Nieuws van Inwonersbelangen in Woerden inzichtelijk

102 documenten

Opnieuw vragen over Berkenlaan Kamerik

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 06-04-2024 15:52

Ruim een maand geleden hebben CU/SGP en Inwonersbelangen vragen gesteld over de Berkenlaan in Kamerik. De beantwoording hiervan riep meer vragen op dan dat het de vragen beantwoord had. Daarom hebben we verduidelijkende vragen gesteld.

Wordt de 30-km zone en het verbod op vrachtverkeer en tractoren gehandhaafd Vraag was: Wordt de 30-km zone en het verbod op vrachtverkeer en tractoren gehandhaafd? Met andere woorden, worden er controles uitgevoerd? Zo ja, hoe vaak en wat zijn de resultaten? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om dit alsnog te doen in samenwerking met de handhaving(sinstanties)?

Antwoord College: Handhaving van snelheid kan alleen door de politie worden uitgevoerd. De politie handhaaft alleen in uitzonderlijke situaties in 30-km gebieden. Uitgangspunt is dat de weg zodanig ingericht moet zijn dat deze niet uitnodigt tot te snel rijden. Het verbod op tractoren en vrachtwagens kan ook gehandhaafd worden door eigen BOA’s. Er zijn echter nog geen overtredingen waargenomen. Op deze locaties zijn niet veel specifieke controles geweest omdat er geen meldingen van overlast bekend zijn . Meldingen van dit type overlast via de gemeentelijke website worden rechtstreeks gemeld aan de BOA’s.

Vervolg-vraag:

Als er geen klachten/meldingen bekend/gearchiveerd zijn dan is het zeer wenselijk dat het college contact opneemt met de bewoners. Om de vele klachten/meldingen rechtstreeks te ontvangen, te achterhalen waarom ze niet bekend zijn bij de gemeente en er inhoudelijk kennis van te nemen. Om zo een goed beeld te vormen van de verkeersproblematiek op de Berkenlaan. Kan het college dit toezeggen? https://inwonersbelangen.nl/opnieuw-vragen-over-berkenlaan-kamerik/Verkeer Kamerik Klopt het dat er onderzoek is gedaan naar het afsluiten van de Berkenlaan? Klopt het dat er onderzoek is gedaan naar het afsluiten van de Berkenlaan? Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten?

Antwoord College: Er is geen uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar een afsluiting. Uit de gevoerde gesprekken met de inwoners en het dorpsplatform bleek dat men vreest dat door een afsluiting van de Berkenlaan extra verkeer naar de Van Teylingenweg, in het centrum van Kamerik, uitwijkt. Hiermee is voor het afsluiten van de Berkenlaan geen breed draagvlak. Daarbij komt dat een afsluiting van de Berkenlaan voor hulpdiensten en bijvoorbeeld vuilnisauto’s onwenselijk is

Vervolg-vragen:

2.1  Er wordt geconcludeerd dat er geen breed draagvlak is. De basis om de uitspraak te kunnen doen is onduidelijk. Bij de bewoners wonend aan de Berkenlaan en aangrenzende straten zal het draagvlak zeer groot zijn, grenzend aan de 100%. Hoe is bepaald dat er geen breed draagvlak is? Hoeveel gesprekken heeft de gemeente uitgevoerd en is dit voldoende om tot de conclusie te kunnen komen? Hoe is het dorpsplatform tot haar gevreesde uitkomst gekomen? Kan bij het afsluiten van de Berkenlaan geen aanvullende maatregelen genomen worden dat het logisch wordt om de route over Beukenlaan te nemen? Hierbij in acht nemende dat de Beukenlaan een goede en brede weg is in vergelijking tot de nu voor hand liggende route (omdat men onbekend is met de Beukenlaan) via de Berkenlaan.

2.2  Waarop wordt gebaseerd dat een afsluiting van de Berkenkaan onwenselijk is voor hulpdiensten en vuilnisauto’s. Via de Eikenlaan worden de Berkenlaan, Lindenlaan, Goudenregenlaan en Meidoornlaan uitstekend ontsloten via de Beukenlaan.

Is het college bereidt om samen met de bewoners en het dorpsplatform te zoeken naar een doelmatige oplossing? Vraag was: Is het college bereidt om samen met de bewoners en het dorpsplatform te zoeken naar een doelmatige oplossing?

Antwoord College: Er zijn gesprekken geweest met inwoners en het dorpsplatform. Een harde afsluiting van de Berkenlaan is zoals hierboven benoemd als niet wenselijk beschouwd. De meningen van de verschillende gesprekspartners lopen uiteen. Er wordt gekozen voor een stapsgewijze aanpak. Eerst zal op gedrag gestuurd worden (o.a. door het bord doorgaand verkeer). Daarnaast is een verkeersbesluit in voorbereiding om de route via de Berkenlaan volledig 30 km te maken. Hierbij wordt in de Meent en de Lindenlaan 30 km de maximum snelheid. Hiermee wordt de route via de Beukenlaan vanzelfsprekender. Maatregelen worden in overleg met inwoners en dorpsplatform genomen. Als dit geen verbetering laat zien dan kan een infrastructurele maatregel worden overwogen. Hierbij wordt gedacht aan het aanpassen van de bocht naar de Beukenlaan zodat de voorkeursroute duidelijker wordt. Uiteraard wordt bij groot onderhoud van een van de straten ook naar verdere optimalisaties van de inrichting gekeken.

Vervolg-vragen:

Op de Berkenlaan is de maximum snelheid al 30 km en er worden allerlei andere maatregelen aangekondigd, maar zonder datum of jaartal. Wanneer gaan ze starten met het plaatsen van de 30 km borden in de Meent en Lindenlaan? Welke maatregelen gaat de gemeente verder treffen voor de inrichting van de Berkenlaan, Lindenlaan en Meent om het verkeer te matigen? En wanneer?

Het bericht Opnieuw vragen over Berkenlaan Kamerik verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Geen verhuur nieuw politiekantoor in Woerden

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 25-03-2024 16:29

In 2021 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het financieren van een nieuw politiekantoor. Bij elkaar gaat om 7,8 miljoen euro. Welke via verhuur van het pand terugverdiend wordt. Voor 20 jaar is er een huurovereenkomst gesloten tussen gemeente Woerden en de politie.

Geen huurovereenkomst politiekantoor in Woerden

Eind 2022 maakten verschillende politieke partijen zich zorgen over de stand van zaken. Naar aanleiding van vragen van het CDA heeft het college in een brief aan de gemeenteraad (RIB van 24 januari 2023) geantwoord dat het politiebureau er gaat komen.

Nu vernemen we dat het politiekantoor niet gehuurd wordt maar gekocht. Dit roept de nodige vragen op. Bijvoorbeeld of er wel een huurovereenkomst is gesloten? En zo ja, wat waren de ontbindende voorwaarde? Wat zijn de kosten geweest die gemeente Woerden heeft gemaakt?

Vragen van Inwonersbelangen

Naar aanleiding van de nieuwe informatie heeft Inwonersbelangen vragen over het nieuwe politiekantoor in Woerden:

Heeft de politie in eerste instantie een huur intentieverklaring getekend? Zo ja, was daar ook een ontbindingsclausule in op genomen? Zo ja, was daar dan een termijn aan verbonden? Vanaf wanneer is het bekend bij het college dat de politie het nieuw te bouwen politiekantoor niet meer wilde huren maar kopen? Heeft de gemeente de grond waar het politiekantoor gebouwd wordt verkocht aan de politie? Zo ja, wat heeft de verkoop van de grond opgeleverd? Zo nee wat is de verhuurprijs van de grond per Jaar? Wat zijn de ambtelijke kosten geweest van dit proces inclusief de architect van Cepezed? Loopt de gemeente financieel geen gevaar door het Didam arrest?

Lees op de website van gemeente Woerden de ingediende vragen. Ze zijn hier te downloaden: te downloaden vragen over nieuwbouw politiekantoor.

Het bericht Geen verhuur nieuw politiekantoor in Woerden verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Artsen: Ernstige hinder windturbines

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 20-03-2024 17:20

De coalitie Lijst van der Does, CDA, CU/SGP en Progressief Woerden gaan gewoon door met het plaatsen van windmolens in Reijerscop – Harmelen. Ondanks dat een artsencollectief alarm slaat over veel omwonenden die gezondheidsklachten krijgen.

Voorpagina Algemeen Dagblad: omwonenden ervaren ernstige hinder windturbines

De tekst in het artikel doet alle alarmbellen rinkelen: ‘Een groep artsen vindt dat de overheid de mogelijke gezondheidsrisico’s van windturbines op land niet serieus neemt. Ze zien de negatieve gevolgen van de windmolens in hun praktijk.’

Volgens de artsen ervaart ‘een flink deel’ van de omwonenden ‘ernstige hinder’ door het constante geraas van de draaiende turbines en het laagfrequente geluid dat ze produceren. ,,De slapeloosheid leidt tot stress, boosheid, vermoeidheid en verhoogde niveaus van irritatie en alertheid”, vertelt Cornelis Pet, huisarts in het Groningse Meeden. ,,Ik zie ruzies, depressies en suïcidale neigingen. Maar ondanks alle noodkreten aan de politiek, verbetert er niets.”

Krappe meerderheid gemeenteraad veegt gezondheidsrisico’s consequent van tafel

In 2008 heeft een grote meerderheid (20 van de 28 aanwezige raadsleden) van de gemeenteraad van Woerden zich tegen de komst van windmolens uitgesproken. De redenen daarvoor waren dat windmolens het landschap van het Groene Hart aantast en de onduidelijkheid over de risico’s voor de volksgezondheid van omwonenden. Ondanks het eerder genomen besluit en nog steeds niet onderzochte risico’s voor de volksgezondheid heeft een krappe meerderheid van de gemeenteraad in 2023 besloten dat Reijercop (Harmelen) de voorkeurlocatie wordt voor het plaatsten van 4 grote windmolens van 270 meter hoog.

https://inwonersbelangen.nl/artsen-ernstige-hinder-windturbines/Ernstige hinder windturbines

Waarom doorgaan ondanks uitspraak artsen over Ernstige hinder windturbines

De artsen die de alarmbellen laten afgaan zijn verenigd in het artsencollectief Wind Wiki. Zij vinden dat de negatieve gevolgen van windturbines voor het woon- en leefklimaat zwaar worden onderschat. Het enige logische besluit dat nu genomen kan worden is alle plannen stilleggen voor windmolens in Reijerscop – Harmelen. Risico’s lopen met de gezondheid van mensen mag gewoon niet. En deze groep is heel groot zo maakt Wind Wiki duidelijk: “Het is pure volksverlakkerij en een moedwillige manier om gezondheidsschade te veroorzaken. Volgens de wet mag je je naasten niets aandoen, maar voor de overheid geldt kennelijk iets anders.”

Vragen Inwonersbelangen

Naar aanleiding hiervan hebben we vragen gesteld:

Klopt het dat het college uit gaat van een eigen MER, zolang er geen landelijke normen zijn voor de afstand van windmolens tot woningen (hierna norm genoemd)? Is het college eens met Inwonersbelangen dat de uitkomsten van een eigen MER afhankelijk is van de specifieke deskundige die gevraagd wordt deze op te stellen? En dat deze tot lange procedures zal leiden bij de Raad van State? Wat is de reflectie van het college op de argumenten van de artsen om minimaal 10 maal de tiphoogte als afstand te hanteren tot woningen? Dit uit het principe dat je je naaste geen schade berokkenen. Waarbij we de reflectie van het college vragen vanuit lokaal perspectief wetende dat er dit moment geen landelijk normen zijn. Is het college het eens met Inwonersbelangen dat inwoners niet jaren in onzekerheid mogen verkeren of er windmolens geplaatst gaan worden op een afstand waarbij risico’s voor volksgezondheid zijn? Dat de huidige tijdlijn (afbeelding hierboven) eigenlijk al te lang is? En door de procedures bij de Raad van State dit nog veel langer gaat duren dan aangeven op de tijdslijn? Is het college het eens met Inwonersbelangen dat verdere besluitvorming over windmolens moet wachten totdat er geldende normen zijn? Een eigen MER geen soelaas beidt? Dat zolang deskundige het oneens zijn en het besluitvormingstraject over normen beïnvloed, inwoners uit Woerden niet in onzekerheid mogen verkeren?

De vragen en het artikel uit het AD is hier te lezen.

Het bericht Artsen: Ernstige hinder windturbines verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Rembrandtbrug: Verkeerde informatie verstrekt?

Inwonersbelangen Inwonersbelangen DENK Woerden 19-03-2024 10:35

Opnieuw zijn er artikel 42 vragen nodig om opheldering te verkrijgen over de informatie en het proces ten aanzien van het project Rembrandtbrug. De gemeenteraad lijkt verkeerd geïnformeerd. Als dit zo is, dan zullen de kosten van Rembrandtburg weer verder oplopen.

Heeft er nu wel of niet een inventarisatie plaatsgevonden?

Op 4 maart jl. is er een brief vanuit de gemeente gestuurd aan de bewoners wonend en ondernemers gevestigd rondom het tracé van het project Rembrandtbrug. In deze brief wordt aangegeven dat er continu gewerkt is aan de ontwerp werkzaamheden van dit project. Ook wordt aangekondigd dat de gemeente laat onderzoeken, door middel van proefsleuven, hoe en waar de kabels en leidingen in het gebied liggen.

Op 28 september 2022 heeft het College naar de gemeenteraad de Nota van beantwoording zienswijzen Bestemmingsplan ‘Rembrandtbrug’ gestuurd. Hierin is de gemeenteraad over kabels en leidingen als volgt geïnformeerd:

* * * * *

8.19 Kabels en leidingen

U geeft aan dat in zijn geheel in het ontwerpbestemmingsplan Rembrandtbrug het onderdeel kabels en leidingen ontbreekt en dat het verleggen een kostenpost met zich meebrengt. 

Reactie

Het onderdeel kabels en leidingen is opgenomen in paragraaf 4.11 van de toelichting op het bestemmingsplan. Alle aanwezige kabels en leidingen binnen de plangrenzen zijn geïnventariseerd, waarbij de focus ligt op deze kabels en leidingen die mogelijk een raakvlak vormen met de geplande werkzaamheden. Uit de inventarisatie blijkt dat binnen de plangrenzen datakabels, laag- en middenspanningskabels, gasleidingen hoge en lage druk, rioolleidingen onder druk en vrijverval en waterleidingen aanwezig zijn (zie tabel 4.12 in de toelichting). In de kostenraming is rekening gehouden met de kosten voor het verleggen van kabels en leidingen. 

Conclusie

De zienswijze leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

* * * * *

Gemeenteraad lijkt onjuist geïnformeerd over Rembrandtbrug

Uit de beantwoording zienswijzen komt het beeld naar voren dat de inventarisatie van leidingen en kabels uitgevoerd is. Dit staat haaks op de brief die recent gestuurd is, waarin inwoners en bedrijven geïnformeerd worden over uit te voeren werkzaamheden om in kaart te brengen waar leidingen en kabels in de grond zitten.

Naar aanleiding hiervan hebben Inwonersbelangen, Splinter en Woerden & Democratie de volgende vragen:

Hoe kan het zijn dat er nu pas onderzoek wordt gedaan naar de kabels en leidingen? Hoe kan het dat gemeenteraad eind 2022 geïnformeerd is dat helemaal inzichtelijk is waar kabels en leidingen liggen en dat er nu een onderzoek naar gedaan wordt? Wordt de gemeenteraad wel adequaat geïnformeerd over alle zaken die spelen rondom de Rembrandtbrug? Zijn er nog meer zaken waarover de gemeenteraad niet over geïnformeerd is? Denk bijvoorbeeld aan de benodigde keerlussen, waar uit eigen onderzoek van raadsleden bleek dat deze wel nodig zijn. Hoe is een raming van alle kosten en benodigde investeringen mogelijk als onduidelijk is, waar wat in de grond zit? Is het standpunt van het college nog steeds dat alle kosten voor omleggen van leidingen en kabels niet voor rekening van de gemeente is?

 

Het bericht Rembrandtbrug: Verkeerde informatie verstrekt? verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Open brief Inwonersbelangen | Directie-verkoopverhaal van het Antonius

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 17-03-2024 12:20

Samenvatting

Het valt op dat verschillende verkoopverhalen van Antonius de zorg buiten kantoortijden in Woerden negatief hebben beïnvloed. Deze verhalen worden geleverd door communicatiestrategen die een goed te verkopen verhaal schrijven. Zij hebben het dan over een narratief: verkoopverhaal om iets aan het bredere publiek te verkopen.

Deze verkoopverhalen worden vaak klakkeloos overgenomen. Een voorbeeld hiervan is het verhaal dat spoedzorg en apotheekvoorzieningen buiten kantoortijden te duur zouden zijn in Woerden, en dat er te weinig mensen gebruik van maken. Dit verkoopverhaal wordt bedacht en verspreid door goed opgeleide communicatiemedewerkers. Het is een logisch en eenvoudig verhaal en wordt daarmee door velen na gepapegaaid.

Het Antonius had een probleem met hun nieuwe ziekenhuis in Leidsche Rijn en keek daarom naar Woerden als mogelijke oplossing. Er waren te weinig cliënten in Leidsche Rijn. Ze sloten het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis in Woerden, ondanks protesten van duizenden mensen. En daardoor kwamen er meer cliënten naar Leidsche Rijn. Hierdoor verdween ook de huisartsenpost in Woerden en zijn er buiten kantooruren ook geen medicijnen meer te krijgen.

Gelukkig heeft de meerderheid van de gemeenteraad oog voor de behoeften van inwoners buiten kantoortijden. Ze hebben in 2022 besloten dat toegankelijke zorg een prioriteit moet zijn bij de ontwikkeling van het ziekenhuisterrein.

We moeten kritisch blijven tegenover de door communicatie bedachte verkoopverhalen die ons worden voorgelegd. Veel van deze verhalen negeren belangrijke signalen, zoals het probleem van zorgmijding. We moeten blijven streven naar goede zorg voor iedereen in Woerden, ook buiten kantooruren.

Inwonersbelangen vertrouwt op de grote meerderheid van de gemeenteraad dat ze door al deze verkoopverhalen heen prikt. Dat de gemeenteraad zich houdt aan het genomen besluit van 2022. En dat er een vorm van spoedzorg, inclusief apotheek, terugkomt in de plannen voor het oude grote terrein van het voormalige Zuwe Hofpoort Ziekenhuis. We kijken dan met gerust hart uit naar de plannen van het Antonius, waar een vorm van spoedzorg deel van uit zal maken.

https://inwonersbelangen.nl/open-brief-inwonersbelangen-directie-verkoopverhaal-van-het-antonius/Verkoopverhaal De brief “Directie-verkoopverhaal van het Antonius”

Inwonersbelangen ziet dat het ene na het andere verkoopverhaal de zorg in Woerden buiten kantoortijden om zeep heeft geholpen. Communicatiestrategen voorzien de directies van deze verkoopverhalen. De communicatiestrategen hebben het dan over een narratief.

We trappen er in Woerden (bijna) allemaal in. Het door dure communicatiestrategen verzonnen verkoopbare verhaal dat spoedzorg en apotheekvoorzieningen buiten kantoortijden te kostbaar zijn geworden in Woerden. En dat er te weinig mensen gebruik maken van spoedzorg buiten kantooruren. Het is een vak geworden van doorgeleerde communicatiemedewerkers die dit een narratief noemen. Dit is een verkoopverhaal verzinnen dat met selectieve feiten een logisch verhaal vormt en makkelijk door iedereen herhaald wordt. Dit laatste is een negatieve uitleg. Maar het is ook wel heel erg negatief wat het Antonius heeft gedaan met de zorg in Woerden.

Groot probleem, verkoopverhaal nodig: Antonius Leidse Rijn maakt verlies

Op de directietafel van het Antonius lag een jaar geleden een groot probleem. Er was een groot en kostbaar nieuw ziekenhuis in Leidse Rijn gebouwd. Alleen werd er te weinig gebruik van gemaakt. Dus viel het oog op de periferie. In hun ogen Woerden. Als deze cliënten nou allemaal naar het Antonius konden komen, zou deze vestiging wel rendabel worden. Er werd een tussenpaus benoemd voor het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis. Deze zou consequent het verzonnen verkoopverhaal rondzingen dat het aantal operaties te laag zou zijn en dat het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis in Woerden in de toekomst verlies zou gaan draaien. Kritische vragen, zoals moeten artsen op één locatie alle operaties doen of kan het ook op meerdere locaties, ging deze tussenpaus uit de weg.

30.000 handtekeningen tegen sluiting Hofpoort

Ruim 30.000 handtekeningen werden gezet tegen sluiting van het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis (handtekeningen behoud ziekenhuis) en het staken van de spoedeisende hulp (handtekeningen behoud HAP). Allemaal mensen die maandelijks heel veel premie betalen. Hier worden ook de hoge salarissen van de communicatiestrategen en directeuren van betaald. Na meerdere rechtszaken mocht de actieve cliëntenraad een advies uitbrengen. Dit kwam de directie niet goed uit. Het advies voorzag in een fusie waarin het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis zich specialiseerde in een aantal operaties. En waarmee de Spoedeisende Hulp bestaansrecht zou behouden. Ze gingen stokdoof door en besloten tot een fusie waarbij het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis als volwaardig ziekenhuis zou op houden te bestaan. En zo geschiedde.

https://inwonersbelangen.nl/open-brief-inwonersbelangen-directie-verkoopverhaal-van-het-antonius/verkoopverhaal

Gevolg van het sluiten van het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis was dat de huisartsenpost besloot te stoppen in Woerden. Zij hadden het verkoopverhaal verzonnen dat een huisartsenpost een spoedeisende hulp moet hebben. Als ernstige gevallen zich melden moeten deze immers snel door kunnen naar de spoedeisende hulp. Daarbij was dit een besluit van de vereniging van huisartsen in de regio Utrecht West. Hierbij waren ook de huisartsen van Woerden aangesloten maar die vormden een minderheid in deze vereniging. Dit was het verkoopverhaal van de huisartsen in Woerden. Dat de directeur van het Antonius toegezegd had spoedeisende hulp open te houden (of weer te openen) als de huisartsenpost blijft (of terugkeert) deed niet ter zake. Gevolg was dat de huisartsenpost naar Leidsche Rijn vertrok. Het verkoopverhaal van de apothekers laat zich raden. Gevolg is dat medicijnen buiten kantooruren niet meer beschikbaar zijn in Woerden.

Spoedzorg moet terugkeren in de plannen

De meerderheid van de gemeenteraad van Woerden heeft oog en oor gehad voor de inwoners die ook buiten kantooruren zorg nodig hebben. Vooral voor inwoners die niet beschikken over een auto is de zorg fors verslechterd. Nou wil het dat het Antonius door de overname van het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis een groot stuk grond heeft gekregen. Hierop wil het onder andere woningen realiseren. Waarbij de waarde kan oplopen tot tientallen miljoenen. Weer een narratief dat goed verkoopt. Er is immers een grote behoefte aan nieuwe woningen. Wie durft dit tegen te houden? Nou, de gemeenteraad. In juni 2022 is er een voorstel aangenomen door de meerderheid van de gemeenteraad dat goed bereikbare zorg – waaronder spoedzorg buiten kantooruren – het uitgangspunt is bij de verdere ontwikkeling van het ziekenhuisterrein.

Het bleef daarna even stil. Maar de communicatiestrategen hebben voor de directie van het Antonius een nieuw verkoopverhaal bedacht. Eentje die makkelijk door iedereen over te nemen is en kritiekloos doorverteld wordt. En eentje die definitief een einde moet maken aan de roep om zorg buiten kantooruren in Woerden: “Er maken te weinig mensen gebruik van zorg buiten kantooruren en het is te duur”. En deze werd massaal overgenomen de afgelopen weken. Het lijkt het gewenste effect voor de directie van het Antonius te hebben. Inwonersbelangen ziet dan ook dat het ene na het andere verkoopverhaal de zorg in Woerden buiten kantoortijden om zeep heeft geholpen.

https://inwonersbelangen.nl/open-brief-inwonersbelangen-directie-verkoopverhaal-van-het-antonius/ Verkoopverhaal gebaseerd op selectief omgaan met feiten

Alle verkoopverhalen (narratiefs) van de afgelopen jaren zijn gebaseerd op selectief omgaan met gegevens, feiten, vragen en aangeboden alternatieven. Want het naar buiten brengen dat er bijna geen behoefte is aan zorg buiten kantooruren in Woerden gaat voorbij aan alle signalen die wij krijgen wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met zorgmijding? Iets wat daadwerkelijk  heeft plaats gevonden toen het borstkankeronderzoek niet in Woerden plaatsvond. In de samenwerking tussen Inwonersbelangen en Bevolkingsonderzoek is dit uitgezocht. Lijden er niet veel mensen onnodig veel pijn omdat ze tot maandag wachten totdat de huisarts weer open is? Of dat je niet door de triage van de huisartsenpost heen komt? Die adviseren ogenschijnlijk eerst iedereen een paar paracetamols. Veel inwoners laten zich hiermee afschepen omdat ze niet opgewassen zijn tegen de telefonisten om uit te leggen hoe ernstig het is. En dat er ’s nachts complete tours gereden worden door de provincie Utrecht. Betrokken buren die met de zorgzoekende buurvrouw of buurman bij de huisartsenpost komen, dan naar de spoedeisende hulp doorrijden en daarna om 4 uur ‘s nachts een zoektocht ondernemen naar de nachtapotheek. Waar je wordt verteld dat je morgenvroeg na 10 uur kunt komen omdat het benodigde medicijn op is. Waarbij het eerder regel dan uitzondering is dat je overal met de buurvrouw of buurman minimaal 2 uur hebt gezeten in de door tl-buizen verlichte wachtruimtes.

Buiten Woerden volop investeringen in zorg buiten kantooruren

Er is geld voor ontwikkelingen voor zorg buiten kantooruren. Helaas dan niet in Woerden. Zo blijkt de huisartsenpost in Leidsche Rijn uitgebreid met portocabines. Een ander punt is de apotheek op deze locatie. Waarom kan deze niet buiten kantoortijden open zijn? Er zijn toch ook 24 uur per dag en 7 dagen per week medicijnen nodig in het ziekenhuis? Voor ons duidelijk dat er besluiten genomen worden aan bestuurstafels. Ver weg van het dagelijkse leven van zij die zorg nodig hebben.

Inwonersbelangen vertrouwt op de grote meerderheid van de gemeenteraad dat ze door al deze narratiefs heen prikt. Dat de gemeenteraad zich houdt aan het genomen besluit van 2022. En dat er een vorm van spoedzorg, inclusief apotheek, terugkomt in de plannen voor het oude grote terrein van het voormalige Zuwe Hofpoort Ziekenhuis. Wij hebben de deskundigheid hier niet voor. Maar een mobiele arts en apotheek zou een mogelijkheid zijn om te onderzoeken. Alle andere alternatieven voor zorg en apotheek buiten kantoortijden zijn prima.

€80,- miljoen zorgpremie en geen spoedzorg in Woerden

Een andere mogelijkheid is de lokale samenleving van Woerden schadeloos te stellen voor het mislopen van zorg buiten kantooruren. Bij elkaar wordt er door de inwoners van Woerden circa €80,- miljoen aan zorgpremie betaald (52.000 inwoners à €1750,- en gecorrigeerd voor inwoners onder de 18 jaar). Het Antonius heeft ook nog een vorm van een bruidsschat gekregen. De verkregen gronden van het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis waren ooit eigendom van de gemeente Woerden. Het gaat om circa 55.000 m2. Zou een jaarlijks bedrag van 3 tot 4 miljoen euro voor een garantieperiode van 25 jaar redelijk zijn? Wij, Inwonersbelangen, weten het niet, want wij zijn geen zorgspecialisten. Wel krijgen we als 30-jarige lokale partij veel klachten van de inwoners. Klachten die nooit onderdeel uitmaken van de voorgeschotelde Verkoopverhalen. Verkoopverhalen die goed doordacht zijn door goedbetaalde communicatiestrategen. Verkoopverhalen die selectief onderbouwd zijn. Verkoopverhalen die eenvoudig te vertellen zijn en door andere overgenomen worden. Verkoopverhalen die zorg buiten kantoortijden in Woerden voor te veel inwoners onbereikbaar heeft gemaakt.

Inwonersbelangen kijkt met belangstelling uit naar de plannen van het Antonius voor woningbouw op het voormalig terrein van Zuwe Hofpoort Ziekenhuis. Vooral hoe zij deskundigen ingezet hebben om een vorm van spoedzorg terug te laten komen in de plannen. Hier is meer dan genoeg ruimte voor tussen de te plannen woningen op het terrein van 55.000 m2.

Het bericht Open brief Inwonersbelangen | Directie-verkoopverhaal van het Antonius verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Terugblik gemeenteraad 15 februari

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 20-02-2024 19:03

Vorige week was er de maandelijkse gemeenteraad. Er stond niet meer dan 1 onderwerp op de agenda. De grote wens voor regulering van het parkeren van auto’s in Woerden. Er was een duidelijke scheidingslijn tussen partijen die van mening zijn dat de samenleving maakbaar is en partijen die hier niet in mee gaan. De laatste zijn niet meegegaan in het voorstel om in alle schilwijken van Woerden parkeerregulering in te zetten. Inwonersbelangen was daar één van.

Een van de oorzaken van de parkeerproblemen is de vorige coalitie van Lijst van der Does, CDA, CU/SGP en Progressief Woerden. Deze heeft door het willen reguleren (autoluw maken) van het parkeren in binnenstad nieuwe problemen veroorzaakt met parkeeroverlast in de schilwijken. Dit probleem zou weer met hetzelfde middel opgelost moeten worden voor de schilwijken. De gemeentelijke overheid blijft zo zelf problemen veroorzaken en daarmee onze inwoners dwars zitten.

Auto is de boosdoener

In het voorstel werd de auto als boosdoener aangewezen: “In de openbare ruimte is het van belang om een goed evenwicht te vinden tussen verschillende functies, belangen en wensen. Eén van deze functies is parkeren. Op een aantal plekken in Woerden ontstaan knelpunten rondom het parkeren van de auto in de openbare ruimte. Parkeerregulering kan deze knelpunten verlichten en soms echt oplossen.” Daarom werd door het college voorgesteld om een project te starten voor parkeerregulering in de schilwijken, zie figuur hieronder.

https://inwonersbelangen.nl/terugblik-gemeenteraad-15-februari/Parkeer reguleringPoort van Woerden: B1 Nieuw-Middelland, B2 Parkeerterrein zuid, G Snellerpoort, H Ontwikkelgebied Stationsgebied-zuid Schilwijken: A Bestaand Stationsgebied-zuid, C Honthorst en Singel, D Bloemenkwartier, E Schilderskwartier, F Staatsliedenkwartier Regulering binnenstad is een van de oorzaken

Allereerst is één grote oorzaak van parkeeroverlast de regulering die in 2020 in de binnenstad werd gestart. Het is niet vreemd dat als parkeren veel geld gaat kosten in de binnenstad, veel mensen met hun auto uitwijken naar naastgelegen wijken. Wij zijn van mening dat de coalitie van CDA, Lijst van der Does, CU/SGP en Progressief Woerden door het parkeren in de binnenstad te willen reguleren een nieuw probleem hebben veroorzaakt. En met nieuwe regulering dit willen oplossen. De vraag blijft: Wie heeft erom regulering van parkeren in de binnenstad gevraagd? Niet veel zo hebben wij ervaren. Problemen met parkeren in de binnenstad is onderdeel van je leven in het centrum van een stad, zo krijgen we telkens mee van bewoners en ondernemers.

Oplossingen tot nu toe wensdenken en luchtfietserij

De partijen die denken dat parkeerregulering een oplossing is, geven aan dat allerlei maatregelen ervoor gaan zorgen dat mensen geen autobezit meer wensen. Deelauto’s wordt vaak genoemd. Zo wordt er geschermd met het gestegen aantal deelauto’s in 2023 van 23%. Maar in echte aantallen is dit volledig verwaarloosbaar. Het gaat om een stijging van 6.442 in 2022 naar 7.920 in 2023. Het aantal auto’s is in 2023 gestegen naar 9,4 miljoen. Het aantal deelauto’s blijft steken op nog geen 0,08%. Proeven in Woerden met deel auto’s bij het Plantsoen en ook bij het Gemeentehuis zijn onderuitgegaan.

Een andere oplossing zou zijn meer op de fiets en beter openbaar vervoer. Weer even een paar cijfers (Bron ANWB). 70% van alle reiskilometers wordt met auto gedaan. 30% heeft geen alternatief dan de auto om naar het werk te gaan. Denk ook aan o.a. verpleegkundige die ’s-nachts werken als het openbaar vervoer niet rijdt of het werken in ploegendienst.

Wij willen eerst bewezen alternatieven zien waardoor mensen geen autobezit meer wensen. Dan kunnen we gaan nadenken over parkeerregulering.

Parkeer -en verkeersproblemen echt oplossen

Woerden heeft een lange historie van wel woonwijken bouwen maar de toegangswegen niet mee laten groeien. Zo vragen de Inwoners van het Schilderkwartier en Molenvliet al tientallen jaren om een ontsluiting via de westelijk randweg en een betaalbare brug over de Rijn. We zien dat deze inwoners nu onder andere door Lijst van der Does in steek worden gelaten. Ze hebben het alleen nog over een Oostelijk Randweg. Inwonersbelangen stelt dat op basis van de bronnen van het college de Rietveldbrug met in het verlengde de westelijke randweg goedkoper is dan de laatste prognoses van de Rembrandtbrug.

Een andere vraag die wij niet beantwoord krijgen is waarom nieuwbouw niet met voldoende eigen parkeerruimte gebouwd kan worden. Zo zijn veel appartementen in heel Nederland voorzien van een aantal eerste verdiepingen voor een parkeergarage.

Het voorstel aangepast

Een aantal partijen diende samen met het CDA het voorstel in om onderzoek naar parkeerregulering aan te passen. Wij hebben dit voorstel mede ingediend. Alleen voor  B1 – Nieuw-Middelland, B2 – Parkeerterrein zuid, G – Snellerpoort en H -Ontwikkelgebied Stationsgebied-zuid), en Schilwijk A (Bestaand Stationsgebied-zuid) wordt het onderzoek gestart. Dus alleen de wijken ten zuiden van de spoorlijn worden nu onderzocht. Wij gaan de resultaten als ze uitkomen zorgvuldig beoordelen.

Kijk hier de raadsvergadering terug.

Het bericht Terugblik gemeenteraad 15 februari verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Verkeer in Kamerik – Berkenlaan

Inwonersbelangen Inwonersbelangen ChristenUnie Woerden 09-02-2024 19:24

Verschillende bewoners van de Berkenlaan, Meidoornlaan en Goudenregenlaan in Kamerik maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in de Berkenlaan. De bewoners hebben hierover contact gezocht met de ChristenUnie-SGP en Inwonersbelangen. 

Alternatieve route Beukelaan

Er loopt een fietsroute door de Meidoornlaan en er is veel gemotoriseerd verkeer. Op sommige momenten is het spits bijv. rond 4 uur, omdat er veel klusbusjes rijden of in de ochtend als mensen naar het werk gaan en de kinderen naar school fietsen.

Een aantal jaren geleden is er een alternatieve route gemaakt voor het doorgaande verkeer via de Beukenlaan. De Berkenlaan wordt ondanks de alternatieve route nog steeds gebruikt als doorgaande weg waar (te) hard gereden wordt en gevaarlijke situaties ontstaan. De bewoners zijn al enige tijd in gesprek met het dorpsplatform en met de gemeente, maar de bewoners, het dorpsplatform en gemeente komen niet tot elkaar als het gaat om een doelmatige oplossing.

https://inwonersbelangen.nl/verkeer-in-kamerik-berkenlaan/Verkeer Kamerik

Onlangs is een bord doorgaand verkeer geplaatst om automobilisten te duiden dat de Beukenlaan de doorgaande weg is en niet de Berkenlaan. Echter, het bordje is geplaatst aan de achterzijde van een verkeersbord en staat aan de linkerkant van de weg, voorbij de bocht. Wij verwachten niet dat dit bordje een groot verschil zal gaan maken. Dit ook omdat er al borden 30 km zone en ‘verboden in te rijden voor vrachtverkeer en tractoren’ geplaatst zijn maar weinig effect hebben. 

Vragen over verkeer in Kamerik

De ChristenUnie-SGP en Inwonersbelangen hebben de volgende vragen voorgelegd aan het college:

Is het college op de hoogte van de klachten van de inwoners van de Berkenlaan en omgeving? Klopt het dat er onderzoek is gedaan naar het afsluiten van de Berkenlaan? Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten? Wordt de 30-km zone en het verbod op vrachtverkeer en tractoren gehandhaafd? Met andere woorden, worden er controles uitgevoerd? Zo ja, hoe vaak en wat zijn de resultaten? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om dit alsnog te doen in samenwerking met de handhaving(sinstanties)? Wat beoogt het college met het bordje ‘Doorgaand verkeer’ te bereiken? Is het college van mening dat dit tot verandering van rijgedrag leidt? Welke mogelijkheden ziet het college om het doorgaande autoverkeer over de Berkenlaan te ontmoedigen of de doorgaande route te blokkeren? Bijvoorbeeld in de herinrichting van de Berkenlaan. Is het college bereidt om samen met de bewoners en het dorpsplatform te zoeken naar een doelmatige oplossing?

Lees hier de vragen op website van de gemeente.

Het bericht Verkeer in Kamerik – Berkenlaan verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Terugblik gemeenteraad 25 januari 2024

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 31-01-2024 20:15

Afgelopen donderdag was de tweede gemeenteraad van dit jaar. Er werd een cheque van €5.357,72 aangeboden voor een kunstgras voetbalveld, komt er een eenvoudig parkeerbeleid voor de binnenstad, zijn er weer nieuwe zaken omtrent de Rembrandtbrug, wordt de ontwikkeling Harmelerwaard niet aan zijn lot overgelaten en wordt er geen beleid gemaakt om het aantal bijstandsgerechtigden te doen dalen in gemeente Woerden.

€5.357,72 voor een voetbalveld

Nasir Lalout (18) is al drie jaar bezig om een Cruyff Court in gemeente Woerden voor elkaar te krijgen. Cruyff Court is een publiek toegankelijk en wat kleiner voetbalveld van kunstgras. Nasir heeft met Boys TV een benefiet wedstrijd georganiseerd. Met Creators FC, een team van influencers, is er €5.357,72 bij elkaar gevoetbald. Dit bedrag werd in de vorm van cheque aan het college aangeboden. Om zo bij te dragen aan het gewenste voetbalveld.

Parkeren binnenstad: 1 zone voor vergunninghouders

Twee jaar geleden is het parkeerbeleid in de binnenstad vernieuwd. Het was kort samengevat een ramp. Te veel zones voor de bewoners, te veel verschillende zones voor betaald parkeren en onduidelijkheid wat bezoekers gelijk opzadelde met kosten van dagkaart à €25,- voor een half uur parkeren. Alsof de binnenstad van Woerden te vergelijken was met grote steden zoals Amsterdam of Rotterdam. Na het invoeren werden direct een aantal zaken teruggedraaid. Het afgelopen half jaar is er uitgebreid met binnenstadbewoners gesproken. Dit heeft een nieuw en beter parkeerbeleid opgeleverd.

Het belangrijkste is dat het parkeerbeleid fors vereenvoudigd is. Zo komt er 1 zone waar de binnenstadbewoners kunnen parkeren. Dit wel eerst als een proef. Voor betaald parkeren komen er 2 zones. Vanaf 18.30 uur en op zondag blijft het parkeren gratis. Tot slot komen er nieuwe en betere parkeerautomaten.

Weer onduidelijkheid over Rembrandtbrug

Vorig jaar december is het keren op het terrein van Oude Bos voor vrachtwagens aan de orde geweest. Vrachtwagens moeten namelijk ergens anders kunnen keren als de Rembrandtbrug aangelegd wordt. Door de aanleg van deze brug wordt de doorgaande route die er nu is afgesloten. In december werden vragen gesteld of er met Oude Bos gesproken was of er op zijn terrein vrachtwagens mochten keren. In de eerste beantwoording werd aangegeven dat er een gesprek had plaatsgevonden.  Daarna verscheen er in de pers een bericht dat er geen gesprek was geweest met de gemeente en Oude Bos.

Medio januari heeft er wel een gesprek plaatsgevonden. Daarom stelde wij vragen naar de uitkomst. Uit de beantwoording maakten we op dat vrachtwagens niet kunnen keren op het terrein van Oude Bos. Een update kunnen we rond juni verwachten. Een aparte keerlus aanleggen voor vrachtwagens gaat in de papieren lopen. Het gaat al gauw om €1,5 miljoen. Zover wij kunnen opmaken zal er nog een tweede keerlus voor vrachtwagens moeten komen. We wachten juni af om te vernemen wat de stand van zaken is.

Harmelerwaard

De Vereniging Harmelerwaard 3.0 heeft haar zorgen geuit over de toekomst van de glastuinbouw in de Harmelerwaard. Een gebrek aan mogelijkheden om uit te breiden en te verduurzamen zet de tuinbouw onder druk. Om zicht te krijgen op de toekomstmogelijkheden van het gebied en duidelijkheid te bieden aan ondernemers en andere belanghebbenden in en rondom de Harmelerwaard hebben gemeente Woerden en provincie Utrecht een verkenningsstudie naar een toekomstperspectief uitgevoerd. 

De verkenning is uitgevoerd met een grote groep participanten uit Harmelen. De uitkomst is dat er 3 “groene” mogelijkheden zijn en grootschalige woningbouw ongewenst is. En dat er geen publieke middelen beschikbaar zijn om een van de voorkeursperspectieven uit te voeren. Het gaat om een bedragen van €50,- tot €85,- miljoen.

De opdracht wordt nu om via een lobbytraject de maatschappelijke opgaves voor groen, natuur, recreatie en verduurzaming uit de drie toekomstperspectieven onder de aandacht te brengen bij mogelijke samenwerkingspartners, toekomstige en lopende (regionale) regelingen en  programma’s en contact te onderhouden met de tuinders. Dit zal tot het jaar 2030 duren, tot die tijd zullen er geen concrete ontwikkelingen in gang gezet worden: het zogenoemde “nul-scenario”.

De hiervoor gevraagde financiën vonden wij niet voldoende onderbouwd. Om de grip op de ontwikkelingen in het gebied niet te verliezen is een lobbytraject wel noodzakelijk. Daarom hebben wij het volgende voorstel gedaan: “Te onderzoeken welke middelen de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht ter beschikking kunnen stellen voor het lobbytraject. En de door Woerden beschikbaar te stellen middelen te bezien in relatie met de middelen die door de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht beschikbaar gesteld worden en de gemeenteraad te informeren over het resultaat.”

Ons voorstel is met grote meerderheid door de raad aangenomen.

https://inwonersbelangen.nl/terugblik-gemeenteraad-25-januari-2024/Theo Nieuwendijk voert voor het eerst het woord over Ferm Werk Ferm Werk

Al jaren stijgen het aantal bijstandsgerechtigden in gemeente Woerden. Terwijl landelijk een forse daling is ingezet. Het verschil is te groot. Zo is er sinds 2015 tot en met eind 2023 landelijk een daling geweest van 437.900 naar 396.000. Dit is een daling van 9,6%. Dit is een schril contrast met wat Ferm werk heeft bereikt voor de bijstandsgerechtigden in Woerden. Hier heeft namelijk een stijging plaatsgevonden van 507 in 2015 naar 625 tot en met september 2023. Dit is een stijging van 23,3%. Het verschil tussen landelijke trend en die van Woerden loopt nu al op naar bijna 33%.

Ferm Werk komt ver vooruit met de plannen voor 2025. In deze plannen werd geen enkele doelstelling verwoord. Wij hadden duidelijk doelstellingen van Ferm Werk verwacht. Daarom wilde wij dat er duidelijke doelstellingen komen. Bijvoorbeeld 5% minder bijstandsgerechtigden. Helaas haalde ons voorstel het niet.

Het bericht Terugblik gemeenteraad 25 januari 2024 verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Harmelen schreeuwt om sociale huurwoningen

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 09-01-2024 12:41

Bouwontwikkelingen afgelopen 7 jaar

De afgelopen 7 jaar zijn de 3 bouwontwikkelingen geweest in Harmelen. Er is gewerkt aan de ontwikkeling aan de locatie Willem-Alexanderlaan 2-4-6 in Harmelen (voormalige locatie zwembad, kinderdagverblijf en Fontein). Ontwikkeling 25 appartementen in de sociale huur door Cazas wonen, 11 patiowoningen en 6 gelijkvloerse grondgebonden woningen Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO).

Sociale huurwoningen Harmelen

Inwonersbelangen ziet dat er twee van de drie ontwikkelingen nu gerealiseerd worden maar krijgt over de ontwikkeling van de juist ook zo nodige sociale huur veel vragen van inwoners hoe het hier mee staat.

Vreemd is dat er onlangs een bord hing die binnen enkele dagen verdwenen is. Ook is het vreemd dat er geen transparantie gegeven wordt wanneer inwoners om informatie vragen bij Cazas en/of de gemeente. Door inwoners wordt niet begrepen waarom de bouwstroom sociale woningbouw niet gelijktijdig plaatsvindt met de andere twee bouwstromen.

Afgelopen maand lanceerde Cazas in Snellerpoort nog het plan om 150 sociale woningen te bouwen.

De vragen van Inwonersbelangen

Naar aanleiding van bovenstaande hebben we vragen over het bouwproject van Cazas in Harmelen.

Cazas heeft zeven jaar voorbereidingstijd gehad voor het project sociale woningbouw Willem-Alexanderlaan is dit juist? Zijn deze zeven jaren niet voldoende geweest om een project te realiseren? Indien dit niet voldoende blijkt hoeveel voorbereidingstijd heeft Cazas dan nodig? Wat is nu de echte reden waarom Cazas nog niet begonnen is? Waarom wordt er geen openheid van zaken gegeven door de gemeente en Cazas aan haar inwoners? Wanneer kunnen inwoners van Harmelen rekenen op realisatie van deze sociale huurwoningen? Hoe en waar wordt straks het bouwterrein ingericht als de bovengenoemde projecten gerealiseerd zijn? Word de overlast van (opnieuw) bouwactiviteiten op deze locatie dan beperkt? Zo ja, hoe wordt dit gemonitord?

Lees hier de vragen en antwoorden.

Het bericht Harmelen schreeuwt om sociale huurwoningen verscheen eerst op Inwonersbelangen.

30 jaar lokale politiek in Woerden

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 26-12-2023 08:52

Op 29 december 1993 is Inwonersbelangen opgericht. De lokale politieke partij ontstond omdat de gemeente de opbrengst van de Centrale Antenne Installatie (CAI) zich wilde toe eigenen. Vreemd, want de inwoners waren collectief eigenaar van de CAI. Met succes werd dit voorkomen en werd de opbrengst van 300.000 gulden verdeeld onder de eigenaren.

Op de hoogte blijven van de activiteiten 30 jaar lokale politiek in Woerden? Meld je aan op de nieuwsbrief: inwonersbelangen.nl/aanmelden

Deelname verkiezingen 1994

Om deel te kunnen nemen met de gemeenteraadsverkiezingen passeren de statuten op 29 december 1993 bij de notaris. Na een goede campagne slaagt Inwonersbelangen erin om 5 van de 13 zetels te behalen. Na ruim een maand onderhandelen neemt Inwonersbelangen deel aan de coalitie met een eigen lokale wethouder en lid is van het college van Burgemeester en Wethouders.

2 zetels bij de herindeling van 2001

Op 1 januari 2001 vindt de gemeentelijke herindeling van Harmelen met Woerden plaats. Bij de eerste verkiezing, als gevolg van de herindeling, komt Inwonersbelangen met 2 zetels in de gemeenteraad. Met deze 2 zetels is een cultuurverandering ingezet. Er wordt meer en meer vanuit de inwoners gedacht. De lokale politiek krijgt ook grond in de “nieuwe gemeente” Woerden. De jaren daarna wordt consequent tussen 2 en 5 zetels behaald.

https://inwonersbelangen.nl/30-jaar-lokale-politiek-in-woerden/ Lokale politiek: door en met de inwoners

De leden van Inwonersbelangen zijn mensen zoals jij en ik. Jong, oud, vrijgezel, vader, moeder, opa en oma. Werkzaam als verpleegkundige, manager, veteraan, arts, loodgieter, ambtenaar en buschauffeur. Mensen die gewoon, betrokken en dichtbij zijn. Daarbij baseren we ons altijd op de feiten. Wat willen de inwoners of wat gaat het kosten? Of wat we de laatste jaren veel zien is of inwoners wel vragen om nieuw beleid zoals het parkeerbeleid of de windmolens.

https://inwonersbelangen.nl/30-jaar-lokale-politiek-in-woerden/ 30 jaar lokale politiek heeft veel bereikt

Door samen met de inwoners op te trekken heeft Inwonersbelangen veel kunnen betekenen. Zo is voorkomen dat de proef met de tolpoortjes voor rekeningrijden in gemeente Woerden doorging. Hebben we aan de hand van eigen onderzoek de wijk-Boa’s geïntroduceerd. Is er tot nu toe voorkomen dat er windmolens komen die de leefomgeving van veel mensen verstoren. Als één van de laatste gemeenten is in 2017 de koopzondag er ook in Woerden gekomen. Recentelijk hebben we het voor elkaar gekregen dat de hondenbelasting afgeschaft is vanaf 2024. Dit laatste is een voorbeeld van een genomen op basis van feitelijkheden. De opbrengst van de hondenbelasting was nodig om de kosten van de administratie te betalen en voor de handhaving: Medewerkers gingen van deur tot deur  om te controleren of de bewoners toch niet stiekem een hond hadden. Feitelijk was het niet meer dan geld rondpompen. Hier is rijke historie na te lezen. https://inwonersbelangen.nl/nieuwsbrieven/

Eerste helft 2024 vieren we 30 jaar lokale politiek in Woerden

De komende maanden zijn er diverse activiteiten om 30 jaar lokale politiek in Woerden te vieren. Deze zullen zowel voor de leden als voor geïnteresseerden zijn. Voor wie op de hoogte wil blijven kan zich aanmelden voor de nieuwsbrief van Inwonersbelangen: inwonersbelangen.nl/aanmelden

https://inwonersbelangen.nl/30-jaar-lokale-politiek-in-woerden/30 jaar lokale politiek

Het bericht 30 jaar lokale politiek in Woerden verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.