Nieuws van PvdA in Langedijk inzichtelijk

59 documenten

Laagdrempelige hulp voor alle jongeren: Jongerenpunt Check-In krijgt vorm

PvdA PvdA Langedijk 19-09-2020 16:49

De hulp aan jongeren kan in onze regio beter. Dat was één van de uitkomsten van de Jongerentop. Er zijn veel instanties die jongeren ondersteunen, maar jongeren weten vaak niet waar zij met welke vraag terecht kunnen. En als zij wel bij de juiste instanties aankomen, dan ervaren zij de dienstverlening als bureaucratisch en niet ‘jongeren-proof’. Het gevolg is dat jongeren afhaken, uit beeld raken en de problemen vaak nog verder toenemen. Dat moet anders. Gemeenten, uitvoeringsorganisaties zoals Halte Werk, de BUCH en WNK werken daarom samen aan 1 laagdrempelige ingang waar jongeren, met en zonder uitkering, terecht kunnen met al hun ondersteuningsvragen: Jongerenpunt Check-in.

Jongeren hard geraakt door Corona

In de eerste 3 maanden van de COVID-19-epidemie verloren 160.000 mensen in Nederland hun baan, waarvan 100.000 jongeren. Voor de groep jongeren die deze zomer hun diploma behaalden is de kans om een passende baan te vinden een stuk minder rooskleurig dan een jaar geleden. En voor nog studerenden is het aantal stage- en leerwerkplekken voor MBO- opleidingen fors afgenomen. De verwachting is dat deze effecten nog geruime tijd zullen duren. In beleidskringen wordt inmiddels met zorg gesproken in termen als ‘het Corona-cohort’, ‘Coronials’ en het risico op een ‘verloren generatie’.

Wethouder Marcel Reijven, lid van het bestuur van Halte Werk: “Dat laten we niet gebeuren. We vinden het belangrijk dat jongeren die ondersteuning krijgen die nodig is. Natuurlijk in de eerste plaats omdat we vinden dat jongeren zichzelf maximaal moeten kunnen ontplooien. Werkloosheid grijpt in op allerlei terreinen: de mogelijkheid om op jezelf te gaan wonen, om een gezin te vormen. Maar we weten ook dat werkloosheid, zeker als die langer duurt, kan leiden tot problemen op het gebied van welzijn en geluk, schulden – en in het uiterste geval er ook voor zorgt dat jongeren inkomen verwerven op een manier die we liever niet zien. Het plan om tot een Jongerenpunt te komen was al in ontwikkeling voor de Corona-epidemie losbrak, maar is met de rap oplopende jeugdwerkloosheid nog eens extra relevant.”

Jongeren aan zet

Jongeren hebben actief meegedacht met de plannen. Reijven: “De input van de jongeren zelf is ontzettend belangrijk. Zij weten immers als geen ander hoe se het beter kunnen doen. In het Jongerenpunt krijgen jongeren straks een vast aanspreekpunt waarmee zij samen aan de slag gaat om doelen te bereiken. Een medewerker die zich kan verplaatsen in de leefwereld van jongeren, die vertrouwd voelt en maatwerk kan leveren”.

Om het Jongerenpunt bekend te maken onder de doelgroep, maar ook onder ouders en verwijzers, wordt stevig ingezet op communicatie. Ook hier worden jongeren zelf actief betrokken. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van een website en de social media kanalen van het Jongerenpunt. Veel jongeren hebben al genoeg teleurstellingen meegemaakt en al te vaak gehoord wat er allemaal niet goed gaat. Daarom staat het Jongerenpunt voor een positieve boodschap: je kunt meer dan je denkt, hulp vragen is geen schande, laten we samen werk maken van jouw talent!

Outreachend werken

Jongeren ervaren soms een hoge drempel om bij instanties binnen te stappen. Daarom gaat het Jongerenpunt ook outreachend aan de slag. Reijven: “Juist dat eerste contact is belangrijk, maar ook kwetsbaar. We willen daarom dat medewerkers van het Jongerenpunt niet gebonden zijn aan hun bureau. Als het nodig is om met een jongere in contact te komen, kan een eerste intake straks ook plaatsvinden op een plek waar de jongere zich vertrouwd voelt. En we zorgen dat medewerkers ook goed zijn ingebed in de lokale infrastructuur. Bijvoorbeeld door goed aan te sluiten op de sociale teams.”

Samenwerken

Jongeren kunnen straks met allerlei hulpvragen bij het Jongerenpunt terecht. Dat betekent echter niet dat het Jongerenpunt ook alles zelf kan oplossen. Reijven: “De kracht van de organisaties achter het Jongerenpunt ligt op het terrein van werk, onderwijs, re-integratie, inkomensondersteuning en het aanpakken van schulden. Soms zal echter meer nodig zijn. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van psychische problematiek. Dan is het goed dat er een nauwe samenwerking is met andere terreinen, zoals Jeugd en Wmo. Waar het om gaat is dat we zorgen dat jongeren kunnen rekenen op de hulp die nodig is – en dat we niet loslaten totdat we zeker weten dat die hulp er ook daadwerkelijk is.”

Het bericht Laagdrempelige hulp voor alle jongeren: Jongerenpunt Check-In krijgt vorm verscheen eerst op PvdA Langedijk.

Volgende stap in fusie Langedijk en Heerhugowaard

PvdA PvdA Langedijk 19-09-2020 15:49

Ministerraad stemt in met vijftal gemeentelijke herindelingen

De ministerraad heeft op voorstel van minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingestemd met vijf herindelingsvoorstellen. Het gaat om drie samenvoegingen in de provincie Noord-Holland en twee in de provincie Noord-Brabant: Amsterdam & Weesp, Beemster & Purmerend, Heerhugowaard & Langedijk, Landerd & Uden en het viertal Boxmeer, Cuijk, Mill en St. Hubert en Sint Anthonis. Indien het parlement instemt met deze herindelingen, dan komt het aantal gemeenten in Nederland in 2022 op 345.

Nieuwe gemeente Dijk en Waard

Ter versterking van haar bestuurskracht heeft de gemeente Langedijk het initiatief genomen tot een samenvoeging met de gemeente Heerhugowaard. Gezamenlijk verwachten de gemeenten beter in staat te zijn om hun inwoners goede dienstverlening te bieden en een sterke samenwerkingspartner in de regio te zijn. Omdat een deel van de inwoners van de kernen Koedijk en St. Pancras ook een sterke oriëntatie heeft op de gemeente Alkmaar, wil de nieuwe gemeente voor deze kernen ‘grenzeloos besturen’. Samen met de gemeenten in de regio Alkmaar willen Heerhugowaard en Langedijk hiervoor een speciaal bestuurlijk arrangement uitwerken.

Bron: Rijksoverheid

Het bericht Volgende stap in fusie Langedijk en Heerhugowaard verscheen eerst op PvdA Langedijk.

Gedachten van een wethouder

PvdA PvdA Langedijk 01-04-2020 15:53

Het zijn hectische tijden, voor de overheid, voor het bedrijfsleven, de zorg, voor elk individu. Binnen een paar weken tijd zijn we van een economie in ‘hosanna-stemming’ omgeslagen naar de grootste crisis sinds, ja sinds zeg het maar… …

Niettemin hoor ik van velen dat het persoonlijk heel goed gaat. Dat is fijn om te horen, dat scheelt een persoonlijke zorg. Maar juist binnen mijn portefeuille, die het hele sociale domein omvat, zijn er zorgen te over: continuïteit van de zorg, aandacht voor ouderen, vereenzaming, (snelle) verarming, wegvallen van dagbesteding voor kwetsbare dorpsgenoten, continuïteit van de jeugdhulp, het feit dat kinderen en jongeren nu geen (rechtstreeks) onderwijs genieten maar thuis moeten zitten (en de spanningen die dat binnen gezinnen oplevert), het beroep dat velen (kunnen/moeten) doen op de bijstand, dorpshuizen die dicht zijn, verenigingen die stil liggen, druk op de voedselbank, … … … enzovoorts enzovoorts enzovoorts .

Het is goed om te zien dat bij velen het eerste gebrek aan besef van het probleem – de eerdere drukte bij bouwmarkten, de markt, het strand, afhaalpunten van de strandhoreca – in heel korte tijd is omgeslagen in zeer terughoudend gedrag van vrijwel iedereen. Behalve dan misschien bij die enkele dwaas, die meent te mogen spugen en daarnaast ook nog eens “Corona!” te roepen. Het Openbaar Ministerie is snel met zijn vordering, de rechterlijke macht snel en duidelijk in de uitspraak: enige maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf. Supersnelrecht, boter bij de vis, dán werkt het strafrecht.

Om de druk op de bijstand meer te duiden: sinds het kabinet regelingen voor zelfstandigen/ondernemers afkondigde, is er bij onze collega’s van Halte Werk elke twee minuten een nieuwe vraag over de telefoon binnengekomen, náást de reguliere vragen, náást alle vragen die per mail zijn gesteld; in een week tijd zijn er ruim 6600 (!) aanvragen voor de TOZO, de Tijdelijke Ondersteuningsmaatregel Zelfstandig Ondernemers, genoteerd, ruim 900 daarvan van Dijk-en-Waarders.

Vrijwel continu wordt veel waardering uitgesproken voor mensen die zich vrijwel continu inspannen om de coronapatiënten te helpen en te verzorgen. Maar buiten het medische circuit is er nog zo veel meer. Ik heb ontzettend veel waardering voor alle collega’s die zich inspannen om de ondersteuning van iedereen die dat nodig heeft goed in stand te houden, jeugdhulp én Wmo. Ik heb respect voor de zorgverleners die zich elke dag inzetten om die ondersteuning daadwerkelijk vorm te geven. Ik waardeer de welzijnsinstellingen die contact blijven onderhouden met ouderen. De inspanningen van jullie allen betekenen dat iedereen ertoe doet, dat iedereen er bijhoort!

Gisteren waren Mark Rutte en Hugo de Jonge duidelijk over waar we nu staan: we zijn voorbij de start, maar nog niet bij het einde van het begin. Ons land, onze directe omgeving staat ook de komende vier weken op slot. Dit probleem, deze crisis is voorlopig nog niet over.

Het bericht Gedachten van een wethouder verscheen eerst op PvdA Langedijk.

Inburgering: Langedijk neemt voortouw

PvdA PvdA Langedijk 25-03-2020 17:06

Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe wet inburgering in werking. Dit heeft grote gevolgen voor de gemeente: zij gaat de regie voeren over de inburgering van vergunninghouders en draagt daarmee verantwoordelijkheid voor de integratie en participatie van vergunninghouders. Een van de taken van gemeenten in het nieuwe inburgeringsstelsel, is het houden van een brede intake en het vastleggen van afspraken in een PIP, het Plan Inburgering en Participatie in het kader van het inburgeringstraject.

Vrij recent hebben we in het kader van de regionale samenwerking Participatiewet met een pilot ‘vergroten kansen vergunninghouders’ al geëxperimenteerd met deze twee onderdelen van de wet, met zeer positieve resultaten. Het college van Langedijk vindt het daarom belangrijk om vooruitlopend op de wijziging van de inburgeringswet deze brede intake/PIP te hanteren. Het komt erop neer dat de zogenaamde ‘ondertussengroep’, inburgeraars die er nu al zijn of komen tot de nieuwe wet, de juiste ondersteuning krijgt om zo snel mogelijk zelfstandig te kunnen bijdragen aan de Langedijker samenleving. Omdat regievoering over het inburgeringstraject ook een taak van gemeente wordt, kunnen we hier in aanloop naar de nieuwe wet ervaring opdoen zodat wij zo goed mogelijk zijn voorbereid.

In aanloop naar het nieuwe inburgeringstelsel hebben het Rijk en VNG bestuurlijke afspraken gemaakt over de begeleiding en ondersteuning van inburgeraars die nog onder de huidige wet inburgering inburgeren. Hiervoor is extra geld beschikbaar. Deze doelgroep dient indien nodig extra ondersteund te worden in hun inburgeringstraject, waarbij maatwerk voorop staat. Mogelijke activiteiten zijn het vergroten van taalvaardigheid of extra ondersteuning met als doel meer participatie. Deze ondersteuning is aanvullend op het huidige programma participatie, dat bestaat uit maatschappelijke begeleiding van Vluchtelingenwerk en trajecten bij re-integratiebureaus om de toeleiding naar (vrijwilligers) werk te bevorderen.

Resumerend wordt er een aanvullend aanbod op het huidige programma participatie en integratie aangeboden, waarin verschillende onderdelen van de nieuwe wet inburgering al voorkomen en waarbinnen inburgeraars die buiten de nieuwe wet vallen eventueel extra passende ondersteuning wordt geboden om hun inburgering succesvol af te ronden.

Het bericht Inburgering: Langedijk neemt voortouw verscheen eerst op PvdA Langedijk.

Met de verplichte tegenprestatie van het kabinet is echt niemand geholpen

PvdA PvdA VVD Langedijk 23-11-2019 13:56

De Participatiewet voldoet niet aan de verwachtingen en moet fundamenteel op de schop. Die conclusie mogen we na de deze week verschenen eindevaluatie van het SCP wel trekken. Ook staatssecretaris Tamara van Ark (VVD) heeft de rapportage gelezen. Jammer genoeg deed ze dat alleen niet zo goed. Want hoewel ze de belangrijkste conclusies onderschrijft en ferm aankondigt om de problemen aan te pakken, kiest ze voor het verplicht stellen van de dwingende tegenprestatie. Een dwangmiddel en verplichting, waarvan SCP-directeur Kim Putters juist expliciet stelt dat die niet ‘bijdraagt aan het vinden van werk’. Werkgevers zitten nu eenmaal niet te wachten op mensen die verplicht worden om iets te doen wat ze niet willen.

Tijd voor een andere manier van denken, zou je zeggen. Maar helaas schiet het kabinet in de Pavlovreactie van wantrouwen. Wantrouwen in de gemeenten die blijkbaar een schop onder de kont nodig hebben en alleen met een dictaat uit Den Haag van de Participatiewet een succes kunnen maken. Maar het is vooral een blijk van wantrouwen richting de kwetsbare groep mensen, die het vaak niet makkelijk heeft, wel wat liefde kan gebruiken, maar die je in de ogen van het kabinet alleen met een dwingend paardenmiddel als de tegenprestatie in beweging zou kunnen krijgen.

Een aanname die eerder voortkomt uit stigmatiserende en ideologische misvattingen, dan uit de praktijk. Want wie bij ons in de gemeente rondloopt en met de mensen, die al lang zonder werk zitten, praat, ziet het tegenovergestelde. ‘Niet willen’ is nauwelijks aan de orde, ‘nog niet kunnen’ wel. In tegenstelling tot het hardnekkige en misplaatste VVD-cliché van de thuis op de bank zittende en niet vooruit te branden bijstandsgerechtigde is een groot gedeelte van de mensen in de Participatiewet al mantelzorger of doet men heel nuttig en waardevol vrijwilligerswerk.

Maar en hier ligt een andere belangrijke denkfout van Van Ark: voor veel van deze mensen, die maatschappelijk al van waarde zijn, is de afstand tot de arbeidsmarkt – op dit moment – simpelweg te groot. Zij kampen met fysieke gezondheidsproblemen, zitten in de schulden of verkeren mentaal in zwaar weer. Deze groep help je niet door ze bestraffend toe te spreken en verder te korten op hun toch al schamele inkomen, maar wel door ze met vertrouwen tegemoet te treden, in een persoonlijk en motiverend gesprek te kijken waar de problemen en mogelijkheden liggen en op basis daarvan een intensief, langdurig en doelgericht traject te beginnen.

Persoonlijke begeleiding, waarbij het doel het vinden van blijvend werk op de reguliere arbeidsmarkt kan zijn. Maar niet hoeft te zijn, want ook met betere begeleiding zal de reguliere arbeidsmarkt voor een groep onbereikbaar blijven. Als gemeente willen we ervoor zorgen dat al onze inwoners op hun manier van waarde zijn.

Dat bereiken we niet met dwang, maar met vertrouwen. Niet door papier te prikken, maar door samen het sociale isolement te doorbreken en met buurtbewoners een stukje te gaan wandelen. Niet door achter ieder verkeerd ingevuld formulier kwade bedoelingen te zien, maar door met beter welzijnswerk samen de achterliggende problemen te lijf te gaan. Niet door koste wat kost op zoek te gaan naar een tijdelijk en slecht betaald dienstverband, maar met het bieden van een basisbaan (denk aan een conciërge op de basisschool), waar iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt thuis én maatschappelijk van grote waarde is.

Als gemeente ondersteunen we daarom sociale ondernemingen in onze regio en kijken we met reguliere werkgevers naar wat zij nodig hebben om mensen die langdurig in de bijstand zitten, wel in dienst te nemen. Zelf geven we het goede voorbeeld door als gemeente mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een vast contract aan te bieden en door in ons inkoopbeleid voorrang te geven aan sociale ondernemingen.

Help ons als kabinet daarbij en kom met gerichte aanpassingen in de Participatiewet, die gemeenten de mogelijkheid geven om lokaal naar de beste oplossingen te zoeken. Bied werkgevers met een eenvoudigere loonkostensubsidie de duidelijkheid die ze nodig hebben om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen, en vul het achtergebleven gat van de sociale werkvoorzieningen met nieuw op te richten sociale ontwikkelbedrijven in, zodat de beschutte werkplekken wel gerealiseerd kunnen worden.

En kabinet: vergeet vooral het verplichten van de vaak totaal contraproductieve tegenprestatie. Wanneer Van Ark haar zin krijgt, zijn we als gemeente verplicht een heel bureaucratisch en duur systeem van wantrouwen op te tuigen, waarvan we nu al weten dat het niemand verder helpt. Onze schaarse middelen zetten we liever positief en productief in.

DISCLAIMER

Na het verschijnen van de eindevaluatie van het SCP over de Participatiewet, en de reactie daarop van staatssecretaris Tamara van Ark (VVD), schreef het Centrum voor Lokaal Bestuur samen met Gijs van Dijk en wethouders Greet Buter, Carine Bloemhoff, Arjan Kampman en Yasemin Cegerek bovenstaand opinieartikel. Langedijker wethouder Marcel Reijven is mede-ondertekenaar van dit artikel.

Het bericht Met de verplichte tegenprestatie van het kabinet is echt niemand geholpen verscheen eerst op PvdA Langedijk.

SCP presenteert eindevaluatie: Participatiewet is zeker geen succesverhaal

PvdA PvdA Langedijk 20-11-2019 13:42

In de vroege jaren van de 21ste eeuw hebben beleidsmakers een ideaal voor ogen: een participatiemaatschappij waarbij iedereen naar vermogen meedoet. Uiteindelijk leidt dat ideaal op 1 januari 2015 tot de invoering van de Participatiewet, die de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en een groot deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) vervangt. De Participatiewet beoogt een inclusieve arbeidsmarkt te creëren voor mensen met arbeidsvermogen die, bijvoorbeeld vanwege een arbeidsbeperking, ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk. Met de Participatiewet zou er één regeling bestaan voor mensen met een arbeidsbeperking of afstand tot de arbeidsmarkt. De verwachting was dat dit voor werkgevers overzichtelijker is en het makkelijker maakt om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Ook werd verwacht dat meer integraliteit leidt tot een betere uitvoering. Voor de uitvoering van de wet zijn gemeenten verantwoordelijk. De Participatiewet betreft een van de drie decentralisaties in het sociaal domein – naast zorg en ondersteuning, en jeugdzorg.

Evaluatie van de wet

Maar hoe werkt deze wet nu in de praktijk? Komen mensen die voorheen in aanmerking zouden komen voor de Wajong of de Wsw vaker aan een baan? En als zij werk vinden, is het dan vaker bij een reguliere werkgever? Zijn ze minder vaak afhankelijk van een uitkering? En hoe ervaren de mensen uit de doelgroep, maar ook de werkgevers en de gemeenten de werking van de Participatiewet? Beantwoording van deze vragen is belangrijk om inzicht te krijgen in hoe het mensen met een beperking of anderszins een afstand tot de arbeidsmarkt vergaat, hoe deze mensen het best ondersteund kunnen worden en wat de betekenis is van de veranderende verzorgingsstaat.

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) heeft op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de werking van de Participatiewet gedurende de eerste vier jaren geëvalueerd. De eindevaluatie van het SCP verscheen op dinsdag 19 november.

Belangrijkste conclusies

De invoering van de Participatiewet heeft nauwelijks geleid tot verhoging van de baankansen, zoals beoogd met de wet. Voor de grootste groep, de klassieke bijstandsgerechtigden, is er amper een verschil. Voor mensen die het recht op toegang tot de sociale werkvoorziening verloren, daalde zelfs de kans op werk. Voor jonggehandicapten met arbeidsvermogen stegen de baankansen. Hun inkomenspositie verslechterde echter en het gaat vaker om tijdelijk werk. Het rapport benoemt verschillende oorzaken:

Nieuwe, onbekende rol voor gemeenten

Met de invoering van de Participatiewet werden taken overgeheveld van het Rijk naar de gemeenten. De tegenvallende resultaten zijn onder andere te wijten aan opstartproblemen bij de gemeenten. Gemeenten moesten wennen aan hun nieuwe taak, maar ook aan een nieuwe doelgroep.

Verkeerde aannames

De problemen zijn deels ook structureel van aard. Aannames in de wet blijken niet te kloppen met de praktijk. Zo is lang niet iedereen in staat om te werken. Ook heeft de overgang van verschillende wetten naar één Participatiewet niet geleid tot minder complexiteit. Verder is een deel van de doelgroep niet in beeld.

Financiering

Een ander probleem is de wijze van financiering binnen de wet. Gemeenten ontvangen van het Rijk middelen om mensen die onder de Participatiewet vallen naar werk te begeleiden. Echter, die middelen zijn vrij te besteden. Als gemeenten op uitkeringen besparen, mogen ze het restant houden en ook vrij besteden. Heel zwart-wit is dit voor gemeenten vooral een prikkel hun inspanningen te richten op de meest kansrijke groep binnen de totale doelgroep.

Effect van inzet instrumenten door gemeenten is beperkt

Gemeenten en werkgevers kunnen verschillende instrumenten inzetten om mensen naar werk te begeleiden, bijvoorbeeld proefplaatsing, jobcoach, loonkostensubsidie of no-riskpolis. Een meerderheid van de werkgevers is echter niet op de hoogte van het bestaan van deze instrumenten. De instrumenten zijn volgens werkgevers een voorwaarde om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen, maar zijn op zichzelf niet voldoende om plaatsingen te realiseren. Voor een succesvolle match is namelijk de persoonlijke en continue inzet van alle betrokkenen in de volle breedte van het proces cruciaal.

Groep werkgevers met mensen uit doelgroep in dienst groeit niet

Veel werkgevers geven aan bereid te zijn iemand uit de doelgroep te plaatsen, velen verrichten ook inspanningen daartoe. Maar wanneer het concreet moet worden, komt slechts 19% van de werkgevers tot een concreet plan. Een derde van alle werkgevers heeft daadwerkelijk mensen uit de doelgroep in dienst, jammergenoeg is deze groep sinds de invoering van de Participatiewet niet gegroeid. Plannen van werkgevers voor een plaatsing lopen in de praktijk vaak stuk: door een gebrek aan geschikte vacatures, maar ook lijkt dat het maken van de juiste match een zeer intensief, continu proces is, waarbij veel werkgevers onderweg afhaken. Wanneer het wel lukt mensen te plaatsen, betreft dit vooral mensen met lichamelijke beperkingen, met een relatief kleine afstand tot de arbeidsmarkt.

Niet iedereen in staat om te werken

Het uitgangspunt van de Participatiewet was de gedachte dat mensen die een uitkering ontvangen betaald werk kunnen en willen verrichten, mits dat onder de juiste omstandigheden gebeurt. Volgens gemeenten is een groot deel van de doelgroep echter niet binnen afzienbare tijd in staat om te werken. Ruim 60% van de brede doelgroep van de Participatiewet geeft zelf ook aan niet in staat te zijn om te werken. De helft van hen verwacht dat in de toekomst wel te kunnen. De andere helft denkt nooit meer te kunnen werken, vooral vanwege gezondheidsklachten. De mogelijkheid om aan het werk te gaan, is daarmee niet toegenomen sinds de invoering van de Participatiewet.

Verslechterde inkomenspositie voor jonggehandicapten

Met de invoering van de Participatiewet is de Wajong-regeling voor jonggehandicapten afgeschaft voor nieuwe instroom met arbeidsvermogen. Voor de invoering van de Participatiewet werkte 29% van de 18-jarige Wajongers in het derde jaar na instroom, terwijl dat sinds de invoering van de wet voor 18-jarige vergelijkbare jonggehandicapten vanaf 2015 38% is: een toename dus. Zorgelijk is echter dat de inkomenspositie van jonggehandicapten is verslechterd: ze werken vaak in deeltijd en steeds vaker via een tijdelijk contract. Jonggehandicapten in het doelgroepregister (Banenafspraak) zijn wel vaker duurzaam (langer dan een jaar) aan het werk.

Minder kans op baan voor doelgroep Wsw

Van de wachtenden van eind 2014, die te maken kregen met de Participatiewet, kwam 39% in de vier daaropvolgende jaren aan het werk. Van de wachtenden in eerdere jaren, die bleven vallen onder de Wsw, was dit 55% tot 63%. Als men een baan vond, betrof dit in 52% van de gevallen een baan voor minimaal één jaar. Voor invoering van de Participatiewet was dit zo’n 70%. Ze zijn daarbij ook vaker afhankelijk van een uitkering om in hun levensonderhoud te voorzien. Onder de wachtenden van 2014 zijn echter minder werkenden te vinden die vier jaar later geen uitkering hebben (42%) dan onder die van 2010-2013 (47% tot 55%).

Klassieke bijstandsgerechtigden: nauwelijks groei in baankansen en vast werk  

Voor de klassieke bijstandsgerechtigden zijn de baankansen met de invoering van de Participatiewet nauwelijks verbeterd: hun baankansen waren laag vóór invoering van de Participatiewet (7%) en zijn dat sindsdien ook gebleven (8%). Ook de kans om uit te stromen uit een bijstandsuitkering is maar een fractie gestegen: van 15% naar bijna 16%. Ook voor deze doelgroep geldt o.a: minder banen voor ten minste een jaar, minder vaste contracten, meer kleine banen tot 20 uur per week.

Meer lezen over de eindevaluatie? Klik dan HIER

BRON: Sociaal Cultureel Planbureau

Het bericht SCP presenteert eindevaluatie: Participatiewet is zeker geen succesverhaal verscheen eerst op PvdA Langedijk.

Project Voorburggracht 224: Aldi wordt gesloopt, bouw supermarkt aanstaande

PvdA PvdA Langedijk 14-11-2019 19:59

 Op vrijdag 15 november start de sloop van de voormalige Aldi aan de Voorburggracht in Zuid Scharwoude. Hierdoor wordt het mogelijk het bouwplan op de voormalige bibliotheeklocatie te realiseren. Het betreft een plan voor een supermarkt, aanvullende detailhandel, 12 koopappartementen en een verbeterde bevoorradingsroute en parkeersituatie.

Het afgelopen jaar is er regelmatig overleg gevoerd tussen het college van Langedijk en Hoorne B.V. over het bouwplan aan de Voorburggracht. Partijen hebben afgesproken om nog voor de kerst van dit jaar het pand, waar tot twee jaar terug de Aldi in was gevestigd, te gaan slopen. De sloop zal op 15 november aanstaande aanvangen. Ook worden enkele bomen gekapt om het terrein bouwrijp te kunnen maken. Begin maart 2020 zal de bouw starten van het nieuwe pand. De direct omwonenden zijn inmiddels door de betreffende aannemer geïnformeerd over de werkzaamheden in het gebied.

Naar verwachting wordt het nieuwe gebouw medio 2021 opgeleverd.

BRON: Persbericht Gemeente Langedijk

Het bericht Project Voorburggracht 224: Aldi wordt gesloopt, bouw supermarkt aanstaande verscheen eerst op PvdA Langedijk.

Wat is normaal? Talenten op het podium tijdens Kunst met een grote G!

PvdA PvdA Langedijk 14-11-2019 19:55

Dinsdag 12 november speelden mensen met een beperking de hoofdrol in de cultuurkoepel van Heiloo. Tijdens het evenement  ‘Kunst met een grote G! Het Evenement voor G-niaal Talent’ toonden zij hun talenten. Niet de beperking stond centraal, maar de kwaliteit.

Het publiek was onder de indruk van de geleverde prestaties. Het publiek viel voor de prachtige zang en de muziek van band de Bridge, cabaretier Fabian Fransiscus was ontzettend scherp – wat door de te horen reacties vanuit de zaal duidelijk gewaardeerd werd. De acteurs van theatergroep Eenhoorn ontroerden met hun optreden ‘Mikado’ en Andre Heuvelman zette het publiek aan het denken: Wat is normaal? Eén van de acteurs van theatergroep Eenhoorn sprong spontaan op het podium en gaf aan dat ‘zij harstikke normaal is en trots op wie zij is met al haar talenten’. Onder leiding van dagvoorzitters Rob Hartings van MEE & de Wering en Jaap Purmer van Stichting Vrienden MEE, werden Mireille Kaptein (Zakenvrouw van het Jaar 2019) en de wethouders bevraagd over hun talenten.

Wethouders uit de gemeenten Bergen, Castricum, Den Helder, Heerhugowaard, Heiloo, Hoorn, Langedijk , Uitgeest en de burgemeester van Hollands Kroon gingen, onder leiding van Jennifer van Keuken met Karakter, aan de slag in de keuken. Het publiek werd getrakteerd op soep, salades en heerlijke broodjes. Verbinding maken tussen gemeenten, het bedrijfsleven en mensen met een beperking is meer dan geslaagd! Sociale inclusie is een stuk gemakkelijker gebleken dan menigeen van tevoren kon bedenken.

Dit evenement is tot stand gekomen door de inzet van  MEE & de Wering, Stichting Vrienden MEE, Ondernemend Alkmaar, Esdégé-Reigersdaal, Hogeschool Inholland en Kiem Kunst. Zonder de steun van de sponsors AdSysCo, Stichting Groeimee, ISSYS-ICT BV, Concreet geeft vorm, Keuken met Karakter en ‘t Hekeltje was het niet gelukt om dit evenement te organiseren. Bedoeling is dat dit evenement jaarlijks terugkeert. De gemeente Den Helder heeft zich spontaan aangemeld als gastgemeente in 2020.

BRON: Persbericht MEE & De Weringhttps://langedijk.pvda.nl/nieuws/wat-is-normaal-talenten-op-het-podium-tijdens-kunst-met-een-grote-g/

Het bericht Wat is normaal? Talenten op het podium tijdens Kunst met een grote G! verscheen eerst op PvdA Langedijk.

OVEREENKOMST VOOR WONINGBOUW OP LOCATIE VOORMALIGE OVERBRUGGING

PvdA PvdA Langedijk 13-11-2019 20:02

De gemeente Langedijk, Woonstichting Langedijk en Webuildhomes hebben overeenstemming bereikt over de bouw van in totaal 31 woningen op de locatie van de voormalige Overbrugging in Noord-Scharwoude. Het is de bedoeling dat de Woonstichting Langedijk hier maximaal 26 sociale huurappartementen en Webuildhomes 5 koopwoningen realiseert. Wethouder Jongenelen is verheugd met de overeenkomst: ‘’Deze woningen zijn hard nodig in Langedijk. Ik ga er dan ook vanuit volgend jaar een eerste paal te kunnen slaan, zodat de woningen een jaar later beschikbaar komen.”

De Overbrugging ligt grofweg tussen de sportvelden van LSVV, de Sportlaan en de Dr. Wilminkstraat in Noord-Scharwoude. Het gebouw is twee jaar geleden gesloopt en op deze locatie komt nu woningbouw. Ad Jongenelen, projectwethouder: “We willen als college tegemoetkomen aan de grote vraag naar woningen in Langedijk. Daarnaast vinden we het belangrijk dat het plan past in de omgeving, dat de toekomstige bebouwing levensloopbestendig is en voldoet aan de nul-op-de-meter energienorm. Wij zijn dan ook blij dat beide partijen al deze ambities willen realiseren in het dorp.”

Het ontwerp bestemmingsplan voor het gebied wordt zeer binnenkort ter visie gelegd. Ook zal binnenkort een informatieavond worden georganiseerd over het ontwerp bestemmingsplan en de bouwplannen van de Woonstichting en Webuildhomes. De gemeenteraad zal zich begin 2020 buigen over het plan, waarna de bouw volgend najaar kan beginnen.

BRON: Persbericht Gemeente Langedijk

Het bericht OVEREENKOMST VOOR WONINGBOUW OP LOCATIE VOORMALIGE OVERBRUGGING verscheen eerst op PvdA Langedijk.

Uitnodiging Algemene Ledenvergadering

PvdA PvdA Langedijk 11-11-2019 18:59

Het bestuur van de afdeling Langedijk van de PvdA nodigt alle leden uit voor een algemene ledenvergadering. De vergadering vindt plaats op donderdag 12 december 2019, in het Behouden Huis te Oudkarspel. De inloop is vanaf 19:30 uur, de vergadering begint om 20:00 uur.

Op de agenda staan:

Opening Mededelingen van het bestuur Afdelingsfinanciën Verslaglegging over 2018′: FINANCIEEL OVERZICHT 2018PvdA Langedijk Verslag Kascontrolecommissie Begroting 2020 (wordt mondeling toegelicht) Fusie afdelingen Langedijk en Heerhugowaard Een stappenplan is in voorbereiding Politiek / Nieuws van de fractie, wethouder Rondvraag en wat verder ter tafel komt

Graag tot 12 december!

Het bericht Uitnodiging Algemene Ledenvergadering verscheen eerst op PvdA Langedijk.