Nieuws van politieke partijen in Meppel over D66 inzichtelijk

190 documenten

Vragen over emissie biomassacentrale

D66 D66 Meppel 29-12-2021 15:48

D66 Meppel heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over het rapport “Monitoring Emissie Overlast Biomassacentrale Meppel” van Stapeler Meppel, 23 december ‘21.

Bewoners nabij de biomassacentrale aan de Bremenbergweg 2 te Meppel maken zich zorgen om gezondheidsrisico’s als gevolg van het optreden van rook afkomstig van deze centrale. Het optreden van rook gaat gepaard met enige mate van geuroverlast. De gemeente Meppel heeft tot nu toe 17 overlastmeldingen ontvangen. Er is een verzoek door omwonenden neergelegd bij  Stapeler om de overlast te identificeren op basis van fijnstofmetingen. Deze rapportage beschrijft de evaluatie van de resultaten van fijnstofmetingen nabij de biomassacentrale aan de  Bremenbergweg 2B te Meppel. Gedurende de periode 23 oktober t/m 10 november 2021 is op de meetlocatie fijnstof gemeten met behulp van een fijnstofsensor. De meetgegevens zijn statistisch verwerkt om te kunnen beoordelen of er sprake is van een significante verhoging van de fijnstofconcentratie in de buitenlucht als gevolg van de uitstoot van de biomassacentrale.

Conclusie uit dit rapport: Gedurende de meetperiode heeft de wind, op enkele dagen na, uit een zuidoostelijke tot zuidwestelijke richting gewaaid. Bij deze windrichting zijn over het algemeen hogere waarden gemeten voor PM2.5 dan bij een wind uit een andere richting. De hoogste meetwaarden voor PM2.5 en de hoogste frequenties voor het meetgebied 30-66 µg/m3 zijn opgetreden bij een windrichting tussen zuid en zuidwest. De hogere meetwaarden lijken veroorzaakt te zijn als gevolg van de uitstoot van de biomassacentrale. De aanwezigheid van een lichte houtrookgeur bij een zuidelijke wind bevestigt dit. Een andere bron kan de N375 zijn geweest, echter deze weg ligt verder van de meetlocatie af. De gemiddelde gecorrigeerde concentraties PM2.5 en PM10 over de gehele meetperiode liggen tussen de WHO-advieswaarden voor het daggemiddelde en jaargemiddelde. De hoogste meetwaarden voor PM2.5 zijn gemeten bij een wind uit een zuidelijke richting waarbij de meeste uitschieters zijn opgetreden tussen 16u en 19u. Dat kan veroorzaakt zijn door uitstoot van de biomassacentrale als aangenomen wordt, dat de vraag naar energie op deze uren van de dag het hoogst zal zijn. Volgens het WHO is er met betrekking tot de gezondheid van de mens géén veilige ondergrens voor de fijnstofconcentratie in de lucht. Een verhoging van de  fijnstofconcentratie veroorzaakt meer gezondheidsschade (het hele rapport is als bijlage via onderstaande link in te zien).

Vragen:

Is het college bekend met dit rapport? De uitkomsten geven aan dat er inderdaad een overschrijding is van de emissiewaarden in het gebied beschreven in het rapport: Is het college bereid opdracht te geven aan de RUD Drenthe tot een dergelijk emissieonderzoek op basis van de uitkomsten van dit rapport? Zo ja, wanneer gaat dit onderzoek dan plaatsvinden? Zo niet, waarom niet? Graag een inhoudelijk gemotiveerde reactie.

Het rapport: Bijlage art. 32 vragen D66 – Fijnstofmeting nabij BMC Meppel

Lijst D66 Meppel

D66 D66 Meppel 16-12-2021 10:24

D66 Meppel presenteert haar kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Lijsttrekker Jeannet Bos: “Dit is een lijst om trots op te zijn, met een goeie mix van ervaren raadsleden en nieuw talent. Ik ben heel blij met deze lijst en heb er onwijs veel zin in om met dit team de campagne in te gaan.”

 

Leden van D66 Meppel hebben op basis van de advies kandidatenlijst hun stem uitgebracht. Naar aanleiding van deze stemming is de volgende lijst vastgesteld.

Een deskundige en vernieuwende top 5:

Jeannet Bos is al eerder in een afzonderlijke verkiezingen verkozen als lijsttrekker voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 in Meppel. Zij was de afgelopen jaren fractie voorzitter en heeft in die rol de afgelopen jaren flink ervaring op mogen bouwen als raadslid.

Raúl Klunder  is een nieuwkomer. Enthousiast, jong en vol ambitie om goede invulling te geven aan het raadslidmaatschap. Zijn belangstelling ligt bij de zorg en al wat daar bij komt kijken.

Arnoud de Vos heeft ervaring als raadslid in Coevorden. Hij wil samen, met alle raadsleden en in de regio, verder bouwen aan onze prachtige gemeente.

Nina Knol is afkomstig uit Nijeveen nu wonend in Meppel. Nieuw in de gemeentepolitiek maar door haar werk voor de Provincie Groningen brengt zij veel kennis mee.

Margreet Mulder is de vrouw met de meeste ervaring. Voormalig raadslid in de gemeente Heerenveen en voormalig lid van de Provinciale Staten van Friesland.

De volledige lijst bestaat uit de volgende kandidaten:

Jeannet Bos Raúl Klunder Arnoud de Vos Nina Knol Margreet Mulder Adriaan Postma Gerrie de Leeuw Sjaak de Boer Koert de Vries Frans Weltevreden Marcel Schakel André Berkhout Mark Sluiter Svetlana Akimova Adriaan Meij

Op de foto van links naar rechts: Arnoud de Vos, Sjaak de Boer, Margreet Mulder, Raúl Klunder, Robbert van Hasselt, Jeannet Bos en Nina Knol.

Motie aangenomen!

D66 D66 Meppel 01-12-2021 16:36

Verslag van de Raadsvergadering van 25 november ‘21

Transitie Warmte stond ter vaststelling op de agenda. Op zich prima maar naar het oordeel van onze fractie was er te weinig aandacht voor de huurder in deze visie. We hebben daar aandacht voor gevraagd. De fractie van SP had een amendement opgesteld op dit onderwerp en die hebben we dan ook van harte ondersteund.

Ook het plan van aanpak om de wijk Oosterboer te revitaliseren stond op de agenda. Dat lijkt goed te gaan ook met participatie dus hebben we ingestemd.

Er werd een bedrag van 550.000 gevraagd om een probleem bij de riolering aan de Reestlaan aan te pakken. Daar heeft de fractie wel een opmerking bij gemaakt. Waarom binnen 3 weken na het vaststellen van de begroting al een greep in de kas? Was dit niet te voorzien? Waarom is er geen reservepot? Was het om een positieve begroting te presenteren dat dit zo geagendeerd is? Het probleem was er al ten tijde van het vast stellen van de begroting.

Aan het eind van de lange, digitale vergadering mochten we dan eindelijk de Motie Vreemd indienen die we samen met de VVD hadden voorbereid.

Motie: Samen leren, leven en samenleven in Nieuwveense Landen: samen voor een samenlevingsschool.

De motie vraagt het college met de schoolbesturen in gesprek te gaan en hen te enthousiasmeren voor een samenlevingsschool. Een samenlevingsschool is een school waar iedereen welkom is. Een school die aandacht heeft voor elke gezindte, voor elke vorm van diversiteit. Een vorm van een school die steeds vaker opduikt in Nederland. In Wanneperveen is ook een dergelijke school. Een samenlevingsschool verbindt de wijk. “Diversiteit is uitgenodigd worden op het feestje Inclusie is gevraagd worden om te dansen” Het is de school van en voor de toekomst!

Voorafgaand aan de bespreking in de Raad waren er insprekers op dit onderwerp: dhr. Langhorst namens Kindpunt en dhr. Strolenberg namens Promes. Zoals verwacht was de één erg positief en de ander negatief over dit voorstel. De discussie in de Raad werd een echt debat! Argumenten over en weer. Vervolgens de stemming. Zoals verwacht stemden de fracties van CDA en CU tegen het voorstel. Maar tot onze grote verbazing ook de fractie van SteM! De overige, progressieve fracties in onze Raad stemden voor en daarmee hadden we een meerderheid voor dit belangrijke thema!

Dank aan de fractie van de VVD voor het meedenken en opstellen van deze motie! Dank aan de fracties van de PvdA, Groen Links en SP voor hun steun!

Samenlevingsschool

D66 D66 Meppel 06-11-2021 14:14

VVD en D66 willen één samenlevingsschool in de Nieuwveense Landen

De Nieuwveense Landen is een wijk die staat voor deze toekomst en vernieuwing. Het onderwijs vormt een spiegel van onze samenleving en is een goede voorspeller voor de samenleving van de toekomst. In de komende tijd worden concrete plannen gemaakt voor een onderwijsvoorziening in de wijk.

In de programmabegroting van 2022 blijkt een niet eenduidige uitleg over hoe die onderwijsvoorziening eruitziet. D66 en VVD zijn daarover duidelijk en willen dat bij deze concrete plannen wordt uitgegaan van één samenlevingsschool in één schoolgebouw.

D66: “een samenlevingsschool is een school van en voor de samenleving, waar iedereen welkom is. Een school waar kinderen op school leren samen leven en samen leren, de ander en elkaar insluiten in plaats van uitsluiten. Om kinderen op deze manier zo goed mogelijk voor te bereiden op de diversiteit en kleurrijkheid in de samenleving, zoals we die nu en in de toekomst kennen”.

VVD: “een samenlevingsschool kan een zinvolle en constructieve duurzame verbinding aan brengen tussen heden en toekomst van het basisonderwijs in Meppel en in een nieuwe en innovatieve wijk. Voordeel van het ontwikkelen van één school dat er meer ruimte is voor (wijk)voorzieningen in het gebouw. Ook het efficiënter en effectiever inzetten van publieke middelen ten tijde van stijgende bouwkosten en het zo laag mogelijk houden van exploitatiekosten voor de school na de bouw”.

Was de rookpluim een incident?

D66 D66 Meppel 23-08-2021 14:00

„De rookpluim uit de houtpellet-installatie bij Nieuwveense Landen op 11 augustus was een incident” concludeert Paul Korsten van MeppelEnergie uit het onderzoek dat de eigenaar van de installatie Croonwolter&dros heeft uitgevoerd. Gelukkig maar, zou je dan kunnen denken, dat het opgelost is. Maar niets is minder waar! Woensdag 18 augustus is er weer een melding van rookoverlast ingediend bij gemeente Meppel.

Wat in de reactie ook niet duidelijk wordt, is dat er vanaf het begin van oprichting van de biomassa-installatie een stroom van meldingen van overlast is geweest. Het ging dan soms over geluidsoverlast door de koelinstallatie maar voornamelijk over rook- en stankoverlast. De brandweer is een paar maanden geleden zelfs uitgerukt na een oproep van een buurtbewoner omdat hij dacht dat de installatie in de brand stond. Als er zo vaak en al zolang overlast wordt ervaren is het niet meer incidenteel te noemen. En is het structurele overlast.

De afgelopen jaren heb ik vele malen vragen gesteld in de gemeenteraad en aandacht gevraagd voor deze problemen. De verantwoordelijke wethouder, Jaap van der Haar van SteM, neemt zijn verantwoordelijkheid niet en wijst naar Croonwolter&dros, MeppelEnergie en de provincie Drenthe. Maar de tijd van naar elkaar wijzen en verantwoordelijkheid afschuiven is voorbij. Laat partijen met elkaar aan tafel gaan zitten en op zoek gaan naar een oplossing.

Beweren dat een rookpluim gevolg is van een incidenteel probleem is, kan echt niet. Daarmee worden de problemen die vele inwoners van de wijk Nieuwveense Landen ervaren gebagatelliseerd.

Jeannet Bos

Fractievoorzitter D66

Kwetsbare ouderen in de rook

D66 D66 Meppel 12-08-2021 09:28

Is een plek, pal naast de Biomassacentrale, als tijdelijke woonlocatie voor kwetsbare ouderen in afwachting van een structurele oplossing een goed idee?

Op 10 augustus 2021 is in de Meppeler Courant een aanvraag gepubliceerd voor “de bouw van 19 zorgwoningen (tijdelijk voor 4 jaar) aan de Bremenbergweg nr 2, ter overbrugging van de nieuwbouw”. Het gaat hier om tijdelijke woningen van zorginstelling Cosis.

Cosis “ondersteunt kwetsbare mensen met verstandelijke en/of psychische beperking”, schrijft de instelling in de brief waarin zij de bewoners van de Nieuwveense Landen op 3 augustus 2021 over de plannen informeert. Daaruit blijkt dat de woningen naast het Leer -Werkcentrum aan de Bremenbergweg 2c zijn gepland.  Dat wil zeggen : op zo’n 40 meter van de drukke N375 en pal naast de Biomassacentrale.

Op dit moment is de bestemming van dit perceel niet “wonen” maar “gemengd gebruik”. Voor een bestemming “gemengd gebruik” gelden minder strikte normen. Deze locatie is niet geschikt bevonden voor “wonen” door de hoge geluidswaarden die veroorzaakt worden door het verkeer op de N375. Bovendien ligt op deze voorgestelde locatie óók de Biomassacentrale. Deze Biomassacentrale wordt gebruikt om de wijk Nieuwveense Landen van energie te voorzien. In plaats van het gebruik van aardgas worden pelletkorrels verbrand wat energie oplevert. Deze verbranding van pelletkorrels veroorzaakt  rook, geur en stankoverlast in de wijk. Regelmatig worden hier meldingen van gemaakt bij de gemeente. De installatie is zelfs een keer stilgelegd wegens rookoverlast op last van de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD Drenthe). RUD Drenthe is de uitvoeringsorganisatie op het gebied van de milieuwetgeving, -regelgeving en handhaving, ook voor de gemeente Meppel.

De Biomassacentrale is kort geleden een aantal nachten stilgelegd vanwege geluidsoverlast. Geluidsoverlast veroorzaakt door kleppen in de koelinstallatie. Onderzoek van de RUD Drenthe laat zien dat de Centrale de normen wat betreft geluidsoverlast overschreden heeft en, volgens de inwoners van Nieuwveense Landen nog steeds regelmatig overschrijdt.  Een vervolg onderzoek door de RUD Drenthe is gepland. Déze geluidsoverlast wordt veroorzaakt door de koelinstallatie maar ook  het af- en aanrijdende vrachtverkeer om te centrale te bevoorraden met pelletkorrels veroorzaakt regelmatig overlast bij de buren van de centrale.

Een biomassacentrale is een open hout verbranding. Wat de gezondheidsrisico’s zijn laat zich nog raden maar dat er uitstoot is van stoffen die een negatief effect hebben op de gezondheid staat niet ter discussie! En dat die verbranding leidt tot rookontwikkeling blijkt wel uit dit filmpje: Rook uit de biomassacentrale

Op grond van de Crisis- en Herstelwet kan het college van B&W zelfstandig ontheffing van de huidige bestemming verlenen en bewoning op dit perceel toe  staan, zonder de Gemeenteraad daarin te kennen.

D66 begrijpt niet dat het college juist op deze locatie waar zoveel milieu- en geluidsproblematiek speelt bewoning door een kwetsbare doelgroep mogelijk wil maken en stelt daarover de volgende artikel 32 vragen aan het college:

Op wiens initiatief is de keuze op deze locatie gevallen?

Wat zijn de overwegingen van het college om bewoning op het perceel Bremerbergweg 2 of 2c d.m.v. ontheffing mogelijk te maken terwijl er nog een onderzoek loopt naar de geluidsbelasting van naastliggende Biomassacentrale?

Als bewoning op betreffende locatie tijdelijk zou zijn toegestaan, wat zijn dan de argumenten van het college met het oog op de geluids- milieu- en stankoverlast die volgens metingen en onderzoek op die locatie bestaan, om juist hier bewoning door een lichamelijk en psychisch kwetsbare doelgroep mogelijk te maken?

Als bewoning onder de noemer van tijdelijkheid op betreffende locatie is toegestaan, hoe denkt het college de geluids-, stank- en milieuoverlast die volgens metingen en onderzoek op die locatie bestaan, terug te dringen, zodat het perceel een aanvaardbare kwaliteit van wonen biedt?

Welke bestemming blijft er op het perceel rusten als tijdelijke bewoning niet meer nodig is, omdat de cliënten van Cosis naar de nieuw te bouwen woningenverhuizen ?

Heeft het college een alternatieve locatie overwogen voor het tijdelijk huisvesten van de cliënten van Cosis?

Bij de bewoners van Nieuwveense Landen leefde de verwachting dat zij via een informatiebijeenkomst in de plannen zouden worden gekend en over de plannen zouden worden geïnformeerd. Dit ligt mede vanwege de ondervonden geluids-, stank en milieuoverlast die er al in de wijk leeft, voor de hand. Zo’n informatiebijeenkomst heeft niet plaats gevonden. Wat is de reden waarom er geen informatiebijeenkomst is georganiseerd?

Jeannet Bos lijsttrekker

D66 D66 Meppel 05-07-2021 13:15

Jeannet Bos is gekozen als lijsttrekker voor D66 Meppel bij de Gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. Hier haar reactie:

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen! Ik kijk ernaar uit om samen met de leden een sterk verhaal neer te zetten op weg naar de verkiezingen.

 

Sinds 2018 mag ik D66 in de Gemeenteraad van Meppel vertegenwoordigen en dat doe ik met veel plezier! De mooie landelijke resultaten behaald bij de Tweede Kamer verkiezingen doorzetten naar onze gemeente! Dat is een prachtig streven voor de verkiezingen op 16 maart ’22. De standpunten van D66 verdienen het duidelijk naar voren gebracht worden, óók in onze Gemeenteraad! Daar is inzet voor nodig en dat wil ik graag doen samen met de andere leden in de gemeente Meppel!

De vorige gemeenteraadsverkiezingen haalden we net niet genoeg stemmen voor een tweede zetel maar óók met één zetel is het, mijns inziens gelukt de stem van D66 naar voren te brengen. Ik zit dan wel in mijn ééntje voor D66 in de Raad, als fractie voorzitter, raadslid maar ben ook gekozen als voorzitter van de Audit commissie en als lid van de Rekenkamer commissie.

Er komt de komende tijd nogal wat op ons af; de ontwikkeling van het gebied achter de A32 wat ingericht gaat worden om aan de ambities uit de RES qua energieopwekking binnen onze gemeente te kunnen voldoen; de eventuele uitbreiding van de haven ten koste van een kostbaar stuk natuur wat we kennen als Oevers S; de problemen gepaard gaand met stikstof en de gevolgen daarvan op allerlei ander terreinen; de biomassa centrale die nog steeds draait in Nieuwveense Landen en ga zo nog maar even door. De opsomming is bij lange na niet compleet. (De effecten van de Corona pandemie zijn ook nog lang niet te overzien….)

Sinds 2018  is er mooie aanwas bij de fractie! Jonge mensen met ambitie, maar ook enkele wat oudere leden die een schat aan ervaring mee brengen. Er wordt regelmatig vergaderd over actuele onderwerpen. Denk je ook interesse hebben in de gemeentepolitiek, kom dan een keer mee vergaderen om te ervaren of het raadswerk ook iets voor jou is?

Maar zéker richting de verkiezingen kunnen we hulp gebruiken. Er moet een campagne strategie bedacht worden, de onderwerpen voor het programma bedacht, een programma geschreven … Doe mee, het kost tijd en energie maar het levert je ook heel veel plezier op!

Meld je aan en doe mee! Leuk!

Ik geloof in de kracht van samenwerking, laten we onze schouders eronder zetten!

Op naar een mooie verkiezingsuitslag!

Jeannet

 

 

Perspectiefnota 2022-2025

D66 D66 Meppel 29-06-2021 19:36

Donderdagavond 24 en vrijdag 25 juni was de Gemeenteraad van Meppel bij elkaar om te spreken over de Perspectiefnota 2022-2025. Wij hadden deze nota van te voren goed besproken in de fractie en vonden deze echt onder de maat. Geen perspectief, geen beleidsvoorstellen. Dit is onze bijdrage in 1e termijn:

 

“Daar ben je mooi klaar mee! Het College van B&W heeft het in de Perspectiefnota voor 2022-2025 over ‘de urgentie door corona’ en ‘Grote opgaven’. Tegelijkertijd staan de gemeentelijke financiën structureel onder druk. Dit vraagt om ‘antwoorden en aanpakken’ en om ‘stevige keuzes’ zegt het College. Maar dan komt het konijn uit de hoge hoed: het College gaat dat zelf niet doen. Daar moeten hun opvolgers -na de Gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar- maar hun tanden in zetten, vinden Burgemeester en Wethouders. Onder de noemer van een nota die perspectief moet bieden, presenteren ze daarom een ‘beleidsarm’ stuk”.

Voorzitter, dit zijn de woorden van een betrokken inwoner van Meppel. Omdat D66 het van belang vindt om mensen bij de politiek te betrekken, heb ik haar gevraagd de Perspectiefnota mee te lezen. “Maar het College doet wel iets anders” vervolgt ze. “Het ‘duidt enkele richtingen’, zoals : ‘Anders Acteren’, Kleur geven’, ‘Groeiend kwaliteit toevoegen’, Verbindend en Vraagstukgericht Effectief organiseren’ en ‘Transformatief beparen’. Ik snap echt niet wat ze daarmee bedoelen. En waar ze naartoe willen. En dan schrijven ze op ook nog, dat ze vinden dat Meppel moet groeien. Om het voorzieningenniveau op peil te houden, om in de regio mee te tellen en om een bijdrage te leveren aan het landelijk tekort op de huizenmarkt. Maar hoe, dat blijft in het ongewisse”.

Op naar het hoofdstuk financiën. Daar wordt uitgelegd dat de gemeente de komende jaren steevast een tekort van rond de 2 miljoen op de begroting heeft. En worden bezuinigingsmaatregelen voorgesteld, waar de Gemeenteraad uit moet kiezen. Zo wordt genoemd dat lokale lasten méér kostendekkend gemaakt worden. Hoevéél en waarom wordt niet toegelicht. En er worden ook geen alternatieven of keuzemogelijkheden gegeven.

Verder wil het College de bijdrage aan het schoolzwemmen halveren, omdat het geen wettelijke taak is. Maar : wat is een jaarlijkse besparing van €32.000 op een begroting van 108 miljoen het je waard om de veiligheid van kinderen in een waterrijke gemeente half te borgen en òf  scholen met een probleem op te zadelen, òf een voorziening als het zwembad te bedreigen òf de kansenongelijkheid tussen kinderen in minder vermogende gezinnen te vergroten?

Het College wil ook het bedrijfsrestaurant van het stadhuis sluiten. Opbrengst 100.000 jaarlijks. Als de Coronacrisis ons één ding heeft geleerd, dan is het hoe belangrijk ontmoetingsplekken voor mensen zijn. Daar spiegel je je aan elkaar en ontstaan de ideeën. Kan het niet eenvoudiger, vraag je je als inwoner van Meppel af?

Maar het College draagt geen alternatieven voor haar voorstellen aan. Zo legt het niet uit waarom de parkeergelden met 20% worden verhoogd. En wordt niet genoemd wat de kosten zijn van het inhuren van (extern) personeel, zoals interim managers, voor de ambtelijke organisatie, zo concludeert mijn meelezer. “Dat is nou wat ik bedoel als ik tegen je zeg, dat je er mooi klaar mee bent” herhaalt ze. “Het College legt je een Perspectief-nota voor, die geen perspectief biedt. Het stuurt je het bos in met denkrichtingen, die onbegrijpelijk zijn geformuleerd. En legt je een lijst met bezuinigingsmaatregelen voor, maar is uiterst summier over de overwegingen daarbij of de alternatieven daarvoor. Op grond hiervan kun je geen belangen tegen elkaar afwegen en keuzes maken”.

Tot zover de betrokken inwoner van Meppel die ik vroeg de Perspectiefnota mee te lezen.

D66 vindt dat ze de spijker op de kop slaat : het College heeft haar huiswerk onvoldoende gedaan, om de Gemeenteraad in staat te stellen afgewogen keuzes te maken. Daarom kom ik met twee moties. Allereerst een motie van Treurnis over het feit dat het College zich er het laatste jaar voor de Gemeenteraadsverkiezingen zo met een Jantje van Leiden vanaf maakt. Ten tweede een Handen-uit-de-Mouwen-motie die het College opdraagt om de voorstellen op p.21 van de Perspectiefnota concreet te onderbouwen. Dat wil zeggen te voorzien van de overwegingen bij de keuze van het onderwerp, de hoogte van het te bezuinigen bedrag, de consequenties daarvan en mogelijke alternatieven daarvoor. Dit vóór de Raadsvergadering van 30 september ’21. Dit om de Gemeenteraad in staat te stellen om daadwerkelijk belangen tegen elkaar af te wegen en te verantwoorden keuzes te maken bij de behandeling van de begroting in november ’21.

Natuurlijk werd er weinig enthousiast gereageerd op de motie van treurnis. Misschien was deze qua aanhef ook wel iets té maar we wilden een signaal afgeven en dat is gelukt! Deze motie is niet aangenomen. De andere motie met als titel: Handen uit de Mouwen wel. Nipte meerderheid maar hij kwam erdoor! Er zijn vele moties en amendementen voor het voetlicht gekomen. Echt structureels veranderde er niets aan de voorliggende Perspectiefnota. D66 heeft dan ook tegen het raadsvoorstel gestemd.

Nieuws uit de fractie

D66 D66 Meppel 29-05-2021 11:53

De raadsvergaderingen van april en mei zijn geweest. De Jaarstukken zijn vastgesteld en er is een besluit genomen over de bezwaarschriften die zijn ingediend tegen de vestiging van het voorkeursrecht op de gronden ten noorden van de A32 richting Havelte. Dit gebied moet in de toekomst de plek gaan worden waar Meppel ruimte heeft om aan haar opdracht te gaan voldoen wat betreft het gebruik van andere vormen van energie.

In de maand juni staan er veel raadsvergaderingen gepland. De 17e met als hoofdonderwerp de zgn. Berap (bestuursrapportage) en de 24e en 25e de PPN (perspectiefnota, de plannen voor de komende jaren). Deze stukken zijn te vinden op de site van de gemeente Meppel bij de agenda van de betreffende vergadering. Mocht je wat opvallen waarvan  je graag wilt dat het uitgelicht wordt neem dan contact op met de fractie. Je kunt altijd meepraten in de fractievergadering maar via de mail is natuurlijk ook goed.

We zijn ook begonnen met de eerste stappen richting de gemeenteraadsverkiezingen in 2022! In de fractie en met een aantal actieve leden bespreken we wat goed ging, waar we het D66 geluid goed hebben kunnen laten horen en welke onderwerpen meer aandacht verdienen. Zo gaan we langzaam richting het programma voor 2022. Na de zomer willen we echt vaart gaan maken.

Vind je het leuk om mee te denken, onderwerpen aan te dragen, je op een andere manier in te zetten neem dan contact op.

Volgend fractie overleg is 8 juni en het volgende overleg over het programma 22 juni.

Verkeer en vervoer in Meppel

D66 D66 Meppel 20-02-2021 11:25

In de raadsvergadering van 18 februari werd het Uitvoeringsbesluit Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) 2021-2024 behandeld. Dit is de voorgestelde uitvoering van het GVVP zoals dat is vastgesteld door de Raad in 2017. Sinds die tijd is er nogal wat veranderd! Nu Corona onderdeel is van ons leven is het voor veel mensen gewoon geworden even dagelijks een ommetje te maken.

De fietsverkoop is zodanig gestegen dat de levertijd nu meer dan 5 maanden bedraagt en de fiets is 10% duurder geworden. Fietsen en lopen is onderdeel geworden van onze dagelijkse activiteiten op een manier en in een hoeveelheid die in 2017 zeker niet te voorzien was.

In het voorliggende uitvoeringsbesluit mist D66 de link naar dit veranderde gedrag. Nu er zoveel per fiets wordt gedaan, nu mensen meer dan ooit investeren in een nieuwe fiets mag er ook van de Raad gevraagd worden dat wij onze besluitvorming daar op aan passen. In het besluit wordt bij de uitgangspunten gesproken over “met accent voor de fiets”. D66 had graag gezien dat daar “met nadruk op de fiets” van gemaakt zou worden. Veiligheid voorop! GroenLinks diende een prachtige motie in waarin de nadruk werd gelegd op veilige fietsroutes vanuit elke hoek van de stad richting het centrum.

Staphorst is een goed voorbeeld van hoe het zou moeten. Dwars door de wijken heen liggen prachtige fietspaden waardoor je heel makkelijk en veilig van A naar B kan. In Meppel zou dat ook mogelijk moeten zijn door aanpassing van bepaalde wegen. Meer straten waar de auto te gast is. We kennen nu de oude Boazstraat maar bijvoorbeeld de Soembastraat zou ook een goede kandidaat zijn en zo zijn er nog wel meer plekken waar meer aandacht voor het fietsverkeer nodig is. En het nieuwe knooppunt dat binnenkort gaat ontstaan natuurlijk ook niet te vergeten. Rondom de nieuwbouw op de locatie van de Vledderschool. Het is overduidelijk dat daar problemen gaan ontstaan!

En nu de fiets schaars goed aan het worden is en men steeds meer investeert in de fiets is goede en veilige stalling ook een vereiste. Een elektrische fiets zet je bij voorkeur dubbel op slot. Ook een ketting om een zogenaamd nietje. Maar als de winkels weer open gaan en iedereen die nu veel doet op de fiets dat wil blijven doen, en dat is wel te hopen, dan zijn er te weinig nietjes in het centrum. Het is sowieso fijn om wanneer je meerder boodschappen doet je een mogelijkheid hebt om tussen door even wat weg te kunnen leggen. Twee jaar geleden waren we met de Raad in Zwolle. We hebben daar een voorbeeld gezien van hoe het kan. Een prachtige stalling in het centrum, bewaakt met kluisjes en andere voorzieningen. Iets dergelijks zou in Meppel ook niet misstaan. Kortom: meer nadruk op de fiets gevraagd bij de uitwerking van dit besluit. D66 diende daarom een motie in waarin het college werd opgeroepen om het gebruik van de fiets als vervoermiddel te stimuleren en te faciliteren. Daarvoor in overleg met wijk- en buurtplatformen te komen tot een lijst van wensen en eventuele problemen die ervaren worden wat betreft het gebruik van de fiets als vervoermiddel. En een  onderzoek op te starten naar de mogelijkheid een bewaakte fietsen stalling te creëren nabij het centrum van Meppel en de uitkomsten van dit onderzoek ook voor de behandeling van de Perspectiefnota aan de Raad ter beschikking te stellen. Jammer genoeg werd deze motie niet voldoende ondersteund.

De Motie van Groen Links hebben we mede ingediend. Deze motie ging over het veranderen van de voorrangsregels op rotondes. Nu heeft de auto voorrang en GroenLinks wil graag een onderzoek of het mogelijk is de fiets voorrang te geven op de rotonde. Een initiatief wat wij natuurlijk van hart ondersteunen!

Dan nog wat andere heikele punten uit het uitvoeringsplan GVVP:

De geleiderail langs de Steenwijkerstraatweg. Jammer genoeg niet echt een bevestiging gekregen van de kosten voor plaatsen van een volledige rail. Maar alles overwegende liever geld naar de fiets dan naar een vangrail. De korte variant dus.

Rotonde Setheweg. Sinds 2017 is ook hier veel veranderd en ook sinds 2018. Er is een enorme toename van vrachtverkeer vanuit de haven. Op momenten lijkt het wel of ze af en aan rijden. Ook iets waar de inwoners van Nieuwveense Landen overlast van ervaren. Inwoners benoemen dat het verkeerslawaai enorm is toegenomen de laatste jaren en dat dat voornamelijk veroorzaakt wordt door vrachtverkeer. Het is een onoverzichtelijk punt. Het is óók een toegangsweg tot het crematorium. Het is óók de plek waar de fietsers en auto’s komende uit de Koedijkslanden Meppel uitrijden. Het is vooral een heel druk punt en niet altijd goed overzichtelijk. Als fietser kun je je daar heel klein voelen tussen al dat geweld van vrachtauto’s in maar het is wel binnen de bebouwde kom! Er moet daar wel wat gebeuren. Met verkeers remmmende maatregelen los je naar mijn mening het probleem niet op. Het gaat niet alleen over snelheid beperken maar veel meer over overzicht hebben en houden. Daarom gaat voor D66 de voorkeur uit naar de aanleg van een rotonde.