Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard over SGP inzichtelijk

218 documenten

SGP inbreng begroting

SGP SGP Krimpenerwaard 05-11-2020 00:00

 

Integrale bijdrage in eerste termijn van begrotingsbehandeling in de gemeenteraad door fractievoorzitter Arrèn van Tienhoven. 

Nieuwsbrief oktober 2020

SGP SGP Krimpenerwaard 26-10-2020 00:00

 

De eerste 100 dagen van de nieuwe coalitie...

 

Download de nieuwsbrief hier

 

Coalitieprogramma 2020-2022

SGP SGP Krimpenerwaard 26-06-2020 00:00

 

De nieuwe coalitie van SGP, VVD, KB, CDA, PvdA en ChristenUnie Krimpen aan den IJssel presenteerde op 26 juni 2020 het coalitieprogramma voor de volgende twee jaren.  

De inhoud van het coalitieprogramma 2020-2022 is te downloaden via de volgende link: 

Coalitieprogramma 2020-2022/r/79df43d9eb1867cb4fa2f71a63f24d99?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fcoalitieprogramma-2020-2022%2F12260&id=6f7d0c5df0da2859d36b2f0cf8c376646b80db67

Persbericht Presentatie Coalitieprogramma

SGP SGP Krimpenerwaard 25-06-2020 00:00

 

Nieuwe coalitie presenteert coalitieprogramma op vrijdag 26 juni 2020 van 10:00-11:30 uur

Na een periode van digitaal onderhandelen presenteert de nieuwe coalitie, bestaande uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA op vrijdag 26 juni 2020 van 10.00-11.30 uur het gezamenlijk opgestelde coalitieprogramma aan de pers onder het motto: ‘Evenwichtig door de crisis’. In aanwezigheid van de coalitiepartners, de kandidaat-wethouders en leden van de pers zal een korte toelichting gegeven worden door de formateur en tevens fractievoorzitter van de SGP, Arrèn van Tienhoven. Na het tekenen van het programma zullen de fractievoorzitters van de zes partijen ieder een kort statement geven en zullen de kandidaat-wethouders zichzelf kort introduceren. Tot slot krijgen de aanwezige leden van de pers de mogelijkheid om inhoudelijke vragen te stellen aan de kandidaat-wethouders en fractievoorzitters.

De perspresentatie zal plaatsvinden in de raadzaal van het gemeentehuis. Wegens de geldende maatregelen vanwege corona en de indeling van de raadzaal is het niet mogelijk om belanghebbenden en geïnteresseerden de mogelijkheid te geven om deze presentatie fysiek bij te wonen. Daarom bieden wij alle geïnteresseerden de mogelijkheid om de presentatie live vanuit huis te kunnen volgen via de link

http://cobus.photo/livestream

De presentatie zal tevens na afloop via de website en social media van de nieuwe coalitiepartijen worden gedeeld.

Vanaf vrijdagochtend 08.00 uur is het coalitieprogramma beschikbaar via de websites en social media van de zes partijen. Wij willen iedereen in de gelegenheid stellen om met ons in gesprek te gaan over de inhoud van ons coalitieprogramma. Wij zijn van harte bereid om al uw vragen zowel telefonisch als schriftelijk te beantwoorden.

/r/2ac21d9c81214051d6743645985c97d4?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fpersbericht-presentatie-coalitieprogramma%2F12259&id=b0349e200f852f9b4c2b39866011c60180c12d8a

Persbericht installatie nieuw college

SGP SGP Krimpenerwaard 12-06-2020 00:00

 

 /r/3e22af599606c1f351b61737be52adc1?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fpersbericht-installatie-nieuw-college%2F12190&id=b65cdb81060997114d3743d97cf0276d363e4444

Coalitie Krimpen maakt namen wethouders bekend en presenteert 26 juni het coalitieprogramma

De nieuwe coalitie in Krimpen aan den IJssel zal op vrijdagochtend 26 juni haar coalitieprogramma presenteren. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. De titel van het programma is ‘Evenwichtig door de crisis’. In verband met het voldoen aan de RIVM-richtlijnen is op dit moment de locatie van de bijeenkomst nog niet bekend. De zes fractievoorzitters zullen ter plekke hun handtekening onder het programma zetten. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd.

Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. De namen van de kandidaat- wethouders zijn inmiddels bekend.

De SGP draagt huidig raadslid Hugo van der Wal voor als voltijds wethouder. Van der Wal is op dit moment senior beleidsadviseur op het ministerie van VWS. Van der Wal krijgt als portefeuilles onder meer het sociaal domein (WMO, jeugdzorg) en Wonen.

De VVD ziet graag huidig wethouder Anthon Timm zijn taak voortzetten, eveneens voltijds. In Timms portefeuille zitten onder meer economie, bereikbaarheid en mobiliteit, waarmee hij zich nu ook al bezighoudt.

Het CDA en de PvdA krijgen wethouders voor 0,8 fte. Het CDA draagt Wubbo Tempel uit Rotterdam voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Oudewater. De portefeuille van Tempel wordt onder meer financiën, energie en onderwijs.

De PvdA draagt huidig fractievoorzitter Coen Derickx voor, nu werkzaam als gemeentesecretaris in Loon op Zand. In Derickx’s portefeuille zitten onder meer sport, cultuur en participatie.

Formateur Arrèn van Tienhoven “ik sluit hiermee een bijzondere periode af, waarin we op een intensieve en plezierige manier hebben gewerkt aan een gezamenlijk gedragen en evenwichtig programma passend bij de Krimpense inwoners en ondernemers’’.

Het voornemen is dat het nieuwe  college wordt geïnstalleerd op donderdag 2 juli tijdens een extra raadsvergadering in het Raadhuis van Krimpen aan den IJssel.

/r/3e22af599606c1f351b61737be52adc1?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fpersbericht-installatie-nieuw-college%2F12190&id=b65cdb81060997114d3743d97cf0276d363e4444

Nieuwsbrief juni 2020

SGP SGP Krimpenerwaard 11-06-2020 00:00

 

/r/0572ccf6d8ad52dde53e45bda0a4b8a5?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-juni-2020%2F12189&id=29a12812333ae8007436463c0663f28278dc9806

In deze nieuwsbrief blikken we terug op de laatste raadsvergadering, welke door de overvolle agenda op twee avonden (28 mei en 4 juni) heeft plaatsgevonden. Tevens blikken we kort vooruit naar de installatie van het nieuwe college, waarvan de SGP weer onderdeel gaat uitmaken. Als fractie zien we daarin Gods leiding, Hij regeert en niet wij.

 

 

Opnieuw aandacht voor aanrijtijden ambulances naar Krimpen

Bij de behandeling van de begroting van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond in de raadsvergadering van 28 mei sprak ons raadslid Adriaan van Beek opnieuw zijn zorg uit over de ondermaatse aanrijtijden van ambulances naar Krimpen aan den IJssel.

In 15 tot 20% van de gevallen haalt de ambulance de wettelijke aanrijtijd van 15 minuten niet. Via een amendement (gezamenlijk met D66) op een brief van de gemeenteraad aan de veiligheidsregio vragen de partijen, net als in 2018, om de zorgen over deze situatie onder de aandacht te brengen. Concreet vragen wij de veiligheidsregio om te onderzoeken of een ambulancepost dichterbij of zelfs in Krimpen op korte termijn haalbaar is.

Het amendement werd door een meerderheid van de raad gesteund, met uitzondering van Stem van Krimpen en Leefbaar Krimpen.

 

Inzamelen afval tijdens zomerperiode

Afval scheiden doen we al vele jaren in Krimpen aan den IJssel. Destijds geïntroduceerd door wethouder Bart Prins. Dit is een goede keuze geweest omdat we met elkaar verantwoordelijk zijn voor de leefbaarheid van de aarde.

In de commissievergadering van 19 mei is de inzamel frequentie besproken van het GFT afval. Het college wil het inzamelen van het GFT in de zomermaanden ook eens per 2 weken ophalen zoals ze dat doet voor de rest van het jaar. Dit zou een besparing opleveren van € 18000. Op zichzelf gezien een goed streven om te kijken hoe er efficiënt ingezameld kan worden, met kostenbesparing.

Voorafgaande aan de commissievergadering heeft ons raadslid Paul Schultink technische vragen ingestuurd omdat wij benieuwd waren naar ervaringen van omliggende gemeenten en de overlast die ervaren wordt tijdens de zomermaanden. Denk bij overlast aan stank en maden in de GFT bak. De beantwoording liet zien hoeveel ton GFT er in onze gemeente wordt opgehaald. Onder andere was er te zien dat er in de zomermaanden minder GFT wordt ingezameld dan in de rest van het jaar.

/r/0572ccf6d8ad52dde53e45bda0a4b8a5?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-juni-2020%2F12189&id=29a12812333ae8007436463c0663f28278dc9806

In de commissievergadering heeft de SGP fractie hierover kritische vragen gesteld, zoals de mate van overlast als de bakken eens in de twee weken worden geleegd. De wethouder beantwoordde de vragen naar onze mening niet volledig genoeg. Zo zei de wethouder dat uitmaakt wat je in de zomermaanden in de GFT bak doet, om zo de overlast te verminderen. Dit is wat ons betreft niet correct omdat je het hele jaar door alles wat in de GFT bak thuishoort, daar ook in moet kunnen doen. Daarom hebben wij als SGP tegen het voorstel gestemd. Door de afwezigheid van een raadslid van de fractie van Stem van Krimpen kon het gebeuren dat de uitslag 10 voor en 10 tegen was. Dit betekent dat dit voorstel doorschuift naar de volgende raadsvergadering.

 

Prealabele onderwerpen: Zondagsrust en LHBTI

Krimpen aan den IJssel is altijd een gemeenschap geweest waar mensen vredig naast en met elkaar leefden. Men hield rekening met elkaar, ook als men van levenswijze verschilde. ‘Diversiteit’ – ofwel: aandacht voor de aspecten waarin (groepen van) mensen van elkaar verschillen – was geen issue in onze gemeente. Ook politiek niet.

De laatste jaren is dit veranderd. De winkels moeten op zondag open en de groep van de LHBTI - lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en interseksuelen – vragen continue aandacht. Dit leidde er onder meer toe dat in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 diverse partijen prominent campagne voerde voor het openstellen van de winkels op zondag en Stem van Krimpen (SvK), Leefbaar Krimpen (LK), VVD, PvdA, D66 en GroenLinks het zogeheten Regenboogstembusakkoord ondertekenden. Hierin spraken deze partijen zich uit dat zij zich zouden inspannen om in de nieuwe collegeperiode een aantal maatregelen uit te voeren op het gebied van LHBTI-emancipatie. Het oude college liet er geen gras over groeien, met als direct zichtbaar resultaat de winkelopenstelling op zondag en het hijsen van de regenboogvlag op ‘LHBTI-feestdagen’.

Evenals de andere christelijke partijen heeft de SGP-fractie zich geweerd tegen de nieuwe winkeltijdenwet en de activistische wijze waarop LHBTI op de agenda wordt gezet. Toch heeft de fractie haar ogen nooit gesloten voor de positie van mensen met een LHBTI-achtergrond.

Tijdens de afgelopen coalitieonderhandelingen heeft de SGP-fractie aangegeven dat op twee voor haar belangrijke onderwerpen (prealabele) overeenstemming moet zijn: zondagsrust en LHBTI. Ten aanzien van beide onderwerpen zijn moeilijke en intensieve gesprekken gevoerd met de beoogde coalitiepartners VVD, Krimpens Belang (KB) en PvdA. Deze partijen achten zich gebonden aan het ook door (of in het geval van KB: mede namens) hen ondertekende regenboogstembusakkoord. In het coalitieprogramma hebben we met elkaar afgesproken dat we stoppen met het verbijzonderen van LHBTI ten opzichte van andere mensen of groepen die zich in een achterstandspositie verkeren. Uiteraard zal er ook onder het nieuwe college actief worden gewerkt aan het voorkomen dan wel tegengaan van discriminatie, uitsluiting en geweld. Ook zullen de dialoogbijeenkomsten worden voortgezet.

 

Motie:  Verruimen winkelopenstellingstijden gedurende de Coronacrisis

Als onaangename verrassing werd afgelopen raadsvergadering door Leefbaar Krimpen een motie vreemd ingediend om gedurende de coronacrisis de openingstijden van winkels op de zondag aanzienlijk te verruimen. Kort samengevat verzochten zij het college om per direct ook op de zondagochtend de winkels hun deuren te laten openen (van 10.00 tot 20.00 uur i.p.v. huidige situatie 12.00 tot 18.00 uur). In het debat heeft onze fractievoorzitter, Arrèn van Tienhoven, aangegeven het zeer te betreuren dat men blijkbaar echt niet begrijpt wat de zondag voor Christenen betekent en deze door God gegeven rustdag in de eerste plaats bedoeld is om Hem te dienen en te prijzen. De zondag als rustdag is goed voor alle inwoners en dat het ons pijn doet dat blijkbaar iedere gelegenheid wordt aangegrepen om de zondag nog meer gelijk te stellen aan de andere zes dagen van de week.

In de afgelopen coalitie-onderhandelingen is de zondag een belangrijk onderwerp geweest. In plaats van de zondagsvrijheid hebben wij aangedrongen op het herwaarderen van de zondagsrust, waarover we dan ook concrete afspraken met elkaar hebben gemaakt. Eén daarvan is de afspraak dat de winkelopenstellingstijden op zondagen niet verder verruimd zullen worden. In lijn met het coalitieakkoord hebben alle SGP, VVD, KB, CDA, CU en PvdA tegen de voorgestelde verruiming gestemd. Wij zijn dankbaar en verwonderd dat we nu al resultaat zien op de gemaakte afspraken in het coalitieakkoord; Zondagsrust i.p.v. Zondagsvrijheid!

 

Moties LHBTI

Nadat op zondag 17 mei – internationale dag tegen homofobie – de regenboogvlag in Krimpen aan den IJssel niet bleek te zijn gehesen, kwamen SvK, LK en D66 met een motie om het hijsen van de regenboogvlag op 17 mei en 11 oktober vast te leggen in het gemeentelijke vlagprotocol. Zo kort voor de afronding van het coalitieprogramma werd deze motie gezien als lakmoesproef voor de bestendigheid van de aanstaande coalitie. KB, VVD en PvdA namen vervolgens het initiatief voor een alternatieve motie op basis van de bij de onderhandelingen gemaakte afspraken ten aanzien van LHBTI. Voor het hijsen van de regenboogvlag op 17 mei en 11 oktober werd expliciet vastgelegd dat dit niet gebeurt indien deze datums op zondag vallen. In dat geval wordt de vlag op de maandag erna gehesen. Ook werd het college opgeroepen om met een voorstel te komen om andere groepen  ook de gelegenheid te bieden om zich via openbaar vlagvertoon te laten zien. Tijdens de behandeling van deze motie heeft onze fractievoorzitter mogen getuigen van de Bijbelse betekenis van de regenboog als teken van Gods trouw. Dat door het hijsen van de regenboog vlag we niet ineens verdraagzamer worden, maar dat daar veel meer voor nodig is. Het leven naar Gods Woord en de normen en waarden die daarin ons worden meegegeven.

De alternatieve motie sluit aan bij de afspraken die we als nieuwe coalitiepartijen met elkaar hebben gemaakt. Zo is het onze wens om met elkaar de dialoog te voeren, de zondagsrust te bevorderen (niet vlaggen) en het hijsen van de vlag geen “taak” te laten zijn van het college. Schoorvoetend en met een stevig stemverklaring hebben we uiteindelijk voor de alternatieve motie gestemd. 

 

Wethouder Kirsten Jaarsma neemt ontslag

Wethouder Jaarsma van Stem van Krimpen heeft 4 juni jl. haar ontslagbrief aan de burgemeester overhandigd. De achterliggende periode heeft veel van de wethouder gevergd, zo schrijft ze. Zij gaf aan dat ze op het punt was gekomen om haar gezondheid prioriteit te geven. Als SGP-fractie zijn we verbaasd dat ze drie weken voor de installatie van het nieuwe college deze stap neemt. Mogelijk spelen andere overwegingen mee, waarnaar we alleen maar kunnen “gissen” aangezien we dit niet konden vragen omdat ze per direct ontslag heeft genomen.

Wethouder Jaarsma was onder andere portefeuillehouder van jeugd, cultuur, afvalinzameling, volksgezondheid en wonen.

In haar ontslagbrief wenst Kirsten Jaarsma de gemeenteraad succes en wijsheid toe met de uitdagingen, die mede als gevolg van de coronacrisis, in het verschiet liggen. Aangezien huidige college “demissionair” is en het nieuwe college al op 2 juli wordt geïnstalleerd, heeft haar vertrek geen consequenties.

 

Installatie nieuwe college DV 2 juli

Ruim een week gelden hebben wij u geïnformeerd over het bereiken van een coalitieakkoord. Sinds het begin maart stuklopen van de eerste formatiepoging, is in alle rust (en digitaal) door Arrèn van Tienhoven en Hugo v.d. Wal onderhandeld met de vertegenwoordigers van de VVD, KB, CDA, CU en PvdA. Als eerste hebben we in deze gesprekken de gevoelige onderwerpen, zoals zondagsrust en LHBTI, diepgaand met elkaar verkend. Dat waren soms moeilijke gesprekken, waarin we geconfronteerd zijn met het seculiere denken. Maar we hebben ook kunnen getuigen van wat de Bijbel ons leert en hoe God ons Zijn geboden gegeven heeft tot Zijn eer en ons heil. Fijn was het om samen met CDA en CU, hierin samen op te trekken. Het concept coalitieprogramma “Evenwichtig door de crisis” is onlangs aan het SGP bestuur gepresenteerd en op dit moment leggen we de laatste hand aan de definitieve versie. Na het gereedkomen hiervan zullen wij deze z.s.m. (digitaal) beschikbaar stellen.

Voor de installatie van het nieuwe college heeft de nieuwe coalitie een extra raadsvergadering aangevraagd, welke inmiddels is gepland voor DV donderdag 2 juli as. Het zal een fysieke raadsvergadering worden, met een beperkt aantal aanwezigen. Dit in kader van de RIVM regels versus de beschikbare ruimte. Na een debat over ons coalitieprogramma, zullen in deze extra raadsvergadering de nieuwe wethouders worden geïnstalleerd. Namens de SGP is Hugo van der Wal de wethouders kandidaat, waarbij Anton Brand de vrijkomende plek als raadslid van zal invullen.

 /r/0572ccf6d8ad52dde53e45bda0a4b8a5?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fnieuwsbrief-juni-2020%2F12189&id=29a12812333ae8007436463c0663f28278dc9806

Geslaagd!

We willen alle jongeren die geslaagd zijn, van harte feliciteren met het behalen van hun diploma! We wensen jullie heel veel succes en bovenal Gods zegen toe voor de toekomst.

 

Namens de SGP-fractie

Arrèn van Tienhoven, Hugo van der Wal, Paul Schultink, Adriaan van Beek, Ronald Hogendoorn en Anton Brand.

Persbericht: nieuwe coalitie gevormd voor Krimpen aan den IJssel

SGP SGP Krimpenerwaard 28-05-2020 00:00

    

Nieuwe coalitie gevormd voor Krimpen aan den IJssel

Onder het motto ‘Evenwichtig door de crisis’ is een nieuwe coalitie gevormd in Krimpen aan den IJssel. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. Juist in deze tijd is het belangrijk dat Krimpen aan den IJssel wordt bestuurd door een college dat slagvaardig en toekomstgericht besluiten kan nemen en dat kan rekenen op draagvlak binnen de gemeenteraad. Sinds 19 december 2019 heeft Krimpen geen bestuur dat zo’n meerderheid heeft.

Vanaf 20 maart 2020 hebben de fracties van de zes partijen gewerkt aan een akkoord dat het mogelijk maakt Krimpen aan den IJssel verbindend door de crisis te loodsen. Evenwichtig besluiten is in deze tijd meer dan ooit nodig. De partijen willen daarbij verbinding zoeken met de overige fracties in de gemeenteraad. Zij zoeken verbinding met de Krimpense samenleving en willen de samenleving betrekken bij het zoeken naar oplossingen. Zij streven ernaar alle inwoners van Krimpen aan den IJssel perspectief te kunnen bieden, met name de kwetsbaren, de jeugd en iedereen, ook de Krimpense organisaties, die door de Corona-crisis zijn getroffen.

De nieuwe coalitie realiseert zich dat de Corona-crisis bijzondere omstandigheden oplevert.   Krimpen staat sowieso voor een aantal grote opgaven: de jeugdzorg, het sociaal domein, de energietransitie en de mobiliteit (grote kruising, Algeracorridor).

Het is de ambitie van de coalitie om te werken aan herstel van vertrouwen en evenwicht. Niet alleen in de raad en tussen raad en college maar ook in de Krimpense bevolking in al haar diversiteit. Krimpen heeft een bestuur nodig dat mandaat heeft van de gemeenteraad en zo kan zorgen voor stabiliteit én daadkracht. De coalitie wil besturen met respect voor elkaar en alle inwoners van Krimpen.

Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. Krimpens Belang en ChristenUnie ondersteunen deze beoogde wethouders en zijn volwaardige coalitiepartners. De namen van de kandidaat-wethouders en de inhoud van het coalitieprogramma zullen op korte termijn worden bekendgemaakt.

Het voornemen is dat de nieuwe coalitie wordt beëdigd op donderdag 2 juli 2020.

 

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Energie steken in de kansen van de Regionale Energiestrategie

CDA CDA SGP Krimpenerwaard 24-02-2020 12:27

CDA Krimpenerwaard maakt deel uit van de werkgroep Energietransitie die de Raad ondersteunt bij het aanpakken van de energietransitie.En dat vinden we belangrijk!Ons raadslid Kees Larooij is sinds het vertrekken van Pieter Neven (SGP) als wethouder naar Buren de voorzitter van deze werkgroep.De "energietransitie", waarom eigenlijk?(1) De wereldwijde klimaatverandering leidt tot steeds meer extreme weersomstandigheden. Maar ook de (2) ontwikkelingen in de wereldeconomie: niet bepaald stabiel; steeds meer landen die zich afzetten tegen andere landen of werelddelen; oorlogen in het Midden Oosten. Allemaal redenen om onze afhankelijkheid van (te importeren) brandstoffen terug te dringen. Tegelijkertijd moeten we nuchter zijn: als Krimpenerwaard gaan we het klimaat niet redden en ook de stabiliteit op de wereldmarkt niet. De opgave voor de energietransitie is groot en dus is samenwerking geboden. Nederland heeft haar energieopgave verdeeld over 30 regio's. Krimpenerwaard zit in de regio Midden-Holland en werkt daar nauw samen met de andere gemeenten.Wat CDA daarin belangrijk vind?Dat we dekansenin de energietransitie zien en dat we die kansen ookpakken. Door samenwerking binnen de Krimpenerwaard moet het mogelijk zijn om de kosten te beperken en de opbrengsten ten goede laten komen aan onze eigen inwoners. Dan zijn het niet langer de grote multinationals die de winsten pakken (want die worden gemaakt bij energie!), maar de inwoner die deelneemt aan de nieuwe vorm van energie opwekken.Praktisch?Als overheid dienen we coöperaties (zoals Waardstroom) actief te helpen bij het opzetten van "zon op dak". En windmolens? Als een groep inwoners met elkaar als direct omwonenden de mogelijkheid ziet om één of enkele windmolens op te zetten en te exploiteren? Goede zaak, wat het CDA betreft. De zon schijnt immers niet altijd en wind is een krachtige energiebron. De laatste jaren zijn er trouwens flink wat ontwikkelingen geweest bij windmolens waardoor een aantal negatieve aspecten van windenergie aanmerkelijk zijn verminderd: automatisch stilvallen bij slagschaduw, vogeltrek of overproductie maar ook aangepaste vormgeving van de wieken waardoor de molens minder geluid maken (geluid komt vooral door luchtdruk bij het passeren van de staander door de wieken). Dit maakt dat het CDA liever windmolens ziet als aanvulling op "zon op dak" dan dat we weilanden gaan inrichten als zonneweiden.Maar energiebesparing dan?Absoluut noodzakelijk om daar - ook nuchter! - naar te kijken. Het is natuurlijk zonneklaar dat energie die je niet nodig hebt, ook niet opgewekt hoeft te worden. Met name warmte-isolatie kan sterk helpen de hoeveelheid benodigde energie te beperken. Gelijktijdig met het aanpakken van opwekking van energie is besparing van energie een topprioriteit. Maar ook hierin is nuchterheid geboden: als je in een karakteristiek monumentaal gebouw woont, dan is het niet haalbaar om er een "nul op de meter woning" van te maken.Kortom: met elkaar bezien hoe we (de kosten van) het energiegebruik kunnen beperken én kijken hoe we de opbrengsten voor eigen inwoners kunnen vergroten!En wanneer moeten we daarmee beginnen? We zijn al lang begonnen! Meer en meer mensen pakken dit op.Maar lopen we dan niet te had van stapel? Zeker niet! Om het met Cruyff te zeggen: "je hoeft niet hard te lopen! Je moet gewoon op tijd beginnen." En daarom wil het CDA Krimpenerwaard veel energie steken in het aanmoedigen en ondersteunen van initiatieven.Kees Larooijraadslid CDA Krimpenerwaard