Nieuws van D66 in Limburg inzichtelijk

660 documenten

Algemene Beschouwingen Begroting 2023

D66 D66 Limburg 04-11-2022 13:05

Coronacrisis, bestuurscrisis, stikstofcrisis. Wooncrisis, energiecrisis, kansencrisis. Wie een hele korte samenvatting van de afgelopen drie jaar wil geven kan volstaan met een woord: crisis. Statenlid, volksvertegenwoordiger mogen zijn is altijd een eer en een voorrecht. Maar in onze tijd, in dit huis, onder dit politieke gesternte iets waar ik vaker van wakker lag dan waar ik vrolijk mee opstond.

Wat voor mij en ik denk ook andere collega’s bij vlagen wat weg had van een nachtmerrie, begon toch echt met een droom. Om, allemaal op onze eigen manier, Limburg, de allermooiste provincie van Nederland, sterker en beter te maken. Nu en voor de generaties Limburgers die na ons komen.

Het is die droom die ik niet wil en we samen niet kunnen opgeven. Juist nu niet. En dus is het tijd om wakker te worden. Van dit verkiezingsjaar geen middagdutje te maken. Ons niet in slaap te laten sussen met een ‘nieuwe financiële werkelijkheid’, met deze ‘beleidsarme begroting’ als verhaal. Politiek is meer dan de ander controleren. Besturen meer dan alleen een goede penningmeester zijn. Het is aan ons samen om te handelen. De wereld wacht niet tot na maart 2023. De vragen waar Limburgers elke dag mee worstelen, verdienen hun antwoord voor overmorgen. Laten we samen onze verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen niet alleen erkennen maar vooral nemen. Voorzitter,

Dank aan het College, de griffie en iedereen die hem mede mogelijk maakt voor deze begroting. Voor het inzichtelijker maken van middelen en stromen. Tegelijkertijd zijn we er nog niet dolgelukkig mee.

Dit College wekt, als eerste in vele jaren, de indruk dat hun pinpas op 16 maart 2023 geblokkeerd wordt en de geldautomaat dan tot op de bodem leeg is. We sluiten ons volledig aan bij de woorden van het CDA over de blik op onze opdrogende middelen. En zelfs als er minder middelen zijn betekent het niet dat deze provincie geen ambitie meer mag hebben, of nu maar op zijn handen gaat zitten.

We mogen met verkeerde zuinigheid nu geen hypotheek leggen op de toekomst. Dus moeten we, oog in oog met een recessie, durven te blijven investeren. Laten we stoppen met rekenen aan de indexatie van de immunisatiereserve en ons collectieve vermogen te benutten om te doen wat écht telt. Als we willen dat Limburg niet tot stilstand komt maar vooruit gaat, zetten we niet het slot op de schatkist maar de schouders eronder.

Hup! Limburg!

1. Stikstof

Waar geen keuze meer te maken is, is stikstof. We moeten. De vraag is alleen hoe. Concreet zou D66 naar aanleiding van de uitspraak van deze week, graag een korte reflectie van het College horen: waar moeten we ons écht zorgen om maken. Welk probleem is voor als provincie het meest urgent en waar zijn de gevolgen het grootst?

Naast onze eigen projecten maken we ons ook zorgen om de vergunningverlening.

We sluiten ons aan bij de vele zorgen en vragen over stikstof.

Iedere bouwactiviteit moet vanaf nu aangeven hoe er met stikstof wordt omgegaan tijdens de bouwfase. Hebben wij of onze omgevingsdiensten überhaupt capaciteit voor die beoordelingen? Bij de behandeling van de begroting van de RUD Zuid-Limburg werden we gewaarschuwd dat er een personeelstekort is of dreigt. Ook gemeenten hebben dit probleem. Kunnen wij als provincie dit aan? Zijn er oplossingen? Graag een reflectie van het College.

Hoe zorgen we ervoor dat er huizen gebouwd kunnen blijven worden voor Limburgers? Welke ambitie hebben wij eigenlijk? Zijn we niet gewoon te braaf: Zeeland en Groningen plannen veel meer woningen dan demografisch zou moeten. En dat terwijl het in Limburg echt veel beter en fijner wonen is! College, vraag: zijn we niet te braaf? Hoe kunnen we sneller en meer bouwen we voor Limburgers?

2. Los wat fout op met wat goed is

Hier ligt, wat D66 betreft, niet alleen een gigantische opgave maar ook een kans. Om wat fout is op te lossen met wat goed is. Ons middenbestuur zou, behalve de pinautomaat uit het verleden, vooral een architect voor de toekomst moeten willen zijn.

Ooijen-Wanssum is een fantastisch voorbeeld van hoe we van de uitdagingen van onze tijd een kans hebben weten te maken. Limburg is er sterker, mooier én gezonder van geworden. Omdat we lef hadden, omdat we wilden, omdat we durfden.

Wat D66 betreft is dat de houding van de provincie de komende jaren. Samen naar een waterrobuust Limburg én investeren in en sturen op ruimtelijke kwaliteit. Onze provincie is meer waard dan een investering in de zoveelste logistieke blokkendoos langs de snelweg. Laten we investeren in wat Limburg mooier maakt!

3. Als niet alles kan, doe dan wat zin heeft.

Voorzitter,

Het pleidooi van D66 is er vandaag een van lef en liefde voor Limburg. Van koers kiezen en richting geven, van verder gaan dan beleidsarme begrotingen vaststellen. Dat betekent niet dat we alles doen of bankroet willen. We moeten vooral keuzes maken.

Een Oud-Tsjechisch spreekwoord luidt: ‘waar in de portemonnee vroeger het geld zat, zit nu een foto van de kinderen’. In het geval van de provincie Limburg geldt, kijkend naar deze begroting: ‘waar vroeger de beleidsintensiveringsmiddelen stonden, staat nu een foto van ons vliegveld.’

D66 maakte zich bij het besluit al zorgen en doet dat nu naar aanleiding van de stikstofuitspraak nog meer. Hoe haalbaar is de baanrenovatie waarvoor wij 100 procent verantwoordelijk zijn nog? Graag een reflectie vanuit het College: lopen wij een risico? Hoe waterdicht is onze aanbesteding?

Een keuze die al gemaakt is, is die voor VDL Nedcar. Onze vraag aan de gedeputeerde is: en noe? Het Sterrenbos is gekapt. En verder….? De infrastructuur moet klaar zijn voor 2025 voor de verbreding van de A2. Het go/no go moment was in oktober. We kennen deze gedeputeerde als een echte regelaar. Is het geregeld, nu? Hoe? Graag een reactie.

4. Klimaat

Voorzitter, D66 vraagt zich soms af: wie moeten wij vastlijmen aan de GS-tafel om te zorgen dat we nog veel meer en sneller gaan dóen voor ons klimaat?

D66 is en blijft kritisch als het gaat om de energietransitie. Want ook deze periode is er te weinig gerealiseerd. Met alle begrip voor de complexiteit der dingen… Dat zit ons echt niet lekker.

We vroegen naar het aantal megawatturen die zijn opgesteld en kregen als antwoord het beleid dat is opgesteld en de afspraken die zijn gemaakt. Daar krijgen we geen lamp mee aan.

Concreet is onze vraag aan het College dan ook: wat hebben we nou echt gerealiseerd of laten starten? Welk initiatief hebben we als bevoegd gezag na Windpark Greenport Venlo nog genomen? Hoe trekken we de stroef lopende projecten vlot? Alleen ‘dat er in de regel van deze bevoegdheid wordt afgezien’ kunt u aan D66 niet meer verkopen. Limburgers merken het nu al in hun energierekening. Gedeputeerde: wat doen we?

Iets positiever, dan op dit punt. Minister Jetten maakte gisteren bekend dat de provincie Limburg in 2023 én in 2024 1,7 miljoen krijgt voor de uitvoering van het Klimaatakkoord en daarna zelfs 2,4 miljoen.

En noe? Wat gaan we doen met die middelen? Zijn we er klaar voor? Hoe zorgen we voor de handjes, hoe maken we het waar? Graag een reflectie van het College op hoe ze komend jaar 1,7 miljoen versneld en goed gaat investeren.

Het hoopvolle deel is, dat we in Limburg met de vakmanschapsagenda en een sterk MBO goud in handen hebben. De Limburgse instellingen hebben sterke plannen om vakmensen op te leiden en Limburgers te ondersteunen bij juist deze opgave.

Concreet is onze vraag aan het College: welke middelen zijn er om de projecten waarin de mensen die gaan verduurzamen op te leiden? Wordt er met en niet alleen over het MBO gepraat? Welke mogelijkheden om dit te versnellen hebben we?

En: hoe zorgen we samen dat we niet alleen praten maar vooral juist in die wijken waar dat het hardste nodig is aan de slag gaan met het verduurzamen van woningen?

D66 heeft alvast een keuze om voor te leggen. Minister Jetten heeft aangekondigd dat warmtenetten wettelijk in overheidshanden moeten komen. Dat is onze kans om Limburgse warmtebronnen zoals industriële restwarmte, mijnwater en wellicht toch nog geothermie versneld ten goede te laten komen van de Limburgers. Daarom dienen we een motie in: haal die warmtenetten naar Enexis.

5. Alles van waarde is weerloos

Voorzitter, Dan tot slot het deel wat voor mij op de eerste plaats komt. De reden was om de politiek in te gaan. Dat was onze provincie Limburg maakt. Waar we trots op zijn, waar we samen leven, wat ons verder brengt. Sport, cultuur en onderwijs.

Dat iets geen provinciale kerntaak is, betekent niet dat het onze inzet niet waard is of geen geweldige investering in Limburg is. Wij blijven staan en gaan voor een provincie die verbonden én verbindend is. Voor onderwijs, cultuur en sport.

I. Onderwijs

We stelden veel vragen en kregen weinig antwoorden. We lazen de beloofde mededeling portefeuillehouder, en hebben nog altijd geen idee of de provincie missiegedreven behalve in bedrijventerreinen ook nog een beetje in de toekomst van haar inwoners investeert. Klopt het dat de provincie geen enkele inspanning meer levert waar het gaat om Euregionaal onderwijs? De subsidieregeling is gestopt, wat doen we nog wel? Aan de gedeputeerde de vraag, dan maar mondeling, om een lijstje: wat doet de provincie nu aan euregionaal onderwijs? In welke concrete projecten in het primair en voortgezet onderwijs investeren we?

Met het CDA dienen een motie in om de Limburgse bijdrage aan Interreg-projecten gestand te doen.

Vorige begroting diende D66 een motie in voor het vergroenen van schoolpleinen. Kan de gedeputeerde ons vertellen hoe het ervoor staat met de uitvoering? Zijn er aanvragen gedaan, hoeveel en waar?

II. Cultuur

We moeten al onze middelen kritisch durven bekijken. Wat D66 betreft is cultuur onverminderd belangrijk. We pleiten al drie jaar voor kwalitatief aanbod in de gehele provincie en een sector die nog altijd herstellende van twee hele zware jaren. We hebben hart voor cultuur. Tegelijkertijd betekent dat niet dat hier geen keuzes mogen maken. Het grootste deel van onze middelen gaat op aan de drie provinciale musea. Moeten we niet nog eens heel kritisch durven kijken naar onze rol en naar hoe de musea er voor staan en wat het perspectief is? Zijn we nog in gesprek met het Rijk over een rijksstatus voor het Bonnefanten? 

III. Sport

Tot slot, voorzitter, In onzekere tijden kan veel vertragen of tot stilstand komen. Laat dat, juist in onze nog altijd niet zo gezonde provincie na een periode waarin we alleen maar ongezonder zijn geworden, niet de Limburger zijn!

Een van de meest rendabele investeringen die we kunnen doen, is die in sport. Elke euro betaalt zich niet alleen 2,51 keer terug, het maakt ons ook sterker, aantrekkelijker en beter.

Waar we MKBA’s van vliegvelden aan alle kanten kunnen betwisten, is die van sport heel eenvoudig: het levert ons geld op. En dus is het een verstandige investering in Limburg.

We hebben in Limburg een sterk fundament gelegd om op verder te bouwen. De onzekerheid van de flauwekul van de nieuwe financiële werkelijkheid dreigt die af te laten brokken. Daarom dienen we vandaag een motie in. Maak een einde aan de onzekerheid. De staten spreken uit dat we blijven investeren in gezondheid en in talent, in de toekomst van onze provincie.

Want wat er ook beweegt in Limburg, laat het vooral de Limburgers zijn.

Tot zover in eerste termijn.

 

Marlou Jenneskens nieuwe lijsttrekker D66 Limburg

D66 D66 Limburg 28-07-2022 10:41

Huidig fractievoorzitter Marlou Jenneskens is door de leden van D66 Limburg gekozen als nieuwe lijsttrekker. De 30-jarige Jenneskens is opgegroeid in Meerlo en nu woonachtig in Maastricht. Naast haar rol in het Limburgs Parlement werkt ze aan het vergroten van kansengelijkheid in het onderwijs voor de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Marlou Jenneskens is blij met het vertrouwen van de leden en wil blijven werken aan haar allermooiste provincie van Nederland: “De overstromingen van afgelopen jaar hebben laten zien hoe het water ons letterlijk aan de lippen staat. Ons klimaat vraagt om actie. De kansen van onze kinderen en jongeren staan onder druk. Het herstel van onze natuu een gezonde toekomst voor boeren en de omschakeling naar kringlooplandbouw vraagt onze absolute inzet. We mogen de toekomst van onze provincie niet langer lenen van de volgende generatie Limburgers. Dit is het moment om het niet een beetje minder slecht maar samen écht beter te gaan doen. Dat is waar ik voor sta en voor ga. En daarmee ga ik met volle overtuiging de verkiezingen in als aanvoerder van team D66 Limburg!”

Voorzitter Martin van Montfort is hoopvol voor een goede verkiezingsuitslag. “Marlou heeft de afgelopen jaren een positief en constructief geluid laten horen in het Limburgs Parlement. Daarnaast heeft ze binnen de partij veel nieuw talent aangetrokken en opgeleid. Met de goede uitslagen bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen Limburg verwacht ik een goed resultaat bij de Provinciale Statenverkiezingen volgend jaar.”

Begin augustus opent de kandidaatstelling voor andere kandidaten op de lijst. Eind van het jaar verwacht de partij de volledige lijst te kunnen presteren met een diverse groep kandidaten uit alle hoeken van de provincie.

Groene schoolpleinen voor Limburg!

D66 D66 Limburg 01-07-2022 10:44

Vanaf vandaag kunnen middelbare en basisscholen subsidie aanvragen om hun schoolplein te vergroenen. Op initiatief van Marlou Jenneskens kwam deze subsidieregeling tot stand. In de Statenvergadering van 5 november van vorig jaar hebben de Limburgse Provinciale Staten besloten om voor 2022 en 2023 750.000 euro vrij te maken voor groene schoolpleinen in Limburg.

Groene schoolpleinen bieden een prettige leer- en speelomgeving voor kinderen en hebben een positief effect op het welzijn van leerlingen. Kinderen komen al op jonge leeftijd in aanraking met natuur en een groen schoolplein biedt een mooie kans voor onderwijsactiviteiten in de buitenlucht. Het daagt kinderen uit, stimuleert bewegen en nieuwsgierigheid en zorgt ervoor dat kinderen meer respect krijgen voor de natuur.

Voordelen

Groene schoolpleinen hebben ook andere voordelen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het bijdraagt aan geluk en gezondheid van kinderen. Daarnaast versterkt vergroening van schoolpleinen de waterberging en waterafvoer, bij hoosbuien infiltreert het water beter in de grond. Ook vermindert het hittestress, want bomen en struiken zorgen voor verkoeling en verbeterd het de biodiversiteit.

Brede steun

De motie van D66 fractievoorzitter Marlou Jenneskens kan op brede draagvlak binnen Limburg rekenen. In veel verkiezingsprogramma’s van D66 en andere partijen van de afgelopen verkiezingen staat de ambitie om groene schoolpleinen te creëren. Op deze manier worden onze buurten nog groener gemaakt en draagt dit bij aan de toekomst van provincie Limburg.

Subsidie

Vanaf 1 juli kunnen Limburgse basis- en middelbare scholen de subsidie aanvragen.

Voor meer informatie over de voorwaarden en criteria waaraan de subsidieaanvraag moet voldoende de subsidieverordening Groene schoolpleinen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-4747.html

Zie hier de motie Groene schoolpleinen in Limburg: https://limburg.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/2a114a85-65ce-4eab-aaa0-23bd95ea080e

 

 

1 april: Statendebat integriteit

D66 D66 Limburg 01-04-2022 15:30

Voorzitter,

‘Als mensen engelen waren zou er geen bestuursmacht nodig zijn.’

Het voelt vreemd om het debat te beginnen met de inbreng die ik had voorbereid. En tegelijkertijd toepasselijk: want als vandaag een ding heeft laten zien is het dat wij Statenleden vooral ook mensen zijn.

Laat ik dan ook beginnen met beterschap wensen aan onze collega, en dankbaarheid uitspreken voor de manier waarop onze collega’s vandaag hebben opgetreden.

Het engelen-citaat van James Madison dat mij en mijn collega’s aanhalen, ging vooraf aan de grondwet van de Verenigde Staten.

Toen ik mij het afgelopen jaar dieper en dieper inlas op bestuurscultuur, kwam ik uit bij Daalder, politicoloog, die uitlegt hoe onze bestuurscultuur alleen te begrijpen is door te kijken naar de Republiek van de Zeven Verenigde Nederlanden. En waar ik aan het begin van dat debat nog wat afstand voelde, onwennig als het was weer samen in de bankjes. Voelt het in al het ongemak van vandaag.

Laat mij vandaag om te beginnen dan ook één wens uitspreken. Dat dit debat, deze eerste april, ook een nieuw begin kan zijn. Van de bestuurscultuur die we wel willen, waarin we samen optrekken.

Voorzitter, maar eigenlijk vooral: collega’s,

Laat ons vandaag een begin maken aan de Verenigde Staten van Limburg.

Voorzitter,

Het was een perfecte storm met verwoestende gevolgen, volgens de commissie. Wat achterbleef bij D66 is verre van fraai. Conclusies getrokken voordat er onderzoek was, oordelen uitgesproken. Stichting IKL is failliet, een verlies voor het Limburgse Landschap en de duizenden vrijwilligers. Onze provincie was maandenlang bestuurlijk onthoofd. En boven alles: mensen zijn beschadigd geraakt.

Daarin is ook dit parlement, deze verenigde staten. Medeverantwoordelijk. Want als in twee jaar de remmen een voor een onklaar zijn gemaakt, is het makkelijk om te zeggen dat jij de auto niet dat duwtje hebt gegeven richting het ravijn.

Maar dan kan je eigenlijk niet, zoals sommige collega’s ook vandaag opnieuw doen, alleen te kijken naar de ander, naar het onderzoek, naar ‘ja maar die’. Want als we heel eerlijk zijn, collega’s, heeft dan niet iedere partij in deze zaal ergens op enig moment niet iets bijgedragen? De auto geparkeerd, de koppeling in z’n vrij gezet, de handrem eraf gehaald, of een beetje wind die richting op geblazen? Hadden we het echt niet anders, niet beter kunnen doen?

Wat D66 betreft wel, ook wij. Wij blikken terug op een periode van groeiend ongemak. Artikelen in de krant die aanwezen dat er iets mis zat, maar Staten die er de vinger niet achter kregen. Door een gebrek aan inzicht in afwegingen en navolgbaarheid van besluiten en het onvoldoende inzichtelijk zijn van bestuurlijke verantwoording, groeide ongemak en machteloosheid. En ontbrak op een gegeven moment het vertrouwen dat we er iets aan konden veranderen. En dan zul je soms harder schreeuwen of feller debatteren dan je achteraf gepast vindt.

Wij hebben daarvan geleerd. En we hopen onze collega’s ook. Want, als we hier nog niet van leren, waarvan dan wel?!

Voorzitter,

De aarde draait om de zon, niet om de politiek. En het zou er ook in dit huis over moeten gaan wat we doen voor Limburg, niet alleen met wie of hoe. Maar vandaag kijken we nog een keer terug, om vooruit te kunnen kijken.

Laat ik in eerste reactie op alle onderzoeken namens D66 heel helder zijn: dat iets niet strafbaar of buiten de regels is, zegt wat ons betreft he-le-maal niets over de wenselijkheid ervan.

Ook als iets met de beste intenties is bedoeld, kan het niet de bedoeling zijn dat zoveel opdrachten op zoveel manieren naar één iemand gaan. Of het bewust was of niet: elke ambtenaar in dit huis moet zich vrij voelen om bestuurders van repliek te dienen. En elke Limburger moet erop kunnen vertrouwen dat de provincie er voor de mensen is.

Met vier onderzoeken blijft er tegelijkertijd iets knagen. We weten wel meer maar begrijpen we het nu echt? Hoewel de onderzoeken op punten onbevredigend zijn, moeten we verder.

Namens D66 richt ik vandaag dan ook vooral de blik op de toekomst.

1. Handelen voormalig gedeputeerde Vossenberg

Voorzitter,

Het rapport over het handelen van de voormalig gedeputeerde inzake Vossenberg is geen incident, het is in dit geval alleen vanwege een melding onderzocht. D66 merkt dat er soms het idee heerst dat er ruimte is tussen het beleid van het bevoegd gezag van de provincie en de uitvoering door de RUD. Dat levert risico’s op voor het bestuur en zelfs PS. D66 pleit voor slimmer vergunning verlenen en handhaven, zeker bij grondstoffen met een negatieve economische waarde. D66 wil hier strenger voor waken en meer inzicht in. Wanneer de adviezen van de RUD niet worden opgevolgd, zou D66 hier graag altijd expliciet vermeld de onderbouwing zien. Kan dit worden meegenomen als aandachtspunt door het College?

2. Blinde hoeken van het integriteitsbeleid van de provincie Limburg

Voorzitter,

Dan de enquête. De twijfel die we hadden bij het steunen van de motie over de geschiktheid van het middel enquête voor een dergelijk onderzoek, is terecht gebleken als een van de conclusies van de commissie. En tegelijkertijd is dit het meest inzichtelijke, herleidbare onderzoek, met concrete handvaten die ons helpen dit in de toekomst echt te voorkomen. Op deze plek dan ook allereerst een groot compliment en woord van dank aan de enquêtecommissie en al onze collega’s die hierin zoveel tijd en energie hebben gestoken.

D66 wil graag alle aanbevelingen van de enquêtecommissie overnemen, al hebben we vragen bij de voorgestelde uitwerking, bijvoorbeeld waar het om de praktische implementatie of een verstrekkend voorstel als het lobbyverbod gaat.

Wij dienen de motie van de PvdA dan ook mede in maar zouden op punten een stapje verder willen gaan. Bijvoorbeeld waar het gaat om giften aan politici of campagnes: die zouden we graag in een openbaar register opnemen. Kan dat worden meegenomen in de uitwerking?

Wij verwachten dat er in het verlengde van deze aanbevelingen nog meer winst te behalen is, door voorgestelde procedures breder in te zetten. Wij rekenen er dan ook op dat we hier in het Presidium of PS nog verder over zullen spreken.

3. Wegkijken als cultuur

Voorzitter,

D66 heeft moeite met dit onderzoek, in methodiek en proces.

Wij merken allereerst op dat de conclusies, waaronder ‘er is geen sprake van belangenverstrengeling’ wat ons betreft onvoldoende met feiten worden ondersteund.

Dat iets met de beste intenties gebeurt, maakt het niet wenselijk. En hoewel het onderzoek van de controller meer nog dan het rapport een illustratief beeld schetst van de complexiteit van opdrachten en relaties, blijft bij ons de gedachte: er was wel degelijk iemand die hier meer van kon weten. En dat was de ontvanger.

De onderzoekers concluderen dat er te weinig tegenspraak en overzicht is geweest en er bij het veelvuldig inschakelen van dezelfde persoon en/of bedrijven gelieerd aan deze persoon geen belletje ging rinkelen.

En toch weten we nog altijd niet hoe dat nu precies kan. En belangrijker nog: hoe we dat in de toekomst voorkomen. Een grote gemiste kans, wat D66 betreft. Wij zouden dan ook graag aan de slag gaan om precies dat uit te werken en aan te scherpen. 

Wat is er nodig om dat belletje wel te laten rinkelen? Hoe versterken we die betekenisvolle keten van Checks & Balances? Hoe zorgen we dat de eerder aangehaalde Know your client en SIS 3.0 w’el gaan werken? Zijn er vergelijkbare zaken te bedenken die nu nog spelen? Wat moeten we doen? Graag een reflectie vanuit het College.

4. Engelen bestaan niet

Limburg heeft nog nooit zó graag bij de rest van Nederland gehoord als na het lezen van de conclusies van dit rapport. Dat het in onze provincie volgens de onderzoekers niet erger of anders is dan elders in het land, is echter wat D66 betreft allerminst een geruststellende conclusie.

Een ‘zwak ontwikkelde praktijk van betekenisvolle en effectieve ‘checks & balances’ is voor een provincie die niet alleen dominee en koopman maar ook bankier, grondboer, vliegvelduitbater en campuseigenaar, op zijn allerzachtst gezegd zwaar problematisch te noemen.

D66 heeft hier vaker aandacht voor gevraagd en ziet dit ook op andere terreinen terug. Hoe ga je om met een bedrijf dat subsidie krijgt vanuit het LEF maar tegelijkertijd haar vergunning consequent overschrijdt, met nadelige gevolgen voor het milieu?

Hoe gaan we samen om met de verschillende petten van de provincie, zonder onzuiver te worden in onze besluitvorming? Dat blijft de vraag van D66, de stap die wij graag zouden zetten naar meer betekenisvolle checks and balances. Maar hoe?

D66 mist in dit onderzoek de reflectie naar andere bestuurslagen. De provincie is niet de enige die verantwoordelijk is voor de Limburgse bestuurscultuur. Ze hangt er wel sterk mee samen. Maar hoe staat het met onze gezamenlijke bestuurskracht? Wat gebeurt er met de meldingen die niet over de provincie gaan, vragen wij aan de CDK? Houdt het hier op, of worden zij doorverwezen?

Vandaag pleit D66 vooral het versterken van de informatiepositie van de Staten. Gelet op het feit dat onze rol een nevenfunctie betreft, kunnen we niet alles en al helemaal niet alleen. Het initiatief voor informatie ligt vaak bij GS en dat is goed, maar er blijft voldoende kans om zelf meer te doen. HOE het nog beter kan weten wij niet alleen. Wij vragen dan ook om in het voorstel dat uit dit debat volgt, in samenspraak met de commissie versterking positie PS, uit te werken welke middelen er zijn om PS te versterken: hetzij als fractie, hetzij vanuit de griffie. Indien nodig zien wij hiervoor graag een voorstel naar PS komen, want: dit mag wat kosten wat D66 betreft.

Voorzitter,

Een belangrijke kans hiervoor doet zich voor over krap een jaar, na het aantreden van nieuwe Provinciale Staten. Namens D66 doe ik hier de oproep om het proces van formatie transparanter en inzichtelijker te maken en een nieuwe Collegeperiode niet te starten vanuit gestold wantrouwen in een dichtgetimmerd akkoord en gesloten coalitie maar de discussie en inhoudelijke uitwisseling te laten waar hij hoort. Hier, in deze zaal. Graag zien wij hiervoor een voorstel uitgewerkt in de uitwerking van dit debat.

Ambities of m​oties op vierkante wieltjes, kunnen in de uitvoering nooit op rolletjes lopen. Naast aandacht voor die uitvoering wenst D66 deze Staten en het College de werkwijze en het onderlinge vertrouwen en de rust toe om samen van wensen werkbare werkelijkheid te maken zodat Limburg er het beste mee gediend is.

Voorzitter,

Ik begon met de wens voor de Verenigde Staten van Limburg en wil daar ook mee eindigen.

Collega’s,

Laat dit alsjeblieft ons nieuw begin zijn.

Van een parlement dat verder kijkt dan het eigen gelijk en omziet naar het gezamenlijke geluk van al die Limburgers.

Van de Verenigde Staten van Limburg.

Wat kan Limburg doen voor Oekraïne?

D66 D66 Limburg 02-03-2022 14:51

Raketten in Charkov, op klaarlichte dag. Een tachtigjarige man die zich inschrijft bij het leger ‘om te vechten voor zijn kleinkinderen’. Menigtes op het treinstation, files naar de grens, rijen aan de benzinepomp. Een meisje van 8 die haar hamster meeneemt, onderweg naar een veiliger bestaan.

Met afschuw en afgrijzen hebben wij vanuit Limburg de afgelopen dagen gekeken naar de aanval van Rusland. En met bewondering en respect naar de krachtige reactie van Oekraïne. In de eerste plaats spreken wij ons medeleven en onze steun uit aan de bevolking en leiders van Oekraïne. Wij staan naast de Oekraïners in hun strijd voor vrede, veiligheid en gedeelde Europese waarden.

Onze gedachten gaan uit naar alle Oekraïners. Wij maken ons zorgen om hen en leven mee met alle mannen, vrouwen, kinderen, mensen en dieren die op dit moment oorlogsdreiging, agressie en onveiligheid moeten doormaken, thuis, in schuilkelders, of onderweg naar een veiligere plek.

Dit is een bepalend moment in de geschiedenis. Waar vrede en veiligheid vanzelfsprekend leken, is de afgelopen week gebleken hoe kwetsbaar deze zijn. Onze vrede en veiligheid staan na de gevaarlijke acties van Poetin op het spel. Wij staan pal voor Europese samenwerking, veroordelen het geweld en pleiten voor de hardst mogelijke sancties.

Vanuit Limburg, de eerste provincie van Nederland die met internationale hulp werd bevrijd na jaren van onderdrukking, spreken wij onze steun uit aan Oekraïne. En vragen we ons af wat de provincie, behalve die steun uitspreken, méér kan doen.

Daarom vragen we aan het College van Gedeputeerde Staten en onze Commissaris van de Koning in het bijzonder:

Wat kan Limburg doen om Oekraïne te ondersteunen, financieel, met opvangcapaciteit, transport of anderszins? Heeft het College enig beeld waar op dit moment de grootste uitdagingen in Oekraïne en voor Oekraïners in Limburg liggen en waar de provincie Limburg een positieve bijdrage aan zou kunnen leveren? Deze oorlog zal waarschijnlijk grote humanitaire gevolgen hebben. Daarin willen en moeten wij de bevolking van Oekraïne helpen. Welke rol en mogelijkheden heeft Limburg en specifieker gezien de provincie, gelet op haar reeds bestaande wettelijke taak om toe te zien op de huisvesting van vergunningshouders, in samenwerking met gemeenten en/of de regietafel? Welke mogelijkheden en belemmeringen ziet het College? VDL Nedcar kondigt vandaag aan haar productie voor onbepaalde tijd stil te moeten leggen vanwege tekorten aan materialen vanuit fabrieken in Oekraïne.1 Heeft het College in beeld welke bedrijven en organisaties in Limburg deze oorlog fors raakt? Zo ja, vinden hiermee reeds gesprekken plaats? Zo nee, kan het College deze in kaart brengen? Welke sancties en/of maatregelen kan het provinciebestuur nemen, al dan niet gezamenlijk met andere (decentrale) overheden en/of richting het Rijk om deze bedrijven en organisaties te ondersteunen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat Europa, Nederland en daarmee ook Limburg minder afhankelijk worden van Rusland onder andere voor energie, industrie, materialen en financiën? Onderneemt het College stappen op dit vlak? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

Met ontsteltenis hebben wij kennis genomen van het interview in Dagblad de Limburger van 28 februari j.l. met de honorair consul van Rusland, baron Constantijn van Vloten, die stelt ‘pal achter Rusland te blijven staan’ en dat de ‘feiten zijn’ dat de aanval op Oekraïne ‘een vredesmissie van Rusland is’ en dat ‘Europa dit expres heeft gecreëerd door geen garanties te geven’.

  Hoe verhoudt de provincie Limburg zich tot de honorair consul van Rusland, zowel in financiële,  als relationele zin? Is het College bereid deze relatie(s) met de honorair consul te herzien?

Namens de fracties van D66, CDA, VVD, PvdA, SVL, Lokaal Limburg, GroenLinks, Fractie Palmen en 50Plus in het Limburgs Parlement.

Processen verbaal kandidatenlijsten D66 Westelijke Mijnstreek

D66 D66 Limburg 10-12-2021 07:35

Via de onderstaande links zijn de processen verbaal te vinden betreffende de uitslag van de kandidatenlijst van D66 Echt-Susteren en D66 Sittard-Geleen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022.Proces

Proces verbaal Sittard-Geleen: Proces verbaal GR2022 Sittard-Geleen 

Proces verbaal Sittard-Geleen: Proces verbaal GR2022 Echt-Susteren

 

Het bericht Processen verbaal kandidatenlijsten D66 Westelijke Mijnstreek verscheen eerst op Westelijke Mijnstreek.

Algemene Beschouwingen Begroting 2022

D66 D66 Limburg 05-11-2021 13:56

Limburg is de allermooiste provincie van Nederland. En België trouwens ook.

Normaliter zou ik onze algemene beschouwingen graag beginnen met een grote denker. Het lonkend perspectief. Vandaag citeer ik… Mezelf. Omdat eigenlijk precies dit geluid is wat ik zo ontzettend mis hier in in ons politieke debat.

Dat we trots zijn, op waar we vandaan komen. Omdat we bevoorrecht zijn, dit prachtige stukje Nederland met elkaar te mogen delen. En het bijzonder is dat wij daar met zijn 47 vertegenwoordigers van maar ook vooral VOOR mogen zijn. Dat maakt dat we ons bewust moeten zijn van onze impact en onze woorden zorgvuldig moeten kiezen, om dat voorrecht geen onrecht aan te doen.

Met de begroting die voor ons ligt, beginnen we aan een nieuw hoofdstuk, wat D66 betreft. Een hoofdstuk vol uitdagingen. Maar dat kunnen we ook. Want als er één ding is dat de geschiedenis heeft bewezen, is het dat wij, Limburgers, tot grootse dingen in staat zijn. We zijn een wendbaar volkje, gewend aan verandering. En wij zullen altijd onze weg weten te vinden, vooruit.

En zo zou ik deze beschouwingen dan ook graag willen beginnen. Vanuit het rotsvaste vertrouwen in de eigen kracht van mensen, en de Limburgers, mijn lievelingsmensen, het allermeest. Met het besef dat er veel gebeurd is en wat dat gekost heeft. Maar vooral vanuit de wil én wetenschap dat we samen vooruit kunnen, willen en zullen gaan.

Voorzitter,

Er ligt een begroting voor ons. Ondanks alles en dankzij velen. Onze waardering en complimenten gaan daarvoor vandaag niet, zoals te doen gebruikelijk, aan het College, dat er pas kort zit. Maar aan iedereen die voor Limburg werkt, vanuit en met dit Gouvernement. Limburg is doorgegaan, dankzij u. Dank voor al het ambtelijk vakmanschap dat dat gevergd heeft, en aan onze tijdelijke CDK, namens D66.

Voorzitter,

Het water stroomde door onze straten, de ondernemer in de horeca en culturele sector hadden het al zwaar. Er gaan nog altijd teveel kinderen zonder ontbijt naar school en teveel ouderen zonder ook maar iemand gesproken te hebben naar bed.

Dit is de tijd van ongemakkelijke waarheden. We zouden ze misschien soms liever niet onder ogen zien maar daarmee verdwijnen ze niet. De kansen van onze kinderen staan onder druk. Klimaatverandering is hier en nu.

En dus is dit ook de tijd voor fundamentele keuzes. Voor D66 is daarbij de vraag van vandaag:

Welk Limburg willen wij nalaten aan de volgende generatie? En hoe zorgen we er dan voor hun toekomst werkelijkheid wordt?

U kent D66 als ambitieus. We hebben voor deze begroting dan ook wensen voor 4 provincies. De vier provincies die we willen zijn. Een provincie van kansen voor iedereen, weerbaar voor de toekomst, met ruimte voor wat er echt toe doet, in verbondenheid met ons land, de Euregio en elkaar.

1. D66 wil een provincie van kansen voor iedereen

Wie veel heeft, blijft het goed hebben. Maar wie het al moeilijk had, kreeg het nog zwaarder. Dit, in de sociologie ‘het Mattheus-effect’ genoemd, werd de afgelopen periode duidelijk zichtbaar in Limburg. In een wereld vol schermpjes werd soms pijnlijk duidelijk wat er in de werkelijkheid ontbrak.

Dat heeft gevolgen, voor iedereen maar zeker de jongste generatie. Die Limburger van morgen verdient onze aandacht, wat D66 betreft, om hun talent ten volle te ontwikkelen.

Motie Groene Schoolpleinen Dat begint voor D66 letterlijk op het schoolplein. De gezonde basisschool ontwikkelt zich verder naar een groene basisschool. Van groen word je gelukkig én het maakt kinderen gezonder. En dan helpt het ook nog om verstening tegen te gaan en biodiversiteit te versterken. Voor D66 betreft is dit een onderwerp waar Limburg met een beetje extra inzet, een groot verschil kan maken. Daarom dienen we een motie groene schoolpleinen in.

Euregionaal Limburg ligt misschien ver van de Randstad maar in het hart van de Euregio. Als het gaat over kenniseconomie wordt op pagina 62 gesproken over Limburgse kennis- en onderwijsinstellingen. En België/Duitsland dan? Waar zijn de Aachense en de Hasseltse en Luikse kennis- en onderwijsinstellingen en bedrijvigheid? Hoe zorgen we ervoor dat onze kinderen en jongeren juist de voordelen en niet de belemmeringen van onze unieke ligging gaan ervaren? Wij horen graag een concrete reactie van het College wat u hier gaat dóen. De subsidieregeling Euregionaal onderwijs is afgelopen. Wat doet de provincie nu concreet nog met het bevorderen van de kansen in de Euregio? Bevorderen we buurtalen, uitwisseling of…?

Kansrijk van start op de arbeidsmarkt Uit onderzoek van ROA blijkt dat studenten in het hoger onderwijs vaak de provincie verlaten. En terwijl de arbeidsmarkt schreeuwt om vakmensen, blijft de provincie voor het MBO vooral kijken naar aanhaking op de campussen, of valorisatie van kennis. Daarmee doen we Limburg tekort. Het MBO leidt de essentiële beroepen op, die we zeker voor de uitdagingen van onze tijd, het verduurzamen van onze woningen bijvoorbeeld, van antwoord gaan voorzien.

Limburg heeft al het talent en vakmanschap nodig. Op de arbeidsmarkt én in de samenleving. D66 dient daarom een motie in voor een kansrijke start op de arbeidsmarkt. Allereerst om de knelpunten op ieder vlak die ervoor zorgen dat jong talent de provincie verlaat te inventariseren. En vervolgens om de allianties te smeden die nodig zijn om die knelpunten op te lossen. Zodat we behalve kennis, vooral ook de handen en hoofden hier hebben die er iets mee kunnen doen.

Talent ontwikkel je niet alleen op school. We missen in deze begroting de ambitie als het gaat om die andere gebieden. Sport, bijvoorbeeld. Waar is de aandacht voor de breedtesport, is onze vraag aan het College? En wat gaan we precies met wie doen.

Kansen voor cultuur en makers Wij missen in deze begroting opnieuw de aandacht voor de culturele makers. We spreken volgende week over cultuur, maar de middelen die ooit vrij vielen door de Jan van Eyck structureel als begrotingsinstelling te bekostigen, zouden ingezet worden voor makers. In hoeverre is dat gebeurd? Hebben we in beeld in hoeverre makers nog in staat zijn actief te blijven? Zijn er specifieke plannen binnen de provincie (mogelijk ism gemeenten) om deze kwetsbare cultuurmakers extra te ondersteunen?

Film Waarom, is hier onze simpele vraag in het College. Limburg investeert al jaren in het versterken van film. En nadat juist die positie zich uitbetaalde de afgelopen periode, toen alle podia sloten en CineSud en anderen onze Limburgse culturele instellingen kon helpen om via film en tv de Limburger alsnog te bereiken. En wij kiezen ervoor om precies daarmee te stoppen. Wat is de reden dat het College dat niet meer nodig acht?

2. D66 wil een provincie die weerbaar is voor de toekomst

Ons Gouvernement hoort AAN en niet IN de Maas te liggen, zoals afgelopen zomer. We zijn het hoogste punt van Nederland maar het laagste van onze omgeving.Hoe zorgen we ervoor dat ons stukje Nederland weerbaar is in een veranderend klimaat?

In deze begroting staat de vraag: wat merkt de Limburger ervan? Centraal. In dit geval is het antwoord duidelijk: als we niets doen, merkt de burger het meest, zoals deze zomer in Valkenburg al te zien was. 1Limburg kopte recent dat Limburgers zich zorgen maken om klimaatverandering.

Zorgen moet je niet maken, dat moet je doen. Voor ons stukje aarde en wie daar na ons op gaan wonen.

Water Laat ik beginnen bij het water. Deze week werd het Actieplan aan de staatssecretaris overhandigd, waarvoor complimenten. Hoe gaat het nu verder, richting de 1,2 miljoen? We lezen in de begroting over een grensoverschrijdende wateraanpak. Hoe ziet die eruit en wat is daarvoor nodig, is onze vraag aan het College?

We lezen in de begroting over het Recovery & Resiliance Facility dat ‘Een volgend kabinet zal in oktober 2021 het Nederlandse aandeel van het RRF invullen’. Dat hebben we niet gehaald. Zetten we vanuit Limburg voor die middelen vol in op de verduurzaming van Chemelot en op aansluiten op het Europees hogesnelheids-spoor in Aachen en Liège? Wat gaat het College doen om dit goede verhaal in de tas van de informateur te stoppen? Hoe pakt Limburg een rol, om bij het Rijk de middelen die nodig zijn uit Europa naar Limburg te halen?

In de begroting lezen wij dat er in 2022 ‘invulling gegeven zal worden aan de voorbereidingen tot een uitvoeringsprogramma voor onze deelname aan het Schone Lucht Akkoord te komen’. D66 heeft hier in 2019 voor het eerst om gevraagd. Wat hebben we dan eind 2022?  De voorbereidingen voor een programma of gaan we concreet wat doen?

Voorzitter,

Limburg is de allermooiste provincie van Nederland. Als we dat zo willen houden hebben we meer lef en liefde voor onze leefomgeving nodig. En aandacht voor onze rol om de ruimte samen goed en gezond te ordenen.

3. D66 wil een provincie met ruimte voor wat er écht toe doet

Natuur Ten aanzien van natuur maakt D66 zich -zoals velen- zorgen. De Limburgse uitdaging is gigantisch en we zijn deze periode nog niet ver gekomen. We hebben er al eerder schriftelijke vragen over gesteld. Concreet vragen we ons bij het lezen van deze begroting over de SKNL-regeling af. Hoe kan het dat de regeling van het Rijk voor Subsidie Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap, in Limburg 2 jaar lang niet is opengesteld? We horen hier graag een concrete reactie van het College: wat is hier gebeurd?

Grond Om de doelen voor Limburg te bereiken, zullen we alle middelen die er zijn nodig hebben. D66 is dan ook voorstander van actief provinciaal grondbeleid. De provincie heeft al grond en doet al anticiperende aankopen en dat gaat in de toekomst alleen maar groter worden. De grondmarkt is wat D66 betreft dan ook geopend. Maar niet voordat we inzicht krijgen in wat er eigenlijk op het schap ligt. Het stoort D66 gigantisch dat we niet weten welke grond we hebben, welke waarde die vertegenwoordigt (boekwaarde 0) en welke doelstellingen we ermee bereiken. Daarom dienen we een motie in, om de P&C-cyclus uit te breiden met informatie over deze soorten kapitaal, om de kaderstellende rol van PS beter uit te voeren.

4. D66 wil een provincie die verbonden met het land, de Euregio en elkaar

Limburg ligt in het Zuiden van Nederland maar boven alles in het hart van Europa. Onze mobiliteit is daarin van onmisbaar belang. We lezen in deze begroting over intercity Eindhoven Aachen dat er onderzocht wordt. Is dat onderzoek inmiddels in volle gang en mogen we dit kalenderjaar uitkomsten verwachten? Wij zijn ervan overtuigd dat er mogelijkheden zijn. Met een beetje goede wil. Is het college net zo positief over de mogelijkheden?

En op de fiets kom ik aan bij het einde van mijn betoog. De fiets, de fiets, en anders niets… Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de weg vrij wordt gemaakt voor de fiets? Moet de provincie daarin niet veel meer, gemeentegrensoverschrijdend gaan handelen? Welke rol ziet het College voor zichzelf weggelegd?

Voorzitter,

Het is tijd de rug te rechten voor Limburg. Er zijn dappere keuzes te maken, is ontzettend veel werk te doen. Maar dat kunnen we. Wij, Limburgers! Want juist voor de grote uitdagingen van onze tijd is één ding doorslaggevend. Het collectieve gedrag van mensen. Als er één volkje is die ik dat toevertrouw, zijn het de Limburgers wel.  Want Limburg is niet alleen de allermooiste provincie van Nederland. De Limburgers zijn ook nog de beste verzameling mensen die er is.

Duimpje?

D66 D66 Limburg 16-10-2021 17:31

Wat geldt binnen de Provincie Limburg als een prestatie? Bij de financiële verantwoording over 2020 rapporteert de provincie voor het eerst wat de Limburgers van haar acties merken. Een juichmomentje voor D66, want daar was veel druk voor nodig. Maar er is nog veel werk te doen.

D66 wil dat de provincie relevanter voor alle Limburgers wordt:

Dat de provincie zich niet beperkt tot beleid maken, maar dat de provincie het ook uitvoert zodat Limburgers er beter van worden; Dat de provincie niet klaar is als ze heeft bepaald waar de zonnepanelen niet mogen, maar pas als iets nuttigs bereikt wordt; als ons nutsbedrijf Enexis een dikke elektriciteitsleiding aanlegt daar waar de provincie ze wél wil hebben: op het dak van de bedrijfshal bijvoorbeeld; Dat de provincie niet klaar is met beleid over de Grote Peel, maar pas als het Waterpeil daar hoog genoeg is voor de unieke vegetatie; Dat de provincie niet klaar is als het nieuwe monumentenbeleid is vastgesteld, maar als waardevolle monumenten beter beleefbaar worden voor de Limburgers.

Er is daarvoor een cultuuromslag nodig, want tot dusver staat ‘beleid’ hoog in het vaandel bij de provincie en ‘uitvoering’ niet.

Al bij de behandeling van de Jaarstukken in 2017 stond Hans van Wageningen namens D66 Limburg met zijn duim omhoog. Niet omdat 2017 een bijzonder goed jaar was geweest voor de Limburgers, maar om te illustreren hoe de provincie beter zijn resultaten kan rapporteren. Wat D66 betreft mocht er een duimpje omhoog als de Limburgers iets van de prestaties van de provincie merken.

In de Jaarstukken over 2020 is het dan eindelijk zo ver! D66 is tevreden over de eerste stap, maar heeft bij de behandeling van de Jaarstukken wel een kritische kanttekening geplaatst; er worden namelijk nog steeds groene duimpjes als ‘gerealiseerd’ bestempeld, terwijl Limburgers er niets aan hebben.

Dat is niet de bedoeling van de duimpjes. Een actie is pas ‘gerealiseerd’ als Limburgers er merkbaar bij gediend zijn.

Deze cultuuromslag is een proces van lange adem en daar blijft D66 zich dan ook voor inzetten. Zodat Limburgers hun duimen opsteken voor merkbare veranderingen in de provincie!

Vacature Lid Verkiezingscommissie

D66 D66 Limburg 20-09-2021 21:51

D66 Limburg is op zoek naar drie nieuwe leden van de provinciale verkiezingscommissie.

Onze ideale verkiezingscommissie bestaat uit mensen die goed overweg kunnen met procedures. Mensen die onpartijdig willen zorgen voor een goed proces om te komen tot de ideale kandidatenlijst voor de provinciale statenverkiezingen van 2023.

Taken en verantwoordelijkheden

In de eerste plaats is de Regionale Verkiezingscommissie belast met de volgende taken om de onpartijdige voortgang van de kandidaatstellingsprocedure te waarborgen voor de Provinciale Statenverkiezingen:

Het informeren van de leden over de wijze waarop de kandidaatstellingsprocedure verloopt, alsmede het beschikbaar stellen van het kandidaatstellingsformulier; De controle en verificatie van de informatie van de kandidaten en de informatieverstrekking over de kandidaten aan de leden; Het organiseren en vaststellen van de stemmingen en het bekendmaken van de uitslag ervan; De indiening van de definitieve kandidatenlijsten voor de verkiezingen bij het betreffende hoofdstembureau op de Dag der Kandidaatstelling, zoals door de Kieswet is voorgeschreven. Wat vragen wij? Kennis van de reglementen en procedures binnen D66; Basisvaardigheden op ICT-gebied; Affiniteit met D66 en het sociaal-liberale gedachtegoed; Je woont in Limburg (NL). Wat bieden wij? Een plek om mee te denken én te doen om D66 een nog mooiere vereniging te maken; De mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Interesse?

Stuur je sollicitatiebrief en cv per e-mail naar bestuur@d66limburg.nl. Voor meer informatie over de vacature of de werkzaamheden kun je contact opnemen met Martin van Montfort (06-52364031).

We kijken ernaar uit om je sollicitatie te ontvangen!

Vacature Campagnecoördinator

D66 D66 Limburg 20-09-2021 21:42

D66 Limburg is op zoek naar een nieuwe campagnecoördinator.

Onze ideale campagnecoördinator is iemand die graag aan de slag gaat met creatieve ideeën om een goede campagne neer te zetten. We zoeken iemand die leden kan enthousiasmeren om campagne te voeren om zo samen een mooie verkiezingscampagne te kunnen neerzetten.

Taken en verantwoordelijkheden Je organiseert de (permanente) campagne binnen de provincie, en zorgt daarbij dat D66 maximaal zichtbaar is; Je werkt goed samen met de diverse afdelingen op het gebied van campagne; Je stuurt het campagneteam aan; Je gaat graag de straat op samen met vrijwilligers; Als campagnecoördinator ben je op de hoogte van maatschappelijke (lokale) ontwikkelingen en weet deze kansen te benutten; Je enthousiasmeert de leden binnen de provincie om deel te nemen aan de campagne. Wat vragen wij? Een doener die proactief zaken oppakt; Iemand die met zijn enthousiasme mensen kan motiveren; Iemand die sociaal is en verbindingen kan leggen; Het nemen van initiatief; Creativiteit; Affiniteit met D66 en het sociaal-liberale gedachtegoed; Je woont in Limburg (NL). Wat bieden wij? Een plek om mee te denken én te doen om D66 een nog mooiere vereniging te maken; De mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Interesse?

Stuur je sollicitatiebrief en cv per e-mail naar bestuur@d66limburg.nl. De nieuwe campagnecoördinator wordt gekozen op het regiocongres van 15 januari 2022. Voor meer informatie over de vacature of de werkzaamheden kun je contact opnemen met Martin van Montfort (06-52364031).

We kijken ernaar uit om je sollicitatie te ontvangen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.