Nieuws van D66 in Zeewolde inzichtelijk

12 documenten

Kandidatenlijst en verkiezingsprogramma D66 Zeewolde gepresenteerd

D66 D66 Zeewolde 18-01-2022 21:55

Bekende maar ook nieuwe gezichten op de kandidatenlijst

Kandidatenlijst

Wenda Westerhuis is de lijsttrekker voor D66 bij de verkiezingen voor de gemeenteraad in Zeewolde in maart 2022. Op dit moment is Wenda fractievoorzitter in de gemeenteraad. Samen met de andere kandidaten op de lijst zal Wenda met veel enthousiasme en vol vertrouwen de verkiezingen in gaan. Naast Wenda Westerhuis staan de volgende personen op de kandidatenlijst Samee Sabur, Kees van den Broek, Sam Sterk, Regina Blom, Andries Baatje, Wibe Sierksma en Johan de Muynck. Ko van der Velpen (bestuursvoorzitter): “Ik denk dat we een mooie kandidatenlijst hebben met enthousiaste en gedreven mensen die zich voor de volle 100% willen inspannen voor Zeewolde”.

 

Verkiezingsprogramma

D66 Zeewolde heeft een ambitieus verkiezingsprogramma samengesteld met concrete doelstellingen. Wenda Westerhuis: “ik ben er trots op dat dit programma is samengesteld met inbreng van velen, we hebben dat echt samen gedaan”. Het programma legt de focus op democratisering, wonen, duurzaamheid, kunst en cultuur, samenleven en onderwijs. Daarnaast besteed het programma aandacht aan financieel economische aspecten. Volgens Westerhuis is het een programma met het typische gedachtegoed van D66 Zeewolde. “Dit gedachtegoed staat voor verbinding, het ‘in je kracht staan’, en met elkaar samenleven. Vanuit duurzaamheid, kennis en eigen identiteit met aandacht voor het welzijn van onze inwoners. In een laagdrempelig en transparant politiek landschap”. D66 Zeewolde wil zich nadrukkelijk inspannen om Zeewolde een stap verder te brengen, zonder het verworvene te veronachtzamen. Voor een samenleving waarin iedereen vrij is maar niemand laten vallen

Lees hier het  verkiezingsprogramma

Betoog Bestemmingsplan Trekkersveld IV

D66 D66 Zeewolde 16-12-2021 22:12

D66 Zeewolde, Raadsvergadering 16 december 2021

Ik ben op zoek naar een andere baan.

Het moet natuurlijk inhoudelijk een baan zijn die bij me past, maar er zitten ook nog wel wat andere voorwaarden aan. Het salaris moet goed genoeg zijn, want ik moet ook de vaste lasten kunnen betalen en de boodschappen. En heel menselijk, ik wil er financieel op vooruit gaan zodat ik nog wat extra’s heb. Want ik heb ook de verantwoording over mijn kinderen, wil ze dus ook wat leuke dingen kunnen bieden, dagjes weg bijvoorbeeld en vakanties. En ze kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling.

Naast het financieel plaatje, moet het dan ook passen in de uren en in de tijden die passend zijn bij de agenda van mijn kinderen.

En ik heb nog meer wensen: het moet bijvoorbeeld binnen een straal van zoveel kilometer van mijn huis zijn, zodat ik niet heel veel tijd kwijt ben aan het reizen. Wat overigens dan ook weer bijdraagt aan duurzaamheid. Niet zozeer mijn eigen belang maar is wel erg belangrijk voor het klimaat en het milieu.

Wanneer ik de juiste vacature heb gevonden stuur ik een sollicitatiebrief en stel ik mij voor, maar laat ik ook weten wat ik voor hun kan bijdragen. En met resultaat, ik mag op een oriënterend gesprek komen. Het is een goed gesprek waarin we beide ook verwachtingen naar elkaar uit hebben gesproken. Reden om met een eerste voorstel te komen.

Overigens moet ik jullie wel even vertellen dat ik dit niet aan mijn huidige werkgever heb verteld, want dat gaat onrust geven en ik weet nog niet waar het toe leidt. Ik heb het alleen aan mijn beste vriend verteld met de vraag ook voorzichtig te zijn met de informatie, want voor hetzelfde geldt gaat een ander met die baan er vandoor of zegt mijn werk, als je toch zoekend bent dan zoeken wij wel een ander.

Het eerste voorstel dat ik krijg van mijn mogelijk nieuwe werkgever ziet er prima uit en wij gaan weer het gesprek aan. We onderhandelen nog wat over anterieure voorwaarden. Dus wat extra vrije dagen, de verantwoordelijkheden. De vergoeding voor reiskosten, maar ook telefoon van het bedrijf en dat soort zaken. Voor de transparantie meld ik nu op mijn werk wel dat ik om mij heen aan het kijken ben. Even polsen hoe zij zullen reageren ook.

We komen er uit en zoals het hoort, volgt er dan een contract. Hoewel ik zelf best wat ervaring heb, vraag ik toch even of mijn financieel adviseur mee kan kijken. Hij heeft meer expertise dan ik. Hij kijkt al mijn hele leven mee met deze formele beslissingen. Hem heb ik uitgekozen op waar hij voor staat, zijn kennis, maar ook zijn integriteit en betrouwbaarheid. Ook al ben ik het niet altijd met hem eens en hij niet met mij. Maar zijn feitelijke feedback is altijd goed en objectief.

Hij stelt nog een paar wijzigingen voor die ik terugkoppel. Een en ander wordt aangepast, maar niet alles kan. Omdat het bedrijf deze functie belangrijk vindt en ook zeker wilt weten dat ik de goede ben, investeren zij in een assessment sessie met een extern bureau. Om zeker ervan te zijn of ik wel match.

Inmiddels weten al meer mensen om mij heen waar ik mee bezig ben. En krijg ik gevraagd en ongevraagd allemaal meningen en ideeën over het bedrijf, verhalen die anderen ooit gehoord hebben over dit bedrijf, de functie en de impact op de veranderingen voor mij en mijn gezin. En zelfs suggesties die helemaal niets meer met deze nieuwe baan te maken hebben, maar gaan over het gedrag van mijn nieuwe werkgever in het verleden. En wildvreemden die mij gaan bellen en zonder mij te kennen of te weten om welke baan het gaat, wel weten dat ik dit vooral niet moet doen. Uit al deze meningen Moet ik de feiten er nog even uithalen die ik kan mee nemen in mijn overwegingen. Maar meningen en vlugge oordelen zijn sneller gevormd, dus het is zeer goed filteren op de feiten.

Na die filtering lijkt ook dit er goed uit te zien, maar het contract en de bijbehorende zaken krijgen juridisch toch nog wel wat meer vorm dus ik vraag voor de zekerheid toch ook nog even een jurist gespecialiseerd in arbeidsrecht. Ik kies deze zelf uit, maar het bedrijf wil de kosten wel voor mij betalen.

Uiteindelijk liggen alle feiten op tafel want ook de jurist ziet geen onvolkomenheden en zegt zelfs dat het bedrijf meer doet dan dat er juridisch verplicht is.

Of ik het doe dat is dan uiteindelijk mijn persoonlijke keuze. Maar de voorwaarden welke ik heb gesteld en welke wettelijk verplicht zijn zien er goed uit. Dit geldt voor mij, of voor wie dan ook, die op deze functie zou solliciteren.

Waar ik over moet beslissen is uiteindelijk het contract wat voor mij ligt. Ik hoef niet te beslissen over de contracten met andere collega’s. Ik hoef ook niet te tekenen voor de wettelijke verplichtingen in het bedrijfsbeleid. Ik zal dus moeten tekenen voor een onderdeel, in het geheel. Het is wel een belangrijk onderdeel, want zonder personeel kan de bedrijfsvoering niet worden uitgevoerd.

Maar bestuur en collega’s op mijn huidige werk, wees gerust. Dit is Meta foor. Met dit voorbeeld probeer ik een vergelijk te maken over het verlopen van een proces in vergelijk met het proces rondom de wijziging van het bestemmingsplan van Trekkersveld IV.

En natuurlijk is een vergelijking altijd lastig, zeker gezien de maatschappelijke discussie die is ontstaan over dit datacenter, dat zou bij mijn eventueel nieuwe baan niet zijn gebeurd. En natuurlijk is dit onderwerp complexer en speelt hier het algemeen belang mee.

Maar veel overeenkomsten zijn er zoals gezegd zeker wel. We zijn al ruim twee jaar bezig met dit proces, en hebben ons op allerlei fronten laten adviseren, zorgvuldig het proces doorlopen, alle informatie van voor en naar achteren gelezen en nog stapels vragen gesteld aan het college, beleidsambtenaren en betrokken externe partijen. En hebben overal duidelijke antwoorden op gekregen. En ja, we weten pas sinds kort dat het om Meta gaat, maar maakt dat dan het verschil voor wel of niet zorgvuldig voorbereiden? Het is dus niet zoals wordt gesuggereerd dat we over 1 nacht ijs gaan en niet weten waar we het over hebben of over besluiten. Het is nu wel tijd om de knoop door te hakken, net als bij die nieuwe baan, is het nu de vraag wat gaan we doen met het besluit dat hier vanavond voorligt.

Wij als D66 Zeewolde hebben dus de feiten uit het verhaal gefilterd en gekeken of de voorwaarden die wij gesteld hebben ook voldoen. En dit gaat dus over de ruimtelijke inpassing van 35 hectare industrieterrein en nog eens 166 hectare met zo’n 40% bebouwing, die de komst van een datacentrum mogelijk zou kunnen maken.

Met daarnaast nog de aanvullende voorwaarden welke gemeld in de anterieure overeenkomst. Dit heeft betrekking op de landschappelijke inpassing, op het gebruik van de restwarmte, het community programma en de benodigde infrastructuur.

Dus voordat de krantenkoppen al melden dat ik op zoek ben naar een andere baan, dat is niet de boodschap van dit verhaal. Het was ter illustratie, om enigszins te verduidelijken wat er allemaal bij komt kijken in het proces welke wij de afgelopen 2 jaar hebben gelopen. Waarbij de plannen 17 maanden openbaar zijn.

Zeker naar aanleiding van zoveel vragen van inwoners van Zeewolde en Nederland blijkt dat het een belangrijk en complex proces is. Hiermee probeer ik het proces enigszins af te pellen naar een soort van dagelijkse situatie. Ondanks dat ik besef dat dit geen dagelijkse situatie is en daarmee niet wil insinueren dat wij dit maar even zo behandelen. En wij horen, zien en voelen ook de zorgen die er leven. En begrijpen ook dat er grote zorgen zijn om de duurzaamheid.

Aan ons als gemeenteraad ligt de taak voor, ruimte toe te staan voor dit soort ontwikkelingen met aanvullende kaders. Maar ook getoetst aan de kaders die de landelijke overheid heeft gesteld in de NOVI en de REOS. Binnen al deze kaders voldoet dit plan. Wij beseffen dat er in Den Haag in het regeerakkoord is gesproken over stengere richtlijnen dan die er nu zijn.

Maar ook in Den Haag hebben ze alle kansen gehad hier haar mening over uit te spreken. Zij was betrokken bij de komst van Meta naar Nederland en Zeewolde. Moeten we dan nu zeggen, we zetten alles in de koelkast want het nieuwe kabinet wil het misschien toch anders? Als het nieuwe kabinet dat wil dan ligt dat in hun handen.

Hoewel wij hier als gemeenteraad niet overgaan, willen wij hierover nog wel het volgende noemen. En hiermee haal ik een stuk uit het regeerakkoord: Er wordt aangegeven dat Hyperscale datacentra een onevenredig groot beslag leggen op de beschikbare duurzame energie in verhouding tot de maatschappelijke en/of economische meerwaarde. Intentie is om de landelijke regie en de toelatingscriteria bij de vergunningverlening hiervoor aan te scherpen.

Dat heeft geen invloed op de bevoegdheid over het te nemen besluit wat hier voor ligt. Want een goedgekeurd bestemmingsplan is een van de voorwaarden die nodig zijn voor de komst van het datacenter. Naast het bestemmingsplan lopen tegelijkertijd nog andere vergunningen. En zonder te speculeren over de invulling van de criteria, maar wel met in ons achterhoofd de voorwaarden die de RVB stelt, zullen de plannen die voorliggen met de aandacht voor duurzaamheid, energiegebruik, landschappelijke inpassing, en levering restwarmte maar zo tot de gestelde criteria kunnen horen. En dit zal anders geregeld worden dan bij de andere hyperscale datacentra in Nederland.

Nieuwe industrie vraagt, naast scherpere richtlijnen, om innovatie en lef om tegen de stroom en de angst van behoudenheid in te roeien. Om zo aan te tonen dat er verandering gemaakt kan worden en imago’s omgebogen kunnen worden.

Straks in mijn tweede termijn wil ik kort en krachtig de beslispunten en de rol van ons als gemeenteraad nogmaals herhalen.

Graag zou ik in het tweede termijn van onder andere de ChristenUnie, maar ook van Leefbaar Zeewolde willen horen op basis van welke ruimtelijke gronden zij bezwaren zien over de wijziging van het bestemmingsplan met de gestelde voorwaarden die wij als gemeenteraad unaniem hebben gesteld.

Van Leefbaar Zeewolde zou ik graag willen weten hoe zij deze keer de achterban nog weer extra hebben betrokken in hun besluitvorming.

Hoe bepaalt Leefbaar Zeewolde de energiebalans en hoe staat dit in verhouding ten opzichte van het bestemmingsplan.

Dan nog wat vragen voor ChristenUnie

U meldt dat het niet voldoet aan de eisen van de landschappelijke inpassing:

Wat was dan uw voorstelling toen u aandacht vroeg voor landschappelijke inpassing, waar ook nog aandacht is voor de biodiversiteit.

Zou u wel instemmen met een industrieterrein in het verlengde van Trekkersveld III met het zelfde vestigingsbeleid als Trekkersveld III?

Keer op keer wordt aangegeven dat u niet capabel bent om een besluit te nemen, maar gaat u dat wel doen vanavond?

En graag zou ik van alle fracties willen horen wat zij denken wat de komst van het datacenter voor impact zou kunnen hebben voor de inwoners en de leefbaarheid, ruimte en groen van de woonkern van Zeewolde. Over 10 jaar als wij dan in het dorp lopen, of in de bossen, langs het strand, een boodschap doen in het centrum, onze kinderen naar school brengen, wat merken wij dan van het datacenter wat op trekkersveld IV ligt.

Tot zover het eerste termijn voorzitter.

Graag wil ik nogmaals mijn dank uitspreken voor de ondersteuning van de beleidsmedewerkers, externe organisatie, de openheid van het college en natuurlijk ook de steun en professionele begeleiding van onze eigen griffie.

Tweede termijn

Wij besluiten hier vanavond over de wijziging van het bestemmingplan voor Trekkersveld IV. Dit behelst de grondexploitatie en de ruimtelijke kaders. Naast dit bestemmingplan zijn er nog vele andere vergunningen nodig, vergunningen die niet aan ons voor liggen maar aan de experts van oa de Provincie, de Omgevingsdienst en het Waterschap. Zo hebben wij dit middels de coördinatie regeling.

In de beslispunten zijn meegenomen uiteraard:

De bestemming van 35 hectare grond, bestemd voor industrieterrein zoals omschreven in het ontwerp bestemmingsplan;

De bestemming van 166 hectare grond, bestemd voor de komst van een datacenter, met een maximaal te bebouwen grond van 40% van die 166 hectare;

Het Plan MER met een Positief Toetsingsadvies. Alle belangrijke milieuaspecten zijn hier inzichtelijk gemaakt zoals het watergebruik, temperatuur daarvan en het lozen is hierin meegenomen.

Ook de biodiversiteit en ecologie staat hier uitvoerig in beschreven. We zijn blij te kunnen constateren dat er geen gebruik gemaakt zal worden van drinkwater voor koeling. (en de beregening voor de agrariërs niet in het gedrang zal komen.)

Verder zijn wij positief over de bijdrages zoals die in de Anterieure Overeenkomst staan zoals het community programma inclusief de aandacht voor opleidingen en scholing waar met de provincie ook intensief over wordt gesproken.

Het aanbieden van de restwarmte en de investeringen die daarmee gemoeid zijn voor de aanleg van de infrastructuur tot aan het WarmteOpwaardeerStation en de bijdrage aan het project restwarmte om deze naar de huizen te brengen. Wij moeten van het gas af en hebben daarvoor andere warmtebronnen nodig.

De investeringen in de ontsluiting naar de Gooische weg en de infrastructuur en overige aanlegkosten op eigen terrein.

De bijdrage van investering van zonnepanelen op eigen terrein en op overige locaties van Trekkersveld IV maar ook de afspraak dat zij 100% hernieuwbare energie gebruiken.

De compensatie voor het watergebruik ten behoeve van aanleg van de 35 hectare industrieterrein zodat de vaarroute blauwe diamant kan worden afgemaakt. Met Meta zijn afspraken gemaakt over een financiële bijdrage.

De bijdrage aan de bevordering van de biodiversiteit op een kleine 17 hectare van hun eigen terrein.

Daarnaast nog wat andere zaken die voor ons van belang zijn om met een goed geweten tot dit positieve besluit te komen, ondanks dat dit niet aan ons voor ligt.

Ondanks dat er een hoog energiegebruik is, dragen deze bedrijven bij aan verduurzaming door: * Investering in onderstation * Voor de komst van het datacenter of elk ander bedrijf wat zich vestigt op de 35 hectare industrieterrein hoeven er geen extra windmolens in Zeewolde of Flevoland te worden geplaatst. Afname van groene energie gaat met groencertificaten, waarmee groene stroom in heel Europe kan worden afgenomen en waardoor er geïnvesteerd kan worden in aanleg van bijvoorbeeld wind- en zonneparken zonder subsidie.

Wij zullen zoals bekend hierop een positief besluit willen nemen. Tot zover.

Kandidatenlijst Gemeenteraadsverkiezingen 2022

D66 D66 Zeewolde 16-12-2021 15:55

Bij deze maakt D66 Zeewolde hun kandidatenlijst, voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022, bekend.

1. Wenda Westerhuis (lijsttrekker)

2. Samee Sabur

3. Kees van den Broek

4. Sam Sterk

5. Regina Blom

6. Andries Baatje

7. Wibe Sierksma

8. Johan de Muynck

 

Uitleg over artikel 36 vragen bij Omroep Flevoland

D66 D66 Zeewolde 18-10-2021 09:20

In Zeewolde is het soms lastig om een parkeervergunning te verkrijgen wanneer er maatwerk wordt gevraagd. D66 Zeewolde heeft hierover vragen gesteld aan het college. Onze fractievoorzitter Wenda Westerhuis sprak met Omroep Flevoland hierover.

De motie is binnen, de vlag kan uit!

D66 D66 Zeewolde 01-10-2021 09:23

Tijdens de Raadsvergadering in Zeewolde van donderdag 30 september, heeft D66 een motie ingebracht om op de internationale Coming-Outdag (jaarlijks 11 oktober) de Regenboogvlag te laten hijsen bij het gemeentehuis. Ruim 5 jaar geleden heeft Gerrit van der Meer de motie namens D66 al eerder ingediend. Door de afwezigheid van enkele raadsleden kreeg de motie toen geen meerderheid. De huidige fractievoorzitter, Wenda Westerhuis, constateert dat er nu nog steeds veel te doen is rondom de geaardheid van mensen. Het verbaal en fysiek geweld aan de groep LHBTIQ-ers is nog altijd te veel. De Regenboogvlag staat voor inclusie en zij zou het hijsen van deze vlag op Coming-Outdag een duidelijk signaal vinden van de gemeente Zeewolde. De motie werd met een ruime meerderheid aangenomen en de Regenboogvlag zal jaarlijks, met ingang van maandag 11 oktober 2021, voor het gemeentehuis worden gehesen.

Een voorstel terug gegeven aan het college

D66 D66 Zeewolde 17-09-2021 09:27

Een voorstel teruggeven aan het college. Dat gebeurt niet zo snel. Onze huidige fractie heeft het zeker nog niet gedaan. Toch dachten wij, samen met een ruime meerderheid, dat dit nodig was met het voorstel omgevingsvisie. Al een paar jaar terug is begonnen met de Toekomstvisie. Op vele manieren is er informatie opgehaald bij onze inwoners over de toekomst van Zeewolde. Met deze ingrediënten kon de toekomstvisie worden opgesteld. Wonen is een belangrijke peiler, maar nog veel meer zaken zijn belangrijk. Want hoe moet, volgens de visie Zeewolde er dan uit komen te zien? Al meerdere malen hebben wij, net als andere partijen, aangegeven dat de visie nog niet compleet is, en dat het te weinig visie heeft! Er is een duidelijke website neergezet, met een mooie aanzet. Als raad zouden wij deze website/visie voor nu aan moeten nemen, om dan door te gaan naar een versie 2.0. Waarin de toekomstige bouwlocaties zijn verwerkt. Tijdens de welke commissievergadering verwoordde VVD helder het standpunt, om nu nog geen beslissing te nemen. Het belangrijke stuk over wonen ontbreekt immers nog! We hoeven ook nog geen visie vast te stellen, omdat die is uitgesteld. Hierin konden wij ons prima vinden. Waarom? Er is met veel zorg informatie opgehaald bij onder andere inwoners en organisaties. Wij denken dat deze omgevingsvisie dan ook meer concreetheid en richting verdiend. Zodat wij straks met een duidelijke koers de toekomst in gaan. De vergadering terugkijken?

Klachten over houtrook blijkt gering

D66 D66 Zeewolde 26-01-2021 09:30

Gelukkig mochten we naar aanleiding van onze vragen aan het college van hen vernemen, dat het aantal gedeponeerde klachten bij de gemeente gering is.
Dat maakt het voor ons inzichtelijker.
In ieder geval is het plaatsen van een klacht over houtrook overlast nu eenvoudiger gemaakt met een voorkeuze op de gemeentelijke website en is er een verwijzing naar het stook-alert van het RIVM. Onder publicaties vindt u onze artikel 36 vragen

Lees het hele artikel in de Zeewolde Actueel

Over de raadsvergadering van 18 december

D66 D66 Zeewolde 18-12-2020 09:37

Fysiek of digitaal, wat is Raadzaam? To be, or not to be (there) Gisteren op 17 december 2020 kwam de Raad van Zeewolde voor het laatst bijeen in dit bewogen jaar. Het CDA was een opvallende afwezige tijdens deze vergadering. In deze tijden moeten er keuzes worden gemaakt die zeer tegenstrijdig kunnen zijn. Maak je een morele keuze door thuis te blijven, net zoals dit nu aan de inwoners van Nederland wordt gevraagd, of kies je voor de plicht die bij je taak als Raadslid hoort; in Raadszaal aanwezig zijn voor de vergaderingen. D66 koos voor het laatste. Ons inziens is dit het beste voor Zeewolde. Een keuze die je niet zomaar maakt en daarom kunnen wij ook wel de eventuele twijfel en uiteindelijke beslissing van het CDA best wel begrijpen.

Momenten van zorg…? Een gedenkwaardige avond dus, die ook wel weer in de geschiedenisboeken kan! En juist die geschiedenis van Zeewolde moet kunnen worden vastgelegd. Daarom zijn wij blij met het ‘binnenhalen’ van de motie ‘Bescherm je erfgoed’ Er komt nu een onderzoek naar het erfgoed van Zeewolde. Straks kunnen wij panden, kunstwerken, dorpsaangezichten en zichtlijnen beschermen die belangrijk zijn voor het karakter van Zeewolde. Wij zijn nu eenmaal een groeiend dorp en dat blijven wij graag doen. Echter het oorspronkelijke karakter van Zeewolde mag best behouden blijven. D66 kijkt met gepaste trots terug op het succes van deze motie. De motie werd mede ingediend door de ChristenUnie, het CDA en BurgerBelang en werd ook unaniem (dus alle Raadsleden vóór) aangenomen. Zo krijgt Zeewolde, al heel vroeg, haar eigen Monumentenzorg.

Zeewolde twee… Bij Oosterwold gaan we ondertussen wel over naar stap twee. Daar gaan we richting fase II. Bouwen op grondgebied van Zeewolde. Over zo’n 20 jaar hebben we daar een grote kern erbij. Dit is nodig voor de krappe woningmarkt en een mooi stuk voor echte pioniers. De komende tijd houden wij hier ook nauwlettend de ontwikkelingen in de gaten, maar wij zijn blij dat er lering wordt getrokken uit de ervaringen van gemeente Almere.

Van kinderboerderij tot woningen er bij. Als het om wonen gaat vinden wij het belangrijk, dat ook starters kansen krijgen. Daarom werden de eerder aangenomen moties rondom de woonvisie nog weer even naar boven gehaald, bij de plannen rondom het Vlierbesplein. Een schitterend project, die door middel van participatie, in lijn met de aankomende omgevingsvisie tot stand is is gekomen. Wij zouden daar graag een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatie beding zien. De deuren daar naar toe zijn zeker al geopend. Zo lazen zij dit in de memo, die wij hebben gekregen nav de moties in juni. Echter gaan wij hier het komende jaar nog verder op in.

Geen terras, geen geld in kas De horeca ondernemers, weke hun tafels en stoelen buiten op gemeentegrond willen plaatsen, zijn hiervoor een overeenkomst aangegaan met de lokale overheid. Ze betalen hiervoor een jaarlijkse huur. Wat nu, wanneer de overheid zegt: “gezien het besmettingsgevaar moet je de deuren sluiten en mag je jouw terras niet meer gebruiken”. Dan wil je die huur toch terug…..? De gemeente was de horeca bij de eerste ‘lock down’ wel tegemoet gekomen met een reductie van 50% op de huur. Dat er een tweede sluiting op zou volgen had niemand verwacht. Daarom had D66 samen met BurgerBelang een motie ingediend om de totale terrashuur van 2020 terug te betalen. We kregen de handen niet op elkaar; ‘alle ondernemers hebben nu eenmaal te lijden onder de beperkingen’ en ‘een sympathieke motie’ waren ongeveer de reacties. We hopen dat de politieke partijen later nog even sympathiek in de horeca worden ontvangen, zoals we dat altijd al gewend waren.

Voor nu kunnen wij terug kijken op een prima raadsvergadering, hebben wij ondernemers willen steunen in deze barre tijden en die wensen wij dan ook heel veel sterkte, maar vooral veel loyale inwoners van Zeewolde toe. Want immers met elkaar zijn wij Zeewolde. Dus sta in deze tijden voor elkaar klaar. Niet alleen voor de lokale ondernemers, maar hou ook je buurman of buurvrouw in de gaten. Respecteer elkaar en help elkaar waar kan.

Wibe Sierksma in gemeenteraad voor D66 Zeewolde

D66 D66 Zeewolde 22-03-2019 18:31

Na een jaar zich vol in te hebben gezet als fractievoorzitter, moet Robin Visker vanwege persoonlijke omstandigheden zich terugtrekken uit de fractie van D66. Wenda Westerhuis zal de functie als fractievoorzitter overnemen. Zij zal Wibe Sierksma als raadslid in de fractie aan haar zijde krijgen. De heer Sierksma heeft ook in de vorige periode deelgenomen als raadslid en stond als 4e op de kieslijst. Met veel enthousiasme zal hij de komende periode zich in gaan inzetten zoals wij dit ook in de vorige periode hebben kunnen zien.

“Het is jammer dat Robin en ik niet samen de periode kunnen afmaken, maar er is alle begrip voor de omstandigheden van Robin en het is voor hem en zijn gezin de beste keuze. Het is fijn dat Wibe weer kan aansluiten waarbij we weer gebruik kunnen maken van zijn ervaring” aldus Wenda Westerhuis.

Ook het bestuur is blij dat er zo snel een opvolger is opgestaan. “Robin heeft fantastisch werk verzet het afgelopen jaar. We weten dat hij zeker nog niet weg is, maar voor nu zijn we erg blij met Wibe en hebben al het vertrouwen in deze fractiesamenstelling dat zij de partij D66 Zeewolde weer uitstekend kunnen vertegenwoordigen.”

Wibe Sierksma zal in de volgende raadsvergadering beëdigd worden, waarbij Robin Visker dan officieel afscheid neemt van de raad.

Wibe Sierksma in gemeenteraad voor D66 Zeewolde

D66 D66 Zeewolde 22-03-2019 18:31

Na een jaar zich vol in te hebben gezet als fractievoorzitter, moet Robin Visker vanwege persoonlijke omstandigheden zich terugtrekken uit de fractie van D66. Wenda Westerhuis zal de functie als fractievoorzitter overnemen. Zij zal Wibe Sierksma als raadslid in de fractie aan haar zijde krijgen. De heer Sierksma heeft ook in de vorige periode deelgenomen als raadslid en stond als 4e op de kieslijst. Met veel enthousiasme zal hij de komende periode zich in gaan inzetten zoals wij dit ook in de vorige periode hebben kunnen zien.

“Het is jammer dat Robin en ik niet samen de periode kunnen afmaken, maar er is alle begrip voor de omstandigheden van Robin en het is voor hem en zijn gezin de beste keuze. Het is fijn dat Wibe weer kan aansluiten waarbij we weer gebruik kunnen maken van zijn ervaring” aldus Wenda Westerhuis.

Ook het bestuur is blij dat er zo snel een opvolger is opgestaan. “Robin heeft fantastisch werk verzet het afgelopen jaar. We weten dat hij zeker nog niet weg is, maar voor nu zijn we erg blij met Wibe en hebben al het vertrouwen in deze fractiesamenstelling dat zij de partij D66 Zeewolde weer uitstekend kunnen vertegenwoordigen.”

Wibe Sierksma zal in de volgende raadsvergadering beëdigd worden, waarbij Robin Visker dan officieel afscheid neemt van de raad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.