Nieuws van politieke partijen in Maastricht over PvdA inzichtelijk

2164 documenten

Geen P+R of zonneweide in Limmel

PvdA PvdA Maastricht 14-09-2020 09:07

Bij het behandelen van de Omgevingsvisie Maastricht 2040 op woensdag 16 september a.s. worden ook weer de plannen voor ontwikkelingen van het Trega-Zinkwit besproken. Boven dit terrein blijft als een donkere wolk hangen dat het mogelijk wordt aangelegd als Park + Ride of zonneweide. Door een absolute meerderheid van de raad is eerder dit jaar in maart na een uitgebreid debat duidelijk uitgesproken een voorkeur te hebben voor woningbouw. Nog specifieker voor betaalbare woningen in het middensegment. Dit wordt de wijk alle vele jaren geleden beloofd. Maar telkens blijft een harde toezegging uit dat er geen auto’s en geen grootschalige industrie komt. De PvdA zal dit daarom opnieuw inbrengen in het debat en bij de vaststelling van de Omgevingsvisie.

Anita van Ham heeft daartoe een motie voorbereid die door PVM, SP en SAB mede wordt ingediend.

Constaterende dat:

In de Omgevingsvisie Maastricht 2040 de plannen voor ontwikkelingen van het Trega-Zinkwit benoemd zijn; In deze gemeenteraad in maart uitgebreid is gesproken over dit terrein; Hier door een meerderheid is uitgesproken dat woningbouw de absolute voorkeur heeft; Er behoefte is aan betaalbare woningen in het middensegment in Maastricht, zowel voor huur- alsmede koopwoningen en levensbestendige woningen; De prioriteit vooral ligt bij woningen voor starters en senioren; In Limmel sprake is van een groot gebrek aan differentiatie door vooral de aanwezigheid van veel studentenkamers en woningen in de sociale sector; Hier ook met de buurt actief over is gecommuniceerd, waardoor er de verwachting is en blijft dat op woningbouw zou kunnen worden gerekend; Bovendien uit onderzoeken blijkt dat het gebied bovengemiddeld gewaardeerd wordt wat betreft intrinsieke waarde voor woningbouw; Daarbij in de Omgevingsvisie ook nadrukkelijk geconstateerd wordt dat Limmel nu sterk geïsoleerd ligt en dat verbinding en ontsluiting van het gebied noodzakelijk is;

 Overwegende dat:

Door de besluitvorming van de raad in voornoemde vergadering van maart niet voldoende concreet en onomkeerbaar is vastgesteld dat een P+R en/of zonneweide van de plannen uitgesloten zijn; Limmel sterk behoefte heeft aan versterking van de leefbaarheid, mede door ontsluiting en verbinding met omliggende woonwijken en niet gebaat is bij het verder op slot zetten door grootschalige industrie en P&R

BESLUIT:

Het college op te dragen in de Omgevingsvisie 2040 op te borgen dat het Zinkwit/Trega-terrein als bestemming nooit en te nimmer P+R dan wel zonneweide zal krijgen

En gaat over tot de orde van de dag.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/geen-pr-of-zonneweide-in-limmel/

foto: Nico van Lier

Het bericht Geen P+R of zonneweide in Limmel verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Corona en de 60-dagennorm

PvdA PvdA Maastricht 09-09-2020 08:01

De PvdA vindt dat we de economische schade door Corona moeten proberen te beperken. Landelijk gebeurt dat door verschillende regelingen voor mensen, bedrijven en instellingen. Ook in Maastricht proberen we ons steentje bij te dragen door grotere terrassen toe te staan en de precario voor 2021 niet te verhogen. Het uitbreiden van de 60 dagennorm, die voor het Vrijthof geldt, naar 71 dagen met als argument “dat Rieu zich genoodzaakt voelt meer optredens te verzorgen om zo de schade als gevolg van de coronacrisis voor zijn bedrijf te beperken” (zie Raadsinformatie brief van 7 september 2020) vinden wij geen recht doen aan het belang van alle betrokkenen in Maastricht. De 60 dagennorm is tot stand gekomen om de balans in de binnenstad te bewaren. Het kan niet zo zijn dat de belangen van de bewoners ondergeschikt worden gemaakt aan de economische belangen van André Rieu. De PvdA zal dan ook niet instemmen met dit voorstel.

Het bericht Corona en de 60-dagennorm verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Inbreng PvdA raadvergadering bezuinigingen

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Maastricht 01-09-2020 08:48

Op dinsdag 1 september 2020 beraadslaagt de gemeenteraad van Maastricht over de Prebegroting 2021 en het Uitvoeringsbeleid 2020. Er staat veel op het spel, want er is een tekort van 25 miljoen. Fractievoorzitter Manon Fokke voert het woord.

Lees hier de bijdrage van de PvdA Maastricht in eerste termijn (het gesproken woord geldt).

Mevrouw de voorzitter,

laat ik u aan het begin van de behandeling van deze prebegroting eens meenemen naar het jaar 2010.

Gerdo van Grootheest, destijds fractievoorzitter van GroenLinks zei daarover het volgende:

“GroenLinks had gehoopt dat we vandaag op basis van een goed plan zouden discussiëren om onze stad in onzekere tijden op koers te houden. Ik zei het net al: bezuinigen doet pijn. Maar als je dat doet op basis van visie, dan heb je een verhaal.

Helaas, het tegendeel is waar. Het college komt met een brief waarin elke vorm van visionair denken ontbreekt.”

En onze huidige wethouder van Financiën bracht als fractievoorzitter van de VVD het volgende in:

“Voorzitter, deze tijd heeft geen behoefte aan politici die als boekhouders de stad regeren en vanuit de financiën redeneren. Nee voorzitter, deze stad heeft politici nodig die vanuit beleid, vanuit het hart en de noden van de stad redeneren en dan tóch weten binnen de begroting te blijven. Willekeurige bezuinigingsvoorstellen zetten geen zoden aan de dijk.”

“Het kan verkeren” zei Bredero lang geleden al. Bovenstaande citaten maken echter wel exact duidelijk hoe de PvdA over deze prebegroting denkt: visieloos. Het is kwartetten met de stad. Het is totaal onduidelijk wat het één met het ander te maken heeft, totaal onduidelijk of er een verband is tussen de voorstellen en wat dan het verband is. En als dan wethouder Janssen in de raadsronde sociaal over de prebegroting ook nog opmerkt dat alles past binnen het coalitie akkoord dan raken wij het spoor een beetje bijster. Tenzij u eigenlijk een Kameleon bent, maar misschien klopt dat wel en past dat ook wel bij de bovenstaande citaten. U draait uw jasje zoals het u uitkomt.

Voorzitter, naast dat het visieloos is, is het schrijnend dat het college financieel zo gierend uit de bocht is gevlogen. Jarenlang werd er op te grote voet geleefd, werd er telkens maar met potjes geld heen en weer geschoven, werd er gedaan alsof er niks aan de hand was. Het college in de hoofdrol van de Titanic, niet wetende dat ze recht op een enorme ijsberg afstevenden. Er sloeg een gat in de romp: € 6 miljoen, nee € 12 miljoen, nee € 25 miljoen is (of was) het tekort op de Maastrichtse begroting…. Bij de Titanic zonk het schip, een logische gedachte bij een college dat er zo’n potje van maakt. Maar nee, dit college blijft zitten en legt de rekening vooral bij de stad & haar burgers. De afgelopen tijd is vaak naar de financiële situatie in Venlo verwezen, maar in Venlo had de wethouder gelukkig het besef dat je in de politiek verantwoording hoort af te leggen en daar hoort ook bij dat je in de politiek consequenties hoort te verbinden aan je handelen. Dat is iets anders dan een beklaagdenbank, zeg ik maar even tegen D66.

Voorzitter, de PvdA vraagt zich in het kader van de financiën af of het niet goed zou zijn om onze Rekenkamer eens onderzoek te laten doen naar de stabiliteit en structuur van onze begroting. We dienen hier mogelijk een motie over in in de tweede termijn.

Daarnaast zouden we van dit college willen weten, welke actie richting Den Haag wordt ondernomen om structureel meer geld in het gemeentefonds te krijgen, want ja, ook de invloed van Den Haag op de financiële problemen in Maastricht mag niet onderbelicht blijven. Het zou echter veel te eenzijdig zijn om daar alleen met een vinger naar te wijzen. Zou de wethouder financiën overigens meer kunnen vertellen over het tweede steunpakket dat gisteren bekend werd. Is dat gelabeld geld of vrij te besteden?

Voorzitter, zondagavond werd de PvdA toch ook nog even blij verrast, want kennelijk vonden zelfs de coalitiepartijen dat het college het met de voorstellen wel erg bont had gemaakt. Er rolde een amendement van de band. Ik zal maar meteen zeggen dat de PvdA zich in de meeste van de voorstellen kan vinden. Dat hoeft u ook niet te verbazen, want daar hebben we het vorige week al uitgebreid over gehad. De dekking van de voorstellen is overigens een ander verhaal.

Overigens begrijpt de PvdA niet helemaal waarom geen poging wordt ondernomen om raadsbreed een signaal af te geven over de te schrappen maatregelen. Samen was toch het devies? Of is dat devies met deze prebegroting ook toevallig wegbezuinigd?

We zijn dus blij met het verzachten van de pijn op een aantal fronten, maar is daarmee ook echt een keuze gemaakt die past bij de stad?

Zeker, er zijn best de nodige maatregelen in het sociaal domein te noemen waarvan de PvdA heel goed snapt waarom je die neemt. Maar hoe grijpen al die maatregelen in elkaar? Hoe valt een bezuiniging op de preventieve zorg te rijmen, als je eerder in het proces binnen het sociaal domein wilt ingrijpen? Hoeveel geld kunnen we bij de nieuwe aanbesteding inlopen en zijn al deze bezuinigingen dus wel echt nodig? Hoe passen de maatregelen op armoede, WMO, jeugdzorg en preventieve zorg op elkaar? Waarom wordt gekozen voor het fraudegevoelige PGB, terwijl we al vele miljoenen aan zorggeld zijn verloren binnen het huidige systeem? Wanneer gaat Maastricht werken op een manier zoals in de decentralisaties werd bedoeld: een gezin, een plan een regisseur.

We dienen dan ook een motie in over dit onderwerp waarvan het dictum als volgt luidt:

Verzoekt het college om:

Samen met de raad vanuit een gezamenlijke visie en opgave, te komen tot meer samenhang en samenwerking in het sociaal domein conform 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur.

En gaat over tot de orde van de dag.

De decentralisatie was nu bij uitstek bedoeld om te ontschotten. De PvdA zou dan ook graag willen dat voor de begroting nog eens goed naar de samenhang van de maatregelen wordt gekeken en een eerste visie en/of uitgangspunten worden ontwikkeld op de verwevenheid binnen deze plannen. Ook willen we dat daarbij gekeken wordt of sommige mensen door de stapeling van maatregelen niet te hard worden geraakt. In dat geval vinden wij dat maatwerk verleend moet worden.

Voor cultuur geldt dat we vinden dat het college voor de begroting nog maar eens heel goed naar de gehele taakstelling moet kijken, want als je visie is: de subsidie uit Den Haag mag niet op de tocht komen te staan, de rest kan wel weg, dan kunt u uw taakveld cultuur ook toevoegen aan armoede, want het is tamelijk armoedig…. En misschien mogen we u er als PvdA aan helpen herinneren dat we nog gewoon een stadsvisie hebben, die uitgaat van woonstad, kennisstad en cultuurstad. Onbegrijpelijk ook dat u nog geen half jaar geleden met een cultuurvisie komt en nu alweer alles op de schop moet. En Kumulus. Er is nog niet eens een begin van een onderzoek….. Daar gaan we weer…. hoe ging het ook alweer bij ons theater? Een heleboel onderzoek om uiteindelijk niks te doen.

De PvdA vraagt zich overigens ook af hoe het staat met de financiën voor de Muziekgieterij, want daar horen we nog maar weinig over.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/inbreng-pvda-raadvergadering-bezuinigingen/Voorzitter, ik kom op sport. Voor de PvdA gaan het wegbezuinigen van speeltoestellen, verhogen tarieven sportclubs en verhogen tarief zwembad Geusselt echt te ver. De tarieven van de sportclubs zijn verre van kostendekkend. Mensen moeten dus bijna het dubbele gaan betalen om te gaan sporten. Een buitengewoon ongezond voorstel. Voor het zwembad is niet eens onderzocht wat het effect is, maar geeft u zelf al aan dat sommige mensen hierdoor niet meer gaan zwemmen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het staat bovendien haaks op een van de uitgangspunten om in Maastricht één zwembad te bouwen: een sociaal tarief. De maatregelen bij sport vergroten nog meer de tegenstellingen tussen arm en rijk. U zet mensen op achterstand. Dat moet u nou juist niet doen. Om nog maar te zwijgen over de bezuiniging op de speeltoestellen. Juist in een tijd waar veel organisaties zich inzetten om buitenspelen te promoten, zet Maastricht de omgekeerde beweging in. De inkt van de motie over het belang speeltoestellen in de stad is wellicht nog niet eens droog of er wordt alweer een draai gemaakt.

Over cultuur en sport heb ik een amendement achter de hand voor de tweede termijn.

En ja voorzitter, er zitten nog meer voorstellen in de prebegroting waar de PvdA echt niet heel vrolijk van wordt. We zien echter ook heel goed dat er bezuinigd moet worden. Het is niet fijn, maar de financiën moeten wel op orde.

U vraagt zich nu natuurlijk af waar de PvdA cultuur, sport en beter onderbouwde keuzes in het sociaal domein van wil gaan betalen? De PvdA vindt dat stevig mag worden bezuinigd op de inhuur van externen. U maakt zich er op dit onderwerp echt te makkelijk van af. Wat ons betreft kan daar €4 miljoen structureel op bezuinigd worden. Ook de inhuur van adviesbureaus en advocaten mag nodig aan banden: een miljoen structureel.

Vandaar twee moties waarvan ik nu de dicta oplees:

Roept het college op om

– Structureel € 1 miljoen te bezuinigen op externe adviezen (inclusief advocaatkosten);

– Indien er redenen zijn dit bedrag te overschrijden, de gemeenteraad dan eerst te consulteren.

en gaat over tot de orde van de dag

En

Roept het college op om

– Structureel € 4 miljoen te bezuinigen op de externe inhuur van personeel;

– Indien er redenen zijn dit bedrag te overschrijden, de gemeenteraad dan eerst te consulteren.

en gaat over tot de orde van de dag

En voorzitter, waarom niet de OZB verhogen met 5% ipv 3%? Het levert al snel 600 ton op, en is toch typisch een voorbeeld van de sterkste schouders, de zwaarste lasten. Verhogen parkeertarieven? Ja, u heeft in uw coalitie akkoord iets afgesproken, maar als de PvdA op een topdruktedag naar Maastricht kijkt, dan weten wij wel welke keuze de PvdA zou maken.

Ook Thuis in Maastricht kan wat ons betreft in de huidige vorm weg. Zoveel geld uitgeven aan eigen communicatie kan wat ons betreft alleen als je geld over hebt.

En als we dan kijken naar de incidentele middelen: het blijft ons verbazen dat een college dat zoveel in de min staat, wel blijft vasthouden aan Koningsdag. En wij snappen er ook niks van waarom een carwash op de Belvedere weg moet als het water Maastricht aan de lippen staat. Ook horen we niks meer over ons kantoor in Randwijck waarvan toch een jaar geleden door wethouder Janssen werd gezegd dat het in de verkoop zou gaan. De PvdA kiest dan ook liever voor incidenteel geld ter dekking van de tekorten, dan weer een hap uit het vruchtboomfonds. U legt hiermee immers een rekening bij toekomstige stadsbesturen. We vinden dat als PvdA een onverstandige keuze. Laat ik afsluiten met een citaat van het monument op de Afsluitdijk: een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst. College, zorg dat Maastricht kan bouwen aan die toekomst. Snij niet omdat het geld op gaat leveren, maar maak keuzes die te verantwoorden zijn, die passen bij de vraag welke stad je wilt zijn. Biedt mensen kansen en zorg ervoor dat de tweedeling in de maatschappij niet steeds grotere vormen aanneemt.

Tot zover.

Het bericht Inbreng PvdA raadvergadering bezuinigingen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Film over bezuinigingen: samenhang en een visie op de stad ontbreken

PvdA PvdA Maastricht 31-08-2020 19:26

PvdA Maastricht nam in aanloop naar de raadvergadering van dinsdag 1 september 2020 over de bezuinigingen een filmpje op voor armoede-alliantie AANzet Maastricht.

Zo denkt PvdA Maastricht over de plannen van het college:

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/bezuinigingen-samenhang-en-een-visie-op-de-stad-ontbreken-in-de-prebegroting/

Het bericht Film over bezuinigingen: samenhang en een visie op de stad ontbreken verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Stadsdocument: Zo denkt PvdA Maastricht over de bezuinigingen

PvdA PvdA Maastricht 31-08-2020 19:09

In samenwerking met City Magazine Maastricht ontwikkelde PvdA Maastricht de rubriek “Stadsdocument” waarin verschillende thema’s die de komende tijd spelen in Maastricht onder de loep worden genomen. Aflevering 1 van Stadsdocument gaat over de prebegroting. Maastricht moet bezuinigen, maar hoe?

City Magazine Maastricht, 2020, nr. 7

Wat staat Maastricht te wachten?

Maastricht moet € 25,6 miljoen bezuinigen. De wijze waarop het college dat wil doen, is vastgelegd in een document dat de prebegroting heet. Deze prebegroting is te vinden op de website van de gemeente. Op 24, 25 en 26 augustus komen de verschillende onderwerpen in de raadsrondes aan de orde en op 1 september moet de raad van Maastricht definitief besluiten over het bezuinigingspakket.

We praten erover met Manon Fokke van de PvdA

Er moeten forse bezuinigingen gaan plaatsvinden. Bleek uit het rapport van KPMG (KPMG Nederland maakt deel uit van een internationaal netwerk van accountants- en advieskantoren) nog dat de stad jaarlijks €6 miljoen tekort zou komen, inmiddels staat de teller op meer dan € 25 miljoen, en dan zijn de incidentele financiële gevolgen van Corona nog niet eens meegerekend. Manon Fokke: “De voorstellen die het college op dit moment heeft voorgelegd aan de gemeenteraad, gaan de stad op vele vlakken raken, van cultuur tot volksgezondheid. Wat vooral lijkt te ontbreken is een visie op de stad. Er lijkt tamelijk lukraak voor bezuinigingen te zijn gekozen, de samenhang ontbreekt. Bovendien is volstrekt onduidelijk wat de bezuinigingen op de lange termijn voor bijvoorbeeld preventieve volksgezondheid betekenen.”

De PvdA is op z’n zachtst gezegd nogal verbaasd over het pakket. “Als je zo fors moet bezuinigen en zo stevig snijdt, moet je heel goed nadenken over de gevolgen van die maatregelen. Het is uitermate teleurstellend dat dat niet is gebeurd. Er is nog niet eens een begin van een visie,” zegt Manon. De PvdA zou het college dan ook het liefst willen terugsturen naar het stadhuis om voor de begroting in november met een beter en onderbouwd plan te komen. Als daar geen meerderheid voor gevonden wordt, dan gaat de PvdA zich stevig inzetten om de grote angels eruit te halen die mensen gaan raken; de bezuiniging op de (preventieve) zorg, het wegbezuinigen van Jazz Maastricht en Musica Sacra maar ook de drastische bezuiniging op RTV Maastricht. Om nog maar te zwijgen over de extreme tariefsverhogingen in de sport waardoor je zeker weet dat je Maastricht niet in beweging krijgt en sporten voor velen onbetaalbaar zal worden. “We willen vooral openheid geven en mensen meenemen in wat er staat te gebeuren, waar subsidies naar toe gaan en waar op bezuinigd gaat worden. We willen aan de stad uitleggen wat dit alles betekent.”

Grote twijfels over het functioneren van het Sociale Domein 

KPMG heeft na onderzoek aangegeven dat het Sociale Domein niet op orde is, zelfs een rommeltje is. Manon zegt daarover: “De PvdA vindt dat een hele ernstige constatering. Het gaat in het Sociaal Domein om veel geld dat nodig is om de kwetsbare mensen in onze stad te helpen. Dan kan het niet zo zijn dat je maar wat doet.” Ook het dossier over de zorggelden maakt voor de PvdA duidelijk dat er veel geld verloren is gegaan in Maastricht. Geld dat voor de zorg bedoeld was, is wellicht helemaal niet naar de zorg gegaan. “In de prebegroting staat geen enkele zin over hoe we het Sociaal Domein dan wel op orde moeten krijgen, hoe we completere informatie kunnen verzamelen, beter kunnen controleren waar het geld heen gaat en daardoor veel gerichter kunnen gaan sturen. Maar de meest fundamentele vraag blijft: hoe kan het dat KPMG onderzoek doet naar het Sociaal Domein en aangeeft dat er zes miljoen nodig is en nog geen half jaar later blijkt uit de prebegroting dat er vijfentwintig miljoen nodig is. Wat heeft KPMG gemist? Als er wordt uitgevoerd wat er daadwerkelijk in staat, zal dat dramatische gevolgen voor vele onderdelen van de stad hebben.” Aldus Manon.

2021 als overgangsjaar 

De PvdA vraagt zich daarom ook oprecht af of ze met deze prebegroting moeten instemmen. “Misschien moeten we met de Provincie goede afspraken maken over onze begroting,” zegt Manon. “De Provincie is immers de financiële toezichthouder. Moeten we voor 2021 wel een sluitende begroting presenteren? Daarnaast moet er stevig gelobbyd worden in Den Haag, want er moet op het Sociaal Domein zeker geld bij. Vanaf 2023 kunnen we de Jeugdzorg en de WMO opnieuw aanbesteden, daar is veel winst te halen. We moeten van de bijna tweehonderd zorgaanbieders af, dat is oncontroleerbaar en kost heel veel geld. Ga bijvoorbeeld naar dertig aanbieders en wees streng op wie je contracteert.”

De PvdA ziet 2021 dan ook vooral als overgangsjaar: “De vraag die dus op de agenda zou moeten staan is hoe je dat overgangsjaar weet te overbruggen. Kies je daarbij voor maatregelen met een structureel karakter die burgers rechtstreeks raken of kijk je welke investeringen je bijvoorbeeld kunt uitstellen waardoor je voor 2021 minder geld hoeft uit te geven? Waarom koop je bijvoorbeeld de Carwash op Belvedère uit voor € 3 tot € 4 miljoen? Als je op het geld moet letten zou dat bijvoorbeeld de eerste investering moeten zijn die op de schop gaat. En waarom geven we op jaarbasis € 14,5 miljoen uit aan de inhuur van externen? Als het water je aan de lippen staat, is dat toch het eerste waar je als stad fors op moet bezuinigen.”

Het bericht Stadsdocument: Zo denkt PvdA Maastricht over de bezuinigingen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Bezuinigen: kijk ook naar jezelf

PvdA PvdA Maastricht 26-08-2020 09:17

De PvdA Maastricht wil meer weten over de inhuur van externen en de kosten van advies van de gemeente.. Als je zoveel moet bezuinigen als onze stad, mag je immers ook wel heel kritisch naar je eigen organisatie kijken.

Naar aanleiding van de discussie van maandag 24 augustus jl. in het kader van de prebegroting wil de PvdA graag voor de raadsvergadering van dinsdag 1 september a.s. daarom een overzicht van de volgende zaken:

1) Overzicht ontwikkeling in fte’s van het personeelsbestand van 2009 tot 2020 (exclusief externe inhuur);

2) Overzicht verdeling personeel (exclusief externe inhuur) over de verschillende gebieden/domeinen (sociaal, fysiek etc);

3) Overzicht van de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand;

4) Overzicht van de ontwikkelingen van de externe inhuur over de periode 2010  tot en met 2020, in percentages en in geld;

5) Overzicht verdeling externe inhuur over de verschillende gebieden/domeinen;

6) Hoeveel mensen zijn als stagiair of trainee aan de gemeente verbonden op jaarbasis?

7) Overzicht kosten advocatenkantoren en andere adviezen van externen over de periode 2014 tot en met 2019;

8) Hoe vaak is het middel “vacaturestop” in 2019 en 2020 ingezet om de kosten te beheersen? Over welke domeinen hebben we het dan?

9) Wat is het verloop van het ziekteverzuim in de organisatie tussen 2015 en nu? En wat doet u daar aan?

10) Het ministerie (Inspectie SZW) heeft eerder onderzoek gedaan naar de arbeidsomstandigheden in Maastricht. Zijn alle onderzoeken op dat gebied inmiddels afgerond? Zo ja, wat waren de conclusies? Wat doet u met de conclusies? Kunnen we deze rapporten ontvangen?

11) Hoe staat het met de zaak die nav de spionage affaire speelt bij de Autoriteit Persoonsgegevens? Is deze afgerond? Zo nee, waarom niet?

Het bericht Bezuinigen: kijk ook naar jezelf verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Duidelijkheid nodig over financiën vóór behandeling prebegroting

PvdA PvdA Maastricht 18-08-2020 10:33

Om het werk voor de prebegroting goed te kunnen doen, wil de PvdA Maastricht graag inzicht in de actuele stand van de financiën. Het college heeft immers zoveel PM posten in de verschillende stukken opgenomen dat de actuele stand nogal zou kunnen verschillen. Bovendien moeten we ook vaststellen dat het iedere keer weer net iets anders is, dan we dachten dat het was. KPMG becijferde immers ruim €6 miljoen structureel, een paar maanden later komt u uit op ruim €20 miljoen structureel. De PvdA zou ook nog eens graag willen dat het college duidelijk uitlegt waar daar het verschil hem precies is zit. Ook willen we weten wanneer dit tekort bij het college bekend was en waarom tijdens het debat over KPMG vanuit de actieve informatieplicht aan de gemeenteraad het college geen mededeling heeft gedaan van het feit dat de cijfers uit het KPMG rapport waren achterhaald.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/duidelijkheid-nodig-over-financien-voor-prebegroting/Daarnaast zouden we graag willen weten hoeveel geld van het rijk inzake Corona is ontvangen. Vanuit Leiden ontvingen we het hieronder weergegeven overzicht. Het zou super zijn wanneer u ook voor Maastricht een dergelijk overzicht kunt verschaffen.

 

Manon Fokke en Maren Slangen stelden de volgende vragen aan het college

De bestuursrapportage die uitkomt heeft als peildatum 1 juli 2020. Wat is de stand van de financiën op deze peildatum voor het lopende jaar? Wat is de actuele stand van de structurele tekorten? Is er een wijziging tov de laatste stand in de prebegroting? Indien afwijkend, hoe komt dat? Is er inmiddels meer duidelijkheid over de exacte kosten van Corona? Kunt bijvoorbeeld vertellen op welke inkomsten het MECC had gerekend en hoeveel er op dit moment is binnengekomen? En zo zijn er meer posten waarvan het onaannemelijk is dat u de omvang niet zou weten. Wat is de exacte reden van het verschil tussen de structurele tekorten in het sociaal domein zoals aangegeven door KPMG en door u bij de prebegroting? Tussen €6 en € 20 miljoen zit wel een enorm verschil. Hoe kan het dat dit niet eerder bekend was? KPMG heeft toch een grondig onderzoek gedaan? Waarom heeft u, gelet op uw actieve informatieplicht, bij het KPMG debat geen mededeling gedaan van het feit dat de structurele tekorten inmiddels veel groter waren dan €6 miljoen? Kunt u ons een overzicht verschaffen zoals door de gemeente Leiden aan de raad van Leiden is verschaft? Klopt het dat u pas na 1 september in gesprek gaat met de provincie over het dekken van de bezuinigingen?[1] Lopen we dan niet het risico om dingen vast te stellen die door de provincie niet worden goedgevonden? In eerdere stukken gaf u aan over de financiën gesproken te hebben met de provincie. Wat heeft u dan besproken?

 

[1] https://m.limburger.nl/cnt/dmf20200817_00172020/raad-in-maastricht-worstelt-veel-vraagtekens-over-bezuinigingen

Het bericht Duidelijkheid nodig over financiën vóór behandeling prebegroting verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Artikel 47 vragen inzake verplichting tot bewoning nieuwbouwwoning

SP SP GroenLinks PvdA Maastricht 16-08-2020 11:32

In 2019 hebben wij, samen met GroenLinks een motie ingediend om te onderzoeken of invoering van een woonplicht in Maastricht wenselijk is. Dat onderzoek is uiteindelijk niet gedaan door het college.

Inmiddels staan steeds meer gemeenten niet meer toe dat beleggers nieuwbouwwoningen kopen om te verhuren. Afgelopen jaren hebben reeds 20 gemeenten kopers verplicht tot het zelf bewonen van het huis. Op deze manier worden woningen ook betaalbaarder voor particulieren met een smallere beurs.

Minister Ollengren (Binnenlandse zaken) overweegt momenteel zelfs een woonplicht voor geheel Nederland voor bestaande bouw.

De fractie heeft samen met de PvDA daarom een aantal vragen gesteld aan het college over het invoeren van een woonplicht in Maastricht.

De vragen lees je hier beneden.

 

Ariane Schut

Fractievoorzitter SP gemeente Maastricht

06-34.99.88.77

sp.ariane.schut@gmail.com

Inhuur van externen door de gemeente: hoe zit dat?

PvdA PvdA Maastricht 14-08-2020 14:09

In Binnenlands Bestuur stond een artikel over de uitgaven van inhuur van externen die in veel gemeenten zou afvlakken.[1] Als dat ook in Maastricht het geval zou zijn, zou dat een goede zaak zijn. De stad moet immers fors bezuinigingen. Uit het onderstaande plaatje blijkt echter dat Maastricht in 2019 maar liefst 14,5 miljoen euro per jaar uitgeeft aan de inhuur van externen. Ook laat het plaatje een stijgende lijn zien. Hoewel dit bovenwettelijk is en over een zeer hoog bedrag gaat, zien wij in uw prebegroting geen enkele aanzet om dit enorme getal te verminderen.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/inhuur-van-externen-door-de-gemeente-hoe-zit-dat/

Het verbaast de PvdA Maastricht enigszins, ook omdat wij vernemen dat bijvoorbeeld in het sociaal domein sommige mensen inmiddels al vier jaar via dure bureau’s worden ingehuurd. Een organisatie die op de kleintjes moet letten zou hier toch zeker stappen moeten zetten. Bovendien ligt er een motie van onder meer de PvdA die het college al eerder de opdracht heeft gegeven de inhuur van externen terug te brengen. Daarnaast vraagt de PvdA zich af wat het college van het voorstel vindt om een vacaturestop in te voeren om zo de financiën beter onder controle te krijgen.[2]

Manon Fokke en Maren Slangen stellen daarom de volgende vragen aan het college:

Hoe hoog is de schatting van de inhuur van externen voor 2020 (de eerste bestuursrapportage met peildatum 1 juli is immers in de maak, dus de eerste cijfers zouden bekend moeten zijn) Gaat u kijken hoe u de inhuur van externen kunt terugbrengen? Er is immers een motie aangenomen. Waarom is er de afgelopen jaren niet net als andere gemeenten actief op ingezet om de inhuur van externen terug te brengen? Waarom is dit geen onderdeel van de prebegroting? Heeft u een vacaturestop overwogen? Waarom wel, waarom niet?

 

[1] https://www.binnenlandsbestuur.nl/ambtenaar-en-carriere/nieuws/uitgaven-externe-inhuur-vlakken-af.14164134.lynkx

[2] https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200810_00171132/maastricht-bezuinigt-vooral-op-subsidies-maar-waarom-komt-de-stad-niet-met-een-vacaturestop

Het bericht Inhuur van externen door de gemeente: hoe zit dat? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Woonplicht voor eigenaren nieuwbouwwoningen

PvdA PvdA GroenLinks D66 Maastricht 11-08-2020 12:49

Steeds meer gemeenten staan niet toe dat beleggers nieuwbouwwoningen kopen om te verhuren. Afgelopen jaren hebben reeds 20 gemeenten kopers verplicht tot het zelf bewonen van het huis. Op deze manier worden woning ook betaalbaarder voor particulieren met een smallere beurs. SP en GroenLinks dienden in november 2019 een motie over dit onderwerp in.

Henri Borgignons stelde met Ariane Schut (SP) de volgende vragen aan het college.

1. Bent u bereid een woonplicht voor kopers van nieuwbouwwoningen op te nemen? 2. Hoelang dienen deze kopers de woning zelf te bewonen? 1 jaar of langer? 3. Bent u het met ons eens dat hierdoor de markt toegankelijker wordt voor meer particulieren?

Minister Ollengren (D66, Binnenlandse zaken) overweegt momenteel zelfs een woonplicht voor geheel Nederland voor bestaande bouw.

4. Bent u het met ons eens, dat dit rust kan brengen in de woningmarkt? 5. Bent u het met ons een dat dan ook deze woningen meer toegankelijker wordt voor meer particulieren? 6. Indien de minister het niet voor elkaar krijgt dit in te voeren voor geheel Nederland, bent u dan bereid dit wel voor Maastricht in te voeren, in navolging van mogelijke invoering in de grote steden als Amsterdam, Utrecht etc.?

 

Bron: https://nos.nl/artikel/2343549-steeds-meer-gemeenten-voeren-woonplicht-in-voor-eigenaar-nieuwbouwwoningen.html

 

Het bericht Woonplicht voor eigenaren nieuwbouwwoningen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.