Nieuws van politieke partijen in Waddinxveen over CDA inzichtelijk

342 documenten

Het Woonmanifest van CDA Waddinxveen: een goed tussenrapport.

CDA CDA Waddinxveen 29-03-2024 18:13

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 presenteerde Frans Schwiebbe het CDA Woonmanifest. Ondanks een hoge productie van nieuwbouwwoningen was de woningnood in Waddinxveen onverminderd hoog door een structureel tekort aan betaalbare woningen. Met het Woonmanifest presenteerde Frans 7 oplossingen om dat tekort aan te pakken. Oplossingen waren bijvoorbeeld een verbod op verkoop van sociale huurwoningen en voorrang van Waddinxveners op een sociale huurwoning. Halverwege deze raadsperiode is een goed moment om de balans op te maken. Hoever zijn we met de 7 oplossingen? Wij concluderen dat we met veel punten goed op weg zijn, maar ook dat er nog steeds werk aan de winkel is. Voor meer betaalbare huurwoningen is het beleid van de gemeente op verschillende punten aangescherpt. Nu wordt bij nieuwe projecten aangestuurd op 62% betaalbare woningen, waarvan 30% sociale huur. Dit beleid wordt tegenwoordig overigens ook landelijk toegepast. Daarnaast werd besloten om € 3 miljoen van het overschot van de gemeente te bestemmen voor de ontwikkeling van nieuwe betaalbare huurwoningen en werd op voorstel van CDA besloten tot het opzetten van een vereveningsfonds. Met het vereveningsfonds moet het ook mogelijk worden om nieuwe sociale huurwoningen gemakkelijker te financieren. Met de actiepunten uit het Woonmanifest hoopt het CDA ook het resterende deel van de raadsperiode bij te dragen aan de realisatie van betaalbare woningen in Waddinxveen. 1. Meer betaalbare huurwoningen Conclusie: op schema Starters, alleenstaanden en ouderen willen wonen. 1 op de 3 nieuwe woningen moet een betaalbare sociale huurwoning zijn. Het Programma Woningbouw van CDA-minister Hugo de Jonge gaf ons een duwtje in de rug: 2/3 van de nieuwe woningen moet ‘betaalbaar’ zijn. Dat werd ook vertaald naar de Woonzorgvisie Waddinxveen 2035: 62% moet betaalbaar zijn (30% sociale huurwoning, 12% middenhuur, 20% koopwoning tot NHG-grens). Het is natuurlijk niet mogelijk om afspraken over bestaande nieuwbouw gemakkelijk aan te passen. Het CDA bekijkt telkens of de projecten aan de afspraken voldoen. Dit vraagt permanent onze aandacht. Daarnaast heeft het CDA samen met andere partijen succesvol gezorgd dat een deel van de opbrengsten over 2022 worden gereserveerd voor ondersteuning van de bouw van sociale huurwoningen. Het gaat om een bedrag van € 3 mln. Tot slot heeft het CDA samen met andere partijen gevraagd om een vereveningsfonds in te stellen. Als een projectpontwikkelaar geen betaalbare woningen wil bouwen moet er per woning een bedrag in een fonds, dat kan worden gebruikt voor bouw van sociale woningen. 2. Geen verkoop sociale huurwoningen Conclusie: onder de aandacht Wij willen niet dat de voorraad sociale huurwoningen minder wordt door verkoop. Voor Woonpartners blijft het interessant om af en toe wat woningen af te stoten en dat heeft zich ook de afgelopen paar jaar voorgedaan. De opbrengsten worden benut om te investeren in nieuwe woningen. Het CDA blijft hameren op het voorkomen van verkoop. 3. Doorstroming op de lokale woningmarkt Conclusie: op schema Dat heeft betrekking op scheefwonen: huurders zijn meer gaan verdienen en wonen in een te goedkope huurwoning. Zij kunnen een duurder huis betalen. Het kan ook gaan om huurders waarvan de kinderen het huis hebben verlaten en die nu een grote woning huren die geschikt zou zijn voor een gezin. Woonpartners probeert door ‘keukentafelgesprekken’ huurders te motiveren om te verhuizen naar een passende woning. Het CDA heeft via een motie het college gevraagd met Woonpartners af te spreken dat vertrekkende huurders hun oude huur mogen behouden. Het gaat om een proef. 4. Woningen voor Waddinxveners Conclusie: op schema Landelijke wetgeving maakt het mogelijk om in Waddinxveen een regeling in te voeren waarmee bij toewijzing van betaalbare woningen (huur en koop) de inwoners van Waddinxveen voorkeur krijgen. Dat geldt voor 50% van de beschikbare sociale huurwoningen en betaalbare nieuwbouw. Op initiatief van het CDA besloot de meerderheid van de raad medio 2023 op voorhand -na landelijke wettelijke invoering- de huisvestingsverordening per 1 januari 2024 te wijzigen. 5. Zelfbewoningsplicht Conclusie: niet op schema Woningen zijn om in te wonen. CDA is voorstander van de verplichting om zelf in de woning te gaan wonen. Daarmee worden beleggers ontmoedigd te investeren in woningen die tegen een te hoge huur op de markt komen. Gemeenten kunnen beslissen om deze verplichting in de koopovereenkomsten te laten opnemen. Uit het onderzoek dat de gemeente uitvoerde kwam dat particuliere verhuur (tegen hoge prijzen) in Waddinxveen niet veel voorkomt. De zelfbewoningsplicht wordt in Waddinxveen niet ingevoerd. 6. Woningen vooral op inbreilokaties Conclusie: op schema Het CDA wil vooral bouwen op locaties binnen de bebouwde kom. De projecten die momenteel worden gerealiseerd voldoen aan die wens. 7. Creatieve woonvormen Conclusie: onder de aandacht Wij zien toekomst in creatieve duurzame woonvormen. Voorbeelden daarvan zijn Tiny Houses en vormen van flexwonen. Het CDA vraagt daar regelmatig aandacht voor, maar concrete resultaten zijn beperkt. Dit blijft een aandachtspunt voor de komende jaren.

Raadsupdate week #13

CDA CDA Waddinxveen 27-03-2024 21:12

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet. Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 20 maart 2024 Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1161664 Nummers hieronder zijn dezelfde als op de raadsagenda. Woordvoerders binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht. __________________________________________________________________________________ 3. Spreekrecht burgers (Bastienne Prins) Inwoners kunnen gebruik maken van het recht om de raad toe te spreken. De heer Lansbergen voerde namens een actiegroep ‘locatie 3 (Plasweg)’ het woord en betoogde dat deze locatie niet geschikt is voor het vestigen van een tijdelijk AZC. Inspreker geeft aan dat via een door hem gehouden petitie ruim 700 mensen kritisch hebben gereageerd. Bastienne Prins vraagt de heer Lansbergen naar de spreiding van de reacties. Het gedeelte van de wijk bestaat voor een groot deel uit eengezinswoningen en bij een aantal reacties van 700 zou het dan moeten gaan over een vrij groot gebied. Inspreker kan in een later stadium inzicht geven in de spreiding. Wethouder Kerssies schetste in een reactie de stand van zaken voor de selectie van een locatie. Het participatieproces is gestart en er zijn geen bruikbare nieuwe AZC-locaties gemeld. 3. Vragenhalfuur raadsleden Toeslagenaffaire (Bastienne Prins) 2 jaar geleden heeft CDA vragen gesteld over het aantal gedupeerden van de landelijke toeslagen affaire in Waddinxveen. Daarop kon toen niet worden geantwoord. Op onze vragen naar de huidige stand van zaken (aantallen en hoe ze worden geholpen) antwoordt CDA-wethouder Leferink: er zijn 94 mogelijk gedupeerden, waarvan 77 erkend. Daarvan wil ongeveer 25% aanvullende steun van de gemeente en die wordt op verschillende manieren geboden. Bentwoud (Bastienne Prins) Begin 2023 stak de raad tijd in het leveren van een bijdrage op de toekomstige ontwikkeling van het Bentwoud. Graag horen wij wat de stand van zaken is. Zeker nu we zien dat er opnieuw brainstormsessies plaatsvinden om ideeën te verzamelen. Wethouder Kerssies geeft aan dat de voorstellen van de gemeente worden meegenomen in het uitvoeringsplan. De brainstormsessies zijn in het kader van de participatie en kunnen ook leiden tot extra input voor het uitvoeringsplan. 9. Visiedocument maatschappelijke voorzieningen in Waddinxveen (Peter Besuijen) Na het vaststellen van de startnotitie over dit onderwerp in mei 2023 wordt nu de visie op de ontwikkeling van de voorzieningen besproken en vastgesteld. In de visie wordt aangegeven welke voorzieningen nodig zijn in 2030 op het moment dat de gemeente ca 40.000 inwoners telt. De huidige stand van zaken is vergeleken met een aantal zogenaamde referentiegemeenten en op basis daarvan is de omvang van de tekorten op diverse terreinen vastgesteld. Daarnaast geeft de visie aan op welke wijze de gemeente denkt te kunnen bijdragen aan het oplossen van de vastgestelde tekorten. Daarvoor zijn scenario’s ontwikkeld. Het is nu aan de raad om de scenario’s te beoordelen en eventueel te amenderen en prioriteiten aan te geven. Op basis van de scenario’s wordt daarna het uitvoeringsprogramma opgesteld. Zowel tijdens de commissie als tijdens de raad hebben partijen verschillende betogen gehouden. Hieruit bleek toch een grote eensgezindheid binnen de raad, met beperkte verschillen op details. Door het CDA en verschillende andere partijen werden accenten gelegd en prioriteiten gevraagd. Het betoog van Peter Besuijen geven we hierbij volledige maar wel puntsgewijze weer: Inleiding Waddinxveen groeit. Groeien kan pijn doen. Zeker als de voorzieningen langzamer meegroeien. Dan knellen zaken af. De voorgestelde visie geeft route voor oplossingen. Wij zijn blij met het voorliggende document en spraken complimenten uit in de commissie. Die herhalen we graag. Toch kriebelt het. We willen zo dolgraag aan de slag: plannen uitvoeren en zaken versnellen. Nu spreken we over cijfers en scenario’s: dat is nodig, maar laten we vooral snel overgaan tot uitvoering. Daarbij past een pleidooi voor goede communicatie. Inwoners willen oplossingen zien. Leg uit waar we staan en wat we doen. Waar knelt het al? Kinderopvang; Scholen (nabijheid van een basisschool en de keuzemogelijkheden); 1e lijns-zorg: huisartsen. Wat zal het pijn gaan doen? Binnensport; Buitensport. Kinderopvang CDA ontwikkelde vorig jaar een landelijke Gezinsvisie. Basis daarvan is een realistische kijk op de maatschappij: Toename van alleenstaanden met kinderen; Complexe gezinsverbanden; Gezin runnen is ware topsport; Etc. Door CDA landelijk is dat vertaald naar een lijst met politieke standpunten waarin het gezin en het belang daarvan centraal staat; dus gericht op het ondersteunen van gezinnen. Kinderopvang vormt daarvan een heel belangrijk onderdeel. Gezinsvisie benadrukt ook het belang van Integrale Kind Centra (samenhang tussen basisonderwijs en kinderopvang). Lokaal delen wij de visie Gebrek aan opvang is voor het CDA een echte zorg. Sport Belangrijk cluster voor CDA: Preventie, sporten en bewegen is gezond; Maar vooral ook: leuk, sociaal, goede vrijetijdsbesteding; Passief en actief. Binnensport Serieuze tekorten in zicht; de cijfers spreken voor zich en zijn besproken. Wethouder en ambtelijke staf beginnen aan een langdurig spel Mastermind om voor de komende jaren passende binnensportzalen te ontwikkelen. Uitbreiden is het duidelijke credo. CDA is zeer positief over het plan om de relatie te leggen tussen sportzalen en onderwijs; daardoor krijgt bewegingsonderwijs ruimte. Buitensport Alle buitensporten groeien volgens de door de verenigingen afgegeven in aantallen. De verdeling in belangstelling verandert daarbij de komende jaren nauwelijks. Net als voor de binnensport is een actieve rol voor de gemeente weggelegd. Voetbal en tennis/padel in aantallen forse toenames met ruim 900 leden; wij gaan ervan uit dat in het uitvoeringsprogramma hieraan aandacht wordt besteed; denken aan: Optimaliseren gebruik. Benutten van onderhoudsmomenten voor verbetering. Kunst en cultuur Weinig aanleiding om veel kanttekeningen te plaatsen bij de uitkomsten van het visie document. Op basis van referentiegemeenten: aandacht voor bibliotheek en theater. Theater: de heer van Holsteijn sprak in tijdens de commissie. Zijn standpunten hebben we begrepen en gewaardeerd. Wij zien in dit stadium echter geen ruimte en noodzaak voor het realiseren van aanvullende capaciteit. Peter Besuijen In het besluitvormingsproces werden diverse moties en amendementen ingebracht: Motie/amendement Indieners Standpunt CDA Amendement gericht op een pro-actievere aanpak van de tekorten in de kinderopvang. Dat vereist de keuze voor een ander scenario. D66, WeWa, PvdA/GL, ORS Aangenomen; met steun CDA Amendement om -met het oog op de verdere groei- de raad periodiek over voortgang te informeren en over 4 jaar een herijking van de visie. D66, VVD, PvdA/GL, CDA, WeWa, ORS Aangenomen; CDA medeondertekend Amendement dat aangeeft dat er aandacht moet zijn voor iedere sport in Waddinxveen (en niet alleen voor de grootste sportverenigingen). VVD, D66, WeWa, ORS, PvdA/GL Aangenomen; met steun van CDA Motie met verzoek te prioriteren op knelpunten (scholen, kinderopvang en sportaccommodaties) VVD, D66, WeWa, PvdA/GL Aangenomen; met steun CDA Motie met verzoek om in eerstvolgende kaderbrief (start programmabegroting) aandacht te besteden aan de financiën van de maatschappelijke voorzieningen. WeWa, D66, PvdA/GL Aangenomen; met steun CDA Het visiedocument is na amendering met algemene stemmen aangenomen. Agendapunten 10-17 De vergadering kende vervolgens een groot aantal hamerstukken, die zoals gebruikelijk al uitvoerig in de commissies werden besproken en in de raad unaniem werden aangenomen: Maatschappelijke Voorzieningen Park Vredenburgh Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027 Integraal Toezicht- en Handhavingsbeleid 2024-2027 Bestemmingsreserve betaalbare woningen Wijzigingen gemeenschappelijke regeling Regio Midden-Holland Aanvraag Suppletie-uitkering voor onderzoek naar ontplofbare oorlogsrechten. Hiervoor verwijzen we naar de site van de gemeente. Zie link aan de kop van dit artikel.

Wisseling fractievoorzitterschap CDA Waddinxveen

CDA CDA Waddinxveen 26-02-2024 18:00

Tijdens het fractieoverleg van het CDA op 26 februari heeft Bastienne Prins haar voorzitterschap overgedragen aan Peter Besuijen. Bastienne kwam in 2018 in de gemeenteraad van Waddinxveen en ging direct aan de slag als fractievoorzitter. Zij heeft dat nu 6 jaar met veel enthousiasme gedaan. Bastienne wil de lopende raadsperiode graag als ‘gewoon’ raadslid afmaken. “Het fractievoorzitterschap kent een aantal extra taken die ik in vol vertrouwen overdraag. Mijn belangstelling voor het raadswerk is onverminderd groot. Vooral de groene, culturele en sociaal-maatschappelijke kant vind ik belangrijk en heel interessant. Die zal ik de komende jaren beslist aandacht blijven geven. Velen kennen mij daarnaast als fervent fietser en ook de noodzaak voor goede en veilige voorzieningen voor fietsers zal ik blijven benadrukken”, aldus Bastienne. Kort profiel Peter Besuijen “Ik ben in 1989 met het gezin geland in Waddinxveen en inmiddels zeer gehecht aan het dorp. Mijn werk in de financiële dienstverlening vond ik buiten Waddinxveen en gedeeltelijk buiten Nederland. Dat maakte mij tot één van die vele Waddinxveense forensen”. Lokale maatschappelijke bijdragen leverde hij als de agenda daar ruimte voor gaf. Hij was penningmeester van het toenmalig PCO (basisonderwijs), voorzitter van het Coenecoop College en voorzitter van Alliance Française (Boskoop, Waddinxveen, Zoetermeer). Kort na de verkiezing in de gemeenteraad (2022) koos Peter ervoor met pensioen te gaan. “Ik heb mij de afgelopen twee jaar goed kunnen inwerken. Veel gesprekken gevoerd binnen de gemeente en veel gelezen en gezien. Leuke dingen, maar ook wel zaken waar we de komende jaren als gemeenteraad nog veel energie in moeten steken. De snelle groei van Waddinxveen in de afgelopen jaren heeft hier en daar sporen achter gelaten en daar moeten we mee aan de slag. Het is goed om te zien dat het college daarbij niet alleen kijkt naar de korte termijn, maar ook oog heeft voor de langere termijn.” Peter heeft binnen de afgelopen paar jaar aan verschillende onderwerpen aandacht besteed: maatschappelijke voorzieningen, scholen, (sport)verenigingen, gemeentelijke financiën en veiligheid. Hij is lid van het Presidium, de Auditcommissie, de Werkgeverscommissie voor de griffie en voorzitter van de Raadscommissie Ruimte & Infrastructuur.

Raadsupdate week #7

CDA CDA Waddinxveen 15-02-2024 19:05

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet. Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 14 februari 2024 Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1161662 Nummers hieronder verwijzen naar de agenda. Aanspreekpersonen binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht. __________________________________________________________________________________ 3. Vragenhalfuur raadsleden Onroerende Zaakbelasting (Peter Besuijen) Na recente aanpassing van de regelgeving wordt het voor No Cure No Pay bureaus minder interessant om inwoners ‘gratis’ te ondersteunen bij vragen en bezwaarschriften over de Onroerend Zaakbelasting en de getaxeerde woningwaarde. De vergoeding vanuit de gemeenten aan deze bureaus is sterk verlaagd. Naar aanleiding van onze vraag bevestigt het college dit jaar meer aandacht te gaan besteden aan goede voorlichting van de inwoners, ondermeer door gebruik te maken van promotiemateriaal van de VNG. Schuldhulp (Bastienne Prins) Wij willen graag weten of de gemeente bij de ondersteuning van inwoners die schuldhulp nodig hebben gebruik maakt van de door VNG ontwikkelde Routekaart Financiële Zorgen. Dat wordt bevestigd en de wethouder geeft ook aan in 2023 55 personen schuldhulp kregen. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van de Vroegsignalering, een systeem waarbij de gemeente al in een vroeg stadium signalen doorkrijgt van betaalproblemen van inwoners. 6. Ingekomen stukken (Frans Schwiebbe) Jaarlijks maakt de gemeente afspraken met woningcorporatie Woonpartners over de te verwachten resultaten voor het komende jaar: de zogeheten prestatieafspraken. CDA volgt deze afspraken op de voet, vooral om te zien of de ontwikkeling van de voorraad sociale huurwoningen volgens plan verloopt. Frans Schwiebbe biedt twee moties aan die beiden worden aangenomen: Ter bevordering van de doorstroom wordt voor de duur van een jaar een proef genomen om ouderen, die zonder kinderen een grote woning bezet houden, te simuleren om te verhuizen naar een kleinere woning. De drempel om door te stromen wordt verlaagd door de netto-huur voor de nieuwe woning (die vaak hoger ligt) gelijk te houden aan de oude woning. CDA wil het nemen van de wettelijk verplichte maatregelen gericht op verduurzaming van huurwoningen versnellen. Het college wordt gevraagd om met Woonpartners hierover in gesprek te gaan. Het college is daartoe bereid, maar geeft aan dat de afspraken voor 2024 vast staan en dat dit voorstel wordt meegenomen voor 2025. 8. Adviesrecht gemeenteraad over Omgevingswet (Frans Schwiebbe) De Omgevingswet is erop gericht vergunningsprocedures te vereenvoudigen, Dat gaat samen met het verruimen van het mandaat van het College om zelfstandig besluiten te nemen voor zaken in de openbare ruimte. CDA wil het college het vertrouwen geven, maar de overige partijen zien in meerderheid aanleiding om een aantal beperkende maatregelen te nemen. Het eindresultaat is dat het mandaat een paar beperkingen krijgt, maar dat einde 2024 zal worden geëvalueerd. 9. Visie sociaal domein (Bastienne Prins) Het beleidskader sociaal domein moet worden geactualiseerd en hiervoor presenteerde het college een zeer uitvoerig document. Daarin wordt ingegaan op zaken als Jeugdwet, Participatiewet, Woonzorg, etc. Bij de uitvoering van het sociaal beleid zijn naast de gemeente diverse ondersteunende instanties betrokken. Het sociaal domein is daardoor zeer complex. Vanuit de raad is gewezen op het belang van participatie over deze visie sociaal domein door inwoners. Dat is vorm gegeven door de PAR (Participatie Advies Raad) te vragen om advies. De gegeven adviezen zijn grotendeels overgenomen in de visie. De raad heeft een aantal aanvullende moties en amendementen opgenomen. Recht op zorg en ondersteuning: gericht op een betere beschrijving van de rechten van de zorgbehoevende cliënt. Beschikkingen afgeven voor passende periode: door bij afgifte van de beschikking goed te kijken naar de duur van de beschikking willen we de administratieve last voor de cliënt terugbrengen. Verbeteren communicatie cliëntondersteuning: de mogelijkheden van de gratis onafhankelijke cliëntenondersteuner willen we vaker en beter onder aandacht gebracht hebben. Vergaande aanpassingen persoonlijke levenssfeer: verwijderen van tekst met voorbeeld voor inzet van de cliënt/inwoners of familieleden om zelf zaken op te lossen zonder steun. Verbeteren beloning mantelzorgen. Het Visie Document werd met instemming van alle partijen in aangepast vorm aangenomen. 10. en 11. Subsidies (Bastienne Prins) Dit betreft de verhoging van een aantal toegekende subsidies. Naar aanleiding daarvan wordt een motie aangenomen waarin het college wordt gevraagd de methodiek met subsidieplafonds te evalueren en zo mogelijk te komen met een verbeterd alternatief. De aanvullende subsidies worden ondermeer ingezet voor een proef met een inloophuis (Gro-Up) voor jongeren in het pand Wereldwijs. CDA steunt dit van harte, maar vraagt om bij de evaluatie veel aandacht te besteden aan de locatie. Wereldwijd (Mauritslaan) ligt toch wat ver buiten het centrum. 12. Bestemmingsplan Peter Zuidlaan (Frans Schwiebbe) Het initiatief van Woonpartners en een groep particuliere initiatiefnemers (CPO) voor het bouwen van een aantal appartementen, grondgebonden koopwoningen en een maatschappelijke voorziening wordt goedgekeurd. Extra aandacht werd gevraagd voor de afwikkeling van het extra verkeer via de Chopinlaan. 13. Ontwerp Programma zon op dak (Frans Schwiebbe) In de regionale Energiestrategie (RES) voor Midden-Holland hebben gemeenten en waterschappen afspraken gemaakt om te komen tot een regionaal aanbod aan hernieuwbare elektriciteit. Voor ongeveer één derde wordt geprobeerd dat te realiseren via Zon op Veld. In het voorliggende voorstel worden per gemeente de kansrijke gebieden gepresenteerd. Daarbij wordt vooral gemikt op zoekgebieden langs bestaande infrastructuur. Voor Waddinxveen zijn dat in dit voorstel: Knooppunt A12/A20/N457 Tweede Bloksweg Zowel tijdens de behandeling van dit onderwerp in de Commissie R&I als tijdens de raadsvergadering wordt uitvoerig gesproken over de mogelijkheden om het zoekgebied te verruimen. Akkerbouwer Spruijt van het Noordeinde ziet mogelijkheden voor de aanleg van een zonneveld op zijn akkers en heeft daarvoor plannen ontwikkeld. Het huidige programma biedt geen ruimte voor een dergelijke uitbreiding, maar als blijkt dat de twee geselecteerde gebieden afvallen (door gebrek aan belangstelling van ontwikkelaars/investeerders) ontslaat ruimte voor heroverweging. De Raad gaat akkoord met het voorgestelde programma. Hamerstukken De vergadering wordt afgesloten met een aantal hamerstukken: Aanpassing plannen voor Souburgh. Normenkader 2023-2024: het overzicht van zaken dat de accountant betrekt bij het controleren van de jaarrekening van de gemeente. Beleidskader Lokaal Eigendom: beschrijft de mogelijkheden voor inwoners om te participeren in lokale energieprojecten.

Valentijnstaart voor Waddinxveense reddingsbrigade

CDA CDA Waddinxveen 14-02-2024 18:15

Fractievoorzitter Bastienne Prins van het CDA Waddinxveen reikte vandaag op Valentijnsdag de jaarlijkse, en inmiddels traditionele, CDA Valentijnstaart uit aan de Waddinxveens Reddingsbrigade in het zwembad. De directe aanleiding hiervoor is het vijftig jarig bestaan van de Reddingsbrigade in 2024. Naast dit heuglijke feit verdient de Brigade deze blijk van waardering omdat de Reddingsbrigade een belangrijke rol vervult in het waterrijke gebied in en om Waddinxveen. De Reddingsbrigade zorgt dat de 300 jonge en oudere leden zichzelf en anderen kunnen redden wanneer zij in het water in de problemen komen. Dat doet de vereniging d.m.v. cursussen die afgesloten worden met een diploma. Daarnaast werkt de Brigade mee aan een aantal evenementen zoals de jaarlijkse Sinterklaasintocht bij de Gouwe. De Valentijnstaart is de Waddinxveens Reddingsbrigade daarmee van harte gegund!

Raadsupdate week #4

CDA CDA Waddinxveen 30-01-2024 18:38

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet. Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 24 januari 2024 Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1161661 Nummers hieronder verwijzen naar de agenda. Aanspreekpersonen binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht. __________________________________________________________________________________ De vergadering van de Raad stond voornamelijk in het teken van de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum (AZC) naar Waddinxveen. Dit onderwerp leeft binnen Waddinxveen. De voorbereidende Commissie R&I werd door een groot aantal inwoners bezocht en ook voor de raadsvergadering was veel belangstelling. De agenda was daarop aangepast, zodat na de afhandeling van de formele agendapunten, direct kon worden gestart met de bespreking van dit voor veel inwoners belangrijke en gevoelige onderwerp. De burgemeester gaf aan dat we ruim de tijd willen nemen om inwoners aan het woord te laten en om die reden werd besloten om een deel van de agendapunten door te schuiven naar een volgende vergadering. 3. Spreekrecht burgers Een spreker uit zijn zorgen over de ontwikkeling van het in zijn ogen onvoldoende aanbod basisonderwijsvoorzieningen in Waddinxveen en vooral in de Triangel. Wethouder Leferink (CDA) werkt er samen met de directies van de scholen aan hier snel verbetering in te krijgen. Een spreker spreekt namens meerdere inwoners onvrede uit over de wijzigingen van de plannen voor het gebied Glasparel en vooral de wijziging van de bestemming. Dat leidt ertoe dat in plaats van kassen het gebied wordt gebruikt voor bedrijven. Dit heeft gevolgen voor de leefomgeving. Een tiental inwoners wil zijn of haar visie kwijt over de gang van zaken met het AZC. Wilt u de reacties in geheel bekijken? Click dan op https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1161661 voor de opgenomen vergadering. Punten die onder anderen aan de orde kwamen: De informatievoorziening, die als gebrekkig werd beoordeeld De manier waarop inwoners zijn betrokken De modellen en criteria die gebruikt zijn om de mogelijke locaties te beoordelen en van een prioriteitsvolgorde te voorzien Onvoldoende antwoord op praktische vragen (bv hoeveel m2 per asielzoeker nodig?) Het veronderstelde gebrek aan draagvlak onder de inwoners Invloed op het woongenot van omwonenden van de mogelijke locaties De samenvattende oproep was uiteindelijk om een aantal stappen nog eens zorgvuldig te overwegen. Inwoners meer te betrekken (informeren en raadplegen) en geen overhaaste stappen te nemen. Alle partijen geven aan de reactie mee te willen nemen bij de bespreking van agendapunt 4. 4. Top 5 locaties AZC op basis van het wegingskader (Bastienne Prins) Achtergrond De Gemeente werkt al een tijd samen met de andere gemeenten in de Veiligheidsregio Holland Midden om, vooruitlopend op de Spreidingswet, te komen tot een gezamenlijk plan. Dat plan gaat ervan uit dat het opvangen van vluchtelingen/asielzoekers in de regio zal gaan plaatsvinden en elke gemeente daaraan een bijdrage zal moeten leveren. Ook Waddinxveen zal dan voorzieningen moeten aanbieden. Het college heeft – na verschillende discussies met de Raad- nu een aantal locaties geselecteerd. Men stelt voor daarmee verder te gaan om te komen tot één locatie. Bespreking en moties Ook de raad is niet gelukkig met het proces en is kritisch op de fouten die zijn gemaakt bij een aantal genomen tussenstappen. Tijdens de Commissievergadering (R&I van 17 januari) werd al duidelijk dat hier geen sprake is van een hamerstuk. De politieke partijen hebben samengewerkt aan voorstellen voor oplossingen en vervolgstappen. Dat leidt tot een aantal moties en een amendement, die allen door CDA worden ondersteund/onderschreven: Motie Informatie ophalen in plaats van informeren: er wordt een tussenstap ingelast en het college wordt opgeroepen in het participatieproces maximaal open te staan voor de inbreng van inwoner, daarbij ook te kijken of er nog aanvullende locaties worden gesuggereerd en die mee te nemen in de afweging en hierop tussentijds verslag uit te brengen aan de Raad. Motie 4 onderzoek locaties om te beginnen. Omdat meerdere locaties in de weging eindigden op plek 5 wordt aangegeven het participatieproces voor de locaties te starten met 4 locaties. Motie Opstellen communicatie en participatiestrategie. Het college wordt gevraagd om de raad begin maart te informeren over de manier waarop communicatie en participatie vorm wordt gegeven. In een amendement werd besloten in dit stadium niet verder te gaan dan het in participatie geven van de geselecteerde locaties. Definitieve besluitvorming is daarmee uitgesteld. Standpunt CDA Namens CDA voerde Bastienne Prins het woord: Gisteren werd de spreidingswet in de eerste Kamer aangenomen. Het CDA is daar blij mee, want de spreidingswet organiseert de solidariteit tussen gemeenten. Deze dwang hadden we liever niet gehad, maar wij willen Ter Apel niet laten stikken. C. Een aantal mensen dat nu in Ter Apel verblijft, zal mogelijk in Waddinxveen ondergebracht worden. Wij willen als ze hier komen ‘naasten’ zijn voor die mensen, net zoals wij ‘naasten’ willen zijn voor onze kwetsbare inwoners, zoals mensen die zorg nodig hebben. Dat is voor het CDA de betekenis van het begrip solidariteit en een van de invullingen van de C van het CDA. D. Daarnaast vinden wij de D van het CDA belangrijk. De D van democratisch. Raadsleden worden door inwoners gekozen. Daarmee geven ze een stuk verantwoordelijkheid voor het nemen van beslissingen aan de raad. De raad moet daar zorgvuldig mee omgaan, verantwoordelijkheid nemen en besluiten op grond van feiten, inzichten en meningen. Zo ook haar besluit om asielzoekers te herbergen. Na het vaststellen van de startnotitie en het wegingskader door de raad, hetgeen op democratische wijze, waar het CDA zeer aan hecht, is gebeurd, ligt nu het raadsvoorstel top 5 locaties op basis van het wegingskader voor. De afgelopen weken is hierover in de CDA-fractie, de raadscommissie, andere geledingen van de raad en met mensen om ons heen intensief gesproken. Dat heeft ertoe geleid dat er nu een amendement en een paar moties ter besluitvorming liggen. De VVD heeft ze al ingediend. Op dat amendement en de moties ga ik nu kort in. Amendement op raadsvoorstel. Voor ons ligt de top 5, als voorliggend amendement aangenomen wordt, vier. Een definitieve vijfde locatie kan uit het vervolgonderzoek naar voren komen. Deze vier voldoen allemaal aan het afwegingskader dat door de raad is vastgesteld. 5 t/m 8 hebben dezelfde score. Omdat deze 5 t/m 8 alle een even hoge score hebben, is het logisch om ze alle vier wel of niet mee te nemen. En omdat 6 t/m 8 niet openbaar zijn gemaakt, is het zuiverder om ze nu buiten beschouwing te laten. We hebben om deze redenen het amendement meeondertekend. Motie 4 onderzoeklocaties om te beginnen Deze motie hebben we meeondertekend. De inbreng van onze inwoners vinden we heel belangrijk. Ze zijn in achterliggende maanden te weinig bereikt. Daarom is het goed dat in het participatietraject hen de mogelijkheid wordt geboden ook locaties aan te dragen. Uiteraard moeten deze wel aan het wegingskader voldoen. We zijn benieuwd naar de hun inbreng en naar de vijfde locatie! Motie informatie ophalen i.p.v. informeren Het gaat om het ophalen van mogelijk nieuwe locaties bij de participatieronde. Maar we vinden het ook belangrijk dat inzichten van inwoners op gebied van ontsluiting, loop/fietsroutes van de locatie naar voorzieningen, de (verkeers)veiligheid rond de locaties en de gevolgen voor de natuur en milieu worden aangekaart. Allemaal belangrijke randvoorwaarden en aandachtspunten voor de definitieve keuze van een locatie. De laatste bullet van het dictum luidt: De raad een terugkoppeling te geven van de participatieronde als extra stap (tussen stap 7 en 8 van het stappenplan) met een rangschikking van de locaties en andere nieuwe inzichten, waarin de inbreng van de inwoners is verwerkt Als deze motie, die wij mee hebben ondertekend, aangenomen wordt, komt er een extra stap in het stappenplan. Door deze extra stap verandert het tijdspad. Vraag aan het college: Zou u de raad van een nieuw stappenplan met tijdschema willen voorzien? Motie opstellen communicatie- en participatiestrategie t.b.v. locaties asielzoekersopvang Uit de reacties van de insprekers en wat wij om ons heen horen, is, zoals ik al genoemd heb, gebleken dat de inwoners niet voldoende op de hoogte zijn van de plannen om een aantal asielzoekers en spoedzoekers te huisvesten. Daarom is het van groot belang dat dit onderwerp alsnog goed onder de aandacht van de inwoners gebracht wordt en ook de wijze waarop zij hun inzichten kenbaar kunnen maken. Als het ingediende amendement en de ingediende moties aangenomen worden, kan dat op een goede wijze gebeuren. Tot slot We willen een veilig thuis voor iedereen in Waddinxveen. We willen een samenleving waarin we samen naast en met elkaar leven met respect voor elkaars opvattingen, meningen en gevoelens. A. Het CDA doet een appèl op de raad, het college, de ambtenaren en vooral de inwoners van Waddinxveen om een goede opvang mogelijk te maken en heeft er ook vertrouwen in, want we hebben in het verleden immers bewezen dat wij dat kunnen. Besluit De vergadering besluit de moties en amendementen aan te nemen en daarmee is nu gekozen voor meer ruimte om de inwoners goed te betrekken en de analyses te verrijken met inzichten uit de gemeenschap. 9. Wijziging tarieven 2024 (Peter Besuijen) De tarieven voor de Onroerende Zaak Belasting worden vastgesteld en wij gaan onder voorwaarden akkoord met de aanpassing van een aantal tarieven voor gehandicapten, te weten de tarieven voor de gehandicaptenparkeerkaart en de gehandicaptenparkeerplaats. De tarieven voor de genoemde gehandicaptenvoorzieningen worden geheven als leges. Daarvoor geldt in Waddinxveen de algemene regel dat de diensten die worden aangeboden door de afnemer -in dit geval de gehandicapte inwoner- volledig moeten worden vergoed. Dat zou volgens de door het college gepresenteerde gegevens in de komende jaren leiden tot een zeer sterke stijging. Het CDA heeft zich daartegen verzet. Met de kleine verhogingen voor 2024 kan het CDA akkoord gaan, maar wij willen verdere verhogingen van jaar tot jaar bezien. Hieronder het betoog van Peter Besuijen: Voorzitter, “Natuurlijk zijn er gehandicapten met een goed inkomen. Maar iedere gehandicapte heeft te maken met extra kosten die vaak opstapelen tot grote bedragen”. Een citaat van de heer Jan Beekman, in 2013 raadslid van het CDA. In 2013 opgetekend door het AD. Dit was naar aanleiding van een tweetal amendementen: een over de gehandicaptenkaart en een tweede over de keuringskosten. Beide amendementen werden aangenomen na een stevige en zelfs extra vergadering. Ik bewaar de verrassende stemverhoudingen als snack voor bij de borrel. Gehandicapten vormen een kwetsbare doelgroep. Zij maken noodgedwongen vaak al gebruik van kostbare voorzieningen en om die reden willen wij terughoudend zijn met het blindelings toepassen van het uitgangspunt van kostendekkende leges. Simpelweg omdat we dan voor ons maatschappelijk lastig te verteren bedragen in rekening moeten brengen. In de documentatie bij het raadsvoorstel zit een toelichting waarin de stappen naar kostendekkende tarieven worden beschreven. De eerste stap is voor ons acceptabel onder de volgende door de wethouder te bevestigen ‘voorwaarden’: De aanpassing van de leges voor de gehandicaptentarieven is voor 2024 en wordt einde jaar opnieuw beoordeeld; daarbij wordt een passende evaluatie en analyse toegevoegd. De vergunning voor een gehandicaptenparkeerplaats is 5 jaar geldig, maar als die bij hertoetsing wordt verlengd dan worden niet opnieuw kosten in rekening gebracht. De tarieven voor medische keuring staan vast voor het komende jaar en zijn niet afhankelijk van de ‘werkelijke kosten’, zoals gesuggereerd onder 1.33.6. De verwijzing is niet van toepassing. Mag ik de wethouder vragen hierop te reageren? Op de genoemde vragen volgde een positieve reactie van wethouder Vleij. Met uitzondering van een enkel hamerstuk werden overige agendapunten verplaatst naar de volgende vergadering.

Raadsupdate week #49

CDA CDA Waddinxveen 15-12-2023 07:23

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet. Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 13 december 2023 Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1059770 Nummers hieronder verwijzen naar de agenda. Aanspreekpersonen binnen de fractie hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft kunt u uiteraard bij hen terecht. 3. Vragenhalfuur Het gebruikelijke vragenhalfuur werd door CDA benut voor het stellen van een tweetal vragen: Mensen die zich soeverein verklaren? (Bastienne Prins) Vraag: In Nederland zouden minstens tienduizend mensen zijn die zichzelf soeverein verklaard hebben. Dat zijn mensen die het gezag van de staat niet erkennen en geen belasting en boetes betalen. Hierdoor kunnen ze in grote problemen komen. Ze krijgen deurwaarders op de stoep en de kans is aanwezig dat ze uit huis worden gezet. Deze mensen zijn dus zeer kwetsbaar en we kunnen spreken van een maatschappelijk probleem. Vangt het college geluiden op dat er in Waddinxveen ook mensen zijn die niet meer mee willen doen en zich soeverein verklaren? Antwoord: Namens het college bevestigde de Burgemeester dat deze zaken zich op zeer kleine schaal ook in Waddinxveen voordoen en dat men tracht met deze personen in contact te komen. Het wordt nog niet als een probleem ervaren, maar er is zeker aandacht voor. Hoe groot is het verschil tussen prognoses en realisatie van leerlingenaantallen? (Peter Besuijen) Vraag: Tijdens de Algemene Beschouwingen werden we door D66 verrast met een verschil in de leerlingenprognoses dat neerkwam op een overschot van 181 leerlingen ofwel 6 overvolle klassen. Dat is een zorgwekkend signaal en ook wij hebben nog eens naar de cijfers gekeken. Graag horen wij van de wethouder of zij een toelichting kan geven op de manier waarop wij de cijfers moeten lezen: de telcijfers van 1 oktober jongstleden (2883 basisschoolleerlingen voor 2024) vergelijken wij met de prognoses afgegeven door Pronexus in juni 2022, te weten 2864. Geen verschil ter grootte van een kleine school, maar een kleine klas van 19 leerlingen. Antwoord: Wethouder Leferink bevestigt dat het verschil voor Waddinxveen slechts 19 leerlingen is. Zij geeft ook aan dat de wijze waarop cijfers nu worden gepresenteerd kan leiden tot verwarring. Aanpassingen in de rapportage volgen om misverstanden in de toekomst te voorkomen. 6.2 Memo motie extra sociale huurwoningen (Frans Schwiebbe) In een memo heeft wethouder Kerssies een samenvatting gepresenteerd van het onderzoek om meer sociale huurwoningen mogelijk te maken. De financiële instrumenten die via de raad ter beschikking werden gesteld (vereveningsfonds en een bestemmingsreserve van 3 mln.) zijn nog niet ingezet. In de notitie wordt geconcludeerd dat er geen/nauwelijks mogelijkheden zijn het tempo te verhogen. Zowel in de commissie als in de raad spreekt Frans Schwiebbe zijn diepe teleurstelling uit over het ontbreken van mogelijkheden om de sociale woningvoorraad te verruimen. Hij meent dat er mogelijkheden zijn en dringt aan op actie. Na discussie zegt de wethouder toe in het eerste kwartaal met een plan te komen. Belangrijk aandachtspunt voor CDA: wordt vervolgd. 6.3 Visie op Mobiliteit (Frans Schwiebbe) Waddinxveen groeit en de plannen rond Mobiliteit, Verkeer en Parkeren moeten worden geactualiseerd. Plannen worden opgesteld door het college en moeten worden gebaseerd op de Omgevingsvisie, zoals die is vastgesteld door de Raad. In deze fase wordt de Raad gevraagd om aanvullende inbreng op de visie. De fracties hebben (onder regie van PCW) gewerkt aan een gezamenlijk document (in de vorm van een motie) die de aanvullende kaders bevat. Het gezamenlijk gedragen document werd uiteraard door de voltallige raad aangenomen. Voor CDA belangrijke thema’s als de ontsluiting van Triangel, fietsverkeer e.d. zijn opgenomen in de motie. Voor de volledige tekst verwijzen we naar agendapunt 6.3. Op basis van het document zal het Programma Verkeer worden uitgewerkt en voorgelegd aan de gemeenteraad. 8. Locatieselectie Duurzame Opvang Vluchtelingen (Bastienne Prins) De startnotitie over Duurzame Opvang Vluchtelingen uit juni 2023 schetst een stappenplan en stap 4 omvat het opstellen van het wegingskader voor de selectie van de mogelijke locaties. Het wegingskader kent eisen vanuit COA en eigen (lokale) criteria. In het voorstel van de gemeente wordt ondermeer rekening gehouden met de geschiktheid van een locatie voor meerdere doelgroepen, afstanden tot scholen, winkels, overige voorzieningen en openbaar vervoer. Na zorgvuldige en gedetailleerde analyse is CDA tot de conclusie gekomen dat het Raadsvoorstel aansluit bij onze visie. Diverse andere partijen hechten minder waarde aan nabijheid van winkels en overige voorzieningen en stellen aanvullende eisen aan de gebruiksmogelijkheden na het vertrek van de vluchtelingen. Bovendien wordt de nabijheid (=afstand) van andere woningen als criterium toegevoegd. Er werd een amendement ingediend om het wegingskader aan te passen. CDA was het daarmee dus niet eens. Bastienne Prins pleit voor het volgen van het raadsvoorstel: EEN VEILIG THUIS VOOR IEDEREEN ‘Een veilig thuis voor iedereen’ is het uitgangspunt van de gemeente Waddinxveen; voor vluchtelingen en ook voor andere groepen in de samenleving die moeilijk aan huisvesting kunnen komen. Zo begint de tweede alinea van de inleiding in voorliggende notitie. Naast de rond de 33.000 die nu in Waddinxveen wonen, komen er door de groei nog zo’n 7000 bij en dan nu nog 150 asielzoekers en spoedzoekers op een opvanglocatie. Voor die 150 mensen zoeken we een geschikte locatie die aan een aantal voorwaarden moet voldoen. In de startnotitie die in juni jl is goedgekeurd, worden al een paar criteria benoemd zoals: geschikt voor meerdere doelgroepen; dichtbij voorzieningen; beschikbaarheid van OV; en binnen de bebouwde kom. In de voorliggende notitie is een wegingskader opgenomen op basis van de criteria uit de startnotitie en dat kader doet daar recht aan. Het CDA is er tevreden mee. Een aantal partijen is dat niet. De VVD komt vanavond met een amendement (of is gekomen) waarin ze twee criteria hebben laten vallen, te weten: Loop- fietsafstand tot winkels Loop-fietsafstand tot voorzieningen (sport, groen etc.) En er zijn 2 nieuwe aan toegevoegd: Toekomstbestendige locatie Concentratie verblijfsobjecten rondom locatie He CDA heeft enige moeite met deze twee nieuwe criteria in het amendement. In de startnotitie staat dat de locatie voor duurzame opvang voor minimaal (dus niet maximaal!) 5 jaar is. Na die 5 jaar wil de VVD en andere partijen deze locatie herontwikkelen. De afbouw kan alleen als er daadwerkelijke doorstroom naar goede alternatieven (of retour naar eigen land) plaats vindt. En daar hebben wij een hard hoofd in, want we lopen nu al achter in de opvang van statushouders in Waddinxveen. En de asielcrises is voorlopig nog niet opgelost. Vervolgens het nieuw toegevoegde criterium: Concentratie verblijfsobjecten rondom locatie met normen voor afstand tot verblijfsobjecten. Ook wij vinden dat we rekening moeten houden met de omgeving, maar dat laat zich naar onze mening niet vangen in wat getallen (afstanden en aantallen woningen). Wij vinden dit criterium daarom niet nodig. Met de top 5 van locaties die uit het wegingskader zal komen, gaan we naar de bewoners van de wijk waar de mogelijke locaties zich bevinden. PvdA/GL heeft een amendement ingediend met de strekking dat de top vijf vastgesteld wordt door de raad. We wachten de reactie van de wethouder af. Het doel van het gesprek met de wijkbewoners is om te horen wat nodig is om de vluchtelingen goed te laten integreren in de wijk, aldus de notitie. Deze gesprekken dienen we open en transparant te voeren en we moeten luisteren met een opmerkzaam hart, opdat wij, de raad, uiteindelijk een weloverwogen keuze voor een locatie kunnen maken. Vragen die in de notitie beschreven zijn en aan de orde komen met de inwoners zijn: Hoe kunnen we de nieuwe bewoners zich thuis laten voelen; Hoe maken we ze snel wegwijs; Kortom, hoe maken we hen onderdeel van de gemeenschap en wat is daarvoor nodig? Het CDA vindt het jammer en tegenstijdig met de strekking van de notitie dat de twee criteria ‘niet ver van winkels en voorzieningen’ in het amendement van de VVD zijn weggelaten. Juist als we willen dat vluchtelingen integreren in de samenleving, moet de opvanglocatie ook niet te ver van winkels en voorzieningen liggen. Vandaar dat wij achter het afwegingskader van het college staan. Daarin zijn ze wel opgenomen. Tot slot We hebben van 1995 tot 2003 600 vluchtelingen zonder noemenswaardige problemen opgevangen. In 2015 hebben we Syrische vluchtelingen opgevangen. Nu vangen we (voor een gedeelte op luttele meters van dit Gemeentehuis) Oekraïense vluchtelingen op en dat gaat goed. Wij hebben er alle vertrouwen in dat het in de nabije toekomst met de komst van de 100/150 asielzoekers en spoedzoekers ook goed gaat. We leven in Advent, we verwachten de komst van het Kerstkind. Voor Hem, een kwetsbaar kind, was geen plaats in de herberg. Hij werd gelegd in een kribbe in een stal. Laten we de vluchtelingen in Waddinxveen verwelkomen als in een gastvrije herberg. Het amendement werd helaas toch aangenomen. Binnen de raad wordt op basis van een amendement eveneens aangegeven dat de uitkomst van de weging, een top 5 van locaties, door de raad dient te worden vastgesteld. Na discussie wordt het amendement dat dit mogelijk maakt ook aangenomen. Het CDA sluit zich daar bij aan. Ook het CDA heeft -met kritische stemverklaring- akkoord gegeven op geamendeerde raadsvoorstel. 9. 2e BURAP 2023 (Peter Besuijen) De Burap is de periodieke rapportage van het college over de financiële ontwikkeling van de gemeente. Naar aanleiding van deze rapportage heeft WeWa een discussie gestart over het overhevelen van de resterende overheidssubsidies die de gemeente kreeg voor de opvang van vluchtelingen naar de Algemene Reserve. Dan zouden deze middelen ook bestemd worden voor andere binnen de gemeente nodige zaken. CDA kan zich daarin niet vinden en is samen met PCW en PvdA/GL tot de conclusie gekomen dat het beter is de reserve voorlopig te behouden, maar de bestemming (in lijn met de door de raad goedgekeurde plannen voor de opvang van vluchtelingen e.d.) te verruimen. Na uitvoerige discussie wordt besloten de bestemming aan te passen volgens het door PCW, CDA en PvdA/GL voorgestelde amendement. 11 t/m 18 Hamerstukken In de vorm van hamerstukken (dan zijn de dossiers al besproken in de commissies en is de conclusie dat alle partijen akkoord zijn) worden de volgende besluiten genomen: Voorstel Fractielid Tarieven 2024: De tarieven voor een groot aantal diensten worden voor 2024 vastgesteld. Het betreft ondermeer afvalheffing, rioolheffing, etc. De definitieve tarieven voor de Onroerend Zaak Belasting worden in januari bepaald, wanneer de woningwaardes bekend zijn. Peter Besuijen Begroting 2023 Groenalliantie: Een begrotingswijziging waarin een overschot wordt gepresenteerd. Bastienne Prins Ondernemingsplan Promen 2024 Bastienne Prins Wijziging Gemeenschappelijke regeling BSGR Peter Besuijen Gemeenschappelijke regeling Groene Hart Rekenkamer Bastienne Prins Bestemmingsplan Plasweg 134-136 Frans Schwiebbe Aanwijzing Wet voorkeursrecht gemeente locatie ‘Zuidplaspolder’ te Waddinxveen Frans Schwiebbe

Ruud Vink benoemd tot nieuwe voorzitter van CDA Waddinxveen

CDA CDA Waddinxveen 24-11-2023 15:25

Tijdens een goed bezochte ledenvergadering op 16 november jl. is Ruud Vink benoemd als nieuwe voorzitter van de Waddinxveense CDA afdeling. Hij volgt hiermee Hugo van Berkesteijn op, die aangegeven had het stokje graag over te willen dragen. Ruud Vink heeft binnen de lokale afdeling al verschillende functies gehad, zo is hij in de periode 2014-2018 fractievertegenwoordiger geweest en was hij campagneleider voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 en 2022. “Ik kijk er naar uit om met onze enthousiaste afdeling verder te bouwen aan een sterke lokale partij”, aldus Ruud. “We zijn Hugo enorm dankbaar voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van onze partij”.

CDA Waddinxveen reikt pluim uit aan Ondernemers Platform Waddinxveen (OPW)

CDA CDA Waddinxveen 13-11-2023 14:24

Met het uitreiken van de ‘CDA Pluim 2023’ spreekt het CDA Waddinxveen waardering uit voor het goede werk dat het OPW voor Waddinxveen doet. Het afgelopen jaar is dit grote ondernemerscollectief doorontwikkeld tot OPW 2.0 en daarmee is de professionele basis verder verstevigd. Het platform vertegenwoordigt een 6-tal bedrijventerreinen en een 8-tal winkelgebieden. De werkzaamheden worden vorm gegeven in 6 commissies. Het CDA spreekt vooral de waardering uit voor de rol van het OPW als constructieve sparringpartner voor de gemeente en de lokale politiek. De bijdrage aan de economie van het dorp is groot. Namens het OPW-bestuur namen Henk de Bas en Pieter Foekens, de Pluim in ontvangst. In zijn reactie benadrukte Henk de Bas de goede relatie met de gemeente en de lokale politiek. Hij ging ook wat verder in op het toenemend belang van het OPW in de regio. De uitreiking van de Pluim vond plaats op 11 november tijdens een tussenstop van de Groene Golf die de CDA-afdelingen Waddinxveen, Gouda en Bodegraven-Reeuwijk hadden georganiseerd. In de centra van de verschillende gemeenten werd door een groot team een flyer-actie gehouden in verband met de landelijke verkiezingen op 22 november a.s.

Raadsupdate week #45

CDA CDA Waddinxveen 11-11-2023 18:36

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet. Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 8 november 2023 Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente: https://waddinxveen.raadsinformatie.nl/vergadering/1059769 Zoals gebruikelijk stond de vergadering van november in het teken van begroting voor 2024, inclusief de meerjarenbegroting tot 2027. Traditioneel een vergadering waarvoor ruim tijd wordt genomen en die al om 16:00 uur begint. Water in de straat?! Tijdens het ‘Vragenhalfuur raadsleden’ heeft Bastienne Prins gevraagd naar de ontwikkeling van wateroverlast en de maatregelen die de gemeente neemt om dat binnen de perken te houden. Uit de beantwoording is gebleken dat dit voldoende aandacht heeft en dat er -als dat mogelijk is- op basis van de weersverwachting vooraf al bemaling plaats vindt. Programmabegroting 2024-2027: een kathedraal?! Dit agendapunt verloopt volgens een vast protocol en uitsluitend de fractievoorzitters mogen het woord voeren namens hun fractie: Algemene beschouwing: Alle fractie krijgen de gelegenheid om 10 minuten het woord te nemen en een algemene beschouwing te geven op de begroting en de ontwikkelingen in de gemeente. Tijdens het betoog brengen de fracties ook de moties in en lichten ze kort toe; Reactie B&W: Na het diner neemt Burgemeester en Wethouder de gelegenheid te reageren op de punten uit de Algemene Beschouwingen en kunnen aanvullende vragen worden gesteld; Bespreking in termijnen: De voorzitter opent vervolgens de 1e termijn van de bespreking en alle fracties krijgen de gelegenheid vragen te stellen en reacties te geven op elkaars inbreng en moties. In een tweede of mogelijk derde termijn worden standpunten verfijnd en keuzes kenbaar gemaakt; Tot slot de besluitvorming: eerst worden de moties behandeld en daarna de besluitvorming over de Begroting. ‘Samen bouwen aan een toekomstbestendig Waddinxveen’ Bastienne Prins gaf bovenstaande titel mee aan haar Algemene Beschouwingen. Zij gebruikte daarbij de bouw van een kathedraal als metafoor. De tekst van haar betoog: Onlangs haalde ik in een betoog over de inkoop van zorg het boek ‘Het verlaten individu’ van Esther van Fenema (Psychiater en violiste) aan, waarin zij spreekt over de oorzaak van de leegte namelijk gebrek aan zingeving. Inmiddels ben ik bezig met haar tweede boek dat zij samen met ds. Joost Röselaars geschreven heeft. Dat heet: ‘De leegte voorbij’. Joost Röselaars herkende de diagnose over de leegte volkomen. Hijzelf pleit al jaren voor een waarde gedreven politiek. Daarbij gebruikt hij vaak het beeld van het bouwen van een kathedraal. Dat beeld neem ik graag voor dit betoog van hem over. In Waddinxveen bouwen we samen aan een toekomstbestendig Waddinxveen. De coalitie heeft het ontwerp voor de symbolische kathedraal van Waddinxveen vastgelegd in het coalitieakkoord, het college heeft dat uitgewerkt in het bouwprogramma en daar wordt nu uitvoering aan gegeven. Natuurlijk zijn we niet uit het niets gaan bouwen. We bouwen op het fundament van de democratie en houden rekening met bestaande bouwplannen. Onze kathedraal staat er niet in vier jaar en zal ook nooit echt af zijn. We weten wel dat alle bouwlieden en alle stenen van belang zijn voor het geheel. Het CDA handelt politiek vanuit het besef van verbondenheid tussen de verschillende generaties en het besef dat mensen onderdeel vormen van een groter geheel. Sommige bouwvaklieden hier in de raadszaal willen op korte termijn al de oplevering. Ze willen dat de kapellen voor St Sebastiaan (patroonheilige sport) en van St Cecilia (patroonheilige muziek) nog dit jaar klaar zijn. Als dat kan, is dat natuurlijk prachtig, want het CDA vindt samen sporten of muziek maken en elkaar ontmoeten cruciaal. Maar …uiteindelijk gaat het er wel om waar we met de bouw in 2030, of zelfs in 2050 willen zijn. Daarom moeten we rekening houden met het feit dat het ontwikkelen van visies en plannen nu eenmaal tijd kost. Na de discussie in de commissie vorige week vindt het CDA: dat er geen noodscenario’s moeten komen (de PvdA/GL); dat er geen versnelde opbouw van potjes nodig is, omdat als we zuinig zijn de algemene reserves toch wel groeien; dat het sleutelen aan de OZB niet aan de orde is (WeWa) en dat geldt ook voor het apart behandelen van de onderschrijdingen (VVD, PCW?. We willen nog wel een aantal punten van de bouwprogramma’s onder de aandacht brengen van het college: Juiste zorg voor iedereen Minima De evaluatie van het minimabeleid hebben we onlangs ontvangen. We zijn toch wel geschrokken van het feit dat op 1 januari 2023 1.224 huishoudens in Waddinxveen een inkomen hadden van maximaal 130% van het wettelijk sociaal minimum. Dat is 9,4 % van alle huishoudens!! Hoger dan gemiddeld in gemeenten tot 50.000 inwoners!! De prangende vraag is hoe we de betrokken huishoudens met onze regelingen kunnen bereiken. We zien met grote interesse het raadsvoorstel van het college tegemoet. Voor wat ondersteuning bij de betaling van hun energierekening betreft zijn we er helaas nog niet. Betaalbare energie is geen zekerheid meer. Graag uw blijvende aandacht en actie hierop. 1. Ruimte voor iedereen De voorzieningen moeten op peil worden gehouden en mogen we niet doorschuiven naar een volgend college. Wij verzoeken dan ook het college haast te blijven maken met het onderzoek naar toekomstige maatschappelijke voorzieningen. 2.Sport Het recent ontvangen overzicht van sportvoorzieningen is duidelijk, maar toont ook aan dat er veel onderhanden is en moet worden gedaan. Met het aanleggen van het kunstgrasveld van Be Fair en de velden van Korbis is de ergste nood geledigd. ​​​​​​​3.Cultuur De bibliotheek is van grote maatschappelijke waarde. Helaas heeft de bibliotheek nu een financiële zorg. Er is een behoorlijk verschil tussen wat zij nodig denken te hebben en wat in de gemeentelijke begroting is opgenomen. Daarom dient het CDA samen met de PCW en D 66 de volgende motie in, waarvan het dictum luidt: de lopende gesprekken met bibliotheek De Groene Venen voort te zetten en aan te sturen op efficiency maatregelen, groei van het bestand betalende leden en het genereren van meer opbrengsten uit overige baten, dit alles met als doel toekomstbestendiger te worden; in de lopende gesprekken overeenstemming te bereiken over de hoogte van de subsidie voor de exploitatie van de Waddinxveense locatie van bibliotheek De Groene Venen voor 2024; in het geval dat deze overeenstemming niet wordt bereikt, waardoor een begrotingstekort ontstaat en de bibliotheek haar taken niet naar behoren kan uitvoeren, de raad een voorstel te doen met het benodigde extra bedrag 4. Zorgcentrum Hoewel wij als gemeente een secundaire partij zijn in de realisatie van het nieuwe Souburgh, verzoeken wij het college al haar bestuurlijke mogelijkheden te benutten om zo snel mogelijk met de bouw te beginnen. De plannen zijn rond en definitief. Waarom lukt het in Zevenhuizen en Moerkapelle wel om op relatief korte termijn een zorgcentrum te realiseren? Laat de zorgbehoevende Waddinxveners niet langer in de kou staan Groeiende gemeente Woonzorgvisie De woonzorgvisie is aangenomen, maar we zien helaas nog weinig in de ‘steigers’ dat daaraan kan worden gerelateerd: achterstanden in sociale woningplannen (30%), flex- en levensloopbestendige woningen en woonwagenbeleid. Wij zien de jaarlijkse actualisatie met belangstelling tegemoet. ​​​​​​​Woonwagenbeleid Wij gaan ervan uit dat u het woonwagenbeleid moet actualiseren. Het huidige beleid is door nieuwe wet- en regelgeving achterhaald (geen uitsterfbeleid meer) en is dus niet meer van toepassing. Ook gaan wij ervan uit dat in het nieuwe beleid de motie voor de uitbreiding van het aantal standplaatsen (en waar ze moeten komen) wordt meegenomen en uitgewerkt. En dat geldt ook over uw standpunt over de woonwagenlocatie aan de Meteorenweg. ​​​​​​​Verduurzaming en duurzaamheid Waddinxveen is een ‘energieke’ gemeente met veel goede initiatieven, maar er is nog onvoldoendezicht op de realisatie van de grote doelen. We geven het college nog wel een drietal aandachtpunten mee: Het % naakte daken is nog hoog; een plan voor ‘zonnepanelen op het dak ’met Woonpartners kennen we niet; de verhouding tussen overheidsfinanciën en inzet eigen financiële middelen baart zorgen. ​​​​​​​Verkeer In Waddinxveen is bijna dagelijks sprake van een verkeersinfarct op de Beijerincklaan. Inwoners moeten soms wel drie kwartier in de file staan om Waddinxveen uit te kunnen. Niet zo verwonderlijk als je vanuit de Triangel via de Zuidelijke Rondweg de Beijerincklaan op moet en dan vervolgens via de Vredenburglaan of via de Bredeweg de snelweg op wil. Wij vragen u de aanleg van een Coenecooppootje nogmaals aan te kaarten bij de provincie. Dat geldt ook voor de aanleg van een ontsluiting op de Bentwoudlaan. Een weg door het Gouwebos is en blijft voor het CDA onbespreekbaar. Verkeersveiligheid blijft een belangrijk punt voor ons. Wij vinden dat wegen en rotondes ‘leesbaar’ moeten zijn. Slagvaardige gemeente Te vaak wordt een afstand ervaren tussen inwoners en gemeente. De overheid wordt dikwijls gezien als een paarse krokodil. De menselijke maat moet meer zichtbaar worden. Daarom heeft het CDA gevraagd of de persoon die de ombudsfunctie vervult een naam en een gezicht kan krijgen Tot slot, nog even terug naar de kathedraal. Deze begroting is een stevig en solide fundament en een eerste bouwlaag voor een prachtige kathedraal. Grote dank is verschuldigd aan de bouwlieden die aan de totstandkoming van deze begroting een steen hebben bijgedragen. Wat het CDA betreft kan de begroting, in ieder geval tot 2027, goed mee. Wij wensen alle bouwvaklieden toe dat zij samen zinvol verder mogen bouwen. Laten wij, die nu politiek verantwoordelijk zijn voor de bouw aan een toekomstbestendig Waddinxveen, blijven aansluiten bij hetgeen kerkvader Augustinus in ‘De civitate Dei’ zei: “Zoek het goede voor de stad en voor het land ” Tot slot wensen wij het college hierbij wijsheid van de ander met kleine en met een hoofdletter toe! De volgende moties werden door de verschillende partijen ingediend. Motie Partijen Besluit Evenementenbeleid Herzien Oproep om het bestaande evenementbeleid te actualiseren. WeWa, D66, VVD, PvdA/GL CDA voor Motie aangenomen Geen weg of oeververbinding door Gouwebos Motie naar aanleiding van recente berichten uit Alphen a/d Rijn en Boskoop dat een weg door het Gouwebos weer aan de orde zou komen/zijn. WeWa, VVD, D66, ORS, CDA, PvdA/GL CDA tekent mee Motie aangenomen Voorkom nieuwe verkeersknelpunten Verzoek aan college om bij nieuwe projecten de effecten op het verkeer nadrukkelijker mee te nemen. PCW, VVD, PvdA/GL, CDA CDA tekent mee Motie aangenomen Echt voor elk huishouden een boom Verzoek om te werken aan een budgetneutrale oplossing van de achterstand in het aantal bomen (moet gelijk zijn aan het aantal huishoudens) en de achterstand in te lopen. PCW, D66, PvdA/GL CDA voor Motie aangenomen Helpt een kind met VVE Verzoek om de wachtlijst voor VVE-plekken (=Voor- en Vroegtijdige Educatie) snel weg te werken. D66 CDA voor Motie aangenomen Lucht creëren in de koude wintermaanden voor sporters Verzoek om een QuickScan uit te voeren naar de mogelijkheden voor een blaashal (luchtgevulde tijdelijke sporthal). VVD, WeWa, CDA CDA tekent mee Motie aangenomen Energietoeslag Verzoek aan college om meer aandacht te besteden aan het toepassen van de hardheidsclausule bij de beoordeling van verzoeken voor de energietoeslag. PvdA/GL, ORS CDA voor Motie aangenomen Onderzoek naar overbodige regels Verzoek om per beleidsterrein na te gaan welke regels kunnen worden aangepast. PvdA/GL CDA voor Motie aangenomen In gesprek gaan met Bibliotheek de Groene Venen Verzoek aan college om gesprekken met de bibliotheek over subsidie en overige bedrijfsvoering voort te zetten, gericht op een subsidiebijdrage leidende tot een sluitende begroting. CDA, PCW, D66 CDA initiatiefnemer Motie aangenomen Extra aandacht Financiële Nood Bibliotheek Motie gericht op lenigen financiële nood en uitbreiding diensten en ruimte ORS CDA tegen Motie afgewezen En de Programmabegroting 2024-2027? Die werd unaniem aangenomen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.