Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over SGP inzichtelijk

7 documenten

Naar een toekomst zonder zwerfafval

PvdA PvdA SGP Partij voor de Dieren ChristenUnie Noord-Holland 06-03-2019 15:57

In de laatste vergadering van deze provinciale staten stond het initiatief voorstel ‘Naar een toekomst zonder (plastic) zwerfafval’ van Groenlinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie/SGP op de agenda. Een prima initiatief om het probleem van het plastic zwerfafval aan de orde te stellen. Op straat en in recreatie- en natuurgebieden zien we allemaal de

Het bericht Naar een toekomst zonder zwerfafval verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

Omgevingsvisie NH2050 vastgesteld, SP stemt tegen

SP SP GroenLinks SGP ChristenUnie Partij voor de Dieren Noord-Holland 20-11-2018 10:20

Op 19 november 2018 werd door Provinciale Staten van Noord-Holland de Omgevingsvisie NH2050 vastgesteld. Met de stem van de SP tegen, dat dan weer wel.

 

Een omgevingsvisie is een strategische visie voor de lange termijn voor de gehele fysieke leefomgeving en heeft betrekking op alle terreinen van de leefomgeving. Een omgevingsvisie gaat in op de samenhang tussen ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer en vervoer, infrastructuur en cultureel erfgoed. Op 19 november 2018 legden Provinciale Staten dus de toekomst van Noord-Holland tot 2050 vast, de toekomst tot over meer dan 30 jaar!

En in Noord-Holland blijft economie boven leefbaarheid gaan!

 

Door de statenleden werden veel amendementen en één motie geproduceerd. De meeste amendementen waren afkomstig van een combinatie van SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie/SGP. Maar er waren ook amendementen van de afzonderlijke fracties van die combinatie.

 

In elk geval werd bewerkstelligd dat er meer gedaan gaat worden aan het verbeteren van de biodiversiteit. Het is dringend nodig dat er een grotere variatie van planten en dieren in Noord-Holland komt. Ook werd vastgelegd dat in de nabije toekomst de diverse landschappen beter beschermd zullen worden dan vastgelegd in de concepttekst van de Omgevingsvisie. En voorts werd vastgelegd dat Provinciale Staten (ook) zeggenschap zullen hebben over toekomstige ontwikkelingen.

 

In tegenstelling tot de fracties van GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie/SGP was SP- statenlid Anna de Groot (en met haar de hele SP- fractie) van mening dat er onvoldoende verbeteringen in de Omgevingsvisie kwamen. Zo werd de deur opengezet voor projectontwikkelaars die willen bouwen in het schaarse Noord-Hollandse groen en kan Schiphol nog steeds vervuilen en uitbreiden zonder dat Noord-Holland de luchthaven stevig op de vingers tikt. Ook worden er vliegtuigen en vluchten verplaatst naar Lelystad en dat vinden Gedeputeerde Staten van Noord-Holland niet erg. Gooi maar lekker over de Noord-Hollandse schutting, dan heeft Lelystad ook vervuiling en lawaai!

 

De SP legt zich niet neer bij de toekomstkeuzes van Gedeputeerde Staten. Daarom stemden we tegen! De SP gaat voor een schone en leefbare toekomst voor de provincie!

 

Provincie kijkt de andere kant op bij problemen in de Jeugdzorg

SP SP GroenLinks SGP ChristenUnie CDA Noord-Holland 14-11-2018 09:56

De afgelopen weken is duidelijk geworden dat maar liefst vijfentwintig Noord-Hollandse gemeenten problemen hebben met het inkopen en organiseren van de jeugdzorg voor 2019. Het gaat hierbij onder andere om het bieden van ambulante en gesloten jeugdzorg. Reden voor de SP om samen met andere oppositiepartijen, GroenLinks en ChristenUnie-SGP, aan de bel te trekken bij het Provinciebestuur. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “De provincie kan niet lijdzaam blijven toezien hoe de worsteling binnen de gemeentes én de jeugdzorginstellingen blijft voortduren. De wachtlijsten hebben inmiddels een welhaast gevaarlijke lengte bereikt”

De reactie vanuit het Provinciebestuur – op de vraag of de provincie gemeenten niet te hulp kan schieten - was even formalistisch als teleurstellend. Gedeputeerde Jaap Bond (CDA) liet weten dat gemeenten de problemen in de jeugdzorg nog niet hebben aangekaart en dat de provincie gemeenten niet meer te bieden heeft dan een luisterend oor.

SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Het klopt dat de jeugdzorg sinds 2015 formeel geen taak meer is van de provincie maar van de gemeenten. Echter wanneer je ziet dat het mis dreigt te gaan op zoveel plekken in je provincie dan mag je als Provinciebestuur niet de andere kant op kijken. Dan stel je, je proactief op en steek je op zijn minst de koppen bij elkaar om te kijken hoe je gezamenlijk als gemeenten en provincie de problemen kunt oplossen”

Gedeputeerde Bond bood wel een kleine opening. Hij stelde namelijk dat hem nog geen signalen vanuit gemeenten hadden bereikt over de problemen in de jeugdzorg. Wellicht dat hij en het Provinciebestuur nog van gedachten veranderen wanneer duidelijk wordt hoe erg de gemeenten het water aan de lippen staat. De SP zal de komende weken zowel op lokaal als provinciaal niveau vinger aan de pols houden en verontrustende berichtgeving over de jeugdzorg blijven aankaarten.  

Aandacht voor fiets, OV en landschap bij nieuwe Duinpolderweg

D66 D66 SGP CDA PvdA VVD Noord-Holland 24-10-2018 16:25

Na negen jaar onderzoek en debat is er in september een besluit genomen over het project Duinpolderweg. Dit project omvat verkeersmaatregelen die de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer moet verbeteren. Dit is een gezamenlijk project van de provincies Noord- en Zuid-Holland.

Het voorstel van de colleges voor de definitieve “variant” is door de Staten van Zuid-Holland aangepast. D66 is blij dat er nu meer aandacht is voor het landschap en hinder voor omwonenden, en dat fiets en openbaar vervoer (OV) een belangrijke plek krijgen bij de aanleg van de Duinpolderweg.

Na jarenlange onderzoeken naar zeven alternatieven, ruim 450 ingediende zienswijzen en meer dan 80 insprekers is door de Noord-Hollandse Statencommissie een advies gegeven aan Gedeputeerde Staten en hebben de Staten van Zuid-Holland besloten over de definitieve keuze waar de verkeersmaatregelen en nieuwe wegen moeten gaan komen – en waar niet! Het project omvat een autoverbinding vanaf de A4 ten zuiden van  Hoofddorp en ten noorden van Hillegom tot de N208, een randweg ten noorden van Zwaanshoek, een rondweg ten zuiden van Lisse en een ruimtelijke reservering voor de verbinding van de N208 naar de N206.

Afwegingen

De Statenfracties van D66 NH & ZH zijn al geruime tijd met lokale fracties en met elkaar overleg over de bereikbaarheidsproblematiek. Er is consensus over dat er ingrepen noodzakelijk zijn in de infrastructuur, zeker als er woningen en bedrijvigheid bij komt. In de uiteindelijke afwegingen zijn drie hoofdpunten in de discussie en besluitvorming ingebracht.

1.     Een uitgewerkte gebiedsvisie ontbreekt

In Noord- en Zuid Holland hebben de D66 woordvoerders Andries Tijssens en Ton van Rijnberk aangegeven dat het project meer integraal had moeten worden ontwikkeld. Dat wil zeggen: niet alleen aandacht voor het autoverkeer maar ook voor de ontwikkeling van het gebied voor woningbouw en afstemming voorzieningen het openbaar vervoer, de fiets, de natuurbelangen en landschappelijke inpassing. De colleges erkennen de kritiek. De HOV verbinding Lisse-Schiphol gaat aangelegd worden en een flitsbusverbinding tussen Noordwijk en Schiphol wordt nader onderzocht. Er wordt € 25 miljoen binnen het projectbudget gereserveerd voor fietsmaatregelen. Wat D66 betreft maakt een provinciaal fietspad langs de nieuwe weg en het verbeteren van de fietsverbindingen bij Bennebroek, Hillegom en Lisse/Lisserbroek hier deel van uit.

2.     Minder overlast en schade aan landschap veroorzaken

Er zijn aanvullende maatregelen afgesproken om het landschap te sparen en de overlast te beperken. D66 is zich ervan bewust dat het tracé tussen de N205 en N208 van invloed is op Zwaanshoek maar is akkoord gegaan met het voorgestelde tracé van de A4 naar de N205 en voor de verbinding tussen de N205 en N208  onder de nadrukkelijke voorwaarden dat de kruising met de Ringvaart vanuit een verdiepte weg  met een aquaduct wordt uitgevoerd en dat het een 2 x 1 strooks weg wordt. Dit om de natuurbelangen van de Oosteinderpolder in Hillegom te sparen en het landschap zo min mogelijk aan te tasten. Ook voor Zwaanshoek verkleint dit de overlast. Door beide colleges is toegezegd dat dit in de volgende fase ruimtelijk en financieel wordt uitgewerkt.

Bij de keuze voor het tracé hebben het bestuurlijk draagvlak onder de 14 gemeenten die samenwerken in Holland Rijnland en de effecten op het leefmilieu ten aanzien van geluid en lucht een belangrijke rol gespeeld. Het aspect gezondheid is een belangrijk toetsingscriterium D66 bij ruimtelijke maatregelen. Daarnaast biedt het nieuwe tracé de mogelijkheid om doorgaand auto- en landbouwverkeer dat nu door kernen van Hillegom/Beinsdorp  en Bennebroek/Zwaanshoek rijdt te verminderen en de bestaande routes over de bruggen beter in te richten voor de fiets en verkeersveiliger te maken.

D66 Noord-Holland heeft eerder bij vaststelling van een extra budget van 25 miljoen euro voor dit project al gesteld dat dit voor een goede landschappelijke inpassing moet worden benut.

3.     Project faseren om alleen te doen wat nu echt nodig is

D66 heeft zich uitgesproken tegen de vastgelegde tracéreservering tussen de N208 en de N206 vanwege de doorsnijding van het kwetsbare landschap ten noorden van de Tiltenberg en de problematiek van de stikstofdepositie in het duingebied. Er is besloten om deze reservering nu uit het project te schrappen. In de toekomst moet eerst worden bekeken of doortrekken van de nieuwe weg wel nodig is als de nu besloten maatregelen zijn uitgevoerd. Dit besluit maakt ook budget vrij om de andere extra voorwaarden mogelijk te maken.

Vervolg

Voor D66 Noord-Holland is het van groot belang dat er nu een besluit genomen is. Met name voor de voortgang van de woningbouw in de Haarlemmermeer, waarbij door de gemeente Haarlemmermeer als voorwaarde is gesteld, dat de bereikbaarheid geregeld moet zijn: “eerst bewegen dan bouwen”.

Een ruime meerderheid van VVD, D66, CDA, CU/SGP en PvdA steunden in Zuid-Holland het geamendeerde voorstel. In Noord-Holland is het besluit gedelegeerd aan het college. D66 is van mening dat met de toezeggingen op het gebied van openbaar vervoer, het oormerken van budget voor de fiets , het onderzoek naar het aquaduct en het laten vervallen van een tracéreservering ten noorden van de Tiltenberg een meer integraal besluit is genomen dat kan worden uitgewerkt in de volgende fase.

De deelprojecten gaan nu uitgewerkt worden. Deze fase zal naar verwachting over 1,5 jaar klaar zijn en na een inspraakprocedure ter besluitvorming aan de Zuid-Hollandse Staten worden voorgelegd. De Provinciale Staten van Noord-Holland zijn weer aan zet bij het besluit over het Provinciaal Inpassingsplan voor zover dat Noord-Hollands grondgebied betreft en mits het budget toereikend is.

Vorig jaar hebben de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA besloten om een aantal extra investeringen te doen. De vrijgemaakte middelen kunnen nu ingezet worden voor duurzame vormen van vervoer en landschappelijke kwaliteit.

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben met de Zomernota op 8 oktober krediet beschikbaar gesteld voor aanpassingen in het project en de toezegging gekregen, dat het college voor het einde van het jaar met een brief naar Provinciale Staten komt. In de uitwerking komt er meer aandacht en geld voor de fiets, wordt verdiepte aanleg door de Oosteinderpolder en aquaduct onder de ringvaart als optie voorgelegd en de doortrekking naar de N206 geschrapt. Ook zal er duidelijkheid komen over het hoogwaardig openbaar vervoer, en over de deelprojecten gaat in het vervolg apart besloten worden.

Concreet heeft D66 specifiek om het volgende gevraagd: de ruimtelijke reservering voor de doortrekking naar de N206 wordt, overeenkomstig het besluit van PS ZH van 19 september 2018, geschrapt uit het project en de plannen worden hierop aangepast; het tracédeel langs de Oosteinderpolder en passeren ringvaart aldaar, wordt naast het voorkeursalternatief met brug, gelijkwaardig uitgewerkt met verdiepte ligging en aquaduct; er wordt onderzoek gedaan naar maatregelen voor stimuleren fietsgebruik en in gezamenlijkheid met Zuid-Holland financiering gezocht en extra maatregelen uitgewerkt voor verbetering van infrastructuur voor het fiets- en langzaam verkeer in het plangebied; de planonderdelen verbinding N205-N208, randweg Lisse en randweg Zwaanshoek  worden elk volwaardig uitgewerkt, inclusief tracé-onderzoek, onderzoek inpassing en natuurcompensatie, participatietraject en onderbouwing ten behoeve van besluitvorming, zodat gefaseerde uitvoering mogelijk wordt.

“Na het eerder genomen besluit in Zuid-Holland zijn er nu ook in Noord-Holland eenduidige kaders meegegeven voor de verdere uitwerking van de plannen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “Dan kunnen er later goed afgewogen besluiten genomen worden over de extra maatregelen”.

Een beter milieu bereik je niet met meer marktwerking. Noord-Holland sluit zich aan bij Statiegeldalliantie.

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP D66 CDA Noord-Holland 28-03-2018 11:12

Tijdens de Provinciale Staten van maandag 26 maart diende ons Statenlid Sandra Doevendans de motie Partnerschap Statiegeld in, namens GroenLinks, D66, CDA, ChristenUnie-SGP en de SP. Een breed gedragen motie, waarin wij niet alleen aansluiting zoeken bij de Statiegeldalliantie, maar ook het kabinet willen oproepen haar verantwoordelijkheid te nemen en de uitbreiding van het statiegeldsysteem

Het bericht Een beter milieu bereik je niet met meer marktwerking. Noord-Holland sluit zich aan bij Statiegeldalliantie. verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

Extra ruimte voor duurzame groei in Noord-Holland

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid 50Plus Partij voor de Dieren Noord-Holland 27-03-2018 12:05

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben op 26 maart 2018 besloten om 69 miljoen extra te investeren in Noord-Holland en dit al in 2018 en 2019 te doen.

Drie jaar is deze coalitie nu op weg in de provincie Noord-Holland en een groot deel van het coalitieakkoord “Ruimte voor groei” is uitgevoerd. Voor D66 zijn groene groei en bescherming van het landschap speerpunten. Fractievoorzitter is er heel tevreden over dat er op dat terrein de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt zijn. De 685,5 MW windenergie is ingevuld, er is nieuw beleid op het gebied van (grootschalige) opwekking van zonne-energie en het participatiefonds en het duurzaamheidsfonds zijn opengesteld. Op het gebied van ruimte is het koersdocument omgevingsvisie vorig jaar aangenomen en wordt het kwetsbare open landschap goed beschermd door ruimtelijke beleid dat binnenstedelijk bouwen als uitgangspunt heeft.

Een coalitieakkoord wordt eens in de vier jaar gesloten, maar in de tussentijd staat de tijd natuurlijk niet stil. Nieuwe uitdagingen dienen zich aan en kansen doen zich voor. De Noord-Hollandse economie groeit en innoveert snel en het nieuwe Kabinet legt de accenten net weer iets anders dan het vorige. Ook internationaal is er van alles gebeurd sinds 2015; in het bijzonder het afsluiten van het Parijse Klimaatakkoord dat bevestigt dat we aanvullende maatregelen op het gebied van duurzame energie moeten nemen.

De overheid moet flexibel zijn, inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen en kansen grijpen indien deze zich voordoen. Voor nieuwe investeringen is echter ook geld nodig. En dat was er, want niet alleen de economie groeit in Noord-Holland, ook de reserves. Na een zorgvuldig proces is gebleken dat op een aantal beleidsterreinen geld is gereserveerd voor projecten die niet op de middellange termijn tot uitvoering kunnen komen. D66 vindt dat geld niet op de planken moet blijven liggen indien er op andere terreinen belangrijke uitdagingen liggen die nu om investering vragen. De provincie is geen bank, maar een overheidsorganisatie die haar kerntaken op het gebied van onder meer natuur, regionale economie, landschap en infrastructuur uitoefent. En op die terreinen is nog voldoende werk te verrichten.

De coalitiepartijen hebben in een gezamenlijk voorstel (“motie 110“) een aantal onderwerpen genoemd die nu voor Noord-Holland belangrijk zijn en waar snel extra geïnvesteerd kan worden. De problematiek rondom de bodemdaling in veenweidegebieden, een onderwerp dat nu om maatregelen vraagt. En uiteraard de transitie naar duurzame energie, de belangrijkste opgave op dit moment waar we met de uitvoering van deze motie 24,5 miljoen extra aan uitgeven. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld aan de slag met geothermie, warmtenetten en CO2 transport naar de glastuinbouw. De besteding van het geld voor duurzame energie wordt door GS afhankelijk gesteld van een landelijk bestuursakkoord.

Het voorstel van de coalitie is in november 2017 unaniem aangenomen. Het college heeft in de uitwerking terecht motie 110 niet opgevat als een limitatieve opsomming, maar een aantal beleidsterreinen toegevoegd die ook uit de oppositie komen. Het woningtekort houdt de gemoederen de afgelopen maanden sterk bezig en met de geplande 5 miljoen kan een versnelling plaatsvinden. Ook het voortzetten van de regeling voor Rijksmonumenten is een goede zaak. Hiermee is het een evenwichtig voorstel geworden waar voor alle partijen wensen in opgenomen zijn. Lees hier het gezamenlijke persbericht van de coalitiepartijen.

D66 is heel blij met het pakket aan extra investeringen dat correspondeert met de uitdagingen van dit moment. Bij de behandeling van het Koersdocument Omgevingsvisie en de Begrotingsbehandeling is met grote meerderheid uitgesproken dat maatregelen moeten worden getroffen op het gebied van onder meer bodemdaling in veenweidegebieden, natuur inclusieve landbouw, duurzame energie en versnelling van de woningbouw. Met de uitvoering van deze motie hebben we het mogelijk gemaakt dat we het uitspreken van wensen en ambities ook daadwerkelijk kunnen vertalen naar concrete investeringen op korte termijn, waarvan meer dan de helft een groen karakter draagt. D66 is hier trots op!

Teleurgesteld is D66 dat de oppositiepartijen GroenLinks, 50+, PVV, CU-SGP, SP en PvdD tegen het voorstel gestemd hebben en daarmee tonen dat het sluiten van bestuurlijk compromissen lastig is voor oppositiepartijen.

Op koers naar een duurzaam, aantrekkelijk en bereikbaar Noord-Holland!

D66 D66 SGP ChristenUnie Noord-Holland 18-12-2017 16:37

Op 18 december 2017 hebben Provinciale Staten de “Koers naar de Omgevingsvisie NH2050” vastgesteld. “Dit is voor D66 een mooie mijlpaal!” stelt Amélie Strens, Statenlid voor D66 Noord-Holland: “hiermee geven we het startsein voor de volgende besluitvormingsronde naar een provinciale Omgevingsvisie voor Noord-Holland. Zo ver vooruit kijken en het eens zijn over de doelen is niet gemakkelijk, maar heel belangrijk voor effectief beleid voor een duurzaam, aantrekkelijk en bereikbaar Noord-Holland, ook in de toekomst!”

Er wordt een Omgevingsvisie opgesteld die de provinciale doelen uitwerkt in een integrale visie. Dit wordt niet alleen een toetsingskader voor beleid binnen de nieuwe Omgevingswet, maar ook het kader voor lagere overheden. De visie gaat gemeenten houvast bieden om met hun inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties een eigen integrale visie te gaan bepalen.

D66 Gedeputeerde Joke Geldhof, verantwoordelijk voor de coördinatie van de Omgevingswet en Omgevingsvisie is tevreden met het proces naar dit ambitieuze, integrale beleidsstuk: “Er is in Noord-Holland gezamenlijk richting gegeven aan de koers voor 2050, met inwoners, organisaties en onderling debat. En daar gaan we in het vervolg naar de definitieve Omgevingsvisie proactief mee door.” Een volgende brede bijeenkomst met alle stakeholders – dat zijn bestuurders en politici van gemeenten en waterschappen, belangenorganisaties, ondernemers, maatschappelijke organisaties – zal zijn op 8 februari 2018 in Haarlem.

De Statenfractie van D66 is ook blij met het koersdocument en de wijze waarop dit tot stand is gekomen. Niet alleen professionele stakeholders hebben hun inbreng kunnen doen, maar ook de inwoners van Noord-Holland hebben hun ideeën kunnen uiten door middel van de publiekscampagne en de panelgesprekken. De provinciale politici hebben meerdere debatten gevoerd over de ambities voor de toekomst. Een intensief proces met een mooi resultaat.

D66 herkent veel van haar inbreng terug in het document. De discussie in de commissie is goed door het college overgenomen in het koersdocument, al blijft het bundelen van al die meningen een uitdaging. Het blijft een compromis voorstel voor de lange termijn. Goed om te zien dat we in Noord-Holland de ambitie uitspreken voor een adaptieve kringlooplandbouw. Waar schaalvergroting is sommige gevallen wel een middel kan zijn, maar zeker geen doel op zich. Ook de ambitie om met onze partners bodemdaling in veenweidegebieden af te remmen, te stoppen en zo mogelijk te herstellen onderschrijven wij volledig. Hiervoor ziet D66 wel een hoge urgentie om verantwoordelijkheid op te pakken en snel mee te beginnen. Daarom is een voorstel van drie partijen om de tekst hierop aan te scherpen door D66 gesteund en ook aangenomen.

Met dit koersdocument is de hoofdrichting van onze Omgevingsvisie bepaald. In de visie zelf zal in meer detail blijken hoe de gestelde doelen en ambities uitpakken. Dan wordt duidelijk waar ambities mogelijk schuren en waar ze elkaar kunnen versterken. D66 zal in de visie scherp blijven op het beschermen van het landschap en versterken van natuurwaarden. D66 wil ondanks de grote woningbouwopgave en andere vragen om ruimtegebruik de verstedelijking in het buitengebied niet onnodig uitbreiden. Dit vraagt om creativiteit voor meervoudig en zorgvuldig ruimtegebruik. Maar het kan echt.

Ook de samenhang tussen mobiliteit en ruimtelijke ontwikkelingen moet in de visie veel aandacht krijgen. Vrijheid om een eigen vervoerswijze te kiezen is er wat D66 betreft alleen als er echt wat te kiezen valt. Een voorstel van CU-SGP om dit in het koersdocument op te nemen heeft D66 ondersteund en is aangenomen.

Als laatste vinden wij het van groot belang dat de ruimtelijke consequenties van de klimaatverandering in de visie in beeld worden gebracht. Noord-Holland is divers en iedere regio heeft hiervoor zijn eigen kansen en mogelijkheden.

D66 kijkt uit naar het vervolg van dit proces: op naar een duurzaam, aantrekkelijk en bereikbaar Noord-Holland!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.