Nieuws van politieke partijen in Sint Anthonis over PvdA inzichtelijk

37 documenten

In memoriam: Leo Schoots

PvdA PvdA Sint Anthonis 29-06-2019 12:46

Wij ontvingen het trieste bericht dat op woensdag 26 juni onze oud-burgemeester en prominent PvdA-lid Leo Schoots is overleden.

We hoopten allemaal, soms tegen beter weten in, dat hij zijn ziekte de baas was. Dat heeft niet zo mogen zijn. Ondanks zijn ziekte bleef Leo actief en nam hij deel aan tal van besturen en initiatieven.

Leo was een markante PvdA-er met Rotterdamse roots en veel ervaring, onder andere als Tweede Kamer-lid, wethouder en burgemeester. In 2010 nam hij afscheid als burgemeester van Cuijk. Daarna heeft hij, op de achtergrond, nog veel kunnen betekenen voor de PvdA-fractie in Cuijk. Met zijn ervaring en enorme netwerk, kon hij ons altijd inspireren, feedback geven en helpen. Wij zijn hem daar enorm dankbaar voor.

Wij wensen zijn vrouw Jenny en hun kinderen veel sterkte met het verlies van Leo.

Rob Poel, fractievoorzitter PvdA Cuijk

Mede namens Bestuur PvdA Land van Cuijk Leden PvdA Land van Cuijk Oud fractie-leden en -wethouders

https://landvancuijk.pvda.nl/nieuws/1551/

(foto: Linkedin)

Het bericht In memoriam: Leo Schoots verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

Overdracht de Kwel

PvdA PvdA D66 VVD Sint Anthonis 05-01-2019 11:44

OVERDRACHT DE KWEL HOUDT GEMOEDEREN BEZIG

Als PvdA hebben we geen rust genomen tijdens het kerstreces. Aanleiding was het niet uitvoeren van een in meerderheid door de raad genomen besluit met betrekking tot sporthal en zwembad De Kwel

Op maandag 17 december 2018 heeft de raad van Cuijk nl een amendement ( wijzigingsvoorstel ) aangenomen: -geen akkoord mbt de verlenging privatiseringsovereenkomst met Laco, -de bestaande juridische situatie van erfpacht met een jaar te verlengen met de intentie om tot overdracht en privatisering te komen nadat er een overeenkomst zou liggen die tegemoet zou komen aan de wensen van de raad en gebruikers van de Kwel – voortgang van het proces voor het zomerreces 2019 met de raad te delen.

Op vrijdagmiddag 21 december 2018 vlak voor de feestdagen heeft wethouder jilisen de raad aangegeven het amendement niet te kunnen uitvoeren omdat men verplicht was de kwel over te dragen

Als raadslid heb ik direct gevraagd om de onderliggende (juridische )adviezen die ik eerst vrijdagmiddag 28 december ontving. Naar aanleiding hiervan heb ik de wethouder een brief gestuurd met oa de volgende opmerkingen

1. Bij verkooptransacties dient het college , alvorens te besluiten tot verkoop, de raad in staat te stellen schriftelijk wensen en bedenkingen in te dienen tegen het besluit tot verkoop van de Kwel en dat is tot nu toe niet gedaan

2.Na een analyse van de juridische adviezen kom ik tot het navolgende. Het juridische advies gaat uit van een kooprecht, zijnde een recht en dus niet een verplichting. Kortom op het moment dat partijen hiertoe willen overgaan dan dient er ook overeenstemming te bestaan en die is pas volledig na instemming van de raad

Een overeenkomst tussen partijen wordt niet alleen wordt beheerst door hetgeen partijen schriftelijk hebben vastgelegd. De rechtsverhouding wordt tevens bepaald door de eisen van redelijkheid en billijkheid .

Wanneer duidelijk is dat van gemeentezijde de raad in meerderheid heeft aangeven de huidige situatie te willen voortzetten totdat er een overeenkomst ligt waar de raad en de gebruikers van de Kwel zich in kunnen vinden dan zal laco hier rekening mee moeten houden.

Kortom er is geen noodzaak is om nu over te gaan tot overdracht van grond en opstallen.

D’66, VVD en SP hebben mijn brief direct mede ondersteund. De fractie van Abc liet weten nog vragen te hebben. Vanuit de raad wil ik nu proberen aan te sturen op het vragen van een nader eigen advies zodat we als raad onze controlerende taak goed kunnen oppakken en hierin zelf de regie houden. Een meerderheid van de raad zal hier mee in moeten stemmen

Rob Poel Fractievoorzitter PvdA Cuijk

Het bericht Overdracht de Kwel verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

Oud-burgemeester Henk Hendriks overleden

PvdA PvdA Sint Anthonis 02-01-2019 11:21

Recent ontvingen wij het trieste bericht dat op 1 januari jl ,aan het begin van een nieuw jaar, oud PvdA – burgemeester van Cuijk Henk Hendriksen, op 83 jarige leeftijd is overleden.

In 1988 werd Henk burgemeester van de toenmalige gemeente Cuijk en Sint Agatha in een periode die in Nederland en dus ook in Cuijk werd gekenmerkt door tegenzittend economisch tij en werkloosheid.

Henk Hendriksen was in die tijd de burgemeester van het herstel van Cuijk. Na de samenvoeging van de gemeenten Beers, Cuijk en Haps werd hij in 1994 de eerste burgemeester van de nieuwe gemeente Cuijk en kwam zijn kracht als verbinder naar voren om de eenheid in de nieuwe gemeente te realiseren.

Bij zijn afscheid in 2000 werd hij ereburger van de gemeente Cuijk. Cuijk zou ook altijd een speciale plek in zijn hart blijven houden.

Een betrokken PvdA burgemeester is niet meer maar als PvdA Cuijk zullen we Henk blijven herinneren als een sociaal zeer bewogen mens, een sociaal democraat in hart en nieten.

Henk, nu weer samen met Alie, rust zacht. Wij wensen kinderen, kleinkinderen en familie alle sterkte toe

Rob Poel, fractievoorzitter PvdA Cuijk Mede namens Bestuur PvdA Land van Cuijk Leden PvdA Land van Cuijk Oud fractie- leden en wethouders Oud burgemeester Cuijk, Leo Schoots

Het bericht Oud-burgemeester Henk Hendriks overleden verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

politieke poppenkast

PvdA PvdA Sint Anthonis 01-01-2019 11:52

POLITIEKE POPPENKAST IN CUIJKSE RAAD

Afgelopen maan en dinsdag waren er twee volle raadsavonden. Als PvdA fractie hebben we na eerder schriftelijke vragen wederom mondelinge vragen gesteld over de reuring rond de oud papierinzameling. Er is even rust maar het laatste woord is nog niet gesproken

Een motie over gratis aanbieden tuinafval is opnieuw aangenomen

Wederom een felle discussie over de verlenging van de overeenkomst met LACO over sporthal/ zwembad. Een voorstel dat 5 voor 12 werd voorgelegd Een door de PvdA fractie met de oppositie ingediend wijzigingsvoorstel om vooralsnog niet te verlengen maar eerst goed uitonderhandelen werd door de raad aangenomen.

Het college en haar wethouder lieten gisteren tot ons ongenoegen om 1 voor 12 weten toch sporthal en zwembad voor een symbolisch bedrag te willen overdragen. DE POLITIEKE POPPENKAST is hiermee compleet. Als fractie zullen wij ons bezinnen op vervolgstappen.

Ook een pittige discussie over de herindeling Cuijk Boxmeer St Anthonis. Politici die denken dat 1 Land van Cuijk nog mogelijk is steken de kop in het zand. Een aantal partijen gaan blind voor Cuijk Boxmeer St Anthonis terwijl Cuijk Grave Mill ook mogelijk is en daar werken de ambtenaren al samen Voor ons als fractie zal straks de afweging zijn wat is het beste voor de inwoners van Cuijk want daar zijn we door gekozen

Rob Poel Fractievoorzitter PvdA Cuijk

Het bericht politieke poppenkast verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

oud-papierinzameling gemeente Cuijk

PvdA PvdA Sint Anthonis 29-09-2018 17:13

Indiening schriftelijke vragen

 

Onderwerp                   : oud-papierinzameling gemeente Cuijk

Datum indiening           : 19-09-2018

Ingediend door             : R.G. Poel

Fractie                         :  PvdA

 

Aanleiding

Indiening schriftelijke vragen op grond van artikel 41 van het Reglement van orde raad Cuijk 2013.

 

Schriftelijke vragen

Inleiding:

Via onze PvdA ombudslijn ontvingen al eerder vragen omtrent de oud-papierinzameling in de gemeente Cuijk. Tevens ontvingen wij ,maar ook andere raadspartijen, een brief van de Bewonerscommissie van het Maasveld waar een lokale ondernemer tot voor kort het oud-papier ophaalde nadat verhuurder Mooiland hiermee in 2017  gestopt was.

Het college heeft vanuit haar bevoegdheid een aanschrijving laten uitgaan naar deze  lokale ondernemer waarbij is aangegeven dat de inzameling van oud papier van particulieren beeindigd diende te worden omdat hij hiertoe niet gerechtigd was.

De lokale ondernemer is van mening dat hij al jaren inzamelt en beschikt over de benodigde vergunning.

 

Vraag 1

Kunt u ons aangeven waarom de lokale ondernemer is aangeschreven op het in uw ogen onrechtmatig inzamelen van oud papier. Is er inderdaad sprake van inzamelen zonder vergunning daar waar de ondernemer zelf stelt wel een vergunning te hebben (ook voor particulieren) en het ook algemeen bekend is dat hij al jaren inzamelt dus wordt het ook al jaren gedoogd ? Was voor hem vanuit de vergunning helder dat hij niet voor particulieren mocht inzamelen?

Ziet de aanschrijving overigens ook op het inzamelen van oud ijzer, witgoed ed. ? Dat laatste omdat de ondernemer in het verleden , zo begrepen wij, ook  namens de gemeente Cuijk oud-witgoed inzamelde.

 

Vraag 2

Via de website van de gemeente kan de Cuijkse burger, waarvan velen de lokale ondernemer wisten te vinden en dagelijks hun oud papier kwijt konden, nu zien waar hij of zij het oud papier kan inleveren. Naast het schema van de afvalinzameling wordt  dat nu tevens een aardige puzzel waar en wanneer en het leidt tot meer verkeersbewegingen . Maar het schema is  ook niet geheel duidelijk.

Er wordt bijv  gesproken over het “pleintje t.o.nr 41-43” .Hoe weten de cuijkse  burgers welk pleintje dat is?

Gaat u de Cuijkse burgers ook nog van een brief plus dit schema voorzien zoals met de afvalinzameling is gebeurd want er zijn nog altijd burgers die niet online werken ?

De inzameling  van oud-papier zoals in het schema staat verwoord geschiedt via de BCA waar op dit moment de kosten van afvalinzameling een hot issue zijn. Is het niet goedkoper om de lokale ondernemer die gratis ophaalt en inzamelt een vergunning te verlening mocht hij deze niet hebben ?

 

Vraag 3

Komt er nu aanvullend ook een ophaaldienst aan huis zoals in haps en vianen. Daarmee zouden nl de bewoners van het maasveld, maar waarschijnlijk ook van andere appartementen en dan met name de oudere inwoners onder ons ,geholpen zijn ?

Vraag 4

Dat Mooiland als verhuurder is gestopt met het ophalen van oud-papier als service is een ander aspect. Nu maakt  u met Mooiland  prestatieafspraken . Bent u bereid het ophalen van oud-papier als prestatieafspraak op te nemen in de overeenkomst met Mooiland ?

Het bericht oud-papierinzameling gemeente Cuijk verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

Bijdrage PvdA Raad 17 september 2018

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Sint Anthonis 17-09-2018 17:19

Bijdrage PvdA Raad 17 september 2018

Vaststellen agenda

Indienen en op agenda zetten motie vreemd aan de orde , zie hieronder

 

TOELICHTING

Op 18 juni 2018 heeft onze raad gediscussieerd over de jaarrekening 2017 en de begroting 2019 van de Bestuurscommissie Afvalinzameling. Uit de jaarrekening bleek dat de BCA  een negatief resultaat liet zien van 728.000,00 euro. In de raad is uitgebreid gediscussieerd over de oorzaken van dit tekort en zijn de  voorgestelde maatregelen, om dit tekort weg te werken,  helder en duidelijk naar voren gebracht.

Dit heeft geleid tot een verdeelde raad waarbij de begroting van de BCA uiteindelijk met 12 stemmen voor (Liberaal LvC-ABC-CDA) en 6 stemmen tegen ( SP-D66- VVD-PVDA-GroenLinks) is aangenomen.

Na deze besluitvorming is er onder de inwoners, niet voldoende op de hoogte van de nieuwe maatregelen, de nodige reuring ontstaan en ontvingen wij ,maar naar ik begreep ook andere partijen ,steeds meer klachten met name over het betalen voor het aanbieden van het grof tuinafval aan de poort van de milieustraten. Ook in andere gemeenten ontstond dit beeld.

Dat heeft er ook al toe geleid dat er vanuit de raad schriftelijke vragen zijn ingediend en er inmiddels door de BCA een memo is opgesteld die 11 oktober wordt besproken binnen de BCA.

VAN MENING DAT

Het betalen aan de poort van de milieustraten voor het grof tuinafval niet direct bijdraagt aan een goed milieubesef van onze inwoners te meer daar wij als overheid dat besef op allerlei manieren proberen te stimuleren en we bovendien een meer groene en duurzame invulling van tuinen en plantsoenen nastreven

VERZOEKT

In BCA verband de op 18 juni 2018 door de meerderheid van deze raad vastgestelde Begroting van de BCA opnieuw ter discussie te stellen en besluitvorming voor te bereiden om te komen tot een begroting die op meer draagvlak kan rekenen bij de inwoners van onze gemeente waarbij er wordt onderzocht of  de mogelijkheden van  het aanbieden van tuinafval (nu gratis aan huis) verruimd kunnen worden

Van 7, regionaal veiligheidsplan, b stuk maken

Vz, het ontwerp regionaal veiligheidsplan zoals hier voorligt heeft met name betrekking op de sociale veiligheid. Dat laat onverlet dat de fysieke veilligheid voor de burger in de regio ook belangrijk is. Dat is 1 van de redenen waarom wij al eerder tijdens de kadernota hiervoor aandacht gevraagd hebben meer in het bijzonder de stuw in Grave met in het achterhoofd het ongeval eind 2016 dat veel grotere gevolgen had kunnen hebben. De portefeuillehouder heeft toegezegd hiervoor aandacht t vragen in de veiligheidsregio en daar willen wij nogmaals aan appeleren. Onze fractie heeft inmiddels contacten gelegd in de eigen veiligheidsregio en de veiligheidsregio Gelderland en ook daar is een groeiende aandacht voor deze specifieke fysieke veiligheid bij raadsleden, collegeleden en burgemeesters  Onze fractie onderneemt op dit moment actie om eea te coordineren.

 

4. mondelinge vragen raadsleden

Vz, Eind  juni, begin juli hebben wij in zowel een schriftelijke als mondelinge ronde de kadernota aan de orde gehad.Daarbij zijn de nodige afspraken gemaakt en toezeggingen gedaan. Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en vraagt mijn fractie naar de stand van zaken mbt de toen verstrekte informatie en toezeggingen.

Collegeprogramma

Een aantal keren wordt voor de inhoudelijke kant van het beleid verwezen naar het nog op te stellen collegeprgramma . Hoe staat het met het op te stellen collegeprogramma en wanneer worden wij als raad hierover geïnformeerd? Uw college is inmiddels al ruim 4 maanden aan de slag.Cultuurbeleid

2. Een voor ons belangrijk onderdeel van het collegeprgramma,  niet opgenomen in de bestuurlijke planning , is het cultuurbeleid .U wilt dit nl een plek geven in brede zin zoals u ons heeft geantwoord. Onder verwijzing naar de vorige vraag .Hoe staat het hiermee  ? Heeft u hierover  inmiddels ook overleg gevoerd met de stakeholders in het veld ?

Herontwikkeling centrum 

3. De herontwikkeling van ons centrum kende door allerlei oorzaken een vertraging. Na de kermis zou de voortgang opnieuw worden opgestart.  Duidelijk was ook dat er door oa de vertragingen en de archeologie de nodige extra kosten zouden zijn. Alvorens de herinrichting opnieuw ter  hand genomen wordt zou je als raad verwachten dat de toegezegde RIB over kosten en voortgang de raad al bereikt zou hebben Hoe staat het hiermee ? In juli gaf u aan zo spoedig mogelijk met een raadsvoorstel te komen. We zijn inmiddels 2 1/2 maand verder

Social return 

In juli gaf u aan druk doende te zijn met een beleidsmatige invulling van social return, eveneens in regionaal verband. Aangezien u geen termijn of datum noemde  zijn wij benieuwd naar de vorderingen? Investeringen FAD In de schriftelijke vragenronde bij de kadernota medio juni hebben wij u vragen gesteld over de verouderde inventaris ( database ) van het FAD en de benodigde investeringen U gaf aan hierover in gesprek te zijn. Zijn er inmiddels oplossingen en wat is de stand van zaken? Provinciale subsidie CPO Beers 

 

Afgelopen week ontvingen wij opnieuw enige mailing over de provinciale subsidie voor het CPO project in Beers. Tijdens de behandeling van de kadernota heb ik hier de verantwoordelijk portefeuillehouder op gevraagd en hij zou dat verder oppakken richting provincie . Wat  heeft de Portefeuillehouder in de tussentijd ondernomen ? De CPO groep of haar belangenbehartiger hebben niets vernomen Innovatieve Hotspots 

7. Een al jaren terugkerend fenomeen zijn de innovatieve hotspots , een mond vol en in onze ogen heeft het, bij nog steeds gebrek aan concrete invulling, nog altijd een hoog luchtkasteelgehalte zoals wij dat bij de eerdere schriftelijke  vragen hadden verwoord. Tijdens de behandeling van de kadernota op 2 juli zei u in antwoord daarop het volgende:

“Op 20 september 2017 is door de stuurgroep Samenwerken Land van Cuijk opdracht verleend om een Businessplan op te stellen in het kader van Innovatieve Hotspots Agrifood Brabant Noord Oost. Op 28 maart 2018 is het Businessplan opgeleverd aan de stuurgroep. Steeds heeft voor ogen gestaan, dat het Businessplan moet kunnen rekenen op een hoge mate van steun van het bedrijfsleven, het onderwijsveld en de overheid, afzonderlijk en tezamen. Om dit te bereiken heeft veel overleg plaatsgevonden met het bedrijfsleven, kennisinstellingen, AgriFood Capital ende Provincie Noord Brabant. In het Businessplan is een stappen- en tijdschema voor het vervolg opgenomen. Dit ligt nu voor bij de stuurgroep Samenwerken Land van Cuijk om daar een besluit op te nemen. “

Inmiddels zijn we een jaar verder na die 20 september 2017 en een half jaar na de kadernota en ik neem aan dat de stuurgroep waar het op dat moment ter besluitvorming lag inmiddels besluiten heeft genomen. Wat gaan we doen ?

Schouwburg

 De schouwburg staat voor een nieuw cultureel seizoen, 2018/2019. Dit wordt het eerste seizoen waarbij het door deze raad in het verleden vastgestelde aanloopbudget voor de eerste drie jaar niet meer geldt. Het is al weer ruim 5 maanden geleden dat de laatste informatie via een RIB tot de raad kwam oa de verantwoording van het tweede exploitatiejaar 2016/2017.Nog steeds binnen de vastgestelde budgetten maar er waren zorgen , en waakzaamheid was geboden, in aanloop naar het derde exploitatiejaar 2017/2018 dat inmiddels is afgerond. In de beantwoording van onze vragen in juli bij de kadernota gaf u aan na de zomer met nadere informatie te komen in navolging van het gestelde in de RIB van 10 april 2018. In de tussentijd vernamen wij dat de schouwburg inmiddels afscheid ging nemen van haar horecapartner. Dat leidde evenwel , althans bij onze fractie, tot nog meer vragen maar ook wij waren in afwachting van de info uwerzijds vandaar dat wij dit even hebben laten rustena.Wij nemen aan  dat de uitgebreidere informatie nog volgt maar kunt u nu reeds aangeven of de schouwburg ook in het derde exploitatiejaar binnen het nog resterende aanloopbudget is gebleven en dat er dus voor de aanloopperiode geen aanvullende budgetten aan de raad gevraagd behoeven te worden ?b.In aanloop naar het eerste exploitatiejaar zonder aanloopbudget is een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de eerste drie aanloopjaren. Is dit onderzoek inmiddels afgerond . Wanneer kunnen wij dit onderzoek tegemoet zien en welke conclusies kunt u ons nu reeds mededelen ?c. De subsidieverlening aan de schouwburg is altijd een politiek beladen item. In de RIB van 10 april  maakte u melding van de ambtelijke taskforce die de schouwburg sterk zou monitoren. Wij mogen aannemen dat de subsidieovereenkomst en bijbehorende bedragen daar een belangrijk onderdeel van uitmaken en dat meer gedetailleerde informatie nog  zal volgen.  Kunt u nu reeds aangeven of de vernieuwde en grotere  schouwburg met meer mogelijkheden, ondanks de aanloopperikelen, in de toekomst met een lager subsidiebudget uit kan of juist niet en hebben we dan bij de begroting een meevaller of nog een grotere uitdaging ?

d. Nu het nieuwe seizoen voor de deur staat en er afscheid is genomen van de horecapartner zijn wij benieuwd hoe de horeca ingevuld gaat worden of dat financiële consequenties heeft en of de kwaliteit gewaarborgd is ?

e. Een belangrijk item vanuit de herstart van de schouwburg drie seizoenen geleden was een kaartverkoop waarbij de met 100 stoelen uitgebreide schouwburg de Cuijkse inwoner een voorrangspositie kon geven. Ook hierover mogen wij aannemen zal in het evaluatierapport meer gedetailleerde informatie over worden gegeven maar reeds nu vernemen wij graag of het format heeft gewerkt en of dat hier  financiële nadelen van ondervonden zijn. Wij horen nl verschillende geluiden ?

Tot slot voorzitter. Wij beperken ons tot bovenstaande vragen. Een aantal meer zaken staan voor het najaar op het program dus eigenlijk al vanaf 1 september .Wij gaan er vanuit dat u hiermee druk doende bent. Wij doelen dan oa op de RIB voortgang van de projecten en het visietraject bezuinigingen buitensport maar over dit alles en andere zaken meer bij de begroting

Rob Poel Fractie PVDA

Het bericht Bijdrage PvdA Raad 17 september 2018 verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

Tarieven afvalinzameling

PvdA PvdA GroenLinks CDA Sint Anthonis 07-09-2018 17:02

Datum raad: 07-09-2018

 

De raad van de gemeente bijeen gehoord de beraadslagingen.

van mening dat:

Het betalen aan de poort van de milieustraten voor het grof tuinafval niet direct bijdraagt aan een goed milieubesef van onze inwoners te meer daar wij als overheid dat besef op allerlei manieren proberen te stimuleren en we bovendien een meer groene en duurzame invulling van tuinen en plantsoenen nastreven.

 

Verzoekt het college:

In BCA verband de op 18 juni 2018 door de meerderheid van deze raad vastgestelde Begroting van de BCA opnieuw ter discussie te stellen en besluitvorming voor te bereiden om te komen tot een begroting die op meer draagvlak kan rekenen bij de inwoners van onze gemeente waarbij er wordt onderzocht of  de mogelijkheden van  het aanbieden van tuinafval (nu gratis aan huis) verruimd kunnen worden.

 

Toelichting

Op 18 juni 2018 heeft onze raad gediscussieerd over de jaarrekening 2017 en de begroting 2019 van de Bestuurscommissie Afvalinzameling. Uit de jaarrekening bleek dat de BCA  een negatief resultaat liet zien van 728.000,00 euro. In de raad is uitgebreid gediscussieerd over de oorzaken van dit tekort en zijn de  voorgestelde maatregelen, om dit tekort weg te werken,  helder en duidelijk naar voren gebracht.

Dit heeft geleid tot een verdeelde raad waarbij de begroting van de BCA uiteindelijk met 12 stemmen voor (Liberaal LvC-ABC-CDA) en 6 stemmen tegen ( SP-D66-PVDA-GroenLinks) is aangenomen.

Na deze besluitvorming is er onder de inwoners, niet voldoende op de hoogte van de nieuwe maatregelen, de nodige reuring ontstaan en ontvingen wij ,maar naar ik begreep ook andere partijen , steeds meer klachten met name over het betalen voor het aanbieden van het grof tuinafval aan de poort van de milieustraten. Ook in andere gemeenten ontstond dit beeld.

Dat heeft er ook al toe geleid dat er vanuit de raad schriftelijke vragen zijn ingediend en er inmiddels door de BCA een memo is opgesteld die 11 oktober wordt besproken binnen de BCA.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Indiener(s)

Rob Poel,   fractie PVDA

 

Het bericht Tarieven afvalinzameling verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

Bouwval Molenstraat

PvdA PvdA Sint Anthonis 24-08-2018 11:09

bouwval molenstraat

Indiening schriftelijke vragen

 

Onderwerp                   : bouwval molenstraat

Datum indiening           : 13-08-2018

Ingediend door             : R.G. Poel

Fractie                            : PvdA

 

Aanleiding

 

Indiening schriftelijke vragen op grond van artikel 41 van het Reglement van orde raad Cuijk 2013.

Schriftelijke vragen

Inleiding

 

 Afgelopen week zijn er, zoals wij van omwonenden en uit de pers moesten vernemen, twee panden in de Molenstraat onbewoonbaar verklaard nadat het dak van de aldaar gevestigde pizzeria is ingestort De pizzeria en het daarnaast gelegen pand van de oude slagerij waar verbouwingswerkzaamheden plaatsvonden zijn afgezet met hekken

Over de oorzaak van het instorten wordt gegist oa dat het te maken heeft met de verbouwingswerkzaamheden aan het pand naast de pizzeria. Ook de regenval  en wind afgelopen week zouden invloed hebben gehad. Gevaar dreigt alsdan van een langdurige verzekeringskwestie zodat er lange tijd niet gaat gebeuren en dat is niet wenselijk

Dit alles maakt het beeld van de Molenstraat er helaas niet fraaier op terwijl er nu juist in het recente verleden mooie plannen zijn ontwikkeld tav de oude panden van  Smulders aan de kop van de Molenstraat en het oude pand taxi van Dijk.

Tav die plannen heeft de gemeenteraad overigens begin juni groen licht gegeven voor de eerder ontwikkelde plannen maar nog steeds zijn er geen sloop- of bouw activiteiten. In de raadsvergadering van juni heeft onze fractie reeds aan de portefeuillehouder gevraagd nog voor de vierdaagse over te gaan tot sloop van het pand Smulders  om het aangezicht van Cuijk met de vierdaagse te verfraaien maar ook hier is helaas  geen actie op ondernomen

  Vraag 1

Kunt u ons nader inzicht geven over de situatie zoals deze vorige week in de Molenstraat is ontstaan zoals oa. de oorzaak van instorting en de huidige stand van zaken en staat van de  de panden ?

  Antwoord 1

Nog in afwachting van antwoord.

  Vraag 2

Is de exploitant van de pizzeria ook eigenaar van het pand?

Datzelfde geldt voor het belendende pand waar bouwwerkzaamheden plaatsvonden. Naar wij begrepen werden deze uitgevoerd in opdracht van de toekomstig exploitant van een shoarmazaak/winkel. Is dat ook de eigenaar van het pand?

  Antwoord 2

Nog in afwachting van antwoord.

  Vraag 3

 Indien de eigendom niet in handen is van de huidige en toekomstige exploitanten maar van derden. Heeft u al contact gezocht met de eigenaar over de huidige en toekomstige situatie van de panden. Indien de panden nl onbewoonbaar zijn en in dusdanige staat dat sloop onafwendbaar is dan ontstaat nl een geheel nieuwe situatie. Hoe pijnlijk de onbewoonbaarverklaring op dit moment voor de exploitanten is , een dreigende sloop biedt ook nieuwe kansen om de Molenstraat na de plannen voor perceel smulders/taxi van dijk verder te verfraaien maar dat vraagt wel om een pro actieve houding van uw college. Wat zijn uw voornemens hierin ?

  Antwoord 3

Nog in afwachting van antwoord. Vraag 4

Komende zondag wordt voor de tweede keer het succesvolle bierfestival gehouden. Toevallig ook in de Molenstraat op het perceel van voorheen Jan Linders recht tegenover de onbewoonbare panden. De hekken nodigen niet echt uit. Kan hier in samenspraak met de eigenaar of exploitanten niet een betere afzetting verzorgd worden ?

Tot slot. Nu het perceel voorheen Jan Linders toch ter sprake komt Het perceel Jan Linders is van woningcorporatie Mooiland, afgegraven, schoongemaakt en ingezaaid maar over de stand van zaken vwb de  verdere plannen zijn wij op dit moment niet nader geinformeerd. Kunt u ons hierover inlichten mede in relatie tot het pand Victor Hugo dat inmiddels door Mooiland is verkocht aan een projectontwikkelaar die hierin appartementen wil maken. Wellicht heeft deze ontwikkelaar interesse in het perceel voor heen Jan Linders. Op welke wijze bent u hier pro-actief mee bezig ?

  Antwoord 4

Nog in afwachting van antwoord.

Het bericht Bouwval Molenstraat verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

inning belasting schulden door gemeente

PvdA PvdA Sint Anthonis 26-07-2018 11:17

Samen met de fractie van de SP heeft de fractie van de PvdA Cuijk in de
raadsvergaderingen van 7 mei en 2 juli jl aandacht gevraagd voor de problematiek van
schulden en schuldsanering. Moties tav dat item zijn aangehouden omdat de
portefeuillehouder heeft beloofd dit alles mee te nemen in het zogenaamde aanvalsplan
schulden waarmee hij na de zomervakantie komt. Nu heeft onze fractie opnieuw
informatie ontvangen vanuit de jaarrekening van het waterschap.
Waterschap Aa en Maas neemt deel aan BSOB, Belastingsamenwerking Oost Brabant.
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) is een samenwerkingsverband tussen
waterschap Aa en Maas en elf Brabantse gemeenten (Asten, Bernheze, Boekel, Deurne,
Gemert-Bakel, Laarbeek, Landerd, Oss, Sint Anthonis, Someren en Uden) op het gebied
van gemeentelijke en waterschapsbelastingen.
Bij de bespreking van het jaarverslag 2017 bleek dat de vergoedingen voor de kosten het
innen van schulden € 1,3 miljoen bedroegen, terwijl de feitelijke kosten van inning
slechts ca. € 677,000 bedroegen. Dit betekent dat BSOB “winst” maakt op het innen
van schulden.
Landelijk blijkt dat er in Nederland 1,4 miljoen huishoudens schulden hebben. Het
gemiddelde bedrag van de schuld is € 9.000,- en men betaalt incl. inningskosten van
ca. € 30.000,- Het merendeel van schulden, zijn schulden aan de overheid, Belasting en
Justitie en de kosten van inning nemen snel toe.
De PvdA acht het een ongewenste situatie dat geld wordt overgehouden aan de inning
van schulden. De wijze van inning zou kostendekkend moeten zijn.
Daarnaast is ook de inningswijze bij de BOSB klantonvriendelijk. BSOB stuurt geen
herinnering, maar meteen een invordering met boete. De meerderheid van de gemeente
wil niet inzetten op klantvriendelijker inning, maar door het stimuleren van
automatische invordering.
Op 23 mei 2018 is ook landelijk actieplan brede schuldenaanpak uitgekomen van het
Rijk. Hierin zitten 40 suggesties om schulden te voorkomen en beter te innen.
Als PvdA willen we nav de werkwijze binnen BOSB het inningsbeleid dan ook breder
aan de orde stellen en wij hebben de volgende vragen mbt het inningsbeleid in Cuijk
Vraag 1
Hoe verhouden in onze gemeente de kosten van inning van schulden zich tot de ontvangen
vergoedingen daarvoor ?
Vraag 2
Het inningsbeleid van de BOSB stuit ons tegen de borst. Heeft u de mogelijkheid en de
bereidheid dit inningsbeleid van de BOSB aan de orde te stellen ?
Vraag 3
Graag vernemen wij van u hoe u wenst te komen tot een klantvriendelijk inningsbeleid wat het
snel oplopen van schulden en onnodige schulden voorkomt of maakt dit ook onderdeel uit van
uw aanvalsplan schulden ? Hoe klantvriendelijk is ons huidige inningsbeleid ?
Vraag 4
Hoe speelt uw college in op het landelijk actieplan brede schuldaanpak waar wij in de inleiding
op hebben gewezen ?
Antwoord van de gemeente  Cuijk:

75-26-07 Beantwoording vraag PvdA Inning belastingschulden door de gemeente

Het bericht inning belasting schulden door gemeente verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

Joods monument

PvdA PvdA Sint Anthonis 07-07-2018 09:34

Raadsinformatiebrief

Onderwerp:               Beantwoorden schriftelijke vragen PvdA m.b.t. het Joods monument

Aard:                          Beantwoording schriftelijke vragen

Datum indiening:      10 mei 2018

Fractie:                      PvdA

Indiener:                   R.G. Poel

Portefeuillehouder:  W.A.G. Hillenaar

Datum college:          5 juni 2018

Openbaar:                 Ja

Afdeling:                    Publiek

 

Aanleiding

Ingediende schriftelijke vragen op grond van het reglement van orde van de raad.

 

Vlak voor de dodenherdenking op 4 mei jl. vernamen wij dat de jaarlijkse herdenking bij het joods monument geen doorgang kon vinden vanwege instortingsgevaar. Dit alles op een pijnlijk moment zo vlak voor de herdenking. In allerijl moest door het herdenkingscomité aan een alternatief worden gewerkt. De eigenaar van het pand waar het joods monument onderdeel van uitmaakt beschikt al geruime tijd over een vergunning voor zijn bouwplannen waarmee hij vlak voor de herdenking pas een aanvang nam.

 

Vragen en antwoorden

Vraag 1

Was u op de hoogte van het feit dat de eigenaar zo vlak voor de herdenking met zijn bouwplannen een aanvang nam en heeft u vooraf overleg gevoerd over aanvang en aard van de werkzaamheden?

 

Antwoord 1

De voormalige synagoge is privaatrechtelijk in de koopovereenkomst tussen de gemeente en de huidige eigenaar vastgelegd als ‘karakteristiek pand’. Dit houdt in dat het gebouw niet gesloopt mag worden, maar (in overleg met de gemeente) wel kan worden gerenoveerd. Indien de koper een andere bestemming op het gebouw wil krijgen, zal de gemeente zich inspannen om hieraan medewerking te verlenen. Dit is inmiddels gebeurd. Op 02 maart 2017 is er een bouwvergunning verleend voor een bed & breakfast, Door de eigenaar is niet gemeld wanneer er zou worden gestart met de werkzaamheden.

Vraag 2

Heeft de eigenaar de werkzaamheden uitgevoerd conform de verstrekte vergunning en zijn die werkzaamheden uitgevoerd door een professioneel bedrijf?

Zijn er voldoende voorzorgsmaatregelen genomen om het instortingsgevaar zoals zich dat heeft voorgedaan te voorkomen ?

 

Antwoord 2

De uitgevoerde werkzaamheden door de eigenaar zijn niet geheel conform de verstrekte vergunning uitgevoerd. Er is dieper gegraven dan noodzakelijk was conform de verstrekte vergunning. Behalve de eigenaar waren tevens zijn aannemer en zijn constructeur aanwezig bij de uitgevoerde werkzaamheden.

Het gebouw is niet bezweken tijdens de ontgravingswerkzaamheden, maar enkele uren na afronden van hiervan. Door de constructeur van de gemeente, bouwtoezichthouder is een constructief plan van aanpak besproken met de eigenaar om de bestaande beeldbepalende gevel te beschermen/intact te houden zodat het verder bezwijken van het gebouw werd voorkomen.

 

Vraag 3

Inmiddels zijn er de nodige maatregelen genomen om instorting van de gevel met monument te voorkomen. Welke kosten zijn hiermee gemoeid en wij mogen aannemen dat deze verhaald zullen worden op eigenaar dan wel aannemer. Kunt u dat ons toezeggen?

 

Antwoord 3

De kosten welke gemoeid zijn bij de maatregelen die zijn genomen, betreffen werkuren van de ambtenaren. De ambtenaren van de afdeling VVH zijn enerzijds in gesprek met de eigenaar over de herbouw van het pand, anderzijds houden zij toezicht op de maatregelen die genomen zijn om verder bezwijken te voorkomen en onderzoeken de situatie waardoor het gebouw heeft kunnen instorten. Dit betreffen reguliere werkzaamheden waarvoor de gemeente is aangewezen.

 

Vraag 4

Kunt u ons informeren over de verdere planning en voortgang met ander woorden wanneer is gevel en monument weer in oude staat hersteld? Bent u tevens voornemens om de verdere bouwwerkzaamheden met de nodige extra controle te monitoren?

 

Antwoord 4

De aanduiding karakteristiek is van toepassing op Maasstraat 22 te Cuijk (bestemmingsplan). Deze aanduiding houdt in dat de grondvorm behouden moet blijven. Praktisch gezien betekent dat, dat bij de herbouw verschijningsvorm, massa en maatvoering terug dienen te komen. De eigenaar heeft aangegeven zo snel mogelijk aan de slag te willen gaan met de herbouw van het pand. Om dit in goede banen te leiden wordt een plan van aanpak door de eigenaar, in samenspraak met de gemeente, opgesteld. De aannemer heeft in contact met de burgemeester aangegeven zo snel mogelijk te willen beginnen met herbouwen.

Het bericht Joods monument verscheen eerst op PvdA Land van Cuijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.