Nieuws van politieke partijen in Lopik over VVD inzichtelijk

21 documenten

Verkiezingsprogramma 2022-2026

VVD VVD Lopik 23-02-2022 11:46

Met veel trots presenteren we het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14, 15 en 16 maart. Goed bestuur voor een mooie toekomst. Dat is ons uitgangspunt voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Eén maal in de vier jaar, op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen, kijken we terug en zien we vooruit. Al doorpakkend hebben we best wat bereikt, en er liggen nog genoeg wensen.

 

Lopik is een gemeente waar het fijn leven is, dat vonden we en dat moet ook zo blijven. Dus goed betaalbaar aangepast wonen in rustige veilige mooie kernen, met “voldoende” voorzieningen “om de hoek”. Met aandacht voor de natuur, voor duurzaamheid en energievoorziening.

 

Lopik is trots op haar bloeiende lokale bedrijvigheid en economie.Bezig zijn. Met waardering voor onze ondernemers en onze boeren. En aandacht voor het onmisbare vrijwilligerswerk.

 

Lopik zorgt voor haar inwoners.Met goede zorg voor ouderen, voor jongeren en voor gezinnen waar het wat minder goed gaat. We bieden ruimte voor een actieve leefstijl door sport en spel.

 

Lopik staat klaar voor haar inwoners.Met begrijpelijke (digitale) dienstverlening. Met veel ruimte voor ontplooiing. Met nadruk op preventie en als het moet handhaving.

 

Wij houden van ‘voor wat hoort wat’: heeft u een plan, wij kijken wat kan; heeft de gemeente een idee, hopelijk doen dan de inwoners mee. Er kan veel, niet alles. Een voorstel leidt tot meedenken, tot overleg, tot besluit. En dat moet het dan zijn.

 

Zo zien wij ons Lopik graag: mooi zoals het is, en nog mooier na de vervulling van al onze wensen. Deze wensen komen vaak in plaats van, of bovenop lopend beleid. En dat lopend beleid begint behoorlijk te verschralen. Wij komen nooit meer aan al onze wensen toe met onze huidige beperkte centjes en handjes. Zeker niet als het Rijk steeds weer taken naar de gemeente toeschuift en geen harde munt meestuurt.

 

In het laatste hoofdstuk beschrijven wij hoe wij doorpakken en onze verantwoordelijkheid nemen en dat wij als goed bestuurder tot ingrijpende besluiten komen. Zó gaat het niet langer en onze conclusie is dat de enige mogelijkheid om ons mooi mooier Lopik te waarborgen, de keuze voor opschalen is. Samen met buurgemeentes een nieuwe sterke gemeente vormen die een stabiel fundament en voldoende kracht heeft om onze wensen te realiseren. En Lopik, met haar levendige, eigenzinnige en zelfbewuste kernen te bewaren voor de volgende generaties.

 

Samengevat: onze inwoners verdienen een goed bestuur.Lees ons hele verkiezingsprogramma hier:

Kandidatenlijst Gemeenteraadsverkiezingen 2022

VVD VVD Lopik 03-02-2022 08:51

Dit zijn onze kandidaten voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2022!

Er is weer een grote stap gezet richting de gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart. Onze kandidatenlijst is officieel ingediend! Met trots presenteren we onze 10 toppers:

1. Nick Kramer

2. Margriet van Delft

3. Adwin van Schaaik

4. John Buijs

5. Francois de Bie

6. Tim van Vliet

7. Ansfried Vergeer

8. Joost van Baaren

9. Hennie Beenen

10. Johan van Everdingen

Het is een mooie mix van nieuwe en oude gezichten. De aankomende periode zullen we onze kandidaten verder aan jullie voorstellen.

Nuance, goed bestuur en verkiezingen

VVD VVD Lopik 03-02-2022 08:23

In Het Kontakt van 18 januari las ik de ingezonden brief van de heer Bouw, LDIJ IJsselstein, over de zelfstandigheid van IJsselstein als gemeente. Lopik stond er in die bijdrage nou niet bepaald goed op. Als Lopiker heb ik dan wel de behoefte om te reageren.

En inderdaad, niets is mooier om IJsselstein of Lopik te laten voor wat zij nu is. Echter, de wereld om ons heen verandert. We zien dat steeds meer taken van de landelijke overheid bij de gemeente worden gelegd. Denk hierbij aan het sociaal domein. Maar ook woningbouw. Dit werd vroeger door het ministerie van Volkshuisvesting geregisseerd. Tegenwoordig dienen gemeentes zelf plannen te maken. Al dan niet in samenwerking met omliggende gemeentes. En er ontstaan ook nieuwe taken. Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie. Zetten we windmolens, leggen we zonnevelden aan? Waar?Voor al deze zaken zijn specialisten nodig. Die vind je niet voor het deeltijdwerk en karig loon dat een kleine gemeente kan bieden. Bij een wat grotere gemeente is het aantrekkelijker om voor te werken als je wilt doorgroeien in je ontwikkeling als werknemer. De kans dat een gemeente ze vindt en aan zich weet te binden is dan wel groter. 

Goed bestuur vraagt dat een gemeente op deze dossiers de goede mensen heeft om zelf de goede keuzes te maken. Doe je dit niet zelf, dan doet een grote buurgemeente dat wel voor je. Groter worden. De vraag is dan met wie ga je opschalen? Is dat enkel met de buurgemeente of kijk je ook verder om je heen en zoek je het gesprek met meerdere gemeentes. Dhr. Bouw wekt de indruk dat alleen de combinatie IJsselstein met Lopik er ligt. Wie heeft dat bedacht? Sterker, ik vind dit helemaal niet voor de hand liggen. De combinatie IJsselstein/ Lopik is dan nog steeds klein, waardoor de geschetste problemen nog niet zijn opgelost. Daarnaast is het heel reëel te veronderstellen dat de omliggende (kleinere) gemeentes dezelfde problemen hebben. Ook zij zijn op zoek naar oplossingen. Een grotere combinatie is dan wellicht zo gek nog niet. Dit biedt tegelijk een stevig tegenwicht aan stad en provincie Utrecht. 

Nu al zijn er samenwerkingsverbanden in de Lopikerwaard. Een aantal zijn succesvol. Echter, dit dient ook bestuurd te worden door, juist ja, de mensen die we niet hebben. En dan nog is het de vraag of je eensgezind kunt optreden. Bij het dossier energietransitie is dit niet gelukt. Twee gemeentes financieel beoordelen op alleen de ozb en de precariorechten is natuurlijk te kort door de bocht. Er zijn meer kenmerken die de financiële toestand van een gemeente duiden. Accountantsbureau DBO heeft onlangs een studie gedaan naar de financiële toestand van alle gemeentes van Nederland over 2020. Uit dat rapport blijkt bijvoorbeeld dat de schuldquote van IJsselstein hoger ligt dan van Lopik. IJsselstein kreeg uit de studie het rapportcijfer 8. Lopik een 9. De vraag is of financiën nu het belangrijkste argument is in de toekomstdiscussie voor gemeentes in onze regio. Natuurlijk, de begroting moet op orde. En bij veel gemeentes, ook Lopik, is dat moeilijk. Met schaalgrootte kun je meer doen.

Het belangrijkste argument voor de VVD Lopik is evenwel de vraag: kunnen wij onze inwoners die kwaliteit van bestuur bieden, die zij verdienen, en blijven we dan nog zelf aan het roer? In onze visie is opschaling daarvoor nodig. Tegelijkertijd dienen we aandacht te hebben voor de kracht en de identiteit van de kernen en deze te borgen. Dit is voor ons een randvoorwaarde. 

Kortom, niet terugkijken naar het jaar 1308 en vasthouden aan het bestaande, maar inspelen op veranderingen en de gemeente inrichten voor de generatie die na ons komt.

Adwin van Schaaik, VVD Lopik

Jaarrekening 2020

VVD VVD Lopik 21-07-2021 07:56

Op 13 juli heeft de raad de jaarstukken 2020 vastgesteld. We konden lezen wat er allemaal is gedaan in onze gemeente. En dat was best veel. Onze waardering is voor iedereen die zich hiervoor heeft ingezet in dit lastige en ongezellige corona jaar. Wat viel de VVD op aan dit verslag?

https://lopik.vvd.nl/nieuws/45031/jaarrekening-2020
Een onduidelijk verslag: winst of verlies?

Het eerste wat je leest is dat er een positief resultaat is van 1,4 mln. euro. De realiteit is echter anders. Er is 2,5 mln. uit de spaarpot gehaald, en geboekt als inkomsten. In werkelijkheid maken we dus eigenlijk 1,4 – 2,5  = 1,1 mln. verlies.

De VVD vraagt al een lange tijd om heldere verslaglegging, waarin je op een A4 kunt lezen wat de winst of verlies is. De wethouder wil hier echter nog niet in meegaan. 

Voordeel in afschrijvingen

De kosten voor groot onderhoud aan de wegen en bruggen werden tot voor kort direct ten laste van de verlies- en winst rekening gebracht. Nu worden deze kosten als investeringen op de balans gezet en over een periode van 40 tot 80 jaar afgeschreven. Hierdoor schuif je de kosten dus voor je uit en pakt dit op de korte termijn voordelig uit voor het resultaat. Het geld wat nodig is om deze investeringen te betalen moet de gemeente Lopik lenen. Dit jaar per saldo 3 mln. We kunnen maximaal één keer de jaaromzet (34 mln.) lenen. Dit betekend dat we nog 31 : 3 = ruim 10 jaar vooruit kunnen op de manier zoals we in 2020 hebben gedaan.    

Incidentele / structurele kosten

De gemeente Lopik boekt kosten waarvan ze vindt dat deze slechts eenmalig zijn vaak als incidentele kosten. Deze kosten komen niet in de begroting, niet in de verlies- en winst rekening maar worden direct ten laste van de reserve geboekt. Het eigen vermogen. De reserve, ook wel de spaarpot genoemd, begint langzaam op te raken. 

Dit zijn 3 voorbeelden die laten zien dat het toch niet allemaal meevalt. Een troost is dat veel gemeentes in Nederland dezelfde financiële problemen hebben als Lopik. Zijn wij dan als VVD somber? Nee hoor, zeker niet. Echter goed besturen begint bij goed geïnformeerd zijn.

Onze conclusie uit de jaarstukken is dat het resultaat, gezien de hobbels die hierboven zijn genoemd en de nieuwe uitdagingen die er zeker nog gaan komen, niet is vol te houden. De keuze van de VVD om met Lopik een herindeling in te gaan, is voor ons daarom nog steeds de juiste keuze. 

De toekomst van Lopik

VVD VVD Lopik 30-03-2021 08:36

Tijdens de voorjaarsnota in 2019 kwam de eerste harde klap. De bodem van de reserves komt wel heel snel in zicht. Enerzijds logisch, gezien de toenemende taken van de gemeente en de dus jaarlijks groeiende kosten. Anderzijds zorgwekkend, omdat de inkomsten niet mee stijgen. Het zoeken naar een structurele oplossing is om die reden noodzakelijk.

Eerder is door het college geprobeerd naar manieren te zoeken om tot een sluitende begroting te komen. Daarin kwamen efficiëntie vraagstukken aan bod, alsmede het collectief uitvoeren van taken, schaalvergroting en de vraag of alle voorzieningen wel noodzakelijk zijn. Tijdens het proces kwam steeds duidelijker naar voren dat de rek eruit is. Met andere woorden; als gemeente willen we kwaliteit leveren aan onze inwoner, maar door verder te bezuinigen op personeel en taken zien we diezelfde kwaliteit achteruitgaan. Zoals eerder genoemd is het niet verrassend dat kosten stijgen. Die trend is ingezet tijdens de decentralisatie van het sociaal domein waarbij de gemeente steeds meer taken overgeheveld krijgt van het Rijk. In een vooruitziende blik zien we de decentralisatie-trend voorlopig doorzetten en zullen de taken van een gemeente als maar groeien. Een voorbeeld hiervan is de implementatie van de omgevingswet, die naar schatting €4 miljoen per gemeente gaat kosten. Vooral voor kleinere gemeenten wegen deze kosten zwaarder en heerst de vraag of je met hetzelfde aantal mensen, dezelfde hoeveelheid werk kan verzetten.

Uitdagingen Ook in het vormgeven van de energietransitie staat de gemeente voor de zware taak om in een samenwerkingsverband te bepalen waar zonneweides en windmolens terecht kunnen komen. Voor een kleine gemeente met veel weides is het enorm belangrijk om volledig mee te kunnen praten maar dat is door het tekort aan handen en lobbykracht een flinke uitdaging. Los van deze nieuwe taken zijn er ook grote uitdagingen aan de inkomsten kant. Aan de nieuwe opdrachten is vaak onvoldoende extra, of soms zelfs geen, geld gekoppeld. Zeker met 14.473 inwoners, voelen we dit in onze portemonnee. Daarbij zijn er simpelweg te weinig schouders om dit te kunnen dragen. De mogelijkheden die het college aanbiedt zijn kort samengevat niet ideaal. De gemeente zo afslanken dat het alleen nog paspoorten en simpele vergunningen kan uitgeven is volgens de VVD niet wat we moeten willen. Ook het behouden van de situatie zoals die nu is en de rekening neerleggen bij de inwoner, is voor ons geen oplossing. Stilzitten is achteruitgang omdat de kosten steeds verder zullen stijgen. Het tweede spoor zou zorgen voor een toename van €350 per huishouden om de gemeente in de huidige vorm gaande te houden, zonder garantie van dalende kosten of hogere rijksbijdragen. Dat is volgens ons écht te veel gevraagd. De ideale situatie zou zijn als we de gemeente sterker kunnen maken, meer kwaliteit kunnen leveren in de dienstverlening, en bovenal klaar zijn voor de extra uitdagingen in de toekomst. Met die wens in ons achterhoofd komen we uit op de laatste optie, fuseren. Kritische vragenOp de vraag of een fusie minder gaat kosten, is het antwoord ogenschijnlijk nee. Goedkoper zal het mede door de eerder geschetste uitdagingen in onze ogen niet worden. Wel kunnen we makkelijker mensen aantrekken en vasthouden, plus meer kwaliteit bieden. Daarbij delen we de kosten met meer mensen dan wanneer we hier alleen voor zouden staan. Wel zal er oog moeten zijn voor de doelmatigheid omdat een grotere organisatie vaak minder snel schakelt en er vaak veel gelaagdheid en verschillende afdelingen gecreëerd worden. We moeten dan ook voorkomen dat er ‘eilandjes’ ontstaan. Daarnaast moeten we waken voor de potentiele groei van de afstand tot onze inwoners. Dat vraagt om een goed afgestemde uitvoering, zo dichtbij mogelijk. Maar het allerbelangrijkste is dat de kernen zichzelf kunnen blijven en hun eigen identiteit behouden. Daarbij hecht de VVD veel waarde aan het fuseren als gehele gemeente, en niet het opdelen van kernen. Tot slot, niets is mooier dan Lopik laten zoals het nu is. Echter, de wereld om ons heen zit niet stil. We krijgen als gemeente meer en moeilijkere taken om uit te voeren. Een goed bestuur vergt dat we ons zo goed mogelijk aanpassen aan deze nieuwe eisen. De beste aanpassing doen we in onze ogen met de keuze voor het bundelen van onze krachten in een nieuwe en grotere gemeente. Daarbij moeten we zelf aan het stuur blijven om de beste combinatie mogelijk te maken en onze toekomst zo goed mogelijk vorm te geven.

Vinnig debat over coalitieakkoord ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD Lopik 03-05-2018 19:33

Verkiezingsuitslag

VVD VVD Lopik 23-03-2018 04:52

Een historische verkiezingsoverwinning! De VVD is de grootste met 5 zetels.

23 maart, Lopik - Na dinsdag de afsluiting van de campagne te hebben gehad was het woensdag tijd om te stemmen. Nog snel een laatste oproep plaatsen op de sociale kanalen en afwachten tot de uitslag bekend is.

Vol spanning wachtte het VVD-team, dat goed vertegenwoordigd was, de uitslag af in het Gemeentehuis in Lopik. En om 23.00 uur was het zo ver... We zijn de grootste!

Met vijf zetels mogen we de aankomende raadsperiode de Lopikse inwoners vertegenwoordigen. We zijn ontzettend trots op iedereen die ons heeft geholpen in de afgelopen periode.

En nu doorpakken!

De vijf raadsleden (Hugo, Nick, Margriet, Luke en Yvonne) staan te popelen om aan de slag te gaan!

Uitslag voorkeurstemmen:

Nr.KandidaatStemmen1Hugo van Amerongen7792Nick Kramer1563Margriet van Delft1524Luke van Schaik1855Yvonne Slob756Adwin van Schaaik657Denise van Holstein708Tim van Vliet199Emily van Buuren15

10Dick Gmelig Meijling1311Leo Oudshoorn9512Cas van Rhenen6713Dick Nederend5314Nijs Versluis415Sander van Soolingen3216Ansfried Vergeer1717André van Soest918Tony Haars13219Johan van Everdingen31

Zetelverdeling

VVD5CDA4CU2SGP2PvdA2

Verkiezingsprogramma 2018-2022

VVD VVD Lopik 15-02-2018 00:12

En nu doorpakken! Het verkiezingsprogramma van VVD Lopik voor de periode 2018-2022.

In het verkiezingsprogramma komen onder andere de onderwerpen veiligheid, meedoen en ruimte uitgebreid aan bod. Daarnaast willen we ons extra inzetten voor onze ouderen.

Veel plezier met het lezen van ons verkiezingsprogramma!

Kandidaten VVD Lopik

VVD VVD Lopik 10-01-2018 10:10

Met trots stellen wij onze 19 kandidaten voor die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018!

https://lopik.vvd.nl/nieuws/26482/kandidaten-vvd-lopik

Een lijst om trots op te zijn en een afspiegeling van waar de VVD voor staat: aandacht voor lokale ondernemers, aandacht voor de jeugd, aandacht voor de ouderen.

Meer vrouwen in de politiek (bij de eerste 9 plaatsen 4 vrouwen), evenwichtige leeftijdsopbouw, een sterke mix van kennis en ervaring en vernieuwing. Een lijsttrekker die zijn sporen verdiend heeft; een lijstduwer die als wethouder zich gekend en geliefd heeft gemaakt.

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1073786111 1 0 415 0;} @font-face {font-family:"Comic Sans MS"; panose-1:3 15 7 2 3 3 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:script; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:647 0 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Comic Sans MS"; mso-ascii-font-family:"Comic Sans MS"; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Comic Sans MS"; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:"Comic Sans MS"; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Comic Sans MS"; mso-ascii-font-family:"Comic Sans MS"; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Comic Sans MS"; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:"Comic Sans MS"; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

De onderwerpen waar de VVD zich de afgelopen 4 jaar sterk voor heeft gemaakt blijven volop in de aandacht (veiligheid, drugs) en extra inspanning gaat naar de zorg voor onze ouderen.

De VVD-lijst is als volgt:

 

1          Hugo van Amerongen

2          Nick Kramer

3          Margriet van Delft

4          Luke van Schaik

5          Yvonne Slob

6          Adwin van Schaaik

7          Denise van Holstein

8          Tim van Vliet

9          Emily van Buuren

10        Dick Gmelig Meijling

11        Leo Oudshoorn

12        Cas van Rhenen

13        Dick Nederend

14        Nijs Versluis

15        Sander van Soolingen

16        Ansfried Vergeer

17        André van Soest

18        Tony Haars

19        Johan van Everdingen

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1073786111 1 0 415 0;} @font-face {font-family:"Comic Sans MS"; panose-1:3 15 7 2 3 3 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:script; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:647 0 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Comic Sans MS"; mso-ascii-font-family:"Comic Sans MS"; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Comic Sans MS"; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:"Comic Sans MS"; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Comic Sans MS"; mso-ascii-font-family:"Comic Sans MS"; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Comic Sans MS"; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:"Comic Sans MS"; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

 

Zondagopening in Lopik

CDA CDA VVD PvdA Lopik 16-05-2017 09:01

In het coalitieprogramma van deze periode is de afspraak opgenomen dat geen van beide coalitiepartijen (CDA en VVD) met een voorstelover de zondagopening van de winkels in de gemeente Lopik zal komen. Als er dan van een andere partij, in dit geval de PvdA, meteen voorstel komt, moet je er óók als CDA fractie iets van vinden. Binnen de fractie, en al veel eerder meerdere malen met het CDA bestuur, CDA leden en kiezers, is dit onderwerp besproken. En nooit was er een duidelijke lijn te ontdekken. Dat het CDA in Lopik meerder stromingen in zich herbergt, komt met het bespreken van dit onderwerp naar voren. Ook tijdens de fractievergadering voorafgaande aan de Raadsvergadering van 25 april jl is er met veel respect voor elkaars mening overleg geweest over dit onderwerp. Er is besloten om ieders mening te respecteren, zoals in een democratisch proces ook verwacht mag worden, en tijdens de Raadsvergadering om een hoofdelijke stemming te vragen en dat is ook gebeurd. Met een stemverklaring hebben zowel Wil de Groot als Jan van Bruchem aangegeven het niet eens te zijn met het voorliggende plan voor het openstellen van de winkels op iedere zondag met uitzondering van enkele christelijke feestdagen als Eerste Kerstdag, of Eerste Paasdag etc. Zij gaven aan liever vast te houden aan de huidige regeling van 12 zondagen. Met een nipte meerderheid is het initiatiefvoorstel aangenomen en mogen de winkels in onze gemeenteook op zondag open zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.