Nieuws van politieke partijen in Scherpenzeel over ChristenUnie inzichtelijk

637 documenten

ChristenUnie slaat gemeenteraadsverkiezingen 2022 over

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 13-12-2021 21:20

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1384579/588314/Logo.jpg

De ledenvergadering van de ChristenUnie Scherpenzeel heeft besloten dat de partij niet deelneemt aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022.

Reden hiervoor is dat het niet is gelukt om voldoende mensen te vinden om de top van de kieslijst te vullen. Al in 2018 was bekend dat twee van de huidige (steun)fractieleden na deze raadsperiode zouden stoppen met het fractiewerk. Dankzij verschillende oproepen en gesprekken is een aantal (jonge) mensen gevonden, dat zich in de toekomst wil inzetten voor de ChristenUnie. De gemeenteraadsverkiezingen 2022 komen voor hen echter te vroeg. 

Marieke van de Beek (fractievoorzitter): "Natuurlijk hebben we overwogen of het mogelijk is om de fractie de komende raadsperiode met een beperkt aantal mensen voort te zetten. Naast de inzet die dit van deze mensen vraagt, is het in onze ogen niet goed voor het democratische proces, om besluiten over belangrijke onderwerpen op zo'n smalle basis te nemen."

De ChristenUnie zal de komende raadsperiode benutten om nieuwe mensen klaar te stomen voor het fractiewerk, en is hoopvol om er over vier jaar weer met een enthousiast team te staan.  

We hebben jou/u nodig

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 25-11-2021 08:20

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1383153/588314/we_want_you_stellenanzeige.jpg(mediaclass-fancybox.c6510c0e15414667d97bb714e21d090f477317ed).png

In maart volgend jaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. We gaan deze verkiezingen in met het thema ‘Samen recht doen’. Maar in dat ‘samen’, daar zit ‘m de crux.

Om iets samen te kunnen doen, hebben we mensen nodig. Mensen die het christelijk-sociaal geluid ook in Scherpenzeel willen laten horen. Wij zijn er van overtuigd dat de ChristenUnie een belangrijke boodschap heeft, óók voor Scherpenzeel. Een boodschap van sociale gerechtigheid, van duurzaamheid, van een hoopvolle toekomst!

Maar zonder mensen verstomt dit geluid in Scherpenzeel. Dat mag niet gebeuren! Daarom zoeken we dringend versterking voor onze fractie. Mensen, die straks na de verkiezingen een rol willen vervullen binnen de fractie, als raadslid, commissielid of steunfractielid (mee-denker).

Spreekt dit je aan, of wil je meer weten? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via cu.scerpenzeel@gmail.com.

Geen fusie Scherpenzeel en Barneveld

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 07-10-2021 15:03

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1379207/588314/523df81b-5fad-4825-a731-490618cc43d5.jpg

De ChristenUnie heeft zich de afgelopen tijd sterk gemaakt voor het samengaan van Scherpenzeel met Barneveld. Onze fractie is teleurgesteld dat minister Ollongren (BZK) heeft besloten het herindelingsadvies voor de gemeenten Barneveld en Scherpenzeel niet over te nemen.

Wij respecteren dit besluit. In de toekomst zullen wij ons blijvend inzetten voor een sterke en gezonde gemeente. De opgaven en uitdagingen waar we voor staan zijn groot en vragen onze aandacht. Goede zorg voor inwoners die dat nodig hebben, voldoende betaalbare woningen en alles rondom energie en klimaat zijn zaken, die onze aandacht en inzet nodig hebben.

Hiervoor is onderling vertrouwen en actieve samenwerking tussen de raadsfracties een must. Het besluit van de minister heeft duidelijkheid gebracht. Op basis hiervan gaan we verder, en zullen wij ons in Scherpenzeel blijven inzetten voor een rechtvaardige, sociale en duurzame samenleving.

Algemene beschouwingen bij de kadernota 2022-2025

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 14-07-2021 07:07

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1375192/588314/Huis-Scherpenzeel-Ben-Bender-Wikimedia.jpg

Scherpenzeel op koers – maar waar naartoe?

“Scherpenzeel ligt volledig op koers”. Daarmee presenteerde het college enige weken geleden de kadernota. Een kadernota die onze fractie grote zorgen baart.

De kadernota begint met een korte inleiding. Daarin worden vier dingen gesteld, die absoluut de waarheid geweld aandoen, of toch tenminste een stevige nuance behoeven. Er wordt gesteld dat er 1. meer ruimte is om de stijgende kosten in het sociaal domein op te vangen, 2. dat er structurele dekking is voor alle vaste lasten, 3. een stevige spaarpot voor financiële tegenvallers, en tenslotte, 4. dat we blijven investeren datgene wat we in de toekomstvisie hebben vastgelegd.

Om met het eerste te beginnen: meer ruimte om de kosten in het sociaal domein op te vangen. Voorzitter, er is de verwachting dat het rijk hiervoor geld beschikbaar zal stellen. Maar waar wij enerzijds als gemeente erkennen dat er meer geld nodig is en dat de beschikbare budgetten voor Jeugd en Wmo moeten stijgen, laten wij dit tegelijkertijd gepaard gaan met een forse taakstellende bezuiniging, waarvan we nog niet weten hoe die in te vullen. De wethouder suggereerde dat dat laatste in regioverband gebeurt, maar de goede luisteraar hoorde dat er slechts over wordt gesproken in regioverband. Dat zogenaamde 'best practices’ met elkaar worden gedeeld. Maar daarmee wordt nog niet het probleem in Scherpenzeel opgelost. Daarmee wordt nog niet de bezuiniging, die broodnodig is om de begroting sluitend te krijgen, daadwerkelijk ingevuld. Onze inwoner mag fors meer gaan betalen, maar de meest kwetsbare inwoners krijgen er bezuinigingen voor terug.

Ten tweede: de structurele dekking voor vaste lasten. Zowel bij de jaarrekening als bij de eerste financiële rapportage hebben wij geconstateerd dat er veel te krap wordt begroot. Het doel van het college met deze begroting is niet het reserveren van realistische budgetten, het doel is om onder aan de streep niet in de rode cijfers te komen. Gevolg is dat we keer op keer, op alle momenten dat we even de thermometer in het badwater steken, moeten constateren dat we tekort komen. Dat we keer op keer moeten bijstorten uit onze spaarpot, de algemene reserve. Indirect betekent dat dus, dat we de vaste lasten tóch niet structureel dekken, want we begroten te weinig en vullen vervolgens de tekorten steeds aan met incidenteel geld.

Het derde punt, de stevige spaarpot. Die spaarpot bestaat uit te verwachten incidentele inkomsten uit de grondexploitatie. In de huidige markt is daar inderdaad in de toekomst een forse opbrengst van te verwachten. Maar dat neemt niet weg, dat op dit moment, en de komende jaren, de reserve leeg is. Het college verwacht deze aan te kunnen vullen, maar dat is nog toekomstmuziek, en die muziek houdt ook ergens op. Na de grondexploitaties die nu bekend zijn, zijn alle gemeentelijke gronden ontwikkeld. De nu voorziene inkomsten drogen dus binnen afzienbare tijd op. En dan?

Tenslotte stelt het college, dat we blijven investeren in dat wat we in de toekomstvisie hebben vastgelegd. Voorzitter, het belangrijkste besluit bij de toekomstvisie was toch wel, dat er 14,2 fte nodig is om onze ambtelijke organisatie in de basis op orde te brengen. De inkt is nog nauwelijks opgedroogd, of dit college schrijft zonder blikken of blozen in deze kadernota dat dat wel wat minder kan. De wethouder stelt, dat de wegbezuinigde fte’s geen deel uitmaken van die 14, maar in de kadernota staat er zelfs expliciet bij vermeld dat dat wél zo is. Waar wij bang voor waren, gebeurt nu al. Als het financieel lastiger wordt, is die belangrijke versterking van de organisatie het eerste waarin weer wordt gesneden. Hiermee doen we de medewerkers van onze organisatie tekort.

En dat is nog niet alles: ook het geld dat we voor de ambities uit de toekomstvisie hadden gereserveerd, wordt besteed aan andere dingen. Het bedrag wordt gehalveerd en het resterende deel wordt besteed aan een Wmo consulent, een absolute basistaak van de gemeente. Dit college doet niet alleen de medewerkers, maar ook de inwoners van ons dorp tekort. Ze mogen fors meer betalen, en krijgen daar bezuinigingen en het schrappen van de ambities voor terug.

Voorzitter, realiseert u zich dat ik nog niet verder dan de inleiding van de kadernota ben gekomen? En eigenlijk zegt dit genoeg, kan ik hier ophouden. Scherpenzeel ligt op koers, maar we koersen niet af op een zonnig eiland waar niemand zich ergens zorgen over hoeft te maken. We koersen af op zware storm, op steile kliffen of onbekende diepten, waarvan nog niemand weet hoe we daar doorheen zullen komen. We houden angstvallig vast aan onze koers van zelfstandigheid, in een rechte lijn, waar het zicht op de échte doelen wordt vertroebeld door de mist van grote woorden, beschuldigingen en verdachtmakingen, dat alles om maar zelfstandig te blijven. Een goede stuurman moet juist telkens opnieuw zijn koers bepalen, gebaseerd op nieuwe inzichten en nieuwe feiten. Voor een goede stuurman is niet de koers leidend, maar het doel dat hij wil bereiken. En voor het doel, het beste zoeken voor onze inwoners en organisaties, is het wellicht nu tijd om de koers bij te stellen. Misschien kan het nog nèt… misschien kunnen we nog bijsturen, zonder averij op te lopen.

Voorzitter, de politiek en alles wat er speelt kan ons zomaar naar de keel vliegen. Kan ons te groot en te veelomvattend worden. Als niets is wat het lijkt, als je teleurgesteld raakt in mensen, je niet meer weet op wie je wel of niet kunt bouwen, zou je soms het bijltje er bij neer willen gooien. Waar de lokale sores ons in de afgelopen periode zo bezig hielden, waar we over lokale ontwikkelingen dachten: waar moet dit heen, en welke invloed heb ik hier nog op om bij te sturen, geldt dat zeker als we naar het grotere plaatje kijken. Als we nadenken over de zorgen en uitdagingen waar we regionaal, landelijk en in de wereld voor staan. 

Maar dan, juist op die momenten, prijzen we ons gelukkig om wat al tot uiting komt in de naam van onze partij. Wij zijn de ChristenUnie, een beweging van christenen. Wij weten dat we het niet zelf en niet alleen hoeven te doen, maar dat we enkel een instrument zijn in de handen van God, om te streven naar rechtvaardigheid en het goede te zoeken voor onze medemens. En dan weten we dat we het op momenten ook mogen loslaten, in de wetenschap dat God zijn werk nooit loslaat. En als we dan aan het begin staan van het zomerreces, waarin we allemaal een stapje terug mogen doen, dan wensen we ons allen rust en vrede toe, zoals beschreven staat in psalm 131, die ik voor u lees uit de bijbel in gewone taal:

Heer, ik voel me niet beter dan anderenik denk niet dat ik belangrijk benof dat ik alles kan.

Nee, ik ben rustig en stilik voel me veilig bij uzoals een kind in de armen van zijn moeder.

Israël – en dit geldt voor ons allemaal -vertrouw op de Heer,nu en altijd!

Dat inzicht, die rust en dat vertrouwen wensen wij ons allen toe. 

Zienswijze Herindelingsontwerp Barneveld - Scherpenzeel

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 13-04-2021 10:07

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1370952/588314/6c589d97-87ee-455b-be2a-f79e88d360da_thumb1140.jpgZienswijze herindelingsontwerp Barneveld-Scherpenzeel

Een zienswijze is een reactie die een belanghebbende  aan het bevoegd gezag (in dit geval de provincie) kan sturen als reactie op een ontwerp-besluit. Het CDA, PRO Scherpenzeel en de ChristenUnie hebben een zienswijze ingediend over het Herindelingsontwerp Barneveld-Scherpenzeel van de provincie.

In het onderstaande document vindt u de zienswijze zoals deze is ingediend door het CDA, PRO Scherpenzeel en de ChristenUnie

Algemene beschouwingen bij de kadernota 2021-2024

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 10-07-2020 07:14

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1317897/588314/Huis-Scherpenzeel-Ben-Bender-Wikimedia.jpg

Scherpenzeel – een wankele gemeente of een sterk dorp?

Voorzitter, ter behandeling ligt vandaag de kadernota voor. Een technisch-financieel document waar we iets van moeten vinden. Vandaag ligt niet de vraag ‘herindeling of zelfstandigheid’ op tafel. Hierover hebben wij ons in december uitgesproken, deze bal ligt nu bij de provincie.

Echter, het is een goede gewoonte om bij de behandeling van de kadernota Algemene beschouwingen te houden. Beschouwingen, waarbij we wat opstijgen boven de waan van de dag, en wat breder en verder kijken dan doorgaans bij de behandeling van raadsvoorstellen. Voorzitter, en als we dat doen, dan ontkomen we niet aan het thema ‘Toekomst van Scherpenzeel’.

Voorzitter, kijkend naar Scherpenzeel wil ik in deze beschouwingen twee kanten belichten:

De bestuurlijke kant De financiële kant

Bestuurlijk

Er wordt veel gevraagd van gemeenten, nu en in de toekomst. Veel omvangrijke en complexe taken komen op het bordje van de gemeente. Daarnaast gaan de ontwikkelingen in de samenleving sneller dan ooit en is de omgeving waarin wij ons bevinden complexer dan ooit. Dit vraagt iets van een gemeentebestuur. Dit vraagt een bepaalde mate van professionaliteit, van visie, kennis en autoriteit. Het vraagt ook een sterke positie, rol en inbreng in de regio. Het vraagt, kortom, een grote mate van bestuurskracht. Bestuurskracht van raad en college, die, of je het nu wil zien of niet, vanuit een kleine gemeenschap als Scherpenzeel nu eenmaal lastig op te brengen is.

Natuurlijk zien wij ook de voordelen van korte lijnen, natuurlijk werken onze ambtenaren hard, natuurlijk is het fijn om te stellen dat iedereen elkaar kent en zo ‘benaderbaar’ is, maar dat wil nog niet zeggen dat daardoor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties automatisch het beste krijgen.

Voorzitter, waar het gaat om bestuurskracht en strategische kracht wordt in deze kadernota vooral ingezet op versterking van onze ambtelijke organisatie. Maar bestuurskracht is méér. Als wij een hoogopgeleide, krachtige organisatie hebben, dan hebben wij ook een sterk college nodig, dat op een goede manier deze organisatie kan sturen. Een college, dat ook in de regio wordt gewaardeerd. En is onze raad zodanig toegerust dat zij hierin mee kan? Of krijgen we dan te maken met de zogenaamde ‘vierde macht’ die het voor het zeggen heeft? De overmacht van daadkrachtige en deskundige ambtenaren, die het feitelijk voor het zeggen hebben in Scherpenzeel? 

Als we het hebben over de bestuurlijke toekomst van Scherpenzeel, ontkomen we er als raad niet aan om ook de hand in eigen boezem te steken. Om zélf in de spiegel te kijken. Dan komen we al snel uit bij wat zo mooi ‘politiek-bestuurlijk samenspel’ wordt genoemd. De wisselwerking tussen raad en college, rolvastheid, en het functioneren van de democratie in Scherpenzeel. Voorzitter, en ik herhaal nog maar een keer wat ik op 4 juni ook heb gezegd: Wie denkt dat ‘democratie’ betekent dat de meerderheid het voor het zeggen heeft, en de minderheid er het zwijgen toe moet doen, maakt een grote denkfout. Als er geen oog en oor meer is voor de standpunten en argumenten van de minderheid, is democratie ver te zoeken. Dan is er eerder sprake van dictatuur van de meerderheid. Voorzitter, en dan kunnen wij, terugkijkend op de afgelopen maanden, niet anders concluderen dan dat de democratie in de Scherpenzeelse raad onder druk staat.

Voorzitter, in de kadernota wordt met het oog op de bestuurlijke toekomst van Scherpenzeel gesteld dat zelfstandigheid de beste optie is om onze voorzieningen te waarborgen. Als argument wordt gegeven dat we dan ‘volledige regie’ hebben over onze voorzieningen en ons geld. Voorzitter, dit is een utopie. Voor wat betreft voorzieningen is veel aan ‘de markt’ onderhevig. En als klein dorp ligt een groot deel van de regie nú al buiten onze eigen invloed: bijvoorbeeld bij de regio en bij verbonden partijen. En juist daar moeten wij, als we eerlijk zijn, erkennen dat we nauwelijks iets in te brengen hebben… nauwelijks iets van ‘regie’ kunnen voeren, juist omdat we daarvoor een te kleine partij zijn die, zowel financieel als inhoudelijk, te weinig bijdraagt.

Financieel

Ten tweede, de financiële kant. Als we kijken naar de financiële toekomst van Scherpenzeel, komen we wat dichter bij de kadernota. En dan zien we dat voor het doel ‘zelfstandigheid’ grote offers nodig zijn. In de eerste plaats is er de forse verhoging van de onroerende zaak belasting. Het financiële offer voor zelfstandigheid moet rechtstreeks door onze inwoners worden opgebracht. Al in december hebben wij aangegeven, nooit voor een dergelijke lastenverzwaring te zullen stemmen als het niet onontkoombaar is. Daar komt nog bij dat naar verwachting ook de afvalstoffenheffing volgend jaar zal moeten stijgen.

Daarbij is er in deze kadernota geen rekening gehouden met het feit dat de algemene uitkering van het rijk daalt als de ozb opbrengsten door een belastingverhoging stijgen. Het college rekent zichzelf rijk over de rug van onze inwoners.

Voorzitter, een belangrijke pijler onder het financiële plaatje is de woningbouw. Door het college wordt gesteld dat de woningbouw niet is ingegeven door financiële argumenten. Dit is echter in tegenspraak met wat het college zélf in de kadernota schrijft (citaat): “Onze woningbouwplannen leveren door middel van hun grondexploitaties een belangrijke voeding voor onze Algemene Reserve. Daarnaast zorgen nieuwe woningen via de OZB op termijn voor additionele structurele inkomsten.”

Dat de inkomsten uit woningbouw in dit plan broodnodig zijn, blijkt wel uit het feit dat de algemene reserve met € 4,3 miljoen afneemt in vier jaar tijd! Die zal moeten worden aangevuld met de inkomsten uit woningbouw. Flinke opbrengsten uit woningbouw bereik je echter uitsluitend door het bouwen van woningen in het hogere segment, op eigen gronden. En dat, terwijl er júist zo’n enorme behoefte is aan betaalbare woningen! Het college zou blijk geven van visie, als zij zocht naar wegen om juist te kunnen investéren in bouw van betaalbare woningen, in plaats van woningbouw te zien als melkkoe. Daarbij komt dat bij een forse groei van de bevolking ook meer schoollokalen, sportvoorzieningen en andere bovenplanse voorzieningen nodig zijn, waarmee nu nog geen rekening wordt gehouden.

Voorzitter, in deze kadernota wordt absoluut geen rekening gehouden met een groot aantal kleinere en grotere financiële risico’s. Wij hebben dit in de opinieronde en door middel van onze technische vragen al inzichtelijk gemaakt. Om die reden kan er onmogelijk worden gesteld dat deze kadernota duurzaam positief is, en een solide basis is voor een gezonde, sterke gemeente op de lange termijn.

Voorzitter, er is een alternatief. Een alternatief, dat onze inwoners de komende tien jaar 14 miljoen euro minder gaat kosten dan het huidige plaatje. Veertien miljoen euro! , dat is € 1.400 per inwoner of € 5.600 per gezin van vier personen! En dat alternatief is: kiezen voor een sterk dorp in een sterke gemeente. Een gemeente, die wel invloed en regie heeft in de regio, in verbonden partijen. Een gemeente, die een krachtig kernenbeleid voert, die oog heeft voor de voorzieningen, leefbaarheid en identiteit van haar dorpen. Een gemeente, die een prima economisch beleid voert, die al meerdere keren werd uitgeroepen tot MKB-vriendelijkste gemeente van Gelderland. En in die gemeente kan Scherpenzeel blijven, wat zij ook nu is: een krachtig dorp, met mooie voorzieningen, met een sterke sociale cohesie en een rijk verenigingsleven. Juist door te kiezen voor een betaalbare toekomst in een sterke gemeente, kan Scherpenzeel blijven wat zij nu is: een ondernemend dorp in het groen, met een betrokken gemeenschap.

Voorzitter, ik wil afsluiten met dingen die ik in het verleden vaker heb gezegd, maar juist nu ook nog een keer wil benadrukken. En dat zijn twee opdrachten, die in de bijbel staan, en waar wij als ChristenUnie politici elkaar vaak aan herinneren. En dat doen we niet zomaar, dat doen we omdat dat de drijfveren zijn waaruit wij handelen, omdat die opdrachten verwoorden op welke manier wij politiek willen bedrijven, ook, en júist, als we voor lastige keuzes staan.

De eerste opdracht is van de profeet Jeremia: “Bid voor je stad. Doe er je best voor dat het goed gaat met die stad.” De tweede opdracht is van de profeet Micha: “Wees eerlijk, rechtvaardig en trouw. En denk niet alleen aan jezelf, maar leef dicht bij God.”

Voorzitter, ons inzetten voor het goede voor ons dorp, op een eerlijke manier, zoekend naar gerechtigheid, trouw aan onze uitgangspunten en principes, dat is hoe onze fractie ook nu zal handelen.

Zelfstandig Scherpenzeel?

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 16-06-2020 17:57

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1316341/588314/Scherpenzeel I Barneveld.jpg

Gemeentebelangen Scherpenzeel is overtuigd is van een toekomstbestendig, zelfstandig Scherpenzeel. Op een aantal zaken dat door GBS wordt gesteld in Dorp & Streek van deze week, reageren wij graag.

1. “Er wordt nog steeds meer spaargeld opzij gelegd dan dat we gebruiken. Ook in de toekomst.”Dit klopt niet. Onze ‘spaarpot’, de algemene reserve, daalt de komende jaren in rap tempo tot onder het vereiste minimum. Het college stelt voor om op een later tijdstip hiervoor een oplossing te bedenken. De reserve Afval (voor onverwachte kosten van afvalverwerking) is leeg. En weer: Het college stelt voor om op een later moment hiervoor een oplossing te bedenken. Die aanvullingen zullen toch echt bij u, de inwoners van Scherpenzeel, vandaan moeten komen. GBS ‘gokt’ op extra inkomsten uit woningbouw. Inkomsten die onzeker, en deels ook niet realistisch zijn.

2. De lasten voor de inwoners zullen beperkt stijgen.” En een paar zinnen verderop: “De verwachting is dat bij alle gemeenten de lasten fors zullen gaan stijgen.”Bij álle gemeenten: dus óók in Scherpenzeel. Door allerlei oorzaken, zoals de zorgkosten, corona, etc. Maar daar bóvenop komen voor Scherpenzeel nog de extra kosten van tenminste € 1,2 miljoen voor de extra ambtenaren. Los van de kostenstijging waar alle gemeenten mee te maken krijgen, gaat u in Scherpenzeel de komende jaren voor de extra ambtenaren al meer dan € 100 per jaar extra belasting betalen.

3. Zelfs de gevreesde bezuiniging op de bieb is bijna geheel van tafel."In het plan wordt de bibliotheek nog steeds omgevormd tot een 'steunpunt' met zeer beperkte ruimte voor boeken. U moet uw boeken in de toekomst online uitzoeken en bestellen. Afhalen kan dan in 'de bieb'. Even lekker snuffelen tussen de boeken is er niet meer bij!

4. Maar nu zijn partijen 180 graden gedraaid onder invloed en grote druk van buitenaf (provincie, burgemeester).”Er zijn ook partijen die op grond van onafhankelijk onderzoek, rapporten, ervaringen en ontwikkelingen, voortschrijdend inzicht ontwikkelen. Wij hebben altijd gezegd: zelfstandigheid is prettig, maar wij zoeken naar wat het beste is voor onze inwoners en bedrijven. Wij zijn overtuigd dat zelfstandigheid naar de toekomst toe niet langer houdbaar is. Om tot dit inzicht te komen was geen druk van welke partij dan ook nodig.

5. Denkt u dat Barneveld ieder jaar 4 ton gaat uitgeven aan de Breehoek en 2 ton ana de bibliotheek.”Er wordt angst gezaaid voor Barneveld. Barneveld heeft haar kernenbeleid prima in orde. De voorzieningen in dorpen als Voorthuizen en Kootwijkerbroek doen niet onder voor die in Scherpenzeel. Daarnaast heeft het college tot nu toe elk constructief gesprek met Barneveld afgehouden. Uit de informatie die wij hebben ingewonnen, blijkt dat Barneveld van harte bereid is het voorzieningenniveau in Scherpenzeel in stand te houden.

6. “Een gemeentesecretaris (in Barneveld) die opstapt”Met deze opmerking suggereert GBS dat er van alles aan de hand zal zijn in Barneveld. Helaas verzuimt GBS om deze gemeentesecretaris te vragen waaróm hij precies opstapt. Dat blijkt om zuiver persoonlijke redenen te zijn. Wij vinden het zeer ongepast dat GBS hier op deze manier over spreekt, en hebben hen om een rectificatie van dit statement gevraagd. Dit wordt geweigerd.

7. “Omdat we zelf willen bepalen hoe we de centen van onze inwoners inzetten”Wilt u dat uw geld wordt ingezet voor een adviseur, als zijn advies vervolgens terzijde wordt geschoven? Wilt u dat uw geld wordt ingezet voor extra ambtenaren, terwijl dat onnodig is als we samen gaan met Barneveld? Wilt u dat uw geld wordt ingezet voor een dure lobbyist van twijfelachtig allooi, de ‘gemeentebelangen’ in Den Haag te gaan behartigen?

Als u nu denkt: wellicht is een herindeling nog zo gek niet, zonder extra kosten, zonder belastingverhoging (Barneveldse Krant: ‘Lokale lasten Barneveld in 2021 niet omhoog’), zonder al ons groen vol te bouwen met 1.000 extra woningen, en zonder een nog steeds onzekere toekomst… Laat dan ook uw stem horen in de enquête die binnenkort wordt gehouden!

Brief aan de provincie

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 16-04-2020 11:47

Deze week kon u via de Scherpenzeelse krant lezen over een brief, die wij als Scherpenzeelse oppositiepartijen gezamenlijk naar de Provinciale Staten hebben verstuurd. De berichtgeving in de krant vullen wij graag aan.
 
De Provinciale Staten (zeg maar: de 'raad' van de provincie) moet straks met Gedeputeerde Staten (zeg maar: het 'college' van de provincie) in gesprek over de situatie in Scherpenzeel. De Provinciale Staten had tot nu toe alleen een - in onze ogen - veel te positieve brief van het college ontvangen. Wij zijn als oppositiepartijen van mening, dat het goed is als de Provinciale Staten ook de afwijkende mening van drie van de vijf raadsfracties kennen, en de onderbouwing daarvan.  
 
Wij hebben daarom een brief opgesteld, waarin wij onze argumenten toelichten waarom wij niet langer vóór zelfstandigheid van Scherpenzeel zijn. Inmiddels is al gebleken dat de kosten voor onze inwoners heel fors zullen stijgen, en dat ondanks dat toch nu al de bibliotheek en de Breehoek slachtoffer zullen worden van bezuinigingen. Hogere kosten, minder voorzieningen, en nog steeds een onzekere toekomst voor Scherpenzeel omdat 'geld' lang niet alle problemen oplost. Wij blijven er van overtuigd dat een herindeling met Barneveld op dit moment de beste keuze is voor Scherpenzeel, en willen dat de Provinciale Staten dat in hun overwegingen
meenemen. 
 
In de bijlage treft u de volledige brief aan, die wij aan Provinciale Staten hebben gestuurd. 

Toekomst Scherpenzeel nog langer onduidelijk

ChristenUnie ChristenUnie SGP Scherpenzeel 08-02-2020 08:58

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1310684/588314/Huis-Scherpenzeel-Ben-Bender-Wikimedia.jpg

Provincie Gelderland: “Gedeputeerde Staten starten verkenning naar herindeling Scherpenzeel”

College Scherpenzeel: “Scherpenzeel kan door met uitwerken zelfstandige toekomst”

Twee nieuwskoppen over één overleg, dat op donderdag 6 februari jl. plaatsvond tussen de Commissaris van de Koning de heer J. Berends en het college van Scherpenzeel. Twee persberichten, met een groot verschil in de ‘tone of voice’. De visie van de ChristenUnie Scherpenzeel hierop:

Het college van Scherpenzeel heeft in haar laatste brief aan de Provincie verzocht om meer tijd te krijgen om het plan van aanpak voor een zelfstandig Scherpenzeel verder uit te werken. In het overleg dat heeft plaatsgevonden, heeft de Provincie dit verzoek gehonoreerd. Het college krijgt de tijd om de voorstellen in de kadernota, die begin juli door de raad wordt besproken, definitief te maken.

“We zijn blij dat de Provincie inziet dat Scherpenzeel stappen zet”, schrijft het college in het persbericht. Echter, dat is niet wat de Provincie zegt. De Provincie schrijft in haar persbericht: “Om er voor te zorgen dat de inwoners een gemeente hebben die de eigen taken goed kan uitvoeren stuurt Gelderland nu aan op een herindeling, tenzij de gemeente laat zien stevig te gaan investeren in de eigen kracht.” Kortom, de Provincie ziet nog geen verbetering, maar geeft het college een allerlaatste kans, terwijl de voorbereidingen voor een herindeling met Barneveld gelijktijdig ook worden opgestart. De Provincie geeft de opdracht dat bij de kadernota die dit voorjaar wordt opgesteld, de kosten van zelfstandigheid (tenminste € 1,2 miljoen) structureel moeten zijn gedekt. Ook moeten duidelijke stappen zijn gezet in verbetering van de bestuurskracht en de samenwerking in de regio.

Een definitief besluit wordt dus opnieuw uitgesteld. De ChristenUnie is van mening dat dit niet in het belang is van de inwoners van Scherpenzeel. Enerzijds is het hoog tijd dat er duidelijkheid komt. Anderzijds zal het college van Gemeentebelangen en SGP in de komende maanden zeer vergaande besluiten moeten nemen over een enorme belastingverhoging voor onze inwoners. Ook zal bezuiniging op voorzieningen onontkoombaar zijn, waarbij de bibliotheek als eerste slachtoffer al door dit college is aangewezen.

De oproep van de ChristenUnie is duidelijk: STOP! Stop met het verzwaren van de lasten voor onze inwoners, stop met het afbreken van voorzieningen in ons dorp. Stop hiermee voordat er onomkeerbare besluiten zijn genomen, want het is niet nodig én niet haalbaar! GBS en SGP, denk na, ga met Barneveld om de tafel en constateer dat we met elkaar het beste af zijn. Bij een herindeling met Barneveld hoeven we de onroerend-zaak-belasting niet te verdubbelen, en hoeven we niet rücksichtslos te gaan snijden in onze voorzieningen. Stop hiermee, nu het nog kan.

Hebben we dan helemaal geen begrip voor de keuze die de provincie maakt? Ja, dat hebben we wel. De provincie stelt een zorgvuldig proces voorop. Voorkomen moet worden dat een eventuele herindeling straks bij het ministerie van Binnenlandse Zaken wordt tegengehouden, omdat Scherpenzeel niet de kans zou hebben gehad zichzelf te bewijzen. Die kans krijgt Scherpenzeel nu. De allerlaatste kans.

De ChristenUnie begrijpt dat de Provincie de ontwikkelingen in Scherpenzeel de komende maanden zeer scherp zal volgen. Wij hopen dat de Provincie bereid is om tijdig in te grijpen als het college voornemens is om besluiten te nemen, die schadelijk zijn voor onze inwoners en samenleving.

Hoe nu verder? In mei zal het college de kadernota vaststellen, die dan begin juli in de raad wordt behandeld. In die tussentijd, na vaststelling door het college, zal de Provincie zich beraden op een definitief besluit. We wachten opnieuw in spanning af, maar zullen als ChristenUnie ook zeker zeer kritisch zijn op de wegen die dit college inslaat.

Roerige tijden in de Scherpenzeelse politiek

SGP SGP ChristenUnie Scherpenzeel 31-12-2019 00:00

 

“Een nieuw college vormen onder deze omstandigheden doen we niet met plezier, dit proces kent alleen maar verliezers. Maar we moeten door in het belang van de Scherpenzeelse samenleving”. Met deze woorden vatte SGP-er Maarten Zwankhuizen de afgelopen periode kernachtig samen.

In de raadsvergaderingen van 9 en 19 december stond de toekomst van Scherpenzeel centraal. Een verslag op hoofdlijnen

Raadsvergadering 9 december

Op de raadsvergadering van 9 december was het centrale agendapunt de besluitvorming over de “Toekomstvisie Scherpenzeel 2030”. Saillant detail was het feit dat er zowel een initiatiefvoorstel van Gemeentebelangen Scherpenzeel als een raadsvoorstel van het college op de agenda stonden.  De tegenstellingen in de coalitie waren hierdoor ruim voor de raadsvergadering al zichtbaar.

Spreekrecht

Bij de start maakten diverse burgers gebruik van hun spreekrecht. Zo kwam dhr. Van Ginkel zijn petitie over zelfstandigheid toelichten, mevrouw Visser – van de Peut namens het bestuur van de Breehoek sprak  over de huisvesting en bijbehorende investeringsvoorstellen en dhr. Haaksma en mevrouw Haggenburg over de toekomst van onze bibliotheek.

Punt van orde

Tijdens het vaststellen van de agenda trokken zowel Pro Scherpenzeel als de ChristenUnie hun steun voor de coalitie en daarmee ook hun wethouder terug. Genoemde reden was “het democratisch proces rondom de toekomstvisie een echte kans te geven”.

Toekomstvisie

Het agendapunt waar het al een aantal maanden om draaide in ons dorp kwamen alle fracties uitgebreid aan bod met argumenten  voor- en tegen zowel het initiatiefvoorstel van GBS als het raadsvoorstel van het college. Samengevat waren de standpunten als volgt:

GBS: voor zelfstandigheid, uitgewerkt in een initiatiefvoorstel met concrete voorstellen voor maatregelen die de benodigde financiële middelen moeten ondersteunen. Lees hier het initiatiefvoorstel.

SGP: voor zelfstandigheid. Het uitgangspunt van onze politieke lijn is zelfstandigheid. De kardinale vraag was: is dat haalbaar. Met het initiatiefvoorstel als uitgangspunt,  is het antwoord: “ja”. Wordt het makkelijk? “Nee”. Is het een uitdaging? “Ja”. Moet het college heel hard werken? “Ja”. Maar we weten ook dat er mensen in de organisatie zijn die bereid zijn om hier stevig de schouders onder te zetten. Zijn er dan geen uitdagingen voor een kleine gemeente? Zeker wel, maar we zullen daar hard aan moeten werken.

En uiteraard is dit voorstel niet de definitieve meerjarenraming. De echte uitdaging voor het college gaat over dit voorstel verder uitwerken naar de kadernota voor volgend jaar. Dit voorstel biedt voldoende basis voor verdere zelfstandigheid, met de nodige verbeteringen die hard nodig zijn om door te voeren in ons bestuur.

CU: Voor herindeling. Als wij het gevoel zouden hebben dat wij zelfstandigheid nog 10 jaar op een goede manier konden waarmaken zouden we zeker daar voor kiezen. Leidend bij onze keuze is de vraag: wat is het beste voor onze inwoners. Waarmee is Scherpenzeel het beste af. Onze conclusie is dat voor een toekomstbestendig en stabiel Scherpenzeel van groot belang is om nu de keuze te maken voor samengaan met Barneveld.

CDA: voor herindeling. We hebben een aantal vragen m.b.t. het initiatiefvoorstel, maar fundamenteler is de vraag; moeten we dit willen? Moeten we de burgers willen vragen deze financiële risico’s te nemen. Iedere partij maakt hierin zijn eigen keuze, wij vinden van niet. Ons voorstel (via een amendement) is kort uitstel te vragen om overleg met Barneveld te voeren. Wordt dit niet uitgevoerd dan is onze keuze helder: herindeling met Barneveld.

Pro: voor herindeling. We moeten een rationele keuze maken. Los van partij- of individuele belangen een goede keuze maken voor ons dorp. We zullen ons Scherpenzeler blijven voelen bij een herindeling met Barneveld. De herindeling geeft veel meer zekerheid en voorzieningen zullen in stand blijven.

En nu verder…

Direct na de stemming over de toekomstvisie werd de vergadering geschorst op verzoek van GBS en SGP. In deze schorsing werd een nieuw bestuursakkoord aangeboden aan de voorzitter waarmee beide partijen zich committeerden aan een nieuwe coalitie om op deze manier Scherpenzeel daadkrachtig voor te bereiden op de toekomst. Vervolgens bracht Gemeentebelangen Scherpenzeel een motie vreemd in om twee nieuwe wethouders (de heren van Deelen en van Ekeren, beide SGP raadslid) direct te benoemen.

De heftige reacties van de overige partijen brachten uiteindelijk consensus om de benoeming uit te stellen tot de volgende raadsvergadering om op deze manier tussentijds de integriteitsonderzoeken conform de verwachtingen te laten uitvoeren.

Raadsvergadering 19 december

Een positief begin

Aan het begin van de raadsvergadering mocht Maarten Zwankhuizen namens de gemeenteraad (gememoreerd als het hoogste orgaan van de gemeente) felicitaties overbrengen aan Germa Methorst-de Lange met het behalen van het laatste certificaat voor raadsadviseur en plaatsvervangend griffier.

Benoeming

Na het installeren van een raadscommissie voor de geloofsbrieven van de nieuwe wethouders en raadsleden en het vervolgens goedkeuren hiervan werden de heren G. van Deelen en I. van Eekeren beëdigd als wethouder en de heren P.M. van As en J.D. van de Waerdt als raadslid. De nieuwe wethouders danken de raad voor het vertrouwen en Gerard van Deelen voegt toe dat hij ‘zijn stinkende best’ gaat doen.

De benoeming van beide wethouders (beide voor 50% FTE) wordt na de benoeming van een kroonbenoemde burgemeester één wethouder voor 100% FTE.

Bestuursakkoord

Bij de bespreking van het voorgelegde bestuursakkoord geven alle partijen hun visie op dit akkoord en de toekomst van het dorp.

GBS: de toekomst van de bibliotheek is een terechte zorg. We willen daarom de kinder- en jeugdbibliotheek behouden met een maatschappelijke schil. We gaan hierover in gesprek en willen de beste optie voor de inwoners kiezen. De keuze om het gemeentehuis te integreren in de Breehoek is misschien wel noodzakelijk voor het voortbestaan van de Breehoek. Er is nu een uitgelezen kans om de exploitatie te repareren. Tenslotte noemt hij de financiële onderbouwing van het bestuursakkoord betrouwbaar en behoudend.

SGP: korte terugblik; er was langdurige verdeeldheid in het college. Dit was funest voor de slagkracht van het bestuur en verlammend voor de organisatie. Dat was de reden voor deelneming aan het nieuwe college. Iedereen die de politieke situatie van dichtbij meegemaakt heeft, weet dat de coalitie eigenlijk niet meer bestond. Zeker niet na de vertrouwensbreuk in het college en de publicatie van het raadsvoorstel voor herindeling. Toen GBS ons aangaf definitief te gaan breken met de coalitie, zijn we betrokken geraakt in het overleg. Dit was niet onze inzet, we wilden de coalitie niet dwarsbomen. We hebben ons altijd constructief opgesteld en geprobeerd te verbinden. Er is ons zelfs weleens (kritisch!) gevraagd waarom we de coalitie zolang in het zadel wilden houden.

Wat betreft de inhoud van het bestuursakkoord; er was geen intentie voor herschrijven, dit was niet nodig. Zaken zijn geactualiseerd waar nodig. Een paar punten zijn toegevoegd of gewijzigd:

De bibliotheek: als gemeente lopen we leeg op de Breehoek en de bibliotheek is een pijnlijk onderwerp. Maar het einddoel is een toekomstbestendige voorziening. Kijk naar het Renswoudse model (college ga er kijken!), een versoberde collectie in combinatie met maatschappelijke activiteiten. Evenementenbeleid en zondagsrust: iedereen weet hoeveel waarde de SGP hier aan hecht en dat wij niet anders kunnen en willen. We gaan uit van de huidige situatie zonder een in onze ogen ‘verslechtering’ van het beleid. Dat is hetzelfde als we in 2010/2011 met GBS overeenkwamen.

CU: grote moeite met totstandkoming van bestuursakkoord. Geven geen steun voor het akkoord omdat ze geen zelfstandigheid steunen. Benoemt enkele inhoudelijke zaken, waaronder het verdwijnen van de bibliotheek. Verwijst nogmaals naar het feit dat bestuursakkoord en oude coalitieakkoord bijna gelijk zijn.

CDA: bestuursakkoord is een voortzetting van het coalitieakkoord. Er is veel achterstallig onderhoud aan het licht gekomen in de afgelopen twee jaar. Zelfstandigheid blijft een onverstandige keuze: benoemt vervolgens een aantal inhoudelijke zaken, waaronder het Zwarteland2, de bibliotheek, integraal beleid op ouderen en energie.

CU en CDA geven beide aan de voorstellen van het college de komende periode op hun merites te beoordelen.

Pro: het zijn bijzondere weken, dit bestuursakkoord is niet los te zien van de raadsvergadering op 9 december. Het laatste gedeelte was niet fraai, maar machtspolitiek. Constructief samenwerken heeft vertrouwen nodig. Herindeling was en is voor ons de enige optie. Benoemt vervolgens ook een aantal inhoudelijke zaken.

In de reacties benadrukt GBS dat de partijen onvoldoende onderbouwing zien van het bestuursakkoord, maar dat het alternatief (herindeling) helemaal niet onderbouwd is.

Vervolg agenda

Voor de agendapunten bestemmingsplan Zuideinde, de belastingverordeningen en de begraafplaatsenbeheerverordering zijn geen noemenswaardige punten benoemd, alle voorstellen worden met meerderheid van stemmen aangenomen.

Omgevingsvisie

GBS brengt een amendement in over de toewijzing van groene longen in de omgevingsvisie. Lees hier het amendement. Van de Peut van CU heeft een aantal vragen over deze aanpassingen, er wordt gediscussieerd of dit het moment is voor een amendement of dat dit op een later tijdstip zou moeten.

Het college geeft aan dat er geen zwaarwegende argumenten zijn om het amendement te ontraden, er komen nog veel inspraakrondes voor dit onderwerp.