Nieuws van ChristenUnie in Molenwaard inzichtelijk

280 documenten

Een historische anekdote over bommen bij de Peursumsche Vliet

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 08-02-2024 13:40

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1492641/1132123/art6-proveniersbom-header.pngTijdens de commissievergadering van dinsdag 6 februari 2024 werd gesproken over het suppletieverzoek voor het opsporen en opruimen van ontplofbare oorlogsresten uit de Tweede Wereldoorlog. Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Harry Stam.

Voorzitter,

Kort geleden vroeg een collega raadslid om meer aandacht voor onze geschiedenis uit de tweede wereld oorlog. Welnu, ik grijp die kans om aan zijn verlangen tegemoet te komen nu we dit raadsvoorstel behandelen.

Want er schuilt namelijk een heuse anekdote achter deze locatie en de oorlogsjaren. En die willen wij de raad niet onthouden. Overigens zal ik het kort houden en ook een geanonimiseerde versie vertellen. De bron is overigens bij de ChristenUnie fractie bekend...

Aan het begin van WO-2 vorderden de Duitsers het voorste deel van de toen vrij nieuwe en strategisch gelegen boerderij aan de Peursumseweg 3 te Giessenburg (nu zijn er overigens 5 appartementen in gevestigd).

De Duitsers waren de boerderij-bewoners goed gezind. Ze zorgden goed voor ze en waarschuwden als er SS-ers ter controle kwamen. Dan konden zelfs eventuele onderduikers en vluchtelingen van de Biesbosch-crossers gewaarschuwd worden.

De zoon die destijds in de boerderij woonde, en in die tijd tussen de 9 en 14 jaar oud was, kreeg zelfs Duitse les van de ingekwartierde Duitsers. Hij ving zo wel eens iets van hen op en vernam zo aan het einde van de oorlog dat de Duitsers opdracht hadden gekregen om explosieven te plaatsen in de kade van de Peursumsche Vliet…. Dit om de polder onder te laten lopen als ze vertrokken. Dit is overigens gelukkig nooit gebeurd.

De zoon hield de Duitsers, zich natuurlijk goed verschuilend, nauwlettend in de gaten en zag dat de Duitsers de explosieven ook daadwerkelijk gingen plaatsen!! Niet ver van de plaats waar nu het gemaal is bij de nieuwe appartementen.

Een jaar of 20 geleden werd dit gemaal vernieuwd. De zoon, die inmiddels rond de 70 jaar oud was, heeft toen melding hiervan gemaakt. Maar werd door het waterschap helaas niet gehoord. Het kan natuurlijk zijn dat de explosieven vergaan zijn of weggezakt in de modder, maar bij dit raadsvoorstel heeft men toch vast een hint waar men moet zoeken naar eventuele explosieven. En dat na bijna 80 jaar….

Overigens begrijpen wij dat het onderzoek reeds is uitgevoerd, dus wellicht brengt dit de betreffende overheid nog op andere ideeën.

Misschien kan de wethouder nog aangeven op welke plaats men heeft gezocht en of er daadwerkelijk iets gevonden is. Dat zou waardevolle informatie opleveren ter verrijking van deze anekdote en daarmee tegelijkertijd ook een extra stukje geschiedenis uit de tweede wereldoorlog in onze streek opleveren.

Niet dat wij het antwoord echt nodig hebben om onze mening over dit raadsvoorstel te vormen, want, ondanks dat in deze casus het woord hamerstuk een ietwat gevaarlijke toon kan hebben, is dat het voor onze fractie wel degelijk.

Dank u.

Onze inzet voor een gezond Molenlanden!

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 08-02-2024 12:33

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1492639/1132123/Preventie en gezondheid.jpgMolenlanden - Tijdens de commissievergadering op dinsdag 6 februari 2024 werd gesproken over het Beleidsplan 2024-2030 Bewust Blijven Bewegen en Sporten. Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Harry Stam.

De ChristenUnie is een zeer groot voorstander van een overheid die haar inwoners stimuleert en faciliteert in het gezonder leven. Niet alleen op het gebied van voeding en leefomgeving, maar ook in het actief bewegen en sporten. Uit cijfers blijkt dat we rond het gemiddelde van Nederland zitten met de deelname aan de minimale beweegnorm. Dat betekent dat meer dan de helft NIET aan de minimale norm voldoet.

Kortom, we zitten in de middenmoot. Maar het doel is niet om hoger in dat lijstje te komen. Immers we gunnen elke inwoner van NL meer beweging, maar om gezondheid, welzijn en welbevinden te vergroten o.a. door sport en bewegen. En als er dus meer mensen de minimale beweegrichtlijn halen dan is dat mooi.

Dé sportparel vh groene hart worden is voor onze fractie dat ook geen doel op zich. We doen niet aan competitie in gemeentelijk Nederland wat ons betreft. Evenmin met harde cijfers zoals in het beleidsplan is benoemd onder de noemer 'Social Return on Investment. Dat getal wordt groot en groots gepresenteerd. Los van het feit dat je vragen kunt stellen bij dit getal, immers de maakbaarheid van de mens is niet zo hoog als zo'n cijfer doet vermoeden en gezondheid, welzijn en welbevinden wordt door heel veel andere factoren beïnvloed. Ik heb in het rapport van Ecorys gelezen dat zij deze nuance zelf ook aanbrengen. Nee, dan herkennen wij ons beter in het beoogd effect zoals dat in het raadsvoorstel staat: … Bewegen en sporten is zoveel meer dan een cijfer. We doen het voor onze gezondheid, om fit en vitaal te worden en te blijven maar ook het sociale aspect mag niet uit het oog worden verloren. En tenslotte maakt bewegen en sporten gelukkig en geeft het plezier.

Tijdens een wandelingetje vandaag dacht ik: We hebben een uitnodigende en veilige omgeving nodig en een beetje zelfdiscipline om te wandelen, hard te lopen en te fietsen in onze mooie polder met zijn frisse waterstromen en grazige weiden. Dat is de ene kant, en aan de andere kant is het heel mooi dat er vele sportclubs zijn in onze gemeente waar je je favoriete sport kunt beoefenen. Dankbaar maak ik daar al meer dan 50 jaar gebruik van. 

Maar er is een groot aantal mensen die van deze mogelijkheden geen gebruik maakt. Sommigen omdat ze dat niet kunnen en sommigen omdat ze dat niet willen. Van de mensen die niet kunnen vanwege fysieke, mentale of financiële beperkingen is stimulering via passende middelen zoals St. Leergeld en de aandacht vanuit de Inclusieagenda heel belangrijk. Maar ook de gemeentelijke inzet op stimulatie voor bewegen en sporten zoals bijv. via GIGA Molenlanden is er gelukkig al gedeeltelijk voor jongeren, senioren en mensen met een beperking, hoewel meneer Grip aangaf dat er van het laatste nog weinig terecht komt en men vanuit het VN ambassadeurschap zelf het initiatief neemt. De vraag is dan ook of zijn geuite zorgen terecht zijn. Vanzelfsprekend is het ook belangrijk om onze faciliteiten op orde te houden of te brengen. Ik doel bijvoorbeeld op sporthal De Klipper in Nw Lekkerland, waar de gemeente kijkt hoe de erbarmelijke staat ervan het best kan worden opgelost. Verder lezen we dat het college plannen wil verkennen om de sportieve openbare ruimte te faciliteren en te optimaliseren in het kader van bewuster omgaan bij de inrichting van de buitenruimte om deze beweeg- en sportvriendelijk(er) te kunnen maken. Graag van de wethouder wat nadere uitleg op dit punt en een concreet voorbeeld daarbij.

Inzetten op een kerngerichte aanpak met een regisseur gaat volgens het beleidsplan bijdragen aan het versterken van de waarde van sportclubs. Graag willen we wat meer weten over de rol van de regisseur en de vraag of deze rol dezelfde is als de Verenigingsadviseur zoals die in het uitvoeringsplan voor 2024 staat? Zo niet, betekent dit dat de regisseur(s) niet dit jaar starten?

We zien dat monitoring op de effecten van interventies een plek krijgt. Zo houden we met elkaar in de gaten of ons beleid effectief is. Hieruit rijst ook de vraag of er een lokaal sportakkoord is gemaakt na 2022 want de versie die er was bevatte veel waardevolle acties. Hoe staat het met het lokale sportakkoord 2020-2022?

Conclusie: Los van de vragen die we aan het college hebben kunnen we achter de samenvatting staan die aan het eind van het beleidsdocument staat en dan met name de laatste 2 punten:

o We kunnen beleid maken om in de praktijk ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen!

o We willen dat doen vanuit de herkenbare Molenlandse manier: dialoog, nabijheid en actie vanuit het gedachtengoed rond onze Molenlandse kernen!

We zien uit naar de reactie van de wethouder op onze vragen rond de buitenruimte, de activiteiten richting de sportclubs in de kernen en de status van het huidige sportakkoord.

De ChristenUnie ging op de avond over Zorg en Duurzaamheid moeilijke vragen niet uit de weg

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 13-11-2023 11:36

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1464969/1132123/foto cu.jpgOp 8 november organiseerde ChristenUnie Molenlanden een Verdiepingsavond over Zorg en Duurzaamheid. Op deze avond ging men de moeilijke vragen niet uit de weg. Daarbij werden zowel grote vraagstukken op het gebied van zorg en duurzaamheid benoemd, maar ook hoopvolle initiatieven van de ChristenUnie Tweede Kamerfractie.

Kandidaat kamerlid IJmert Muilwijk uit Hoornaar, mede schrijver van het Verkiezingsprogramma, nam de aanwezigen mee in de keuzes die door de ChristenUnie in hun Verkiezingsprogramma zijn gemaakt. De financiële plannen zijn inmiddels doorberekend. In de plannen van de ChristenUnie daalt de armoede met maar liefst 60%.

Op het thema zorg ging het over het initiatief voor een meldpunt voor Mantelzorgers. Maar ook over het initiatief om reclame voor online gokken aan banden te leggen. Op dat thema werd Tweede Kamerkandidaat Jan Pieter Verweij even fel: “We hebben een nationaal experiment meegemaakt met het legaliseren van schadelijk gedrag: de wet Kansspelen op Afstand. Twee jaar geleden voorspelde ik in het Nederlands Dagblad 100.000 extra gokverslaafden erbij door deze wet. De Nederlandse Kansspelautoriteit stelde dit voorjaar vast dat er bijna 200.000 gokkers bij zijn gekomen, die gemiddeld 300 euro per maand kwijtraken hieraan. Wanneer zullen andere partijen hun conclusies trekken uit dit experiment? Wanneer halen ze deze wet van tafel en trekken ze de conclusies door naar het gedoogbeleid op drugs?”

Op het thema duurzaamheid kwam de vraag naar energie aan de orde. Kandidaat kamerlid IJmert Muilwijk zei daarover: “Nederland zit op een dieptepunt als het gaat om zelfvoorzienendheid van energie. Zelfs als je niet zoveel met duurzaamheid hebt, zou dat een argument moeten zijn om meer hernieuwbare energie in Nederland op te wekken. Het mag niet zo zijn dat verduurzaming in Nederland tot meer vervuilende productie leidt over de grens. Daarom helpt de ChristenUnie bedrijven verduurzamen.”

Begroting 2024: waaraan geven we ons geld uit?

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 07-11-2023 20:54

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1464775/1132123/Nieuwe Euro bankbiljetten.jpgMolenlanden - Op donderdag 2 november sprak de gemeenteraad over de begroting voor volgend jaar. Wat gaan we doen? Wat kost het en wat zijn gevolgen voor ons huishoudboekje? Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Harry Stam tijdens het debat.

Voorzitter, Laten we SAMEN leven in een ZORGZAME samenleving, waar mensen kunnen BLOEIEN op een schone en GROENE aarde. Dat zei ik bij de algemene beschouwingen. Inmiddels zijn we 4 maanden verder en is er heel veel gebeurd. We kijken met afschuw en ontferming naar de gruwelijke verschrikkingen in het Midden-Oosten. We maken ons grote zorgen om de tendens van Polarisering naar Haat. Ook in ons land. Met deze achtergrond kijken naar ons eigen postzegeltje met onze eigen uitdagingen maakt je wel klein in een wereld die de Vrede zo hard nodig heeft. Toch hebben wij een verantwoordelijke taak om onze mening te vormen over de voorgestelde begroting 2024 in ML.

Algemeen

Dank voor de uitgebreide beantwoording van onze technische vragen, ook al waren deze te laat ingediend, waarvoor nogmaals onze excuses. De ChristenUnie ziet een herkenbaar beleid op het Sociaal Domein. We zijn blij met de activiteiten ohgv de aandacht voor mantelzorgers, de extra inzet op armoedebestrijding en de inzet op voorkomen en beheersen van relatieproblematiek. Ten aanzien van de uitwerking op de forse opgaven rond Duurzaamheid, Klimaat adaptatie, Energietransitie en Landschapsplan zien wij dat het college e.e.a. goed oppakt. We zijn blij met het Vergunningenloket en de Stikstofbank waarmee we de stikstofreductie die we in het gebied realiseren, benutten voor de ontwikkeling van landbouw, natuur en woningbouw in ons eigen gebied. Ook hebben wij een positieve grondhouding bij het nadenken over de vormgeving van de Boerengrondbank. Verder moet het aantal kilo's restafval met o.a. de invoering van Diftar sterk naar beneden. Dat blijft een spannende zaak. Ook bij Waardlanden dient nog het nodige te gebeuren en zullen we stevig controleren.

Dan wat betreft Financiën:

Gisteren vierden we in de kerken Dankdag en was het eergisteren Hervormingsdag. We zien een Begroting met een positief verwacht saldo van bijna 8 ton voor het komend jaar en meerjarig zien we een kleine min. We voelen ons gezegend met deze begrotingssaldi, een gigantische A.R. en een uitstekend Weerstandsvermogen! Oprecht iets om Dankbaar voor te zijn. En toch is het ook nodig om alvast een aantal structurele bezuinigingen voor te stellen. Sommigen denken dan wellicht dat dit een relatie heeft met Hervormingsdag, maar, een goed verstaander weet dat ik deze suggestie van mij aflaat glijden... We steunen het voornemen om door het college te worden meegenomen in de voorbereiding voor de 2e ronde van bezuinigingen. De opgaven die meerjarig voor ons liggen en het voornemen van het rijk om na 2026 de rijksbijdrage aan gemeenten sterk te verlagen, hangen als donkere wolken boven deze begroting. Maar, als het aan de landelijke ChristenUnie ligt, dan wordt er niet bezuinigd maar juist 2 miljard toegevoegd aan de gemeentelijke uitkeringen. Doe uw voordeel hiermee zou ik zeggen…

Woonlasten:

Ze stijgen niet met 6,5% voor onze inwoners, maar met 9,2% t.o.v. vorig jaar. Je moet natuurlijk voor een eerlijk beeld wel de vorige compensatie meenemen. Ondanks een overschot op de begroting van 8 ton vindt het college het voor komend jaar niet nodig om te compenseren. Wij vinden dat wel. Niet voor iedereen, maar wel voor mensen die dat hard nodig hebben. Daarom willen we bij de komende raadsvergadering een amendement opstellen om mensen met een krappe beurs te compenseren. E.e.a. zoals het college op 8 maart van dit jaar ons heeft voorgesteld, dus passend in bestaand armoedebeleid én als één van de benoemde speerpunten in deze begroting.

Kerngericht werken:

Bij de besluitvorming voor de fusie tot ML heeft de ChristenUnie haar zorgen geuit over de toenemende afstand tussen de gemeente en onze inwoners. Doel D3 (integrale doorontwikkeling kerngericht werken, dienstverlening en participatie) helpt hierbij, maar we zien dat er geen extra budget naar het kerngericht werken gaat. Ook de bezuinigingsposten van ongeveer 70k minder voor Klankbordgroepen en bewonersinitiatieven dragen daar niet aan bij. Geen extra budget maar juist bezuinigen! Graag uitleg hoe het college dit ziet. We overwegen hier namelijk een amendement voor. Niet voor niets regelmatig door ons Kansgericht werken genoemd...

Overige:

We willen aandacht blijven vragen voor voldoende goedkopere woningbouw, ook in de kleinere dorpen. Denk bijv. aan Hoogblokland! De bouw van woningen op de CBS locatie komt maar niet van de grond. De leefbaarheid komt onder druk te staan. Mijn collega Leo Timmer zal hier binnenkort vragen over stellen. De Mobiliteitsvisie wordt komend jaar eindelijk afgerond. Ook de visie op Bedrijventerreinen komt binnenkort naar ons toe en wordt er gewerkt aan een uitvoeringsagenda. Als we deze 2 zaken verbinden dan gaat u vast en zeker aandacht schenken aan o.a. het weren van zwaar verkeer uit de kernen. Dan tenslotte het in beeld brengen van regels rond voedselveiligheid voor de verkoop van boerderijproducten. Uiteraard is het belangrijk om te voldoen aan regels, maar laten we daarbij als gemeente een positieve grondhouding hebben en houden voor verkoop aan huis (korte keten/kringloop).

Voorzitter, ik rond af met nogmaals de wens uit te spreken om SAMEN te leven in een ZORGZAME samenleving, waar mensen kunnen BLOEIEN op een schone en GROENE aarde. En ik wil, indachtig het leed dat de oorlogen aan mensen en de aarde toebrengen, de wens van een wereldwijde Vrede daaraan toevoegen. Dank u.

Onze inzet voor de Woonzorgvisie 2024-2028

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 03-10-2023 10:53

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1463519/1132123/Ouderen mantelzorg.jpgMolenlanden / Tijdens de raadsvergadering op 19 september 2023 is gestemd over de Woonzorgvisie. In de visie wordt ingegaan op de behoefte aan zorg voor o.a. ouderen, mensen met een cognitieve beperking, mensen met een functiebeperking en mensen met psychische problematiek. Tijdens de vergadering hebben wij een motie ingediend. Lees hieronder onze bijdrage.

Voorzitter, in de commissievergadering uitgebreid besproken, maar toch nog enkele woorden ter samenvatting en inleiding op ons voornemen een motie in te dienen. De voorliggende woonzorgvisie is feitelijk een goed opgestelde probleemanalyse maar nog weinig visie op concrete oplossingen, er staan wel hoopgevende richtingen in. Conclusie: veel werk te verrichten, want naast het toekomstperspectief van sterk toenemende zorgbehoefte, veelal kwetsbare mensen die woningen en voorzieningen nodig hebben, zijn er ook ontstane achterstanden in te halen. Dat werk moet in samenwerking met partijen en als het aan de ChristenUnie ligt met een stevige rol van de gemeente daarin. De opgave in de visie gaat weliswaar uit van cumulatieve aantallen maar dienen z.s.m. vertaald te worden, gekwantificeerd, naar soort en type woningen en aantallen per kern, inclusief een heldere prioritering a.g.v. die kwantificering.

Op verzoek van de commissie heeft u gisteren in een RIB inzicht gegeven in het vervolgtraject van de uitvoeringsprogramma's en een reactie op de adviezen van de adviesorganen. Hierin spreekt u de wens uit om de komende maanden hard aan de slag te gaan met de totstandkoming van de uitvoeringsprogramma's. U hoopt in december een eerste opzet op te kunnen leveren. Dat geeft hoop! Echter… er is echter nog niet helder met welke insteek de gemeente de gesprekken met partijen ingaat. Wij maken ons nog steeds zorgen dat er bij het college niet een duidelijke strategie is om de belangen van de mensen maximaal te dienen door een stevig stuk regie te gaan voeren. Er klinkt namelijk nogal wat keren de woorden in de visie door als 'stimuleren, faciliteren, etc.', maar een overheid die op achterstand staat in zowel aantallen geschikte woonzorg ruimte als achterstand in vertrouwen door de inwoners, past een regierol veel beter dan de decennialang gehanteerde mantra dat mensen het zelf kunnen regelen in samenwerking met de markt. Natuurlijk is hechte samenwerking met zorgpartijen, woningcorporaties, maatschappelijke organen en projectontwikkelaars heel hard nodig, maar het te veel laten leiden door wat de markt aanbiedt is niet wat deze mensen nodig hebben. Deze mensen hebben een zowel daadkrachtige als krachtdadige gemeente nodig die hierin vooral initiërend en leidend is. U weet zich gesteund door het voortschrijdend inzicht wat ook steeds meer in den Haag door-druppelt dus u staat er niet alleen voor. Rijksoverheid en uw eigen raad staan daarachter.

Daarnaast zien wij de brief die de 3 woningcorporaties die actief zijn in onze gemeente niet genoemd in de RIB, terwijl verschillende fracties dat in hun bijdrage wel hebben genoemd. Zij spreken zich vanuit hun ervaring en verantwoordelijkheid uit over versnelling van de woningbouw, wat een onderdeel, ja zelfs een noodzaak is om ook de opgave in de Woonzorgvisie te beslechten. Zij doen daarin 8 suggesties (grond beschikbaar maken, afstemming ontwikkellocaties met corp, gelijke regels alle verhuurders, ambtelijke capaciteit, programmering woningen obv woonzorgvisie, duurzaamheid, planvorming ism corporaties, investeren in soc huur en midden-huur).

Daarnaast vinden wij de helderheid over de vervolgstappen nog wel voorzichtig geformuleerd en lastig om het vervolg goed te kunnen monitoren, zowel voor u als college als voor ons als raad. U gaat de komende maanden aan de slag, dus is enige verduidelijking vanuit de raad op deze vervolgstappen belangrijk.

Vanwege de urgentie van de opgave, het toegenomen vergrootglas van de raad en de behoefte om ons meer uit te spreken over de insteek van de samenwerking met de benodigde partijen en de regierol van de gemeente, hebben wij een motie voorbereid die we bij deze willen indienen (overigens medeondertekend door het cda en pm) waarin wij het college oproepen om:

de aangegeven acht thema’s in de brief van de drie woningcorporaties van 4 september 2023 te betrekken bij de verdere uitwerking van de Woonzorgvisie 2024-2028 Molenlanden; de Woonzorgvisie te vertalen naar een concrete, gekwantificeerde woningbouwopgave voor de huisvesting van de in de Woonzorgvisie genoemde doelgroepen (ouderen, mensen met een cognitieve beperking, niet-aangeboren hersenletsel, een functiebeperking, psychische problematiek) en de raad hierover uiterlijk in december 2023 te informeren.

De motie heeft het helaas niet gehaald. De Woonzorgvisie werd wel unaniem aangenomen!

Algemene Beschouwingen: onze reactie op de plannen voor 2024!

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 03-07-2023 18:15

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1460674/1132123/Kleingeld.jpgMolenlanden - Afgelopen donderdag waren de algemene politieke beschouwingen, die worden gehouden om te discussiëren over de plannen die het college van burgemeester en wethouders voor de komende periode (2024) hebben gepresenteerd. Lees hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter Harry Stam.

Voorzitter,

Bij het zoeken naar antwoorden op de uitdagingen van deze tijd laten we ons als ChristenUnie, als christelijke partij, inspireren door de Bijbel. In de Bijbel gaat het over mensen, over samenleven en ook over de overheid. De Bijbel heeft een bevrijdende boodschap die hoop geeft! Wij geloven daarom dat christelijke uitgangspunten in de politiek relevant zijn voor alle inwoners van Molenlanden. Tegelijkertijd beseffen wij heel goed dat de overheid niet alle vraagstukken gaat oplossen. De samenleving is tenslotte niet maakbaar. Maar de overheid is er volgens de ChristenUnie wel om het zwakke te beschermen en het sterke te reguleren. Dit blijven wij herhalen in elke Algemene Beschouwingen. 

Ook in deze coalitieperiode laten wij ons inspireren door een Bijbelwoord. Deze keer uit Jeremia 29:7, waarin staat: Zet je in voor de bloei van de stad waarin je woont, want de bloei van de stad is ook jullie bloei”.

Vanzelfsprekend willen we ook nu het geluid van Christelijk-Sociale politiek stevig laten klinken. U bent niets anders van ons gewend. 

We hebben in deze periode onze 3-slag 'Zorgzaam, Bloeien en Groen.' En daar willen we dit jaar een thema toevoegen. Dat thema is 'SAMEN'!

Samen als in het 'samen leven met elkaar'. Ik kom daar later in deze Algemene Beschouwingen verder op terug.

Maar eerst alvast één betekenis van Samen, namelijk: het oog hebben voor de minderheid, voor mensen die bijv. een andere mening hebben dan de jouwe. En de vraag is of dat ook nog doorklinkt vandaag de dag. Er lijkt namelijk in Nederland een tendens te zijn dat een mening die niet 'main stream' is, die niet voldoet aan wat in de media doorklinkt, zowel de traditionele als met name ook in de Social Media, weggezet wordt als minderwaardig, niet ertoe doend. Zie bijvoorbeeld de steeds terugkerende discussie of Artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs wordt beschermd, volgens een aantal politieke partijen en in hun kielzog vele anderen, zou moeten worden geschrapt als grondrecht. Puur omdat een levensbeschouwing meer en meer gezien wordt als een mening i.p.v. een fundamentele waarde van waaruit mensen leven. 

Is die tendens ook waarneembaar in Molenlanden? Maar wij als poldermensen proberen toch juist met alle verschillen die we hebben goed samen te leven? "We slepen met elkaar zandzakken op de dijk" klinkt het dan ook altijd als voorbeeld van de poldermentaliteit tenslotte. Ja, dat klopt, zeker in gevallen van dreigend gevaar kunnen we absoluut op elkaar aan. Maar hoe staat het met het samenleven op een gewone dag? Hoe staat het bijvoorbeeld met ons als gemeenteraad en college, samen het bestuur van de gemeente. Hebben en houden we er een bestuurscultuur op na waarin ook de minderheid écht gehoord wordt, ja zelfs wordt uitgedaagd om haar mening te verkondigen. Ik denk het toch wel en ben hoopvol voorzitter, maar ik wil toch ook wel aangeven dat er heel veel momenten in de raad zijn geweest, waar veel energie werd gestoken om ons unaniem uit te spreken of raadsbrede amendementen te ontwikkelen.  Op zichzelf een nobel streven en passend bij onze poldermentaliteit, maar als we daarin doorslaan, dan wordt het op den duur vreemd als je een afwijkende mening hebt. Zijn en blijven we dan ook in staat om elkaar de eigen mening te gunnen? Zijn en blijven we in staat om ruimte te bieden aan het afwijkende geluid? Ik verwacht het, ik hoop het en pleit er in deze Algemene Beschouwingen dan ook voor.

Dan wil ik in dit deel ook iets kwijt over Samen in relatie tot ‘Ontzuiling’. Twee weken geleden hebben we als raad en college een mooie sessie gehad over de Toekomstvisie Molenlanden 2050. Een voorbeeld daaruit: Er werd in de sessie opgeschreven 'minder verzuiling meer samen'. Als de inbrenger ervan bedoelt dat de negatieve effecten van de verzuiling dan verdwenen zijn, dan begrijp ik het. Immers, de verzuiling heeft zeker ook de nodige polarisatie teweeggebracht, maar toch ook heel veel goeds in de zin van saamhorigheid en solidariteit, omdat er binnen de zuilen ook altijd oog is geweest voor wat de minderheid of wat de ander nodig heeft aan waardering, respect, zorg en aandacht.

Laten we dat óók goed voor ogen houden en daarin ook lessen trekken in de onmiskenbare tijd van ontzuiling. Een zorgzame samenleving met daarin ouderen en jongeren die dicht bij elkaar wonen, zorgbehoevenden samen met hen die het omzien naar elkaar daadwerkelijk handen en voeten geven. In gezamenlijkheid wonen en leven dus. Het opkomen voor de kwetsbare mensen en de kwetsbare schepping. Díe samenleving, ontdaan van de negatieve effecten van de verzuiling, is er één die we ons als ChristenUnie fractie zeker wensen. Deze vergezichten zijn ook in die sessie naar voren gebracht. Misschien wel de rode draad van de avond. Samen! Ook dat is de wens van de ChristenUnie!

Dan nu onze beschouwing op de Kadernota 2024.

Allereerst willen we het college complementeren met de helderheid van de Kadernota en de financiële doorzichten die het biedt. Maar, voordat ik aanvang met een inhoudelijke reflectie op de Kadernota zelf, wil ik eerst nog even een enkel woord spreken als voorzitter van de Audit Commissie. Die tijd gaat hopelijk niet af van mijn spreektijd voorzitter!

Afgelopen maandag hebben wij als AC o.a. de Kadernota met elkaar besproken. Ons gezamenlijk advies heeft u inmiddels kunnen lezen. Maar wat ook besproken is, ja zelfs met enkele commissieleden en de griffier nog tot een uur na de vergadering, is de kracht en de waarde van de Kadernota als politiek middel in relatie tot de wijze waarop het document inhoud heeft. We komen immers als beginnend Molenlanden van een Kadernota met zeer veel inhoud ('Bijna Begroting') tot inmiddels een 'Begroting light'. Het bevat nog redelijk wat detailuitwerking, Sommige commissieleden gaven aan dat een Perspectiefnota of Kaderbrief wellicht ook goed zou kunnen werken. Als gevolg van die bespreking gaan we ons als AC daarover goed laten informeren en bespreken we dat na de zomer om dan de raad van een goed onderbouwd advies te kunnen voorzien hoe de Kadernota (of hoe die ook gaat heten) een nog effectiever instrument wordt. Ik zie uit naar die bespreking omdat ik in het voorproefje ervan (na de AC vergadering) merkte dat we dan met elkaar ook over de fundamenten van de lokale democratie spraken. Het was een boeiende discussie!

Dan de inhoudelijke reflectie van de ChristenUnie op de voorliggende Kadernota 2024:

De afname van de Rijksbijdrage op het gemeentefonds (vanaf 2026) werkt door in de Kadernota. Er wordt daarin een taakstelling voorgesteld aangezien er een forse investeringsopgave ligt. Nu een half miljoen bezuinigingen en de jaren erna 1 miljoen. Oftewel, na 2026 het Ravijn, zoals dat inmiddels weer wordt genoemd! Een spannende periode die hopelijk van rijkswege nog wordt verzacht door het krachtige signaal wat de VNG aan de minister heeft gegeven. Feit blijft dat we met onze wettelijke verplichtingen al een groot deel van ons budget moeten invullen en de toekomstige opgave rond IHP, accommodaties, riolering, energietransitie en het ondersteunen van onze samenleving steeds nijpender wordt. We hopen en verwachten van ons college dat zij dicht op de bal blijft acteren en, zodra zij een kentering verwacht, ons als raad z.s.m. inlicht. Het oplopen van bewonerslasten en daarmee onze inwoners de dupe laten worden is wel het laatste wat we willen. Blijft u maatregelen zoeken die onze inwoners niet direct raken is onze aansporing! Dan in z'n algemeenheid iets over de vraag is of we wel de gemeente zijn die we wilden zijn als één van de grondslagen van de fusie. We zouden o.a. een aantrekkelijke gemeente worden waar mensen ook graag voor zo'n organisatie willen werken. Maar wat zien we: vertrekkende collega's en nauwelijks aan te trekken nieuw personeel. Het college stelt een speciale recruiter voor en ons inziens is dat een goede maatregel. Niet alleen om nieuw personeel te werven, maar ook een kans om collega's te boeien en aan Molenlanden te binden. Het is wel de vraag of ook recruiters ook niet schaars zijn en we dus wellicht te laat zijn met deze maatregel. Wij sporen u aan om deze taak z.s.m. in te vullen! Immers, het uitstellen van de Visie op Bewegen, de Mobiliteitsvisie, Woonzorgvisie, Visie bedrijventerreinen, etc. werken ook meerjarig door. Na de visie komt tenslotte het beleid en daarna pas de verwerking in de uitvoeringsagenda. Als we kijken naar 'Een zorgzame samenleving' dan constateren we dat we in het Sociaal Domein de juiste toon te pakken hebben. We zien forse inspanningen en dito resultaten, bijv. in de jeugdzorg met Onze Kinderen Nabij en de aandacht in het actieprogramma Eenzaamheid. Twee voor de ChristenUnie belangrijke onderdelen uit het Koersdocument SD. Dan in zijn algemeenheid iets over het wonen en werken waar mensen kunnen bloeien in onze omgeving. We zien dat het voor de gemeente hard werken is om met de beschikbare capaciteit goede resultaten te behalen. Er wordt gebouwd, er wordt gekeken naar stimuleringsinstrumenten, maar is het voldoende om aan de toenemende vraag te voldoen, vooral van senioren die hier willen blijven wonen en voor jongeren die niet willen vertrekken. Kort geleden sprak ik een begin dertiger die inmiddels al weer bijna 10 jaar geleden is vertrokken naar Rotterdam en vroeg haar wat onze dorpen nodig hebben om  jongeren in onze dorpen te laten blijven of te laten terugkeren. Ze zei: 'ik denk dat het een kip/ei verhaal is. Omdat er inmiddels al weinig jongeren zijn, helpt dat ook niet de anderen om te blijven of terug te komen.' Voorzitter, als dit één van de redenen is, dan is dat een signaal wat erop wijst dat we misschien al te laat kunnen zijn. Jongeren vertrekken niet alleen meer omdat er geen woning is, maar omdat er inmiddels al heel veel jongeren weg zijn.. Een reden des te meer om in te zetten op starterswoningen! Vanuit het motto 'leven op een groene en schone aarde' zien we met name dat de Duurzaamheidsopgave door het college voortvarend wordt opgepakt. Het beleid voor windmolens laat zien dat de wind vanuit een goede hoek waait wat ons betreft. In het kader van opwarming van de aarde, landschapsbeheer, bodemgebruik, voedsel voor de insecten,  droogte etc.: blijf als gemeente  inzetten op duurzame initiatieven en tegels eruit en planten erin, wadi's met bomen in de nieuw te bouwen wijken. Zon op dak is ook wel een aandachtspunt, mede gezien de reactie op het initiatief om op een parkeerterrein vele panelen neer te leggen. Nu afgewezen, maar zonnepanelen op een parkeerterrein vinden wij in beginsel van een andere orde dan zonneparken in weilanden. Dat is immers de geest die het huidig duurzaamheidsbeleid ademt, dus laten we dat ook laten doorklinken in flankerend beleid. Tot slot voorzitter, we hebben veel om dankbaar voor te zijn, we leven immers in een zeer welvarend land. Alleen is de verdeling van die welvaart naar de mening van de ChristenUnie nog steeds niet goed. De kloof tussen rijk en arm blijft groeien, de zorg om onze jongeren in hun eenzaamheid en prestatiedruk is groot. Ouderen voelen zich meer en meer ontheemd in een samenleving die individualiseert en waar de polarisatie toeneemt. De naweeën van Corona die vele mensen nog steeds ervaren. En niet zo heel ver weg leven mensen in oorlogsangst en elders verhongeren mensen. Ook de manier waarop wij als welvarend land onze verantwoordelijkheid nemen in de opvang van vluchtelingen en de manier waarop we met mensen omgaan die door de overheid in de steek gelaten zijn en ga zo maar door. Het is tijd voor een kentering hierin. Toegegeven, vooral in het landelijk beleid, maar laten we onze eigen verantwoordelijkheid daarmee niet afschuiven. Laten we SAMEN leven in een ZORGZAME samenleving, waar mensen kunnen BLOEIEN op een schone en GROENE aarde. Dat is ons verlangen voor Molenlanden, een parel in de Alblasserwaard, een voorbeeld voor heel Nederland. 

Voorzitter, als navolgers van Jezus Christus, Wiens Naam wij dankbaar in onze partijnaam dragen, wensen wij het college Gods onmisbare zegen en wijsheid toe bij de nadere uitwerking van deze Kadernota 2024. 

Dank u wel.

ChristenUnie stelt vragen over glasvezel aan Lekdijk

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 26-04-2023 06:29

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1459083/1132123/Foto glasvezel.jpgMOLENLANDEN • Raadslid Pieter van Bruggen van de ChristenUnie (CU) heeft het college schriftelijke vragen gesteld over de aanleg van glasvezel aan de Lekdijk, tussen Kinderdijk en Waal.

Doordat niet alle bewoners van de Lekdijk toestemming geven voor graafwerkzaamheden in hun grond, kunnen niet alle mensen tussen Kinderdijk en Waal worden aangesloten op glasvezel. Van Bruggen vraagt het college welke mogelijkheden er volgens de burgemeester en wethouders zijn om grondeigenaren die geen toestemming gaven te stimuleren en motiveren om alsnog toestemming te verlenen.

Rol collegeVan Bruggen wil ook weten of het college voor zichzelf een rol weggelegd ziet om de aanleg van glasvezel langs de Lekdijk tot een goed einde te brengen. Hij wijst erop dat toegang tot snel internet voor particulieren belangrijk is en voor bedrijven vaak essentieel.

Bron: Het Kontakt d.d. 25 april 2023

https://www.hetkontakt.nl/alblasserwaard/nieuws/346252/christenunie-stelt-vragen-over-glasvezel-aan-lekdijk

Onze teleurstelling over de sluiting van twee servicepunten

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 26-01-2023 20:22

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1454383/1132123/nieuw-lekkerland.jpgMolenlanden - Op 24 januari 2023 debatteerde de gemeenteraad over het besluit om servicepunten te sluiten om te komen tot één centraal punt in Bleskensgraaf in de loop van dit jaar. Lees hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter Harry Stam.

Voorzitter, soms moet je als politieke partij gewoon een keer slikken als je voor je punt geen meerderheid kunt vinden in de raad. Gebeurt ons als CU niet zo heel vaak, maar als het een keer gebeurt dan zeggen we: we slikken een keer en gaan weer over tot de orde van de dag. Als je als politieke partij in een coalitieonderhandeling zit en je moet een punt accepteren om je andere punten te kunnen realiseren, dan slik je een meloen in en kunt daar richting de raad en de samenleving transparant over zijn. Ik weet niet wat er in de onderhandelingen bij de coalitievorming heeft plaatsgevonden, maar de logica zou toch zijn dat dit punt voor DMM en SGP een meloen zou zijn. De SGP heeft in haar 1e reactie destijds in de commissievergadering waar de begroting werd besproken zoiets wel geopperd, maar heeft het daarna niet als meloen bestempeld. Hoeft ook niet, want iedere partij gaat over haar eigen woorden tenslotte. Als je als partij merkt dat er in beleidsvorming missers worden gemaakt die niet worden erkend door het college en de coalitiepartijen, dan strekt dat verder dan een politiek punt een keer niet halen. 

We hebben voor het collegebesluit tot sluiting van de servicepunten diverse keren gesproken in de raadscommissie, in de agendacommissie en in de raadsvergadering en elke keer bleek dat het college geen lering wil trekken uit de zorgen die er zijn in de samenleving en bij een deel van de raad. Daarnaast verdient dit besluitvormingsproces geen schoonheidsprijs waar het de positie van de raad betreft. We hebben gedurende de afgelopen maanden diverse raadsinstrumenten ingezet: technische en politieke vragen, zowel schriftelijk als mondeling, ja, zelfs een amendement. 

En dan nu de raadsvergadering. Wij kondigden al een motie van teleurstelling aan na de laatste commissievergadering. En natuurlijk hebben we dat niet lichtvaardig gedaan. Het is een pittig raadsinstrument en gezien de staat waarin we ons als raad bevinden rondom dit punt verwacht ik ook niet dat deze motie wordt aangenomen. Het is echter voor de ChristenUie wel een noodzakelijke stap in de hoop dat deze uitspraak toch blijft resoneren en in de hoop dat het college op haar besluit terugkomt. Wij dienen dan ook de volgende motie van teleurstelling in, samen met het CDA en Progressief Molenlanden en ik wil graag alleen het dictum voorlezen:

Motie van teleurstelling

De gemeenteraad spreekt zijn teleurstelling uit over het feit dat het college bij het besluit om over te gaan naar één centraal punt voor reisdocumenten/rijbewijzen het maatschappelijk middenveld en de gemeenteraad onvoldoende heeft geconsulteerd. Zelfs nadat verschillende advies- en bestuursorganen achteraf hun zorgen hebben geuit over dit besluit, heeft het college onvoldoende oog gehad voor de maatschappelijke impact van dit besluit. Het is daarom naar onze mening een onzorgvuldig en onvoldoende doordacht besluit en getuigt van weinig maatschappelijke sensitiviteit. 

Voor de volledige tekst van de motie zie hieronder.

Voor het verslag van de vergadering in Het Kontakt zie onderstaande link:

https://www.hetkontakt.nl/alblasserwaard/336348/confrontatie-coalitie-oppositie-molenlanden-over-servicepunten

Coalitieakkoord Doe mee!, SGP en VVD

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 15-06-2022 18:06

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1423362/1132123/Formulier invullen

De fractie van de ChristenUnie heeft de coalitievorming voor deze raadsperiode ervaren als een transparant proces en vindt dat de uitkomst ervan een redelijk goede representatie is van de huidige democratische verhoudingen in Molenlanden. In eerste instantie zijn DMM! en SGP tot elkaar genaderd en hebben, samen met de VVD, afgesproken dat op de zgn. immateriële zaken zoals zondagsrust, ambtsgebed e.d. er vanuit de coalitiepartijen in deze raadsperiode geen initiatief genomen wordt om het huidige beleid aan te passen. We zien dat als een mooi resultaat dat tevens laat zien dat er vertrouwen is tussen de coalitiepartijen en er voldoende samenwerkingskracht is van waaruit een nieuwe coalitieperiode kan worden gestart. Een houding die past in Molenlanden.

Als ChristenUnie hadden we een coalitie met DMM! en SGP waarschijnlijk wel zien zitten, maar DMM! voelde zich niet comfortabel bij een 2e christelijke partij naast SGP in de coalitie. Daarmee werd onze deelname uiteindelijk dus geblokkeerd. Wij vinden het jammer dat DMM! deze opstelling hanteert, mede gezien het feit dat de ChristenUnie zich altijd constructief heeft opgesteld ten aanzien van het ontwikkelen van het beleid van de gemeente. Wij zaten weliswaar de laatste raadsperiode in de oppositie maar dat was (en is nog steeds) voor ons geen reden om anders te acteren dan wanneer wij in de coalitie zitten. We staan namelijk inhoudelijk voor Christelijk-sociale politiek en houden ons aan gemaakte afspraken. Zo simpel is dat. Aan de andere kant is het natuurlijk de vrijheid van DMM! om hun eigen afweging te maken daarin. Maar als dan de christelijke partijen toch als 1 groep worden gezien door DMM! dan kan je ook stellen dat de democratische afspiegeling qua verhouding tussen partijen met een christelijk en niet-christelijke grondslag niet helemaal recht is gedaan. Immers, SGP, CDA en ChristenUnie hebben gezamenlijk 60% van de zetels in de raad en dus een ruime meerderheid. Nog een christelijke partij erbij was echter voor DMM! geen optie en zo viel de keuze van DMM! en SGP op de VVD.

Met deze constatering wil ik dit procesmatige deel van de coalitievorming afsluiten en onze bijdrage richten op het hoofdgerecht van vanavond en dat is de openbare bespreking van het coalitieakkoord op hoofdlijnen met als titel 'Verbonden en Veerkrachtig'.

De ChristenUnie fractie wil haar bijdrage langs 3 lijnen naar voren brengen en daarbij meteen een aantal suggesties meegeven.

Algemene opmerkingen en de algemene indruk van het coalitieakkoord De aandacht voor het Sociale Domein, of beter gezegd, de beperkte aandacht ervoor. en de rol van de gemeente richting inwoners in de opgaven voor het bouwen van woningen en de energietransitie.

Allereerst de zin op pagina 1 waarin de coalitie schrijft o.a. 'door scherp te krijgen wie we willen zijn'. Dan denk je toch al snel dat er een visie volgt. Vervolgens wordt in enkele alinea's iets beschreven over de lokale overheid, de financiën, de strategie, de samenwerking, de afspraak over behandeling van immateriële zaken en het fundament van beleid wat de afgelopen jaren is gelegd. Voorzitter, ik kom meteen tot de kern van ons betoog: Het beschreven coalitieakkoord met zo'n opsomming komt ons zeer zakelijk voor. Ook de overige onderwerpen waar de coalitie voor kiest om die iets nader te beschrijven zijn behoorlijk zakelijk. Zoals dienstverlening, financiën, wonen, economie, etc. En de wat meer zachte onderwerpen zijn dan ook weer tamelijk zakelijk opgesteld (bijv. terugdringen jeugdhulpverlening en mensen z.s.m. naar werk begeleiden). Op zichzelf geen onbelangrijke zaken, maar het ademt maakbaarheid en reduceert kwetsbaarheid tot kosten en lasten die we zoveel mogelijk moeten beperken. De gemeente als manager: hoge klanttevredenheid tegen lage kosten.

De ChristenUnie echter, heeft in haar verkiezingsprogramma als eerste regel opgenomen: ‘deze verkiezingen draaien om mensen’. En dat is wat wij met name missen in dit coalitieakkoord. Die warmte. Wij missen dat omdat het, volgens ons denken vanuit Christelijk-sociale waarden, gaat om de relationele verhouding van overheid ten opzichte van markten en maatschappelijke gemeenschappen. Wij geloven dat de mens tot bloei komt in sociale verbanden, dat de samenleving tot bloei komt als die sociale verbanden de ruimte krijgen en dat de overheid die ruimte moet beschermen. Gerechtigheid zoeken in gemeenschappen. Daar gaat het wat de ChristenUnie betreft om. Of, zoals wij in onze Algemene Beschouwingen keer op keer benadrukken: "De overheid heeft de verantwoordelijkheid om, met de middelen die zij tot haar beschikking heeft, het zwakke te beschermen en het sterke te reguleren.' Dus, ondanks dat de titel 'Verbonden en veerkrachtig' een zekere persoonlijke benadering suggereert, missen wij warmte en een bepaalde inter-menselijkheid in dit coalitieakkoord. Nogmaals, het ademt de sfeer van de gemeente als manager: hoge klanttevredenheid tegen lage kosten.

Vanuit deze constatering maken wij nog enkele inhoudelijke opmerkingen en geven daarbij tevens nog een aantal inhoudelijke suggesties.

1. DIENSTVERLENING: Het aantal servicepunten wordt teruggebracht tot 1 centraal loket: het hele idee van servicepunten wordt daarmee volledig losgelaten. Hoezo bouwt deze coalitie voort op het huidige fundament van dienstverlening? Dit idee strookt niet met de door de coalitie gekozen term 'optimaliseren'. Waarom kunnen de huidige servicepunten niet blijven bestaan? Het vorige college heeft hierin toch een optimum gevonden in kosten en opbrengsten? U kunt dit echt niet uitleggen aan die 10-duizenden mensen in met name de randen van de gemeente. Het gratis thuisbezorgen is natuurlijk slechts een klein deel van het oplossen van de nadelen. Inwoners ervaren de gemeente al op afstand en dan beperkt u de zichtbaarheid van de gemeente nog meer! Wij willen graag een uitleg waarom de coalitie de term 'optimaliseren' wel passend vindt in het centraliseren van 1 servicepunt terwijl de inwoners de zichtbaarheid van de gemeente zo enorm belangrijk vindt. 2. WONEN: Wij hebben in de begroting voor 2022 aangegeven zeer benieuwd te zijn naar de woonzorgvisie die in 2023 klaar moet zijn. Wij vragen ons dan ook af of de coalitie het belang ziet van een goede Woonzorgvisie en dat prestatieafspraken hieromtrent met woningcorporaties en zorginstanties van essentieel belang zijn. Daarnaast vragen wij ons af waarom het actief grond aankopen om als gemeente meer regie te voeren op woningbouw niet meer terugkomt. Dat stond toch in het verkiezingsprogramma van zowel DMM! als SGP als 1 van de belangrijkste versnellers van woningbouw? 3. AGRARISCHE ECONOMIE: Er wordt iets gezegd over het investeren in een team dat vanuit de gemeente klaar staat voor ondernemers en boeren. Aangezien er in deze paragraaf verschillende onderdelen worden genoemd vragen wij ons af is waar het team zich mee gaat bezighouden en met welk doel. Wellicht kan daar nog een verduidelijking op komen, omdat het ook iets zegt over de visie die de coalitie heeft over de rol van de overheid en de relationele verhoudingen. Dus geen technische vraag maar een vraag naar visie hieromtrent. 4. LANDSCHAP: Hoe staat de coalitie tegenover inzet van een Grondbank? Ook door coalitiepartijen prominent genoemd in verkiezingsprogramma's. Het wordt totaal niet meer genoemd. (als opkoopregeling van agrarische percelen om mogelijk te benutten voor andere bestemming en ter voorkoming van opkopers voor stikstofrechten door bedrijven?). Op paragraaf 5. ENERGIETRANSITIE EN KLIMAAT kom ik zo meteen terug. Eerst paragraaf 6. ARMOEDEBELEID: We lezen dat de inkomensgrens voor het armoedebeleid wordt verhoogd van 120% naar 130% van het bijstandsniveau. Dit lijkt een heel sociale maatregel, maar om te voorkomen dat het middel juist een negatief effect heeft op armoedebestrijding, heeft de raad vorig jaar een motie aangenomen om juist de effectiviteit van verschillende instrumenten om armoede te kunnen bestrijden tegen het licht aan te houden. We weten dat de cliëntenraad van Avres inmiddels het door Avres opgeleverde rapport al van de nodige opmerkingen heeft voorzien, waaronder ook aandachtspunten bij juist déze maatregel. Waarom kiest de coalitie ervoor om dit onderzoek en bespreking in de raad niet af te wachten en neemt zij een detailmaatregel op in het coalitieakkoord op hoofdlijnen waarvan de effectiviteit nog niet is besproken? Voorzitter, wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat dit aspect erin is gekomen om de oppositie ook een stuk herkenbaarheid te laten ervaren, echter wordt de plank, wat de ChristenUnie betreft, hiermee misgeslagen. Wij ervaren dit meer als een doekje voor het bloeden voor de oppositie dan een poging tot het noemen van een serieuze maatregel waar aandacht is voor de mens. De argumentatie hiervan ik zojuist aangegeven. Ik nodig de coalitie dan ook uit om op deze constatering uitvoerig in te gaan, omdat het voor ons een aangelegen punt is en we toch al onze zorgen hebben over de beperkte aandacht voor het Sociaal Domein in dit akkoord. Ik doel daarbij o.a. ook op wat in paragraaf 7. GEZOND MOLENLANDEN is opgenomen over Jeugdhulp. Meer inzet op preventie is op zichzelf een goede ontwikkeling. Naast efficiency op kosten van m.n. lichtere hulpverlening, helpt preventie de uiteindelijke hulpvraag naar beneden te krijgen. Maar hoe denkt de coalitie dat juist de kwetsbare kinderen uit kwetsbare gezinnen met vaak complexe problematiek de hulp krijgen die nodig is. Juist daar waar de nood het hoogst is, is de zorg het minst goed geregeld. Wij vinden dat er in een coalitieakkoord op hoofdlijnen toch zeker de zorg die deze kwetsbaren nodig hebben een plaats zou moeten hebben. Verder spreekt u in paragraaf 5 van de energietransitie en klimaat wel over financiële kansen en voordelen, maar ook op dat terrein durven veel mensen niet eens van kansen te dromen omdat ze nu al de enorme financiële impact ervaren van de energietransitie. Energiearmoede is een keiharde realiteit! Weliswaar spelen ook geo-politieke aspecten een rol, maar we moeten als gemeente ook onze ogen niet sluiten hiervoor. De recent uitgekeerde ondersteuning van 800 euro aan mensen met een smalle beurs is weliswaar een mooie actie, maar wel eenmalig, dus hoe denkt de coalitie over de verantwoordelijkheid om ook hier de mensen die in armoede komen als gevolg van Energietransitie en klimaat daarbij te ondersteunen? Zijn er, naast genoemde alternatieve energiebronnen en de financiële voordelen ervan, de ideeën over bijv. een lokaal energiefonds eigenlijk nog wel in beeld bij de coalitie?

Voorzitter, ik rond af met het benoemen van onze eigen rol als ChristenUnie fractie in deze nieuwe raadsperiode. U mag van onze fractie verwachten dat wij het Christelijk-sociale geluid op een constructieve wijze zullen blijven laten horen. Ook in de oppositie. Immers, ons politieke werk draait om mensen, de zin waar wij ons verkiezingsprogramma mee zijn begonnen en van waaruit wij onze verantwoordelijkheid willen nemen. We weten ons daarbij afhankelijk van God die van ons vraagt om het goede te doen voor onze stad en dorpen. Wij wensen daarom ook de nieuwe coalitie, het nieuwe college en de nieuwe raad Gods onmisbare zegen toe. Dank u wel.

Onze reactie op het proces van coalitievorming

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 15-06-2022 18:00

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1423361/1132123/Notities maken

De fractie van de ChristenUnie heeft de coalitievorming voor deze raadsperiode ervaren als een transparant proces en vindt dat de uitkomst ervan een redelijk goede representatie is van de huidige democratische verhoudingen in Molenlanden. Ons advies aan de informateur was dat DMM! en SGP, als de 2 grootste partijen die ook de meeste groei in aantal stemmen hadden behaald, eerst samen moesten bekijken of een vruchtbare coalitie te vormen was. Beide partijen zijn tot elkaar genaderd en hebben, samen met de VVD, afgesproken dat op de zgn. immateriële zaken zoals zondagsrust, ambtsgebed e.d. er vanuit de coalitiepartijen in deze raadsperiode geen initiatief genomen wordt om het huidige beleid aan te passen. We zien dat als een mooi resultaat dat tevens laat zien dat er vertrouwen is tussen de coalitiepartijen en er voldoende samenwerkingskracht is van waaruit een nieuwe coalitieperiode kan worden gestart.

Als ChristenUnie hadden we een coalitie met DMM! en SGP waarschijnlijk wel zien zitten, maar DMM! voelde zich niet comfortabel bij een 2e christelijke partij naast SGP in de coalitie. Daarmee werd onze deelname uiteindelijk dus geblokkeerd. Wij vinden het jammer dat DMM! deze opstelling hanteert, mede gezien het feit dat wij altijd constructief hebben bijgedragen aan het beleid van de gemeente. Wij zaten weliswaar in de oppositie maar dat was (en is nog steeds) voor ons geen reden om anders te acteren dan wanneer wij in de coalitie zitten. We staan inhoudelijk voor Christelijk-sociale politiek en houden ons aan gemaakte afspraken. Zo simpel is dat. Aan de andere kant is het de vrijheid van DMM! om hun eigen afweging te maken daarin. Als zij het vertrouwen niet hebben dat er bij onverwachte zaken heibel in de coalitie zou komen vanwege afwijkende uitganspunten bij partijen, dan is dat hun goed recht vanzelfsprekend. Iedere partij heeft zo haar voorkeuren in samenwerking, wij ook tenslotte. Maar als dan de christelijke partijen toch als 1 groep worden gezien door DMM! dan kan je ook stellen dat de democratische afspiegeling qua verhouding tussen partijen met een christelijk en niet-christelijke grondslag niet helemaal recht is gedaan. Immers, SGP, CDA en ChristenUnie hebben gezamenlijk 60% van de zetels in de raad en dus een ruime meerderheid. Nog een christelijke partij erbij was echter voor DMM! geen optie en zo viel de keuze van DMM! en SGP op de VVD. Ondanks dat de VVD een zetel had verloren werd de keuze voor hen met name bepaald door de wethouderskandidaat van de VVD die in de afgelopen coalitieperiode had laten zien een goed bestuurder te zijn.

Al met al blikken we terug op een goed verlopen democratisch proces. Er was openheid in de verslaglegging. Eind mei is het coalitieakkoord, dat op hoofdlijnen beschrijft wat de coalitie de komende raadsperiode wil bereiken, besproken in de gemeenteraad. Onze inbreng bij die bespreking leest u ook op deze website.

U mag van onze fractie verwachten dat wij het Christelijk-sociale geluid van de ChristenUnie op een constructieve wijze zullen blijven laten horen. Ook in de oppositie. We weten ons daarbij afhankelijk van God die van ons vraagt om het goede te doen voor onze stad en dorpen. 

Wij wensen daarom ook de nieuwe coalitie, het nieuwe college en de nieuwe raad Gods onmisbare zegen toe.