Nieuws van politieke partijen in Vught over GroenLinks inzichtelijk

126 documenten

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/31/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

D66 Stemtent in Helvoirt over verkeer

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 25-08-2020 14:33

Stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen kan pas op woensdag 18 november. Inwoners van Helvoirt kunnen echter komende zaterdag 29 augustus ook al stemmen. De D66 Stemtent staat dan tussen 11 en 14 uur bij de COOP, waar voorbijgangers gevraagd wordt naar hun mening over verkeer. Maar ook andere zaken kunnen bij de Stemtent aangekaart worden.

D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt gaat deze zaterdag (uiteraard coronaproof) graag het gesprek met inwoners aan over het thema verkeer in Helvoirt. Ook kunnen zij stemmen over actuele kwesties, zoals over het plan van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD voor een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek en over de gevolgen van de aanpak van de N65 binnen de kom van Helvoirt. Voor al dat extra verkeer is bijvoorbeeld in Vught en Cromvoirt helemaal niets geregeld. Speelt dat ook in Helvoirt?

De Stemtent van D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt wordt een paar keer per jaar opgezet. Het is een ideale manier om buiten de verkiezingen de stem van inwoners (kiezers en niet-kiezers) te horen. Het is niet voor het eerst dat de Stemtent in Helvoirt staat. In 2014 vroegen we de inwoners wat ze zouden vinden van een samenvoeging van Helvoirt en Vught. Een grote meerderheid stemde voor. D66 heeft zich daarna jarenlang hard gemaakt voor de samenvoeging en is dan ook heel blij dat de drie dorpen Helvoirt, Vught en Cromvoirt vanaf 1 januari een mooie, nieuwe gemeente gaan vormen.

https://vught.d66.nl/2020/08/25/d66-stemtent-in-helvoirt-over-verkeer/

Er valt ook weer wat te winnen. Deze keer verloten we onder alle stemmers (die aangeven mee te willen dingen) weer een aantal boeken.

The post D66 Stemtent in Helvoirt over verkeer appeared first on D66 Vught.

D66 Stemtent in Helvoirt over verkeer

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 25-08-2020 14:33

Stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen kan pas op woensdag 18 november. Inwoners van Helvoirt kunnen echter komende zaterdag 29 augustus ook al stemmen. De D66 Stemtent staat dan tussen 11 en 14 uur bij de COOP, waar voorbijgangers gevraagd wordt naar hun mening over verkeer. Maar ook andere zaken kunnen bij de Stemtent aangekaart worden.

D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt gaat deze zaterdag (uiteraard coronaproof) graag het gesprek met inwoners aan over het thema verkeer in Helvoirt. Ook kunnen zij stemmen over actuele kwesties, zoals over het plan van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD voor een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek en over de gevolgen van de aanpak van de N65 binnen de kom van Helvoirt. Voor al dat extra verkeer is bijvoorbeeld in Vught en Cromvoirt helemaal niets geregeld. Speelt dat ook in Helvoirt?

De Stemtent van D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt wordt een paar keer per jaar opgezet. Het is een ideale manier om buiten de verkiezingen de stem van inwoners (kiezers en niet-kiezers) te horen. Het is niet voor het eerst dat de Stemtent in Helvoirt staat. In 2014 vroegen we de inwoners wat ze zouden vinden van een samenvoeging van Helvoirt en Vught. Een grote meerderheid stemde voor. D66 heeft zich daarna jarenlang hard gemaakt voor de samenvoeging en is dan ook heel blij dat de drie dorpen Helvoirt, Vught en Cromvoirt vanaf 1 januari een mooie, nieuwe gemeente gaan vormen.

https://vught.d66.nl/2020/08/d66-stemtent-in-helvoirt-over-verkeer/

Er valt ook weer wat te winnen. Deze keer verloten we onder alle stemmers (die aangeven mee te willen dingen) weer een aantal boeken.

The post D66 Stemtent in Helvoirt over verkeer appeared first on D66 Vught.

Jagersboschlaan blijft voorlopig een grote zandbak

D66 D66 GroenLinks Vught 18-08-2020 15:40

***UPDATE 25-8-2020*** De rechtbank heeft op dinsdag 25 augustus besloten dat de gemeente Vught de Jagersboschlaan niet alvast mag verharden. Binnen 6 weken wordt er een uitspraak gedaan in deze zaak, aangespannen door onder meer omwonenden, de Fietsersbond, de Natuur en Milieuclub Vught en het Maurick College. ***EINDE UPDATE***

 

Burgemeester en Wethouders van Vught hebben raadsleden, omwonenden en andere belanghebbenden wederom onduidelijk en onvolledig geïnformeerd over de Jagersboschlaan. Terwijl het college besloot om via de rechter te proberen om het verbod op de verharding vervroegd van tafel te krijgen, werd daarover niets toegelicht in een zogenoemde raadsinformatiebrief. Dat bleek in een spoeddebat op 4 augustus over de Jagersboschlaan.

In het debat bleek ook dat de Jagersboschlaan maandenlang een grote zandbak kan blijven, omdat het college niet van plan is om de weg na de grondwerkzaamheden weer open te stellen voor fietsers, voetgangers en omwonenden die achterom willen. De sluiting van de weg werd door de gemeente zonder bericht aan de aanwonenden verlengd naar 24 augustus. Als de rechter die dag niet besluit dat de weg toch nog verhard mag worden, kan het maandenlang een zandbak blijven. En dat werd door college en met name Gemeentebelangen en PvdA-GroenLinks weer gebruikt als argument om de Jagersboschlaan versneld te verharden en de oppositie de schuld te geven van de mogelijke vertraging. Kortweg, het lijken soms wel Trumpiaanse toestanden in Vught: anderen de schuld geven van de problemen die je zelf veroorzaakt hebt.

B&W kiest elke keer de ongebruikelijke weg

“Vught staat met de Jagersboslaan weer op de kaart, maar vraag niet hoe”, stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens tijdens het debat. “Zelfs Binnenlands Bestuur schrijft er al over.” Wat was het geval: eerst wilde het college niet de bodemprocedure afwachten, wat al ongebruikelijk is. Nadat de rechter de gemeente op de vingers heeft getikt, onderneemt het college tijdens het reces stappen om deze schorsing versneld van tafel te krijgen. En dat is nog ongebruikelijker. In de raadsinformatiebrief werd het collegebesluit, waarin stond dat burgemeester en wethouders een verzoek tot opheffing van schorsing in gingen dienen, niet opgenomen. In de raadsinformatiebrief staat: het college respecteert de uitspraak van de voorzieningen rechter. Dat betekent voor D66 24 augustus afwachten. “Laten we hopen dat dit niet gedaan is om de raad en andere belanghebbenden te misleiden. De werkgroep Jagersboschlaan voelt zich in ieder geval wel misleid”, aldus Schellekens. “Wij begrijpen de haast niet.”

Arrogantie, onbenulligheid en/of onkunde?

Binnen de fractie van D66 blijft het gissen naar de beweegreden om opnieuw een ongebruikelijke, risicovolle en misplaatste route te kiezen. Is het eerder van tafel krijgen van de schorsing bij de rechtbank ingegeven door arrogantie, onbenulligheid of onkunde? Arrogantie ingegeven doordat de meerderheid in de raad het college toch wel kritiekloos steunt. Zelfs deze ongebruikelijke weg in plaats van de koninklijke, waar nog genoeg tijd voor is. Onbenulligheid omdat na alle debatten hierover, alle vragen naar duidelijkheid van oppositiepartijen, omwonenden en andere belanghebbenden als het Maurick College, de fietsersbond en de NMV het voor het college nog steeds niet duidelijk is hoe gevoelig de kwestie is. Onkunde omdat er steeds andere argumenten komen richting de oppositiepartijen, de omwonenden en andere belanghebbenden als de Natuur en Milieuvereniging Vught, het Maurick en nu ook al de rechtbank.

Wethouder noemt de verharding misschien wel beter voor de natuur

Wethouder Van de Ven gaf toe dat de cruciale informatie niet in de raadsinformatiebrief stond. Dat rekende hij zichzelf aan, waarmee de angel uit het debat was. Eerder had zijn eigen partij PvdA-GroenLinks nog breeduit in de media laten weten dat het spoeddebat onnodig was, omdat echt alles duidelijk in de raadsinformatiebrief stond. Niet dus. Ook in het spoeddebat bleef het voor PvdA-GroenLinks lastig om de verharding van de Jagersboschlaan te verdedigen, omdat de partij (en vooral de achterban) dat eigenlijk niet wil, maar dat niet hardop durft te zeggen. Bovendien is de eigen wethouder intussen uitgegroeid tot de grootste ambassadeur en pleitbezorger om de Jagersboschlaan de heropenen voor gemotoriseerd verkeer. Om het vooral niet over de inhoud te hoeven hebben, richtte de fractie van PvdA-GroenLinks de pijlen op het CDA en D66. Het zou bijvoorbeeld een D66-plan geweest zijn uit de vorige coalitieperiode. Wethouder Van de Ven (ook PvdA-GroenLinks) klopte zichzelf echter op de schouders dat er nu een goed plan ligt (‘een nieuw plan’), dat door de gedimde straatverlichting ‘misschien nog wel beter is voor de natuur’. Wéér een nieuw verzonnen argument erbij om de weg te openen. We bestraten een weg en zeggen dat dat goed is voor de natuur? Zonder straatstenen had de verlichting ook aangepast kunnen worden. “Dat is tenminste goed voor de natuur”, aldus Schellekens.

Gemeentebelangen (‘er is nou eenmaal een grote meerderheid in de gemeenteraad voor deze weg’) en VVD (‘moeten we het er nu alweer over hebben?’) maakten weinig woorden vuil aan de kwestie. Gemeentebelangen beperkte de bijdrage tot (wederom) enkele persoonlijke aanvallen. Zij lieten -zoals vaak- PvdA-GroenLinks als uiterst loyale coalitiepartner de kastanjes uit het vuur halen.

Natuur- en Milieugroep Vught op geen enkele wijze serieus genomen

Op andere serieuze inbreng, zoals van het bestuur van de Natuur en Milieugroep Vught (NMV), werd niet ingegaan. Deze club had een punt: wacht tot de vergunning onherroepelijk is, want dat adviseert de gemeente zelf ook aan haar inwoners bij een aanvraag. Bovendien zijn volgens de NMV de vraagtekens van de rechter niet weggenomen met de Cobra-quickscan, omdat dit onderzoek in hun ogen tekortschiet over de NNB-gebiedsbescherming. Daarnaast is het niet in lijn met de Structuurvisie Vught, de Vughtse Nota Groen en de stikstofeffecten voor Natura2000. Het college woof deze en alle andere bezwaren van tafel. “We mogen beginnen”, aldus Van de Ven. Dat mag inderdaad maar het is niet verantwoord. Hiermee worden willens en wetens risico’s genomen. Als het misgaat, moeten de collegepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD de hand in eigen boezem steken. De oppositiepartijen D66, CDA en SP hebben de coalitie hier immers vaak genoeg gewaarschuwd.

Plan in het ‘algemeen belang’ maar zonder enige onderbouwing

“Wat er echt zou moeten zijn is een verkeer en vervoersplan dat aantoont dat de openstelling noodzakelijk is. Dat ligt er niet, zelfs niet of tijdelijke openstelling noodzakelijk is”, aldus Schellekens. Omwonenden en oppositiepartijen hebben in deze kwestie het nakijken: we zijn het niet eens, jammer dan, zeggen college en coalitie, die zonder onderbouwing praten over het algemeen belang.

https://vught.d66.nl/2020/08/jagersboschlaan-blijft-mogelijk-nog-maanden-een-grote-zandbak/

Zie ook – de ovolledige raadsinformatiebrief – Artikelen van Binnenlands Bestuur over deze kwestie: * Uniek: drie gemeenteraden teruggeroepen van reces (8-8-2020) * In Vught is de kou (even) uit de lucht (6-8-2020) * Raad Vught moet terugkomen van zomerreces (31-7-2020) – Jagersboschlaan verworden tot prestigeproject van GB, VVD en PvdA-GroenLinks (26-6-2020) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (23-5-2020) – Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen (16-10-2019) – Radioprogramma Blikveld van Novo3 waarin vanaf 25 minuut 30 een gesprek is met D66-raadslid Fons Potters en GB-raadslid Siebren van der Zee (12-10-2019) – D66 en CDA scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’ (20-9-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Viewer met alle verkeersstromen per straat (9 mei 2019) – Stukken uit de informatieavond over verkeerscirculatie (9-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)

The post Jagersboschlaan blijft voorlopig een grote zandbak appeared first on D66 Vught.

De vinger van de SP

SP SP GroenLinks VVD PvdA Vught 07-08-2020 16:01

De opgestoken vinger die de SP heeft gebruikt in de soap rond de Jagersboschlaan, heeft in politieke kringen in Vught voor nogal wat verontwaardiging gezorgd. Tijd voor opheldering dus.

Het interpellatiedebat dat inmiddels achter ons ligt, heeft voor de nodige irritatie gezorgd omdat politici gestoord werden in hun vakantie. En dat snappen wij. Vakantie is tenslotte vakantie.

Konden we ook maar zeggen: de Jagersboschlaan is tenslotte de Jagersboschlaan. En daar blijf je ook af. Maar ja, zo consequent redeneren de heren politici in Vught dan weer niet. Zoals er wel meer niet consequent is: eerst een rechterlijke uitspraak respecteren, dan weer niet; zeggen dat je de raad goed hebt geïnformeerd maar eigenlijk dus niet; burgerparticipatie op papier belijden maar niet in de praktijk;

En daar verschijnt onze vinger ten tonele. Wij steken geen vinger uit naar wie dan ook. Maar de opgestoken vinger staat symbool voor het gevoel dat veel burgers hebben overgehouden aan het politieke gekonkel van de afgelopen jaren van VVD, Gemeentebelangen en (last but not least) PvdA/GroenLinks. Met als voorlopig hoogtepunt de soap (jawel, nog een) rond de voorlopige uitspraak van de rechter.

We begrijpen dat de coalitie danig in het nauw zit en daarom graag onze vinger gebruikt als afleidingsmanoeuvre. En dan komt een ander politiek spel van pas: stel je op als aangeschoten wild, schreeuw als de vermoorde onschuld en geef je politieke tegenstander een sneer. En dan maar hopen dat niemand het meer heeft over de werkelijke ellende die je zelf veroorzaakt.

Veel burgers hebben terecht het gevoel dat de politiek hen niets meer heeft te bieden. Want vaak gaat het niet meer om het algemeen belang maar om persoonlijke of partijbelangen. En daarom wordt er niet meer naar (gezond) tegengeluid geluisterd. Daarom tenslotte nog een advies dat we als SP nog niet zo lang geleden al eens hebben gegeven: als de sfeer zo is dat alleen partijbelangen nog een rol spelen, wek dan de slapende Rekenkamer tot leven. Want dat is dan nog de enige mogelijkheid voor deze coalitie om terug te keren op het pad van gezonde politiek.

De SP geeft het gemeentebestuur dus geen vinger maar reikt haar de hand. En wie kan rekenen: dat zijn vijf vingers.

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Jagersboschlaan verworden tot prestigeproject van GB, VVD en PvdA-GroenLinks

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 26-06-2020 13:15

De verharding van de Jagersboschlaan en deze openstellen voor autoverkeer is een prestigeproject geworden van Burgemeester en Wethouders, volmondig en kritiekloos gesteund door Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks. De weg moet en zal open, liefst zo ruim mogelijk voor de tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen op 18 november, zodat de coalitie en met name PvdA-GroenLinks er zo min mogelijk last van gaat krijgen in de campagne. Om de verharding en openstelling voor auto’s te realiseren, worden we steeds verrast met nieuwe argumenten, tot aan de laatste zitting van de rechtbank toe. De rechtbank besloot dat Vught de Jagersboschlaan niet mag verharden tot aan de uitspraak in de door de buurt en het Maurick College aangespannen rechtszaak in oktober. Andere onderhoudswerkzaamheden mogen wel uitgevoerd worden. Maar die zijn er helemaal niet, dus ook daarvoor werd weer iets bedacht.

Er kan veel veranderen in twee jaar tijd. Twee jaar terug meldde verkeerswethouder Van de Ven (PvdA-GroenLinks) dat de openstelling en verharding van de Jagersboschlaan allemaal de schuld van het vorige college was, maar ondertussen is hij de grootste ambassadeur voor het openstellen van de weg. Hij sprak laatst bij Novo3 zelfs van de mooie groene inpassing waar hij zich hard voor heeft gemaakt. Je moet het maar over je lippen kunnen krijgen.

D66 is tegen de verharding en openstelling

D66 is fel tegen de verharding en openstelling voor gemotoriseerd verkeer. De natuur en de rust worden aangetast, de openstelling is volgens verkeersonderzoek van de gemeente zelf niet nodig, er ligt geen argumentatie onder het plan en de buurt en het Maurick College zijn in de plannen in eerste instantie genegeerd en daarna geschoffeerd. Verschillende mensen in de buurt kunnen het wispelturige gedrag van de gemeente niet meer volgen: eerst wel de rechtszaak afwachten en daarna toch maar niet en vervolgens werd in een brief meegedeeld dat de werkzaamheden de volgende dag zouden beginnen. Ook de toon van de brieven bevalt D66 niet, daar ontbreekt elke vorm van empathie voor de buurtbewoners. Om nog maar te zwijgen van de foute verkeersborden en de wegafzetting die er te vroeg neergezet werd.

Stroom aan gelegenheidsargumenten

Alle argumenten om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor gemotoriseerd verkeer zijn gelegenheidsargumenten. De raad heeft er nooit over besloten. Pas toen de SP de kwestie aankaartte, is het college begonnen met het bedenken van argumenten. Dat gebeurde onbedoeld best transparant, namelijk ter plekke in commissie- en raadsvergaderingen. Deze argumenten bleken bij navraag niet onderbouwd, waardoor D66 en CDA zich achter de actie ‘wij willen die vent-weg’ schaarden. Zonder onderbouwing deze mooie laan verharden? Voor D66 ondenkbaar.

Riolering van toekomstige wijk opeens hoofdreden van het werk

Er kwamen steeds meer gelegenheidsargumenten bij. Zelfs toen de gemeente zich bij de rechtbank moest verantwoorden, werden er nieuwe toegevoegd. Zo zou er riool nodig zijn voor een nieuwe toekomstige wijk. Dat werd opeens de hoofdreden van de werkzaamheden, terwijl die wijk voorlopig nog helemaal niet gebouwd kan worden, want er is nog geen nieuw bestemmingsplan. En o ja, de aannemer was begonnen, daarom moet worden doorgezet. Dat argument was stuitend, omdat D66, SP en CDA het college meerdere keren erop gewezen hebben dat het wel eens een heel duur grapje kan worden als er al begonnen wordt met het werk en de rechter het stillegt. Burgemeester en wethouders hebben willens en wetens dit risico genomen. Het is heel normaal dat een gemeente dergelijke procedures afwacht, maar hier werd een andere koers gevaren: de weg moest zo snel mogelijk klaar zijn, zo ruim mogelijk voor de gemeenteraadsverkiezingen van 18 november.

https://vught.d66.nl/2020/06/26/jagersboschlaan-verworden-tot-prestigeproject-van-gb-vvd-en-pvda-groenlinks/

Helaas kwamen er nog meer gelegenheidsargumenten. Met officiële stukken kon het gemeentebestuur de argumentatie niet aantonen en dus werden er nóg meer bedacht.

1. Openstelling van de laan zou onderdeel zijn van circulatieplan

Volgens het college moet de Jagersboschlaan opengesteld worden, omdat het onderdeel is van een verkeerscirculatieplan. Een verzonnen argument want in de plannen voor de ringstructuur komt de Jagersboschlaan helemaal niet voor. En een plan van aanpak voor de wegen die last gaan krijgen van het extra verkeer door de N65, dat is er juist niet. Voor onder andere het ontbreken van dit plan kreeg wethouder Van Woesik in de raadsvergadering over het bestemmingsplan N65, een motie van wantrouwen kreeg. De Jagersboschlaan kan geen onderdeel uitmaken van plan dat er niet is.

2. Door de ombouw van de N65 wordt het drukker in Vught en dat verkeer moet gespreid worden

Verkeer spreiden over Vught gaat lijnrecht in tegen alle door de gemeenteraad besloten verkeersplannen. Spreiding van verkeer zou betekenen dat het verkeer door de wijken geloodst kan worden, terwijl juist het beleid is dat we het verkeer zo veel mogelijk uit de wijken halen en naar de ringstructuur van hoofdroutes leiden. Dit is meermalen door het college uitgelegd aan de gemeenteraad.

3. Ruime meerderheid van de raad zou met de plannen ingestemd hebben

Volgens het college is een ruime meerderheid van de gemeenteraad voor de plannen. Dat klopt niet. Er heeft nooit een dergelijk besluit voorgelegen. D66, SP en CDA hebben vier keer een voorstel ingediend over de Jagersboschlaan. Bij elk voorstel kwamen er nieuwe argumenten zonder onderbouwing, dat de weg toch echt open moest. Burgemeester en Wethouders redeneren nu zo dat het wegstemmen van die voorstellen door Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks, hetzelfde is als dat een ruime meerderheid voor dit plan gestemd heeft. Geen juiste weergave van zaken dus.

4. Fietsstraat waarop het gemeentebestuur je liever niet ziet fietsen

De verharding van de Jagersboschlaan wordt uitgevoerd als fietsstraat. Maar het is volgens wethouder Van de Ven niet de bedoeling dat er op gefietst wordt, hooguit wat bestemmings- en recreatief fietsverkeer. Het college wil alle leerlingen van het Maurick College langs de N65 laten rijden. De inrichting wordt een fietsstraat, omdat dit beter bij de laan zou passen. Daarmee zou het college zijn goede wil tonen naar de buurt. Juist dit steekt bij de buurt, die fel tegen de plannen is.

5. Schoonwaterriool onder zandweg

Het is heel gebruikelijk om bij wegenonderhoud ‘werk met werk’ te maken. Dus als de Jagersboschlaan verhard wordt, is het niet vreemd als het de gemeente tegelijkertijd ook andere werkzaamheden laat verrichten. Echter, bij de Jagersboschlaan worden nu die andere werkzaamheden nu de hoofdreden om toch door te gaan met de aantasting van de laan. De redenen zijn dubieus. Een nieuwe wijk op het terrein waar nu kinderopvang Mowgli zit, zou aangesloten moeten worden op het riool. Maar veel dichterbij in de Kastoeristaat/Merpatistraat is een aansluiting op de riolering veel logischer. Bovendien is van die nieuwe wijk nog geen bestemmingsplan vastgesteld. Het zal dus nog wel even duren voordat daar gebouwd wordt. De riolering mag vervangen worden. Maar in de Jagersboschlaan zit nu helemaal geen riolering. Er wordt zelfs een nieuw schoonwaterriool aangelegd, dat is geen onderhoud. ook voor dat riool kan je afgeven of je daar deze laan voor aan wil tasten.

D66 vreest dat het aantal argumenten nog niet op is. College en coalitie blijken een hoop creativiteit te hebben in het bedenken ervan. Maar een goed onderbouwd stuk produceren, is helaas te veel gevraagd. Ook in deze kwestie is het college met vlag en wimpel geslaagd in het creëren van zijn eigen weerstand. https://vught.d66.nl/2020/06/26/jagersboschlaan-verworden-tot-prestigeproject-van-gb-vvd-en-pvda-groenlinks/

Zie voor meer berichtgeving over de Jagersboschlaan ook de volgende artikelen: – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (23-5-2020) – Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen (16-10-2019) – Radioprogramma Blikveld van Novo3 waarin vanaf 25 minuut 30 een gesprek is met D66-raadslid Fons Potters en GB-raadslid Siebren van der Zee (12-10-2019) – D66 en CDA scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’ (20-9-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Viewer met alle verkeersstromen per straat (9 mei 2019) – Stukken uit de informatieavond over verkeerscirculatie (9-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)

The post Jagersboschlaan verworden tot prestigeproject van GB, VVD en PvdA-GroenLinks appeared first on D66 Vught.

Gevoelloos college dendert door bij verharding Jagersboschlaan

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Vught 22-06-2020 20:26

Het gemeentebestuur heeft besloten niet langer te wachten met de werkzaamheden aan de Jagersboschlaan. Het college ziet geen reden om, ondanks dat de rechter het besluit tot verharding heeft opgeschort, de werkzaamheden (o.a. riolering) nog langer uit te stellen. De SP is boos over zo weinig empathie. Het is een buitengewoon kille en klinische afweging. Het feit dat het formeel mag wil immers niet zeggen dat dit besluit ook deugt. Misschien is er inderdaad geen sprake van kapitaalvernietiging, maar dan is er inmiddels wel sprake van de vernietiging van vertrouwen in dit gemeentebestuur.

Eerder diende de SP met D66 en CDA al een motie in om voorlopig af te zien van alle werkzaamheden in afwachting van de finale beoordeling door de rechter. Die motie werd door GB, VVD en PvdA-GroenLinks weggestemd. Het college noemt nu deze stemming als bewijs van draagvlak voor dit besluit. Ook dat klopt formeel. Maar het lijkt in Vught vooral een vrijbrief om bezwaren van betrokken omwonenden en organisaties totaal te negeren.

Het verbaast de SP dat zij in vorige bestuursperiodes juist in dit soort situaties samen met PvdA-GroenLinks optrokken tegen deze willekeur en het ontbreken van echte zeggenschap en invloed van betrokkenen. Nu PvdA-GroenLinks in het gemeentebestuur zit, werkt deze partij echter klakkeloos mee aan die praktijk. En dat terwijl er met een uitstel van enkele maanden geen onoverkomelijke problemen ontstaan, maar wel heel veel sympathie te winnen is.

Vught subsidieert het rijk en schuift N65 problemen op de lange baan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 15-06-2020 07:11

Na een traject van meer dan 10 jaar vond in mei voor de gemeenteraad van Vught de finale besluitvorming plaats met betrekking tot de N65.Op donderdag 7 mei de inspreekavond met maar liefst 34 insprekers, op 8 mei de commissievergadering met 125 zienswijzen en tenslotte op 14 mei de raadsvergadering met ook het burgerinitiatief van Vught Participeert en vaststelling van het bestemmingsplan. Inspraakavond N65 Op de inspraakavond hebben maar liefst 34 personen en/of instellingen gebruik gemaakt van hun spreekrecht. Deels schriftelijk (ingestuurde brief), deels via een videoboodschap en 21 mensen zijn persoonlijk komen inspreken. De rode draad bij alle insprekers was klip en klaar: Er heeft nooit een echte dialoog plaatsgevonden tussen gemeente enerzijds en inwoners c.q. direct belanghebbenden anderzijds, inspraak en overleg werd niet op prijs gesteld. Of zoals een inspreker het verwoordde: “ We worden niet serieus genomen”. Alle 125 ingediende zienswijzen (bezwaren) werden van tafel geveegd. Zonder dat daarbij inhoudelijk op de bezwaren werd ingegaan. Wat kregen de indieners wel? Inconsequente antwoorden, onlogische conclusies en rekenmodellen waar geen touw aan vast te knopen viel. “Onder de maat” zo kwalificeerde de woordvoerder van de Vereniging Platform Vught Structureel de kwaliteit van de beantwoording door de gemeente. En het recht op inspraak, dat recht werd met de voeten getreden. De inwoners van de Heikantstraat/Olmenlaan en een deel van de Helvoirtseweg, de straten die met een verdubbeling van het verkeer krijgen te maken, die inwoners hebben geen recht op bezwaar. Want laten nou juist die twee straten niet tot het bestemmingsplan behoren. Die zijn ondergebracht bij het PHS-project. En tegen het PHS-project kan nu geen bezwaar worden gemaakt. Een van de meest getroffen groep inwoners van Vught werd zo met een bestuurlijk trucje van het college juridisch buitenspel gezet. Over integer besturen gesproken. Burgerinitiatief Vught Participeert Op 8 mei werd in de commissie Ruimte een start gemaakt met de inhoudelijke behandeling van het bestemmingsplan N65. Vooraf werd eerst een discussie gevoerd over het burgerinitiatief (onderzoek naar ondertunneling N65) van Vught Participeert. Iedere politieke partij in Vught omhelst burgerinitiatieven, men juicht ze toe. Zo veel werd wel duidelijk. Maar voor de coalitie van GB, PvdA-GroenLinks en VVD bleef het hierbij. Prachtig zo’n burgerinitiatief, maar nu even niet dus. Vught subsidieert het rijk En dan de N65. Feiten deden er voor de coalitie niet zo toe. Dat de verkeersonveiligheid in Vught dramatisch toeneemt, jammer maar we moeten verder. Een toenemende luchtverontreiniging in Vught, jammer maar we moeten verder. Wat we als burger wel krijgen zijn de kap van 418 bomen (waaronder 70 monumentale bomen), gelikte animaties van de nieuwe N65 als je over de weg zelf rijdt (maar zonder dat de geluidsschermen goed worden getoond, en ook niet wat je te zien krijgt als je niet op de N65 rijdt), onjuiste verkeersmodellen, onvolledige cijfers en halve waarheden. En een totale kostenpost voor Vught van ruim € 33 mln. ( 5.000 per huishouden) die ons niets gaat brengen, want de enige winst van de reconstructie van de N65 is een marginale verbetering van de doorstroming op de N65 zelf. Conclusie is dat Rijkswaterstaat zich wel in de handen mag knijpen met onze € 33 mln. Een mooie subsidie van Vught aan het Rijk. Problemen verschuiven naar de toekomst Op 14 mei was daar dan de raadsvergadering. Een marathonzitting, die duurde van 20.00 tot 02.00 ’s-nachts. Het burgerinitiatief was al eerder in de voorbereidende Commissie vergadering door de coalitie af geserveerd. Dat gebeurde nu nog eens formeel.Bij de inhoudelijke behandeling vielen tenslotte een drietal zaken op. In de eerste plaats de erkenning van PvdA-GroenLinks woordvoerder van de Vossen dat de raad in 2016 belangrijke informatie is onthouden. Hij doelde daarmee op de officiële Rijkswaterstaat berekening die concludeert dat de hele investering van (toen nog) € 110 mln. in de N65 voor Vught niets brengt. “Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zou de besluitvorming in 2016 niet anders hebben doen zijn”, aldus PvdA-GroenLinks. Het CDA denkt van wel. We zouden als raad in 2016 hebben tegengestemd. Je gaat als raadslid toch geen miljoenen euro’s over de balk smijten? In de tweede plaats de verharding van de Jagersboschlaan. Wederom kon het college niet duidelijk maken dat die verharding noodzakelijk is en waarom de werkzaamheden op zo kort mogelijke termijn zouden moeten worden uitgevoerd. Maar toch werd de motie van de oppositie om de verharding uit te stellen door de coalitiepartijen afgewezen. Tenslotte de landbouwbrug op het perceel van de familie Simons. De geplande situering van de brug heeft duidelijk negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering en de toekomstbestendigheid van het landbouwbedrijf. Het CDA/D66 amendement om de geplande brug iets op te schuiven en daarmee de bedrijfsvoering niet te belasten haalde het ook niet. Afgewezen door de coalitie. Waarom? Omdat we verder moeten. Het CDA heeft tegen het bestemmingsplan N65 gestemd. Natuurlijk zijn wij voor ongelijkvloerse kruisingen, dat is ook niet het discussiepunt. We hebben tegengestemd omdat de leefbaarheid in Vught enorm afneemt door deze N65 plannen. Omdat er in Vught zelf sprake zal zijn van een enorme toename van de verkeersonveiligheid. Omdat daarvoor niets aan maatregelen is getroffen. “Dat komt later” zo was de reactie van college en coalitie. Dus eerst maar eens € 33 mln. subsidie aan Rijkswaterstaat geven en daarna maar eens kijken hoe we in Vught de problemen gaan oplossen? En wie gaat de kosten daarvan dan betalen? U raadt het al, dat zijn opnieuw de Vughtse burgers. Motie van wantrouwen Tot slot werd Wethouder van Woesik aan de tand gevoeld over de inspraak rondom de N65 plannen. Vond hij dat hij als verantwoordelijk wethouder echt zijn best had gedaan om de inwoners van Vught te betrekken bij de N65 plannen? De wethouder vond van wel. De oppositie onder aanvoering van het CDA niet. Uit opgevraagde informatie was namelijk gebleken dat de wethouder in de afgelopen 2 jaar slechts één keer had gesproken met burgers. Alle andere gesprekken werden door zijn ambtenaren afgehandeld. De wethouder bleef er bij dat hij zijn uiterste best had gedaan. Het CDA niet, en diende een motie van wantrouwen tegen wethouder van Woesik in, daarin gesteund door D66 en de SP. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen waren van mening dat de wethouder zijn werk wel goed had gedaan. Gezien de reacties in het Klaverblad wordt daar in Vught heel anders over gedacht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.