Nieuws van GroenLinks in Vlissingen inzichtelijk

1550 documenten

Motie samenwerken naar effectieve oplossingen | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-07-2020 00:00

GroenLinks heeft samen met de coalitiepartijen de Motie samenwerken naar effectieve oplossingen ingediend.

De motie is met 1 stem van de CU tegen aangenomen.

Met deze motie willen we aangeven dat preventieve samenwerking met alle betrokken organisaties van groot belang is. Wanneer er strafbare feiten worden gepleegd dan is de politie aan zet.

Maar voordat het zover is moeten we inzetten op  goede samenwerking zodat we  kunnen voorkomen, indien mogelijk, dat we achteraf zware problemen moeten oplossen.

Tijdens het veiligheidsoverleg met de politie is aangegeven dat het voor politie en college soms lastig is om tussentijds de koers te wijzigen m.a.w. als er afgesproken is om extra in te zetten op bijvoorbeeld het middengebied dan kam er niet zomaar worden op of bijgeschaald naar bijvoorbeeld de binnenstad of de Boulevards.

Daarom willen we met deze motie het college ruimte geven om sneller en flexibel in te kunnen spelen wanneer overlast situaties daarom vragen.

 

De raad,

gehoord de beraadslaging,

 

- overwegende

dat wettelijk is bepaald dat er tenminste één wijkagent per 5000 inwoners werkzaam is in de dorpen en wijken; dat onze gemeente een veiligheidsbeleid hanteert dat zich laat kenmerken door een preventief en effectief karakter; dat het ontoelaatbaar is dat inwoners zich onveilig voelen in hun eigen omgeving;

- van mening

dat er roulerend voldoende wijkagenten in de wijken en dorpen werkzaam zijn; dat wijkagenten de spil van het veiligheidsbeleid zijn; dat preventie en voorkomen van herhaling de ruimte krijgen; dat aandacht voor sociale samenhang en een schone buurt net zo belangrijk zijn als adequate handhaving; dat er meer aandacht moet komen voor criminaliteit waar onze inwoners echt last van hebben, zoals overlast in de openbare ruimte; dat politie en gemeente meer moeten samenwerken aan veilige buurten endorpen en ingrijpen daar waar het misgaat; dat de politie bereikbaar, zichtbaar en aanspreekbaar in het opengebied aanwezig moet zijn;

- stelt voor

dat het college naar aanleiding van overlastsituaties flexibel prioriteiten stelt samen met de inwoners, politie, boa’s, jongerenwerk en andere betrokken organisaties de onveilige punten en overlast identificeert en door samen te werken naar effectieve oplossingen zoekt.

en gaat over tot de orde van de dag.

Motie de Vlissingse gemeenteraad laat haar ongenoegen over de politiesterkte horen! | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-07-2020 00:00

Donderdag 9 juli 2020 heeft GroenLinks samen met de coalitiepartijen een MOTIE Vreemd aan de orde van de dag: “De Vlissingse gemeenteraad laat haar ongenoegen over de politiesterkte horen!” ingediend.

Deze motie is unaniem aangenomen.

 

Het toezicht op de openbare ruimte is bijna overal toegenomen door camera’s, terwijl agenten teveel tijd achter hun bureau doorbrengen. De politie zou veel meer zichtbaar aanwezig moeten zijn op straat. Als we administratief werk overlaten aan administratieve medewerkers, dan kunnen de politieagenten vaker de straat op.

Er moet meer aandacht komen voor criminaliteit waar mensen echt last van hebben, zoals diefstal, inbraken en vandalisme. Ook zedendelicten en (huiselijk) geweld moeten meer prioriteit krijgen.

 

Vertegenwoordiging

GroenLinks vindt dat mensen zich door de politie vertegenwoordigd moeten voelen. Daarom wil GroenLinks meer vrouwelijke agenten, LHBTIQ+-agenten en agenten uit minderheden. Belangrijk daarbij is dat de politie noteert waarom iemand wordt aangehouden, om etnisch profileren tegen te gaan.

 

De raad,

gehoord de beraadslaging,

 

-overwegende

·dat er door organisatorische omstandigheden, gemiddelde hoge leeftijd, ziekteverzuim en instroom aspiranten, structureel te weinig politie in het openbaar gebied aanwezig is; ·dat een groot tekort aan agenten dreigt door pensioen van 14.000 politiemensen de komende jaren; ·dat het werven van ruim 17.000 nieuwe mensen om de jaren vanaf 2018 op te leiden volgens de cijfers een fors probleem is; ·dat een geactualiseerde sterkteprognose door het ministerie van J&V niet is te geven kennisnemende van briefnummer 2927390 d.d. 8 juni 2020 “Reactie op verzoek Tweede Kamer om een geactualiseerde sterkteprognose”; ·dat de volgende evaluatie van de Politiewet 2012 door een onderzoekscommissie eind 2022 moet zijn afgerond en de uitkomsten voorde verdere doorontwikkeling en verbetering van het functioneren van de politie en het nationale politiebestel moeten dienen; ·dat de belofte uit het meerjarenplan investeringen politie uit 2018 dat de structurele versterking van agenten in de wijk met 770 nieuwe mensen in elk geval niet gelukt is; ·dat de huidige politiecapaciteit voor heel Walcheren 70% van de landelijke norm is, een tekort van 35 fte; ·De inwonersaantallen door toerisme in de zomerperiode verdrievoudigen; ·Walcheren (Zeeland) een geografisch uitgestrekt gebied is en daardoor lange aanrijtijden heeft.

 

-van mening

·dat de politie verantwoordelijkheid draagt voor veilige en leefbare wijken en dorpen; ·dat de lokale prioriteiten niet ten koste mogen gaan van landelijke prioriteiten; ·dat de politiecapaciteit structureel onvoldoende is; ·dat er verwacht mag worden dat iedereen zich aan de wet houdt en er anders passende consequenties volgen en dit vanzelfsprekend zou moeten zijn; ·dat sprake moet zijn van sterke handhaving in de openbare ruimte omdat de inwoners dat van ons verwachten; ·dat bij langdurig gebrek aan handhaving en optreden van de politie er een vrijbrief ontstaat voor recidivisten; ·dat de onder overwegende genoemde evaluatie versneld moet worden uitgevoerd om te zorgen voor een acceptabele politiesterkte; ·dat verbeteringen in opleiding en bezetting sneller moeten worden geïmplementeerd; ·dat de politie bereikbaar, zichtbaar en aanspreekbaar in het opengebied aanwezig moet zijn;

 

-stelt voor

·ons ongenoegen te uiten door deze motie te zenden aan de Nationale Politie, de voorzitter van de Tweede Kamercommissie voor J&V de heer P.van Meenen, de minister van J&V de heer F. Grapperhaus en de politiechef Zeeland-West-Brabant mevrouw H. Ekelmans; ·afschrift van deze motie te zenden aan de Zeeuwse gemeenten;.

 

en gaat over tot de orde van de dag.

Motie opschorten ingezetenencriterium in het Damoclesbeleid | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD Vlissingen 14-07-2020 00:00

GroenLinks heeft donderdag 9 juli 2020, samen met SP, LPV en 50plus de Motie vreemd aan de orde van de dag: uitvoeren motie ‘opschorten ingezetenencriterium in het Damoclesbeleid’ ingediend. Deze motie is door de gemeenteraad aangenomen.

GroenLinks is voor opheffen van het ingezetenencriterium. Dit voorkomt straathandel. Tevens is er toezicht op de kwaliteit van softdrugs.

Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium, zowel in Vlissingen als elders in het land. De invoering van het ingezetenencriterium in het Damoclesbeleid inzake coffeeshops van de gemeente Vlissingen heeft een averechts effect opgeleverd.

Hierdoor heeft de handel in drugs zich voor niet ingezetenen, zoals arbeidsmigranten en toeristen, naar de straat heeft verplaatst.

Dit veroorzaakt grote overlast voor de inwoners van delen van Vlissingen.

https://www.pzc.nl/walcheren/vlissingse-gemeenteraad-wil-proef-voor-gedogen-van-verkoop-softdrugs-aan-buitenlanders~a84b78f6/

 

De raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 2 juli 2020

-Overwegende

·Dat er grote overlast wordt ervaren door de inwoners van o.a. de Boulevard, de Binnenstad, het Middengebied; ·Dat deze overlast voor een groot deel veroorzaakt wordt door de illegale straathandel in drugs; ·Dat deze illegale straathandel zich vooral richt op toeristen en arbeidsmigranten, die vanwege het i-criterium niet in de koffieshop terecht kunnen; ·Dat de burgemeester tijdens de raadsbijeenkomst Veiligheid van 17-6-2020 de raad nogmaals vroeg meteen initiatief te komen m.b.t. het i-criterium; ·Dat er een niet uitgevoerde motie ligt van 3-11-2016;

 

-Van mening is

·Dat het niet de bedoeling van het damoclesbeleid kan zijn dat er overlast door ontstaat; ·Dat de overlast teruggedrongen moet worden;

 

-Stelt voor

·Dat de aangenomen SP-LPV-VVD-motie d.d. 3-11-2016 alsnog wordt uitgevoerd, onder de voorwaarden die de burgemeester heeft benoemd tijdens het overleg d.d. 17-6-2020, zoals cameratoezicht en beveiliging; ·Deze stap terug te draaien zodra blijkt dat de overlast toeneemt;

 

En gaat over tot de orde van de dag.

Voorjaarsnota 2021 | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 13-07-2020 00:00

Besluitenraad 8 en 9 juli 2020

 

Samen duurzaam en eerlijk de voorwaarts

 

In de voorjaarsnota stelt het gemeentebestuur de nieuwe investeringen voor het komende jaar vast. Begin dit jaar kwam de coronacrisis om de hoek kijken. Dit heeft veel impact gehad op onze stad, dorpen en de Vlissingers. Onze zorg en taak zijn om hier samen sterker uit te komen.

Voor GroenLinks is het belangrijk dat we investeren in de toekomst. Tegelijkertijd zorgen we dat kwetsbare Vlissingers niet vergeten worden. We hebben allemaal gezien dat door de Coronacrisis de tweedeling in de samenleving tussen rijk en arm alleen maar groter is geworden, getuige de stijgende aanvragen bij UWV en Orionis. Dat moet anders. GroenLinks wil duurzaam en eerlijk de crisis uit!

Het is belangrijk dat we ons blijven inzetten voor het creëren van gelijke kansen voor iedereen.

GroenLinks is blij dat Vlissingen zich verder gaat positioneren door middel van vier grote projecten.

1. Door compensatie van de marinierskazerne kan er worden geïnvesteerd in de energietransitie, werkgelegenheid, onderwijs en zorg.

2. Door in te zetten op een strategische visie investeren we in focus voor de (lange termijn) doorontwikkeling van Vlissingen.

3. Door de implementatie van de omgevingswet en de vorming van de omgevingsvisie kunnen onze inwoners straks nog beter worden betrokken en kan er op diverse fronten worden meegedacht.

4. Door de doorontwikkeling binnen het sociaal domein kunnen inwoners gericht hulp en ondersteuning krijgen die nodig is. Dat de financiële tekorten om de taakstelling uit te kunnen voeren nog niet opgelost zijn is betreurenswaardig. Maar! Wat wel tot positiviteit stemt is dat in samenspraak met de artikel 12 inspecteur een uitvoeringsplan is ontwikkeld waarin een kostenbeheersingsaspect en het creëren van een toekomstbestendige infrastructuur voor ondersteuning is opgenomen.

Wat GroenLinks positief stemt en zichtbaar opvalt, is dat er in en aan de toekomst van Vlissingen wordt gebouwd. Er reizen letterlijk woonwijken in het Scheldekwartier, de kop van het dok, het Claverveld en straks het Middengebied uit de grond. Ook zit er beweging in de Oost-Souburgse scholen, de gymzaal en de seniorencomplexen aan het oranjeplein.

 

Dat de mogelijkheden om het terugdringen van het verkeer in de binnenstad en de Boulevards gaat worden onderzocht en dat inwoners en ondernemers hierbij worden betrokken laat zien dat er serieus naar inwoners en ondernemers wordt geluisterd.

 

Daarnaast ontwikkelt Vlissingen zich stap voor stap naar duurzame klimaatvriendelijke gemeente.

Hiervoor levert de Regionale Energie Strategie en de Vlissingse klimaatstresstest heldere richtlijnen en input. Waarbij er integraal wordt gekeken naar hoe we Vlissingen verder kunnen verduurzamen om de uiteindelijk klimaatdoelstellingen te behalen.

 

Al deze ontwikkelingen helpen Vlissingen vooruit te komen en helpen Vlissingen sterker uit de coronacrisis te laten komen.

Er wordt in de voorjaarsnota over drie financiële onzekerheden gesproken, op dit moment is het nog te vroeg om hierover duidelijkheid te geven. In de commissie F&C heeft de wethouder hierover duidelijke uitleg gegeven

• De gevolgen van de coronacrisis zijn nog niet uit te lezen omdat deze nog niet volledig uitgewoed is.

• Hierdoor komt de Meicirculaire ook in de verdrukking.

• De compensatie van de Marinierskazerne dat is voor dit moment een hoofdstuk apart, indien dit doorgaat zal een positief effect op de begroting hebben.

Vraag aan de wethouder:

• Indien het Coronavirus aanhoudt en of opnieuw de kop opsteekt dan is het belangrijk dat we de schade tot een minimum beperken (voor zover mogelijk).

• Kunnen we dan op basis van de al opgedane ervaringen de risico’s daarvan inschatten en daarop anticiperen, zodat we de schade voor Vlissingen en de inwoners tot een minimum beperken?

Antwoord van de wethouder: We sturen zoveel mogelijk op preventie en zullen de eerdere ervaringen daarin meenemen.

GroenLinks is trots op de tot stand gekomen voorjaarsnota

Deze voorjaarsnota ademt vooruitgang en vooral het samen zijn we Vlissingen uit.

GroenLinks stemt in met de Voorjaarsnota 2021

klik hier voor de voorjaarsnota

 

Jeroen Portier,

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

Bestuursakkoord Compensatiepakket Markaz | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 13-07-2020 00:00

Raadsvoorstel Besluitenraad 8-7-2020

Bestuursakkoord Compensatiepakket Markaz

GroenLinks Vlissingen was zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen te stationeren.

De manier waarop de voorbereidingen voor het voorgenomen besluit plaatsvonden waren bestuurlijk onfatsoenlijk. Door al deze negatieve ontwikkelingen ook breed uitgemeten in de media was het vertrouwen in Den Haag en het imago van Vlissingen zwaar beschadigd. Het is en was dit keer echt menens.

Het kabinet heeft er veel aan gedaan om het beschadigde vertrouwen te herstellen en tot een passende oplossing te komen. Met als inzet het team Wientjes dat voor een passende oplossing moest zorgen. Met daarbij de Vlissingse kanttekening: Wij accepteren dit keer geen loze beloftes maar een echte ruimhartige compensatie.

 

Ook GroenLinks heeft in maart van dit jaar een lijstje met onderstaande punten bij de heer Wientjes ingediend, compensatiemogelijkheden voor Vlissingen en Zeeland. Wij zien in het akkoord bijna alles waar wij aandacht voor hebben gevraagd terugkomen.

O Financiële vereffening voor de al gemaakte kosten.

O Schadeloosstelling van betrokken bedrijven en organisaties.

O Financiële compensatie voor de gemiste economische spin off.

O Groene technologische ontwikkelingen (aan zee) nationaal en internationaal stevig positioneren. V-Check - van Blauwe naar Groene Waterstof

O Infrastructuur/ bereikbaarheid (openbaar vervoer) verbeteren, extra intercity

In Vlissingen is er een topsamenwerking voor offshore windenergie. Hierbij werken het onderwijs -o.a. VMBO, Scalda, HZ, universiteit Gent-, bedrijven en overheid samen aan onderzoek en innovatie. Deze bijzondere groene innovatieve samenwerking verder ondersteunen en uitbreiden en daarmee Zeeland en Vlissingen in de koploperpositie verstevigen en op de kaart zetten. Hiermee het werken / arbeid vergroenen en verjongen tevens van onze populatie.

O Breder inzetten op wetenschappelijk onderwijs een universiteit (dependance) in Vlissingen vestigen.

O Nationale en internationale bekendheid bewerkstelligen en/of vergroten.

O Ondersteuning onderwijs bemiddeling stageplekken en bedrijven.

O Ondersteuning en stimulering bedrijven die aansluiten bij de richting van de opleidingen.

 

Daarbij zijn in het pakket als aanvullende compensatie voor Vlissingen opgenomen:

O Huisartsenopleiding

O Gezondheidscentrum

O Gasloze wijk

o Een EBI Law Delta hadden wij ook niet zo snel zien aankomen, eerder hadden we op een multipurpose kazerne gerekend hoewel daar niet zo heel veel werkgelegenheid had ingezeten. GroenLinks vindt dan ook dat we het wiel niet opnieuw uit moeten vinden. Maar ons oor te luister moeten leggen in Vught.

Het proces

De Vlissingse en Zeeuwse belangen en de compensatie die Vlissingen en Zeeland verdient moeten duidelijk worden gemaakt aan Den Haag. GroenLinks wil dat Vlissingen niet nog meer tekort wordt gedaan. Eenheid vormen en dat uitstralen, is zeker gelukt

De onderhandelaars en vertegenwoordigers van de gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het Waterschap hebben gezamenlijk en met elkaar opgetrokken.

We hebben de Vlissingse onderhandelaars gevraagd om tijdens de besprekingen het Vlissings belang met een uitstraling naar Zeeland nadrukkelijk onder de aandacht te houden. Dat is zeker gedaan.

Ook is gevraagd om de raad met regelmaat informeren over de inhoud en vorderingen van de onderhandelingen. De raad is tussentijds op de hoogte gehouden en heeft twee keer een gesprek met de heer Wientjes gehad.

Vragen aan de onderhandelaars:

• Heeft het compensatiepakket invloed op artikel 12

o Antw: in artikel 5.3 van de bestuursovereenkomst staat opgenomen dat deze compensatie buiten de kaders van artikel 12 valt.

o Fiche 1, rest 3,5 mio om vrij te besteden

• Is het college voornemens om informatie en tips and tools over de EBI LAW Delta in het land in te winnen?

o Antw: Ja dat gedaan we zeker doen

• Hoe wordt de compensatie toebedeeld aan Vlissingen?

o Antw: Dit wordt op zeer korte termijn met Provincie en Waterschap uit onderhandeld

• Hoe wordt de voortgang bewaakt vanuit Den Haag?

o Vanuit Den Haag wordt er een vaste contactpersoon aangesteld die de voortgang van het proces bewaakt.

• Komt er een Vlissingse Portefeuillehouder die het compensatiepakket blijft monitoren tot alle afspraken zijn gerealiseerd?

o Antw: Per portefeuillehouder zullen onderwerpen in behandeld worden

 

GroenLinks is zeer tevreden met wat onze onderhandelaars samen met de onderhandelaars van de Provincie, het Waterschap en team Wientjes in drie maanden voor elkaar hebben gekregen. GroenLinks ziet dit pakket als een ruimhartige compensatie met positieve kansen en mogelijkheden voor Vlissingen.

 

En ten slotte voorzitter wil ik, voor deze bijzondere inzet, namens GroenLinks Vlissingen een speciaal woord van dank richten aan: Wethouder Albert Vader, Wethouder John de Jonge en Burgemeester Bas van den Tillaar.

GroenLinks stemt in met het raadsvoorstel Bestuursakkoord “Compensatiepakket Marinierskazerne”

klik hier om het volledige Compensatiepakket Marinierskazerne te lezen

 

Jeroen Portier en Gorana Kordis

GroenLinks stemt in met raadsvoorstel Ontwikkelagenda Sociaal Domein Vlissingen | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 13-07-2020 00:00

Agenda Besluitenraad 8-7-2020

GroenLinks heeft eerder voorkeur uitgesproken voor een toekomstbestendig en betaalbaar sociaal domein voor Vlissingen.

Door verschillende stakeholdersgroepen te betrekken voor het brengen en halen van informatie op basis van hun kennis en expertise of deskundigheid dat spreekt GroenLinks zeker aan, hiermee kom je immers tot een breed gedragen inhoud en doelstellingen.

Verder wordt in de ontwikkelagenda de nadruk gelegd op integraal samenwerken om daarmee een efficiënt en effectief resultaat te bereiken op zowel uitvoerend als beleidsniveau.

GroenLinks ziet kansen en mogelijkheden in de integrale aanpak waarbij de diverse beleidsterreinen en betrokken organisaties betrokken zijn. Ook onderschrijft GroenLinks dat we door in te zetten op sociale samenhang en preventie, zoals in de ontwikkelagenda staat opgenomen, waar we winst kunnen behalen door in het voorliggend veld te investeren in samenwerking in wijk en buurt en daarmee een kwaliteitsslag gaan maken die op lange termijn de kosten voor langdurige en onnodige zorg in de hulpverlening kan beperken.

Waarbij het natuurlijk uiteindelijke doel is om inwoners zolang mogelijk zelfstandig mee te kunnen laten doen in de Vlissingse samenleving en dat we passende ondersteuning kunnen blijven bieden aan de inwoners van de gemeente Vlissingen die dit echt nodig hebben. Het stemt GroenLinks dan ook positief dat er in de ontwikkelagenda Sociaal Domein ruimte voor een vangnet, voor de meest kwetsbare inwoners staat opgenomen en dat daarbij gestreefd wordt naar inclusie. En dat betekent dat iedereen er toe doet en mee kan doen in Vlissingen, Souburg en Ritthem.

GroenLinks hoopt dat dat de taken binnen het sociaal domein (waaronder Wmo, Participatiewet en Jeugdwet) uitgevoerd kunnen worden met de daarvoor van rijkswege beschikbaar gestelde middelen. Zodat het college de inkomsten en uitgaven en daarmee vraag en aanbod meer met elkaar in evenwicht kan brengen.

Via de commissievergadering F&C d.d. 25-7-2020 heeft de wethouder laten weten dat de VNG stappen richting Den Haag zet, om de financiële tekorten op het Sociaal domein waar heel veel gemeenten mee te maken hebben onder de aandacht te brengen.

GroenLinks heeft vertrouwen in het voorstel van de ontwikkelagenda Sociaal Domein zoals dat nu voor ons ligt. GroenLinks stemt in met het raadsvoorstel.

 

Jeroen Portier en Gorana Kordis

Regionale Energie Strategie (RES) | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks SGP Vlissingen 05-07-2020 00:00

Op 2 juli 2020 stemde GroenLinks tijdens de besluitenraad in met het raadsvoorstel Regionale energie strategie 1.0.

Het Behalen van de klimaatdoelstellingen vraagt om veel kleine stappen om uiteindelijke de klimaatdoelen te behalen. GroenLinks is blij met de RES 1.0. Wel ziet GroenLinks nu al verbeterpunten voor de volgende RES2.0. Die verbeterpunten liggen vooral op provinciaal niveau bij de Zeeuwse-industrie. En nieuwe vormen van energiewinning.

Voor de gemeente Vlissingen betekent de RES toch wel iets anders dan voor de Provincie. De gemeente komt aan bod als het gaat om energiezuinige en klimaatvriendelijke plannen te maken voor en samen met inwoners in de woonwijken en kernen.

Een mooi voorbeeld is de Klimaatstresstest die studenten van de HZ in Vlissingen uitvoerde. Deze Klimaatstresstest leverde resultaten en actiepunten op. GroenLinks wil hieraan graag daadwerkelijk uitvoering geven.

De wethouder kondigde, naar aanleiding van onze GroenLinks vragen, aan dat er voor eind 2020 een plan van aanpak ligt waarin de speerpunten van de RES én de resultaten van de Klimaatstresstest zijn opgenomen.

 

Kernenergie

Naar aanleiding van de RES diende de SGP een drietal moties in. Met deze moties werd o.a. gevraagd om gebruik te maken van een mix van kernenergie met andere energievormen.

GroenLinks stemde tegen de moties. De fractievoorzitter van GroenLinks lichtte de reden in de raad toe.

GroenLinks is tegen kernenergie. Daarom wil GroenLinks dat de kerncentrale in Borssele sluit en geen nieuwe kerncentrales meer openen. Kerncentrales kosten vele miljarden euro's en zijn niet winstgevend. Kernenergie drukt bovendien duurzame stroom van de markt. De kans op ongelukken met kerncentrales is misschien klein, maar als er iets gebeurt, heeft een dergelijk ongeluk enorme gevolgen. Daarnaast zorgt kernenergie voor schadelijk radioactief afval. Kernenergie is peperduur en wordt steeds duurder. Eén kerncentrale kost tientallen miljarden euro's. Kerncentrales krijgen financiële steun van overheden, omdat ze te duur zijn voor ondernemers zelf. De Nederlandse economie schiet bovendien weinig op met nieuwe kerncentrales, want het zijn buitenlandse bedrijven die ze bouwen. Elke euro die we uitgeven aan kernenergie kunnen we niet meer investeren in wind- en zonnestroom of het gebruik van aardwarmte. En dat is zonde, want wind blijft waaien zon blijft schijnen, maar uranium raakt onherroepelijk op. Wind- en zonne-energie leveren meer stroom op, scheppen meer banen en geven ons een schoner milieu.

Het is hoopgevend dat de bouw van een tweede kerncentrale in Borssele niet doorgaat. En als het aan GroenLinks ligt gaat ook de bestaande centrale in Borssele zo snel mogelijk dicht.

Slim omgaan met energie en meer gebruik maken van groene energie - dat zijn de echte antwoorden voor de toekomst.

Dit is onderwerp is eigenlijk geen gemeentelijke verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid ligt bij de staat en de provincie. Het is wel prettig dat ik ruimte heb gekregen om ons GroenLinks standpunt op dit onderwerp te mogen laten horen.

Jeroen Portier

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

Groenlinks stelt vragen over de waterkwaliteit van de Westerschelde | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-06-2020 00:00

Artikel 34 vragen

Vlissingen, 10 juni 2020

Waterkwaliteit Westerschelde

Naar aanleiding van berichtgeving d.d. 27 april 2020 in de media, https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/ecologische-ramp-in-vlaams-deel-bovenschelde-voorkomen-vervuild-water-zeer-verdund-naar-kanaal-gent-terneuzen-br~a7dcf2ab/ , vraagt GroenLinks uitleg over het onderwerp “Waterkwaliteit van de Westerschelde” aan het college.

Bekend is dat de waterkwaliteitsbeheerders (Rijkswaterstaat en waterschap Scheldestromen) ieder jaar van 15 april tot en met 1 oktober de kwaliteit van het zwemwater controleren. Dat RUD Zeeland toeziet dat de controles uitgevoerd worden en op de resultaten van de controles RUD Zeeland controleert of het zwemwater veilig is tijdens het zwemseizoen van 1 mei tot 1 oktober.

Vragen aan het College:

 

Is het college op de hoogte van deze vervuiling die zijn oorsprong in de Bovenschelde kent?

Antwoord van het college: Tot voor het verschijnen van het desbetreffende artikel in de PZC en het stellen van deze artikel 34 vragen, niet.

 

Hoe, door wie en wanneer is het college in deze geïnformeerd over de waterkwaliteit van de Westerschelde?

Antwoord van het college: De Rijkswaterstaat die inzake het bevoegde gezag is, is per mail gevraagd te reageren. Deze reactie is gebruikt bij de beantwoording van uw vragen.

 

Is er gebruikt gemaakt van een algemeen (nationaal of internationaal) waarschuwingssysteem?

Antwoord van het college: Over het recente incident in de Schelde is afgestemd, ook met gebruikmaking van het daarvoor ingerichte Waarschuwings- en Alarmeringssysteem voor de Schelde(WASS).

 

Kunt u aangeven of er nu sprake is van een lagere waterkwaliteit van het Westerscheldewater ten opzichte van 2019?

Antwoord van het college: Neen, het incident heeft geen invloed gehad op de kwaliteit van de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Bij een calamiteit in de Westerschelde zal de waterkwaliteit niet heel snel in gevaar komen. Dit komt omdat er dusdanige grote hoeveelheden water door de Westerschelde stromen dat er heel snel verdunning plaatsvindt.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat door vervuiling van het Westerscheldewater de kwaliteit van het zwemwater van onze badstranden afneemt?

Antwoord van het college: Dit incident heeft geen invloed gehad op de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Zie ook het antwoord bij vraag 6.

 

Zijn er door deze watervervuiling meetbare effecten op de biodiversiteit (vissterfte etc.) waargenomen? En kan het college de gemeten resultaten beschikbaar stellen

Antwoord van het college: Dit incident heeft grote effecten veroorzaakt in Wallonië en Vlaanderen waaronder vissterfte. Het vervuilde water heeft alvorens Nederland te bereiken een route afgelegd van meer dan 100 km. Door verdunning van het water en inspanningen door Wallonië en Vlaanderen lijken effecten in Nederland uitgebleven. Het incident betreft het vrijkomen van afvalwater verontreinigd met bietenpulp, een organische substantie die voornamelijk zuurstof onttrekt uit oppervlaktewater. Om die reden is in de hele Schelde, en door Rijkswaterstaat aan de grens bij Sas van Gent, zuurstof gemeten. Uit meting van het zuurstofgehalte in Nederland is gebleken dat verdere effecten niet te verwachten waren, iets dat in lijn was met de metingen in Vlaanderen. Verdere effecten stroomafwaarts zijn dan ook uit te sluiten waaronder die op zwemwaterlocaties gelegen in de Westerschelde. Het betreft een bevoegdheid van de Rijkswaterstaat. Het college kan deze gegevens niet beschikbaar stellen.

 

Is er (inter)nationaal overleg tussen alle betrokken partijen, organisaties die door de Westerschelde met elkaar verbonden zijn?

Antwoord van het college: Rijkswaterstaat is waterbeheerder van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, de Westerschelde en de daarin gelegen zwemwaterlocaties. Rijkswaterstaat is daarnaast betrokken in de Internationale Scheldecommissie (ISC) waar afstemming met Frankrijk en België plaatsvindt over onderwerpen als waterkwaliteit, overstromingsrisico’s en calamiteiten.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat we preventief met de betrokken organisaties er alles aan moeten doen om dit soort milieurampen te voorkomen?

Antwoord van het college: Dit betreft een taak voor de Rijkswaterstaat en de handhavende instanties in de des betreffende landen.

 

Is het college bereid om samen met de betrokken organisaties in overleg te gaan?

Antwoord van het college: De bevoegdheid ligt bij de Rijkswaterstaat. De gemeente heeft hierin geen rol. Bij calamiteiten hebben de dienstdoende officieren van dienst van de Rijkswaterstaat de opdracht de desbetreffende betrokken partijen te informeren. Dit gaat verder via het proces van crisis situaties via Grip 1 naar Grip 2. Zodra er sprake is van een Grip 2 situatie wordt de Veiligheidsregio ingeschakeld.

 

Hoe gaat het college preventief inzetten op behoud van een goede waterkwaliteit van de Westerschelde en dus ook ons zwemwater?

Antwoord van het college: De gemeente heeft hierin geen bevoegdheid. Dit ligt bij de Rijkswaterstaat. Ter controle van de kwaliteit van het zwemwater worden door de Rijkswaterstaat bacteriologische bepalingen verricht (gerelateerd aan fecaliën) waar onderhavig incident een organisch/plantaardige oorsprong kent. Wanneer een incident een multidisciplinaire aanpakt vergt kan breder worden samengewerkt binnen de Veiligheidsregio Zeeland waarbij partners als gemeenten ook geïnformeerd kunnen worden.

 

Groenlinks stelt vragen over afsluiten boulevard | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-06-2020 00:00

Artikel 34 vragen

Vlissingen 14 mei 2020 en update 3 juli 2020

klik hier voor het PZC artikel: onderzoek naar vaker autovrij maken van de boulevards

Groenlinks wil autovrije boulevards / Omroep Zeeland

Groenlinks: Sluit Vlissingse Boulevards ook na de coronacrisis vaker voor auto's / Walcheren / PZC

Omdat het opnieuw te druk is tijdens de coronacrisis periode zijn de boulevards in Vlissingen weer afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Een besluit en maatregel die in samenspraak met de Veiligheidsregio Zeeland is genomen.

Vanaf zaterdag 17.00 uur tot uiterlijk zondag 22.00 uur zijn de Boulevard Evertsen, Boulevard Bankert en Boulevard De Ruyter in Vlissingen verboden gebied voor alles met een motor. Dus ook een snorscooter met een blauw kenteken is niet toegestaan.

Hiertoe is besloten omdat er wederom sprake was van te grote (verkeers)drukte op de boulevards. Er wordt gesproken van ‘asociaal verkeersgedrag en tevens groepsvorming waarbij de minimale afstand van anderhalve meter niet in acht wordt genomen’.

Vragen aan het College:

1. Is het college het met GroenLinks eens dat we overlast van gemotoriseerd verkeer op de boulevards structureel tot een minimum moeten terugdringen?

Zo ja, ziet u mogelijkheden om de boulevards structureel in de weekenden af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer? Zo nee, welke visie heeft het college voor ogen?

Antwoord van het college:

In maart 2020, nog voor het uitbreken van de Coronacrisis, hebben wij reeds besloten een uitbreiding van de weekendsluiting van de Boulevards te zullen onderzoeken (kenmerk 1170511). Wij zien deze mogelijkheden, echter wel in samenspraak met alle belanghebbenden.

 

2. Is het college op de hoogte van hoe de bewoners van de boulevards de sluiting in het weekend ervaren?

Antwoord van het college:

Ja, dit is ons bekend.

 

3. Ziet het college deze crisisperiode als een mogelijkheid om ervaring op te doen met het creëren van gemotoriseerd verkeer vrije Boulevards en met het tegelijkertijd in goede banen te leiden van de verkeersstromen?

Zo ja, zijn er de afgelopen periode veel (hoeveel) reacties of klachten bij de gemeente binnengekomen? Zo nee, ziet het college deze periode ook als een kans om ervaringen op te doen en ervaringen van inwoners te meten?

Antwoord van het college:

Ja, wij zien deze mogelijkheid. Door de intensieve contacten via de wijktafel met bewoners en andere belanghebbenden is al veel waardevolle informatie opgehaald.

 

4. Is het college van plan om met de wijktafel boulevard in gesprek te gaan om de recente ervaringen en effecten van gemotoriseerd verkeersvrije boulevards in het weekend op te halen?

Antwoord van het college:

Wij zijn daarover reeds in gesprek met de wijktafel.

 

5. Heeft het college gesproken of gaat het college nog in gesprek met de wijktafel en ondernemers over structurele sluiting van de Boulevards voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer?

Antwoord van het college:

Wij blijven in gesprek met de wijktafel, en ook voortzetting van de uitgebreidere weekendafsluiting, waarmee in de afgelopen maanden ervaring is opgedaan, zal zeker onderwerp van gesprek blijven.

 

Zo ja, kan het college aangeven waar de voorkeur van de bewoners en ondernemers naar uitgaat?

Antwoord van het college:

Uit de eerste reacties die wij hebben ontvangen is op te maken dat bewoners tevreden zijn met een sluiting in de middag- en avonduren, de momenten waarop zij de meeste overlast ervaren. In de ochtend en vroege middag is dan ruimte voor o.a. bevoorrading. In verdere gesprekken met wijktafel en andere belanghebbenden zullen wij dit nader uitwerken. Wij kijken naar het algemeen belang en hebben geenvoorkeur.

 

Zo nee, is het college voornemens om dit onderwerp aan de wijktafel en met bewoners en ondernemers te bespreken en zo ja wanneer?

Antwoord van het college:

n.v.t.

 

6. Heeft het college nagedacht over alternatieven indien de boulevards gesloten zijn voor horeca, leveranciers en bewoners?

Zo nee, is het college voornemens om samen met de wijktafel en bewoners en ondernemers over alternatieven na te denken? Zo ja, kan het college voorbeelden geven voor alternatieve mogelijkheden voor bewoners en leveranciers voor de ondernemers/ horeca?

Antwoord van het college:

Zoals in ons besluit van maart 2020 (kenmerk 1170511) is te lezen, denken wij sinds januari 2019 samen met de wijktafel na over de verschillende mogelijkheden. Omdat er zo veel verschillende belanghebbenden zijn (bewoners, ondernemers en andere Boulevardliefhebbers) is dit een lastig proces, waar wij zeer zorgvuldig mee om willen gaan. Alternatieve mogelijkheden waar iedereen tevreden mee zal zijn, zijn er niet. bewoners en leveranciers voor de ondernemers/ horeca?

 

Fractie GroenLinks

Jeroen Portier en Gorana Kordis

 

GroenLinks stemt in met Ambities, uitgangspunten en pva Grondstoffenbeleid 2020 – 2024 | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 02-06-2020 00:00

Tijdens de besluitenraad van donderdag 28 mei 2020 is het raadsvoorstel door de raad aangenomen.

uitgangspunten en pva grondstoffenbeleid 2020 - 2024

Dit raadsvoorstel geeft een antwoord op de vraag welk beleid we in de tussenliggende periode gaan voeren totdat we een keuze kunnen maken voor bronscheiding of na-scheiding.

GroenLinks is een voorstander van een schoon milieu en een circulaire economie waarbij de hoeveelheid afval wordt verminderd door alles wat weer hergebruikt kan worden eruit wordt gehaald. Daarnaast levert afval een belangrijke bijdrage aan de opwarming van de aarde.

Het is belangrijk dat we nu stappen gaan zetten, een andere belangrijke reden hiervoor is dat inwoners uit buurgemeenten hun afval in Vlissingen dumpen het zogenaamde afval toerisme.

Het merendeel van de ondergrondse containers in onze gemeente is nu toegankelijk voor iedereen. In de buurgemeenten Middelburg en Veere zijn de ondergrondse containers alleen toegankelijk met een pas. De ondergrondse containers in Vlissingen zijn daarmee toegankelijk voor inwoners uit andere gemeenten, toeristen en bedrijven.

 

Uiteindelijk betalen de inwoners van gemeente Vlissingen voor de inzameling en verwijdering van het huishoudelijk afval in de vorm van afvalstoffenheffing.

Wij en onze inwoners betalen dus ook voor het afval dat via oneigenlijk gebruik wordt gedumpt of bijgeplaatst.

Daarom is het van belang dat de restcontainers dichtgezet worden zoals in dit raadsvoorstel is opgenomen.

Helaas zijn er in 2019 zijn bij de gemeente Vlissingen ruim 700 meldingen geregistreerd dit betreft o.a. zwerfafval, bij-plaatsing, dump en kapotte containers. Hoeveel kilo restafval dat oplevert is helaas niet bekend. Maar dit zegt wel iets over hoe er wordt omgegaan met afval.

Mede daarom onderschrijft GroenLinks het belang dat het college onze inwoners betrekt en informeert over de nut en noodzaak om restafval te verminderen.

Het is nu te vroeg om een keuze voor bron of na-scheiding te maken. GroenLinks verwacht dan ook dat het college de raad medio 2021 op de hoogte zal stellen van de eerste ervaringen die OLAZ heeft opgedaan met bron en na-scheiding.

 

GroenLinks is van mening dat de gemeente met dit raadsvoorstel de inwoners goede service levert door verruiming van de mogelijkheden voor het gescheiden aanleveren van hun restafval en herbruikbare grondstoffen.

GroenLinks heeft ingestemd met het raadsvoorstel.

 

Jeroen Portier

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

 

Klik hier voor het krantenartikel dat PZC plaatste: Vlissingen moet nog drie jaar doorploeteren met afvalscheiding

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.