Nieuws van politieke partijen in Noord-Brabant over D66 inzichtelijk

674 documenten

Nieuw Talentenprogramma

D66 D66 Noord-Brabant 25-08-2022 07:00

Dit najaar start de eerste editie van het nieuwe landelijke ontwikkelprogramma ‘De Nieuwe Lichting.’ Doel van het programma is het creëren van een poule van (toekomstige) politici met sterke leiderschap skills, die middenin de maatschappij staan. De Nieuwe Lichting wordt door de Landelijke Talentencommissie van D66 georganiseerd.

Programma In het programma is er verdieping op maatschappelijke thema’s, het D66 gedachtegoed en breiden de deelnemers hun politieke vaardigheden uit. Een belangrijk onderdeel is dat de deelnemers zelf verantwoordelijk zijn voor een actieve deelname aan hun ontwikkeltraject. Wij vragen de deelnemers om een deel van het programma zelf in te vullen op basis van hun ontwikkelbehoefte. Het programma bestaat uit een mix van fysieke en online bijeenkomsten, stages en opdrachten. De deelnemers worden in het programma uit hun comfortzone gehaald en bij alle onderdelen uitgedaagd om met kritische situaties te oefenen in niet alledaagse omstandigheden. Deelnemers begeven zich in het programma op ongebaande paden, door stevige maatschappelijke stages te lopen in domeinen die voor hen en voor de partij nog min of meer onontgonnen zijn. De fysieke bijeenkomsten vinden plaats op het Landelijk Bureau van D66 in Den Haag. Voor deelnemers is er een eigen bijdrage van 750 euro. Hiermee wordt een deel van de kosten gedekt. Het andere deel wordt door de partij gefinancierd.

Sollicitatie en selectieproces Per editie is plek voor 25 deelnemers. Deelname is op basis van sollicitatie en selectie. Het selectieproces bestaat uit een sollicitatie (cv, motivatie en opdracht), schriftelijke selectie, intake met een voormalig deelnemer van een landelijk talentprogramma en een selectiegesprek met een lid van de Landelijke Talentencommissie en een van de Talentscouts van D66. Gedurende het gehele selectieproces is het profiel leidend.

Scouting en aanmelding Doelgroep voor het programma zijn mensen die aan het profiel voldoen en de potentie en ambitie hebben om binnen vijf jaar door te stromen naar een gezichtsbepalende functie.

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via info@d66noordbrabant.nl.

 

Spreektekst Ine Meeuwis, tweede termijn: Perspectiefnota 2023

D66 D66 Noord-Brabant 13-05-2022 18:28

Voorzitter,

Allereerst, dank college, voor de antwoorden op (bijna) al onze vragen en de positieve reactie op onze Cultuurmotie.

Nogmaals: D66 legt bij deze PPN het accent op Brede Welvaart. Net als het CDA, hoorde ik. Het gaat over welzijn, over de leefomgeving. Over balans tussen economische groei en kwaliteit van leven. Dáár moeten onze keuzes op gebaseerd zijn. Niet op één aspect. Economische groei is pas echte groei, als hij wordt vertaald in kwaliteit van leven, in een betere gezondheid, in beter wonen en in schone lucht. Én als er tempo wordt gemaakt, vooral ook vanwege het klimaat. Hoe langer we wachten (of uitstellen), hoe moeilijker het wordt om de klimaatveranderingen binnen de perken te houden. Er is geen planeet b, er is geen Brabant b. Niet alleen de leefomgeving en de natuur staan onder druk, het klimaat verandert sneller dan gewenst.

Economische groei mag het niet winnen van welzijn. Ook niet op de korte termijn. Onze zorgen over de toekomst, over ons klimaat en de biodiversiteit blijven groot. Goed dat het college al veel doet samen met gemeenten en andere partners op het gebied van klimaatadaptatie, circulair bouwen en de energietransitie.

Voorzitter, er moeten serieus keuzes gemaakt worden. Daar zijn de meeste partijen het hier wel over eens gelukkig. D66 blijft benadrukken dat die keuzes gevolgen hebben voor de toekomst van Brabant. Voor volgende generaties. Daarom wil D66 zoveel mogelijk duurzaam investeren, voor de lange termijn. En wij denken dat gemeenten door de provincie nog beter gefaciliteerd kunnen worden. Vooral rondom regelgeving m.b.t. wonen: hoe kan er versimpeld en/of versneld worden?

Helaas hebben we nog geen antwoord gekregen op onze vraag aan gedeputeerde Van Gruijthuijsen om met een plan te komen richting bedrijven. Zodat jongeren en hun ouders op tijd (basisschoolleeftijd kinderen) weten waar de banen van de toekomst zitten. En als u dan toch met ondernemers daarover in gesprek gaat, wellicht kunt u het dan ook met hen hebben over de ‘peak shaving’ van uw collega Otters, waarover mijn fractiegenoot vragen stelde.

Tot slot: Bij ons was er onduidelijkheid over uw reactie op M72 (PON/Telos): we hoorden een verbreding richting Brede Welvaart, dus dat die motie overbodig zou zijn.

Spreektekst Ine Meeuwis, eerste termijn: Perspectiefnota 2023

D66 D66 Noord-Brabant 13-05-2022 18:18

Voorzitter,

De begrotingsbehandeling in november rondden wij af met een waarschuwing. De waarschuwing dat in Brabant de economische indicatoren weliswaar op groen staan, maar op het gebied van gezondheid, wonen en milieu staan de seinen op rood.

D66 wil andermaal benadrukken dat het bij brede welvaart niet alleen gaat om het vergroten van de materiële waarde, maar ook om het welzijn van mensen. Economische groei heeft een schaduwzijde. Een negatief effect op natuur en milieu. De samenhang tussen economische groei en kwaliteit van leven moet wat ons betreft in balans zijn. Mensen beoordelen de kwaliteit van leven op meer aspecten dan alleen geld. Ook op gezondheid en op duurzaamheid. En op kunst en cultuur. Die zijn ook belangrijk voor een brede welvaart. Dat hangt allemaal met elkaar samen.

D66 hecht aan kunst en cultuur, in heel Brabant. Bovendien vinden wij het belangrijk dat het provinciehuis een huis voor alle Brabanders is. We dienen daarom een motie in om jonge, creatieve talenten in dit huis een kans te geven. Het gaat D66 om een inclusieve samenleving. Waar iedereen moet kunnen genieten van kunst en cultuur. Dat doen we met het oog op het versterken van de leefomgeving en dus op brede welvaart. Want wat heb je aan een veerkrachtige economie, als de tevredenheid over het woon- en leefklimaat steeds meer daalt? Gezondheid en luchtkwaliteit in Brabant scoren beneden gemiddeld. Brabant kan dan wel de groeimotor van de Ned. economie zijn, maar we staan tegelijkertijd voor flinke uitdagingen: de leefomgeving en de natuur staan onder druk, het klimaat verandert en de woningnood is hoog. Ook financieel is er niet voldoende ruimte om alle ambities te realiseren.En het wordt alleen maar krapper de komende tijd, omdat de prijzen stijgen.

Bij het doornemen van de Perspectiefnota vroegen wij ons af: hoe duurzaam zijn de investeringen die we doen? Of gaat economische groei het toch weer winnen van welzijn? Want in dat geval zijn we Brabant aan het verkwanselen, vindt D66. Het gaat ons om een duurzame en inclusieve economie. Economische groei in Brabant is pas echte groei, als hij wordt vertaald in kwaliteit van leven, in een betere gezondheid, in beter wonen en in schone lucht. Ja, de coronacrisis had de afgelopen twee jaar veel impact op de gezondheidszorg, op de economie en op de samenleving. Maar er is daardoor wel extra aandacht voor de natuur gekomen en voor het beleven ervan en voor het belang van een gezondere levensstijl en schonere lucht.

En we leven we in onzekere tijden, door de Oekraïne-oorlog, de stijging van de gas- en brandstofprijzen en de energiearmoede onder Brabanders. Maar toch zijn onze zorgen over de toekomst, over ons klimaat en de biodiversiteit nog veel groter! Dat de stijging van de gas- en brandstofprijzen nu een boost geeft aan de energietransitie ziet D66 daarom ook als een kans. En we zien dat het college er alles aan doet om samen met gemeenten en woningcorporaties de huizen beter te isoleren.

In Brabant is er schaarste aan ruimte en aan middelen. Veel van onze doelen en ambities hebben we vastgelegd in beleidskaders. Maar, niet alles kán en niet alles kan overál. Het komt dus echt aan op de uitvoering. Wordt er door GS voldoende gekeken of de uitvoering bijdraagt aan de gestelde doelen in de beleidskaders? D66 is benieuwd wat de gedeputeerden hebben gedaan om hun beleid bij te sturen. Zou u alle zeven binnen uw eigen portefeuille een voorbeeld kunnen geven?

Want in de uitvoering blijken we het niet overal te halen. Zo willen we graag horen van gedeputeerde Roijackers hoe het staat met de uitvoering van de Bossenstrategie. Juist vanwege het versterken van de natuur, het herstellen van de biodiversiteit en onze klimaatdoelstellingen. En gedeputeerde, zou het niet een goed idee zijn om gronden te gaan bestemmen voor meer bos? Een bepaald percentage bijvoorbeeld?

Voorzitter, er moeten serieus keuzes gemaakt worden. Zeker ook het komende jaar, met al die stijgende prijzen. Maar het betreft wel keuzes die gevolgen hebben voor de toekomst van Brabant. Voor volgende generaties. En dus moeten we ons niet teveel laten leiden door voordelen op de korte termijn, maar zoveel mogelijk duurzaam investeren voor de lange termijn. Niet slechts de belangen van bepaalde groepen voor ogen hebben, maar duurzaamheid en de toekomst van heel Brabant voorop stellen. We zitten hier immers voor het algemeen belang. Ook al zijn de lobby’s soms sterk, de korte termijnbelangen groot, we moeten geen slappe knieën tonen als Brabantse politici. Niet alleen naar het hier en nu kijken, maar ook naar elders en naar later. Naar brede welvaart. Denk aan wat Floris Alkemade zei: wees niet bang, toon verbeeldingskracht, formuleer oplossingen, wees creatief en denk niet in bedreigingen. En onthoud waar BrabantKennis ons voor waarschuwde: als we in Brabant niet durven kiezen, dan is er straks een Brabant-tekort.

Concreet roepen wij gedeputeerde Ronnes op om het credo ‘Bouwen-Bouwen-Bouwen’ te wijzigen in ‘Wonen-Wonen-Wonen’. Dat zou een veel betere en duidelijkere opdracht zijn voor alle gemeenten, samen met de provincie. Zodat er nog meer wordt nagedacht in welke bestaande gebouwen gewoond kan worden. En wat hebben gemeenten daarbij nodig? Gemeenten hebben het moeilijk, vanwege teruglopende middelen en beperkte capaciteit. Dan wordt er misschien te snel gekozen voor de gemakkelijke weg, bijvoorbeeld voor bouwen in het groen. Dus hoe kunnen op betere locaties belemmerende regels (denk aan parkeernormen) opgeheven worden?  De provincie kan daarbij helpen door kennisdeling tussen gemeenten te faciliteren. D66 is benieuwd wat de Brabantse Week van het Wonen in dec. 2021 in dat opzicht heeft opgeleverd, naast een hoop inspiratie uiteraard. Wat heeft de provincie met de input van gemeenten gedaan? Waarin kunnen gemeenten beter gefaciliteerd worden door de provincie om te komen tot meer woningen? En dan heb ik het dus niet over arbeidskrachten of over geld, maar over belemmeringen op het gebied van regels bijvoorbeeld.

Over duurzaam wonen gesproken: een groen dak/sedum dak past daar zeker ook bij. Onze fractie krijgt regelmatig vragen over groene daken. Sommige gemeenten hebben een groene daken-subsidieregeling. En wij weten ook dat de provincie mogelijkheden biedt via het Prins Bernard Cultuurfonds Brabant, beter gezegd: het Buurtnatuur- en buurtwaterfonds Brabant. Maar, dat weet bijna niemand! Wat kan de gedeputeerde daaraan doen? (Ik weet even niet wie ik aan moet spreken: gedeputeerde Water of gedeputeerde Cultuur?)

Ook BrabantKennis en BrabantAdvies geven aan dat we nu echt moeten kiezen wat voor Brabant we wel en ook wat we niet willen zijn, en dat moeten we doen samen met de Brabantse gemeenten. Daar hoort volgens D66 een krachtig Brabants provinciebestuur bij dat samenwerkt en een betrouwbare partner is. Voor inwoners, andere overheden, maatschappelijke organisaties en voor bedrijven. We moeten er samen voor zorgen dat mensen meer vertrouwen in de politiek krijgen.

En voorzitter, dat kan ook door concrete plannen te maken! Bijvoorbeeld m.b.t. de arbeidstekorten. Kan gedeputeerde Van Gruijthuijsen een plan maken waarin hij ondernemers uitdaagt om meer jonge leerlingen geïnteresseerd te krijgen voor hun bedrijf? Want, terwijl bedrijven de grootste moeite hebben om personeel te vinden, zijn er jongeren in Brabant die de weg niet kunnen vinden naar een goede opleiding en vervolgens naar een goede baan. Ze weten niet welke mogelijkheden er zijn, en het lukt de opleidingen niet voldoende om hen goed voor te lichten. Bedrijven komen meestal pas veel later in beeld, als jongeren op een stageleeftijd zijn. Maar dan is het voor een grote groep al te laat. De interesse om te kiezen voor de beroepen van de toekomst moet voor hen en vooral ook voor hun ouders al veel eerder aangewakkerd worden, al op basisschoolleeftijd.

Daarnaast zijn er jongeren die wel willen, maar die niet kunnen, vanwege regels of eisen van opleidingen. Onze fractie kent het voorbeeld van een destijds 15-jarige jongen die niet kon starten met de opleiding tot timmerman, omdat de toelatingseisen voor hem te hoog waren. Maar, doordat een bedrijf zich dat aantrok en een tussenjaar regelde kon de jongen worden bijgespijkerd. En zo kon hij alsnog starten met de opleiding. Die jongen is nu 23 en geslaagd voor MBO 3. Helaas is dit positieve voorbeeld nog een uitzondering.

Dus, gedeputeerde: wees creatief! Daag bedrijven uit om creatief met de talenten van de Brabantse jeugd om te gaan. Dan liggen er nog volop kansen op goed op te leiden arbeidskrachten. Wat ook nog eens ten goede komt aan de zelfredzaamheid van jongeren. D66 is ervan overtuigd dat goed onderwijs, een goede opleiding en uiteindelijk een passende baan de beste manier is om uit armoede te komen.

Ik rond af voorzitter,

Als we willen investeren in de brede welvaart van Brabant, dan moeten we goed blijven kijken naar de onderliggende cijfers van de Brede Welvaartsindicator. Rondom leefomgeving scoort Brabant minder goed dan andere provincies. Dat moeten we ons aantrekken. Juist nu!

Spreektekst Janneke van Kessel, tweede termijn: Beleidskader Landbouw en Voedsel 2030 – besluitvorming

D66 D66 Noord-Brabant 08-04-2022 15:32

Voorzitter,

Allereerst dank aan de gedeputeerde voor de beantwoording van de vragen.

Ook hartelijk dank voor de toezegging, dat de gedeputeerde een onderzoek gaat instellen of het gunstig is om alle typen mest te bewerken, voor zowel de agrariërs, als de impact op natuur en omgeving. En dank dat ze hierover de Staten informeert voor de behandeling van de uitvoeringsagenda mest.

D66 is blij dat de gedeputeerde heeft aangegeven dat binnen het doel van alle mest bewerken, er nog steeds mest rechtstreeks uit de stal op het land gebracht mag worden.

Dit soort niet onbelangrijke details, veroorzaakt wel veel onrust bij zowel milieu- als landbouworganisaties. Zo als te lezen is in de verschillende opiniestukken in de krant, ook vanochtend, die specifiek dit onderdeel over het volume van de mestbewerking van het beleidskader aanhalen.

Ook wil D66 nog eens extra benadrukken dat het uitgangspunt zou moeten zijn dat we niet meer mestbewerkingscapaciteit gaan vergunnen dan op basis van de prognoses noodzakelijk is. Het kan niet wenselijk zijn ondernemers te laten investeren in nieuwe mestbewerkingsinstallaties, als we nu al voorzien dat op de lange termijn de veestapel krimpt en de hoeveelheid mest gaat afnemen. Vandaar het belang van de motie over het onderzoek naar het uitgeven van tijdelijke vergunningen.

Verder voorzitter,

D66 is het eens met PvdA en Lokaal Brabant dat er meer aandacht voor dierenwelzijn zou mogen zijn en wij horen graag hoe de gedeputeerde dat gaat verankeren in de uitvoeringsagenda’s. Misschien kan u hierop een toezegging doen?

Tot slot voorzitter,

Het is belangrijk om ons te realiseren dat wij als Brabant nu een beweging in gang zetten die ons voorbereid op de toekomst, een hopelijk gezondere toekomst. Die vooral ligt in een betere balans. Een betere balans tussen mens en natuur, landbouw en leefomgeving. En we moeten voortvarend aan de slag om de doelen te kunnen bereiken. Het is tijd om daad bij het woord te voegen. Zoals ik al eerder al zei: laten we eerlijk zijn naar elkaar, het is een verandering die een onhoudbare situatie herstelt, een verandering waarbij er soms tegenstrijdige belangen zijn, maar wel een verandering die we in Brabant samen voor elkaar moeten gaan krijgen.

Tot zo ver voorzitter

Spreektekst Janneke van Kessel, eerste termijn: Beleidskader Landbouw en Voedsel 2030 – besluitvorming

D66 D66 Noord-Brabant 08-04-2022 13:49

Voorzitter,

Voor ons ligt het nieuwe beleidskader Landbouw en Voedsel, een beleidskader dat vooral duidelijkheid voor de sector moet bieden en een consistente aanpak richting de toekomst, want daar is iedereen bij gebaat.

Het is een beleidskader met mooie ambities en doelstellingen, zo streven we naar een emissieloze veehouderij en om de meest duurzame landbouwsector in de EU te worden in 2040. Er wordt gesteld dat we gaan inzetten op een nieuwe koers, trendbreuk genoemd, en dat het landbouw- en voedselsysteem moet gaan bijdragen aan het herstel van natuur, bodem, water, biodiversiteit en een gezonde leefomgeving. Dat betekend dus dat het besef nu is doorgedrongen dat we dringend naar een echte systeemverandering van ons huidige landbouw en voedselsysteem toe moeten. D66 onderschrijft deze systeemverandering!

Wij vinden het dan ook goed om te lezen dat deze gedeputeerde richting geeft aan deze benodigde systeemverandering. Want dat het hard nodig is, is wel duidelijk, zeker gezien de grote maatschappelijke en ecologische uitdagingen waar we voor staan. Onze Brabantse leefomgeving en natuurgebieden zuchten nog steeds onder de grote druk van de uitstoot van stikstof, ammoniak en andere schadelijke stoffen.

Het is goed om te zien dat we, door het ingezette beleid en de stikstofcrisis, vanzelf, nou ja vanzelf, via de autonome ontwikkeling, naar een krimp van de veestapel toegaan, want zo veel dieren in een provincie als Brabant is geen houdbare situatie. 30% krimp is de verwachting. Het Brabantse platteland wordt hierdoor uiteindelijk leefbaarder en gezonder. Het is een beweging die ervoor zorgt dat er (letterlijk) weer lucht komt voor álle inwoners.

Complimenten dat er voor het eerst (concrete) ambities zijn op het gebied van biologische landbouw: zoals het streven naar 15% areaal en 500 natuur-inclusieve boeren.

Er is ook de benodigde aandacht voor de ontwikkeling van betere verdienmodellen voor natuur-inclusieve vormen van landbouw. En er wordt ingezet op de omschakeling naar andere vormen van eiwitconsumptie, zoals kweekvlees, eiwitten uit insecten en een meer plantaardig dieet.

Nieuwe innovaties in voedselsystemen moeten de ruimte krijgen. Hightech en AI bieden kansen voor mooie innovatieve oplossingen, D66 ziet daarbij het liefst dat er vooral de focus wordt gelegd op innovatieve agro-ecologische oplossingen, om zo de problemen juist bij de bron aan te pakken. Daarmee verschuiven we de focus van het alleen door ontwikkelen van technische end-of-pipe oplossingen. Precies wat we bedoelen met een systeemverandering dus.

Buiten deze mooie ambities heeft D66 ook nog een aantal zorgen en vragen.

Dit beleidskader heeft zoals gezegd een aantal mooie doelstellingen, maar het allerbelangrijkste is dat we die straks ook echt gaan behalen. Het plan MER geeft aan dat het nog maar de vraag is of dat gaat lukken, zeker op het onderdeel “planet/nature”. Nu zijn er nog vooral inspanningsvoornemens geformuleerd en maar weinig echt concrete doelstellingen. Het gevaar is dat we straks weer op de vingers getikt gaan worden door de EU of het Rijk.

Vraag aan de gedeputeerde is dan ook: Hoe kijkt zij aan tegen dit gevaar? Kan zij toezeggen dat er straks in de uitvoeringsagenda’s concreet en voortvarend stappen gemaakt gaan worden om deze doelstellingen echt te behalen?

Mest en amendement

Dan voorzitter,

Zoals D66 eerder in de themabijeenkomst heeft aangegeven, waren de kaders rondom het thema mest en de mineralenkringloop nog te beperkt. Hierop heeft de gedeputeerde inmiddels een aanvullende memo aangeleverd. Dank daarvoor. Want dit is zeer belangrijk, aangezien dit beleidskader ook de kaders schept waarop straks de uitvoeringsagenda mest gebaseerd wordt.

D66 dient dan ook (samen met GL en PvdA) een amendement in om deze memo, met de daarin opgestelde uitgangspunten, onderdeel uit te maken van de besluitvorming vandaag.

Ook geeft de gedeputeerde aan actief te gaan verkennen, hoe we overlast situaties van onder andere stank en geur opgelost kunnen worden voor de omgeving. Want veel omwonenden ervaren overlast van geur en uitstoot, en maken zich dan ook zorgen over hun gezondheid.

Kan de gedeputeerde dit specifieker uitleggen? Hoe en op welke wijze gaat zij zich hiervoor inzetten en wat kunnen onze inwoners die nu overlast ervaren dan concreet verwachten? Hoe gaat zij zorgen dat we straks een echte (meetbare) verbetering van de gezondheid gaan realiseren in Brabant?

Motie

Verder voorzitter,

Bij het onderdeel mest staat in het beleidskader vermeld dat we streven naar bewerking van alle mest (behalve die uit biologische en natuur-inclusieve landbouw). Maar is het wel wenselijk om alle mest te gaan bewerken? Buiten dat sommige typen mest misschien onnodig bewerkt moeten worden, zou dit mogelijk vergaande economische consequenties voor de sector kunnen hebben. Een sector die al te kampen heeft met grote investeringen zoals stalaanpassingen etc. Om een stapeling van meerdere maatregelingen van forse investeringen te voorkomen, lijkt het D66 verstandig hier zeer zorgvuldig mee om te gaan. Daarom dienen wij hiertoe een motie in (samen met GL, PvdA, en LB) om goed te onderzoeken wat het verplichten van bewerking van alle mest voor consequenties heeft voor de agrariërs, de leefomgeving en de natuur.

Tot slot voorzitter,

Het is belangrijk om ons te realiseren dat wij als Brabant nu een beweging in gang zetten die het gevolg is van het verleden maar die ons voorbereid op de toekomst. Die ligt volgens D66 vooral in een betere balans. Een betere balans tussen mens en natuur, tussen import van veevoer en het lokaal produceren, korte ketens en tussen bestrijdingsmiddelen en biodiversiteit. Laten we eerlijk zijn naar elkaar, het is een verandering die een onhoudbare situatie hersteld, een verandering waarbij er soms tegenstrijdige belangen zijn, maar wel een verandering die we in Brabant samen voor elkaar moeten gaan krijgen.

D66 Noord-Brabant presenteert “Truus Houtepen, de onstuitbare netwerkfeministe”

D66 D66 Noord-Brabant 26-03-2022 07:32

Een tijd geleden besloot het regiobestuur van D66 Brabant een onderscheiding voor vrijwilligers te introduceren. En welke naam geef je die speld? Als er iemand is waar je deze naar kunt vernoemen dan is het Truus Houtepen. Na een indrukwekkende hoeveelheid maatschappelijke functies binnen en buiten D66, en een mooie hoeveelheid onderscheidingen verdient ze de eer dat een onderscheiding haar naam draagt.

Het bestuur heeft ook besloten om een boekje te laten schrijven over Truus Houtepen. Een boekje waarin duidelijk wordt waar ze deze eer aan te danken heeft. En waarmee we hopen een nieuwe generatie te inspireren hetzelfde te doen. Rogier Verkroost en Ursie Lambrechts schreven daarom “Truus Houtepen, De onstuitbare netwerkfeministe”.

Wilt u een exemplaar van dit boekje ontvangen? Stuur een email aan info@d66noordbrabant.nl. De prijs is 10 euro exclusief verzendkosten.

Opbrengsten van dit boekje zullen ten goede komen aan het UAF:

De oudste vluchtelingenorganisatie van Nederland

Het begon in 1948, toen een studentenopstand in Praag hard werd neergeslagen. Vijftig Tsjechische studenten en docenten vluchtten naar Nederland.Op initiatief van de Nederlandse universiteiten kregen zij de kans om hun studie en werk in Nederland voort te zetten. Dat was het begin van het Universitair Asiel Fonds, het UAF.

Dankzij uw bijdrage kunnen wij ons blijven inzetten voor de kennis- en talentontwikkeling van gemiddeld 3.800 gevluchte studenten en professionals per jaar. Voor hen betekent dit een betere kans om een volwaardig nieuw bestaan op te bouwen.

 

Spreektekst Janneke van Kessel: Beleidskader Landbouw en Voedsel 2030 – oordeelsvormend

D66 D66 Noord-Brabant 25-03-2022 12:40

Voorzitter,

Het thema Landbouw en Voedsel is een heel belangrijk beleidskader, waar ook weer andere beleidskaders in meerdere en mindere mate sterk afhankelijk van zijn. Het kader moet vooral duidelijkheid bieden voor de sector, want de huidige uitdagingen zijn groot en een consistente aanpak is noodzakelijk.

Het is een beleidskader met mooie ambities, zoals het streven naar een emissie loze veehouderij en met als ideaalbeeld om de meest duurzame landbouw in de EU te worden in 2040. De beweging is helder. Dat is ook de richting die we met zijn allen in willen en, gezien de grote maatschappelijke uitdagingen, ook in moeten.  Maar hoe we daar daadwerkelijk gaan komen, dat is nog niet zo duidelijk.

Het is goed dat we ons realiseren dat we naar een echte systeemverandering toe moeten, en dat er aandacht is voor de omschakeling naar andere vormen van eiwitconsumptie , zoals kweekvlees en eiwitten uit insecten en een meer plantaardig dieet

Voorzitter, het is goed om te lezen dat er voor het eerst (concrete) ambities zijn op het gebied van biologische landbouw; zoals het streven naar 15% areaal en 500 natuur-inclusieve boeren. Ook is er veel te lezen over nieuwe innovaties in voedselsystemen en de kansen die daarbij horen. Dit wordt breed aangevlogen en we zien aandacht voor initiatieven van tegen voedselverspilling en voor voedselbossen. Standpunten die D66 altijd heeft ondersteund.

Toch wil D66 ook nog de mineralenkringloop, oftewel mest en mestbewerking, benoemen. Dit is een zeer belangrijk onderwerp aangezien dit beleidskader ook de kaders schept waarop straks de uitvoeringsagenda mest gebaseerd gaat zijn. D66 vindt hiervoor de nu aanwezige kaders nog wat karig en onduidelijk.

Bij het onderdeel mest staat in het beleidskader vermeld: dat we streven naar bewerking van alle mest (behalve uit biologische en natuur-inclusieve landbouw). Onze vraag aan de gedeputeerde is dan:

Betekent dit dat dit beleidskader meer mestbewerking toestaat dan voorheen was toegestaan? En zou dat dan een verdubbeling betekenen van de hoeveelheid mest die bewerkt mag worden dan het huidige volume? Verder staat als uitgangspunt benoemd dat mestbewerking zo dichtbij de bron als mogelijk gedaan moet worden. Kunt u daarvan aangeven hoe u dit voor ogen heeft?

Spreektekst Bettine van Boxtel: Leisure Ontwikkel Fonds – oordeelsvormend

D66 D66 Noord-Brabant 25-03-2022 12:19

Voorzitter,

Uit de evaluatie van het Leisure Ontwikkeling Fonds van mei 2021, bleek dat er een aantal verbeterpunten mogelijk is. Op 20 december jl. hebben we al eerder kennisgenomen van de brief van GS dat een aantal aanbevelingen is overgenomen:

hierdoor kunnen meer projecten in aanmerking komen voor een lening uit het fonds; het bedrag dat geleend kan worden is verruimd; ontwikkelkosten kunnen nu ook mee worden gefinancierd; de bekendheid van het fonds wordt vergroot.

De fractie van D66 heeft in de bijdrage op de Statendag van 21 januari 2022 al laten weten deze aanpassingen toe te juichen, omdat hierdoor het LOF toegankelijker wordt. Zo kunnen we meer aanvragen ontvangen en toewijzen.

Wij vinden dat deze ontwikkelingen goed zijn voor het toerisme, zeker omdat deze sector nog herstellende is van de coronapandemie. Dat is goed voor bezoekers van Brabant, maar vooral ook voor de Brabanders zelf die hun vrije tijd in eigen provincie kunnen doorbrengen.

Tot zover.

Bettine van Boxel

Ter nagedachtenis aan Rinske Verhoef (1943-2022)

D66 D66 Noord-Brabant 23-01-2022 22:53

Op 13 januari van 2022 is Rinske Verhoef-Bouwknegt na een kort ziekbed overleden. Daarmee zijn we in Brabant een belangrijke veteraan en pionier verloren. Meer dan twintig jaar heeft ze zich ingezet voor D66. Ze had nog zoveel plannen, maar moest het leven loslaten. We bewaren dierbare herinneringen aan een strijdlustige, moedige vrouw. Rinske is 78 jaar geworden.

Rinske Bouwknegt is geboren in het Gelderse Brummen en studeert chemie in Leiden, waar ze actief is in het studentenleven. Ze ontmoet haar partner Nico en ze trouwen. Doordat hij een baan kan krijgen in het laboratorium van het Pasteurziekenhuis vestigen de twee zich in Oosterhout. Ze krijgen er drie kinderen. Naarmate de kinderen ouder worden, en naar school gaan, ontstaat er de ruimte om actief te worden binnen de gemeenschap. In de jaren zeventig worden ze lid van D66, een partij die dan net weer nieuw elan krijgt onder Jan Terlouw. Rinske en haar man horen bij de kleine basis die D66 in Oosterhout van de grond krijgt. In 1978 wordt ze actief als ondersteuner van de fractie in de gemeenteraad aldaar die door Henri Schijf wordt gevormd. Vier jaar later volgt ze hem op als partijleider en komt ze zelf in de gemeenteraad. D66 komt niet lang daarna electoraal weer in een dal terecht. Maar Rinske is een van de leden die optimistisch blijft. Ze is onderdeel van de campagnebijeenkomst die in 1985 in Arnhem wordt georganiseerd door de actieve groepen van verschillende afdelingen. Allen houden ze een plaatsnaambord omhoog. Rinske is er met een bord uit Oosterhout. De gemeentepolitiek is overigens niet de enige manier waarop ze zich voor haar woonplaats verdienstelijk maakte. Naast haar raadslidmaatschap is ze actief als voorzitter van de rechtswinkel en het centrum voor kunst en cultuur Oosterhout. Ook in het carnaval is ze actief. In 1989 ontvangt ze de “Grootste Kaai” van de Oosterhoutse prins. Een onderscheiding waar ze trots op is.

https://noordbrabant.d66.nl/ter-nagedachtenis-aan-rinske-verhoef-1943-2022/

Rinske krijgt de “Grootste Kaai” (bron van deze en van de bovenstaande portretfoto: Stadsarchief Breda)

De eerste acht jaar vormt Rinske in haar eentje de D66-fractie. ‘Een schreeuwende muis in een hok vol olifanten’ noemt het dagblad De Stem haar wel eens. Ze is fel in het debat en ligt geregeld in de clinch met de wethouders van het CDA en van Gemeentebelangen. Een stijl die men in Oosterhout tot dan toe nog niet gewend is. “Ik zeg iets niet echt lief en vriendelijk. Ik zeg precies wat ik bedoel.” zegt ze er zelf ooit over. Waardering is er ook voor haar gedrevenheid en enorme dossierkennis. “Ze bestudeerde de stukken tot op de komma en kwam altijd goed beslagen ten ijs” zegt Willy van Zelst, die enkele jaren met haar in de fractie zit. In 1990 is de fractie gegroeid naar 3 zetels en in 1994 worden het er zelfs 4. Een aantal dat tot dusver nooit geëvenaard is in de gemeenteraad van Oosterhout. De macht lijkt even in beeld maar dit eindigt in een desillusie. Een collegedeelname wordt D66 door de gevestigde partijen niet gegund en zodoende ziet ze het wethouderschap aan zich voorbij gaan. Om naar eigen zeggen de “vermoeidheidsverschijnselen” van een lang lopend raadslidmaatschap voor te zijn, richt ze zich op een nieuwe uitdaging. Ze wil een plek in het provinciehuis.

Bij de provinciale statenverkiezingen van 1995 moet D66 zetels inleveren, maar Rinske wordt wel gekozen. De fractie begint de periode onder leiding van lijsttrekker Henk Giebels, maar enkele maanden na de verkiezingen besluit hij het fractievoorzitterschap op te geven. Vanwege haar ervaring als fractievoorzitter valt de keuze op Rinske om hem op te volgen. Een paar maanden na haar verkiezing is ze ineens politiek leider van D66 in Noord-Brabant. Maar door haar ervaring in de gemeenteraad krijgt ze het snel onder de knie. Ze weet rust in de fractie te krijgen geeft de overige fractieleden veel vertrouwen en ruimte. Henk Giebels: “Ze heeft dat mijns inziens goed gedaan, ze was steeds vriendelijk voor iedereen.” Wel zijn orde en discipline belangrijk voor haar. “Haar calvinistische opvoeding en bèta-opleiding ervoer je terug in haar Statenwerk.” merkt Jan de Vaan op. Terwijl Rinske al haar teksten, zowel de eerste als de tweede termijn, keurig had uitgeschreven werkte Jan slechts met enkele steekwoorden en aantekeningen. “Toen Rinske dat de eerste keer zag zei ze: “Dit is chaos, dit werkt niet”. En na mijn beurt zei ze: “Het was een goed verhaal, maar hoe je het gedaan hebt begrijp ik echt niet””

Rinske is ook hier een felle debater die de standpunten van de fractie op heldere wijze weet te verwoorden. Rinske gebruikte ook haar charme in het politieke debat. Iedereen vond het daardoor goed dat ze scherp kon zijn. Dat werkte in haar voordeel. Haar sociale vaardigheden zorgen er ook voor dat ze eenvoudig contact weet te leggen met politici van andere partijen. Al lukt dat niet altijd. “Binnen de fractie gaven we vaak af op de politieke houding van de VVD.” weet Aart-Jan Gorter zich te herinneren. Beter is de samenwerking met Groenlinks en de Christenunie. Ook met CDA-fractievoorzitter Jan van Melis heeft ze een goede verstandhouding. Naast de inhoud is het sociale ook belangrijk. Rinske maakt graag een praatje met haar collega’s over haar vakanties of over haar kinderen en kleinkinderen. “Rinske luisterde ook naar wat je te vertellen had en onthield wat je haar vertelde.” zegt toenmalig fractiemedewerker Ineke Griens erover. Met Ineke raakt ze ook goed bevriend. Bij de provinciale statenverkiezingen van 1999 voert Rinske de lijst van D66 aan. De partij legt bij deze campagne de focus op het vernieuwen van de dorpskernen en van de uitbreidingswijken uit de jaren zestig en zeventig. Door de landelijke problemen die D66 doormaakt kan ze niet voorkomen dat de partij weer een aantal zetels verliest. In haar tweede periode als statenlid wordt ze overvallen door ziekte en moet ze een tijd lang verzuimen. Ze weet echter volledig te herstellen en maakt de periode af.

https://noordbrabant.d66.nl/ter-nagedachtenis-aan-rinske-verhoef-1943-2022/

Het afscheid van de politiek in 2003, vlnr Hans Jeekel, Rinske Verhoef, Jan de Vaan en Kees de Wit

https://noordbrabant.d66.nl/ter-nagedachtenis-aan-rinske-verhoef-1943-2022/

Rinske bij haar afscheid in gesprek met Roland de Bruijn

In 2003 is het genoeg geweest en stelt ze zich niet meer beschikbaar voor een nieuwe periode. Bij haar afscheid komt ze in aanmerking voor een koninklijke onderscheiding. Die neemt ze echter nog niet aaan tijdens haar afscheid omdat ze deze liever in haar woonplaats Oosterhout krijgt. Een maand later wordt ze dan ook in Oosterhout onderscheiden als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Haar rol binnen D66 wordt vanaf dat moment minder prominent. Wel blijft ze onderdeel van het vriendschappelijke netwerk dat zich rondom de provincie heeft gevormd. En voor hulp en advies is ze altijd beschikbaar. Ursie Lambrechts: “Je kon Rinske altijd bellen voor advies, wat ik ook wel eens gedaan heb en dan wist je zeker dat je een verstandig advies kreeg.” Rinske is op latere leeftijd ook erg actief in de damesafdeling van Probus, een sociale club voor mensen van boven de 55 die een maatschappelijke functie hebben vervuld. En ze geniet erg van haar kinderen en kleinkinderen. Want ondanks haar drukke maatschappelijke activiteiten is Rinske ook een familiemens.

https://noordbrabant.d66.nl/ter-nagedachtenis-aan-rinske-verhoef-1943-2022/

Rinske met Marcel en Ineke Griens

Haar man Nico sterft in 2017 aan kanker. Bij zijn uitvaart wordt duidelijk hoeveel vrienden en kennissen de twee tijdens hun actieve leven hebben gemaakt. Ineke Griens is erbij: “Ik had nog nooit zoveel mensen op een afscheid gezien. Dat zie je normaal alleen bij een beroemdheid. Na het afscheid in een stampolle kerk moesten er voor de condoleance twee zalen worden gebruikt en ik heb Rinske in al die drukte niet kunnen vinden.” De COVID-maatregelen belemmerden een grote toeloop voor het afscheid van Rinske waardoor velen het online hebben moeten volgen. Jan de Vaan regelt namens D66 een bloemstuk. En haar vrienden van Probus houden een herdenkingsbijeenkomst in het bos.

Met Rinske verliest D66 een van zijn archetypische leden. Breed ontwikkeld, een rijk sociaal leven, reislustig, redelijke standpunten en een groot hart voor de samenleving. En een goed voorbeeld van wie goed doet, goed ontmoet. Een leven vol inzet voor de samenleving leverde waardering en een grote hoeveelheid vrienden op.

Geschreven door Rogier Verkroost met medewerking van Henk Giebels, Aart-Jan Gorter, Ineke Griens, Ursie Lambrechts, Jan de Vaan en Willy van Zelst.