Nieuws van CDA in Maasdriel inzichtelijk

11 documenten

Werkbezoek Dhr. Buma

CDA CDA Maasdriel 27-01-2014 20:06

Een korte schets van de Gemeente Maasdriel: De Gemeente Maasdriel is in 1999 ontstaan na herindeling van 5 voormalige gemeenten (Ammerzoden, Hedel, Maasdriel, Rossum en Heerewaarden) en heeft zo’n 24.000 inwoners. Maasdriel is gelegen tussen Den Bosch en Zaltbommel, tussen de Waal en de Maas, en wordt doorsneden door de A2 en de spoorlijn Den Bosch-Utrecht. De Gemeenten Maasdriel en Zaltbommel vormen samen de Bommelerwaard; “Het mooiste eiland tussen de rivieren” (is de slogan waarmee het toeristische product in de markt wordt gezet). Het is een van oudsher agrarische gemeente waar (glas-)tuinbouw, fruitteelt, veeteelt en champignonteelt (Maasdriel is de bakermat van de Nederlandse champignonteelt) plaatsvindt op de vruchtbare rivierklei. De provincie Gelderland werkt samen met de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel aan een Provinciaal Inpassingsplan voor de Bommelerwaard. De combinatie van ontwikkeling van glastuinbouw en champignonteelt, natuur en landschapontwikkeling en drinkwaterwinning vormen de uitdaging. Het CDA kwam in Maasdriel bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen (nov. 1998) verrassend uit de bus: 8 van de 19 raadszetels werden door een CDA-er ingenomen. Het CDA leverde twee wethouders. In 2002 en 2006 kreeg het CDA 7 zetels en mocht het wederom, als grootste partij twee wethouders leveren. In 2010 zijn er weer 7 zetels behaald, maar werd het CDA voor het eerst geen coalitiepartij. Voor de komende verkiezingen van19 maart heeft CDA Maasdriel wederom een lijst samengesteld met zichtbare, herkenbare en aanspreekbare kandidaten uit alle elf kernen van Maasdriel. Een mix van ervaren en jonge frisse kandidaten. Een korte schets van de regio Rivierenland: De naam regio Rivierenland zegt het al: de rivieren vormen het gebied. En de ervaringen met hoog water brengt dat er veranderingen te verwachten zijn in het kader van “ruimte voor de rivier”. Ingrepen die ook kansen bieden als er aangesloten wordt bij de mogelijkheden die bewoners en gebruikers zien voor de verbeteringen van kwaliteiten. Het opstellen en uitvoeren van de PKB Ruimte voor de Rivier is van groot belang voor de veiligheid en ruimtelijke kwaliteit van het rivierengebied. De veiligheidsdoelstelling is onomstreden. Vanuit de regio zijn veel initiatieven gestart en kansen aangegeven om veiligheid en ruimtelijke kwaliteit in combinatie te ontwikkelen. Op dit moment worden de initiatieven vaak geblokkeerd door de “beleidslijn ruimte voor de rivier” Het gebied wordt verder gekenmerkt door openheid en landschappelijke kwaliteit in het karakteristieke rivierlandschap met zijn prachtige uiterwaarden. Het landschap verandert door verschuivingen in de agrarische sector naar meer kapitaalsintensieve teelten en het overstappen op andere bedrijfstakken. In het gebied wonen ongeveer 240.000 mensen verspreid over zo’n 80 kleinere en grotere kernen. Veel bewoners zijn voor wat betreft voorzieningen georiënteerd op omliggende grootstedelijke gebieden. De (openbare)vervoersstromen in het gebied zijn niet optimaal te noemen. Dit heeft tot gevolg dat het regiotaxisysteem een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van voorzieningen levert. De grote vervoersassen door het gebied: A2, A15, Betuwelijn, Waal, Maas en de spoorlijn Utrecht-Den Bosch zorgen er wel voor dat het gebied aantrekkelijk is voor bedrijven die van vervoer afhankelijk zijn. Tegelijkertijd trekken jongeren vaak weg uit het gebied om (hogere) opleidingen elders te volgen, waarbij tevens de beperkte beschikbaarheid van betaalbare woningen een belangrijke rol speelt. Het CDA Maasdriel maakt zich zorgen om: -Het dimmen van de verlichting op rijkswegen, minder veiligheid, geen duurzaamheid, maar bovenal geen besparing. -De nationale politie, waar blijven de beloofde 5 wijkagenten voor Maasdriel, we tellen er nog steeds twee, terwijl drie extra wijkagenten meer dan welkom zijn; ze zijn noodzakelijk -De problemen bij onder andere de geregionaliseerde brandweer en bij de Regionale UitvoeringsDiensten. Items die actueel zijn in rivierenland: Sterke groei (agro-)toerisme, de kracht is het landschap in combinatie met cultuurhistorie; De problematiek rondom vrijkomende agrarische gebouwen; oude champignoncellen, stallen, kassen, schuren; Arbeidsmigrantenproblematiek; Veiligheid; geregionaliseerde brandweer en nationale politie komen de kwaliteit van de veiligheid zeker niet ten goede; Minder wet en regelgeving. Iedereen wil minder regels maar in de praktijk zijn er nauwelijks zichtbare resultaten van vermindering van regels; Europese wetgeving begint ons danig parten te spelen: onder andere luchtkwaliteit, verdrag van Malta, Habitat- en vogelrichtlijnen daarbij zorgt deze wetgeving vaak voor enorme kostenposten en onderzoeken; Dualisme: Een record aantal wethouders heeft de afgelopen periode het veld moeten ruimen; Ruimte voor de Rivier; Verkeersproblematiek/filebestrijding A2; De vragen voor Sybrand: Hoe kijkt Sybrand aan tegen Rivierenland? Wat zou Sybrand doen als hij (lokaal) bestuurder van rivierenland zou zijn. Wat zijn de kansen en bedreigingen? Gerard van den Anker, lijsttrekker CDA MaasdrielHedel, 27 januari 2014

Werkbezoek Dhr. Buma

CDA CDA Maasdriel 27-01-2014 00:00

https://www.cda.nl/gelderland/maasdriel/actueel/nieuws/werkbezoek-dhr-buma/

Een korte schets van de Gemeente Maasdriel:

De Gemeente Maasdriel is in 1999 ontstaan na herindeling van 5 voormalige gemeenten (Ammerzoden, Hedel, Maasdriel, Rossum en Heerewaarden) en heeft zo’n 24.000 inwoners. Maasdriel is gelegen tussen Den Bosch en Zaltbommel, tussen de Waal en de Maas, en wordt doorsneden door de A2 en de spoorlijn Den Bosch-Utrecht.

De Gemeenten Maasdriel en Zaltbommel vormen samen de Bommelerwaard; “Het mooiste eiland tussen de rivieren” (is de slogan waarmee het toeristische product in de markt wordt gezet). Het is een van oudsher agrarische gemeente waar (glas-)tuinbouw, fruitteelt, veeteelt en champignonteelt (Maasdriel is de bakermat van de Nederlandse champignonteelt) plaatsvindt op de vruchtbare rivierklei.

De provincie Gelderland werkt samen met de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel aan een Provinciaal Inpassingsplan voor de Bommelerwaard. De combinatie van ontwikkeling van glastuinbouw en champignonteelt, natuur en landschapontwikkeling en drinkwaterwinning vormen de uitdaging.

Het CDA kwam in Maasdriel bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen (nov. 1998) verrassend uit de bus: 8 van de 19 raadszetels werden door een CDA-er ingenomen. Het CDA leverde twee wethouders. In 2002 en 2006 kreeg het CDA 7 zetels en mocht het wederom, als grootste partij twee wethouders leveren. In 2010 zijn er weer 7 zetels behaald, maar werd het CDA voor het eerst geen coalitiepartij. Voor de komende verkiezingen van19 maart heeft CDA Maasdriel wederom een lijst samengesteld met zichtbare, herkenbare en aanspreekbare kandidaten uit alle elf kernen van Maasdriel. Een mix van ervaren en jonge frisse kandidaten.

Een korte schets van de regio Rivierenland:

De naam regio Rivierenland zegt het al: de rivieren vormen het gebied. En de ervaringen met hoog water brengt dat er veranderingen te verwachten zijn in het kader van “ruimte voor de rivier”. Ingrepen die ook kansen bieden als er aangesloten wordt bij de mogelijkheden die bewoners en gebruikers zien voor de verbeteringen van kwaliteiten.

Het opstellen en uitvoeren van de PKB Ruimte voor de Rivier is van groot belang voor de veiligheid en ruimtelijke kwaliteit van het rivierengebied. De veiligheidsdoelstelling is onomstreden. Vanuit de regio zijn veel initiatieven gestart en kansen aangegeven om veiligheid en ruimtelijke kwaliteit in combinatie te ontwikkelen. Op dit moment worden de initiatieven vaak geblokkeerd door de “beleidslijn ruimte voor de rivier”

Het gebied wordt verder gekenmerkt door openheid en landschappelijke kwaliteit in het karakteristieke rivierlandschap met zijn prachtige uiterwaarden.

Het landschap verandert door verschuivingen in de agrarische sector naar meer kapitaalsintensieve teelten en het overstappen op andere bedrijfstakken.

In het gebied wonen ongeveer 240.000 mensen verspreid over zo’n 80 kleinere en grotere kernen. Veel bewoners zijn voor wat betreft voorzieningen georiënteerd op omliggende grootstedelijke gebieden. De (openbare)vervoersstromen in het gebied zijn niet optimaal te noemen. Dit heeft tot gevolg dat het regiotaxisysteem een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van voorzieningen levert.

De grote vervoersassen door het gebied: A2, A15, Betuwelijn, Waal, Maas en de spoorlijn Utrecht-Den Bosch zorgen er wel voor dat het gebied aantrekkelijk is voor bedrijven die van vervoer afhankelijk zijn. Tegelijkertijd trekken jongeren vaak weg uit het gebied om (hogere) opleidingen elders te volgen, waarbij tevens de beperkte beschikbaarheid van betaalbare woningen een belangrijke rol speelt.

Het CDA Maasdriel maakt zich zorgen om:

-Het  dimmen van de verlichting op rijkswegen, minder veiligheid, geen duurzaamheid, maar bovenal geen besparing. -De nationale politie, waar blijven de beloofde 5 wijkagenten voor Maasdriel, we tellen er  nog steeds twee, terwijl drie extra wijkagenten meer dan welkom zijn; ze zijn noodzakelijk -De problemen bij onder andere de geregionaliseerde brandweer en bij de Regionale UitvoeringsDiensten.

Items die actueel zijn in rivierenland:

Sterke groei (agro-)toerisme, de kracht is het landschap in combinatie met cultuurhistorie; De problematiek rondom vrijkomende agrarische gebouwen; oude champignoncellen, stallen, kassen, schuren; Arbeidsmigrantenproblematiek; Veiligheid; geregionaliseerde brandweer en nationale politie komen de kwaliteit van de veiligheid zeker niet ten goede; Minder wet en regelgeving. Iedereen wil minder regels maar in de praktijk zijn er nauwelijks zichtbare resultaten van vermindering van regels; Europese wetgeving begint ons danig parten te spelen: onder andere luchtkwaliteit, verdrag van Malta, Habitat- en vogelrichtlijnen daarbij zorgt deze wetgeving vaak voor enorme kostenposten en onderzoeken; Dualisme: Een record aantal wethouders heeft de afgelopen periode het veld moeten ruimen; Ruimte voor de Rivier; Verkeersproblematiek/filebestrijding A2;

De vragen voor Sybrand:

Hoe kijkt Sybrand aan tegen Rivierenland? Wat zou Sybrand doen als hij (lokaal) bestuurder van rivierenland zou zijn. Wat zijn de kansen en bedreigingen?

Gerard van den Anker, lijsttrekker CDA MaasdrielHedel, 27 januari 2014

Data achterban vergaderingen 2014

CDA CDA Maasdriel 26-01-2014 19:09

15 mei: De Boxhof, Velddriel 19 juni: De Kil, Hurwenen 21 augustus: Gelre's End, Hedel 9 oktober: De Weesboom, Ammerzoden 13 november: De drie linden, Alem

Data achterban vergaderingen 2014

CDA CDA Maasdriel 26-01-2014 00:00

https://www.cda.nl/gelderland/maasdriel/actueel/nieuws/data-achterban-vergaderingen-2014/

15 mei: De Boxhof, Velddriel

19 juni: De Kil, Hurwenen

21 augustus: Gelre's End, Hedel

9 oktober: De Weesboom, Ammerzoden

13 november: De drie linden, Alem