Nieuws van SP in Zuid-Holland inzichtelijk

1648 documenten

SP: Stop met de handelsrelatie met China

SP SP Zuid-Holland 12-04-2024 11:22

Een terugkomend fenomeen in de Provincie Zuid-Holland is het bespreken van de innige band met China en in het bijzonder de provincie Hebei. Op 10 april was het weer zover, toen in de Statencommissie ‘Externe Relaties’ de bespreking op de agenda stond van een brief waarin een nieuwe handelsmissie wordt aangekondigd. SP-fractievertegenwoordiger Harre van der Nat was duidelijk: stoppen ermee. Lees hieronder Harre’s inbreng.

Nadat er zowel vanuit diverse fracties als uit de samenleving jarenlange kritiek is geuit op deze handelsrelatie legt Gedeputeerde Staten nu aan de Commissie voor dat ze haar inzet wat wil bijsturen.

Maar waar past die iets mildere houding in het programma van de aangekondigde road show door Hebei en Shandong op 25-28 mei aanstaande onder leiding van CDA gedeputeerde Stolk in dat nieuwe beleid? Alles op alles wordt gezet voor een proactieve houding naar het bedrijfsleven, handelsbevordering en economische groei. Net alsof er geen ander land te vinden om een handelsrelatie op te bouwen die de mensenrechten en persvrijheid wel respecteert? 

Het is tijd dat de oogkleppen en fluwelen handschoentjes af gaan. Het Provinciale bestuur is nu een lakei in handen van het bedrijfsleven. Vooral de grote jongens uit de land- en tuinbouwsector willen dat deze handelsrelatie blijft voortbestaan. Het winstbejag van deze sector weegt niet op tegen het negeren van de vele misstanden.

Hoe kan je jezelf als Provinciaal bestuur nog serieus nemen als je inzet blijft tonen om betrekkingen aan te gaan met een land waarbij het strafbaar is om je vrij te kunnen uiten, te kunnen zijn wie je bent, waarbij je geblokt wordt op je eigen social media als je de woorden, 1984, oneens, achteruitrijden of schaamteloos gebruikt? Je bang moet zijn om als christen vervolgt te moeten worden?

Waarom gaat U hier niet mee stoppen?

Zie ook: Economie

Vragen SP over radiostilte rond vergunningaanvraag gasboringen Papekop

SP SP Zuid-Holland 07-04-2024 12:52

Na een jarenlange radiostilte doet energiebedrijf Vermillion een nieuwe poging om te komen tot gaswinning bij Papekop. Het heeft daartoe een vergunningaanvraag gedaan bij het Rijk. Zeer tegen de zin van vele omwonenden, maar ook de betrokken gemeenten, de Provincie Utrecht en – naar verluidt – de Provincie Zuid-Holland zijn tegen. Maar vanuit het Zuid-Hollandse Provinciebestuur is er tot nu toe ook radiostilte daarover. Reden voor de SP om schriftelijke vragen te stellen. SP-Statenlid Iris van de Kolk diende ze in.

“In 2017 hebben de Staten, maar ook de betrokken gemeenten en Provincies Utrecht en Zuid-Holland, zich duidelijk uitgesproken tegen de gaswinning. Het is riskant, maar gaat ook lijnrecht in tegen het streven om onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. Dat er nu weer een poging wordt gedaan om die gaswinning door te drukken kan wat de SP betreft echt niet”, zegt van de Kolk.

Bijzonder in dit gebeuren is dat er blijkbaar al een overleg is geweest tussen de betrokken gemeenten, de Provincies en het Rijk, waarin ook Zuid-Holland zich opnieuw tegen de ontwikkeling van het gasveld zou hebben gekeerd. Van de Kolk: “De Utrechtse Gedeputeerde Bakker heeft op 8 maart al een memo hierover gestuurd naar Provinciale Staten waarin hij dat schrijft. Waarom laat ons eigen Provinciebestuur niets van zich horen over deze kwestie, waarvan men toch weet dat het gevoelig ligt? Wat ons betreft hoort dit gewoon bij de actieve informatieplicht van het college. We willen dat de Gedeputeerde die alsnog nakomt, maar ons ook proactief over de verdere ontwikkelingen informeert.”

Lees hier de vragen van de SP.

Taart voor personeel en passagiers veer Maassluis-Rozenburg!

SP SP Zuid-Holland 15-03-2024 13:25

Vanochtend hebben Lies van Aelst en de SP-afdelingen Voorne aan Zee, Rotterdam en Maassluis/Vlaardingen taart uitgedeeld op de veerpont tussen Maassluis en Rozenburg, die na ruim 1,5 jaar terug in de vaart is gekomen.

Niet aflatende inzet van Lies van Aelst in Provinciale Staten en niet te vergeten de bewonersgroep 'Rozenburg in Actie' betaalt zich zo eindelijk uit, al is er nog wel werk aan de winkel.

Van Aelst: "Elk feestje moet je vieren, want dit is natuurlijk een mooie mijlpaal. Maar er is ook een keerzijde. Uit gesprekken met het personeel bleek dat hun arbeidsvoorwaarden toch niet helemaal hetzelfde gebleven zijn, ondanks de motie van de SP die dat wel opdroeg. Daarom gaat Iris van de Kolk vragen stellen aan het provinciebestuur."

Ook is er nog altijd onzekerheid over de toekomst van het veer en is er de wens om - wederom zoals beloofd door het Provinciebestuur - een nieuw duurzaam schip te laten bouwen. Maar voor nu: taart!

Lees hier de vragen van Iris van de Kolk.

 

 

SP: nu stappen zetten voor Provinciaal OV-bedrijf

SP SP Zuid-Holland 13-03-2024 11:25

Initiatiefwet Tweede Kamer voor OV in overheidshanden

Wat de SP al sinds jaar en dag zegt, wordt waarschijnlijk werkelijkheid. Een meerderheid van de Tweede Kamer schaart zich achter een wetsvoorstel van PvdA/GL en NSC om Provincies en gemeenten de mogelijkheid te geven een eigen OV-bedrijf op te richten. SP-Statenlid Iris van de Kolk is zeer blij met dit initiatief en zal in de eerstvolgende Statenvergadering met een motie komen om er vaart achter te zetten.

Van de Kolk: “Wat van belang is voor iedereen mag niet aan de markt worden overgelaten. Het OV is zo’n basisvoorziening, maar die is in de afgelopen decennia steeds verder uitgekleed, omdat commerciële buitenlandse bedrijven er winst op willen maken. Als SP hebben we consequent gepleit voor een eigen Provinciaal OV-bedrijf. Nu die mogelijkheid in Den Haag werkelijkheid lijkt te worden moeten we er in Zuid-Holland alvast mee aan de slag.”

De SP bereidt een voorstel voor om vaart te zetten achter de realisatie van een Provinciaal OV-bedrijf en zal dat indienen in de eerstkomende Statenvergadering op 3 april.

“Ik hoop en verwacht dat de partijen die in Den Haag het voorstel steunen ook hier mee zullen doen. Iedereen in de Provincie moet makkelijk en goedkoop – het liefst gratis - gebruik kunnen maken van het OV. Aan de slag dus!”, aldus van de Kolk.

Grenzen aan de groei

SP SP Zuid-Holland 08-03-2024 08:00

Op 6 maart bespraken Provinciale Staten de zogeheten ‘ruimtelijke puzzel’, een zoektocht naar wat waar kan in het toch al volle Zuid-Holland, bij een hard groeiend inwoneraantal. Voor de SP is het duidelijk dat bij de keuzes die uiteindelijk gemaakt worden het welzijn van mens, dier en milieu voorop moeten staan. SP-fractievoorzitter Frank Johan Hoogendam deed hiertoe de oproep in de Statenvergadering, ook al is de SP gematigd positief over de koers van het Provinciebestuur.

Hoogendam: “Als we alle ambities willen waarmaken, dan zouden we de buren in Utrecht moeten vragen of ze hun Provincie binnenkort leeg op kunnen leveren. Bovenop alle ruimtevragen komen nu dus ook de uitbreidingsplannen van defensie. Scherpe keuzes zijn daarom nodig.”

Voor de SP staat het welzijn van mens, dier en milieu voorop. Dat betekent voorrang voor het realiseren van nieuwe natuur en woningbouw vooral binnenstedelijk uitvoeren. “En dat kan ook”, aldus Hoogendam. “Het onderzoek ‘Ruimte zat in de stad’ van KAW-architecten geeft hier bijvoorbeeld goede aanknopingspunten voor.”

Ook het milieu verdient voorrang. De kwaliteit van bodem en water is leidend voor de SP. “De nieuwe koers gaat uit van meer sturen op kwaliteit dan op kwantiteit, waarbij water en bodem sturend nog meer als randvoorwaarde wordt gehanteerd. Gezondheid, kwaliteit en veiligheid krijgen meer gewicht. Stappen de goede richting op. Vandaar dat we gematigd positief zijn over de plannen. Hoe het uiteindelijk uitpakt hangt sterk af van een stevige regie door de Provincie. Die is keihard nodig”, besluit Hoogendam.

Welkom Iris!

SP SP Zuid-Holland 06-03-2024 14:44

Na het afscheid van Lies van Aelst uit Provinciale Staten is op 6 maart Iris van de Kolk (30) benoemd als haar opvolger in de SP-fractie. Als de nummer 3 op onze kandidatenlijst bij de Statenverkiezingen van maart 2023 is zij de logische keuze om de fractie weer compleet te maken. Ook is het mooi dat er na Lies van Aelst weer een jonge vrouw in de Staten terugkomt. Welkom Iris, we zien uit naar een mooie samenwerking!

Iris heeft al de nodige ‘vlieguren’ op haar naam als raadslid en fractievoorzitter van de SP in Alphen. Daar is ze momenteel ook voorzitter van de afdeling. Daarnaast werkt ze bij de gemeente Lopik als casemanager fysieke leefomgeving, waar ze zich bezighoudt met de verstrekking van omgevingsvergunningen zodat mensen huizen, loodsen, schuren et cetera kunnen bouwen.

Iris over haar benoeming in Provinciale Staten: “de SP staat voor precies die dingen die ik belangrijk acht voor onze samenleving namelijk: solidariteit, menselijke waardigheid en ook vooral gelijkwaardigheid. Ook is de SP de enige partij die een systeemverandering wil, zodat de menselijke maat weer voorop staat en niet het geld. Ik wil mij graag inzetten voor een Zuid-Holland waar iedereen een betaalbaar huis, een lage energierekening en gratis OV tot de beschikking heeft.”

Zie ook: Fractie

Lies, bedankt!

SP SP Zuid-Holland 06-03-2024 10:45

Je halve leven lid van Provinciale Staten. Waarschijnlijk is er in het land niemand anders dan onze scheidende fractievoorzitter Lies van Aelst die dat kan zeggen. Maar nu is het voorbij. Inmiddels benoemd als lid van de Eerste Kamer vertrekt ze op 6 maart uit de Staten. Lies laat de SP-fractie een ongelofelijke ‘erfenis’ aan belangrijke dossiers na, waarin ze zich de afgelopen 17 jaar als een terriër heeft vastgebeten. Het openbaar vervoer, de aanpak van milieuververvuiler Chemours, de veerdienst Maassluis-Rozenburg zijn er zomaar drie die daarbij in het oog springen. Met een diepe buiging neemt de fractie afscheid van haar. Lies, ontzettend bedankt voor je enorme inzet en behaalde resultaten en heel veel succes gewenst in de Eerste Kamer!

Wat van belang is voor iedereen mag niet worden overgelaten aan de markt. Dat is het motto waarmee Lies aankijkt tegen de politiek. Eén van die dingen van algemeen belang is het openbaar vervoer. Met niet aflatende scherpte ging ze het afbraakbeleid daarvan te lijf. Succes had ze daarbij onder andere met de aanschaf van nieuwe treinen voor de Merwede-Lingelijn, die er na lang aandringen van de SP toch zijn gekomen. Ook nam ze het initiatief voor een uitgebreid onderzoek van de SP naar het OV in de Provincie. De eerste resultaten zijn bekend, maar er gaat meer volgen.

Ook in ieders belang: een goede en betrouwbare veerverbinding Maassluis-Rozenburg. Typ de zoekterm ‘Rozenburg’ in op de website van SP Zuid-Holland en dan krijg je vier pagina’s met artikelen te zien die teruggaan tot de jaren ’00. Lies zei daarover het volgende: “De Rozenburgers verdienen gewoon een betrouwbare veerverbinding, niet in de minste plaats als extra vluchtroute bij calamiteiten. Het veer moet je zien als een weg, maar dan zonder brug.” Na dik twee jaar sappelen en pleiten gaat het veer deze maand weer in de vaart. In januari 2024 werd ook een motie van de SP aangenomen om een nieuw, duurzaam schip aan te schaffen.

De vervuilende chemiereus Chemours kon ook rekenen op de consequente inzet van Lies: “Chemours maakt enorme winsten over de ruggen van mens, dier en milieu. Het is mooi dat daar nu eindelijk beweging in lijkt te komen, maar we staan pas aan het begin. Volksgezondheid en milieu moeten voorrang krijgen op de winst van vervuilende bedrijven.” Op haar aandringen ging er een brief uit naar het departement l’Oise in Frankrijk, waar Chemours wil uitbreiden. Dit werd daar opgepikt door de nationale radio- en Tv-zender.

17 jaar historie laten zich niet in een paar alinea’s vatten, maar deze voorbeelden laten goed zien waar Lies’ hart ligt: bij het welzijn van mens, dier en milieu in Zuid-Holland. We denken zomaar dat ze zich nog geregeld meldt bij de fractie met dingen die we moeten oppakken. Of we haar nog maar niet uit de whatsappgroep wilden verwijderen na haar vertrek, was haar vraag bij het laatste fractieoverleg. We zouden niet durven. Nogmaals ontzettend bedankt, Lies!

Vragen over voorkeursbehandeling Damen Shipyards door Provinciebesturen

SP SP Zuid-Holland 05-03-2024 20:52

Vier Provinciebesturen stuurden een brief naar informateur Putters om toch vooral een mega-order voor de bouw van onderzeeërs te gunnen aan Damen Shipyards. Vreemd, zo vinden de SP en vier andere partijen, omdat ook een ander Zuid-Hollands bedrijf – IHC - meedingt hiernaar. Reden genoeg voor een aantal schriftelijke vragen. Op de valreep van haar Statenlidmaatschap is SP-fractievoorzitter Lies van Aelst eerste indiener.

Reden voor de brief aan Putters is dat de order anders naar een buitenlands bedrijf zou gaan, maar zowel bij Damen-SAAB als Naval-IHC is sprake van een gecombineerd Nederlands-buitenlandse partij.

Van Aelst: “Ik ben zeer verbaasd over de handelwijze van Zuid-Holland. Waarom zou je per se één bepaald Zuid-Hollands bedrijf de order willen toespelen. Zeker als je altijd zo enorm voor marktwerking bent als ons Provinciebestuur is dit een hele vreemde zet. Provincie en Damen zijn nauw met elkaar verbonden, sinds dit bedrijf ook de veerdienst Maassluis-Rozenburg uitvoert. Dat zal hier en daar wel wat gefronste wenkbrauwen opleveren en niet in het minst bij IHC.”

Het provinciebestuur trekt met haar oproep het idee van marktwerking in twijfel. Van Aelst: ‘Wat ons betreft eten we niet van twee walletjes waarbij de provincie bij OV de grootste voorstander van marktwerking is en het bij deze megaorder juist in eigen land wil houden. Dan moeten we de fundamentele discussie voeren. Voor ons is het duidelijk: marktwerking maakt meer stuk dan ons lief is. Laten andere partijen ook kleur bekennen.’

De Gedeputeerde heeft zes weken de tijd voor de beantwoording.

Lees hier de ingediende vragen.

Zie ook: Economie

Vragen SP over uitbreidingsplannen Defensie

SP SP Zuid-Holland 01-03-2024 11:34

Via het AD kwam de SP-fractie op de hoogte van uitbreidingsplannen van het Ministerie van Defensie. Het gaat daarbij om extra oefenterreinen, laagvliegen met helikopters, logistieke knooppunten en opslagplaatsen voor munitie, onder andere in de Krimpenerwaard. De SP maakt zich – net als de bewoners daar – zorgen over de mogelijke gevolgen voor mens, dier en natuur. Ook kunnen de plannen bijten met diverse Provinciale ruimtelijke opgaven. Statenlid Frank-Johan Hoogendam heeft hierover vragen ingediend bij het Provinciebestuur.

De zoektocht naar extra ruimte komt voort uit het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie van het Rijk (NPRD), maar waar die ruimte uiteindelijk wordt gevonden is nog onduidelijk. Hoogendam hierover: “Allereerst is het natuurlijk bijzonder dat we als Staten uit de krant moeten vernemen dat dit op stapel staat. In de Provincie Utrecht heeft het Provinciebestuur er een brief met bijlagen aan gewijd, maar hier is het tot nu toe stil. Wij willen weten wat er in het vat zit, wat de mogelijke gevolgen zijn en daar met de Gedeputeerde over kunnen spreken.”

De SP snapt de onrust die in de Krimpenerwaard is ontstaan na de publicatie in het AD. “Natuurlijk gaat die uitbreiding iets betekenen voor de omgeving. Vlieglawaai, verstoring van flora en fauna, extra verkeersbewegingen, om maar wat te noemen. En naar wij begrijpen gaat het in Zuid-Holland het niet alleen om de Krimpenerwaard. Hoog tijd dus voor de juiste informatie”, zegt Hoogendam.

Ook op andere gebieden zullen de plannen mogelijk impact hebben. “Er zijn in Zuid-Holland allerlei ruimtelijke ambities, zoals energieopwekking, woningbouw, uitbreiding en bescherming van natuur. Als die in het geding komen, dan zijn Provinciale Staten aan zet om daar wat van te vinden. Het Utrechtse Provinciebestuur heeft een kritische zienswijze ingediend bij het Ministerie. Waar blijft de reactie van Zuid-Holland?”, vraagt Hoogendam zich af.

Lees hier de vragen van de SP. Het Provinciebestuur moet binnen een week of vier de antwoorden aanleveren.

 

SP: Kies nu voor toekomstbestendig autoveer Maassluis-Rozenburg

SP SP Zuid-Holland 25-01-2024 15:12

Nog voordat het autoveer Maassluis-Rozenburg terug in de vaart komt – de bedoeling is over twee maanden – staat de toekomst van de dienst alweer ter discussie. Het Provinciebestuur vraagt zich af of de autopont nog nodig zal zijn als de Blankenburgtunnel klaar is. Voor de SP zijn nut en noodzaak echter ruimschoots aangetoond. Geen nieuw onderzoek, geen nieuwe aanbesteding, maar een toekomstbestendige veerdienst in Provinciale handen, stelt SP-fractievoorzitter Lies van Aelst.

“Het is ronduit belachelijk dat we het hier nu weer over hebben. Voor de reizigers, maar ook voor het personeel is het noodzakelijk nu zekerheid te bieden. Er had allang een nieuwe boot moeten zijn, zoals ooit toegezegd. Nu zijn er steeds allerlei lapmiddelen nodig geweest om het schip de Blankenburg in de vaart te krijgen en te houden. Met enorme economische schade en sociale impact tot gevolg”, aldus van Aelst.

Ook het feit dat het Provinciebestuur toch weer denkt aan een aanbesteding is de SP een doorn in het oog. Van Aelst: “Geprobeerd en steevast mislukt. Er zijn kosten van onbekende hoogte gemaakt aan juridische en economische adviezen daarover. We willen weten hoeveel publiek geld daar tegenaan is gegooid. En: hoe verhouden de eenmalige subsidie, samen met de vele tonnen die in noodmaatregelen en onderhoud gestoken zijn, zich tot de kosten van een duurzaam nieuw schip? De extra kosten die mogelijk nog weer in het onderhoud en lapmaatregelen gaan zitten, kunnen we beter nu in een nieuw en duurzaam schip steken. Een schip met lagere gebruiks- en onderhoudskosten. Ook kan het schip, als blijkt dat er echt veel minder autoreizigers zijn, ook gewoon verkocht worden.”

De veerdienst houdt de gemoederen nu al zo’n 17 jaar bezig. In de vergadering van de commissie Bereikbaarheid en Economie op 24 januari pleitte van Aelst voor die duurzame oplossing. “Genoeg is genoeg. De noodzaak is keer op keer aangetoond. Zo min mogelijk in handen van marktpartijen, zeker als wij zoveel verantwoordelijkheid nemen voor controle op onderhoud, dan kan het maar beter ons schip zijn. Dan houden we het zelf in de hand en zijn we vele aanvullende kosten kwijt. Op papier hebben we straks marktwerking, in de realiteit garanderen wij omzet, reizigers en heel veel geld. Laten we het goed regelen, met een toekomstbestendige oplossing en een toekomstbestendig schip.” 

Lees hier het bericht dat Dagblad 010 over de kwestie publiceerde.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.