Nieuws van politieke partijen in IJsselstein over D66 inzichtelijk

355 documenten

D66 wil respijtzorg opnemen in verordening

D66 D66 IJsselstein 23-12-2021 22:25

Tijdens de raadsvergadering van 16 december 2021 was het voorstel aan de orde De Verordening Jeugdhulp en WMO vast te stellen. De Verordening Jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning bevat de regels van de gemeente IJsselstein voor de uitvoering van de Jeugdwet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

IJsselstein kiest er voor om één verordening Jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning op te stellen om meer integraal, dus over de domeinen heen te kunnen werken. Het doel is om bij elke vraag naar ondersteuning of hulp vanuit één toegang via het Lokaal Team te komen tot een meer integrale belangenafweging en een zo uniform mogelijke procedure.

Als D66 stemmen we in met deze verordening. Tijdens het raadsdebat bleek echter dat de raad niet tot besluitvorming kon overgaan omdat de stemmen staakten. De stemmen staakten over een amendement van het CDA, dat mede door D66 was ingediend om respijtzorg in de verordening op te nemen. Respijtzorg is een vorm van vervangende zorg, waarbij de mantelzorg tijdelijk wordt overgedragen aan een beroepskracht of vrijwilliger om overbelasting van de mantelzorger te voorkomen.

Van mantelzorgers wordt veel gevraagd in hun zorgtaken. Daarom wil D66 er alles aan doen om het mogelijk te maken dat zij die taken ook kunnen blijven uitoefenen en willen we voorkomen dat mantelzorgers overbelast raken en omvallen met alle gevolgen van dien voor de mantelzorger zelf en vooral voor diegene die zorg nodig heeft.

Met 11 voor en 11 tegen staakten de stemmen. De VVD en LDIJ waren tegen en de rest van de raad voor. Consequentie is dat het gehele voorstel in de raad van 3 februari 2022 opnieuw behandeld moet worden.

D66 kritisch op transitievisie warmte

D66 D66 IJsselstein 23-12-2021 22:24

Tijdens de raadsvergadering van 16 december 2021 bleek dat D66 uiterst kritisch was op het raadsvoorstel transitievisie warmte. Voor D66 staat voorop dat wij, met elkaar en met z’n allen, deze transitie in IJsselstein vorm moeten geven en uit moeten voeren.

In deze transitievisie warmte wordt aangegeven welke stappen IJsselstein in de gebouwde omgeving gaat zetten om in 20309 gedeeltelijk van het aardgas te gaan en 49% minder CO2 uit te stoten, op weg naar een aardgasvrije gebouwde omgeving in 2050.

In het raadsvoorstel worden drie sporen voorgesteld:

Energiebesparing Nader onderzoek kansrijke duurzame bronnen Starten met wijkgerichte verkenning aardgasvrije wijken.

In het kader van het klimaatakkoord van 2019 worden alle gemeenten geacht een transitievisie warmte op te stellen voor 1 januari 2021.

D66 is echter kritisch op het voorstel zelf. Vanuit de kaderstellende rol van de raad heeft D66 duidelijk gemaakt wat wij nodig hebben om deze visie te realiseren: namelijk: een met onze inwoners gedeelde ambitie, heldere doelen, heldere middelen en een terugkerend indicatief tijdspad.

Het raadsvoorstel voldoet daar echter niet aan. Het voorstel mist grondslag en concreetheid. Het is niet duidelijk waarop de keuze voor de 3 sporen is gebaseerd, noch welke opbrengst per spoor wordt verwacht en welke bijdrage die 3 sporen leveren aan het te bereiken doel. Ook de uitwerking van de 3 sporen op zich is niet duidelijk ingevuld. Daarnaast is de financiering nog onduidelijk en ook de planning is onduidelijk. Ook is nog onbekend hoeveel mensen beschikbaar zijn om dit te realiseren.

D66 erkent dat het de gemeente afhankelijk is van het Rijk als het gaat om de financiering. Willen wij echter in staat zijn als raad om te toetsen of wij op de juiste weg zijn, tussendoor en elke 4 jaar, dan vraagt dit a) strakkere regie van het college b) helderheid over middelen en planning c) een stevig regime en netwerk van bewoners- en bedrijven vertegenwoordiging om informatie op te halen en te delen.

Als D66 willen wij verantwoordelijkheid nemen voor deze stad. Vanuit die verantwoordelijkheid hebben we een amendement ingediend. Een amendement om aan het College heldere kaders mee te geven. Kaders zodat duidelijk is welk besluit we als raad nemen en waardoor we als raad in staat zijn om onze controlerende taak uit te oefenen. Dit amendement poogt ook duidelijk te maken welke stappen we van het College verwachten in dit gehele traject. Naast de 3 sporen wordt in het amendement een bedrag van 120.000 euro beschikbaar gesteld om te starten met het proces van deze transitievisie.

In het amendement wordt het College voorts opgedragen in het eerste kwartaal van 2022 naar de raad te komen met een communicatie-en participatiestrategie, maar ook met een plan van aanpak voor het eerste spoort: energiebesparing. Een goed ingerichte burgerparticipatie leidt tot een groter draagvlak voor de te nemen besluiten. De basishouding zou moeten zijn dat inwoners op wie het besluit de meeste impact heeft ook nauw betrokken zijn bij het proces en het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium. Tevens is het College opgedragen terug naar de raad te komen met nieuwe voorstellen zodra er meer duidelijkheid is over de financiering door het Rijk dan wel over de verdere invulling van de sporen 2 en 3.

Het amendement van D66 is uiteindelijk met de grootst mogelijke meerderheid door de raad aangenomen

Sneltram gaat sneller rijden

D66 D66 IJsselstein 23-12-2021 22:22

Tijdens de raadsvergadering van 16 december 2021 heeft D66 een amendement ingediend tijdens de behandeling van het Integraal Ruimtelijk Perspectief. In het Integraal Ruimtelijk Perspectief wordt duidelijk gemaakt dat het de ambitie is om de sneltram 10 minuten sneller te laten rijden naar Utrecht. D66 is erg blij dat het gelukt is om de versnelling van de tram op te laten nemen in het Integraal Ruimtelijk Perspectief.

Volgens D66 zijn we er echter niet. Als het daarbij blijft is het een loze letter en dat moeten we zien te voorkomen. Daarom heeft D66 een amendement ingediend om er voor te zorgen dat ook de financiering van de versnelling van de tram mogelijk wordt. In het amendement wordt duidelijk gemaakt dat de versnelling van de tram moet worden opgenomen in de regionale investeringsagenda van de gezamenlijke 16 gemeenten in de regio Utrecht en moet worden doorgeleid naar het bestuurlijk overleg van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport van het Rijk. Dit amendement is unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

Het Integraal Ruimtelijk Perspectief is de gezamenlijke ontwikkelrichting tot 2040 van de 16 Utrechtse gemeenten in de regio. In dit perspectief wordt duidelijk gemaakt hoe de regio Utrecht zich tot 2040 zal ontwikkelen en hoe die op een duurzame en gezonde wijze zal groeien. Het is het eind van een proces dat voor 2018 is begonnen.

In 2018 is de Ruimtelijke Economische Koers vastgesteld voor de gezamenlijke ruimtelijke ontwikkeling en in 2020 is het Contour voor dit perspectief vastgesteld. D66 vindt het een knap stukje werk waarin de opgaven voor de regio duidelijk zijn uiteengezet alsmede de ontwikkelrichtingen die bij die diverse opgaven horen en de duiding daarvan voor de diverse deelgebieden. Als D66 zijn we het eens met de geschetste ontwikkelrichtingen. Uit de opgaven waarvoor de U16 zich gesteld ziet blijkt duidelijk dat de 16 gemeenten elkaar nodig hebben om deze opgave te kunnen realiseren.

D66 pleit voor versnelling woningbouw Rijnenburg

D66 D66 IJsselstein 23-12-2021 22:20

Tijdens de raadsvergadering van 16 december 2021 heeft D66 een amendement ingediend bij het raadsvoorstel Integraal Ruimtelijk Perspectief.

In het IRP wordt aangegeven dat woningbouw in Rijnenburg niet voor 2035 zal starten. Erkend wordt dat Rijnenburg een strategische ontwikkellocatie is. Op dit moment staat helemaal niet vast dat woningbouw op andere locaties mogelijk is behalve Rijnenburg. In de regio hebben we een groot woningtekort en we moeten er echt alles aan doen om dat tekort zo snel mogelijk in te lopen. Daarom pleiten wij er voor om Rijnenburg als woningbouwlocatie in de planning naar voren te halen dus eerder dan 2035. Ontwikkeling van Rijnenburg kan het woningtekort voor een deel oplossen en biedt tevens kansen voor de verdere economische ontwikkeling van IJsselstein en heeft invloed op het voorzieningenniveau in IJsselstein. Daarnaast heeft Rijnenburg gevolgen voor de mobiliteitsvraag van en naar IJsselstein.

Dit amendement is met grote meerderheid door de raad van IJsselstein aangenomen. Alleen CDA en GroenLinks stemden tegen.

Het Integraal Ruimtelijk Perspectief is de gezamenlijke ontwikkelrichting tot 2040 van de 16 Utrechtse gemeenten in de regio. In dit perspectief wordt duidelijk gemaakt hoe de regio Utrecht zich tot 2040 zal ontwikkelen en hoe die op een duurzame en gezonde wijze zal groeien. Het is het eind van een proces dat voor 2018 is begonnen. In 2018 is de Ruimtelijke Economische Koers vastgesteld voor de gezamenlijke ruimtelijke ontwikkeling en in 2020 is het Contour voor dit perspectief vastgesteld.

D66 vindt het een knap stukje werk waarin de opgaven voor de regio duidelijk zijn uiteengezet alsmede de ontwikkelrichtingen die bij die diverse opgaven horen en de duiding daarvan voor de diverse deelgebieden. Als D66 zijn we het eens met de geschetste ontwikkelrichtingen. Uit de opgaven waarvoor de U16 zich gesteld ziet blijkt duidelijk dat de 16 gemeenten elkaar nodig hebben om deze opgave te kunnen realiseren.

D66 voor Omgevingsvisie, maar voorlopig tegen woningbouw Kromme IJsselpark

D66 D66 IJsselstein 18-11-2021 17:52

De gemeenteraad van IJsselstein heeft de Omgevingsvisie vastgesteld. D66 heeft ingestemd met deze Omgevingsvisie. Dat hebben we gedaan omdat we een aantal zaken erg belangrijk vinden die ook in de visie zijn terug te vinden. Duurzaamheid, een goed leefklimaat, woningen voor iedereen en voldoende aandacht voor duurzame mobiliteit.

De aanwijzing in de Omgevingsvisie van het Kromme IJsselpark tot mogelijke bouwlocatie ging D66 en de overgrote meerderheid van de raad te ver. Er werd een amendement aangenomen waarin alleen onderzoek naar de ontwikkeling van het Kromme IJsselpark als bouwlocatie werd toegestaan. Verder wilde de raad niet gaan.

In 2020 heeft het College een ‘praatstuk’ IJsselstein Vitaal gepresenteerd met daarin een voorstel om in regionaal verband te overleggen het Kromme IJsselpark als bouwlocatie te bestempelen. Dit is een eigen leven gaan leiden. D66 had graag gezien dat er op een andere locatie nadruk was gelegd. D66 heeft eerder een motie in gediend om woningbouw locaties naast de Intratuin (gemeente Lopik) verder te onderzoeken deze heeft het echter niet gehaald. Ook de locatie aan de kant van Rijnenburg lijkt ons een betere optie en zo zijn er meerder kleinere locaties. D66 heeft daarom het amendement ook mede ingediend. Het betreft een onderzoek naar een mogelijke woningbouwlocatie.

Op voorstel van GroenLinks, PvdA en SDIJ nam de raad een amendement aan om aan de Omgevingsvisie toe te voegen dat we in IJsselstein werk maken van een betere toegankelijkheid van trottoirs en fietspaden voor inwoners die beperkt mobiel zijn. Wij hebben van harte ingestemd met dit amendement.

De Omgevingswet is nu in voorbereiding en zal naar verwachting in 2022 in werking treden. De Omgevingswet verplicht iedere gemeente een Omgevingsvisie op te stellen. In de Omgevingsvisie worden de hoofdlijnen van het ruimtelijk beleid van de gemeente vastgelegd als kader voor de nadere uitwerking in het nog op te stellen omgevingsplan en als toetsingskader voor toekomstige ruimtelijke initiatieven. In deze visie wordt de IJsselsteinse identiteit beschreven en ook de kernkwaliteiten die voor IJsselstein gelden.

Het is onmogelijk en onwenselijk om alles qua ruimtelijke ontwikkeling in deze visie vast te leggen. Deze visie moeten we dan ook meer zien als een routekaart dan als een vastomlijnd einddoel. Het geeft richting, maar is ook vooral bedoeld als een uitnodiging om mee te denken over de verdere ontwikkeling van IJsselstein.

Voor de totstandkoming van deze visie hebben diverse organisaties en inwoners van die mogelijkheid ook gebruik gemaakt. Daaraan is sinds eind 2019 hard gewerkt. Het is de bedoeling dat eens in de 4 jaar tot een bijstelling van de Omgevingsvisie wordt gekomen.

 

 

Foto: Tom Jutte – Scenery Kromme IJssel (creative commons licentie)

Stel je dan kandidaat voor het raadslidmaatschap!

D66 D66 IJsselstein 09-09-2021 19:45

Beste leden van D66 in IJsselstein,

Woensdag 16 maart 2022 zullen de verkiezingen voor de gemeenteraad van IJsselstein (GR2022) worden gehouden. Als afdeling willen wij graag weer sterk voor de dag komen en veel stemmen trekken. Voor een succesvolle aanloop naar deze verkiezingen volgen wij als afdeling de procedures die door het landelijk bestuur zijn uitgezet. Hierover heeft besluitvorming plaatsgevonden in de Algemene Afdelings Vergadering van 3 november 2020 en 16 februari 2021.

In juni van dit jaar hebben de stemgerechtigde leden van D66 IJsselstein Joeri Eijzenbach al verkozen tot lijsttrekker voor de GR2022. Nu zijn de IJsselsteinse leden in de gelegenheid om zich te kandideren voor de overige posities op de kandidatenlijst voor de GR2022!

Aanmelden als kandidaat raadslid

De verkiezingscommissie nodigt je hierbij van harte uit om je beschikbaar te stellen als raadslid voor de kandidatenlijst GR2022. Een profiel voor de raadsleden vind je hier.

Wil je je kandidaat stellen voor het raadslidmaatschap van D66 IJsselstein, dan dien je dit Kandidaatstellingsformulier Raadslid in te vullen, te ondertekenen en via de mail aan de verkiezingscommissie (verkiezingscommissie@d66ijsselstein.nl) te sturen. Bij het opgeven van je kandidatuur is het van belang dat je aangeeft of je voor een verkiesbare plaats beschikbaar bent of voor een onverkiesbare plaats (als zogenaamde lijstduwer). De Lijstadviescommissie zal alleen gesprekken voeren met de verkiesbare kandidaten. De sluitingstermijn voor de kandidaatstelling voor een positie op de lijst is vastgesteld op maandag 27 september 2021 om 20.00u. Na dit tijdstip worden geen inzendingen meer geaccepteerd.

Verdere procedure en stemming

De Lijstadviescommissie (LAC) zal vanaf begin oktober gesprekken voeren met de kandidaat raadsleden. Begin november zal de LAC haar advies delen met de leden, waarna de leden vanaf 10 november tot en met maandag 22 november 2021 20.00u hun stem kunnen uitbrengen. De uitslag zal uiterlijk op woensdag 24 november 2021 bekend worden gemaakt aan de leden. Het spreekt voor zich dat we vertrouwelijk met je kandidaatstelling en de door jou verstrekte gegevens om gaan.

Tenslotte

Heb je nog vragen over de inhoud van de functie, neem dan gerust contact met de lijsttrekker Joeri Eijzenbach, via telefoon/ WhatsApp 06 – 2834 03 02 of mail j.eijzenbach@gmail.com.

Indien u vragen heeft met betrekking tot de kandidaatstelling, verkiezingen en procedures, neem dan  contact op met de verkiezingscommissie (verkiezingscommissie@d66ijsselstein.nl).

Vriendelijke groeten,

John Pape

Secretaris D66 IJsselstein

Lid verkiezingscommissie IJsselstein.

Raad stelt voorwaarden aan subsidie Fulcotheater

D66 D66 IJsselstein 12-07-2021 14:50

De gemeenteraad van 8 juli 2021 heeft ingestemd met een transitieperiode van 3 jaar voor het Fulcotheater. Dit om het Fulcotheater de kans te geven uit te groeien tot een volwaardige theater en bioscoopvoorziening en tevens om te onderzoeken het Fulcotheater op termijn eigenaar van het pand kan worden. Gedurende die periode stelt de raad wel voorwaarden aan de subsidieverlening.

De gemeenteraad heeft namelijk met overgrote meerderheid een amendement aangenomen van VVD en D66 waarin wordt aangedrongen op het op zo kort mogelijke termijn aanstellen van een uitvoerend directeur voor het Fulcotheater.

Tevens heeft de raad als voorwaarde voor subsidiering gesteld dat in het seizoen 2022-2023 het directiemodel zodanig ontwikkelt is dat er vanaf dat moment een duidelijke scheiding in verantwoordelijkheden is doorgevoerd tussen directeur en een Raad van Toezicht. De scheiding tussen Controle en Uitvoering moet beter vindt de raad.

Volgens D66 is dat ook in lijn met de eerder door de raad aangenomen motie van november 2019  waarin staat dat toepassing van de Governance Code Cultuur als subsidieverplichting wordt gezien. Daar en boven is die verplichting inmiddels ook in de nieuwe nota Kunst en Cultuur opgenomen als beleid van deze gemeente. Volgens D66 kan de bedoelde transitieperiode van 3 jaar veel slagvaardiger worden gebruikt door nu al een directeur-bestuurder aan te stellen. Die directeur-bestuurder heeft dan als eerste opdracht om het Fulcotheater toekomstbestendig te maken.

Tevens is op initiatief van VVD, D66 en CDA een motie aangenomen waarin het College wordt opgedragen de raad te blijven informeren over het transitieproces en over de bereiken doelen en de behaalde resultaten.

D66 heeft bij het College aangedrongen op stabiliteit. “Als D66 vinden wij dat als je kiest voor een transitieperiode je tevens moet kiezen voor stabiliteit in die periode. Temeer omdat een theater ver vooruit programmeert en een theater voor een langere periode zekerheid moet kunnen hebben over de te verwachten inkomsten. Zoals ook in de ingediende motie staat heeft een theater behoefte aan duidelijke financiële kaders’, zo stelde woordvoerder Jelte Huizinga van D66.

Dit doen we als D66 allemaal om het prachtige theater dat we nu hebben te behouden. Dat is zeer de moeite waard. Vele IJsselsteiners gaan naar het Fulco: Of ze nu een avondje naar de bioscoop gaan, een theatervoorstelling bezoeken of een zaal huren: het Fulco is een culturele ontmoetingsplek. Zo ziet D66 het Fulco ook.

College moet eindelijk eens goede afspraken met RMN gaan maken over groenbeheer

D66 D66 IJsselstein 22-06-2021 18:40

In de raad van 17 juni j.l heeft D66-raadslid Alie Tigchelhoff vragen gesteld over het negatieve resultaat bij RMN aan portefeuillehouder Peter Bekker (wethouder, LDIJ).

De wethouder kon niet aangeven of er nu een dienstverleningsovereenkomst (DVO) is met RMN, zoals al in 2019 aanbevolen door de Rekenkamer, over het groenbeheer. Hierover heeft D66 eerder in juni artikel 35 vragen gesteld (Artikel 35 vragen zijn vragen die gebruikt worden om antwoord te krijgen op politieke vragen. Dit zijn politieke vragen die niet direct beantwoord hoeven te worden. De vragen gaan via het college naar de ambtenaren die de vragen dan inhoudelijk beantwoorden).

Aanleiding hiervoor is het feit dat keer op keer inwoners vragen over het groenonderhoud stellen, bijvoorbeeld over teveel of te weinig maaien, maar goede afspraken lijken ver weg. Het college van VVD en LDIJ moet de hand ook in eigen boezem steken, als je zelf de zaken niet op orde hebt. Als de dienstverleningsovereenkomst (DVO) ontbreekt en de wethouder zelf ook in het Algemeen bestuur (AB) zit, dan kun je het niet ook elders uitbesteden. Reden voor D66 om niet in te stemmen met een motie van de LDIJ om te onderzoeken of uitbesteden elders een betere optie is. Financieel heeft de gemeente van alles doorgelicht in aanloop naar de perspectiefnota (zicht op de financiën). Daaruit is niet gebleken dat dit een optie voor bezuiniging zou zijn.

Integrale Visie Openbare Ruimte moet ambitieuzer met concretere doelen voor een duurzame en gezonde leefomgeving

D66 D66 IJsselstein 22-06-2021 18:31

D66-raadslid Alie Tigchelhoff heeft een betoog gehouden in de gemeenteraad van 17 juni j.l. over de Integrale visie openbare ruimte (IVOR). Daarna is er mede met Groen Links en de Christen Unie een motie ingediend. Deze motie is unaniem aangenomen. Strekking van de motie: er ligt een mooie visie die er prachtig uitziet en vele onderwerpen benoemd. Wij willen dat het ‘smarter’ geformuleerd wordt. Meer ambitie en wat is het doel. De visie moet bijdragen aan een duurzame gezonde leefomgeving, waar mensen elkaar bijvoorbeeld kunnen ontmoeten en bewegen.

Wat wat we kunnen verwachten van klimaatbestendigheid, circulair bouwen en bijvoorbeeld biodiversiteit dat blijft vaag. Fijn dat deze visie er is, dit is voor het eerst., daarom steunen we deze wel al hebben we kritiek. De visie kent namelijk onvoldoende ambitie terwijl het een visie voor de komende 10 jaar is. Daarnaast is het onduidelijk waar deze visie naar toe gaat, wat willen we bereiken, hoe, wanneer en met welke inspraak kunnen inwoners hieraan bijdragen? Wat mogen de inwoners verwachten? Waar is de inspiratie? Zoals KNIJ en PSIJ treffend hebben opgemerkt tijdens de inspraakrondes “Toekomstbestendig is geen ambitie maar een EIS, en Samenwerking en Klimaatbewust zijn geen ambities maar Voorwaarden. Ambities moeten inspirerend zijn en realisme in ambities werkt verlammend.”  Beter hadden wij het niet kunnen omschrijven! We vragen het college in de motie om in de uitvoeringsplannen, ambitieuzer en concreter te worden met de steun van de hele raad.

Voorzitter, raadsleden en mensen die meeluisteren,

Voor ons ligt het raadsvoorstel Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR). Mooi dat deze er ligt, dat is voor het eerst. Het is ook een prachtig vormgegeven voorstel waar we eigenlijke alle belangrijke onderwerpen in tegenkomen. Dank daarvoor en complimenten vanuit D66. Als we dan iets verder gaan kijken dan de vormgeving, dan komen we op de inhoud.

Veel onderwerpen komen aanbod en in grote lijnen kunnen we ons daar wel in vinden. De openbare ruimte is er voor iedereen. Het effect van deze visie moet een belangrijke stap zijn in de richting van een openbare ruimte die mensen met elkaar in contact brengt en die bijdraagt aan een duurzame gezonde en leefbare werk- en woonomgeving. Vooral dat laatste is belangrijk! Nu en in de toekomst. We kijken niet naar het nu maar hoe zich dit in 10 jaar ontwikkelt, met de woningbouw opgave met de energietransitie, met klimaatproblemen, als droogte en wateroverlast. Is die visie voldoende om dan voor ons allen die gezonde leefomgeving te realiseren? D66 denkt dat dit niet het geval is.

Waar bevindt zicht uw bushalte, uw recreatieterrein of het bankje in het park of bij de speeltuin waar u gelijkgestemden kunt ontmoeten? Hoe ziet het groen eruit in uw wijk? Natuurlijk is een visie er niet om dit precies in te vullen dit volgt in de uitwerking van de visie. Maar als een visie niet helder en duidelijk is in haar doelstellingen hoeveel draagt het dan bij aan biodiversiteit? Op hoeveel afstand vindt u de voorzieningen die u graag wilt? Hoe circulair pakken we dit aan, dat wil zeggen hoeveel materialen gaan we gebruiken die hernieuwbaar zijn of hergebruikt kunnen worden?

Met alle wensen en eisen die er zijn moeten er keuzes gemaakt worden niet in de laatste plaats omdat ons budget eindig is en de huishoud portemonnee leeg. Dat is iets voor de uitwerking, maar als een visie niet ambitieus is dan kom je er nooit. Wensen en behoeften vanuit verschillende vakgebieden zoals grijs, groen, water en sport, zullen botsen. Waar ga je dan voor? Hoe krijg je de inwoners van wie je veel verwacht mee in je verhaal? Zij moeten meedenken, met initiatieven komen, participeren en uiteindelijk gebruiker van die openbare ruimte zijn. Hoe inspireer je die inwoners? Wat is de stip op de horizon. Wat kunnen inwoners verwachten van de gemeente?

Met de nu algemeen geformuleerde doelstellingen, zou je kunnen zeggen dat IJsselstein al bereikt heeft wat ze roept, want het wordt nergens zo concreet dat je er een meetlat naast kunt leggen. Hoe maken we IJsselstein tot die gezonde, veilige en vitale  stad waar ruimte is voor ontmoeting, ontspanning, en beweging? Een openbare ruimte die uitnodigt tot een gezonde levensstijl en deelname aan het openbare leven zoals het in het voorstel staat. Je zou kunnen zeggen, we zijn er al en je kunt zeggen daar zijn we nog lang niet. Hoe toegankelijk is het voor ouderen, voor minder validen, voor kinderen?

In de ogen van D66 moet er meer ambitie meer lef getoond worden en tegelijkertijd meetbare doelen. De uiteindelijke uitwerking het hoe, het wat, het waar en wat kost het, moet de komende jaren in allerlei stukken terechtkomen, maar daar start je niet mee. Om met de door GPIJ en KNIJ geleverde input te spreken, beter had ik het niet kunnen verwoorden: “Toekomstbestendig is geen ambitie maar een Eis, Samenwerking en Klimaatbewust zijn geen ambities maar zijn Voorwaarden. Ambities moeten ambitieus zijn en realisme in ambities verlammend kan werken.”

Inwoners willen volgens D66 graag bijdragen aan een gemeenschappelijk doel als zij daartoe uitgedaagd worden. Daarom roepen wij het college op en dienen samen met Groen Links en Christen Unie een motie in voor een meer ambitieuze invulling van de IVOR.

D66 IJsselstein kiest Joeri Eijzenbach als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022

D66 D66 IJsselstein 08-06-2021 18:52

De leden van D66 IJsselstein hebben Joeri Eijzenbach tot lijsttrekker gekozen voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022.

Het bestuur kijkt terug op een positieve lijsttrekkersverkiezing met 2 kandidaten. Voorzitter Erik Jan Elsenaar: “Na een levendig en interessant lijstrekkersdebat op vrijdag 21 mei en de  campagneactiviteiten georganiseerd door de kandidaat-lijsttrekkers zelf, hebben onze leden hun keuze gemaakt. We mogen als D66 trots zijn op deze 2 kandidaat-lijsttrekkers. De winnaar zal D66 vol enthousiasme aanvoeren op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen.”

Op dit moment is D66 vertegenwoordigd in de gemeenteraad met 3 van de 23 raadszetels. D66 wil dit resultaat op 16 maart 2022 bij de gemeenteraadsverkiezingen overtreffen. De verkiezing van onze lijsttrekker Joeri Eijzenbach wordt daarbij als een eerste grote stap gezien.

Joeri Eijzenbach: “Ik wil alle leden die op mij hebben gestemd bedanken voor het vertrouwen. Ik kijk ernaar uit om samen met alle leden een progressief en overtuigend verhaal neer te zetten op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen.”

Als lijsttrekker zal Joeri het team kandidaat raadsleden aanvoeren. Vanaf 25 augustus 2021 start de kandidaatstelling voor de overige kandidaten, die op de D66-lijst willen voor de gemeenteraad. De leden van D66 IJsselstein bepalen de volgorde van de kandidatenlijst. De uitslag van de stemming daarover wordt bekend gemaakt op 24 november.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.