Nieuws van CDA in Zwolle inzichtelijk

150 documenten

Nieuwe verordening helpt leerlingenvervoer goed te regelen, maar is erg ingewikkeld te lezen voor veel ouders

CDA CDA Zwolle 08-04-2024 18:06

Vandaag bespreken we de verordening Leerlingenvervoer. In de basis is de fractie van het CDA best tevreden met de verordening zoals die voorligt. Dit wordt bevestigd door de reactie van de participatieraad, die aangeeft zich te kunnen vinden in het beleid en dat de gewenste aanpassingen zijn overgenomen. En over de zelfredzaamheid: Hoewel dit niet voor alle leerlingen geschikt is - en we het zeker niet willen pushen bij leerlingen bij wie dat niet haalbaar is -, vinden we het belangrijk om dit te faciliteren voor degenen die daar mee uit de voeten kunnen. Het advies van de participatieraad over het begrijpelijk maken van de verordening vinden we van groot belang. We begrijpen dat de verordening juridisch correct geschreven moet worden, maar heeft het college ook overwogen om wellicht de verordening op een andere manier begrijpelijk te maken, bijvoorbeeld in beeld en misschien ook geluid? Denk aan een praatplaat of animatie die laat zien wat leerlingenvervoer is, wanneer krijg je het, hoe ouders het kunnen aanvragen en wat mag je van de gemeente verwachten. Dit kan een waardevolle toevoeging zijn aan de lange en ingewikkelde teksten in de verordening. Vooral voor ouders die al veel aan hun hoofd hebben of misschien de Nederlandse taal niet goed machtig zijn, is dit een véél betere manier om informatie over te brengen. En wat ons betreft zou dat ook een goede plek zijn om te benoemen wat je als ouder van de gemeente kan verwachten. We zijn benieuwd naar wat de andere partijen en de wethouder hiervan vinden. Dan nog even over de klachten. We vinden het geen goed nieuws dat er nog steeds veel klachten zijn. Maar we denken niet dat een andere verordening dát op kan lossen. Een afname van klachten moet vooral volgen uit betere contractuele afspraken - en daarmee dus betere diensten - die het college maakt met de vervoerder. Daarom willen we graag van de wethouder horen wat hij hierin kan betekenen om het uiteindelijke functioneren van het vervoer te verbeteren. Maar weten we alle klachten? Want het melden van een klacht is nog niet zo makkelijk. Wij namen de proef op de som en ik neem jullie graag mee onze bevindingen. Je bent ouder en je kind wordt véél te laat opgehaald. Je googlet op het leerlingenvervoer Zwolle en komt op de website van de gemeente. En vervolgens lees je dat je je klacht bij Zorgbelang Overijssel moet indienen. Huh, denk je, ik moet toch bij de gemeente zijn? Voorzitter, een klein zinnetje dat de gemeente Zwolle met hen samenwerkt, zou dit al kunnen verduidelijken. En dan voorzitter, klik je als ouder door naar de site van zorgbelang. Daar staat dat je daar je klacht kan melden voor WMO vervoer, waarbij je pas ergens onderaan een linkje in kleine letters vindt naar specifiek het doen van een klacht omtrent leerlingenvervoer. En kom je op dat linkje? Dan kom je bij een vrij lang formulier en krijg je ook geen mogelijkheid meer om te zien hoe je het telefonisch kunt melden, mocht je dat makkelijker vinden. En daar is wat het CDA betreft dus nog wel echt werk aan de winkel. Is de wethouder bereid om samen met Zorgbelang Overijssel hier naar te kijken? Tot zover. Debatbijdrage Laura van de Giessen 8 april 2024

Meer aandacht voor maatschappelijke diensttijd onder jongeren

CDA CDA Zwolle 27-03-2024 13:52

De fracties van CDA en Volt willen meer aandacht voor de Maatschappelijke diensttijd (MDT) onder Zwolse jongeren. De fracties stellen daarom schriftelijke vragen aan het college. Ze willen bijvoorbeeld weten welke initiatieven er momenteel zijn, hoe deze gepromoot worden en hoeveel Zwolse jongeren er deelnemen. 'Niet alleen draagt de Maatschappelijke Diensttijd bij aan de persoonlijke groei en ontwikkeling van jongeren', aldus CDA-raadslid Laura van de Giessen, 'maar ze dragen met hun deelname ook een steentje bij aan de samenleving. Daarmee is de Maatschappelijke Diensttijd een win-winsituatie'. ‘Vanuit mijn eigen ervaring met Impacter en Futureproof en mijn gesprekken met jongeren die hebben deelgenomen aan deze initiatieven, weet ik hoe Maatschappelijke Diensttijd jongeren in Zwolle inspireert en helpt groeien’, volgens Volt-Raadslid Cankut Ercan, ‘Wij willen dat alle jongeren in onze stad deze waardevolle kans krijgen. Het is ook onze taak om te zorgen dat Zwolse jongeren deze kans niet missen’. De maatschappelijke diensttijd is een landelijk programma dat jongeren de kans biedt om zich vrijwillig in te zetten voor de samenleving, terwijl ze tegelijkertijd waardevolle ervaringen opdoen en persoonlijke vaardigheden ontwikkelen. De MDT helpt jongeren hun draai te vinden in de samenleving en vergroot hun maatschappelijke betrokkenheid.

Blij dat bypass Eli Heimanslaan niet wordt gerealiseerd

CDA CDA Zwolle 25-03-2024 19:33

Vandaag bespreken we in de raad de Bypass Eli Heimanslaan. Het CDA is blij dat het college ervoor kiest om de bypass van de Eli Heimanslaan niet te realiseren. Toen het voorstel destijds in de raad is besproken heeft het CDA als enige partij tegen dit voorstel gestemd. Het CDA was van mening dat er naar andere oplossingen gezocht moesten worden om de verkeersveiligheid te bevorderen. Het toevoegen van onnodig asfalt, waarmee we ook nog eens duurzaam groen en water in een kinderrijke wijk opofferen, is een weg die mijn fractie niet wil bewandelen. Het CDA kiest in deze wijk nadrukkelijk voor meer groen en minder asfalt. We zijn daarom ook blij dat het college de redenering van het CDA volgt met dit voorstel. Ook in het voorstel om de snelheid te wijzigen van 50 naar 30 km/u kan het CDA zich goed vinden. Zoals ik al eerder heb gezegd is dit een drukke en kinderrijke wijk en daarom staat veiligheid voor het CDA voorop. Het kiezen voor het verlagen van de maximumsnelheid is wat ons betreft daarom een logische stap om de verkeersveiligheid te verbeteren. We zullen dit voorstel dan ook van harte steunen.

Meedoen op de arbeidsmarkt: Kijk wie in beweging te krijgen is en help die naar passende werkplek

CDA CDA Zwolle 18-03-2024 17:46

Vandaag bespreken we in de raad de herijking visie op arbeidsparticipaite.En om met de deur in huis te vallen: Hoewel sommige zaken best goed zijn, zijn we als fractie toch best geschrokken van een heel aantal bevindingen. In Zwolle zien we helaas nog steeds een aanzienlijk aantal mensen aan de zijlijn staan, zelfs in deze gespannen arbeidsmarkt. Het vinden van passende werkplekken voor inwoners die kunnen uitstromen naar de arbeidsmarkt blijft een uitdaging, en de begeleiding naar werk loopt soms vast. Juist daarom is het belangrijk om goed en scherp beleid te hebben, zodat er geen grijze gebieden blijven bestaan met wie waarvoor verantwoordelijk is en mensen niet tussen wal en schip belanden. En dat scherpe beleid, met heldere doelstellingen, ontbreekt op een heleboel terreinen. Daar moeten we dus mee aan de slag. Gelukkig wordt er in de tussenrapportage eerlijk gekeken naar waar nu de problemen zitten. Het erkennen van de problemen is ten slotte de eerste stap naar de oplossing. Er is werk aan de winkel wat betreft het helder formuleren van opdrachten en het creëren van een gezamenlijk systeem voor registratie en monitoring. Een gebrek aan regie en duidelijke doelen maakt het moeilijk om een overzicht te behouden. Met het sociaal domein hebben we inmiddels een dashboard met duidelijke parameters, wellicht is dit ook wel iets voor het dossier participatie. Het CDA staat achter de visie dat zoveel mogelijk inwoners moeten kunnen participeren, bij voorkeur in reguliere banen. Echter, we moeten erkennen dat er in Zwolle ook inwoners zijn die hoe dan ook niet aan het werk zullen gaan. In zo'n tijd van krapte, zowel op de arbeidsmarkt als binnen onze eigen ambtelijke organisatie, moeten we misschien de moed hebben om te erkennen dat we niet alle inwoners kunnen helpen. Onze middelen zijn beperkt en we moeten prioriteit geven aan diegenen die wel in beweging te krijgen zijn. Dit betekent niet dat we deze mensen aan hun lot overlaten. We blijven een stad voor alle Zwollenaren en zullen hen ondersteunen, maar we moeten ook realistisch zijn over wat haalbaar is. Het blijft overigens van belang dat deze inwoners voldoen aan hun verplichtingen, zoals de inlichtingenplicht. Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken die het CDA wil benadrukken richting het nieuwe beleid: Als het CDA-prioriteiten moet stellen - omdat onze eigen middelen en mensen ook beperkt zijn -, vinden we een heldere opdracht en begeleiding voor statushouders van groot belang. Met name gezien de verwachte toename van deze groep. Werk kan helpen bij het inburgeringsproces en moet daarom centraal staan in ons beleid. Wellicht dat TIEM hier een rol in kan spelen, maar dan moet dat dus wel helder verwoord worden, zodat het schip niet weer strandt. Mensen in beweging krijgen richting werk, is stap 1. Maar mensen in beweging houden is minstens zo belangrijk. Er wordt een kleine alinea gewijd aan dit thema, maar wat het CDA betreft mag dit echt een focuspunt zijn. Ons eigen onderzoek laat zien dat er verschillende pilots ook lopen bij andere gemeenten op dit gebied, dus de oproep aan het college ook om deze te volgen en ervan te leren. En hoewel het niet bij de vier aanbevelingen staan, gaat mijn fractie ervan uit dat er niet alleen gewerkt wordt aan het kader voor het SWT, maar ook voor TIEM, zodat de onduidelijkheid die daar heerst weggenomen kan worden. Het CDA ziet er naar uit hoe alle conclusies verwerkt worden in het uiteindelijke beleid en wenst het college veel wijsheid met het verder uitwerken daarvan. Bijdrage debat: Herijking visie op arbeidsparticipatie

Blij met plannen voor groener stadshart, maar waar moet het verkeer nu langs?

CDA CDA Zwolle 11-03-2024 13:06

Vandaag spreken we in deze zaal over de toekomst van de Zwolse singelzone. We spreken over toekomst van een gebied waar veel historie te vinden is, die voor Zwolle altijd belangrijk is geweest en over een gebied met grote uitdagingen. Het CDA is dan ook verheugd dat we hier vandaag met elkaar kunnen zorgen dan de Zwolse singel ook in de toekomst relevant blijft. De langverwachte investeringen van vele miljoenen staan eindelijk voor de deur. Met dit college, deze raad en onze inwoners kunnen we nu samen een nieuw hoofdstuk toevoegen aan de rijke historie van de singelzone. Bij het bestuderen van deze startnotie wil het CDA een aantal kaders meegeven voor de verdere uitwerking, en zien wij nog een aantal zaken waar wij ons zorgen over maken. Graag wil ik beginnen met de grote angel die volgens het CDA in dit plan, maar ook zeker in andere plannen, te vinden is. Zwolle staat voor een enorme uitdaging als het gaat om mobiliteit. Net als in andere ontwikkelingen, zien wij dat de wegen in de singel, dus rondom de binnenstad, afgeschaald gaan worden. De binnenring wordt straks een plek waar meer ruimte is voor fietsers, groen en Leisure. Het CDA kan zich hier natuurlijk in vinden, maar we maken ons ernstig zorgen hoe dit verkeer nu verder opgevangen gaat worden. Waar gaat het verkeer heen die normaal over deze binnenring gegaan zou zijn? Waar is het onderzoek dat aantoont dat afschaling van deze binnenring en andere wegen ook daadwerkelijk mogelijk is, zonder dat we andere wegen laten dichtslibben? Het lijkt erop dat we bij veel projecten doen aan ‘mobiliteits-micro-management’ terwijl nu juist macro-management nodig is. We kijken naar de postzegel, maar vergeten dat we een brief aan het schrijven zijn. Wanneer gaan we het mobiliteitsvraagstuk over de gehele breedte van de stad bekijken? In de aankomende jaren worden duizenden extra huizen gebouwd, en dat betekent nog meer verkeer. Als we straks de stukjes samenvoegen als een puzzel, past het dan allemaal? Of moeten we opnieuw beginnen? Zoals het CDA al vaker heeft gezegd is nodig om deze groei niet uit het oog te verliezen. Wanneer we iets afschalen, moet dit wel elders opgevangen kunnen worden, mogelijk zelfs met een nieuwe buitenring in de toekomst. Gelukkig biedt dit gebied, naast de enorme uitdagingen waar we voor staan, ook prachtige kansen om het stadshart mooier, groener en toegankelijker te maken. We lezen in deze startnotitie dat de singel ‘de verbinding tussen het stadshart en de omliggende wijken gaat zijn. Het CDA ziet daarom prachtige kansen om te zorgen dat dit gebied zo levendig mogelijk kan zijn. Deze kansen zien we onder andere in sporten. Wat het CDA betreft willen dit zoveel mogelijk stimuleren in dit gebied. Met sporttoestellen, beweegroutes of sporten op het water. Daarnaast zien we ook economische kansen in dit gebied. Zo worden er al evenementen georganiseerd en zou er ook in de toekomst wellicht plek kunnen zijn voor kleinschalige horeca. De singelzone ontleent zich bij uitstek voor dit soort activiteiten die het CDA dan ook van harte ondersteunt. Plekken creëren waar mensen samen kunnen komen in het groene hart van de binnenstad en waar onze inwoners samen kunnen recreëren. Zo maken we samen een bruisende singelzone. Het CDA wil ook bij deze notitie benadrukken dat we deze ontwikkeling met veel vertrouwen tegemoetzien, maar scherp zullen zijn op de diverse zaken. We verwachten van het college een goed onderbouwde stad brede mobiliteitsvisie waarbij geldt dat we niks gaan weghalen voor het alternatief gereed is. Ook zullen we de centjes goed in de gaten houden, want het is voor het CDA ongelooflijk belangrijk dat we verantwoord omgaan met ons belastinggeld. Voor nu wensen we het college veel succes bij de verdere uitwerking en kijken uit naar de volgende stappen. Tot zover.

CDA, ChristenUnie en D66 maken zich zorgen over Oost-Europese migranten die werken en wonen in Zwolle

CDA CDA Zwolle 05-03-2024 16:30

De fracties CDA, ChristenUnie en D66 zijn door middel van vele werkbezoeken en contacten in de stad aan de slag met verbeteringen rondom dak- en thuisloosheid en (arbeids)uitbuiting. In de afgelopen periode is er ook steeds meer aandacht voor Oost-Europese migranten. Bijvoorbeeld in het artikel ‘arbeidsmigranten houden Overijssel draaiend, maar niemand weet waar ze zitten’ van RTV Oost.[1]. Wel blijkt uit het beleidsplan Basisvaardigheden (2023) dat er wordt geschat dat er 1000 tot 2000 mensen met een Oost-Europese achtergrond in onze stad verblijven. Verder heeft de gemeente Zwolle ook een speciaal RNI-loket (registratie niet-ingezetenen) waar mensen zich kunnen melden (als zij maximaal vier maanden in Nederland verblijven). Omdat er weinig zicht is op de werkgevers, uitzendbureaus en verhuurders maken we ons zorgen om de kwetsbaarheid van deze specifieke groep migranten. Onze fracties hebben daarom de volgende vragen: Heeft het college zicht op het aantal Oost-Europese migranten dat vast en tijdelijk verblijft in Zwolle? Zo nee, wat doet het college om dat in kaart te brengen? Kan het college aangeven hoeveel van deze migranten in Zwolle werkzaam is of de regio? Zijn er cijfers van ‘short stay’ inschrijving bij het RNI-loket? Met het oog op de kwetsbaarheid voor uitbuiting van deze groep migranten: Is het college op de hoogte van het aantal Oost-Europese migranten dat momenteel wordt uitgebuit of het risico loopt om uitgebuit te worden in Zwolle en/of onze regio?" Heeft het college zicht op het aantal Oost-Europese migranten dat momenteel geen vast onderdak heeft of zelfs dakloos is? In hoeverre is er al gestart met de ETHOS-telling, waar deze doelgroep in meegenomen dient te worden[2]? Heeft het college zicht op de werkgevers, uitzendbureaus en verhuurders die arbeidsmigranten in dienst hebben of huisvesten? In hoeverre bent u daarmee in contact? De laatste maanden valt het onze fracties op dat er meer bedelaars in Zwolle zichtbaar zijn. In hoeverre is er in Zwolle sprake van gedwongen bedelaars? Als dergelijke cijfers er zijn, zou het college willen aangeven wat zij hiervan vindt? [3] Zijn er regionale overleggen waarin het thema van Oost-Europese migratie ter sprake komt? Ook in relatie tot dakloosheid, arbeidsuitbuiting en bedelen? Zo nee, zou het college dit willen agenderen? Zijn er trends te signaleren als het gaat om Oost-Europese migranten? Zo ja, wat vindt het college daarvan en acht zij beleid noodzakelijk? [1] https://www.rtvoost.nl/nieuws/2314103/arbeidsmigranten-houden-overijssel-draaiend-maar-niemand-weetwaar-ze-zitten [2] https://www.kansfonds.nl/themas/dak-en-thuisloosheid/telling/ [3] https://www.ditisookmensenhandel.nl/criminele-uitbuiting/

CDA: Meer steun voor mkb en familiebedrijf is verdiend en broodnodig

CDA CDA Zwolle 26-02-2024 20:00

“Samen bouwen aan een ondernemend Zwolle” Elke dag werken vele tienduizenden mensen bij enkele duizenden MKB bedrijven in Zwolle. Voor een groot deel zijn het familiebedrijven. Samen zijn zij de basis waarop het Zwolse bedrijfsleven draait. Van een installatiebedrijf tot een groothandel, van accountant tot schoonmaakbedrijf, elke dag bouwen ondernemers aan het voortbestaan en de groei van hun bedrijf. Veel van deze bedrijven zijn gehuisvest op bedrijventerreinen, waar een ondernemersclub of -vereniging actief is. Het CDA kiest er nadrukkelijk voor om – naast aandacht voor nieuwe bedrijven, starters en innovatie – ook de bestaande bedrijventerreinen aandacht te geven. We willen de organisatiekracht op bedrijventerreinen versterken door een impuls te geven aan de ondernemersclub en – vereniging die dat nodig heeft en waar nog geen parkmanager actief is. Het CDA wil ondernemers meer in staat stellen samen een nog aantrekkelijker vestigingsklimaat op hun bedrijventerrein te realiseren door van elkaar te leren en elkaar te inspireren. We willen dat de grote opgaven op bedrijventerreinen op het gebied van klimaat, groen, mobiliteit en vitaliteit collectief worden opgepakt. Dit kunnen individuele ondernemers niet dragen. Hiervoor zijn gemeentelijke, regionale, provinciale en (inter)nationale fondsen beschikbaar. We willen menskracht beschikbaar stellen om samen plannen te maken en aanvragen te doen om de uitdagingen van bedrijventerreinen ook echt op te pakken en ondernemers bij te staan. Als CDA Zwolle willen we de komende 4 jaar enkele dagen per week per bedrijventerrein menskracht beschikbaar stellen voor tactische ondersteuning bij ondernemersverenigingen. Het zou geweldig zijn dat zij, na die 4 jaar, een BIZ (bedrijfsinvesteringszone) hebben gerealiseerd. Via verkiezingen en coalitieonderhandelingen hebben we wat het CDA betreft een mooie stap gezet, samen met de ChristenUnie, GroenLinks en D66. Daar zijn we als CDA ontzettend blij mee, na jaren minimaal investeren in het bestaande MKB en familiebedrijven, ligt er nu een Masterplan. We willen graag enkele aanbevelingen doen om dit plan nog verder te versterken: Van ondernemersverenigingen horen we, analoog aan de oproep van het Natuurplatform, dat de koppelkansen en cofinancieringsmogelijkheden wel benoemd worden, maar dat besturen er dan zelf achteraan moeten. Vanuit dienstverlening, het hebben van korte lijnen en het snel bereiken van doelen, zou mooi zijn wanneer de gemeente nog meer naast ondernemers gaat staan en bijvoorbeeld de documenten invult. De groei van bedrijven gaat gepaard het vinden van ruimte. In het coalitieakkoord hebben we afgesproken dat “We kijken of er op Marslanden meer ruimte is te creëren, bijvoorbeeld door meer de hoogte in te gaan”, we hadden in dit plan de aanzet richting een aanpassing van het omgevingsplan verwacht. Éen van de grootste zorgen van ondernemers is het hebben van voldoende gekwalificeerde medewerkers. Een goed bereikbaar bedrijventerrein hoort daarbij. Het CDA mist in het plan de bredere bereikbaarheidsfocus richting A28, A50 en N35. We hebben waardering voor de inzet op OV en fiets, maar is onderzocht waar de regionale medewerkers van deze bedrijven vandaan komen en hoe realistisch dat dan is? En last, but zeker nog least: Het CDA maakt zich echt hele grote zorgen over de netcongestie. Nu geeft pagina 10 van dit plan de suggestie dat door onderling optimaal uit te wisselen, de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk niet hoeft te worden uitgebreid en er leveringszekerheid is. We zijn er als CDA van overtuigd dat deze investering in MKB’er en familiebedrijven broodnodig is, zij verdienen elke dag ons respect. In goede en in moeilijke tijden.

CDA: Er liggen waardevolle natuurgebieden in de zoekgebieden voor windenergie Zwolle

CDA CDA Zwolle 26-02-2024 10:33

Gedeputeerde staten van Overijssel hebben op 16 januari 2024 het ontwerp van de wijziging van de Omgevingsverordening inzake de instructieregel Windenergie 2024 en het provinciaal programma vastgesteld. In de bij dit ontwerp behorende Energiepotentiekaart worden de kansrijke zoekgebieden voor windenergie getoond, waaronder een aantal in Zwolle. Het betreft een zoekgebied in Stadsbroek, in de Ijssel voor Harculo, bij Windesheim , bij Vechtpoort en bij Wythmen. Het ontwerp ligt tot 28 februari 2024 ter inzage en in die periode kunnen zienswijzen worden ingediend. Het CDA is van mening dat in deze gebieden waardevolle natuurgebieden liggen en stelt daarom de volgende vragen aan het college: Is het college bekend met de vast te stellen zoekzone ’s windenergie? Heeft of overweegt het college hiertegen een zienswijze in te dienen? Indien nee, waarom niet? Wat zijn de consequenties van vastgestelde zoekzone’s voor de realisatie van windmolens in die gebieden? Wat zijn de consequenties van deze zoekzone’s voor de realisatie van woningbouw in bijvoorbeeld Harculo?

CDA: PTSS moet erkend worden als beroepsziekte bij de brandweer

CDA CDA Zwolle 14-02-2024 13:51

De brandweer heeft geen zicht op het aantal brandweerlieden met een trauma, opgelopen door werkzaamheden. Dit is gebleken uit onderzoek van Zembla. Deze trauma’s worden vooral veroorzaakt door het uitvoeren van reanimaties. De brandweer is vaak als eerste aanwezig bij een ongeval en voeren daarom de meeste reanimaties uit. Hierdoor is het goed mogelijk dat veel brandweerlieden te maken hebben met PTSS (posttraumatische stressstoornis). Toch lijkt het volgens officiële cijfers slechts om een handvol brandweerlieden te gaan. Dit strookt niet met de cijfers uit internationale onderzoeken, waarbij in dit soort beroepsgroepen zo’n 7 procent te kampen heeft met PTSS (1500 brandweerlieden). PTSS is nog geen erkende beroepsziekte bij de brandweer. Hierdoor blijft het probleem verborgen en moeten medewerkers zelf op zoek naar psychologische hulp. Ook komen hierdoor brandweerlieden in geldproblemen, omdat ze gekort worden op hun salaris. Bij de politie en defensie wordt het wel erkend als beroepsziekte. De werkgever van de brandweer is de veiligheidsregio. In Nederland hebben we 25 veiligheidsregio’s. Elke veiligheidsregio is onafhankelijk en heeft zijn eigen beleid. In 2015 is er al gesproken over het erkennen van PTSS als beroepsziekte. Hier is echter weinig van terecht gekomen. De directeuren van twee veiligheidsregio's erkennen dat die nazorg de afgelopen jaren tekortschoot. Ze roepen alle veiligheidsregio's op PTSS te erkennen als beroepsziekte bij brandweerlieden. Na 2015 is er wel een steunpunt gekomen, waar de brandweer terecht kan. Toen echter de landelijke subsidie stop gezet is, zijn nog maar 3 veiligheidsregio’s aangesloten bij het steunpunt. Brandweerlieden uit de overige regio’s kunnen daarom niet meer terecht bij het steunpunt. Het CDA Zwolle heeft de volgende vragen aan het college: Kan het college aangeven of er cijfers zijn van (oud) brandweerpersoneel in de Veiligheidsregio IJsselland betreffende PTSS? Zo niet, wil het college zich inzetten hier onderzoek naar te doen en de cijfers vanaf 1 januari 2024 bij te gaan houden? Kan het college aangeven hoe de Veiligheidsregio Zwolle omgaat met getraumatiseerde medewerkers? Vindt zij dit voldoende? Is de Veiligheidsregio IJsselland aangesloten bij het landelijke steunpunt PTSS voor o.a. militairen en politie? En zo niet, is het college bereid zich in te zetten voor aansluiting? Is het college met het CDA van mening dat, net als bij politie en defensie, PTSS erkend moet worden als beroepsziekte bij de brandweer? Zo ja, hoe gaat zij zich hier voor inspannen (bijvoorbeeld richting het volgende Veiligheidsberaad)? Zo nee, waarom niet?

CDA: Blij dat 'Free floating' vervalt, maar neem ouderen meer mee in de plannen

CDA CDA Zwolle 05-02-2024 18:06

Voor ons ligt vandaag de Strategie deelmobiliteit waarbij invulling gegeven wordt aan hoe wij in deze stad met deelmobiliteit willen omgaan. En dat deze strategie hoognodig was, blijkt wel uit de diverse uitdagingen die we de afgelopen jaren hebben gehad met deze manier van mobiliteit. Het CDA is dan ook blij dat we deze strategie vandaag met elkaar kunnen bespreken zodat deze belangrijke vorm van mobiliteit een betere positie krijgt in onze stad. Namens het CDA bespreek ik deze strategie over twee lijnen: wat doet deze strategie voor onze inwoners? En hoe kunnen we als gemeentelijke organisatie goed omgaan met deze strategie? Want het zal u allen de afgelopen tijd niet ontgaan zijn. De opkomst van deelmobiliteit, en dan met name de deelscooters, hebben veel stof doen opwaaien in Zwolle. Veel positieve berichten, maar ook veel negatieve berichten, bijvoorbeeld over verkeerd geparkeerde scooters, hebben onze fractie bereikt. Ook in de diverse media was genoeg te lezen over deelmobiliteit in Zwolle. We zien in deze strategie terug dat het college goed heeft geluisterd naar deze berichtgeving. De overlast door verkeerd geparkeerde scooters wordt goed aangepakt. We gaan van het zogenoemde free-floating systeem naar een back to many systeem, wat inhoudt dat scooters niet meer overal geparkeerd kunnen worden. De scooters krijgen voortaan een plek in de diverse microhubs. Het CDA is positief over deze ontwikkeling, en we hopen hiermee dat deze overlast in de toekomst tot een minimum wordt beperkt. Over de kosten van de inrichting van deze hubs hebben wij samen met andere partijen een motie ingediend, het CDA hoort graag van de wethouder wat de status hiervan is. Ook lezen we terug dat de gemeente ervoor kiest om een app te ontwikkelen maar daarin centraal alle aanbieders van deelvervoer. Het CDA is hier positief over, maar ziet wel dat zo’n app voor ouderen lastig te gebruiken zal zijn, en vraagt zicht af of deze doelgroep niet vergeten wordt in deze strategie. Want als we verder kijken naar de strategie en onze inwoners, zien we dat de inrichting van dit deelmobiliteitsysteem erg gericht is op de jonge generatie. Natuurlijk kunnen ouderen ook gebruik maken van eigen vervoer, maar wanneer wij door het STOMP principe onze parkeernorm gaan verlagen bij de bouw van nieuwe wijken, moeten deelmobiliteit wel voor iedere doelgroep bereikbaar zijn. Ziet u het al voor zich? Iemand van in de 80 die eerst op een scooter moet springen om vervolgens naar de eigen auto toe te rijden. En de scooter moet ook nog eens digitaal gereserveerd worden. Het CDA wil graag weten hoe er rekening gehouden kan worden met de oudere generatie in deze strategie? Dan zou ik graag de overstap maken naar onze gemeentelijke organisatie. Deelmobiliteit krijgt in al onze plannen een belangrijke rol als het gaat om de mobiliteitstransitie. Het is een van de pijlers van het STOMP principe, en dus van groot belang voor de inrichting van onze nieuwe stad. Dit betekent dat de continuïteit van de aanbieders die deze diensten verzorgen ook van belang is. Het CDA ziet dat de gemeente er in deze strategie voor kiest om te werken met het verschaffen van tijdelijke vergunningen aan de diverse marktpartijen. We vragen ons af of hiermee deze continuïteit wel genoeg geborgd is. In het recente verleden hebben we nog onwenselijke situaties meegemaakt waarin een marktpartij zich ineens terugtrekt. Wanneer wij deelmobiliteit dan als pijler gebruiken van de mobiliteitstransitie, is dit een heel vervelende situatie. Het CDA denkt dan ook dat constructie waarbij gebruikt gemaakt wordt van een concessie, in plaats van een vergunning, beter op zijn plek is. Een concessie geeft meer stabiliteit, zekerheid en ook handvaten om bij te sturen. Wij verwachten dat dit meer toekomstbestendig zal zijn dan een vergunning. Er kunnen dan afspraken gemaakt worden met een aanbieder, en het zomaar terugtrekken zal een stuk lastiger zijn. Maar juist die continuïteit is van belang als we willen dat deze strategie slaagt. Het kan niet zo zijn dat aanbieders kunnen komen en gaan wanneer zij willen, terwijl de stad deelmobiliteit als zo belangrijk ervaart. Het CDA wil graag van de wethouder weten hoe zij tegen deze constructie aankijkt. Ook overwegen wij hierover een onderzoekende motie. Tot zover

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.