Nieuws van politieke partijen in Mook en Middelaar over CDA inzichtelijk

29 documenten

Lijsttrekker François Jongen

CDA CDA Mook en Middelaar 16-02-2022 15:31

Ik sta met name voor: - een financieel en bestuurlijk krachtige en stabiele gemeente, - rekening houden met de veranderende houding van burgers tegenover het openbare bestuur en daarop goed op blijven inspelen, - als raad en bestuur naar buiten eenheid uitstralen en - een actief woningbeleid (jongeren, ouderen), - zorg voor de leefbaarheid van Middelaar, - afbouwen van het “Hart van Mook” en - zorg voor een verouderende bevolking.

CDA Verkiezingsprogramma 2022

CDA CDA Mook en Middelaar 16-02-2022 15:24

CDA Mook en Middelaar: gemeenteraadsverkiezingen 2022 Het CDA Mook en Middelaar staat voor: Financiën van de gemeente blijven op orde van 2022 tot 2026 Gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren in onze gemeente heeft dit onderwerp de hoogste prioriteit. Als in 2023 blijkt dat we op 31-12-2022 door onze reserves heen zijn, dan betekent dat we als armlastige en kleine gemeente het risico lopen te moeten gaan fuseren, te meer daar in Den Haag het streven naar gemeentes van 100.000 inwoners nog steeds leeft. Het CDA Mook en Middelaar staat voor: Bouwen tot nut van de eigen bewoners Bouwplannen en met name grootschaligere bouwplannen (Molenhoek Zuid, Cuijkse Steeg en het gebeuren rond Jan Linders/Poort van Mook/JAVRO/ Destion) roepen de vraag op: wat levert het onze bewoners op? Dat huizen alleen naar de eigen inwoners moeten gaan is niet haalbaar, maar de vraag “Wat levert dit op voor onze inwoners en onze gemeente?” is wel een eerste vereiste bij bouwplannen en de ontwikkeling van die bouwplannen. Willen we als gemeente geld bijleggen bij bouwplannen of willen we dat niet? Ook meer aandacht voor sociale woningbouw in samenwerking met Destion onze woningbouwcorporatie. Het CDA kiest ervoor om niet als gemeente alles te subsidiëren. Het CDA Mook en Middelaar staat voor een kleine gemeente in een mooie en groene omgeving met overzichtelijke gemeenschappen. En dat willen we zo houden: we wensen niet de verstedelijking van Nijmegen (9e grootste stad van Nederland). Het CDA Mook en Middelaar staat voor een open bestuurswijze, waarbij de inwoners betrokken worden bij de keuzes en heldere taal te horen krijgen. CDA raadsleden en wethouders houden maandelijks een open spreekuur in onze dorpen. Het CDA Mook en Middelaar staat voor de ontwikkelmogelijkheden van toerisme, bedrijfsleven en de agrarische sector. Het CDA kiest ervoor om ruimte te blijven bieden aan toeristische bedrijven en winkels en kleine bedrijven, zodat de lokale inkomsten en ook werkgelegenheid behouden blijft. Het CDA Mook en Middelaar staat voor het versterken van onze gemeente door samenwerking in Limburg én in het Rijk van Nijmegen. Het CDA Mook en Middelaarkiest ervoor om de bestuurlijke capaciteit, daar in te zetten waar de belangstelling en belangen van de inwoners liggen: uitbouw van de functionele samenwerking in het Rijk van Nijmegen voor werk, toerisme, gezondheid, onderwijs, en met de provincie Limburg: de wettelijke, bestuurlijke afstemming. Er liggen vele mogelijkheden voor onze gemeente op voorwaarde dat er door BenW, partijen en hun vertegenwoordigers samen met het ambtelijk apparaat voldoende inspanning wordt geleverd en kan worden geleverd om die mogelijkheden op te pakken. Het CDA Mook en Middelaar staat voor: een humane gemeente. Het CDA Mook en Middelaar kiest ervoor om de menselijke maat als uitgangspunt te nemen en in de dienstverlening van de gemeente dit ook tot uiting te laten komen; zowel in het sociale domein en maatschappelijke ondersteuning als in gezondheidszorg en bij de ondersteuning voor deelname aan sport en cultuur. Het CDA Mook en Middelaar is een lokale partij en onderdeel van een landelijke en provinciale partij. Daarbij kan zij gebruik maken van provinciale en landelijke diensten. Zij hanteert daarbij mede haar eigen denkwijzen. Deze onafhankelijkheid willen we ook in de lokale politiek handhaven. Indien gevraagd leveren we inwoners informatie over mogelijkheden en onmogelijkheden over onderwerpen.

Kaders t.a.v. bouwen in Molenhoek-Zuid namens CDA Mook en Middelaar

CDA CDA Mook en Middelaar 31-01-2022 14:12

Zienswijze CDA Mook en Middelaar op de Gebiedsvisie Molenhoek-Zuid van CDA Mook en Middelaar Als inbreng in de raadsadviescommissie, d.d. 26-01-2022 Kaders t.a.v. bouwen in Molenhoek-Zuid (resp. in Mook en Middelaar) Vooraf: Nadat in eerdere nota’s de mogelijkheid van woonbebouwing in het gebied ten westen van de rijksweg N271 aan de orde is gesteld en dit gebied reeds in eerdere nota’s is aangewezen als voorkeurslocatie voor ‘grootschalige’ woonbebouwing, zijn er geen initiatieven ontwikkeld t.a.v. alternatieve, en soms direct beschikbare woonlocaties binnen de met de provincie afgesproken zgn. ‘rode contouren’ voor woonbebouwing. Hierdoor is er een daadwerkelijke achterstand ontstaan t.a.v. de (regionale) woonopgave voor Mook en Middelaar. Er is dus op dit moment een acuut tekort aan beschikbare woningen voor zowel jongeren als ouderen. Naar verluidt is het beleid t.a.v. het hanteren van zgn. rode contouren om ongewenste woonbebouwing in het buitengebied tegen te gaan gewijzigd tot een proces van wederzijdse consultatie van de regiogemeenten in Noord-Limburg. Echter, het is onduidelijk of daarmee ook de plicht tot compenseren van ruimte in het buitengebied overeenkomstig het Limburgs Keuze Menu is komen te vervallen. In de teksten van de gebiedsvisie wordt nog wel melding gemaakt van het Limburgs Keuze Menu (LKM) maar verder niet uitgewerkt. Opm. 1. Het lijkt ons van belang vooraf over plicht tot compenseren van ruimte in het buitengebied duidelijkheid te krijgen. In het gebied van Mook en Middelaar is vooral Destion als woningcorporatie actief m.b.t. het aanbieden en in stand houden van een voldoende contingent aan zgn. ‘sociale huurwoningen’. In de gebiedsvisie wordt weliswaar melding gemaakt van percentage sociale huurwoningen, maar niet welke organisaties daarvoor zorg zullen of kunnen dragen, zodat er een garantie kan ontstaan dat de beschikbaar komende woningen ook daadwerkelijk toegewezen kunnen worden aan jongeren of starters uit de gemeente Mook en Middelaar. Opm.2. In hoeverre is het gegarandeerd dat in de uitwerking van de gebiedsvisie de te bouwen woningen daadwerkelijk ter beschikking kunnen komen voor jongeren en starters van de gemeente Mook en Middelaar? Algemeen bekend is dat beleggers en andere vermogenden bij voorbaat in een krappe markt woningen opkomen om deze daarna als verhuurobject te verhuren. Dit is een vorm van speculatie of belegging, die ingaat tegen de wens van bouwen voor de regionale behoefte en voor de beoogde doorstroming op de woningmarkt. Opm.3. In hoeverre wordt a.d.h.v. deze gebiedsvisie gewaarborgd, dat deze ongewenste vormen van speculatie of belegging niet optreedt t.a.v. de sociale huurwoningen en het goedkopere segment van woningen.? Is het bij voorbeeld mogelijk om bij de uitwerking van de gebiedsvisie op te nemen, dat de woningen ook daadwerkelijk door de eigenaar zelf bewoond dient te worden? En welke andere mogelijkheden zijn er bijvoorbeeld via algemene verordening mogelijk te maken, bijvoorbeeld via zgn. kettingbedingen, dat woningen niet binnen bijv. 5 jaar doorverkocht kunnen worden aan derden, maar dat de gemeente een voorkeursrecht heeft om deze daarna ter beschikking te stellen aan lokale woningzoekenden? Binnen de gemeente Mook en Middelaar zijn diverse groeperingen actief om woonlocaties te vinden om zelf te kunnen bouwen in zgn. collectief opdrachtgeverschap of lokale wooncollectief. Bekende voorbeelden zijn de uitwerkingen in de vorm van ‘knarrenhofjes’. Opm.4. In hoeverre kan in de gebiedsvisie opgenomen worden, dat er ook enkele percelen beschikbaar gesteld moeten worden voor deze lokale initiatieven, die daarmee ook de doorstroming in de huizenmarkt van Mook en Middelaar bevorderen.? Zienswijzen CDA t.a.v. de gebiedsvisie Molenhoek-Zuid Uitgangspunt zou moeten zijn: woningbouw voor de regionale woningbehoefte, en met name ten voordele van de inwoners van Mook en Middelaar. In de voorliggende gebiedsvisie is echter geen analyse opgenomen van de te verwachten woningbehoeften voor de regio, resp. voor Mook en Middelaar. Er wordt een verdeling van soorten (en prijscategorieën) vermeld, die weliswaar de goedkeuring van derden kunnen hebben, maar niet onderbouwd worden met behoefte ramingen of verhuisketenberekeningen. Deze worden gemist om de voorgestelde verdeling en aantallen woningen te kunnen toetsen aan de maatschappelijke behoeften. Daarom lijken de weergegeven cijfers en percentages meer tegemoet te komen aan het exploitabel maken van de ruimte (ontwikkelaarswensen), dan aan de feitelijke maatschappelijke behoeften voor de komende 40 tot 60 jaar. De gekozen ligging van de nieuwe wijk is reeds in het verleden gemaakt. Maar daarbij is niet aangegeven, dat dit gebied mogelijk ook geluidshinder kan hebben van zowel de rijksweg N271 als Scheepvaart over de Maas en het Maas-Waalkanaal alsook de A73, maar vooral ook van het nabij gelegen viaduct in de Maasspoorlijn. Opm. 5. Zijn er extra voorwaarden te stellen voor de te bouwen huizen en appartementen uit de ligging van het gebied en de omliggende voortkomend geluidsbronnen of vervuilingsbronnen (zoals van het bedrijventerrein aan de overzijde van de Maas? A. t.a.v. de invulling van de ruimte: In de gemeente Mook en Middelaar is het besluit genomen, dat de gemeente en haar inwoners vanaf 2030 energieneutraal leven. Ook deze nieuwe wijk zal dus daaraan moeten voldoen, D.w.z. zoveel als mogelijk zelf zonne-energie opwekken door positionering en vormgeving van daken. In de gekozen voorkeursinrichting (gebaseerd op welk scenario?) wordt hieraan niet voldaan, terwijl er wel de mogelijkheden toe zijn. Opm. 6. In hoeverre is bij de uitwerking en uitvoering van de bebouwing wijziging nog mogelijk, zodat daadwerkelijk optimaal of zo mogelijk maximaal gebruik gemaakt kan worden van ligging t.o.v. de zon en de vormgeving van de daken voor zonnepanelen? Het gebied van de voorliggende gebiedsvisie is gelegen achter een waterkerende dijk, met een veiligheidsnorm van 1: 12.500 ten aanzien van hoogwater in de maas. Dit is een norm die mogelijk v.a. 2050 bij toenemende klimaatsverandering te laag kan blijken te zijn. Bovendien heeft het gebied door de ligging een kwelwaterfunctie en functie tot waterberging van het eigen gebiedswater; ook bij toenemende neerslagintensiteiten. In de gebiedsvisie wordt uitgegaan van een geringere parkeerbehoefte dan gebruikelijk. Het is onduidelijk op welke gronden deze aannames gedaan worden t.a.v. de nieuwe bewoners, en bovendien wordt uitgegaan van nog een beperkt aan laadpalen voor elektrische auto’s, nl. 1: 5 voor de openbare parkeerplaatsen. Dit verondersteld, dat bij de huidige oplaadpraktijken de auto’s na opladen verplaatst dienen te worden ten behoeve van andere op te laden auto’s. Dit lijkt me een mooi planologisch voorbeeld van “geplande burenruzie” te worden. Maar we zouden dat niet moeten willen laten gebeuren. Blijkbaar is de elektriciteitscapaciteit erg krap berekend, omdat blijkbaar uitbreiding van het aantal openbare laadpalen ook extra kosten met zich mee brengt voor aanleg kabels en netwerkvoorzieningen, en dan nog afgezien van de oplopende wachttijden voor aansluiting op het elektriciteitsnet. Opm. 7. In hoeverre is voorzien, dat bij de aanleg van deze wijk alle parkeerplaatsen zowel openbaar als particulier bij parkeren op eigen terrein voorzien kunnen zijn van aansluiting op het elektriciteitsnet? Opm. 8. In de beleidsvisie wordt geen verdere aandacht geschonken aan de huidige mogelijkheid op zgn. buurtbatterijen of woonblokbatterijen. Er is ook geen onderbouwing waarom deze hedendaagse ontwikkelingen voor elektriciteitsopslag niet verder uit te werken. Graag ontvangen we een nadere onderbouwing waarom deze ontwikkeling buiten beschouwing is gelaten alvorens te kunnen oordelen of deze voorliggende gebiedsvisie voldoende is om over te kunnen gaan tot besluitvorming en latere uitvoering. Er wordt voorzien dat de wijk zonder gasaansluitingen gebouwd kan worden, en dat er voor verwarming van de huizen gebruik wordt gemaakt van luchtwarmte wisselaars. Inmiddels is in Molenhoek te zien hoe woningen voorzien zijn van de noodzakelijke luchtwarmtewisselaars voor verwarming in de voortuinen. Het is bekend dat deze luchtwarmtewisselaars enige lawaai veroorzaken, zoals ook airco’s dat doen. Vele luchtwarmtewisselaars maken samen veel zoemgeluid voort. Opm.9. In hoeverre is in de uitwerking van de gebiedsvisie als voorwaarde opgenomen, dat deze warmtewisselaars samen (op volle capaciteit werkzaam) minder geluid produceren van wettelijk is toegestaan? Opm. 10. Onduidelijk nog in de gebiedsvisie is hoe in dit gebied bij bebouwing geanticipeerd wordt op een toekomstige situatie na 2050 en eventuele nog hogere normen t.a.v. neerslag en hoogwaterstanden in de Maas. Graag ontvangen we informatie in hoeverre de geplande woningen en inrichting aan waterbergend neutraal zal zijn, en dat er voldoende garanties zijn dat geen extra voorzieningen voor afvoer van (grote/extreme) neerslagpieken en hoogwaterkwel in de toekomst voor deze wijk nodig zijn. De te bouwen woonwijk zal na de verwachte 5-10 jaar benodigd voor ontwikkeling en uitvoering zodanig gepland moeten zijn dat het nog 40 tot 60 jaar mee kan zonder dat grootschalige renovatie of aanpassingen nodig zijn. Het CDA is voorstander van zgn. duurzaam bouwen niet alleen met duurzame materialen, maar toekomstbestendig voor een lange (= duurzame) termijn. Opm. 11. Waar is in deze gebiedsvisie opgenomen, dat er ook daadwerkelijk geanticipeerd wordt op dit principe van dubbel-duurzaam, zodat de kwalificatie “duurzame wijk” terecht kan worden gegeven? In de gebiedsvisie wordt de suggestie aangegeven om ten behoeve van de ontsluiting met openbaar vervoer de bushalte langs de N271 te verplaatsen. En niet de suggestie om de aantallen bushaltes langs de rijksweg N271 uit te breiden. Opm. 12. Welke bushalte wordt in voorgaande suggestie bedoeld en hoe verhoudt zich dat tot de aantallen passagiers die nu gebruik maken van de eventueel te verplaatsen halte? Ten behoeve van de postpakketten bezorging wordt gedacht dat er niet meer aan huis bezorgd (dit voorkomt door de wijk rijden met busjes e.d., maar het inrichten van een postpakketbezorgpunt aan het begin van de wijk. Opm. 13. Welke voorbeelden zijn er waar dit in de praktijk wordt gebracht, zodat ervaringen gecheckt kunnen worden. B. T.a.v. financiën In de gebiedsvisie ontbreekt een financiële papragraaf m.b.t. de te verwachten kosten voor de gemeente, resp. t.a.v. afspraken tussen gemeente en projectontwikkelaars. Opm. 14. Welke reden is er om een dergelijke financiële paragraaf achterwege te laten? Impliceert dit, dat er voor de gemeente geen ambtelijke of andere investeringen ten behoeve van dit project te verwachten zijn? In het voorwoord werd reeds melding gemaakt van mogelijk ander of veranderend beleid door provincie, waarbij het LKM niet meer van toepassing zou zijn. Opm. 15. Is de veranderende houding tegenover het LKM een terechte aanname? En wat impliceert dit voor de te verwachten grondprijs voor a. de te bouwen woningen en b. voor het aan de gemeente over te dragen openbaar groen en ontslui C. T.a.v. Sociale cohesie of wij wijkgevoel. In de gebedsvisie is niet opgenomen, dat er enige bebouwingsruimte beschikbaar is voor wijkgebouwen o.i.d. Wel is voorzien in één speelweide ruimte. Dit impliceert, dat de nieuwe bewoners aangewezen zullen zijn op de bestaande (sociale) voorzieningen in Molenhoek en Mook. Opm. 16. Is er voorzien, dat er ook ruimte en zo ja welke beschikbaar is voor buurtontmoetingen en of zgn. woonkamervoorzieningen in appartementencomplexen? 26-01-2022, Mook-Molenhoek, CDA-Mook en Middelaar

Bezoek aan Staalbouw Mook door CDA kamerlid Mustafa Amhaouch

CDA CDA Mook en Middelaar 28-02-2021 16:28

Op 6 februari 2021 bezocht CDA 2e Kamerlid Mustafa Amhaouch de gemeente Mook en Middelaar. Dhr. Amhaouch is sinds januari 2016 lid van de Tweede Kamer en heeft als aandachtsgebied economische zaken, MKB en het spoor als aandachtsgebied. De belangstelling van de heer Amhaouch gaat uit naar ondernemers met innovatieve en creatieve ondernemersgeest. Met name de initiatieven op het gebied van techniek, personeelsinzet en opleiding van jongeren door Staalbouw Mook in de afgelopen jaren en in Corona tijd werden door Robert Janssen van Staalbouw Mook uiteengezet. Ook de vraag kwam aan de orde hoe gemeente, provincie en Den Haag daarbij zijn en andere ondernemingen kunnen ondersteunen. Volgens de aanwezigen ontbrak het aan sommige gemeenten aan 'uitruk-mentaliteit' en gevoel voor ondernemings geest. Een gemeente moet zelf naar de ondernemngen gaan, zeker nu de druk van de omstandigheden het vele ondernemingen op verschillende manieren lastig maakt.

CDA Kamerlid Mustafa Amhaouch bezoekt Mook en Middelaar

CDA CDA Mook en Middelaar 28-02-2021 16:13

Werkbezoek van CDA-kamerlid aan Mook en Middelaar Op een koude februari ochtend bezocht CDA 2e Kamerlid Mustafa Amhaouch uit Panningen de gemeente Mook en Middelaar. Mustafa is al vijf jaar kamer lid en heeft als aandachtsgebied economische zaken, MKB en infrastructuur. Hij is kandidaat voor de komende verkiezingen van 15 tot 17 maart en staat nummer 15 op de lijst. Naast een bezoek aan het station Mook Molenhoek bezocht hij enkele bedrijven. Op het station liet hij zich informeren over de onbetrouwbare dieseltrein en de elektrificatie van de Maaslijn, die nu eindelijk financieel verzekerd is en in 2024 gereed zal zijn. Limburg, Gelderland en Brabant verdienen beter dan wat er nu is! Daarna kreeg hij van enkele ondernemers hun visie op de huidige situatie, hun plannen en wensen te horen. Opvallend was hoe flexibel er gereageerd had op de Corona problematiek, de positieve houding van de ondernemers en hun wensen ten aanzien van de lokale politiek, waarbij de enorme stijging van de OZB in 2021 voor ondernemers in Mook en Middelaar wel een domper was. Goed was men te spreken over de financiële tegemoetkoming van het rijk. Richard Meeussen van Herberg Restaurant 't Zwaantje had een deel van zijn personeel tijdelijk elders kunnen inzetten. Volgens deze horeca ondernemer was nu het moment dat de gemeente Mook en Middelaar vooruit ging kijken naar de exit strategie uit deze Coronatijd om daarmee hem en zijn collega's te steunen met een frisse start in de toekomst. Ook Robert Janssen van Staalbouw Mook had wensen van een meer meewerkend beleid voor zijn onderneming, die het komend halfjaar moet beslissen over uitbreiding of vertrek: daarbij kon met name gemeente en provincie ook weer haar steentje bijdragen. Hans van Mil gebruikte zijn bedrijventerrein en hallen om een soort mini bedrijvencomplex te laten ontstaan voor startende ondernemers. Kortom de exit strategie uit de Corona crisis was volgens Mustafa Amhaouch nu van het grootste belang als motor voor het ondernemen door het MKB en hij zou zijn steentje ook aan bijdragen in de Tweede kamer.

Vuurwerk

CDA CDA Mook en Middelaar 29-07-2020 09:57

Vanaf jaarwisseling 2020-2021 geldt er een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Hierdoor ontstaat er vanaf de komende jaarwisseling een nieuwe situatie. Lokale initiatieven tot het gezamenlijk afsteken van vuurwerk zijn toegestaan, maar alleen onder leiding van een professionele vuurwerkdeskundige. Het is belangrijk dat ook in de gemeente Teylingen in aansluiting op deze ontwikkelingen als lokale overheid een visie op vuurwerk wordt ontwikkeld. Daarvoor is aanvullend onderzoek gedaan gericht op gevoelens en argumenten van de inwoners van Teylingen over vuurwerk. Het college stelt voor om Teylingen de komende jaarwisseling (nog) geen vuurwerkvrije gemeente te maken, maar wel de overlast van vuurwerk en de maatschappelijke gevoelens te blijven monitoren. Ze willen ook doorgaan met het beleid van vuurwerkvrije zones en wil met een campagne in de wijken zorgen dat het aanvragen voor een buurt van vuurwerkvrije zones makkelijker wordt. Vooralsnog ziet het college geen aanleiding om van het eerdere beleid van vuurwerkvrije zones af te wijken, maar neemt wel het advies over om hierin een aantal verbeteringen aan te brengen. Op 22 juni is in de commissie DEB opiniërend gesproken over het vuurwerkbeleid van de gemeente Teylingen. De CDA-fractie is voor een geleidelijke afbouw van vuurwerk en ondersteunt het college met de aanpak van vuurwerkvrije zones. In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces werd op 15 juli een motie besproken van ChristenUnie, GroenLinks en PvdA om het principe van vuurwerkvrije zones vanaf de jaarwisseling 2020-2021 om te draaien naar vuurwerkzones, waarbij in beginsel de hele gemeente Teylingen vuurwerkvrij is, behoudens de vuurwerkzones. Toen de indienende partijen van de motie merkten dat hier in de raad geen meerderheid voor was, hebben zijn besloten de motie aan te houden. De CDA-fractie vindt de gedachte achter de motie sympathiek, maar de tijd ontbreekt om dat op een zorgvuldige manier en met participatie van onze inwoners tijdig voor de komende jaarwisseling te realiseren.

11 september 2019: CDA dient motie voor onderzoek voor zonnepanelen op De Zandberg te Mook

CDA CDA PvdA Mook en Middelaar 19-09-2019 11:51

In de raadsvergadering van 12 september 2019 heeft François Jongen van het CDA Mook en Middelaar een motie ingediend om te komen tot een onderzoek door B&W naar de mogelijkheden om te komen tot stroomopwekking door middels van zonnepanelen op de Zandberg. Tot 1963 was de locatie aan de Groesbeekseweg te Mook in gebruik als zandafgraving. Vanaf 1963 was de zandgroeve in gebruik als stortplaats voor (grof) huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval. Het afval was afkomstig van de gemeenten Mook en Middelaar, Gennep en Ottersum. De Zandberg is circa 5 hectare groot en wordt begrensd door de Groesbeekseweg (noordzijde) en de Mookerheide. Het gebied is nu van Bodemzorg Limburg. Deze hebben op 3 van hun terreinen in Limburg al zonnepanelenvelden geplaatst. Tijdens de behandeling van de motie in de raad bleek er echter onvoldoende draagvlak van de andere partijen. Er was wel steun “sympathiek idee”, “we zijn hier niet op tegen om het nu al te onderzoeken, het is een hele uitdaging om in 2030 energieneutraal te zijn dus deze 5 hectare kan dan ook een behoorlijke bijdrage leveren voor onze gemeente”, maar er waren ook bezwaren: “is natuurgebied”, “is recreatiegebied voor mountainbikers”, “wat kost een onderzoek niet”, “er zijn te weinig stroomkabels bij Tennet om de nieuwe projecten volledig te kunnen uitvoeren” etc. Hierna was op de reactie van Burgemeester en Wethouders, waarop de coalitiepartijen DGP, PvdA en GL nu vooral wachten. De wethouder Doorenbos met als taak Duurzaamheid had als reactie: Er is al een quickscan van dit gebied gedaan , we zijn druk bezig met ook dit gebied, voor Bodemzorg moet dit gebied met zonnepanelen ook rendabel zijn op langere termijn. Het is geen probleem om dit terrein te laten functioneren als natuurgebied en als energieleverancier(dubbel functie). “ François Jongen fractieleider CDA Mook en Middelaar

11 september 2019: CDA dient motie voor onderzoek voor zonnepanelen op De Zandberg te Mook

CDA CDA Mook en Middelaar 19-09-2019 11:51

In de raadsvergadering van 12 september 2019 heeft François Jongen van het CDA Mook en Middelaar een motie ingediend om te komen tot een onderzoek door B&W naar de mogelijkheden om te komen tot stroomopwekking door middels van zonnepanelen op de Zandberg. Tot 1963 was de locatie aan de Groesbeekseweg te Mook in gebruik als zandafgraving. Vanaf 1963 was de zandgroeve in gebruik als stortplaats voor (grof) huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval. Het afval was afkomstig van de gemeenten Mook en Middelaar, Gennep en Ottersum. De Zandberg is circa 5 hectare groot en wordt begrensd door de Groesbeekseweg (noordzijde) en de Mookerheide. Het gebied is nu van Bodemzorg Limburg. Deze hebben op 3 van hun terreinen in Limburg al zonnepanelenvelden geplaatst. Tijdens de behandeling van de motie in de raad bleek er echter onvoldoende draagvlak van de andere partijen. Er was wel steun “sympathiek idee”, “we zijn hier niet op tegen om het nu al te onderzoeken, het is een hele uitdaging om in 2030 energieneutraal te zijn dus deze 5 hectare kan dan ook een behoorlijke bijdrage leveren voor onze gemeente”, maar er waren ook bezwaren: “is natuurgebied”, “is recreatiegebied voor mountainbikers”, “wat kost een onderzoek niet”, “er zijn te weinig stroomkabels bij Tennet om de nieuwe projecten volledig te kunnen uitvoeren” etc. Hierna was op de reactie van Burgemeester en Wethouders, waarop de coalitiepartijen DGP, PvdA en GL nu vooral wachten. De wethouder Doorenbos met als taak Duurzaamheid had als reactie: Er is al een quickscan van dit gebied gedaan , we zijn druk bezig met ook dit gebied, voor Bodemzorg moet dit gebied met zonnepanelen ook rendabel zijn op langere termijn. Het is geen probleem om dit terrein te laten functioneren als natuurgebied en als energieleverancier(dubbel functie). “ François Jongen fractieleider CDA Mook en Middelaar

11 juli 2019: CDA afdelingen uit Noord-Limburg op bezoek bij Staalbouw Mook

CDA CDA Mook en Middelaar 23-08-2019 13:23

De CDA afdelingen uit de kop van Noord-Limburg hebben op 11 juli 2019 een werkbezoek gebracht aan het bedrijf Staalbouw Mook dat gelegen is nabij het treinstation in Mook op bedrijventerrein Korendal. Staalbouw Mook is een metaal constructiebedrijf dat zich binnen de sectoren industrie, machinebouw en utiliteitsbouw specialisaties heeft verworven. Daarnaast verzorgt het bedrijf service-, montage- en onderhoudswerkzaamheden aan staal gerelateerde componenten.Het bedrijf heeft inmiddels ruim 50 jaar ervaring en heeft de nodige certificaten op zak. Sinds 2006 staat Robert Janssen aan het roer van het bedrijf en is het bedrijf gegroeid van 15 naar 35 personen. Als missie heeft het bedrijf: Kan niet kennen we niet. Daaruit kan opgemaakt worden dat zij regelmatig gevraagd worden om speciale staalconstructies als een niche producten te maken. Zo heeft het bedrijf speciale opdrachten uitgevoerd voor dierentuin Artis, Heineken, maar is ook veel werk verricht voor de Noord-Zuid lijn in Amsterdam. Altijd is het bedrijf op zoek naar de som van de totale oplossing voor haar klanten. Voor Robert Janssen is de doorontwikkeling van zijn personeel daarbij van groot belang. Vandaar dat hij het opleiden van personeel, maar ook stagiairs van groot belang vindt. Bij het bedrijf kunnen stagiairs doorlopend terecht. Daarin wordt ook volop samengewerkt met onderwijsinstellingen. Nu het bedrijf de afgelopen jaren een behoorlijke groei heeft doormaakt heeft het behoefte om uit te breiden. Graag zou Janssen dat doen op de huidige locatie. Daarvoor is hij mede afhankelijk van de medewerking van de gemeente Mook & Middelaar en de provincie. Mocht uitbreiding op de huidige locatie niet lukken dan is Janssen genoodzaakt uit te wijken naar elders. Dat zou jammer zijn voor de werkgelegenheid als een dergelijk specialistisch bedrijf vertrekt.

11 juli 2019: CDA afdelingen uit Noord-Limburg op bezoek bij Staalbouw Mook

CDA CDA Mook en Middelaar 23-08-2019 13:23

De CDA afdelingen uit de kop van Noord-Limburg hebben op 11 juli 2019 een werkbezoek gebracht aan het bedrijf Staalbouw Mook dat gelegen is nabij het treinstation in Mook op bedrijventerrein Korendal. Staalbouw Mook is een metaal constructiebedrijf dat zich binnen de sectoren industrie, machinebouw en utiliteitsbouw specialisaties heeft verworven. Daarnaast verzorgt het bedrijf service-, montage- en onderhoudswerkzaamheden aan staal gerelateerde componenten.Het bedrijf heeft inmiddels ruim 50 jaar ervaring en heeft de nodige certificaten op zak. Sinds 2006 staat Robert Janssen aan het roer van het bedrijf en is het bedrijf gegroeid van 15 naar 35 personen. Als missie heeft het bedrijf: Kan niet kennen we niet. Daaruit kan opgemaakt worden dat zij regelmatig gevraagd worden om speciale staalconstructies als een niche producten te maken. Zo heeft het bedrijf speciale opdrachten uitgevoerd voor dierentuin Artis, Heineken, maar is ook veel werk verricht voor de Noord-Zuid lijn in Amsterdam. Altijd is het bedrijf op zoek naar de som van de totale oplossing voor haar klanten. Voor Robert Janssen is de doorontwikkeling van zijn personeel daarbij van groot belang. Vandaar dat hij het opleiden van personeel, maar ook stagiairs van groot belang vindt. Bij het bedrijf kunnen stagiairs doorlopend terecht. Daarin wordt ook volop samengewerkt met onderwijsinstellingen. Nu het bedrijf de afgelopen jaren een behoorlijke groei heeft doormaakt heeft het behoefte om uit te breiden. Graag zou Janssen dat doen op de huidige locatie. Daarvoor is hij mede afhankelijk van de medewerking van de gemeente Mook & Middelaar en de provincie. Mocht uitbreiding op de huidige locatie niet lukken dan is Janssen genoodzaakt uit te wijken naar elders. Dat zou jammer zijn voor de werkgelegenheid als een dergelijk specialistisch bedrijf vertrekt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.