoorbeeld bedrijven met minder koeien per hectare die dichtbij geweid kunnen worden, en meer plaats voor natuur, bijvoorbeeld weidevogels. Dit kan bereikt worden door grond terug te kopen van projectontwikkelaars (die de grond in het verleden kochten in de veronderstelling dat Schalkstad gebouwd zou gaan worden) en door herverkaveling (bedrijven hebben vaak meerdere stukken grond, niet altijd dichtbij de huiskavel).

Om de structuurversterking te betalen is er een (beperkte) provinciale subsidie, en is er toestemming van de provincie om maximaal 250 woningen in het buitengebied bouwen om uit de kosten te komen.

Na een uitgebreide inventarisatie door de gemeente zijn er twee mogelijke ruilverkavelingen gevonden, met in totaal ca. 12 deelnemende bedrijven. De raad heeft al op 10 maart unaniem ingestemd met deze verkavelingen en met 10 à 15 compensatiewoningen.

Het debat op 16 juni ging geheel over de eerste van deze twee, die start met de verplaatsing van het bedrijf aan Lekdijk 28 naar De Trip (bij het Amsterdam-Rijnkanaal), waar een modern en energieneutraal bedrijf zal komen. Om het hele proces te betalen is woningbouw nodig, die volgens drie varianten zou kunnen:

Bouw van 11 woningen bij Lekdijk 28 (ongeveer waar nu de bedrijfsgebouwen staan). Bouw van 8 woningen bij Lekdijk 28 en 6 woningen aan de Kaaidijk (ongeveer midden tussen Lange Uitweg en het Elpad). Anders, bijvoorbeeld op gronden van derden ca. 100 woningen.

Bij woningbouw komt verreweg het meeste geld bij de grondeigenaar terecht. Bij varianten 1 en 2 zou gebouwd worden op gemeentegrond waardoor de opbrengst naar de gemeente gaat, terwijl in variant 3 gebouwd moet worden op grond van derden: dan krijgt de gemeente slechts een kleine bijdrage, en zouden er veel meer woningen nodig zijn.

In de raad was brede overeenstemming over nut en noodzaak van de ruilverkaveling, maar werd verschillend gedacht over hoe passend woningen zijn aan Lekdijk 28, mede naar aanleiding van diverse inspraakreacties van omwonenden. Er werden daarom diverse voorstellen ingediend om op voorhand het aantal woningen daar te beperken. 

GroenLinks vindt het van groot belang dat er voorzichtig omgegaan wordt met (het plannen van) woningbouw in ons buitengebied. We willen dat dit gebeurt met oog voor omgeving, natuur en inwoners. Volgens het raadsvoorstel is het de bedoeling om varianten 1 en 2 gedetailleerd uit te werken, in een stedenbouwkundig plan en een beeldkwaliteitsplan. Deze plannen worden getoetst aan het beoordelingskader Eiland van Schalkwijk en een Heritage Impact Assessment (HIA: een studie of de woningen wel passen in het gebied van de Nieuwe Hollandse Waterlinie; daarbij wordt gekeken naar het effect op erfgoedwaarden), en besproken met alle betrokkenen. Daarná zal pas besloten worden. 

GroenLinks vindt dat er op deze manier voldoende garantie is ingebouwd om tot een goed besluit te komen. Wij hebben daarom vóór gestemd. 

Ongetwijfeld gaan we nog uitgebreid terugkomen op dit onderwerp. Onze inzet: een passend plan met oog voor natuur en landschap.

Meer lezen? Gemeente Houten:  Woningbouw op Lekdijk 28 en Raadsvergadering 16-06-2020

Raad stemt in met Regionale Energie Strategie | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 25-05-2020 00:00

De Rijksoverheid heeft aan regio’s gevraagd om in een Regionale Energiestrategie (RES) aan te geven welke bijdrage zij leveren aan de verduurzaming van de energievoorziening. Het voorstel van de U16-regio, 16 gemeenten die samen ongeveer de provincie Utrecht beslaan, werd op 19 mei in de raad besproken. Onze regio bood in dit concept-bod om 1,8 TWh  per jaar elektriciteit duurzaam op te wekken met windmolens, zonnepanelen en zonnevelden.

De Raad heeft ingestemd met dit concept-bod. Dat betekent dat de regio U16 van het elektriciteitsgebruik van 10.8 TWh/jaar (dat is het gebruik bij maximale besparing en efficiency-verbetering) in eerste instantie 1/6 gaat verduurzamen. De warmtetransitie komt later aan bod.

Hierbij moet de verdeling over de gemeenten nog worden afgesproken – daar gaan we in het najaar over praten, ook met de inwoners. GroenLinks is blij dat deze eerste stap gezet is! Het is immers niet niks om alle gemeenten op één lijn te krijgen met een gezamenlijk bod. Onze wethouder Hilde heeft daar in het bestuurlijk overleg ook sterk aan bijgedragen.  Kijken we naar de uiteindelijke doelstelling, dan zien we wel dat er nog heel veel moet gebeuren. In de raad van Houten merkten we dat niet iedereen er op deze manier instaat. Er zijn ook partijen die 1.8TWh nu al aan de hoge kant vinden. Tijdens het debat maakte onze fractievoorzitter Tijm Corporaal in zijn betoog inzichtelijk dat we ons met elkaar deze opstelling niet meer kunnen permitteren als we de opwarming van de aarde met maximaal 1.5 graad echt willen voorkomen. 

Het betoog uitgesproken door onze fractievoorzitter Tijm Corporaal vind je hieronder.

Regionale energie-strategie voor de U16 | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 05-05-2020 00:00

Ondanks de corona-crisis gaat de politiek gewoon door. Een belangrijk onderwerp is de verduurzaming van de energievoorziening. De Rijksoverheid vraagt aan regio’s om in een Regionale Energiestrategie (RES) aan te geven hoe ze dit gaan doen, en de ontwikkeling van deze plannen ligt bepaald niet stil. Houten zit in de U16: de U16-regio bestaat uit 16 gemeenten die samen ongeveer de provincie Utrecht beslaan (minus het gebied rond Amersfoort en Veenendaal).

Alle regio’s moeten voor 1 juni een “concept-bod” doen: d.w.z. een document indienen bij het Rijk waarin wordt beschreven hoeveel duurzame energie de regio gaat opwekken. Besparing maakt nog geen deel uit van de plannen. Alle vergunningen voor projecten moeten in 2025 rond zijn, en voor 2030 moet alles er staan. Dat is veel langzamer dan waar de klimaatcrisis om vraagt, maar het is een begin.

Het concept-bod van ‘onze’ regio is 1.8 TWh (zie kader hieronder voor een toelichting). Het is mogelijk om zoveel elektriciteit op te wekken met bijvoorbeeld:

45 grote windmolens; 15% benutting van grote dakoppervlakken voor zonnepanelen; 800 ha (8 km2) zonnevelden.

Maar dan ben je er helaas nog niet. We verbruiken namelijk niet alleen elektriciteit (20%), maar ook warmte (40%) en motorbrandstof (40%). Het goede nieuws is dat het in principe mogelijk zou moeten zijn om bijna geheel over te schakelen op duurzame warmte en elektriciteit, ook omdat overschakelen op elektriciteit processen efficiënter maakt.

GroenLinks vindt een belangrijk aandachtspunt voor deze strategie lokaal eigenaarschap. Wij willen dat met name omwonenden direct profiteren van bijvoorbeeld een zonneveld. Dat kan met aandelen, maar het is nog niet zo eenvoudig om zo voldoende geld op te halen. Bovendien is dat alleen weggelegd voor mensen die genoeg geld hebben om te kunnen investeren. Het zou mooier zijn als de gemeente kon investeren: dan was de energievoorziening automatisch van ons allemaal. Als GroenLinks willen we graag wetgeving in die richting zien.

In de komende maand zal het onderwerp RES in de gemeenteraad komen: in mei bespreken we het concept-bod in de gemeenteraad (12 mei RTG, 19 mei Raad). In het najaar worden de bestuurlijke besluiten in de regio genomen en daarna wordt de inpassing concreter. Op dit moment praten we nog niet over locaties om de verduurzaming van de energievoorziening te realiseren: het concept-bod geld voor de hele U16-regio samen.

Dick Veldkamp   Portefeuillehouder duurzame energie fractie GroenLinks Houten

De ontwerp-RES is hier te vinden.

Kader 1: Wat zijn de getallen?

Het Nederlandse stroomverbruik is 120 TWh per jaar. Hiervan moet in 2030 volgens het Klimaatakkoord 70% (= 84 TWh) duurzaam zijn. Dat moet bereikt worden met 49 TWh wind-op-zee en 35 TWh wind en zon op land. Vertaal je 35 TWh evenredig naar de U16-regio, dan kom je uit op 1 à 2 TWh duurzame stroom.

Het bod van de U16 is 1.8 TWh. Het is mogelijk om deze hoeveelheid (of iets meer) op te wekken met bijvoorbeeld:

45 grote windmolens ≈ 0.7 TWh; 15% benutting van grote dakoppervlakken voor zonnepanelen ≈ 0.5 TWh; 800 ha (8 km2) zonnevelden ≈ 1.0 TWh.

Het totaalverbruik van de U16 is 23 TWh (ca. 20% elektriciteit, 40% warmte en 40% motorbrandstof). Bij overschakeling naar (duurzame) elektriciteit kan het totaal jaarverbruik worden teruggebracht van 23 TWh naar 14 TWh. Er hoeft dan 9 TWh minder opgewekt te worden. Alle gemeenten behalve Utrecht, Zeist en Nieuwegein zouden lokaal hun eigen elektriciteit en warmte kunnen opwekken. Dit is wel het meest optimistische scenario: we gaan er dan bijvoorbeeld van uit dat ook al het vervoer geëlektrificeerd kan worden en er vergaand wordt geïsoleerd.

Lees meer over:

de energieanalyse het klimaatakkoord een analyse van alle RESsen tot nu toe de CBS Klimaatmonitor

Kader 2: Wat betekent 23 TWh?

De terawattuur (TWh) is een zeer grote energie-eenheid. De eenheid kWh is waarschijnlijk bekender: een huishouden gebruikt aan elektriciteit ca. 3000 kWh per jaar.

1 TWh = 1.000.000.000 kWh (kilowattuur) 1 TWh = 1.000.000 MWh (megawattuur) 1 TWh = 1.000 GWh (gigawattuur)

Het elektriciteitsverbruik van Houten is 160 GWh/jaar (= 0,16 TWh), waarvan 50 GWh voor huishoudens. Windpark Houten levert 10 GWh, het net gebouwde zonneveld Groenedijkje gaat ca. 15 GWh leveren. Windpark Goyerbrug komt in de boeken voor 65 GWh. Dat is samen al 90 GWh. Er zitten nog twee zonneprojecten in de pijplijn ter waarde van 25 GWh.

Aan deze getallen is te zien dat Houten binnen een jaar of vijf zijn eigen elektriciteit duurzaam zou kunnen opwekken als er nog 50 ha zonneveld bij zou komen (1 ha zonneveld levert ca. 1 GWh per jaar).

 

Kader 1: Wat zijn de getallen?

Het Nederlandse stroomverbruik is 120 TWh per jaar. Hiervan moet in 2030 volgens het Klimaatakkoord 70% (= 84 TWh) duurzaam zijn. Dat moet bereikt worden met 49 TWh wind-op-zee en 35 TWh wind en zon op land. Vertaal je 35 TWh evenredig naar de U16-regio, dan kom je uit op 1 à 2 TWh duurzame stroom.

Het bod van de U16 is 1.8 TWh. Het is mogelijk om deze hoeveelheid (of iets meer) op te wekken met bijvoorbeeld:

45 grote windmolens ≈ 0.7 TWh; 15% benutting van grote dakoppervlakken voor zonnepanelen ≈ 0.5 TWh; 800 ha (8 km2) zonnevelden ≈ 1.0 TWh.

Het totaalverbruik van de U16 is 23 TWh (ca. 20% elektriciteit, 40% warmte en 40% motorbrandstof). Bij overschakeling naar (duurzame) elektriciteit kan het totaal jaarverbruik worden teruggebracht van 23 TWh naar 14 TWh. Er hoeft dan 9 TWh minder opgewekt te worden. Alle gemeenten behalve Utrecht, Zeist en Nieuwegein zouden lokaal hun eigen elektriciteit en warmte kunnen opwekken. Dit is wel het meest optimistische scenario: we gaan er dan bijvoorbeeld van uit dat ook al het vervoer geëlektrificeerd kan worden en er vergaand wordt geïsoleerd.

Lees meer over:

de energieanalyse het klimaatakkoord een analyse van alle RESsen tot nu toe de CBS Klimaatmonitor

Kader 2: Wat betekent 23 TWh?

De terawattuur (TWh) is een zeer grote energie-eenheid. De eenheid kWh is waarschijnlijk bekender: een huishouden gebruikt aan elektriciteit ca. 3000 kWh per jaar.

1 TWh = 1.000.000.000 kWh (kilowattuur) 1 TWh = 1.000.000 MWh (megawattuur) 1 TWh = 1.000 GWh (gigawattuur)

Het elektriciteitsverbruik van Houten is 160 GWh/jaar (= 0,16 TWh), waarvan 50 GWh voor huishoudens. Windpark Houten levert 10 GWh, het net gebouwde zonneveld Groenedijkje gaat ca. 15 GWh leveren. Windpark Goyerbrug komt in de boeken voor 65 GWh. Dat is samen al 90 GWh. Er zitten nog twee zonneprojecten in de pijplijn ter waarde van 25 GWh.

Aan deze getallen is te zien dat Houten binnen een jaar of vijf zijn eigen elektriciteit duurzaam zou kunnen opwekken als er nog 50 ha zonneveld bij zou komen (1 ha zonneveld levert ca. 1 GWh per jaar).

 

#SOSMoria: Oproep om Vluchteling-kinderen in Griekenland te helpen | Houten

GroenLinks GroenLinks PvdA Houten 24-04-2020 00:00

Deze week is de evacuatie van kinderen zonder ouders uit de vluchtelingenkampen op de Griekse eilanden begonnen. Terwijl Duitsland, Luxemburg en 9 andere lidstaten kinderen redden, doet de Nederlandse regering niets. Dat terwijl 40 gemeenten hebben toegezegd kinderen op te willen nemen. Na vragen in de gemeenteraad van CU, GroenLinks en PvdA heeft ook Houten toegezegd 10 kinderen te kunnen opnemen.

#SOSMoria organiseerde in samenwerking met dertien grote NGO's, Kerk in Actie, de Raad van Kerken, de PKN en vele lokale organisaties en individuen op 23 april 2020 om 11:58 een laatste noodsignaal in 40 gemeenten in Nederland: red tenminste 500 kinderen.  Op de 23e  stond de oproep, ondertekend door vele organisaties en prominenten, ook in de dagbladen. Zie artikel "Oproep aan kabinet: Haal kinderen uit Griekse vluchtelingenkampen" op nu.nl

Soms zijn dingen eenvoudig: als iemand aan het verdrinken is spring je het water in om hem te redden – dan ga je niet vragen of hij daar door eigen schuld terecht is gekomen, of discussiëren over “structurele oplossingen” zoals het neerzetten van een hek. 

Kabinet: neem je verantwoordelijkheid!

Update: het kabinet is nu bezig beperkte opvang in Griekenland te organiseren. Beter dan niets, zullen we maar zeggen.

Complimenten voor vrijwilligers van Voedselbank Houten | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 01-04-2020 00:00

Alleen samen komen we door de coronacrisis. Een uitstekende oproep van ons kabinet. Maar hoe ziet dat er in de Houtense praktijk uit?

In eerste instantie was de Voedselbank vorige week een actie van plan om producten te laten inleveren op hun locatie. Doordat er op dit moment geen acties bij de supermarkt kunnen plaatsvinden, leek dat een goed idee. Vanwege de Coronamaatregelen ging dit toch niet door en werden inwoners gevraagd om te doneren. Maar lukt dat ook? Komt er wel genoeg binnen? 

In de fractie van GroenLinks Houten maakten we ons zorgen. Deze week polste ons raadslid Gerry Engels daarom de situatie bij de Voedselbank.

Eén van de bestuursleden van de Voedselbank, Philippine Bronkhorst, vertelde haar dat de Voedselbank de crisis tot nu toe goed het hoofd weet te bieden. Het gaat momenteel goed met de voedselbank. De werkwijze is omgegooid in verband met het coronavirus. De pakketten worden thuis bij de voordeur afgeleverd. Er zijn voldoende vrijwilligers. En er komen gelukkig mooie donaties binnen van inwoners en ook een kerkelijke instelling gaf ruimhartig steun. Erg fijn. Daarvan kunnen langer houdbare producten gekocht worden, want daar bestaat vooral behoefte aan. 

Graag maakt GroenLinks langs deze weg alle vrijwilligers en mantelzorgers in Houten een compliment voor hun inzet. Deze week speciaal voor de Voedselbank die zich sterk maakt, zodat ook mensen die hulp van de Voedselbank nodig hebben  de crisis zo goed mogelijk kunnen doorkomen. Wilt u meer weten over de wijze waarop u de Voedselbank kan ondersteunen? Klink dan hier.   https://www.voedselbankhouten.nl/

Steun hen, juist nu!

Coalitie licht huidige situatie toe | Houten

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 25-03-2020 00:00

Vorige week maakten de twee raadsleden van coalitiepartij ChristenUnie, Rene Speksnijder en Griette Vonck-Moes, bekend vanwege persoonlijke redenen na het zomerreces per 1 september a.s. te stoppen met hun werk als raadslid van de gemeente Houten.

Gelukkig is direct duidelijk geworden dat zij worden opgevolgd door mensen die al in of dicht bij de ChristenUnie-fractie zaten en het coalitieakkoord volledig onderschrijven.  In de komende periode worden Agna van Rees en Rombout Soldaat ingewerkt zodat ze een goede start kunnen maken na het zomerreces.

Daarnaast werd ook bekend dat wethouder Jana Smith-Visser van de ChristenUnie zich genoodzaakt voelde om haar functie neer te leggen. Dit omdat er voor de toekomst te weinig politieke steun was om haar werk als wethouder te kunnen doen. Erg spijtig en natuurlijk een persoonlijk drama. Wij wensen haar dan ook veel sterkte! Naast deze nieuwe feiten is al langer bekend dat de wethouder van de VVD, Herman Geerdes, na 10 jaar wethouderschap een baan gevonden heeft buiten de politiek. De Houtense VVD is momenteel bezig met de selectieprocedure om een waardig opvolger te kiezen. De verwachting is dat deze nog voor 1 mei bekend gemaakt kan worden.

Inmiddels hebben de wethouders en fractievoorzitters van de coalitiepartijen een stevig en goed gesprek gehad over de ontstane situatie. In een door het verspreide coronavirus toch al pittige tijd, is het vertrek van een wethouder en de aankondiging dat twee raadsleden van dezelfde partij na het zomerreces vervangen worden, een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden. Eén ding staat echter als een paal boven water; we staan allemaal achter het coalitieakkoord en gaan daar gewoon mee verder om het beste te doen voor de inwoners van Houten. We hopen jullie snel te laten weten welke de wethouderskandidaten zijn.

Wij begrijpen dat er zorgen kunnen ontstaan over de continuïteit van bestuur. In het college zijn afgelopen vrijdag de portefeuille-onderdelen van wethouder Jana Smith voor de korte termijn herverdeeld, zodat continuïteit van de werkzaamheden is gegarandeerd.

Alle werkzaamheden zijn daarmee voor de komende tijd in goede handen.Daarnaast worden er natuurlijk allerlei maatregelen genomen om tijdens de coronacrisis als gemeente de juiste dingen te kunnen doen.

Aanstaande dinsdag zal met alle fractievoorzitters uit de Houtense gemeenteraad worden overlegd, want we hebben alle politieke partijen hard nodig om deze crisis, waar de wereld en de gemeente Houten zich momenteel in bevinden, het hoofd te kunnen blijven bieden’

Cora Gerritsen, Kees van Dalen, Tijm Corporaal, Hilde de Groot, Eef Stiekema, Herman Geerdes en Rene Speksnijder.