Nieuws van politieke partijen in Zaanstad over CDA inzichtelijk

147 documenten

CDA's kijk op Voorjaarsnota Zaanstad

CDA CDA Zaanstad 10-06-2023 09:02

Onze fractievoorzitter, Julie van ‘t Veer, sprak gisteren bij de Algemene Beschouwingen Voorjaarsnota, namens CDA Zaanstad “Voorzitter, Het zijn onzekere tijden. Veel mensen komen nog steeds moeilijk rond, kinderen groeien op in armoede. Ondernemers die zich willen vestigen in de Achtersluispolder of op Hoogtij kunnen niet worden aangesloten op het energienetwerk en de ondernemers die er al gevestigd zijn kunnen hiermee ook lastiger verduurzamen, terwijl we dat zo graag willen. De opvang van oorlogsvluchtelingen, iets waar Zaanstad altijd in heeft uitgeblonken, staat onder grote druk. Tegelijkertijd kampen we met een stikstof crisis die belangrijke woning- en wegenbouwprojecten op slot zet en de woningnood onder jongeren nog langer voort laat duren. Om niet te spreken over toenemende grilligheid van de natuur, zoals met droogte, afgewisseld met wateroverlast en onzekerheden voor onze agrarische ondernemers. Hoe gaan wij als gemeentebestuur om met deze problemen? Slagen maken is het motto. Wat betreft de financiën moeten we roeien met de riemen die we hebben. Het zijn onzekere tijden voor onze samenleving en zo ook voor onze financiën. We zien dan ook een opgave voor het college, en specifiek voor de wethouder lobby en financiën, om succesvol te lobbyen bij het rijk. Gemeenten krijgen steeds meer opgaven, maar de financiële bijdrage van het Rijk blijft achter. De effecten daarvan zien we nu al terug in onze financiën. Wellicht zullen we door deze tekorten op de korte en lange termijn onze ambities moeten bijstellen en wij maken ons dan ook echt zorgen. Dan voorzitter, een aantal punten uit de kadernota en de burap. Met betrekking tot de reserveringen van het investeringsfonds balen wij dat de reservering voor de A8/A9 van 14 miljoen opnieuw verschoven wordt, zelfs naar de volgende bestuursperiode van de provincie Noord-Holland. Gaat Zaanstad gewoon mee in de strategie van vooruitschuiven van de provincie Noord-Holland? Wat ons betreft niet! Zaanstad is aan haar inwoners verplicht om de gezondheidsproblemen in Zaanstad Noord, vergelijkbaar met Tata Steel, serieus te nemen en op te lossen. Het CDA blijft knokken voor de verbinding A8/A9, ook omdat deze verkeerskundig van groot belang is voor de verkeerscirculatie in Krommenie en Assendelft! Ten tweede balen wij dat de extra ontsluiting van Westerwatering nog steeds geen feit is, omdat de busbrug nog steeds niet open is. Wij gaan er dan ook vanuit dat de wethouder mobiliteit én de wethouder stikstof er alles aan gaan doen om dit hoofdpijndossier op te lossen. Zoals u gewend bent blijft het CDA aandacht vragen voor mantelzorg. De samenleving vergrijst, de druk op de zorg is hoog en er zal meer beroep gedaan worden op mantelzorgers. Voorzitter, om maar even een contrast te noemen, waarom investeert de gemeente veel meer in de opvang van een relatief kleine groep overlastgevende verslaafden dan in de ondersteuning van overbelaste mantelzorgers. Een wens van het CDA is om weer een steunpunt voor de mantelzorgers te creëren, zoals vroeger. Wij komen hierop terug in de verdere bespreking van de voorjaarsnota. Een punt van zorg is de plaatsing van windturbines in de Achtersluispolder, die volgens het CDA de Zaanse belangen zullen schaden. Waar een vergelijkbare vergunningaanvraag in 2016 werd geweigerd door de provincie NH dreigt de nu ingediende aanvraag het wel te halen omdat de politiek in Amsterdam en de provincie NH de spelregels naar hun hand hebben gezet. Landelijke normering wordt niet afgewacht. Voorzitter, Zaanstad heeft dit jaar veel geld gedoneerd voor de slachtoffers van de aardbeving Syrië/Turkije, daar zijn we trots op. Maar voorzitter, waarom deden we in 2020 niet hetzelfde toen de Molukken getroffen werden door een zware aardbeving en de Molukse gemeenschap beroep op ons deed? Voorzitter, we maken ons dus zorgen. Ruimte voor nieuwe intensiveringen waarvoor de raad een positieve zienswijze heeft gegeven is er niet. Laat staan dat er dus ruimte is voor nieuwe initiatieven vanuit de raad. Kortom, we zitten op slot in onze financiën en geplande uitgaven. Het CDA Zaanstad wil daarom dat het college alle extra uitgaven op alle terreinen in heroverweging neemt. Neem het Dam tot Dam fietspad, onnodig vanwege een goed alternatief, onveilig, dieronvriendelijk en onbetaalbaar. Maar ook de extra uitgaven in het sociaal domein, terwijl in 2022 niet alle middelen besteed zijn, of de extra verduurzaming ambities. Het CDA is van gezonde financiën en daarvoor zullen we onze uitgaven moeten aanpassen aan de inkomsten. Voorzitter, het gemeentebestuur van Zaanstad wil en moet slagen maken.” Julie van ‘t Veer, 8 juni 2023

CDA Wethouder Slegers: "Tunnels in plaats van spoorbomen bij Guisweg"

CDA CDA Zaanstad 17-03-2023 08:48

Zeventien jaar na de eerste ideeën over het weghalen van de spoorwegovergang bij de Guisweg heeft Zaanstad de knoop doorgehakt. De komende drie jaar worden de details ingekleurd en in 2026 gaat het werk van start. Helemaal onomstreden is de ingreep niet. Fietsers en voetgangers krijgen een tunnel waarin ze volgens critici misschien niet veilig zijn, verkeer moet soms omrijden om op de snelweg te komen en de wegenstructuur doet wat ingewikkeld aan. Wethouder Gerard Slegers ziet dat anders. ,,Als je het hoort, of op een kaart ziet, kan ik mij die gedachte voorstellen. Veel mensen houden niet van verandering en dit gaat heel anders worden. Ik bekijk het van de andere kant, ik kijk naar wat het ons oplevert en dat is ontzettend veel.’’ Nog even en de slagbomen bij de spoorwegovergang zijn vaker naar beneden dan omhoog. Nu zijn ze 24 minuten per uur gesloten. Als over een paar jaar het treinverkeer verder geïntensiveerd wordt, zijn ze elk uur 33 minuten dicht. ,,Daar komt bij dat we meer woningen gaan bouwen en de hockeyclub naar deze hoek van de stad komt. We kunnen gewoon niet niks doen. Dit project is cruciaal om de bereikbaarheid te verbeteren.’’ Meegepraat Het heeft dan even geduurd voor er een plan lag, maar Slegers is trots op de inspraak. Bewoners, bedrijven en verenigingen hebben allemaal meegepraat en het is ze zoveel mogelijk naar de zin gemaakt. ,,Het enige wat mis ging en waarvoor ik excuses heb aangeboden, is dat we de schietvereniging onder de afrit van de A8 te laat hebben gesproken. Voor die club zoeken we nog een oplossing.’’ ,,De fietstunnel die nu getekend is, is echt veilig. Waar het kan is die open en er komt zoveel daglicht in als mogelijk is. Er was een probleem met verschillende richtingen die elkaar gaan kruisen. De hoeken waren te scherp maar nu zijn het overzichtelijke bochten. Er zat een knik in de tunnel, die is weggehaald en er is nu een zichtlijn door de hele tunnel. Het wordt veel veiliger dan nu. Veel scholieren halen nu halsbrekende toeren uit om niet te laat te komen. Dat is veel gevaarlijker. Ik ben pas echt gerustgesteld als die veilige weg onder het spoor en het kruispunt door er ligt.’’ Niet in scène gezet ,,We lieten de situatie een paar jaar geleden zien aan de directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Terwijl wij hier stonden gingen de spoorbomen dicht en even later slalomde er een ambulance tussen de slagbomen door. De directeur riep uit dat wij dat in scène hadden gezet maar dat was niet zo. Het is de dagelijkse praktijk hier.’’ In 2026 begint het werk aan het kruispunt en de overweg en drie jaar later is het onmogelijk om het spoor nog letterlijk te kruisen. In plaats van een overweg is er dan een tunnel vlakbij de A8 waardoor je van oost naar west en andersom kunt rijden. De routes rond die tunnel zijn het meest gecompliceerde deel van de ingreep. Volgens bewoners en zelfs enkele verkeerskundigen, is het te ingewikkeld. Wie nu uit de richting Amsterdam over de snelweg rijdt, ziet dan geen afslag meer in oud-Koog. In plaats daarvan moet de bestuurder doorrijden naar de afrit bij Westerkoog en daar via een nieuwe weg en een nieuwe tunnel terug naar oud-Koog. En wie vanuit oud-Koog de A8 op wil, rijdt dezelfde route die 1800 meter langer is dan nu. Wachttijd ,,1800 meter lijkt heel wat’’, zegt Slegers. ,,Maar het verschil is maar twee minuten. Dat weegt niet op tegen de voordelen. Als ik daar tegenover zet hoeveel wachttijd anderen nu voor de spoorbomen hebben, dan vind ik dat een grote verbetering. En ik ben er van overtuigd dat als het allemaal klaar is, iedereen de voordelen gaat zien.’’Het verdwijnen van de op- en afrit van de snelweg in oud-Koog ziet Slegers ook als winstpunt. ,,Bij de afrit moet het verkeer vol in de ankers, zo kort is die. En op de oprit is er niet genoeg ruimte om snelheid te maken. Dat leidt vaak tot gevaarlijke situaties. Het mooie is dat we van de ruimte die dan ontstaat een soort park kunnen maken. Dat klinkt misschien raar, een park onder een snelweg maar het kan. De skatebaan die daar nu is wordt dan een veel vriendelijkere plek.’’Zodra de gemeenteraad begin april groen licht geeft wordt het plan tot in de kleinste details uitgewerkt. Dan wordt ook uitgedokterd hoe de wegen aangepast moeten worden terwijl het verkeer kan blijven rijden en er twee tunnels onder het spoor aangelegd worden zonder de dienstregeling zwaar te verstoren. Bron: Noordhollands Dagblad Ed. Zaanstreek Waterland 17 maart 2023

Hardrijders worden verrast met flitspalen

CDA CDA Zaanstad 17-03-2023 08:21

Er komt nog dit jaar een mobiele flitspaal om hardrijders vaker te kunnen beboeten. In totaal komen er drie flitspalen naar Zaanstad maar wanneer de eerste paal gezelschap krijgt is nog niet zeker.CDA’er Hans Pijl vroeg zijn partijgenoot wethouder Gerard Slegers donderdag in de raadszaal van Zaanstad om tien mobiele flitspalen. Hij constateert dat er op veel wegen hard gereden wordt en dat de pakkans zeer gering is. Mobiele flitspalen zouden daarbij kunnen helpen. De resultaten uit bijvoorbeeld Hoorn stemmen hem optimistisch. Voor heel Nederland heeft het Openbaar Ministerie vijftig mobiele flitsers beschikbaar en Slegers is al blij dat er drie naar Zaanstad komen want veel gemeenten hebben om de palen gevraagd. ,,Tien zitten er helaas niet voor ons in’’, zegt Slegers. De mobiele flitspalen worden telkens een tot twee maanden op een plek neergezet. Slegers verwacht dat tegen het eind van die periode de meeste automobilisten weten waar ze staan en dat het effect dan afneemt. Dan is het tijd om de flitsers ergens anders op te stellen. Politie Waar de palen worden neergezet is vooral een zaak van de politie. Zij weten het beste waar te hard wordt gereden en waar controles zinvol zijn. De keuze voor een plek wordt niet alleen bepaald op grond van het vermoeden van veel snelheidsovertredingen maar ook op basis van technische mogelijkheden en nog wat andere factoren. De gemeente kan wel suggesties doen. De Partij voor de Dieren kwam ook met een plan om de nadelen van het verkeer te beperken, maar richtte zich op de uitstoot. De partij wil van de N203 in Krommenie en Wormerveer een milieuzone maken. Dat betekent dat de meest vervuilende personenauto’s en vrachtwagens daar niet meer mogen rijden. In Amsterdam is gebleken dat zo’n maatregel minder dan een op de twintig automobilisten treft. Verreweg het grootste deel van hen kiest dan voor een schonere auto. De mobiliteit neemt dus niet af, de uitstoot wel. Ultrafijnstof neemt met tien procent af en roet met een kwart tot een derde deel. Als mensen hun vervuilende auto aan de kant zetten is er ook een gunstig effect voor de luchtkwaliteit buiten de milieuzone. Bij GroenLinks en PvdA vond PvdD-raadslid Melchior Mattens steun. En als onderzoek uitwijst dat een milieuzone helpt en betaalbaar is, willen ook D66, Rosa en Denk er wel aan meedoen. Maar dat is niet genoeg.De tegenstanders zijn in de meerderheid. Zij denken dat het niet helpt, dat de vieze dieselrijders een sluiproute nemen of vinden het ’autootje pesten’. Werken aan schoner verkeer Wethouder Slegers ziet veel meer in het weren van stinkende vrachtwagens in de centra van Wormerveer, Krommenie en Zaandam. Zaanstad is al bezig te zorgen dat in de centra alleen nog elektrische vrachtauto’s en busjes rijden. Daar verwacht hij veel meer van. Bron: Noordhollands Dagblad ed. Zaanstreek Waterland 17 maart 2023

CDA Zaanstad stelt vragen aan het College van B&W over kleine windmolens

CDA CDA Zaanstad 14-03-2023 17:25

Vanuit de agrarische sector hebben wij verschillende verzoeken ontvangen voor het plaatsen van een kleine windmolen op het boerenerf. CDA Zaanstad vindt het belangrijk dat we de agrarische sector op deze manier de kans geven om te verduurzamen, waarbij een lagere energierekening een bijkomend voordeel is voor de boer. Hieronder kunt u onze vragen lezen.We zijn benieuwd naar debeantwoording van het College.

Schop in de grond voor A8-A9

CDA CDA Zaanstad 07-03-2023 16:29

Verbind de A8-A9 voor een gezonde leefomgeving Met trots vertelt het provinciebestuur van Noord-Holland op nationale TV dat ze Tata Steel al drie boetes heeft gegeven vanwege de voortdurende ongezonde situatie. Maar wie geeft de provincie dan een boete voor de voortdurende ongezonde situatie bij haar provinciale weg de N203? De situatie langs de N203, de drukste provinciale weg van Noord-Holland, is qua overschrijding van de normen voor stikstofoxide, fijnstof en geluid net zo slecht als bij Tata Steel. Om niet te spreken over de verkeerskundige problemen. Er wonen ongeveer 35.000 mensen rond de weg. Er staan 8 scholen. En er komen tot 2030 nog ca 1.250 woningen bij in de buurt. Uit een studie (2016) in opdracht van de provincie Noord-Holland blijkt dat door de ongezonde verkeerssituatie in Assendelft en Krommenie bij benadering 17.000 mensen eerder ziek worden of eerder dood gaan. Betrouwbaar... Het provinciebestuur liet in januari 2022 tijdens de behandeling van het landschapsplan even het politieke masker zakken door uit te spreken dat zij de A8-A9 eigenlijk niet ziet zitten. En nu weer, nog voordat Unesco een besluit heeft genomen spreekt dit provinciebestuur over afstel van de A8-A9. Is dat een betrouwbare overheid? Wie geeft dit provinciebestuur een boete? Daarom gaan deze provinciale verkiezingen, met name voor de Noord-Hollanders boven het Noordzeekanaal, in belangrijke mate over de A8-A9! Laten we teruggaan naar het Golfbaanontwerp uit 2017. Een doordacht, financieel haalbaar plan met een dijk van een maatschappelijke-kosten-baten-analyse (MKBA: 1,5) dat zorgt voor lagere uitstoot van gevaarlijke stoffen in de regio. De verbinding A8-A9 gaat zorgen voor goede doorstroming in Noord-Holland Noord, zodat de N203 daarna kan worden afgewaardeerd tot ontsluitingsweg voor Zaanstad Noord! Stem 15 maart! U kunt dit provinciebestuur een boete geven door te kiezen voor een partij die de verbinding A8-A9 boven alles stelt. Uw stem, mijn woord! Marc Wit, lijst 6 plek 44 STEM A8-A9

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder!

CDA CDA Zaanstad 06-03-2023 17:08

Amsterdam.nl: “Er komt een moment dat de gemeente Amsterdam meer dan 1 miljoen inwoners telt”. Heel belangrijk om die ambitie te halen is het woningbouwproject Haven-Stad. Maar daar staan wel een aantal grote bedrijven (ICL / Bunge) in de weg vanwege hun heftige milieucontour (stank, (stik)stof en geluid). Geen zorgen zal worden gedacht, we verleiden deze fabrieken om zich elders binnen Amsterdam te vestigen, op een “veel meer afgelegen plek”. Dat deze “afgelegen plek” pal tegenover Zaanse woningen en - woningbouwplannen ligt, weet en/of deert dit Amsterdam niet. ‘Alleen ga je sneller’. NB. Het Noordhollands Dagblad schrijft op 28 februari dat de verhuizing voor kunstmestfabriek ICL om financiële redenen op losse schroeven staat. Ruikt ICL meer geld en/of lagere eisen omdat dit Amsterdam zo happig is? Goed nieuws voor de vele vieze vensterbanken en - longen, want om de nieuwe kunstmestfabriek ICL te kunnen verplaatsen wordt de opslag van kolengruis (bedrijf HES) verkleind. Komt Amsterdam natuurlijk goed uit, want na sluiting van de Hemwegcentrale is de grootschalige opslag van kolengruis overbodig geworden. En heel slim ook, want minder kolengruis levert milieu-wisselgeld op om de kunstmestfabriek soepeltjes te kunnen plaatsen. En, weg mogelijkheden voor Zaanstad om bezwaar te maken. ‘Alleen ga je sneller’. De verplaatsing van ICL wordt door dit Amsterdamse gemeentebestuur ook gerechtvaardigd met de tekst: “goed voor de verduurzaming van de Haven (terwijl de Haven woonwijk wordt). Goed omdat “de nieuwe fabriek fosfaat gaat halen uit rioolwater”. Dat Zaanstad hierdoor voor 50+ jaar de stank-, stof- en geluidsoverlast van Amsterdam moet overnemen, inclusief het gevaar van een fosfaat-kunstmestfabriek van 50m hoog[1] weet en/of deert dit Amsterdam niet. ‘Alleen ga je sneller’. NB. Dat Amsterdam om haar eigen belangen te dienen het bestemmingsplan voor woningbouw op het Zaanse ‘Hembrugterrein’ heeft laten vernietigen (2019) krijgt hiermee nog een bitter nasmaakje. Het benadrukt de egocentrische denklijn van dit Amsterdamse bestuur: ‘Alleen ga je sneller’.[2] Dat voor dit Amsterdamse bestuur participatie meer theorie dan praktijk is, wordt ook duidelijk bij de voorgenomen plaatsing van drie mega windturbines aan de Noorder IJ-Plas, de coulissen van Amsterdam. Ondanks bezwaren vanuit buurgemeenten Oostzaan en Zaanstad, maar ook van de eigen inwoners aan Zijkanaal H, dendert Amsterdam, heel slim via enthousiaste energie coöperaties, door. Waarschijnlijk dienen zij deze maand een vergunningsaanvraag in. Gebrek aan draagvlak en aanstaande landelijke normering afwachten komen even niet uit. ‘Alleen ga je sneller’. Kortom, Amsterdam predikt een gezamenlijk en duurzaam belang te dienen, maar in de praktijk dient het vooral het eigen belang en worden vervelende (im)materiele zaken ver weg verstopt. De belangen van buurgemeenten, net als die van aantal Amsterdammers die aan de verkeerde kant van Amsterdam wonen, worden in de wind geslagen. Geluids-, stank- en stofoverlast en zichthinder worden onder de noemer ‘verduurzaming’ verplaatst richting de buren. ‘Alleen ga je sneller’. Kennelijk voelt dit Amsterdamse bestuur zich binnen het MRA motto ‘samen kom je verder’ net iets meer gelijk dan de anderen. Bizar natuurlijk. Marc Wit, raadslid Zaanstad en PS lijst 6 #44 [1] De geluidsoverlast van de XXL-stadshub, pal tegenover het Hembrugterrein, wordt buiten beschouwing gelaten. [2] De vernietiging van het bestemminsplan Hembrugterrein was in belangrijke mate gebaseerd op beperkingen voor het bedrijf Frites uit Zuyd. Op onbegrijpelijk wijze had Zaanstad dit bedrijf vers toegelaten op het Hembrugterrein, als een paard van Troye. En alsof het nog niet pijnlijk genoeg was zocht dit bedrijf korte tijd na de uitspraak haar heil in Almere.

Algemene beschouwingen begroting 2023-2026

CDA CDA Zaanstad 31-10-2022 06:56

Van onze fractievoorzitterJulie van ‘t Veer Zaanstad, donderdag 27 oktober 2022 Voorzitter, 686 miljoen euro. Terwijl wij hier in het Stadhuis debatteren over een begroting van 686miljoen euro zitten veel inwoners van Zaanstad te piekeren over hoe zij deze maand weerkunnen rondkomen. De stijgende energielasten, de dure boodschappen, en gaan zo maardoor. Veel inwoners van Zaanstad leven letterlijk in armoede en dat in een rijk en welvarendland. En om niet te vergeten de Zaanse ondernemers die het water aan de lippen staat.Hiernaast hebben we ook nog eens te maken met woningnood, een stikstof crisis, eenenergiecrisis en een vreselijke oorlog die ook Zaanstad raakt. En ja, als Zaanstad zoeken we altijd naar oplossingen. Zo vangen we al jaren ruimhartigvluchtelingen op en reserveren we 2 keer 1 miljoen euro om inwoners, bedrijven enverenigingen tegemoet te komen in hun financiële lasten. Maar voorzitter, hoe gaan we hetgeld goed en eerlijk verdelen verdelen? Een van de lastige vragen waar we als Zaanstadvoor staan. En voorzitter hoe belangrijk het ook is om nu iedereen te helpen die het echt nodig heeftmoeten ook gaan investeren in een samenleving waar mensen in staat zijn zichzelf teredden en te ontwikkelen. In plaats van energietoeslag invoeren, wat nu helaas wel nodig is,investeren in de verduurzaming van de huizen, gebouwen van verenigingen, enzovoort.Beleid dat een vooruitziende blik vereist, niet makkelijk maar wel nodig. Maar voorzitter , ik ben geen raadslid geworden om aan de zijlijn te staan klagen. Samen met mijnCDA collega’s ga ik mij met overgave inzetten voor een beter Zaanstad. Beter, m.n. door demenselijke maat te laten terugkeren in de dienstverlening van het Zaansegemeentebestuur. Een Zaanse samenleving waarin we omzien naar elkaar. Nog te vaaklaten we ons leiden door te veel regels en juridische procedures, waardoor we demenselijke maat kwijt raken en nog te vaak wordt te laat gedacht aan participatie endraagvlak. Een beter Zaanstad is mogelijk als het gemeentebestuur slagen maakt in haardienstverlening aan de Zaanse inwoners en ondernemers, met bijzondere aandacht voorde kwetsbaren, zoals onze jeugd, de senioren die tussen wal en schip dreigen te raken,maar ook voor leden van de LHBTIQ+ gemeenschap. Voorzitter, wij hebben voor deze bestuursperiode vier speerpunten benoemd als CDA Zaanstaden daar willen we nog even aandacht voor vragen: Een eigen passend dak boven je hoofd. Wonen is een recht, bouwen is onze plicht nog steeds moeten er veel stappen gezet worden op de woningmarkt, maar we zijnblij met de slagen die we maken en dat moeten we ook blijven doen om de langewachtlijsten op te lossen. Je beschermd en gewaardeerd voelen. Iedereen mag zijn wil hij of zij wil zijn endaarom blijven wij ons hier ook voor inzetten, zoals bijvoorbeeld voor onzeMantelzorgers en de LHBTIQ+ gemeenschap. Een stem hebben die telt. De overheid luistert en stelt zich dienstbaar op. Ook inZaanstad moeten wij als gemeenteraad aan de slag met de participatie. Hier ligt eengrote uitdaging en het is tijd om aan de slag te gaan met de participatie, metspeciale aandacht voor het oprichten van een jeugdraad en door daadwerkelijkproblemen in zaanstad noord op te lossen door met tempo de A8 A9 te verbinden. Vertrouwen hebben in een duurzame toekomst; Zaanstad draagt haar steentje bijaan een schone, betaalbare toekomst voor haar inwoners en ondernemers, met speciale aandacht voor houtbouw en duurzaamheid. Kortom voorzitter, het coalitieakkoord en deze eerste begroting vormen op hoofdlijnen hethandboek voor de komende periode. Wij stellen ons positief kritisch op en zoeken graag desamenwerking op met andere partijen. Julie van 't Veer Zaanstad, 28 oktober 2022

Anja Geraschencko zet zich in bij Werkom

CDA CDA Zaanstad 22-05-2022 19:47

Anja Gerashchenko (42 jaar) was burgemeester in Oekraïne, zat vol idealen en wilde haar land vooruithelpen. Enigszins gedesillusioneerd vertrok ze in 2019 naar Nederland en meldde ze zich bij Werkom. Ze is toen bemiddeld naar een baan bij een testlocatie van de GGD Amsterdam en werkte daar tot volle tevredenheid van haar werkgever. Een dag voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak kreeg ze promotie en zou ze ingewerkt worden op een administratieve functie bij dezelfde testlocatie. Maar toen brak de oorlog uit. Haar ouders zijn nog in Oekraïne, haar broer vecht mee en veel mensen die haar kennen vroegen om hulp. Anja kon dit alles maar moeilijk combineren met haar nieuwe functie en besloot daarom haar baan op te zeggen. In plaats daarvan is ze aan de slag gegaan als tolk in het hotel waar de eerste Oekraïense vluchtelingen aankwamen. Via de Zaanse burgemeester Jan Hamming, die op zoek was naar een Oekraïense vlag voor het stadhuis, raakte ze in gesprek met ambtenaren. Mede vanwege haar ervaring als burgemeester en haar rol in de Zaanse politiek (CDA) is Anja in staat hen vanuit haar hart en emotie te informeren. En er wordt naar haar geluisterd. Mede dankzij een interview in het Noordhollands Dagblad wordt zij steeds vaker benaderd door journalisten en talkshows (o.a. Eva Jinek). Dit alles is bij de Gemeente Zaanstad niet onopgemerkt gebleven, zij hebben Anja een baan aangeboden als relatiemanager. Na wat extra begeleiding vanuit Werkom is ze in maart gestart in haar nieuwe rol. Zij helpt vluchtelingen en legt hen uit hoe zaken geregeld worden in Nederland. De vluchtelingen voelen zich gehoord en, ook belangrijk, welkom geheten. Anja koppelt haar bevindingen terug aan de gemeente en geeft aan wat de vluchtelingen nodig hebben en waar zij tegenaan lopen. Dankzij haar bemiddeling wordt onbegrip en miscommunicatie voorkomen. Anja geeft aan dat ook zij oorlog in Oekraïne heeft meegemaakt en weet wat de vluchtelingen doormaken. Ze vindt het erg fijn om nu in Nederland haar landgenoten te kunnen helpen. Anja benut de kansen die op haar pad komen en laat daarmee zien hoe je stap voor stap je doelen kunt bereiken. We zijn bij Werkom zeer trots dat wij haar hierin hebben kunnen ondersteunen.

5 mei is de dag van de bevrijding

CDA CDA Zaanstad 07-05-2022 17:53

Op 5 mei 2022 hield Anja Gerashchenko haar toespraak over bevrijdingsdag en over de oorlog in haar land. Over de herinneringen van haar familie aan de Tweede Wereldoorlog en de harde realiteit nu. Over de inval van Rusland in een democratisch land als Oekraïne. Over angst, moed en hoop. De studio van haar toespraak was vanuit een auto bij de Bullekerk in Zaandam. Hier kunt u haar toespraak over lezen. 5 mei is de Dag van de Bevrijding van Nederland, die door het hele land wordt gevierd. Wat ooit de verschrikkelijke realiteit van de oorlog was, leefde voort in de herinneringen en verhalen van de generaties die het hadden meegemaakt en de boeken en films die er daarna over verschenen. Het werd onderdeel van de geschiedenis. Ik herinner mij dat mijn oma mij als klein meisje het verhaal vertelde van een zwangere vrouw die op transport werd gezet per trein en drie dagen moest reizen temidden van oorlogsgeweld en zonder eten en drinken en zonder de mogelijkheid de wagon met bange kinderen en vrouwen te verlaten. Ik heb nooit begrepen waarom mijn opa, die op 23- jarige leeftijd in een Amerikaans gevechtsvliegtuig aan het Oostfront streed, slechts drie van zijn medestrijders overleefden de oorlog, altijd moest huilen tijdens de nationale bevrijdingsfeesten in mei, wanneer iedereen om hem heen aan het feestvieren was, waarom hij nooit met ons naar oorlogsfilms keek en er nooit over praatte. Ik herinner me dat ik met mijn broer lachte om een oude buurvrouw, die altijd zout, kaas en ontbijtgranen op het balkon bewaarde. Onze vader wees ons dan terecht, hij zei: “Jullie lachen omdat jullie een gelukkige generatie zijn die niet weet wat oorlog met mensen doet, welke sporen het achterlaat tot het einde van de dagen van degenen die het hebben overleefd. En ik vraag God dat het gedrag van deze vrouw altijd onbegrijpelijk voor jullie zal zijn." 82 jaar geleden viel een sterk, groot autoritair land zonder waarschuwing een klein, vreedzaam neutraal land aan, bombardeerde een machtige havenstad, doodde duizenden onschuldige burgers en dwong het land zijn voorwaarden en regels te aanvaarden. Vier jaar na het begin van de bezetting stierven tienduizenden mensen, voornamelijk ouderen van de honger en miljoenen mensen werden met de hongerdood bedreigd. Historici schrijven dat de hongersnood van 1944-1945 een zeldzaamheid was in een modern, ontwikkeld en geletterd land. Deze verschrikking eindigde door een zegevierend offensief van de geallieerden, maar de herinnering aan het doorstaan ​​van het lijden blijft voor altijd bij de mensen die het hebben overleefd. Daarom zijn geschiedenislessen zo belangrijk. Geef ze door aan de volgende generatie en onthoud de ontoelaatbaarheid van de herhaling van deze verschrikking. Maar de geschiedenis herhaalt zich. En ik vraag me af: hoe kan dat? Hoe kan het dat opnieuw, zoals ruim tachtig jaar geleden, prachtige machtige steden worden vernietigd. Dat wanhopige mensen vluchten voor het oorlogsgeweld en huis en haard achter zich laten? Dat een sterke buur, die de wetten van de wereldorde vergeet, denkt dat hij het recht heeft om zijn voorwaarden te dicteren. Woorden schieten tekort om de erbarmelijke situatie in Marioepol te beschrijven. Marioepol waar op dit moment duizenden mensen, inclusief kinderen, zonder voedsel, water en medische zorg zich verbergen in de schuilkelders. Zij smeken de wereld om redding. Zullen ze op tijd gered worden? Zal de kleine vierjarige Alice, de dochter van een militaire dokter die gewonde soldaten in Marioepol helpt, het daglicht zien? Haar moeder heeft geen kans om daar levend weg te komen, dus het kleine meisje heeft die kans ook niet. Ik wil niet aan haar toekomst denken, maar haar gezicht stond mij voor ogen en mijn hart doet pijn. Het was ongelooflijk moeilijk voor mij om deze toespraak te schrijven. Het is moeilijk omdat je moet praten over dingen die in de 21e eeuw onaanvaardbaar zijn. Maar ook in de 20e eeuw waren ze onaanvaardbaar. Toch gebeurden ze. En ze gebeuren nu. Een nachtmerrie wordt een realiteit. Maar we komen hiertegen in het geweer. Zal een krachtige alliantie van moderne beschaafde landen, landen waar de democratie heerst, in staat zijn de middeleeuwse duisternis te overwinnen, van een land dat in handen is van een autocratisch bewind? Zal de internationale gemeenschap en de miljoenen mensen die ons steunen in staat zijn deze humanitaire crisis en oorlog te bezweren? Zodat Alice en haar moeder en andere lotgenoten gered worden? Ik heb geen antwoord op deze vraag. Maar ik ken de veerkracht van de geest van mijn volk, de onweerstaanbare moed van onze soldaten die stand zullen houden ​​en Mariupol, Odessa, Kiev, Kharkiv en elk klein dorp in de buurt zullen verdedigen. De moed van onze artsen die onder vijandelijk artillerievuur bevallingen en operaties uitvoeren. De moed van onze brandweerteams die elke dag branden blussen en mensen uit het puin redden. De moed van onze vrijwilligers die mensen onder beschietingen evacueren en naar veilige plaatsen brengen. Ik zie eenheid en begrip van de realiteit bij politici en regeringen in Europa en de Verenigde Staten. Dit begrip en deze eenheid kwam niet onmiddellijk tot stand, maar ze is nu al een realiteit. De goede oude alliantie biedt ongekende hulp en ondersteuning. Is er iets beters in deze wereld dan de handen van vrienden die zich uitstrekken als je om hulp smeekt? En als ik om me heen kijk, jullie steun, jullie medeleven en jullie solidariteit zie, kan ik zeggen dat er hoop is. De hoop dat het goede altijd het kwaad verslaat. Dat het licht de duisternis vervangt. De waarheid heeft altijd het overtuigende laatste woord ook al beweert propaganda het tegendeel. Beste Nederlanders, beste Zaankanters, ik wil jullie feliciteren met de dag van de bevrijding, de dag van vrijheid en overwinning. Vandaag is een feestdag. Al die blije mensen om me heen vertellen me dat onze dag van vrijheid binnenkort komt.

Oekraïense ooggetuige

CDA CDA Zaanstad 14-02-2022 11:14

Omdat de spanning tussen Oekraïne en Rusland ook Nederland beginnen te raken heb ik, in samenwerking met mijn vriend Eric Barc, besloten om u deelgenoot te maken van wat er zich de afgelopen 10 jaar zich heeft afgespeeld in Oekraïne en nog steeds.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.