Nieuws van politieke partijen in Zwolle over D66 inzichtelijk

744 documenten

D66 Zwolle zoekt Conciërge van het Jaar 2022

D66 D66 Zwolle 18-01-2022 19:16

D66 Zwolle organiseert voor de zesde keer de verkiezing ‘Zwolse Conciërge van het Jaar’. Met deze verkiezing willen we laten zien dat wij vinden dat het onderwijsondersteunend personeel een belangrijke basis vormt voor scholen. Onze kinderen en jongeren horen naar school te gaan in een veilige, inspirerende, stimulerende en schone omgeving. Zeker de afgelopen periode is gebleken dat conciërges daarbij onmisbaar zijn!

Meld jouw favoriete conciërge aan

Conciërges kunnen tot 20 februari worden genomineerd. Opgeven kan heel eenvoudig door het sturen van een e-mail naar concierge@d66zwolle.nl. Uit alle inzendingen kiest de vakjury de winnaar. De prijsuitreiking zal plaatsvinden op 7 maart.

Een goed leerklimaat

Onderwijs is volgens D66 de basis voor ieder mens en voor een goede toekomst. Iedereen die zijn bijdrage levert aan het leerklimaat van onze kinderen hoort op onze steun te kunnen rekenen. Het onderwijsondersteunend personeel, dat zo vaak in de schaduw en buiten de spotlights zijn of haar werk doet, verdient de aandacht en de  waardering. De partij zet zich daarom in voor onderwijs. Dat is in de afgelopen jaren zo geweest, dat is nu het geval en dit zal in de toekomst zo zijn. D66 vraagt iedereen die dit ook belangrijk vindt te helpen om de verkiezing tot een groot succes te maken!

Meer invloed van Zwolse inwoners op de politieke besluitvorming

D66 D66 Zwolle 04-01-2022 14:50

Sonja Paauw van D66 en Simone Boshove van GroenLinks willen dat inwoners van Zwolle meer invloed krijgen op de besluiten die de gemeenteraad neemt.  Nadat er eerder dit jaar op basis van een discussienota een debat met de gemeenteraad is gevoerd, hebben zij op 16 december dit initiatiefvoorstel voorgelegd aan de raad. Beide partijen stellen voor om een pilot te starten met een ‘Zwols Burgerberaad’ en inspraak via een ‘Digitale Democratie’.

Macht eerlijk vormgeven

De gemeenteraadsverkiezingen komen er weer aan. De opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen is in Zwolle iets meer dan 60%, er is een dalende trend. ”Dat is zonde, want de gemeente krijgt steeds meer bevoegdheden en budget”,  aldus Simone Boshove. “De kloof tussen politiek en samenleving komt tot uiting in opkomstpercentages. Als we macht op een eerlijke manier willen vormgeven, moet er iets veranderen.” Sonja Paauw, die inmiddels bijna 12 jaar ervaring heeft in de gemeenteraad, is van mening dat er iets moet veranderen. “We willen iedereen de kans geven mee te denken over de besluiten die de gemeenteraad neemt. Ik denk dat dat beter lukt als we nieuwe manieren uitproberen, zoals digitale democratie. De wereld verandert snel en de democratie zou hier oog voor moeten hebben.” Verschillende Nederlandse steden doen al pilots om de betrokkenheid van inwoners te vergroten. D66 en GroenLinks zouden graag zien dat ook in Zwolle meer inwoners betrokken worden bij besluitvorming.

Eerder dit jaar vond er een debat plaats in de gemeenteraad op initiatief van beide partijen. Hieruit bleek dat er inmiddels breed draagvlak is om lokaal nieuwe vormen van democratie uit te proberen. De twee vormen die de gemeenteraad het meest aanspreken zijn een burgerberaad en digitale democratie. In het initiatiefvoorstel dat Paauw en Boshove nu indienen vragen zij de gemeenteraad met deze twee vormen te starten in 2022.

Zwols burgerberaad

Via een Zwols burgerberaad hebben inwoners direct invloed op politieke besluiten. Een groep gelote inwoners doet, op basis van uitgebreide informatie en overleg, aanbevelingen over beleid. De kloof tussen inwoners en de politiek verkleint hierdoor.

Digitale democratie

Via een ‘Digitale Democratie’ kunnen inwoners online via een e-tool met elkaar in gesprek en argumenten uitwisselen over allerlei onderwerpen. Daarbij is het mogelijk daadwerkelijk je stem te geven via zo’n tool. De drempel om mee te denken wordt een stuk lager.

Voorbeeld voor andere steden

Zwollenaren zijn gemiddeld iets meer betrokken bij verkiezingen dan het landelijk gemiddelde;  de opkomst is bij verkiezingen steevast iets hoger. Simone Boshove van GroenLinks zegt hierover: “Daarom is Zwolle -de stad van Thorbecke- ook een goede stad om na te denken over hoe we de democratie anno 2022 goed invulling kunnen geven. Met alle nieuwe technologische mogelijkheden en inspirerende ideeën uit heel de wereld, zien wij voldoende kans om inwoners meer te betrekken bij de democratische besluitvorming met betrekking tot onderwerpen die gaan over hun leefomgeving.”

Beslissing van de gemeenteraad

De gemeenteraad bespreekt  het voorstel van D66 en Groenlinks om een pilot te doen in Zwolle met een Burgerberaad en een Digitale Democratie in het eerste kwartaal van 2022.

Voldoende bedden voor betrokkenen huiselijk geweld

D66 D66 Zwolle 20-12-2021 18:59

Je veilig voelen in je eigen huis, niets is belangrijker dan dat, als je opgroeit, maar ook als je ouder bent. Als het niet veilig is, maar gewelddadig, heeft dat ontzettend veel impact op je leven. Het is daarom erg belangrijk dat er altijd aandacht is voor huiselijk geweld. Dat we onder ogen zien dat het áltijd op de loer ligt, ook in situaties waar je het niet zou verwachten. Als er een gewelddadige situatie is, dan is het belangrijk dat er goed en snel gehandeld kan worden. Noodbedden zijn daar een cruciaal onderdeel van.

Wanneer iemand in een onveilige situatie zit, kunnen organisaties als Veilig Thuis iemand helpen aan veilig onderdak. Als iemand nergens anders veilig is, kan de beschermde omgeving van een opvanghuis helpen. Bijvoorbeeld bij huiselijk geweld, eergerelateerd geweld of mensenhandel. In het geval van acute onveiligheid zijn er noodbedden beschikbaar. “Maar het aantal noodplekken is erg minimaal. Voor mannen is er zelfs maar één noodplek in Zwolle. En dat terwijl er bij onveiligheid of na een geweldpleging zo snel mogelijke goede opvang en adequate hulp beschikbaar moet zijn. Hulp voor mannen en vrouwen,” aldus Erna Kerkhof, burgerlid bij D66.

D66 wil een oplossing voor dit probleem en roept het college op ervoor te zorgen dat er voldoende bedden beschikbaar komen. De motie die D66 heeft ingediend met CDA en PvdA lees je hier.

D66 Zwolle presenteert Verkiezingsprogramma: Voor een nieuw perspectief

D66 D66 Zwolle 16-12-2021 18:07

Op 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. D66 Zwolle presenteert in aanloop daarvan haar verkiezingsprogramma met de titel Voor een nieuw perspectief. Met dit programma zet de partij in op een goede toekomst voor Zwolle waarin thema’s als gezondheid, wonen, kansengelijkheid en democratische vernieuwing belangrijke speerpunten zijn. “Zwolle groeit en staat voor urgente opgaven zoals klimaatadaptatie en wonen. D66 kiest voor kwalitatieve groei zodat Zwolle ook in de toekomst een fijne stad is om te wonen, te werken en te genieten,” aldus Marco van Driel, lijsttrekker van D66 Zwolle.

Net als de rest van de wereld, verandert Zwolle in razend tempo. De keuzes die de komende jaren worden gemaakt zijn daarom bepalender dan ooit. “We moeten gezonder gaan leven en de manier waarop we omgaan met onze natuur, met energie en hoe wij woningen bouwen moet veranderen om die goede toekomst te houden. Dat betekent dat we een nieuw perspectief moeten geven zodat we daar naar toe kunnen werken. Een perspectief waarin niet langer de korte termijn en economische belangen leidend zijn, maar een perspectief waarin groei, groen en brede welvaart samenkomen.” Met dit programma faciliteert D66 de schaalsprong van de stad en is deze de motor voor een kwaliteitsimpuls. Zwolle wordt daardoor duurzamer, groener, socialer en bruisender. Mens, natuur én economie profiteren daarvan. D66 Zwolle zet in op vooruitgang, verbetering en een menselijke overheid die kansen schept voor iedereen.

“Een stad die prettig voelt, die groen en sociaal is en waar het wemelt van kunst en cultuur, trekt veel mensen aan. Door de komende jaren de focus te verleggen naar groene, duurzame lange termijn oplossingen willen toekomstbestendige sectoren, startups en scale-ups zich in Zwolle vestigen. Sectoren en werkgelegenheid ontwikkelen zich en bedrijven en talenten vertrekken niet langer naar andere economische topgebieden.” Marco van Driel, lijsttrekker D66 Zwolle.

Goed wonen

Veel mensen lopen tegen het probleem aan dat zij geen huis kunnen kopen, of moeten wachten op een huurhuis. Naast fundamentele wijzigingen in het systeem van financiering, zijn er meer woningen nodig. D66 wil dit zoveel mogelijk doen in de bestaande stad zodat de groene stadsranden bewaard blijven. Wijken waar mensen weg trekken wil de partij zo een kwaliteitsimpuls geven. D66 zet vooral in op huisvesting voor studenten, goedkope en middeldure huur- en koopwoningen. Zo wil de partij de doorstroming stimuleren en de woningmarkt weer op gang helpen. Nieuwe vormen van wonen, zoals woon-zorg combinaties, wil D66 stimuleren en bouwen moet in principe natuurinclusief en circulair.

Klimaat en natuur

De toekomst van Zwolle is groen, schoon en gezond. De stad ademt water en natuur. Daardoor wordt overtollig water opgevangen, koelt de stad af en neemt de biodiversiteit toe. D66 zet zich daarnaast in voor een energierevolutie. De partij wil meer schone energie opwekken en het energieverbruik verminderen. Ook wil D66 dat de lucht- en bodemkwaliteit beter wordt. Vervuilende landbouw en Lelystad Airport passen dan ook niet in het toekomstbeeld van D66.

Zorg en welzijn

Je leeft langer en bent gelukkiger als je gezond bent. Daarom wil D66 veel meer inzetten op preventie. Gezondheidsproblemen wil de partij voor zijn door het bevorderen van gezonde keuzes, een groene leefomgeving met  schone lucht én het voorkomen van armoede en schulden. Goed onderwijs en kansengelijkheid maken daar vanzelfsprekend onderdeel van uit.

Een groene, schone stad met ruimte om te spelen, te bewegen en te sporten en gezonde kantines zijn ook belangrijk. Mensen die het niet redden wil D66 ondersteunen naar een zo zelfredzaam mogelijk bestaan.

Onderwijs en kansengelijkheid

Een betere basis is een betere toekomst. D66 kiest daarom voor versterking van de samenwerking tussen voor- en vroegschoolse educatie, kinderopvang en het basisonderwijs. Ook moet onderwijs en jeugdhulp beter op elkaar aansluiten en streven we naar een verlaging van het aantal laaggeletterden in Zwolle. De kansen op de arbeidsmarkt moeten groter worden en het moet mogelijk worden om naast een uitkering bij te verdienen. Zo willen we het aantal Zwollenaren dat in armoede leeft omlaag brengen en generatiearmoede doorbreken.

Democratische vernieuwing

De grote toekomstgericht opgaven vragen om goed bestuur. D66 is een constructieve partij, die alle belangen meeweegt en afwegingen maakt op basis van de inhoud. De gemeenteraad is de stem van de inwoners en moet dus zoveel en zo vroeg mogelijk invloed hebben op de plannen en besluiten. Meer dan nu. Denkkracht en deelname van inwoners is daarbij onmisbaar. Door burgerberaad, digitale democratie en experimenteren met nieuwe manieren van democratische besluitvorming geven we Zwollenaren meer invloed op hun leefomgeving.

Lees hier het Verkiezingsprogamma-D66-Zwolle-2022-2026

Talentvol, veelbelovend en enthousiast: D66 presenteert kandidaten

D66 D66 Zwolle 02-12-2021 12:52

D66 Zwolle presenteert haar kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen die plaatsvinden op 16 maart 2022. Marco van Driel, die eerder door de D66 leden gekozen werd tot lijstrekker gaat naar eigen zeggen met een talentvol, veelbelovend en enthousiast team aan de slag voor Zwolle. Voorzitter Walter Stuifzand is trots op de diverse lijst met de meeste kandidaten ooit. “Het is een mooie mix met geboren en getogen Zwollenaren, ervaring en vernieuwing en veel kennis op een breed aantal belangrijke onderwerpen.”

“Zwolle staat voor grote uitdagingen, en deze verkiezingen zijn enorm bepalend voor de toekomst van de stad. We moeten nieuw perspectief bieden en dat kan alleen met een team met optimistische en betrokken mensen die werken aan een gezonde, groene en levendige stad, waar iedereen mee kan doen en waar je jezelf kunt zijn. Met dit team gaat dat ons zeker lukken,” aldus Marco.

Op nummer 2 staat Paul Guldemond. Paul werkt bij het Ministerie van Binnenlandse zaken als beleidsmedewerker. Na jarenlang raadslid in Amsterdam te zijn geweest, waar hij zich onderscheidde met zijn grondige financiële kennis, kijkt hij er naar uit om zich nu voor Zwolle in te zetten. Plek 3 wordt ingenomen door zittend raadslid Mark Oldengarm. Mark heeft zich de afgelopen jaren hard ingezet op het thema circulariteit.

Ook nieuw in de Zwolse politiek is Suzan de Sevren Jacquet. Zij staat op plek 4. Deze voormalig topsportster heeft veel kennis van omgevingsrecht, is nieuwsgierig en gedreven en kan niet wachten om te beginnen. Lizet Klein Nagelvoort is met plek vijf de tweede vrouw op de lijst. Lizet woont in Schelle, en is werkzaam in de cultureel- maatschappelijke sector. Ze streeft naar meer politieke betrokkenheid van inwoners.

Plek 6 en 7 worden respectievelijk ingenomen door voorvechter van kansengelijkheid Brenda Brouwer en Waldemar Wessels, politiek wetenschapper gespecialiseerd in klimaatverandering en sportkundige. David Hof, zittend raadslid en leraar geschiedenis aan het Carolus Clusius College staat op plek 8.

De volledige lijst van D66 ziet er als volgt uit:

Marco van Driel Paul Guldemond Mark Oldengarm Suzanne de Sevren Jacquet Lizet Klein Nagelvoort Brenda Brouwer Waldemar Wessels David Hof Oswald van Dam Geerten van der Flier Joke van der Zee Bram Dees Aukelien van Nijen Frank Wiertz Olivier van Bekkum Bernard de Vries Robles Wander Kenter Bouke de Groot Erna Kerkhof Maaike van der Gaag-Boerkamp Quinten Leistra Marco van der Bovenkamp Sander van Dijk Ruben Meijer Daniëlle Veenendaal Edwin Duijzer Martin Bleijenburg Alex van Dijk Sander Wageman Renilde Huizenga Alfred Peterson Hans de Vries Jan Brink Sonja Paauw

 

D66 bereid zich voor op een inspirerende campagne, waarin de kandidaten zich veel zullen laten zien en horen. En waarin het voor de inwoners duidelijk zal worden welke keuzes D66 de komende jaren zal nemen om Zwolle nog mooier, socialer en bruisender te maken. De kandidaten gaan de aankomende tijd allerlei activiteiten ondernemen en wil zo veel mogelijk Zwollenaren betrekken bij de campagne en daarna bij de besluitvorming in de raad.

Landhuis Vreugderijk : ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren?’

D66 D66 Zwolle 23-11-2021 09:48

Afgelopen zomer is de bouw gestart van een landhuis aan de Zalkerveerweg in Westenholte. De wijze waarop het gebouw in het landschap is geplaatst én de architectuur roepen niet alleen bij de D66 fractie vragen op, ook bij CDA en PvdA én bij deskundigen. “De IJsseldelta is van nationaal belang en ik vind het onvoorstelbaar dat dit op deze manier en op deze plek gebouwd kan worden. Ergens lijkt er iets niet goed gegaan en wij willen weten waar,” aldus Sonja Paauw. De fracties van D66, CDA en PvdA willen dat de bouw gestopt wordt en dat het college eerst vragen beantwoord over hoe dit heeft kunnen gebeuren. “Zwolle is een groeiende stad en staat daarmee in een landelijke belangstelling van investeerders, bestuurders en ruimtelijk professionals. Het college zou zorgvuldig met haar verantwoordelijkheid van een groeistad om moeten gaan en derhalve het publieke belang boven het particuliere moeten stellen. Ik vraag me serieus af hoe dat hier gestalte heeft gekregen.”

Het gaat om een nieuw landgoed, waarvoor de eerste plannen in 1998 zijn bedacht op aandragen van provincie Overijssel. Alle benodigde vergunningen zijn onherroepelijk verleend, maar de vraag is of dit terecht is.  De schoonheid van de stad en buitengebied zoals het landschap langs de IJssel is van groot belang, en de fractie van D66 kan zich niet voorstellen dat het landhuis dat nu gebouwd wordt aan de voorschriften voldoet. Verschillende stukken zijn hier volgens de fractie relevant, zoals het Bestemmingsplan Dijkverlegging Westenholte, een beeldkwaliteitsonderzoek waarin uitgangspunten zijn vastgelegd over dit landgoed, een realisatieovereenkomst uit 2009, een collegebesluit uit 2018, de provinciale eisen voor landgoederen, de verleende vergunning en de welstandsnota.

Bouw lijkt in strijd met beeldkwaliteitsplan en andere regelgeving

De eerste constatering is dat het landgoed niet lijkt te voldoen aan de provinciale eisen voor landgoederen. Daarin is bijvoorbeeld vereist dat een landgoed een oppervlak zou moeten hebben van ten minste 10 hectare, met voor ieder toe te voegen wooneenheid een vermeerdering van 5 ha. De oppervlakte van het terrein is 3 ha en de fractie vraagt het college daarom op welke manier het aan de provinciale eisen voldoet.

Daarnaast voldoet het architectonisch ontwerp met de bijgebouwen in onvoldoende mate aan de door de gemeenteraad vastgestelde voorwaarden en beeldkwaliteitseisen en lijkt het erop dat het landhuis hoger op het perceel en dichter op de dijk is geplaatst dan toegestaan en daarmee zeer waarschijnlijk de natuurwaarden van de uiterwaarden gaat aantasten.

In de overeenkomst tussen o.a. gemeente en eigenaar uit 2009 staat volgende over het landgoed:

“Landgoed: een geheel of gedeeltelijk met bossen of andere houtopstanden bezette onroerende zaak, daaronder begrepen die waarop een buitenplaats of andere, bij het karakter van het geheel passende, opstallen voorkomen, voor zover het blijven voortbestaan van die onroerende zaak in zijn karakteristieke verschijningsvorm voor het behoud van het natuurschoon wenselijk is, een en ander zoals bedoeld in de Natuurschoonwet 1928.”

En specifiek over de wooneenheid:

“De eigenaar verplicht zich om een landgoed te ontwikkelen met een zeer karakteristieke en exclusieve verschijningsvorm, dat een versterking zal vormen van de aanwezige natuur- en landschapswaarden, passend in de doelstellingen van de Natuurschoonwet 1928.”

“Het bouwontwikkelingsplan schept voldoende duidelijkheid over de exclusieve en monumentale waarde van de bebouwing met een landhuis en de daarin opgenomen wooneenheden en bijgebouwen om een stedenbouwkundig beeld te scheppen dat de predikaten ‘landgoed’ en ‘allure’ met recht zal kunnen dragen.”

“De gemeente en de provincie zullen in nauw overleg maar ieder in het kader van hun bestuursrechtelijke verantwoordelijkheid, eventuele uitwerkingen van het natuur- en landschapsplan en het bouwontwikkelingsplan en daarop gebaseerde vergunningaanvragen beoordelen op onder meer inpasbaarheid in en versterking van de bestaande (groen)structuren, wenselijkheid en toelaatbaarheid uit oogpunt van milieubescherming, vormgeving, haalbaarheid en toekomstige landschappelijke en architectonische waarde.”

Volgens het bestemmingsplan moet het landhuis verrijzen ‘in klassieke stijl’ en in het Beeldkwaliteitsplan Dijkverlegging Westenholte staat dat het gebouw van monumentale sfeer moet uitstralen. Ook lezen we daarin het volgende “Voor het landgoed is gekozen voor een hoog ambitieniveau.” En “Voor de woning worden minimaal twee grote bomen (eiken) aangeplant.” In het huidige ontwerp is er echter vrij zicht op de IJssel en zijn alle bomen aan de voorgevel geschrapt.

Daarnaast is er nog een collegebesluit uit 2018 dat het volgende zegt: “De geactualiseerde Realisatieovereenkomst met de nieuwe eigenaar geeft de gemeente waarborgen ten aanzien van een voldoende oppervlakte natuur en bos op het landgoed (3 ha), ten aanzien van een duurzame instandhouding van het landgoed en ten aanzien van de recreatieve openstelling van het landgoed. Deze eisen worden eveneens door de provincie gesteld.”  In een brief uit 2020 meldt de huidige eigenaar dat de hoeveel bomen en beplanting rond het landhuis sterk wordt gereduceerd en dat hij vrij uitzicht wil over de IJssel. Hij kiest voor fruitboomgaarden in plaats van bos. Ook dit strookt dus niet met elkaar.

Wij stellen aan de hand van de verleende omgevingsvergunning dat het college haar taak om een “goede ruimtelijke ordening” (conform de WRO) tot stand te brengen in de ontwikkeling van het landgoed en het landhuis zeer waarschijnlijk te licht heeft opgevat. De openbare landschappelijk kwaliteit van het IJssellandschap wordt voor een groot gebied aangetast met de afwijkende positie, afmetingen en architectonische vormgeving van het particuliere landhuis.

We kunnen ons niet voorstellen dat het college van mening is dat het landhuis zoals het nu neergezet wordt een wenselijke uitkomst is en stellen daarom vragen. Het college heeft zes weken de tijd om deze te beantwoorden, maar gezien de urgentie van de casus, immers de bouw gaat gestaag door, vragen wij hen deze met spoed te beantwoorden en de bouw stop te zetten.

NB: Inmiddels hebben wij de vergunning gezien, daarmee is een bouwstop niet meer terecht want de eigenaar mag ervan uitgaan dat hij daarmee toestemming heeft om te bouwen. De vraag blijft op welke manier welstand en de gemeente hebben kunnen concluderen dat een dergelijk gebouw aan de eisen voldoet.

http://landgoederen.net/landgoed_beleidsregels/index.php?p=nieuw_landgoed_overijssel.

www.rivierverhalen.nl/2021/11/landgoed-vreugderijk/

De bouwtekening: https://repository.officiele-overheidspublicaties.nl/externebijlagen/exb-2021-3747/1/bijlage/exb-2021-3747.pdf

 

Een groene, gezonde stad: bescherm ook de bomen op bedrijventerreinen

D66 D66 Zwolle 22-11-2021 20:21

De bomen op bedrijventerreinen zijn in de nieuwe bomenverordening onvoldoende opgenomen. D66 vraagt aandacht voor het behoud en de bescherming van deze bomen tijdens het debat over deze bomenverordening  op maandagavond 22 november.

D66 is tevreden over de verordening. Bomen die we willen behouden worden goed beschermd en zorgvuldigheid staat daarbij voorop. Een boom is waardevol in veel opzichten, zeker vanaf een zekere leeftijd. Echter zien we ook nog veel witte vlekken op de kaart bij de verordening. “Daar staan dus geen bomen die we willen beschermen. De bedrijventerreinen vallen daarin speciaal op” aldus Sonja Paauw. De gemeente werkt samen met ondernemers aan de vergroening van bedrijventerreinen. D66 vindt het belangrijk dat er ook op de bedrijventerreinen bomen komen en dat deze oud kunnen worden.

“Iedereen zou de voordelen van bomen moeten kunnen ervaren zoals de schonere lucht en de koelere omgeving in warme zomers. We zitten zo’n 8 uur per dag op onze werkplek. Daarom wil je het ook daar ervaren. Na een rondje wandelen tussen de bomen voelen werknemers zich beter dan als ze over een grijs bedrijventerrein lopen” zegt Sonja. D66 wil met het vergroenen van bedrijventerrein niet alleen bijdragen aan uitdagingen als de energietransitie en klimaatadaptatie, maar het gebied ook een kwaliteitsimpuls geven. Zo kan er wellicht ook nog een woonfunctie komen.

 

 

College gooit afval over de schutting

D66 D66 Zwolle 19-11-2021 09:30

De afgelopen 3,5 jaar heeft het college in Zwolle vooral plannen laten liggen en besluiten uitgesteld. Het meest in het oog springend is hoe we in Zwolle omgaan met afval. In 2016 besloot de gemeenteraad dat het restafval per huishouden, net als in andere gemeenten, flink omlaag moest. Van meer dan 200 kilo naar 100 kilo in 2020. En zelfs 30 kilo in 2025. De achterliggende gedachte was dat dit beter is voor het milieu, maar ook toen al bestond het inzicht dat zonder ingrijpen de afvalverwerking te duur zou worden voor de gemeente en haar inwoners.

Sinds het huidige college aantrad, met William Dogger als verantwoordelijk portefeuillehouder, zijn we echter weinig opgeschoten. De doelstelling van 100 kilo is nog lang niet in zicht. Momenteel zitten we met 185 kilo op het niveau waarop we al in 2016 hadden moeten zitten met alle milieuschade die daar bij hoort. Daarmee  zijn we een van de slechts presterende gemeenten in Overijssel. Gevolg hiervan is dat de gemeente Zwolle elk jaar grote sommen geld bij moet leggen. Inwoners weten niet dat het bijleggen van die miljoenen ten koste gaat van bijvoorbeeld armoedebeleid of handhaving. We kunnen het geld immers maar één keer uitgeven.

Tegelijkertijd zijn er veel Zwollenaren die hun afval goed kunnen scheiden en dat ook doen. Maar omdat het college nog steeds niet iedereen in staat stelt zijn of haar afval goed gescheiden aan te bieden, worden we als stad nog steeds geconfronteerd met grote hoeveelheden restafval.

Het door dit college aangekondigde ‘Zwols belonen’ (Diftar met een Zwols sausje) wordt uitgesteld onder het motto dat eerst iedereen goed moet kunnen scheiden. Maar wat blijkt nu: waar invoering op 1 januari 2022 was voorzien blijkt dit volstrekt onhaalbaar en moet een derde van de huishoudens nog gefaciliteerd worden om hun afval goed te kunnen scheiden. Vier jaar faciliteren heeft dus niets opgeleverd.

Besturen is (soms pijnlijke) keuzes maken. De boodschap dat de afvalstoffenheffing fors omhoog moet is een vervelende boodschap, helemaal als je bedenkt dat ook de energielasten stijgen en straks waarschijnlijk ook de waterschapslasten door het veranderende klimaat.

Het volgende college mag de problemen oplossen: of de afvalstoffenheffing verhogen of jaarlijks miljoenen bij blijven storten. Het huidige college durft deze keuze niet te maken. Daarom stelden D66 en PvdA tijdens de besluitvorming over de Begroting 2022 voor om alvast een ingroeiplan op te stellen. Anders schrikken inwoners zich straks rot van een rekening die in één keer een stuk hoger is en ze mogelijk niet kunnen betalen. Ook vonden beide partijen het netjes als wethouder Dogger voor de verkiezingen de mogelijkheden om tot een sluitend perspectief op afval te komen op een rij zou zetten. Dat geeft een volgende raad en college misschien nog enig comfort op het spijkerbed dat het college achterlaat op dit dossier. Het college gaf aan hier niks voor te voelen.

D66: investeer in sport en bewegen in de openbare ruimte

D66 D66 Zwolle 12-11-2021 18:25

Tijdens de begrotingsbehandeling op 12 november diende D66 samen met Groenlinks een motie in om verder te investeren in sport en bewegen in de openbare ruimte. De partijen vragen het college van burgemeester en wethouders om nog voor de verkiezingen te komen met een voorstel hoe initiatieven voor sportvoorzieningen in de openbare ruimte, zoals bijvoorbeeld het bikepark en de calisthenicstoestellen, ook te realiseren zijn.

Het Actieplan sport en bewegen (2016), Rekenkameronderzoek (2018) en het Sportaccommodatiebeleid (2020) onderstrepen de behoefte om te bewegen in de openbare ruimte. D66 ziet ook dat er verschillende initiatieven uit de stad komen zoals ook bij de ideeënmarkt. Helaas blijft de realisatie van deze plannen achter. Medewerking en een bijdrage van de gemeente zijn noodzakelijk om initiatieven van de grond te krijgen.

Sport brengt mensen bij elkaar en is fysiek en mentaal heel gezond. Daarom wil D66 dat alle Zwollenaren de mogelijkheid hebben om te sporten. Jong en oud. Laagdrempeligheid is daarbij een voorwaarde. D66 zet zich al jaren in om te zorgen dat er in alle wijken voldoende buitensportmogelijkheden zijn zodat iedereen de gelegenheid heeft om te sporten. We willen doorgaan met het stimuleren van sport in wijken door de aanleg van bijvoorbeeld trapveldjes, bikepark en calisthenics-toestellen. De motie die daarvoor is ingediend lees je hier.

Sonja Paauw: Begroting 2022, een wankel perspectief

D66 D66 Zwolle 12-11-2021 15:59

D66 is een sociaal-liberale partij. Wij staan in een traditie van politieke vernieuwers die streven naar een vrije en rechtvaardige samenleving, waarin mensen zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen en hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Over hun eigen leven, maar ook voor andere mensen in hun omgeving en voor de samenleving als geheel. Daarom kiezen wij voor een Zwolle waar we iedereen vrij laten én niemand laten vallen.

D66’ers zullen zich altijd inzetten voor individuele vrijheid en voor gelijke kansen. Voor een overheid die mensen niet laat vallen en voor meer democratie. Voor een schone economie die welvaart voor iedereen genereert en die niet ten koste gaat van onze gezondheid, het klimaat, natuur, kortom van de volgende generatie.

Vanuit dit perspectief heb ik de afgelopen 8 jaar het woord mogen voeren over de begroting. Met enige weemoed kijk ik nu al terug op die debatten. Als fractievoorzitter van D66 als coalitiepartij en de laatste jaren als oppositiepartij. We zetten ons in voor klimaat en duurzaamheid, riepen creatieve geesten en betrokken inwoners op om met initiatieven te komen en wilden ruimte om te ondernemen, te spelen en kunst te maken. Zwolle werd Shelter City en de schoonheid van de stad, de architectuur stond en staat nog steeds hoog op onze agenda. In 2015 sprak ik over sloop van de V&D (dat al sinds 2010 in ons verkiezingsprogramma stond) in mijn betoog bij de begroting en nu wordt dat werkelijkheid. Schone schoolgebouwen, biodiversiteit, lokale democratie, onderwijs voor elk kind, eigen regie in de zorg en natuurlijk de oproep voor meer atelierruimte en werkplekken voor kunstenaars. Het kwam in al die jaren allemaal voorbij. Al die ambities voor Zwolle waarvan wij denken dat ze fundamenteel zijn voor die verrassende groene en gezonde stad waar je jezelf kunt zijn en de ruimte krijgt om te werken, te ondernemen en te genieten van het leven. Voor mij was het een cadeau van de Zwolse inwoners dat ze mij elke keer kozen om hun vertegenwoordiger te zijn in de Zwolse gemeenteraad. En daar wil ik hen heel erg voor bedanken.

En nu moet ik een bruggetje maken naar deze begroting. Bij deze!

De gemeentelijke begroting voor 2022 is ook een cadeau. Van de Zwolse inwoners die er via de rijksbelastingen voor zorgen dat dit college geld uit kan geven. Bij de Perspectiefnota waren we bezorgt over het huishoudboekje van de gemeente vanwege alle risico’s, de grote investeringen die nodig zijn voor de toekomst en de precaire financiële situatie. Die zorg is niet weg.

Financiële positie zorgelijk

D66 is een partij die waakt over een toekomstbestendige solide financiële basis. Dat betekent bijvoorbeeld dat we geen structurele lasten met incidentele middelen willen financieren en voldoende buffers willen hebben voor tegenvallers en investeringen in de toekomst. Ook daar toetsen wij een begroting aan.

Dit college maakt in deze begroting een mooie eindsprint als je bedenkt dat er al bijna vier jaar vooral plannen zijn blijven liggen en besluiten zijn uitgesteld, maar het gaat ten koste van de financiële robuustheid die zo kenmerkend was voor Zwolle. De reserves slinken (buffer sociaal domein en concernreserves) en keuzes worden doorgeschoven. Begrotingsregels worden bijgebogen als ze niet uitkomen.

De scherpe keuzes die het college had moeten maken als er geen extra geld was geweest, hoeven niet gemaakt te worden. Op dit moment. Maar is dat eerlijk? Of is het financieel perspectief dat het college neerlegt het houten huisje uit het sprookje van de drie biggetjes? Immers, we staan voor grote investeringen de komende jaren en het wil niet zo lukken met de besparingen op jeugd en het sociaal domein. Besturen is (soms pijnlijke) keuzes maken, dat gaat dit college uit de weg.

Afval over de schutting

Dit komt het meest zichtbaar tot uitdrukking in het voorstel voor het grondstoffenplan, ons afval. De ontstane situatie zet zelfs het structureel sluitende perspectief op de tocht. Wat het college doet is hun afvalzak in het bos dumpen en dat een kans noemen voor iemand anders die het op kan ruimen. Daarbij heeft het college het lef om te zeggen dat er zo comfort ontstaat en het volgende college en raad de kans krijgt de juiste maatregelen te nemen. College, vertel het eerlijke verhaal: de tarieven zijn niet kostendekkend! De miljoenen die we in dit verhaal stoppen gaat ten koste van iets anders. Zwollenaren die hun best doen afval te scheiden worden daar niet voor beloond. De vervuiler betaalt niet en daar is hij zich niet van bewust want dat moffelt het college weg. De lasten van inwoners stijgen in de tussentijd door, een hogere energierekening, straks waarschijnlijk ook hogere waterschapslasten en onvermijdelijk een hogere afvalstoffenheffing. Wij stellen daarom voor, om te voorkomen dat onze inwoners straks in één keer veel meer moeten betalen, nu alvast een ingroeiplan op te stellen. Ook zouden we het netjes vinden van dit college als zij voor de verkiezingen de mogelijkheden om tot een sluitend perspectief op afval te komen op een rij zet. Dat zou een volgende raad en college misschien nog enig comfort geven op het spijkerbed dat het college achterlaat op dit dossier.

Cadeautjes voor iedereen

Er zitten gelukkig ook mooie voorstellen in deze begroting en deze is op veel punten dan ook voor D66 een cadeautje: we investeren in cultuur, de Nooterhof en bomen, Shelter City. Ook het groenbeleid in combinatie met de watervisie en recreatie wordt gemaakt en wonen met zorg wordt integraal onderdeel van gebiedsontwikkelingen.

Maar, als je de organisatie met 80 man en met 8 miljoen laat groeien, verwacht D66 een onderliggend plan. Hoe zijn al die losse fte bepaald en hoe zijn ze gekoppeld aan de doelstellingen? De omgevingsvisie vraagt bijvoorbeeld nogal wat van de organisatie. Niet alleen op het gebied van participatie, maar ook het integraal denken en handelen. Hoe is dit door-vertaald? Het verbaasde onze fractie overigens dat er geen extra voor ecologen komen, immers alle ontwikkelingen in het fysieke domein moeten de natuur versterken. Is daar wel genoeg mankracht voor in de huidige organisatie?

Leegstaande kantoren sneller ombouwen tot woningen

Dan over wonen. Zwolle is helaas niet meer voor iedereen een stad waar je kunt wonen. Een landelijk probleem en in elke woonklasse heerst er chagrijn. Op Rijksniveau moeten er maatregelen genomen worden, maar ook lokaal moeten we er alles aan doen om het probleem kleiner te maken. Versneld inbreiden bijvoorbeeld en zo bijdragen aan de stap naar stedelijkheid.

Afgelopen jaar is er een motie aangenomen van GroenLinks voor een stadsscan en D66 heeft een toezegging van de wethouder gekregen om ook te kijken naar bedrijventerreinen. Een kwaliteitsimpuls die tot meer gemixte gebieden en dus meer woningen zou kunnen leiden staat ons daarbij voor ogen. Hoe staat het daarmee en passen beide binnen de bestaande begroting of is ook daar een extra investering nodig om echt stappen te kunnen zetten?

En hoe staat het in Zwolle eigenlijk met de transformatie van kantoren naar woningen? Deze week kwam in het nieuws dat het stagneert en met tien procent is gedaald terwijl 8 procent leegstaat in Nederland. Stagneert het in Zwolle ook en bent u bereid te kijken hoe het een stapje sneller kan?

En waarom wordt er eigenlijk geen extra inzet voorgesteld voor de begeleiding van mensen die zelf willen bouwen, als individu of collectief? Volgens de inspreker van vorige week laat de ondersteuning vanuit de gemeente te wensen over en wij zien het ook erg weinig in Zwolle. Of valt dit straks in het Woonteam of Flexwonen project?

Ideeën van inwoners voor Zwolle

Voor de begroting is er een ideeënmarkt geweest, een creatieve en leuke vorm van participatie. Er zit zoveel creativiteit, denkkracht en ondernemerschap in de stad! D66 heeft zich net als de andere partijen verbonden aan een aantal plannen waarover we graag meedenken. Een van die plannen is de ontmoetingssteiger in Zwolle Zuid. Een plan dat mede naar aanleiding van de motie die we in juni indienden is ingebracht. Ontzettend leuk om te zien!

Die creativiteit zie je ook bij ondernemers, zoals bij starters en start-ups. Zij dragen bij aan stedelijkheid en geven je stad een ‘boost’ in aantrekkelijkheid. Ze zijn innovatief en dat is juist wat we nodig hebben: nieuwe oplossingen voor de uitdagingen van vandaag zoals de circulaire economie. Zwolle verliest helaas veel starters en startups en wil dus terecht investeren in ondersteuning en het ecosysteem. D66 ziet graag dat we vanuit de gedachte zoals die in Den Haag vorm heeft gekregen start-ups uitdagen oplossingen te bedenken die bijdragen aan de leefomgeving zoals participatie of afval. Wij dienen hiervoor een motie in. Ook denken we dat er veel kansen liggen om aan te sluiten bij bijvoorbeeld een stad als Amsterdam. De stap naar een internationale markt maak je makkelijker als er veel bedrijfjes in de buurt zijn waar je kansen mee kunt versterken. Voor buitenlandse starters is Zwolle bij wijze van spreken een buitenwijk van Amsterdam. Hier kun je dus ook prima werken en wonen.

En sporten! D66 pleit al jaren voor sport in de openbare ruimte. Nu we een QR code moeten tonen in de sportzaal is buiten sporten nog

wenselijker en makkelijker. Ga dit maar stimuleren! Het skatepark en calisthenics, maar ook andere initiatieven. Hiervoor dienen wij een motie in.

Op naar een sportief en gezond 2022!

Sonja Paauw