Nieuws van politieke partijen in Waterland over PvdA inzichtelijk

24 documenten

CDA tevreden met besluit zelfstandigheid gemeente Waterland.

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Waterland 03-03-2020 09:26

Jarenlang was de bestuurlijke toekomst een onderwerp van discussie. Afgelopen donderdag 27 februari koos de raad met een ruime meerderheid voor behoud van zelfstandigheid. Ook de CDA-fractie stemde voor zelfstandigheid. Wij zijn tevreden met dit besluit. De beslissing voor fusie of zelfstandigheid was niet makkelijk. Wij zijn ervan overtuigd dat Waterland niet gebaat is bij een langdurig fusieproces dat alle energie opslokt en dat een fusie onvoldoende meerwaarde genereert. Met dit raadsbesluit sluiten wij een jarenlange periode van discussie en onzekerheid af binnen de gemeente af. Het betekent dat wij weer vooruit kunnen kijken. Wij richten ons vanaf nu dan ook volledig en met nog meer energie en kracht op het verder ontwikkelen onze mooie gemeente en haar inwoners. Als CDA doen wij dat samen met de coalitiepartners Groen Links, PvdA en D’66 en met onze eigen wethouder Jelle Kaars in het college. De grote vraagstukken waar de gemeente voor staat zoals (betaalbare) woningbouw, bereikbaarheid en energietransitie vragen een sterke organisatie. Daarom heeft het CDA het voortouw genomen voor een aangepast coalitieakkoord. In het nieuwe coalitieakkoord zijn afspraken gemaakt over de plannen die wij willen realiseren. Ook is afgesproken om te investeren in de gemeentelijke organisatie. De oppositie van VVD en Waterland Natuurlijk deelt de noodzaak om de organisatie te versterken. Aan die stevige impuls in de gemeentelijke organisatie wordt op dit moment hard gewerkt en met de komende werving van een nieuwe burgemeester kijkt het CDA Waterland vol vertrouwen naar de toekomst.

Inwonersenquête Waterland | Waterland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Waterland 06-11-2019 00:00

Ondanks de bijeenkomsten in alle kernen heeft nog geen 3% van de Waterlanders een mening laten horen over fusie of zelfstandigheid van onze gemeente.

Dat vinden wij een te smalle basis voor zo’n belangrijke beslissing. Daarom willen wij als GroenLinks, Partij van de Arbeid en D66 Waterland een enquête houden onder alle bewoners van Waterland. De uitslag is niet bindend, maar wel representatief. Wij nemen dat serieus!

 

10 vragen over wel / niet fusie

Elke inwoner van Waterland vanaf 16 jaar ontvangt een persoonlijke uitnodiging en kan schriftelijk of digitaal op de vragenlijst reageren. De tien vragen zijn deels open, dus niet alleen ja of nee, waarbij u ook uw commentaar kwijt kunt. Er is zeker ruimte voor emotie, suggesties en alternatieve gedachten. Pak deze kans om uw stem te laten horen. Doe mee!

De gemeenteraad besluit op donderdag 7 november of de grote bewoners enquête doorgaat. De enquête wordt uitgevoerd door het onafhankelijke bureau Motivaction dat gespecialiseerd is in opdrachten voor de overheid.

Standpunten Galgeriet

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk VVD PvdA Waterland 05-02-2019 13:45

Beleidstandpunt WaterlandNatuurlijk over het Galgeriet

Nu het Stadsdebat over het Galgeriet heeft plaats gevonden, is het tijd voor de politiek om tot standpunten te komen over hoe het Galgeriet tot woonwijk moet worden. WaterlandNatuurlijk komt nu met zijn visie, om effectief mee te kunnen doen in dat gesprek.

1. Project Galgeriet moet voort en werken in 3 fases is uitgangspunt

De gemeenteraad van Waterland is unaniem voorstander van de ontwikkeling van het Galgeriet tot een volwaardige wijk. De raad gaat het de komende maanden nog hebben over stedenbouwkundige eisen, bestemmingsplan en grondexploitatie. Werken in 3 fasen bij het tot stand brengen van de wijk betekent enerzijds dat de ontwikkeling overzichtelijk blijft en anderzijds dat er niet te vaak en in te veel detail bestuurlijke drukte ontstaat. Ook dient tenminste per fase een afrekening opmaken en afwerken het belang van de gemeente. Streven naar ruim 600 woningen is ok, mits dat gebeurt binnen de hierna genoemde voorwaarden. Daarbij telt, dat het volgens het college gaat om rond  580 woningen, met voorts rond de 40 kleinere units voor jongerenwoningen.Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

2. Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

De gemeente moet in het contact met de commerciële partners stevig waarborgen, dat de sociale woondoelstellingen ook worden gehaald. Eerst met een lager percentage sociaal werken is niet in het belang van de bewoners, die met reden urgentie ervaren bij het tot stand komen van sociale bouw. In fase 1 moet de gemeente daarom wat “strenger” zijn en niet de gebruikelijke “30 sociaal en 10 sociaal plus ( 30/10)” claimen, maar wat hoger gaan zitten: 40/10. Later is dan wat duurdere bouw mogelijk, omdat de 30/10 norm voor het totale gebied geldt. Aannemers die vertrouwen hebben in het project kunnen daar geen bezwaar tegen maken.P

3. Benutting instrument “sociale erfpacht” om sociale woningen ook sociaal te houden

Van andere gemeenten valt te leren hoe er voor te zorgen, dat sociale woningen niet al te makkelijk door verkoop aan hun bestemming worden onttrokken. De fracties van PvdA, VVD en WaterlandNatuurlijk hebben daarvoor het voorstel gedaan gemeentelijke grond in erfpacht uit te geven om op te bouwen. Dat maakt het mogelijk om via de heffing van erfpacht mensen die niet (meer) aantonen over een voldoende bescheiden inkomen te beschikken, te ontmoedigen in zo een woning te komen of blijven. WN meent, dat dit instrument en/of een ander overtuigend middel moet worden ingezet om het ontstaan van scheef wonen tegen te gaan en de woningen sociaal te houden. Eenvoudige “kettingbedingen” volstaan

4. Geen hotel, wel jongerenwoningen

Aan een hotel op het Galgeriet is volgens WaterlandNatuurlijk geen behoefte.  Dat te meer, nu de gemeente zich inzet voor de ontwikkeling van het Mirror Hotel op het Hemmeland. Een project dat overigens al jaren lijdt onder gebrek aan bestuurlijke slagvaardigheid. Een dergelijk type gebouw op het Galgeriet  zou zich beter lenen voor jongerenwoningen: sowieso een prioriteit.

5. Supermarkt: maximaal 1200 vierkante meter

Het vestigen van een supermarkt in deze wijk is redelijk. En dat bouwt ook voort op wat  de gemeente daar – na heel veel gedoe – over heeft gezegd.  De omvang ervan kan 1200 vierkante totaal meter zijn; vloeroppervlak inclusief de muren. Dat maakt een stevige vestiging mogelijk, maar brengt tevens een gezonde grens aan in de hoeveelheid oppervlak die aan woningbouw moet worden onttrokken. Voor de winkel zelf en de parkeerruimte. Iets wat er nog meer toe doet, als de bouwhoogte binnen redelijke perken wordt gehouden. Ook blijven de verkeersbewegingen dan wat geringer in aantal dan bij een grotere winkel.

6. Ruimte voor wijkleven en cultuur

Er ontstaat een volwaardige wijk. Dat legitimeert ook het scheppen van een ruimte met het karakter van iets als een dorpshuis en cultureel centrum. Dat ook voor koor –en verenigingsleven: men denke aan Con Brio en bijvoorbeeld toneelverenigingen.

7. Aansluiting bij het stadsbeeld van Monnickendam

In de presentaties door het College van B&W is de indruk gewekt, dat op zaken als aanzicht door steensoorten/bouwmaterialen, kleurgebruik, groenvoorziening, variatie in bouwhoogtes en type bouwwerken (verfijnder, meer robuust), relatie met het water,  zichtlijnen en verkeersbewegingen, een goede focus bestaat. Ook wordt gepoogd om de visuele aansluiting met de rest van Monnickendam passend te maken. Daar zal de gemeente  strak op moeten sturen.  Dit betekent onder meer, dat de maximale  bouwhoogte geen 27 meter mag worden.  18 meter (6 verdiepingen of 5 plus een kap) is voldoende. Een “Almere-aanzicht” vanaf land of water past niet bij Monnickendam.  De maximale hoogte mag wat WaterlandNatuurlijk betreft op een viertal plaatsen ontstaan, en dan niet aan de kant van het Prooyen. En wel als accent in een gevarieerd aanzicht.

8. Gasloos bouwen en benutting van de warmte van het water rondom, alsmede van zonnepanelen

Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

9. Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

De inwoners van Waterland zullen zeker in de bouwperiode voor wat hinder verdraagzaam moeten zijn. Dat is beter uit te leggen met een passende opbrengst voor de gemeenschap. En die ontstaat bij gezond tegenspel ten opzichte van de commerciële partijen.

10. Geen verdere risico acceptatie door de gemeente; de bestaande en forse kredieten die de Raad tot en met oktober 2018 beschikbaar stelde zijn het kader

Dit uitgangspunt betreft financiële discipline. De gemeente moet – zeker nu – op zijn geld passen en geen verdere risico’s nemen.

11. Het Hemmeland blijft verder in tact

Bij het circusterrein blijft in de komende jaren tegen de dijk wel plaatsing van de milieustraat denkbaar.

Standpunten Galgeriet

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk VVD PvdA Waterland 05-02-2019 13:45

Beleidstandpunt WaterlandNatuurlijk over het Galgeriet

Nu het Stadsdebat over het Galgeriet heeft plaats gevonden, is het tijd voor de politiek om tot standpunten te komen over hoe het Galgeriet tot woonwijk moet worden. WaterlandNatuurlijk komt nu met zijn visie, om effectief mee te kunnen doen in dat gesprek.

1. Project Galgeriet moet voort en werken in 3 fases is uitgangspunt

De gemeenteraad van Waterland is unaniem voorstander van de ontwikkeling van het Galgeriet tot een volwaardige wijk. De raad gaat het de komende maanden nog hebben over stedenbouwkundige eisen, bestemmingsplan en grondexploitatie. Werken in 3 fasen bij het tot stand brengen van de wijk betekent enerzijds dat de ontwikkeling overzichtelijk blijft en anderzijds dat er niet te vaak en in te veel detail bestuurlijke drukte ontstaat. Ook dient tenminste per fase een afrekening opmaken en afwerken het belang van de gemeente. Streven naar ruim 600 woningen is ok, mits dat gebeurt binnen de hierna genoemde voorwaarden. Daarbij telt, dat het volgens het college gaat om rond  580 woningen, met voorts rond de 40 kleinere units voor jongerenwoningen.Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

2. Fase 1: 40% sociaal en 10% sociaal plus

De gemeente moet in het contact met de commerciële partners stevig waarborgen, dat de sociale woondoelstellingen ook worden gehaald. Eerst met een lager percentage sociaal werken is niet in het belang van de bewoners, die met reden urgentie ervaren bij het tot stand komen van sociale bouw. In fase 1 moet de gemeente daarom wat “strenger” zijn en niet de gebruikelijke “30 sociaal en 10 sociaal plus ( 30/10)” claimen, maar wat hoger gaan zitten: 40/10. Later is dan wat duurdere bouw mogelijk, omdat de 30/10 norm voor het totale gebied geldt. Aannemers die vertrouwen hebben in het project kunnen daar geen bezwaar tegen maken.P

3. Benutting instrument “sociale erfpacht” om sociale woningen ook sociaal te houden

Van andere gemeenten valt te leren hoe er voor te zorgen, dat sociale woningen niet al te makkelijk door verkoop aan hun bestemming worden onttrokken. De fracties van PvdA, VVD en WaterlandNatuurlijk hebben daarvoor het voorstel gedaan gemeentelijke grond in erfpacht uit te geven om op te bouwen. Dat maakt het mogelijk om via de heffing van erfpacht mensen die niet (meer) aantonen over een voldoende bescheiden inkomen te beschikken, te ontmoedigen in zo een woning te komen of blijven. WN meent, dat dit instrument en/of een ander overtuigend middel moet worden ingezet om het ontstaan van scheef wonen tegen te gaan en de woningen sociaal te houden. Eenvoudige “kettingbedingen” volstaan

4. Geen hotel, wel jongerenwoningen

Aan een hotel op het Galgeriet is volgens WaterlandNatuurlijk geen behoefte.  Dat te meer, nu de gemeente zich inzet voor de ontwikkeling van het Mirror Hotel op het Hemmeland. Een project dat overigens al jaren lijdt onder gebrek aan bestuurlijke slagvaardigheid. Een dergelijk type gebouw op het Galgeriet  zou zich beter lenen voor jongerenwoningen: sowieso een prioriteit.

5. Supermarkt: maximaal 1200 vierkante meter

Het vestigen van een supermarkt in deze wijk is redelijk. En dat bouwt ook voort op wat  de gemeente daar – na heel veel gedoe – over heeft gezegd.  De omvang ervan kan 1200 vierkante totaal meter zijn; vloeroppervlak inclusief de muren. Dat maakt een stevige vestiging mogelijk, maar brengt tevens een gezonde grens aan in de hoeveelheid oppervlak die aan woningbouw moet worden onttrokken. Voor de winkel zelf en de parkeerruimte. Iets wat er nog meer toe doet, als de bouwhoogte binnen redelijke perken wordt gehouden. Ook blijven de verkeersbewegingen dan wat geringer in aantal dan bij een grotere winkel.

6. Ruimte voor wijkleven en cultuur

Er ontstaat een volwaardige wijk. Dat legitimeert ook het scheppen van een ruimte met het karakter van iets als een dorpshuis en cultureel centrum. Dat ook voor koor –en verenigingsleven: men denke aan Con Brio en bijvoorbeeld toneelverenigingen.

7. Aansluiting bij het stadsbeeld van Monnickendam

In de presentaties door het College van B&W is de indruk gewekt, dat op zaken als aanzicht door steensoorten/bouwmaterialen, kleurgebruik, groenvoorziening, variatie in bouwhoogtes en type bouwwerken (verfijnder, meer robuust), relatie met het water,  zichtlijnen en verkeersbewegingen, een goede focus bestaat. Ook wordt gepoogd om de visuele aansluiting met de rest van Monnickendam passend te maken. Daar zal de gemeente  strak op moeten sturen.  Dit betekent onder meer, dat de maximale  bouwhoogte geen 27 meter mag worden.  18 meter (6 verdiepingen of 5 plus een kap) is voldoende. Een “Almere-aanzicht” vanaf land of water past niet bij Monnickendam.  De maximale hoogte mag wat WaterlandNatuurlijk betreft op een viertal plaatsen ontstaan, en dan niet aan de kant van het Prooyen. En wel als accent in een gevarieerd aanzicht.

8. Gasloos bouwen en benutting van de warmte van het water rondom, alsmede van zonnepanelen

Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

9. Reële verdeling opbrengst tussen ontwikkelaars en gemeente; geen “zakkenvulproject” voor wie dan ook

De inwoners van Waterland zullen zeker in de bouwperiode voor wat hinder verdraagzaam moeten zijn. Dat is beter uit te leggen met een passende opbrengst voor de gemeenschap. En die ontstaat bij gezond tegenspel ten opzichte van de commerciële partijen.

10. Geen verdere risico acceptatie door de gemeente; de bestaande en forse kredieten die de Raad tot en met oktober 2018 beschikbaar stelde zijn het kader

Dit uitgangspunt betreft financiële discipline. De gemeente moet – zeker nu – op zijn geld passen en geen verdere risico’s nemen.

11. Het Hemmeland blijft verder in tact

Bij het circusterrein blijft in de komende jaren tegen de dijk wel plaatsing van de milieustraat denkbaar.

Algemene beschouwingen bij begroting 2019 | Waterland

GroenLinks GroenLinks PvdA Waterland 08-11-2018 00:00

Een jaar geleden bij de algemene beschouwingen van 2 november 2017 was er één ding waar alle partijen aan tafel het unaniem over eens waren. De uitvoering van de drie decentralisaties was een groot succes in de gemeente Waterland. Financieel verantwoord, met korte lijnen, ruimhartig uitgevoerd, dicht bij de mensen en dit alles efficiënt uitgevoerd. Geen partij liet zich onbetuigd de loftrompet luid te laten klinken.

Nog geen twee maanden later bleek er alsnog een groot spook in het sociaal domein huis te houden. De gemeentelijke financiën waren compleet uit de hand gelopen met soms incidentele maar vooral structureel ernstige gevolgen voor Waterland. 

Er kwam een onderzoek om te achterhalen hoe dit zo ver kon komen en een nieuwe gemeenteraad moest de problemen aan gaan pakken. De verkiezingsstrijd ging op datzelfde moment van start en afgelopen maart werd ons politieke landschap opnieuw ingedeeld. Waterland Natuurlijk en de PvdA kregen er een zetel bij, we namen afscheid van SP. Nu met zes fracties in de raad werd een nieuwe coalitie van vier partijen gevormd. 

Na het zomerreces kwamen we als nieuwe raad bij elkaar om de resultaten van het onderzoek naar de ontspoorde financiën tot ons te nemen. Het bleek dat al vanaf mei 2017 de zaken in het sociaal domein financieel uit de pas liepen. Het feit dat dit pas in januari 2018 aan het licht kwam, bevestigt het beeld dat we de zaken in de begroting niet voor elkaar hadden. Sterker nog, we stonden erbij en we keken ernaar, maar niemand die de omvang van de tekorten kon overzien. De raad, het college, de ambtelijke organisatie, de accountant, niemand zag in 2017 wat zich aan het voltrekken was. De betrouwbaarheid van het cijfermateriaal waar wij ons op baseren, als wij beleid maken of als wij het bij willen sturen, bleek op die avond te rusten op een wankele basis. 

Daarmee werd duidelijk dat er naast de noodzakelijke bezuinigingen ook onvermijdelijk ingegrepen moest worden in de organisatiestructuur, dit om te zorgen dat de betrouwbaarheid van de cijfers weer stevig genoeg gaat worden om het beleid erop te kunnen sturen. Bezuinigingen zijn een onontkoombare ingreep. Dat heeft ook de provincie laten weten door aanpassingen aan onze begroting te eisen. Er ligt nu dus een aangepaste begroting voor. De grootste bezuiniging is die op het sociaal domein en die zijn nog niet verregaand en specifiek genoeg ingevuld.

Wat GroenLinks betreft zullen deze ingrepen volgens het principe van solidariteit moeten plaatsvinden. Wat bedoelen we daarmee?

Solidariteit betekent volgens GroenLinks niet dat iedereen klakkeloos allemaal hetzelfde krijgt of dat cliënten zonder op budgetten te letten alles krijgen waar ze om vragen. Solidariteit is dat we er samen voor zorgen dat cliënten zoveel mogelijk krijgen wat ze basaal nodig hebben en waar men zelf niet voor kan zorgen.

Solidariteit betekent niet dat we alles wat er aan WMO-voorzieningen wordt aangevraagd blind verstrekken. Solidariteit is dat we samen kijken wat er absoluut niet op een ander manier opgelost kan worden. Dat is dan wat er wel verstrekt kan worden. Zo zorgen we er samen voor dat er voor zoveel mogelijk mensen noodzakelijke ondersteuning mogelijk is.

Solidariteit is dat we waar mogelijk werk maken van meer algemene, in plaats van individuele voorzieningen in het sociaal domein; daar kan in samenwerking met onder meer de Bolder invulling aan gegeven worden door bijvoorbeeld huiskamerprojecten en dagbestedingsmogelijkheden.

Solidariteit betekent dat we statushouders die willen werken, helpen met taalverwerving en opleiding door werkervaringsplaatsen mogelijk te maken, door jobcoaches in te zetten voor her-instromers op de arbeidsmarkt en bijvoorbeeld via de Metropool Regio Amsterdam aan te sluiten bij het bemiddelingsloket voor grote werkgevers.

Solidariteit betekent dus niet dat iedereen een sociale huurwoning krijgt zonder enige voorwaarden maar alleen de mensen die daar recht op hebben. Als je later meer gaat verdienen lijkt ons de weg via de belastingen de beste om te zorgen dat je dan ook meer gaat betalen voor een sociale huurwoning om doorstroming te bevorderen, laten we het een solidariteitsheffing noemen, helaas hebben we lokaal geen controle over het landelijk belastingregime. En het probleem van de doorstroom blijft uitermate hardnekkig, ongeacht het aantal nieuwgebouwde sociale huurwoningen.

Wel proberen we sociale koopwoningen sociaal te houden door een recht van eerste koop bij de gemeente te waarborgen. De midden huur blijft een lastige categorie, wooncorporaties horen die niet te hebben, maar in de vrije sector zullen de prijzen zeer snel blijven stijgen en is al dat schaarse aanbod zo weer verdwenen. Met de huidige overspannen huizenmarkt schieten bijna alle bestaande sociale huurwoningen op basis van de WOZ-waarde al uit de sociale sector. In het grootste woningbouwproject sinds het ontstaan van de gemeente Waterland, op ons Galgeriet, kunnen we ervoor zorgen dat we dit vooraf goed aanpakken en trachten maximaal te beperken.

In het Galgeriet project gaan we een serieus aantal sociale woningen realiseren. De parkeergarage met naar verwachting ook de nodige oplaadinfrastructuur heeft de potentie om de binnenstad van Monnickendam wezenlijk te ontlasten.

Thermische energie uit oppervlaktewater verwarmt straks deze wijk, daarmee halen we een techniek in huis die de potentie heeft om uiteindelijk heel Waterland te verwarmen. Gelet op de reductie van het gebruik van aardgas een uitgelezen kans en een ontwikkeling die wij toejuichen. Daarmee kan dit een belangrijk onderdeel vormen van de energiestrategie die we de komende jaren op poten zullen moeten zetten. 

Die energietransitie is de grote uitdaging voor de komende jaren met al onze verschillende dorpen en kernen. Regionaal zullen we in 2019 moeten afspreken waar er op welke manier energieopwekking plaats kan vinden. Heel concreet waar kunnen windturbines bijgeplaatst worden. Wat GroenLinks betreft blijft het bijplaatsen van turbines bij de Nes de meest voor de hand liggende optie. De ontwikkelingen met coöperatieve Zonne-energieprojecten door Zon op Waterland zijn dit jaar in een stroomversnelling gekomen en ook de zonnepanelen op de bukdijk kunnen straks een mooie bijdrage aan de groene stroomopwekking in Waterland leveren.

De klimaattafels zijn klaar, het klimaatakkoord zal de komende maand gesloten gaan worden. In een warmtetransitieplan moet de gemeente per wijk aan geven welke alternatieve warmtevoorziening zij in een gebied verwacht, en op welk moment deze warmtevoorziening gerealiseerd moet zijn. Dat plan moet in 2020 klaar zijn. Wat GroenLinks betreft moet daar in 2019 hard aan gewerkt worden. Ook hier speelt solidariteit een grote rol, Huishoudens met een kleine portemonnee moeten ook mee kunnen komen in de overgang naar het gasvrij verwarmen van de woning. 

Met de komst van de Noord-Zuidlijn en de projecten van Bereikbaar Waterland halen we het maximale uit onze Openbaar Vervoerinfrastructuur. Daarnaast is dit jaar de lancering van de elektrische deelauto door stichting Duurzaam Waterland een groot succes gebleken, naast de drie auto’s in Monnickendam gaan binnenkort ook in Broek in Waterland twee auto’s geplaats worden.

Ik heb zelf mijn auto dit jaar verkocht en ben volledig overgestapt op deze elektrische deelauto’s in combinatie met het openbaar vervoer, dat is inderdaad wennen in het begin, hoe werkt de techniek, hoe boek je zo een auto. Maar het bleek een bevrijding, veel lagere kosten, rijden in een nieuwe auto, geen zorgen over het onderhoud en keuringen, geen vaste lasten en opladen met stroom van onze eigen windturbines van de Coöperatie Windenergie Waterland. Alleen door het aantal auto’s op de weg te verminderen kunnen we Waterland bereikbaar houden, dit is een van de manieren die werkt.

Op het congres van de Metropool Regio Amsterdam maakte ik kennis met de term volhoudbaarheid, dit leenwoord uit het Zuid-Afrikaans werd gepresenteerd als een soort hertaling van het woord duurzaamheid.

Het mooie is dat de term volhoudbaarheid ook heel goed toepasbaar is op de uitdagingen waar we samen voor staan. De volhoudbaarheid van de uitvoering van het sociaal domein, de volhoudbaarheid van onze financiële situatie, de volhoudbaarheid van onze huisvesting, de volhoudbaarheid van onze energievoorziening. De volhoudbaarheid van ons langetermijnbeleid. En daarmee uiteindelijk het hogere doel: de volhoudbaarheid van Waterland als bijzonder prettige leefomgeving.

Vincent Koerse

Fractievoorzitter GroenLinks Waterland

Zonder Gemeente Waterland staan er ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Waterland 13-10-2018 07:35

Zonder Gemeente Waterland staan er al enorme rijen voor de milieustraat in Purmerend. De coalitiepartijen (CDA, GroenLinks, D66 en de PvdA) in Waterland maakt het niet uit. De waterlanders kunnen gewoon aansluiten in die rij en daar lekker lang in de file staan... Of zal waterland toch moeten bijdragen aan een uitbreiding van de milieustraat in Purmerend en de aan te passen verkeerssituatie? Is het dan nog wel de goedkoopste optie? Maar belangrijker nog; is de huidige coalitie al aan het voorsorteren op fusie met Purmerend?

GroenLinks-leden stemmen in met coalitieakkoord | Waterland

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Waterland 07-05-2018 00:00

GroenLinks, CDA, PvdA en D66 hebben een akkoord gesloten voor een duurzaam, sociaal en toekomstbestendig Waterland. De GroenLinks-leden stemden er maandag mee in. Beoogd wethouder is Astrid van de Weijenberg, Vincent Koerse volgt haar op als fractievoorzitter.

De GroenLinks-leden zijn blij met het gesloten akkoord, waarin belangrijke GroenLinks-thema’s als groen houden van het groen, duurzaam bouwen en energietransitie aan bod komen.

Door deelname aan het college vindt er bij de fractie een personele verschuiving plaats. Vincent Koerse volgt Astrid van de Weijenberg op als fractievoorzitter. Astrid volgt Laura Bromet op als wethouder.

Laura Bromet verlaat de Waterlandse politiek. Van haar werd op de ledenvergadering afscheid genomen met veel mooie woorden. Zij heeft GroenLinks de afgelopen twaalf jaar (als duo-raadslid, raadslid, fractievoorzitter en wethouder) krachtig en duidelijk op de kaart gezet en ze heeft duurzaamheid in de gemeente een zichtbare impuls gegeven.

Doordat Astrid wethouder wordt, komt er ook een plek vrij in de raad. Jaap Wortel neemt die in. GroenLinks-raadslid Trudy Willig is met zwangerschapsverlof tot 13 augustus. Zij wordt waargenomen door duo-raadslid Janneke Wijman.

Woensdag 9 mei vindt de presentatie van het coalitieakkoord plaats voor de pers, dinsdag 15 mei wordt het besproken in een extra raadsvergadering. Dan worden ook de wethouders geïnstalleerd.

SCHOON EN VEILIG, OOK BUITEN ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Waterland 20-03-2018 06:31

SCHOON EN VEILIG, OOK BUITEN MONNICKENDAM Wij vinden goed onderhoud van de openbare wegen en groen één van de belangrijkste taken van een gemeente. En niet alleen in Monnickendam, maar ook in de kleinere kernen. Zodat inwoners en bezoekers zich prettig en veilig voelen. Enkele jaren geleden heeft het college het budget voor onderhoud verlaagd. Sindsdien worden onze wegen langzaam maar zeker slechter. Niet alleen erg onprettig voor het aangezicht, maar ook nog eens onveilig. Wij willen het tij keren door nieuwe investeringen te doen. Nu denkt u wellicht dat alle politieke partijen het onder- houd van straten en groen belangrijk vinden. Het staat immers in vrijwel alle verkiezingsprogramma’s. Maar toen wij enkele jaren geleden voorstelden om per jaar € 100.000 extra uit te geven om de achterstanden eindelijk in te lopen bleken lang niet alle partijen bereid om de portemonnee te trekken. Het CDA en GroenLinks wilden dat geld liever uitgeven aan andere zaken, zoals een regio- nale bibliotheek, met grote ‘backoffice’ in Purmerend. Wij vonden dat een slecht plan omdat onze inwoners wél zelf boeken kunnen kopen, maar níet zelf de Lijnbaan, Merel- straat of het Leeteinde kunnen repareren als die stuk zijn. Gelukkig steunden PvdA, WaterlandNatuurlijk en D66 het voorstel om de wegen wel aan te pakken. Zo kreeg VVD Waterland het in 2013 voor elkaar om méér te investeren in onderhoud van de openbare ruimte. De nieuwe coalitie heeft die impuls echter de nek omgedraaid, waardoor de openbare ruimte en wegen weer langzaam achteruit gaan. VVD Waterland wil nu weer € 100.000 per jaar extra uittrekken voor het onderhoud van openbaar groen en wegen, totdat het gewenste niveau weer is bereikt. We denken daarbij bijvoorbeeld aan het park in Ilpendam, waar de staat van onderhoud abominabel is. Ook moeten de aanbestedingen worden verbeterd. Blunders zoals de vervanging van de kademuur in de binnenhaven van Monnickendam hebben de gemeenschap onnodig veel geld gekost. De gemeente Waterland moet wat ons betreft weer veel beter opletten wanneer zij overeenkomsten sluit met aannemers.

Wederom zeggen partijen als CDA, ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Waterland 18-03-2018 12:56

Wederom zeggen partijen als CDA, D66, PvdA en GroenLinks wel dat ze voor behoud van en meer sociale woningen voor jongeren zijn, maar als er een mogelijkheid ligt om dat te realiseren geven ze niet thuis! Echt teleurstellend slecht en vooral typerend voor de afgelopen 4 jaar. Het wordt tijd voor een coalitie met gezond verstand! GroenLinks wil de panden aan het burgemeester Paulplantsoen in Broek in Waterland niet overnemen omdat dat een gemeentelijke fusie zou kunnen schaden! Wij betreuren het dat wij een kans als deze laten schieten omdat dit afwijkt van wat omliggende gemeentes - lees beoogd fusiepartner(s) - willen. Ook het argument van het CDA, de PvdA en GroenLinks dat het een enorme taak is, is ONZIN! Wij praten hier niet over 10.000 maar 12 woningen! De Wooncompagnie weigert de huisjes te renoveren en ziet daar liever grotere woningen waar de maximale sociale huur - € 710,68 -gevraagd gaat worden. Is dat haalbaar voor jongeren? Voor VVD Waterland is dit WEL reden om actie te ondernemen en te ondernemen! Als je een woning voor 16.000 euro kan kopen is dat een GOUDEN KANS!!!!!!!!!! Het is een investering, geen subsidie! GroenLinks heeft zelfs een motie ingediend om de woningbouwcorporatie een zak geld te geven voor de renovatie! Ongekend! Dat is met geld smijten zonder verstand van zaken! Wederom, als er een motie oproept tot het daadwerkelijk realiseren en behouden van sociale huurwoningen worden onze moties niet gesteund door partijen die deze zouden moeten steunen (D66, CDA, GroenLinks en PvdA). Wederom geen daadkracht van deze partijen als het er op aankomt. 1. Wij zijn tegen fusie! 2. Wij zijn voor daadwerkelijk behoud en het realiseren van sociale huurwoningen, niet slechts voor de bühne!

Wederom zeggen partijen als CDA, ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Waterland 18-03-2018 11:30

Wederom zeggen partijen als CDA, D66, PvdA en GroenLinks wel dat ze voor behoud van en meer sociale woningen voor jongeren zijn, maar als er een mogelijkheid ligt om dat te realiseren geven ze niet thuis! Echt teleurstellend slecht en vooral typerend voor de afgelopen 4 jaar. Het wordt tijd voor een coalitie met gezond verstand! GroenLinks wil de panden aan het burgemeester Paulplantsoen in Broek in Waterland niet overnemen omdat dat een gemeentelijke fusie zou kunnen schaden! Wij betreuren het dat wij een kans als deze laten schieten omdat dit afwijkt van wat omliggende gemeentes - lees beoogd fusiepartner(s) - willen. Ook het argument van het CDA, de PvdA en GroenLinks dat het een enorme taak is, is ONZIN! Wij praten hier niet over 10.000 maar 12 woningen! De Wooncompagnie weigert de huisjes te renoveren en ziet daar liever grotere woningen waar de maximale sociale huur - € 710,68 -gevraagd gaat worden. Is dat haalbaar voor jongeren? Voor VVD Waterland is dit WEL reden om actie te ondernemen en te ondernemen! Als je een woning voor 16.000 euro kan kopen is dat een GOUDEN KANS!!!!!!!!!! Het is een investering, geen subsidie! GroenLinks heeft zelfs een motie ingediend om de woningbouwcorporatie een zak geld te geven voor de renovatie! Ongekend! Dat is met geld smijten zonder verstand van zaken! Wederom, als er een motie oproept tot het daadwerkelijk realiseren en behouden van sociale huurwoningen worden onze moties niet gesteund door partijen die deze zouden moeten steunen (D66, CDA, GroenLinks en PvdA). Wederom geen daadkracht van deze partijen als het er op aankomt. 1. Wij zijn tegen fusie! 2. Wij zijn voor daadwerkelijk behoud en het realiseren van sociale huurwoningen, niet slechts voor de bühne!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.