Nieuws van politieke partijen in Zwartewaterland over ChristenUnie inzichtelijk

359 documenten

PvdA Zwartewaterland sluit coalitieakkoord met CU en SGP met nieuwe focus!

PvdA PvdA SGP ChristenUnie Zwartewaterland 07-03-2020 09:37

De inbreng van de PvdA Zwartewaterland is nadrukkelijk te vinden in het focus stuk dat aanvullend op het lopende coalitieakkoord vrijdagmiddag 6 maart is gepresenteerd door Christen Unie, SGP en PvdA. Daarbij gaat het om de onderwerpen natuur en milieu, duurzaamheid (waaronder de energietransitie), minimabeleid en cultuur. Ook bouwen voor starters en senioren krijgt de

Het bericht PvdA Zwartewaterland sluit coalitieakkoord met CU en SGP met nieuwe focus! verscheen eerst op PvdA Zwartewaterland.

PvdA in beeld voor nieuwe coalitie

PvdA PvdA SGP ChristenUnie Zwartewaterland 12-02-2020 21:05

De Partij van de Arbeid is gevraagd deel uit te gaan maken van het college van Zwartewaterland door de coalitiepartners Christen Unie en SGP. Om uit de bestuurlijke crisis te komen na het terugtreden van BGZ-wethouder Coster hebben de Christen Unie en de SGP verkennende gesprekken gevoerd om snel tot een stabiel bestuur te komen

Het bericht PvdA in beeld voor nieuwe coalitie verscheen eerst op PvdA Zwartewaterland.

SGP betreurt breuk in coalitie Zwartewaterland

SGP SGP ChristenUnie Zwartewaterland 31-01-2020 00:00

SGP betreurt breuk in coalitie Zwartewaterland

Na de verkiezingen in 2018 is er een coalitie gevormd tussen CU, SGP en nieuwkomerBGZ. De SGP was met veel vertrouwen gestart aan deze coalitie. De samenwerking meteen nieuwe onervaren partij en wethouder vond de SGP spannend, maar zeker ookuitdagend. Met name binnen het college is veel geïnvesteerd in elkaar. Er is veelgesproken over de invulling van de wethoudersrol en de samenwerking binnen hetcollege.

Voor de BGZ fractie en wethouder was het dossier actualisatie bestemmingsplanMolenwaard een belangrijk dossier. Binnen het college is hier dan ook uitgebreid de tijdvoor genomen om tot een oplossing te komen. Helaas heeft dit dossier ook voor denodige spanning gezorgd.De uiteindelijke breuk is ontstaan door de werkwijze van de wethouder op het dossierMolenwaard. Deze werkwijze strookte niet met de rol van wethouder en samenwerkingdie het college beoogde.

De opgelopen spanning heeft een relatie met de BGZ-fractie. Ook is er een schijn vanbelangenverstrengeling op het dossier Molenwaard ontstaan. Dit heeft daarom ook geleidtot een breuk met deze fractie in de coalitie.

De SGP is deze samenwerking begonnen om met elkaar verantwoordelijkheid te dragenvoor een stabiel bestuur van onze gemeente Zwartewaterland. Helaas is nu, halverwegede periode, gebleken dat dit niet mogelijk is.

De SGP staat voor een stabiel en goed gemeentebestuur, daar hebben de inwoners vanZwartewaterland recht op. De ChristenUnie en SGP beraden zich op verdere stappen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Klaas Huisbrink, fractievoorzitter vande SGP, 06 51 50 53 49, K.Huisbrink@zwartewaterland.nl

Rietsnijders in Nationaal Park Weerribben-Wieden verdienen een eerlijke beloning!

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 11-12-2019 20:31

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1282490/64611/riet.jpgDe Weerribben-Wieden, een prachtig gebied ontstaan door een lange periode van turfsteken. Nu is het Ć©Ć©n van de nationale natuurparken die ons land rijk is. Een gebied dat zowel vanuit cultuurhistorisch oogpunt als vanuit natuurwaarde van groot belang is. Natuur die deskundig onderhouden worden. Het onderhoud wordt verzorgd door Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en tientallen rietsnijders. De provincie geeft subsidie voor het onderhoud. Het riet dat gesneden wordt, wordt o.a. gebruikt voor de typisch Nederlandse rietdaken.

In 2008 diende de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie een amendement in waarin 3 miljoen euro werd gereserveerd voor het onderhoud en beheer in de Wieden en de Weerribben. Het duurde nog een jaar voordat dat amendement werd uitgevoerd. Het was goed geregeld!

De provincie verstrekt de subsidie via de zogenaamde SNL-systematiek. De SNL-regeling is landelijk en Europees afgestemd, waardoor er niet zomaar van afgeweken mag worden. In 2019 is de normvergoeding voor het beheer van veenmosrietland, die geldt binnen SNL, gehalveerd. Hierdoor moet ongeveer 50% van het rietland in de Weerribben-Wieden beheerd worden voor een vergoeding die de helft lager is dan voorheen.

De kans is groot dat hierdoor de voor deze gebieden vastgelegde natuurdoelen niet meer gehaald worden. ChristenUnie statenlid Renate van der Velde geeft aan dat hierdoor ook de inkomenszekerheid van de rietsnijders ernstig wordt aangetast.

Er loopt inmiddels een evaluatie naar de onderbouwing van deze halvering, maar die is  pas in de loop van 2020 gereed. Bovendien zal de vergoeding, ook na de evaluatie, naar verwachting niet weer terugkomen op het oude niveau. De Provincie Overijssel zal door de verlaging jaarlijks ongeveer een half miljoen euro overhouden op het budget voor natuurbeheer. De ChristenUnie wil graag dat deze half miljoen euro weer terechtkomt bij de rietsnijders. Binnen de SNL-systematiek is dit echter niet direct mogelijk.

De ChristenUnie heeft op 11 december 2019 een motie ingediend om tot een oplossing te komen voor deze problematiek. Een deel van de oplossing kan zijn een extra vergoeding te verstrekken aan de rietsnijders die alleen per boot bij hun rietland kunnen komen. De motie is breed ondersteund in Provinciale Staten. Uiterlijk in maart 2020 volgt een voorstel van het College van Gedeputeerde Staten met een concrete oplossing. Wordt vervolgd!

De ChristenUnie Overijssel wil weten wat er gedaan wordt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in Overijssel

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 09-10-2019 06:48

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1280120/64611/Lucht.jpgOnlangs heeft het Longfonds alarmerende berichten gepubliceerd over de slechte luchtkwaliteit. Er zijn 1,2 miljoen mensen met een longziekte waarvan jaarlijks 12.000 vroegtijdig overlijden, aldus het Longfonds. Er zijn 16.000 spoedopnames in het ziekenhuis en 1 op de 5 kinderen krijgt astma. De ChristenUnie is geschrokken van de cijfers en wil van Gedeputeerde Staten weten hoe de luchtkwaliteit in Overijssel is.

Statenlid Sybren Stelpstra is ook onder de indruk van de melding dat er mensen zijn die vanwege slechte luchtkwaliteit zich gedwongen voelen te verhuizen. Een mengsel van vervuilende stoffen zoals fijnstof, stikstofoxiden en ozon is daarvan de oorzaak, aldus het Longfonds. Reden voor de Rijksoverheid een schone lucht akkoord (SLA) af te sluiten met gemeenten en provincies.

Stelpstra vraag onder andere: “Is Gedeputeerde Staten bereid om de inwoners van Overijssel een zichtbaar beeld te geven van de luchtkwaliteit in hun eigen omgeving? Zijn er cijfers bekend van aantallen mensen met een longziekte in Overijssel?”

Het Longfonds adviseert scholen op voldoende afstand te vestigen van wegen of andere plekken waar veel fijnstof ontstaat, vooral omdat de longen van jongeren zich nog ontwikkelen. Stelpstra vraagt of Gedeputeerde Staten zicht heeft op scholen in Overijssel die daar niet aan voldoen. Zo ja, is dat dan aanleiding om hier met gemeenten over in gesprek te gaan?

Dit en andere vragen zijn aan Gedeputeerde Staten gestuurd met als doel meer zicht te krijgen op de kwaliteit van de lucht in Overijssel en, als blijkt dat daar een probleem mee is, wat de provincie kan doen om de kwaliteit te verbeteren.

Stikstof en de koeien die (niet) in de wei mogen

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 25-09-2019 15:05

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1279715/64611/koeien.pngEind mei werd duidelijk dat de PAS niet levensbestendig is. Met tot gevolg dat er vergunningsaanvragen voor allerlei activiteiten stil zijn komen te liggen. Het vervallen van de PAS heeft ook gevolgen voor de vraag of koeien in de wei mogen lopen zonder dat daar een vergunning voor nodig is. In dit artikel meer daarover.

Hoe zat het ook alweer precies? In heel Nederland gold een vrijstelling voor het zogenaamde “beweiden en bemesten”. Boeren die hun koeien buiten wilden laten lopen hadden daar geen vergunning voor nodig. Deze vrijstelling was opgenomen in de provinciale omgevingsverordeningen, en dus ook in de Overijsselse omgevingsverordening.

Met de uitspraak van de Raad van State op 29 mei 2019 werd duidelijk dat deze vrijstelling niet rechtsgeldig is. Met andere woorden: de vrijstelling mocht per direct niet meer toegepast worden.Dat betekende in feite dat de boeren die geen vergunning hadden voor beweiding hun koeien op 29 mei binnen moesten halen.

Op basis van het PAS werd vooruitlopend op toekomstige positieve gevolgen van maatregelen voor beschermde natuurgebieden, alvast toestemming gegeven voor activiteiten die mogelijk schadelijk zijn voor die gebieden. Dit systeem mag niet meer. De ChristenUnie kan de redenering van de rechter goed volgen. De natuur in ons land verdient inderdaad meer bescherming.

Gevolg van de uitspraak is echter óók dat boeren een vergunning moeten om hun koeien naar buiten te doen. En dat is een gevolg waar we als ChristenUniefractie veel moeite mee hebben. Dit druist immers in tegen het beleid dat de laatste jaren gevoerd is om de koeien juist weer ín de wei te krijgen. Het schaadt het belang van de koe, die gewoon buiten moet kunnen lopen en niet jaarrond opgesloten moet worden in een stal. En in het kielzog van dit belang: de vraag wat het doet met ons agrarische landschap als er geen of veel minder koeien in de wei zullen lopen.

De ChristenUnie zou dan ook graag zien dat boeren hun koeien zonder belemmeringen weer naar buiten mogen laten gaan. We stemmen er daarom van harte mee in dat de provincie dit weideseizoen nog niet handhavend optreedt tegen boeren die hun dieren zonder vergunning buiten laten lopen. Maar we weten ook dat niet-handhaven op de lange termijn niet houdbaar is. Samen met andere provincies en het Ministerie van LNV wordt bekeken welke mogelijkheden er zijn om de beweiding weer vergunningvrij te maken. De ChristenUnie hoopt van harte dat er voor dit probleem een juridisch houdbare oplossing wordt gevonden. Zodra er zich een goede oplossing aandient zal de Overijsselse omgevingsverordening hier snel op aangepast moeten worden!

Coalitieakkoord Overijssel: Samen bouwen aan Overijssel

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD PvdA CDA Zwartewaterland 11-06-2019 17:27

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1276999/64611/2019-06-11.pngSamen met CDA, VVD, PvdA en SGP hebben we een coalitieakkoord gesloten! De titel is ā€œSamen bouwen aan Overijsselā€. Voor de derde keer op rij mag de ChristenUnie deel uitmaken van het dagelijks bestuur van Overijssel. Daar zijn we dankbaar voor, daar zijn we ook trots op!

Met een verkiezingsprogramma vol idealen gingen we de verkiezingen in. En die idealen hebben steeds voorop gestaan in de afgelopen maanden. Eerst in de gesprekken met de informateurs en later in de onderhandelingen. We hebben voortdurend gezocht naar wegen om de standpunten van de ChristenUnie zo goed mogelijk terug te laten komen in het coalitieakkoord.

Of dat gelukt is? Beoordeelt u het zelf: het coalitieakkoord is hier te vinden.

Samen met Bert Boerman heb ik in de afgelopen weken aan de onderhandelingstafel gezeten. Dat kostte uiteraard veel tijd, inspanning en zorgvuldigheid. Maar de sfeer was goed en er was een grote bereidheid om te zoeken naar wat de partijen verbindt. 

En zo kwamen we tot een mooi en evenwichtig akkoord: “Samen bouwen aan Overijssel”. Dat bouwen kan op allerlei manieren opgevat worden. Bouwen aan goede mobiliteit. Bouwen aan een goed vestigingsklimaat en een prettige leefomgeving. Bouwen aan verbindingen tussen mensen. Bouwen aan een provincie met schone energie en schone lucht. En dat bouwen doen we natuurlijk samen. Samen met andere politieke partijen, samen met andere overheden (Rijk, gemeenten, Europa, Waterschappen), samen met inwoners, bedrijven, onderwijs en maatschappelijke organisaties.

De ChristenUnie streeft naar een duurzame wereld: een wereld waarin we spaarzaam omgaan met grondstoffen, waarin we de natuur niet leegroven maar beschermen. In vrijwel elk hoofdstuk van het coalitieakkoord komt dit besef terug. We zetten in op circulaire economie, kringlooplandbouw, een voortvarende energietransitie, natuurbescherming en voldoende groen in de stad. Het spoor wordt verder geëlektrificeerd en we zetten in op schonere manieren van vervoer.

De ChristenUnie vindt sociale waarden van groot belang. Ook dat komt terug in het coalitieakkoord. Zo gaan we ons hard maken voor voldoende zorgvoorzieningen, ook in het landelijk gebied. We blijven ons inzetten voor mensen die moeilijk een plek weten te veroveren op de arbeidsmarkt en via de bibliotheken gaan we onverminderd door met de aanpak van laaggeletterdheid. Vrijwilligers worden ondersteund en er komt een actieplan “Leefbaar platteland”.

Bert Boerman is voor de ChristenUnie kandidaat-gedeputeerde. Hij zal D.V. woensdag 19 juni opnieuw geïnstalleerd worden als lid van Gedeputeerde Staten. Met Bert hebben we een betrouwbaar en kundig bestuurder in huis. We rekenen erop dat hij de ChristenUnie weer goed zal vertegenwoordigen! Bert krijgt de onderwerpen water, mobiliteit (weg, water, fiets, openbaar vervoer) en klimaatadaptatie in portefeuille.

Met onze deelname aan de coalitie van Overijssel dragen we opnieuw verantwoordelijkheid voor het (dagelijks) bestuur van Overijssel. Dat doen we graag, waarbij we steeds de belangen van de Overijsselse samenleving in het oog willen houden. Dat doen we ook in volle afhankelijkheid van onze Hemelse Vader. Blijft u met ons meebidden, meedenken, meeleven de komende jaren?

Renate van der Velde-Buist

Wederom uitstel verkeersplan Hasselt.

CDA CDA ChristenUnie Zwartewaterland 11-06-2019 06:52

Eigenlijk heeft het geen zin meer om te gaan discussiĆ«ren over de verkeercirculatie in het centrum van Hasselt. Er is een amendement vanuit de Christen Unie, SPG en Buitengewoon Zwartewaterland die er voor zorgt dat er vandaaggeenkeuze gemaakt wordt, maar de beslissing over het verkeer in het centrum van Hasselt uitstelt door nieuwe uitwerkingen en planvorming. En daarmee laat de coalitie iedereen in het centrumwĆ©Ć©rwachten tot een definitieve oplossing. Wederom uitstel.Het begint pijnlijk te worden dat hetcollegeer niet in slaagt om een breed gedragen voorstel aan de gemeenteraad te kunnen presenteren. En het is nog pijnlijker om aan te zien dat de coalitie hun eigen wethouder niet weet te steunen. En dat een partij na het toezeggen van hun steun in de vorige raadvergadering nu voor een ā€˜andere weg kiestā€™. De wethouder wordt nu door decoalitiein de kou gezet door zich uit te sprekentegenhet voorliggende raadsvoorstel.Maar groot deel van de oppositie is ook geen voorstander van het voorliggende raadsvoorstel, maar maakt wel een keuze, daarmee kom ik aan het einde van mijn termijn. In aanvulling op de vorige raadsvergadering heeft de wethouder een paar A4ā€™tjes opgeleverd met een aantal gegoogelde plaatjes met voorbeelden van ā€œauto te gastā€. En de schatting, geen feiten, dat bij die inrichtingen het aantal verkeersbewegingen zal afnemen.Heeft de wethouder er ook rekening mee gehouden dat in die afgebeelde situaties andere verkeersregels kunnen gelden, zoals wĆ©l eenrichtingsverkeer of alleen toegang voor gemotoriseerd verkeer op bepaalde tijden? Want de afbeeldingen doen suggereren dat er mogelijk ook ander verkeersregels in het spel zijn.Het klopt dat er minder autoā€™s in de Diezestraat in Zwolle rijden sinds daar de weginrichting is aangepast. Maar dat komt niet door de weginrichting, dat komt omdat bevoorrading alleen in de ochtend kan plaatsvinden en verder autoverkeer niet toegestaan is. Afbeelding 3 iseen veel ruimere straat dan de Hoogstraat en daardoor niet te vergelijken.Bij afbeelding 5 kan ik menietvoorstellen dat hier sprake is van gemotoriseerd verkeer in twee richtingen, dat kan qua weginrichting nooit passen. Al met al kunnen we met die verbeelding en de schatting van de wethouder dus helemaal niets. Ik zal het hele relaas van de vorige raadsvergadering niet nogmaals herhalen, maar voor het CDA zijn 2 uitgangspunten het belangrijkst: -Onnodig doorgaand verkeer uit het centrum mijden & -Verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Het aanleggen van de parallelweg ten noorden van de N331 zorgt voor een vermindering van het verkeer dat door het centrum richting de Molenwaard gaat. Daar zijn we vĆ³Ć³r en moet wat ons betreft ook doorgaan. De verkeersstromen zijn door het aanpassen van de N331 gewijzigd, dit heeft het onderzoeksbureau al vĆ³Ć³r de aanpassingen voorspeld en meegewogen. Er is na de aanpassingen geconstateerd dat die voorspellingen juist waren. Onafhankelijk van dat laatste onderzoek doet BVA al de uitspraak dat er een doorgaande verkeersstroom van oost naar noord blijft. Dus ook na de aanpassingen in de N331 blijft deze verkeersstoom bestaan. Het CDA wil deze onnodige verkeersstroom uit het centrum weren: Doorgaand verkeer bezoektgeenwinkel, bezoektgeenterras, bezoektgeenwoning in het centrum en is dus overbodig. Het herinrichten van de Hoogstraat kan dat probleem oplossen. Het ā€˜auto te gastā€™ principe klinkt interessant, op zich staat het CDA daar helemaal niet onsympathiek tegenover. Echter moet het wel een doel treffen. Juridisch gezien bestaat het ā€˜auto te gastā€™ principe niet. Er zijn wel aanbevelingen hoe het er uit moet zien om meer ruimte en veiligheid voor fietsers te bieden maar een fietser blijft een fietser en een automobilist een automobilist. Er zijn meerdere onderzoeken naar dit soort type wegen gedaan en vaak komt naar voren dat de automobilist, indien hij over de ruimte beschikt om in te halen, dit ook zal doen. En in de praktijk zie je dit nu ook gebeuren. ā€œNog even snel die fietser voorbij, voordat ik die auto ga passerenā€. Die gedachtes, daar moeten we vanaf. Op dit moment, met tweerijrichtingen wordt deze gelegenheid geboden en dat komt de verkeersveiligheid niet te goede. Het veiligheidsgevoel van fietsers is nu niet goed en dat kĆ”n beter. Maar ook met een auto-te-gast straat voorkom je gevaarlijke of onwenselijk inhaal- of passeer-bewegingen niet omdat de breedte van de weg voor automobilisten een beslissende factor is. Zodra de weg ingericht is voor Ć©Ć©nrichtingverkeer en smal genoeg is voor Ć©Ć©n auto, maar geen inhaalbeweging mogelijk maakt, zal de fietser voor blijven gaan. En biedt de ruimte die over blijft tegelijk meer mogelijkheden voor het verbreden van het trotoir, het plaatsen van parkeerplaatsen, plantenbakken en kleinschalige fietsenstalling, et cetera. Het straatbeeld wordt vriendelijker, het autoverkeer rustiger en er is meer ruimte voor fietser Ć©n voetganger. Daar kan je toch niet tegen zijn!?Eveneens blijft het centrum voor wie daar een bestemming heeft te bereiken en te verlaten vanuit het noorden en het zuid-oosten, maar ontneemt het de prikkel om van oost naar noord door de Hoogstraat het centrum te belasten. Het plaatsen van een bord ā€˜auto-te-gastā€™ en het uitbreiden van dat gebied is wat ons betreft mogelijk, maar de essentie zit voor het CDA in het aanpassen van de gereserveerde ruimte voor gemotoriseerd verkeer. En dan past Ć©Ć©nrichtingverkeer het beste. Als laatste is het aansluiten van de parallelweg en deze direct weer afsluiten voor gemotoriseerd verkeer in onze ogen raar en het ontneemt een kans om het centrum op een extra manier te ontsluiten, wat ook een doel vanuit de centrumvisie was. Voorzitter, het CDA wil liever niet wachten en maakt nu een keuze voor een gemoedelijk en veilig centrum voor voetganger en fietser.

Vandaag mogen we weer naar de ...

ChristenUnie ChristenUnie Zwartewaterland 23-05-2019 09:37

Vandaag mogen we weer naar de stembus šŸŽ‰šŸ‡ŖšŸ‡ŗ Wil je weten waar de ChristenUnie in Europa voor staat? Kijk nog even snel op https://www.christenunie.nl/standpunt/europa Stem jij ook voor een christelijk geluid in Europa?

Europese uitdagingen bij Verhoek ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP Zwartewaterland 22-05-2019 12:39

Europese uitdagingen bij Verhoek Europe besproken met Euro Parlementariƫr Bert Jan Ruissen (CU/SGP) Met SGP-Zwartewaterland

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.