Nieuws van politieke partijen in Oosterhout over CDA inzichtelijk

17 documenten

Raad steunt SP-voorstel voor zelfbewoningsplicht

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 17-09-2020 17:55

De gemeenteraad heeft donderdagavond het voorstel aangenomen van SP Breda en Breda Beslist (voorheen Breda’97) voor een zelfbewoningsplicht. In de strijd tegen de woningnood verplichten steeds meer gemeenten de kopers van een nieuwbouwhuis om er ook daadwerkelijk zelf in te gaan wonen. “Hiermee voorkomen we dat louche vastgoedbazen betaalbare huizen opkopen, doorverhuren en zo misbruik maken van het woningtekort”, zegt SP-raadslid Bas Maes. De motie op initiatief van SP en Breda Beslist werd mede ingediend door VVD, CDA, GroenLinks en PvdA en kon rekenen op de steun van de gehele gemeenteraad. Maes: “Ik ben blij dat ook Breda nu uitspreekt dat huizen er zijn om in te wonen, niet om mee te speculeren!”

Zie ook: Bouwen en wonen

Inbreng GroenLinks raadsvergadering 19 mei 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 24-05-2020 00:00

In de raadsvergadering van 19 mei heeft GroenLinks het woord gevoerd over de regioniale energiestrategie, de ombuigingen bij het parkeren en een motie over de opvang van vluchtelingenkinderen. Er zijn mondelinge vragen gesteld over de coronamaatregelen voor het winkelcentrum van Oosterhout en de toegankelijkheid van de Bussel en de Warande.

Mondelinge vraag toegankelijkheid de Bussel en de Warande (Van der Zanden)

Voorzitter, In januari 2016 heeft het toenmalige Gehandicapten Platform Oosterhout een rapport geschreven over wat er volgens het GPO aangepast moest worden aan het gebouw van de Bussel en Theek 5 om dit goed toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Bij de behandeling van de begroting 2020 in de raadsvergadering van november 2019 heeft wethouder Piena aangegeven dat er bij de perspectiefnota 2021 een overzicht zal komen van de kosten die gemaakt moeten worden om belemmeringen qua toegankelijkheid op te lossen. Naar aanleiding van dit overzicht kan dan bepaald worden, welke problemen wel en niet aangepakt zullen gaan worden. Vanwege de Corona situatie is er dit jaar geen normale Perspectiefnota in juni.

Daarom de vraag aan de wethouder, wat op dit moment de stand van zaken is, betreffende dit overzicht en wanneer dat naar de gemeenteraad gestuurd gaat worden.

Mondelinge vraag coronamaatregelen winkelcentrum Oosterhout (Van der Pluijm)

Het wordt steeds drukker in het centrum van Oosterhout. Zó druk dat het op de smallere stukken in het Arendshof soms zelfs onmogelijk is om anderhalve meter afstand aan te houden, zo merkte ik afgelopen zaterdag zelf. Ook in de winkelstraten kan afstand houden moeilijk zijn, maar daar wordt het met name veroorzaakt door de wachtrijen. GroenLinks heeft hier de volgende vragen over.

1. Volgens onderzoeksbureau Goudappel Coffeng kunnen Nederlandse winkelstraten in de anderhalvemetersamenleving slechts 15-20 procent van de maximale capaciteit kwijt. Is bij het college duidelijk wanneer deze capaciteit wordt overschreden?

2. Op de smallere stukken in het Arendshof, zoals het deel tussen het Hema-plein en Jamin, maar ook het grootste deel van Arnedshof 2 is het op drukke momenten moeilijk om anderhalve meter afstand te houden tot anderen. De beperkte ruimte hier wordt versterkt doordat er reclameborden en bankjes in het midden geplaatst staan. Is het college bekend met deze situatie?

3. Is het college van mening dat Arendshof als overdekt winkelcentrum en privaat terrein ook een maximaal aantal bezoekers gebaseerd op het aantal vierkante meters grondoppervlak in moet stellen?

4. Is het voor het college denkbaar dat, bijvoorbeeld op zaterdagen, eenrichtingsverkeer wordt ingesteld in de winkelstraten én het Arendshof om de anderhalve meter ruimte die gevraagd wordt te kunnen waarborgen?

5. Gaat u als college in gesprek met de eigenaars en winkels in het Arendshof om deze piekdrukte in goede banen te leiden?

6. Een ander probleem zijn wachtrijen. Zeker op zaterdagochtend kunnen deze op bijvoorbeeld de Keiweg een groot probleem vormen. Bijvoorbeeld omdat mensen kriskras op straat staan te wachten. Is het college bekend met dit probleem en bent u bereid in gesprek te gaan met winkeliers om eenduidige wachtrijen te creëeren zodat passerende voetgangers hier zo min mogelijk hinder van ondervinden?

Regionale Energiestrategie (Van der Pluijm)

Tijdens de vorige behandelingen van de Regionale Energie Strategie was GroenLinks altijd positief maar toch kritisch. Positief zijn we nog altijd als we kijken naar de grote lijnen in het plan. We zijn blij dat we als regio in 2030 meer duurzame energie op willen gaan wekken dan we nu überhaupt aan energie verbruiken. Dat toont lef en ambitie!

Positief zijn we ook over de innovatie die we als regio willen gaan doorvoeren. Die instelling zal de komende jaren van belang zijn, want de ontwikkelingen zijn enorm. Zo worden zonnecellen steeds efficiënter, waardoor een kleiner oppervlak nodig is. Ook kunnen we lichtere cellen aanbrengen op daken die voor de reguliere panelen te zwak zijn. We zijn er ook blij mee dat Oosterhout denkt over een waterstofuitgiftepunt. Een techniek waar autofabrikanten echt in geloven.

Voorzitter, voor het grootste deel is GroenLinks helemaal akkoord met dit concept. Dat zal geen verrassing zijn.

Toch hebben we onze bedenkingen bij enkele punten. Zo valt het ons op dat de Concept RES uitgaat van een besparing van 15 procent door besparen en isoleren in 2030. Dat lijkt ons erg weinig, Urgenda gaat er bijvorbeeld vanuit dat een besparing van liefst 50 procent mogelijk is. Nu mogen we ons misschien niet rijk rekenen voorzitter, maar dat gat is wel erg groot. Het verschil betekent een stuk minder grootschalige projecten voor energieopwekking. We horen graag van de portefeuillehouder waarom in de RES wordt gerekend met zo'n lage factor.

Wat de fractie van GroenLinks steekt is dat inwoners en belangengroepen nog niet bij de plannen betrokken zijn geweest. Die inspraak begint in feite pas nadat het plan is vastgesteld. Wat betreft GroenLinks hadden we dit in een eerder stadium moeten doen. We horen graag van de wethouder waarom het hier niet van gekomen is. We hopen dat dit voor de vaststelling van de definitieve RES wél gebeurt.

Voorzitter, een regionale milieu effect rapportage zou ons bovendien erg kunnen helpen. We kunnen daardoor voor de hele RES onderzoeken wat realistisch is en wat het effect van al deze grootschalige plannen gaat worden. Zo'n regionale MER zou bijvoorbeeld uitgevoerd kunnen worden tussen de vaststelling van dit concept en het vaststellen van de definitieve strategie. We kunnen daardoor ook meerdere alternatieven voor de projecten onderzoeken, zodat we als regio weten wat het beste past. Dat betekent evenwel dat we ons nu nog niet vast moeten leggen op concrete manieren van opwekking.

We dienen samen met VVD en Gemeentebelangen een amendement in om deze concrete manieren nu al vast te stellen. Wel moet de volledige opgave in het raadsvoorstel blijven staan.

Tot slot wil ik het nog hebben over Energiepark Oranjepolder. Natuurlijk weet ik dat we daar vanavond niet over gaan beslissen, voorzitter. Maar het plan voor 3 windturbines en een zonneweide staat wél concreet genoemd in de RES. Wel zien we opvallenderwijs in de RES staan dat nieuwe projecten voor tenminste uit 50% sociale participatie moeten bestaan. Het Energiepark Oranjepolder is daar echter van uitgesloten. Kan de portefeuillehouder uitleggen hoe dit zit?

Voorzitter, GroenLinks is niet tégen windmolens. Dat begrijpt u vast. Wel hebben we altijd gehamerd op voldoende draagvlak. Draagvlak begint bij draagvlak voor het proces. Bewoners moeten kunnen meepraten én meedenken over dit soort grootschalige plannen. Zeker met de enorme impact die dit heeft voor de wijk. De ligging van de windturbines baart omwonenden zorgen, en dat snapt GroenLinks volledig. Zeker de beruchte derde windmolen staat zó dicht bij de wijk dat dit voor ons onacceptabel is. En dan hebben we het nog niet gehad over de aanslag die de windmolens plegen op het landschap, voorzitter.

Bewoners zijn bang dat we vandaag al vastleggen dat deze windturbines er sowieso komen. Dat is natuurlijk nog geen gelopen race, voorzitter. De tweede reden dat we het amendement dat ik hiervoor al noemde mede indienen. Verder is het proces van inspraak voor de bewoners volstrekt onvoldoende geweest. Zij geven aan dat het digitale energiecafé veel te beperkt was. Het feit dat er 500 bezwaren binnen zijn gekomen, geeft al aan dat dit niet naar wens is geweest.

Voorzitter, ook is het voor de bewoners totaal niet duidelijk wie nu de initiatiefnemer is van het project. Als ze met een vraag naar Shell en Eneco gaan, worden ze doorverwezen naar de gemeente en vice versa. Van het kastje naar de muur dus. Dat lijkt ons niet de bedoeling. Wij willen dat de bewoners serieus genomen worden. We dienen daarom een motie in waarin we het college oproepen om Shell en Eneco te verzoeken om de inspraakronde te pauzeren en pas opnieuw te starten als dit weer fysiek mogelijk is. Op die manier kunnen bewoners en andere belanghebbenden beter in gesprek met de initiatiefnemers. Digitaal is volgens de bewoners niet de juiste manier en dat kan GroenLinks begrijpen.

Ombuigingen parkeren (Van der Zanden)

Voorzitter, vandaag moet de gemeenteraad besluiten over een voorstel om te gaan bezuinigen op de kosten van het parkeren. Waarom deze situatie ontstaan is, is eigenlijk heel eenvoudig:

In 2012 wordt besloten om een parkeergarage te bouwen in het Santrijngebied, onder de voorwaarde dat de parkeertarieven elke 2 jaar met €0,10 per uur zouden stijgen. De parkeertarieven worden op een bepaald moment echter niet meer verhoogd en eind 2018 zelfs verlaagd. Deze structurele verlaging gebeurt zonder financiële dekking. Het gevolg is dat er jaarlijks € 300.000 meer aan parkeren wordt uitgegeven door de gemeente, dan er aan inkomsten binnenkomen.

In de raadsvergadering van november 2018 heeft GroenLinks deze manier van besluitvorming “parkeerpopulisme” genoemd. Een kenmerk van populisme is, dat er een simpele oplossing gepresenteerd wordt voor een best wel complex probleem. Er wordt vervolgens gedaan alsof iedereen van deze oplossing beter wordt en de eventuele negatieve effecten van het besluit worden onder het tapijt geschoven. Maar uiteindelijk worden we dan door de werkelijkheid ingehaald en blijken er toch allerlei nadelen te zijn.

De gevolgen van dit parkeerpopulisme zijn groot. Het parkeerbeleid heeft als doel om de beschikbare ruimte voor parkeren in de binnenstad op een zo goed mogelijk manier te verdelen. Sinds een aantal jaar heeft het parkeerbeleid een heel ander doel gekregen, namelijk het kunnen betalen van de Santrijn parkeergarage. Deze parkeergarage is dus van een middel een doel op zich geworden. Ook vandaag is weer duidelijk dat alles wat voorgesteld wordt op het gebied van parkeren eigenlijk maar aan een voorwaarde moet voldoen. Het moet geld opleveren of kosten besparen om deze parkeergarage te kunnen betalen.

Dit wordt het beste duidelijk uit de motie die Gemeentebelangen vanavond in wil dienen om te gaan onderzoeken of de fietsenstalling op de Markt op korte termijn gesloten kan worden. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks deze motie niet zal steunen. Wij vinden dat de fietsenstallingen open moeten blijven. Wat is er over van de doelstelling uit de mobiliteitsnota om het gebruik van de fiets te bevorderen? Een van de weinige instrumenten die de gemeente daarvoor heeft is het aanbieden van veilige fietsparkeerruimte. Het een wordt gezegd en het tegenovergestelde wordt hier gedaan. Het autogebruik wordt bevorderd ten koste van de fiets. Hoe geloofwaardig ben je dan nog. In deze coronatijd is het openbaar vervoer voor velen niet aantrekkelijk. Samen met een vriend/kennis in de auto is nu wettelijk verboden.

Daarnaast vinden wij deze motie ook zeer voorbarig. Er gaat in mei en juni een Corona Impact Analyse opgesteld worden, die in juli in de raad besproken wordt. Laten we eerst daar maar eens op wachten zodat we als raad wat meer inzicht krijgen in wat de gevolgen van de hele Corona situatie zijn. GroenLinks vindt het zeer onverstandig om nu in het wilde weg maar even wat te gaan besluiten.

Voorzitter, onder het kopje “Digitalisering” worden een aantal maatregelen doorgevoerd. Ten eerste is dat de digitale uitgifte van parkeervergunningen. Prima om hier als gemeente met de tijd mee te gaan. Maar financieel gezien levert het niets op, het is geen bezuiniging. Ten tweede is dat het idee om te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om in Oosterhout gebruik te gaan maken van een scanauto voor de controle of mensen betaald hebben voor het parkeren of over de juiste vergunning beschikken. Ook hier weer vindt GroenLinks het prima om te gaan onderzoeken of op deze manier beter gehandhaafd kan worden. Maar ook hier is op dit moment geen sprake van een bezuiniging. Het is enkel een opdracht om nader uit te zoeken. Financieel is nog niet goed duidelijk wat het op gaat leveren.

Voorzitter, dan komen we bij het laatste groepje maatregelen. Dat zijn de maatregelen op het gebied van parkeervergunningen en -producten. Ik concentreer me hierbij even op de twee voorstellen met het grootste effect:

Het voorstel om de kraskaart te vervangen door een digitale bezoekersregeling met een tarief van €0,50 per uur; Het voorstel om het vergunninghoudersparkeren te fiscaliseren. Dit betekent concreet dat voortaan iedereen (ook zonder vergunning) mag parkeren op een plaats voor vergunninghouders tegen een dagtarief van €7,50.

Voorzitter, dit zijn voorstellen waar wij als GroenLinks zeker voor open staan, maar het is ook niet meer als vanzelfsprekend om hierop burgerparticipatie toe te passen. In de raadsnota staat dat gezien de beschikbare tijd individuele burgers, bezoekers en bedrijven niet betrokken zijn bij het opstellen van de ombuigingsvoorstellen. Dit vindt GroenLinks geen argument, want al sinds anderhalf jaar is bekend dat er bezuinigingen nodig zijn. Op een schriftelijke vraag van GroenLinks antwoord het College als volgt: “Dit onderwerp leende zich minder goed voor de traditionele vorm van burgerparticipatie. Enerzijds omdat het parkeerbeleid in de binnenstad alle bewoners van Oosterhout raakt, hetzij als bewoners van het centrum, hetzij als bezoekers van de binnenstad.”. Wij vinden dit een zeer vreemde redenering. Omdat het parkeerbeleid alle bewoners van Oosterhout raakt, is het dus niet geschikt voor burgerparticipatie. In de raadsnota geeft het College vervolgens aan dat bij de tweede ronde van ombuigingsvoorstellen, die nog moet komen, burgerparticipatie toegepast KAN worden. Daar dient wat GroenLinks betreft gewoon MOET van gemaakt te worden. In 2020 is burgerparticipatie gewoon een vanzelfsprekendheid.

Voorzitter, ik kom tot een conclusie. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks met deze raadsnota niet zal kunnen instemmen.

Motie opvang vluchtelingenkinderen (Louwerens)

Het geweld in Syrië heeft heel veel inwoners het land doen ontvluchten. Velen van hen zijn gestrand op de Griekse eilanden. De opvangkampen aldaar zijn overvol. Ter illustratie: het kamp op Lesbos biedt ruimte aan 2000 vluchtelingen. Er zitten er op dit moment 20.000.

Het aantal alleenstaande kinderen in deze kampen is 5000. Hun ouders worden vermist of zijn overleden. De hygiëne in de opvangkampen laat zeer te wensen over. De maatregelen met betrekking tot Corona, die natuurlijk ook in Griekenland zijn opgesteld, kunnen simpelweg niet uitgevoerd worden en de situatie is dan ook schrijnend te noemen.

Griekenland heeft de Europese lidstaten gevraagd te helpen bij de opvang van deze kwetsbare groep. Een langer verblijf in een overbevolkt vluchtelingenkamp, in een tijd waar het COVID19 virus rondwaart, is onwenselijk én onmenselijk.

‘Iedereen heeft het in deze crisis steeds over solidariteit. Daar waar de nood hoger is dienen we die solidariteit ook toe te passen’.

Een uitspraak, voorzitter, van oud-minister  en VVD coryfee Neelie Kroes. Een uitspraak uit ons hart gegrepen. Uw collega burgemeester Koen Schuiling van de VVD, burgemeester van Groningen, zei het als volgt: ‘Laten we de kinderen zonder vader en moeder opvangen. Het is een kwestie van beschaving’.

Voorzitter, wij vinden dat wij als Oosterhout hier niet weg kunnen kijken. Uit menselijkheid en uit solidariteit vinden wij dat als de staatssecretaris hier toe besluit, en voorzitter, ik zeg hier nadrukkelijk als, want wij gaan hier als Oosterhout niet over, als de staatssecretaris besluit om 500 kinderen uit deze kampen op te vangen in Nederland, Oosterhout bereid moet zijn hier een rol in te spelen. Inmiddels hebben 52 gemeenten een vergelijkbare motie aangenomen, waaronder Breda, waar deze motie unaniem is aangenomen.

Wel vragen wij, GroenLinks, GBV, PvdA, CDA en LZP, met deze motie het College te onderzoeken op welke wijze we deze opvang kunnen gaan bieden. En let wel voorzitter, het gaat om in totaal 500 kinderen. Deze 500 kinderen zullen evenredig verdeeld worden over de gemeenten, waardoor het aandeel van Oosterhout zich zal beperken tot de opvang van hooguit 4 kinderen. Het NIDOS, voogdijinstelling voor vluchtelingenkinderen, heeft al laten weten klaar te staan om de kinderen op te vangen.

In 2016 heeft de gemeenteraad van Oosterhout al de bereidheid getoond jonge vluchtelingen te helpen en op te vangen. Toen bleek opvang in Oosterhout niet nodig. De burgemeester heeft destijds aangegeven geen belemmeringen te zien om in de toekomst weer de zelfde bereidheid te tonen. Bij mijn weten is deze toezegging nooit ingetrokken.

Voorzitter, laten wij als Oosterhout solidariteit tonen met deze kinderen en de verantwoordelijk staatssecretaris laten weten dat de regering op de gemeente Oosterhout kan rekenen, wanneer zij besluit tot het bieden van asiel aan 500 vluchtelingenkinderen in Europees verband.

Vandaar dat wij het college verzoeken:

– Aan de Staatssecretaris te melden dat Oosterhout bereid is een aandeel te leveren in de aanpak van dit Europese probleem;

– Te onderzoeken in welke mate Oosterhout de opvang voor deze kwetsbare groep kinderen kan organiseren.

Doorpakken met de Bromtol

VVD VVD CDA Oosterhout 25-09-2019 05:04

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36511/doorpakken-met-de-bromtol

 

De economie trekt aan en dat is op de weg goed te merken. De files nemen weer toe. Zo ook rondom de Bromtol. Er wordt al sinds 2012 gesproken over een oplossing voor de Bromtol. Na vele discussies, afwegingen en varianten is in 2016 een duidelijke keuze gemaakt. Een keuze voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven op Weststad, Oosterhout én Den Hout.

 

De VVD vindt een aanpak van de Bromtol hard nodig. Weststad en de vele bedrijven die daar gevestigd zijn, zorgen er voor dat de Oosterhoutse economie draait. Een betere bereikbaarheid is niet voor niets opgenomen in de Toekomstvisie en de mobiliteitsvisie. Kortom: we moeten een keuze maken met het oog op de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst. 

 

Tussenstap, maar wel snel door!

 

Vanwege de gestegen kosten heeft het college voorgesteld om alle varianten nog een keer op een rij te zetten. De VVD heeft dit voorstel ondersteund, maar wel gevraagd om snelheid. Er is al veel onderzocht. Misschien is de variant met een verlaagde bypass voor doorgaand verkeer vanaf de A59 naar Oosterhout toe, nu opeens wel financieel haalbaar? CDA en VVD hebben deze opties eerder ingebracht. Of zijn er maatregelen te nemen zodat er een fietsveilige oplossing komt? Dit kan best wat kosten, maar dan zetten we geld voor wegen wel in met het meeste effect: voor de doorstroming en verkeersveiligheid.

 

De gemeenteraad heeft besloten om de varianten opnieuw te bekijken. In januari 2020 neemt de raad een nieuw besluit over de Bromtol. Wat de VVD betreft blijven er niet omheen draaien: de files moeten we aanpakken!

 

Motie Heilige Driehoek aangenomen!! | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Oosterhout 24-09-2019 00:00

Tijdens de afgelopen raadsvergadering van 17 september werd een motie van GroenLinks, VVD en GBV aangenomen die verdere verstening van het gebied van de Heilige Driehoek moet voorkomen. De motie roept het college op om voor dit beschermde gebied een beheersvisie op te stellen samen met bewoners en andere belanghebbenden. Deze nieuw op te stellen visie moet erop gericht zijn dat in de toekomst uitsluitend ontwikkelingen plaatsvinden die bijdragen aan de unieke kwaliteiten van het gebied. Verder geeft de motie aan dat geen goedkeuring mag worden gegeven aan ontwikkelingen, die niet passen in het geldende bestemmingsplan totdat deze beheersvisie door de gemeenteraad is vastgesteld.

De motie werd maar met een nipte meerderheid aangenomen, namelijk met 16 van de 31 stemmen. De raadsleden van Gemeentebelangen (10 stemmen), CDA (3 stemmen), Groen Brabant (1 stem) en PVDA (1 stem) stemden tegen de motie. Zij willen bouwontwikkelingen binnen de Heilige Driehoek voorlopig niet uitsluiten.

Gelukkig wilden de raadsleden van VVD (6 stemmen), GroenLinks (5 stemmen), GBV (3 stemmen) en D66 (2 stemmen) WÉL die bescherming al direct.

Reactie GroenLinks Oosterhout op Perspectiefnota 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 21-06-2019 00:00

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

“Samen op weg naar 2030” dat is de titel van het coalitieakkoord. Bij de presentatie van dit coalitieakkoord heeft GroenLinks al aangegeven dat er van “samen op weg” weinig te merken was. De coalitiepartijen hebben het coalitieakkoord in een achterkamertje in elkaar gezet. Oppositiepartijen, inwoners en organisaties werden buiten de deur gehouden. Dit zorgde voor allerlei voorstellen zoals een verplaatsing van het MEK en het verbouwen van Arkendonk waarvan al meteen duidelijk was, dat deze volstrekt onuitvoerbaar waren. Beide voorstellen zijn inmiddels terecht naar de prullenbak verwezen. GroenLinks is blij dat het MEK gewoon op zijn huidige plaats kan blijven, maar het heeft wel voor allerlei onrust gezorgd.

Verder lijkt het CDA inmiddels buitenspel gezet. De gevolgen daarvan zagen we in de raadsvergadering van 21 mei. Bij de mobiliteitsvisie, de bezuinigingen op de WMO en de Bergse Baan regelden Gemeentebelangen en VVD alles. Waar er bij de Bergse Baan sprake is geweest van een intensief overleg met allerlei organisaties en burgers, werden de resultaten van dit overleg door Gemeentebelangen en VVD zomaar terzijde zonder enig overleg. Bij de mobiliteitsvisie werd de uitvoeringsagenda gekaapt door Gemeentebelangen en VVD.

Voorzitter, de overeenkomst tussen al deze zaken is: “gebrek aan overleg”. De komende jaren staat de gemeente Oosterhout voor grote uitdagingen. De keuze is of we dat als gemeenteraad samendoen met de inwoners en de organisaties of dat de twee grote partijen in de raad het wel eventjes gaan regelen als het echt belangrijk wordt. Wat dat betreft hebben Gemeentebelangen en de VVD voldoende om in de komende zomervakantie over na te denken. 

Minimabeleid

Voorzitter, een belangrijk onderdeel van het minimabeleid is de collectieve ziektekostenverzekering. Waar de overige onderdelen van minimabeleid gericht zijn op mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm kan iedereen met een inkomen tot 125% van de bijstandsnorm gebruik maken van de collectieve ziektekostenverzekering. Het college stelt voor dat voortaan alleen nog maar mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm hiervan gebruik kunnen maken. Het gevolg is dus dat ongeveer 400 Oosterhouters die maar net meer dan de bijstandsnorm verdienen hier de dupe van worden. Het belang van een collectieve ziektekostenverzekering is juist dat mensen met weinig inkomen zo een bepaalde korting krijgen waardoor ze toch nog goed tegen ziektekosten verzekerd zijn. Dit afschaffen zal er toe leiden dat deze mensen zich minder goed gaan verzekeren (minder aanvullende verzekeringen, hoger eigen risico) wat vervolgens weer tot allerlei financiële problemen zal gaan leiden. In de perspectiefnota wordt voorgesteld om een bedrag van € 30.000 vanuit de Klijnsmagelden vanaf 2020 extra in te gaan zetten bij het project de Brede Buurt. Indirect is dit gewoon een verkapte bezuiniging van € 30.000 op het minimabeleid. De Klijnsmagelden dienen naar de mening van GroenLinks zo volledig mogelijk ingezet te worden op het bestrijden van armoede onder kinderen en jongeren. Daar zijn ze immers ook voor bedoeld. Wij zullen dan ook een amendement indienen om hierop dus niet € 30.000 te gaan bezuinigen.

Surplus

Het is in Oosterhout al heel lang gebruikelijk dat bepaalde taken als vanzelfsprekend naar Surplus toe gaan. GroenLinks heeft altijd al aangegeven dat deze vanzelfsprekendheid doorbroken dient te worden. Ook andere organisaties (denk aan het Floraliapark) hebben laten zien dingen op sociaal gebied goed te kunnen regelen. Het is naar de mening van GroenLinks dan ook belangrijk om de relatie Surplus – gemeente eens fundamenteel te gaan bekijken. Hiermee bedoelen wij dan een echte discussie over hoe we als gemeente de taken die Surplus nu uitvoert zien. Op dit moment zien wij dat er vanuit de gemeente op allerlei manieren bezuinigd gaat worden bij Surplus (€ 150.000 bij de WMO nota, € 75.000 op inburgering, € 99.000 op jongerenwerk en nog een aantal andere posten). Dit zijn naar onze mening bezuinigingen waar geen idee achter zit. Slechts gedeeltelijk krijgt Surplus van de gemeente mee hoe het deze bezuinigingen in moet gaan vullen. De uitkomst van al deze kortingen is dus onduidelijk. GroenLinks zal dan ook een amendement indienen om de bezuinigingen op het jongerenwerk niet door te laten gaan en een motie met als doel om als gemeente een echte discussie te gaan voeren over wat we willen met de taken die nu allemaal door Surplus worden uitgevoerd.

Parkeerbeleid

In de raadsvergadering van oktober 2018 is een gat geslagen van € 300.000 jaarlijks in het parkeerfonds. Het College stelt nu voor om te gaan bezuinigingen op de fietsenstalling en de tarieven voor kraskaarten en bewonersvergunningen te verhogen. Dit betekent dus dat de bewoners van de Oosterhoutse binnenstad meer moeten gaan betalen voor hun parkeervergunning omdat de parkeertarieven voor bezoekers verlaagd zijn. Waar Gemeentebelangen de afgelopen verkiezingscampagne continu sprak over lagere parkeertarieven in Oosterhout gaat nu het tegenovergestelde gebeuren.  Gemeentebelangen is dus de partij van hogere parkeerkosten voor Oosterhoutse inwoners. Wij zijn van mening dat fietsers en inwoners van de binnenstad niet de rekening gepresenteerd moeten krijgen van het parkeerpopulisme van Gemeentebelangen.

Duurzaamheid

Op 26 juni zal er een discussiebijeenkomst plaatsvinden waarin de gemeenteraad zijn mening kan geven over het “Ambitiedocument duurzaamheid”. We zullen dan uitgebreid ingaan op het ambitiedocument duurzaamheid maar kunnen nu al wel aangeven dat het een weinig concreet stuk is. In vergelijking met de visies in andere gemeentes lopen we in Oosterhout op dit gebied nog heel ver achter. Er zal meer moeten gebeuren en de acties en doelen moeten echt veel concreter worden. Dit is iets wat we vaker zien bij dit College. Ook de mobiliteitsvisie, de visie integrale veiligheid, de toekomstvisie en de visie over de parkeernormen zijn stukken waar eigenlijk vooral de status quo beschreven wordt. Er staat op het eerste gezicht niets verkeerds in, maar echte keuzes worden niet gemaakt “Iedere verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering en daarom laten we het maar zo” begint wel een beetje het motto van deze coalitie te worden.

In november heeft de gemeenteraad een motie van GroenLinks aangenomen over een natuurvriendelijker maaibeleid. Recent hebben wij schriftelijke vragen gesteld over onderwerpen zoals het snoeien en kappen in het broedseizoen, de omgang met maaien en zwerfafval en de natuurcompensatie in Oosterhout. Biodiversiteit is noodzakelijk voor een gezonde leefomgeving. Deze biodiversiteit komt bijvoorbeeld door de dramatische afname van de insectenpopulatie in Nederland steeds meer onder druk te staan. Om die reden zal GroenLinks dan ook een motie indienen waarin onderzocht moet gaan worden wat de mogelijkheden zijn om in Oosterhout een stadsecoloog in te gaan stellen. Dit moet iemand gaan worden die zich dwars door alle beleidsterreinen bezig gaat houden met de biodiversiteit in de stad Oosterhout bij allerlei soorten ontwikkelingen en beleidsvoornemens. Duidelijk zal zijn dat GroenLinks op geen enkele manier voorstellen zal steunen om de velvergunning in Oosterhout af te schaffen. Als dat gebeurd zullen bomen in Oosterhout vogelvrij gaan worden en gaat het wel heel makkelijk worden om allerlei Bergse Banen aan te gaan leggen.

Sociaal Domein

In mei heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de eerste bezuinigingen op het gebied van de WMO. Ook op dit gebied ontbreekt naar de mening van GroenLinks de visie volledig. Het gaat alleen maar om het geld. Er worden zaken gevonden om op te bezuinigen en daar wordt dan een verhaal bij gemaakt. Het is voor ons inmiddels volledig duidelijk geworden, dat vooral bij de jeugdzorg, de gemeentes een onmogelijke taak op hun bord hebben gekregen.

Een belangrijk onderdeel van de manier waarop het Sociaal Domein in Oosterhout geregeld is, is het Sociaal Wijkteam. Eind 2019 loopt het contract met het sociaal wijkteam definitief af en kan ook niet meer verlengd worden. De kosten hiervan zijn €2,4 miljoen per jaar. Eigenlijk is nog nooit onderzocht wat nu eigenlijk de effectiviteit van het Sociale Wijkteam is. Verder is ook de vraag hoe integraal er nu eigenlijk gewerkt wordt op het gebied van het Sociaal Domein. Er is niet voor niets een initiatiefvoorstel in de maak van mevrouw de Wit van Loon van de VVD om meer integraal te gaan werken.

Voorzitter, met andere woorden, het is tijd dat de raad weer eens echt gaat praten over wat ze nu op het Sociaal Domein wil, wat is de visie, en hoe gaat het verder met het Sociaal Wijkteam wat nu toch de toegang tot het Sociaal Domein is. Wordt dat geld wel effectief besteed. Totdat dit heeft plaatsgevonden willen wij als GroenLinks niet meer gaan praten over allerlei bezuinigingen op voorzieningen zoals de scootmobielen of het afschaffen van de mantelzorgvergoeding. Want eerst moeten onze eigen zaken op orde zijn, voordat we in voorzieningen van burgers gaan snijden.

Losse puntjes

Voorzitter, hierbij nog een aantal losse opmerkingen over verschillende onderwerpen:

Laat de tarieven voor zwembad de Warande voor wat ze zijn en ga niet over tot een verdere verhoging; Als kabels en leidingen door commerciële partijen gelegd worden, moet de gemeente gewoon 100% van de kosten doorberekenen; De gemeente wil de gymzaal bij de Kruidenlaan gaan sluiten. Het is bekend dat er tijdens populaire uren vaak weinig ruimte in de Oosterhoutse gymzalen is. Waarom niet andersom denken en zorgen dat de gymzaal bij de Kruidenlaan beter gebruikt gaat worden door andere organisaties als de Hobbit hier geen gebruik meer van maakt; Houdt de plaatselijke bewegwijzering binnen Oosterhout eenduidig en voorkom dat dit een rommeltje wordt als bedrijven en organisaties dit zelf gaan regelen; Het College stelt voor om de kosten die de gemeente maakt bij evenementen voortaan door te gaan rekenen aan de organisatoren. Bij commerciële evenementen vindt GroenLinks dat prima. Bij niet commerciële evenementen moet het gewoon blijven zoals het is en moeten de organisatoren niet op kosten gejaagd worden. Voor het reguliere onderwijs wil het College strikter de vastgestelde norm van zes kilometer bij het leerlingenvervoer hanteren. Voor het speciaal onderwijs in de Muldersteeg blijft de grens van twee kilometer gelden. Hieruit maken wij op dat de vastgestelde norm voor leerlingen van de Wissel ook strikter gehandhaafd gaat worden dan nu het geval is. GroenLinks heeft geen behoefte aan een striktere handhaving en zal hierover een amendement indienen. Het gaat hier immers om een kwetsbare doelgroep die geen keuze heeft.

AFRONDING

Voorzitter, ik kom tot een afronding. Bij elkaar opgeteld kosten de amendementen van GroenLinks op basis van de cijfers van het college ongeveer € 220.000. Uit de Zero Based Budgetting operatie volgt dat de tarieven voor toeristenbelasting in Oosterhout ver onder het gemiddelde liggen. Hier zit dus voldoende ruimte. Deze ruimte bestaat er naar onze mening concreet uit om meer kosten toe te gaan rekenen aan het toeristisch fonds die nu nog uit de algemene middelen betaald worden.

Voorzitter, de gemeente Oosterhout heeft gezien de financiële situatie dit jaar voor het eerst gewerkt met Zero Based Budgetting. Op deze manier krijg je als raadslid een veel beter inzicht in de manier waarop de begroting van de gemeente Oosterhout nu daadwerkelijk is opgebouwd. Waar gaat het geld naar toe? Welke keuzes kun je als raadslid maken en waar zitten de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden? Natuurlijk biedt Zero Based Budgetting nog veel meer mogelijkheden. Er is nu bij het zoeken naar besparingsmogelijkheden nog heel erg gekeken binnen de bestaande programma’s. Voorstellen om programma overschrijdend effectiever en efficiënter te gaan werken, hebben wij nog weinig gezien. Met andere woorden, het is een heel goed eerste begin, maar er valt nog veel meer uit te halen als de analyses dieper en integraler worden.

Gemeenschappelijke regelingen

Voorzitter, als gemeente zijn er inmiddels een flink aantal taken die we niet meer zelf uitvoeren maar hebben ondergebracht bij gemeenschappelijke regelingen. Een gemeenschappelijke regeling is niets anders dan verlengd lokaal bestuur. Het gaat dan om taken die we vanwege de omvang of de risico’s gewoon niet zelf kunnen doen als gemeente van 55.000 inwoners. In 2020 geven we als Oosterhout een bedrag van ongeveer €9,5 miljoen uit aan alle gemeenschappelijke regelingen waarin we als gemeente deelnemen. Ten opzichte van 2019 is dit een stijging met € 120.000. Dit bedrag is volledig buiten beeld gebleven bij Zero Based Budgetting. In een situatie waarin we nu als gemeente zitten en we echt onze hele begroting door moeten lichten vanwege de tekorten op het Sociaal Domein is dit iets wat naar de mening van GroenLinks niet meer kan.

Voorzitter, het logisch gevolg is dan ook dat wij vanavond een motie in zullen dienen met als doel dat er ook bij de gemeenschappelijke regelingen Zero Based Budgetting plaats moet gaan vinden.  In de motie zullen wij het College oproepen om in het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regelingen waarin Oosterhout deelneemt in te gaan brengen dat de desbetreffende GR een Zero Based Budgetting operatie gaat doen voor het jaar 2020. Ook staat in de motie dat de gemeenteraad op de hoogte gehouden moet worden van de resultaten hiervan.

VVD Brabant🥳We zijn er uit! 'Kiezen ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Oosterhout 07-06-2019 15:12

Parkeren in de toekomst

VVD VVD CDA Oosterhout 27-05-2019 08:03

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/35490/parkeren-in-de-toekomst

Er is niks zo vervelend als na een drukke werkdag, net uit de file, in je eigen straat geen parkeerplek kunnen vinden. In bepaalde naoorlogse wijken is dit dagelijkse kost. Zeker in Oosterhout hebben meer mensen dan gemiddeld een auto. Bij nieuwe ontwikkelingen kunnen we hier rekening mee houden.

In 2009 is vastgesteld hoeveel parkeerplaatsen er bij een nieuwe woning of bedrijf aangelegd moeten worden (zogenaamde parkeernormen). In tien jaar tijd is er veel veranderd. Aan de andere kant hebben we een grote opgave in de binnenstad om winkels om te zetten naar woningen en de stad mee te vergroenen. Het college stelde voor om de norm flink te verlagen. Dat vonden GBV, CDA en VVD te ver gaan. Als er maar een auto per woning hoeft te komen, parkeren mensen juist in de al overvolle straten rondom het centrum. Het voorstel om het iets minder te verlagen kon helaas niet op een meerderheid rekenen. Het voorstel om de normen buiten het centrum te verhogen haalde het ook niet. De VVD kon daarom niet anders dan het nieuwe beleid niet goedkeuren. We houden de ontwikkelingen in de gaten.

De parkeertarieven

D66 D66 VVD CDA Oosterhout 05-11-2018 08:23

Het college was voornemens de parkeertarieven in de stad te verlagen naar €1,50. Hiermee komt ze tegemoet aan een lang gekoesterde wens van gemeentebelangen en de winkeliers. Hoewel in veel verschillende onderzoeken aangetoond is dat het verlagen van de parkeertarieven geen enkele invloed heeft op het aantal bezoekers van de stad, is het college toch bereid hier €300.000 per jaar voor op te offeren en dit terwijl erop heel veel dossiers geld tekort is. Daarnaast was er geen enkel plan om die €300.000 terug te verdienen. Zowel het CDA als de VVD hebben dit in de coalitieonderhandelingen moeten slikken en het was in de raadsvergadering erg duidelijk dat niemand daar blij mee was. Wij zijn absoluut niet blij met dit plan en vinden vooral dat het geld weggegooid wordt iets wat je niet kan verantwoorden en wat we ook niet meer kunnen betalen.

Reactie GroenLinks Oosterhout op verlaging parkeertarieven Oosterhout | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Oosterhout 01-11-2018 00:00

Voorzitter, al vele jaren wordt er in de gemeenteraad van Oosterhout een discussie gevoerd over de hoogte van de parkeertarieven en het aantal bezoekers dat naar de Oosterhoutse Binnenstad komt. Vanuit de parkeertarieven worden in Oosterhout allerlei kosten betaald rondom het parkeren en mobiliteit. Vaak worden hierbij de beide fietsenstallingen en de handhavers aangehaald. In beide gevallen gaat het om kosten, die te maken hebben met mobiliteit en parkeren en is het terecht dat deze ten laste komen van het parkeerfonds. De fietsenstallingen dragen zeker bij tot het aantrekkelijk houden van het centrum. Iets dat het College bevestigd in een antwoord op een vraag van het CDA waarin ze aangeven dat een groot deel van de bezoekers van het centrum te voet of met de fiets komt.

De werkelijke reden dat de kosten van het parkeren steeds verder stijgen in Oosterhout heeft te maken met de parkeergarage in het Santrijngebied. In de raadsvergadering van 26 juni 2012 heeft de gemeenteraad met de stemmen tegen van GroenLinks, SP, GroenBrabant en GBV besloten om in te stemmen met de bouw van deze parkeergarage. In de raadsnota van toen staat letterlijk:

"De parkeergarage is op lange termijn rendabel. Dit betekent dat in de berekende looptijd van 40 jaar bij een stijging van de parkeertarieven van € 0,10 per 2 jaar conform het huidige parkeerbeleid en met vergelijkbaar blijvende exploitatiekosten de investeringen en jaarlijkse kosten geheel terugverdiend worden."

Ook verantwoordelijk wethouder Willemsen heeft dit nog eens bevestigd in de vergadering van 26 juni 2012:

"U moet echter niet vergeten, want het Parkeerfonds is Oosterhout breed, dat het Parkeerfonds altijd een positief saldo vertoont. Jawel, dat is wel binnen het bestaande beleid wat wij in 2009 met elkaar hebben bepaald, dat het een dubbeltje per oneven jaar stijgt. Dat is wel een uitgangspunt dat we daarin blijven hanteren. Dus u stelde van, dat dubbeltje, geacht college, hoe staat het daarmee? Dat zit erin en dat blijft erin zitten."

Conclusie 1: Alle partijen die destijds hebben ingestemd met de bouw van deze parkeergarage hebben dus ook ingestemd met het laten stijgen van de parkeertarieven per 2 jaar met 10 cent per uur.

Voorzitter, vervolgens hebben wij ons de vraag gesteld, wat zijn nu de argumenten van het College om met dit voorstel te komen. Daar hoeven we niet lang naar te zoeken, want het College zegt hier in een antwoord op schriftelijke vragen van het CDA het volgende over:

"We verwachten dan ook niet dat een verlaging van het parkeertarief an sich tot een noemenswaardige toename van het aantal bezoekers aan de binnenstad zal leiden."

Het College geeft hier dus zelf toe, dat dit voorstel niet gaat helpen om het aantal mensen dat de binnenstad gaat bezoeken te vergroten. Uit onderzoeken blijkt hetzelfde. Tijdens de coalitiebesprekingen hebben de coalitiepartijen een aantal documenten ontvangen die gaan over parkeertarieven. Een van deze documenten is het rapport "Uitwerking Paragraaf Parkeren van Binnenstadsvisie Oosterhout" van ParkingCoach van 19 februari 2018. Hierin wordt een onderzoek aangehaald van het CROW (non-profit kennispartner voor overheden, aannemers en adviesbureaus) over parkeertarieven. Het CROW geeft de volgende conclusie:

"Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat er vrijwel geen effect is op het winkelbezoek en de bestedingen in winkels door het afschaffen van betaald parkeren. Oftewel, het winkelend publiek vind gratis parkeren blijkbaar minder belangrijk dan dat een ondernemer dit blijkbaar vindt."

In de gemeente Waalwijk heeft er de afgelopen tijd een proef gelopen met gratis parkeren. De conclusies van deze proef waren dat dit geen positief effect heeft gehad op de binnenstad en dat mensen zelfs minder op de fiets komen maar meer met de auto. Dit staat dus ook nog eens haaks op de grote uitdaging die we als gemeente hebben om de CO2 uitstoot te verminderen die zorgt voor de opwarming van de aarde. In Oosterhout is er al enige jaren sprake van gratis parkeren op zondag, maar ook dat heeft niet gezorgd voor positieve effecten.

Conclusie 2: Gratis parkeren zorgt niet voor extra bezoekers in de binnenstad. Het College vindt het, onderzoeken geven het aan en de proef in Waalwijk bevestigd het ook nog eens.

Voorzitter, dan de financiering van het voorstel. Het gevolg van het aannemen van dit voorstel is dat het Parkeerfonds waar nu nog €1,4 miljoen in zit, snel leeg gaat lopen. Rond 2024 is het dan leeg. Zo gaf de heer Kamps van het CDA vorige week bij de behandeling van de raadsnota over de ORTS aan: "We moeten niet voor een lapmiddel een greep uit de reserve doen, want we moeten bezuinigen". Als je dit vindt over een bedrag van €64.000 dat je eenmalig uit de reserve haalt voor de ORTS gaan wij ervan uit dat dit ook van toepassing is voor dit voorstel betreffende de parkeertarieven. Nu gaat het immers om structureel €300.000 per jaar. Hieruit maken wij dan ook op dat het CDA wel tegen dit voorstel van het College zal stemmen.

Om dit gat te dichten zijn er drie mogelijkheden:

De parkeertarieven weer verhogen; De kosten van het parkeren voor een deel gaan betalen uit de lopende begroting; Bepaalde kosten die nu ten laste van het parkeerfonds komen zoals de handhaving en de fietsenkelder op een andere manier gaan betalen.

Mogelijkheid 1 zien wij zo maar niet gebeuren. Mogelijkheid 2 en 3 betekenen dat ergens anders bezuinigd zal gaan worden. Het College geeft in dit voorstel niet aan hoe ze het gat wil gaan dichten. Er is dus sprake van een voorstel dat geen financiële dekking heeft. In de begroting 2019 geeft het College aan dat als er deze periode nieuw beleid gemaakt gaat worden, dit ten koste van andere zaken moet gaan omdat er geen financiële ruimte is. Het College stelt nu nieuw beleid voor, maar geeft niet aan ten koste waarvan dit dan moet gaan. Hier zien we dus het gevolg van het feit dat het coalitieakkoord geen financiële onderbouwing heeft. Zo gaf de heer Peters van de VVD vorige week bij de behandeling van de raadsnota over de ORTS aan: "We moeten het wel kunnen verantwoorden". Woorden die volledig van toepassing zijn op het raadsvoorstel betreffende het parkeren. Wij zijn benieuwd naar het stemgedrag van de VVD betreffende dit voorstel.

De reden dat dit voorstel er nu ligt, komt natuurlijk omdat dit een belangrijk punt was voor Gemeentebelangen. Zowel VVD als CDA hebben zich in het verleden altijd heel terughoudend opgesteld m.b.t. het verlagen van de parkeertarieven. Iets wat de heer Kamps afgelopen zaterdag nog heeft gezegd bij Oosterhout Vandaag. Maar nu Gemeentebelangen zo groot is geworden en de SP als coalitiepartij is weggevallen, moeten VVD en CDA op dit punt Gemeentebelangen wel zijn zin geven. Terwijl beide partijen in het verleden dit soort voorstellen juist tegenhielden omdat ze nooit financieel onderbouwd waren.

Conclusie 3: Het voorstel van het college is op geen enkele manier financieel onderbouwd. De financiële gevolgen worden doorgeschoven naar de toekomst.

Voorzitter, GroenLinks gaat niet instemmen met dit voorstel wat naar onze mening vooral parkeerpopulisme is. Op het eerste gezicht lijkt het een zeer simpele oplossing voor het ingewikkeld probleem van lagere bezoekersaantallen en leegstand in de binnenstad., maar al snel zal blijken dat het geen oplossing is. Het College zelf geeft dit aan, onderzoeken geven het aan en experimenten laten het ook zien. Het kost €300.000 aan parkeeropbrengsten zonder dat het ook maar iets oplost.

Voorzitter, ik kom tot een afronding en dat is het indienen van het volgende amendement. In de verordening parkeertarieven 2019 worden nog allerlei andere zaken vastgesteld naast het verlagen van het parkeertarief van €1,90 naar €1,50. Dit amendement houdt in dat hoog tarief van €1,90 per uur in 2019 gehandhaafd blijft net zoals het maximum van €3,80 per dag dat voor bepaalde parkeerterreinen geldt. Voor de rest blijven de overige wijzigingen van de verordening parkeertarieven 2019 die het College voorstelt in stand.

Nieuw college aan de slag, Robin van ...

VVD VVD CDA Oosterhout 18-05-2018 13:05