Afgelopen donderdag had ik de eer om de eerste transactie via eIDAS af te ronden. Voor de duidelijkheid: De allereerste transactie van een gemeente in Nederland ooit. Een aantal maanden geleden meldde een persbericht al dat de gemeente Wassenaar (samen met Voorschoten) als eerste gemeente in Nederland aangesloten waren op het eIDAS-netwerk.

Op dit onderdeel van mijn portefeuille komt mijn ervaring met ICT en dienstverlening goed van pas. Het landschap van dienstverlening verandert snel. Iedereen is al gewend dat het bestellen van allerlei commerciële producten online kan. De gemeentelijke dienstverlening kende die luxe nog niet. Dat is niet verwonderlijk, want de overheid moet echt helemaal zeker weten dat de persoon die iets bestelt ook daadwerkelijk die persoon is. Privacy en beveiliging spelen dan een grote rol.

Voor Wassenaar is deze internationale dienstverlening belangrijk, want we zijn een van de hotspots voor expats. Ongeveer 2.000 inwoners komen uit het buitenland. Ik vind het belangrijk dat ook deze inwoners een uitstekende dienstverlening krijgen. eIDAS maakt veel papieren rompslomp en telefoontjes overbodig. Dat scheelt veel tijd voor de toch al drukbezette expats, die gewend zijn hun zaken online te regelen.

Wat lastig was in het eIDAS-project is dat niet alle nationale regelgeving en uitvoering van Europese regelgeving in ieder land hetzelfde is. Zo zorgt de autonome Nederlandse inrichting dat wij inmiddels een complex land zijn om aan te sluiten op de Europese infrastructuur. Een eenduidige identificatie kennen wij in Nederland namelijk niet. Vanuit iedere rol die een persoon vervult is een andere manier van verificatie van de identificatie bedacht. Voor persoonlijke overheidsdiensten kennen we Dig-ID. Als je een bedrijf hebt kun je op 5 verschillende niveaus eHerkenning aanvragen. Het niveau is mede afhankelijk van de overheidsdiensten die je wilt afnemen. Echter de eHerkenning geldt niet voor eenmansbedrijven die dat weer via Dig-ID doen.

Enfin, in Nederland is daar echt werk te doen en kan ons identificatie systeem een stuk minder complex. Het zou toch mooi zijn als we daar toewerken naar één uniforme manier van identificeren op de digitale snelweg. Als die manier ook nog eens aansluit bij de Europese standaarden kunnen we stappen zetten in de verdere ontwikkeling van digitale overheidsdiensten.

In Wassenaar mogen we trots zijn dat we in deze dienstverlening voorop lopen!

Wat is eIDAS?

‘eIDAS’ staat voor ‘Electronic Identification and Trust Services for electronic transactions in the Internal Market’. Inwoners kunnen door eIDAS eenvoudiger overheidsdiensten afnemen in een ander land. Vanaf september 2018 zijn de lidstaten van de Europese Unie verplicht elkaars identificatiemiddelen te accepteren voor grensoverschrijdende dienstverlening van de overheid. Dit maakt het voor alle burgers en bedrijven binnen Europa mogelijk op digitale wijze zaken te doen met buitenlandse overheden. Nederlandse burgers kunnen met hun DigiD-account inloggen op andere plekken in Europa. Burgers uit andere lidstaten kunnen op hun beurt in Nederland inloggen met hun eigen identificatiesysteem. Het is de bedoeling dat alle overheidsorganisaties binnen de Europese Unie voor september 2018 eIDAS hebben ingevoerd.

Freddy Blommers, 6 juli 2017

The post Stukkie van de wethouder: dienstverlening via Internet appeared first on Afdeling Wassenaar .