Nieuws van politieke partijen in Wijdemeren inzichtelijk

937 documenten

Gedachten op voorkeur ambtelijke fusie

DorpsBelangen DorpsBelangen Wijdemeren 17-04-2024 21:00

Bij een ambtelijke fusie blijven de gemeenten en gemeentebesturen intact. Dat betekent dat iedere gemeente een eigen gemeenteraad, griffier, college van B&W en gemeentesecretaris behoudt. Iedere gemeente blijft zelf aan het stuur als het gaat om de lokale kleuring van beleid en de uitgaven van beleidsgelden. Dan blijft de prioriteit van uitgaven bij onze dorpen, ontzettend belangrijk vinden wij.  (Van de site ambtelijkefusie.nl)

Tevens zijn er financiële voordelen te noemen

De verschillende ambtelijke afdelingen worden bij een fusie versterkt door ze in elkaar te schuiven. Daar waar elke gemeente een manager heeft voor een afdeling, wordt er nu één afdeling gemaakt die voor beide gemeenten werkt. Dat zal zeker aanpassingsvermogen van de ambtenaren vragen. Deze ambtelijke samenwerking is bij bv Zandvoort-Haarlem een succes te noemen terwijl het bij de BEL-gemeente, naast dat het met name door nieuwkomers als positief wordt ervaren, ook nog wel eens tot discussie kan leiden. Maar in welke organisatie komt er nou geen enkele discussie voor? Voor een samengevoegde afdeling is er in de meeste gevallen maar één manager nodig. Dat levert doorgetrokken over alle ambtelijke afdelingen grote besparingen op kostbare fte uitgaven op.

Het belangrijkste uitgangspunt in de gehele fusie-discussie zou volgens DorpsBelangen moeten zijn: hoe bedienen we de inwoners beter en hoe robuust is de organisatie die voor die optimale dienstverlening gaat zorgen? Hiervoor is een bestuurlijke fusie geen absoluut noodzakelijke oplossing. Een ambtelijke fusie kan hier eveneens net zo succesvol in zijn.

Bij de ambtelijke fusie wordt de angst bij de inwoners van de mogelijke (of gerede) fusiepartners, dat zij een aanmerkelijke verhoging van de gemeentelijke belastingen zullen moeten gaan betalen (omdat tarieven worden geharmoniseerd, dus voor iedereen hetzelfde worden), weggenomen. Die angst of vrees is zeker valide, voor Gooise Meren en Hilversum heeft het duidelijk onvermijdelijke consequenties. Aan gemeentelijke belastingen in 2024 betaalt een gezin met twee kinderen in een huis van 500K in Wijdemeren €1405, de inwoners van Hilversum €912 en in Gooise Meren €959. (bron COELO)

Bij de ambtelijke fusie behouden de twee gemeenten hun eigen begroting en behouden de raden het budgetrecht. Wel zal er zoals eerder gezegd veel overleg en afstemming nodig zijn, niet alleen om de uitvoering goed te laten verlopen.

Iets om ons goed te realiseren: de begroting wordt geen optelsom van de begrotingen die de gemeenten nu afzonderlijk van elkaar hebben. De uitkering uit het gemeentefonds is niet het bedrag dat je krijgt als nieuwe gemeente als je dit van de nu twee gemeentes optelt. Het Rijk hanteert een zogenaamde opschalingskorting. Dit zal gevolgen hebben in de begroting en het beschikbare geld voor de dorpen van Wijdemeren en haar inwoners, of de fusiepartner moet dit alles ruimschoots kunnen compenseren? Met een ambtelijke fusie is deze zorg er niet. Wel moeten er ook dan afspraken worden gemaakt hoe de kosten voor overhead worden verdeeld. Een vaste verdeelsleutel kan daar uitkomst in bieden. Voor de werkelijke ambtelijke kosten kunnen projectmatige afspraken worden gemaakt.

De vergelijking moet gemaakt worden wat Wijdemeren nu aan ambtelijke en organisatorische kosten kwijt is (en welk niveau moet daarvoor gehandhaafd/bereikt worden) met wat kost het onze gemeente als we een ambtelijke fusie aangaan met fusiepartner A en met fusiepartner B? Hier moet nog onderzoek naar gedaan worden. Daardoor heeft er geen goede discussie over plaatsgevonden, laat staan dat het serieus in overweging is genomen door alle partijen. Het voordeel is dat als de ambtelijke fusie goed gaat, we in de toekomst veel minder vaak voor grote verrassingen komen te staan, bijvoorbeeld dat een project komt stil te liggen omdat de projectleider of ambtenaar die het behandeld afwezig/ziek is. Op een grotere afdeling kunnen collega’s elkaar vervangen. Natuurlijk zal de inzet van externen een discussie blijven, en in de huidige arbeidsmarkt en bij bijzondere omstandigheden ook nodig.  Een grotere ambtelijke organisatie is aantrekkelijker voor ‘vaste’ ambtenaren om voor te gaan werken in vergelijking met een kleinere gemeente. Dit brengt kwaliteit mee. Een ambtelijke fusie is daarom ook een goede stap naar een gezonde toekomst.

Bij de ambtelijke fusie is het essentieel voor een succesvolle samenwerking dat er vooraf sluitende afspraken gemaakt moeten worden en dat de verwachtingen goed worden gemanaged. Met name de ambtelijke aandacht die de kleinere gemeente tot haar beschikking krijgt. In een vorm a la een dienstverleningsovereenkomst is dat goed te regelen. Een gemeenschappelijke regeling is wat dit aangaat complexer en heeft grote organisatorische gevolgen.

Wat de bezetting betreft zijn er ook bij de gerede fusiepartners Hilversum en Gooise Meren zorgen. Dat zien we bij vrijwel alle gemeenten in Nederland. De open plekken in de ambtelijke organisatie kunnen daar waar mogelijk en gewenst, worden opgevuld met ambtenaren uit Wijdemeren.

In Nederland hebben gemeenten het niet gemakkelijk door de vele taken die aan de decentrale overheden worden toebedeeld. Vrijwel elke gemeente krijgt financiële problemen in het ravijnjaar 2026. De gemeente Wijdemeren dan nog niet. Onze gemeente is ook niet de enige die geen kans heeft gezien te sparen voor groot onderhoud aan wegen of vernieuwing maatschappelijk vastgoed, waar achterstallig onderhoud NU aandacht nodig heeft. In de komende jaren zal het nieuw te vormen kabinet met oplossingen moeten komen om gemeenten het hoofd boven water te laten houden. De wereld verandert en bij nieuwe ervaringen en inzichten hoort ook een innoverende aanpak.

Het gemeentehuis van Wijdemeren                                                                                                    In het gebouw aan Rading 1 zal veel leeg komen te staan. Dat biedt mogelijkheden voor andere functies.

Maar ook kan er op het terrein van het gemeentehuis herontwikkeling plaatsvinden. Naast de woningen die er gebouwd kunnen worden en de maatschappelijke organisaties die er mogelijk een goed onderkomen vinden, zou er de functie van het gemeentehuis behouden kunnen blijven voor de dienstverlening naar de inwoners en het functioneren van de gemeenteraad.

In het gebouw zal veel leeg komen te staan. Dat biedt mogelijkheden voor andere functies. Flexplekken kunnen ervoor zorgen dat ambtenaren van de fusiepartner regelmatig werken op het gemeentehuis in Wijdemeren, het is eenvoudig te realiseren en goed werkbaar. Het is ook prettig als ambtenaren dat doen. Bijvoorbeeld om voeling te houden met de gemeente Wijdemeren, en letterlijk en figuurlijk dichtbij het college van B&W en de inwoners te staan.

Daar waar ambtelijke samenwerkingen geen succes zijn komt dat geregeld doordat de gemeenten te verschillend zijn. Bij gezonde gemeenten wordt er meestal voor gekozen om dan te ontvlechten.

De partner voor het aangaan van de ambtelijke fusie is ook de beoogde partij, mocht het ervan komen, om bestuurlijk te fuseren. Dus waarom niet met tempo de ambtelijke organisatie versterken door de krachten te bundelen met een geschikte partner, en te bezien, in plaats van met zevenmijlslaarzen naar een onomkeerbare fusie?

Fractievoorzitter Sorrel Hidding met langdurig ziekteverlof

VVD VVD Wijdemeren 13-01-2024 07:58

Fractievoorzitter Sorrel Hidding met langdurig ziekteverlof

Onze fractievoorzitter en raadslid Sorrel Hidding neemt tijdelijk afscheid van de gemeenteraad van Wijdemeren. Zij gaat voor onbepaalde tijd, maar minimaal voor 16 weken, met langdurig ziekteverlof en wordt waargenomen door commissielid Michiel van Balen. Michiel zal in de raadsvergadering van maandag 15 januari 2024, waarin de verkenning voor de herindeling van Wijdemeren wordt besproken, worden beëdigd als waarnemend raadslid. Raadslid Bo de Kruijff wordt daarnaast tijdelijk fractievoorzitter van de VVD Wijdemeren. 

Bo: “Wij zullen Sorrel missen, maar wensen haar een goed en spoedig herstel. Blij dat Michiel als actief commissielid en voormalig raadslid bereid is gevonden om Sorrel tot die tijd te vervangen.”

Gemeenteraadsleden kunnen hun werkzaamheden wegens ziekte of zwangerschap tijdelijk neerleggen voor een periode van maximaal drie keer 16 weken. Ze keren na hun ziekteverlof automatisch terug in de raad. Sorrel doet een beroep op deze mogelijkheid.

Wim Lorjé       Voorzitter VVD Wijdemeren

Bo de KruijffFractievoorzitter VVD Wijdemeren   

Scholen Loosdrecht in erbarmelijke staat : Schriftelijke vragen

DorpsBelangen DorpsBelangen Wijdemeren 18-10-2023 09:21

Geacht college,

Wij ontvingen onlangs een verontrustende brief van een ouder die kinder(en) op basisschool De Sterrenwachter in Nieuw-Loosdrecht heeft.

De school kampt met lekkages die niet worden verholpen, waardoor kinderen in plassen in de klas zitten. In de vorige winter werd er ook al aan de bel getrokken, kinderen zaten met jassen aan omdat de school niet warm te krijgen was. Ook

werd er toen al langere tijd gesproken over tocht, schimmel en onveilige situaties in de school.

Buiten schooltijd zouden er hangjongeren over de daken van de school lopen, met alle risico’s van dien. Ook ontvingen wij signalen dat de bouw van het 2e IKC is uitgesteld. Wij delen al deze zorgen en hebben vragen. Graag antwoord op deze vragen op basis van artikel 52 RvO.

Bent u op de hoogte van de actuele situatie, conditie van onderhoud en veiligheid van de basisscholen De Sterrenwachter en De Linde in Nieuw-Loosdrecht?

Wat is er na vorige winter gedaan om het schoolgebouw van De Sterrenwachter nog in bruikbare staat te achten voor de komende winter en de navolgende tijd?

Heeft u over geschetste problemen overleg met het schoolbestuur en TalentPrimair gehad?

Zo ja, hoe kijken zij hier tegenaan?

Wat is er afgesproken?

Zijn er suggesties, verzoeken, oproepen tot acties aan u/de gemeente gedaan door enige partij/betrokkene in deze?

Zo ja, wanneer?

En wat heeft u hiermee gedaan?

Er is ons eerder verwittigd dat er geld is voor (klein) onderhoud. Is dit nog voldoende om reparaties (van deze omvang) uit te voeren?

Zo ja, waarom worden genoemde gebreken niet verholpen?

Kunnen de kinderen in eigen dorp (Nieuw-Loosdrecht), naar Nederlandse maatstaven, naar een gezonde veilige school deze winter en hierop volgende tijd?

Bent u het met ons eens dat als dit niet gegarandeerd kan worden, er nu actie nodig is?

Waarom wordt er niet uitgeweken naar noodlokalen op locatie De Linde, zoals eerder dit is aangegeven als mogelijk alternatief?

Bent u en handhaving op de hoogte van onveilige situaties na schooltijd, waaronder het op de daken lopen?

Zo ja, wat heeft u/de gemeente hiertegen ondernomen?

Wat is de status van het project 2e IKC?

Is er sprake van uitstel? Wanneer gaat het project naar uitvoerende fase?

Wanneer is naar verwachting het 2e IKC een feit?

Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen.

Patricia IJsbrandij

Fractievoorzitter DorpsBelangen

Blauwtongvirus: Schriftelijke vragen

DorpsBelangen DorpsBelangen Wijdemeren 11-10-2023 17:51

Naar aanleiding van de dramatische ontwikkelingen en ingrijpende gevolgen rondom het blauwtongvirus in onze gemeente, de verontrustende berichten uit onze gemeente en de vermoedelijke oorzaak, stellen wij de volgende vragen. Graag antwoord op deze vragen op basis van artikel 52 RvO.

Behalve de steun uitspreken aan de getroffen (hobby)boeren, wat doet het college om deze getroffen eigenaren van schapen en geiten daadwerkelijk te ondersteunen?

Vereniging Baken heeft zorgen uitgesproken over de oorzaak van het virus en de verspreiding ervan. Een theorie is dat knutten de dragers en verspreiders zijn, en dat vernatting van het landschap de overlast van knutten verergert. In het kader van de vernatting die wordt genoemd als natuuropgave, onder meer in het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen, de volgende vragen aan het college:

Welke actie heeft u ondernomen om uit te zoeken of knutten inderdaad een rol spelen in de verspreiding van het blauwtongvirus?

Welke contact heeft u bij deze berichten direct gelegd met de provincie om dit bij de verantwoordelijk gedeputeerde aan te kaarten?

Heeft u gesproken met deskundigen van de problematiek? Gezien de onzekerheid die nu is ontstaan;

Welke actie heeft u ondernomen om de beoogde vernatting (toch al een punt van kritiek en heftige discussie) direct ‘on hold’ te zetten totdat er volledige duidelijkheid is rondom het virus, de oorsprong ervan en de verspreiding ervan?

Als er nog geen actie is ondernomen;

Op welke termijn gaat u deze wel ondernemen?

Wat is uw plan van aanpak?

Welke acties hebben prioriteit?

Wanneer gaat u het gesprek aan met de verantwoordelijk gedeputeerde?

Wij zien uit naar de beantwoording van onze vragen.

Fractievoorzitter DorpsBelangen

Inbreng Wiet vd Brink Cie 3/10/2023

DorpsBelangen DorpsBelangen Wijdemeren 03-10-2023 21:55

Geachte college en raad van de gemeente Wijdemeren.

De titel van mijn inspraak is:

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

U hoort het goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Met toenemende verbazing moet ik helaas constateren, dat u steeds verder wegloopt van uw intenties om door middel van burgerparticipatie een relatie op te bouwen met de inwoners door bereikbaar en benaderbaar te zijn .

Luisteren naar de inwoners is in dit fusieproces totaal niet uit de verf gekomen.

In de verschillende partij programma’s ben ik het volgende tegen gekomen.

Wanneer een fusie opnieuw op de agenda komt, en dit is het geval, mogen inwoners niet buitenspel staan. Dan moeten meerdere varianten onafhankelijk in kaart gebracht en aan de inwoners gepresenteerd worden. Daarbij moet dan duidelijk zijn wat of hoe het beter zal worden en wat de voordelen en nadelen zijn. Tevens moet draagvlak voor de afzonderlijke varianten meegewogen worden. Dit is de basis voor besluitvorming.

Van dit alles is hier geen sprake, sterker nog de inwoners zijn volledig buitenspel gezet. Vlak voor het zomerreces wordt de beslissing tot een voorlopige bestuurlijke fusie genomen. Bij dit voorlopige besluit is volledig voorbij gegaan aan de belangen van de bevolking.

Na het reces mag de bevolking half september meepraten over zaken die men belangrijk vindt om in de toekomst voor de dorpen te behouden. Dit heeft totaal niets te maken met het raadplegen van de bevolking t.a.v. de voorgenomen bestuurlijke fusie.

Sterker nog de bevolking is in dit proces totaal overgeslagen en is onwetend om te horen wat de voordelen en nadelen zijn van de genomen criteria ten aanzien van zelfstandigheid, ambtelijke fusie of bestuurlijke fusie.

Gemeenteraad en college u moet zich schamen om op deze ondemocratische manier met uw inwoners om te gaan.

Een volgende reden om uw beslissing uit te stellen en opnieuw te overwegen ligt in het feit dat, zo lees ik in de krant, op dit moment ontevredenheid heerst over de wijze waarop de fractievoorzitters geïnformeerd worden en het feit dat ze niet meer in overleg willen treden met de burgemeester. De burgemeester die een voortrekkersrol in het hele fusie proces zou moeten vervullen is ziek, misschien wel voor langere tijd . Moeten wij in deze fase snel en overhaast een raadsbesluit nemen om tot een bestuurlijke fusie te komen? Of gaat u zorgvuldig te werk, neemt u de tijd voor een weloverwogen beslissing. Een beslissing waarbij de inwoners wel op een correcte manier worden gehoord, waarbij u de tijd neemt om naar ons te luisteren. Neem ons dus gewoon serieus , want u zit er voor ons, als onze volksvertegenwoordigers. Zorgvuldigheid gaat hier boven snelheid. U lijkt wel haast te hebben, maar waarom is volstrekt onduidelijk. Want daardoor bent u slordig geworden.

Juist in deze tijd is de kwaliteit van het te nemen besluit veel belangrijker dan de snelheid. Tot 2028 kunnen wij onszelf als gemeente financieel perfect redden. De ervaring laat zien dat iedere bestuurlijke fusie tot meer kosten leidt.

Kortom gemeenteraad: denk nog eens na over mijn woorden;

Beter ten halve gekeerd dan te hele gedwaald.

Ik wens u veel wijsheid toe.

Wiet van den Brink

Voorzitter DorpsBelangen

Inbreng Ria Hennis Cie 3/10/2023

DorpsBelangen DorpsBelangen Wijdemeren 03-10-2023 19:07

Geachte commissieleden,

Het is vanavond voor ons allemaal veel te spannend om zo maar, zonder al te veel aandacht, aan voorbij te gaan.

Gelukkig zijn er meerdere dorpsgenoten die hier inspreken.

Het zou fijn zijn als we ons heel goed realiseren wat hier vanavond voorgesteld wordt. Het definitieve faillissement van onze dorpen!

Opheffen! zegt het College, en de raad sukkelt mee, want met ÉÉN geluid naar buiten komen lijkt belangrijker dan de eigen uitgangspunten, het moet niet gekker worden!

Het overgrote deel van deze commissie is gekozen door inwoners die wel degelijk de programma’s hebben gelezen.

Op basis van die uitgangspunten mogen de inwoners verwachten dat de opheffing van Wijdemeren niet aan de orde is!

Hoera geen vuiltje aan de lucht.

Maar dan krijgen we te maken met wethouders die het niet zo nauw nemen met de mening van ONZE INWONERS!

Het ene na het andere bouwplan sneuvelt zonder inspraak met als toppunt het vanavond voorliggende besluit tot het opheffen van Wijdemeren.

Ik vind dit uitermate kortzichtig, arrogant, en reden om op zeer korte termijn het referendum voorstel  van een voormalig DLP raadslid te steunen.

Het wordt tijd dat we de inwoners aan het woord laten en niet alleen in tijden van de verkiezingen.

U bent nu nog in de gelegenheid het tij te keren en op een rustige en weldoordachte wijze volgend jaar een besluit te nemen!

Dank voor uw aandacht en veel wijsheid de komende tijd!

Ria Hennis   Nederhorst den Berg  tel.06 45406041

Inbreng DorpsBelangen Raad 12/7 “Toekomst perspectief”

DorpsBelangen DorpsBelangen Wijdemeren 17-07-2023 06:12

Er is maar één hoogste goed en dat is kennis.

Kennis is onverbrekelijk verbonden aan moraliteit, het stuurt ons morele kompas om het goede te doen.

De zorg van DorpsBelangen is: weten wij met elkaar genoeg, om zeker te zijn van wat het beste is voor Wijdemeren? Wat is de waarheid? De overeenstemming tussen verstand (kennis) en feiten (werkelijkheid). Met als functie de wereld om ons heen te ordenen om zo zin aan het leven te geven. Die wil je dus achterhalen!

Ook onze fractie heeft uiteraard het intense proces van de laatste maanden meegemaakt en door geploeterd om de waarheid over de gezondheid en levensvatbaarheid van Wijdemeren helder te krijgen.

“Wanneer we de waarheid loslaten, zullen wij ook de zingeving kwijtraken.“ (Aldus Socrates).

De zingeving van DorpsBelangen is altijd geweest om ons in te kunnen zetten voor de belangen van de inwoners en de mooie dorpen die we hebben, met als aangenomen waarheid door de meerderheid van Wijdemeren dat zelfstandigheid daarvoor een voorwaarde is. Raken we de zingeving dan nu kwijt? Zeker niet, we blijven ons inzetten voor de dorpen en gemeenschap in welke vorm dan ook, we zeiden dat al eerder, op naar een plan B.

Raakte De Raad in het begeleidingsproces de zingeving kwijt, als we de ‘waarheid’ niet boven tafel zouden krijgen? Waarschijnlijk wel. Hebben we dan gaandeweg vastgehouden aan een vermoedelijke waarheid? Wij denken dat dit niet uit te sluiten is. Er zijn absoluut nog onduidelijkheden. Zo hebben we geen strenge maatregelen genomen of deze doorberekend in de verschillende scenario’s. We weten niet wat ons maatschappelijk vastgoed aan verkoopwaarde heeft. We weten niet of het maatschappelijk vastgoed gunstig opnieuw ingedeeld kan worden. Of wat het oplevert als we nice-to-have projecten uit de begroting halen. Waarom wordt er wel over een nodige onderhoud van 250 miljoen voor wegen en riolering gesproken in de komende 10 jaar, maar niet over de bijpassende begroting van 600 miljoen? Of zoals uit de commissie behandeling bleek mogen we ook 15 jaar nemen en dan spreken we nu over 900 miljoen, of misschien wel veel meer! En wat gaat het Rijk doen aan de gemeentelijke worstelingen? Veel onzekerheden.

Lastendruk en goede dienstverlening

‘De dienstverlening is niet op orde te krijgen zonder zware lastendruk.’ De lastendruk zal sowieso omhoog gaan de komende jaren. Een van de redenen is dat de lasten moeten worden gedragen door een relatief weinig aantal huishoudens. Daarentegen hebben wij geen gemeenten kunnen vinden die zijn gefuseerd en daarmee de lastendruk hebben zien afnemen. Dit hebben wij niet bedacht dat is wetenschappelijk onderzocht en vastgesteld. Fuseren kost geld, laten we daar open over zijn.

Is het te laat om nu nog een aantrekkelijke gemeente te worden als werkgever?

Wij betreuren ten zeerste de vele ambtenaren  en daarmee ook veel kennis die we zijn kwijtgeraakt. Redenen daarvoor zijn onder meer; de werking op de arbeidsmarkt: veel leuke banen elders, met meer zekerheden in een hogere salarisschaal. Trouwe werknemers zaten met ambities die niet konden worden uitgevoerd door te weinig capaciteit. We delen als raad grote zorgen over de vele projecten die al zo’n lange tijd blijven liggen, beheersplannen ontbreken, teams zijn niet compleet en de focus ontbrak, dit laatste in de verleden tijd, want die is er met de voorgenomen richting nu wel. We hebben in vergelijking met andere gemeenten van dezelfde omvang veel fte, maar het blijkt nog altijd niet genoeg. En dat in het licht van de vele extra taken die er nog aankomen op gebied van klimaat en verduurzaming, of de omgevingswet en de taakstelling voor de opvang van vluchtelingen. Neem de enorme investering die nodig is op het gebied van ict en informatietechnologie, zodat we met data-gedrevensturing de maatschappelijke opgaven en gemeentelijke dienstverlening sterk kunnen verbeteren, (schrijft de VNG, vereniging Nederlandse gemeenten) dit klinkt alleen al als een utopie dat we dit aan zouden kunnen.

Tot nu toe is de campagne of huis-slogan ‘WIJ van Wijdemeren’ niet van de grond gekomen, en DorpsBelangen meent dat het weinig kans van slagen heeft met een streefdatum van 1 januari 2026 voor de voorgenomen fusie. Wij zien de organisatie niet meer op orde komen.

Wel moet gezegd dat er ontzettend veel werk is verzet de laatste maanden ten behoeve van de herstelplannen. Veel dank aan degenen, vaste kracht of inhuur, die de afgelopen tijd hier keihard aan gewerkt hebben, om gegevens en cijfers aan te kunnen leveren, dit mag niet onopgemerkt blijven en wij spreken daar dan ook onze volledige waardering voor uit.

Aan het college: werk nu verder uit wat er ligt, en houdt het tempo erin, wordt zo concreet mogelijk, geen mooie beloftevolle teksten meer, maar maak degelijke praktische stappen. Zoek de samenwerking in de regio.

Hebben we er alles aan gedaan om zelfstandig te kunnen blijven?

Het antwoord is naar ons idee: nee, daar is DorpsBelangen niet volledig van overtuigd. Een stevige hand van besturen, tijdig de begroting inleveren, onderbouwde keuzes maken en draconische maatregelen nemen was naar onze mening nog goed mogelijk geweest. Maar dat ligt achter ons, we kijken nu constructief vooruit. ‘Niets doen is geen optie meer’, niet blijven dralen. Omwille van dat we geen glazen bol hebben, zou in onze ogen nuchtere praktische  stappen goed zijn, met de voorgenomen richting in het vizier, maar houdt de mogelijkheid om bij te kunnen sturen. 3,5 jaar geleden was er nog geen corona, 1,5 jaar gelden geen oorlog in de Oekraïne en 3 dagen geleden was het kabinet nog niet gevallen. Het kan verkeren (zei Bredero)

De vraag blijft: wat levert een fusie echt op voor Wijdemeren?

Wij vrezen dat de lasten omhoog gaan en betaald parkeren wordt ingevoerd. We verliezen ons eigenzeggenschap., willen we dat echt? Een positief punt dat is genoemd in het scenario bestuurlijke fusie: Meer bestuurskracht, meer draagkracht en meer draagvlak, maar dat is ons inziens niet gezegd. Wordt het onderhoud van de buitenruimte, en zaken als de handhaving of ondermijning beter aangepakt? Dat weten we absoluut nog niet zeker.  digitalisering en dienstverlening wordt

Het kan u niet zijn ontgaan, in de eerder genoemde vier scenario’s opgesteld in begeleiding met KokxDeVoogd, liet een bestuurlijke fusie de meest haalbare doelen zien, veel groen. Hadden we de doelen niet scherper durven formuleren als we direct hadden geweten dat we op een bestuurlijke fusie waren uitgekomen, zouden we dan niet hebben willen opwaarderen? Laten we ze vast ombuigen naar een hoger niveau wensenlijstje. Toekomstige fusiepartner schrijft u vast mee? Een snelle meer dan toereikende dienstverlening. Een pro-actieve houding tot de komende maatschappelijke opgaven, gericht op een excellente invulling hiervan. De lastendruk komt maximaal onder de bovenkant van de laagste kwartiel. Handelt en bestuurt naar de Toekomstvisie 2035 waarin een florissante groei en bloei voor de dorpen van Wijdemeren wordt nagestreefd. Waarin de parels hun karakter met cultuur, natuur en leefbaarheid geborgen weet. De raad, college en organisatie is rolvast en evenredig dan wel ruim vertegenwoordigd door inwoners van Wijdemeren.

De komende periode

Wij hebben als raad, college en organisatie een intensief traject achter ons, om kennis te vergaren en onze morele kompas te bepalen. Het is geen geheim dat voor DorpsBelangen de voorgenomen richting zwaar valt en het kompaspijltje wiebelt door vertwijfeling, vechtlust en realisme. Bewoners zijn echter de experts van de dorpen. Wij kijken uit naar de gesprekken en discussies, van Breukeleveen tot Nederhorst den Berg, die we de komende periode mogen voeren, en de uitkomsten van de bewoners-bijeenkomsten die in september zullen worden gehouden. Vandaag zullen wij instemmen met het voorgenomen voorstel om recht te doen aan het gezamenlijke proces tot nu toe, maar op 5 oktober nemen wij pas een definitief besluit.

Dank u wel

Inbreng Patricia IJsbrandij namens DorpsBelangen bij de Cie van 6/7/23

DorpsBelangen DorpsBelangen Wijdemeren 07-07-2023 13:49

DorpsBelangen is een partij voor de belangen van de inwoners en dorpen van Wijdemeren, iedereen is welkom, ongeacht overtuiging of visie. Dat maakt dat we als bestuur, fractie en leden van de partij een goede afspiegeling en vertegenwoordiging zijn van de samenleving. Gewoon zoals u, jij en ik. Met respect voor elkaars mening gaan we een goede discussie niet uit de weg, om daarna gesterkt een gezamenlijke koers te bepalen. Dat zullen we altijd blijven doen, in welke vorm dan ook. We blijven ons inzetten voor de leefbaarheid in de dorpen, met de voorzieningen dichtbij. Wonen, werken, natuur, cultuur en vrijetijdsbesteding in een levensloopbestendige gemeente.

Nadat de raad kenbaar heeft gemaakt op 26 juni dat een bestuurlijke fusie de uitkomst is van een intensief werkproces, hebben we de leden in vergadering gesproken en de eerste reacties uit de dorpen vernomen. DorpsBelangen heeft altijd gestaan voor zelfstandigheid zolang dit verantwoord is. Dat zit ons in het dna.

We hebben als raad de afgelopen maanden dmv een intens traject, met elkaar het voorwerk gedaan om de feiten en de werkelijke stand van zaken inzichtelijk te kunnen presenteren. De herstelwerkzaamheden kunnen nu gefundeerd beginnen, zeg maar. We weten wat er te doen staat, we weten waar we het over moeten hebben met elkaar. De overgrote meerderheid van de raad volgde de uitkomst en neemt een voorgenomen besluit volgend week om bestuurlijk te fuseren.

De opdracht aan bureau KokxDeVoogd was om tot 1 keuze te komen voor het Toekomstperspectief van Wijdemeren. Allereerst werd er geprobeerd om de identiteit van Wijdemeren in gezamenlijkheid te beschrijven. Dat viel al gelijk niet mee, wat is Wijdemeren? De dorpen Loosdrecht, Kortenhoef, Nederhorst den Berg, Ankeveen en ’s-Graveland hebben totaal verschillende unique sellingpoints. Ieder dorp een eigen gezicht en woonbeleving, verbonden door een uitgestrektheid aan water, groen en straten. Na dat te hebben vastgesteld konden we niet anders dan 1 algemene omschrijving van onze gemeente loslaten, en het te houden op de 5 parels van Wijdemeren. Bekend als de groen-blauwe parel, gelegen in de Gooi- en vechtstreek, centraal tussen Utrecht en Amsterdam. Hierin zit een stukje van het probleem en wellicht ook de oplossing. We stelden 10 doelen op, die over 4 scenario’s werden gelegd. De haalbaarheid ervan werd gekwalificeerd met rood, oranje en groen, maar kregen geen waarde oordeel dat het ene doel boven het ander stelde.

Gaande weg het proces werd benadrukt dat zelfstandigheid, zoals in de huidige situatie, niet meer houdbaar is ‘Niets doen, is geen optie meer’. Te veel rood!

Vergaande samenwerking in de regio zal naar verwachting te langzaam gaan waardoor de situatie rap nog slechter wordt, tenzij je extra maatregelen neemt? Een ambtelijke fusie kreeg net als bestuurlijk fuseren twee rode doelen, de lastendruk gaat omhoog en de financiën zijn lastig op orde te krijgen. Bestuurlijk fuseren kreeg ook twee rode doelen, deze zijn:

1. Het karakter van de dorpen en plassen , de belangen en samenhang borgen in gemeentelijk beleid.

2. Gemeente kiest voor bouwen waar dat binnen de gemeentegrenzen te combineren is met behoud van het bestaande arsenaal aan natuur en recreatie. Een schone taak om afspraken over behoud van het karakter van de dorpen, het groen, het water en de woningbouw steviger dan stevig te borgen.

En als je daarnaast draconische maatregelen neemt dan? Wij vinden het kwalijk en zeer teleurstellend dat een coalitie die het coalitieakkoord de titel ‘alle hens aan dek’ geeft, en daar ook dikwijls aan heeft gerefereerd, niet onze handreikingen/suggesties heeft willen of kunnen oppakken. We kregen maar geen overzicht met effectieve en direct mogelijke bezuinigingen. We kregen maar geen cijfers als we erom vroegen of inzicht in wat die dure interim verandermanager nou eigenlijk had gedaan. We hebben teveel fte in huis, te weinig (historische) kennis en de organisatie kan het werk nog steeds niet aan. De ICT is uit de vorige eeuw en we kunnen geen concurrerende salarissen bieden. De gemeente heeft een sterk bestuur nodig die goed onderbouwde stevige beslissingen durft te nemen. Het voelt alsof we het hebben laten wegglippen het afgelopen jaar. DorpsBelangen is er vrijwel van overtuigd dat de organisatie zo niet op orde komt. Is een ambtelijk fusie met daarnaast draconische maatregelen de oplossing?

De doelen bij een bestuurlijke fusie zijn overwegend groen. En daarmee de meest verstandige beslissing? Toch ook met een bestuurlijke fusie krijgen we geen toezegging opdat alles beter wordt en de lasten met zekerheid lager zullen worden. Ook geen garantie op bestuurskracht, daadkracht of draagvlak voor alles wat er in de nieuwe raad besloten wordt. Is daarom alleen al eigenzeggenschap zo lang mogelijk behouden niet erg belangrijk?

De wethouder financiën zegt over Het Financieel Herstelplan; “Dit plan biedt de kaders voor de begroting 2024-2027. We verwachten daarmee een structureel sluitende meerjarenbegroting te kunnen presenteren.

Zo krijgen we weer de regie in handen om voor langere termijn zelf keuzes te maken.” DE REGIE IN HANDEN OM VOOR LANGERE TERMIJN ZELF KEUZES TE MAKEN !!

DorpsBelangen is heel gelukkig met het proces zoals we dat met elkaar hebben gelopen, we kunnen het wel!

Voor de maanden die voor ons liggen hechten wij eraan zoveel mogelijk mensen te spreken op straat, in de kroeg, op het sportveld of schoolplein. En hopen op een grote opkomst bij de bewonersbijeenkomsten die in september staan gepland. U krijgt daarom vanavond geen voorlopig standpunt van DorpsBelangen en het is goed mogelijk dat we volgende week in de raadsvergadering verdeeld zullen stemmen op het voorgenomen besluit. In het najaar nemen we ons definitieve standpunt in. Dank u wel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.