Nieuws van politieke partijen in Maastricht over CDA inzichtelijk

46 documenten

Uitvoering motie 1 miljoen bomenplan

SP SP D66 CDA Maastricht 16-08-2020 11:35

De gemeenteraad heeft op 2 juli 2019 een motie aangenomen van de Liberale Partij Maastricht, mede ingediend door het CDA, D66 en SP, waarin de gemeente wordt opgeroepen actief deel te nemen aan het 1 miljoen bomenplan van de provincie Limburg en hieruit minimaal 3000 bomen in Maastricht te planten binnen de periode van drie jaar.

De gemeente Weert gaat maar liefst 100.000 bomen vanuit het 1 miljoen bomenplan planten in vier jaar tijd. Maar hoe staat het met de plannen van Maastricht? Daarover is o.a. door de SP een aantal vragen gesteld.

De vragen lees je hier beneden.

 

Ariane Schut

Fractievoorzitter SP gemeente Maastricht

06-34.99.88.77

sp.ariane.schut@gmail.com

Student en huisvesting

PvdA PvdA CDA Maastricht 17-07-2020 08:11

Met interesse las PvdA Maastricht we de raadsinformatiebrief “Beste Studentenkamerstad” van 7 juli jl., waarin wordt aangegeven dat Maastricht door de studentenvakbond LSVB is uitgeroepen tot beste studentenkamerstad. Uit het rapport komt naar voren dat deze eerste plek met name komt door de informatievoorziening aan studenten, die met kop en schouders boven de andere steden uitsteekt. Nadere bestudering van dit rapport, maar ook de ontwikkelingen in Maastricht de afgelopen jaren, geeft aanleiding tot het stellen van de volgende vragen aan het college.

1. Wat betreft de particuliere verhuur steekt de situatie in Maastricht volgens het rapport schril af ten opzichte van de andere steden. Wat is volgens u hiervan de oorzaak? 2. Uit het rapport blijkt dat de stad wil blijven inzetten op grootschalige, private huisvestingscomplexen voor studenten, bij voorkeur in de stad zelf. Hoe verhoudt deze ontwikkeling zich tot de particuliere markt?

In het antwoord op onze artikel47-vragen van 2 maart 2020 stelt het college dat er geen andere inzichten zijn wat betreft vraag en aanbod inzake de programmering studentenhuisvesting 2019-2024. In dat antwoord staat verder dat de groei van de studentenaantallen mede wordt gevoed door de groei van internationale studenten. Wij kunnen ons voorstellen dat de covid19-crisis deze groei beïnvloed heeft.

3. Heeft u in beeld hoeveel studenten het komend jaar woonruimte zoeken in de stad Maastricht en hoeveel studenten vanwege de covid19-maatregelen – en mogelijkheden die de UM biedt – kiezen om ofwel op en neer te reizen ofwel gebruik te maken van de off campus/online mogelijkheden? 4. Geeft de covid19-crisis aanleiding om op het gebied van de programmering tot andere inzichten te komen? 5. Bent u van mening dat de mogelijke afname van studenten die onderwijs on campus/in Maastricht zullen volgen, mogelijkheden biedt om de legalisatie van kamerverhuur en de veiligheid van particuliere studentenkamers prioriteit te geven?

In de raadsinformatiebrief “uitvoeringsprogramma studentenhuisvesting” van 30 oktober 2019 gaf het college aan verheugd te zijn over het grote aantal initiatieven dat na raadsbesluit bij de gemeente was aangemeld. Wethouder Heijnen (CDA) gaf in deze raadsinformatiebrief een overzicht van de status van de grootschalige plannen voor 2020. Het betrof 513 permanente woonunits waar er gemiddeld 485 per jaar nodig zouden zijn. In mei 2020 kwam het bericht dat er een intentieovereenkomst is gesloten voor een plan voor 500 zelfstandige studentenwoningen op de locatie Duboisdomein 50. Daarnaast wordt in de stukken over ontwikkeling van het SAPPI zuidwest gebied gesproken over het ontwikkelingen van nog eens 160 studentenkamers.

6. Kunt u een overzicht geven van de huidige status grootschalige plannen? Om hoeveel geplande eenheden gaat het voor de jaren 2020, 2021 en verder? Kunt u daarbij per ontwikkeling aangeven binnen welke prijsklasse de eenheden zullen liggen? 7. De onlangs genoemde/voorgenomen plannen op het Duboisdomein en het SAPPI-terrein vinden beide plaats in wijken waar reeds grootschalige (tijdelijke) studentenwoningen zijn ontwikkeld, te weten het complex Bassin in Boscherpoort en het tijdelijke ‘container’ complex in Randwyck. Hoe worden bewoners in deze wijken betrokken bij de plannen?

Het bericht Student en huisvesting verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Gezamenlijke reactie naar aanleiding van uit college stappen van SP

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Maastricht 19-06-2020 08:13

Vanochtend maakte de SP bekend dat wethouder Mara de Graaf-Van Haasen ontslag neemt en dat de SP uit de coalitie stapt.

Wij betreuren de stap van de SP erg maar respecteren die. We hebben collegiaal samengewerkt en danken zowel fractie als wethouder daarvoor. We weten dat er zwaar weer aankomt maar kennen de voorstellen uit de pre-begroting nog niet. Een ding weten we zeker: wij staan voor een sociale stad, waarbij de positie van de meest kwetsbaren in onze stad bij onze vijf partijen in veilige handen is. Daar hoeft niemand aan te twijfelen. Wij gaan ons nu in onze eigen partijen, in coalitieverband en met het college beraden over de beste manier om de problemen het hoofd te bieden.

Niels Peeters, CDA Maastricht John Steijns, Seniorenpartij Maastricht Marlise Korsten, GroenLinks Maastricht Johan Pas, D66 Maastricht Michel Severijns, VVD Maastricht

Persbericht naar aanleiding van uit college stappen van SP | Maastricht

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Maastricht 19-06-2020 00:00

Wij betreuren de stap van de SP erg maar respecteren die. We hebben collegiaal samengewerkt en danken zowel fractie als wethouder daarvoor.

We weten dat er zwaar weer aankomt maar kennen de voorstellen uit de pre-begroting nog niet.

Een ding weten we zeker: wij staan voor een sociale stad, waarbij de positie van de meest kwetsbaren in onze stad bij onze vijf partijen in veilige handen is. Daar hoeft niemand aan te twijfelen.

Wij gaan ons nu in onze eigen partijen, in coalitieverband en met het college beraden over de beste manier om de problemen het hoofd te bieden.

 

Niels Peeters, CDA Maastricht

John Steijns, Seniorenpartij Maastricht

Marlise Korsten, GroenLinks Maastricht

Johan Pas, D66 Maastricht

Michel Severijns, VVD Maastricht

Cultuurstad Maastricht in gevaar

D66 D66 GroenLinks CDA Maastricht 29-04-2020 10:52

D66 Maastricht stuurt samen met Groen Links, SPM en CDA een open brief aan het college ter ondersteuning van de culturele sector in de Coronacrisis. De Coronacrisis brengt vele mensen in existentiële problemen. Veel ondernemers, zzp-ers en flexwerkers worden in hun bestaan bedreigd.

De cultuursector heeft een bovengemiddeld aandeel aan zzp-ers en flexwerkers, die vaak niet in het schema van de hulppakketten van TOZO en TOGS passen.

Ook vele podia, zoals de Muziekgieterij, waar we net veel geld in geïnvesteerd hebben, hebben het zwaar, want geen publiek betekent geen inkomsten. Ook vele amateurverenigingen kunnen geen events organiseren en lopen zo veel broodnodige inkomsten mis.

We hebben te horen gekregen, dat er tot 1 september geen evenementen mogen plaatsvinden. Hierdoor dreigt onze mooie, diverse cultuurstad Maastricht in de toekomst te gaan veranderen in een kleurloze, cultuurarme stad. Ook voor onze regio zou dat funest zijn.

Cultuur werd altijd al slecht betaald, zodat de meeste cultuurmakers nauwelijks een buffer konden opbouwen om deze lange periode te kunnen overbruggen; bovendien zal ook de anderhalve meter maatschappij, als cultuur weer mag, het heel moeilijk maken voor cultuurmakers, het hoofd boven water te houden.

Daarom hebben we een open brief geschreven met de oproep aan college, provincie en rijk om extra aandacht en steun voor de cultuursector te vragen.

Tegelijkertijd nodigen we de cultuursector uit, zelf aan te geven, waar en hoe ze het beste ondersteund kan worden. Wij openen binnenkort een website met een aantal vragen en een forum, waar dit besproken kan worden.

Kijk voor de complete tekst van de open brief hier.

Cultuurstad Maastricht in gevaar | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Maastricht 29-04-2020 00:00

GroenLinks stuurt samen met D66, SPM en CDA een open brief aan het college ter ondersteuning van de culturele sector in de Corona crisis.

De Corona crisis brengt vele mensen in existentiële problemen. Veel ondernemers, zzp'ers en flexwerkers worden in hun bestaan bedreigd.

De cultuursector heeft een boven gemiddeld aandeel aan zzp'ers en flexwerkers, die vaak niet in het schema van de hulppakketten van TOZO en TOGS passen.

Ook vele podia, zoals de Muziekgieterij, waar we net veel geld in geïnvesteerd hebben, hebben het zwaar, want geen publiek betekent geen inkomsten. Ook vele amateurverenigingen kunnen geen events organiseren en lopen zo veel broodnodige inkomsten mis.

We hebben te horen gekregen, dat er tot 1 september geen evenementen mogen plaatsvinden.

Hierdoor dreigt onze mooie, diverse cultuurstad Maastricht in de toekomst te gaan veranderen in een kleurloze, cultuurarme stad. Ook voor onze regio zou dat funest zijn.

Cultuur werd altijd al slecht betaald, zodat de meeste cultuurmakers nauwelijks een buffer konden opbouwen om deze lange periode te kunnen overbruggen; bovendien zal ook de anderhalvemeter maatschappij, als cultuur weer mag, het heel moeilijk maken voor cultuurmakers, het hoofd boven water te houden.

Daarom hebben we een open brief geschreven met de oproep aan college, provincie en rijk om extra aandacht en steun voor de cultuursector te vragen.

Tegelijkertijd nodigen we de cultuursector uit, zelf aan te geven, waar en hoe ze het beste ondersteund kan worden. 

Bekijk voor de complete tekst de open brief hieronder.

Met dank aan Cilia Daemen.

 

Kantine opnieuw gekraakt door getreuzel stadhuis

PvdA PvdA CDA Maastricht 02-04-2020 05:54

Uit een bericht van De Limburger van 30 maart 2020 (zie foto) begrepen PvdA dat de voormalige kantine van VV Scharn wederom gekraakt is. CDA en SPM hebben hierover op 30 maart al artikelvragen gesteld. In aanvulling hierop heeft de fractie van de PvdA nog een paar vragen aan het college.

Uit de uitspraak van de voorzieningenrechter van 13 augustus 2019 blijkt dat de gemeente Maastricht vanaf die datum 6 maanden lang het recht had om de krakers de toegang tot het complex te ontzeggen. De rechter kwam vooral tot dit oordeel omdat er een intentieovereenkomst lag tussen de gemeente enerzijds en de scouting en buurtbewoners anderzijds. Op 1 april 2020 (zie foto) vernemen wij echter uit de krant dat het nog onduidelijk is of de scouting wil verhuizen.

Nu de termijn van 6 maanden van het vonnis van de rechtbank is verstreken, vermoedt de PvdA dat de gemeente Maastricht de krakers opnieuw zal moeten dagvaarden.

1. Welke stappen heeft het college na het vonnis van 13 augustus 2019 ondernomen met betrekking tot het concreet maken van de plannen van de intentieovereenkomst met de scouting en de buurtbewoners? Welke stappen heeft het college na 13 augustus 2019 ondernomen toen duidelijk werd dat de plannen uit de intentieovereenkomst (nog) niet door konden gaan omdat nog niet duidelijk was of de scouting wilde verhuizen? Deze vragen dienen uiteraard met name bezien en beantwoord te worden in relatie tot de in het vonnis van de rechtbank genoemde termijn van 6 maanden.

2. Wat is de actuele stand van zaken? Wanneer verwacht het college duidelijkheid over het al dan niet verhuizen van de scouting? Wat is de stand van zaken van de gesprekken met de buurt?

3. Welke acties gaat het college ondernemen en op welke termijn?

4. Klopt het vermoeden van de PvdA dat de gemeente Maastricht de krakers opnieuw zal moeten dagvaarden? Zo ja, waarom heeft het college niet eerder actie ondernomen om te voorkomen dat er opnieuw een zaak moet worden aangespannen met bijbehorende kosten?

5. Wat zijn de te verwachten kosten indien er opnieuw een zaak moet worden aangespannen?

6. Kan een dergelijke procedure op korte termijn behandeld worden, gelet op de maatregelen die binnen de rechtspraak zijn ingesteld in het kader van het coronavirus? Indien nee, wat is dan de handelswijze van het college?

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/kantine-opnieuw-gekraakt-door-getreuzel-stadhuis/https://maastricht.pvda.nl/nieuws/kantine-opnieuw-gekraakt-door-getreuzel-stadhuis/

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/kantine-opnieuw-gekraakt-door-getreuzel-stadhuis/

Het bericht Kantine opnieuw gekraakt door getreuzel stadhuis verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Limburgs stimuleringsfonds startersleningen: gemiste kans?

PvdA PvdA D66 CDA Maastricht 01-04-2020 16:28

Op 12 november 2019 behandelde de gemeenteraad het raadsvoorstel 127-2019 over de programmabegroting 2020. Er werd toen een motie ingediend door CDA, D66, PvdA, SP, SAB, LPM, Groep Alexander Lurvink, SPM en Groep Gunther die het college o.a. oproept aansluitmogelijkheden te onderzoeken bij het stimuleringsfonds starterslening van de Provincie Limburg.

Aanstaande vrijdag 3 april 2202 valt het provinciale besluit over de nieuwe verordening; in de daarbij behorende Voortgangsrapportage voortgangsrapportage valt te lezen dat 28 van de 31 Limburgse gemeenten deelnemen aan de starterslening. Maastricht hoort niet bij deze 28 gemeenten.

Gezien dit Statenvoorstel en de aangenomen motie van 12 november jl. hebben Henri Borgignons en Maren Slangen de volgende vragen gesteld aan het college. PvdA Maastricht hoopt dat deze vragen vóór vrijdag worden beantwoord.

1. Wat is de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de motie van 12 november 2019?

2. Bent u ervan op de hoogte dat de PS vrijdag 03 april 2020 vergadert over een nieuw krediet besluit 2020 voor de starterslening?

3. Waarom zijn wij als gemeenteraad door u niet geïnformeerd over de stand van zaken?

4. Waarom neemt Maastricht mogelijk niet deel aan deze starterslening?

5. Hoe bent u van plan deze motie dan wel uit te voeren? Kunt u hiervoor een concreet tijdpad schetsen?

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/limburgs-stimuleringsfonds-startersleningen-gemiste-kans/

Het bericht Limburgs stimuleringsfonds startersleningen: gemiste kans? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Terrassenverordening: alle amendementen van D66 aangenomen

D66 D66 CDA Maastricht 16-02-2020 11:26

Dinsdag 11 februari is de terrasverordening besproken in de gemeenteraad van Maastricht. D66 Maastricht bracht 4 amendementen in, die uiteindelijk door de gemeenteraad allemaal aangenomen en vastgesteld zijn. Grootste discussiepunt van de avond was echter een motie van het CDA over ‘staand drinken’ op de terrassen. Hieronder volgt een toelichting over de amendementen en deze motie. De geamendeerde terrasverordening is uiteindelijk mede door steun van D66 Maastricht aangenomen.

Cörversplein

Ons amendement betreffende het Cörversplein werd unaniem aangenomen. Het ging erom dat het College het terras rond het trafohuisje op dit plein in het raadsvoorstel als één terras had bestempeld. Dit hebben wij kunnen terugdraaien naar twee terrassen. Hierdoor hoeven de horecaondernemers die allebei aanspraak hadden kunnen maken op het terras niet te loten en zijn ze allebei een terras toebedeeld.

Vergunningsduur

In ons amendement van de vergunning voor pleinterrassen hebben we mede met hulp van enkele coalitie- en oppositiepartijen de geldigheidsduur kunnen uitbreiden van 5 jaar naar 8 jaar. Wij wilden deze vergunning van pleinterrassen naar een langere looptijd hebben, omdat dit ook een roep was vanuit de horecaondernemers. Deze horecaondernemers willen graag voor langere tijd een bepaalde zekerheid hebben voor hun zaak, personeel en daarmee hun toekomst. Sluiten wij door dit amendement bedrijven uit? Nee, de horecazaken die nu op een pleinterras zitten, kunnen meedingen naar een vergunning als ze voldoen aan de gestelde regels. Daarnaast als er nieuwe horecazaken bij zouden komen op pleinterrassen zouden er eerst nieuwe horecavergunningen moeten worden uitgeven door de Gemeente Maastricht.

Toiletten ‘droge’ horeca

Ons amendement over toiletten voor de droge horeca is ook door samenwerking met enkele coalitie- en oppositiepartijen tot stand gekomen. Toiletgebruik in de horeca is veel, divers en soms langdurig. Wij vonden dat de ‘droge’ horeca (hier mag geen alcohol worden geschonken) met een terras van 30m2 of meer, qua toiletvoorzieningen gelijk moest worden getrokken met ‘natte’ horeca. Mede ook om de overlast voor de collega-bedrijven een beetje in te dammen.

Overlegtijd ondernemers

Het amendement dat we hadden ingediend met meerdere partijen vanuit de oppositie en coalitie voor een langere overlegtijd voor de horecaondernemers van de pleinterrassen werd eveneens aangenomen. Hierin hebben we de overlegtijd kunnen oprekken van 4 weken naar 2 maanden. Ondernemers hebben zo iets meer tijd om samen tot een indeling te komen voor de terrassen op het plein.

‘Staand drinken’ op terras

De grootste discussie in de raad ging over de motie van CDA en Groep Alexander Lurvink, die opriep tot een pilot van een jaar waarin staand drinken op terrassen weer toegestaan wordt aan statafels. Dit alles dient nog verder uitgewerkt te worden in overleg tussen de horecaondernemers, klankbordgroep horeca Maastricht, de Gemeente en de bewoners van de stad. Voor D66 was het een lastige afweging. Enerzijds vinden wij dat ondernemers zelf bepaalde dingen moeten kunnen beslissen, bijvoorbeeld of zij statafels op hun terras wensen op te stellen. Anderzijds begrijpen wij de bewoners ook, die bang zijn voor meer overlast. Wij hebben uiteindelijk voor de motie gestemd, omdat het een pilot van een jaar betreft. Alle ervaringen en eventuele klachten die ontstaan, zullen wij na deze periode zorgvuldig moeten afwegen om tot een definitieve keuze te komen.

Staand drinken in Maastricht: Niet aan beginnen

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Maastricht 15-02-2020 08:47

De SP heeft afgelopen dinsdagavond volmondig nee gezegd tegen de motie van het CDA om staand drinken op terrassen weer toe te staan. De motie werd echter toch aangenomen, met 19 stemmen voor. Wij stemden tegen, samen met GroenLinks, de Senioren Partij Maastricht, PvdA, 50PLUS en LPM.

We zijn ontzet over het aannemen van de motie en we nemen er afstand van.

Om twee redenen: we verwachten een toenemende overlast en onveiligheid en afname van de leefbaarheid van onze stad en we verwachten dat de geloofwaardigheid van de politiek hierdoor een flinke knauw heeft gekregen.

De balans is zoek

Staand drinken is in Maastricht niet voor niets een aantal jaren geleden verboden, behalve bij sommige evenementen, zoals Carnaval, de wielerronde e.d. Ervaring wees uit dat staand drinken leidde tot overlast, onveiligheid, geblokkeerde loopruimtes, uitwaaierende horecagasten ook buiten de terrassen etc. Waarom zou je hier op nieuw aan willen beginnen?

Voor de horecaondernemers lijkt dit – in ieder geval in eerste instantie - een mooi besluit. Door het staand drinken neemt het aantal gasten dat een horecaondernemer op zijn terras kan ontvangen toe. En dat levert veel geld op voor de ondernemer.

Maar er ontstaat overlast door veel meer geluid van de gasten, de grotere toeloop van gasten. De leefbaarheid voor omwonenden neemt daardoor af. De veiligheid van bezoekers neemt ook af. De balans die er nu is in de stad tussen bewoners en horeca zal verschuiven. De tolerantie en het wederzijdse begrip dat de afgelopen jaren is opgebouwd zal zeker onder druk komen te staan. En wat betekent dat voor de horeca op termijn?

Geloofwaardigheid van de politiek

Het besluit van de raadsfracties die voor hebben gestemd (CDA, VVD, D66, PVM, groep Gunther, groep Lurvink, PVV en SAB) gaat ook voorbij aan alle brieven die door diverse burgers en bewonersverenigingen aan de gemeenteraad werden gestuurd.

Erger nog, ze gaan voorbij aan een aantal afspraken die met buurtbewoners en bewonersverenigingen werden afgesloten, onder meer met bewoners van de Koestraat. Hoe bestaat het dat gemeenteraadsleden voorbij gaan aan deze in onderling overleg vastgelegde afspraken tussen rechtstreeks betrokkenen? Waarom hebben ze dat niet als doorslaggevend gezien?

Wat betekent het aannemen van deze motie voor deze afspraken?

Wat denkt Maastricht nu over de politiek en de mate waarin zij zich vertegenwoordigd voelen door hun raadsleden?

Dinsdagavond hebben alle raadsleden bij de stadsronde over de omgevingsvisie van diverse insprekers de volgende opmerking een aantal keren te horen gekregen:

“Raadsleden, let op uw stad. Uw burgers luiden de noodklok.”

De SP denkt dat deze waarschuwing zeker ook hier op zijn plaats is.