Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over GroenLinks inzichtelijk

475 documenten

Provincie zet zich in voor behoud van pont Ilpendam

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Noord-Holland 14-09-2020 14:05

De west- en oostzijde van Ilpendam worden gescheiden door het Noord-Hollandskanaal. Het pontje daar is een goede kleinschalige verbinding. Het zou kunnen verdwijnen omdat de gemeenten Waterland en Landsmeer de kosten voor het veerpont Ilpendam-Landsmeer niet meer kunnen opbrengen. Voor voetgangers en fietsers, maar ook voor het lokale landbouwverkeer zou dat een enorme verslechtering zijn.

ChristenUnie, D66, PvdA, GroenLinks, VVD en PvdD vinden dat de Provincie als beheerder van het kanaal en als aanjager van het provinciaal fietsnetwerk hierin een rol in heeft. Daarom is er op 14 september 2020 een voorstel aan Provinciale Staten gedaan met de oproep om met de gemeenten in gesprek te gaan over de mogelijkheden om de pont in de vaart te houden en te kijken of de provincie een bijdrage kan leveren, zodat dit prachtige pontje behouden kan blijven.

Het voorstel is unaniem aanvaard door PS.

 

POLITIEKE PARTIJEN EN VAKBONDEN SAMEN IN ACTIE VOOR DE ZORG

SP SP GroenLinks PvdA Noord-Holland 26-08-2020 06:51

De zorgmedewerkers kregen aan het begin van de coronacrisis nog een daverend applaus, maar zagen vervolgens wegrennende Kamerleden en voorstellen voor salarisverhoging keer op keer weggestemd worden.

SP, GroenLinks, PvdA en vakbonden CNV, FNV en NU'91 roepen iedereen op om 5 september mee te doen met de grootste online demonstratie ooit.

Dag in dag uit staan ze in de frontlinie: onze zorgmedewerkers. Zij verdienen meer dan applaus. Het is een politieke keuze om de lonen van zorgmedewerkers niet te verhogen. Daarom roepen we het kabinet op de mensen in de zorg te geven wat ze verdienen: structurele loonsverhoging en een verlaging van de werkdruk.

We komen hier als politieke partijen en vakbonden gezamenlijk voor in actie.

Doe mee en ga op 5 september om 14.00 naar meerdanapplaus.nl om je solidariteit richting de zorgmedewerkers te laten zien en je te laten horen richting dit kabinet.

Zie ook:

https://meerdanapplaus.nl/

Een gezondere leefomgeving in Noord-Holland voor alle inwoners

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Noord-Holland 01-07-2020 11:42

In het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken hebben GroenLinks, VVD, D66 en PvdA afgesproken om een gezonde leefomgeving in Noord-Holland te gaan bevorderen met een integraal programma. Daar is 13,2 miljoen euro voor gereserveerd. Op 22 juni is het programmaplan besproken in de commissie Natuur, Landbouw & Gezondheid (NLG).

Linde Gonggrijp, D66-woordvoerder: “Met het programma zetten we de gezonde leefomgeving van de inwoners centraal bij alle dingen die de Provincie doet. Dat is een geweldige stap voorwaarts, en het zal ook een verandering inluiden.”

Uit de verkenningen voor de Omgevingsvisie NH2050 is gebleken dat gezondheid een belangrijk thema is voor de inwoners van Noord-Holland. De coalitiepartners willen dat de Provincie daarin een actieve en verbindende rol in oppakt onder de Omgevingswet. De ambitie is om een fysieke leefomgeving te creëren die gezond is voor haar inwoners en die een gezonde leefstijl stimuleert. De Provincie doet dat vanuit haar eigen takenpakket en in samenwerking met gemeenten, gezondheidsinstanties, bedrijven en inwoners.

D66 is verheugd dat de provincie actief stuurt om samen met partners en met participatie van bewoners een gezonde fysieke leefomgeving te creëren. Door bestaande provinciale activiteiten en programma’s op dit punt te actualiseren, ontstaan er kansen om gezondheidswinst in de fysieke leefomgeving te boeken. Het programma stimuleert innovatie en zet volop in op het verzamelen van open data.  Nieuw is ook het kijken naar de totale omgevingskwaliteit. Voor D66 is daarbij van belang om dit ook meetbaar te maken.

Wat is een gezonde leefomgeving?

Iedereen heeft wel een beeld bij “gezonde leefomgeving”. Maar wat is het? De provincie voldoet aan de wettelijke milieunormen en streeft er naar de WHO advieswaarde “waar mogelijk versneld te behalen”. Maar wordt de omgeving voor burgers dan ook als voldoende gezond beschouwd? En wanneer is het groen en stil genoeg? D66 vraagt om een concrete nulmeting om als Provinciale Staten resultaten te kunnen beoordelen.

Een andere bril opzetten bij alles wat we doen

Vanuit dit programma ligt het voor de hand dat er een koppeling wordt gemaakt naar andere beleidsterreinen. Er zal voor alle activiteiten een “gezondheidsbril” opgezet moeten worden. Om het plaatje compleet te maken ziet D66 graag ook een koppeling met landbouw. Het gebruik van bijvoorbeeld pesticiden heeft direct effect op de kwaliteit van de bodem en het water. Nu wordt dit voorgesteld in het zgn. 2e spoor “onderzoek en monitoring”. D66 vindt dit ook van groot belang in het 1e spoor “reguleren” en 3e spoor “maatregelen” . De ambitie om gezondheidsaspecten zwaarder te laten meewegen in de vergunningverlening sluit hierbij aan. Een nieuwe Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving geeft kansen om milieuruimte in bestaande vergunningen af te bouwen als innovatie dat toelaat. D66 ziet hem graag snel komen.

Op 1 juli herdenkt de provincie haar slavernijverleden

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren CDA Noord-Holland 01-07-2020 11:15

De Noord-Hollandse Statenfracties van GroenLinks, ChristenUnie, PvdA, D66, CDA, Partij voor de Dieren en SP hebben afgelopen maandag in een motie opgeroepen om vanuit de provincie via de Keti Koti-viering stil te staan bij het slavernijverleden. Ook moet er volgens deze partijen in het provinciehuis een jaarlijkse tentoonstelling komen en moeten er dialoogtafels plaatsvinden over hoe racisme van invloed is op het dagelijks leven van de Noord-Hollanders.¹ Het provinciehuis in Haarlem is gebouwd door de steenrijke bankier Henry Hope. Hij heeft zijn welvaart voor een groot deel te danken aan de handel in slaven, als gouverneur van de West-Indische Compagnie.

In onze provincie wordt jaarlijks in het Amsterdamse Oosterpark de viering Keti Koti gehouden, nabij het Nationaal Monument Slavernijverleden. Dit jaar gebeurt dat echter zonder publiek. De evenementen voorafgaand aan 1 juli werden vanwege de coronapandemie afgelast. Dat steekt, want de wereldwijde strijd tegen racisme en het slavernijverleden laait nu enorm op. De gemeente Amsterdam zou zelfs met de lang verwachte excuses komen voor het slavernijverleden van de stad. “Het is goed dat de provincie hiermee een duidelijk signaal afgeeft. De duistere kanten van ons verleden mogen nooit weggepoetst worden. Dat geldt ook voor je politieke afwegingen, want dat verleden, hoe heroïsch het vaak ook beschreven is, heeft blijvende ongelijkheid veroorzaakt in de wereld”, aldus fractievoorzitter Eric Smaling.

¹ De motie treft u hieronder in de bijlage aan (PDF)

Lees ook de mooie blog van het Amsterdamse SP-duoraadslid Daphne van Breugel:  "Keti Koti" 

De Noord-Hollandse Commissaris van de Koning zei hier afgelopen maandag in de Statenvergadering dit over: MP4-video (348 MB)

En verder:  

Artikel NH Nieuws, 30 juni 2020: “Provincie wil meer aandacht voor slavernijverleden en koloniale geschiedenis”

Artikel NH Nieuws, 30 juni 2020: “Angst voor beschadiging provinciehuis als er tentoonstelling slavernijverleden komt”

SP-motie unaniem aangenomen, Provincie schiet buurtbussen te hulp.

SP SP GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 30-06-2020 08:37

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft afgelopen maandag, tijdens haar laatste Statenvergadering van dit politieke jaar, unaniem een motie van de SP gesteund. De motie riep gedeputeerde Jeroen Olthof op om zich tot het uiterste in te spannen om de buurtbusverenigingen in onze provincie te helpen zodat zij na de zomervakantie het buurtbusvervoer weer zo goed mogelijk kunnen opstarten.

Al snel na de uitbraak van het coronavirus, half maart, vielen grote delen van het openbaar vervoer in onze provincie stil. De buurtbussen bleven op stal, omdat enerzijds de bussen niet geschikt zijn om reizigers op anderhalve meter te vervoeren, maar ook omdat de vrijwillige chauffeurs in grote meerderheid deel uitmaken van een risicogroep – veel chauffeurs vallen in de leeftijdsgroep 65-plus.

Het wegvallen van de buurtbusdienst betekent dat gebruikers van deze lijnen al maanden zonder openbaar vervoer zitten. “Vooral in de kleinere kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, zijn veel mensen afhankelijk van de buurtbus. In feite zitten er veel mensen opgesloten in hun dorp”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst, de indiener van de motie. “Met het weer opstarten van het OV blijft de buurtbus nog in de remise. Dat is onacceptabel, ook al beseffen we goed dat buurtbusverenigingen hard werken om snel weer te kunnen beginnen”.

Hoogervorst, die al snel de steun kreeg van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid, pleitte in de Staten voor extra hulp van de provincie. “Samen met de buurtbusverenigingen, die vast goede ideeën hebben, moet de gedeputeerde nu zoeken naar de best mogelijke oplossingen om de buurtbussen weer te laten rijden”, zegt de motie. “Het kan niet zo zijn dat een flink deel van onze inwoners verstoken blijft van openbaar vervoer, alleen doordat het onmogelijk is om een buurtbus te laten rijden”.

De motie werd door alle partijen in de Staten omarmd. Ook gedeputeerde Olthof was blij met de motie. Hij ziet de motie als steuntje in de rug richting Connexxion en de buurtbusverenigingen. De provincie heeft in het verzorgen van OV een verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. Zij is al met de verenigingen in gesprek, maar met de motie in de hand kan er meer bereikt worden.

Het is de ultieme wens van Provinciale Staten dat alle buurtbussen na de zomervakantie weer volop gaan rijden.

Lees ook het artikel van het NHD, 29 juni 2020:
"Als buurtbus na de zomer niet rijdt komt er alternatief vervoer"

 

De SP-motie treft u hieronder in de bijlage (PDF)

 

In voormalig koloniaal museum opnieuw aandacht voor slavernij

D66 D66 GroenLinks Noord-Holland 29-06-2020 18:50

Provinciale Staten hebben op 29 juni 2020 stilgestaan bij discriminatie en de structurele oorzaken waarom het nog steeds bestaat. Met brede steun is een voorstel aangenomen om discriminatie te bestrijden.

“Heel goed dat GroenLinks initiatief nam voor deze motie”, vindt Bart Vink, Statenlid voor D66 Noord-Holland, “ook wij als Provincie moeten namelijk de handschoen tegen discriminatie oppakken. Actie tegen racisme is helaas hard nodig. Net als tegen homofobie, antisemitisme en alle andere vormen van discriminatie. Juist nu, aan de vooravond van de nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij, dient D66 deze motie dan ook graag mee in.”

Ook in Noord-Holland komen keer op keer uitingen voor van discriminatie op huidskleur homofobie, antisemitisme, islamofobie en andere vormen van racisme. Deze maken achterstelling en discriminatie zichtbaar, die verboden is volgens de wet. D66 staat er volledig achter dat er ook in Provinciale Staten specifieke aandacht is voor institutioneel racisme en discriminatie naar huidskleur en dat Provinciale Staten besloten hebben tot aanvullen van bestaande initiatieven hiertegen. Alle politieke instituties moeten racisme en discriminatie bestrijden.

D66 ziet graag dat het provinciehuis gebruikt gaat worden als instrument in de educatie over ons slavernijverleden. Het provinciehuis was tot 1923 het koloniaal museum en werd daarna een huis van de democratie. Het is ook uitermate geschikt voor educatie middels een tentoonstelling, een van der manieren om het koloniale verleden zichtbaar en bespreekbaar te maken.

Vanuit de Provincie Noord-Holland zal er in het vervolg jaarlijks stilgestaan worden bij de Keti Koti viering op 1 juli rondom het verleden van de trans-Atlantische slavernij. Ook wil de Provincie met organisaties gespecialiseerd in racisme dialoogtafels organiseren over hoe racisme van invloed is op het dagelijks leven van Noord-Hollanders. Daarbij is het wat D66 betreft belangrijk om, waar mogelijk, ook verbinding te leggen met andere vormen van discriminatie en achterstelling.

Kabinetsplannen voor Schiphol desastreus voor Noord-Holland

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 29-06-2020 05:52

Wanneer de plannen van het kabinet voor Schiphol ongewijzigd doorgaan, zal de volksgezondheid, leefbaarheid en de woningbouw zeer ernstig bedreigd worden. Een aantal partijen in Provinciale Staten wil dat er een zienswijze op de ontwerp-Luchtvaartnota wordt ingediend. Statenlid Remine Alberts: “Er moet veel meer op de volksgezondheid worden ingezet. Het gevolg daarvan zal zijn dat het aantal vluchten flink zal moeten verminderen. Schiphol en het kabinet denken nog steeds alleen maar aan groei.”

Er ligt al een zienswijze van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van vier provincies en zesenvijftig gemeentes rondom Schiphol. In niet mis te verstane woorden wordt de ontwerp-Luchtvaartnota van minister Van Nieuwenhuizen (I&M) terugverwezen naar de tekentafel. “De Luchtvaartnota is zwaar onder de maat. Een toename van het aantal vluchten betekent toename van de overlast een verslechtering van de leefbaarheid en maakt woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen op veel plekken onmogelijk,” zo valt in de BRS-zienswijze te lezen. De SP steunt deze zienswijze.

De SP wil echter verder gaan. Bij de besprekingen van de Luchtvaartnota en de BRS zienswijze werd duidelijk dat meerdere politieke partijen dat ook willen. Omdat in de BRS-zienswijze toch nog ruimte wordt gelaten voor toename van het aantal vluchten zullen SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie met een voorstel komen om de provincie Noord-Holland een eigen zienswijze te laten indienen. Daarin moet de volksgezondheid voorop komen te staan, waardoor voor groei veel minder ruimte komt. Alberts: “Wij doen een beroep op andere partijen die de volksgezondheid een warm hart toedragen, zoals GroenLinks, D66 en PvdA, om ons voorstel te steunen.”

1. Artikel NH Nieuws, 22 juni 2020: ‘Nieuwe rekenmethode vliegtuiglawaai legt bom onder woningbouw’

2.  Artikel NH Nieuws, 24 juni 2020: ‘Schipholwethouders en -gedeputeerden luiden noodklok over toename vluchten’

3. Artikel Noord-Hollands Dagblad, 22 juni 2020: “Streep door plannen voor honderdduizenden woningen na nieuwe rekenmethode geluid rond Schiphol” ​

 

Duinpolderweg van de baan

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Noord-Holland 25-05-2020 19:13

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben op 25 mei besloten om niet door te gaan met het aanleggen van de volledige Duinpolderwegroute. Dit hadden de coalitiepartners GroenLinks, VVD, D66 en PvdA eerder afgesproken in hun coalitieakkoord en is nu bevestigd met een besluit van Provinciale Staten. Wel zal de Provincie verder gaan met de opwaardering van de (Nieuwe) Bennebroekerweg, de bereikbaarheid van de Bollenstreek per fiets en het verbeteren van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). D66 Noord-Holland is blij met dit besluit dat veel duidelijkheid biedt aan alle betrokkenen en de prioriteiten goed zet.

Marcel Steeman, woordvoerder mobiliteit: “De Duinpolderweg, ofwel project bereikbaarheid Duin- en Bollenstreek is een dossier met veel en vaak tegenstrijdige belangen. Er waren veel verschillende belanghebbenden, die hun meningen goed voor het voetlicht wisten te brengen.” D66 vindt een goed bereikbare Duin- en Bollenstreek essentieel voor de leefbaarheid, woningbouw en economische ontwikkelingen in de regio en is voorstander van concrete stappen in het oplossen van de huidige bereikbaarheidsproblemen.

Steeman: “Het heeft D66 verbaasd dat het besluit van ons college van Noord-Holland bij partners, andere overheden en inwoners wordt gezien als een eindpunt. Het coalitieakkoord bevat niet alleen – fase 1 – verbetering van de bereikbaarheid via de (Nieuwe) Bennebroekerweg, met openbaar vervoer en fiets, maar ook nader overleg met alle belanghebbenden – fase 2. ”

D66 heeft met een aantal andere partijen het college gevraagd om voortvarend en met open vizier door te zetten naar fase 2 en op die manier verdere concrete stappen te nemen in het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen van de Duin- en Bollenstreek D66 ziet daarbij voornamelijk grote kansen voor fiets en openbaar vervoer. Die toezegging kwam voluit van het college.

Marcel Steeman kwam ook nog even terug op zijn maidenspeech in november 2019. Hij zette toen digitale bereikbaarheid neer als de ultieme duurzame vorm van bereikbaarheid. Daar is reizen niet voor nodig. Destijds was niet te bevroeden hoe snel iedereen daar heel goed in is geworden – inclusief de Provinciale Staten van Noord-Holland.

Noord-Holland maakt 110 mln euro vrij om coronacrisis te bestrijden

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Noord-Holland 18-05-2020 20:28

Op initiatief van de coalitie in Noord-Holland, bestaande uit VVD, PvdA, GroenLinks en D66, is Provinciale Staten vandaag akkoord gegaan met twee nieuwe fondsen ter bestrijding van de gevolgen van de coronacrisis. Het ene fonds krijgt de naam Provinciaal Noodfonds Sociale Infrastructuur en heeft tot doel om culturele en maatschappelijke organisaties voor de korte termijn te steunen zodat die organisaties niet omvallen. Dit fonds krijgt een omvang van 10 miljoen euro. Het andere fonds dat wordt opgericht is het Economisch Herstel- en Duurzaamheidsfonds en zal zich voornamelijk richten op herstel en stimulering van de economie, duurzaamheid, CO2-reductie en de maatschappelijke infrastructuur. In dit fonds investeert de provincie 100 miljoen euro. Het initiatief werd verder nog gesteund door een brede meerderheid.

Door het coronavirus is Noord-Holland in een diepe economische en sociale crisis beland en hebben veel inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen het moeilijk. Uit verkenningen van onderzoeksbureau SEO blijkt dat de schade voor de Noord-Hollandse economie in de miljarden zal lopen. Ook heeft de crisis grote negatieve gevolgen op het dagelijkse leven in Noord-Holland. Het kabinet heeft diverse landelijke crisisregelingen geïntroduceerd om ondersteuning te bieden. Dit zijn voor een groot deel regelingen voor de kortere termijn en met een beperkte omvang. De mate waarin de maatregelen effectief zullen zijn in Noord-Holland is onbekend. Ook is onduidelijk en onzeker of er maatregelen voor de wat langere termijn zullen komen, specifiek voor Noord-Holland.

De coalitie wil dat het provinciale bestuur een krachtige rol speelt om de negatieve effecten van de crisis op de korte en de langere termijn zoveel mogelijk op te vangen en daarbij oog te hebben voor andere grote uitdagingen waar de provincie voor staat. Op die manier wordt de noodzaak tot het verzachten van de economische en sociale crisis gecombineerd met een andere belangrijke provinciale taak, namelijk het uitvoeren van de energietransitie. Volgens de coalitie is het noodzakelijk dat er nu, zo snel als mogelijk, een aanvang wordt gemaakt met de twee fondsen.

Erik van der Maas, fractievoorzitter van de VVD, zegt: “We hebben grote ambities. De omvang van het beschikbare bedrag geeft de provincie echte slagkracht om ook daadwerkelijk effectieve maatregelen te nemen. Het gaat om de beste combinatie van brede steunmaatregelen stimulering van de economie, duurzame ontwikkeling en het opvangen van de grootste klappen. Zo hebben deze fondsen het grootste nut voor Noord-Hollandse inwoners en ondernemers.”

Rosan Kocken, fractievoorzitter van GroenLinks, merkt op: “Duurzaamheid staat centraal in ons herstelplan. Het geld dat we gaan uitgeven wordt gebruikt om de omslag te maken naar een duurzame economie met veel minder CO2 uitstoot. We zijn dan ook trots deze groene boost aan de provincie te kunnen geven.”

Fractievoorzitter van PvdA, Lars Voskuil, stelt: “Dorpshuizen, sportclubs en culturele instellingen zijn ontzettend belangrijk voor de leefbaarheid in onze dorpen en steden. We moeten echt voorkomen dat die door de COVID-19 maatregelen omvallen. Juist nu hebben wij ze extra hard nodig m de mensen weer bij elkaar te brengen na weken in afzondering. Met onze motie PNSI helpen wij gemeenten om hen overeind te houden.’’

Volgens Amélie Strens, vicefractievoorzitter van D66: ‘’De huidige situatie moet worden benut om de economische en maatschappelijke ontwikkeling op een duurzame wijze, gericht op de toekomst te stimuleren. Daarbij gaat het om het zeker stellen van banen en het zeker stellen van vrijheid en gezondheid in de Nederlandse samenleving.’’

Het provinciebestuur zal binnenkort met in detail uitgewerkte plannen voor de twee fondsen komen.

https://noordholland.d66.nl/2020/05/18/noord-holland-maakt-110-mln-euro-vrij-om-coronacrisis-te-bestrijden/

Online vergadering van PS op 18 mei 2020

SP wil werk maken van ‘Duinpolderlijn’

SP SP GroenLinks Noord-Holland 18-05-2020 19:11

Nu de Duinpolderweg van de baan lijkt – GS van Noord-Holland heeft aangegeven niet te willen overgaan tot aanleg van de weg – wil de SP vol inzetten op het opwaarderen van het OV in de regio. Met de komst van tienduizenden nieuwe woningen in de komende jaren is een robuuste OV-lijn een uitgelezen kans om de Bollenstreek te voorzien van een lightrailverbinding, de ‘Duinpolderlijn’.

De provincie Noord-Holland verbrak onlangs de afspraak met Zuid-Holland om trekker te zijn van de aanleg van de Duinpolderweg. Vele belangengroepen waren vele jaren druk in de weer om de komst van een nieuwe wegverbinding tussen de N206, de N208 en de A4, dwars door de bollenstreek en langs Hoofddorp, te promoten of juist tegen te houden. Met de komst van GroenLinks in de huidige coalitie heeft men een streep gezet door dit proces. De provincie Zuid-Holland zou in deze afspraak zorg dragen voor de ontwikkeling van een HOV-verbinding tussen Noordwijk en Schiphol.

“Zonder ‘weg’ ontstaat er een enorme druk op het OV in de regio. De aanleg van een lightrailverbinding tussen Noordwijk, langs de Keukenhof en Lisse, door Hillegom en Hoofddorp naar Schiphol is daarmee gerechtvaardigd”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Snel, comfortabel en klimaatvriendelijk OV in het gebied is een voorwaarde voor grootschalige woningbouw. Een aantrekkelijke lightrail met een goede dienstregeling houdt forensen uit de auto”.

De SP-fractie brengt het idee onder de aandacht tijdens de Statenvergadering van mei.

Hoogervorst: “Natuurlijk moet er nog veel worden onderzocht, maar we moeten nu doorpakken. Wellicht eerst een goed stevig tracé voor een busbaan, met een goede ondergrond die later voor rails gebruikt kan worden zonder veel aanpassingen.”

Ook de voorstanders van een weg kunnen niet tegen zijn: hoe meer mensen de lightrail gebruiken, hoe meer ruimte er op de bestaande wegen komt voor goederenvervoer van en naar bedrijven. “Het kan echt een win-win-situatie zijn, zou ik zeggen”.

Uiteindelijk zou de ‘Duinpolderlijn’ kunnen worden aangesloten op de doorgetrokken Noord-Zuid-lijn. Volgens de plannen zal deze Amsterdamse metrolijn worden uitgebreid richting Schiphol.

Zie ook: Openbaar vervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.