Nieuws van politieke partijen in Simpelveld over PvdA inzichtelijk

15 documenten

Contact PvdA Simpelveld / Bocholtz

PvdA PvdA Simpelveld 18-03-2018 16:39

Heeft U vragen Stel uw vraag aan de PvdA Simpelveld/Bocholtz
Onderwerp*
Stel u vraag
E-mailadres
Naam
Voornaam Achternaam
Telefoon
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het bericht Contact PvdA Simpelveld / Bocholtz verscheen eerst op PvdA Simpelveld & Bocholtz.

PvdA Raad en Commissie overleg

PvdA PvdA Simpelveld 17-03-2018 08:15

 

 

Raadsinformatiebrief

Aan:

Van:

Onderwerp:

Datum: Zaakkenmerk:

Raad en raadscommissie

College van burgemeester en wethouders

Artikel 39 RvO – PvdA – Sociale Leningen

20 februari 2018 92781

Op grond van artikel 39, eerste en tweede lid van het Reglement van Orde van de gemeente Simpelveld hebben raadsleden het recht schriftelijke vragen te stellen aan het college of burgemeester. Op grond van het derde lid dient beantwoording in principe plaats te vinden binnen dertig dagen nadat de vragen zijn ontvangen door de griffie.

De voorliggende vragen zijn op 2 februari 2018 ontvangen, waardoor de schriftelijke beantwoording uiterlijk op 5 maart 2018 door tussenkomst van de griffie aan de raadsleden moet zijn kenbaar gemaakt. Nu met dit collegevoorstel behandeling van de vragen plaatsvindt in de collegevergadering van 20 februari 2018, is er geen aanleiding de beantwoordingstermijn te verdagen en kan binnen de geldende termijn tot beantwoording worden gekomen.

Ingekomen vragen

“Sociale leningen zijn bedoeld voor mensen met financiële problemen die nergens anders terecht kunnen. Een lening aanvragen bij een commerciële bank kan niet, maar die kapotte koelkast en zorgrekeningen moeten wel betaald worden. Volgens televisieprogramma Kassa zijn de verschillen in rentetarieven tussen gemeenten groot. In 132 gemeenten ligt het rentetarief tussen de 12 en 14%, terwijl in 22 gemeenten een tarief van 0 tot 5% geldt. Door de hoge rentetarieven komen mensen geheel onnodig nog verder in de problemen.

Gezien het bovenstaande stelt de PvdA de volgende vragen:

–  hoe is het in onze gemeente Simpelveld gesteld met dergelijke sociale leningen? –  worden deze leningen in Simpelveld verstrekt? –  en zo ja tegen welke tarieven?”

 

Beantwoording

 

Hoe is het in onze gemeente Simpelveld gesteld met dergelijke sociale leningen?
In noodzakelijke gevallen kunnen wij sociale leningen verstrekken. We doen dit via de Kredietbank Limburg. Omdat de gemeenten Nuth, Simpelveld en Voerendaal (Kompas- gemeenten) niet zijn aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling Kredietbank Limburg, koopt Kompas namens de drie gemeenten producten in bij de Kredietbank Limburg.

Worden deze leningen in Simpelveld verstrekt?
Ja, maar in beperkte mate: Simpelveld 8, Nuth 8, Voerendaal 13.

Om in aanmerking te komen, moeten inwoners voldoen aan de bepalingen van de Wet Fido

Het inkomen mag niet hoger zijn dan 130% van het minimumloon; Het inkomen is hoger, maar er is sprake van een beschadigd 
kredietverleden, blijkend uit een achterstandsmelding bij het BKR; De klant kan geen krediet krijgen bij een reguliere handelsbank, omdat hij bv. 
65 jaar of ouder is of over een tijdelijke verblijfsvergunning beschikt. En zo, tegen welke tarieven?
Het maximum kostenpercentage is 12% (2% onder het vastgestelde wettelijke maximum). Het betreft hier echter nadrukkelijk het maximum. Het daadwerkelijke percentage is afhankelijk van de kredietsom en de zekerheden.
Het maximumpercentage geldt bij leningen met een hoog risico aan mensen die vanwege dit risico niet bij een commerciële bank terecht kunnen. Aan de andere kant kennen kredieten met een zekerheid vanuit de gemeente (waaronder bv. inrichtingskredieten en kredieten voor het afkopen van schulden) een veel lager tarief, namelijk 6,5%.

 

 

 

Het bericht PvdA Raad en Commissie overleg verscheen eerst op PvdA Simpelveld & Bocholtz.

Flyeren 10 Maart

PvdA PvdA Simpelveld 15-03-2018 14:16

 

Flyeren 10 Maart in Simpelveld & Bocholtz

 

https://simpelveld.pvda.nl/nieuws/flyeren-10-maart/

https://simpelveld.pvda.nl/nieuws/flyeren-10-maart/https://simpelveld.pvda.nl/nieuws/flyeren-10-maart/

Het bericht Flyeren 10 Maart verscheen eerst op PvdA Simpelveld & Bocholtz.

Politiek Debat

PvdA PvdA Simpelveld 15-03-2018 12:22

Op Maandag 12 maart en Donderdag 15 maart doet PvdA Simpelveld/Bocholtz mee aan het politiek Debat.

Het bericht Politiek Debat verscheen eerst op PvdA Simpelveld & Bocholtz.

Jan Franssen stelt vragen over het voornemen om in Bocholtz een nieuw Woon-zorgcomplex te bouwen

PvdA PvdA Simpelveld 07-03-2015 14:00

Beste mensen,

Jan Franssen kandidaat voor de Provinciale Staten, vindt dat Bocholtz, recht heeft op een Woon-zorgcomplex incl. Zorgwoningen (zie eerder bericht) en vindt dan ook dat de Provincie zich dient in te mengen in de discussie tussen Meander Zorg Zuid Limburg en de gemeente Simpelveld. Namens de PvdA heeft Jan Franssen vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders gesteld, die wij u niet willen onthouden en toevoegen aan dit bericht.

Simpelveld 26 februari 2015,

behandeld: door integraal beleid

Geachte PvdA-fractie,

Op 9 februari 2015 heeft u per e-mail vragen gesteld ingevolge artikel 39 van het Reglement van Orde, inzake een advertentie die Meander Wonen (Meander Zorggroep Zuid-Limburg) heeft geplaatst in ‘d’r Troubadour’ op 3 februari 2015.

Alvorens wij uw vragen stuk voor stuk zullen beantwoorden, geven wij een korte weergave van het proces van het afgelopen jaar. Een groot deel van uw vragen wordt hiermee beantwoord. A. Beschrijving proces ‘ontwikkeling wijkzorgcentrum Bocholtz’ met Meander Zorggroep Zuid Limburg (MGZL), Woningstichting Simpelveld (WSS) en gemeente Simpelveld: Op 27 november 2013 heeft de gemeente een conceptaanvraag omgevingsvergunning ontvangen van MGZL. Deze conceptaanvraag ging uit van een ontwikkeling van een nieuw wijkzorgcentrum op de locatie van het huidige zorgcentrum met een aantal intramurale groepswoningen en een aantal zorgwoningen. Deze conceptaanvraag is beoordeeld en het college heeft hierover op 8 april 2014 het volgende besloten: kennis genomen van de ontwikkelingen met betrekking tot de realisatie van een nieuw wijkzorgcentrum Bocholtz en het omliggende gebied; ingestemd met het voorstel om door middel van een projectmatige aanpak deze zaak uit te voeren, waarbij de aandacht – zowel ambtelijke als ook bestuurlijk – in eerste instantie zal zijn gericht op het verkrijgen van consensus op het gebied van woningbouw versus vigerend provinciaal en regionaal beleid. MGZL heeft in dezelfde periode nog een ander plan ontwikkeld waarbij een nieuw wijkzorgcentrum gerealiseerd zou worden op de huidige locatie van het zorgcentrum Bocholtz inclusief de locatie ‘Kommerflat’ van de Woningstichting Simpelveld. In de periode eind 2013 tot juni 2014 heeft MGZL met de WSS gesproken over aankoop van de Kommerflat en het verwerven van de grond. Toen het college op 8 april 2014 een besluit had genomen over de conceptaanvraag, was het plan van deze conceptaanvraag in feite al gewijzigd. De MGZL zette vanaf dat moment in op het plan waarbij de locatie van de Kommerflat betrokken werd. Voor dit plan is geen conceptaanvraag omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente. Nadat het college voor de zomer van 2014 van MGZL vernomen had dat de gesprekken tussen de MGZL en de WSS over dit plan moeizaam verliepen, heeft het college besloten om beide partijen uit te nodigen voor een gesprek. Dit gesprek volgde (in verband met de vakantieperiode) op 8 september 2014, waarna nog twee gesprekken volgenden op 22 september en 9 oktober 2014. Deze gesprekken leidden echter niet tot afspraken over verwerving van de Kommerflat en de grond en afspraken over een stedenbouwkundig plan of invulling van het concept wijkzorgcentrum. Sterker nog, tijdens het gesprek op 9 oktober 2014 komt het gesprek abrupt tot einde en geeft MGZL aan schriftelijk te reageren naar de WSS en de gemeente. Hierna volgden diverse e-mailwisselingen en vonden diverse gesprekken tussen een afvaardiging van het college met beide partijen afzonderlijk plaats. De drie partijen zijn vervolgens op 11 december 2014 bijeengekomen op uitnodiging van MGZL, waarbij de gemeente bestuurlijk niet was uitgenodigd. Ook dit overleg bracht de partijen niet samen om de grond te verwerven en een plan uit te werken. MGZL heeft vervolgens de gemeente op 17 december 2014 per e-mail bericht alleen verder te zullen gaan met de ontwikkeling van een nieuw wijkzorgcentrum op de huidige locatie, zonder de WSS. Het college was verbaasd over dit genomen besluit en heeft MGZL uitgenodigd voor een gesprek met het college op 6 januari 2015. MGZL gaf op 6 januari 2015 in het college aan dat zij de gronden en de flat van de WSS niet kan verwerven en stelde voor om een ‘commissie van wijzen’ in te stellen die zich zou moeten buigen over de vraag of verwerving van de Kommerflat (eigendom WSS) door MGZL kan worden gerealiseerd. Het college heeft dit voorstel met de WSS besproken, die aangaf deze commissie niet noodzakelijk te vinden; eerst zou er over de inhoud gepraat moeten worden. Het college heeft vervolgens beide partijen op bestuurlijk niveau uitgenodigd voor een overleg. Dit overleg vond plaats op 29 januari 2015, waarbij het college werd vertegenwoordigd door de burgemeester en door portefeuillehouder Schleijpen. In dit overleg werd duidelijk dat MGZL slechts de Kommerflat van de WSS wil kopen en verder een wijkzorgcentrum wil ontwikkelen zonder de WSS. De WSS is gebonden aan wettelijke regels bij verkoop van vastgoed. Daarnaast wil de WSS graag ongeveer hetzelfde aantal levensloopbestendige woningen in bezit houden. De WSS zou graag in samenwerking met MGZL het proces willen doorlopen. Hierdoor bleek dat bij MGZL geen verdere basis meer bestaat om het wijkzorgcentrum te realiseren op haar eigen locatie in combinatie met de locatie van de Kommerflat van de WSS. MGZL gaf aan nog een derde plan te willen onderzoeken dat inhoudt dat op een andere locatie in Bocholtz een wijkzorgcentrum ontwikkeld wordt. MGZL heeft aangegeven de haalbaarheid hiervan binnen 3 maanden te onderzoeken. Het college heeft aangegeven het jammer te vinden dat het proces hiermee beëindigd is en heeft te kennen gegeven graag op de hoogte te worden gehouden van de nieuwe plannen van MGZL. Een week na dit laatste gesprek bleek dat MGZL een advertentie heeft geplaatst waarin ze vragen om bouwgrond voor de realisatie van een woonzorgcomplex in de kern Bocholtz. Het college was niet op de hoogte dat deze advertentie geplaatst werd. In de bijlagen treft u de vastgestelde verslagen en de verzonden brieven aan, waarbij we willen opmerken dat het verslag van 29 januari 2015 een conceptverslag betreft.

B. Beantwoording van uw vragen:

VRAAG: 1a.ln hoeverre was het college van Ben W op de hoogte van het voornemen van de hier genoemde Meander Wonen? 1b. Als de collegeleden eerder op de hoogte waren over dit voornemen, waarom heeft men toen niet besloten om de gemeenteraad over dit voornemen te informeren en op zijn minst tijdens het presidiumoverleg van 27 januari? 1c. Als u echter net als vele andere burgers verrast bent over deze publicatie van Meander, mogen wij dan van u vernemen welke stappen u ondertussen heeft ondernomen om met Meander Wonen hierover in gesprek te komen? ANTWOORD: 1a. Het college (vertegenwoordigt door burgemeester en wethouder Schleijpen) is op 29 januari 2015 door MGZL op de hoogte gesteld dat MGZL een nieuw plan wil onderzoeken. Dit plan betreft de realisatie van een wijkzorgcentrum op een andere locatie in Bocholtz. Aan MGZL is gevraagd omop de hoogte te worden gehouden van dit plan, wat op dat moment als een donderslag bij heldere hemel werd aangekondigd. Het college wist niet dat MGZL middels een advertentie op zoek ging naar bouwgrond. De advertentie kwam ook als verrassing voor het college. Wat nu exact de plannen en bedoelingen van de advertentie van MGZL zijn, is de vraag. 1b. Zoals hierboven beschreven was het college niet op de hoogte van dit voornemen. 1c. Alvorens MGZL wat voor een plan dan ook kan realiseren, heeft MGZL de gemeente nodig. De spreekwoordelijke bal ligt nu bij MGZL. Wij wachten op dit moment om strategische reden af.

VRAAG: 2. In hoeverre kunnen deze plannen van Meander serieus genomen worden? Of is hier sprake van opzettelijk vorm van dwalen, met andere woorden men is voornemens om het huidige Woonzorgcentrum (eerder al aan de orde geweest in wandelgangen gesprekken) te sluiten. Waarbij men de advertentie gebruikt als een soort excuus, als hun plannen mislukken en men uiteindelijk toch over moet gaan tot sluiten van het Woonzorgcentrum Bocholtz. Met andere woorden: “we hebben het geprobeerd, “Sorry, we moeten verkassen naar elders, helaas het is niet anders!”

ANTWOORD: Wat de exacte strategie van MGZL is, is ook voor ons onduidelijk. Wij zouden graag zien dat MGZL en WSS, evt. aangevuld met de eerstelijns zorg en de gemeente, in gezamenlijkheid tot een voor Bocholtz gedragen plan komen.

VRAAG: 3. Op welke termijn denkt u de gemeenteraad hierover te kunnen informeren? ANTWOORD: Uw vragen zijn op 9 februari 2015 gesteld in het kader van artikel 39 van Reglement van Orde. Dat betekent dat u met een afschrift aan de gemeenteraad, binnen 30 dagen antwoord ontvangt. Dat wil zeggen uiterlijk op 11 maart 2015. Als er later nieuwe ontwikkelingen zijn, houden we u via de commissie of anderszins op de hoogte.

VRAAG: 4. Welke mogelijkheden biedt de Parkstad Limburg envelop? ANTWOORD: De Parkstad Limburg Envelop betreft slechts een rekenkundige benadering van de sloopopgave die de gemeente heeft. U doelt waarschijnlijk op de mogelijkheden die het woonbeleid van de provincie (POL2014 en Omgevingsverordening) en van Parkstad Limburg (o.a. Woonstrategie en Regionale Woningmarktprogrammering) biedt voor het toevoegen van woningen aan de woningvoorraad. In principe zijn er in zijn algemeenheid geen mogelijkheden meer binnen het vigerende beleid om woningen toe te voegen, zowel niet op provinciaal als op regionaal niveau. Indien MGZL een plan voor een nieuw wijkzorgcentrum uitwerkt en goed onderbouwt, kan het college het plan toetsen aan alle vigerende wet- en regelgeving. Het college wil dan vervolgens in gesprek gaan met de regio Parkstad Limburg en met de provincie Limburg over het toevoegen van woningen. Dit is een moeilijke opgave en de uitkomst hiervan is vooraf niet te voorspellen,

VRAAG: 5. Welke rol kan de Provincie Limburg hierin spelen? ANTWOORD: Zoals onder antwoord bij vraag 4 beschreven, zal het college in overleg treden met de provincie over woningtoevoegingen, zodra een goed onderbouwd plan is, dat door het college goedgekeurd kan worden.

VRAAG: 6. Bent u voornemens om bouwgrond samen met Meander te verwerven? ANTWOORD: Nee. Het ontwikkelen van een wijkzorgcentrum ligt volledig in handen van MGZL.

VRAAG: 7. Heeft het college van B en W eenlocaties in Bocholtz op het oog die eventueel ontwikkeld kan worden tot bouwlocatie? ANTWOORD: Nee, dit heeft het college niet.

VRAAG: 8. Gelden voor zorgwoningen de zelfde regels als bij het resort Heuvelland, waarbij de daar te bouwen appartementen niet meegeteld werden in de zgn. envelop? ANTWOORD: Bij het vakantieresort Heuvelland worden vakantiewoningen ontwikkeld. Dit zijn woningen die niet permanent bewoond worden. Deze worden daarom niet gezien als reguliere woningen. Het vigerend woon beleid geldt hier niet voor. De woningen die MGZL wil ontwikkelen bestaan enerzijds uit intramurale groepswoningen en anderzijds uit zorgwoningen/aanleunwoningen. Intramurale woningen tellen niet mee als woningtoevoegingen. De zorgwoningen c.q. aanleunwoningen zijn reguliere woningen en zullen derhalve worden gezien als woningtoevoegingen.

VRAAG: 9. Bent u bereid om eventueel bestemmingsplanherziening door te voeren? ANTWOORD: Indien MGZL een goed onderbouwd plan indient dat past binnen vigerende wet- en regelgeving, alsmede binnen een verantwoorde ruimtelijke ordening, is het college breid om mee te werken aan een bestemmingsplanherziening.

VRAAG: 10. Is het college bereid een financiële bijdrage te leveren? ANTWOORD: Dit is vooralsnog niet aan de orde. Indien een financiële bijdrage wordt gevraagd, dan wel door het college wordt voorgesteld, zal dit zoals gebruikelijk is, aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

VRAAG: 11. Op welke termijn kan het voorliggende plan van Meander Wonen gerealiseerd zijn? ANTWOORD: Dit is nog niet bekend omdat er nog geen plan is.

VRAAG: 12. Als de Meandergroep overgaat tot het sluiten van het Wijkzorgcentrum Bocholtz, zonder dat er een alternatief is, bent u dan bereid om eventueel op zoek te gaan naar een andere stichting die dan wel nog mogelijkheden ziet voor de invulling van het bestaande gebouwen de zorg in Bocholtz weet te verlenen? ANTWOORD: Wij zullen ons dan moeten beraden op onze mogelijkheden. Het belang van de inwoners staat hierbij voorop.

LOCATIEMOGELIJKHEDEN: Uw fractie geeft in uw brief een aantal locaties aan waarop MGZL een wijkzorgcentrum zou kunnen realiseren. Het college neemt hier kennis van. Voor iedere locatie zal in ieder geval een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk zijn en moet overeenstemming zijn over het toevoegen van woningen. Aangezien de vaststelling van het bestemmingsplan Kernen Gemeente Simpelveld is voorzien op 23 april 2015, zal indien MGZL een plan ontwikkeld, een separate bestemmingsplanprocedure (postzegel plan) noodzakelijk zijn.

Burgemeester en wethouders De secretaris

PvdA Bocholtz/Simpelveld

m. 06-20515508

Het bericht Jan Franssen stelt vragen over het voornemen om in Bocholtz een nieuw Woon-zorgcomplex te bouwen verscheen eerst op PvdA Simpelveld.

Jan Franssen stelt vragen over het voornemen om in Bocholtz een nieuw Woon-zorgcomplex te bouwen

PvdA PvdA Simpelveld 07-03-2015 14:00

Beste mensen,

Jan Franssen kandidaat voor de Provinciale Staten, vindt dat Bocholtz, recht heeft op een Woon-zorgcomplex incl. Zorgwoningen (zie eerder bericht) en vindt dan ook dat de Provincie zich dient in te mengen in de discussie tussen Meander Zorg Zuid Limburg en de gemeente Simpelveld. Namens de PvdA heeft Jan Franssen vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders gesteld, die wij u niet willen onthouden en toevoegen aan dit bericht.

Simpelveld 26 februari 2015,

behandeld: door integraal beleid

Geachte PvdA-fractie,

Op 9 februari 2015 heeft u per e-mail vragen gesteld ingevolge artikel 39 van het Reglement van Orde, inzake een advertentie die Meander Wonen (Meander Zorggroep Zuid-Limburg) heeft geplaatst in ‘d’r Troubadour’ op 3 februari 2015.

Alvorens wij uw vragen stuk voor stuk zullen beantwoorden, geven wij een korte weergave van het proces van het afgelopen jaar. Een groot deel van uw vragen wordt hiermee beantwoord. A. Beschrijving proces ‘ontwikkeling wijkzorgcentrum Bocholtz’ met Meander Zorggroep Zuid Limburg (MGZL), Woningstichting Simpelveld (WSS) en gemeente Simpelveld: Op 27 november 2013 heeft de gemeente een conceptaanvraag omgevingsvergunning ontvangen van MGZL. Deze conceptaanvraag ging uit van een ontwikkeling van een nieuw wijkzorgcentrum op de locatie van het huidige zorgcentrum met een aantal intramurale groepswoningen en een aantal zorgwoningen. Deze conceptaanvraag is beoordeeld en het college heeft hierover op 8 april 2014 het volgende besloten: kennis genomen van de ontwikkelingen met betrekking tot de realisatie van een nieuw wijkzorgcentrum Bocholtz en het omliggende gebied; ingestemd met het voorstel om door middel van een projectmatige aanpak deze zaak uit te voeren, waarbij de aandacht – zowel ambtelijke als ook bestuurlijk – in eerste instantie zal zijn gericht op het verkrijgen van consensus op het gebied van woningbouw versus vigerend provinciaal en regionaal beleid. MGZL heeft in dezelfde periode nog een ander plan ontwikkeld waarbij een nieuw wijkzorgcentrum gerealiseerd zou worden op de huidige locatie van het zorgcentrum Bocholtz inclusief de locatie ‘Kommerflat’ van de Woningstichting Simpelveld. In de periode eind 2013 tot juni 2014 heeft MGZL met de WSS gesproken over aankoop van de Kommerflat en het verwerven van de grond. Toen het college op 8 april 2014 een besluit had genomen over de conceptaanvraag, was het plan van deze conceptaanvraag in feite al gewijzigd. De MGZL zette vanaf dat moment in op het plan waarbij de locatie van de Kommerflat betrokken werd. Voor dit plan is geen conceptaanvraag omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente. Nadat het college voor de zomer van 2014 van MGZL vernomen had dat de gesprekken tussen de MGZL en de WSS over dit plan moeizaam verliepen, heeft het college besloten om beide partijen uit te nodigen voor een gesprek. Dit gesprek volgde (in verband met de vakantieperiode) op 8 september 2014, waarna nog twee gesprekken volgenden op 22 september en 9 oktober 2014. Deze gesprekken leidden echter niet tot afspraken over verwerving van de Kommerflat en de grond en afspraken over een stedenbouwkundig plan of invulling van het concept wijkzorgcentrum. Sterker nog, tijdens het gesprek op 9 oktober 2014 komt het gesprek abrupt tot einde en geeft MGZL aan schriftelijk te reageren naar de WSS en de gemeente. Hierna volgden diverse e-mailwisselingen en vonden diverse gesprekken tussen een afvaardiging van het college met beide partijen afzonderlijk plaats. De drie partijen zijn vervolgens op 11 december 2014 bijeengekomen op uitnodiging van MGZL, waarbij de gemeente bestuurlijk niet was uitgenodigd. Ook dit overleg bracht de partijen niet samen om de grond te verwerven en een plan uit te werken. MGZL heeft vervolgens de gemeente op 17 december 2014 per e-mail bericht alleen verder te zullen gaan met de ontwikkeling van een nieuw wijkzorgcentrum op de huidige locatie, zonder de WSS. Het college was verbaasd over dit genomen besluit en heeft MGZL uitgenodigd voor een gesprek met het college op 6 januari 2015. MGZL gaf op 6 januari 2015 in het college aan dat zij de gronden en de flat van de WSS niet kan verwerven en stelde voor om een ‘commissie van wijzen’ in te stellen die zich zou moeten buigen over de vraag of verwerving van de Kommerflat (eigendom WSS) door MGZL kan worden gerealiseerd. Het college heeft dit voorstel met de WSS besproken, die aangaf deze commissie niet noodzakelijk te vinden; eerst zou er over de inhoud gepraat moeten worden. Het college heeft vervolgens beide partijen op bestuurlijk niveau uitgenodigd voor een overleg. Dit overleg vond plaats op 29 januari 2015, waarbij het college werd vertegenwoordigd door de burgemeester en door portefeuillehouder Schleijpen. In dit overleg werd duidelijk dat MGZL slechts de Kommerflat van de WSS wil kopen en verder een wijkzorgcentrum wil ontwikkelen zonder de WSS. De WSS is gebonden aan wettelijke regels bij verkoop van vastgoed. Daarnaast wil de WSS graag ongeveer hetzelfde aantal levensloopbestendige woningen in bezit houden. De WSS zou graag in samenwerking met MGZL het proces willen doorlopen. Hierdoor bleek dat bij MGZL geen verdere basis meer bestaat om het wijkzorgcentrum te realiseren op haar eigen locatie in combinatie met de locatie van de Kommerflat van de WSS. MGZL gaf aan nog een derde plan te willen onderzoeken dat inhoudt dat op een andere locatie in Bocholtz een wijkzorgcentrum ontwikkeld wordt. MGZL heeft aangegeven de haalbaarheid hiervan binnen 3 maanden te onderzoeken. Het college heeft aangegeven het jammer te vinden dat het proces hiermee beëindigd is en heeft te kennen gegeven graag op de hoogte te worden gehouden van de nieuwe plannen van MGZL. Een week na dit laatste gesprek bleek dat MGZL een advertentie heeft geplaatst waarin ze vragen om bouwgrond voor de realisatie van een woonzorgcomplex in de kern Bocholtz. Het college was niet op de hoogte dat deze advertentie geplaatst werd. In de bijlagen treft u de vastgestelde verslagen en de verzonden brieven aan, waarbij we willen opmerken dat het verslag van 29 januari 2015 een conceptverslag betreft.

B. Beantwoording van uw vragen:

VRAAG: 1a.ln hoeverre was het college van Ben W op de hoogte van het voornemen van de hier genoemde Meander Wonen? 1b. Als de collegeleden eerder op de hoogte waren over dit voornemen, waarom heeft men toen niet besloten om de gemeenteraad over dit voornemen te informeren en op zijn minst tijdens het presidiumoverleg van 27 januari? 1c. Als u echter net als vele andere burgers verrast bent over deze publicatie van Meander, mogen wij dan van u vernemen welke stappen u ondertussen heeft ondernomen om met Meander Wonen hierover in gesprek te komen? ANTWOORD: 1a. Het college (vertegenwoordigt door burgemeester en wethouder Schleijpen) is op 29 januari 2015 door MGZL op de hoogte gesteld dat MGZL een nieuw plan wil onderzoeken. Dit plan betreft de realisatie van een wijkzorgcentrum op een andere locatie in Bocholtz. Aan MGZL is gevraagd omop de hoogte te worden gehouden van dit plan, wat op dat moment als een donderslag bij heldere hemel werd aangekondigd. Het college wist niet dat MGZL middels een advertentie op zoek ging naar bouwgrond. De advertentie kwam ook als verrassing voor het college. Wat nu exact de plannen en bedoelingen van de advertentie van MGZL zijn, is de vraag. 1b. Zoals hierboven beschreven was het college niet op de hoogte van dit voornemen. 1c. Alvorens MGZL wat voor een plan dan ook kan realiseren, heeft MGZL de gemeente nodig. De spreekwoordelijke bal ligt nu bij MGZL. Wij wachten op dit moment om strategische reden af.

VRAAG: 2. In hoeverre kunnen deze plannen van Meander serieus genomen worden? Of is hier sprake van opzettelijk vorm van dwalen, met andere woorden men is voornemens om het huidige Woonzorgcentrum (eerder al aan de orde geweest in wandelgangen gesprekken) te sluiten. Waarbij men de advertentie gebruikt als een soort excuus, als hun plannen mislukken en men uiteindelijk toch over moet gaan tot sluiten van het Woonzorgcentrum Bocholtz. Met andere woorden: “we hebben het geprobeerd, “Sorry, we moeten verkassen naar elders, helaas het is niet anders!”

ANTWOORD: Wat de exacte strategie van MGZL is, is ook voor ons onduidelijk. Wij zouden graag zien dat MGZL en WSS, evt. aangevuld met de eerstelijns zorg en de gemeente, in gezamenlijkheid tot een voor Bocholtz gedragen plan komen.

VRAAG: 3. Op welke termijn denkt u de gemeenteraad hierover te kunnen informeren? ANTWOORD: Uw vragen zijn op 9 februari 2015 gesteld in het kader van artikel 39 van Reglement van Orde. Dat betekent dat u met een afschrift aan de gemeenteraad, binnen 30 dagen antwoord ontvangt. Dat wil zeggen uiterlijk op 11 maart 2015. Als er later nieuwe ontwikkelingen zijn, houden we u via de commissie of anderszins op de hoogte.

VRAAG: 4. Welke mogelijkheden biedt de Parkstad Limburg envelop? ANTWOORD: De Parkstad Limburg Envelop betreft slechts een rekenkundige benadering van de sloopopgave die de gemeente heeft. U doelt waarschijnlijk op de mogelijkheden die het woonbeleid van de provincie (POL2014 en Omgevingsverordening) en van Parkstad Limburg (o.a. Woonstrategie en Regionale Woningmarktprogrammering) biedt voor het toevoegen van woningen aan de woningvoorraad. In principe zijn er in zijn algemeenheid geen mogelijkheden meer binnen het vigerende beleid om woningen toe te voegen, zowel niet op provinciaal als op regionaal niveau. Indien MGZL een plan voor een nieuw wijkzorgcentrum uitwerkt en goed onderbouwt, kan het college het plan toetsen aan alle vigerende wet- en regelgeving. Het college wil dan vervolgens in gesprek gaan met de regio Parkstad Limburg en met de provincie Limburg over het toevoegen van woningen. Dit is een moeilijke opgave en de uitkomst hiervan is vooraf niet te voorspellen,

VRAAG: 5. Welke rol kan de Provincie Limburg hierin spelen? ANTWOORD: Zoals onder antwoord bij vraag 4 beschreven, zal het college in overleg treden met de provincie over woningtoevoegingen, zodra een goed onderbouwd plan is, dat door het college goedgekeurd kan worden.

VRAAG: 6. Bent u voornemens om bouwgrond samen met Meander te verwerven? ANTWOORD: Nee. Het ontwikkelen van een wijkzorgcentrum ligt volledig in handen van MGZL.

VRAAG: 7. Heeft het college van B en W eenlocaties in Bocholtz op het oog die eventueel ontwikkeld kan worden tot bouwlocatie? ANTWOORD: Nee, dit heeft het college niet.

VRAAG: 8. Gelden voor zorgwoningen de zelfde regels als bij het resort Heuvelland, waarbij de daar te bouwen appartementen niet meegeteld werden in de zgn. envelop? ANTWOORD: Bij het vakantieresort Heuvelland worden vakantiewoningen ontwikkeld. Dit zijn woningen die niet permanent bewoond worden. Deze worden daarom niet gezien als reguliere woningen. Het vigerend woon beleid geldt hier niet voor. De woningen die MGZL wil ontwikkelen bestaan enerzijds uit intramurale groepswoningen en anderzijds uit zorgwoningen/aanleunwoningen. Intramurale woningen tellen niet mee als woningtoevoegingen. De zorgwoningen c.q. aanleunwoningen zijn reguliere woningen en zullen derhalve worden gezien als woningtoevoegingen.

VRAAG: 9. Bent u bereid om eventueel bestemmingsplanherziening door te voeren? ANTWOORD: Indien MGZL een goed onderbouwd plan indient dat past binnen vigerende wet- en regelgeving, alsmede binnen een verantwoorde ruimtelijke ordening, is het college breid om mee te werken aan een bestemmingsplanherziening.

VRAAG: 10. Is het college bereid een financiële bijdrage te leveren? ANTWOORD: Dit is vooralsnog niet aan de orde. Indien een financiële bijdrage wordt gevraagd, dan wel door het college wordt voorgesteld, zal dit zoals gebruikelijk is, aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

VRAAG: 11. Op welke termijn kan het voorliggende plan van Meander Wonen gerealiseerd zijn? ANTWOORD: Dit is nog niet bekend omdat er nog geen plan is.

VRAAG: 12. Als de Meandergroep overgaat tot het sluiten van het Wijkzorgcentrum Bocholtz, zonder dat er een alternatief is, bent u dan bereid om eventueel op zoek te gaan naar een andere stichting die dan wel nog mogelijkheden ziet voor de invulling van het bestaande gebouwen de zorg in Bocholtz weet te verlenen? ANTWOORD: Wij zullen ons dan moeten beraden op onze mogelijkheden. Het belang van de inwoners staat hierbij voorop.

LOCATIEMOGELIJKHEDEN: Uw fractie geeft in uw brief een aantal locaties aan waarop MGZL een wijkzorgcentrum zou kunnen realiseren. Het college neemt hier kennis van. Voor iedere locatie zal in ieder geval een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk zijn en moet overeenstemming zijn over het toevoegen van woningen. Aangezien de vaststelling van het bestemmingsplan Kernen Gemeente Simpelveld is voorzien op 23 april 2015, zal indien MGZL een plan ontwikkeld, een separate bestemmingsplanprocedure (postzegel plan) noodzakelijk zijn.

Burgemeester en wethouders De secretaris

PvdA Bocholtz/Simpelveld

m. 06-20515508

Bocholtz heeft recht op een Woon-zorgcomplex incl. zorgwoningen

PvdA PvdA Simpelveld 11-02-2015 11:22

Met stomme verbazing vernam ik uit de pers dat de Meander -Wonen een advertentie heeft geplaatst voor de bouw van een nieuw zorgcomplex incl. zorgwoningen en spreekt in deze advertentie haar wens uit om 3000 tot 5000 vierkante meter bouwgrond in Bocholtz te verwerven. Het mag duidelijk zijn dat dit plan kansen bied voor de kern Bocholtz en die wij als gemeente Simpelveld absoluut niet voorbij moeten laten gaan. Sinds het besluit van het Kabinet, hierbij gesteund door vrijwel de hele Tweede Kamer, om het mogelijk te maken dat gehandicapte en oudere zieke medebewoners zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en hen die gewenste zorg thuis te leveren. Betekend dit dat verzorgingshuizen in de omvang als het huidige Wijkzorgcentrum Bocholtz, steeds meer onder druk komen te staan, door dreigende leegloop van zorgbehoevende bewoners en hierdoor niet meer kunnen voldoen aan de eisen, zoals de Rijksoverheid met de huidige wetgeving bedoeld. Om nu aan de vraagzorg van Bocholtz volledig te kunnen voldoen, heeft de Meandergroep blijkbaar besloten om een volledig nieuw zorgcomplex incl. zorgwoningen te bouwen. Echter de meerderheid van de gemeenteraad van Simpelveld, heeft onlangs besloten om “Bestemmingplan Kernen” aan te nemen, waarin de mogelijkheden om nog in de kern Bocholtz te bouwen beperkt wordt. Eigenlijk kan uitsluiten in het huidige bestemmingsplan Groeneboord nog gebouwd worden en dan houdt het vrijwel op voor Bocholtz. Dit betekend dat het vrijwel onmogelijk is voor “Meander Wonen” om in Bocholtz bouwgrond te verwerven. Ik vind echter in een tijd dat het mogelijk is, om als gehandicapte, zieke oudere medebewoners zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen, dat dan ook deze mogelijkheid daadwerkelijk aan burgers geboden dient te worden. En dit betekent, wat mij betreft, dat in iedere kern in de omvang van Bocholtz voldoende voorzieningen behoren te zijn, om zo zorg aan haar burgers aan te bieden. En hier hoort dan ook een Woon-zorgcomplex incl. zorgwoningen bij in de omvang zoals “Meander Wonen” nu voorstelt bij.

Ik vind dan ook dat Bocholtz recht heeft op een Woon-zorgcomplex incl. zorgwoningen. En dat de gemeenteraad van Simpelveld alles er aan behoort te doen wat in hun macht ligt, om dit doel voor haar burgers te bereiken. Bovendien vind ik dat ook de Provincie Limburg zorg dient te dragen dat het voor Simpelveld mogelijk wordt om dit voor Bocholtz gerealiseerd te krijgen.

18 maart, Jan Franssen, Lijst 4, nr. 17,

Het bericht Bocholtz heeft recht op een Woon-zorgcomplex incl. zorgwoningen verscheen eerst op PvdA Simpelveld.

Bocholtz heeft recht op een Woon-zorgcomplex incl. zorgwoningen

PvdA PvdA Simpelveld 11-02-2015 11:22

Met stomme verbazing vernam ik uit de pers dat de Meander -Wonen een advertentie heeft geplaatst voor de bouw van een nieuw zorgcomplex incl. zorgwoningen en spreekt in deze advertentie haar wens uit om 3000 tot 5000 vierkante meter bouwgrond in Bocholtz te verwerven. Het mag duidelijk zijn dat dit plan kansen bied voor de kern Bocholtz en die wij als gemeente Simpelveld absoluut niet voorbij moeten laten gaan. Sinds het besluit van het Kabinet, hierbij gesteund door vrijwel de hele Tweede Kamer, om het mogelijk te maken dat gehandicapte en oudere zieke medebewoners zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en hen die gewenste zorg thuis te leveren. Betekend dit dat verzorgingshuizen in de omvang als het huidige Wijkzorgcentrum Bocholtz, steeds meer onder druk komen te staan, door dreigende leegloop van zorgbehoevende bewoners en hierdoor niet meer kunnen voldoen aan de eisen, zoals de Rijksoverheid met de huidige wetgeving bedoeld. Om nu aan de vraagzorg van Bocholtz volledig te kunnen voldoen, heeft de Meandergroep blijkbaar besloten om een volledig nieuw zorgcomplex incl. zorgwoningen te bouwen. Echter de meerderheid van de gemeenteraad van Simpelveld, heeft onlangs besloten om “Bestemmingplan Kernen” aan te nemen, waarin de mogelijkheden om nog in de kern Bocholtz te bouwen beperkt wordt. Eigenlijk kan uitsluiten in het huidige bestemmingsplan Groeneboord nog gebouwd worden en dan houdt het vrijwel op voor Bocholtz. Dit betekend dat het vrijwel onmogelijk is voor “Meander Wonen” om in Bocholtz bouwgrond te verwerven. Ik vind echter in een tijd dat het mogelijk is, om als gehandicapte, zieke oudere medebewoners zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen, dat dan ook deze mogelijkheid daadwerkelijk aan burgers geboden dient te worden. En dit betekent, wat mij betreft, dat in iedere kern in de omvang van Bocholtz voldoende voorzieningen behoren te zijn, om zo zorg aan haar burgers aan te bieden. En hier hoort dan ook een Woon-zorgcomplex incl. zorgwoningen bij in de omvang zoals “Meander Wonen” nu voorstelt bij.

Ik vind dan ook dat Bocholtz recht heeft op een Woon-zorgcomplex incl. zorgwoningen. En dat de gemeenteraad van Simpelveld alles er aan behoort te doen wat in hun macht ligt, om dit doel voor haar burgers te bereiken. Bovendien vind ik dat ook de Provincie Limburg zorg dient te dragen dat het voor Simpelveld mogelijk wordt om dit voor Bocholtz gerealiseerd te krijgen.

18 maart, Jan Franssen, Lijst 4, nr. 17,

Werken aan Limburg

PvdA PvdA Simpelveld 01-02-2015 18:13

Werken aan Limburg De provincie Limburg is een bijzondere provincie. Als we Limburg met andere provincies vergelijken, voelen we trots.De inwoners van Limburg voelen zich meer verbonden met elkaar. Limburg kent een sterk verenigingsleven, een rijke cultuurhistorie en een prachtige natuur. Een geweldige basis om mensen te binden en een warme samenleving op te bouwen. Maar we kennen ook uitdagingen. De Limburgse beroepsbevolking is gemiddeld lager opgeleid dan de rest van Nederland, vergrijst sneller en de werkgelegenheid in Limburg is gevoeliger voor de grillen van de economie dan elders. Geen provincie in Nederland kent zo’n lange grens met andere landen, dan Limburg. Dit biedt kansen, maar er dienen wel de nodige drempels overwonnen te worden, voordat deze kansen optimaal verzilverd kunnen worden. Naast de Limburgse samenleving neemt ook de provinciale overheid in Limburg een bijzondere positie in. Onze Commissaris van de Koning noemen we Gouverneur en Provinciale Staten het Limburgs Parlement. Maar er is meer. Dankzij onder andere de verkoop van aandelen in energiemaatschappijen heeft de provincie Limburg veel meer geld te besteden dan andere provincies, wat ervoor heeft gezorgd dat de provincie Limburg ook kan investeren in zaken die niet tot het standaard takenpakket van een provincie horen. Dat betekent dat Limburg meer voor mensen kan betekenen en daardoor dichter bij haar inwoners kan staan. Niet alleen door meer te kunnen doen, maar ook door meer mét mensen samen te doen. Want samen werken we aan Limburg!

Het bericht Werken aan Limburg verscheen eerst op PvdA Simpelveld.