Nieuws van politieke partijen in Vlissingen over PvdA inzichtelijk

27 documenten

POV groeit door!

Perspectief Op Vlissingen (POV ) Perspectief Op Vlissingen (POV ) PvdA Vlissingen 21-03-2022 12:39

De verkiezingen voor de gemeenteraad van 16 maart hebben voor de POV een stevige winst opgeleverd: De huidige 2 zetels worden er 3! In aantal stemmen steeg de POV naar de derde plaats met 50% méér stemmen dan in 2018. En dat, terwijl de opkomst een stuk lager was. Als we kijken naar de delen van de gemeente moeten we in Souburg alleen de PSR voor ons laten als grootste partij, en in de rest van de gemeente de LPV. Die partij leverde onverwacht een zetel in.

Naast de POV was er uitsluitend winst voor de oppositiepartij PvdA ( nu 3 zetels) en nieuwkomer Forum (1 zetel) .

Deze dagen vinden er gesprekken plaats om te kijken welke partijen een coalitie kunnen en willen vormen. Dat daarin een rol is weg gelegd voor de partijen die gegroeid zijn én meer dan 1 zetel hebben ligt voor de hand.

Wij zijn als POV heel blij met dit resultaat en spreken onze dank uit naar iedereen die ons gesteund heeft, door helpen bij de campagne, door zaken voor ons ter beschikking te stellen, door ons bij te staan bij de verspreiding van ruim 9.000 flyers en natuurlijk door op ons te stemmen!

De POV neemt dit resultaat mee in de komende coalitie vorming en wij willen zo veel mogelijk van onze plannen uitgevoerd zien!

Als u dat wil blijven volgen dan raden we u aan zich op te geven voor de nieuwsbrief die wij regelmatig laten uitkomen: hierin altijd het laatste nieuws over de Vlissingse politiek, de agenda’s en uitleg over onze standpunten. Aanmelden kan eenvoudig door u op te geven via info@povlissingen.nl . De nieuwsbrief is gratis uiteraard, maar u kunt al lid worden van de POV voor € 25,00 per jaar. Dan mist u niets, wordt u uitgenodigd voor alle vergaderingen én bepaald u mee de koers van de partij.

U bent van harte welkom!

0 % is genoeg! Stop de huurverhoging!

SP SP GroenLinks PvdA Vlissingen 03-06-2020 13:12

STOP DE HUURVERHOGING

1 juli gaan de huren weer omhoog, terwijl de helft van de huurders vorig jaar al moeite had om de huur te betalen. Op dit moment krijgen veel huishoudens in Nederland door de coronacrisis te maken met een terugval in inkomsten. Maar ondertussen gaan de huren per 1 juli voor velen nog verder omhoog. De SP start daarom de actie '0 is genoeg' en roept iedereen op om in actie te komen voor het bevriezen van de huren.

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: 'Terwijl belastingontwijkende verhuurders als Booking.com steun krijgen van het kabinet, krijgen huurders nieuwe klappen. Het is de omgekeerde wereld. Wij strijden ervoor dat huurders niet opnieuw de rekening van de crisis moeten betalen.' De partij komt daarom samen met GroenLinks en de PvdA met een pakket aan maatregelen om huurders te steunen. Beckerman: '83% van de mensen vind het asociaal dat de huren worden verhoogd tijdens de Coronacrisis. Een SP-motie in de Eerste Kamer om de huren in de sociale en de vrije sector te bevriezen kreeg al een meerderheid. De minister moet deze motie direct uitvoeren, dat is het minste wat zij kan doen.'

Daarnaast willen de drie partijen dat er nu miljarden geïnvesteerd worden in de bouw van betaalbare huurwoningen. 'Er is een tekort van ten minste 300.000 betaalbare woningen. En nu wil de regering stoppen met de regeling die er eindelijk voor zorgt dat er meer gebouwd kan worden. Dat is slecht voor huurders, slecht voor de bouw en slecht voor de economie.' De partijen willen daarom 5 miljard vrijmaken, onder andere door geen verhuurderheffing meer te innen, om betaalbare woningen te bouwen voor mensen met en laag en gemiddeld inkomen.

Tijdens de vorige economische crisis moest met veel publiek geld de banken worden gered. Om die rekening te kunnen betalen voerde kabinet Rutte II een extra belasting voor huurders in: de verhuurderheffing. Sociale huurders betalen deze belasting nog steeds en inmiddels gaan drie maanden huur rechtstreeks naar de staatskas. Beckerman: 'Sociale huurders betalen nog steeds voor de vorige crisis. Door de verhuurderheffing zijn de helft minder betaalbare woningen gebouwd, zijn de huren veel harder gestegen dan de lonen en uitkeringen en is er veel achterstallig onderhoud waaronder ongezonde schimmels. De verhuurderheffing moet worden afgeschaft en er moet fors worden geïnvesteerd om de wooncrisis te stoppen.'

Wij roepen daarom alle verhuurders van Nederland op om de huur niét te verhogen. 0% is genoeg.

 

 

 

 

Motie “Alleenstaande vluchtelingenkinderen in Vlissingen opnemen” | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Vlissingen 13-03-2020 00:00

GroenLinks heeft, donderdag 12 maart 2020, samen met ChristenUnie, 50plus, D66, SP, PvdA en lijst Duijndam de motie “Alleenstaande vluchtelingenkinderen in Vlissingen opnemen” aan de raad voor.

De motie is met 12 voor en 13 tegen helaas niet aangenomen!

Ik citeer Artikel 22 uit Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind

Minderjarige vluchtelingen

Ieder kind dat asiel zoekt of erkend is als vluchteling, heeft recht op bijzondere bescherming en bijstand, ongeacht of hij of zij alleenstaand of bij zijn ouders is. De overheid spant zich in de ouders of andere familieleden van alleenstaande gevluchte kinderen op te sporen. Als dat niet lukt, heeft het kind recht op dezelfde bescherming als elk ander kind zonder ouderlijke zorg.

 

Duizenden mensen waaronder veel kinderen worden op de Griekse eilanden getroffen door een humanitaire ramp. Door onrust in Syrië is de vluchtelingenstroom explosief toegenomen.

Dagelijks worden we geconfronteerd met schrijnende verhalen van alleenstaande minderjarige vluchtelingen op de Griekse eilanden. De kinderen waarover het gaat volgen nu geen onderwijs, hebben gebrekkige toegang tot medische zorg en staan er alleen voor in de kampen. “Zonder ouders zijn ze extreem kwetsbaar, ze kunnen worden misbruikt, verhandeld en sommigen verdwijnen volledig uit zicht,” meld Vluchtelingenwerk Nederland.

De Griekse regering heeft verzocht om maximaal 2.500 alleenstaande minderjarige asielzoekers te herplaatsen.

De hulporganisaties: Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children hebben aan de Nederlandse gemeenten een oproep gedaan om zich samen bereid te verklaren 500 kwetsbare vluchtelingenkinderen een veilige plek in Nederland te bieden.

We kunnen het niet maken om nog langer weg te kijken als je ziet in welke omstandigheden vluchtelingenkinderen in Griekenland leven. We begrijpen heel goed dat we niet alle ellende in de wereld kunnen oplossen, maar niets doen biedt geen veilige toekomst voor deze kinderen!

Naast steden als Leiden, Amsterdam, Den Haag, Groningen, Leeuwarden, Nijmegen trekken Walcherse en Vlissingse organisaties en inwoners zich dit humanitaire drama aan. En willen waar nodig een bijdrage willen leveren aan de opvang.

Wij moeten daarom alles proberen om alleenstaande vluchtelingenkinderen een veilige(r) omgeving te bieden om in op te groeien en zich te ontwikkelen, zodat de rechten en veiligheid van de meest kwetsbare kinderen zo snel mogelijk geborgd worden.

Wij verzoeken het college van B en W van Vlissingen gehoor te geven aan de oproep en bij te dragen aan de opvang van 500 kinderen uit de vluchtelingenkampen op het Griekse eiland Lesbos. Dit door in samenspraak met andere gemeenten een deel van de alleenstaande minderjarige asielzoekers op te nemen. En verder vragen wij het college op korte termijn haalbare mogelijkheden te onderzoeken om alleenstaande vluchtelingen kinderen in Vlissingen op te vangen en hierin de samenwerking met de andere Walcherse gemeenten en organisaties mee te nemen.

Dank u wel voor uw aandacht voorzitter

 

Tweede termijn

We kunnen niet doen alsof er niets aan de hand is en deze problematiek ontkennen.

We mogen niet langer wegkijken van de omstandigheden waarin deze kinderen in Griekenland moeten leven.

Als de regering niets regelt, dan geven wij in ieder geval met deze motie een signaal af, naar het kabinet en de staatssecretaris Broekers-Knol, dat de situatie voor deze kinderen onmenselijk is. En Vlissingen bereidheid toont om alleenstaande vluchtelingenkinderen op te nemen.

 

Daarom is het belangrijk dat door het college onderzoek wordt gedaan naar de kansen en mogelijkheden die de opvang van alleenstaande en kwetsbare vluchtelingenkinderen in Vlissingen mogelijk maakt. In dat onderzoek zullen naast de staatssecretaris ook de organisaties van Nidos, Vluchtelingenwerk en Juvent moeten worden betrokken.

De uiteindelijke begeleiding van de kinderen is een taak van voogdijinstelling Nidos, zoals gebruikelijk bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen, de gemeente kan hier een faciliterende en ondersteunende rol in bieden als dat nodig is.

 

http://https://www.pzc.nl/walcheren/griekse-kampen-ramp-voor-kinderen-maar-vlissingen-niet-de-juiste-opvangplek~acf68622/

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/118653/Vlissingen-wil-vluchtelingenkinderen-opnemen

 

Motie “Alleenstaande vluchtelingenkinderen in Vlissingen opnemen”

De gemeenteraad van Vlissingen in vergadering bijeen op 12maart 2020

Dagelijks zien, horen en lezen we schrijnende verhalen van vluchtelingen op de Griekse eilanden.

Door onrust in Syrië is de vluchtelingenstroom explosief toegenomen. De alleenstaande vluchtelingenkinderen lijken nu een speelbal te zijn van levensbedreigende situaties.

 

Constaterende dat

Duizenden mensen waaronder veel kinderen op de Griekse eilanden geconfronteerd worden met een humanitaire ramp; De Griekse regering heeft verzocht om maximaal 2.500 alleenstaande minderjarige asielzoekers te herplaatsen; Hulporganisaties Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children de Nederlandse gemeenten oproepen om zich samen bereid te verklaren 500 kwetsbare vluchtelingenkinderen een veilige plek in Nederland te bieden.

 

Overwegende dat

Vlissingen altijd een sociale stad is geweest; Vlissingen gastvrij wil zijn, voor bezoekers en studenten, maar ook voor arbeidsmigranten, vluchtelingen en asielzoekers; Vlissingen een inclusieve gemeente wil zijn waar iedereen zich thuis kan voelen; Walcherse en Vlissingse organisaties en inwoners zich dit humanitaire drama aantrekken en graag waar nodig een bijdrage willen leveren aan de opvang; Wij alles moeten proberen om alleenstaande vluchtelingenkinderen een veilige(r) omgeving te bieden om in op tegroeien en zich te ontwikkelen, zodat de rechten en veiligheid van de meest kwetsbare kinderen zo snel mogelijk geborgd worden.

 

Draagt het college op

Gehoor te geven aan de oproep en bij te dragen aan de opvang van 500 kinderen uit de vluchtelingenkampen op het Griekse eiland Lesbos door in samenspraak met andere gemeenten een deel van de alleenstaande minderjarige asielzoekers op te nemen; Op korte termijn haalbare mogelijkheden onderzoeken om alleenstaande vluchtelingenkinderen in Vlissingen op te vangen en hierin de samenwerking met de andere Walcherse gemeenten en organisaties mee te nemen.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie GroenLinks - J. Portier

Fractie ChristenUnie - C. van Dalen

Fractie 50 plus - K. van Wezel

Fractie D66 - J. Elliot-Hilverdink

Fractie SP - J. Rijkse

Fractie PvdA - F. Oreel

Lijst Duijndam - A. Duijndam

GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne naar Vlissingen af te blazen. | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Vlissingen 07-03-2020 00:00

5 maart 2020

Betoog GroenLinks

Vlissingen staat voor “afspraak is afspraak”. Dit geldt ook voor de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen. Vooral omdat de staatssecretaris en het kabinet niet lieten merken daarop terug te willen komen. De afgelopen twee jaar is een delegatie van GroenLinks Vlissingen en GroenLinks statenleden meerdere keren naar Den Haag gegaan. Het rommelde al een tijdje in Den Haag en dat zat ons van het begin af aan niet lekker. Blijkbaar was in de Haagse defensienota toen al opgenomen om af te zien van de aanbesteding van de marinierskazerne in Vlissingen. En in te zetten op een multipurpose kazerne ter compensatie. Dit zou sneller duidelijkheid opleveren voor de betrokken gemeenten, de provincies en de mariniers. Wij bespraken met onze GroenLinks vertegenwoordigers in de tweede kamer over het belang voor Vlissingen en Zeeland van de marinierskazerne in Vlissingen. Dat er door een GL tweede kamerlid anders over werd gedacht, daar hebben wij als GL Vlissingen meteen afstand van genomen.

 

Gelieg en gedraai

Het gelieg en gedraai heeft meer dan een jaar geduurd en de Haagse werkelijkheid is nog erger dan we konden vermoeden. GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen te stationeren.

De manier waarop de voorbereidingen voor het voorgenomen besluit plaatsvonden zijn bestuurlijk onfatsoenlijk. Dit werd op 20 februari 2020 tijdens het Tweede Kamerdebat ook door de meeste politieke partijen in duidelijke taal bevestigd. Staatssecretaris Visser vertelde de bestuurders van Vlissingen niet de waarheid en onderhandelde in het geheim met Gelderland. Dat gaat te ver. Achterkamertjespolitiek is niet meer van deze tijd. En hiermee zijn alle grenzen van vertrouwen en fatsoen overschreden. Ook veegde de staatssecretaris de getekende contracten op een schandalige manier van tafel. GroenLinks vindt dat de staatssecretaris grove fouten maakte en niet integer heeft gehandeld. En GroenLinks ziet dit als onbehoorlijk bestuur.

 

Ruimhartige compensatie voor Vlissingen en Zeeland

Vanaf het begin van de onderhandelingen werd gesteld dat de komst van een marinierskazerne een compensatie is voor het vertrek van rijksdiensten uit Zeeland. GroenLinks ziet dat de situatie nu 180 graden is gedraaid. De marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. En nu worden er op korte termijn afspraken gemaakt over ruimhartige compensatie.

De Vlissingse en Zeeuwse belangen de compensatie die Vlissingen en Zeeland verdient moeten duidelijk worden gemaakt aan Den Haag. Daarom is het ontzettend belangrijk dat de vertegenwoordigers van de gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het Waterschap nu gezamenlijk verder optrekken. GroenLinks wil herstel van het beschadigde vertrouwen. Daarom is het nodig dat de onze onderhandelaars met de Haagse afgevaardigde aan tafel gaan om de mogelijkheden voor een passende oplossing te bespreken.

GroenLinks wil dat Vlissingen niet nog meer tekort wordt gedaan! We vragen het college dan ook om tijdens de besprekingen naast oog voor het Zeeuws belang, het belang van Vlissingen ruimhartig onder de aandacht te houden.

Onze GroenLinks fractie is er, ondanks de meest ongewenste situatie waar we in zijn beland, wel tevreden mee dat de op 3 maart jongstleden ingediende motie Diks namens de GroenLinks fractie in de tweede kamer is aangenomen. Het gaat erom dat de regering in samenspraak met de Zeeuwse bestuurders een compensatiepakket voor Zeeland opstelt en daarin expliciet en rijks breed te kijken naar opties om de bindingskracht van de provincie Zeeland voor jongeren duurzaam te versterken.

Wij willen het college en onze onderhandelaars erop wijzen dat op 7 november 2019 de motie ‘’Groene technologie aan zee” door onze raad is aangenomen. De strekking van deze motie: In Vlissingen is er een topsamenwerking voor offshore windenergie, hierbij wordt samengewerkt met onderwijs o.a. VMBO, Scalda, HZ, universiteit Gent, bedrijven en overheid aan onderzoek en innovatie. Deze beide moties sluiten volgens GroenLinks prima op elkaar aan. We vragen het college om deze mogelijkheid in de overwegingen mee te nemen!

 

Wij bedanken onze Vlissingse en Zeeuwse bestuurders en ambtenaren voor alle reeds geleverde inspanningen en samen gaan we moedig voorwaarts.

 

GroenLinks is mede indiener van de twee aangenomen moties: “ Een betrouwbare overheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie”

en “ Kabinetsbesluit afblazen marinierskazerne naar Vlissingen”

 

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

Jeroen Portier

 

 MOTIE “Een betrouwbare Rijksoverheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie!”

De Raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op donderdag 5 maart 2020

De Raad,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat

er in 2012 een bewuste keuze is gemaakt om de marinierskazerne in Vlissingen te bouwen; er in 2012 een afweging is gemaaktwaarom de kazerne in Vlissingen moet komen; er ten opzichte van de argumenten in 2012 geen verandering is in deze argumenten; de Haagse belofte uit 2012 in 2014 is vastgelegd in de diverse contracten; er nu sprake is van contractbreukdoor de Rijksoverheid; er nooit sprake is geweest van alternatieve locaties; getekende contracten verplichtingen inhouden voor alle contractpartners; de Rijksoverheid, door haar voorgenomen besluit, afstand neemt van haar verplichtingen in het marinierskazerne dossier richting de gemeente Vlissingen en de Provincie Zeelanden het Waterschap Scheldestromen; hierdoor het vertrouwen is omgeslagen in het sterk wantrouwen van de Rijksoverheid; onder andere de Vlissingse programmabegroting 2020, pagina 5/107/108, glashelder weergeeft de volledige medewerking en kennis bij het Rijk van/over de Michiel Adriaanszoon de Ruyter kazerne; de in de Vlissingse begroting opgenomen inkomsten uit de komst van de marinierskazerne niet ten laste mogen komen van de negatieve algemene reserve van de gemeente Vlissingen;

 

van mening dat

de Tweede Kamer, gezien de feiten, een liegende staatssecretaris niet kan laten aanblijven, maar dit aanblijven dankzij de coalitiepartijen wel gebeurde; de “geheime operatie” van de staatssecretaris van Defensie een verbijsterende, bizarre en ongehoorde actie was; de Rijksoverheid daadwerkelijk onverantwoord gedrag toont in de casus marinierskazerne;-er wantrouwen is over de uitvoering van compenserende maatregelen, dit in relatie tot de getekende contracten voor de marinierskazerne; de Tweede Kamer samen met het Kabinet zorgvuldig en betrouwbaar beleid dient vast te stellen; de gemeente Vlissingen op een ongehoorde en ongekende manier wordt benadeeld; er per direct financiële middelen moeten komen voor de in de begroting van gemeente Vlissingen genoemde inkomsten vanuit de MARKAZ; er zo snel mogelijk gewerkt moet worden aan een voor de lange termijn economische spin-off;-een vergoeding voor de imagoschade, bijna niet in geld uitte drukken, overeengekomen wordt; een rechtszaak nog altijd tot de mogelijkheden behoort;

draagt het college op

over te gaan op de in de Kamerbrief van vrijdag 14 februari 2020 genoemde drie sporen en deze sporen door het college zo snel mogelijk te bespreken met de aan te stellen adviseur, in samenspraak met de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen en hierover de gemeenteraad zo snel mogelijk te informeren om nadrukkelijk te borgen dat beide voorgenomen besluiten: de Marinierskazerne niet naar Vlissingen te verhuizen en een ruimhartig compensatiepakket niet los van elkaar definitief genomen kunnen worden; om voldoende zekerheden van de Rijksoverheid te krijgen voor de daadwerkelijke uitvoering van de compensatie maatregelen;

 

en gaat over tot de orde van de dag.

PSR – R.J Suurmond

CU – C van Dalen

SP – J.J. Rijkse

GL – J. Portier 

50PLUS – K van Wezel

LPV – J.C.A. Dooms

D66 – A. Elliot

 

MOTIE volgens art. 28 RvO.

Onderwerp: Kabinetsbesluit afblazen Marinierskazerne naar Vlissingen

 

De gemeenteraad van Vlissingen in vergadering bijeen d.d.5 maart 2020,

 

Overwegende dat:

De politiek een voorbeeldfunctie dient te hebben in de samenleving. Transparantie, een vaste koers en het principe ‘afspraak-is-afspraak’ kernelementen voor de politiek dienen te zijn. De sinds 2012 toegezegde Haagse belofte van de komst van de Marinierskazerne naar Vlissingen/ Zeeland een belangrijke impuls betekende voor de gehele Zeeuwse samenleving en de economie in het bijzonder. 1.800 mariniers met hun gezinnen voor Zeeland een significante groei betekenen in tal van opzichten.

 

Is van oordeel dat:

De wijze waarop dit Kabinetsbesluit tot stand is gekomen het vertrouwen in de politiek als geheel ernstig schaadt en daarmee diepgaand afbreuk wordt gedaan aan het democratisch bestel van ons land tot op regionaal en lokaal niveau. De Zeeuwse politiek hier solidariteit dient te tonen als Zeeuwse overheden en als met één stem haar afkeer uit over de manier waarop door het Kabinet op dit dossier wordt gehandeld. De Zeeuwse gemeenten hiermee tevens de stem van de Zeeuwen die zij vertegenwoordigt richting zowel Kabinet als Parlement dient te laten horen. Een compensatie voor Vlissingen/Zeeland ruimhartig dient te zijn gezien de enorme schade die door dit Kabinetsbesluit ontstaat en minstens eenzelfde omvang en (termijn)effect dient te hebben als wat de komst van de Marinierskazerne voor Vlissingen/Zeeland betekend zou hebben. Het gesprek dat de aan te stellen gezant aangaat met de verschillende overheden, om vertrouwen te herstellen en compensatie te bespreken, volledig transparant en zeer integer gevoerd dient te worden, waarbij Zeeland integraal met één stem spreekt middels vertegenwoordigers van Provincie Zeeland, gemeente Vlissingen en het Waterschap Scheldestromen.

 

Verzoekt het College:

Deze motie te sturen naar het Kabinet met de vraag hierop te reageren en zowel de motie, als ook de reactie van het Kabinet, ter kennisgeving naar het Parlement te sturen.

 

En gaat over tot de orde van de dag

 

SGP fractie - L.E.J. Janse

PvdA fractie - F.E.C. Oreel

VVD fractie - A. vd Giessen

CDA fractie - C. Bertijn

Pov fractie - W.B. Kraan

D66 fractie - J.A. Elliott

GL fractie - J. Portier

PSR fractie - G.H.J. Blom

SP fractie - J.J. Rijkse

50PLUS fractie - K. van Wezel

LPV fractie - J.C.A. Dooms

Motie “Vlissingen consumentenvuurwerk vrij” | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie PvdA SGP D66 CDA Vlissingen 02-02-2020 00:00

De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op, 30 januari 2020

 

Naar aanleiding van de uitspraken van de Burgemeester in zijn Nieuwjaarstoespraak op maandag 6 januari over veiligheid- en vuurwerkoverlast.

Ik citeer:

De burgemeester herhaalde zijn oproep van 2019 dat die veiligheid ook gebaat is bij een vuurwerkverbod voor consumenten.

De maatschappelijke kosten zijn inmiddels veel en veel te hoog geworden. Oud en nieuw is voor grote groepen inwoners al lang geen feest meer.Van de 'landelijke dag van de anarchie’ moeten we echt af.

En daarnaast:

de landelijk discussie die nu ontstaan is over het stoppen van vuurwerk afsteken gezien de kosten, leed, verwondingen en het gebruik van vuurwerk als wapens naar onze hulpverleners; er nu een meerderheid in de politiek maar ook bij de burgers in Nederland ontstaat over het afschaffen van het consumentenvuurwerk;  de afgelopen jaarwisseling er weer veel slachtoffers zijn gevallen, en voor miljoenen euro schade is aangericht die weer op het bordje van de burgers komen en door de burgers betaald worden; de politie de medische wereld en zelfs de vuurwerk-branchevereniging pleit voor het verbod op consumenten-knalvuurwerk en –vuurpijlen; de politie, brandweer en ambulance medewerkers hulp moeten verlenen met gevaar voor eigen leven; de grote schade die het aanbrengt aan ons milieu o.a. stikstof; de mogelijke CO2-reductie bij een algeheel vuurwerkverbod; de hoeveelheid leed en stress die ontstaat bij de dieren in de natuur, op de boerderij, landerijen en huisdieren; dat ongeveer de helft van de vuurwerkslachtoffers, die jaarlijks zijn te betreuren, onschuldige omstanders zijn; dat er voor meer dan een miljoen mensen zijn met copd of astma, die geen Nieuwjaar kunnen vieren zonder ademhalingsproblemen.

Verzoekt het college:

actie te ondernemen om tot een algemeen vuurwerk-verbod in Vlissingen te komen; dit in te laten gaan met ingang van de jaarwisseling van 2020-2021; te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor het organiseren van vuurwerk-shows door lokale vuurwerkclubs of organisaties (met een vergunningen- systeem) tijdens de oud- en nieuwviering, om zodoende de Nederlandse traditie om met vuurwerk het nieuw jaar in te gaan in ere te houden. En er samen jaarlijks van te kunnen genieten. dit altijd onder eindverantwoording van de gemeente Vlissingen (de overheid) wat betreft veiligheid en openbare orde. de kosten voor het organiseren en inkoop van vuurwerk worden gedragen door de vuurwerkclubs en of organisaties.

Daarnaast zich in te zetten:

om via politieke partijen, de Vereniging Zeeuwse Gemeenten en de Vereniging Nederlandse Gemeenten breed inzetten om tot een landelijk verkoop- en distributieverbod te komen; om bij de Regering, via VZG en VNG aan te dringen om wetgeving te maken, zodat bij overtreding van het verbod er sprake is van een forse stafmaat;  ouders en verzorgers op te roepen om bij te dragen aan een veilige en feestelijke jaarwisseling; zorg te dragen voor een adequate handhaving van het verbod zoals gesteld door korpschef Akerboom: “En als het er eenmaal komt, dan moeten we daar stevig op handhaven.” voor een forse strafmaat bij overtreding van het verbod een oudejaarsboetemenu in te voeren

En gaat over tot de orde van de dag;

 

ChristenUnie 50 Plus SP GL PSR

VVD Lijst Duijndam LPV

D66 CDA PvdA

Commissievergadering en persbericht "overlast en veiligheid"

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 29-01-2020 00:00

1. De raad spreekt zich uit......  in de commissievergadering van 6 februari a.s. 2. Persbericht “overlast en veiligheid"

1. De raad spreekt zich uit . . . .

Het memo over de uitkomst van de bijeenkomst van 8 oktober is duidelijk: er is een gevoel van onveiligheid op meerdere plaatsen in onze gemeente, en er wordt overlast ervaren door een aantal factoren.Wij stellen voor dat de Gemeenteraad zich over een aantal zaken uitspreekt en aan het college concreet vraagt om een aantal maatregelen te nemen. Dat uitspreken kan via moties die daartoe worden opgesteld. Alvorens dat te doen vinden wij het belangrijk dat alle raadsleden daar input aan kunnen geven:• Coffeeshops. Wij stellen voor om de huidige shops te verplaatsen op een locatie buiten het huidige gebied met inachtneming van de nu geldende regels. Belangrijk is wel dat deze locaties niet gelegen zijn in de nabijheid van of naast de gangbare fietsroutes van scholieren. Eén van de eigenaren heeft aangegeven positief tegenover de mogelijke verplaatsing te staan: hij onderkent de impact van deze problematiek. Wij zijn van mening dat dit een relatief eenvoudige oplossing is, mits de wil daartoe aanwezig is bij alle betrokkenen. Een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad kan doorslaggevend zijn.Alternatieve locaties die aan de eisen voldoen zijn volgens betrokken partijen voorhanden dus dat hoeft geen probleem te zijn. Voor ons is verplaatsing wel een absolute voorwaarde om het hierna volgende punt te realiseren: • Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium). Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium, zowel in Vlissingen als elders in het land. Het criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. Deze zogenaamde ‘Wietpas’ bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat zowel de overlast als de straathandel sterk was toegenomen en hebben daarom het i-criterium weer opgeheven. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.• Centraal meldpunt. Wij realiseren ons dat via de wijktafels er overleg is tussen de gemeente en een deel van de bewoners. En wij vinden ook dat dit overleg er zeker moet blijven. Maar veel bewoners blijven om uiteenlopende redenen weg bij bijeenkomsten en zitten niet in de wijkraden. Toch moeten ook die op gemakkelijke en eenvoudige wijze hun stem kunnen laten horen. Daarom stellen wij voor een aantal APP-groepen in te richten op logische wijze per wijk ingedeeld en onder beheer van de Gemeente, waar wijkbewoners zich bij kunnen aanmelden en actief aan deel kunnen nemen. De spelregels zijn eenvoudig op te stellen en zijn vooral bedoeld om misstanden te melden, klachten te kunnen uiten en actief te communiceren over maatregelen die in hun buurt nodig zijn c.q. getroffen worden. Het kan een ideaal communicatiemiddel zijn dat veel langdurige ergernis voorkomt, snel problemen signaleert en maatregelen communiceert. Deelname aan zo’n APP-groep door de wijkcoördinator en wijkagent zijn natuurlijk een must. In de binnenstad is zo’n APP-groep actief waarbij de politie ook betrokken is. Bij incidenten werkt dat razendsnel. Er zijn dus ervaringen met deze werkwijze, de structuur kan nader bepaald worden. Het gaat om communicatie, snelheid, alertheid en reactie.Buurtapps zijn niet nieuw, maar wij willen een buurt APP 2.0!• Strakker beleid t.o.v. kamerverhuur. Het is duidelijk dat de gemeente werkt aan een beter beleid op dit gebied. Wij willen dat beleid dan ook de ruimte geven zich te ontwikkelen, maar daar ook een factor aan toe voegen: tot nu toe is de handhaving een probleem, vooral door de grootte van het te controleren veld én het gebrek aan handhavers. Dit probleem is op te lossen door de buurt zélf te laten mee werken bij die controle. Niet als heksenjacht, maar als signalerende en alerte bewoners. Dat kan door een register aan te leggen waarin alle panden in een woongebied worden vermeld die een afwijkende bestemming hebben – bijvoorbeeld kamerverhuur, 2e woning o.i.d. Dat register is dan ter openbaar via de gemeentelijke site. Dat maakt het voor iedereen direct helder waar er van legale kamerverhuur sprake is, en waar illegaal wordt verhuurd: zodra een buurt dat weet én overlast ervaart, komt er een melding (via de buurtAPP!) naar de gemeente toe, en die kan dan gericht handhaven. Helderheid over de regels is daarbij wel een must!• Bestrijding onderverhuur is met name nodig waar het gaat om huurwoningen die bedoeld zijn voor de zwakkeren in onze gemeente. Zwakkeren zoals de minima en ouderen. Er zijn signalen dat in een paar buurten zoals de bloemenbuurt sprake is van onderverhuur van sociale woningen. Het gaat ons om de woningen die onder de sociale woning voorraad vallen maar die niet door de officiële huurder worden bewoond. In combinatie met de signalen via de buurtAPP zoals hierboven vermeldt zal van de woningeigenaren worden verlangd een actief controlebeleid te voeren. De gemeente heeft hier belang bij omdat er duidelijk moet zijn wie er in die woningen verblijft, en het GBA dus klopt, waardoor veroorzakers van overlast kunnen worden aangepakt.Voordat wij deze maatregelen in één of verschillende moties aan de Gemeenteraad voorleggen, nodigen de ondergenoemde raadsfracties het college en de andere fracties uit hier over hun gedachten te laten gaan en inbreng te leveren bij de uitvoering van dit initiatief. Wij spreken hierbij ook nadrukkelijk uit dat wij de inspanningen van college, organisatie en hulpverleners waarderen: wij willen daar iets aan toevoegen. Samen staan we sterker. Samen komen we verder.De raadsfracties van

VVD, Albert v.d. Giessen, Peter StoelPOV, Pim Kraan, Ruud KleefmanPvdA, Frances OreelCDA, Coen Bertijn SGP, Lilian Janse, Cor Tromp 

2. PERSBERICHT

Op 8 oktober 2019 organiseerden een vijftal politieke partijen in Vlissingen een bewonersavond met als thema “overlast & veiligheid”. De avond heeft veel informatie opgeleverd over de gevoelens onder de Vlissingse bevolking over deze belangrijke onderwerpen.Die informatie aangevuld met de resultaten van de gehouden enquête vormen de basis voor de gezamenlijke inzet van POV, CDA, VVD, SGP en PvdA om er voor te zorgen dat:• er extra maatregelen zullen worden genomen om overlast in te perken en• het gevoel van veiligheid zal worden vergroot.Op 6 februari a.s. zullen de leden van de gemeenteraad in een commissievergadering hierover met elkaar van gedachten wisselen. In een memo, als praatstuk voor de commissievergadering, hebben de vijf partijen dit benoemd. Het is de bedoeling van de initiatief nemende partijen, dat de gemeenteraad zich op 5 maart uitspreekt over die te nemen maatregelen.Die voorstellen zullen in de vorm van moties worden behandeld. De uitvoering van aangenomen moties wordt bij het college van B & W neergelegd.De vijf partijen zien uit naar een levendig en positief debat, en nodigen nadrukkelijk alle Vlissingers die zich bij dit onderwerp betrokken voelen uit, om op 6 februari naar de vergadering te komen, aanvang 19u30.Ook insprekers zijn van harte welkom!Let op, insprekers dienen zich vooraf te melden bij de griffie, bij voorkeur voor de datum van de commissievergadering.(Voor meer informatie kunt U contact opnemen met één van de fractieleden van de volgende partijen: CDA, POV, VVD, SGP & PvdA.)Vlissingen, 28 januari 2020

 

Persbericht n.a.v. de bijeenkomst over woonoverlast

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 25-11-2019 00:00

PERSBERICHT

Op 8 oktober jl. vond een bijeenkomst plaats waarbij inwoners van Vlissingen uitgenodigd waren om hun ervaringen op het gebied van veiligheid & overlast met elkaar en de aanwezige politici te delen. De bijeenkomst is door ruim 120 mensen bezocht.De bijeenkomst was een initiatief van de lokale fracties van de PvdA, SGP, VVD, CDA en POV. Naast de fractieleden van die partijen waren er ook raadsleden van andere partijen aanwezig, evenals de burgemeester, de heer Van den Tillaar.Van de bijeenkomst is een feitelijk verslag gemaakt dat alle ervaringen omvat. Daarnaast zijn alle aanwezigen uitgenodigd om een enquête in te vullen, waarvan goed gebruik is gemaakt.De inbreng van de inwoners en uitkomsten van de enquête zijn door de initiatief nemende partijen gebruikt bij het opstellen van een plan om de overlast aan te pakken en de veiligheid van onze inwoners te verbeteren. De plannen zullen in een memo worden voorgelegd aan het hoogste orgaan van onze gemeente, de gemeenteraad. Daar hoort de discussie over de maatregelen thuis, en ook daar moeten de beslissingen hierover genomen worden. Wij stellen de volgende zaken voor:

1 Verplaatsen van de coffeeshops buiten het huidige gebied

Een relatief eenvoudige oplossing, alleen de (politieke) wil ontbreekt bij de burgemeester. Aan alternatieve locaties kan het niet liggen, die zijn ruim voorhanden. Voor ons is dit wel een absolute voorwaarde om het volgende punt te kunnen realiseren:

2 Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium)

Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium. Dit criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. De Wietpas bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat de overlast en straathandel was toegenomen. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.

3 Gerichter patrouilleren op straat, zowel overdag als ‘s nachts

Politiek Den Haag heeft vorig jaar beloofd te zullen gaan zorgen voor meer ‘blauw op straat’. Vorige week bleek dat hiervan geen enkele sprake is geweest. Sterker nog, er is nu de facto MINDER ‘blauw op straat’. Op het aantal agenten op straat heeft de gemeente praktisch geen invloed. Wat we wel kunnen doen is pleiten voor meer, structurele en strengere handhaving in die gebieden waar de meeste overlast geconstateerd wordt. Dus als er niet méér blauw op straat komt, dan wel een zeer efficiënte inzet. En daarvoor is nodig dat we precies weten wat er waar zich afspeelt, en dat weet je door het inrichten van:

4 Een centraal meldpunt voor overlast in Vlissingen in combinatie met een systeem van Buurtapps in de wijken

Dus niet het alarmnummer zodat je wordt doorverbonden naar ergens in Brabant en een kwartier verder bent zonder noemenswaardige actie. Creëer een centraal meldpunt waar direct adequaat actie op ondernomen kan worden en bijvoorbeeld alle meldingen en klachten worden verzameld. Zorg daarna uiteraard voor een goede follow up naar de burger (in verband met geloofwaardigheid cruciaal). Koppel dit aan een netwerk van buurtapps naar het voorbeeld van de app zoals die in de binnenstad gebruikt wordt in het kader van veiligheid (KVO-project). Korte lijnen en directe actie zijn de sleutelwoorden. Betrek de burger bij zijn en haar woonomgeving en communiceer!

5 Meer evenredige verdeling ‘centrumfunctie’ van Vlissingen

Het functioneren van Vlissingen als Centrumgemeente drukt naar onze mening te zwaar op de stad, vooral maatschappelijk. Wij beamen dat de voorzieningen na beëindiging van de centrumfunctie zullen blijven bestaan (BW, VO, MO) maar pleiten er wel voor deze naar evenredigheid te verdelen over de Zeeuwse gemeenten. Wij zijn ervan overtuigd dat delen van de uitvoerende kant van onze centrumfunctie een aanzuigende werking heeft voor wat betreft overlast, criminaliteit en aanverwante al dan niet druggerelateerde zaken. Wij willen de nadelige effecten van de centrumfunctie bestrijden en met name de toeloop naar Vlissingen stoppen. Overigens gaf dit college zelf vorig jaar aan te willen stoppen als centrumgemeente, maar kwam daar op terug.

6 Structureel handhaven regels rondom kamerverhuur & onderverhuur

Er verblijven tussen de 2 en 3 duizend mensen in Vlissingen die niet staan ingeschreven, géén lokale belasting betalen en (deels) gehuisvest zijn op niet toegestane en ongewenste wijze. In de zomermaanden verdubbelt dat aantal. Dat geeft een enorme druk op de leefomgeving. De 10% norm wordt in het middengebied op papier wellicht gerespecteerd, maar in de praktijk met voeten getreden. Er is sprake van een structureel probleem. Weliswaar liggen er plannen van het college om dit aan te pakken en dat juichen wij van harte toe, maar ieder plan staat of valt met de haalbaarheid én de handhaving. Daarom pleiten wij voor extra inspanningen aan menskracht om deze problematiek aan te pakken. Voor een belangrijk zal dat moeten gebeuren in samenwerking met woningcorporaties want ook in hun woningbestand zit een deel van het probleem van (illegale) onderverhuur.Hoe nu verder?De vijf partijen sturen aan op behandeling & besluitvorming in de gemeenteraad in het 1e kwartaal van 2020. Zij willen nadrukkelijk in overleg blijven met de inwoners en zullen dan ook de resultaten van die besluitvorming terugkoppelen naar de inwoners.Wij spreken hier ook nadrukkelijk uit dat wij op geen enkele wijze twijfels hebben over de kwaliteit en inzet van de gemeentelijke organisatie op dit gebied, maar willen méér doen en bereiken dan tot nu toe in beeld was. Daartoe hebben we elkaar hard nodig: De gemeenteraad, het college én de uitvoerende diensten. Samen kunnen we het, samen doen we het!

 De fracties van:

CDA                     POV                     PvdA                    SGP                        VVD

Coen Bertijn        Pim Kraan           Frances Oreel    Lilian Janse              Albert v.d. Giessen

     Ruud Kleefman                               Cor Tromp              Peter Stoel

 

Pim Kraan over een meer evenredige verdeling 'centrumfuctie' op Omroep Zeeland:https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116272/Vlissingen-moet-stoppen-als-centrumgemeente

Bericht in DE BODE: https://www.internetbode.nl/regio/vlissingen/300894/vijf-partijen-presenteren-actieplan-voor-veiliger-vlissingen-

 

Meer blauw op straat

SP SP VVD D66 CDA PvdA Vlissingen 07-11-2019 21:52

Tijdens de begrotingsraad stemden de fracties VVD, POV, PvdA, CU en het CDA tegen de motie van de SP voor extra politie op straat.

Blijkbaar vinden deze fracties het niet belangrijk dat er meer blauw op straat komt!

https://vlissingen.sp.nl/nieuws/2019/11/meer-blauw-op-straat

 Motie vreemd aan de orde van de dag Aandringen uitbreiding politiekorps N.a.v. hetgeen op de informatieavond veilig op straat van afgelopen dinsdag 8 oktober door inwoners met o.a. ons is gedeeld over wat er in de Vlissingse samenleving speelt, heeft de SP gemeend deze motie te moeten opstellen. De gemeenteraad van Vlissingen in vergadering bijeen op 10 oktober 2019, Overweegt dat • Er sinds het begin van deze eeuw door onze 2e Kamerfractie en niet alleen die van de SP, bij voortduring op is aangedrongen, dat er meer blauw op straat moet komen; • Er per 1 juli 1998 volgens een woordvoerster van het ministerie van binnenlandse zaken 40.222 politiemensen waren (bron Trouw, 15 april 1999) en er in 2018 volgens cijfers van de politie 21.202 agenten de straat op kunnen (bron RTLz, 24 juli 2018); • Er uit deze cijfers blijkt dat het aantal bijna gehalveerd is, in plaats van vermeerderd; • Het gebrek aan blauw op straat een belangrijke reden is, dat er sprake blijft van de op voornoemde informatieavond van 8 oktober naar voren gebrachte overlast, ondanks de door onze burgemeester vorige week in de PZC gemelde uitbreiding met een wijkagent en 2 BOA’s; • En er in een artikel van Trouw van 31 augustus 2019 n.a.v. het Amsterdamse drugsrapport, de haven van Vlissingen zelfs wordt genoemd, naast Rotterdam, Antwerpen en IJmuiden, kleine vliegvelden en de laboratoria in Noord-Brabant en Gelderland; Concludeert dat • De overlast die de inwoners ondervinden serieus genomen moet worden; • Het gevoel van onveiligheid sterk verminderd moet worden; • En er dus een stevig signaal moet worden afgegeven en Draagt het college van B&W van Vlissingen op om, • In navolging van burgemeester A. Aboutaleb (PvdA) van Rotterdam en anderen, waaronder de korpsleiding, sterk aan te dringen bij de minister van binnenlandse zaken K. Ollongren (D66) en de minister van justitie en veiligheid F. Grapperhaus (CDA) uit het kabinet van minister president M. Rutte (VVD), om het politiekorps drastisch uit te breiden, zodat er zeker voor Vlissingen meer agenten ingezet kunnen worden; En gaat over tot de orde van de dag. Namens de SP Sjaak Rijkse Petra Coret

GL motie "hulp aan door aardbeving getroffen Ambon" unaniem aangenomen! | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks PvdA Vlissingen 12-10-2019 00:00

De Raad van Vlissingen in vergadering bijeen op 10 oktober 2019

Overwegende dat:

- Onze zusterstad Ambon waarmee wij een stedenband hebben door een zware aardbeving getroffen is;

- Een ziekenhuis en honderden huizen zijn ingestort;

- Er naast dodelijke slachtoffers ook veel gewonden zijn waaronder ook kinderen;

- Inwoners door de vele naschokken bang zijn om naar huis te gaan en daarom in de heuvels leven;

- De autoriteiten hebben noodtenten en gaarkeukens geopend voor mensen die niet naar huis terug kunnen;

- De gouverneur van de regio heeft de noodtoestand uitgeroepen.

Is van mening:

- Vlissingen heeft sinds 1991 een officiële stedenband met de gemeente Ambon;

- Bij rampen en bijzondere gebeurtenissen er interesse en betrokkenheid is;

- Vlissingen/ Oost-Souburg een Molukse gemeenschap heeft die zeer betrokken is bij de ramp;

- Het normale leven daar op gang moet komen en daar hulp van buitenaf hard nodig is.

Besluit:

- Het college in overleg gaat met het bestuur van stedenband Ambon en aan hen vraagt waar en aan welke hulpmiddelen behoefte aan is;

- Het college in het kader van de stedenband een bijdrage levert voor noodhulp.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Fractie GroenLinks

Jeroen Portier en Gorana Kordis

 

De motie is op initiatief van GroenLinks ingediend. Medeindieners zijn 50+, PvdA en Lijst Duindam

Motie "hulp aan door aardbeving getroffen Ambon" unaniem aangenomen! | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks PvdA Vlissingen 12-10-2019 00:00

Op de foto boven; wethouder Vader die de cheque overhandigt van 5000,- als extra financiële bijdrage voor hulp aan Ambon ten gevolge van de aardbeving op 26 september 2019 en de naschokken begin oktober. Naar aanleiding van de motie hulp aan Ambon van 10 oktober 2019 en in het kader van de stedenband Vlissingen is de raad op 7 november 2019 akkoord gegaan met het raadsvoorstel “hulp aan Ambon na aardbeving”.

https://vlissingen.raadsinformatie.nl/document/8141088/3/Rvs_Hulp_aan_Ambon_na_aardbeving  

U kunt het raadsvoorstel doorlezen als u op bovenstaande link klikt.

De motie:

De Raad van Vlissingen in vergadering bijeen op 10 oktober 2019

Overwegende dat:

Onze zusterstad Ambon waarmee wij een stedenband hebben door een zware aardbeving getroffen is; Een ziekenhuis en honderden huizen zijn ingestort; Er naast dodelijke slachtoffers ook veel gewonden zijn waaronder ook kinderen; Inwoners door de vele naschokken bang zijn om naar huis te gaan en daarom in de heuvels leven; De autoriteiten hebben noodtenten en gaarkeukens geopend voor mensen die niet naar huis terug kunnen; De gouverneur van de regio heeft de noodtoestand uitgeroepen.

 

Is van mening:

Vlissingen heeft sinds 1991 een officiële stedenband met de gemeente Ambon; Bij rampen en bijzondere gebeurtenissen er interesse en betrokkenheid is; Vlissingen/ Oost-Souburg een Molukse gemeenschap heeft die zeer betrokken is bij de ramp;  Het normale leven daar op gang moet komen en daar hulp van buitenaf hard nodig is.

Besluit:

- Het college in overleg gaat met het bestuur van stedenband Ambon en aan hen vraagt waar en aan welke hulpmiddelen behoefte aan is;

- Het college in het kader van de stedenband een bijdrage levert voor noodhulp.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Fractie GroenLinks

Jeroen Portier en Gorana Kordis

 

De motie is op initiatief van GroenLinks ingediend. Medeindieners zijn 50+, PvdA en Lijst Duindam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.