Nieuws van politieke partijen in Oud-Beijerland over CDA inzichtelijk

147 documenten

De PvdA in de fysieke Raad van de Hoeksche Waard, July 2020

PvdA PvdA SGP CDA Oud-Beijerland 24-08-2020 04:00

Eerste fysieke raadsvergadering sinds Corona in de Gemeente Hoeksche Waard!

Voor het eerst sinds het aantreden van onze eerste kroonbenoemde burgemeester, Bram van Hemmen, op 13 november 2019.

Het was voor hem een verademing ‘zijn’ raadsleden eindelijk eens fysiek te leren kennen in plaats via het beeldscherm vanuit de zolderkamers. Datzelfde gold natuurlijk ook voor alle raadsleden.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/raad/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/raad/

Jaarstukken, Zomerrapportage en perspectiefnota. Op 7 juli heeft de gemeenteraad van Hoeksche Waard tijdens een marathonvergadering in Streona in Strijen, die om 15.00 begon en om plm. 23.00 uur eindigde, ingestemd met de Jaarstukken 2019, de Zomerrapportage 2020 en de Perspectiefnota 2021. Fractievoorzitter Piet Westdijk heeft de opvattingen van de PvdA verwoord en op essentiële onderdelen kritiek geleverd. Samen met raadslid Mark de Koning nam hij deel aan het debat. De fractie had twee moties voorbereid, één over het armoedebeleid (die we hebben aangehouden) en één over de ambtelijke inhuur (die het niet heeft gehaald). Over die moties is een apart bericht?….

Onderstaand het betoog van onze fractie. “Verleden, heden en toekomst lopen vanavond door elkaar heen. De kortste wegnaar de toekomst is door niet veel te zeggen over de Jaarstukken, die we nietkunnen veranderen. Wel zijn we het eens met de voorgestelde verdeling van hetpositieve resultaat.

Bij de Zomerrapportage kunnen we volstaan met de vaststelling dat er nog veel onzeker is, ook als na vandaag 0,6 miljoen wordt toegevoegd aan de begroting voor dit jaar. Wij leggen het accent dus op de toekomst. Het bespreken van een Perspectiefnota zou een politiek feest moeten zijn. Wat is er leuker dan praten over enthousiast en kansrijk beleid? De fractie van de PvdA kwam echter tot haar schrik tot de conclusie dat haar zorglijke beschouwing van vorig jaar op belangrijke onderdelen helaas vandaag nog steeds actueel is. De financiële toestand van gemeente Hoeksche Waard is niet stabiel, ondanks de grote reserves. De begroting is fragiel, een woord dat wij ook vorig jaar hebben gebruikt. En onze ongerustheid wordt gevoed doordat het grootste financiële risico dat wij lopen, de gevolgen van de corona-crisis, is opgenomen als pro memorie post. Naar ons idee is het voorwoord bij de Perspectiefnota hierover niet erg geruststellend en het antwoord op een vraag naar concrete cijfers maakt het er niet beter op. Ik citeer: ,,De komende maanden zullen wij de gevolgen monitoren. Wij gebruiken hiervoor de voortschrijdende informatie van de meest actueel beschikbare peildata.’’

Als wij de balans opmaken wordt de fractie van de PvdA niet blij. In het vervolg van ons betoog zullen wij de programma’s aflopen, in de volgorde die voor mijn partij belangrijk is. Maar, ik wil beginnen met het uitspreken van onze grote zorg over de twee andere benoemde risico’s, die van de taakstelling Omdenknotitie en de effecten van het vervallen van de solidariteit Jeugdhulp. De risico’s zijn met een negatief resultaat van 1,8 miljoen euro te laag geschat. Dit blijkt uit de actuele cijfers van afgelopen week. Die 0,4 miljoen voor de jeugdhulp is inmiddels opgelopen tot min 0,7 miljoen. Dat we dit nog niet voelen komt doordat de solidariteit wordt afgebouwd. Dat is toch fijn dat die solidariteit er nog even is. Maar nog maar heel kort geleden werd de raad voorgehouden dat Hoeksche Waard beter niet meer voor anderen kon betalen en dat er nauwelijks risico was op een negatief resultaat. Hoe staat het met de kwaliteit van de prognoses van de gemeente op dit vlak? De fractie van de PvdA heeft kanttekeningen geplaatst bij deze benadering, zowel bij het afschaffen van de solidariteit als bij het misplaatste optimisme over het resultaat van de Omdenknotitie. Dit document is nooit besproken in deze raad, maar wordt wel uitgevoerd en het eerste desastreuze resultaat is een min van 1,4 miljoen euro. Gelijk krijgen is prettig, vooral in de politiek, maar niet achteraf als de schade al is aangericht. Voor de fractie van de PvdA is het van belang om te investeren in een goede jeugdzorg. Daarbij mogen we nooit alleen maar kijken naar één doelstelling, zoals een financiële. Bij elkaar lopen de effecten van de risico’s en aandachtspunten op tot zeven miljoen euro en dan zijn de kosten voor de corona-crisis nog niet eens becijferd. Een ding laat zich in dit verband gemakkelijk voorspellen en dat is dat kwetsbare mensen het meeste risico lopen zwaar te worden getroffen, ook in Hoeksche Waard. Dat brengt mij bij het Sociaal Domein. Dat zou het hart moeten zijn van het beleid dat de komende periode wordt gevoerd. Het mag zeker niet het kind van de rekening worden van de bezuinigingen die ons zeker staan te wachten. Zorg gaat om mensen, niet om cijfers, zei ik vorig jaar, en voor de zekerheid herhaal ik dat uitgangspunt nog maar eens. In vergelijking met vorig jaar, toen de PvdA wees op het grote aantal gebruikers van de Voedselbank, is er sprake van verslechtering. Als gevolg van de Corona- crisis verwacht de Voedselbank een verdubbeling van het aantal mensen dat hulp nodig heeft. Het aantal mensen dat bijstand nodig heeft, neemt ook toe.

Steeds meer mensen dreigen buiten de boot te vallen. De Perspectiefnota van vorig jaar meldde dat het college opdracht zou geven voor een specifiek onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van armoede. Om vervolgens beleid te ontwikkelingen ter voorkoming en bestrijding van armoede. Het enige dat tot stand is gebracht is een onderzoek naar verborgen armoede. Na anderhalf jaar is er nog altijd geen zicht is op samenhangend beleid. Van ons mag zich dat natuurlijk niet beperken tot alleen de ouderen. Juist ook kinderen worden slachtoffer van armoede. Het beleid moet vooral ook minder schoorvoetend gestalte krijgen, maar snel en daadkrachtig invulling geven aan een andere aanpak en bejegening van mensen die in financiële nood zitten. Voor de PvdA is het duidelijk dat geen enkele Hoeksche Waarder gebukt zou moeten gaan onder armoede. Als er geen armoede is, hoeven we ook niet op zoek naar verborgen armoede. De fractie van de PvdA vindt het een schande dat op dit terrein tot dusver zo weinig tot stand is gebracht en dat het er alle schijn van heeft dat het er niet van komt. Het plan Samen tegen armoede wordt gebaseerd op het onderzoek naar verborgen armoede. Lees nog eens na wat de Seniorenbond in ’s-Gravendeel daarover zegt in zijn brief aan de raad. Als de huidige crisis één ding duidelijk maakt, dan is het dat armoede zich steeds lastiger laat verbergen. Er is behoefte aan echt beleid, bijvoorbeeld op het terrein van de schuldenproblematiek. Overal in het land zijn initiatieven die in een evaluatie door het Centraal Planbureau worden geprezen. Samengevat is de conclusie: Alles wat bij wijze van experiment wordt gedaan is meer succesvol dan het huidige beleid. De antwoorden op de vragen die wij hierover hadden gesteld waren daarom uitermate onbevredigend. Hoeksche Waard kiest ondanks alle nieuwe inzichten voor de teleurstellingen die uitvoering van de Participatiewet onontkoombaar tot gevolg heeft. Het is hartstikke fijn als bedrijven mensen in dienst nemen met een arbeidsbeperking, maar in tijden van crisis staan die als eersten weer op straat. Dat blijkt ook tijdens de crisis van nu. Die mensen komen vervolgens niet gemakkelijk meer aan de bak, ze zijn kwetsbaar, verliezen hun gevoel van eigenwaarde en hun financiële zelfstandigheid. Wat doen we met hen?

Er moet iets gebeuren. Het afschaffen van de sociale werkplaats was een historische fout. Daar was mijn partij landelijk medeverantwoordelijk voor, maar er is geen enkele reden om niet te proberen die fout te herstellen. Het maakt mijn fractie niet uit hoe het voortaan heet, sociaal werk of beschut werk, maar zorg ervoor dat HW Werkt zich aansluit bij de tijdgeest. In dit verband rijst de vraag hoeveel mensen met een arbeidsbeperking bij de gemeente inmiddels een echte baan hebben verworven? Ik wil een korte opmerking maken bij het Programma Veiligheid. De fractie van de PvdA vindt het van het grootste belang dat het beleid voor aanvragers van dorpsgerichte evenementen zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt, zodat het soepel kan verlopen. Tevens wijs ik op het belang van een verdienmodel, al besef ik dat ook het evenementenbeleid ernstig kan worden beperkt door het beleid met betrekking tot de zondagsopenstelling.

Het Programma Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte zal dit jaar nog vaak aan de orde komen. Mobiliteit en Woningbouw zijn innig met elkaar verbonden, de bestaande infrastructuur is ruimschoots onvoldoende en de PvdA maakt zich grote zorgen over de onmogelijkheden. Wij herhalen nog maar eens pleidooi voor beter openbaar vervoer, ook met railverbindingen.

Voor het Programma Economie geldt, in heldere termen: natuurlijk kunnen wij de gevolgen niet overzien, maar de landelijke trend wijst op een toename van het aantal faillissementen en hogere werkloosheid en meer uitkeringen. Je kunt je afvragen wat de gevolgen van deze crisis kunnen of zouden moeten zijn voor bijvoorbeeld de gebiedsmarketing en de roadmap tot foodlab, nu ook de landbouw zwaar wordt getroffen.

De opmerking over het sterker uit de corona-crisis komen, getuigt van misplaatst optimisme. De invloed van de gemeente is beperkt. Wij vragen ons ook af hoe het staat met de invulling van het regionale bedrijventerrein aan de Boonsweg. Er is zo op het oog sprake van weinig activiteit, net als elders in de Hoeksche Waard.

Bij het Programma Sport en Recreatie vraagt mijn fractie zich af of het wel verstandig is om weer in kunstgras te investeren. Het is de vraag of deze achterhaalde oplossing de vriendelijkste techniek is voor het milieu. Een andere vraag is hoe het staat met het Sportakkoord?

Voor Cultuur moeten we kennelijk tevreden zijn met een klein beetje meer geld voor deze sector. Maar het is nog afwachten wat de crisis in de Hoeksche Waard voor gevolgen zal hebben. Juist hier moet de gemeente ruimhartig zijn en kiezen voor versterking van kunst en cultuur.

Overwegingen die van belang zijn voor de Volksgezondheid en het Milieu moeten in de weging bij de ontwikkeling van alle nieuw beleid minimaal gelijkwaardig moeten zijn aan alle andere onderdelen en factoren die in overweging worden genomen.

Tot slot wil ik nog kort iets zeggen over het Programma Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Het uitgangspunt is dat Hoeksche Waard 500 woningen per jaar bouwt. Dat is fijn, want dat is een pilaar onder de financiële huishouding. De gemeente wil vitaal blijven en om dit te bereiken dus groeien. Wie die redenering doortrekt komt tot een onthutsende conclusie. Zonder groei en vergroening komt de leefbaarheid in gevaar. Tot 2030 verwachten we groei, maar daarna staan we elke keer weer voor zo’n zelfde beslissing. Uiteindelijk bereik je het omslagpunt dat de groei ten koste gaat van het landschap. De fractie van de PvdA staat op het bestandpunt dat de te bouwen contingenten een bijdrage moeten leveren aan het vitaal houden van de Hoeksche Waard, op basis van de uitgangspunten van ons Nationaal Landschap.

Qua financiën past de constatering dat we onze reserves hard opstoken. Daar zijn ze voor, maar de vraag is wel tot hoever die mogen zakken ten bate van incidenteel beleid, waar flink op wordt ingezet. En de fractie van de PvdA wijst erop dat in volgende jaren geen meevallers meer zijn van onderuitputting.“

Moties van de PvdA Er werden voor de besluitvormende vergadering zeven moties aangedragen, waarvan er twee waren opgesteld door de PvdA.

Tevens heeft de fractie demoties ‘Bouwen voor starters’(initiatiefnemer SGP) en ‘Gelijke onderwijskansen’ (initiatiefnemer Constructief Hoeksche Waard) mede ingediend. De eerste werd unaniem aangenomen en de tweede werd ingetrokken.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/raad/ De fractie heeft de motie (bijgevoegd) over het armoedebeleid aangehouden. Er was weinig steun voor omdat de wethouder toezegde in september (later werd dat oktober) met een integraal armoedeplan te komen. Het armoedebeleid houdt onverminderd de aandacht van de fractie.

Merkwaardig was dat de motie over de externe inhuur (bijgevoegd) eigenlijk op brede steun kon rekenen. Het CDA omschreef de motie als sympathiek en sprak zijn tevredenheid uit over het feit dat de PvdA dit onderwerp agendeerde. Desondanks stemde het CDA tegen omdat het tevreden was met de toezegging van de portefeuillehouder dat hij op de technische aspecten ervan zou reageren. De stemming was tegen 26 (inclusief 8 stemmen van het CDA) en voor 10. Aan het politieke aspect van de motie werd voorbijgegaan, en dat is dat aan onder meer het bepalen van de ideale mate van inhuur een politieke afweging ten grondslag hoort te liggen. Dit onderwerp komt ongetwijfeld weer aan de orde in het najaar bij de bespreking van de begroting 2021.

Alle ingediende moties vind je hier

 

Het bericht De PvdA in de fysieke Raad van de Hoeksche Waard, July 2020 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

De PvdA in de digitale Raad van de Hoeksche Waard, Juno en July 2020

PvdA PvdA VVD ChristenUnie GroenLinks SGP D66 CDA Oud-Beijerland 24-08-2020 03:48

PvdA in de Raad, Juno en July.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/digitale-raad/

Op 9 en 30 juni (oordeelsvormend) en op 16 juni en 14 juli (besluitvormend) heeft de raad twee volledige besluitvormingstrajecten afgelegd. Dit stond los van de behandeling op 7 juli van de Jaarcijfers, de Zomerrapportage en de Perspectiefnota, waarin in één sessie werd geoordeeld en beslist. Uiteindelijk bleven er voor 16 juni twee bespreekstukken over, moties over de opvang van weeskinderen uit Griekse vluchtelingenkampen en over gelijke onderwijskansen. Beide moties werden doorgeschoven naar de besluitvormende vergadering van 14 juli. Tijdens de bespreking van de motie over de weeskinderen bleek dat het CDA een eigen motie paraat had die de oorspronkelijke motie zou moeten vervangen. Tegen alle afspraken in werd over dit stuk, dat vervolgens niet werd ingediend, gedebatteerd. Tegenstanders van het uitspreken van de bereidheid tot het opvangen van weeskinderen uit de Griekse kampen vinden dat het niet aan de gemeenteraad is. De portefeuillehouder, in dit geval de burgemeester, haalde er zelfs het huis van Thorbecke om zijn stelling te onderstrepen dat gemeenten niet gaan over landelijke beleid. Kern van zijn betoog was echter dat de gemeente Hoeksche Waard het al te druk zou hebben met de opvang van vluchtelingen en dat ‘we’ er niets bij konden hebben. De chaotische en kennelijk slecht voorbereide vergadering duurde tot als gevolg van die discussie tot rond middernacht

Hamerstukken De hamerstukken betroffen Zienswijzen op de ontwerpbegrotingen voor 2021 en de jaarrekening 2019 van de Gemeenschappelijke Regelingen Omgevingsdienst ZHZ, Veiligheidsregio ZHZ en de Dienst Gezondheid n& Jeugd. Ook de Coördinatieverordening Wro gemeente Hoeksche Waard 2020 was een hamerstuk, net als het Actieplan economische gevolgen voor ondernemers en nood steun opzetten in verband met de Coronacrisis. De fractie van de PvdA maakt zich in toenemende mate ongerust over de Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland-Zuid omdat de tekorten groeien en de bijdrage van de gemeente daarmee ook. Een en andermaal heeft de fractie gewaarschuwd tegen optimisme over de plannen en de ramingen. Zij zal dat blijven doen.

Op 30 juni was er een oordeelsvormende vergadering met een overvolle agenda. Met als gevolg dat de voorzitter er voortdurend op hamerde dat de bijdragen kort moesten zijn en dat fracties elkaar niet moesten herhalen. Desondanks ontspoorde de vergadering qua tijd en werd de behandeling van de Harmonisatie Begraafplaatsen beleid wegens onbegrip over de cijfers uitgesteld tot september.

De fractie van de PvdA vond dat niet nodig. Er was gevraagd om uitleg van de cijfers, niet om nieuwe cijfers. Als iedereen voor de besluitvormende vergadering de cijfers zou begrijpen, kon de Harmonisatie van het Begraafplaatsenbeleid gewoon worden vastgesteld. Een probleem bij de agenda’s is dat de lijst van te behandelen onderwerpen voor de besluitvormende vergaderingen geregeld langer is dan die van de oordeelsvormende vergaderingen. Daarmee wordt het afgesproken vergadermodel geweld aan gedaan, omdat het beoordelen, oordeel vormen en besluiten samenvallen.

APV De fractie van de PvdA had voorgesteld de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de agenda te halen. Dat was vooral omdat in september een aanpassing moet worden besproken over het nachtelijk luiden van de klokken. Op advies van de portefeuillehouder – de burgemeester – die behandeling ‘absoluut noodzakelijk’ achtte, steunde een meerderheid van de raad de PvdA niet. Het onderwerp verdween laat op de avond wegens tijdgebrek alsnog van de agenda en werd tijdens de besluitvormende vergadering op 14 juli in één keer besproken en afgehandeld. De PvdA heeft ervoor gepleit de APV in voor alle burgers begrijpelijke taal te schrijven. De voorgangers van de huidige burgemeesters hadden daarover toezeggingen gedaan, maar de nieuwe burgemeester vindt dat dit niet kan om het ‘het een juridisch stuk is, dat niet in begrijpelijke taal is te vatten’. Uiteindelijk heeft de fractie ingestemd met het voorstel, maar het onderwerp begrijpelijke taal is wat de PvdA betreft niet van tafel.

Voorschoolse Educatie 2020 De oordeelsvormende vergadering begon met een langdurige en verhitte discussie over de notitie Voorschoolse Educatie. De manier waarop dit onderwerp wordt behandeld door de gemeente verdient allesbehalve een schoonheidsprijs.

In de loop van de middag viel er nog een Raadsinformatiebrief op de mat waarmee de status van het besproken stuk alsnog werd aangepast. Geen fraaie vertoning. Dat is niet goed voor de raad, maar zeker ook niet voor het onderwerp. Voor de PvdA fractie is het van belang de VE uren worden aangeboden in alle dorpen van de Hoeksche Waard. Vooral de situatie in de kleinere dorpskernen baart de PvdA zorgen. Voor de leefbaarheid van de kernen is het in het belang van kinderen en ouders dat VE goed in alle dorpen wordt aangeboden.

Hamerstukken waren enkele bestemmingsplannen: Dorpsgaard Nieuw- Beijerland (voor zeven woonkavels) en Raadshuispark Mijnsheerenland (een kleine aanpassing van het door de voormalige gemeente Binnenmaas vastgestelde plan).

De Toekomstvisie Buitendienst behelst het herschikken van de diverse werklocaties van de voormalige gemeenten. De nieuwe locaties van de buitendienst zijn nu de hoofdvestiging in Mijnsheerenland (recreatieoord) en twee lokale steunpunten in Numansdorp en bij HW Werkt! in Oud-Beijerland.

Het beeld van de arbeidsmarkt (Uitvoeringsagenda 2020-2023) is diffuus. Corona laat zijn sporen na binnen bedrijven en organisaties. Zelfstandigen en flexwerkers raken aan de kant, velen met een vast arbeidscontract moeten vrezen voor het moment dat ze het predicaat boventalligheid krijgen opgeplakt en hun baan verliezen. Tegelijkertijd bestaan er nog tekorten. Er is vraag naar zorgpersoneel, naar medewerkers in de ICT en techniek. Dat blijft en neemt zelfs toe. De PvdA kon instemmen, maar heeft wel een aantal kanttekeningen gemaakt. Volgens ons kan de uitvoeringsagenda concreter en moet er actief worden gewerkt aan samenwerking met bedrijfsleven en onderwijs zowel binnen als buiten onze gemeente. Ook hebben wij aandacht gevraagd voor de positie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Duurzaamheidsprijs Het voorstel is om op de dag van duurzaamheid (10 oktober) te beginnen met de campagne voor de Duurzaamheidsprijs die dan in het voorjaar van 2021 kan worden uitgereikt. Een jury zal voorstellen beoordelen. De PvdA fractie was één van de indieners van de motie om een dergelijke prijs in te voeren. Voor ons is het van belang dat de inwoners van de gemeente nu zelf ideeën en initiatieven kunnen aandragen die met de prijs verder kunnen worden ontwikkeld.

Opheffing Gemeenschappelijke Regeling Ombudscommissie De evaluatie van de Ombudscommissie was een hamerstuk, maar tijdens de oordeelsvormende vergadering heeft de fractie van de PvdA erop gewezen dat een bijgesloten brief van de voorzitter geen fijn beeld schetst van de omgang met externe adviesorganen. Vooral de constatering dat de Ombudscommissie na de fusie heeft geleden onder een kwalitatieve vermindering van de ambtelijke ondersteuning ondersteunt het beeld dat de fractie heeft van de ontoereikende bejegening van kwaliteitsbewakers en een onmisbare onafhankelijke klachtencommissie. Die heeft wat de PvdA betreft een lage drempel. De bejegening van de Ombudscommissie is een weerspiegeling van de ongemakkelijk manier waarop wordt omgegaan met de adviesketen in het kader van de Omgevingswet.

Voorlopig concept regionale energie strategie (RES)

 

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/digitale-raad/

Het voorlopige bod Regionale Energie Strategie is voor de PvdA prima, al is onze mening eigenlijk niet relevant. Er lag geen te nemen besluit voor. Er wordt gesproken van een voorlopige concept-RES, waarmee dubbelop een voorwaardelijk karakter wordt gegeven aan de inbreng van Hoeksche Waard. Die regionale bijdrage lijkt ruim voldoende. De fractie van de PvdA kijkt met belangstelling uit naar het verdere besluitvormingsproces. De conceptbrief van de raad (met alleen inbreng van de VVD, GroenLinks en D66) die voorlag achtten wij, net als de meerderheid, niet relevant en is niet verstuurd.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/digitale-raad/

Regiodeal Overal in Nederland worden regiodeals ontwikkeld. De gemeente Hoeksche Waard heeft de handen ineen geslagen met de Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne. Op thema’s als agrifood, arbeidsmarkt, duurzaamheid, landschap en toerisme kan intensief worden samengewerkt. De PvdA fractie vindt dit allemaal heel mooi, maar heeft kritische vragen gesteld over de financiering. Vooral als de bijdrage van bijvoorbeeld het Rijk achterblijft, wat gebeurt er dan met de programma’s en de bijdragen van de gemeenten? Ook hoopt de fractie dat de uitvoeringsorganisatie echt slank en slagvaardig wordt. Tevens heeft de fractie vragen gesteld bij de rol en betrokkenheid van de gemeenteraad, die niet goed lijkt te zijn geregeld.

Motie opvang kwetsbare kinderen vanuit Griekse vluchtelingenkampen Na een eerdere warrige discussie over onze motie op 30 juni, betreffende een oproep aan de staatssecretaris om alleenstaande minderjarigen op te nemen vanuit de overvolle Griekse vluchtelingenkampen, kwam op 14 juli een aangepaste versie aan de orde. Kern van de motie bleef oproep vanuit de raad aan de staatssecretaris. De motie werd ingediend door onze fractie, GroenLinks, Burgerbelangen, D66, Pahladsingh en Rood en de Christen Unie. Helaas werd de motie verworpen, ook al waren de aanpassingen in lijn met de wensen van de SGP. Daarmee kiest de meerderheid van de gemeenteraad, met het CDA voorop, voor een andere opstelling dan 150 andere Nederlandse gemeenten en de provincie Zuid-Holland. Wat ons betreft is daarmee de discussie nog niet afgelopen. Het staat ons immers vrij om zelf een signaal af te geven richting de staatsecretaris. Vragen met betrekking tot LHBTI beleid Mede naar aanleiding van een brochure van de Evangelische Gemeente Hoeksche Gemeente heeft de fractie vragen gesteld naar het LHBTI beleid van geloofsgemeenschappen binnen de gemeente Hoeksche Waard. Uitgangspunt voor ons dat iedereen zichzelf mag zijn en dat de sociale veiligheid binnen geloofsgemeenschappen moet worden gewaarborgd. De vrijheid van godsdienst staat voor ons niet ter discussie. Daarom is over het betoog dat eigenlijk geen beantwoording is van ons vragen, het laatste woord nog niet gezegd.

Het gaat om artikel 1 van de grondwet dat discriminatie verbiedt.

 

 

Het bericht De PvdA in de digitale Raad van de Hoeksche Waard, Juno en July 2020 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Schriftelijke vragen aan het college over de locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen

CDA CDA Oud-Beijerland 29-07-2020 10:47

In het politiek forum van 2 juli jl. werd de gemeenteraad via een informatieve sessie op de hoogte gebracht van een collegebesluit het Tuunterveld aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw bedrijventerrein. Tijdens een latere sessie lieten betrokkenen blijken grote vraagtekens te hebben bij de procedure en het besluit. Daarom is de CDA fractie met de buurt gaan praten. Naar aanleiding hiervan besloot de CDA fractie het college schriftelijke vragen te stellen. Deze zijn vandaag ingediend. Zoals we hebben kunnen lezen is de inzagetermijn opgeschort voor de voorkeurslocatie Tuunterveld als toekomstig bedrijventerrein. De hele procedure rond de aanwijzing van het Tuunterveld tot voorkeurslocatie levert bij het CDA de volgende vragen op: Heeft het college overwogen om de huidige structuurvisie (2010-2020) te updaten alvorens over te gaan tot een locatiekeuze voor toekomstige bedrijventerreinen? De locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen is bepalend voor hoe Winterswijk er in de toekomst uitziet en hoe bezoekers Winterswijk binnenkomen. Is het college het met het CDA eens dat dit een bredere afweging wenselijk maakt dan alleen ten aanzien van bedrijventerreinen? Op dit moment wordt ook gewerkt aan de visie voor het Misterweggebied. Tussen deze visie en de visie op de bedrijventerreinen lijkt een nauwe samenhang. Waarom worden beide visies niet op elkaar afgestemd? Met de keuze voor Tuunterveld wordt Winterswijk aan alle zijden ingeklemd door bedrijventerrein. Hoe verhoudt zich dit tot de toeristische en recreatieve potenties van Winterswijk? Kan het CDA de enquête die is gehouden onder de ondernemers ontvangen? In hoeverre is de leegstand op de bestaande bedrijventerreinen en de mogelijkheden van revitalisering van de bestaande bedrijventerreinen meegenomen? Hoe denkt het college een adequate ontsluiting van Tuunterveld te realiseren? Zijn de aanliggende N-wegen berekend op de afwikkeling van de extra verkeersbewegingen of dienen hier aanpassingen plaats te vinden? Op welke wijze is bij de afweging rekening gehouden met de belangen van aangrenzende woonwijken? Klimaat en biodiversiteit zijn belangrijke speerpunten in het coalitieakkoord. Waarom spelen deze beide onderwerpen zo’n beperkte rol in de afweging van de locaties? Hoe kan het dat de mogelijkheid voor het plaatsen van windmolens pluspunten oplevert terwijl er een moratorium is op windmolens? Vindt het college een windmolen van circa 200 meter hoog in de nabijheid van de bebouwde kom een optie? Kan het college aangeven hoe invulling is gegeven aan de betrokkenenparagraaf? Waarom is de OWIN niet betrokken bij het opstellen van de visie? Er blijken fouten te zitten in het rapport die niet gecorrigeerd zijn voor het ter inzage is gelegd. Het onderwerp werd op het allerlaatste moment toch nog voor de zomer in een politiek forum behandeld. Hierdoor komt het op ons over als een overhaast proces met een onvoldragen rapport. Wat is de reden voor deze gang van zaken? Hoe kijkt het college terug op het proces? Hoe ziet het proces van het vaststellen van de bedrijventerreinen visie er nu verder uit? Hoe wordt invulling gegeven aan de betrokkenparagraaf?

Periodiek bericht uit de fractie PvdA Hoeksche Waard 🌹

PvdA PvdA GroenLinks CDA Oud-Beijerland 11-03-2020 17:00

PvdA in de raad

De tweede raadscyclus in 2020 werd afgesloten met de besluitvormende vergadering van dinsdag 3 maart.

Nieuwe burgemeester

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/periodiek-bericht-uit-de-fractie-pvda-hoeksche-waard-%f0%9f%8c%b9/

Tijdens deze raadscyclus was op 18 Februari een bijzondere besluitvormende raadsvergadering waarin het besluit werd genomen om Bram van Hemmen (CDA) voor te dragen als burgemeester van Hoeksche Waard. Van Hemmen, geboren Rotterdammer, is nu burgemeester van Sliedrecht, daarvoor was hij wethouder van de Rotterdamse deelgemeente IJsselmonde. Bram van Hemmen wordt op 31 maart geïnstalleerd.

Bestemmingsplan Windpark Oude Mol Tijdens de besluitvormende vergadering van 3 maart is het bestemmingsplan Windpark Oude Mol in Strijensas vastgesteld. De fractie heeft hiermee in kunnen stemmen omdat er een goede overeenkomst is tussen de gemeente, de ontwikkelaar en een de klankbord groep namens de betrokken bewoners. Wij hebben een amendement van Groen Links ondersteund dat de strekking heeft om door te gaan in een coöperatieve sfeer.

Meerjarenbeleidsplan Dienst Gezondheid & Jeugd Na een aantal inhoudelijke opmerkingen kon de fractie instemmen met de zienswijze over het meerjarenbeleidsplan van de dienst Gezondheid & Jeugd voor de periode 2020-2023. Wel heeft de fractie zijn ongemak en onbehagen geuit over de wijze van bespreken. De raad lijkt geen invloed te kunnen uitoefenen op de inhoud van het plan.  Overigens heeft ook de Raad voor het Openbaar Bestuur in een recent rapport ook geconstateerd dat gemeenteraden onvoldoende in staat zijn om visie te ontwikkelen en keuzes te maken ten opzichte van regionale diensten zoals de dienst Gezondheid & Jeugd. Het zou mooi zijn als andere fracties die signaal op pakken en dat er in gezamenlijkheid wordt gekeken naar een andere aanpak en manier van bespreken.

Cultuurnota

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/periodiek-bericht-uit-de-fractie-pvda-hoeksche-waard-%f0%9f%8c%b9/

Er moet een nieuw beleid komen voor kunst en cultuur. Dat is belangrijk. Om de woorden van Wim Kok te citeren: ,,Kunst biedt uitkomst, omdat het daarin niet gaat om de waan van de dag maar om schoonheid en verbeelding.” De fractie van de PvdA was in eerste instantie kritisch over het proces en de aangeleverde stukken. Er is uitgebreid gesproken met het veld, wat niet meer leek op te leveren dan een voorzichtige tussenstap in de vorm van een discussienota. Tijdens de overvolle agenda van 11 februari bleek er geen ruimte om de nota te bespreken.  Dat gebeurde op donderdag 13 februari. Daar heeft de fractie de ruimte genomen om de discussienota te bespreken en voorstellen in te dienen voor aanpassing. Zo heeft de fractie gepleit voor een structurele ondersteuning van Muziek in de Klas, een serieus accommodatiebeleid, een stevige rol voor de bibliotheek, een beleid gericht op het toegankelijk houden van cultuur voor alle inkomens en meer aandacht voor cultuur voor en door jongeren. Alle punten vanuit de PvdA fractie zijn door de wethouder overgenomen. Dat betekent dat de fractie meer dan tevreden kan zijn over de uitgangspunten die nu zijn vastgelegd voor de definitieve Cultuurnota.Overigens blijft de fractie daarbij kritisch over nut en noodzaak van deze tussenstap en het inhuren van een extern bureau.

Begraafplaatsennota Ook deze nota kon niet op een gepaste wijze worden besproken op 11 februari. Het was het tweede onderwerp van de vergadering van 13 februari, die uiteindelijk nog vier uur in beslag nam.  Ook bij dit onderwerp heeft de wethouder uiteindelijk veel van de inbreng van de PvdA fractie overgenomen.  De fractie heeft daarbij de kanttekening gemaakt dat het bij een begraafplaats niet alleen gaat om een volledige administratie of deugdelijk onderhoud, maar dat dit ook vraagt om een eigentijdse visie over bijvoorbeeld de uitstraling. Dat vraagt nog om een gerichte uitwerking. Uiteindelijk komt de harmonisering  van het begraafplaatsen beleid nog aan de orde in een beleidsnota.

Hamerstukken Onze fractie heeft op de 3 maart ingestemd met de volgende voorstellen:

• Herinrichting wijk Croonenburgh Oud-Beijerland 2e fase,
• Een extra budget groenbeheer n.a.v. Europese aanbesteding,
• Aanvulling fonds SVN voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen,
• Het beschikbaar stellen van een budget voor de uitbreiding van de basisschool de Boomgaard in Mijnsheerenland,
• Suppletieaanvraag conventionele explosieven WO2 kalenderjaar 2019.

Vuurwerk 

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/periodiek-bericht-uit-de-fractie-pvda-hoeksche-waard-%f0%9f%8c%b9/

Over het vuurwerkbeleid heeft een debat plaatsgehad waarbij een meerderheid van de raad op dit moment niet verder in wil gaan dan het landelijke verbod. De PvdA fractie heeft hierbij aangegeven graag een onderzoek vanuit het college te willen zien waarbij alle aspecten van het vuurwerkbeleid aan de orde komen, zoals bijvoorbeeld de handhaving, waarna mogelijke (verder gaande) besluiten kunnen worden genomen. De portefeuillehouder heeft toegezegd met een notitie te komen aangaande het te voeren vuurwerkbeleid voor de gemeente Hoeksche Waard

 

 

 

Het bericht Periodiek bericht uit de fractie PvdA Hoeksche Waard 🌹 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Periodiek bericht uit de fractie PvdA Hoeksche Waard 🌹

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Oud-Beijerland 27-11-2019 22:09

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/stukje-mark/

Muziekonderwijs op de basisscholen.  

Op donderdag 12 november heeft de PvdA-fractie gepleit voor het  weer aanbieden van structureel muziekonderwijs. Daarom hebben wij een motie ingediend, mede ondertekend door de fracties van D66 en GroenLinks.

Het wegvallen van het muziekonderwijs op de scholen wordt als een groot gemis ervaren. Dat bleek ook al uit de inbreng van muziekdocent Bart-Jan van der Linden tijdens de beeldvormende vergadering van 29 oktober. Van der Linden is lid van het bestuur van de Stichting Muziekschool Hoeksche Waard. Ook zet hij zich in voor de cultuur in het algemeen als lid van Dok C, het platform voor kunst en cultuur in de Hoeksche Waard.  In de toelichting op de motie wees de PvdA-fractie op de positieve effecten voor kinderen (motorische ontwikkeling, discipline en doorzettingsvermogen) van muziekonderwijs en de inspanningen van koningin Maxima die erevoorzitter is van het ‘Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas’. Dat platform werkt mee aan het realiseren van structureel muziekonderwijs in het basisonderwijs.

De wethouder reageerde afhoudend. “In de loop van loop van 2020 komt de Cultuurnota in de gemeenteraad ter sprake. Dat is het moment om de motie ter tafel te brengen”.

Daar was de PvdA-fractie het in beginsel niet mee eens. Juist bij de begroting kan er over worden gestemd. Een aantal andere fracties regeerde echter ook weifelend.  Daarom is besloten om de motie aan te houden tot de behandeling van de cultuurnota in januari 2020.

Het inbrengen van de motie heeft trouwens de nodige positieve aandacht gekregen. Via de sociale media was er bijvoorbeeld ook steun van de landelijke stichting ‘Meer muziek in de klas’. Wij zullen deze contacten verder uitbreiden om meer steun te verwerven voor onze ideeën.

Ontwikkelingen jeugdzorg

Op 19 november vond er een zogenaamde oriënterende raadsbijeenkomst plaats over de jeugdzorg. Aanleiding hiervoor waren de recente budgetoverschrijdingen, de noodzaak om de jeugdzorgorganisatie verder te verbeteren en een discussie over de financiële solidariteit tussen de gemeenten in de regio Zuid Holland Zuid.

Dat laatste staat zwaar ter discussie. De verwarrende voetzoeker in deze complexe discussie is de CDA minister van Volksgezondheid Hugo De Jonge. Deze pleitte recentelijk voor het weer terugdraaien van de decentralisatie van de jeugdzorg naar de gemeenten. Een aantal taken wil hij opnieuw centraliseren op het niveau van de zorgniveaus. Aanleiding hiervoor is een alarmerend rapport van de Inspectie.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/stukje-mark/

Het blijft trouwens nog onduidelijk wat de minister precies wil. Het  verschuiven van verantwoordelijkheid zonder extra geld is funest voor de jongeren die hulp nodig hebben. Of  dat extra geld er komt blijft trouwens nog zeer de vraag

Onze inbreng werd door de pers opgepikt. De volgende dag verscheen er in het AD een uitgebreid artikelDat hebben wij ook in de pers laten weten in een stuk dat in het Algemeen Dagblad verscheen op 20 november.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/stukje-mark/

 

Het bericht Periodiek bericht uit de fractie PvdA Hoeksche Waard 🌹 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Weekbericht (wk 45) fractie PvdA Hoeksche Waard🌹

PvdA PvdA VVD CDA Oud-Beijerland 10-11-2019 17:00

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/weekbericht-wk-45-fractie-pvda-hoeksche-waard/

Het was weer een druk weekje voor de Hoeksche Waardse politici! Zo kwam onze fractie op maandagavond bijeen ter voorbereiding op de oordeelsvormende vergadering van dinsdag, én de beide  raadsvergaderingen op donderdag (één oordeelsvormende en één besluitvormende).

De Raadsvergadering van 7 november 2019 In de achter ons liggende periode heeft er weer een raadscyclus plaats gevonden die zoals gebruikelijk is afgesloten met een besluitvormende vergadering op 7 November. Op de agenda stond het vaststellen van een aantal bestemmingsplannen.

Bestemmingsplan Pesanthof te Westmaas       Dit bestemmingsplan heeft als inhoud het wijzigen van een bedrijfsbestemming naar een woningbouwbestemming.    Onze fractie heeft ingestemd met dit bestemmingsplan op basis van ons uitgangspunten het is een zogenaamde  inbreidingslocatie en het saneert een bedrijfsbestemming uit een woonwijk.

Bestemmingsplan Woningbouw Zuid-Beijerland Zuid. Dit bestemmingsplan behelst een aantal aanpassingen in het bestemmingsplan dat op 28.11.2018 is vastgesteld door de raad van de voormalige gemeente Korendijk.De PvdA fractie heeft ingestemd met de gevraagde wijzigingen.

Bestemmingsplan kernen Korendijk 2018. Het bestemmingsplan betreft een juridische actualisatie van de bestemmingsplannen voor alle dorpen van de voormalige gemeente Korendijk. Het plan is consoliderend van aard en maakt geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk; om die redenen kon onze fractie zonder op- of aanmerking instemmen met dit voorstel.

Bestemmingsplan Keizersdijk ten zuiden van nr. 16 Strijen. Het behelst hier een wijziging van de bestemming ‘onbebouwd’ naar ‘bebouwd’. In dit bestemmingsplan wordt ook de bedrijfsbestemming van Keizersdijk 14 aangepast aan het huidige gebruik als erf bij een woning. De fractie van PvdA heeft ingestemd met deze wijziging waarbij voor ons  het behoud van de lintbebouwing en  de aanpassing van het perceel Keizersdijk 14  als positief voor de omgeving worden gezien en passend binnen de uitgangspunten van ons verkiezingsprogramma.

Bestemmingsplan landelijk gebied 2013 1ste herziening. Het bestemmingsplan maakt het mogelijk om aan de Boomdijk 12b te Klaaswaal een uitbreiding van glastuinbouw mogelijk te maken door op een drietal plaatsen in onze gemeente glastuinbouw gesaneerd op basis van de zogenaamde ‘glas- voor- glasregeling’. Onze fractie heeft ingestemd met deze wijziging vanwege de kwaliteitswinst op locaties in het landelijk gebied van Heinenoord en Mijnsheerenland.

Bij al deze bestemmingsaanpassingen heeft onze fractie er bij het college op aangedrongen zorg te dragen  voor een goede en open communicatie tussen ontwikkelaars, bewoners en de gemeente tijdens de uitvoering.

Dienst Gezondheid & Jeugd Op de agenda van de oordeelsvormende én de besluitvormende vergadering stond de zienswijze betreffende de concept begrotingswijziging 2019 van de gemeenschappelijke regeling ‘Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid’.  De vraag naar jeugdzorg blijft stijgen en daarmee ook de bijbehorende zorgkosten. Dat is zo in heel Nederland maar ook in onze regio Zuid-Holland Zuid. Mede op basis van de zogeheten ‘Omdenknotitie’ denkt de Dienst Gezondheid & Jeugd zelf dat de begroting voor de serviceorganisatie in 2023 teruggebracht kan worden van € 114 miljoen naar € 100 miljoen. De provincie Zuid-Holland heeft inmiddels een (kritische ) reactie gegeven op de begroting. Om het allemaal nog wat complexer te maken is er ook een discussie op gang gekomen over de financiële solidariteit tussen de gemeenten in de regio. Voor 19 november a.s. is er daarom een oriënterende raadsvergadering gepland. De PvdA-fractie kan instemmen met de deze begrotingswijziging. Kritiek hebben we op het feit dat de omdenknotitie zelf niet als zodanig in de raad aan de orde is geweest. De PvdA-fractie had vragen over de discussie omtrent de financiële solidariteit binnen de regio.  Welke vormen van solidariteit zijn er mogelijk? Tot nu toe was voor ons deze solidariteit een soort verzekeringspolis tegen de kosten die gepaard gaan met de zeer complexe en uitgebreide zorgvragen. De PvdA wil daarbij inzicht in de mate waarin de gemeenteraad deze zaak kan beïnvloeden. Wethouder Blaak heeft aangegeven dat op 19 november de omdenknotitie wordt besproken. Dit zou dan kunnen leiden tot een vertaling in een lokaal plan voor de gemeente Hoeksche Waard.  Wat de financiële solidariteit betreft gaf de wethouder aan dat er maar twee opties ter tafel liggen: ‘of we gaan door met de huidige financiële solidariteit of we stappen met alles, met uitzondering van de bedrijfsvoering (inkoop en contractmanagement), uit het samenwerkingsverband’. De PvdA is natuurlijk blij met de geboden duidelijkheid maar voelt zich ook ongemakkelijk met deze twee opties. In de vergadering  hebben wij gesteld dat, indien wordt gewerkt met een gemeentelijk plan van aanpak, dit dan ook op nuchtere en realistische aannames moet zijn gestoeld.

Overigens kwam de grote verwarring pas nadat de raadsvergadering laat op donderdagavond werd gesloten. Toen bleek dat  CDA minister de Jonge (Volksgezondheid)  en VVD minister Dekker ( rechtsbescherming)  in een brief aan de kamer een nieuwe reorganisatie van de jeugdzorg aankondigden.  Daarin stelden zijn voor om bepaalde vormen van jeugdzorg niet per gemeente maar per regio te organiseren. Aanleiding hiervoor vormde was een uiterst kritisch rapport van de Inspectie voor de Volksgezondheid. De zoveelste stelselwijziging. Je zou bijna vergeten dat het gaat om de jeugd zelf. In ieder geval is het een ontwikkeling die de discussie in de raad in een totaal ander daglicht plaatst en ook de aanstaande discussie over een gemeentelijk plan van aanpak en de toekomst van solidariteit binnen de regio. Er zijn dus toch meer opties? Wordt vervolgd …….…

Tenslotte werd werd er afgelopen donderdag een zogenoemde ‘Woontop Hoeksche Waard’ georganiseerd’. Voor een impressie daarvan verwijzen wij u naar de blog ‘Politiek nieuws in de media’ op deze website.

 

 

Het bericht Weekbericht (wk 45) fractie PvdA Hoeksche Waard🌹 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Coalitie presenteert: Elke dag beter. Zuid-Holland.

PvdA PvdA SGP VVD CDA Oud-Beijerland 25-08-2019 11:08

PvdA Hoeksche Waard is trots!

Allereerst natuurlijk op onze fractie in de Provinciale Staten van Zuid-Holland en de behaalde resultaten tijdens de laatste verkiezingen. Vervolgens op de wijze waarop zij, na een eerste mislukte formatiepoging van Forum voor Democratie, VVD en CDA, onder leiding van informateur Hans Wiegel, voortvarend aan de slag is  gegaan onder leiding van Jon Hermans, met VVD, CDA, GrL en SGP/CU.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/

Jon Hermans-Vloedbeld is trouwens inmiddels in de HoekscheWaard een goede bekende. Een zeer aimabele en ervaren bestuurder die van 2016 tot 2019 als waarnemend burgemeester de scepter zwaaide in de (inmiddels voormalige) gemeente Oud-Beijerland.

Jon is inmiddels meer dan 30 jaar actief in de lokale politiek en was (plaatsvervangend) burgemeester in 5 gemeenten, door het gehele land. Op dit moment is zij dit in de gemeente Noordwijk.

Uiteindelijk heeft dit op 20 augustus geleid tot de presentatie van het coalitieakkoord met de pakkende titel: ‘Elke dag beter. Zuid-Holland.’

Lees hier haar verslag van de (in)formatie.

 

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/

Het veelbelovende coalitieakkoord kunt u hier teruglezen.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/

Tijdens de presentatie van het akkoord op 20 augustus jl. werd ook het voorstel bekendgemaakt voor de samenstelling van het nieuwe provinciebestuur.

Omroep West maakte het volgende overzicht.

Tijdens de perspresentatie werden de kandidaat gedeputeerden nader voorgesteld.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/

Inmiddels is er al een soort staatsieportret van het nieuw college van gedeputeerden van de Provincie Zuid-Holland gemaakt.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/

Tot de dag van de beëdiging ontbreekt nog onze commissaris van de Koning, Jaap Smit, op deze foto.

Hierbij feliciteren wij natuurlijk op voorhand onze partijgenoot Anne Koning met de voorgenomen benoeming to Gedeputeerde van Zuid-Holland. Je hebt het meer dan verdiend, Anne!

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/

Uiteraard gaan mijn felicitaties ook alvast uit naar je nieuwe collega’s waarvan ik de meeste al heb leren kennen.

Tenslotte natuurlijk een dankwoord aan ‘onze’ kandidaten die een fantastische campagne hebben gevoerd. Vanzelfsprekend gaat GS,in samenspraak met PS, als één team opereren. Fijn dat je voor de Hoeksche Waard essentiële portefeuilles hebt ‘bemachtigd.’ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/😉

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/

Het overzicht van de voorgestelde portefeuilleverdeling:

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/coalitie-presenteert-elke-dag-beter-zuid-holland/

 

Het bericht Coalitie presenteert: Elke dag beter. Zuid-Holland. verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

PvdA inbreng discussie hoofdlijnenakkoord Hoeksche Waard

PvdA PvdA SGP CDA Oud-Beijerland 09-01-2019 13:18

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-inbreng-discussie-hoofdlijnenakkoord-hoeksche-waard/

Tijdens de tweede gemeenteraadsvergadering van de nieuwe gemeente Hoeksche Waard werd uitgebreid gedebatteerd over het zogenaamde hoofdlijnenakkoord dat door de coalitiepartijen CDA, SGP, CU en LokalenHW was ingebracht.

Dit akkoord kunt u hier lezen.

Fractievoorzitter van de PvdA, Piet Westdijk, zette het debat in met de onderstaande woorden:

“Voorzitter,

In de krant stond afgelopen vrijdag dat de oppositiepartijen tot spijt van de coalitie afgelopen woensdag waren vervallen in oude politiek. De definitie daarvan was dat wij het traditionele gevecht tussen coalitie en oppositie zijn aangegaan.

En de nieuwe politiek schrijft een maatschappelijk akkoord voor met de tien partijen in de raad, de inwoners en de verenigingen. Het misverstand in deze gedachtegang is dat je tot een zinnig maatschappelijk akkoord kunt komen zonder tegenspraak.

De kritiek die woensdagavond werd uitgesproken vond niet zijn oorsprong in de oude politiek, waar volgens mij niets tegen is, maar in het beoordelen van het stuk dat voor ons ligt. En net als woensdag zeg ik vanavond dat de fractie van de PvdA daar niet erg van onder de indruk is.

Een scherp verwoord verschil van mening draagt bij aan de kwaliteit van wat uiteindelijk op tafel komt te liggen. Scherpe kritiek wil helemaal niet zeggen dat er geen oog is voor de positieve kanten van de politieke tegenstander.

Vooral ook niet omdat de door de coalitie gekozen aanpak het grote risico met zich meebrengt dat de oppositiepartijen langs de zijlijn komen te staan. Het gaat in het akkoord per slot van rekening voortdurend  over ‘wij willen’, of de ‘coalitie wil’ en dat is een te beperkt uitgangspunt om de titel ‘Samen meer waard’ waar te maken.

Overigens zou het buitenspel zetten van de oppositie een schoolvoorbeeld zijn van oude politiek.

De fractie van de PvdA hunkert ernaar om een positieve en constructieve bijdrage te kunnen leveren aan de vormgeving van de nieuwe gemeente. Op basis van het hoofdlijnenakkoord zal  dat moeilijk zijn. De woorden ‘stimuleren’en ‘faciliteren’ vormen zo’n beetje de kernbegrippen van deze coalitie.

Het woord initiëren ontbreekt. Dat begrijpt de fractie van de PvdA wel omdat dit staat voor iets in gang zetten en daar kom je pas toe als je ergens een visie op hebt. Dit hoofdlijnenakkoord kent geen visie. Het is een opeenstapeling van verbale inhoudsloze krullendraaierij.

Niets in dit stuk getuigt van het besef dat de coalitie enig idee heeft van de samenhang tussen de diverse beleidsterreinen. Neem bijvoorbeeld het belangrijke onderwerp Mobiliteit en infrastructuur.

Kranteberichten leren dat de doortrekking van de A4 Zuid van Schiedam naar Klaaswaal er voorlopig niet zal komen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit 11 kilometer lange stukje snelweg veel van de druk zou weghalen op de Heinenoordtunnel. Dat zal dus niet gebeuren.

Dit betekent dat de Hoeksche Waard het zelf moet oplossen door verstandige oplossingen te bedenken voor de N217. Bijvoorbeeld door die te verbeteren met doelgerichte op- en afritten op superrotondes, door een niet onderbroken parallelweg voor landbouwverkeer aan te leggen en een apart veilig fietspad.

Maar vooral ook door ervoor te zorgen in de Hoeksche Waard een rondweg komt waardoor het verkeer uit het zuiden, uit de richtingen Strijen en Zuid-Beijerland, bij Numansdorp de A29 op wordt geleid, waardoor de druk bij de Reedijk wordt verminderd.

Er is onderzoek gedaan naar een vorkstructuur in de zuidrand, maar volgens mijn fractie heb je niets aan een vork zonder steel. De Haringvlietbrug blijft een hindernis voor de doorstroming op de A29, net als de Heinenoordtunnel. Verbreding van de A29 heeft geen enkele zin als ook niet iets wordt gedaan aan brug en tunnel.

De gemeente heeft niet geweldig veel mogelijkheden om de infrastructurele moeilijkheden op te lossen, vooral ook omdat de beslissingsbevoegdheid ligt bij het rijk en de provincie. Daarom is het verstandig om te kijken naar alternatieven, zoals doortrekking van de tram uit Barendrecht naar het busstation in Heinenoord dat kan veranderen in een transferium. Dat zal nodig zijn als het openbaar vervoer zo wordt verbeterd als is beloofd. Ook zou het een geweldig idee zijn om de metro vanuit Spijkenisse door te trekken naar Oud-Beijerland.

Overigens ontbreekt in het hoofdlijnenakkoord in de verbeteringen van het openbaar vervoer het vervoer op maat. Mijn fractie is tevens groot voorstander van het verbeteren van fietsverbindingen.

Een grappig terzijde is wat mijn fractie betreft het idee voor, om het zo maar eens te zeggen, een transferiumdorp speciaal voor studenten. Is dat de oplossing voor jongeren- en studentenhuisvesting, bouwen in landelijk gebied? Jongeren horen thuis in de kernen waar zij een bijdrage kunnen leveren aan de leefbaarheid en het saamhorigheidsgevoel.

Er zijn twee belangrijke onderwerpen die extra druk leggen niet zullen helpen het vraagstuk van de mobiliteit en de infrastructuur op te lossen. Dat zijn de woningbouw en de gewenste economische ontwikkeling. Beide hebben verkeersbewegingen tot gevolg en zullen bijdragen aan het risico op een verkeersinfarct op de N217.

Het coalitieakkoord spreekt van het bouwen van 3000 extra woningen. Extra wil zeggen bovenop het bij de Woonvisie behorende Woningbouwprogramma.  De noodzaak van dit aantal wordt nergens onderbouwd.

De PvdA is niet tegen woningbouw, maar de behoefte aan extra woningen moet worden vastgesteld op grond van ontwikkelingen in de Hoeksche Waard en niet op basis van de behoefte aan overloop vanuit Rotterdam. Die deur mag van de PvdA niet worden open gezet, want zodra de IJsselmondisering begint zal die niet meer stoppen en de doodsteek zijn voor de Hoeksche Waard.

Argumenten die pleiten voor extra woningen zijn groeiende werkgelegenheid, het vasthouden van jongeren en het tegengaan van vergrijzing. In het hoofdlijnenakkoord ontbreekt de visie die nodig is voor een evenwichtige ontwikkeling van dit gebied.

De plannen zoals die eind vorig jaar werden gepresenteerd, grote bouwprojecten bij Oud-Beijerland en bij ’s-Gravendeel, beide aan een uiteinde van de N217, zijn onverstandig. Beschikbaarheid van grond mag geen argument zijn voor bouwen. Een nog belangrijker vraag die moet worden beantwoord is of de gemeente wel alle woningbouw wil concentreren op slechts een paar plekken.

Ook is het van belang goed na te denken over de sturingsmiddelen die een gemeente met woningbouw heeft om vergrijzing en leegloop tegen te gaan. Grote bouwlocaties bij twee dorpen maken de andere dorpen daardoor mogelijk tot sterfhuizen.

Ook de economische ontwikkeling van de Hoeksche Waard vergt een realistischer visie. Het is niet nodig nieuwe bedrijventerreinen te ontwikkelen. Verstandiger is het om de bestaande terreinen te intensiveren. Een overweging zou kunnen zijn om de 20 hectare aan de Boonsweg niet slechts voor 50 procent maar voor 60 procent te benutten en daardoor de opbrengst te vergroten.

In het algemeen is een bezwaar van de fractie van de PvdA dat  in een gemeente het denken in rendement afwezig lijkt. Een goed voorbeeld daarvan is de exploitatie van het recreatieschap, waar elk jaar geld bij moet. Verstandig en rendabel beheer ervan is echter niet mogelijk omdat deze coalitie het weekeinde heeft gehalveerd.

Om die reden zal het met het voornemen om de Hoeksche Waard om te toveren tot een vrijetijdseconomie niets worden. De meeste jonge gezinnen die willen recreëren doen dat vooral ook op zondag. De rigide en onverdraagzame zondagssluiting maakt het vestigingsklimaat voor jongeren beslist niet aantrekkelijk. Tenzij er sprake is van selectie op grond van denominaties.

Een ander idee, waar de fractie van de PvdA niet op voorhand tegen is, is dat voor een foodlab. Wij zouden graag zien dat er verbinding wordt gezocht met de Proefboerderij in Westmaas. Overigens geldt ook voor dit initiatief dat het een extra belasting met zich meebrengt voor de infrastructuur. Dat maakt onderzoek naar de ideale plek noodzakelijk.

Woningbouw, economische ontwikkeling en een vrijetijdseconomie hebben effect op de infrastructuur en de mobiliteit. Bedenk daarbij dat er ook nog een opgave ligt, die door iedereen wordt onderschreven, om de kernkwaliteiten van de gemeente Hoeksche Waard, het landschap, de rust en de ruimte, te versterken. Dat de landbouw de drager is van het landschap, spreekt voor zich.

Een onderwerp, voorzitter, dat mijn fractie zeer na aan het hart ligt, is de manier waarop  de gemeente inwoners kan betrekken bij het beleid. Feitelijk gaat de coalitie in het hoofdlijnenakkoord uit van het ideaal van een participatiesamenleving.

Voor een niet onbelangrijk deel van de samenleving gaat dit echter niet op. Veel mensen, en dan vooral de inwoners die het akkoord omschrijft als mensen die kwetsbaar zijn, zijn niet in staat de mogelijkheid te benutten om hun ideeën te delen. Die mensen raken op achterstand als een gemeente achterover leunt door alleen te willen stimuleren en faciliteren, zij raken steeds meer vervreemd van de samenleving.

Veel mensen zullen erbij moeten worden gehaald, actief. De gemeente moet zich afvragen hoe je een betekenisvolle participatie organiseert, hoe je moet omgaan met verschillen in kennisniveau, hoe je tegenstrijdige belangen met elkaar in evenwicht brengt en hoe je tot eenduidige uitkomsten komt als meer mensen met diverse belangen meepraten.

In dit verband is het van wezenlijk belang hoe het werk van de contactwethouders wordt geregeld en hoe dat contact in het vat wordt gegoten. Hoe verhoudt zich dat tot de portefeuilleverdeling en hoe zit dat met hun vervanging? Zijn ambtenaren de achtervangers? De invulling van deze rol is belangrijk, net als het samenspel met de ideeënmakelaars en de respons op bewonersinitiatieven.

De fractie van de PvdA pleit ervoor om de betrokkenheid van de inwoners in elk dossier zo ver mogelijk aan de voorkant van de meningsvorming te plaatsen. Het zal een grote inspanning vergen om op alle thema’s de afstand te verkleinen en de betrokkenheid te vergroten. Vooral in het erbij betrekken van laagopgeleide mensen die zich afkeren van de politiek en het bestuur, ligt een grote uitdaging.

Ook voor het onderwerp duurzaamheid ziet de fractie van de PvdA de uitdaging waarvoor de Hoeksche Waard zich gesteld ziet. Het is makkelijk en nodig om duurzaamheidseisen te stellen aan de nieuwbouw, die standaard gasloos moet zijn en voorzien van zonnepanelen.

Maar de grote opgave ligt in het verduurzamen van bestaande woningen, in combinatie met het asbest vrij maken. Hoe gaat de Hoeksche Waard om met de mensen die dit financieel niet kunnen dragen? Er zullen compensatiemaatregelen nodig zijn. Welke inspanning zal de gemeente leveren en wat verwachten we van HW Wonen?

De opbrengst van de aandelen Eneco zou het best kunnen worden geoormerkt voor het duurzaam maken van het woningbestand. De gemeente zou een duurzaamheids fonds kunnen instellen. Een koddig voornemen van de coalitie is dat zij zegt te streven naar duurzame mobiliteit. Stimuleren en faciliteren is leuk, maar zelf iets doen is belangrijker. In Klaaswaal staat bijvoorbeeld geen enkele laadpaal.

In dit verband wijst mijn fractie erop dat voor haar het Sociaal Domein van groot belang is. De PvdA hecht grote waarde aan armoedebestrijding en het helpen van mensen die op het bestaansminimum leven. In de uitwerking van de concrete doelstelling van de gemeente moet aandacht zijn voor het vroegtijdig signaleren van moeilijkheden. Dat maakt tijdig ingrijpen mogelijk.

De sociale dienst moet de moeilijkheden proberen voor te zijn in een cultuur van vertrouwen en behulpzaamheid en niet, zoals lang het geval was op basis van wantrouwen. Investeren in het wegwerken van armoede en het op een hoger plan zetten van schuldhulpverlening kunnen naar onze mening uiteindelijk zelfs leiden tot besparingen.

Wat ons betreft is het een schande dat in ons rijke land nog altijd mensen afhankelijk zijn van voedselbanken. Het zou een doel moeten zijn om die overbodig te maken in de gemeente Hoeksche Waard. Samen meer waard betekent voor ons dat er geen armoede is.

Dat de WIHW is opgesplitst doet mijn fractie deugd. Het was een speerpunt in ons verkiezingsprogramma dat de sociale dienst weer een gemeentelijke dienst zou worden en dat wat vroeger de sociale werkplaats was, onder de naam WIHW bedrijven, weer zou verzelfstandigen. De PvdA was wel verbaasd over dit besluit omdat de directeur van WIHW met grote stelligheid had beweerd dat die splitsing niet nodig was.

Onze vraag is hoe wordt vormgegeven aan HW Werkt! Is het de bedoeling dat de raad het doet met het hierover uitgebrachte persbericht of wordt over rol en opzet van HW Werkt! nog op een andere manier gecommuniceerd?

De talrijke gedachten die in het hoofdlijnenakkoord worden uitgesproken over de zorg roepen bij de fractie van de PvdA veel vragen op.  Een voorbeeld van een losse flodder uit dit hoofdstukje is de opmerking onder het kopje ‘Helpen is goed, voorkomen is beter’:, ik citeer: ,,Preventieve projecten die erop gericht zijn specialistische jeugdzorg te voorkomen. ‘’ Einde citaat. Wij zijn erg benieuwd naar de uitwerking van al die ideeën en opmerkingen, zoals ook naar de manier waarop de sociale hypotheek wordt ingezet. Geldt die bijvoorbeeld alleen voor stenen?

Er is nu een hoofdstukje Cultuur en erfgoed, maar de sport ontbreekt. Dat is toch niet uit angst dat jongeren vooral op zondag willen sporten? Juist sportbeoefening kan bijdragen aan het versterken en vitaliseren van de dorpen. Het is gezond, het amuseert en het stimuleert samenwerking.

Het hoofdlijnenakkoord kent voor het onderwijs een zelfde tekort als voor sport. Er is geen visie op onderwijs.

Er is nu wel een tekst over cultuur en erfgoed maar evenmin een visie. Tijdens het cultuurdebat in de aanloop naar de verkiezingen bleek ook pijnlijk dat veel partijen onbekend zijn met dit onderwerp. De PvdA wil verenigingen versterken, bestaande en nieuwe initiatieven in beeld brengen. Er zijn culturele broedplaatsen nodig en het muziekonderwijs verdient veel steun en aandacht. Op dit terrein heeft de cultuursector in de Hoeksche Waard al laten weten te willen participeren. De coalitie spreekt van een cultuuraanjager. Is dat iemand buiten de gemeente, of gaat het om een ambtenaar?

Het lijkt ons niet dat DOK-C de enige gesprekspartner moet zijn van de gemeente. Denk ook aan Museum Hoeksche Waard, de Stichting Erfgoedkoepel Hoeksche Waard en de Stichting Dichter bij de Molen. En er zijn er vast nog meer

Voor het uitvoeren van beleid, voor zover dat ooit tot stand zal komen, is geld nodig. Om te voorkomen dat we aan het eind van deze betrekkelijk korte raadsperiode voor verrassingen komen te staan, is het verstandig om initiatieven snel door te rekenen.

De coalitie zal keuzes moeten maken, want een sluitende begroting is nodig, ook voor het perspectief op de komende jaren. Instrumenten zijn inkomsten verhogen, bijvoorbeeld door te streven naar rendement op het recreatieoord of een hogere opbrengst van het bedrijventerrein aan de Boonsweg, of verlagen, bijvoorbeeld door de lasten voor de inwoners zo laag mogelijk te houden.

Mijn fractie is voor zo gunstig mogelijke lasten, maar zij beseft dat een middeling van tarieven toekomstige schommelingen kan voorkomen en bijdraagt aan een evenwichtige begroting.

Het is fijn om te horen voorzitter, dat het uitgangspunt van de door veel partijen in de Hoeksche Waard zo gewraakte Nota Ruimte inmiddels breed wordt omhelsd: Behoud door ontwikkeling. Die drie woorden verwoorden voor mijn fractie precies het ambitieniveau dat we moeten nastreven.

Ik sluit af met een verwijzing naar mijn inbreng van afgelopen woensdag, waarin ik kanttekeningen heb geplaatst bij de onevenwichtige en verbrokkelde portefeuilleverdeling. Wij zien een reactie daarop graag tegemoet.”

Het gehele debat kunt u  hier terugkijken.

 

Het bericht PvdA inbreng discussie hoofdlijnenakkoord Hoeksche Waard verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Minister Hugo de Jonge opent 31-10 CDA Hoeksche Waard Pop-up Store

CDA CDA Oud-Beijerland 27-10-2018 06:14

CDA Hoeksche Waard (@CDAHW)26-10-18 10:58BREAKING NEWSOp woensdag 31 oktober om 13.30 uur opent Minister Hugo de Jonge de “CDA Hoeksche Waard Pop-up Store”. Vandaag kregen lijsttrekker⁦‪@Paul_Boogaard‬⁩en⁦‪@KVorthoren‬⁩de sleutel van het winkelpand in de Veilingpassage in Oud-Beijerland.pic.twitter.com/vMoBfZIfcD

Minister Hugo de Jonge opent 31-10 CDA Hoeksche Waard Pop-up Store

CDA CDA Oud-Beijerland 27-10-2018 06:14

CDA Hoeksche Waard (@CDAHW)26-10-18 10:58BREAKING NEWSOp woensdag 31 oktober om 13.30 uur opent Minister Hugo de Jonge de “CDA Hoeksche Waard Pop-up Store”. Vandaag kregen lijsttrekker⁦‪@Paul_Boogaard‬⁩en⁦‪@KVorthoren‬⁩de sleutel van het winkelpand in de Veilingpassage in Oud-Beijerland.pic.twitter.com/vMoBfZIfcD