Nieuws van politieke partijen in IJsselstein over ChristenUnie inzichtelijk

366 documenten

Rem op kostenstijgingen gemeenschappelijke regelingen

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 07-02-2024 19:26

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1492632/50706/Euro bankbiljetten.jpgTijdens de raadsvergadering van 1 februari heeft de ChristenUnie met andere partijen een motie ingediend om al vroegtijdig een rem te zetten op de kostenstijgingen die we bij veel van onze gemeenschappelijke regelingen zien.

Overal zien we kostenstijgingen. In lonen, materialen, inkoop. Daar hebben ook de gemeenschappelijke regelingen (GRen) te maken die een (groot) deel van onze gemeentelijke taken voor ons uitvoeren. Denk aan de GGD, Reinigingdienst Midden Nederland, .. Op zich zijn deze kostenstijgingen wel te verklaren, maar doordat deze stijgende kosten (vaak significant hoger dan de inflatie) uiteindelijk bij de gemeenten terecht komen, betekent dat gemeenten, dus ook IJsselstein, mogelijk nog harder moeten bezuinigen op andere taken en bijvoorbeeld voorzieningen. Daarnaast wordt de gemeente in 2026 geconfronteerd met een forse daling van het gemeentefonds ('geld uit Den Haag').

Om te voorkomen dat de gemeente volledig klem komt te zitten en nog heftiger maatregelen moet nemen, hebben we een motie (voorstel) ingediend om deze kostenstijging bij gemeenschappelijke regelingen te beperken. Omdat we samen met andere gemeenten de eigenaar zijn van deze GRen kunnen we dit niet alleen, en zoeken we daarin ook juist de samenwerking met onze collega's. De tekst van de motie;

Constaterende dat 

De gemeente deelneemt aan een veelvoud aan gemeenschappelijke regelingen Veel van de gemeenschappelijke regelingen waaraan IJsselstein deelneemt geconfronteerd worden met kostenstijgingen Gemeenschappelijke regelingen zich inspannen om de kostenstijging te beperken, maar het vaak niet lukt deze binnen de reguliere prijsindexatie te houden In sommige gevallen wordt voorgesteld deze kostenstijgingen zelfs met terugwerkende kracht door te voeren Deze kostenstijgingen door de deelnemende gemeenten gedragen moeten worden De gemeente(n) de meeste van deze kostenstijgingen niet gecompenseerd krijgen vanuit het Rijk De gemeente voor wettelijk vastgestelde gemeenschappelijke regelingen niet kan kiezen waar zij de diensten afneemt

Overwegende dat

De gemeente vooralsnog geconfronteerd is met een financieel ‘ravijnjaar’ 2026 door sterke daling van de inkomsten uit het gemeentefonds De gemeente zelf ook geconfronteerd wordt met extra kostenstijgingen Zelfs maximalisatie van de onbenutte belastingcapaciteit naar verwachting onvoldoende is om deze kostenstijgingen en daling van inkomsten te compenseren Extra, niet-gecompenseerde kostenstijgingen bij GRen ertoe leiden dat de gemeente zelf nog extra zal moeten bezuinigen op andere taken en voorzieningen om de begroting sluitend te houden

Draagt het college op om 

Uiterlijk in het eerste kwartaal 2024 al onze gemeenschappelijke regelingen pro-actief op passende wijze te informeren  Dat kostenstijgingen van de reguliere begroting in 2025 en 2026 beperkt dienen te blijven tot reguliere indexatie Dat kostenstijgingen boven reguliere indexatie via separate voorstellen aan de deelnemende gemeenten (via DB/AB) ingediend moeten worden zodat hier apart over besloten kan worden Zich in te spannen om alle gemeenten waarmee IJsselstein in een gemeenschappelijke regeleing deelneemt, ook te overtuigen van dit kader Deze motie te delen met alle gemeenten waarin IJsselstein gezamenlijk in een gemeenschappelijke regeling deelneemt De raad te informeren over de wijze waarop het college de gemeenschappelijke regelingen en gemeenten hierover heeft geïnformeerd (zo mogelijk inclusief de reactie van de betreffende GR en andere gemeenten hierop)

 Nodigt de fracties uit 

Om deze motie te delen met hun collega-fracties van gemeenten waarin IJsselstein gezamenlijk in een gemeenschappelijke regeling deelneemt.

Netwerkborrel 12 februari 2024

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 05-02-2024 21:15

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1492576/50706/StadsgezichtUitnodiging voor de netwerkborrel ChristenUnie Nieuwegein-IJsselstein

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1492576/50706/202401 Netwerkborrel

Algemene beschouwingen bij de kadernota 2024

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 02-12-2023 11:56

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1465765/50706/202202 CU pop-up store 4.JPG

Vanmiddag bespreken we de kadervoorstellen voor het komend jaar, 2024. Voordat ik namens de ChristenUnie inhoudelijk wil ingaan op enkele van die plannen, wil ik graag ingaan op het werk dat bestuurders en ambtenaren doen voor de huidige en toekomstige inwoners van IJsselstein en over de rol van de raadsleden, op dit moment bijeen als gemeenteraad van IJsselstein.

Ik sprak een tijdje geleden in het kader van mijn studie een bestuurder uit de regio. Hij zei in dat gesprek: “We zijn een klein land en we delen de macht met heel veel mensen. Dat betekent weinig macht voor een individuele bestuurder en individueel raadslid. Dat moet je accepteren.”

Laten we dus vanavond maar beginnen om in bescheidenheid te constateren dat wij allen, ieder op onze eigen plek een bescheiden bijdrage mogen leveren aan de bloei van de stad, aan het welzijn van de inwoners van IJsselstein. Maar dat al die bijdrages samen wel kunnen leiden tot iets moois.

Valt de bloei van onze stad te vergelijken met een mooi bloeiende, maar stekelige distel? Of is de stad meer te vergelijken met een veelkleurig en geurig veldboeket?

Laat ik steeds beginnen met het veldboeket. En af en toe iets disteligs ertussen door benoemen.

Het is goed om te zien dat onze ambtelijke organisatie het afgelopen jaar versterkt is en daarmee beter in staat is om beleid te maken en om samen met partners dat beleid ook uit te voeren. Het mantra dat we hier jarenlang in dit huis gehoord hebben was eenvoudig: bespaar zoveel mogelijk op je ambtelijke organisatie, hou het klein en compact, vraag altijd of het ook met minder kan, vertel daarbij dat belastingen niet te hoog mogen zijn.

Dit college heeft geluisterd naar de analyse van onze gemeentesecretaris en heeft de voorstellen om de organisatie op noodzakelijke onderdelen te versterken aan de raad voorgelegd. Een moedige en noodzakelijke stap die nodig is om ook in de toekomst als gemeente de dienstverlening te kunnen leveren die tegenwoordig nodig is.

We zien als fractie voor het komend jaar uit naar goed voorbereide voorstellen, tijdige informatie als er nieuwe ontwikkelingen zijn, raadsinformatiebrieven die ons informeren over veranderingen die op komst zijn, goed vormgegeven participatie met inwoners en indien nodig ook raadsleden. De ambtelijke organisatie is voor ons de kurk waarop het werk in de gemeente drijft. Zowel het college als de raad zijn in grote mate afhankelijk van hun kennis, expertise en inzet.

Als tweede wil ik graag iets zeggen over het college. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid dat door de raad is vastgesteld. Het is goed om te zien dat het college in de tweede helft van dit eerste jaar op stoom lijkt te komen. Er zijn veel onderwerpen met grote maatschappelijke impact die om aandacht vragen. De coronacrisis lag nog maar net achter ons, of de oorlog in Oekraïne bleek het startpunt te zijn voor een nieuwe crisis met een stroom aan vluchtelingen als gevolg en ook grote prijsstijgingen in de afgelopen anderhalf jaar. En ook de adaptatie aan een veranderend klimaat vraagt onze aandacht.

Ondanks de dreiging van een financieel tekort vanaf 2026 en ondanks de grote schaal van deze crises, vragen dit soort crises om beleid waarbij mensen centraal blijven staan. Wat hebben de Oekraïense vluchtelingen nodig, nu het perspectief op een langer verblijf in Nederland steeds reëler wordt? Of de andere groepen die een verblijfsvergunning hebben gekregen? Wat hebben inwoners nodig die na 1,5 jaar van prijsstijgingen dit jaar tijdens hun vakantie thuis moeten blijven en steeds vaker moeite hebben om hun rekeningen op tijd te betalen? Hoe helpen we mensen hun woning te verduurzamen?

We moeten voorkomen dat ons beleid slechts werkt voor 80% van de inwoners, zodat er nog steeds 20% niet goed bediend wordt.

Als laatste wil ik graag de raad benoemen. Raadsleden zijn vaak slechts parttime voor de stad bezig, naast hun andere bezigheden. Wat mij als raadslid is opgevallen het afgelopen jaar is dat we eigenlijk vaak zo weinig weten over een bepaald onderwerp. En er zijn nogal wat onderwerpen die over de tafel gaan. Daarbij is er veel informatie, papierwerk. Alleen vanavond al staat er weer voor ruim 800 bladzijden leesplezier geagendeerd. En dan zijn er ook nog verschillende gezichtspunten om naar de vraagstukken te kijken.

Wat hebben we als raad nodig om ons werk goed te doen?

Ik denk dat het helpt als we ons bewust zijn van onze bescheiden rol in het hele proces. Ik denk dat het ook helpt dat we goed luisteren naar de inbreng van bewoners en belangenorganisaties. Daarom ben ik ook blij met de vele insprekers in de afgelopen periode en ik hoop dat zij ook in het komend jaar een bijdrage blijven leveren met hun gezichtspunten. Dat vraagt wel om bereidheid om echt te luisteren. Het eigen gezichtspunt even te verlaten en het gezichtspunt van de ander in te nemen. Ik ben blij met de eerste resultaten vanuit de ontwikkelagenda. Dankzij het advies dat onze griffier ga bij de start van deze raadsperiode en de goede begeleiding, is er voortgang en zijn de eerste resultaten zichtbaar, zoals de agendacommissie en een groot aantal goede debatten in de verschillende commissievergaderingen.

Wat hebben we nog meer nodig voor ons werk als raadslid?

Je zou kunnen zeggen dat je voor al het werk in onze gemeente IJsselstein ook iets als ‘liefde voor de stad’ nodig is, of beter ‘liefde voor de mensen in de stad’. En liefde is geduldig. Liefde is niet op zichzelf gericht, maar zoekt de ander. Ze laat zich niet boos maken. De liefde is niet blij met onrecht.

Genoeg over ambtenaren, college en raad en griffie.

Er liggen vanavond een aantal concrete voorstellen op tafel. En alle voorstellen die door het college in de beoordeling op groen zijn gezet worden zodra we een positief besluit nemen opgenomen in de programmabegroting 2024. Over een paar van de voorstellen, de bloemen die wij graag in het IJsselsteinse boekt willen toevoegen het volgende; 

Met betrekking tot ons voorstel om het gebruik van bestaande woningen te optimaliseren, o.a. door kamerverhuur en door het splitsen van woningen beter te faciliteren, heeft wethouder Tas aangegeven dat er nieuw beleid moet komen o.a. voor ‘kamergewijze verhuur en splitsing’. De capaciteit is beschikbaar, nu de prioriteit nog. Hoe kunnen we zorgen dat deze prioriteit er komt, zodat IJsselstein niet weer negatief in het nieuws hoeft te komen als bewoners vanuit eigen beweging mee willen werken aan het oplossen van de woningnood?

Met betrekking tot ons voorstel ‘Verduurzamen woningvoorraad energielabel > D’ heeft wethouder Tas toegezegd op korte termijn met een RIB te komen waarin alle afspraken met Cazas rondom de planning van de verduurzaming van de woningvoorraad worden beschreven. We wachten op dit moment deze RIB af en accepteren hiermee dat dit voorstel niet in de begroting wordt meegenomen.

Met betrekking tot het voorstel ‘Borgen continuïteit Museum IJsselstein’ vragen wij ons af waarom dit via een kadernota voorstel besloten moet worden. In onze ogen had het museum gewoon via de subsidie verordening haar aanvraag moeten indienen. We begrijpen uit het verhaal van wethouder Foekema dat het museum een helder signaal meekrijgt om de komende jaren een groter aandeel eigen opbrengsten te realiseren. We kunnen ons vinden in deze argumentatie, maar de route blijft wat bijzonder.

Tenslotte, ons gezamenlijk met de PvdA ingediende voorstel ‘Onderzoek één loket-gedachte’. Er is veel aan de hand in ons land op het gebied van armoedebeleid. Ondanks de goede maatregelen van dit kabinet door het verhogen van uitkeringen en minimumloon met 10% en ondanks het prijsplafond voor energie en de energietoeslag van 1.300 euro, blijft het aandeel mensen in armoede stijgen. Dit vraagt uiteraard om beleid op landelijk niveau, maar het bepaalt ons er ook bij dat regelingen die we al beschikbaar hebben goed bereikbaar moeten zijn voor inwoners, ook als mensen moeite hebben met lezen, het gebruik van digitale informatie of een beperkt begrip van de Nederlandse taal hebben.

Als ChristenUnie hopen we met deze voorstellen een aantal distels uit het boeket te vervangen door schitterende bloemen waarmee we onze stad weer een stukje mooier maken.

Schriftelijke vragen Vingerhoekhof

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 22-11-2023 20:27

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1465495/50706/Vingerhoekhof.pngHoe maakt het college, in afwachting van het nieuwe evenementenbeleid, de afweging tussen de belangen van de bewoners van de binnenstad en de belangen van o.a. de (horeca) ondernemers die vergunningen aanvragen?

De fractie heeft de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college over de afweging tussen de belangen van de bewoners van de binnenstad en de belangen van o.a. de (horeca) ondernemers die vergunningen aanvragen?

Vraag 1: In hoeverre vindt het college dat de gerealiseerde herinrichting recht doet aan de oorspronkelijke plannen? Heeft er een evaluatie plaatsgevonden? Wat waren hiervan de bevindingen? Zo niet, staat er nog een evaluatie gepland?

Antwoord:

De inrichting van het Vingerhoekhof is betrokken in het Toekomstbeeld binnenstad en ook ter sprake gekomen op de bijeenkomsten met bewoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld. Op de eerste plaats vanuit de vraag wat de betekenis van de Vingerhoekhof is voor de binnenstad en vervolgens welke inrichting daarbij aansluit. Hierbij is een integrale afweging gemaakt van opgaven en belangen, waaronder klimaatadaptatie en leefbaarheid. Conclusie is dat de Vingerhoekhof een belangrijke rol heeft als terras- en evenementenlocatie en dat daarnaast de verblijfskwaliteit versterkt kan worden, onder andere door vergroening. Het autovrij en vergroenen van de Vingerhoekhof is onderdeel van de uitvoeringsagenda. Het Toekomstbeeld binnenstad en uitvoeringsagenda zullen ter besluitvorming worden aangeboden in de raadsvergadering van 23 november.

Vraag 2: Is het mogelijk inzicht te krijgen in alle afgegeven terrasvergunningen (en andersoortige vergunningen) voor de horeca in de binnenstad? Dus zowel voor het Vingerhoekhof als voor de andere binnenstad locaties?

Antwoord:

Ja, het is mogelijk om inzicht te krijgen in de exploitatievergunningen en/of Alcoholwetvergunningen. Een aparte terrasvergunning bestaat niet, het terras is onderdeel van de exploitatievergunning. Momenteel zijn er 110 exploitatievergunningen verstrekt.

Vraag 3: Is het mogelijk om inzicht te krijgen in de kosten die de gemeente maakt rondom de met deze vergunningen verleende rechten en welke inkomsten (leges) daar tegenover staan?

Antwoord:

Vraag 4: Kunt u aangeven op welke manier de aanvraag van deze vergunningen verloopt en op welke manier omwonenden geïnformeerd worden (publicatie / inzicht) en de gelegenheid krijgen om te reageren op aangevraagde vergunningen? Is het voor inwoners eenvoudig om inzage te krijgen in de rechten en plichten die uit deze vergunningen voortvloeien?

Antwoord:

De aanvrager dient de aanvraag voor een horeca inrichting (exploitatievergunning en/of Alcoholwetvergunning) in bij de gemeente IJsselstein. De vergunningverlener beoordeelt (namens de burgemeester) of de aanvraag voldoet aan artikel 2:28 van de APV. Om te voldoen aan art. 2:28 van de APV worden diverse partijen bij de aanvraag betrokken: politie, ODRU, Team Ruimte en Projecten, en voor de wet Bibob het RIEC MN (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum Midden-Nederland) en de Belastingdienst.

Een verstrekte exploitatievergunning en/of Alcoholwetvergunning wordt gepubliceerd op: www.officielebekendmakingen.nl.

Inwoners kunnen uiteraard altijd een afspraak maken bij de gemeente IJsselstein om de verleende vergunning in te zien.

Vraag 5: Kunt u aangeven op welke manier de handhaving van deze vergunningen plaatsvindt? Wat gebeurt er proactief en reactief. Welke metingen worden gedaan. Hoeveel klachten komen binnen, waar gaan deze klachten over en wat wordt ermee gedaan?

Antwoord:

Toezicht op de afgegeven vergunning gebeurt proactief door op regelmatige basis de voorwaarden/voorschriften bij een afgegeven vergunning te controleren. Bij overtreding van voorwaarden/voorschriften vindt handhaving plaats. Daarbij wordt altijd eerst het gesprek aangegaan en wanneer dat onvoldoende resultaat oplevert een handhavingstraject opgestart. Dat leidt in het uiterste geval tot het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel. Wanneer er signalen binnenkomen dat overtreding plaats vindt op een afgegeven vergunning leidt dat ook tot een controle. Klachten komen op diverse plaatsen binnen, afhankelijk waar de klacht over gaat. Dat kan zijn bij de politie, de ODRU of de gemeente. Opvolging van klachten vindt vaak door diezelfde partijen plaats. Wanneer een klacht thuishoort bij een andere partij wordt deze doorgestuurd.

Vraag 6: Wat is de status van het nieuwe evenementenbeleid en de status van de werving van de nieuwe beleidsmedewerker? (n.a.v. beantwoording vragen in februari 2023)

Antwoord:

Het evenementenbeleid zal in 2024 worden geactualiseerd. De Consulent Dienstverlening, trekker van dit proces, is gestart in juli 2023.

Vraag 7: In hoeverre is het college op de hoogte van eventuele plannen voor (extra) evenementen op/rond de Vingerhoekhof?

Antwoord:

Iedere aanvraag voor een evenement, waar dan ook in IJsselstein, wordt in behandeling genomen en beoordeeld aan de hand van het evenementenbeleid. In het 2-wekelijks veiligheidsoverleg met politie en handhaving wordt de burgemeester op de hoogte gehouden van de stand van zaken omtrent de evenementen.

Vraag 8: Hoe maakt het college, in afwachting van het nieuwe evenementenbeleid, de afweging tussen de belangen van de bewoners van de binnenstad en de belangen van o.a. de (horeca) ondernemers die vergunningen aanvragen?

Antwoord:

In afwachting van het geactualiseerde evenementenbeleid wordt het evenementenbeleid uit 2010 gevolgd. Op iedere aanvraag voor een evenement wordt advies gevraagd aan de Veiligheidsregio Utrecht en de politie. Bij het al dan niet verlenen van een vergunning worden ook geluidsnormen, de APV, de verkregen adviezen en de belangen van ondernemers en inwoners gewogen.

Huisvesting voor IJsselsteiners

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 26-10-2023 20:18

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1464281/50706/NvU Ruimtebaartbaan.jpgUitgangspunten bij woningsontwikkeling aan de Ruimtevaartbaan

Vanavond zijn in de raad de uitgangspunten voor woningontwikkeling aan de Ruimtevaartbaan besproken. Hiermee komen op termijn zo'n 80 woningen beschikbaar voor diverse doelgroepen. Omdat het hier gaat om ontwikkeling buiten het stedelijk gebied, waarbij ook een stuk natuur verloren gaat wat we niet kunnen compenseren, vonden wij het samen met VVD, LDIJ en CDA belangrijk om deze woningen dan ook voor een groot deel beschikbaar te maken voor IJsselsteinse woningzoekenden. Hiervoor hebben we een motie (zie hieronder) ingediend.

Kromme IJsselgebied: alle seinen staan op rood

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 25-05-2023 08:57

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1459867/50706/Kromme IJsselgebied.png

Woningbouw is een belangrijk thema op dit moment. Niet alleen voor onze eigen jongeren, maar ook om een vitale stad te blijven in de komende tientallen jaren. Gelukkig zijn we als gemeente goed aan de weg aan het timmeren met veel woningbouwlocaties binnen de huidige stadsgrenzen. Maar aangezien de gemeenteraad in 2019 een woonvisie heeft goedgekeurd met daarin een toename van het aantal woningen met bijna 20%, is het college ook naar locaties in het buitengebied gaan kijken. 

Het college heeft daarom een plan laten uitwerken naar de haalbaarheid van woningbouw in het Kromme IJsselgebied. Het perspectief dat hieruit is ontwikkeld, maakt voor de ChristenUnie duidelijk dat alle seinen op rood staan om grootschalige woningbouw te realiseren. De locatie sluit qua ligging en mobiliteit niet goed aan bij de bestaande bebouwing. Er is veel risico op geluid- en geuroverlast van zowel A2, N210 en enkele bedrijven. Ook blijkt dat de cultuurhistorische waarde van dit gebied dusdanig groot is dat minimaal 80% van dit gebied buitengebied moet blijven. Daardoor blijft er slechts een smalle strook over langs de N210 die mogelijk bebouwd kan worden en daar zitten helaas forse nadelen aan.

Wat de ChristenUnie betreft is besluitvorming op dit moment ook niet nodig, omdat voor de woningbehoefte tot 2040 voorlopig voldoende woningen gerealiseerd worden. Wel moeten we als gemeente de komende jaren gebruiken om onze behoefte vanaf 2040 te onderzoeken, maar daarvoor zijn ook alternatieven ten noorden en westen die onderzocht moeten worden.

De ChristenUnie heeft het college al meerdere keren opgeroepen om samen met de gemeente Lopik te onderzoeken of het gebied tussen Zenderpark en Benschop geschikt is voor gezamenlijke woningbouwontwikkeling. Deze locatie heeft een aantal voordelen ten opzichte van het Kromme IJsselgebied. Ook het alternatief om in samenhang met mogelijke ontwikkelingen in Rijnenburg woningbouw te ontwikkelen aan de noordzijde van IJsselstein wordt mogelijk een serieuze optie.

Kortom: we doen er goed aan om de verdere planvorming rondom het Kromme IJsselgebied te temporiseren. 

ChristenUnie teleurgesteld in uitkomst participatie Hitteschild

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 25-05-2023 08:55

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1459866/50706/Hitteschild.png

In de gemeenteraadsvergadering van 11 mei jl. heeft de ChristenUnie haar teleurstelling uitgesproken in de uitkomst van het participatieproces rondom Hitteschild 2-4.

Ondanks dat de ChristenUnie graag vasthoudt aan de uitgangspunten om appartementen te bouwen voor senioren, die daarmee kunnen doorstromen en starters op de woningmarkt, bleek de afgelopen maand dat de omwonenden van Hitteschild zich niet gehoord voelen in het proces.

Meerdere keren hebben de omwonenden zich de afgelopen jaren laten horen en elke keer werd hun het beeld geschetst dat er nog inspraak mogelijk zou zijn in het vervolg van het proces. In de raadsvergadering werd helder dat die ruimte er niet meer was. De selectie van de projectontwikkelaar was via een aanbesteding verlopen en daarmee lagen de uitgangspunten juridisch vast. Tegelijk waren in de eerste participatiebijeenkomsten al afspraken gemaakt met omwonenden om niet hoger dan 3 bouwlagen te bouwen en om geen galerijen toe te passen aan de buitenkant. Daarmee werd het realiseren van een L-vormig appartementencomplex op deze locatie onmogelijk. In het bestemmingsplan is daarom een U-vormig complex van twee gebouwen met een binnentuin opgenomen met 28 appartementen.

En hoewel de ChristenUnie blij is dat we kunnen bouwen voor de genoemde doelgroepen, was het zoveel mooier geweest als dit plan in goede harmonie met de omgeving was ontwikkeld.

Dat leidde voor de ChristenUnie tot de vraag waar gedurende het proces het college of de gemeenteraad had moeten ingrijpen, als men dat gewild had?

Het antwoord was duidelijk: ingrijpen moet eigenlijk gebeuren in de eerste fase, waarin de uitgangspunten vastgesteld worden. Een bittere les, met name voor de omwonenden.

Maar ook voor de lokale politiek. Voor de ChristenUnie betekent dit dat we op alle locaties (met een minimale omvang) waar we nog willen gaan ontwikkelen samen met omwonenden tot een duidelijke afweging qua uitgangspunten moeten komen. Te starten met de Ruimtevaartbaan. Deze ontwikkeling hebben we daarom geagendeerd voor de commissie Ruimte van 23 mei aanstaande.

Tijdelijke woningen Noord-IJsseldijk (Raad 9 maart)

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 14-03-2023 19:26

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1457125/50706/Noord IJsseldijk.jpg

De raadsvergadering van donderdag 9 maart stond in het teken van het plan van Cazas voor de realisatie van 100 tijdelijke woningen aan de Noord-IJseldijk, net buiten de bebouwde kom naast het IJVO terrein. Dit plan sluit aan bij onze eigen ambitie op woningen voor starters uit ons verkiezingsprogramma.

Dit plan is onderdeel van de regiodeal Utrecht tijdelijk wonen, dat Utrechtse gemeenten met provincie en Rijk hebben gesloten in december 2022. De gemeente zet zich er voorin om dit plan mogelijk te maken, samen met provincie en Rijk.

De ChristenUnie trapte het debat af met drie vooraf ingediende mondelinge vragen. Welke alternatieve locaties zijn onderzocht? Hoe komt gemeente tegemoet aan bezwaren van omwonenden met betrekking tot de verkeersveiligheid en kunnen er harde toezeggingen gedaan worden voor specifieke doelgroepen (zoals jongeren)?

In het debat dat volgde bleken alle partijen voorstander van het realiseren van tijdelijke woningen, vooral vanwege jongeren die anders in IJsselstein geen woonruimte kunnen krijgen en voor de speciale doelgroepen, zoals mensen met een zorgbehoefte.

Maar kun je als gemeente afdwingen dat er alleen voor jongeren gebouwd gaat worden? De wethouder was duidelijk. Dat kan de gemeente op dit moment niet, maar het plan bevat voor twee-derde deel studio’s die door 1 persoon bewoond gaan worden. Ideale woningen voor starters en dat zijn meestal jongeren. Wel wil de wethouder in overleg treden met de woningbouwcorporatie om te kijken wat er mogelijk is om jongeren voorrang te geven.

Een tweede belangrijk punt dat de fracties inbrachten was de verkeerveiligheid. Dit punt was door omwonende ingebracht in de commissievergadering voorafgaand aan de raadsvergadering. Men maakt zich grote zorgen over de toenemende verkeersdrukte en de veiligheid voor de bewoners, wandelaars en fietsers op de Noord-IJsseldijk.

De wethouder gaf eerlijk toe dat de verkeersveiligheid al eerder als zorgpunt naar voren is gekomen, maar dat maatregelen oorspronkelijk pas in 2026 geprioriteerd stonden. Met de komst van 100 tijdelijke woningen worden de maatregelen vervroegd en tegelijk met de realisatie van de woningen, zullen de nodige maatregelen genomen worden. Hiervoor wordt een verkeerskundig onderzoek uitgevoerd dat de benodigde maatregelen in kaart brengt. 

Met deze toezeggingen kon de raad leven en een ruime meerderheid gaf het college daarna een verklaring van geen bezwaar voor het verstrekken van een omgevingsvergunning voor de realisatie van de tijdelijke woningen.

ChristenUnie wil eerlijker en duurzamer begroting

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 10-11-2022 13:51

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1426648/50706/Armoede -rekening betalen.jpgDe oppositiepartijen in IJsselstein grijpen de programmabegroting 2023 aan om de gemeenteraad op te roepen om een eerlijker en duurzamere koers te kiezen voor 2023.

De vier partijen (GroenLinks, D66, PvdA en ChristenUnie) komen gezamenlijk met een groot aantal amendementen naar de raadsvergadering waarin de programmabegroting 2023 besproken wordt.

“We willen een duidelijk signaal afgeven aan onze stad dat het wat ons betreft veel eerlijker kan in 2023. Er zijn veel mensen die juist nu onze steun nodig hebben vanwege de dure boodschappen en hoge energierekening”, zegt Marlieke van Schalkwijk van de PvdA. Haar collega Sanne de Bruijne van GroenLinks vult aan: “Wij willen dat we jaarlijks geld toevoegen aan het IJsselsteinse Energiefonds zodat we inwoners kunnen helpen om hun woning duurzamer te maken”. Joeri Eijzenbach D66 stelt:  “We hebben nog budget voor IJsselveld-Oost, maar de coalitie heeft geen echte plannen. Juist nú is het belangrijk dat we investeren in onze inwoners zodat iedereen mee kan doen”. Het kwartet wordt compleet gemaakt door Christiaan Boiten van de ChristenUnie, de kleinste oppositiepartij: “Inwoners hebben recht op het eerlijke verhaal. De huidige coalitie laat de lokale lasten voor de afvalstoffen onnodig stijgen. Minder restafval zorgt voor lagere kosten. Wij willen inwoners graag helpen om dat te bereiken.”

De voorstellen van de vier partijen worden donderdag 10 november in de raadsvergadering ingediend. De partijen stellen gezamenlijk dat het extra geld dat in 2023 vanuit Den Haag naar gemeenten komt eerlijker en duurzamer ingezet kan worden en hoopt ook de coalitie daarvan te overtuigen. Na donderdag weten we het resultaat.

Opvang vluchtelingen (Raad 29 september)

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 05-10-2022 20:39

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1425687/50706/Dakloze.jpg

Samen met GroenLinks, PvdA, D66 en de VVD heeft de ChristenUnie een motie ingediend die het college oproept om te hulp te schieten bij de opvang van asielzoekers en statushouders. Dit om de mensonterende toestanden in Ter Apel te helpen voorkomen door in gesprek te gaan met het COA over mogelijke opvanglocaties en daarnaast initiatieven zoals Takecarebnb bekendheid te geven in de IJsselsteinse samenleving. Op die manier doen we als gemeente onze naam als 'gastvrije' gemeente recht.
In de bijdrage van de ChristenUnie hebben we de waardering naar de nieuwe wethouder uitgesproken voor de duidelijke versnelling in de huisvesting van statushouders. Naast de reguliere plaatsingen wordt nu ook onderzocht om een leegstaande school aan de Lage Biezen geschikt te maken voor huisvesting.
De wethouder zegt toe om met het COA in overleg te treden en daarvan verslag te doen. Daarnaast belooft de wethouder serieus naar alternatieven te kijken, zoals het initiatief van Takecarebnb om statushouders te laten logeren bij inwoners die daarvoor ruimte in hun huis en hart hebben.
 
We kijken terug op een geslaagde vergadering, waarin met name de goede samenwerking met zowel oppositie- als coalitiepartijen heeft geleid tot enkele belangrijke toezeggingen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.