Nieuws van politieke partijen in Montferland inzichtelijk

1820 documenten

Overlijden Jan van Halteren 20 juni 2023

Lokaal Belang Montferland Lokaal Belang Montferland Montferland 23-09-2023 12:23

Voormalig raadslid, wethouder en voorzitter van Lokaal Belang Montferland. Decennialang heeft Jan zich ingezet voor de burgers van onze gemeente. Hij was het boegbeeld van de partij. De man die niet sprak vanaf een briefje , maar vanuit zijn hart. Benaderbaar voor alle inwoners door zijn open opstelling. Jan was medeoprichter van de partij en heeft ervoor gezorgd dat de partij een belangrijke plaats in de lokale politiek van Bergh en later Montferland heeft gekregen. Wij gaan Jan en zijn gedrevenheid ontzettend missen. Jan, bedankt voor alle mooie jaren. Wij wensen zijn vrouw Marianne, kinderen en kleinkinderen heel veel sterkte de komende tijd.

Woondeal2.0 Regio-Arnhem-Nijmegen

VVD VVD Montferland 17-02-2023 08:00

In de raadsvergadering van donderdag 16 februari werd de Woondeal2.0 behandeld. Dit is de overeenkomst tussen Provincie Gelderland en de  Groene Metropool Regio (GMR) waar Montferland deel van uitmaakt.

In deze woondeal krijgt Montferland 1490 te bouwen Woningen toegewezen, ca 77% van de plancapaciteit.

Om zeker te stellen dat deze woningen ook echt in Montferland gebouwd kunnen gaan worden, ook na eventuele wijziging van de oriëntatie van Montferland richting Regio Achterhoek, heeft de VVD fractie een motie voorbereid waar de fracties van het CDA, D66 en Fractie Schepers  zich bij aangesloten hebben.

De motie is in de raadsvergadering van 16 februari ingediend en door de gehele raad aangenomen.

In de bijlage is de motie te lezen

  

Motie Volwaardige Politievoorzieningen

VVD VVD Montferland 17-02-2023 07:00

In navolging van de VVD Doetinchem, die op 26 januari in hun raadsvergadering samen met de andere partijen aandacht vroegen voor volwaardige politievoorzieningen in de regio, heeft de VVD fractie in Montferland het initiatief voortgezet en samen met 5 andere fracties de een motie Volwaardige Politievoorzieningen ingediend. de motie is vervolgens unaniem aangenomen.

De burgemeester wordt gevraagd samen met zijn collega's in de regio opnieuw in gesprek te gaan met de Politie Oost-Nederland en er zorg voor te dragen dat er voldoende politiecapaciteit in de regio aanwezig is en blijft, ook als er aangehoudenen / arrestanten naar Elst of Borne vervoerd moeten worden, omdat cellencomplex de Kruisberg in Doetinchem ca 2,5 jaar geleden gesloten is.

Montferland maakt toch nog geen definitieve keuze voor de regio Achterhoek

CDA CDA Montferland 20-01-2023 07:00

Op 19 januari 2023 werd er een besluit genomen over de regiokeuze van de gemeente Montferland. Voor uw informatie lijkt het ons verstandig om eerst de huidige samenwerking met beide regio’s kort te schetsen: Montferland is voor 3/5 deel lid van de Groene Metropool Regio Arnhem-Nijmegen (hierna: GMR), daarnaast werken we op bepaalde thema’s samen met de Achterhoek. Een mooie scharnierfunctie tussen de Achterhoek en de Liemers in de GMR, waarin we onze ligging optimaal inzetten en benutten: we zijn immers een grensgemeente. Toch stond de gemeenteraad 19 januari 2023 voor een keuze. Of de samenwerking met de GMR voortzetten, of de GMR verlaten en ons volledig aansluiten bij de regio Achterhoek. Bij het voortzetten van het lidmaatschap in de GMR, zouden we op bepaalde onderdelen nog steeds samenwerken met de Achterhoek. Na 2 beeldvormende sessies kwam het college met een raadsvoorstel om de GMR te verlaten en ons volledig aan te sluiten bij de regio Achterhoek. Voor veel partijen, waaronder het CDA Montferland, een onverwacht kantelmoment van het college. Montferland heeft immers in enkele jaren gelden extra betaald voor het opzeggen van het lidmaatschap in de Achterhoek. In de oordeelsvormende sessie spraken onder andere wij van het CDA Montferland ons uit om eerst te onderzoeken wat de gevolgen zijn voor het verlaten van de GMR. In de GMR hebben we bijvoorbeeld een woondeal voor +/- 1300 te bouwen woningen en een afspraak over het ontwikkelen van logistiek in Montferland. Voor de inwoners en bedrijven in Montferland hele belangrijke afspraken. De coalitiepartijen voelden daar in de oordeelsvormende sessie weinig voor. Er moest op 19 januari 2023 een definitieve keuze gemaakt worden voor de Achterhoek. Waarop die keuze gebaseerd was, werd in de oordeelsvormende sessie niet duidelijk. In de week naar 19 januari 2023 toe, werd er veel gesproken tussen de collega partijen. Er leek een amendement te komen om ons aan te sluiten bij de regio Achterhoek onder bepaalde voorwaarden. Na meer onderzoek door het CDA Montferland, bleek dat we mogelijk bepaalde afspraken in de GMR gingen verliezen met voor onze woningzoekenden en bedrijven cruciale gevolgen Tijdens de beraadslaging hebben wij voorgesteld om het amendement dusdanig aan te passen, dat eerst de consequenties van het verlaten van de GMR onderzocht worden en met de Achterhoek afspraken worden gemaakt over diverse onderwerpen, alvorens wij een definitieve keuze maken als gemeente. Ook de coalitiepartijen voelden daar na een inhoudelijk debat wat voor. De besluitvormende sessie met vele schorsingen en her en der onduidelijkheden resulteerde uiteindelijk in een bij meerderheid aangenomen amendement. Het college wordt op pad gestuurd om met beide regio’s de gevolgen te bespreken van een overstap en deze gevolgen in kaart te brengen. In oktober 2023 komen zij met de resultaten en zal de gemeenteraad wederom komen te spreken over de regiokeuze.

Kiezen doe je met hoofd EN hart. Het gaat om Montferland, niet om de Regio's

VVD VVD Montferland 13-01-2023 07:00

De “van horen zeggen” Coalitie

 

In de begrotingsraad werd het door de fractie Helder verwoord. Het College gebruikt sinds 28 december hetzelfde argument…: 

 

Helder op 10 november 2022: “Als we in Didam zouden rondvragen, zegt iedereen dat ie een zwembad wil” en dus gaan we € 1 miljoen reservering omkatten van OCDN Sportvoorziening naar een (nog op haalbaarheid te onderzoeken) zwemvoorziening…

 

Nu doet het College het voorstel om als Montferland geheel voor de Achterhoek te kiezen, met als argument: “We hebben veel gehoord dat we daar beter passen”  

 

Het moet toch echt niet gekker worden…

 

Op 28 december worden we dus als Gemeenteraad verrast met een koersbepaling die ongeveer 180 graden verschilt met de behandeling in de beeldvorming van 12 december jl. waar we de portefeuillehouder bevraagd hebben en er geen enkel argument werd gegeven om aan te sluiten bij de Achterhoek, sterker nog het werd zelfs impliciet ontraden. Kijkt u de beelden van 12 december er nog maar eens op na…

 

Op basis van het zeker niet goedkope maar ook wel gedegen rapport van RijnConsult was er tot 12 december een andere conclusie.

 

Wat is er tussen 12 dec en 28 december gebeurd??? Wij begrijpen het in ieder geval niet meer...

 

Het enige dat wij ons kunnen voorstellen is dat op 28 december het College tot een verdeeld besluit is gekomen en een kleinst mogelijke minderheid in het College eieren voor zijn of haar geld heeft gekozen…

 

Voor hen die de voorgeschiedenis niet meegemaakt hebben een kort resumé, terug in de tijd:

 

Bijeenkomst op het gemeentehuis in Didam, oktober 2020:

In oktober 2020 komt de gemeenteraad op een zaterdagochtend op het gemeentehuis bijeen met gedeputeerde Markink in het kader van Sterk Bestuur. (Alles onder strenge Covid restricties).

 

Montferland opereert namelijk sinds 2005 in 2 regio’s waarbij het overigens consequent bepaalde onderwerpen en beleidsterreinen in een van beide regio’s behandelt, dus geen wisselingen daarin. Montferland probeert zich al vanaf 2005 te profileren als schakelgemeente tussen de beide regio’s, wetende dat het Berghse deel van Montferland zich met de Achterhoek verbonden voelt maar ook dat de nieuwe gemeente Montferland in zijn geheel onderdeel is van de Liemers. 

 

Met Gedeputeerde Markink wordt afgesproken dat Montferland de verschillende mogelijkheden mbt een Regiokeuze gaat onderzoeken en op termijn tot een bewuste keuze gaat komen:  

 

Geheel naar de GMR, geheel naar de Achterhoek of eventueel volwaardig lid van beide Regio’s.

(Ook het scenario opknippen of defusie van de gemeente Montferland wordt benoemd maar verdere uitwerking wordt achterwege gelaten in de onderzoeksvraag aan RijnConsult).  

 

De situatie vanaf 2017

Vanaf 2017 is Montferland officieel geen lid meer van de regio Achterhoek en ook geen lid meer van de WGR+ regio Arnhem/Nijmegen. Montferland vertrok destijds uit de Achterhoek omdat het volgens de toenmalige Gemeenteraad niets bracht en er ook niets te brengen viel: veel Ja, Ja, maar weinig concrete acties. De regio Achterhoek was in de tijd meer een praatclub. Zeker vergelijken met de Regio Arnhem Nijmegen (Regio A/N).

De WGR+ Regio A/N werd in die periode door de zittende regering in Den Haag opgeheven, ondanks het succes dat deze samenwerking al jaren bracht. Montferland en de andere Regio A/N gemeentes hadden geen keuze om als WGR+ door te gaan ondanks de positieve ervaringen tot dan.

Gelukkig startten de Regio A/N gemeentes direct door olv Arnhem en Nijmegen en werd er voorbereid op de huidige GMR die sinds 2021 operationeel is en waar de organisatie en zijn bestuurlijke structuren nu ook helder zijn.

 

Ondertussen pakte de Regio Achterhoek olv de nieuwe Doetinchemse Burgemeester Bouwmans de zaken ook serieus op en werd er vanaf 2017/2018 stevig aan de weg getimmerd om de Achterhoek op de kaart te zetten. En dat is inmiddels goed gelukt.

 

De Herdeling in 2005:

Montferland heeft vanaf 2005 altijd voor Wonen, Economie en Mobiliteit onderdeel uitgemaakt van de de Regio A/N, nu de GMR.

Het thema R&T doet Montferland vooral zelf met een lichte vorm van regionale samenwerking met StAT voor regiopromotie. 

Voor Arbeidsmarkt, Duurzaamheid, Gezondheid en Veiligheid is Montferland vanaf 2005 aangewezen op de Achterhoek. 

 

En dat komt voort uit het merkwaardige feit dat het toenmalig eerste College van de gemeente Montferland destijds geheel zelfstandig en zonder enig overleg met of instemming van toen nieuwe Raad, in een brief aan Binnenlandse Zaken heeft aangegeven dat men Montferland bij de COROP Regio 14, de Achterhoek wilde voegen. En hierdoor ging het Didamse deel uit COROP Regio 15 (Arnhem-Nijmegen).

 

Een historische blunder na de tevens vreemde herindeling, maar tot op heden geen onoverkomelijk probleem omdat Montferland VOLWAARDIG onderdeel van de Liemers bleef en Montferland bij de Regio A/N (nu GMR) aangesloten bleef.

 

Maar dat zal dus ernstig gaan veranderen als we dit College met hun voorstel gaan volgen, met alle gevolgen van dien.

 

Ook volgens vele lokale historici (oa de OVD en Heemkundekring) en een deel van onze inwoners was die keuze van het toenmalig College voor de Achterhoek een historisch foute keuze; een vervolgfout op de al even verrassende herindeling (van bovenaf) die daaraan voorafging.

 

Nu komt het huidige College met een voorstel om deze fout opnieuw te gaan bevestigen

 

Praktijk vanaf 2005 werd dat Montferland in 2 regio’s ging opereren en dat ging en gaat volgens ons tot op heden nog steeds erg goed. Sommigen in beide regio’s doen alsof ze het er heel moeilijk mee hebben en verwijten Montferland regelmatig cherry picking… maar dat doen ze niet altijd, dat verwijt komt alleen als het henzelf goed uitkomt om dit te ventileren…, hoezo cherry picking? 

 

Wat zijn nu volgens ons de consequenties als Montferland bij de Achterhoek aansluit en dus bestuurlijk afscheid neemt van de Liemers en de GMR:

 

Wonen, Mobiliteit, Economie en Lokale Voorzieningen. 

 

Wonen:

Alhoewel we er niet wekelijks of maandelijks expliciet over spreken in de Raad, Wonen is misschien wel het belangrijkste thema voor een gemeente en haar bevolking. De woonagenda wordt via de Regio bepaald en deze is volgens ons momenteel goed ingericht.

Lokaal weten we dat het altijd beter kan en er puntjes zijn die we in de nabije toekomst nog kunnen verbeteren maar daarvoor werken we goed samen met onze partner Plavei.

 

Het is ook een illusie om te denken dat we met een keuze voor andere Regio de woonagenda zo even kunnen omkeren of naar onze hand zetten. Buurman’s gras lijkt vaak groener maar zal dat in dit geval zeker niet zijn:

   

Wonen zal een geheel andere agenda krijgen; die van woningwetregio Oost-Nederland, een gebied van bovenzijde Twente (Twenterand) tot aan de Achterhoek; 21 gemeentes in 2 provincies en dus niet meer de agenda in de Liemers en van de GMR met 18 gemeentes, waar de afgelopen jaren en ook op dit moment nog hard gewerkt wordt om voor onze inwoners voldoende en goed betaalbare woningen te realiseren.

Want als er voldoende woningen zijn, zijn ze veelal ook beter betaalbaar, want minder schaarste.

De mogelijkheden voor voldoende woningen is via de GMR aanzienlijk groter dan via de woningwetregio Oost-Nederland (zie ook de bijlage).

Het gaat Montferland de eerste jaren sowieso en tot 2040 al snel 500 of meer woningen kosten. 

In de Achterhoek en de regio Oost-Nederland zal Montferland en Plavei zich daarnaast ook nog eens in moeten werken en wellicht invechten in de nieuwe woonagenda en woondeal. Plavei, de belangrijkste partij en onze partner mbt woningbouw zal een hele nieuwe positie moeten innemen, als het in de Achterhoek moet gaan opereren ipv in de Liemers, waar het nu al jaren prima functioneert en voor heel Montferland, zowel Didamse als het Berghse deel haar taken met verve vervult. Het zal ook de nodige kosten voor Plavei zelf meebrengen, geld dat door de gemeenschap is opgebracht maar niet in woningbouw en beheer kan worden gestopt.

 

En dan kan portefeuillehouder Mos zeggen dat hij wel even de huidige woondeal meeneemt naar de Achterhoek, laat hem dat dan eerst maar eens hard op papier krijgen van de Gedeputeerden in Gelderland EN in Overijssel. Het zal niet de eerste keer zijn dat de werkelijkheid verdraaid wordt om de zin te krijgen…

 

Verandering van Regio met betrekking tot Wonen gaat onzes inziens zeker de komende 5-10 jaren Montferland, en ook de Achterhoekse gemeentes niets concreets opleveren. Alleen het risico wordt vergroot dat door achterblijvende investeringen het, door Montferlanders opgebracht, gemeenschapsgeld door het Rijk afgeroomd gaat worden en elders in Nederland geïnvesteerd gaat worden. Ver van Montferland...

Alvorens überhaupt de voorgestelde keuze voor de Achterhoek hierop te kunnen beoordelen willen wij de impact op wonen en woningbouw bespreken en goed in beeld hebben en Plavei voorlopig gewoon door kan met waar ze goed in zien. Woningen bouwen en beheren voor onze inwoners.  

 

Mobiliteit:

Montferland is een groot deel A12 grondgemeente en daarmee een belangrijke stakeholder in de mobiliteitsagenda in de Liemers en GMR als het gaat om verbindingen en filebestrijding.

Aansluiten bij de Achterhoek betekent dat de rol van Montferland in de GMR uitgespeeld is en we afhankelijk zullen zijn van Zevenaar die aan de overzijde van De A12 de belangen zal behartigen, voor Zevenaar en de rest van de Liemers, niet voor of met Montferland…

Het is ook vreemd dat het College voorstelt naar de Achterhoek te gaan en daar als voorwaarde te gaan stellen dat men de belangen mbt A12/A15 moet borgen, terwijl er geen enkele gemeente in de Achterhoek aan de A12 en A15 ligt; alleen Montferland ligt aan de A12 en het College stelt dan voor ons belang en de invloed over te dragen aan de Achterhoek.

 

Economie:

De afgelopen 12 jaar hebben voorgaande Colleges zich sterk gemaakt voor economische ontwikkelingen die geënt zijn op de ligging van de gemeente en het gebied waarin we wonen, in samenhang met de behoefte en samenstelling van de bevolking in Montferland. Het herkozen deel van deze gemeenteraad inclusief de huidige Collegeleden, 3 zaten in de vorige raad, stemden allen in met de Liemers Economische Visie en de uitvoering hiervan door de Liemerse Ambassade, waarvoor voor meerdere jaren geld is vrijgemaakt.

Het acroniem VLAM (Vrijetijd, Logistiek, Agrarisch bedrijf en Maakindustrie) dekt daarin de lading van het programma, geheel passend bij de Montferlandse schaal waarin we gedifferentieerd bedrijfsleven willen hebben, oog voor het platteland en benutten van de kansen die er liggen obv ons positie, samen met Emmerich en Zevenaar.  Maar waarschijnlijk is het niet eens voldoende bij het zittend College bekend…

 

Bedrijventerreinen: We liggen op en aan een knooppunt in Noord-West Europa, strategisch van belang voor heel Europa en daarmee ook voor heel Nederland. De verlengde kade van wereldhaven als Rotterdam, dicht bij havens van Doesburg en Emmerich en aan een van de belangrijkste verkeersaders door Europa. Vanuit de GMR en daarbinnen de Liemers wordt dit unaniem onderschreven. De economie van de Achterhoek is een geheel andere. Mede ingegeven door de minder goed ontsluiting.

Die economie gaat absoluut niet beter worden als Montferland daar aansluit. Aan de GMR-zijde is het verlies aan potentie voor Economische versterking van de regio evident. Een gedifferentieerd aanbod van bedrijven en bedrijventerreinen is hetgeen we zouden moeten willen. Dat kan binnen de Liemers en GMR. Aansluiten bij de Achterhoek zal meer van hetzelfde gaan geven en verlies aan potentie voor passende Logistiek in Montferland. Financieel betekent dat ook nog eens ca minimaal €400.000 structureel minder inkomsten voor de gemeente… en dat zal dan door de inwoners moeten worden opgebracht, €40-50 per gezin per jaar. Kosten los van de reeds lopende en gedane investeringen de afgelopen jaren; geld dat weggegooid wordt.

 

R&T: en de promotie hiervan voor onze ondernemers is momenteel gebaseerd op het gebied Montferland. Binnen de GMR zijn we vrij om dat te blijven doen aangezien we niet deelnemen aan het programma Ontspannen Regio, juist omdat we dit zelf willen doen. Aansluiten bij de Achterhoek betekent een veel strakkere relatie met StAT en geen eigen promotie meer. Ik ga niet over de politieke agenda van de portefeuillehouder R&T maar ik zou obv mijn ervaringen willen blijven pleiten voor lichte samenwerking met StAT en eigen regie op promotie Montferland, zoals in 2018-2022 ingezet.

 

Lokale middenstand en MKB: de bereikbaarheid van onze grotere winkelkernen is cruciaal voor de lokale middenstand en het MKB. Wat onze winkeliers kunnen verkopen, daarvoor hoeven we niet naar Doetinchem of Arnhem. De regiekeuze zal geen invloed hebben op het koopgedrag van onze eigen mensen maar bereikbaarheid is herkenbaarheid is wel van belang om van buiten bezoek en klandizie te trekken. Voor de bereikbaarheid en toekomstige mogelijkheden OV in Berghse deel zien wij veel meer kansen en mogelijkheden in de GMR dan via de Achterhoek.

Tot slot   

 Lokale Voorzieningen:

Ontwikkelingen rondom Didam, onderdeel van de Liemers maar straks geen partner meer aan die kant, zullen buiten onze eigen regie gaan vallen als Didam 'Achterhoek'  wordt:

We mogen er in de Liemers misschien nog wel bij gaan staan en ernaar kijken maar verder niets.

 

Hoe denkt het College bijvoorbeeld over de toekomst van de gezamenlijke huisvesting van voortgezet onderwijs? Dit wordt nu al jaren naar tevredenheid uitgevoerd via een intensieve samenwerking tin de Liemers tussen Zevenaar, Duiven en Montferland.

Juist door deze samenwerking is de huisvesting van het Voortgezet Onderwijs in Didam behouden gebleven en in de afgelopen 20-25 jaar uitgebouwd van voorheen uitsluitend MAVO Onderwijs naar volwaardig HAVO en VWO. Belangrijk voor Montferlandse jeugd en jonge gezinnen in Didam.

 

Vertrek van Montferland uit de GMR en daarmee het loslaten van de Liemers zal betekenen dat de samenwerking met Zevenaar voor onderwijshuisvesting binnen afzienbare tijd zal verdwijnen en daarmee het gevaar bestaat dat voortgezet onderwijs uit Didam verdwijnt.

Wie van deze Raadsleden neemt daar de verantwoordelijkheid voor? 

Eenzelfde benadering geldt ook voor andere voorzieningen zoals als een door inwoners en Raadsleden gewenst nieuw zwembad voor Didammers: dit is het meest haalbaar als Montferland vanuit Didam samen met Zevenaar hier plannen hiervoor ontwikkelt, wetende dat het Lentebad ook niet het eeuwige leven heeft en er in Zevenaar aan Didamse zijde sportfaciliteiten ontwikkeld worden.

Voor Didam alleen een 2e zwembad in de gemeente Montferland realiseren gaat hem niet worden. Dat is alleen op basis van het zwemmend deel van de ca 17.000 inwoners van Didam totaal niet levensvatbaar zonder zware overheidsfinanciën erin te stoppen. De gemeente geeft al een fortuin op jaarbasis uit aan het huidige zwembad in 's-Heerenberg.

Een 2e zwembad maar dan in Didam is in ieder geval 2x zo duur als een zwembad gezamenlijk met Zevenaar, ergens aan de gemeentegrens van de beide gemeentes.

 

Aansluiten bij de Achterhoek en daarmee de Liemers achter ons laten zal de ambitie voor een 2e zwembad per direct de nek omdraaien of leiden tot een onverantwoord project waar Didammers jaren voor zullen moeten ‘bloeden’. En ten koste van wat zal dat gaan, zorg voor ouderen? Wij zijn zeer benieuwd hoe met name de fractie Helder en Didamse Raadsleden die strijden voor een zwemvoorziening hier tegenaan kijken.

 

Al met al kunnen we concluderen:

 

1.     Het College heeft waarschijnlijk niet goed in de gaten hoe goed de huidige situatie is en waar de bedreigingen liggen als hierin gerommeld wordt.

2.     Het College heeft de directe en indirecte gevolgen van haar besluit en voorliggend raadsvoorstel niet in beeld en denkt het via ‘het goede gesprek’ wel te kunnen regelen met de beide regio’s en buurgemeentes. Wij lopen waarschijnlijk te lang mee om daarin te geloven.  

3.      Een aanzienlijk deel van de Raadsleden heeft geen idee hoe de woningwetregio van de Achterhoek eruit ziet: het betreft 21 gemeentes tot ver in Overijssel waarmee woningbouwplannen moeten worden afgestemd ipv de bestaande woondeal die er nu ligt met de GMR.  

3.      Een keuze voor de Regio Achterhoek die ten koste gaan van de huidige samenwerking in de GMR en daarmee de Liemers is totaal onverantwoord 

De fractie van de VVD Montferland

 

Vergadermodel gemeente Montferland

CDA CDA Montferland 01-01-2023 15:00

De gemeenteraad van gemeente Montferland gebruikt al enige tijd het "BOB"-vergadermodel. Aan de hand van Beeldvormende- Oordeelsvormende- en Besluitvormende vergaderingen maakt de gemeenteraad van Montferland haar keuzes voor onze gemeente. Wij vinden het erg van belang dat iedere inwoner die het wil, zich kan verdiepen en mee kan doen met het Montferlandse (politieke) bestuur. Vandaar dat wij het van belang vinden dat onze inwoners beschikken over de informatie die zij nodig hebben om mee te kunnen doen. Vandaar dat wij graag uitleggen hoe het vergadermodel in Montferland werkt. Het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) komt met een raadsvoorstel. Dit raadsvoorstel kan of direct in stemming worden gebracht in een besluitvormende vergadering (dit gebeurt met name wanneer een raadsvoorstel enkel uit technische veranderingen bestaat), òf op de beeldvormende agenda worden geplaatst. Deze keuzes worden gemaakt door de agendacommissie. De agendacommissie bestaat uit 1 lid van elke fractie. Wanneer een raadsvoorstel beeldvormend op de agenda is geplaatst wil dit zeggen dat alle fracties vragen mogen stellen aan het college om een zo compleet mogelijk beeld te vormen over het voorstel. Tijdens deze vergadering heeft u als inwoner ook de mogelijkheid in te spreken en uw licht te laten schijnen op het voorliggende voorstel. Aan het eind van de beeldvormende sessie wordt er door de deelnemenede leden besloten of het raadsvoorstel klaar is voor besluitvorming of dat het gewenst is met elkaar over het raadsvoorstel te spreken tijdens een oordeelsvormende sessie. Tijdens een oordeelsvormende sessie gaan de politieke partijen met elkaar in disucssie over het voorliggende raadsvoorstel. Wanneer u als inwoner tijdens de beeldvormende sessie in heeft gesproken heeft u ook de mogelijkheid tijdens de oordeelsvormende sessie in te spreken. Na afloop van de oordeelsvormende sessie is het de bedoeling dat alle politieke partijen van elkaar weten wat hun standpunt is ten opzichte van het raadsvoorstel en of er eventueel aanpassingen (moties en/of amendementen) gewenst zijn bij het raadsvoorstel. Vervolgens gaat het raadsvoorstel door naar de besluitvormende vergadering. Hier zal het raadsvoorstel als 'hamerstuk' op de agenda worden geplaatst wat betekent dat er enkel nog voor of tegen het raadsvoorstel gestemd zal worden. Wanneer er moties of amendement ingediend zijn bij het desbetreffende raadsvoorstel wordt het stuk als 'bespreekstuk' op de agenda geplaatst. Dit betekent dat er over het raadsvoorstel en de daarbij behorende moties of amendement gediscusieerd kan worden door de raadsleden. Tijdens de besluitvormende vergadering wordt voor of tegen een raadsvoorstel gestemd. Wanneer het merendeel van de gemeenteraadsleden voor het raadsvoorstel stemt is deze aangenomen. Wanneer het merendeel van de gemeenteraad tegen het raadsvoorstel stemt is deze verworpen. Als een raadsvoorstel is aangenomen gaat het college van B&W aan de slag met de uitvoer van het raadsvoorstel.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

VVD VVD Montferland 10-12-2022 07:00

Grootschalige logistiek in Zevenaar ipv Montferland betekent dat vanuit Montferland de grote locaties en hallen zeker ook gezien zullen worden, zij het buiten onze gemeentegrens en we dan als Montferland Geen enkele regie over of invloed op zullen hebben mbt landschappelijke inpassing, en type logistiek bedrijf dat zich vestigt.

Op 8 december werd het Raadsvoorstel Gebiedsuitwerking GMR en Food Valley behandeld in de gemeenteraad van Montferland. 

Waar en hoe willen we in Montferland ontwikkelen voor bedrijventerreinen, wonen en vrije tijd / recreatie en ontwikkeling. 

Na meerjarige voorbereiding door voorgaande Gemeenteraden en haar Colleges  en Regionale en Provinciale afstemming voor ontwikkelingen tbv de noodzakelijke  economische versterking van Montferland, koos de nieuwe coalitie er opeens voor om de ontwikkelingen stil te leggen en alles maar aan de buurgemeenten over te laten... een onverantwoorde keuze volgens de VVD fractie maar op basis van de verhoudingen in de Raad helaas weinig anders tegen te doen dan obv argumenten proberen hen van gedachten te laten veranderen...

Om de argumenten kracht bij te zetten en de noodzaak te onderstrepen dat het voorliggende raadsvoorstel niet het meest verstandige zou zijn werd er door de VVD fractie een motie (zie bijlage) voorbereid die bij behandeling van de Gebiedsuitwerking GMR het College opdraagt tevens terug te komen op de plannen om het toegekende Logistieke bedrijventerrein DOCKS2 aan Zevenaar 'weg te geven' en terug te keren op de eerder ingezette koers.

Samen met CDA en D66 is de motie ingediend en met steun van de fractie Schepers en LBM heeft de Raad de motie aangenomen en kan het College weer op de goede weg verder.

  

Gebiedsuitwerking van de Groene Metropool Regio en Foodvalley

VVD VVD Montferland 30-11-2022 07:00

Op 28 november was er een Oordeelvormende Raadsvergadering over de Gebiedsuitwerking voor onder andere Montferland. Dit gaat over waar we in de toekomst ontwikkelen voor bedrijven, voor woningen en hoe we dit bereiken. belangrijk dus voor de gemeente om hierin actief deel te nemen en de regie te houden ipv het over te laten aan de regio's en gemeentes om ons heen De VVD fractie gaf in de eerste termijn haar visie en vroeg de andere fracties naar hun oordeel. Op 8 december wordt over de gebiedsuitwerking besloten...

Gebiedsuitwerking van de Groene Metropool Regio en Foodvalley

 

Eerder is vanuit de Groene Metropool Regio (GMR) met de Gemeenteraden gesproken en informatie uitgewisseld over de verstedelijkingsstrategie. Vanuit de Gemeenteraad van Montferland is destijds input geleverd en deze is samen met input van andere gemeenten verwerkt in het wijzigingsdocument.

 

Herkenbaar zijn de opmerkingen die eerder in de ML raad zijn gemaakt mbt betaalbaarheid wonen.

 

Over de bedrijventerreinen/beoogde werklocaties die onder regie van de Regio vallen, en zijnde een essentieel onderdeel voor de gebiedsuitbreiding en waar we in de toekomst kunnen blijven of gaan werken en wonen, lezen we vanuit Montferland geen opmerkingen of aanpassingen.

Dat lijkt ons enerzijds een goede zaak maar geeft onduidelijkheid als we de andere geluiden vanuit het College en de coalitie hierover horen.

 

In de beschrijving van de Liemers, daar waar Montferland toe behoort vanuit de GMR beschouwd, wordt duidelijk aangegeven waar voor de gebiedsuitbreiding aan deze zijde van de regio de kansen liggen voor de economische ontwikkelingen n samenwerking met onze Oosterburen en uiteraard ook de Regio Achterhoek. Tevens van belang voor de gehele Nederlandse en West-Europese economie als we deze beschouwen tov Rusland, Midden en Verre Oosten en de VS.

Zolang we zelf in de de regio aan het stuur zitten, bepalen we ook zelf hoe we hier de beste, optimale invulling aankunnen geven met de juiste balans voor de gemeente en al haar inwoners. We waren aardig op weg…

 

Nu dreigt door de houding van de huidige coalitie en het College straks een halfbakken invulling te worden geleverd voor de gebiedsontwikkeling mbt werklocaties voor Regionale, Europese, traditionele en XXL logistiek en het daaraan leverende lokale en regionale bedrijfsleven.

 

Graag hoor ik van alle andere partijen hoe zij aankijken tegen het plan van dit College om grootschalige logistiek naar Zevenaar te verschuiven ipv deze onder eigen regie op locatie Docks verder te ontwikkelen.

 

Daarmee geef ik graag mee:

 

Grootschalige logistiek in Zevenaar ipv Montferland betekent dat vanuit Montferland de grote locaties en hallen zeker ook gezien zullen worden, zij het buiten onze gemeentegrens en we dan als Montferland:

 

1.         desinvesteringen krijgen op potentiële industriegronden

2.         extra zullen betalen voor speculatie op gronden op oost

3.         Jaarlijks ca €400.000 inkomsten OZB zullen ontvangen

4.        Geen enkele regie over of invloed op zullen hebben mbt landschappelijke inpassing, en type logistiek bedrijf dat zich vestigt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.