Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over D66 inzichtelijk

723 documenten

VVD en D66: trots op de sector hoeft geen 3,6 miljoen extra te kosten.

D66 D66 Lansingerland 30-01-2022 11:16

De tuinbouw in Lansingerland is een sector van wereldformaat. Daar zijn alle politieke partijen trots op. Door vele ontwikkelingen op Europees en internationaal niveau kent de sector ook een lastige tijd. De vraag is dan wat de rol van de gemeente Lansingerland zou moeten zijn. Het college heeft een voorstel neergelegd om de komende 3 jaar 3,6 miljoen extra te investeren in “Horti science”. D66 en VVD willen dit bedrag halveren.

https://lansingerland.d66.nl/vvd-en-d66-trots-op-de-sector-hoeft-geen-36-miljoen-extra-te-kosten/

VVD en D66 vinden vertrouwen in de sector essentieel. Van Santen (raadslid VVD Lansingerland) en den Heijer (raadslid D66 Lansingerland) geven aan dat zij zien dat de glastuinbouw een sterke sector is, die bewezen innovatief en creatief is. Het is zeker geen vergeten sector, want er zijn vele netwerk- en lobbyorganisaties die de sector ondersteunen en promoten. Daarbovenop komt nog eens dat het nieuwe regeerakkoord op landelijk niveau ook positief uitpakt; er komt 35 miljard beschikbaar.

Beide raadsleden zien daarom een gemeente voor zich die de sector ondersteunt bij het duurzame en innovatieve karakter. Maar dat ondersteunen moet niet doorschieten en dat doet het voorstel dat voorligt nu wel vinden zij. De gemeente pakt in de ogen van deze twee partijen te veel uitvoerende taken op. D66 en VVD vinden dat er voor een aantal projecten dat wordt gepresenteerd een onderbouwing onderbreekt. De investering vanuit de gemeente moet dus halveren. Dit kan doordat de gemeente zich beperkt tot een meer faciliterende rol en de markt meer zelf oppakt.

Van Santen (VVD): “Wanneer er sprake zou zijn van “marktfalen” kan de gemeente een meer sturende rol spelen. Maar dat is nu niet aan de orde en daarom past hier een meer faciliterende en regulerende rol. Onze gemeente kent bovendien ook andere belangrijke sectoren.”

Den Heijer (D66)”Trots zijn op de sector hoeft geen 3,6 miljoen per jaar te kosten. Ook met het oog op de prognoses van de niet-sluitende begroting van de gemeente Lansingerland in 2022, 2023 en 2024 zouden we terughoudend moeten zijn. Dit ook om zo meer geld beschikbaar te hebben voor maatschappelijke projecten waar de gemeente een rol heeft.“

D66 en Fietsersbond voor 30km als norm en voor meer veilige schoolfietsroutes

D66 D66 Lansingerland 22-01-2022 12:44

Op maandag 17 januari gingen Brecht Weerheijm en Ineke den Heijer van D66 Lansingerland in gesprek met de kersverse nieuwe voorzitter van de fietsersbond Joke van der Heijden en de secretaris Jan Caesar. Hoe vinden zij dat het gaat in Lansingerland? Waar moet de nadruk liggen op de korte termijn en hoe krijgen we Lansingerland nog beter voorbereid voor de toekomst. D66 en de Fietsersbond gingen hierover in gesprek.

Veranderingen in mobiliteit In heel Nederland, maar zeker ook in Lansingerland, verandert de manier waarop we ons verplaatsen voortdurend. Denk aan de opkomst van de elektrische fietsen, deelauto’s, deel-scooters of super snelle ‘speed pedelecs’. Dit terwijl nog veel van de infrastructuur gericht is op auto’s. De toename in diversiteit van vervoersmiddelen, elektrische en deelmobiliteit is een stuk sneller gegaan dan dat de infrastructuur daarop aangepast kon worden. Daarnaast is het ook gewoon drukker op de weg, zeker in spitstijden en bij het halen en brengen van kinderen op scholen. Veel kinderen worden met de auto gebracht, juist omdat ouders de fietsroutes niet veilig vinden. Onbedoeld houden ze zo ook het probleem in stand.

Aanpassingen noodzakelijk Kortom, de komende jaren zal er veel moeten veranderen om de inwoners van Lansingerland te voorzien van de wegen, parkeerplekken en fietsenstallingen die passen bij hun nieuwe reisbewegingen. Denk hierbij aan voldoende parkeervakken en oplaadpunten voor elektrische fietsen, speciale plekken op centrale punten waar deelauto’s- en scooters kunnen parkeren en fietspaden die veilig zijn voor de toenemende snelheid van elektrische fietsen. Dit vereist een vooruitziende blik en intensief contact met betrokken stakeholders, zoals de Fietsersbond.

Verbeteringen Dit betekent echter niet dat Lansingerland de afgelopen jaren stil heeft gestaan. Het duurde soms lang, maar op diverse plekken zijn verbeteringen doorgevoerd om fietsen veiliger te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vernieuwing van de rotondes op de Klapwijkseweg en de Boterdorpseweg. Deze aanpassingen hebben fietsen in de gemeente een stuk veiliger gemaakt.

Aandachtspunten Voor het nieuwe college liggen echter nog flinke uitdagingen te wachten op het gebied van fietsveiligheid. Zo heeft de Fietsersbond nog honderden meldingen staan van onveilige situaties die aangepakt moeten worden. Daarnaast gaat de Fietsersbond de komende tijd in kaart brengen welke schoolfietsroutes onveilig zijn. Ook voor D66 is het veiliger maken van deze routes een prioriteit: kinderen moeten veilig naar school kunnen fietsen, in plaats van dat ouders noodgedwongen de auto pakken omdat de situatie onderweg en bij school onveilig is. Op deze manier belanden we in een vicieuze cirkel van onveiligheid door teveel auto’s.

30 kilometer de norm Tot slot staan de Fietsersbond en D66 achter het plan om van 30 kilometer binnen de bebouwde kom de norm te maken. In plaats van 50 als de norm te zien, zou 30 het uitgangspunt moeten zijn.

Vanzelfsprekend zullen er dan nog steeds wegen zijn waar 50 wel mogelijk is, bijvoorbeeld op plekken waar de rijbaan van het fietspad is gescheiden. Op plekken waar dit echter niet het geval is, zou 30 kilometer veel beter zijn!

D66 en Ondernemend Lansingerland pleiten voor partnerschap tussen ondernemers en de gemeente

D66 D66 Lansingerland 20-01-2022 13:45

Op vrijdag 14 januari gingen Michiel Muis en Brecht Weerheijm van D66 Lansingerland in gesprek met Mariëlle van den Berge, Annelies Dekker en Ivo Batenburg van ondernemend Lansingerland. Hoe gaat het met onze ondernemers in Lansingerland? Waar liggen de kansen en uitdagingen voor onze gemeente? En bovenal: hoe kan Lansingerland beter samenwerken met haar ondernemers?

Partnerschap Tijdens het gesprek kwam al snel het belang van goed partnerschap tussen de gemeente en lokale ondernemers naar voren. Lansingerland kent veel ondernemingen, vaak met een rijke lokale historie. Regelmatig beschikken deze ondernemingen over kennis en ervaring die de gemeente en raad niet hebben. Door goed partnerschap kunnen ondernemers en de gemeente nog meer van elkaars kennis profiteren. Daarnaast lopen ondernemers regelmatig aan tegen de hoge doorloop van personeel bij de gemeente, waardoor het lastig is om een structurele band op te bouwen. Veel ondernemers willen graag meedenken, maar krijgen hiervoor onvoldoende de kans – of pas in een te laat stadium. Het verbeteren van de relatie tussen de gemeente en burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties is één van de speerpunten voor D66 de komende periode. Alleen door participatie goed te regelen kunnen besluiten genomen worden waar alle betrokkenen enthousiast over zijn. Op dit moment gebeurt dit nog onvoldoende, met als gevolg dat inwoners en ondernemingen voor besluiten komen te staan waar ze het niet eens mee zijn. Het achteraf repareren van deze besluiten en het herstellen van vertrouwen kost vervolgens veel meer tijd dan een goed participatieproces “aan de voorkant” had gekost.

Bereikbaarheid Ondernemend Lansingerland gaf daarnaast aan dat de bereikbaarheid van de gemeente flink verbeterd moet worden – zowel in fysieke zin als in het directe contact. Ondernemers willen graag aanpakken en doorwerken en dan heeft het weinig zin als je maanden moet wachten op een reactie. Geef ondernemers zo snel mogelijk een ‘ja’ of ‘nee’, zodat zij hun bedrijfsvoering daarop in kunnen stellen. Ook de fysieke bereikbaarheid is een punt van zorg voor Ondernemend Lansingerland en D66. De fysieke infrastructuur staat steeds meer onder druk, wat ondernemen lastig maakt.

Kansen Er zijn echter ook volop kansen voor Lansingerland. Ook buiten de land- en tuinbouwsector die in Lansingerland veel aandacht krijgt van de gemeente, zijn er veel innovatieve bedrijven die aan de slag willen. Juist deze start-ups kunnen een zetje in de rug van de gemeente goed gebruiken: soms is een klein beetje ondersteuning al voldoende om een onderneming draaiende te krijgen!

D66 kijkt uit naar betere samenwerking tussen de raad en gemeente met ondernemers. Het opzetten van strategische partnerschappen om de uitdagingen van vandaag aan te gaan is noodzakelijk. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de voortslepende corona crisis, wooncrisis en energietransitie. D66 zal in de nieuwe raadsperiode met voorstellen komen om in de besluitvorming aan de voorkant meer tijd in te ruimen voor het uitwisselen van kennis en ideeën tussen ondernemers en gemeente.

Michiel Muis en Brecht Weerheijm van D66 Lansingerland gaan komende gemeenteraadsverkiezingen voor verdere groei

D66 D66 Lansingerland 11-01-2022 19:12

De kandidatenlijst van D66 Lansingerland is bekend. Voor Michiel Muis en Brecht Weerheijm als nummer twee en drie van de lijst een speciaal moment. Voor Muis is het de vierde keer en voor Weerheijm de tweede keer dat hij op de kandidatenlijst staat. Ze vertellen over de plannen van D66 en hun persoonlijke doelen die zij de komende vier jaar hopen te realiseren.  

De Heraut – 12 januari 2022 – door Yennah Schenk

In de woonkamer van Michiel Muis oogt de stemming tussen de twee mannen ontspannen. Met Muis als ervaren gemeenteraadslid en Weerheijm als fris, jong geluid, gaat D66 voor meer dan de huidige drie zetels in de gemeenteraad.

Start D66 Lansingerland De interesse voor lokale politiek kwam bij Michiel Muis voort uit zijn vroegere baan als bestuursadviseur bij de provincie Zuid-Holland. Toen hij jaren geleden tijdens de gemeenteraadverkiezingen in Lansingerland wilde stemmen op D66, bleek dat deze partij helemaal niet actief was in de gemeente. Voor Muis en een aantal inwoners uit Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp hét startsein om hier verandering in te brengen. Nu stelt hij zich voor de vierde keer kandidaat met als persoonlijk doel een plek in het college als wethouder. Muis: “Ik hoop dat de inwoners van Lansingerland hebben gezien dat wij als D66 Lansingerland ook constructief kunnen samenwerken. En dat wij in raad en college als een betrouwbare en kritische partner kunnen fungeren.”

Jongste op de lijst Op jongere leeftijd realiseerde Brecht Weerheijm (23) zich dat wanneer hij het op politiekvlak niet eens was, hij daar iets aan kon veranderen of verbeteren. Daarom meldde hij zich op vijftienjarige leeftijd al aan bij D66 Lansingerland. Ook buiten de partij om probeerde hij zich verder te verdiepen in het politieke speelveld. In 2019 behaalde hij zijn wo-diploma Bestuurskunde, daarna volgde hij een master politieke Filosofie en een master internationaal bestuur en is nu docent Bestuurskunde op de Universiteit Leiden. Voor Weerheijm is het de tweede keer dat hij als kandidaat op de lijst staat. Vorig termijn was hij in de lokale politiek ook al actief voor D66 Lansingerland als duo-raadslid.

Belangrijke aandachtspunten Weerheijm zegt: “Mensen moeten hun eigen gang kunnen gaan, maar wij als D66 Lansingerland moeten ervoor zorgen dat niemand buiten de boot valt. ” De belangrijkste speerpunten voor de komende verkiezingen zijn: wonen, duurzaamheid en participatie. Zo vindt D66 dat de gemeente Lansingerland op het gebied van betaalbaar wonen nog wel wat meer kan betekenen. De vraag naar (betaalbare) woningen is op dit moment erg hoog. Maar er moet volgens hen niet alleen gekeken worden oude verhoudingen met de markt, maar naar een meer actieve, sturende rol van de gemeente. Ook het thema duurzaamheid is voor D66 erg belangrijk. D66 vindt dat Lansingerland een regionaal verduurzamingsplan moet ontwikkelen voor de gebouwde omgeving. Als laatste vindt D66 dat de inwoners van Lansingerland meer zeggenschap moeten krijgen over de invulling van hun eigen leefomgeving door initiatieven vanuit de wijk meer te stimuleren.

Campagnetijd Voordat Muis en Weerheijm met deze aandachtspunten aan de slag kunnen, staat er een spannende campagnetijd te wachten. Op dit moment heeft D66 Lansingerland drie zetels in de gemeenteraad van Lansingerland. Wanneer het D66 lukt drie zetels of meer te behalen na de verkiezingen, zal het voor Weerheijm de eerste keer zijn als zelfstandig raadslid. Muis heeft nog wel een tip voor hem: “Zoek naar een goede balans. Je krijgt ontzettend veel informatie van het college en van inwoners, ondernemers en organisaties. Verlies je eigen doel en het doel van de partij niet uit het oog. En wees niet bang om zelf initiatieven aan te leveren. Dat is de enige manier om meer richting te geven. En leer ervan, want voordat je het weet zijn die vier jaar alweer voorbij.”

Aanwijzen gevallen bindend adviesrecht Omgevingswet

D66 D66 Lansingerland 26-12-2021 12:33

Eén van de verbeterdoelen van de omgevingswet is dat de gemeente sneller zal gaan beslissen op aanvragen van een omgevingsvergunning.

Een nobel streven en goed voor aanvragen die voldoen aan het omgevingsplan. Ook aanvragen die niet voldoen aan het omgevingsplan dienen binnen een korte termijn beoordeeld te worden door de gemeente. Om zaken te kunnen versnellen en om druk bij de Raad weg te halen is in de nieuwe wet geregeld dat alle beslissingen bij het college liggen tenzij De Raad aangeeft een bindend adviesrecht te wensen op specifieke onderdelen.

In de commissie ruimte van december ging het over het aanwijzen van deze gevallen. Wáár wil de Raad zelf over beslissen? Het college had een op het eerste gezicht logische lijst voorgesteld, gelet op de mogelijke impact op de fysieke leefomgeving, maar ze deed dit zonder onderbouwing.

D66 gaf aan een duidelijk overzicht te missen van de positie van de raad in de huidige en nieuwe situatie. Ook lazen wij, net als vele andere partijen in de Raad, iets anders in de stukken dan dat de wethouder ons herhaaldelijk wilde doen geloven en naar het idee van D66 en o.a. L3B ontbraken er nog te veel zaken om het voorgestelde in behandeling te nemen.

Het eerst voorgestelde door het college; het bouwen van 40 woningen. De Raad zou dan niet meer beslissend kunnen oordelen over aanvragen van 39 en minder wooneenheden. Terugkijkende naar de achterliggende periode denkt D66 aan projecten waar dit prima praktijk zou kunnen zijn, maar er waren ook projecten waarbij de invloed op de omgeving van zelfs een enkele bebouwing groot was en waarbij de Raad sterke meningen had na interactie met de omgeving. Zoals in de Groenzoom.D66 ervaart het voorstelde aantal van 40 als arbitrair. En hoe benader je een strook waarop 40 woningen passen naast de andere strook waar er 40 op passen. Spreek je dan over 2 afzonderlijke projecten van 40 of zijn het er 80? Het college deed de vraag niet beantwoorden.D66 miste daarnaast een onderscheid in aantallen woningen binnen en buiten de bebouwde kom. De VNG noemt in een illustratie 20 woningen voor de bebouwde en 5 voor buiten de bebouwde kom. Waarom stelt het college er dan 40 voor zonder onderscheid hierin te maken? Ook hier ontbrak een duidelijke beargumentatie vanuit het college.D66 gaf aan een amendement te overwegen tot wijziging van het voorgestelde aantal woningen.

Missend voor D66 zijn de scenario’s waarbij er in of nabij natuur- en recreatiegebieden bebouwing wordt beoogd. De VNG doet dit middels een illustratie voorstellen. De VNG heeft daarnaast nog diverse andere punten opgesteld die niet zijn overgenomen. De vraag waarom het voorbeeld van de VNG niet is gevolgd bleef onbeantwoord. Door het college werd herhaaldelijk betoogd dat de Raad nog steeds over bouwen in en nabij natuur & recreatie zou beslissen. De commissie Ruimte ervoer uiteindelijk te veel onduidelijkheid.

Missend voor D66 is ook de participatie; dat is een aparte en belangrijke pijler onder de Omgevingswet. Het burgerparticipatiebeleid is in Lansingerland echter nog niet gereed. Tegelijk is het relevant en bepalend voor de te maken keuze voor waar wij als raad wel en niet middels een bindend advies over willen gaan.D66 vroeg zich af waarom er niet gekozen is te wachten tot het voorstel voor de participatie wordt besproken? Voor buitenplanse activiteiten wil D66 verplicht eisen stellen aan de participatie! Verplichte participatie verwoven met het aanwijzen van bindend adviesrecht.

D66 gaf aan snel wisselend beleid te voorzien middels hetgeen dat werd voorgesteld door het college. D66 gaf aan op zoek te zijn naar consistent beleid door eventueel later meer ruimte te geven aan het college op basis van snelle frequente evaluaties. Daarom is het wenselijk de lijst 1 jaar na inwerkingtreding tegen het licht te houden en niet pas na 2 jaar. D66 gaf aan daarvoor een motie te overwegen.

Samen met Leefbaar 3B concludeerde D66 dat het beslissen over het aanwijzen van gevallen bindend adviesrecht pas mogelijk is als het participatiebeleid gereed is. Mede gezien de overige discussiepunten heeft de commissie in voltalligheid besloten het voorstelde stuk nog niet in behandeling te nemen. Het college werkt op korte termijn aan een hernieuwd beeldvormingstraject door met de Raad. Het doel is om per 1 juli 2022, ingangsdatum omgevingswet, een geaccordeerd voorstel te hebben.

D66 onderzoekt mogelijkheden zodat zoveel mogelijk inwoners happy worden van de komst van Happy Italy in het Annie MG Schmidtpark

D66 D66 Lansingerland 26-12-2021 11:07

De plek in het Annie MG schmidtpark, tussen de HSL baan en de Boterdorpseweg, ligt er al geruime tijd klaar voor, de komst van Happy Italy. Een restaurant, met bowlingbanen, grote parkeerplaats en een speelplek omringt met een hek. D66 heeft na contact met inwoners in de laatste raadsvergadering van 2021 vragen gesteld aan de wethouder over de mogelijkheid om de speelplek anders aan te leggen. Zo kan wellicht geluidsoverlast in de toekomst beperkt blijven en kan het open karakter van de park behouden blijven. Helaas had de wethouder Kathy Arends (VVD) geen kennis van het dossier en kon ze de antwoorden niet beantwoorden. Er volgt binnenkort een schriftelijke beantwoording.

Den Heijer, fractievoorzitter van D66 Lansingerland: “Wij vinden de komst van Happy Italy een prima ontwikkeling die ook past binnen alle afspraken die zijn gemaakt. De vragen die D66 heeft gesteld zijn dan ook niet bedoeld om dit tegen te houden. Met deze vragen wil D66 wel meer zekerheid krijgen dat er aan de voorkant goede afspraken worden gemaakt met het bedrijf en de omwonenden en dat er zorgvuldig met de inwoners wordt meegedacht die zorgen hebben over de komst”.

D66 was dan ook teleurgesteld dat de wethouder de vragen niet kon beantwoorden. Den Heijer hierover: “Maar ik vind het vooral vervelend voor de inwoners die al een tijdje met dit idee rondlopen. Ook de wethouder is er al eerder over bevraagd. Dus helemaal nieuw kan dit niet voor haar zijn. Toch kiest ze bewust de antwoorden niet nu te beantwoorden”.

Het idee is om de speeltuin iets te verleggen, richting de HSL, zodat deze minder prominent in het park komt te liggen. D66 vindt dit vanuit geluidsoogpunt een goed plan, maar ook landschappelijk gezien zou dit goed kunnen werken omdat de speeltuin met een hek wordt omgeven en dus in deze vorm niet bijdraagt aan het open karakter van het park. Over de situatie ter plekke en met name over de afspraken over de speelplek heeft D66 al technische vragen gesteld. Toch blijven er nog vragen over. Dat is de reden waarom D66 gebruik maakte van het vragenhalfuurtje voor raadsleden:

D66 wil met de wethouder en raad de mogelijkheden verkennen om eventueel zicht- en geluidsoverlast te verminderen door verplaatsing van speeltuin. D66 wil graag weten waarom eerst in technische vragen wordt gezegd dat het bestemmingsplan een ecologische zone kent, maar dit niet zo blijkt te zijn. Wat houdt de ecologische zone nu precies in en welke mogelijkheden zijn daar voor een speelplek? D66 wil weten wat de bestemmingsplan technische mogelijkheden zijn van het verplaatsen van de in bruikleen uitgegeven speelplaats voor Happy Italy naar een lager gelegen zone richting de HSL. D66 wil graag weten wat de zeggenschap is van de gemeente als iets in bruikleen wordt gegeven. D66 wil graag weten hoe de informatievoorziening en communicatie richting inwoners gaat verlopen en dat daar aangegeven wordt dat er spoedig tot nadere stappen wordt overgegaan. D66 wil graag weten welke afspraken worden gemaakt over het beheer, geluidsoverlast en het opruimen van zwerfvuil met Happy Italy.

Starterslening

D66 D66 Lansingerland 26-12-2021 11:03

In de raad van 25 november werd op voorstel van D66 unaniem een amendement op de verordening Starterslening gemeente Lansingerland 2022 ingediend en aangenomen. 

Met de herintroductie van de Starterslening wordt het voor starters op de woningmarkt iets makkelijker om de financiering rond te krijgen. Met het amendement wordt de Verordening Starterslening vastgesteld voor een periode van 2 jaar in plaats van 1 jaar zoals het college voorstelde. Vanaf 1 februari 2022 tot 31 januari 2024 is het mogelijk om een starterslening aan te vragen. Het amendement regelt verder dat de raad een jaar voor de einddatum een voorstel van het college ontvangt om mogelijk een besluit te nemen over het beschikbaar stellen van meer middelen. 

Raadslid Michiel Muis: “We hebben in de commissie een goede discussie met elkaar gehad. Verschillende ideeën en wensen zijn naar voren gebracht en besproken. Het leek ons goed om de Starterslening bij deze herintroductie direct langer dan 1 jaar mogelijk te maken. Hierdoor verliezen na afloop van het eerste jaar geen tijd door evaluatie en het bespreken van een nieuw voorstel.” Gezien de huidige marktsituatie verwacht D66 dat er nu veel meer animo is voor de starterslening dan bij de vorige regeling in 2010. In de raadsvergadering heeft D66 het college verzocht maximaal aandacht te schenken in de communicatie over deze nieuwe verordening.

Bespreking mogelijk Covid steunfonds

D66 D66 Lansingerland 26-12-2021 10:58

Op verzoek van het college van gemeente Lansingerland was er een kort debat met de  raad over de besteding van de middelen, nadere afbakening van de doelgroepen, activiteiten en maatregelen die in aanmerking zouden kunnen komen en de voorwaarden waaraan voldaan dient te worden om steun te ontvangen.

Al eerder heeft D66, net zoals andere fracties, aangegeven dat er indien de nood hoog is, de gemeente extra steun – in welke vorm dan ook- voor inwoners en ondernemers die geraakt zijn door de corona crisis willen leveren. 

De genoemde verhoging van de OZB niet woningen was toen dan ook iets waar de D66  fractie moeilijk mee kon leven, al begrepen wij natuurlijk ook dat lang niet ieder bedrijf last heeft van verminderde opbrengsten. Toen deden wij een voorstel de verhoging met 1 jaar uit te stellen. Dit voorstel heeft het toen helaas niet gehaald. We zijn verheugd te lezen dat dit is teruggekomen in dit voorstel. Een prima idee dus !

Dat er nu concrete plannen gemaakt worden voor een tegemoetkoming voor ondernemers en individuen kan D66 toejuichen. De vraag is dan alleen altijd wel , hoe krijg je geld op een verantwoorde manier op de juiste plekken en bij de juiste personen en organisaties in onze samenleving.Wordt een subsidieregeling niet een te ingewikkeld instrument. 

Ook de kanttekeningen die het college schets kan mijn fractie natuurlijk volgen. 

Er zijn al landelijke steunpakketten en ook lokaal ondernemen we al diverse acties, zoals genoemd in de brief.  We weten ook de regelingen zoals de TONK niet veel gebruikt zijn in Lansingerland, mogelijke mede door de voorwaarden voor die regeling die in deze commissie al vaker besproken zijn.  Qua doelgroepen zou D66 ook willen onderzoeken of deze regeling ook voor stichtingen, verenigingen of andere vrijwilligersorganisaties open kan worden gesteld. Ook zij zullen extra kosten hebben gemaakt.  Er staat in het voorstel dat is gesproken met aller partijen zoals winkeliers, er staat niet in wat de uitkomsten van die gesprekken zijn, kunnen we daar iets meer inzicht in krijgen?  Het is van belang dat de uitvoering niet te complex wordt en het budget opslurpt, maar dit risico bestaat natuurlijk wel.  Minder voorwaarden betekent minder bureaucratie, maar ook meer risico’s op onrechtmatigheden. 

Kortom, de fractie van D66 is er, net zoals het college in de brief laat doorschemeren, nog niet helemaal uit maar we onderschrijven de intentie wel. Het college gaat verder onderzoek wat er mogelijk is.

Driehoek noordpolder moet on-hold blijven

D66 D66 Lansingerland 26-12-2021 10:54

D66 heeft in de raad van 23 december aan het college vragen gesteld over de status van het project Driehoek Noorpolder. Dit naar aanleiding van 2 ingezonden brieven in de Heraut van woensdag 8 december 2022 jl. Met als titels ‘Burgerparticipatie: een wassen neus’ en ‘Provincie in de fout over bebouwing Driehoek Noordpolder.’ 

Raadslid Michiel Muis: “Er zijn momenteel veel ontwikkelingen rond het dossier Driehoek Noordpolder. Dat is vreemd omdat het college had aangegeven dat het project on-hold staat. Dit schept bij bewoners en de raad veel verwarring. Reden om vragen te stellen aan het college.” In de ingezonden brieven wordt gesproken over aankopen van grond ten Noorden van de Edelsteenwijk door een projectontwikkelaar. Collega-raadslid Blonk van Leefbaar3B heeft daar aparte rondvragen over gesteld aan het college. 

Net als de bewoners werd D66 ook onaangenaam verrast door een brief van het Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (9 november 2021) aan het college van Lansingerland. Kern van de brief is dat de provincie het college van Lansingerland onder druk zet om de driehoek Noordpolder te bebouwen. Muis: “Ongepast en onnodig dreigend, aangezien het een project is wat on-hold staat in verband met mislukte participatie en waar de bestemming tot op heden agrarisch/ groen is.”   

D66 vraagt het college aan de provincie duidelijk maken dat de bestemming van de gronden in de Driehoek agrarisch/ groen is, het gebied al decennia deze bestemming heeft, het project on-hold staat door een mislukt participatietraject, het college de bewoners en de raad heeft beloofd de opbrengst in het participatieproces serieus te nemen, de studie naar de locatie nog niet afgerond is, ontsluiting van de locatie daarbij een groot probleem vormt en dit onderwerp pas in een volgende raadsperiode weer op de agenda komt.

Vlak voor de raadsvergadering van 23 december heeft het college de raad geïnformeerd met een notitie en een afschrift van de antwoordbrief aan de provincie. In de brief wordt jammer genoeg gemist dat de bestemming op dit moment agrarisch/groen is en dat het maar de vraag is of de locatie te ontwikkelen valt zonder het woongenot van 600 bewoners te bederven. Ook wordt het standpunt van de bewoners in de antwoordbrief teruggebracht tot ‘niet in mijn achtertuin.’ D66 vindt dat echt te makkelijk en het doet geen recht aan de oprechte betrokkenheid van vele bewoners. Ook vindt D66 de uitspraak dat het college nog steeds voornemens is de locatie te ontwikkelen niet handig omdat er maatschappelijk en politiek geen draagvlak en geen meerderheid voor is. 

Tot slot verwijzen bewoners op hun website Driehoek Noordpolder naar uitspraken van wethouder Arends in een laatste bijpraatsessie. Hierin zou ze, ondanks dat het project on-hold staat, inwoners de suggestie hebben voorgelegd om in de Driehoek een veertigtal villa’s te bouwen. Onduidelijk is waar deze 40 woningen op zijn gebaseerd. Uit het antwoord van de wethouder blijkt dat dit in een informeel overleg inderdaad is geopperd. D66 heeft bij het college en de wethouder aangedrongen tijdens deze on-hold periode geen suggesties meer in die richting te doen, omdat het ruis en verwarring creëert voor de samenleving en de politiek.

Begroting 2022: bezuinigen, investeren, of (geen) van beide?

D66 D66 Lansingerland 26-12-2021 10:52

Tijdens de laatste raadsvergadering van 2021 is de begroting voor het komend jaar door de raad vastgesteld. Na een complex proces ligt er nu toch een begroting waar Lansingerland mee vooruit kan.

Het college stelde in de begroting oorspronkelijk een flinke reeks bezuinigingen voor, maar wilde tegelijkertijd ook extra geld inzetten om te investeren in de eigen organisatie. Deze investeringen waren slecht onderbouwd en tijdens de behandeling van de begroting in de commissie bleek dat er meer geld komt uit de kas van het rijk.

De gehele gemeenteraad vond het lastig om aan de ene kant bezuinigingen door te voeren, maar tegelijkertijd wel in geld te steken in de eigen organisatie, op basis van summiere informatie. Een lang proces volgde waarin in de eerste instantie de intensiveringen uit de begroting te halen, totdat het college met betere onderbouwing komt. Daarnaast werd besloten de bezuinigingen voorlopig uit de begroting te halen.

Tijdens de behandeling in de commissie afgelopen december kwam het college met verdere onderbouwing voor de voorgenomen investeringen. Daarin bleek dat Lansingerland kampt met flinke tekorten in het personeelsbestand, waardoor de continuïteit van de organisatie onder druk staat. Het extra investeren, zeker op het gebied van informatieveiligheid, is van levensbelang nu steeds meer organisaties gehackt worden.

Uiteindelijk is de raad akkoord gegaan met de nieuwe begroting – met extra investeringen, en zonder bezuinigingen op het sociaal domein. D66 blikt terug op een complex proces waarbij de raad samen is opgetrokken om de beste uitkomst te realiseren voor Lansingerland.

Echter moet Lansingerland zich niet rijk rekenen. Ondanks dat in 2022 niet bezuinigd hoeft te worden en er zelfs ruimte is voor investeringen, betekent dit niet dat Lansingerland nu rustig vaarwater is gekomen. Het meerjarige beeld vanaf 2023 ziet er nog steeds heel slecht uit. De meevallers volgend jaar bieden geen enkele garantie en de kans is groot dat er in de begroting van 2023 alsnog flink bezuinigd moet worden. Er ligt een flinke taak te wachten voor de nieuwe raad en college!