Nieuws van politieke partijen in Teylingen over GroenLinks inzichtelijk

49 documenten

Vuurwerk

CDA CDA GroenLinks PvdA ChristenUnie Teylingen 25-07-2020 10:19

Vanaf jaarwisseling 2020-2021 geldt er een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Hierdoor ontstaat er vanaf de komende jaarwisseling een nieuwe situatie. Lokale initiatieven tot het gezamenlijk afsteken van vuurwerk zijn toegestaan, maar alleen onder leiding van een professionele vuurwerkdeskundige. Het is belangrijk dat ook in de gemeente Teylingen in aansluiting op deze ontwikkelingen als lokale overheid een visie op vuurwerk wordt ontwikkeld. Daarvoor is aanvullend onderzoek gedaan gericht op gevoelens en argumenten van de inwoners van Teylingen over vuurwerk. Het college stelt voor om Teylingen de komende jaarwisseling (nog) geen vuurwerkvrije gemeente te maken, maar wel de overlast van vuurwerk en de maatschappelijke gevoelens te blijven monitoren. Ze willen ook doorgaan met het beleid van vuurwerkvrije zones en wil met een campagne in de wijken zorgen dat het aanvragen voor een buurt van vuurwerkvrije zones makkelijker wordt. Vooralsnog ziet het college geen aanleiding om van het eerdere beleid van vuurwerkvrije zones af te wijken, maar neemt wel het advies over om hierin een aantal verbeteringen aan te brengen. Op 22 juni is in de commissie DEB opiniërend gesproken over het vuurwerkbeleid van de gemeente Teylingen. De CDA-fractie is voor een geleidelijke afbouw van vuurwerk en ondersteunt het college met de aanpak van vuurwerkvrije zones. In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces werd op 15 juli een motie besproken van ChristenUnie, GroenLinks en PvdA om het principe van vuurwerkvrije zones vanaf de jaarwisseling 2020-2021 om te draaien naar vuurwerkzones, waarbij in beginsel de hele gemeente Teylingen vuurwerkvrij is, behoudens de vuurwerkzones. Toen de indienende partijen van de motie merkten dat hier in de raad geen meerderheid voor was, hebben zijn besloten de motie aan te houden. De CDA-fractie vindt de gedachte achter de motie sympathiek, maar de tijd ontbreekt om dat op een zorgvuldige manier en met participatie van onze inwoners tijdig voor de komende jaarwisseling te realiseren.

Jeroen Tomassen stopt als burgerraadslid GroenLinks Teylingen | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 22-07-2020 00:00

Jeroen Tomassen stopt als burgerraadslid van GroenLinks Teylingen, omdat hij vanaf 1 oktober gemeentesecretaris van Teylingen wordt en directeur van HLT samen.

Wij willen Jeroen allereerst bedanken voor zijn tomeloze inzet voor GroenLinks Teylingen de afgelopen 2 jaar. Jeroen heeft zich altijd getoond als een ervaren en enthousiaste aanjager van vernieuwing aan wiens kennis en kunde wij veel hebben gehad. Hij heeft een grote rol gespeeld in de successen die GroenLinks Teylingen de afgelopen jaren heeft gevierd.

Wij zullen hem missen, maar we zullen uitkijken naar verdere samenwerking in een andere vorm. Tot slot willen wij hem feliciteren met de mooie nieuwe functie die hij gaat bekleden als gemeentesecretaris van Teylingen en directeur van HLT samen. We weten ook zeker dat hij hier met zijn leidinggevende kwaliteiten, jarenlange ervaring en enthousiasme een goed figuur zal slaan en wensen hem alle geluk toe.

In de komende maanden zullen we op zoek gaan naar een passende vervanger voor Jeroen als burgerraadslid. En we hopen deze zo spoedig mogelijk in te vullen. Er is echter geen nood de GroenLinks fractie in Teylingen bestaat momenteel uit 12 mensen, die zich zullen blijven inzetten voor een groener en socialer Teylingen.

GroenLinks stelt vragen over de doorverhuur van sociale woningen in Mariëngaerde Warmond | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 16-07-2020 00:00

Groenlinks stelt vragen over de doorverhuur van sociale woningen als expatwoningen en vakantieverblijf

Op 28 mei 2020 ontving de fractie van GroenLinks verontrustende signalen inzake de oplevering van de nieuwe woningen op het terrein van het voormalig Groot Seminarie te Warmond. Via booking.com werd namelijk een van de sociale huurwoningen te huur aan geboden voor vakantiegangers.

De situatie bleek vervolgens nog erger te zijn toen een geïnteresseerde in de sociale huurwoningen ons meldde dat er tenminste 3 van de sociale huurwoningen als expat-woningen zouden worden verhuurd. Het bleek hier te gaan om tenminste 3 woningen in Marius die via Interhouse Sassenheim worden verhuurd. De kosten van deze woningen? Een luttele 1320 euro dit terwijl een sociale huurwoning maximaal 737,14 kost dat is maar liefst bijna 500 euro meer!

De fractie GroenLinks Teylingen spreekt van een schande en komt ertegen in verweer. Don Verhoeff stelt terecht de vraag aan het college of deze wijze van verhuur past binnen het woonbeleid van de gemeente Teylingen in beleidsmatige, sociale en morele zin. En of het college van plan is iets te gaan doen aan het op deze wijze vermarkten van huurwoningen die deel uitmaken van de 107 huurwoningen die bedoeld waren te worden verhuurd aan huurders in de categorieën goedkope (sociale) huur en middenhuur

GroenLinks wil aanpassing project Bloementuin | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 30-06-2020 00:00

Bouwproject Bloementuin in Sassenheim. Op het voormalig tennisterrein, nu eigendom van de gemeente, wil Teylingen nieuwe woningen laten bouwen, bijna 35 procent sociale huur. Goed nieuws! Zou je denken, maar niet als er weer dure koopwoningen naast worden gebouwd. Want die 35 procent is bij lange na niet genoeg om aan de huidige behoefte te voldoen. Sterker nog, de komende jaren houden we een structureel tekort van tenminste 325 huurwoningen in de sociale sector!

Daarom heeft GroenLinks de wethouder opgeroepen om het beschikbare terrein volledig te bebouwen met sociale huurwoningen, in het uiterste geval inclusief goedkope huur en goedkope koopwoningen voor starters.

Zo maken we eindelijk een begin met het laten bouwen naar behoefte van onze inwoners en stoppen we de winstmaximalisatie voor de projectontwikkelaar.

GroenLinks verzet zich samen met PvdA, fractie Piket en CDA tegen groei aantal vluchten Schiphol | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 30-06-2020 00:00

In het nieuwe plan voor de uitbreiding van Schiphol zou het aantal vluchten in 2050 ten opzichte van 2020 met 230000 toenemen. Op basis hiervan constateren de lokale partijen dat de geluidsoverlast, uitstoot van fijnstof en CO2 ook verder zullen verergeren. De bovenstaande lokale partijen pleiten daarom voor een nachtsluiting tussen 23:00-7:00 uur en proberen ook de groei van het aantal vluchten tegen te gaan. Ze hebben hierover een motie ingediend bij de gemeente Teylingen.

Motie van GroenLinks met algemene stemmen aangenomen! | Teylingen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Teylingen 28-04-2020 00:00

Van meet af aan maakte GL zich zorgen over de wijze waarop het nieuwe woonplan “Groot Seminarie Warmond” werd uitgerold door de projectontwikkelaar.

Fragmentarisch informatie verstrekken, gefaseerd uitrollen van de integrale visie, die niet zo integraal bleek te zijn als voorgesteld: Parkeerproblematiek en verkeersstromen maakten er geen deel van uit. Raadsleden mochten kiezen uit vier oplossingen voor het parkeerprobleem. De inwoners en omwonenden in Warmond waren op dat moment nog niet op de hoogte. Ondertussen vroeg de projectontwikkelaar een tijdelijke omgevingsvergunning aan om de woningen snel op te kunnen leveren. Voor de uiteindelijke parkeersituatie was echter nog geen oplossing in zicht. Uit de gepresenteerde onderzoeken bleek dat men het met de normen voor parkeren en verkeersdruk niet zo nauw nam (in het voordeel van de projectontwikkelaar). En dus in het nadeel van (toekomstige) inwoners van Warmond. Vanaf eind januari 2020 zijn we hiertegen in het verweer gekomen, daarbij gesteund door de PvdA en door tal van verontruste inwoners van Warmond. In overleg met de wethouder leidde dit uiteindelijk tot de motie “Tijdelijke omgevingsvergunning Mariëngaerde”, mede ingediend door de PvdA, D66, de fractie Piket en het CDA.

Het resultaat:

Parkeerplaatsen conform de gemeentelijk norm, zowel in de tijdelijke als in de definitieve situatie Onafhankelijk onderzoek naar de consequenties van de wijzigende verkeersstromen Deze zaken voorleggen aan de raad in het integrale plan dat dit najaar besproken gaat worden

Wij danken onze collega’s, het college en onze inwoners voor hun hulp en voor de door hen uitgesproken waardering voor onze vasthoudendheid.

Geen turborotondes bij de Van Pallandtlaan in Sassenheim

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 10:33

De CDA-fractie heeft zich van het begin af aan verzet tegen plannen van de provincie Zuid Holland om aan weerszijden van de Van Pallandtlaan turborotondes aan te leggen. Het gaat om een zeer ingrijpend plan dat mensen rechtstreeks raakt in hun woon-en leefomgeving. De aanleg ad-hoc van een turborotonde biedt geen oplossing en zal problemen verplaatsen, waar het de doorstroming en de verkeersveiligheid betreft. Het is als een ketting. Volgend knelpunt is dan de kruising buurtschap Teylingen / Carolus Clusiuslaan, die nu al heel gevaarlijk is, maar ook de kruising bij ’t Soldaatje en vervolgens bij de spoorwegovergang bij de Piet Gijsenbrug. Het CDA wil daarom eerst een integrale regionale visie en dan pas een daarop gebaseerd regionaal verkeer- en vervoerplan. In de laatste raadsvergadering heeft het CDA samen met GroenLinks, de PvdA en de Christenunie een motie ingediend, waarin gevraagd wordt om een regeiovisie. Deze motie is aangenomen. VVD en Trilokaal stemden tegen. Een motie om per direct te stoppen met de plannen voor een turborotonde is aangehouden, in afwachting van een gesprek dat wethouder Volten zal voeren met het burgercomité van Pallandtlaan, dat actief actie voert tegen de turborotondes.Hieronder ter informatie beide moties: Motie regiovisie verkeer Motie direct stoppen plan Turborotondes

GROENLINKS VIERKANT ACHTER STAKERS IN HET ONDERWIJS | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 30-01-2020 00:00

Vandaag en morgen staakt een groot deel van de Hillegomse onderwijzers...

 
 
Vandaag en morgen staakt een groot deel van de Hillegomse onderwijzers. Dit doen zij omdat zij vinden dat ieder kind recht heeft op goed onderwijs. Het onderwijs heeft daarom behoefte aan goede onderwijzers, een lagere werkdruk en vermindering van het aantal leerlingen per klas.
GroenLinks vindt dat zij onze waardering en respect verdienen. En natuurlijk een goed salaris. Daarom staat Groenlinks achter de acties van het stakend onderwijspersoneel.
 
Wil je weten hoe GroenLinks erover denkt het basisonderwijs in Nederland te verbeteren? Kijk dan hier.

 

Waarom GL landelijk de begroting steunt | Teylingen

GroenLinks GroenLinks Teylingen 08-10-2019 00:00

Waarom stemt GL landelijk in met de kabinetsbegroting? Wat is dat voor oppositie? Dit soort vragen hoor ik de laatste tijd veel. Tijd voor een toelichting!

Begrotingen steunen betekent niet dat we instemmen met alle plannen van het kabinet. Ieder wetsvoorstel beoordelen wij op de inhoud. Als iets een verslechtering is, stemmen we tegen. We proberen dan eerst het kabinet zover te krijgen dat ze met een verbetering komen. En het kabinet geen meerderheid meer heeft in de eerste kamer, hebben ze ons nodig. Voor GroenLinks een kans om te oogsten.

Bedenk wel, tegenstemmen heeft ook consequenties. Tegenstemmen betekent dat de begroting wordt bevroren op het vorige niveau. Maar als bijvoorbeeld de onderwijsbegroting wordt weggestemd, dan is er volgend jaar 80 miljoen euro minder voor het basisonderwijs beschikbaar en 40 miljoen euro minder voor het voortgezet onderwijs. En als de begroting natuur wordt weggestemd is er 20 miljoen euro minder voor natuurbescherming. De (te kleine) investering die het kabinet wil doen, stem je dan dus weg, je bent niet eens terug bij af, je bent slechter af!

We vinden het ongeloofwaardig een spel te spelen en te dreigen met tegenstemmen, als je al weet dat je het niet gaat waarmaken. Dat is Haagse logica waar wij niet aan mee willen doen. We hebben veel resultaten kunnen boeken door met goede voorstellen te komen en door maatschappelijke druk te organiseren. Daar blijven we onze energie in steken, in Den Haag en in Teylingen!

Don Verhoeff

Fractievoorzitter GroenLinks Teylingen

Nieuw afvalbeleid: Van Afval naar Grondstoffen (VANG-beleid)

CDA CDA VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Teylingen 28-09-2019 14:50

In de vorige raadsperiode (2014-2018) is al uitvoerig gesproken over een nieuw afvalbeleid voor de gemeente Teylingen. Men kwam er toen niet uit. Aan het begin van deze nieuwe raadsperiode doet het college een nieuwe poging. We hebben er al eerder in de nieuwsbrief over geschreven. De uitgangspunten/doelstellingen zijn dat we ons bij de afvalinzameling richten op minimaal 75% afvalscheiding in 2020 en maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar. Nb. Het scheidingspercentage in Teylingen was 63% in 2017 en de hoeveelheid restafval was 177 kg. In het collegewerkprogramma is afgesproken dat Teylingen wil toewerken naar de landelijke doelstelling ‘VANG” (Van Afval Naar Grondstof). Het programma VANG - Huishoudelijk afval is ontwikkeld om gemeenten tehelpen om de nodige stappen te zetten naar een circulaire economie. Naast afvalscheiding zijn preventie en grondstofketens sluiten belangrijke speerpunten.Na vele discussies in de commissie DEB bleef het college bij het voorstel om - net als in Lisse - te gaan werken met een systeem met gedifferentieerde tarieven (diftar) en omgekeerd inzamelen, een systematiek waarbij de inwoner wordt gestimuleerd tot het scheiden van afval in verschillende componenten. Het inzamelen van restafval gebeurt dan niet meer aan huis maar het dient tegen extra kosten naar een ondergrondse vuilcontainer of milieupark gebracht te worden. In de raadsvergadering van 11 juli is het voorstel behandeld. Hieronder de tekst die daar door het CDA is uitgesproken. ‘’Wij hebben in meerdere vergaderingen van de commissie DEB uitvoerig gesproken over het afvalbeleid. Dat gaan we vanavond niet over doen. Laat ik beginnen met te zeggen, dat het raadsvoorstel niet de instemming kan krijgen van de CDA-fractie. Ik wil ook benadrukken dat het CDA de VANG-doelstellingen onderschrijft. Grondstoffen worden schaarser, de druk op ons milieu neemt toe en verantwoord omgaan en beter benutten van onze grondstoffen is goed voor de gezondheid en kwaliteit van onze leefomgeving van huidige en zeker van toekomstige generaties.Volgens het college zijn er maar drie scenario’s waarmee je de VANG-doelstellingen kunt bereiken. In het raadsvoorstel zijn dat alleen de diftar-scenario’s oftewel inzamelvarianten met gedifferentieerde tarieven, gebaseerd op het principe ‘de vervuiler betaald’. Het college wil dat combineren met omgekeerd inzamelen, omdat die combinatie leidt tot het hoogste scheidingspercentage en het minste restafval. Wij hebben geen redenen hieraan te twijfelen. Er kleven echter ook grote bezwaren aan diftar en omgekeerd inzamelen. Uit alle informatie die beschikbaar is, komt naar voren dat het draagvlak onder inwoners op zijn zachts gezegd twijfelachtig is. En als er één onderwerp is waar de mensen een eigen mening over hebben, dan is het wel over afval. Daar worden ze elke dag mee geconfronteerd. En voor het realiseren van de VANG-doelstellingen is het van het allergrootste belang inwoners te motiveren om bij te dragen aan afvalpreventie en betere afvalscheiding. Ook zie je dat het door het college voorgestelde scenario leidt tot toename van het illegaal dumpen van afval en tot allerlei vindingrijke manieren om van het afval af te komen zonder te hoeven betalen. Vanwege die bezwaren heeft de CDA-fractie meerdere malen aan het college gevraagd om ook op zorgvuldige wijze een niet-diftarvariant door te rekenen. In het raadsvoorstel staan weliswaar niet-diftarvarianten genoemd, maar van zorgvuldige doorrekening is geen sprake. Het college bleef bij de mening dat met geen enkele niet-diftarvariant de VANG-doelstellingen zouden kunnen worden behaald. Dat klopt echter niet, want ervaringen bij enkele andere gemeenten hebben geleerd dat het wel degelijk mogelijk is de VANG-doelstellingen ook zonder diftar te realiseren. Op zoek dus naar een niet-diftar-alternatief dat kan leiden tot de VANG-doelstellingen, geleidelijk aan kan worden ingevoerd, op meer draagvlak zou kunnen rekenen bij de inwoners, tot verbetering kan leiden van het serviceniveau en een meer stimulerend principe hanteert, namelijk ‘beter scheiden, wordt beloond’.Bij de laatste vergadering van de commissie DEB bleek dat de standpunten van VVD, D66 en CDA vrij dicht bij elkaar lagen. En in goede samenwerking hebben wij vervolgens een alternatief scenario opgesteld en tot uitdrukking gebracht in een amendement. Het college heeft met een raadsbrief gereageerd op het amendement en dat heeft ertoe geleid dat wij opnieuw de hoofden bij elkaar hebben gestoken om na te gaan of de raadsbrief consequenties zou moeten hebben voor ons amendement. Omdat Trilokaal en PvdA inmiddels te kennen hadden gegeven mede-indiener te willen zijn van het amendement hebben wij ook hen in het gesprek betrokken. En dat heeft ertoe geleid dat wij ons amendement op enkele punten hebben aangepast. Dan gaat het over de inzamelstructuur voor hoogbouw, punten van het college over de implementatiefase en het opstellen van een implementatiedocument en de implementatiefase, de datum van implementatie en - als laatste maar zeker niet minst belangrijke kwestie - de wijze van inzamelen van PMD. Ga je voor inzamelen d.m.v. een doorzichtige zak vanwege de bewezen betere kwaliteit, te weten minder vervuiling van het plastic dan het verzamelen in een container of geef je gehoor aan een deel van de inwoners dat hier toch graag een container voor wil gebruiken. Zo ook het college dat volumeperspectief en gemak voor de inwoners als argumenten voor een container noemt alhoewel er wel hogere inzamelkosten aan zijn verbonden. Als indieners van het amendement hebben wij er uiteindelijk voor gekozen het college opdracht te geven in kaart te brengen wat de individuele keuze voor PMD-bak of -zak doet met de bijbehorende kosten (inzamelkosten en investering). Indien extra uitgaven zijn te bekostigen met bijv. de winst die je boekt op het minder ophalen van restafval minus de (deels) hogere ophaalkosten van GFT, zou je heel goed de keuze aan de inwoner zelf kunnen laten. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek kan de Raad in het vierde kwartaal van dit jaar besluiten over de wijze van inzamelen van PMD. Dit zou geen vertragingen behoeven op te leveren voor het implementatieplan en de invoering.Voorzitter, er zijn inmiddels vijf partijen die het amendement indienen. Wij hopen op steun voor het amendement van GroenLinks en ChristenUnie. In de richting van GL zeg ik dat het flankerend beleid al is opgenomen (zoals ook dhr. van Swieten al heeft opgemerkt). GroenLinks vindt een bijstelling van het beleid pas na evaluatie te laat. Natuurlijk krijg je een beeld van hoe het gaat door frequente monitoring. Daar is ook in voorzien en jaarlijks zal de Raad daarover een evaluatierapport ontvangen. Maar je zult het beleid tijd moeten geven om tot uitvoering te komen en de inwoners om te wennen aan het nieuwe beleid. En aanpassen van het beleid zonder gedegen evaluatie lijkt ons niet verstandig. Dat de formulering dat we echt naar 30 kg gaan, onvoldoende scherp zou zijn, verbaast mij. Dat behoort namelijk gewoon tot de VANG-doelstellingen die wij onderschrijven. ‘’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.