Nieuws van politieke partijen in Kerkrade inzichtelijk

1091 documenten

Hoogleraar bestuurskunde De Vries (Radboud Universiteit) laat in een contra-expertise, geen spaan heel van integriteitsonderzoek van de gemeente Kerkrade naar SP-gemeenteraadslid Carin Wevers.

SP SP Kerkrade 19-04-2024 18:52

Volgens de professor, die specialist is op het gebied van integriteitsonderzoek, is de studie naar Wevers vooringenomen, ongefundeerd en een onterechte verspilling van gemeenschapsgeld. Vrijwel alle beginselen van zorgvuldige procedure en zorgvuldig onderzoek werden door onderzoeksbureau G&I, dat door de gemeente werd ingehuurd, geschonden, aldus De Vries. Hij meent dat G&I niet onafhankelijk was, maar een belang had bij een uitkomst die gunstig was voor de gemeente en de burgemeester.  De Vries pleit Wevers geheel vrij van het verwijt dat ze niet integer zou hebben gehandeld. ‘Op basis van dit onderzoek kunnen de verwijten aan mevr. Wevers niet worden onderbouwd’, schrijft de hoogleraar. De Vries in de Limburger: `Pure dorpspolitiek. Dit is een vooropgezet plan om dit raadslid onderuit te halen`.

 Het SP-raadslid vroeg zich in een opinieartikel in de Limburger af of superrijke bestuurders wel het recht hebben om bij de overheid aan te kloppen voor het aanwenden van belastinggeld. In dit geval ging het om een kwijtschelding van 2,8 miljoen huurschuld van de BVO Roda JC bij de gemeente Kerkrade.

 Het raadslid noemde daarbij dat Roger Dassen, de echtgenoot van de burgemeester, in 2021 21 miljoen euro heeft verdiend. Deze zinsnede schoot bij burgemeester Dassen in het verkeerde keelgat. Ze belde de krant waarna het artikel dat al enkele uren online had gestaan van de website werd gehaald.

Maar daar bleef het niet bij. Ook diende burgemeester Dassen een klacht in bij de integriteitscommissie van de gemeente Kerkrade. Hoogleraar De Vries vindt het handelen van de burgemeester ‘buitenproportioneel’ en te kinderachtig voor woorden. ‘Het is moeilijk te begrijpen dat gemeenschapsgeld wordt besteed aan kostbaar onderzoek naar dergelijke conflicten die alleen als ‘te kinderachtig voor woorden’ kunnen worden benoemd.” 

De hele affaire doet volgens de Vries geen goed aan de reputatie van en het vertrouwen in het bestuur van de gemeente Kerkrade. Een motie van treurnis over de door de integriteitscommissie gehanteerde procedure en de kwaliteit van het onderzoek is volgens hem dan ook gerechtvaardigd.

De volledige contra expertise van Prof. De Vries kunt u hier lezen:

Buurtoverleg Lokaal Alternatief

Lokaal Alternatief Lokaal Alternatief Kerkrade 11-04-2024 15:00

Zaterdag 13 april verwelkomen wij graag vanaf 11.30 uur bewoners van de wijken Bleijerheide, Pannesheide en Nulland voor ons buurtoverleg in het Patronaat (Ursulastraat 232).

Ontdek de kracht van uw wijk!

Lokaal Alternatief Lokaal Alternatief Kerkrade 21-03-2024 15:00

Welt uur jet kwiet? Vier maache tsiet!

Heeft u een idee, klacht, vraag of wens die u met ons wilt delen? Dat kan!

Op zaterdag 13 april 2024 organiseren wij van 11.30 – 13 uur een buurtoverleg in het Patronaat (Ursulastraat 232). Een vertegenwoordiging van Lokaal Alternatief staat klaar om naar u te luisteren en met u in gesprek te gaan over alles wat er speelt in uw wijk, uw omgeving.

Maar ook buiten dit buurtoverleg zijn wij natuurlijk bereikbaar voor uw inbreng. U kunt ons altijd mailen op info@lakerkrade.nl.

Bovendien blijven wij, zoals altijd, actief in alle wijken. Regelmatig zijn wij aanwezig op verschillende Kerkraadse locaties, klaar om met u te praten. Wilt u meer weten over onze partij, die nauw betrokken is bij de inwoners, en de exacte data en tijden van onze wijkbezoeken? Houd dan deze website of onze Facebookpagina facebook.com/lokaalalternatiefkerkrade in de gaten. Overigens zullen wij in de wijk waar wij een buurtoverleg organiseren ook huis-aan-huis flyers met de exacte datum en locatie verspreiden.

SP Kerkrade stelt opnieuw vragen over de financiën van het buitenfestival van het WMC

SP SP Kerkrade 11-03-2024 18:28

In onze artikel 38 vragen van 30 oktober 2023 hebben we gevraagd hoe verklaard kan worden dat het buitenfestival in 2022 een enorme verliespost was terwijl het buitenfestival de afgelopen decennia winstgevend is geweest. Het college gaf als antwoord (28 november antwoord bij vraag 19): “uw aanname is absoluut onjuist` het buitenfestival bleek telkens weer een kostenpost”. In een schrijven van 8 januari 2024 verzoekt het college ons vervolgens ”met bewijzen te komen” voor onze stelling dat het Buitenfestival altijd winstgevend is geweest. Een vreemd verzoek van het college van Kerkrade, want zoals iedereen weet heeft de gemeente alle jaarrekeningen van het WMC ter beschikking, dus waarom moet de SP dan met bewijzen komen?

De oud-voorzitter van het WMC mailde op 2 januari 2024 een financieel overzicht aan het college met daarin de opbrengsten van ieder buitenfestival vanaf 1997.

Hieruit bleek dat het buitenfestival altijd winstgevend is geweest.

Het college krijgt de jaarrekeningen van het WMC en heeft daarnaast nog een financieel overzicht gekregen van de oud-voorzitter van het WMC op 2 januari, waarin de winstgevende bedragen van het buitenfestival staan, maar vraagt op 8 januari de SP om “met bewijzen te komen”?

Daarnaast vindt de SP nog steeds dat de raad het recht heeft om te weten wat er precies met die lening van 400.000 euro aan het WMC, gebeurd is. Het gaat immers om gemeenschapsgeld en die 4 ton worden nu als post “oninbaar” opgevoerd.

De SP stelde onderstaande art. 38 vragen over de verliezen van het buitenfestival.

Die kunt u hieronder lezen.

Vragen SP over WMC buitenfestival:

Zie ook: Raad en College

Vrijheid van meningsuiting ernstig bedreigd in Kerkrade, deel 3.

SP SP Kerkrade 10-03-2024 09:50

Samenvatting deel 1 en deel 2: Op 18 januari berichtte SP Kerkrade over het feit dat Carin Wevers, politiek filosoof en raadslid voor de SP, voor de Limburger een opiniërend artikel schreef over rijkdom, waarin ze benoemde dat Roger Dassen, echtgenoot van de burgemeester van Kerkrade, in 2021 uitgeroepen werd tot bestbetaalde bestuurder van Nederland, omdat hij 20,1 miljoen euro in één jaar binnenhaalde. Een telefoontje van burgemeester Dassen naar de krant was voldoende om het artikel offline te halen en ze deed een melding van een vermoedelijke integriteitsschending bij de integriteitscommissie. Deze commissie heeft een onderzoeksbureau ingeschakeld om dit te laten onderzoeken. Het bureau heeft op verzoek van de burgemeester en de commissie ook een tweede melding van de burgemeester onderzocht; of onze artikelen hierover op facebook ook veroordeeld kon worden! Maar hoe absurd is het als je als burgemeester probeert een politieke partij te verbieden een standpunt te publiceren, waarin feiten uit openbare informatie benoemd worden? De SP heeft een reactie op het rapport gestuurd op 14 februari en deze ook gepubliceerd. Vervolgens heeft de integriteitscommissie laten weten dat zij bij hun standpunt blijven en daarop heeft de SP een reactie gestuurd. Via de link kunt u het volledige artikel lezen en ook de reacties.

De SP heeft op 14 februari een reactie gevraagd van de integriteitscommissie. Op 6 maart, 3 weken later dus, heeft de integriteitscommissie in bijgevoegde reactie laten weten bij haar standpunt te blijven. Geen woord over de feitelijke onjuistheden en de subjectieve interpretaties, waar het rapport bol van staat.

De integriteitscommissie van Kerkrade schendt de grondwet maar vindt dit niet belangrijk. Ze veroordelen liever mensen die geen overtreding begaan.

De SP-fractie wordt alsnog uitgenodigd om in gesprek te gaan.

Wij zien geen enkel heil in een gesprek met de IC, die een dergelijke foutieve opvatting over integriteit en integriteitsschendingen heeft en niet bereid is haar eerdere oordeel te heroverwegen en ons per omgaande te rehabiliteren. Dat is voor ons onaanvaardbaar.

Wij wensen ons niet de les te laten lezen door deze IC – de brief van 6 maart 2024 geeft daar al een aanwijzing voor – laat staan de maat te laten nemen door collega-raadsleden.

Wij wijzen de uitnodiging van de IC daarom af.

Hieronder kunt de het antwoord van de integriteitscommissie en de reactie van de SP lezen:

 

Vragen aan het college III

Lokaal Alternatief Lokaal Alternatief Kerkrade 06-03-2024 12:49

Vanuit Rail Infra Beheer is in 2023 melding gemaakt van het voornemen om de spoorbrug in Chèvremont te renoveren cq aan te passen. Het betreft de spoorbrug ter hoogte van het treinstation Chèvremont (zie foto).

Momenteel worden de mogelijkheden van renovatie en aanpassing nog intern onderzocht bij Rail Infra Beheer.

Vanuit het college is de toezegging gedaan dat de plannen, zodra deze beschikbaar komen zowel binnen de betreffende raadscommissie als aan de omwonenden zal worden verspreid.

Vragen aan het college II

Lokaal Alternatief Lokaal Alternatief Kerkrade 05-03-2024 12:46

De Buiten Beter app (een app om meldingen openbare ruimte door te geven aan de Gemeente Kerkrade) wordt door steeds meer burgers gebruikt.

Als nadeel van de app wordt ons gemeld dat momenteel geen terugkoppeling naar melders plaatsvindt. Geen ontvangstbevestiging, geen melding van het oplossen van het gemelde probleem.

Uit de reactie van de gemeente blijkt dat het ontbreken van deze functionaliteit wordt onderkend. De ontwikkelaar van de app is momenteel druk met een uitbreiding van functionaliteiten. Het terugkoppelen van meldingen is daar een van.

Binnen het gemeentelijk apparaat zal vervolgens naar de technische en financiële gevolgen van het invoeren van de terugkoppel functionaliteit worden gekeken. Naar verwachting zal na de update iedere melder een ontvangstbevestiging en een update over voortgang en/of afhandeling van een melding ontvangen.

Vragen aan het college I

Lokaal Alternatief Lokaal Alternatief Kerkrade 04-03-2024 11:34

Omwonenden van de Kerkraadse Markt signaleerden een behoorlijk aantal ratten op de Markt.

Navraag heeft geleerd dat dit naar verwachting het gevolg is van een rioolbreuk ter hoogte van restaurant Giuseppe. Op korte termijn zal daar dan ook een reparatie van het riool plaatsvinden.

Locatiebezoek Flexiforum

Lokaal Alternatief Lokaal Alternatief Kerkrade 24-02-2024 11:27

Vrijdag 23 februari bezochten een groot aantal leden en klankbordgroepleden van Lokaal Alternatief het Flexiforum.

Via een inspirerende rondleiding hebben de deelnemers kennis kunnen maken met de brede invulling van het Flexiforum.

Een mix van maatschappelijke en commerciële organisaties, maar … de sociale functie van dit gebouw heeft sinds de nieuwe invulling een enorme, positieve vlucht genomen. Een schoolvoorbeeld van hoe onze Gemeente Kerkrade een eerder ‘afgeschreven’ locatie nieuw en nuttig leven heeft ingeblazen!

OORDEEL INTEGRITEITSCOMMISSIE KERKRADE IN STRIJD MET DE VRIJHEID VAN MENINGSUITING

SP SP Kerkrade 14-02-2024 10:26

De burgemeester van Kerkrade heeft twee meldingen gedaan bij de Integriteitscommissie vanwege mogelijke strijdigheid met de Gedragscode. Een over Carin Wevers en een over SP Kerkrade. Op grond van een door de Integriteitscommissie gevraagd advies van een extern bureau komt die commissie tot het oordeel dat er in het geval van artikel van Carin Wevers sprake is van een lichte integriteitsschending, in het geval van de melding over de SP bleek uit het extern onderzoek dat er GEEN sprake was van schending van integriteitsregels. Het oordeel van de Integriteitscommissie van de gemeente Kerkrade van 5 februari 2024 dat Carin Wevers met haar artikel in De Limburger van 10 januari 2024 de Gedragscode voor raadsleden heeft geschonden en dat dit een integriteitsschending oplevert is in strijd met de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting. Carin Wevers en de SP-fractie in de gemeenteraad van Kerkrade vragen deze commissie haar oordeel te herzien en beiden te rehabiliteren. Hieronder kunt u het extern advies en de volledige reactie van SP Kerkrade lezen.

                                  

REACTIE SP KERKRADE OP HET ADVIES VAN GOVERNANCE & INTEGRITY EN DE BESLISSING VAN DE INTEGRITEISCOMMISSIE VAN DE GEMEENTE KERKRADE

Inzake:

Carin Wevers/ SP-fractie/Burgemeester Kerkrade

Opmerking vooraf:

Waar in het onderstaande van “wij” wordt gesproken, moet daaronder worden verstaan Carin Wevers en de fractie van de SP in de gemeenteraad van Kerkrade.

1. HET GEWRAAKTE ARTIKEL

Het artikel van 10 januari 2024 is geschreven door Carin Wevers in haar hoedanigheid van filosoof en SP-gemeenteraadslid in Kerkrade.

G & I ziet dit over het hoofd en noemt haar alleen raadslid. In het artikel verwoordt Carin Wevers dus een filosofische en tegelijkertijd politieke opvatting.

Zij stelt een actuele kwestie aan de orde, te weten dat ook extreem rijken een morele plicht hebben om na te denken waaraan zij hun geld uitgeven. Puissant rijk zijn is niet moreel neutraal, is haar bewering. Waarna ze vervolgens de vraag stelt wat dit in de praktijk zou betekenen voor extreem rijke bestuurders en of dezen wel hun handtekening zouden moeten zetten onder verzoeken om geld uit de gemeenschapskas voor een of ander goed doel.

Een oproep tot nadenken dus.

Uit het advies van G & I begrijpen wij – wij hebben nog steeds niet de twee (!) meldingen van de burgemeester gezien - dat het de burgemeester alleen te doen is om de passage in het artikel waar Carin Wevers het heeft over de burgemeester zelf en het inkomen van haar echtgenoot (20,1 miljoen in 2021).

Die passage vindt de burgemeester “niet respectvol”, “een poging om haar in het openbaar persoonlijk aan te vallen en haar in haar positie als burgemeester te ondermijnen”

Wij vragen u waaruit blijkt dat die passage niet respectvol is? En waar haalt de burgemeester die persoonlijke aanval en ondermijning van haar positie vandaan? Het staat niet in het artikel en kan daar ook niet uit afgeleid worden. Het is de eigen interpretatie van de burgemeester. Kennelijk bevalt die passage haar niet, maar dat is iets heel anders dan wat er werkelijk staat en wat de bedoeling van Carin Wevers is (zie hierboven).

Anderzijds is het de burgemeester zelf die tegenover De Limburger haar verhouding tot Carin Wevers betitelt als een vete. Iets waarvan Carin Wevers zich in elk geval niet bewust is en dat zij verre van zich werpt. Bovendien zijn de door de burgemeester in haar e-mail aan de SP-fractie van 11 januari 2024 gekozen bewoordingen niet misselijk.

En dan niet onbelangrijk: het artikel en in het bijzonder de gewraakte passage over het inkomen van haar echtgenoot is gebaseerd op openbare bronnen. Wij verwijzen u allen graag, naar artikelen in het Financieele Dagblad, in De Tijd (België) van 22 april 2022 en ook in De Limburger.  Ook het geschatte financiële vermogen van de Phoenixgroep is gebaseerd op openbare bronnen.

Zij had natuurlijk ook Trump kunnen noemen maar die woont (gelukkig) niet in Kerkrade.

  2. GEEN PROTOCOL

Hier wreekt zich het feit dat er voor de behandeling van integriteitsmeldingen en voor de Integriteitscommissie zelf (hierna te noemen IC) geen protocol bestaat.

a. Wij kennen zoals gezegd nog steeds niet de inhoud van de twee meldingen van de burgemeester. Dat geldt ook voor de bronnen waarop G & I en de IC zich baseren.

b. G & I en de IC hebben geen wederhoor toegepast. Carin Wevers heeft niet kunnen/mogen reageren op die meldingen en op de vele fouten, subjectieve interpretaties en aannames van G & I.

Juist omdat G & I in haar advies de feiten deels onvolledig en deels onjuist weergeeft had het voor de hand gelegen als dit bureau Carin Wevers om commentaar, respectievelijk om een weerwoord had gevraagd. Het staat op gespannen voet met het algemene beginsel van behoorlijk bestuur, aangeduid als het fair play beginsel, dat noch G & I noch de IC dit hebben gedaan. Carin Wevers heeft zich dus niet eens kunnen verdedigen.

c. De Limburger van 8 februari 2024 publiceert – eveneens zonder Carin Wevers of de SP-fractie te horen – het advies van G & I en het oordeel van de IC. Daarmee is vooral Carin Wevers voor de buitenwereld meteen – en dat tot in lengte van jaren - als “schuldige” veroordeeld en is zij - en trouwens ook de SP-fractie - door deze handelwijze ernstig beschadigd. 

d. G & I – en in navolging daarvan de IC – zien in de meldingen van de burgemeester een overtreding van de Gedragscode, en betitelen die als een (vermoeden van een) integriteitsschending. De IC gaat die meldingen als een vermoeden van een integriteitsschending behandelen zonder dat daarvoor een protocol voorhanden is. Er wordt ten aanzien van de eerste melding geen sanctie voorgesteld zoals die in de Gedragscode voorkomt maar een aparte maatregel, te weten een “stopgesprek” dat nergens in de betreffende documenten voorkomt. De tweede melding wordt niet-ontvankelijk verklaard.

Deze gang van zaken vinden wij onaanvaardbaar.

3.  FEITELIJKE ONJUISTHEDEN IN HET ADVIES:

a. Voorafgaande aan de meldingen van de burgemeester is er geen (poging tot een) gesprek geweest met Carin Wevers. Uit de e-mails, en de telefoon van Carin Wevers blijkt nergens dat de burgemeester geprobeerd heeft haar te spreken. Zij heeft slechts de al eerdergenoemde boze e-mail van de burgemeester ontvangen.

b. Het gesprek van de burgemeester met de KNVB over Roda heeft plaatsgevonden vóórdat de raad daarover een besluit heeft genomen.

G & I zeggen steeds maar dat de burgemeester het gesprek met de KNVB voerde ter uitvoering van een raadsbesluit, maar dat is niet waar. Het besluit van de raad kwam pas na haar pleidooi bij de KNVB.

Terzijde: Naar wij vernemen is de burgemeester ook gevallen over de zinsnede in het artikel dat zij gepraat zou hebben als Brugman bij de KNVB. Wat is er mis met deze woorden? Brugman (zie Van Dale, het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal, bij Brugman) was een gerespecteerde en welsprekende monnik uit de 15de eeuw. 

c. Nergens staat in het artikel te lezen dat Carin Wevers gezegd zou hebben dat de burgemeester haar “persoonlijk belang” zou hebben geplaatst boven het algemeen belang. G & en I maakt ook niet duidelijk wat dat persoonlijke belang dan wel zou zijn.

d. Nergens staat in het artikel dat Carin Wevers de burgemeester veroordeelt.

e. De brief van de fractievoorzitter van de SP aan het Seniorenconvent is naar deze instantie geschreven nadat de raadsgriffier ook het Seniorenconvent had ingelicht.

4. SUBJECTIEVE INTERPRETATIES

Het advies interpreteert het artikel en de gewraakte passage op een wel heel subjectieve manier. De verwijten die het daarin leest en in het advies worden opgesomd (pag. 5) staan er helemaal niet in en kunnen er ook niet in gelezen worden.

Ad 1. Carin Wevers verwijt nergens de burgemeester dat zij zich inspant om uitvoering te geven aan een raadsbesluit. Wij tekenen hier overigens nogmaals aan dat het raadsbesluit waar het over gaat pas is genomen na haar pleidooi bij de KNVB.

Ad 2. Het meest onzinnige verwijt is dat Carin zou gezegd hebben of verweten zou hebben dat de burgemeester haar persoonlijke belangen boven het algemeen belang zou hebben gesteld. Op dit punt zijn wij hierboven al ingegaan. Het is gewoon niet waar.

Ad 3 en 4. De onder deze punten genoemde verwijten staan er gewoon niet in, kunnen er ook niet in gelezen worden.  Zo zou Carin Wevers gesuggereerd hebben dat de burgemeester moreel onjuist handelt en met haar inzet voor Roda andere rijken (verenigd in de Phoenixgroep) ter wille zou willen zijn. Hoe komt G & I daarbij?

Het zijn subjectieve interpretaties van G & I maar die horen niet in een als onafhankelijk en objectief bedoeld advies. G & I gaat hierin zelfs zover dat het feminisme erbij wordt gehaald. De passage daarover in het advies (pag. 6 alinea 2) kan niet gebaseerd zijn op het artikel van Carin Wevers, maar is een subjectief verzinsel van G & I.

Dat Carin Wevers de echtgenoot van de burgemeester heeft genoemd en zijn inkomen, is louter een illustratie van haar visie in dit artikel over de rol van de rijken in onze samenleving.

Het ergste van dit alles is dat de IC deze subjectieve verwijten klakkeloos, althans zonder daar iets over te zeggen, overneemt in haar oordeel.

    5. DE VRIJHEID VAN MENINGSUITING

G & I noemt weliswaar de vrijheid van meningsuiting maar vergeet het artikel en de gewraakte passage daaraan te toetsen.

Carin Wevers en de SP-fractie ontkennen met klem dat het gewraakte artikel en de publicaties op de SP-website een integriteitsschending opleveren.

Het staat vast en is niet voor twijfel vatbaar dat de bedoelde passage niet beledigend is of smaad of laster oplevert. Ook wordt niet onderbouwd, laat staan aangetoond dat die passage respectloos zou zijn. Hij is het ook niet.

Ook staat het vast dat Carin Wevers in het artikel een filosofische en tegelijkertijd politieke mening verkondigt.

En dan komen we uit bij de grondwettelijk verankerde vrijheid van meningsuiting (art. 7 van de Grondwet). Dit is een grondrecht dat alleen door de wet in formele zin (een wet van regering en Staten Generaal) beperkt kan en mag worden.

G & I en de IC beroepen zich bij hun oordeel dat in deze kwestie sprake is van een integriteitsschending op de gemeentelijke Gedragscode (art. 5.1 en 5.3).

Echter, die Gedragscode is geen wet in formele zin, maar “slechts” een gemeentelijke regeling, geldend voor raadsleden etc.

Als G & I en de IC hun oordeel over een integriteitsschending baseren op deze code – en dat doen zij – dan is die code een ongeoorloofde beperking van de vrijheid van meningsuiting. En in feite onverbindend, nu hij kennelijk gebruikt wordt en gebruikt kan worden om een mening over een actuele kwestie te diskwalificeren en te betitelen als een integriteitsschending.

Daarmee is het advies van G & I in strijd met de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting, en dat geldt ook het besluit van de IC.

Graag verwijzen u in dit verband naar het blad van de VNG (VNG Magazine nr 17 van 2022!).

Mogelijk is dit artikel aan uw aandacht ontsnapt.

Dat de tweede melding van de burgemeester over de publicaties op de website van de SP-afdeling in Kerkrade niet-ontvankelijk wordt geoordeeld door G & I – en door de IC - vinden wij volkomen terecht. Dat hadden zij ook met de eerste melding moeten doen.

6. TOT SLOT

Nu zowel het advies van G & I als het oordeel van de IC in strijd is met de Grondwet rest de IC niets anders dan alsnog ook de eerste melding van de burgemeester niet ontvankelijk te verklaren. Wij vragen de IC dit alsnog te doen.

Omdat Carin Wevers en ook de SP-fractie ernstig zijn beschadigd in hun eer en goede naam verzoeken wij de IC bovendien ons beiden te rehabiliteren in het openbaar, en wel onmiddellijk.

Het is voor ons onverteerbaar dat hier gesproken wordt van een integriteitsschending terwijl het gaat over een mening die de burgemeester onwelgevallig is. Een echte integriteitsschending is echt iets heel anders.

 Wij zouden tenslotte – op het gevaar af dat ook dit weer als respectloos wordt opgevat – u willen verwijzen naar het interview in De Volkskrant van 13 augustus 2023 met hoogleraar bestuurskunde De Vries (“Integriteitsonderzoek rammelt structureel en dat werkt in het nadeel van de beklaagde”) die daarin in de eerste plaats een negatief oordeel uitspreekt over de kwaliteit van integriteitsonderzoeken (“77% rammelt”) maar vooral ook waarschuwt voor dit soort onderzoeken nu het grote gevaar daarvan is dat er allerlei subjectieve elementen in sluipen. Waarvan akte!

Dat had ook de IC tot nadenken moeten stemmen.

Wij vernemen graag uw reactie.

  Kerkrade, 14 februari 2024

Carin Wevers

Namens de SP-fractie, en mede namens Carin Wevers

Marianne Laumann, fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.