Nieuws van politieke partijen in Vught over CDA inzichtelijk

246 documenten

Rutger Jans lijsttrekker van het CDA Vught

CDA CDA Vught 15-09-2020 12:41

‘We gaan het beste bereiken voor Cromvoirt, Helvoirt en Vught’ De leden van het CDA in Vught, Helvoirt en Cromvoirt hebben op 14 september 2020 in Cromvoirt per acclamatie de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld. Ook het CDA-verkiezingsprogramma is door de leden vastgesteld. Het CDA gaat de verkiezingen in met een kandidatenlijst waarop vertrouwde én nieuwe namen staan. De lijst wordt aangevoerd door Rutger Jans (Vught), gevolgd door Ans Beijens-Swalen (Helvoirt). Op de derde plaats staat Yvonne Vos (Vught), met Jan van Iersel (Helvoirt) op de vierde plaats. Op plaats vijf staat Jeroen Pijnenburg. Lucien Verhoeven (Vught) en Ton Derks (Helvoirt) completeren de top 7 van de kandidatenlijst. Voorzitter van het overgangsbestuur Marianne van der Sloot geeft aan dat de mensen op de lijst herkenbare CDA’ers zijn die elkaar aanvullen, met ieder een eigen expertise. “We hebben een mooie balans gevonden tussen kandidaten uit de hele nieuwe gemeente Vught”, aldus Marianne. “En we zien veel energie om aan de slag te gaan voor Vught, Helvoirt en Cromvoirt.” Rutger Jans is verkozen tot lijsttrekker. De vertrouwenscommissie prees zijn brede inzet voor de Vughtse gemeenschap in combinatie met zijn gedegen financiële expertise. Ervaring in de politiek heeft hij de afgelopen jaren opgedaan als commissielid in Vught. In Rutger ziet het CDA de persoon die samen met het CDA-team verschil kan maken in de Vughtse politiek. Lijsttrekker Rutger: “We staan aan de vooravond van een intensieve en stevige campagne. De tegenstellingen tussen de coalitie en de oppositie zijn groot, en te vaak worden ze nog verder uitvergroot. Dat is jammer, want de belangen van onze inwoners raken daardoor in de verdrukking. Voor het CDA staat het belang van onze inwoners voorop, wij willen het beste bereiken voor Cromvoirt, Helvoirt en Vught. Door gewetensvol ons politieke werk te doen, in dialoog met de andere partijen. Want democratie heeft meer te maken met het luisteren naar de minderheid, dan het doordrukken van de meerderheid." Nadere informatie --------------- Rutger Jans lijsttrekker 0610485129 Marianne van der Slootvoorzitter0655196380 of via emailadressecretaris@vught.cda.nl

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/31/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Raad Vught moet terugkomen van zomerreces

SP SP D66 CDA Vught 31-07-2020 11:11

Alle gemeenteraadsleden van Vught moeten aanstaande dinsdag present zijn bij een interpellatiedebat over de gang van zaken rond het verharden van de Jagersboschlaan. Het debat is door de oppositie aangevraagd ‘tegen wil en dank’, omdat het college tijdens het zomerreces aan de rechter heeft gevraagd om het verbod op het verharden van de Jagersboschlaan op te heffen. ‘Waarom die haast?’

Verrast Eigenlijk hoopten omwonenden van de Jagersboschlaan een rustige zomer tegemoet te gaan. De voorzieningenrechter had in juni het verharden van de historische laan geschorst. De uitspraak in de bodemprocedure volgt pas in oktober. De gemeente zou die uitspraak respecteren. Verrast waren ze dus toen de gemeente midden in het zomerreces de rechter vroeg het verbod op te heffen om snel met het verharden van de laan te kunnen beginnen. De SP vroeg een interpellatiedebat aan, waarvoor de hele raad voor volgende week dinsdag moet terugkomen van reces. Aanstichter is SP-fractievoorzitter Suzanne van Wiggen die ook, tegen haar zin, terug moet komen van vakantie.

Geen uitstel, niet digitaal De aanvraag van het interpellatiedebat moest door minimaal vijf van de 21 gemeenteraadsleden worden ondersteund. De oppositie (D66, SP, CDA) bestaat uit zes zetels en die stemden allen voor het debat en daarmee was het een feit. ‘Ik zit er ook niet om te springen en met de griffie hebben we nog geprobeerd het debat na het reces te laten plaatsvinden. We hebben daarom gevraagd of de gemeente niet wilde beginnen met de werkzaamheden voor de eerste maandag van het reces, 24 augustus, maar dat wilden ze niet.’ Maar tegenwoordig wordt veel digitaal vergaderd. Raadsleden zouden dus vanachter hun scherm op hun vakantieadres kunnen mee vergaderen? ‘Nee, dat kan niet, want we hebben ondervonden dat dit de kwaliteit van de discussie niet ten goede komt.’

Spoedeisend belang Waarom die haast? Het is een van de twee vragen die Van Wiggen graag beantwoord wil hebben. ‘De rechter heeft gezegd dat er na de uitspraak in oktober nog voldoende tijd is om de verharding medio volgend jaar klaar te hebben, nog voor de reconstructie van de N65. Wij zien geen motivering van de haast in het verzoek tot opheffing van de schorsing van de voorlopige voorziening.’ Daarin staat wel een kopje met ‘spoedeisend belang’. Dat belang zou er zijn vanwege contractuele afspraken met de aannemer, de strakke planning tot de reconstructie van de N65, de grond niet twee keer op de schop hoeft, want die is inmiddels open voor de aanleg van leidingen en rioleringen en fietsers en vooral scholieren het fietspad, dat nu verwijderd is, weer kunnen gebruiken na de schoolvakanties.

Historische karakter Van Wiggen noemt ook de kosten en de ‘handigere weg’ voor de fietsers, maar wijst erop dat ze het college daar al eerder uitdrukkelijk voor gewaarschuwd heeft. ‘Dat hadden ze van tevoren dus al kunnen bedenken.’ Ze vindt het jammer dat er zo weinig aandacht is voor het historische karakter van de laan. ‘Het is de laatste onverharde laan binnen de bebouwde kom. Er zijn veel bezwaren tegen het verharden. Op 25 augustus is de inhoudelijke zitting. Die zouden ze moeten afwachten. De wethouder heeft zelf van tevoren toegezegd de uitspraak te respecteren. In juni heeft de rechter de voorlopige voorziening toegekend. En nu ligt er tijdens het reces ineens het verzoek tot opheffing, omdat er een onderzoek is gedaan.’

Geen schade Die quickscan is uitgevoerd door Cobra Groeninzicht en daaruit blijkt dat er geen schade zal zijn aan natuurwaarden als er autoverkeer over een verharde Jagersboschlaan zou gaan. Onduidelijkheid daarover was de aanleiding van de schorsing door de voorzieningenrechter, liet een woordvoerder van de gemeente Vught onlangs weten aan het Brabants Dagblad. Nu dat onderzoek wel is gedaan, is de aanleiding voor de schorsing vervallen en daarom verzoekt de gemeente die te beëindigen.

Intern rapport Dat onderzoek moet Van Wiggen nog bekijken, maar ze vraagt zich af of de resultaten de vraag wel beantwoorden. Ze weet dat er een intern onderzoek is, waaruit blijkt dat de weg niet is te verharden zonder vergunningaanvraag bij de provincie. ‘Dat is niet gebeurd en de bestemmingsplanprocedure is ook nog niet opgestart. Dat interne rapport is al een paar jaar oud en er blijkt uit dat ten alle tijden de ecologische hoofdstructuur, geen ‘klein strookje’, zoals het college stelt, maar 800 vierkante meter, zal worden geraakt en dus geschaad. Dat rapport heeft de gemeenteraad nooit gekregen.’

De extra raadsvergadering staat geagendeerd op dinsdag 4 augustus om 20.00 uur.

Bron: https://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/raad-vught-moet-terugkomen-van-zomerreces.246549.lynkx

 

Zie ook: Jagersboschlaan

Vuurwerk

CDA CDA Vught 29-07-2020 10:17

Vanaf jaarwisseling 2020-2021 geldt er een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Hierdoor ontstaat er vanaf de komende jaarwisseling een nieuwe situatie. Lokale initiatieven tot het gezamenlijk afsteken van vuurwerk zijn toegestaan, maar alleen onder leiding van een professionele vuurwerkdeskundige. Het is belangrijk dat ook in de gemeente Teylingen in aansluiting op deze ontwikkelingen als lokale overheid een visie op vuurwerk wordt ontwikkeld. Daarvoor is aanvullend onderzoek gedaan gericht op gevoelens en argumenten van de inwoners van Teylingen over vuurwerk. Het college stelt voor om Teylingen de komende jaarwisseling (nog) geen vuurwerkvrije gemeente te maken, maar wel de overlast van vuurwerk en de maatschappelijke gevoelens te blijven monitoren. Ze willen ook doorgaan met het beleid van vuurwerkvrije zones en wil met een campagne in de wijken zorgen dat het aanvragen voor een buurt van vuurwerkvrije zones makkelijker wordt. Vooralsnog ziet het college geen aanleiding om van het eerdere beleid van vuurwerkvrije zones af te wijken, maar neemt wel het advies over om hierin een aantal verbeteringen aan te brengen. Op 22 juni is in de commissie DEB opiniërend gesproken over het vuurwerkbeleid van de gemeente Teylingen. De CDA-fractie is voor een geleidelijke afbouw van vuurwerk en ondersteunt het college met de aanpak van vuurwerkvrije zones. In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces werd op 15 juli een motie besproken van ChristenUnie, GroenLinks en PvdA om het principe van vuurwerkvrije zones vanaf de jaarwisseling 2020-2021 om te draaien naar vuurwerkzones, waarbij in beginsel de hele gemeente Teylingen vuurwerkvrij is, behoudens de vuurwerkzones. Toen de indienende partijen van de motie merkten dat hier in de raad geen meerderheid voor was, hebben zijn besloten de motie aan te houden. De CDA-fractie vindt de gedachte achter de motie sympathiek, maar de tijd ontbreekt om dat op een zorgvuldige manier en met participatie van onze inwoners tijdig voor de komende jaarwisseling te realiseren.

SP in de buurt, tijd voor rechtvaardigheid

SP SP D66 CDA Vught 12-07-2020 19:42

SP was afgelopen zaterdag bij verschillende winkels in Vught aanwezig. Aandacht voor pensioenen en natuurlijk Jagersboschlaan (trieste dorpspolitiek).

Wist u dat dat de afgelopen tien jaar de pensioenreserves meer dan verdubbeld zijn. Eind 2009 waren ze bijna 664 miljard euro, aan het begin van 2020 1560 miljard euro. De SP gemist afgelopen zaterdag, dan kunt u onderaan op deze pagina de pensioenkrant downloaden.

Jagersboschlaan: trieste dorpspolitiek:

Het Gemeentebestuur van Vught wil de Jagersboschlaan van asfalt voorzien en openstellen voor autogebruik. Waarom? Dat blijft gissen. Ontsluiting vanwege het werk aan de N65? Of ontsluiting ten behoeve van een nieuw te bouwen buurtje? Eén ding is zeker: veel Vughtenaren zijn er op tegen en zeker de direct omwonenden.

De Jagersboschlaan is een mooi stukje natuurlijke doorgang en wordt graag en veel door wandelaars en fietsers gebruikt. Behalve de bewoners maken ook veel leerlingen van het Maurickcollege dagelijks gebruik van dit laantje om naar school te gaan.

Toen het plan voor het verharden en openstellen bekend werd, hebben betrokken partijen zich verenigd in een werkgroep en de gemeente gevraagd om dit niet te doen. Er werden daarbij door die werkgroep andere en betere oplossingen voorgesteld.  De gemeente reageerde echter met ondoorzichtige en vreemde redenen. En verwees alle mogelijke andere oplossingen naar de prullenbak.

Omdat de werkgroep zich niet gehoord voelde, heeft zij vervolgens alle politieke partijen benaderd voor steun. De SP heeft als enige direct haar ondersteuning aangeboden, later kwamen daar alsnog CDA en D’66 bij.

Er werd een demonstratie bij het gemeentehuis gehouden, er volgde een stille protestmars door Vught en vele malen werd de gemeente schriftelijk benaderd door de werkgroep. Maar de antwoorden bleven duister en verwarrend en de gemeente bleef bij haar besluit.

Voorlopig heeft de rechter bepaald dat niet zonder meer kan worden begonnen met het verharden van de Jagersboschlaan. In augustus volgt daarover het definitieve oordeel.

Dit hele verhaal getuigt van een politiek uit de vorige eeuw. Toen dorpspolitiek gekonkel was en zich buiten de bevolking om afspeelde. In Vught gebeurt dat allemaal nog.

De gemeente Vught zegt wel dat zij de mening van haar inwoners belangrijk vindt (de zogenaamde Burgerparticipatie), maar zij maakt dat totaal niet waar.

Wij, de SP, eisen een andere manier van omgaan met de burger. Wij beloven geen gouden bergen maar wel een open en eerlijke manier van politiek bedrijven.

Zie ook: Jagersboschlaan

SP: college Vught terecht door rechter teruggefloten

SP SP D66 CDA Vught 03-07-2020 18:30

De Jagersboschlaan mag voorlopig niet verhard worden. Donderdag 11 juni floot de rechter de gemeente terug. De SP, die van het begin af aan opgetrokken is met de omwonenden en belanghebbenden, leest de uitspraak als een mogelijke kentering in het slepende proces.

Volgens de SP werden de bezwaren van omwonenden en belanghebbenden door het college steevast in de wind geslagen. SP-fractievoorzitter Suzanne van Wiggen: “Het is soms om moedeloos van te worden. Het Vughtse college blijft maar in zijn eigen tunnelvisie hangen en schoffeert bovendien de betrokkenen met steeds weer andere argumenten.” De uitspraak van de rechter biedt daarom -voorlopig- enige genoegdoening.

De schorsing van het besluit tot verharding danken de bezwaarmakers aan de ecologische hoofdstructuur die ten noorden van en deels op de Jagersboschlaan ligt. Deze moet, zo stelt de rechter, extra beschermd worden. Maar wonderlijk genoeg heeft de gemeente alleen gekeken naar de gevolgen van het verharden en niet naar de gevolgen voor dit gebied van het gebruik van die verharding door extra autoverkeer. Deze omissie zaait voldoende twijfel over de houdbaarheid van het besluit om op zijn minst te wachten op een definitieve uitspraak. Die volgt pas over enkele maanden. De SP kijkt er al bijna niet meer van op, maar de gemeente voerde tijdens de zitting wederom een nieuw argument aan om nu al met de werkzaamheden te beginnen. De aanleg van infrastructuur zou nodig zijn ten behoeve van een nog aan te leggen nieuwe wijk. Het past in het beeld dat inmiddels is opgebouwd rond dit dossier. Bij gelegenheid worden nieuwe argumenten verzonnen. Verbanden met andere dossiers worden even makkelijk ontkent als bij gelegenheid weer toegevoegd. Het is de SP een doorn in het oog. Overigens mag het college van de rechter wel beginnen met de overige werkzaamheden zoals vervanging van riolering, de aanleg van leidingen en het herstellen van bestaande verharding. Al doen ze dat dan wel op eigen risico, daar het besluit nog niet onherroepelijk is. De SP vindt het echter ongepast als het college nu wel al zou starten met de overige werkzaamheden. “Dan krijg je tochsterk de indruk dat het college het er om te doen is om de bezwaarmakers zoveel mogelijk dwars te zitten”, zegt Suzanne van Wiggen. De SP diende daarom bij het interpellatiedebat tijdens de gemeenteraadsvergadering van 11 juni, met D66 en CDA, een motie in waarin het college werd opgeroepen alle werkzaamheden aan de Jagersboschlaan op te schorten tot er een uitspraak is in de bodemprocedure. Die zou er in oktober 2020 kunnen liggen.

Normale procedure

Wethouder Toine van de Ven ging uitvoerig in op de gang van zaken van de afgelopen weken. Hij vertelde dat de brieven die de gemeente heeft gestuurd aan de bewoners tot de normale procedure behoren. De verwijten van de oppositie dat de toon van de brieven tenenkrommend was, kon de wethouder niet onderschrijven. “Ik heb de brieven zelf vooraf gelezen en vond ze niet storend.” Van de Ven legde voor de zoveelste keer uit waarom de gemeente niet te lang meer kan wachten met de verharding van de Jagersboschlaan.

De weg moet klaar zijn vóór begonnen wordt met de ombouw van de N65, die gepland staat voor midden 2021. De werkzaamheden aan leidingen en riolering zouden liefst voor de winter afgerond moeten zijn om het project op tijd gerealiseerd te krijgen. Vooral verschuiving van de werkzaamheden door Enexis is problematisch en kan zomaar 1 jaar

vertraging opleveren. Yvonne Vos (CDA) wees de wethouder erop dat de kans erg groot is dat het lang gaat duren voor de procedures over het bestemmingsplan N65 achter de rug

zijn en dat de planning voor de N65 dus echt niet gehaald zal worden. Van de Ven is optimistischer omdat Rijk en Provincie het belangrijk vinden dat er snel begonnen wordt aan de ombouw van de N65. Hij wees er ook op dat de Crisis-en herstelwet van toepassing is op dit project.

Nieuwe woonwijk

In de overwegingen voor de motie gaven de indieners aan dat de aanleg van infrastructuur ten behoeve van een nog aan te leggen nieuwe wijk nooit onderdeel is geweest van het besluit om de Jagersboschlaan open te stellen voor verkeer of het besluit om de Jagersboschlaan te verharden. Ze nemen het de gemeente kwalijk dat de aanleg van infrastructuur pas bij de behandeling door de rechter naar voren is gebracht. Zeker omdat voor de nieuw aan te leggen wijk nog geen bestemmingsplan is vastgesteld. Wethouder Van de Ven wees erop dat in de Woonvisie is vastgelegd dat er een wijk van 100 woningen gebouwd wordt. Hij vindt het logisch dat er ook in dit geval ‘werk met werk’ gemaakt wordt. Niet eerst de Jagersboschlaan verharden en dan later weer openbreken omdat er riolering en leidingen voor de nieuwe wijk gelegd moeten worden. Hij maakte ook duidelijk dat de gemeente voor de aanleg van riolering voor een nieuwe woonwijk helemaal géén vergunning nodig heeft en dat daar ook niemand bezwaar tegen kan maken.

Netjes

Suzanne van Wiggen hield de wethouder voor dat het netjes zou zijn als hij de uitspraak van de rechter in de bodemprocedure afwacht, voor de schop de grond in gaat. Zeker omdat Van de Ven de bewoners zelf heeft geadviseerd om naar de rechter te stappen. De wethouder vond dit een verkeerde voorstelling van zaken. “Ik heb geconcludeerd dat we het fundamenteel met elkaar oneens waren, dan is het moeilijk om tot consensus te komen en is een gang naar de rechter de juiste weg.” Vande Ven wees erop dat de gemeente desondanks verschillende aanpassingen in het plan voor de inrichting van de laan heeft aangebracht waardoor o.a. bomen gespaard kunnen worden. Uiteindelijk haalde de motie van de oppositie het niet. Het college gaat bestuderen wat de uitspraak van de voorzieningenrechter precies betekent.

Zie ook: Jagersboschlaan

Het CDA wil duidelijkheid over de fietsbruggen bij van der Valk

CDA CDA Vught 02-07-2020 15:31

In de raad van 8 februari 2018, bijna tweeëneenhalf jaar geleden, heeft de raad besloten om een bijdrage van € 375.000 te verlenen aan de gemeente ‘s-Hertogenbosch om een fietsbrug aan te leggen bij de (turbo)rotonde bij de Postweg/Bosscheweg/Heunweg/Vughterweg. De verkeersveiligheid van het langzaam verkeer is hier zeer slecht, en we hebben als raad tot deze bijdrage besloten om een goede oplossing voor de fietsers zo snel mogelijk aan te leggen. Dit is gevolgd door een bijdrage van € 200.000 op 11 oktober 2018 voor de aanleg van de turborotonde. En op 27 juni 2019 hebben we als raad nogmaals een bijdrage aan ’s-Hertogenbosch gegeven van € 250.000 om hier twee fietsbruggen aan te leggen. In totaal dus €825.000 voor een rotonde op Bosch grondgebied, nog meer dan de Rijkssubsidie van €700.000 die de gemeente ’s-Hertogenbosch verspeeld heeft door zo lang te treuzelen. We zijn nu alweer ruim een jaar verder, en er is nog steeds geen aanvang gemaakt met de werkzaamheden. Nu hebben we uit de wandelgangen vernomen dat deze fietsbruggen op zijn vroegst augustus 2021 worden aangelegd. Dus nog ruim een jaar dat deze verkeersonveilige situatie blijft bestaan! Hierover heeft het CDA enkele vragen gesteld aan het college: 1. Is het college op de hoogte van de datum van aanleg? Zo ja, wanneer was u van plan de raad hierover te informeren? /Zo nee, hoe komt het dat u dat niet weet? 2.Bent u het met het CDA eens dat deze verkeersonveilige situatie veel te lang duurt? En heeft u buurgemeente ’s-Hertogenbosch hier op aangesproken? Wat was hier het resultaat van? 3. Wilt u de gemeente ’s-Hertogenbosch onder druk zetten door het intrekken van de Vughtse bijdrage indien niet nog dit jaar -dus in 2020 - de fietsbruggen worden aangelegd? 4. Hoe staat het met de provinciale subsidies? Die van het Rijk is ingetrokken vanwege de jarenlange vertraging, maar geldt dit nu ook voor de provinciale subsidie? Wat gelden daar voor eisen voor qua uiterste datum aanleg?

Jagersboschlaan verworden tot prestigeproject van GB, VVD en PvdA-GroenLinks

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 26-06-2020 13:15

De verharding van de Jagersboschlaan en deze openstellen voor autoverkeer is een prestigeproject geworden van Burgemeester en Wethouders, volmondig en kritiekloos gesteund door Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks. De weg moet en zal open, liefst zo ruim mogelijk voor de tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen op 18 november, zodat de coalitie en met name PvdA-GroenLinks er zo min mogelijk last van gaat krijgen in de campagne. Om de verharding en openstelling voor auto’s te realiseren, worden we steeds verrast met nieuwe argumenten, tot aan de laatste zitting van de rechtbank toe. De rechtbank besloot dat Vught de Jagersboschlaan niet mag verharden tot aan de uitspraak in de door de buurt en het Maurick College aangespannen rechtszaak in oktober. Andere onderhoudswerkzaamheden mogen wel uitgevoerd worden. Maar die zijn er helemaal niet, dus ook daarvoor werd weer iets bedacht.

Er kan veel veranderen in twee jaar tijd. Twee jaar terug meldde verkeerswethouder Van de Ven (PvdA-GroenLinks) dat de openstelling en verharding van de Jagersboschlaan allemaal de schuld van het vorige college was, maar ondertussen is hij de grootste ambassadeur voor het openstellen van de weg. Hij sprak laatst bij Novo3 zelfs van de mooie groene inpassing waar hij zich hard voor heeft gemaakt. Je moet het maar over je lippen kunnen krijgen.

D66 is tegen de verharding en openstelling

D66 is fel tegen de verharding en openstelling voor gemotoriseerd verkeer. De natuur en de rust worden aangetast, de openstelling is volgens verkeersonderzoek van de gemeente zelf niet nodig, er ligt geen argumentatie onder het plan en de buurt en het Maurick College zijn in de plannen in eerste instantie genegeerd en daarna geschoffeerd. Verschillende mensen in de buurt kunnen het wispelturige gedrag van de gemeente niet meer volgen: eerst wel de rechtszaak afwachten en daarna toch maar niet en vervolgens werd in een brief meegedeeld dat de werkzaamheden de volgende dag zouden beginnen. Ook de toon van de brieven bevalt D66 niet, daar ontbreekt elke vorm van empathie voor de buurtbewoners. Om nog maar te zwijgen van de foute verkeersborden en de wegafzetting die er te vroeg neergezet werd.

Stroom aan gelegenheidsargumenten

Alle argumenten om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor gemotoriseerd verkeer zijn gelegenheidsargumenten. De raad heeft er nooit over besloten. Pas toen de SP de kwestie aankaartte, is het college begonnen met het bedenken van argumenten. Dat gebeurde onbedoeld best transparant, namelijk ter plekke in commissie- en raadsvergaderingen. Deze argumenten bleken bij navraag niet onderbouwd, waardoor D66 en CDA zich achter de actie ‘wij willen die vent-weg’ schaarden. Zonder onderbouwing deze mooie laan verharden? Voor D66 ondenkbaar.

Riolering van toekomstige wijk opeens hoofdreden van het werk

Er kwamen steeds meer gelegenheidsargumenten bij. Zelfs toen de gemeente zich bij de rechtbank moest verantwoorden, werden er nieuwe toegevoegd. Zo zou er riool nodig zijn voor een nieuwe toekomstige wijk. Dat werd opeens de hoofdreden van de werkzaamheden, terwijl die wijk voorlopig nog helemaal niet gebouwd kan worden, want er is nog geen nieuw bestemmingsplan. En o ja, de aannemer was begonnen, daarom moet worden doorgezet. Dat argument was stuitend, omdat D66, SP en CDA het college meerdere keren erop gewezen hebben dat het wel eens een heel duur grapje kan worden als er al begonnen wordt met het werk en de rechter het stillegt. Burgemeester en wethouders hebben willens en wetens dit risico genomen. Het is heel normaal dat een gemeente dergelijke procedures afwacht, maar hier werd een andere koers gevaren: de weg moest zo snel mogelijk klaar zijn, zo ruim mogelijk voor de gemeenteraadsverkiezingen van 18 november.

https://vught.d66.nl/2020/06/26/jagersboschlaan-verworden-tot-prestigeproject-van-gb-vvd-en-pvda-groenlinks/

Helaas kwamen er nog meer gelegenheidsargumenten. Met officiële stukken kon het gemeentebestuur de argumentatie niet aantonen en dus werden er nóg meer bedacht.

1. Openstelling van de laan zou onderdeel zijn van circulatieplan

Volgens het college moet de Jagersboschlaan opengesteld worden, omdat het onderdeel is van een verkeerscirculatieplan. Een verzonnen argument want in de plannen voor de ringstructuur komt de Jagersboschlaan helemaal niet voor. En een plan van aanpak voor de wegen die last gaan krijgen van het extra verkeer door de N65, dat is er juist niet. Voor onder andere het ontbreken van dit plan kreeg wethouder Van Woesik in de raadsvergadering over het bestemmingsplan N65, een motie van wantrouwen kreeg. De Jagersboschlaan kan geen onderdeel uitmaken van plan dat er niet is.

2. Door de ombouw van de N65 wordt het drukker in Vught en dat verkeer moet gespreid worden

Verkeer spreiden over Vught gaat lijnrecht in tegen alle door de gemeenteraad besloten verkeersplannen. Spreiding van verkeer zou betekenen dat het verkeer door de wijken geloodst kan worden, terwijl juist het beleid is dat we het verkeer zo veel mogelijk uit de wijken halen en naar de ringstructuur van hoofdroutes leiden. Dit is meermalen door het college uitgelegd aan de gemeenteraad.

3. Ruime meerderheid van de raad zou met de plannen ingestemd hebben

Volgens het college is een ruime meerderheid van de gemeenteraad voor de plannen. Dat klopt niet. Er heeft nooit een dergelijk besluit voorgelegen. D66, SP en CDA hebben vier keer een voorstel ingediend over de Jagersboschlaan. Bij elk voorstel kwamen er nieuwe argumenten zonder onderbouwing, dat de weg toch echt open moest. Burgemeester en Wethouders redeneren nu zo dat het wegstemmen van die voorstellen door Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks, hetzelfde is als dat een ruime meerderheid voor dit plan gestemd heeft. Geen juiste weergave van zaken dus.

4. Fietsstraat waarop het gemeentebestuur je liever niet ziet fietsen

De verharding van de Jagersboschlaan wordt uitgevoerd als fietsstraat. Maar het is volgens wethouder Van de Ven niet de bedoeling dat er op gefietst wordt, hooguit wat bestemmings- en recreatief fietsverkeer. Het college wil alle leerlingen van het Maurick College langs de N65 laten rijden. De inrichting wordt een fietsstraat, omdat dit beter bij de laan zou passen. Daarmee zou het college zijn goede wil tonen naar de buurt. Juist dit steekt bij de buurt, die fel tegen de plannen is.

5. Schoonwaterriool onder zandweg

Het is heel gebruikelijk om bij wegenonderhoud ‘werk met werk’ te maken. Dus als de Jagersboschlaan verhard wordt, is het niet vreemd als het de gemeente tegelijkertijd ook andere werkzaamheden laat verrichten. Echter, bij de Jagersboschlaan worden nu die andere werkzaamheden nu de hoofdreden om toch door te gaan met de aantasting van de laan. De redenen zijn dubieus. Een nieuwe wijk op het terrein waar nu kinderopvang Mowgli zit, zou aangesloten moeten worden op het riool. Maar veel dichterbij in de Kastoeristaat/Merpatistraat is een aansluiting op de riolering veel logischer. Bovendien is van die nieuwe wijk nog geen bestemmingsplan vastgesteld. Het zal dus nog wel even duren voordat daar gebouwd wordt. De riolering mag vervangen worden. Maar in de Jagersboschlaan zit nu helemaal geen riolering. Er wordt zelfs een nieuw schoonwaterriool aangelegd, dat is geen onderhoud. ook voor dat riool kan je afgeven of je daar deze laan voor aan wil tasten.

D66 vreest dat het aantal argumenten nog niet op is. College en coalitie blijken een hoop creativiteit te hebben in het bedenken ervan. Maar een goed onderbouwd stuk produceren, is helaas te veel gevraagd. Ook in deze kwestie is het college met vlag en wimpel geslaagd in het creëren van zijn eigen weerstand. https://vught.d66.nl/2020/06/26/jagersboschlaan-verworden-tot-prestigeproject-van-gb-vvd-en-pvda-groenlinks/

Zie voor meer berichtgeving over de Jagersboschlaan ook de volgende artikelen: – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (23-5-2020) – Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen (16-10-2019) – Radioprogramma Blikveld van Novo3 waarin vanaf 25 minuut 30 een gesprek is met D66-raadslid Fons Potters en GB-raadslid Siebren van der Zee (12-10-2019) – D66 en CDA scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’ (20-9-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Viewer met alle verkeersstromen per straat (9 mei 2019) – Stukken uit de informatieavond over verkeerscirculatie (9-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)

The post Jagersboschlaan verworden tot prestigeproject van GB, VVD en PvdA-GroenLinks appeared first on D66 Vught.

Gevoelloos college dendert door bij verharding Jagersboschlaan

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Vught 22-06-2020 20:26

Het gemeentebestuur heeft besloten niet langer te wachten met de werkzaamheden aan de Jagersboschlaan. Het college ziet geen reden om, ondanks dat de rechter het besluit tot verharding heeft opgeschort, de werkzaamheden (o.a. riolering) nog langer uit te stellen. De SP is boos over zo weinig empathie. Het is een buitengewoon kille en klinische afweging. Het feit dat het formeel mag wil immers niet zeggen dat dit besluit ook deugt. Misschien is er inderdaad geen sprake van kapitaalvernietiging, maar dan is er inmiddels wel sprake van de vernietiging van vertrouwen in dit gemeentebestuur.

Eerder diende de SP met D66 en CDA al een motie in om voorlopig af te zien van alle werkzaamheden in afwachting van de finale beoordeling door de rechter. Die motie werd door GB, VVD en PvdA-GroenLinks weggestemd. Het college noemt nu deze stemming als bewijs van draagvlak voor dit besluit. Ook dat klopt formeel. Maar het lijkt in Vught vooral een vrijbrief om bezwaren van betrokken omwonenden en organisaties totaal te negeren.

Het verbaast de SP dat zij in vorige bestuursperiodes juist in dit soort situaties samen met PvdA-GroenLinks optrokken tegen deze willekeur en het ontbreken van echte zeggenschap en invloed van betrokkenen. Nu PvdA-GroenLinks in het gemeentebestuur zit, werkt deze partij echter klakkeloos mee aan die praktijk. En dat terwijl er met een uitstel van enkele maanden geen onoverkomelijke problemen ontstaan, maar wel heel veel sympathie te winnen is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.