Nieuws van politieke partijen in Tynaarlo inzichtelijk

353 documenten

Ledenvergadering november 2020

ChristenUnie ChristenUnie Tynaarlo 04-06-2021 15:06

Aangezien het vanwege COVID-19 niet mogelijk was om elkaar te ontmoeten, besloot het bestuur de jaarlijkse ledenvergadering digitaal te organiseren.

Per email kregen de leden een uitnodiging met de jaarverslagen. Leden zonder email kregen de informatie thuisbezorgd. Vervolgens hadden de leden twee weken de tijd om te reageren. Hiervan werd beperkt gebruik gemaakt. Er werden geen bezwaren gemaakt tegen de jaarverslagen, daarmee zijn ze formeel vastgesteld en is de penningmeester gedechargeerd. De jaarverslagen zijn op deze website gepubliceerd.

Knarrenhof in Tynaarlo! Nu de locatie nog...?

CDA CDA GroenLinks Tynaarlo 03-06-2020 18:09

Afgelopen raadsvergadering aandacht gevraagd voor Ouderenhuisvesting in onze gemeente, dit was de woordvoering van onze fractievoorzitter Henk Middendorp: Voorzitter, Dit is een bijzonder moment, het is mijn maidenspeech en het bijzondere is dat ik deze bijdrage mede namens de GroenLinks fractie zal doen. Het mag inmiddels meer dan duidelijk zijn: de doorstroom in onze lokale woningmarkt ligt op zijn gat. Een van de grote problemen is dat onze ouderen geen geschikte huisvesting kunnen vinden, geschikte woningen zijn er eenvoudig weg niet. Jonge gezinnen staan te trappelen om grotere woningen en onze jongeren wachten vervolgens weer op de starterswoningen. Een trein zonder locomotief als het ware. Na vele gesprekken met ouderen, ondernemers en initiatiefnemers wordt ons duidelijk dat ouderen een kleinere maar relatief ruime en grondgebonden woning willen met een klein tuintje. Een ruime woning om (in de toekomst) met de rollator of rolstoel te kunnen manoeuvreren en een klein tuintje om in te kunnen werken en verblijven. Ouderen van nu willen, naast het wonen in een appartement, als Noorderlingen graag de borders in het tuintje bijhouden en genieten van een klein stukje natuurlijke privacy. Ede Staal zong er al over. Daarnaast willen inwoners van het Knarrenhofprincipe voor elkaar zorgen, jong en oud samen, voor en met elkaar. Samen invulling geven aan het ons geliefde noaberschap. En het zijn niet de enkelingen die dit willen, in onze gemeente zijn er 70 belangstellenden voor het wonen in een Knarrenhof. Dit zijn na verhuizing dus 70 maal 3 = 210 woningen beschikbaar voor lokale doorstroom! Maar hoe gaan we dat doen? Ten eerste: De initiatiefnemers hebben reeds bij drie achtereenvolgende wethouders Ruimtelijke Ordening gepleit voor een locatie om een Knarrenhof op te bouwen. Veel sympathie, maar geen locatie. Die zijn er namelijk niet! Maar is dat wel zo? We nodigen de wethouder daarom uit om deze keer niet te komen met het argument: “laat de initiatieven maar komen, we gaan met iedereen in gesprek”, want dat standpunt is in de afgelopen jaren onhoudbaar gebleken. We nemen immers waar dat geen enkel initiatief de finishlijn haalt. We vragen de wethouder om potentiele gemeentelijke locaties proactief met initiatiefnemers als Dhr. Slangen op te gaan pakken. Wij noemen graag de locaties als de Kooij, de Bladergroenschool, de Marsch, het Prins Bernhard Hoeve terrein en de wijk Vries-Zuid. We vragen de wethouder daarnaast om de ambities kenbaar te maken. Moet levensloopbestendig ook bereikbaar zijn voor de smallere beurs of alleen voor hogere inkomens? Het CDA en GroenLinks gekloven in inclusief wonen. Dus mengen van sociale huur, hoger en lager opgeleid, duurder en goedkoper, zelfstandig en minder zelfstandig door elkaar heen. Sociaal Rentmeesterschap. Ten tweede: We nodigen alle raadsfracties uit om met het CDA en GroenLinks mee te doen. We hebben van diverse partijen ontzettend goede ideeën gezien en gehoord. Het is in onze ogen nu zaak om de krachten te bundelen. Wanneer coalitie en oppositie partijen in dit dossier de krachten bundelen, plannen samenvoegen, en ideeën delen, dan zijn grootse stappen mogelijk. Dan worden we samen de locomotief om de woningmarkt los te sleuren. Het CDA wil in deze graag de verbindende schakel zijn. We dagen een ieder daarom uit om in het debat te komen met eigen plannen en opbouwende kritiek. Samen zijn we écht in staat om te komen tot een raadsbrede opdracht aan het college om de lokale woningbouw los te breken. Het GroenLinks en het CDA willen bij deze de eerste inhoudelijke duit in het zakje doen: We pleiten ten eerste voor de opdracht dat 50% van alle nieuw te bouwen woningen in de gemeente Tynaarlo levensloopbestendig moeten worden. Dit scheelt op langere termijn ontzettend in de te verstrekken subsidies om bestaande woningen achteraf geschikt te maken. De vergrijzing zal daar zeker in onze gemeente voor gaan zorgen! Ten tweede willen we dat “Collectief Particulier Opdrachtgeverschap” in onze gemeente gestimuleerd en gefaciliteerd wordt. Het niet zien als een bedreiging, maar als burgerparticipatie in zijn puurste vorm. Een ontwikkeling die hier overigens bij kan helpen is de Stimuleringsregeling Wonen en Zorg, onlangs opengesteld door minister Hugo de Jonge van VWS. Dit biedt initiatieven interessante subsidies en financieringsmogelijkheden. Afrondend voorzitter, We hebben de volgende vragen aan het colle Is er in de afgelopen jaren gesproken met initiatiefnemers over het bouwen van een Knarrenhof of andersoortige ouderenhuisvesting? Zo ja, hoe zijn die gesprekken verlopen? En wat waren de problemen waardoor de projecten niet verder zijn gekomen?Kunt u beamen dat er diverse locaties in eigendom van de gemeente zijn waar een Knarrenhof uitstekend gebouwd zou kunnen gaan worden?We vragen de wethouder nogmaals om de ambities van het college kenbaar te maken. Moet levensloopbestendig ook bereikbaar zijn voor de smallere beurs of alleen voor hogere inkomens? Wat is de visie? Waar blijft overigens het beleidskader Maatschappelijk Vastgoed?Kunt u op korte termijn een locatie aangeven waar initiatiefnemers potentiele inwoners kunnen gaan werven? Binnen 3 maanden kan dan aangegeven worden of het plan haalbaar is qua prijzen en belangstelling.Bent u bereid om proactief “Collectief Particulier Opdrachtgeverschap” te faciliteren met het aanbieden van potentiele locaties en wijzen op de Stimuleringsregeling Wonen en Zorg?Bent u bereid om bij nieuwbouw 50% hiervan levensloopbestendig te gaan bouwen? Ik sluit af, voorzitter, met het uitspreken van de wens dat onze voorzet inspiratie oplevert om als gemeenteraad, samen, de woningmarkt op stoom te brengen. We zijn erg benieuwd naar de plannen van onze collega’s en hun visie op ons voorstel.

Bruisende kernen en beheer openbare ruimte

CDA CDA Tynaarlo 19-05-2020 17:49

Hieronder vindt u onze schriftelijke vragen over de stand van zaken van onze motie “Bruisende kernen” waarin het college €250,000,- ter beschikking heeft tot het verfraaien van onze kernen in de gemeente. Al drie jaar lang zien we geen noemenswaardige voortgang. Daar zijn we benieuwd naar. Daarnaast roepen we het college op om te onderzoeken in hoeverre (kleine) dorpen, wijken, buurtverenigingen, corsowijken, ondernemersverenigingen, etc. zelf het onderhoud van hun eigen omgeving ter hand kunnen nemen. Het getuigt in onze ogen van goed noaberschap wanneer, ondersteund door de gemeente, inwoners en bedrijven zelf een (grote) rol kunnen spelen in het beheer van hun omgeving. Dit biedt grote voordelen op gebied van sociale cohesie (met en voor elkaar) en biodiversiteit wanneer er kleinschalig en met respect voor lokale vegetatie gemaaid zal worden. Geacht College, We hebben onlangs een brief van “Verenigd Ondernemend Zuidlaren” ontvangen over de entree en het onderhoud van het winkellint te Zuidlaren. Op deze vragen willen we hier niet specifiek ingaan, we zijn uiteraard wel benieuwd naar wat de reactie van het College zal zijn en waarom deze beantwoording zo lang moet duren. We zijn overigens van mening, zeker in deze tijden waarin ondernemers, verenigingen, etc. het zwaar hebben, dat alle beetjes kunnen helpen. Aantrekkelijke kernen die kleurrijk en uitnodigend ogen kunnen net dat kleine verschil maken. We hebben op basis van de brief twee specifieke onderwerpen die we zouden willen bespreken: Onderwerp 1: Bruisende kernen: In bovengenoemde brief wordt gesproken over het project “Bruisende kernen”. Een motie opgesteld door het CDA die half 2017 is aangenomen. In deze motie is €250.000,- beschikbaar gesteld voor het verfraaien van dorpskernen. In de genoemde brief van “VOZ” wordt aangegeven dat u investeren in Zuidlaren wilt uitstellen totdat de centrumplannen in uitvoering komen. Onze vragen: - Wat is de huidige stand van zaken ten aanzien van het project “Bruisende kernen”? - Waarom kan er in Zuidlaren niet vanuit het project “Bruisende kernen” geïnvesteerd worden? Er zijn vast zaken die wél kunnen. - Geldt voor het centrum van Eelde dat er ook met investeren gewacht dient te worden tot de uitvoering van dát centrumplan? - Welke initiatieven hebben u in de afgelopen drie jaar bereikt? Hoe zijn deze behandeld en wat was de uitkomst? - Bent u proactief in het promoten van het project “Bruisende kernen” in de gesprekken die u heeft met dorpsverenigingen? Zo ja, kunt u daar voorbeelden van noemen? Zo nee, waarom niet?” Er ligt een fors bedrag tot investeren in onze kernen op de plank. In onze ogen wordt het de hoogste tijd om onze kernen nog meer te laten stralen dan dat ze al doen! Onderwerp 2: Beheer openbare ruimte: In de brief van “VOZ” wordt aangegeven dat ondernemers zelf het onderhoud van, in dit geval een rotonde, ter hand willen nemen. Een dergelijk idee raakt een van de kernwaarden waar wij als CDA Tynaarlo voor staan, namelijk “gespreide verantwoordelijkheid”. We zijn van mening dat initiatieven die uit de samenleving ontstaan redelijkerwijs ondersteund moeten worden in plaats van dat de “overheid” bepaalt wat goed voor deze samenleving is. Het zijn de inwoners, verenigingen en ondernemingen die zo samen de omgeving vorm kunnen geven. Dat is een van onze kernwaarden als CDA. Via deze brief willen wij u vragen of u na wilt denken over hoe ondernemersverenigingen, wijken, dorpsverenigingen, corsowijken, etc. een praktische rol kunnen spelen in het beheer en onderhoud van hun eigen omgeving. We kunnen ons voorstellen dat wanneer er door deze buurten, dorpen etc. een gedegen plan met vrijwilligers wordt opgesteld, dat dit wel eens een besparing op het gemeentelijke beheer zou kunnen betekenen, maar dat is niet voorwaardelijk. Met een betrokken dorpsgemeenschap, een vergoeding voor het juiste materieel en afspraken over het ophalen van maai- en snoeiafval zullen we flinke stappen kunnen zetten in onder andere burgerparticipatie, sociale cohesie en het zal zelfs een flinke impuls voor de biodiversiteit zijn. Het maaien zal immers handmatig en dus met respect voor de (bloeiende) vegetatie plaats kunnen vinden. Mozaiekbeheer op gedetailleerd niveau! Een instantie als het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie (IVN) en “heel Drenthe zoemt” kunnen hierbij heel erg goed adviseren! Een win, win, win situatie! Wat zullen de voors- en tegens en voorwaarden kunnen zijn waarop het lokale onderhoud, verfraaiing van de omgeving en het verhogen van de biodiversiteit door dorpen, (corso)wijken, (ondernemers)verenigingen, etc. ter hand genomen kan worden? Kunt u daar een inhoudelijke reactie op formuleren? De CDA-fractie denkt graag met u mee, wij zijn er namelijk écht van overtuigd dat deze vorm van praktische participatie een grootse toekomst heeft. Op vele fysieke, culturele en sociale aspecten!

Henk Middendorp, onze nieuwe Fractievoorzitter

CDA CDA Tynaarlo 27-04-2020 16:39

Nadat Hanneke Wiersema onlangs in aangesteld als onze wethouder in het college heeft de fractie unaniem Henk Middendorp (42) uit Paterswolde gekozen als de nieuwe fractievoorzitter. Henk is civieltechnisch ingenieur en is werkzaam bij Rijkswaterstaat waar hij verantwoordelijk is voor het beheer van de Waddenzee. Nevenfunctie: lid MR van de RK Mariaschool te Eelde-Paterswolde henk.middendorp@tynaarlo.nl 06-21689662 https://twitter.com/MiddendorpHL https://www.linkedin.com/in/henk-middendorp-95b30913/ "#Noaberschap, daar draait het om!"

Henk Middendorp, onze nieuwe Fractievoorzitter

CDA CDA Tynaarlo 27-04-2020 16:39

Nadat Hanneke Wiersema onlangs in aangesteld als onze wethouder in het college heeft de fractie unaniem Henk Middendorp (42) uit Paterswolde gekozen als de nieuwe fractievoorzitter. Henk is civieltechnisch ingenieur en is werkzaam bij Rijkswaterstaat waar hij verantwoordelijk is voor het beheer van de Waddenzee. Nevenfunctie: lid MR van de RK Mariaschool te Eelde-Paterswolde henk.middendorp@tynaarlo.nl 06-21689662 https://twitter.com/MiddendorpHL https://www.linkedin.com/in/henk-middendorp-95b30913/ "#Noaberschap, daar draait het om!"

Hoe staat het met Operatie Steenbreek?

CDA CDA Tynaarlo 27-04-2020 16:32

In tijden van grote droogte is het van belang dat de bodem veel water kan opnemen wanneer het wél regent. Dit kunnen we helpen door verhardingen weg te halen: operatie#Steenbreek. We hebben vragen aan het college gesteld over de voortgang van hun plannen. Wat is inmiddels uitgevoerd en wat staat er nog in de planning? Voor een groene gemeente Tynaarlo! Geacht College, Door het veranderende klimaat komen steeds vaker perioden van droogte en perioden met extreme neerslag voor, we maken op dit moment in Nederland weer een lange periode zonder neerslag mee. Een goede spons- en bufferwerking van bodems wordt daarom steeds belangrijker. Bij hevige neerslag infiltreert het water immers niet snel genoeg in de bodem waardoor plassen op verhardingen ontstaan en regenwater versneld naar het riool stroomt. Het grondwaterpeil zal dalen met alle gevolgen voor flora en fauna. Operatie Steenbreek biedt een oplossing door bovengenoemde verhardingen weg te nemen en daarnaast bij aanleg van onder andere wegen en parkeren rekening te houden met infiltratie van regenwater. Hier hebben we al eerder schriftelijke vragen over gesteld. We zijn benieuwd of u ons kunt meenemen in de uitgevoerde en geplande activiteiten ten aanzien van “operatie Steenbreek”. Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet. Met vriendelijke groet, Namens de CDA fractie, Henk Middendorp, fractievoorzitter. 06-21689662 henk.middendorp@tynaarlo.nl

Hanneke Wiersema wethouder CDA Tynaarlo

CDA CDA Tynaarlo 01-02-2020 08:57

Hanneke Wiersema (CDA) uit Eelde is vanavond in de raad van Tynaarlo beëdigd als wethouder. De 62-jarige Wiersema volgt Henk Lammers op die met pensioen gaat.GESCHREVEN DOORMargriet Benak Ze kreeg bij haar benoeming elf stemmen voor en acht tegen, en één raadslid stemde blanco. Wiersema is bijna tien jaar raadslid voor het CDA in de gemeente Tynaarlo, waarvan de laatste acht jaar fractievoorzitter. Ze runt al ruim 27 jaar piano-academie en muziekschool Jager in Eelde. Henk Lammers (66) uit Zuidwolde kwam in februari 2017 naar Tynaarlo. De oud-bestuurder van de gemeente De Wolden en waterschap Reest en Wieden verving de zieke wethouder Theun Wijbenga. Maar toen die niet terugkeerde, werd Lammers definitief wethouder. Ook na de verkiezingen koos het CDA voor de Zuidwoldiger, toen de partij weer in het college kwam. 'Altijd met een lach' "Altijd met een lach op het gezicht, maar dat kon ook wel eens veranderen in een zuinig mondje. Humor is een heel sterk wapen van je, wat je ook markant maakt", zei burgemeester Marcel Thijsen bij zijn afscheid in de raad. "Je was constructief, maar je kon ook vechten als een leeuw. Maar uiteindelijk ben je altijd tot een compromis bereid." Thijsen roemde ook de wijze waarop Lammers zich de politieke mores in Tynaarlo snel eigen maakte, ook al was hij De Wolden gewend. "Je was ook handig en lenig van geest, en flexibel. Je hebt je snel aangepast aan de cultuur van Tynaarlo, en hoor steeds meer trots in je stem als je praat over wat je in drie jaar Tynaarlo bereikt hebt. We zullen je missen", aldus Thijsen. Vrijdag neemt Lammers officieel afscheid van de gemeente Tynaarlo. Voor het CDA, dat in Tynaarlo drie zetels heeft in de raad, is Henk Middendorp uit Paterswolde de nieuwe fractievoorzitter. Hij werd vanavond geïnstalleerd als raadslid. De 42-jarige Middendorp was steunfractielid.

FractieFlits december 2019

CDA CDA Tynaarlo 19-12-2019 17:40

Tynaarlo: een fijne plek om te wonen. Tevens een veilige plek voor kwetsbare mensen en daarmee is goede zorg voor oud en jong onontbeerlijk. We hebben in de afgelopen periode flink van ons laten horen om, stap voor stap, de gemeente Tynaarlo een nóg gezondere, leefbaarder en veiliger gemeente te laten zijn. Nieuwbouw voor ouderen, starters en voor de middenklasse heeft daarin wat het CDA betreft prioriteit! In Vries, Zuidlaren en Eelde-Paterswolde worden in die richting al de nodige stappen gezet. Het verzorgingshuis was een prima voorziening voor ouderen die nog semi-zelfstandig konden wonen. Een eigen woonruimte, zelfbeschikking maar wel in een beschermde omgeving waar zorg op maat aanwezig is. In de grotere kernen zou het wat het CDA Tynaarlo betreft tevens een goed idee zijn om kleinschalige projecten op te starten waarbij in de buurt laagdrempelige buurt-of dorpshuiskamers worden gerealiseerd voor een zorgvraag, een kop koffie of gewoon voor de gezelligheid. Tijdens de algemene beschouwingen hebben we het college gevraagd wat daarvan de mogelijkheden zijn. Het CDA-Tynaarlo blijft zich inzetten op bereikbaarheid vanwege de leefbaarheid. Bereikbaarheid is, o.a. met de komst van glasvezel in de buitengebieden en de Fietssnelweg in wording tussen Assen en Groningen door Tynaarlo, in ontwikkeling. De berichten over snellere spoorverbindingen, waar mogelijk ook Groningen Airport Eelde haar voordeel mee kan doen, verheugen ons. Bereikbaarheid en leefbaarheid staan ook in de wijk het Groote Veen te Eelde volop in de belangstelling. Door bouwwerkzaamheden van het scholencomplex, het parkeren in de bermen van de wijk en de samenloop van diverse verkeersstromen ontstaan risicovolle situaties voor leerlingen, ouders en buurtbewoners. We hebben hier het college meermalen om actie gevraagd wat uiteindelijk heeft geleid tot inzet van onze gemeentelijke toezichthouders, ondersteund door de Politie. We zien verbetering maar houden de situatie scherp in de gaten. Als gemeente zijn wij het groene hart tussen Assen en Groningen. Natuur, ecologie en biodiversiteit spelen daarin een cruciale rol, uiteraard met inachtneming van de samenloop met agrarisch gebruik! Met de door ons voorgestelde aanpak van wegwerpplastics op festivals, het verbod op het oplaten van ballonnen, en de 45 kilometer aangelegde bloeiende bermen alsmede een aangepast maaibeleid, zijn we qua biodiversiteit een goede weg ingeslagen. Het aanplanten van meer bomen en groen de komende jaren is wat het CDA betreft belangrijk vanwege de CO2 reductie. Mooi dat Brussel die gedachte intussen omarmt en miljarden bomen daartoe in Europa wil aanplanten. De Green Deal in Tynaarlo! Over de centrumplannen van Zuidlaren oftewel de ontwikkelrichting is veel en lang gesproken in de raad van Tynaarlo. Door een aangenomen amendement van het CDA-Tynaarlo kan het college nu eindelijk naar ieders tevredenheid aan de slag in Zuidlaren en verder werken aan de invulling van de planologische plannen op basis van de vele ingebrachte suggesties. c.q. de uitkomsten van de ontwikkelrichting. Duidelijk is dat er grote behoefte is aan uitbreiding van het woningbestand voor de verschillende doelgroepen. We wachten met belangstelling de verdere ontwikkelingen af. De aanpak van de Hoofdweg in Eelde-Paterswolde en daarmee ook het ‘slechtste fietspad van Drenthe’ in Eelde-Paterswolde is al op de rol gezet en de schop zal, als alle lichten op groen staan, mogelijk in 2020 de grond in gaan. De ontwikkelingen ten aanzien van woningbouw in het centrum van Eelde lopen weer vertraging op door een uitgesproken faillissement van de projectontwikkelaar. Wij hopen dat er binnen niet al te lange tijd duidelijkheid komt over de voortgang van de invulling van deze locatie. De plannen voor woningbouw op enkele locaties in Vries zijn in een gevorderd stadium. De fractie heeft het college vragen gesteld om een regeling te ontwerpen waarin de toekenning van waardering voor het werk van de mantelzorgers wordt geregeld. Aangegeven is dat dit nader zal worden bekeken. De uiteindelijke resultaten moeten nog even worden afgewacht. Samen met het 2e Kamerlid Agnes Mulder hebben fractieleden een werkbezoek gebracht aan het drijvend zonnepark in Tynaarlo. Een initiatief dat naar ons idee een beeld naar de toekomst geeft. Verder bracht de fractie een werkbezoek aan de Stichting Eelder Woningbouw. De inzet blijft om door werkbezoeken op de hoogte te blijven van de verschillende activiteiten die spelen bij organisaties etc. Waar nodig en mogelijk zullen aan de hand van de uitkomsten de nodige acties worden ondernomen. Wethouder Henk Lammers heeft aangegeven dat hij in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zijn werkzaamheden als wethouder van Tynaarlo met ingang van 28 januari wil beëindigen. De fractie heeft in overleg met het bestuur besloten om Hanneke Wiersema voor te stellen als kandidaat voor de openvallende vacature. Tenslotte, op de valreep van 2019, hebben we het college gevraagd om te komen met maatregelen om het gebruik en overlast van lachgas als drugs te verbieden. Het oneigenlijk gebruik van lachgas is een gevaar is voor de volksgezondheid en hoort geen plaats te hebben in onze gemeente! Naar onze mening evenmin in de rest van ons land. Als CDA fractie kijken we terug op een zeer succesvol jaar waarin we regelmatig en positief in het nieuws zijn gekomen. We zijn van mening dat we, samen met het advies van onze leden, werkelijk inhoud hebben kunnen geven aan onze gemeenschappelijke kernwaarden: gespreide verantwoordelijkheid, gerechtigheid, solidariteit en rentmeesterschap.

Verbod op Lachgas!

CDA CDA Tynaarlo 11-12-2019 17:13

CDA-Tynaarlo wil overlast lachgas aanpakken Het CDA-Tynaarlo wil niet wachten op landelijke maatregelen om het recreatief gebruik van lachgas tegen te gaan en heeft schriftelijke vragen aan het gemeentebestuur gesteld. De partij wil via gemeentelijke regels sneller optreden tegen lachgasoverlast. Zo zou de gemeente handel op straat nu al kunnen aanpakken.De drugsbeoordelingscommissie (CAM) heeft deze week vastgesteld dat het oneigenlijk gebruik van lachgas een gevaar is voorde volksgezondheid. CDA ziet al langer negatieve effecten. Landelijke cijfers over het aantal verkeersongelukken waarbij lachgas in het spel is, zijn alarmerend. Ook worden de gezondheidsrisico’s vaker zichtbaar.Wat het CDA betreft moet de gemeente aan de slag met maatregelen om hinder en overlast die wordt ervaren door het gebruik van lachgas aan te pakken. We hebben het college onderstaande vragen gesteld: Nu het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) heeft vastgesteld dat het oneigenlijk gebruik van lachgas een gevaar is voor de volksgezondheid, komt het kabinet met een voorstel om lachgas op te nemen in lijst II van het Opiumbesluit. Het kabinet heeft ook aangegeven dat dit nog een complexe uitwerking vergt en dat uitvoering van dit besluit nog even op zich laat wachten. In de periode dat het kabinet de Algemene Maatregel van Bestuur aan het uitwerken is kunnen gemeenten zelf al via de Algemene Plaatselijke Verordeningen maatregelen nemen die gericht zijn op het voorkomen van hinder en overlast die wordt ervaren door het gebruik van lachgas. Deze ontwikkelingen roepen bij de CDA-fractie de volgende vragen op: 1. Wat doet onze gemeente momenteel om de overlast van lachgasgebruik tegen te gaan? 2. Volgens artikel 2:47 van de Model APV van de VNG kan de gemeente verbieden om zich op een openbare plaats op te houden op een wijze die voor andere gebruikers of omwonenden onnodig overlast of hinder veroorzaakt. Het kabinet geeft aan dat dit een van de mogelijkheden is om overlast en hinder door lachgasgebruik op openbare plaatsen tegen te gaan. a) Bent u bekend met deze mogelijkheid? b) Bent u bereid om gebruik te maken van deze mogelijkheid? 3. Volgens artikel 2:49 van de Model APV van de VNG kan de gemeente verbieden om zich zonder redelijk doel te bevinden in een voor gemeenschappelijk gebruik bestemde ruimte van een gebouw. Het kabinet geeft aan dat dit gemeenten de mogelijkheid geeft om overlast door lachgasgebruik in of bij gebouwen tegen te gaan. a) Bent u bekend met deze mogelijkheid? b) Bent u bereid om gebruik te maken van deze mogelijkheid? 4. Volgens artikel 2:50 van de Model APV van de VNG kan de gemeente verbieden om zich zonder redelijk doel te bevinden in voor het publiek toegankelijke ruimten, zoals portalen, wachtlokalen voor het openbaar vervoer, parkeergarages en fietsenstallingen. Ook hiermee kan volgens het kabinet opgetreden worden tegen overlast en hinder door lachgasgebruik. a) Is het college bekend met deze mogelijkheid? b) Is het college bereid om gebruik te maken van deze mogelijkheid? 5. In artikel 2:74 van de Model APV van de VNG wordt drugshandel op straat verboden. Veel gemeenten hebben in hun APV een verbod opgenomen om “middelen als bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de Opiumwet of daarop gelijkende waar, dan wel slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen of stimulerende middelen of daarop gelijkende waar, te kopen of te koop aan te bieden”. Het kabinet geeft aan dat met deze formulering ook de handel op straat in lachgas kan worden aangepakt. a) Heeft onze gemeente in de APV ook van deze mogelijkheid gebruik gemaakt? b) Zo nee, waarom niet? c) Bent u bereid om de APV als zodanig aan te passen, zodat de handel in lachgas op straat aangepakt kan worden? 6. Bij het uitoefenen van ambulante handel (venten) kan het conform artikel 5:15 van de Model APV van de VNG verboden worden de openbare orde te verstoren in bepaalde gebieden of op bepaalde dagen en uren. a) Bent u bereid om gebruik te maken van deze mogelijkheid? 7. Ten slotte geeft het kabinet aan dat gemeenten gebruik maken van mogelijkheden om oneigenlijk recreatief gebruik van lachgas bij evenementen en in het uitgaansleven tegen te gaan. Bij evenementen waarvoor een vergunningplicht geldt, kan de gemeente als voorschrift een verbod van verkoop van lachgas in de vergunning opnemen met als motivering het voorkomen van hinder. a) Neemt onze gemeente een dergelijk verbod op verkoop van lachgas al op in de vergunningen bij evenementen? b) Zo nee, bent u bereid in vergunningen een verbod op verkoop van lachgas op te nemen? Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.

Verbod op Lachgas!

CDA CDA Tynaarlo 11-12-2019 17:13

CDA-Tynaarlo wil overlast lachgas aanpakken Het CDA-Tynaarlo wil niet wachten op landelijke maatregelen om het recreatief gebruik van lachgas tegen te gaan en heeft schriftelijke vragen aan het gemeentebestuur gesteld. De partij wil via gemeentelijke regels sneller optreden tegen lachgasoverlast. Zo zou de gemeente handel op straat nu al kunnen aanpakken.De drugsbeoordelingscommissie (CAM) heeft deze week vastgesteld dat het oneigenlijk gebruik van lachgas een gevaar is voorde volksgezondheid. CDA ziet al langer negatieve effecten. Landelijke cijfers over het aantal verkeersongelukken waarbij lachgas in het spel is, zijn alarmerend. Ook worden de gezondheidsrisico’s vaker zichtbaar.Wat het CDA betreft moet de gemeente aan de slag met maatregelen om hinder en overlast die wordt ervaren door het gebruik van lachgas aan te pakken. We hebben het college onderstaande vragen gesteld: Nu het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) heeft vastgesteld dat het oneigenlijk gebruik van lachgas een gevaar is voor de volksgezondheid, komt het kabinet met een voorstel om lachgas op te nemen in lijst II van het Opiumbesluit. Het kabinet heeft ook aangegeven dat dit nog een complexe uitwerking vergt en dat uitvoering van dit besluit nog even op zich laat wachten. In de periode dat het kabinet de Algemene Maatregel van Bestuur aan het uitwerken is kunnen gemeenten zelf al via de Algemene Plaatselijke Verordeningen maatregelen nemen die gericht zijn op het voorkomen van hinder en overlast die wordt ervaren door het gebruik van lachgas. Deze ontwikkelingen roepen bij de CDA-fractie de volgende vragen op: 1. Wat doet onze gemeente momenteel om de overlast van lachgasgebruik tegen te gaan? 2. Volgens artikel 2:47 van de Model APV van de VNG kan de gemeente verbieden om zich op een openbare plaats op te houden op een wijze die voor andere gebruikers of omwonenden onnodig overlast of hinder veroorzaakt. Het kabinet geeft aan dat dit een van de mogelijkheden is om overlast en hinder door lachgasgebruik op openbare plaatsen tegen te gaan. a) Bent u bekend met deze mogelijkheid? b) Bent u bereid om gebruik te maken van deze mogelijkheid? 3. Volgens artikel 2:49 van de Model APV van de VNG kan de gemeente verbieden om zich zonder redelijk doel te bevinden in een voor gemeenschappelijk gebruik bestemde ruimte van een gebouw. Het kabinet geeft aan dat dit gemeenten de mogelijkheid geeft om overlast door lachgasgebruik in of bij gebouwen tegen te gaan. a) Bent u bekend met deze mogelijkheid? b) Bent u bereid om gebruik te maken van deze mogelijkheid? 4. Volgens artikel 2:50 van de Model APV van de VNG kan de gemeente verbieden om zich zonder redelijk doel te bevinden in voor het publiek toegankelijke ruimten, zoals portalen, wachtlokalen voor het openbaar vervoer, parkeergarages en fietsenstallingen. Ook hiermee kan volgens het kabinet opgetreden worden tegen overlast en hinder door lachgasgebruik. a) Is het college bekend met deze mogelijkheid? b) Is het college bereid om gebruik te maken van deze mogelijkheid? 5. In artikel 2:74 van de Model APV van de VNG wordt drugshandel op straat verboden. Veel gemeenten hebben in hun APV een verbod opgenomen om “middelen als bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de Opiumwet of daarop gelijkende waar, dan wel slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen of stimulerende middelen of daarop gelijkende waar, te kopen of te koop aan te bieden”. Het kabinet geeft aan dat met deze formulering ook de handel op straat in lachgas kan worden aangepakt. a) Heeft onze gemeente in de APV ook van deze mogelijkheid gebruik gemaakt? b) Zo nee, waarom niet? c) Bent u bereid om de APV als zodanig aan te passen, zodat de handel in lachgas op straat aangepakt kan worden? 6. Bij het uitoefenen van ambulante handel (venten) kan het conform artikel 5:15 van de Model APV van de VNG verboden worden de openbare orde te verstoren in bepaalde gebieden of op bepaalde dagen en uren. a) Bent u bereid om gebruik te maken van deze mogelijkheid? 7. Ten slotte geeft het kabinet aan dat gemeenten gebruik maken van mogelijkheden om oneigenlijk recreatief gebruik van lachgas bij evenementen en in het uitgaansleven tegen te gaan. Bij evenementen waarvoor een vergunningplicht geldt, kan de gemeente als voorschrift een verbod van verkoop van lachgas in de vergunning opnemen met als motivering het voorkomen van hinder. a) Neemt onze gemeente een dergelijk verbod op verkoop van lachgas al op in de vergunningen bij evenementen? b) Zo nee, bent u bereid in vergunningen een verbod op verkoop van lachgas op te nemen? Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.