Nieuws van politieke partijen in Zoetermeer over PvdA inzichtelijk

1530 documenten

Mening Toegankelijkheidsraad wordt duidelijker zichtbaar

D66 D66 PvdA Zoetermeer 01-02-2021 09:33

Met het aannemen van de D66-motie ‘Versterken rol Toegankelijkheidsraad’, heeft de gemeenteraad besloten om de inbreng van de Toegankelijkheidsraad nog beter duidelijk te laten maken. In de motie, mede-ingediend door Zó! Zoetermeer, Fractie van den berg en de PvdA, werd opgeroepen om de mening van de Toegankelijkheidsraad bij elk relevant raadsvoorstel toe te voegen. Hiermee kunnen de raadsleden een betere afweging maken. Raadslid Frank Schoonbeek: ‘Zoals ook in de motie en in de toelichting gezegd, is de Toegankelijkheidsraad een groep deskundigen, van wie we de mening over voorstellen die toegankelijkheid betreft, moeten meenemen. Met het aannemen van de motie krijgen we als raadsleden, zodra het om toegankelijkheid gaat, te horen en te zien wat de mening van de Toegankelijkheidsraad hierover is en kunnen we daarmee betere besluiten nemen. We zijn hier erg blij mee!

Mening Toegankelijkheidsraad wordt duidelijker zichtbaar

D66 D66 PvdA Zoetermeer 01-02-2021 09:33

Met het aannemen van de D66-motie ‘Versterken rol Toegankelijkheidsraad’, heeft de gemeenteraad besloten om de inbreng van de Toegankelijkheidsraad nog beter duidelijk te laten maken. In de motie, mede-ingediend door Zó! Zoetermeer, Fractie van den berg en de PvdA, werd opgeroepen om de mening van de Toegankelijkheidsraad bij elk relevant raadsvoorstel toe te voegen. Hiermee kunnen de raadsleden een betere afweging maken. Raadslid Frank Schoonbeek: ‘Zoals ook in de motie en in de toelichting gezegd, is de Toegankelijkheidsraad een groep deskundigen, van wie we de mening over voorstellen die toegankelijkheid betreft, moeten meenemen. Met het aannemen van de motie krijgen we als raadsleden, zodra het om toegankelijkheid gaat, te horen en te zien wat de mening van de Toegankelijkheidsraad hierover is en kunnen we daarmee betere besluiten nemen. We zijn hier erg blij mee!

PvdA stelt vragen over weigering onderzoek jeugdzorg

PvdA PvdA Zoetermeer 18-09-2020 20:11

PvdA stelt vragen over de weigering van de gemeente Zoetermeer om mee te doen aan een onderzoek over kosten in de jeugdzorg

Deze week presenteerde onderzoeksplatform Follow the Money (FTM) het eerste deel van een onderzoek naar de jeugdzorg. Het is een onderzoek waarin gekeken wordt naar de stijgende kosten van de jeugdzorg en de oorzaken hiervan. In deze eerste publicatie constateert FTM vooral dat gemeenten nauwelijks willen meewerken en dat zij geen data en financiële gegevens beschikbaar willen stellen. Ook Zoetermeer heeft geweigerd mee te werken aan het onderzoek. De PvdA heeft daarover vragen aan het college gesteld.

“Wij zijn geschrokken van het feit dat de gemeente Zoetermeer kennelijk heeft geweigerd mee te doen aan dit onderzoek van Follow The Money”, aldus raadslid Susanne Bout. “Zoetermeer komt jaarlijks miljoenen euro’s tekort en dat komt vooral door de torenhoge kosten voor de jeugdzorg.” Zoetermeer probeert al jaren grip op de kosten voor jeugdzorg te krijgen en de mogelijke oorzaak voor de kostenstijging te achterhalen, in opdracht van de gemeenteraad. De gemeenteraad is vlak voor de zomervakantie zelfs een actie gestart genaamd ‘Raden in Verzet’, om meer geld aan het Rijk te vragen voor de kosten van de jeugdzorg. “Wij hadden dus verwacht dat Zoetermeer juist heel enthousiast zou hebben meegedaan aan dit onderzoek van FTM”, geeft Bout aan.

De Partij van de Arbeid vraagt de wethouder daarom waarom ze niet mee heeft gedaan aan het onderzoek en of Zoetermeer een goed beeld heeft van de verzamelde gegevens over de Zoetermeerse jeugdzorg. FTM geeft aan door te willen gaan met onderzoek naar de jeugdzorggelden en eventueel via de Wet Openbaarheid van Bestuur inzage te krijgen. Bout: “Gezien het feit dat er ook een belang is voor de gemeente Zoetermeer om meer inzage te krijgen in de jeugdzorggelden, hopen wij dat het college bereid is om alsnog medewerking te verlenen aan het FTM-onderzoek.”

https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-weigering-onderzoek-jeugdzorg/

Het bericht PvdA stelt vragen over weigering onderzoek jeugdzorg verscheen eerst op PvdA Zoetermeer.

Acht zomerexcursies

PvdA PvdA Zoetermeer 30-08-2020 19:44

8 zomerexcursies in het kader van wijkgericht werken in de pilotwijken Oosterheem en Seghwaert

Sinds 2019 zijn de wijkregisseurs in de pilotwijken Seghwaert en Oosterheem aan de slag gegaan met de ontwikkeling van wijkgericht werken. Ze richten zich hierbij op een andere manier van werken in de wijk en op het overbruggen van de kloof tussen overheid en inwoners. Een samenwerking waarbij ze uitvoering en beleid toespitsen op de leefomgeving van de inwoners. Zij weten immers het beste wat er speelt en waar behoefte aan is. Zo zal de dienstverlening beter aansluiten op de leefomgeving van de inwoner en kan ingezet worden daar waar dat nodig is, volgens het college. “De gemeente is zichtbaar in de wijk, bereikbaar, laagdrempelig, uitnodigend en bovenal verbindend.”

Hóe de gemeente het beste wijkgericht kan werken is een leer- en ontwikkelproces dat door het college ‘werkende weg’ moet worden ontdekt, en kan voor elke wijk anders zijn. In de pilotwijken wordt gewerkt met een sterke inzet op ‘van buiten naar binnen werken’ en vanuit de behoefte van de inwoners.* Bij de wijkgerichte opgaven in de wijk wordt op kleinschalig niveau gewerkt aan het verbeteren van de leefbaarheid.

* Dit betekent dat de signalen van buiten het stadhuis naar binnen moeten (gaan) druppelen. Dus signalen van de bewoners zouden acties moeten oproepen bij de ambtenaren in het stadhuis. Dit betekent ook dat verschillende ambtenaren/afdelingen beter moeten gaan samenwerken, het zogenaamde ontschotten van de afdelingen op het stadhuis.

De raads- en commissieleden van de gemeenteraad werden uitgenodigd voor een zomerprogramma tijdens het zomerreces, waarbij we op locatie konden zien hoe invulling gegeven wordt aan wijkgericht werken. Tijdens dit zomerprogramma stonden er in totaal acht verschillende excursies gepland in de pilotwijken Seghwaert en Oosterheem (vier in elke wijk), waarbij we kennis konden maken met de verschillende projecten en initiatieven in de wijken. Elke excursie ging in op een ander thema binnen de wijk en nam ons mee in de werkwijze en de wijkgerichte aanpak.

Onze conclusies:

We snappen nu beter wat wijkgericht werken is en hoe het in zijn werk gaat. We weten nu beter dat elke wijk echt zijn eigen aanpak nodig heeft; Seghwaert is ouder dan Oosterheem en heeft een hele andere bevolkingssamenstelling, met hele andere problemen. We zien dat de ene wijkregisseur een andere aanpak heeft dan de andere, omdat zij een andere werkwijze en een ander karakter hebben (en in een andere wijk werken). We zien dat de samenwerking tussen organisaties in Oosterheem iets soepeler loopt dan in Seghwaert. In Seghwaert is nog sprake van eilandjes van zorg, in Oosterheem heeft men elkaar al wat meer gevonden. We zien dat de situatie nog heel fragiel is: de samenwerkingsverbanden zijn nog nieuw, niet iedereen kent elkaar al en als iemand wegvalt of van baan wisselt dan moet de samenwerking opnieuw opgebouwd worden. (Wat gaat er gebeuren als er een wisseling van de wacht is bij de wijkregisseurs?!) We merken dat de wijkregisseurs nog weinig mandaat hebben. (Zij hebben nog geen zeggenschap over de acties van de ambtenaren in het stadhuis én nog geen budget. Het enige wat zij nu kunnen doen is lobbyen en een ‘sense of urgency’ kweken.)

En los daarvan hadden we nog wat andere conclusies:

Dit was heel leerzaam. Dit willen we vaker. Liever enkele excursies achter elkaar op één dag, dan om de zoveel tijd eentje. Niet meer in het zomerreces.

 

Data excursies*

20 juli                    Seghwaert Eigenaarschap bewoners & optimalisering dienstverlening

29 juli                    Seghwaert Stimuleren bewonersinitiatieven en vergroten betrokkenheid bewoners

3 augustus          Oosterheem Enjoy Life: benaderen van een (beginnende) schuldenproblematiek op een vernieuwende wijze

10 augustus       Oosterheem Versterken sociale cohesie; wijkwandeling aan de hand van de nieuwe wijkkaart

18 augustus       Seghwaert Ontmoeting en burenhulp (bij buurtinlooppunten en bij de perenboomgaard)

19 augustus       Oosterheem Versterken sociale cohesie: Cultuur(t)huis

25 augustus       Seghwaert Integrale aanpak jeugd, gericht op risicofactoren en een sterke sociale basis

27 augustus       Oosterheem Integrale wijkaanpak jeugd en jongeren, overlast in de R-buurt

(* Vanwege onze vakanties waren Margot en Susanne er in juli niet bij, maar de 6 zomerexcursies in augustus hebben we bijgewoond. En omdat het op 10 augustus meer dan 30 graden was hebben we geen wandeling gemaakt. Wel hebben we de wijkkaart uitgebreid bekeken en besproken.)

https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/acht-zomerexcursies/

https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/acht-zomerexcursies/

Het bericht Acht zomerexcursies verscheen eerst op PvdA Zoetermeer.

Blij dat college start met de pilot ‘Buddy app’

D66 D66 VVD PvdA Zoetermeer 24-07-2020 17:53

D66 Zoetermeer is blij dat in januari volgend jaar begonnen wordt met een pilot van de Buddy app; een digitale ondersteuning die mensen helpt om niet weer in de schulden te belanden.

D66 heeft hiervoor afgelopen mei (samen met de VVD, Fractie van den Berg, de PvdA, Zó! Zoetermeer en de LHN) de motie ‘Voorkomen van terugval in schulden of armoede door middel van de Buddy app’, ingediend. Tijdens de behandeling van de kadernota Meedoen met Meerwaarde werd deze motie, unaniem, aangenomen.

D66-raadslid Frank Schoonbeek spreekt van een belangrijke stap; ‘Als het mensen gelukt is om uit de schulden te komen, is het zaak dat ze niet weer in een dergelijke situatie belanden. Een (digitaal) steuntje in de rug kan hier bij helpen. Het voorkomen is voor alle betrokkenen van grote waarde. We zijn erg blij dat de raad en het college dit ook inzien en stappen willen maken.’

Voorjaarsdebat: Beleidsarme Perspectiefnota

PvdA PvdA Zoetermeer 25-06-2020 10:50

Spreektekst PvdA Perspectiefnota 2020 “Samen verder: investeer in Zoetermeer”

Datum:  22 juni 2020, 1e termijn Woordvoerder: Margot Kraneveldt (Onderaan de pagina treft u de links aan naar de stukken; gesproken woord geldt.)

Voorzitter,

https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/voorjaarsdebat-beleidsarme-perspectiefnota/Wie had vier maanden geleden kunnen denken dat een piepklein virusje zo’n mega-impact op ons leven zou hebben? Corona is een maatschappelijke en economische mokerslag gebleken.

De Partij van de Arbeid wil allereerst aan iedereen die is getroffen door corona haar medeleven en steun uitspreken. En onze enorme waardering en dankbaarheid aan de mensen in diverse cruciale beroepen, die in onze stad zo hard hebben gewerkt om voor onze inwoners te zorgen en ons voor te bereiden op de hopelijk tijdelijke 1,5 meter-samenleving. Recht vanuit ons hart: dankjulliewel!

Het is nu juni 2020. We mogen weer op een terrasje gaan zitten, naar de bioscoop, en hopelijk gauw weer vaker naar oma en opa in het verpleeghuis en op vakantie. Dat biedt hoop. Maar er is nog geen vaccin, een tweede uitbraak kan volgen, en onze economie is aan diggelen geslagen. Voor veel mensen is het maar de vraag of ze hun favoriete werk kunnen voortzetten. Of ze nog een baan zullen hebben. En als ze zonder werk zijn komen zitten, of ze snel weer aan de slag kunnen.

Hoe komen we samen sterker uit deze crisis, dát is nu de vraag. Wordt als er een vaccin is alles weer als vanouds, of gaan we sommige dingen anders doen? Never waste a good crisis… Die vraag heeft het college via een corona-impactanalyse bij ons neergelegd. Ons wordt een keuze gepresenteerd tussen ‘schadeherstel of nieuwe patronen, tussen aanpak van pijnpunten of integrale aanpak van vraagstukken, tussen ad hoc bijdragen of anticyclisch investeren’. Maar natuurlijk is het niet óf óf, maar én én. Of soms het een, soms het ander. Over deze vraag moeten we zeker bij de begroting stevig het debat aangaan.

Die impactanalyse is zoals het college zelf zegt ‘een momentopname op basis van de huidige beschikbare kennis’. De prognoses liegen er echter niet om:

–  De economische crisis raakt ook Zoetermeer hard en diep –  Kwetsbaren worden zwakker, nieuwe kwetsbaren komen erbij –  De tweedeling wordt verscherpt, kansen worden ongelijker –  Er is meer onzekerheid over de woningmarkt

Voor de PvdA is het duidelijk. Een sterke en daadkrachtige overheid, ook lokaal, moet nu de regie pakken om Zoetermeer door deze crisis heen te loodsen. Maar niet zonder het democratische debat in de raad.

Dat de Enecogelden deels gebruikt gaan worden om de genomen coronanoodmaatregelen te bekostigen en om te zorgen dat voorzieningen niet omvallen en we de begroting voor 2021 sluitend kunnen maken, kan op steun van de PvdA rekenen.

Maar deze gelden zijn geen zak van Sinterklaas waaruit we te pas en te onpas tekorten kunnen bijpassen om dan te ontdekken dat de cadeautjes op zijn en onze financiële stoomboot op ramkoers ligt. Wat ons betreft worden de resterende Enecogelden in een brede bestemmingsreserve gestort, waar alleen goed gemotiveerd een beroep op kan worden gedaan.

Met de actie “Wat zou u doen met 95 miljoen” heeft de PvdA kort voor de crisis onze inwoners gevraagd waaraan zíj de Enecogelden wilden besteden. 405 mensen hebben gereageerd. Zij willen graag een deel opzij zetten, op de korte termijn 48 miljoen uitgeven en de woningnood oplossen, betere zorg geven aan jong en oud,  meer veiligheid en mensen in armoede helpen. En o ja: absoluut een nieuw zwembad! Wij zullen voor de begroting een vervolg geven aan deze actie door nogmaals een enquête te houden, maar dan mét de kennis van corona.

Wat we in ieder geval níet moeten doen, voorzitter, is de fout maken om in Zoetermeer de hand op de knip te houden. Juist nu is het aan de lokale overheid om te investeren in de stad. Niet alleen in geld, maar ook in aandacht en focus.

Onze aandacht en focus gaat allereerst uit naar mensen met onzekere contracten en met een laag inkomen, mensen met een beperking en kinderen met achterstanden. Zij worden extra hard geraakt door de crisis. Juist nu willen wij solidair zijn met onze meest kwetsbare inwoners.

De PvdA vindt daarom dat in het bezuinigingspakket ‘Ombuigen en Vernieuwen’ opnieuw gekeken moet worden naar de maatregelen die de meest kwetsbare groepen in onze stad al hard raken. Wij vrezen dat én dit bezuinigingspakket  én de coronacrisis tezamen te veel zijn. Want stapeling van financiële tegenvallers vindt de PvdA onverteerbaar en het college wilde dit ook niet. Wij vragen het college in het najaar daarom een heldere analyse te geven van de impact van bezuinigen en corona tezamen op deze groepen. Daar voeren we dan graag in het najaar het debat opnieuw over.  We zullen hiertoe een motie indienen.

Voorzitter, door de uitbraak van het coronavirus staan de baan en het inkomen van vele Zoetermeerders op de tocht. Mensen met een flexcontract, zelfstandigen in de culturele sector, oproepkrachten in de horeca worden als eersten geraakt. Maar ook de spreekwoordelijke hardwerkende Nederlander die nooit van een uitkering gebruik hoefde te maken, is nu kwetsbaar geworden.

Graag vragen wij ook in Zoetermeer aandacht voor flexwerkers en zzp-ers. Wat kan het college voor hen, aanvullend op landelijk beleid, betekenen? Zijn er al gesprekken gaande hierover in onze arbeidsmarktregio en met werkgevers?

Met betrekking tot de zorg wil de PvdA voorop stellen dat er in Zoetermeer en in de regio de afgelopen maanden geweldig  is samengewerkt. Er is snel opgeschaald, informatie is goed uitgewisseld. Schotten gingen omver, opeens bleek heel veel mogelijk. De eerstelijns-zorg in Zoetermeer heeft goed gewerkt en dat is een heel groot compliment waard.

Maar er komt een grote vergrijzingsgolf op ons af. Dat gaan we vooral merken in de wmo. Voldoende zorgpersoneel is cruciaal. Hoe gaat het college onze zorgaanbieders helpen om Zoetermeer aantrekkelijk te maken voor hun personeel? Kan de gemeente helpen bij het behouden van oud-zorgmedewerkers die de afgelopen maanden terug zijn gekomen naar de zorg?

Vanaf half maart heeft een groot aantal patiënten en cliënten de zorg die zij ontvangen, uitgesteld of vermeden. Nogal wat mensen verkiezen sindsdien mantelzorg boven professionele hulp, de hulp in de huishouding wordt afgezegd. Ziet het college deze verschuiving ook, en hoe kunnen we daarop inspelen om mantelzorgers beter te ondersteunen?

En graag vragen we speciale aandacht voor mensen met een beperking en chronisch zieken. Onze Toegankelijkheidsraad vertelde ons dat men door de gemeente onvoldoende betrokken is bij invoering van de 1,5m-regels in de openbare ruimte. Veel chronisch zieken en gehandicapten sluiten zich op in huis. Het uitstellen van medische behandelingen geeft onrust en het uitblijven van het opstarten van de dagopvang werkt isolerend, blijkt uit onderzoek. Wij dienen een motie in om het college te verzoeken om met deze extra kwetsbare groepen meer rekening te houden.

Het onderwijs start langzaam op in haar normale vorm. De leraren en scholen in Zoetermeer verdienen een groot compliment voor hoe zij in korte tijd het onderwijs op afstand hebben ingericht. We weten allemaal dat de impact van corona vooral op de meest kwetsbare leerlingen het grootst is.

Er moet een gecoördineerde aanpak voor het tegengaan van achterstanden komen, zowel voor de korte als lange termijn. Daarvoor is een actieve inzet op onderwijs noodzakelijk.

Wat is de stand van zaken op dit moment, vragen wij het college? Hoe staat het met de zomerscholen en andere programma’s voor leerlingen die dit het hardste nodig hebben? Kunnen we die intensiveren? Kan de gemeente de regie  pakken met een gecoördineerde aanvraag van het landelijk budget en scholen, ouders en huiswerkbegeleiding erbij betrekken?

Kunnen we met het Zoetermeerse onderwijsveld een langetermijnplan opstellen waarin we extra inzetten op het niet verder laten oplopen van achterstanden?

Juist nu is het van belang scholen extra te ondersteunen bij het bereiken van thuiszitters, maar ook peuters niet uit het oog te verliezen door het bereik van voorschoolse educatie op peil te houden, en jongeren die hun opleiding niet hebben kunnen afmaken en daardoor tussen wal en schip dreigen te vallen, intensiever te begeleiden.

Voorzitter, in deze tijd zijn zorgen over je huis wel het laatste wat je kunt gebruiken. De zekerheid van een fijne en betaalbare woning is onbetaalbaar. Toch dreigen veel mensen hun woning kwijt te raken. Zeker tijdens corona is dat ook vanuit gezondheids-oogpunt volkomen onverantwoord. Huisuitzettingen vanwege plotselinge inkomensterugval moeten worden voorkomen. Met corporaties wordt sowieso al gesproken, maar worden ook particuliere verhuurders benaderd door de gemeente?

De coronacrisis kan een remmend effect hebben op de woningmarkt en de bouwproductie. Dat laatste zou voor Zoetermeer heel slecht zijn. Daarom moeten we alles op alles zetten dat bouwprojecten doorgang vinden. Extra inzet hierop vinden wij als PvdA zeer belangrijk. We willen dat het college zich niet concentreert op alles, maar vooral op projecten die op de korte termijn kansrijk zijn.

Wij zien ook kansen om de duurzaamheid in Zoetermeer juist nu aan te jagen. Zeker voor mensen met een kleine portemonnee kunnen energiebesparende maatregelen geld opleveren. Hoe staat het met het Duurzaamheidsplatform en de ontzorging van inwoners die hun huis willen verduurzamen?

We snakken allemaal naar het moment dat we weer als vanouds naar een concert, festival  of toneelstuk kunnen. Net als de horeca en het toerisme wordt de culturele sector keihard getroffen door de coronacrisis.

We moeten onze cultuurdragers in Zoetermeer, onze Cultuurkanjers, nú steunen, zodat we zodra de crisis voorbij is, ervan kunnen blijven genieten. Het kan toch niet waar zijn dat we het Stadstheater, het CKC, de Bibliotheek, de Boerderij of onze twee musea laten omvallen? Daarom willen we ons hard maken voor het behoud ervan. Wij draaien liever aan de knoppen van parkeertarieven of de OZB bijvoorbeeld, dan dat we dát laten gebeuren. Die knoppen kunnen we in welvarende tijden namelijk wél weer terugdraaien.

Daarom dient de PvdA een motie in met het verzoek aan het college om samen met de cultuursector een plan te maken hoe we voor de korte termijn  onze Cultuurkanjers overeind kunnen houden, en op de lange termijn afspraken kunnen maken over bijvoorbeeld nieuwe verdienmodellen of meer samenwerking.

Voorzitter ik rond af.

Het college vraagt de raad terughoudendheid en geduld bij deze Perspectiefnota, zodat we bij de begroting beter kunnen besluiten wat nodig is. De PvdA begrijpt die vraag, maar terughoudendheid en geduld moet wel van twee kanten komen, en wij vragen het college om dus hetzelfde te doen.

Maak van ons geduld geen misbruik om onder het kopje ‘corona’ allerlei zaken erdoor te drukken terwijl we daar niet over kunnen praten met elkaar. Zorg ervoor dat Zoetermeer dé plek is waar de raad tijdig en compleet over alle relevante informatie en analyses beschikt om in november de juiste beslissingen te nemen. Dé plek waar een eerlijk debat plaatsvindt, waarbij ook de oppositie de mogelijkheid heeft om goede voorstellen gerealiseerd te krijgen. En ook dé plek waar we heel gauw dat budget voor citymarketing afschieten en echt inzetten voor onze inwoners.

De PvdA wenst ons stadsbestuur veel wijsheid en alle inwoners van Zoetermeer heel veel sterkte toe de komende tijd. Het wordt een druk en spannend najaar. En ondanks alle ellende en onzekerheid  hopen we dat onze inwoners zullen genieten van een fijne zomer zonder corona, waarin we er weer op uit kunnen en plezier hebben. Als we sterk, sociaal en solidair met elkaar blijven, moet dat lukken!

Ingediende moties:

Motie 2006-12 PvdA – Paragrafen Duurzaamheid en Toegankelijkheid beter invullen Motie 2006-13 PvdA – Extra aandacht chronisch zieken en gehandicapten Motie 2006-14 PvdA – Houd onze Cultuurkanjers overeind! Motie 2006-15 PvdA – Analyse impact bezuinigingen én corona

De raadsvergadering van 22 juni terugzien of de stukken inkijken kan hier: https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/Zoetermeer/7289ef42-3e7d-4bea-99de-cbfe66d5b8da

De raadsvergadering over de Perspectiefnota is geschorst en zal op maandag 29 juni om 18.00 uur verder gaan met de eerste termijn van het college en met de tweede termijn van raad en college. Daarna zal er over de moties, de amendementen en natuurlijk de Perspectiefnota zelf worden gestemd. Volg de vergadering hier: https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/Zoetermeer/7925b628-826a-468d-a24f-0d5d593b0f63

https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/voorjaarsdebat-beleidsarme-perspectiefnota/ (De raadsleden zitten door de coronamaatregelen minstens 1,5 meter uit elkaar.)

Het bericht Voorjaarsdebat: Beleidsarme Perspectiefnota verscheen eerst op PvdA Zoetermeer.

Het voorjaarsdebat: de bijdrage van fractievoorzitter Jordy Boerboom | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks SGP D66 CDA PvdA Zoetermeer 23-06-2020 00:00

Gisteravond was het weer tijd voor het voorjaarsdebat. Het debat waar politieke partijen zich uitspreken over het gemeentelijke beleid van het komende jaar. Een belangrijk onderdeel van het debat was de besteding van de eenmalige inkomsten verkegen door de verkoop van Eneco. GroenLinks snapt dat er op korte termijn gaten gedicht moeten worden, maar zet het geld graag vooral in voor duurzame investeringen die de stad op de lange termijn versterken. Fractievoorzitter Jordy Boerboom geeft in onderstaande tekst de visie van de fractie weer en gaat nader in op moties die GroenLinks heeft ingediend.

Op dinsdag 11 maart kondigde het kabinet een intelligente lock-down aan. Diezelfde dag zei een vriendin tegen mij: “Het is een gek idee, maar we gaan door de corona-crisis onderdeel zijn van de geschiedenisboeken.” Op dat moment drong het bij mij nog niet binnen wat ze bedoelde, maar inmiddels zal iedereen deze uitspraak goed kunnen plaatsen. Het virus heeft het leven van een ieder in de wereld ontwricht en Zoetermeer is daarbij geen uitzondering. We waren een maatschappij in overlevingsstand, maar door een enorme saamhorigheid in de stad zijn we de afgelopen periode doorgekomen. Inmiddels kunnen we langzaam weer de blik op de toekomst werpen. Daarmee komt ook het moment waarop we keuzes moeten om die ene belangrijke vraag te beantwoorden in de geschiedenisboeken, welke kant ging Zoetermeer op na de coronacrisis?

In dezelfde week van 11 maart werd een collega met een flexcontract ontslagen, terwijl die net een week daarvoor begonnen was. De afgelopen maanden hebben we gezien dat het de inwoners met flexcontracten, tijdelijke contracten en ZZP’ers zijn die hun baan verliezen. Vaak zijn dit ook de mensen die praktisch opgeleid zijn en waarvoor helaas al weinig werk was in Zoetermeer. Ik herinner u graag aan de mismatch die wij in Zoetermeer hebben tussen de werkgelegenheid en de opbouw van de beroepsbevolking. GroenLinks vindt het cruciaal dat de wethouder onderwijs en economie nadenkt over een actieplan om de kansen op een baan te vergroten en de werkgelegenheid voor juist deze groep praktisch opgeleide inwoners te verhogen.

Anders dreigen zij een nieuwe groep kwetsbaren te worden, zoals het Rapport Halsema schrijft. In combinatie met de bestaande groep kwetsbaren die we al in de stad hebben en verder dreigt af te glijden, staan we voor een enorme uitdaging. Bij deze inwoners zullen de financiële problemen toenemen, de stress in deze gezinnen zal groeien en de kinderen zullen te maken krijgen met kansenongelijkheid. Uiteindelijk resulterend in meer gebruik van Jeugdzorg en armoedeondersteuning. Het is daarom nu het moment om als gemeente een keuze te maken. Laten we deze inwoners afglijden en doen we aan symptoombestrijding of durven we te kiezen voor het aanpakken van de oorzaken waar deze groep inwoners daadwerkelijk mee te maken krijgen of al hebben. Daarom heeft GroenLinks samen met D66 en de SP een motie ingediend om het college te vragen om maatregelen te bedenken die deze mensen aan de ‘voorkant’ helpen.

Helaas heeft de coronacrisis geen verandering gebracht in het aanbod van betaalbare woningen in de stad, die juist zo nodig zijn om grotere problemen te voorkomen bij inwoners in kwetsbare posities. Mijn fractie heeft het idee dat de goedkope huur op dit moment enkel invulling krijgt door via de particuliere sector goedkope woningen te bouwen. Als dit het geval is heeft GroenLinks daar grote moeite mee, want juist die sociale huurwoningen van de corporaties komen ten goede aan inwoners die ze het hardst nodig hebben. Daarnaast zullen corporatiewoningen zorgen dat de kwetsbare groepen niet verder afglijden. Graag een reactie van de wethouder over welke ambitie hij heeft om een goede balans tussen corporatiewoningen en goedkope particuliere huur te realiseren.

Als het gaat over (woningbouw)projecten zijn er afgelopen jaar veel plannen gemaakt, maar komt de productie nog beperkt op gang. GroenLinks heeft het vermoeden dat dit mede komt door het enorme aantal projecten. Dit hebben wij in het najaar al aangegeven, maar de urgentie is inmiddels groter dan ooit. In onze ogen kunnen we alleen door keuzes te maken zorgen dat we onze ambities realiseren. Daarom doen we wederom een oproep aan het college om bij het Najaarsdebat inzichtelijk te maken welke (woningbouw)projecten kansrijk zijn en waarbij alle doelgroepen bediend worden. Graag een reactie van het college.

Deze keuzes zijn ook nodig om andere uitdagingen in de stad financieel op te kunnen pakken. Met een vooruitblik op Zoetermeer 2040 zien we een aantal bestaande wijken waar inwoners onze aandacht verdienen. Ook omdat dit de wijken zijn die het hardst getroffen worden door de effecten van de huidige crisis. Wat GroenLinks betreft gaan we in deze wijken samen met onze partners aan de slag om woningen te verduurzamen, de openbare ruimte op te knappen, maar bovenal de sociale cohesie te versterken Wij zien graag een perspectief van het college hoe zij tegen de ontwikkeling in deze wijken aankijken.

U heeft het GroenLinks al vaak horen zeggen, maar de diversiteit is een van de mooie dingen in onze stad. De afgelopen crisis heeft laten zien wat saamhorigheid betekent. Toch laat Zoetermeer 2040 zien dat er nog veel werk te doen is op het gebied van sociale cohesie. Het ontmoeten van elkaar zou daarbij wat GroenLinks betreft centraal moeten staan om het gepolariseerde wij-zij denken in het media landschap te verbreken. De voorstellen van het CDA en D66 voor de huizen van de wijk, inclusief een plek voor de bibliotheek, passen daar helemaal in en daarom dienen we die mede in. Daarnaast roepen wij het college op om met voorstellen te komen richting het Najaarsdebat om de sociale cohesie te versterken.

Sociale cohesie is voor GroenLinks ook dat we samen de stad maken. Daarbij moeten jongeren de kans krijgen om mee te denken over de toekomst van hun stad. Het afgelopen jaar klopten zij daarbij nadrukkelijk op de deur en vroegen zij om gehoord te worden. Daarbij kan hun creatieve en frisse blik bijdragen aan betere besluitvorming. Samen met D66, PvdA en CDA dienen wij daarom een motie in om te komen tot een jongerenraad.

Als er een thema is waar jongeren zich het afgelopen jaar hard voor hebben gemaakt, is dat de energietransitie. Het risico is dat deze mooie ambities in de ijskast verdwijnen door de crisis. Wat GroenLinks betreft is dit juist het moment om de ambities te versnellen. Het verduurzamen van woningen, kantoren en gemeentelijke panden draagt bij aan werkgelegenheid, vooral voor Zoetermeerders die praktisch zijn opgeleid. Een duurzaamheidsfonds geeft daarbij een mooie impuls aan deze ambitie. Ook omdat inwoners door de crisis geneigd zijn om financiële uitgaven uit te stellen. Daarom dienen wij samen met CU-SGP en het CDA een motie in om te onderzoeken hoe een duurzaamheidsfonds een bijdrage kan leveren aan de ambities van de energietransitie en daarbij rekening te houden met een verschillende omvang van het fonds.

Als de coronacrisis een ding heeft laten zien is het hoe belangrijk cultuur en sport zijn voor onze stad. Inwoners konden hun energie niet kwijt en mistten creatieve activiteiten. Gelukkig zijn er inmiddels meer mogelijkheden voor inwoners om te kunnen bewegen en geïnspireerd te raken. De toekomst van verenigingen en organisaties is echter onzeker. Wat GroenLinks betreft heeft de stad ook een ‘ziel’ en houden we onze stad gezond. Daarom diende GroenLinks moties van de PvdA en D66 die opriepen tot het versterken en ondersteunen van de cultuur mede in.

Dit alles moeten wij doen met een begroting die ernstig onder druk staat. Het college kiest er voor om de Enecogelden te gebruiken om deze gaten te dichten. GroenLinks heeft daar, samen met het CDA, D66, PvdA en SP, begrip voor als het gaat om het huidige jaar en de begroting van 2021. Voor de jaren daarna vinden wij echter dat het college niet de eenvoudige keuze moet maken door een greep te doen uit de Enecogelden. GroenLinks is van mening dat deze middelen zo min mogelijk gebruikt worden voor eenmalige gaten, maar vooral bijdragen aan versterking van de stad. Graag gaan we in debat over op welke manier we voorkomen dat deze gelden voor ad-hoc ideeën worden ingezet. Daarnaast maakt GroenLinks graag nog 2 andere opmerkingen over de financiën:

1. We snappen de keuze van het college om structurele bijdrages van het Rijk in te boeken voor de jeugdzorg en Wmo. Wij gaan er wel vanuit dat het college maximaal blijft lobbyen om deze middelen ook daadwerkelijk te krijgen.

2. Vanavond heb ik wijzigingen van beleid voorgesteld waarbij een aantal mogelijk met Enecogelden gedekt kunnen worden, maar wij beseffen ook dat we (slimme) keuzes moeten gaan maken. Een eventuele verhoging van de OZB is daarbij voor mijn fractie een optie als dit bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad van de toekomst.

Wat GroenLinks betreft komt in de geschiedenisboeken te staan dat de coronacrisis het kantelpunt is geworden waarbij Zoetermeer een inclusieve stad werd waar iedereen er toe doet en mee praat, waarbij de problemen van kwetsbare inwoners aan de ‘voorkant’ werden opgepakt en waarbij de verduurzaming van de stad een extra impuls heeft gekregen.

Vragen over dreigende uithuiszetting tijdens corona

PvdA PvdA Zoetermeer 12-06-2020 10:57

Vragen over dreigende uithuiszetting tijdens corona

In het AD van 6 juni 2020 staat een verdrietig verhaal over een jonge man uit Zoetermeer wiens moeder is overleden aan de gevolgen van het coronavirus.[1] Nog verdrietiger is dat de krant melding maakt dat hij nauwelijks tijd heeft om te rouwen om het verlies, omdat hij het huurhuis waar hij met zijn moeder woont uit moet. Hij kan als student de huur niet opbrengen en valt net tussen wal en schip qua regelingen als een wezenuitkering of huurtoeslag.

Tot slot constateert hij zelf in het krantenartikel dat het erg zou helpen als de overheid een checklist zou sturen waar iemand op moet letten als die een naaste heeft verloren. “Je bent constant bezig met uitzoeken wat je moet regelen,” geeft hij aan.

Daarom heeft de PvdA Zoetermeer de volgende vragen aan het college:

Is niet afgesproken dat in Zoetermeer tijdens de coronacrisis niemand haar/zijn huis wordt uitgezet? Welke afspraken zijn hierover gemaakt met verhuurders in de stad? Is het college bekend met bovenbeschreven casus? Hoe past deze in het afgesproken “niet uitzet”-beleid? Staat deze casus op zichzelf of hebben er de afgelopen maanden sinds de lockdown-maatregelen nog meer mensen hun (huur)huis moeten verlaten, omdat zij door de gevolgen van corona in financiële problemen zijn geraakt? De PvdA heeft bij de wethouder al meerdere keren aangedrongen op aansluiting bij het overheidsbrede voorlichtingsprogramma Mens Centraal.[2] Dit programma is erop gericht om vanuit de overheid op een begrijpelijke manier aan te geven wat er van iemand wordt verwacht bij een levensgebeurtenis, zoals een overlijden in de familie. Is de gemeente Zoetermeer inmiddels bij dit programma aangesloten? Zo nee, waarom niet?

[1] Zie AD 6 juni 2020: https://www.ad.nl/zoetermeer/samuel-21-moet-huis-uit-nadat-moeder-overlijdt-aan-corona~a47e1860/

[2] Zie: https://www.digitaleoverheid.nl/dossiers/programma-mens-centraal/

Het bericht Vragen over dreigende uithuiszetting tijdens corona verscheen eerst op PvdA Zoetermeer.

Het Resultatendebat

PvdA PvdA GroenLinks D66 Zoetermeer 05-06-2020 09:47

Het Resultatendebat

Drie keer per jaar zijn er jaarlijks terugkerende grote debatten in de politiek:

het Resultatendebat in mei/juni (evaluatie/terugblik op vorig jaar) het Perspectievendebat in juni/juli (welke plannen zouden wij graag gerealiseerd zien in het volgende jaar?) het Begrotingsdebat in november (hoe zien de plannen voor volgend jaar eruit en welke plannen uit het Perspectievendebat heeft het college van wethouders gehonoreerd?)

Deze week hadden we de raadsvergadering over de Jaarrekening van 2019, het Resultatendebat. De moeilijkheid zit ‘em in het feit dat je in vier minuten een heel jaar de revue wilt laten passeren. En dat kan natuurlijk niet, dus je moet altijd keuzes maken.

Voor het eerst sinds half maart waren (bijna) alle fracties in het Stadhuis om te vergaderen, maar wel coronaproof: fracties waren deels aanwezig, in de eigen fractiekamer, met voldoende afstand onderling. Een volledige bezetting gaat niet op deze manier, maar zo ging het goed, voor nu. En we vergaderden nog steeds digitaal, dus allemaal met onze laptop of tablet voor onze neus.

Er stond naast de Jaarrekening nog veel meer op het programma, dus het beloofde een lange avond te worden. Daarom startten we niet om 20.00 uur, maar om 19.00 uur.

Naast de nodige plichtplegingen (agendapunt 1 t/m 6) begonnen het debat met het onderwerp Gebiedsgerichte Ondersteuning: een andere manier van hulpverlening aan de Zoetermeerders, met maatschappelijke ondersteuning per wijk, meer duidelijkheid bij welke organisaties je terecht kunt, hulp wordt dichter bij huis aangeboden en er wordt ook nog geld bespaard. Maar wij vonden de invulling van de plannen niet goed en daarom hebben we daarover in mei al de noodklok geluid en we dienden een amendement in over cliëntondersteuning. Ook de amendementen van D66, GroenLinks en LHN hebben we van harte gesteund. We hebben er vertrouwen in dat de plannen zo minder slecht worden. Uiteindelijk hebben we daarom toch vóór de plannen gestemd.

De rest van agendapunt 7 en 8 gingen over de Gemeenschappelijke Regelingen: onze regionale samenwerkingsverbanden voor bijvoorbeeld Jeugdzorg, Bleizo en GGD. Ook bij de Zienswijzen Gemeenschappelijke Regelingen dienden we vier amendementen in. Drie daarvan zijn aangenomen en de laatste (voor de GGD) konden we intrekken, omdat de wethouder een toezegging deed (ze beloofde het gevraagde uit te zullen voeren, daar was geen amendement meer voor nodig).

Daarna was eindelijk het Resultatendebat aan de beurt. Een heel jaar (2019 in dit geval natuurlijk) aan collegebeleid samenvatten en evalueren in vier minuten is weer gelukt! We waren het in 2019 niet eens met het voorgenomen beleid, maar het college heeft het beleid wel uitgevoerd zoals voorgenomen.

De Jaarrekening 2019 is daarom goedgekeurd, maar niet voordat we nog eens goed hebben verteld dat de PvdA nog steeds niet blij is met de bezuinigingen op armoedebeleid, de bezuinigingen op kinderen en de bezuinigingen op (culturele) voorzieningen. Ook de komende jaren zullen we tegen deze bezuinigingen blijven strijden.

Verder ging het onder andere over de woningbouw (die maar niet opschiet), een wethouder die niet kan zeggen hoeveel werkgelegenheid Bleizo oplevert voor Zoetermeer, het casino van Van der Valk (waar we nog steeds erg op tegen zijn) en het Actieplan Duurzaam & Groen (wat maar niet van de grond lijkt te komen). Verder viel er op de Jaarstukken niets te amenderen en hebben we ook geen moties ingediend. Dat doen we bij het Voorjaarsdebat wel weer.

Lees hier de inbeng van Susanne Bout over de Jaarstukken.

En tot slot sloten we de avond, om iets voor middernacht, af met een motie ‘vreemd aan de orde van de dag’. Dat betekent dat we een motie hebben ingediend over een onderwerp wat eigenlijk helemaal niet op de agenda stond; in dit geval de Rapportages over het Sociaal Domein. Het college wil de informatie over het sociaal domein anders van vorm en frequentie (niet altijd meer op papier en minder dan drie keer per jaar) gaan sturen naar de gemeenteraad. Susanne heeft verzocht deze beslissing eerst nog eens goed te bespreken in de raad.

Eigenlijk hadden we afgelopen maandag dus een score van 6 uit 6 voor onze fractie, met steeds wisselende meerderheden! En met een goed gevoel over het Resultatendebat.

Amendement 2006-A – PvdA – Onafhankelijke cliëntondersteuning – aangenomen (30 voor, 9 tegen) Amendement 2006-I – PvdA – Personeelskosten Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden – aangenomen (unaniem) Amendement 2006-J – PvdA – Huisvestingslasten Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden – aangenomen (unaniem) Amendement 2006-K – PvdA – Overname en implementatie aanbevelingen rkc-rapport Leidschendam-Voorburg e.a. inzake energiebesparingsplicht bedrijven – aangenomen (unaniem) Amendement 2006-O – PvdA – Informatie over COVID-19 – ingetrokken wegens toezegging wethouder Motie 2006-07 – PvdA – Wijzig de rapportage sociaal domein voorlopig niet – aangenomen (30 voor, 9 tegen)

https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/het-resultatendebat/

https://zoetermeer.pvda.nl/nieuws/het-resultatendebat/

Het bericht Het Resultatendebat verscheen eerst op PvdA Zoetermeer.

GroenLinks maakt zich blijvend zorgen om wachtlijsten bij Veilig Thuis Haaglanden | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Zoetermeer 04-06-2020 00:00

‘De afgelopen twee jaar hebben wij regelmatig aandacht gevraagd voor de bestrijding van huiselijke geweld’ zegt raadslid Derya Yula. Tijdens de gemeenteraadvergadering van 2 juni dienden GroenLinks samen met de fracties PvdA, Zó! Zoetermeer, D66, VVD en Fractie van den Berg twee amendementen in die met grote meerderheid zijn aangenomen.

Alleen in onze stad worden er op jaarbasis al 1236 meldingen gemaakt bij Veilig Thuis Haaglanden. In 86% van deze meldingen zijn kinderen betrokken en dit is nog maar het topje van de ijsberg, want huiselijk geweld gebeurt vaak achter gesloten deuren. ‘De situatie bij Veilig Thuis Haaglanden leidt niet alleen tot hogere kosten, maar ook tot dubbele slachtoffers. Zij zijn niet alleen slachtoffer van huiselijk geweld, maar ook slachtoffer van een systeem dat niet adequaat werkt. Dat is voor GroenLinks een doorn in het oog’ aldus Yula.

Wachtlijsten

De lange wachtlijsten zijn al jaren onderwerp van gesprek en ook in 2019 zijn deze wachtlijsten onverminderd lang gebleven. Daarom stelt GroenLinks in een amendement dat aan de wachtlijsten een maximale termijn wordt verbonden en dat die niet meer vrijblijvend is. Want de fractie wil niet dat slachtoffers langer in een onveilige situatie blijven.

Het tweede amendement betreft de positie van de raad in deze situatie. Er is behoefte aan overleg met elkaar, ook met de verschillende raden in de gemeenschappelijke regeling, de GGD en Veilig Thuis zelf. Het is van belang dat informatie en kennis wordt gedeeld en dat er gesproken wordt over mogelijke oplossingen, zodat de gemeenteraad meer grip krijgt op de situatie.